Wij overwegen qua koeling om twee airco's te plaatsen voor in de zomer. PV genoeg (uitbreiding gepland) dus dat zit wel snor.
Er is een lucht/water WP aanwezig en dat werkt goed, alleen niet voor koelen.
Nu heb ik een installateur bereid gevonden de installatie te verzorgen en hij heeft een sterke voorkeur om te werken met Daikins.
Nu heb ik mijn WP al via climamarket besteld, en ik ben er ook niet vies van om de airco's ook in het buitenland te bestellen als dat verschil groot is.
Nu heb ik zelf al een beetje gezocht naar de Daikin versies.
Het gaat om een woonkamer van zo'n 40m2 (92m3) en een slaapkamer van 12m2 (30m3). De woonkamer is maar voor een klein deel blootgesteld aan het zuiden. Slaapkamer op het noorden. Verder is er sprake van een redelijke isolatie in de spouwmuur (1991). Dubbelglas aanwezig.
Dus ik zat te denken aan:
1x buitenunit 5 kW
1x binnenuit 3.5 kW
1x binnenuit ~2.0 / 2.5 kW
Volgens de tabellen die ik heb gevonden kan dat gecombineerd worden.
Mijn installateur adviseert de FTXM series omdat die ook met een wifi module geleverd worden. Dat is dan de Perfera begrijp ik.
Nu overweeg ik de stylish variant voor de woonkamer, en dan de perfera voor de slaapkamer. Is dat een goed idee? Of zal ik gewoon voor 2x de stylish gaan?
Belangrijk is in ieder geval dat beide units max 19db(A) produceren, dat is het stilste wat ik heb gevonden.
https://www.clima-inverte...odello-2022-wifi-incluso/
Nu had ik bovenstaand gevonden:
1x 2MX50A
+ 1x FTXA35AW
+ 1x FTXA25AW
Hebben jullie nog suggesties? Of zouden jullie het anders aanpakken?
En moet ik bang zijn voor 'pendelen' (wat misschien herrie kan geven?) als ik 's nachts de airco rustig de slaapkamer wil koelen en ik heb bijv de 2.5 kW variant (die dus misschien te krachtig is). Ter info: stel het is binnen 27 graden, dan zou ik willen koelen tot bijv. 23 graden, en natuurlijk niet naar 20 graden.
[
Voor 10% gewijzigd door
radeoxx op 21-01-2024 22:45
]