*knip*, feedback op moderatie mag, maar doen we via een DM. Niet in het topic.
[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2024 11:34 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2024 11:34 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik ben het hier wel mee eens... ik zou zo'n gordijn best een maandje proberen als "tijdelijke oplossing" maar voor de langere termijn vind ik het wel een beetje sneu uit zien. Dan inderdaad beter een mooie deur laten hangen.Servee schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:27:
[...]
Netjes gedaan hoor, en goede oplossing een gordijn zoals hierboven zou voor mij echt pure armoede zijn.
Hier had ik nog nooit van gehoord maar dit vind ik persoonlijk een stuk netter dan een gordijn, maar alsnog een tijdelijke oplossing.renzo4000 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:49:
[mbr]*knip*[/mbr]
[...]
Nou ik denk voor het tijdelijke gebruik is dit een prima oplossing toch? Als je de trap in de woonkamer hebt zitten (zoals bij @arie-verdetti ) is het minder fraai om te zien natuurlijk.
Je hebt overigens ook van die isolerende duettedeuren (lijkt op zo'n plissé hordeur maar dan met dichte isolerende stof). Die kan je ook monteren en ziet er dan wat strakker uit, wellicht een idee voor een iets permanentere oplossing.
Ik heb die kap de afgelopen 2 jaar niet meer open gehadbarta123 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:20:
[...]
Hoe vaak raden jullie een beetje aan dit schoon te maken?
[ Voor 89% gewijzigd door JDx op 23-01-2024 11:55 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Hier heeft stof op de filters al 2x gezorgd voor hoger verbruik en uiteindelijk een defrost bij 9 en 10 graden buiten.JDx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:39:
[...]
Ik heb die kap de afgelopen 2 jaar niet meer open gehad![]()
![]()
Edit: gelijk maar even gedaan, dat er uberhaupt nog lucht uit kwam, wat een stof...
Dat kan ook maar dat bedoelde ik niet, ik zag het laatst nog voorbij komen op een van de socials.Yellos schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:36:
[...]
Hier had ik nog nooit van gehoord maar dit vind ik persoonlijk een stuk netter dan een gordijn, maar alsnog een tijdelijke oplossing.
https://www.bol.com/nl/nl...3bvZl1zJO5ihoCG_QQAvD_BwE
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Toen ik toch op een trapje stond, de unit ook maar even schoongemaakt, zat vol vliegenpoep of weet ik veel wat het allemaal voor zooi was, is nu opeens weer stralend wit, lijkt wel weer net zo wit als de nieuwe unit boven haha, deze is al van 2020 ofzo.Sjamo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:10:
[...]
Hier heeft stof op de filters al 2x gezorgd voor hoger verbruik en uiteindelijk een defrost bij 9 en 10 graden buiten.
Onlangs ivm vele defrosts hier bij lage temperaturen, maar toch, hier de buitenunit zo goed als ging schoon geblazen. Het leek of er minder defrosts waren maar dat kan toeval zijn natuurlijk.
Maar bij hoger verbruik of meer defrosts dan je gewend bent is schoonmaken wat mij betreft zeker aan te raden.
Vliegen zijn hier instant kill. Krijgen de kans niet te poepen.JDx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:22:
[...]
Toen ik toch op een trapje stond, de unit ook maar even schoongemaakt, zat vol vliegenpoep of weet ik veel wat het allemaal voor zooi was, is nu opeens weer stralend wit, lijkt wel weer net zo wit als de nieuwe unit boven haha, deze is al van 2020 ofzo.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Sinds ik een keer door de hordeur ben gelopen is het in de zomer een zooitje, vooral op m'n PC scherm als die aan staat, de eerste keer toen ik zo'n zwart stipje zag dacht ik oh fuck een dode pixel. Maar ik ga ze nu ook achterna met een theedoek iddxHEMANx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Vliegen zijn hier instant kill. Krijgen de kans niet te poepen.
Bedankt voor de tip! Ik had gezocht naar "vouwdeuren", maar ben dit niet tegengekomen. Het is praktischer en strakker dan een gordijn. Leuk idee voor volgend stookseizoen. Het gordijn en de douchestang krijgen wel weer een andere bestemmingrenzo4000 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Dat kan ook maar dat bedoelde ik niet, ik zag het laatst nog voorbij komen op een van de socials.
edit:
Dit dus: https://www.instagram.com/p/C1j5z6xM0x1/
(sorry voor de instagram meuk)
Voor degene die niet op instragram willen klikken even 2 screenshots voor het idee:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is echt fantastisch, voor de trap, voordeur, achterdeur, etc.... ik ga me hier in verdiepenrenzo4000 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Dat kan ook maar dat bedoelde ik niet, ik zag het laatst nog voorbij komen op een van de socials.
edit:
Dit dus: https://www.instagram.com/p/C1j5z6xM0x1/
(sorry voor de instagram meuk)
Voor degene die niet op instragram willen klikken even 2 screenshots voor het idee:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klein schopje. Vooralsnog heb ik geen reactie op bovenstaande post gehad. Zijn hier Tweakers die met me mee zouden willen denken?Cpt.Iglo schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:08:
Al een tijdje kijk ik mee in dit topic en inmiddels heb ik al veel geleerd.
Ik ben de laatste jaren net als veel anderen bezig met het verduurzamen van mijn woning met als einddoel van het gas af te gaan. Dit wil ik realiseren binnen 1 a 2 jaar vanaf nu.
Sinds oktober 2022 ben ik in het bezit van een 3,5kw airco van het merk Haier. Met behulp van deze airco ben ik van een verbruik van 600m3 gas per jaar naar 100m3 gegaan. In koudere periodes als nu verwarm ik overdag mijn woonkamer (28m2 70m3) met de airco en stook ik met de CV nog wat bij. Op zo’n dag verbruik ik ongeveer 1,5m3 gas. Het nadeel van dit systeem is dat de bijkeuken en hal niet verwarmd worden. Hierdoor is het om deze tijd van het jaar zo’n 13 graden in die ruimtes en dat vind ik toch wat aan de lage kant.
Nu zit ik eraan te denken om een tweede airco bij te plaatsen. Deze wil ik in de bijkeuken hebben, zodat deze de overige ruimtes kan verwarmen. Tussen de bijkeuken en de hal zit een schuifdeur, dus deze zou ik dan open kunnen laten staan waardoor de hal ook verwarmd wordt.
Mijn voorkeur gaat uit naar het verplaatsen van de huidige airco naar de bijkeuken, zodat ik in de woonkamer een andere kan plaatsen. Omdat ik nu soms nog wat bij moet stoken, hoop ik dat dit niet meer nodig is als ik hier een 5kw airco plaats. Daarnaast doet mijn Haier er best lang over (10min) om te ontdooien, waardoor de temperatuur net wat te snel daalt wanneer deze hiermee bezig is.
Ik woon in een kleine (65m2, bouwjaar 1954) en goed geïsoleerde woning. In de afgelopen jaren is de beglazing vervangen voor HR++ en zijn de vloer, het dak en de spouw geïsoleerd. In maart wordt één van de kozijnen in de woonkamer vervangen voor een schuifpui met triple glas.
Op termijn wil ik een boiler aanschaffen voor het warme water.
Mijn bijkeuken en hal zijn samen zo’n 20m2 (50m3) en ik wil het daar minimaal 16 graden hebben. In de woonkamer 19 a 20 graden. Boven is het eigenlijk nooit koud en verwarm ik niet. Alleen in de badkamer heb ik een infraroodpaneel van 400w hangen. Deze voldoet prima.
Nu heb ik een aantal vragen over bovenstaande:
- Bestaan er 5kw airco’s (en evt 3,5kw als dit toereikend is) die de eigenschap hebben om sneller te ontdooien dan mijn huidige systeem?
- Bestaan er airco’s met een losse thermostaat die je net als de thermostaat van de CV ergens aan de muur kunt hangen?
- Ik zou dus de huidige airco kunnen verplaatsen naar de bijkeuken, maar ik kan ook kiezen voor een multi-split systeem. Wat zijn jullie gedachten hierover?
- Nog een andere optie is een monoblock airco in de bijkeuken. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en lees er wisselende verhalen over. Iemand die hier ervaring mee heeft in een situatie als bovenstaande?
Ik heb uiteraard ook overwogen om een warmtepomp te nemen. Deze zou ik dan kunnen gebruiken om de ruimtes ‘s nachts en als er niemand thuis is op temperatuur te houden, waarna ik met de airco bij kan stoken naar 19 a 20 graden wanneer er weer iemand thuis is. Dit lijkt mij alleen niet ideaal en is kostentechnisch ook van een heel andere categorie.
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover. Alvast bedankt!
Ja de Madoka van DaikinCpt.Iglo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:06:
[...]
- Bestaan er airco’s met een losse thermostaat die je net als de thermostaat van de CV ergens aan de muur kunt hangen?
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Op de website staat echter wel:
Twee keer per jaar hou ik een beetje aan, bij het switchen van verwarmen naar koelen en anderom vind ik een mooi moment. Tot nu toe zijn ze bij mij altijd behoorlijk schoon geweest overigens.barta123 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:20:
[...]
Hoe vaak raden jullie een beetje aan dit schoon te maken?
[ Voor 6% gewijzigd door Soepstengel op 23-01-2024 13:23 ]
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Ik heb 2 jonge kinderen, een hond en een vrouw. Moet zeker vaker dan 2x per jaar de filters schoonmaken. Minstens 1x per maand.Soepstengel schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:22:
[...]
Twee keer per jaar hou ik een beetje aan, bij het switchen van verwarmen naar koelen en anderom vind ik een mooi moment. Tot nu toe zijn ze bij mij altijd behoorlijk schoon geweest overigens.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ja scheelt veel zie ik, die bij mij beneden moet veel meer m3's verplaatsen om te verwarmen dan die boven, die boven springt bij temperaturen boven de 8°C buiten geregeld uit. Maar alsnog veeel meer stof in mijn bovenste unit.xHEMANx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:31:
[...]
Ik heb 2 jonge kinderen, een hond en een vrouw. Moet zeker vaker dan 2x per jaar de filters schoonmaken. Minstens 1x per maand.
Dus ligt er ook maar aan hoeveel stof er naar binnen wordt gelopen en opgestuift wordt.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
De ontdooimomenten opvangen met een COP1 convectorkachel ?Cpt.Iglo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:06:
[...]
Klein schopje. Vooralsnog heb ik geen reactie op bovenstaande post gehad. Zijn hier Tweakers die met me mee zouden willen denken?
[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2024 13:39 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik heb een keer met een elektrische vliegenmepper het binnenunit geraakt, die vliegenmepper gaf een zwarte streep alsof het een permanent marker was op het spierwitte binnenunit. Met heel veel moeite er pas afgekregenxHEMANx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Vliegen zijn hier instant kill. Krijgen de kans niet te poepen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik heb ook twee jongen kinderen, een kat (die niet naar buiten gaat) en een vrouw, maar toch is die 2x per jaar wel genoeg hoor.xHEMANx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:31:
[...]
Ik heb 2 jonge kinderen, een hond en een vrouw. Moet zeker vaker dan 2x per jaar de filters schoonmaken. Minstens 1x per maand.
Dus ligt er ook maar aan hoeveel stof er naar binnen wordt gelopen en opgestuift wordt.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Hier staat de airco op 19 graden, de woonkamer is 20 graden met een keurig verbruik van 400 watt. single split 3,5 Kw. 8 graden buitentemp en 83% luchtvochtigheid.xHEMANx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:45:
Tis wel weer een stuk warmer, maar mn huis is volgens mij nog wel koud. Nog steeds 600w om mn kamer 19 graden te houden.
[ Voor 5% gewijzigd door De Pruttelaar op 23-01-2024 14:24 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Miss zijn wij een viezere familie?Soepstengel schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:07:
[...]
Ik heb ook twee jongen kinderen, een kat (die niet naar buiten gaat) en een vrouw, maar toch is die 2x per jaar wel genoeg hoor.
Verhoog setpoint naar 20 en fan op max voor 5 sec. Zet hem dan weer terug op 19 auto. (Extern gemeten) en hij verbruikt nu 435.De Pruttelaar schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:21:
[...]
Hier staat de airco op 19 graden, de woonkamer is 20 graden met een keurig verbruik van 400 watt. single split 3,5 Kw. 8 graden buitentemp en 83% luchtvochtigheid.
Gevaarlijk spul die elektrische meppers.Sebazzz schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:46:
[...]
Ik heb een keer met een elektrische vliegenmepper het binnenunit geraakt, die vliegenmepper gaf een zwarte streep alsof het een permanent marker was op het spierwitte binnenunit. Met heel veel moeite er pas afgekregen
En ik dacht nog wel dat alleen LG van die rare fratsen hadxHEMANx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:22:
[...]
Verhoog setpoint naar 20 en fan op max voor 5 sec. Zet hem dan weer terug op 19 auto. (Extern gemeten) en hij verbruikt nu 435.![]()
Raar ding. Kijken of de temp ook daadwerkelijk gelijk blijft of lager wordt....
30 min later. Temperatuur 0.3 omhoog, fanstand zelfde, verbruik naar 370w gezakt.De Pruttelaar schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:34:
[...]
En ik dacht nog wel dat alleen LG van die rare fratsen had
[ Voor 41% gewijzigd door xHEMANx op 23-01-2024 16:08 ]
Ik denk ondanks de externe sensor, toch een warmtebubbel die doorbroken moest worden. Het voorste gedeelte van de kamer (waar airco hangt) is nl een halve graad afgekoeld inmiddels en zit nu precies op 19 graden. Achter in de kamer meet ik nog steeds 19.7 graden. Verbruik is nu 335w, dus nog lager. Haast de neiging om in te stellen dat hij rondt 12 uur voor een minuut even een graad omhoog gaat met hardere fan en na de minuut automatisch weer terug naar setpoint.xHEMANx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:03:
[...]
30 min later. Temperatuur 0.3 omhoog, fanstand zelfde, verbruik naar 370w gezakt.
Echt vreemd. Schijnbaar zat die even in zn "zone" en moest die geholpen worden om eruit te komen. Zal over een half uur nog eens kijken.
Kan precies het piekje zien dat ik hem een paar sec hoger gezet heb. Dit is wel meer het verbruik dat ik verwacht bij deze temperaturen. Snapte al niet hoe die 600w kon blijven trekken. Erg vreemd.
[Afbeelding]
Wat een thriller. Het houdt je wel bezig?xHEMANx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:10:
[...]
Ik denk ondanks de externe sensor, toch een warmtebubbel die doorbroken moest worden. Het voorste gedeelte van de kamer (waar airco hangt) is nl een halve graad afgekoeld inmiddels en zit nu precies op 19 graden. Achter in de kamer meet ik nog steeds 19.7 graden. Verbruik is nu 335w, dus nog lager. Haast de neiging om in te stellen dat hij rondt 12 uur voor een minuut even een graad omhoog gaat met hardere fan en na de minuut automatisch weer terug naar setpoint.
Maar miss heeft het ook te maken met dat ik het weekend de airco anderhalf dag uit heb gehad en de temp naar 9 graden was gezakt.
Ik heb trouwens de externe sensor toch naar de andere kant van de kamer terug verhuist. Als die op de helft hangt, wordt het achterste gedeelte van de kamer toch niet altijd goed op temperatuur en nu die daar meet moet de airco wel doorpakken tot het daar wel op temperatuur is.
Ik wil dat ding gewoon perfect afgesteld hebben, zodat ik er nooit meer naar om hoef te kijken. Daarvoor moet ik begrijpen waarom bepaalde dingen gebeuren.
Tot het zomer wordt....bgrr schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:39:
[...]
Tijd dat de lente begint dan kan het ding uit
Aangeraden werd elke drie maanden. De winter door doe ik het elke twee maanden en in de zomer wat minder.barta123 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:20:
[Hoe vaak raden jullie een beetje aan dit schoon te maken?
Die Daikin filters moeten die ook wel eens vernieuwd worden eigenlijk? Die 2 kleine (titanium en zilver filters) die geklemd zit in de grote stof filters kan ik nergens op internet vinden dat ik daar nieuwe van kan bestellen.Nanuk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:52:
[...]
Aangeraden werd elke drie maanden. De winter door doe ik het elke twee maanden en in de zomer wat minder.
Kwa werk stelt het niets voor, kap open, de twee plastic schermpjes even onder de kraan en uitschudden, gaat er vochtig weer in. De twee papierfilters even met de stofzuiger er langs aan beide kanten. Het meeste werk is nog om een stoel of krukje er onder te zetten.
Eens of twee keer per jaar buiten de klimop ruim eromheen snoeien.
De lamellen van de warmtewisselaars binnen en buiten mag de leverancier elke twee jaar even doen, gelijk de rest controleren. Dat is nu een keer gedaan en kreeg de opmerking dat er weinig tot geen vuil uit kwam.
Ik haak even in.xHEMANx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:46:
[...]
Ik wil dat ding gewoon perfect afgesteld hebben, zodat ik er nooit meer naar om hoef te kijken. Daarvoor moet ik begrijpen waarom bepaalde dingen gebeuren.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2024 18:10 ]
Sorry, ik heb MHI had ik erbij moeten zetten. De papierfilters zal ik ook eens zien of die te koop zijn maar die gaan jaren mee.HE1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:58:
[...]
Die Daikin filters moeten die ook wel eens vernieuwd worden eigenlijk? Die 2 kleine (titanium en zilver filters) die geklemd zit in de grote stof filters kan ik nergens op internet vinden dat ik daar nieuwe van kan bestellen.
Graag ervaringen hierover....
Daarom heb ik de voeler verlengt en aan de andere kant van de kamer hangen momenteel.mr_evil08 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:09:
[...]
Ik haak even in.
Perfect afstellen van wandunit,s waarbij de voeler in de binnenunit zit gaat je niet lukken.
In de winter zul je hem iets hoger moeten zetten en in het tussenseizoen iets lager om gelijkwaardige kamertemperaturen te hebben, bij 24/7 verwarmen lukt dan wel weer beter.
Een preciezer afstelling krijg je alleen met een externe voeler die NIET bij de warmtebron hangt(en nog zal het een beetje schommelen vanwege de offset regeling).
[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 23-01-2024 18:59 ]
MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1
Ik zit zelf met een gelijkaardige situatie. Alle units zijn made in Tsjechië,geïnstalleerd door een Belgische installateur. Alles functionereert prima maar ik kan ze niet registreren in de service tab in de Onecta app.HE1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:12:
In de Daikin Onecta app krijg ik de vraag om het toestel te registreren nog steeds (als ik tabje 'service' aanklik).
Als ik vervolgens registreer kan je dat doen op basis van de QR code die op het binnen- en buitendeel staat. Het buitendeel lukt wel bij registratie, maar als ik de code scan van het binnendeel krijg ik de fout 'Deze unit is niet beschikbaar in uw land'.
Ik kan dus de registratie niet afronden want dat moet voor binnen- en buitendeel samen.
Zijn er hier mensen die deze registratie in Onecta gedaan hebben of wat zijn jullie ervaringen?
p.s. sommige merken L-L warmte pompen hebben een eigen topic, is dat voor Daikin ook al eens overwogen?
Heb inmiddels Daikin NL hierover gebeld en ze verwijzen door naar de installateur. De installateur geeft vervolgens aan dat de service lijn van Daikin een 'zwets verhaal' verteld.MXMan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:22:
[...]
Ik zit zelf met een gelijkaardige situatie. Alle units zijn made in Tsjechië,geïnstalleerd door een Belgische installateur. Alles functionereert prima maar ik kan ze niet registreren in de service tab in de Onecta app.
Iemand anders die hier klaarheid rond kan scheppen?
buitenunit kan wel en binnenunit niet, dus land instelling zal niet gaan werken, al zou die al gaan werken.Kroonkurk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:42:
Klaarheid scheppen niet.
Ik gok erop dat je rechtsonder bij "Meer" en dan bij "Woningen & Gebruikers" de huidige woning op een locatie in België moet gaan instellen en dan nog eens proberen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
[ Voor 17% gewijzigd door HE1 op 24-01-2024 11:28 ]
ehhh, wat bedoel je in dit geval met temperatuur-delta?Martin7182 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:57:
Mijn idee hierover, of het is een meetfout of de unit gaat gewoon efficienter werken bij hogere fanstand. Meer lucht op dezelfde temperatuur-delta = meer thermisch vermogen. Als het elektrisch vermogen hetzelfde blijft (de fan zelf even niet meegerekend), dan moet de compressor wel met hogere COP draaien.
Dat is natuurlijk van de warmtevraag (en levering). Dat is geen vast gegeven.LED-Maniak schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:56:
Weet iemand zo de specificatie voor delta tussen ingaande en uitgaande temperatuur bij verwarmen?
Ik meet nu 17.7 graden in en 36 graden uit op de hoogste blaas stand. Vraag mij af wat precies de spec is. Zie het zo niet staan in de handleiding.
Dankje voor je berichtje. Ik had er even overheen gelezen.flippy schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:50:
waarom schroef je niet gewoon wat fancoils tegen de muur en sluit je die aan op je warmtepomp om te koelen? goedkoper en ook geen problemen met pendelen in de kamer doordat je koelt met water. je bestaande WP is nog efficienter ook trouwens.
[ Voor 12% gewijzigd door radeoxx op 24-01-2024 14:10 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Ja "fancoil" wordt heel snel geroepen maar als je hele systeem er niet voor gemaakt is, alle verdelers, buizen etc moeten geisoleerd en condens-proof zijn, is het gewoon niet te doen.radeoxx schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:08:
[...]
Dankje voor je berichtje. Ik had er even overheen gelezen.
Maar zou dit goed kunnen werken? Hij heeft toch een best hoog minimum vermogen om te koelen? Ik heb met verwarmen al de nodige 'problemen' gehad met pendelen...
Welke fancoils zou je dan adviseren?
En ik moet dan toch hele buizen gaan trekken (diffusiedicht) om lage watertemperaturen te sturen richting de fancoils?
Op zich is er budget. Als ik 3k zou uitgeven aan airco's kan dat natuurlijk ook aan fancoils en buizen.
Maar zou dat echt beter zijn dan gewoon 2 airco's en 1 buitenunit in de tuin?
EDIT: hoezo is het eigenlijk beter / efficienter? Bij watertemperatuur van 7 graden en tbuiten van 30 is de COP 3.78. Dat is toch veel slechter dan 6+ met een lucht/lucht airco?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het is een meetwaarde die de installateur dient te meten voor het rapport. Dus er zal ergens een min-max zijn waar het binnen moet vallen.TereZz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:18:
[...]
Dat is natuurlijk van de warmtevraag (en levering). Dat is geen vast gegeven.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Het temperatuurverschil tussen in- en uitgaande lucht van de binnenunit.HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:06:
[...]
ehhh, wat bedoel je in dit geval met temperatuur-delta?
Tijd voor een zuinigere pomp?Glashelder schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:50:
20 januari heeft hier de hele dag de L/W unit gedraaid en het rondpompen van dat water kostte alleen al 2 kWh.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Compromis van een gratis warmtepomp denk ik dan maarron321 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:27:
[...]
Tijd voor een zuinigere pomp?
Hier een pomp, thermostaat en display + print wp: 0,4 kWh per dag.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik ben ook wel benieuwd ja! Koeling met L/L zal zo'n 200-300kWh per jaar zijn? Ik vraag me af of het heel zinvol is om daarop te bezuinigen door heel mijn afgiftesysteem etc. aan te moeten passen. Maar aan de andere kant: als ik met de fancoil mijn afgifte kan vergroten ook tijdens het verwarmen, kan de Ta ook weer omlaag...Glashelder schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:50:
Ik ben ook wel benieuwd naar de onderbouwing daarvan. Koeling met L/L gebruikt inderdaad relatief gezien nauwelijks energie en als je dan de pompverliezen van een L/W installatie meeneemt. Je bent toch een behoorlijk gedeelte van de dag zo'n 800 tot 1500 liter per uur aan water aan het verplaatsen. Dat is ook niet echt gratis ofzo20 januari heeft hier de hele dag de L/W unit gedraaid en het rondpompen van dat water kostte alleen al 2 kWh.
Maar desondanks benieuwd naar de onderbouwing. Hij zal het vast niet zomaar roepen.
ron321 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:27:
[...]
Tijd voor een zuinigere pomp?
Hier een pomp, thermostaat en display + print wp: 0,4 kWh per dag.
Ik denk dat 0,4 kWh per dag te mooi om waar te zijn is.Glashelder schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:34:
[...]
Compromis van een gratis warmtepomp denk ik dan maar
Hoeveel water verplaats je met die 0,4 kWh per dag? Hij doet hier zo'n 1800 liter per uur. 43.200 liter water verplaatsen met 0,4 kWh lijkt wel iets te mooi om waar te zijn maar misschien zit ik er naast
[ Voor 35% gewijzigd door radeoxx op 24-01-2024 16:03 ]
Bedrading omgewisseld?! Hoe dan...LED-Maniak schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:54:
[...]
Het is een meetwaarde die de installateur dient te meten voor het rapport. Dus er zal ergens een min-max zijn waar het binnen moet vallen.
Maar ik heb het probleem gevonden.. Installateur heeft de bedrading omgewisseld. Hierdoor veel gesis, hoog stroomverbruik en weinig warmte.![]()
![]()
Uitstromende lucht is nu 11 graden warmer dan vanochtend.
hoe meet je die temp in en uit als ik vragen mag...LED-Maniak schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:56:
Weet iemand zo de specificatie voor delta tussen ingaande en uitgaande temperatuur bij verwarmen?
Ik meet nu 17.7 graden in en 36 graden uit op de hoogste blaas stand. Vraag mij af wat precies de spec is. Zie het zo niet staan in de handleiding.
Er bestaat ook de optie om niet condenserend te koelen (topkoeling) dat werkt ook aardig.w00key schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:30:
[...]
Ja "fancoil" wordt heel snel geroepen maar als je hele systeem er niet voor gemaakt is, alle verdelers, buizen etc moeten geisoleerd en condens-proof zijn, is het gewoon niet te doen.
Is een multisplit met 2 poorten. Stuurkabel van huiskamer op A, slaapkamer op B. Terwijl bij de leidingen huiskamer op B zat en slaapkamer op A. De airco kan dit automatisch corrigeren, maar alleen in koudebedrijf.
Temperatuur sensor meet je kamer temperatuur en direct waar het er uit geblazen wordt. De delta hiervan wordt bekeken. Zelfde voor de buitenunit. Omgevingstemperatuur vs wat er uitgeblazen wordt.HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:25:
[...]
hoe meet je die temp in en uit als ik vragen mag...
[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 24-01-2024 17:15 ]
Oei wat slordig... Goed dat je het kon vinden maar hoe lang heb je zo gedraaid?LED-Maniak schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Is een multisplit met 2 poorten. Huiskamer op A, slaapkamer op B. Terwijl bij de leidingen huiskamer op B zat en slaapkamer op A. De airco kan dit automatisch corrigeren, maar alleen in koudebedrijf.
Dan kan hij zijn warmte niet kwijt en gaat de boel flink sissen want alles staat natuurlijk op hoge druk met de kleppen dicht.
Een week. Voelde dat iets niet klopte('k heb bestaande leidingen laten vervangen, dus wist ongeveer hoe de unit presteerde). Werd gewoon niet warm in huis. Ik was al bang dat er wat kapot was. Slordig allemaal.w00key schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:16:
[...]
Oei wat slordig... Goed dat je het kon vinden maar hoe lang heb je zo gedraaid?
en hoe meet je temp die uitgeblazen wordt? gewoon even temperatuur metertje ervoor houden of heb je een handiger manier?LED-Maniak schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Is een multisplit met 2 poorten. Stuurkabel van huiskamer op A, slaapkamer op B. Terwijl bij de leidingen huiskamer op B zat en slaapkamer op A. De airco kan dit automatisch corrigeren, maar alleen in koudebedrijf.
Dan kan hij zijn warmte niet kwijt en gaat de boel flink sissen want alles staat natuurlijk op hoge druk met de kleppen dicht.
[...]
Temperatuur sensor meet je kamer temperatuur en direct waar het er uit geblazen wordt. De delta hiervan wordt bekeken. Zelfde voor de buitenunit. Omgevingstemperatuur vs wat er uitgeblazen wordt.
Kijk op je energielabel. Random voorbeeld:HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:38:
even vraagje over koelen want ik zit mijn termijnbedrag uit te rekenen vanaf nu t/m september bij Vandebron, want na sept ga ik daar weg.
Is er een globale stelregel mbt stroomverbruik voor verwarmen vs koelen.
[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 24-01-2024 18:03 ]
ah dat is een goeie, scheelt op jaar basis dus behoorlijk. Al denk ik dat er veel minder dagen per jaar zijn waarop je daadwerkelijk wilt koelen dan wanneer je wilt verwarmen? Komt daar ook het verschil vandaan denk je? Of wordt tijdens koelen ook echt minder verbruikt per uur b.v.w00key schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:01:
[...]
Kijk op je energielabel. Random voorbeeld:
[Afbeelding]
= 199 kWh per jaar. Je kan het nog beetje schalen, stel dat je met verwarmen 2000 gebruikte, dan gooi je lekker 33% op dat koeling getal om hem beter kloppend te maken voor je huis.
Ja het is echt zo weinig, zelfs met een grote 6 kW beest en 3 units binnen. Ik zit op 250 ish met een 5.3 kW, SEER 6 (slechter) apparaat van LG.
LED-Maniak in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:32:
[...]
en hoe meet je temp die uitgeblazen wordt? gewoon even temperatuur metertje ervoor houden of heb je een handiger manier?
Beide. Paar weken echt koelen en maanden lang beetje tot heel erg verwarmen.HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:09:
[...]
ah dat is een goeie, scheelt op jaar basis dus behoorlijk. Al denk ik dat er veel minder dagen per jaar zijn waarop je daadwerkelijk wilt koelen dan wanneer je wilt verwarmen? Komt daar ook het verschil vandaan denk je? Of wordt tijdens koelen ook echt minder verbruikt per uur b.v.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Mijn ervaring na een paar jaar is dat het verbruik bij koelen een heel stuk minder is.HE1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:38:
even vraagje over koelen want ik zit mijn termijnbedrag uit te rekenen vanaf nu t/m september bij Vandebron, want na sept ga ik daar weg.
Is er een globale stelregel mbt stroomverbruik voor verwarmen vs koelen. Als ik op een dag met buitentemperatuur 0 graden b.v. 15kwh verbruik voor verwarmen, wat zou ik dan ongeveer verbruiken op een warme zomerdag als het 30gr is?
Niemand kan natuurlijk hier exact antwoord op geven maar zou stroomverbruik vergelijkbaar zijn of gaat koelen makkelijk qua stroomafname.
Vast wel ervaringen hierover.
kijk, hier kan ik wat mee bedankt!w00key schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Beide. Paar weken echt koelen en maanden lang beetje tot heel erg verwarmen.
Bij koelen verbruik je bijna geen stroom, bij verwarmen zit je met een grotere unit snel boven de kW.
Natuurkundig: komt door temperatuurverschil, het kost meer energie om van nul (buiten) naar 40 graden (uitblaas temp) te verwarmen dan 35ish graden buiten naar 15/20 graden te koelen. Delta T is veel kleiner.
SEER is dan ook 6-8 voor koelen vs SCOP van 4-5.5 voor verwarmen.
als ik dat energielabel van @w00key bekijk en die van mezelf zit als richtlijn van jaarverbruik een factor 5-7 tussen verwarmen en koelen. Bij jou is dat dus factor 2 maar dat komt omdat je met je L-L WP alleen de keuken verwarmt begrijp ik?Termy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:56:
Het ligt ook wel aan je huis en locatie uiteraard. Wij hebben afgelopen jaar iets meer dan 500 kWh aan koelen besteed aangezien het warm en zonnig was en ons huis erg lang gebakken wordt in de zon, zonder zonwering en met dikke muren die lekker lang warm blijven.
Maar goed, nog steeds niet veel in vergelijking met verwarmen uiteraard. Dat was afgelopen jaar iets meer dan 900 kWh maar wel slechts voornamelijk de woonkeuken ipv het hele huis zoals met koelen. Ook in de winter juist erg weinig zoninstraling, behalve de 2e verdieping.
Overigens lijkt het hebben van een airco naast L/W wp me ook een voordeel dat je dan ook kan drogen (vaak het grote probleem in de zomerhitte) en extra capaciteit tot verwarmen hebt in de winter als het eens echt koud wordt.
Net als verwarmen is koelen erg afhankelijk van de omstandigheden.HE1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:08:
[...]
als ik dat energielabel van @w00key bekijk en die van mezelf zit als richtlijn van jaarverbruik een factor 5-7 tussen verwarmen en koelen. Bij jou is dat dus factor 2 maar dat komt omdat je met je L-L WP alleen de keuken verwarmt begrijp ik?
ja dat komt aardig overeen met de richtlijn die ik zie op het energielabel, zeg factor 5.toxictooms schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:12:
[...]
Mijn ervaring na een paar jaar is dat het verbruik bij koelen een heel stuk minder is.
Zelfs zo laag dat ik de units op de slaapkamer de hele nacht last aanstaan.
Vorig jaar 200kWh verbruikt voor de koeling van 2 slaapkamers en de woonkamer.
Verwarming was 1100kWh vorig jaar voor de woonkamer en slaapkamer van de dochter.
Het verbruik van de koeling is grotendeels op stroom van de zonnepanelen.
duidelijk verhaal, geeft me ook weer een indruk! ik ben zelf ook meer van het on-demand aanzetten ipv continue.Sjamo schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:16:
[...]
Net als verwarmen is koelen erg afhankelijk van de omstandigheden.
Hier pendelt de installatie zich door de zomer heen waardoor ons verbruik erg laag is en vooral eigen opwek. Maar dat is omdat we actief gebruik maken van onze zonwering (overal rolluiken aan de zuidkant), alleen koelen wanneer het voor ons echt warm is en dan bijna alleen overdag wanneer de zon schijnt. In de nacht koelen zal hier misschien een nacht of 3 tot 5 per seizoen zijn.
Daarmee komen wij gemiddeld op 150 kWh per zomerseizoen voor het hele huis.
Zet je de koeling in mei aan en eind september weer uit zal zo'n getal er heel anders uitzien.
In BE kunnen we niet salderen.HE1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:21:
[...]
ja dat komt aardig overeen met de richtlijn die ik zie op het energielabel, zeg factor 5.
je geeft aan dat die 200kwh grotendeels op stroom van zonnepanelen is , dan bedoel je live zonneverbruik terwijl je airco aanstaat? want met salderen neem ik aan dat je naast koeling ook bijna al je verwarming met ZP teruglevering kan salderen?
Klinkt niet heel lekker in elk geval. Mijn unit verwarmt als ik hem op 19.5C zet nu, gewoon tot 19.5C en gaat dan teruglopen in vermogen.. En dat gewoon met de inwendige sensoren, plus het is een wandunit (dus hij hangt hoog)bgrr schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:39:
[...]
Tijd dat de lente begint dan kan het ding uit
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Een vloermodel is helaas niet praktisch ivm de indeling van de ruimte. De muur waar de units het beste kunnen hangen/staan, is ook de muur waar de bank, kast, staande lampen en subwoofers staan. Daar is geen plek zonder dat er meteen iets voor staat.Chatslet schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Dat is op zich niet veel maar je kunt dat vermogen misschien beter over 2 of meer kleinere binnenunits verdelen en die bijvoorbeeld op een multisplit aansluiten. Zo kun je je woonkamer gelijkmatiger verwarmen. Vloermodellen zijn daar geniaal voor en kun je als 1 op 1 vervanging voor radiatoren ophangen.
Indien je nog radiatoren hebt staan kan die wellicht vervangen worden voor een vloerunit?LA-384 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:52:
[...]
Een vloermodel is helaas niet praktisch ivm de indeling van de ruimte. De muur waar de units het beste kunnen hangen/staan, is ook de muur waar de bank, kast, staande lampen en subwoofers staan. Daar is geen plek zonder dat er meteen iets voor staat.
Dat is helaas ook geen optie. Ik kan/wil nog niet volledig over op L/L verwarming, dus de radiator wil ik voorlopig laten hangen.TereZz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:04:
Indien je nog radiatoren hebt staan kan die wellicht vervangen worden voor een vloerunit?
In de keuken zal die niet komen aan de blauwe muur. Maar ik zou hem liever aan de korte muur hebben ivm verspreiding.LA-384 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:12:
[...]
Dat is helaas ook geen optie. Ik kan/wil nog niet volledig over op L/L verwarming, dus de radiator wil ik voorlopig laten hangen.
[Afbeelding]
Lastige is ook dat ik de binnenunits bij voorkeur alleen aan de blauwe muur kwijt kan. Idealiter blazen ze in de lengte van de ruimte lijkt mij, maar daar heb ik ramen tot dicht bij het plafond en dus geen plek. De tegenoverliggende muur is onwenselijk ivm leidingwerk wat niet goed weggewerkt kan worden.
Eventueel zou de korte keukenmuur net rechts van de blauwe muur nog een optie zijn, hangt dan boven de deur naar de bijkeuken.
Lijkt me goed die te openen.HE1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:12:
In de Daikin Onecta app krijg ik de vraag om het toestel te registreren nog steeds (als ik tabje 'service' aanklik).
Als ik vervolgens registreer kan je dat doen op basis van de QR code die op het binnen- en buitendeel staat. Het buitendeel lukt wel bij registratie, maar als ik de code scan van het binnendeel krijg ik de fout 'Deze unit is niet beschikbaar in uw land'.
Ik kan dus de registratie niet afronden want dat moet voor binnen- en buitendeel samen.
Zijn er hier mensen die deze registratie in Onecta gedaan hebben of wat zijn jullie ervaringen?
p.s. sommige merken L-L warmte pompen hebben een eigen topic, is dat voor Daikin ook al eens overwogen?
Valt mee hoor, mijn minimale vermogen met koelen is volgens mij 300W, voor de 3MXM68. Kan prima met 1 3,5 kW aan.radeoxx schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:30:
Dank je voor jullie reacties!
[...]
Ja prima inderdaad. 19db is prima en acceptabel.
Het gaat alleen om het koelen van de ruimte. Voor verwarming zullen de units niet nodig zijn.
[...]
Ah, dus dat is wel een nadeeltje van een multi-split lijkt me.
Maakt het nog veel uit dat we de units echt alleen voor het koelen nodig hebben? En het (beperkt) koelen in de zomer 's nachts van de slaapkamer zal dus een pendelfeest (met bijbehorend geluid?) opleveren? Of wat denken jullie?
Ik ga hier niet verder lopen propageren dat L/W beter is dan L/L (het is ook niet echt ontopic) maar misschien moet je even opzoeken wat een fancoil is, die hebben gewoon een afvoer voor condensbarta123 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:21:
[...]
'fancoils' op lucht-water, nee man. In nederland is het niet vaak enorm warm. Als je je airco aanzet droog je je lucht ook, dat zorgt juist voor een veeeel lagere gevoelstemperatuur. Als je een veredelde radiator gaat gebruiken, waar blijf het vocht uit de lucht dan?
Dankje voor je reactie. Ja dat fancoils ga ik ook niet doen. Maar hebben die niet ook een afvoer naar buiten? Dus dan gaat het vochtigheidspercentage ook wel omlaag. Bij ons is het in een woning van 1990 gewoon te ingrijpend om overal nieuwe buizen aan te leggen. Dus ik kies liever voor een airco. Ook al is dat verbruik wat hoger. (Overigens betwijfel ik dat, vanwege het feit dat de COP's uit mijn WP voor koelen helemaal niet zo denderend zijn).barta123 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:21:
[...]
Valt mee hoor, mijn minimale vermogen met koelen is volgens mij 300W, voor de 3MXM68. Kan prima met 1 3,5 kW aan.
'fancoils' op lucht-water, nee man. In nederland is het niet vaak enorm warm. Als je je airco aanzet droog je je lucht ook, dat zorgt juist voor een veeeel lagere gevoelstemperatuur. Als je een veredelde radiator gaat gebruiken, waar blijf het vocht uit de lucht dan?![]()
En hoe denk je hem te gebruiken? alleen als het echt warm is af en toe aan, of wil je continu koelen? (ik krijg het gevoel van dat laatste)
Bij mij in huis staat overdag de zon niet op de woonkamer dus wordt het helemaal niet zo heet, het duurt echt dagen/weken voordat het met echt warm weer eens boven de 25C wordt...mijn vraag voor koelen is dus zeer beperkt
Het geeft sowieso altijd een verbetering of je wel of niet condenserend gaat koelen, op ons kantoor koelen ze met alleen vloer en dat werkt prima(grondwarmtepomp) terwijl een grote glazen vide zonder zonwering hebben, als je maar op tijd begint met koelen met dat systeem zodat de massa niet gaat opwarmen(en het nadeel is weer als er een koude dag tussen zit dat je binnen met de jas aan kan zitten gezien dat een eigenschap van vloer verwarm/koeling is).barta123 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:21:
[...]
'fancoils' op lucht-water, nee man. In nederland is het niet vaak enorm warm. Als je je airco aanzet droog je je lucht ook, dat zorgt juist voor een veeeel lagere gevoelstemperatuur. Als je een veredelde radiator gaat gebruiken, waar blijf het vocht uit de lucht dan?![]()
En hoe denk je hem te gebruiken? alleen als het echt warm is af en toe aan, of wil je continu koelen? (ik krijg het gevoel van dat laatste)
Bij mij in huis staat overdag de zon niet op de woonkamer dus wordt het helemaal niet zo heet, het duurt echt dagen/weken voordat het met echt warm weer eens boven de 25C wordt...mijn vraag voor koelen is dus zeer beperkt
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2024 11:51 ]
Wij verbruiken in een rijtjeshuis uit '91 (125m2/380m3) ook ruim onder de 500m3.. Dat is heus niet uitzonderlijk. We hebben veel ramen op het zuiden die zelfs in een winterzonnetje al voor opwarming in de kamers zorgt. En natuurlijk weinig buitenmuur omdat rijtjeswoning...barta123 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:44:
[...]
En heb je wellicht info van de vorige bewoners?
650m3 is echt heel, heel erg weinig..
In mijn huis verbruikten de vorige bewoners zo'n 2300m3 per jaar... Ik zelf iets van 1000m3, misschien het laatste jaar (wat ik niet afgemaakt heb, met airco gestookt) 1200m3. Dus ik hoop onder de 2400 kWh te blijven
[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 26-01-2024 09:10 ]
Tja er spelen zoveel variabelen mee hoeveel je moet "stoken" om je huis warm te krijgen conform het comfort van een individu.FreakNL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:53:
[...]
Wij verbruiken in een rijtjeshuis uit '91 (125m2/380m3) ook ruim onder de 500m3.. Dat is heus niet uitzonderlijk. We hebben veel ramen op het zuiden die zelfs in een winterzonnetje al voor opwarming in de kamers zorgt. En natuurlijk weinig buitenmuur omdat rijtjeswoning...
Verder is het ook gedrag. Soms een dekentje ipv de verwarming nodeloos aan voor die paar uur dat je nog wakker bent.
Nu het buiten weer boven de 10 is stoken we weer amper. 10m3 sinds vrijdag de 19e...
Ik schrik me een breuk van het verbruik van sommigen wat ik hier in dit topic lees. Dat wordt toch onbetaalbaar op termijn, me dunkt.... Verder snap ik dat 24/7 verwarmen niet zo... Vroeger deden we gewoon een trui aan en een extra deken over het bed..
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Als ik bij vorst niet 24/7 stook, dan koelt de woonkamer af tot zo'n 12 graden. Dit is niet zomaar terug te stoken naar 19,5 met alle defrosts tussendoor en is alles behalve comfortable. Dus de airco in de nachts uitzetten bij vorst is geen optie. Ik hou wel een nachtverlaging aan van 18 graden.FreakNL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:53:
[...]
Ik schrik me een breuk van het verbruik van sommigen wat ik hier in dit topic lees. Dat wordt toch onbetaalbaar op termijn, me dunkt.... Verder snap ik dat 24/7 verwarmen niet zo... Vroeger deden we gewoon een trui aan en een extra deken over het bed..
1000m3 had ik nodig met de CV om mijn woonkamer en keuken op 15°C te houden. Boven de kranen van radiatoren beetje open dat het daar ook 15°C ofzo was.FreakNL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:53:
[...]
Wij verbruiken in een rijtjeshuis uit '91 (125m2/380m3) ook ruim onder de 500m3.. Dat is heus niet uitzonderlijk. We hebben veel ramen op het zuiden die zelfs in een winterzonnetje al voor opwarming in de kamers zorgt. En natuurlijk weinig buitenmuur omdat rijtjeswoning...
Verder is het ook gedrag. Soms een dekentje ipv de verwarming nodeloos aan voor die paar uur dat je nog wakker bent.
Nu het buiten weer boven de 10 is stoken we weer amper. 10m3 sinds vrijdag de 19e...
Daar kan ik me wel in vinden. Wij hebben een vergelijkbaar (hoek)huis qua oppervlakte en inhoud, iets jonger (wellicht wat betere isolatie) en stookten inclusief SWW nooit meer dan 500 m3. Tegenwoordig verwarmen we alleen nog met de airco en met deze temperaturen kost dat ongeveer 4 a 5 kWh per dag. Dat vertaalt zich qua warmte naar 2 a 2.5 m3 gas per dag; Wel 24/7 met wat nachtverlaging, maar dit is meer als test tegenover vorig stookseizoen waarin we in totaal maar 400 kWh verbruikten (adhoc gestookt). De teller staat nu op een kleine 450 kWh en we moeten natuurlijk nog minstens een maand.FreakNL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:53:
[...]
Lijkt mij ook wel fijn om buren te hebben die mijn huis warm stoken. En die zich maar afvragen waarom hun verbruik omhoog gegaan is toen jullie er kwamen wonen 😉FreakNL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:06:
Hier wordt het nooit kouder dan 17 graden in de woonkamer
Het is nu prima behaaglijk, zonder kachel aan
[Afbeelding]
Haha hier is het omgekeerde. Binnen is het lekker 21 graden, mik een IR thermometer op de gedeelde draagmuur - 19. Hey! Daar gaat mijn warmteFritso schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:00:
[...]
Lijkt mij ook wel fijn om buren te hebben die mijn huis warm stoken. En die zich maar afvragen waarom hun verbruik omhoog gegaan is toen jullie er kwamen wonen 😉
Die stoken ook bijna niks.Fritso schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:00:
[...]
Lijkt mij ook wel fijn om buren te hebben die mijn huis warm stoken. En die zich maar afvragen waarom hun verbruik omhoog gegaan is toen jullie er kwamen wonen 😉
4-5kwh per dag is wel weinig deze dagen, dat is gemiddeld 200watt over 24h, dat haal ik echt niet, zit sowieso op het dubbele voor de woonkamer met setpoint 18gr. Hoe warm is de uitblazende lucht zo gemiddeld bij die stroom afname? Zal nog geen 30gr zijn verwacht ik.Martin7182 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:05:
[...]
Tegenwoordig verwarmen we alleen nog met de airco en met deze temperaturen kost dat ongeveer 4 a 5 kWh per dag. Dat vertaalt zich qua warmte naar 2 a 2.5 m3 gas per dag; Wel 24/7 met wat nachtverlaging,
Dat is niet eens nodig, het feit dat je in een appartement zit met mensen boven je levert al een enorm voordeel op(flinke buffer).
Hier een verbruik van 5 tot 6 Kw met deze temperaturen. Airco staat op 20 graden en woonkamer is 21 graden. Hoekhuis 1980 matig geisoleerd met een 3,5 Kw single spiltHE1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:27:
[...]
4-5kwh per dag is wel weinig deze dagen, dat is gemiddeld 200watt over 24h, dat haal ik echt niet, zit sowieso op het dubbele voor de woonkamer met setpoint 18gr. Hoe warm is de uitblazende lucht zo gemiddeld bij die stroom afname? Zal nog geen 30gr zijn verwacht ik.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq