Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39

FreakNL

Well do ya punk?

renzo4000 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:45:
[...]

Dat is niet eens nodig, het feit dat je in een appartement zit met mensen boven je levert al een enorm voordeel op(flinke buffer).
Rijtjeshuis. Geen appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:19
HE1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:27:
[...]

4-5kwh per dag is wel weinig deze dagen, dat is gemiddeld 200watt over 24h, dat haal ik echt niet, zit sowieso op het dubbele voor de woonkamer met setpoint 18gr. Hoe warm is de uitblazende lucht zo gemiddeld bij die stroom afname? Zal nog geen 30gr zijn verwacht ik.
Nu is dat 35 graden bij 300 W opgenomen vermogen. Maar de ingestelde temperatuur is nu 23 graden Celsius :) De 2 graden offset uitgeschakeld (MHI). Overdag zitten we er beneden graag warmpjes bij, maar ik laat de warmte ook naar boven ontsnappen. Op de eerste verdieping en op zolder is het nu ongeveer 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
FreakNL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:59:
[...]

Rijtjeshuis. Geen appartement.
Ik had je post niet goed gelezen, je had het over een appartement zodoende. Maar ook voor een rijtjeshuis geldt hetzelfde, helemaal als je tussen 2 huizen in zit. Je hebt een enorm voordeel van twee stokende buren (zelfs als ze niet eens hoog stoken). Zelf zit ik in een 2 onder 1 kap waarbij een zijgevel helemaal vrij is, en dat maakt echt wel verschil.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
De Pruttelaar schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:49:
[...]

Hier een verbruik van 5 tot 6 Kw met deze temperaturen. Airco staat op 20 graden en woonkamer is 21 graden. Hoekhuis 1980 matig geisoleerd met een 3,5 Kw single spilt
Hoe grote woonkamer, heb zelf 33m2 met een MHI35ZS en zit pas op 3.25kWh op een hoekhuis van 1900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Pruttelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:39
Willempie27 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:16:
[...]

Hoe grote woonkamer, heb zelf 33m2 met een MHI35ZS en zit pas op 3.25kWh op een hoekhuis van 1900.
Grappig, zit hier op het moment van schrijven op 3.33 Kw. woonkamer met open keuken ongeveer 42 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:55

HE1

[...]

Dat is niet eens nodig, het feit dat je in een appartement zit met mensen boven je levert al een enorm voordeel op(flinke buffer).
het voordeel komt van de mensen onder je, de mensen boven je hebben een nog groter voordeel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
[...]

Kan behoorlijk tegenvallen als buren amper stoken doordat de muren ongeïsoleerd zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 26-01-2024 19:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
Martin7182 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:01:
[...]
Nu is dat 35 graden bij 300 W opgenomen vermogen. Maar de ingestelde temperatuur is nu 23 graden Celsius :).
Over de uitblaastemperatuur, ik zie hier regelmatig mooie waarden voorbijkomen waarvan ik denk, mmmmm die wil ik ook. :)

MHI SCM50 hier met 3 binnenunits, allen aan op hun eigen verdieping
De ZS 25 WF in de woonkamer heeft al maanden een sensor in de uitblaaslucht hangen en die meet meestal tussen de 26 en 28 graden.
Een enkele keer loopt ie warm aan met 31 graden maar ik heb m nog nooit hoger gezien dan 31 graden.

Ik stook het hier ook echt wel lekker warm (22 graden nu hier).
De sensor is vergeleken met andere sensoren en tempmeters en geeft vergelijkbaar aan.

Vraag ik me ondertussen toch een beetje af hoe dat nou toch kan.
(Zo superzuinig stookt ie ook weer niet vind ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@gAzu dat is wel laag. Als ik hem een schop geef, dan komt er 50+ °C uit. Misschien komt het omdat het een hyper-inverter is, al dacht ik dat die alleen tot lagere buitentemperaturen kan.
Weet je wel zeker dat er niets mis is? Bij vriestemperaturen buiten is 31 graden niet veel om je huis mee op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
gAzu schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Over de uitblaastemperatuur, ik zie hier regelmatig mooie waarden voorbijkomen waarvan ik denk, mmmmm die wil ik ook. :)

De ZS 25 WF in de woonkamer heeft al maanden een sensor in de uitblaaslucht hangen en die meet meestal tussen de 26 en 28 graden.
Een enkele keer loopt ie warm aan met 31 graden maar ik heb m nog nooit hoger gezien dan 31 graden.

De sensor is vergeleken met andere sensoren en tempmeters en geeft vergelijkbaar aan.

Hier komt er denk ik ook wel 50 graden uit. Maar dat is als die even voluit draait. Nu einde van de dag komt er echt lauwe lucht uit dat ik denk dat die zelfs de woonkamer zou koelen maar dat is natuurlijk niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Willempie27 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:20:
[...]

Hier komt er denk ik ook wel 50 graden uit. Maar dat is als die even voluit draait. Nu einde van de dag komt er echt lauwe lucht uit dat ik denk dat die zelfs de woonkamer zou koelen maar dat is natuurlijk niet zo.
5kW unit in de woonkamer blaast 30 tot 34 graden. Als hij hard werkt 37.
L/L zijn geen straalkachels.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Kan behoorlijk tegenvallen als buren amper stoken doordat de muren ongeïsoleerd zijn.
Als het bij de buren 16 graden is is dat altijd nog in je voordeel tov een kale buitenmuur en -10 buiten dunkt me?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:18
renzo4000 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:33:
[...]

Als het bij de buren 16 graden is is dat altijd nog in je voordeel tov een kale buitenmuur en -10 buiten dunkt me?
Als je in een G label zit wel. Anders heb je bij de muur van min 10 een spouw en isolatie. Bij die draagmuur naar je buren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Martin7182 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:54:
@gAzu dat is wel laag. Als ik hem een schop geef, dan komt er 50+ °C uit. Misschien komt het omdat het een hyper-inverter is, al dacht ik dat die alleen tot lagere buitentemperaturen kan.
Weet je wel zeker dat er niets mis is? Bij vriestemperaturen buiten is 31 graden niet veel om je huis mee op te warmen.
Toch ging dat best goed, de afgelopen vorstperioden.
(Al gingen er per dag best wat kWhtjes doorheen natuurlijk. :P )

Wat misschien nog kan is dat de meetblokjes erg afwijken bij hogere temperaturen.
Maar dat doen ze dan wel allemaal vrij keurig hetzelfde.

Ik vind de uitblaaslucht bij 26 graden wat oncomfortabel fris aanvoelen als die op je gericht is vanaf een meter of twee.
Als ie een graad of 29 doet dan begint het een lekker warmig windje te worden.

Lekker subjectief natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:27
gAzu schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Dat is wel heel laag. Mijn monteur gaf aan dat 20 graden delta OK is.

Bij mij kwam er zo'n 35 graden uit.. maar de aanstuur leidingen waren verkeerd gelegd. Na correctie komt er 44 graden celsius uit én verbruik is gehalveerd.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

HE1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:08:
[...]

als ik dat energielabel van @w00key bekijk en die van mezelf zit als richtlijn van jaarverbruik een factor 5-7 tussen verwarmen en koelen. Bij jou is dat dus factor 2 maar dat komt omdat je met je L-L WP alleen de keuken verwarmt begrijp ik?
Ja, de begane grond is de woonkamer met open keuken. Zo'n 35 m2 terwijl het hele huis 139 m2 is. Overigens laat ik de deur naar de gang vaak open om de rest van het huis een beetje mee te pakken maar dat stookt uiteraard niet naar dezelfde temp als beneden en kost ook nauwelijks meer stroom (400 W ipv 300 bv). Ik doe het vooral om bij relatief milde temperaturen pendelen te voorkomen aangezien dat het verbruik hier ruim verdubbelt ivm het hoge opstartvermogen van de multi.

Als het boven te ver afkoelt zet ik ook de 2e verdieping aan. Bv deze maand heeft de 2e 64 kWh verbruikt en de begane grond 178. Verder gebruiken we de stads(vloer)verwarming voor de badkamer wat qua leidingen ook door de woonkamer gaat dus dat snoept ook nog wat van het verbruik van de airco af.

Al met al geen standaardsituatie lijkt me zo.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
renzo4000 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:33:
[...]

Valt zwaar tegen, mijn ouders hebben in een appartement gewoond waarbij buren niet stookte, huis was niet warm te krijgen, zelf 4 weken lang op 22c te laten(inmiddels zijn ze verhuist).

Wie zegt dat ze de woning op 16 graden houden en niet helemaal uitdraaien ?

Dan vliegt alle warmte naar de buren vanwege de ongeisolleerde betonmuur/vloer.
Als mijn buren op vakantie zijn in de winter merk ik ook duidelijk.

(Vroeger in oud huurapparartement deed ik dat ook als ik naar werk/huis alleen voor slapen gebruikte, ging wel goed met schimmel etc).
Het is uiteraard niet de bedoeling om beneden de 15c te komen.
(Was blokverwarming dat wil je wel laten om het systeem zacht aan te laten ivm de prijs).

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 27-01-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Laatst online: 21:00

WheeleE

Dinges

Mijn buitenunit hangt op +- 30 centimeter hoogte op mijn balkon. De condens drupt als ik verwarm in koude periodes op de balkonvloer. Op zich geen probleem maar idealiter zou ik het graag willen afvoeren naar het putje of direct buiten het balkon.

Met een slangetje is dat natuurlijk best eenvoudig te doen maar wat zijn de risico's tijdens vorst? Moet de slang dan extra geïsoleerd worden, of is het überhaupt geen goed idee enkan ik het beter vrij laten druppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33
WheeleE schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:02:
Mijn buitenunit hangt op +- 30 centimeter hoogte op mijn balkon. De condens drupt als ik verwarm in koude periodes op de balkonvloer. Op zich geen probleem maar idealiter zou ik het graag willen afvoeren naar het putje of direct buiten het balkon.

Met een slangetje is dat natuurlijk best eenvoudig te doen maar wat zijn de risico's tijdens vorst? Moet de slang dan extra geïsoleerd worden, of is het überhaupt geen goed idee enkan ik het beter vrij laten druppen?
Slang is geen enkel probleem als deze maar niet eindigt in het water en het codens gewoon steeds kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:47

Als het regent, valt dat toch ook gewoon op het balkon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Laatst online: 21:00

WheeleE

Dinges

Rsport40 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Als het regent, valt dat toch ook gewoon op het balkon?
Jawel, als het plenst stroom het naar de afvoergoot tegen de gevel. De condens van de unit is niet genoeg om echt te stromen, dus blijft het bij een grote natte plek op het kale beton.
Ik zie er echt geen ellende van komen in de komende 100 jaar, het is meer een stukje netheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

Risico is dat het een schaatsbaan wordt op het balkon of in extreme gevallen ijspegels die op iemand kunnen vallen, voor apparatuur niet nadelig.

Slang isoleren werkt niet, het water wordt niet warm genoeg daarvoor, kans dat die dichtvriest is sowieso groot, hier heb ik geen slang eraan en werkt prima.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 27-01-2024 16:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martin7182

Ik zou er gewoon een emmer o.i.d. onder zetten. Dan heb je gelijk kalkvrij water voor de planten of andere toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

mr_evil08 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Slang isoleren werkt niet, het water wordt niet warm genoeg daarvoor, kans dat die dichtvriest is sowieso groot, hier heb ik geen slang eraan en werkt prima.
Deze snap ik niet, het gaat niet om warmte verlies maar om de condens afvoer niet te laten bevriezen.

Al is de condens maar 3gr, dan helpt isolatie iig om dat water niet te laten bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26
De Pruttelaar schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:49:
[...]
Hier een verbruik van 5 tot 6 Kw met deze temperaturen. Airco staat op 20 graden en woonkamer is 21 graden. Hoekhuis 1980 matig geisoleerd met een 3,5 Kw single spilt
Hier idem met een 4.2 single.
Staat wel alleen aan van 7-23u op 20 graden. ‘s Nachts gaat alles uit hier.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12

Seafarer

XXX

HE1 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:45:
[...]

Deze snap ik niet, het gaat niet om warmte verlies maar om de condens afvoer niet te laten bevriezen.

Al is de condens maar 3gr, dan helpt isolatie iig om dat water niet te laten bevriezen.
Als de unit niet aan het ondooien is en het is buiten -2 graden dan wordt het binnen in die slang ook -2. Isolatie maakt iets niet warmer. Isolatie remt je warmte verlies. Dus als je geen warmte toevoert dan gaat het met een meter isolatie ook gewoon vriezen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
LED-Maniak schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:39:
[...]

Bij mij kwam er zo'n 35 graden uit.. maar de aanstuur leidingen waren verkeerd gelegd. Na correctie komt er 44 graden celsius uit én verbruik is gehalveerd.
Dat kan ik iig nog controleren om er 100% zeker van te zijn dat die goed zitten.
Zou mooi zijn als dat hier ook het geval is.
Simpel op te lossen dan

Ondertussen de uitblaas temp nog even gecheckt met een ouderwetse vloeistofthermometer en die gaf 2 graden meer aan dan het chinese tempmeetblokje.
Het is dus echt niet heel veel, max zo'n 33graden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Martin7182 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:56:
[...]

Ik zou er gewoon een emmer o.i.d. onder zetten. Dan heb je gelijk kalkvrij water voor de planten of andere toepassing.
Dit is een slecht plan. Condenswater is niet gelijk aan regenwater! Groot verschil in osmotische (en voedings-) waarde. Ja, er zit geen kalk in, maar ook praktisch niks anders.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Zou het niet doen. Toen ik dat hier deed vroor niet alleen dat slangetje binnen no time dicht, ook de lekbak onderin de buitenunit vroor helemaal dicht. Ventilator ging op een gegeven moment tegen het ijs lopen. Dat maakt een kabaal kan ik je vertellen :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Termy schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:34:
[...]

Dit is een slecht plan. Condenswater is niet gelijk aan regenwater! Groot verschil in osmotische (en voedings-) waarde. Ja, er zit geen kalk in, maar ook praktisch niks anders.
"of" andere toepassing ;)
Voedingswaarde zit ook in de aarde zelf. Maar goed, je kunt het water ook gewoon weggooien als de emmer vol raakt. Of niets doen, dan is het niet slechter dan zonder emmer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Glashelder schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:22:
[...]

Zou het niet doen. Toen ik dat hier deed vroor niet alleen dat slangetje binnen no time dicht, ook de lekbak onderin de buitenunit vroor helemaal dicht. Ventilator ging op een gegeven moment tegen het ijs lopen. Dat maakt een kabaal kan ik je vertellen :p
Ik heb een slang op 1 van de gaten waar alles uitkomt. (Buitenunit helt ietsje naar voren)
Als die dicht vriest, dan druppeld get uit het andere gat.
Als die dicht vriest, dan druppeld het uit het middelste gat. (Zit iets hoger)
Als die ook dicht vriest, dan vriest het zo erg dat de boel ook dichtgevroren zou zijn zonder slang. En moet je hem helpen ondooien op wat voor manier ook. :)

Vorig jaar zonder slang zat de boel helemaal dicht en moest ik er een paar keer bij met warm water. Dit jaar met slang geen problemen gehad. Ligt maar net aan de weersomstandigheden.

Ik zou alleen geen slang en dan dopjes in de andere gaten doen. Dat zie ik ook regelmatig bij units in de buurt. Dat is vragen om moeilijkheden.

[ Voor 7% gewijzigd door xHEMANx op 27-01-2024 23:57 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 12:52
Wij overwegen het plaatsen van een Daikin buitenunit met twee binneunits.

In onze woonplaats verzakt de grond. Het huis gelukkig niet. Dus de unit op een muurbeugel, aan het huis vast, is wat mij betreft noodzakelijk.

Dit is een foto van onze schuifpui en de plek die rechts nog vrij is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXgNjl5_iY113slA6_wiXHfwBiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bd4gocVLV3hMmPBCfeXXdlfX.png?f=fotoalbum_large

Nu vroeg ik mij af:

Is het mogelijk om de buitenunit met wandbeugels te plaatsen, maar dan vanwege de afmetingen, zodanig dat hij dus evenwijdig met de schutting staat. Dus als het ware een kwartslag gedraaid. Want dan is hij dus niet of minder zichtbaar vanaf binnen, in plaats van dat hij een stukje van het kozijn 'inneemt'.

Ik heb al wel gezocht op kwartslag draaien muurbeugel, etc. Maar ik ben nog geen resultaten tegen gekomen. Mocht iemand hier wat licht op kunnen werpen, graag!

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:11
radeoxx schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:15:
Wij overwegen het plaatsen van een Daikin buitenunit met twee binneunits.

In onze woonplaats verzakt de grond. Het huis gelukkig niet. Dus de unit op een muurbeugel, aan het huis vast, is wat mij betreft noodzakelijk.

Dit is een foto van onze schuifpui en de plek die rechts nog vrij is:

[Afbeelding]

Nu vroeg ik mij af:

Is het mogelijk om de buitenunit met wandbeugels te plaatsen, maar dan vanwege de afmetingen, zodanig dat hij dus evenwijdig met de schutting staat. Dus als het ware een kwartslag gedraaid. Want dan is hij dus niet of minder zichtbaar vanaf binnen, in plaats van dat hij een stukje van het kozijn 'inneemt'.

Ik heb al wel gezocht op kwartslag draaien muurbeugel, etc. Maar ik ben nog geen resultaten tegen gekomen. Mocht iemand hier wat licht op kunnen werpen, graag!
Slecht idee. Lekker op de grond plaatsen. Daarmee geen last van geluid binnen door resoneren.
Hoeveel verzakt de grond nou in 15 jaar? 10cm zal al veel zijn. Je kan een boogje van je leidingen maken om dat op te vangen.
Zelden worden leidingen enorm strak aangelegd. Een boogje is al handig voor de waterafvoer namelijk, en het reduceren van trillingen binnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:14
TereZz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Slecht idee. Lekker op de grond plaatsen. Daarmee geen last van geluid binnen door resoneren.
Hoeveel verzakt de grond nou in 15 jaar? 10cm zal al veel zijn. Je kan een boogje van je leidingen maken om dat op te vangen.
Zelden worden leidingen enorm strak aangelegd. Een boogje is al handig voor de waterafvoer namelijk, en het reduceren van trillingen binnen.
Niet elke installatie geeft binnenshuis geluidsoverlast vanwege trillingen / resonantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
[...]

De (flinke) lucht/water warmtepomp staat bij mij in de voortuin aan een muurbeugel, dat werkt perfect. Waarom is het een slecht idee? Zal het echt zo veel geluid zijn? Mijn SUZ-SWM80VA2 warmtepomp (lucht/water) staat in de voortuin aan muurbeugels en dat is echt een flinke unit. En die is niet hoorbaar binnen. Of misschien heel lichtjes bij vol vermogen. Maar niet storend.

Tja, ik weet niet exact hoeveel het hier zakt, maar het neemt inderdaad wel af. Maar volgens mij kan het best nog 30-50cm zijn in 10 jaar. Kruipruimte moet in ieder geval iedere 5 jaar bijgestort worden.

Ik ga echt graag voor een goede oplossing die op lange termijn ook goed werkzaam is. Liever in één keer goed. En mocht het geluid echt niet goed zijn dan kan ik natuurlijk altijd nog dat ding op de grond zetten en de muurbeugel weggooien. Niet?

[ Voor 13% gewijzigd door radeoxx op 28-01-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 00:39

FreakNL

Well do ya punk?

renzo4000 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:16:
[...]

Ik had je post niet goed gelezen, je had het over een appartement zodoende. Maar ook voor een rijtjeshuis geldt hetzelfde, helemaal als je tussen 2 huizen in zit. Je hebt een enorm voordeel van twee stokende buren (zelfs als ze niet eens hoog stoken). Zelf zit ik in een 2 onder 1 kap waarbij een zijgevel helemaal vrij is, en dat maakt echt wel verschil.
Dat is toch precies wat ik ook al zeg. Weinig buitenmuur enzo… En ramen op het zuiden

Het is hier nu 24 graden in de woonkamer :) O+ En dat is echt niet omdat de buren stoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 17:34

TWKterry

Master Mariner

Ik heb een Daikin multisplit systeem uit 2006 waarvan een binnenunit problemen begint te krijgen.
Betreft een buitendeel 3MXS52E en een binnendeel CTXG50ES , dit werkt met R410A.
Capaciteit binnendeel 1.3-5.8kW koelen, 7.5kW verwarmen en 3.5kW bij -10gr.

De vraag is eigenlijk of ik de huidige binnen units nog hierop kan aansluiten. Neem aan dat die nog steeds geschikt zijn voor R32 en R410A als gas. Hoor ook graag of vervangen van een binnenunit nog rendabel is ivm leeftijd systeem (18jr).

Ik denk dan aan een Stylish model, de FTXA35 of FTXA42. Dit is wat minder maar er is ondertussen voor kantoor een single split met 2.5kW koelen bijgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
FreakNL schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Dat is toch precies wat ik ook al zeg. Weinig buitenmuur enzo… En ramen op het zuiden

Het is hier nu 24 graden in de woonkamer :) O+ En dat is echt niet omdat de buren stoken
Het ging over jouw verbazing dat het verbruik bij anderen "zo hoog" is tov jezelf. Dat is dus niet zo gek aangezien jij in een rijtjeshuis woont(met weinig m3 inhoud) met buren en glas op het zuiden, dat was vooral het punt wat gemaakt werd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Iemand enig idee waarom het verbruik zo kan verschillen?

De temperatuur sensor meet extern. Nacht had ik setpoint 18, vanochtend verhoogd naar setpoint 19, daana niet meer aan gezeten en niet thuis geweest.

Hij springt om 1700 uur van 270w naar 600w zonder dat ik er dus aan gezeten heb?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Dx3iceWvKXhifaynxYnA6f6e2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfQ9gfjiHRZJz9U53KzvAN2W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeDr_1ufjCjsL0UN6djswH7j7gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rkxxq2TxpVoRw8voSffWa2Y.jpg?f=fotoalbum_large
De temp is wel een halve graad omhoog gegaan.

Iemand anders ook zo'n onstabiel vebruik met een externe sensor?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09

Oekol

waka waka hey hey

xHEMANx schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:40:
Iemand enig idee waarom het verbruik zo kan verschillen?

De temperatuur sensor meet extern. Nacht had ik setpoint 18, vanochtend verhoogd naar setpoint 19, daana niet meer aan gezeten en niet thuis geweest.

Hij springt om 1700 uur van 270w naar 600w zonder dat ik er dus aan gezeten heb?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De temp is wel een halve graad omhoog gegaan.

Iemand anders ook zo'n onstabiel vebruik met een externe sensor?
Ik weet de situatie niet. Maar als ik die grafiek zie denk ik gezien de tijd dat het verbruik naar beneden is vooral en alleen aan de zon. Kan dat? Zon valt weg of achter huizen en verbruik schiet terug omhoog en eerst even initieel hoger verbruik.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Oekol schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Ik weet de situatie niet. Maar als ik die grafiek zie denk ik gezien de tijd dat het verbruik naar beneden is vooral en alleen aan de zon. Kan dat? Zon valt weg of achter huizen en verbruik schiet terug omhoog en eerst even initieel hoger verbruik.
Hmm.. zou goed kunnen inderdaad.

Kan me niet herinneren dat de zon zoveel invloed (300w verschil) had toe ik de sensor nog in de unit had. (Hij hangt trouwens niet in de zon)

Vind het zo irritant dat ik niet goed kan vergelijken.
Morgen de sensor maar weer even uit de kabelgoot trekken en bij de binnenunit hangen.... (Helaas is er dan weer nauwelijks zon...) :S

Hadden jullie (met interne sensor) vandaag ook zoveel verschil tussen middag en avond? Matig geisoleerde woning uit '65. 3.5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
LED-Maniak schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:39:
[...]

Uitblaaslucht is hier nooit hoger dan 31 a 32 graden.

Vandaag gecontroleerd of de electrische aansluitingen van de binnenunit bij de juiste leidinggroep op de buitenunit zitten aangesloten, en dat blijkt zo te zijn.

Ik vond wel maar 1 referentie op internet (voor een oudere SCM50 unit met een ander transportgoedje, R420 geloof ik ipv R32 wat er hier in zit) voor het bepalen van de leidinggroepen:

het onderste paar leidingen is groep A, middelste B en de bovenste groep C.

Enige wat nog kan zijn is dat dat voor mijn unit toch anders zit, maar kan geen recent installatiemanual vinden.
Mijn unit is van 2023.
Weet iemand of bovenstaande info klopt?

Ander ding wat opvalt is de discussie over extra isoleren van de buitenleidingen.
Ook daar wordt gesproken over hoge temperaturen.
Hier loopt een deel van de leiding van de benedenunit door het huis en als ik daar aan de witte standaard isolatie voel bij vol bedrijf dan voelt die vrijwel even warm als de omgeving.

Er zijn geen storingscodes anders dan de wersafhankelijke defrosts af en toe.

Kortom: raadselachtig! :?

Zijn ze bij MHI misschien overgestapt naar een kleinere deltaT?
(Veel zuiniger wordt het er iig niet van als ik vergelijk met gasverbruik van eerdere winters :N )

Iemand nog een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
xHEMANx schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:52:
Gaat je ook niet lukken als je enige meetwaarden stroomverbruik en kamertemperatuur is.
Op zijn minst heb je ook de temperatuur van de externe sensor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
jobr schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:06:
[...]

Gaat je ook niet lukken als je enige meetwaarden stroomverbruik en kamertemperatuur is.
Op zijn minst heb je ook de temperatuur van de externe sensor nodig.
Hij meet bij de externe sensor. Dan is dat toch gelijk aan de kamer temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:27
gAzu schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:04:
[...]

Ik zou toch even aan een installateur voorleggen.. Vind het persoonlijk erg laag(maar goed.. ik heb een ander merk)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 21:07
xHEMANx schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Hmm.. zou goed kunnen inderdaad.

Kan me niet herinneren dat de zon zoveel invloed (300w verschil) had toe ik de sensor nog in de unit had. (Hij hangt trouwens niet in de zon)

Morgen de sensor maar weer even uit de kabelgoot trekken en bij de binnenunit hangen.... (Helaas is er dan weer nauwelijks zon...) :S

Hadden jullie (met interne sensor) vandaag ook zoveel verschil tussen middag en avond? Matig geisoleerde woning uit '65. 3.5kw
Hier gebruik ik de interne sensor, en zon heeft wel veel invloed hier (veel glas op zuid).
Vanmorgen was het verbruik rond de 1200w (ik ben ad hoc stoker met een MHI multi split), dat zakte vanaf 11u langzaam terug naar een steady 600w om vervolgens na 16u weer omhoog te gaan. Ik heb hem nu een graad hoger gezet, nu is het verbruik zo’n 1000w.

[ Voor 3% gewijzigd door Nachtapotheker op 28-01-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Nachtapotheker schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:43:
[...]

Hier gebruik ik de interne sensor, en zon heeft wel veel invloed hier.
Vanmorgen was het verbruik rond de 1200w, dat zakte vanaf 11u langzaam terug naar een steady 600w om vervolgens na 16u weer omhoog te gaan. Ik heb hem nu een graad hoger gezet, nu is het verbruik zo’n 1000w.
Ah ok. Dus een verdubbeling in verbruik is dus niet eens zo vreemd. Komt dus wrs door de koude dag die even verrast werd door de zon?

Ik denk dat als de sensor in de unit zit, de temperatuur en het verbruik wat geleidelijker verlopen, dan wanneer de sensor extern zit. Als die bij de unit 0.5 graad opwarmd, dan resulteerd dat in de rest van de kamer miss met 0.1 of 0.2 verschil.

Als die extern 0.5 opwarmd, is gelijk de hele kamer dus 0.5 opgewarmd. Waardoor je een piek in de grafiek krijgt?

Ik kan me herinneren dat met de sensor intern het verbuik aan het einde van de dag oploopt als het kouder wordt, maar de temperatuur in de kamer afloopt. Dan gaat het dus geleidelijk. En moet je dus handmatig de setpoint 1 omhoog zetten om het dezelfde temp te houden, zoals jij gedaan hebt en zal je dan pas een piek zien in het verbruik?

Met een externe sensor wil die het niet een graad af laten koelen en gaat die dus gelijk aan de bak om het warm te houden.

(Alvast sorry voor de mensen die graag thrillen op dit forum. :+ Zit even hardop te denken, zal misschien niet super intressant zijn om mn hersenspinsels te lezen.. 7(8)7 )

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 28-01-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
gAzu schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:04:
[...]

Uitblaaslucht is hier nooit hoger dan 31 a 32 graden.

Vandaag gecontroleerd of de electrische aansluitingen van de binnenunit bij de juiste leidinggroep op de buitenunit zitten aangesloten, en dat blijkt zo te zijn.

Ik vond wel maar 1 referentie op internet (voor een oudere SCM50 unit met een ander transportgoedje, R420 geloof ik ipv R32 wat er hier in zit) voor het bepalen van de leidinggroepen:

het onderste paar leidingen is groep A, middelste B en de bovenste groep C.

Enige wat nog kan zijn is dat dat voor mijn unit toch anders zit, maar kan geen recent installatiemanual vinden.
Mijn unit is van 2023.
Weet iemand of bovenstaande info klopt?

Ander ding wat opvalt is de discussie over extra isoleren van de buitenleidingen.
Ook daar wordt gesproken over hoge temperaturen.
Hier loopt een deel van de leiding van de benedenunit door het huis en als ik daar aan de witte standaard isolatie voel bij vol bedrijf dan voelt die vrijwel even warm als de omgeving.

Er zijn geen storingscodes anders dan de wersafhankelijke defrosts af en toe.

Kortom: raadselachtig! :?

Zijn ze bij MHI misschien overgestapt naar een kleinere deltaT?
(Veel zuiniger wordt het er iig niet van als ik vergelijk met gasverbruik van eerdere winters :N )

De installatie van de versie met R410a gas of R32 gas is het zelfde op 1 ding na. Bij R32 gas staat nog een extra note dat het gas brandbaar is en met een vaste mechanische verbinding moet worden verbonden met de binnenunit.
Maar het is simpel Groep A leiding moet op groep A stroom worden aangesloten. Daar valt niks om aan om te draaien.
Heb jij met R410a of met R32. Heb pas zelf 3 units met R410a gekocht. Deze worden eigenlijk niet echt meer aangeboden en vanaf volgend jaar is er zelf een verkoop verbod. De airco is wel iets minder efficient met R410a.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xHEMANx
xHEMANx schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Ah ok. Dus een verdubbeling in verbruik is dus niet eens zo vreemd. Komt dus wrs door de koude dag die even verrast werd door de zon?

Ik denk dat als de sensor in de unit zit, de temperatuur en het verbruik wat geleidelijker verlopen, dan wanneer de sensor extern zit. Als die bij de unit 0.5 graad opwarmd, dan resulteerd dat in de rest van de kamer miss met 0.1 of 0.2 verschil.

Als die extern 0.5 opwarmd, is gelijk de hele kamer dus 0.5 opgewarmd. Waardoor je een piek in de grafiek krijgt?

Ik kan me herinneren dat met de sensor intern het verbuik aan het einde van de dag oploopt als het kouder wordt, maar de temperatuur in de kamer afloopt. Dan gaat het dus geleidelijk. En moet je dus handmatig de setpoint 1 omhoog zetten om het dezelfde temp te houden, zoals jij gedaan hebt en zal je dan pas een piek zien in het verbruik?

Met een externe sensor wil die het niet een graad af laten koelen en gaat die dus gelijk aan de bak om het warm te houden.

(Alvast sorry voor de mensen die graag thrillen op dit forum. :+ Zit even hardop te denken, zal misschien niet super intressant zijn om mn hersenspinsels te lezen.. 7(8)7 )
Whoops.... Ik zie zojuist dat de sensor aan het draad achter het gordijn bungelt. Haha... Had de airco al uit. Geen idee of die zojuist van de muur af is geklettert of vanmiddag om 1700 uur al. Dat zou ook het extra verbuik veroorzaakt kunnen hebben.

:F die analyses kunnen dus weer de prullenbak in... ik schaam mij diep. :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 00:00
xHEMANx schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:41:
[...]

Whoops.... Ik zie zojuist dat de sensor aan het draad achter het gordijn bungelt. Haha... Had de airco al uit. Geen idee of die zojuist van de muur af is geklettert of vanmiddag om 1700 uur al. Dat zou ook het extra verbuik veroorzaakt kunnen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqK80J3VKrjPeCqKMh56zECL_Pc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/UGbHESBipZPLXzmN3ZqR0LVe.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Gouda: soms 5 cm per jaar. En het kan nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Seafarer schreef op maandag 29 januari 2024 @ 00:33:
[...]

Gouda: soms 5 cm per jaar. En het kan nog erger.
Ben ik blij dat ik hier woon, bij mij staan ze beide op de grond en ze staan letterlijk kei stevig, woon een paar honderd meter van een hunebed en die zijn nog nooit verzakt :9

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
xHEMANx schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:41:
[...]

Mja het blijft toch lastig, ik zal even mijn grafiekje delen.
Alle toename/afname in verbruik is wel verklaarbaar. Zoals je ziet heb ik ook een piekje iets voor 17u. Toen ik oven/fornuis aanzette (vooral de oven genereert veel warmte in de ruimte) zakt het piekje meteen in.

Ik heb MHI-AC-CTRL en ik zie dat alle aanpassingen in verbruik een 1 op 1 relatie hebben met de gemeten temperatuur bij de unit.
Met een externe temperatuursensor zijn er bij mij minder bijsturingen, maar dat resulteert hier in een minder stabiele temperatuur en als de unit besluit 'gas te geven' dan is dat meteen excessief. Mijn hypothese is dat het komt omdat die externe sensor gewoon trager is of verder van de unit af staat om meteen effect te meten en de airco denkt dat hij nog hoger moet gaan draaien, omdat de gemeten temperatuur niet stijgt. De software gaat er natuurlijk vanuit dat je gewoon de interne sensor gebruikt en hij dus vrijwel meteen effect ziet wanneer de compressor hoger gaat draaien :+
Met externe sensor zijn de verbruikslijnen strakker, maar de temperatuur is minder stabiel. Met gebruik van de interne sensor zie je dat hij eigenlijk continu wat bij regelt en daardoor is de temperatuur (als er geen externe invloeden zijn zoals zon/ovens etc) 1 strakke lijn. (Setpoint 21 graden resulteert in 20,2 op de plak waar we zitten, setpoint 22 graden resulteert in 20,6) Als je dat eenmaal weet is er prima te werken met de interne sensor :) Ik moet wel zeggen dat mijn airco midden in de kamer helemaal vrij hangt, ik kan me voorstellen dat het minder goed werkt als hij in een hoek hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCMwqtQBG_NFzRf9lRteVefbjA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fvfZvdnzuQlBJzh3sM3vzZ1E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JDx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:24:
[...]

Ben ik blij dat ik hier woon, bij mij staan ze beide op de grond en ze staan letterlijk kei stevig, woon een paar honderd meter van een hunebed en die zijn nog nooit verzakt :9
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Nachtapotheker schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Mja het blijft toch lastig, ik zal even mijn grafiekje delen.
Alle toename/afname in verbruik is wel verklaarbaar. Zoals je ziet heb ik ook een piekje iets voor 17u. Toen ik oven/fornuis aanzette (vooral de oven genereert veel warmte in de ruimte) zakt het piekje meteen in.

Ik heb MHI-AC-CTRL en ik zie dat alle aanpassingen in verbruik een 1 op 1 relatie hebben met de gemeten temperatuur bij de unit.
Met een externe temperatuursensor zijn er bij mij minder bijsturingen, maar dat resulteert hier in een minder stabiele temperatuur en als de unit besluit 'gas te geven' dan is dat meteen excessief. Mijn hypothese is dat het komt omdat die externe sensor gewoon trager is of verder van de unit af staat om meteen effect te meten en de airco denkt dat hij nog hoger moet gaan draaien, omdat de gemeten temperatuur niet stijgt. De software gaat er natuurlijk vanuit dat je gewoon de interne sensor gebruikt en hij dus vrijwel meteen effect ziet wanneer de compressor hoger gaat draaien :+
Met externe sensor zijn de verbruikslijnen strakker, maar de temperatuur is minder stabiel. Met gebruik van de interne sensor zie je dat hij eigenlijk continu wat bij regelt en daardoor is de temperatuur (als er geen externe invloeden zijn zoals zon/ovens etc) 1 strakke lijn. (Setpoint 21 graden resulteert in 20,2 op de plak waar we zitten, setpoint 22 graden resulteert in 20,6) Als je dat eenmaal weet is er prima te werken met de interne sensor :) Ik moet wel zeggen dat mijn airco midden in de kamer helemaal vrij hangt, ik kan me voorstellen dat het minder goed werkt als hij in een hoek hangt.

[Afbeelding]
De enige reden dat ik hem extern heb gehangen is omdat eerder als ik adhoc stook, hij even hard door blaast tot het lekker warm is bij de airco zelf en dan zachter gaat blazen. De andere kant van de kamer is dan nog koud, door de ruk isolatie. Dus ik moet hem dan handmatig een tijd langer laten blazen tot alles op temperatuur is. Dat vond ik irritant.
Nu blaast hij net zolang door tot het overal warm is.

Ik heb al wel gemerkt dat een externe sensor ook niet zaligmakend is. Heeft idd weer andere issues.

Ben nog aan het afwegen welke issues ik minder storend vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
xHEMANx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:51:
[...]

De enige reden dat ik hem extern heb gehangen is omdat eerder als ik adhoc stook, hij even hard door blaast tot het lekker warm is bij de airco zelf en dan zachter gaat blazen. De andere kant van de kamer is dan nog koud, door de ruk isolatie. Dus ik moet hem dan handmatig een tijd langer laten blazen tot alles op temperatuur is. Dat vond ik irritant.
Nu blaast hij net zolang door tot het overal warm is.

Ik heb al wel gemerkt dat een externe sensor ook niet zaligmakend is. Heeft idd weer andere issues.

Ben nog aan het afwegen welke issues ik minder storend vindt.
Ja dat klopt, dat kan idd gebeuren, ik laat hem meestal de eerste 1/2u op maximaal fan speed blazen en daarna zet ik hem pas op auto. De airco hangt hier wel aan de buitenmuur, ik kan me voorstellen dat deze situatie bij een warmere binnenmuur erger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:14
Beste medetweakers,
Ik heb een issue waar ik niet helemaal de vinger op kan leggen.
Even een kleine situatie schets. Ik heb een triple split airco systeem van Samsung om te verwarmen bestaande uit

Buitenunit:
AJ052TXJ2KG/EU

Binnenunit woonkamer:
AR12TXFCAWKNEU (3,5kW)

Binnenunits garage en slaapkamer:
AR09TXFCAWKNEU (2,5kW)

Oppervlakte woonkamer:
45M2 plafond 2,55

Huis uit jaar 1993 veel ramen op het zuiden dus warmde gisteren ook op door de zon.

Als ik de woonkamerunit alleen aanzet om te verwarmen komt daar een temperatuur uit van 50 graden en wordt de woonkamer snel aangenaam.
So far so good.
Echter als de kamer op temperatuur is (dus meer dan 20 graden terwijl de AC op 19 graden ingesteld is) lijkt het stroomverbruik niet terug te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nxf-8qN2do1BkhnuvntEATfz8SQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fNmQ532QYyKrv2cgXjErjjwZ.png?f=fotoalbum_large

Ik zou denken dat het stroomverbruik lager zou moeten liggen (terug moduleren) dan de hele dag tussen de 1200 en 1000 watt. Gezien het warm en zonnig was.
Klopt mijn aanname en heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? of wat ik hieraan kan doen?

Ik heb al gespeeld met ventilatie stand verhogen/verlagen/auto.
Ook lijkt het erop dat als ik een andere binnenunit aanzet op ventileren dat het stoomverbruik lager wordt???
(De piek in de ochtend kan je negeren dit was toen ik een andere airco ook aanzetten op standje verwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
[...]

Zou je hier nog iets meer over kunnen zeggen, n.a.v. mijn reactie? En anderen die nog een idee hebben of het met een kwartslag gedraaid plaatsen van de buitenunit aan de muur mogelijk is?

radeoxx in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@radeoxx op de grond zetten, als het verzakt een schepje geel zand onder.
Dit heb ik ook al eens moeten doen bij mijn unit, wil prima ondanks aangekoppeld en op druk, zolang je het apparaat maar niet wegrost om erbij te kunnen.

Tenzij het een sinkhol is, anders zal de verzakkingen wel meevallen.
Aan de muur heb je kans op resonatie.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
JDx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:24:
[...]

Hier veengrond, verzakkingen vallen wel mee.
Het is meer het ondergrondse leven dat voor de verzakkingen zorgen zoals een mol of mieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Hier veengrond, verzakkingen vallen wel mee.
Het is meer het ondergrondse leven dat voor de verzakkingen zorgen zoals een mol of mieren.
Dat is wel zo, ik heb ook een mol onder de tegels gehad, die had nogal moeite om een uitweg te vinden, ergens in een hoekje waar een tegel niet aan sloot aan de muur een molshoop en verzakte tegels.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
mr_evil08 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:38:
@radeoxx op de grond zetten, als het verzakt een schepje geel zand onder.
Dit heb ik ook al eens moeten doen bij mijn unit, wil prima ondanks aangekoppeld en op druk, zolang je het apparaat maar niet wegrost om erbij te kunnen.

Tenzij het een sinkhol is, anders zal de verzakkingen wel meevallen.
Aan de muur heb je kans op resonatie.
Dankje.

In de voortuin heb ik al een keer een flink sinkhole gehad. Gelukkig stond de WP dus daar niet op en hing die mooi steady aan een muurbeugel. Dus ik wil dit eigenlijk in de tuin ook zo op die manier...

En aan een muurbeugel hangen en als resonantie te irritant wordt op de grond, is dat een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
radeoxx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Dankje.

In de voortuin heb ik al een keer een flink sinkhole gehad. Gelukkig stond de WP dus daar niet op en hing die mooi steady aan een muurbeugel. Dus ik wil dit eigenlijk in de tuin ook zo op die manier...

En aan een muurbeugel hangen en als resonantie te irritant wordt op de grond, is dat een optie?
Dan direct op de muur hangen met fatzoenlijke trillingsrubbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
mr_evil08 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Dan direct op de muur hangen met fatzoenlijke trillingsrubbers.
Maar kan dat met een kwartslag gedraaid? (Zie foto die ik had gepost)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Laatst online: 17:11
radeoxx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:00:
[...]

Zou je hier nog iets meer over kunnen zeggen, n.a.v. mijn reactie? En anderen die nog een idee hebben of het met een kwartslag gedraaid plaatsen van de buitenunit aan de muur mogelijk is?

Alvast bedankt!
De tendens in dit topic is dat er geen geluidsissues zijn met een A-merk buitenunit zoals MHI, Panasonic, ME (volgens mij ook Daikin) qua luchtgeluid. Echter heb je grote kans op resonanties ín de woning (wat door kan trillen naar de buren) wat kan resulteren een vervelende lage basstoon. Dit kan je met allerlei lapmiddelen proberen te beperken met een muurbeugel.
De kans op resonanties is echter tot ongeveer 0 gereduceerd als de unit op de grond staat. Dat lijkt me een groot voordeel.

Zelf kan ik 'm namelijk niet op de grond zetten (appartement), maar zou dat direct doen bij enige mogelijkheid. Bij nieuwbouwwoningen worden de grote l/w pompen ook veelal in de tuin gezet. Dat is niet zonder reden.

En ja, blazen richting de bank zou ik doen. kan ook recht naar voren, maar ik zie dat dat minder fijn zal passen. En het luchtgeluid blaas je zo af van de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
TereZz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:49:
[...]
Zelf kan ik 'm namelijk niet op de grond zetten (appartement), maar zou dat direct doen bij enige mogelijkheid. Bij nieuwbouwwoningen worden de grote l/w pompen ook veelal in de tuin gezet. Dat is niet zonder reden.
Precies dit. Er zijn talloze voorbeelden te vinden (ook in dit topic) van mensen die last hebben van resonantie. In sommige gevallen is dit op te lossen door (een beter setje) veren, maar daarmee was het probleem zeker niet voor iedereen opgelost. Bij de mogelijkheid om hem op bigfoots op de grond te plaatsen is dat wat mij betreft ook een no-brainer.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Paul!1987! schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:33:
Beste medetweakers,
Ik heb een issue waar ik niet helemaal de vinger op kan leggen.
Even een kleine situatie schets. Ik heb een triple split airco systeem van Samsung om te verwarmen bestaande uit

Buitenunit:
AJ052TXJ2KG/EU

Binnenunit woonkamer:
AR12TXFCAWKNEU (3,5kW)

Binnenunits garage en slaapkamer:
AR09TXFCAWKNEU (2,5kW)

Oppervlakte woonkamer:
45M2 plafond 2,55

Huis uit jaar 1993 veel ramen op het zuiden dus warmde gisteren ook op door de zon.

Als ik de woonkamerunit alleen aanzet om te verwarmen komt daar een temperatuur uit van 50 graden en wordt de woonkamer snel aangenaam.
So far so good.
Echter als de kamer op temperatuur is (dus meer dan 20 graden terwijl de AC op 19 graden ingesteld is) lijkt het stroomverbruik niet terug te lopen.

[Afbeelding]

Ik zou denken dat het stroomverbruik lager zou moeten liggen (terug moduleren) dan de hele dag tussen de 1200 en 1000 watt. Gezien het warm en zonnig was.
Klopt mijn aanname en heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? of wat ik hieraan kan doen?

Ik heb al gespeeld met ventilatie stand verhogen/verlagen/auto.
Ook lijkt het erop dat als ik een andere binnenunit aanzet op ventileren dat het stoomverbruik lager wordt???
(De piek in de ochtend kan je negeren dit was toen ik een andere airco ook aanzetten op standje verwarmen)
Ik kan zo snel geen minimaal vermogen vinden op internet, zolang je dat niet weet is het ook niet zeker tot hoe ver die terug kan moduleren.
Als het stroomverbruik hoog is zal toch de warmte ergens afgegeven moeten worden. Als je Ad-hoc stookt kan de temperatuur snel dalen als alles nog niet warm is en daardoor nog stevig door blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:14
Willempie27 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:52:
[...]

Ik kan zo snel geen minimaal vermogen vinden op internet, zolang je dat niet weet is het ook niet zeker tot hoe ver die terug kan moduleren.
Als het stroomverbruik hoog is zal toch de warmte ergens afgegeven moeten worden. Als je Ad-hoc stookt kan de temperatuur snel dalen als alles nog niet warm is en daardoor nog stevig door blijft draaien.
Bedankt voor het zoeken, wat ik gevonden had was dat het minimale vermogen 280 watt lijkt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ0oITzWMaDGcV6Xo4KBVGHg9JY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i30aenUICJ0bPzV9FRQl50Yd.png?f=fotoalbum_large
https://cdn.webshopapp.co...asa-produktdatenblatt.pdf op pagina 46...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Paul!1987! schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Bedankt voor het zoeken, wat ik gevonden had was dat het minimale vermogen 280 watt lijkt te zijn.

[Afbeelding]
https://cdn.webshopapp.co...asa-produktdatenblatt.pdf op pagina 46...
Ik vind het nog best frisjes. Het minimale aan warmte is dan 1000W bij 7 graden en ik had gisteren nog -2 in de ochtend. En als het wat kouder is loop het rendement wel aardig terug. Er zit het maximale aan de unit dus ik denk niet dat die snel naar minimaal gaat. Je zou nog een graad kunnen verlagen dus naar 18 als die op 20 staat om te kijken of die wel terug gaat. Maar als je huis snel afkoelt naar 19 of lager zal die direct weer op toeren en is die warmtevraag dus gewoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
radeoxx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Maar kan dat met een kwartslag gedraaid? (Zie foto die ik had gepost)
Buitenunit niet gaan draaien daarmee maak je de zaak kapot/ lekkage, zorgen dat je de leiding niet op spanning zet.

Wat ik deed is een klein stukje optillen, op een balkje zetten, vervolgens stenen eruit en zand eronder, ik kan dat op een manier doen waarbij de leiding niet op spanning komt te staan.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 104% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
xHEMANx schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:13:
Hij meet bij de externe sensor. Dan is dat toch gelijk aan de kamer temp?
Dat hoeft helemaal niet, daar kan best wat verschil inzitten.
Is blijkbaar ook het geval anders was de AC niet zijn vermogen aan het verhogen.
Zonder deze uit te lezen kun je hier weinig over zeggen.

Mijn ervaring is dat de (mhi) AC pas flinke sprongen maakt in het verhogen van het vermogen als het verschil tussen setpoint en gemeten temperatuur >= 1 graad bedraagt. Bij een kleinere delta is dat veel minder, ong 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
jobr schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Dat hoeft helemaal niet, daar kan best wat verschil inzitten.
Is blijkbaar ook het geval anders was de AC niet zijn vermogen aan het verhogen.
Zonder deze uit te lezen kun je hier weinig over zeggen.

Mijn ervaring is dat de (mhi) AC pas flinke sprongen maakt in het verhogen van het vermogen als het verschil tussen setpoint en gemeten temperatuur >= 1 graad bedraagt. Bij een kleinere delta is dat veel minder, ong 10%.
Ik denk dat het kwam omdat de sensor van de muur af was gevallen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BOJlwmYxdoYh1TsP3t36Po9STY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVxhuIquqRdCrYvIkPocQtoc.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen om 7.45 uur setpoint van 18 naar 19 verhoogd. Verder niet aan gezeten. Toen de zon naar binnen kwam, zakte die even weg naar minimum (190w) en werd het schijnbaar toch te koud, want ging daarna weer met 400w verder wat terugzakt naar 330w op het moment.

Miss werkt het ook wel prima zo. Homewizard app eraf en nooit meer naar om kijken. /3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
radeoxx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:00:
[...]

Alvast bedankt!
Je kan natuurlijk een aangepaste muurbeugel laten maken.

Ook kan je de grond waar ie moet komen eens extra flink aanstampen.
Ik gebruik daarvoor een zware hardhouten paal en handkracht.

Vervolgens draagvlak creeren met bv 2 tegels 50x50 of 40x60.
Ruimer stampen dan je platformpje.
En voor het geval inderdaad wat speling in de leiding houden.
Gaat vast lukken zo. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
radeoxx schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Tja, ik weet niet exact hoeveel het hier zakt, maar het neemt inderdaad wel af. Maar volgens mij kan het best nog 30-50cm zijn in 10 jaar. Kruipruimte moet in ieder geval iedere 5 jaar bijgestort worden.
Als verzakking bij jou echt zo extreem is zou je een schroeffundering kunnen overwegen met daar op betonnen bielzen. Dat zijn palen die je met een soort grote boormachine zo in de grond kan boren. Bovenop die palen zit schroefdraad waar je dragers met stelmoeren op zet. Als de boel verzakt kun je dus weer omhoog stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-09 08:15
Met de koude en sneeuw enkele weken geleden, heb ik gebruik gemaakt om een foto te maken van mijn installatie met mijn drone. Wat me opviel was dat op het leidingwerk van de Daikin zo goed als alle sneeuw was weggesmolten, terwijl bij de ME dit niet het geval was.

Ik vind dit eerder vreemd, aangezien ik de ME gebruik voor mijn badkamer en deze ad-hoc stook tot 27°C. Voor de rest kachelt die rustig verder op 20°, aangezien de badkamer 22m² is en volledig betegeld. Bij de Daikin heb ik eerder last om er warme lucht uit te krijgen zodra de temperatuur onder de 2°C zakt. Zou het kunnen dat de leidingen dus slecht zijn geïsoleerd en kan ik hier nog wat aan doen? De Daikin dient voornamelijk voor de leefruimte, welke op de begane grond is dus de leidingen zijn ook wel wat langer. Hij schiet vooral tekort als ik hem eens een keertje op standje powerful zet. Je zou dan toch verwachten dat die mijn woning (BJ 2018 en uitstekend geïsoleerd) op 15min 2°C kan bijstoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VORr97xD4jwtGoLmDkPwxG2TchY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WR6UjOEguc4PvQpHTi4IGKEs.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Flytech schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:49:
Met de koude en sneeuw enkele weken geleden, heb ik gebruik gemaakt om een foto te maken van mijn installatie met mijn drone. Wat me opviel was dat op het leidingwerk van de Daikin zo goed als alle sneeuw was weggesmolten, terwijl bij de ME dit niet het geval was.

Ik vind dit eerder vreemd, aangezien ik de ME gebruik voor mijn badkamer en deze ad-hoc stook tot 27°C. Voor de rest kachelt die rustig verder op 20°, aangezien de badkamer 22m² is en volledig betegeld. Bij de Daikin heb ik eerder last om er warme lucht uit te krijgen zodra de temperatuur onder de 2°C zakt. Zou het kunnen dat de leidingen dus slecht zijn geïsoleerd en kan ik hier nog wat aan doen? De Daikin dient voornamelijk voor de leefruimte, welke op de begane grond is dus de leidingen zijn ook wel wat langer. Hij schiet vooral tekort als ik hem eens een keertje op standje powerful zet. Je zou dan toch verwachten dat die mijn woning (BJ 2018 en uitstekend geïsoleerd) op 15min 2°C kan bijstoken.

[Afbeelding]
Welke ME, en welke Daikin? Modellen verschillen. Verder boeit vierkante meters etc niet, het gaat om de warmtevraag, dus hoeveel kWh verbruik je met die 2 machines? Liefst extern gemeten, interne meter is vaak heel scheef.

Maar goed, zo te zien is het geen hele grote dus als het een RXM25 of 35 is, known issue. Ze zijn ontworpen voor 2.4 en 2.5 kW verwarmen in gematigde zone van Europa, technische term: pdesign heating, ontwerp vermogen voor verwarmen. Zie o.a.:

https://www.daikin.nl/con...2%20product%20profile.pdf

Dat is waarom powerful beetje tegen valt. En voor de leiding, degene die meer moet werken, tijd x watts, raakt meer kwijt aan verlies buiten. Een deel van die 2.5 kW bij een RXM35 ben je ook nog kwijt aan sneeuw smelten op het dak, helaas.

Als het wel een grote MXM is moet het wel beter werken eigenlijk. Maar goed, meten is weten. Eerst opgenomen vermogen, dan vergelijken met geleverd vermogen (temp uit - temp in x airflow in kg/s x soortelijke warmte).

[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 30-01-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
w00key schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:11:
[...]

Welke ME, en welke Daikin? Modellen verschillen. Verder boeit vierkante meters etc niet, het gaat om de warmtevraag, dus hoeveel kWh verbruik je met die 2 machines? Liefst extern gemeten, interne meter is vaak heel scheef.

Maar goed, zo te zien is het geen hele grote dus als het een RXM25 of 35 is, known issue. Ze zijn ontworpen voor 2.4 en 2.5 kW verwarmen in gematigde zone van Europa, technische term: pdesign heating, ontwerp vermogen voor verwarmen. Zie o.a.:

Dat is waarom powerful beetje tegen valt. En voor de leiding, degene die meer moet werken, tijd x watts, raakt meer kwijt aan verlies buiten. Een deel van die 2.5 kW bij een RXM35 ben je ook nog kwijt aan sneeuw smelten op het dak, helaas.

Als het wel een grote MXM is moet het wel beter werken eigenlijk. Maar goed, meten is weten. Eerst opgenomen vermogen, dan vergelijken met geleverd vermogen (temp uit - temp in x airflow in kg/s x soortelijke warmte).
Grote unit werkt idd prima hoor, 3MXM68 zelfs met -9°C had ik Demand control nog aan staan. Geen centje pijn, en mn woning is uit 1975 en echt niet heel spectaculair geisoleerd. (zeg maar gewoon.. matig, met een grote M) :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfM_CHCAzgcWhyycnc3tm0K_jOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRhNuKsLmQCHP6NaT0JftnsW.jpg?f=fotoalbum_large
7.45 aan tot 11 uur 2.7kwh verbruikt.
Gister liep hij stabiel op 330w toen hij uit ging om 23 uur. Toen was het 7c

Van 23 tot 11 uur is 12 uur. De temp is vannacht maar 1 graad gezakt, naar 6c.
12 x 330w =3.9 kwh

De airco loopt op dit moment nog op 370w terwijl het 10c buiten is.

Door hem uit te zetten vannacht heb ik dus 1.2kwh "bespaart". Tenminste... Als ik hem aan had laten staan liep hij nu met 10c buiten miss nog wel lager dan 330w, waar de berekening mee gedaan is. Wat dus eigenlijk ook nog van de 1.2kwh afgehaald moet worden.

Dus tsja... Adhoc stoken in een matig geisoleerd huis.... :?

Wat ik nog wel kan doen is de boel knijpen met silent mode. Duurt het wat langer voordat het warm is, maar zal die wat zuiniger opwarmen... Maarja dan lever je ook weer in op comfort. Of je moet hem eerder aan zetten, waardoor de periode dat hij uit staat weer korter wordt...

[ Voor 14% gewijzigd door xHEMANx op 30-01-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

De RXM25 en 35 hebben geen issue, te verwijten aan verkeerde warmteverlies berekening.
Andere modellen hebben een 2e compressor en dat heeft Daikin niet waardoor de -10 prestaties iets minder zijn, mensen moeten dat ding niet als CV ketel gebruiken maar als warmtepomp.

Tussen de 2.5 en 3.5 zit wel degelijk verschil (dit is de oude model, nieuwe is iets beter).
2.5 model: -10 1.52kw -5 1.79kw
3.5 model: -10 2.17kw -5 2.56kw

Uitblaasklep stand bepaald veel, zo heb ik al bij meerdere mensen geconstatteerd met verschillende merken, ook indien binnenunit centraal staat.

Comfortstand, leuk maar werkt niet in praktijk zeker de iets grotere ruimte,s.
Lamellen recht en klep naar voren alsof je aan koelen bent geeft het beste effect.

De lucht/water warmtepompen hebben dit probleem ook maar daar springt een back-up element bij om het gepruts van de installateur op te lossen.

één wandunit ophangen in de woonkamer geeft sowieso geen comfort tegenover CV, moet de ruimte wel erg klein zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
[...]

Gaat om een 5MXM90N. Ik heb zelf geen manier om de temperatuur uit en in te meten. Binnen gaat het om 2x FTXA35-units (ook nog een FTXA25 voor de bureauruimte, wordt slechts 1x/week gebruikt). De ME is een MUZ-FT25VGHZ-E buitenunit. Deze hadden we zelf gekozen en bewust omdat hij voor de badkamer diende. De Daikins zijn van de vorige eigenaar.
mr_evil08 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:23:
[...]

De RXM25 en 35 hebben geen issue, te verwijten aan verkeerde warmteverlies berekening.
Andere modellen hebben een 2e compressor en dat heeft Daikin niet waardoor de -10 prestaties iets minder zijn, mensen moeten dat ding niet als CV ketel gebruiken maar als warmtepomp.

Tussen de 2.5 en 3.5 zit wel degelijk verschil (dit is de oude model, nieuwe is iets beter).
2.5 model: -10 1.52kw -5 1.79kw
3.5 model: -10 2.17kw -5 2.56kw

Uitblaasklep stand bepaald veel, zo heb ik al bij meerdere mensen geconstatteerd met verschillende merken, ook indien binnenunit centraal staat.

Comfortstand, leuk maar werkt niet in praktijk zeker de iets grotere ruimte,s.
Lamellen recht en klep naar voren alsof je aan koelen bent geeft het beste effect.

De lucht/water warmtepompen hebben dit probleem ook maar daar springt een back-up element bij om het gepruts van de installateur op te lossen.

één wandunit ophangen in de woonkamer geeft sowieso geen comfort tegenover CV, moet de ruimte wel erg klein zijn.
In mijn geval gaat het om 2 binnenunits voor de leefruimte. Heb hier al eens tips gevraagd voor het tussenseizoen enkele maanden terug, waarbij ik demand control gebruik. Heb de unit daardoor nu op een constante gekregen, want hij pendelde met zachte temperaturen heel erg hard. Ging volle bak verwarmen om dan half uur uit te staan. Met de vrieskou heb ik dat uiteraard moeten aanpassen.

[ Voor 32% gewijzigd door Flytech op 30-01-2024 13:17 ]

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
@Flytech Stond demand control aan? Die uit krijgen is overigens niet altijd even makkelijk, ik lees truukjes als even op koelen zetten, dan moet powerful weer echt werken op een MXM90. Met demand control kan de buitenunit op zijn maximum werken, dat had je kunnen zien als er een slimme stroommeter op zit, bijvoorbeeld een DIN module van HomeWizard met wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
w00key schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:20:
@Flytech Stond demand control aan? Die uit krijgen is overigens niet altijd even makkelijk, ik lees truukjes als even op koelen zetten, dan moet powerful weer echt werken op een MXM90. Met demand control kan de buitenunit op zijn maximum werken, dat had je kunnen zien als er een slimme stroommeter op zit, bijvoorbeeld een DIN module van HomeWizard met wifi.
Eerste dagen geprobeerd op 65% en 85%. Daarna overgeschakeld op 100% en uit. Maar demand control zou dus niet volledig uitstaan begrijp ik dan uit jouw reactie?
Ik heb enkel een P1-meter van HomeWizard. Jammer genoeg kan ik dus geen accurate gegevens geven, ik heb enkel een idee dat het met powerfull rond de 2200-3000W zat als ik corrigeer voor sluimerverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Flytech schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Eerste dagen geprobeerd op 65% en 85%. Daarna overgeschakeld op 100% en uit. Maar demand control zou dus niet volledig uitstaan begrijp ik dan uit jouw reactie?
Ik heb enkel een P1-meter van HomeWizard. Jammer genoeg kan ik dus geen accurate gegevens geven, ik heb enkel een idee dat het met powerfull rond de 2200-3000W zat als ik corrigeer voor sluimerverbruik.
Als demand control uit staat en powerful gaat correct aan dan zou je aardig wat warme lucht moeten voelen. Wat dat betreft klinkt 3 kW wel alsof het uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Flytech schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:36:
[...]

De binnenunit met hoogste waarde bepaalt de stand.
Wil je demand control op 50% zul je op alle binnenunit,s moeten instellen, net als je het uit wil zetten.

De buitentemperatuur bepaalt ook of demand control volledig zal werken, bij een multi-split zul je wel meerdere binnenunit,s aan moeten zetten(liefst allemaal zodat de buitenunit zijn warmte kwijt kan).

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
mr_evil08 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:33:
[...]

De binnenunit met hoogste waarde bepaalt de stand.
Wil je demand control op 50% zul je op alle binnenunit,s moeten instellen, net als je het uit wil zetten.

De buitentemperatuur bepaalt ook of demand control volledig zal werken, bij een multi-split zul je wel meerdere binnenunit,s aan moeten zetten(liefst allemaal zodat de buitenunit zijn warmte kwijt kan).
Ik bedien altijd alle units als ik demand control gebruik. Meestal gebruik ik 2 van de 4 (die in de leefruimte), sporadisch 3 van de 4 (eentje nog in de bureauruimte). Die in de slaapkamer doe ik daarom ook nooit aan, want daar wil ik het net wat frisser hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Flytech schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:07:
[...]

Ik bedien altijd alle units als ik demand control gebruik. Meestal gebruik ik 2 van de 4 (die in de leefruimte), sporadisch 3 van de 4 (eentje nog in de bureauruimte). Die in de slaapkamer doe ik daarom ook nooit aan, want daar wil ik het net wat frisser hebben.
Demand control moet op alle unit,s ingesteld staan anders werkt het niet correct, ook de uitgeschakelde unit,s die je niet gebruikt zover ik begreep.

Sommige zetten hem op koelbedrijf en weer op verwarmbedrijf maar dan heb je te maken met een warmtebel waardoor de binnenunit fout registreerd en daardoor functie,s zoals powerfull niet optimaal werken.
Powerfull is niks anders dan, zet maar op 30c + fan 5.
Wanneer de binnenunit teveel warmte registreerd gaat de fan niet naar stand 5 en houdt zich in, ofwel de "luchtbel" wordt niet weg geblazen.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
mr_evil08 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:46:
[...]

Demand control moet op alle unit,s ingesteld staan anders werkt het niet correct, ook de uitgeschakelde unit,s die je niet gebruikt zover ik begreep.

Sommige zetten hem op koelbedrijf en weer op verwarmbedrijf maar dan heb je te maken met een warmtebel waardoor de binnenunit fout registreerd en daardoor functie,s zoals powerfull niet optimaal werken.
Powerfull is niks anders dan, zet maar op 30c + fan 5.
Wanneer de binnenunit teveel warmte registreerd gaat de fan niet naar stand 5 en houdt zich in, ofwel de "luchtbel" wordt niet weg geblazen.
Het is niet zozeer dat hij de temperatuur fout registreert, want hij gaat weldegelijk naar standje 5. De lucht die eruit komt is gewoon niet warm te noemen, eerder zeer lauw. Als ik mijn ME op powerful zet, dan kan ik daar bij wijze van spreken amper gaan bij staan omdat die lucht zo heet wordt. Dat heb ik totaal niet bij de Daikin.

Probleem is dat ik denk dat het aan de isolatie van de buizen ligt of er zit onvoldoende koelmiddel in. Maar dan zou ik in deze zachte omstandigheden ook problemen moeten hebben. Terwijl demand control hier nu zelfs maar op 45% staat en het hier nu met gemak 23° wordt binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Flytech schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:01:
[...]

Het is niet zozeer dat hij de temperatuur fout registreert, want hij gaat weldegelijk naar standje 5. De lucht die eruit komt is gewoon niet warm te noemen, eerder zeer lauw. Als ik mijn ME op powerful zet, dan kan ik daar bij wijze van spreken amper gaan bij staan omdat die lucht zo heet wordt. Dat heb ik totaal niet bij de Daikin.

Probleem is dat ik denk dat het aan de isolatie van de buizen ligt of er zit onvoldoende koelmiddel in. Maar dan zou ik in deze zachte omstandigheden ook problemen moeten hebben. Terwijl demand control hier nu zelfs maar op 45% staat en het hier nu met gemak 23° wordt binnen.
Als het niet echt warm wordt met powerful dan staat demand control blijkbaar toch niet uit. Zelfs mijn bescheiden unit maakt dan behoorlijk warme lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Termy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Als het niet echt warm wordt met powerful dan staat demand control blijkbaar toch niet uit. Zelfs mijn bescheiden unit maakt dan behoorlijk warme lucht.
Ja dat is het denk ik. Zeker met deze temperaturen.

Bij elke unit even demand control uitzetten en een van de units even aan/uit doen. Dan is hij 100% uit.

Dan moet ie met POWERFUL echt heel veel warme lucht geven. Met dit weer voelt dat voor mij als een soort blazende sauna :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 18-09 09:36
Ik ben van plan om een airco aan te schaffen, maar zit nog in twijfel over de plaatsing van de buitenunit. Ik heb twee mooie grote platte daken, welke warm geïsoleerd zijn. Dat zou de kans op resonantie toch behoorlijk klein moeten maken? Omdat de buitenunit dan eigenlijk op de isolatie (en dakleer) staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09

Oekol

waka waka hey hey

robkrekel schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 06:52:
Ik ben van plan om een airco aan te schaffen, maar zit nog in twijfel over de plaatsing van de buitenunit. Ik heb twee mooie grote platte daken, welke warm geïsoleerd zijn. Dat zou de kans op resonantie toch behoorlijk klein moeten maken? Omdat de buitenunit dan eigenlijk op de isolatie (en dakleer) staat?
Ja hoor. Staat hier ook uit de uitbouw en wij zitten we onder. Staat ook op bigfoots alleen in de winter als het - 10 is hoor je 'm brommen omdat hij het heel zwaar heeft dan.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

ik heb ook een plat dak aan het huis voor de garage en berging maar plaatsing van de buitenunit op het platte dak werd door mijn installateur afgeraden ivm dat het staand op het dak zou gaan resoneren. Het is gewoon een geisoleerd plat dak met bitumen laag.

Daarom hangt mijn buitenunit net boven het platte dak maar wel met beugels aan de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 18-09 09:36
HE1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:36:
[...]

ik heb ook een plat dak aan het huis voor de garage en berging maar plaatsing van de buitenunit op het platte dak werd door mijn installateur afgeraden ivm dat het staand op het dak zou gaan resoneren. Het is gewoon een geisoleerd plat dak met bitumen laag.

Daarom hangt mijn buitenunit net boven het platte dak maar wel met beugels aan de gevel.
Dat geeft toch juist eerder trillingen?
I'm confused 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
robkrekel schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:52:
[...]
Dat geeft toch juist eerder trillingen?
I'm confused 8)7
Kan allebei.

Op het plafond geeft trillingen in de ruimte daaronder.
Aan de muur geeft in potentie trillingen door het hele huis :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 19-09 10:42
Goedemorgen. Voor mij niet. Vorig jaar stopte spontaan 1 van de 3 binnenunits met verwarmen (beetje koude lucht). Andere 2 units verwarmden wel. Bleek (met dank aan 1 van jullie voor de tip) een magneetventiel te zijn. Mijn leverancier hier uit Zwolle. Had grote moeite het probleem te ontdekken overigens. Veel gedoe over de garantie en ontbreken onderhoudscontract, wel garantie op onderdelen. Met wat hulp van de rechtsbijstandverzekering beroepen op non conformiteit en vervangen (kosten gedragen door verzekeraar).
Zit nu in juridische procedure omdat WPB kuren vertoont.
Maar dan blijkt vanochtend dat wederom 1 unit weer niet verwarmt. 1 wel (woonkamer). Van alles geprobeerd, uiteindelijk stroom eraf en erop en.... nu doen ze het alle drie niet.
Dan maar weer de gang naar de rechtsbijstand zucht.
Herkennen jullie dit fenomeen, en dan heb ik het over Daikin (zie voetregel). Het zit niet mee terwijl ik dacht om voor een astronomisch bedrag een A merk te hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Glashelder schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:54:
[...]

Kan allebei.

Op het plafond geeft trillingen in de ruimte daaronder.
Aan de muur geeft in potentie trillingen door het hele huis :+
Ik heb geen enkele last van trillingen iig of geluid anderzijds binnen, zitten ook dempers op die beugels. Kan misschien aan de gevel zelf liggen? Een stenen gevel lijkt me minder last van trillingen te hebben dan een plat dak wat veel flexibeler is en daardoor gaat resoneren? Dat laatste gaf bij mij de installateur aan iig.

Hun ervaring was dat trillingen bij montage aan de gevel bijna nooit voorkwam en met plat dak wel. Het kwam enkel wel eens voor met de gevel, maar dat had dan iets met constructie van de gevel te maken wat ik niet meer precies weet of kan uitleggen zo.

Mijn buitenunit is best een groot apparaat als ik dat vergelijk met wat er bij de buren boven het platdak hangt.

[ Voor 27% gewijzigd door HE1 op 31-01-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
HE1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Ik heb geen enkele last van trillingen iig of geluid anderzijds binnen, zitten ook dempers op die beugels. Kan misschien aan de gevel zelf liggen? Een stenen gevel lijkt me minder last van trillingen te hebben dan een plat dak wat veel flexibeler is en daardoor gaat resoneren? Dat laatste gaf bij mij de installateur aan iig.

Hun ervaring was dat trillingen bij montage aan de gevel bijna nooit voorkwam en met plat dak wel. Het kwam enkel wel eens voor met de gevel, maar dat had dan iets met constructie van de gevel te maken wat ik niet meer precies weet of kan uitleggen zo.

Mijn buitenunit is best een groot apparaat als ik dat vergelijk met wat er bij de buren boven het platdak hangt.
Hier ook twee units aan de gevel, hoewel er direct daar onder een platdak van de garage is gaven de installateurs de absolute voorkeur voor montage aan de gevel. Wij ervaren totaal geen trillingen of resonanties, zelfs niet van de LG unit die nog wel eens flink kan draaien (zeker tov de MHI). Ze hebben wel alles netjes afgehangen op goede trillingsdempers onder de unit en demping tussen de beugel en de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmij
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-05-2024
renzo4000 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Hier ook twee units aan de gevel, hoewel er direct daar onder een platdak van de garage is gaven de installateurs de absolute voorkeur voor montage aan de gevel. Wij ervaren totaal geen trillingen of resonanties, zelfs niet van de LG unit die nog wel eens flink kan draaien (zeker tov de MHI). Ze hebben wel alles netjes afgehangen op goede trillingsdempers onder de unit en demping tussen de beugel en de muur.
3 buitenunits aan de muur: zero trillingen. Draaien trouwens mega zacht (ME).
Voordelen aan de muur:
1. Gemakkelijk om pad te reinigen (rondom je huis)
2. Minder problemen met ijs
3. Geen verzakkingen
4. Gemakkelijk reinigen
5....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:00
De massa stijfheid en specifieke afmetingen bepalen of het dak gaat resoneren (' meetrillen' ). De (warmte) isolatie van het dak staat daar helemaal los van.

Met een houten dakconstructie moet je mogelijke bijzondere maatregelen treffen om trillingsoverdracht te voorkomen. Bv. door de unit op een speciaal frame te plaatsen met goede dempingen. Ik dacht daar hier wel eens voorbeelden van gezien te hebben. Een betonnen dakconstructie is veel minder gevoelig voor trillingen.
Pagina: 1 ... 79 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic