Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:23
Voyage schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Heb je dit opgelost met de methode om naar koelen en dan naar verwarmen te switchen opgelost? Ik heb dit probleem nu ook en dat switchen lost het probleem niet op.
Spanning er af did the trick! Heel apart dit, twee maanden lang heb ik demand control op verschillende waarden gehad, zelfs helemaal uit. Heeft altijd perfect gewerkt. Nu leek de buitenunit begrensd te blijven op de vorige waarde van demand control. Heb van alles geprobeerd.

Afgelopen woensdag was er onderhoud volgens de Onecta app, misschien dat dat er iets mee te maken heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuPo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 20:12
Dank voor het meedenken!!

Je bedoelt in het brink kanaal in de trapkast inblazen. Daar heb ik ook aan gedacht. Kan zeker als de brink uitstaat. Alleen mis ik dan de verselucht aanvoer.

Kanalen zijn niet geisoleerd. Basis behoefte is verwarmen.
w00key schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:02:
[...]

Ik zit even te brainstormen maar kan je niet aanzuigen in de trapkast en lucht in je Brink kanaal blazen? Als je kanalen geisoleerd zijn kan je zelfs ermee koelen.

Maar je stookt dan met je airco wel overal tegelijk, je kan ook de flow splitsen en deel direct in de woonkamer blazen zoals in plaatje 2.

Je wtw lucht warm je dan op via de leefruimtes, die stromen vanzelf naar plekken met lage druk (hal) en warmen dat indirect op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
JDx schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Ik heb gewoon helemaal niks in de badkamer, zo gauw als je de douche aan doet wordt het wel warm toch, daarna even een minuutje afzien met afdrogen en naar de slaapkamer weer aankleden.
Bij een koude badkamer ga je de douche warmer zetten, slecht voor je huid en indirect blijf je langer onder staan.

Vervolgens krijgt je lichaam een klap als je gaat afdrogen.

En nog los van de hoeveelheid extra waterdamp omdat koude lucht minder vocht kan bevatten.

Per persoon verschillend met hoeveel "natuurlijke isolatie" je hebt.

Het is goedkoper om voortijdig een kacheltje aanzetten dan 16-24kwh door het putje te spoelen waarbij maar een klein percentage in de badkamer komt mbt opwarmen.

Vanuitgaand dat er geen douche WTW aanwezig is.

Zelf doe ik het met een 3kw ventilatorkachel, doordat het kort is kan het zuinig en toch de badkamer op 22c.
Wel koude objecten maar met 3kw warmte voel je daar weinig van in een kleine ruimte.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2024 17:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:50
LA-384 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:48:
Ik ben ook voornemens een airco te laten plaatsen voor verwarmen van woonkamer met open keuken en de badkamer (mogelijkheid voor kantoor staat open).

Ik heb al een kennis laten komen die in die wereld zit en die adviseerde een binnenunit van 7,5kw voor de woonkamer en een van 2,3kw voor de badkamer.

Met name voor de woonkamer klinkt dat als veel.

Ik heb naar beste kunnen de waardes ingevuld op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Hoewel ik niet zeker ben van wat ik bij "Buitenmuur (bouwblok)" moet invullen (de dikte van de buitenmuur inclusief spouw? exclusief spouw? of wat anders? standaard staat hier 0.14m ingevuld.

Bij "buitenmuur (isolatie)" neem ik aan dat ik de dikte van de isolatie in de spouw moet invullen. Ook hier staat standaard 0.14m ingevuld.

Bij -10 en gewenste binnentemperatuur van 20 graden, geeft dat dan een verwarmingsvraag van 8,45 kw.

Aan de andere kant, hoe vaak komen die temperaturen nou werkelijk voor? Ik vind het ook geen groot probleem om licht bij te verwarmen met de cv-ketel op de koudste dagen. Dus wellicht kan ik een hogere buitentemperatuur aanhouden.
-5 = 7,16
-2 = 6,38
0 = 5,86

Ik kies dan wel voor een hoger comfort, want nu houd ik zo'n 18,5-19,5 graden aan als binnentemperatuur.
Daarbij ben ik vaak van huis, dus hoeft het huis maar een paar uur per dag op die temperatuur gehouden te worden (geen idee of dat veel verschil maakt), warmteverlies in 24 uur zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn.

Woonkamer is zo'n 46m2 (120m3)
Badkamer (en kantoor) is zo'n 7m2 (16m3)

Huis is van 1976 en heeft na-isolatie (spouw en vloer met PUR beiden zo'n 6cm).
Dak heeft iets van 6cm glaswol.

Kijk ik naar mijn gasverbruik per jaar kijk, dan is dat voor de afgelopen 5 jaar gemiddeld zo'n 530m3 voor verwarming. Dit is hoofdzakelijk voor de woonkamer alleen, omdat ik de badkamer hoofdzakelijk elektrisch verwarm met een kacheltje (cv is daar niet toereikend).
Lijkt me een erg zware unit. Ik stook hier met een MHI 3.5 33m2 in een eind jaren 1900 woning. Maar met die 15m2 meer zou ik wel een 2.5 en 3.5 overwegen voor de verspreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
Flatisa schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Ik heb een triple-split. Buiten is het nu 1 graden.

Leidingen die niet gebruikt worden zijn ongeveer 8 graden. De leiding van de enige airco die nu aanstaat is 18 graden (!).

Ik hoop dat het verhaal van het snelle gas klopt..
dat kan natuurlijk niet kloppen als ze 18 graden zijn
ik neem aan dat de leidingen nog isolatie eromheen hebben?daarom meet je maar 18 waarbij ze werkelijk warmer zullen zijn dan
het enige lichtpuntje is dat het dunne leidingen zijn en daardoor ook minder oppervlakte
al is het oppervlakte genoeg natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
niwresixel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:46:
Het viel me laatst op dat ik in de Daikin Onecta app bij de Perfera instellingen -> "unit" -> "hardware" bij zowel de binnen- als buitenunit "Modelnaam niet beschikbaar" staat. Ik kan het model en serienummer dus niet zien en bij de buitenunit zie ik ook geen softwareversie staan.

Nog meer mensen die hier tegen aan lopen? Dit heeft in het verleden wel gewerkt, ondanks dat ik een "grijze import" unit heb.
heb ik ook ooit 1 aangemeld en de andere 2 wilde niet meer
2 waren uit belgie en 1 uit nederland maar maakt blijkbaar niks uit.
mail naar daikin krijg je 0 reactie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Maxwp schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:43:
[...]

ik neem aan dat de leidingen nog isolatie eromheen hebben?daarom meet je maar 18 waarbij ze werkelijk warmer zullen zijn dan
het enige lichtpuntje is dat het dunne leidingen zijn en daardoor ook minder oppervlakte
Dat laatste heeft natuurlijk te maken met het snelle gas; hoe hoger de snelheid, hoe dunner de leiding (even los van welke de oorzaak is en welke het gevolg). Een dunne leiding verliest natuurlijk minder warmte dan een dikke leiding. Bij gelijke temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Bij een koude badkamer ga je de douche warmer zetten, slecht voor je huid en indirect blijf je langer onder staan.

Vervolgens krijgt je lichaam een klap als je gaat afdrogen.

En nog los van de hoeveelheid extra waterdamp omdat koude lucht minder vocht kan bevatten.

Per persoon verschillend met hoeveel "natuurlijke isolatie" je hebt.

Het is goedkoper om voortijdig een kacheltje aanzetten dan 16-24kwh door het putje te spoelen waarbij maar een klein percentage in de badkamer komt mbt opwarmen.

Vanuitgaand dat er geen douche WTW aanwezig is.

Zelf doe ik het met een 3kw ventilatorkachel, doordat het kort is kan het zuinig en toch de badkamer op 22c.
Wel koude objecten maar met 3kw warmte voel je daar weinig van in een kleine ruimte.
Ik heb gewoon een raam in de badkamer die open gaat, maar ik douche sowieso niet vaak en heel kort omdat ik dus inderdaad een huid heb die er slecht tegen kan. Na 5 minuten douchen voelt het een halve dag alsof ik een facelift heb gehad.

Maar los daarvan zou ik echt nooit een L/L in een badkamer plaatsen, gewoon een kacheltje of zoals eerder gezegd een IR paneel (of meerdere kleine aan het plafond).

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
JDx schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:49:
[...]

Ik heb gewoon een raam in de badkamer die open gaat, maar ik douche sowieso niet vaak en heel kort omdat ik dus inderdaad een huid heb die er slecht tegen kan. Na 5 minuten douchen voelt het een halve dag alsof ik een facelift heb gehad.

Maar los daarvan zou ik echt nooit een L/L in een badkamer plaatsen, gewoon een kacheltje of zoals eerder gezegd een IR paneel (of meerdere kleine aan het plafond).
Op de badkamer heeft l/l geen zin aangezien je daar meer adhoc wil verwarmen en snel warmte wil hebben. Ir panelen vind ik persoonlijk ook maar "mwoah". Bij mijn ouders hebben ze er eentje hangen en zijn ze er ook niet heel enthousiast over. Je hebt hoe dan ook opstarttijd en het bereik is heel gericht op objecten/mensen en verwarmt matig, zeker als je nat onder de douche vandaan komt.

Zelf gebruiken we sinds het verwarmen met l/l een keramische ventilator kachel (welke geschikt is voor vochtige ruimtes) en dat werkt eigenlijk erg goed. Je zet dat ding aan en je hebt instant goede en prettige warmte. Aangezien de ruimte niet zo groot is kan ie ook snel de ruimte verwarmen. Uiteraard is het een cop van 1 maar juist voor deze situatie efficiënt.

Fraai is zo'n losse ventilator niet maar is uiteindelijk maar voor een korte periode, daarna bergen we hem weer op. Toch overweeg ik een iets nettere oplossing die je aan de wand maak met wat extra connected mogelijkheden(kan je met schema's werken etc). Zoiets als dit dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49SKSOo9sAEmwnAFwTB9cf-MUsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVwK8udFaDFk9Juverzckxz2.jpg?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:01
Al een tijdje kijk ik mee in dit topic en inmiddels heb ik al veel geleerd.

Ik ben de laatste jaren net als veel anderen bezig met het verduurzamen van mijn woning met als einddoel van het gas af te gaan. Dit wil ik realiseren binnen 1 a 2 jaar vanaf nu.

Sinds oktober 2022 ben ik in het bezit van een 3,5kw airco van het merk Haier. Met behulp van deze airco ben ik van een verbruik van 600m3 gas per jaar naar 100m3 gegaan. In koudere periodes als nu verwarm ik overdag mijn woonkamer (28m2 70m3) met de airco en stook ik met de CV nog wat bij. Op zo’n dag verbruik ik ongeveer 1,5m3 gas. Het nadeel van dit systeem is dat de bijkeuken en hal niet verwarmd worden. Hierdoor is het om deze tijd van het jaar zo’n 13 graden in die ruimtes en dat vind ik toch wat aan de lage kant.

Nu zit ik eraan te denken om een tweede airco bij te plaatsen. Deze wil ik in de bijkeuken hebben, zodat deze de overige ruimtes kan verwarmen. Tussen de bijkeuken en de hal zit een schuifdeur, dus deze zou ik dan open kunnen laten staan waardoor de hal ook verwarmd wordt.
Mijn voorkeur gaat uit naar het verplaatsen van de huidige airco naar de bijkeuken, zodat ik in de woonkamer een andere kan plaatsen. Omdat ik nu soms nog wat bij moet stoken, hoop ik dat dit niet meer nodig is als ik hier een 5kw airco plaats. Daarnaast doet mijn Haier er best lang over (10min) om te ontdooien, waardoor de temperatuur net wat te snel daalt wanneer deze hiermee bezig is.

Ik woon in een kleine (65m2, bouwjaar 1954) en goed geïsoleerde woning. In de afgelopen jaren is de beglazing vervangen voor HR++ en zijn de vloer, het dak en de spouw geïsoleerd. In maart wordt één van de kozijnen in de woonkamer vervangen voor een schuifpui met triple glas.
Op termijn wil ik een boiler aanschaffen voor het warme water.

Mijn bijkeuken en hal zijn samen zo’n 20m2 (50m3) en ik wil het daar minimaal 16 graden hebben. In de woonkamer 19 a 20 graden. Boven is het eigenlijk nooit koud en verwarm ik niet. Alleen in de badkamer heb ik een infraroodpaneel van 400w hangen. Deze voldoet prima.

Nu heb ik een aantal vragen over bovenstaande:
- Bestaan er 5kw airco’s (en evt 3,5kw als dit toereikend is) die de eigenschap hebben om sneller te ontdooien dan mijn huidige systeem?
- Bestaan er airco’s met een losse thermostaat die je net als de thermostaat van de CV ergens aan de muur kunt hangen?
- Ik zou dus de huidige airco kunnen verplaatsen naar de bijkeuken, maar ik kan ook kiezen voor een multi-split systeem. Wat zijn jullie gedachten hierover?
- Nog een andere optie is een monoblock airco in de bijkeuken. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en lees er wisselende verhalen over. Iemand die hier ervaring mee heeft in een situatie als bovenstaande?

Ik heb uiteraard ook overwogen om een warmtepomp te nemen. Deze zou ik dan kunnen gebruiken om de ruimtes ‘s nachts en als er niemand thuis is op temperatuur te houden, waarna ik met de airco bij kan stoken naar 19 a 20 graden wanneer er weer iemand thuis is. Dit lijkt mij alleen niet ideaal en is kostentechnisch ook van een heel andere categorie.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:44
Maxwp schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:43:
[...]

18 graden met isolatie inderdaad, gemeten met een IR-meter. Direct bij de buitenunit, het stukje dat niet geisoleerd wordt, zit op 25 a 26 graden.

Ik vind het allemaal vrij hoog, maar als je op internet zoekt is eigenlijk niets anders te vinden dan dat je die buizen moet 'isoleren'. Cijfers zijn niet te vinden.

Hopelijk kan binnenkort eens iemand die buizen heel dik isoleren en kijken of dat wat uitmaakt. Ik heb er helaas geen plek voor ivm de goten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
-knip-
Sorry verkeerde topic.

[ Voor 98% gewijzigd door Technician- op 20-01-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Martin7182 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Als je niet tegen pendelen kan, dan is nog lager met MHI-ZSX geen optie ;) Vorige week was ik op vakantie en heeft de unit de hele week gependeld rond 13 a 14 °C kamertemperatuur. 2 graden offset uitgeschakeld. De unit regelt met ECO op 15 °C, zonder offset komt de kamertemperatuur dan 1 a 2 graden lager uit. Ik zal het verbruik per dag eens uitrekenen, gok dat het onder de 5 kWh zit.
Even wat voorbeelden erbij:

11-jan-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9i_KjHdlhstV6VqPTcf2h9c5_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YKljwVloYNBBsrmuBSSm0mSl.png?f=fotoalbum_large
Verbruik airco: 6.55 + 1.4 (PV) - 1.75 (overig) = 6.2 kWh

12-jan-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rz_8R6oILbiPzcvi4sMpaqMm7Es=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RNh5NIz9jv03cnaGqRSR6n2V.png?f=fotoalbum_large
Verbruik airco: 4.71 + 1.6 (PV) - 1.75 (overig) = 4.56 kWh

11 januari was blijkbaar een dag met hoge luchtvochtigheid. Ik tel 5 ontdooi cycli. 's nachts was het verbruik ook hoger dan op 12 januari. Ik zal de volgende keer een dag/nacht programma maken zodat hij niet of in ieder geval minder pendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
Martin7182 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Even wat voorbeelden erbij:

11-jan-2024
[Afbeelding]
Verbruik airco: 6.55 + 1.4 (PV) - 1.75 (overig) = 6.2 kWh

12-jan-2024
[Afbeelding]
Verbruik airco: 4.71 + 1.6 (PV) - 1.75 (overig) = 4.56 kWh

11 januari was blijkbaar een dag met hoge luchtvochtigheid. Ik tel 5 ontdooi cycli. 's nachts was het verbruik ook hoger dan op 12 januari. Ik zal de volgende keer een dag/nacht programma maken zodat hij niet of in ieder geval minder pendelt.
11 januari was blijkbaar een dag met hoge luchtvochtigheid.
https://www.wetterzentral...&jaar=2024&maand=1&dag=11
en...
https://www.wetterzentral...jaar=2024&maand=01&dag=12
Helemaal links... aardig temperatuurverschil. +1.3 vs -7.6 minimum

Met KNMI site kunt U terugblikken.

[ Voor 6% gewijzigd door herpideperpi op 21-01-2024 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een Daikin set-up die 's nachts heel erg pendelt.

5.2 multisplit buitenunit
3.5 en 2.0 perfera binnenunits

Hij kan best lager moduleren. (gisteravond zo rond de 600-700 watt) Maar 's nachts gaat hij dan 10 minuten op 900 watt werken en dan 5 minuten uit.

Buitenunit stil, en econo staan beiden aan fanspeed op automatisch. (Ook in eerdere nachten dat dat uit stond werkte het op deze manier.) Hij heeft dit alleen bij de nachtverlaging.

Ik snap als hij gaat pendelen tussen een laag wattage en 0, maar hij zou in dit geval toch gewoon moeten terugmoduleren naar pak hem beet 600-700? (Volgens Onecta is het verbruik 1.2 kWh per 2 uur geweest van 0:00 - 6:00.)

(totale energieverbruik, heb geen gedetailleerde van de airco alleen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivt2XaumnBwi8GFnZEUwin5xCsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ALgL5D9mRqGLVjffEAuSWeeu.png?f=fotoalbum_large
(Nachtverbruik zonder airco ligt tussen de 80 en de 200W)

Naast de nachtverlaging van 18,5 zonder enorm pendelen naar 18 met, is het enige verschil dat de deur van de woonkamer van volledig open naar een kier gaat.

dit is van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY16tUNnsDBG8fyisB5F8GRDx5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/71LWAkTRhmGX6gYjgPToOp9z.png?f=fotoalbum_large
Op 7:30 gaat de woonkamer van 18 naar 19,5, om 20:30 naar 18,5 en om 00:30 naar 18 graden.

De kamer boven met de 2.0 heeft een heel andere setup, maar gaat al om 5:45 weer meer verwarmen, en om 22:00 naar nachtverlaging en lijkt dus weinig invloed op het pendelen te hebben.

Is dit normaal? Zo nee ligt het aan mijn settings, of is het een teken dat er iets niet goed is afgesteld bij de installatie?

[ Voor 37% gewijzigd door ArthurMorgan op 21-01-2024 06:41 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:30
ArthurMorgan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 06:22:

Hij kan best lager moduleren. (gisteravond zo rond de 600-700 watt) Maar 's nachts gaat hij dan 10 minuten op 900 watt werken en dan 5 minuten uit.

Buitenunit stil, en econo staan beiden aan fanspeed op automatisch. (Ook in eerdere nachten dat dat uit stond werkte het op deze manier.) Hij heeft dit alleen bij de nachtverlaging.

Ik snap als hij gaat pendelen tussen een laag wattage en 0, maar hij zou in dit geval toch gewoon moeten terugmoduleren naar pak hem beet 600-700? (Volgens Onecta is het verbruik 1.2 kWh per 2 uur geweest van 0:00 - 6:00.)

[Afbeelding]

Naast de nachtverlaging van 18,5 zonder enorm pendelen naar 18 met, is het enige verschil dat de deur van de woonkamer van volledig open naar een kier gaat.

dit is van gisteren:
[Afbeelding]
Op 7:30 gaat de woonkamer van 18 naar 19,5, om 20:30 naar 18,5 en om 00:30 naar 18 graden.

De kamer boven met de 2.0 heeft een heel andere setup, maar gaat al om 5:45 weer meer verwarmen, en om 22:00 naar nachtverlaging en lijkt dus weinig invloed op het pendelen te hebben.

Is dit normaal? Zo nee ligt het aan mijn settings, of is het een teken dat er iets niet goed is afgesteld bij de installatie?
De unit heeft wss meer tijd nodig om terug te moduleren, maar die krijgt die niet want de settemp is al bereikt. Om dit wel te bereiken kan je te settemp verhogen, deur open zetten, raam open zetten etc. Net wat je nuttig lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:17
renzo4000 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Op de badkamer heeft l/l geen zin aangezien je daar meer adhoc wil verwarmen en snel warmte wil hebben. Ir panelen vind ik persoonlijk ook maar "mwoah". Bij mijn ouders hebben ze er eentje hangen en zijn ze er ook niet heel enthousiast over. Je hebt hoe dan ook opstarttijd en het bereik is heel gericht op objecten/mensen en verwarmt matig, zeker als je nat onder de douche vandaan komt.

Zelf gebruiken we sinds het verwarmen met l/l een keramische ventilator kachel (welke geschikt is voor vochtige ruimtes) en dat werkt eigenlijk erg goed. Je zet dat ding aan en je hebt instant goede en prettige warmte. Aangezien de ruimte niet zo groot is kan ie ook snel de ruimte verwarmen. Uiteraard is het een cop van 1 maar juist voor deze situatie efficiënt.

Fraai is zo'n losse ventilator niet maar is uiteindelijk maar voor een korte periode, daarna bergen we hem weer op. Toch overweeg ik een iets nettere oplossing die je aan de wand maak met wat extra connected mogelijkheden(kan je met schema's werken etc). Zoiets als dit dus:

[Afbeelding]
@renzo4000
Ik gebruik een ADAX wifi stuurbare keramische paneelkachel. Bevalt erg goed.
https://adax.nl/adax-neo-wifi/

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
renzo4000 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:42:
[...]

[Afbeelding]
https://gathering.tweaker...message/77695426#77695426

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
herpideperpi schreef op zondag 21 januari 2024 @ 02:11:
[...]

11 januari was blijkbaar een dag met hoge luchtvochtigheid.
https://www.wetterzentral...&jaar=2024&maand=1&dag=11
en...
https://www.wetterzentral...jaar=2024&maand=01&dag=12
Helemaal links... aardig temperatuurverschil. +1.3 vs -7.6 minimum

Met KNMI site kunt U terugblikken.
Bedankt voor de link! Nu kan ik het warmteverlies v.d. woning bepalen. 11 en 12 jan waren beide dus behoorlijk vochtig, maar 11 jan was een stuk kouder.
Voor het gemak neem ik even de gemiddelde dagtemperatuur van de Bilt (ik zit er vlakbij).
11 jan: -1.9 °C, 12 jan: 3.3 °C
Mijn airco heeft COP 3.15@-7 en 5.3@+2, geïnter(/extra)poleerd geeft dat COP 4.34@-1.9 en 5.6@3.3.
Mijn elektrisch verbruik was 6.2 vs. 4.56 kWh. Thermisch was dat 26.9 vs. 25.5 kWh. Dan kom ik op een warmteverlies van 1121 vs. 1062 W. Nu wordt het interessant om het vermogen per graad temperatuurverschil te bepalen. Voor 11 jan was het temperatuurverschil binnen/buiten 15.4 °C. Dan is het thermisch vermogen/graad ongeveer 1121/15 = 75 W/°C. Voor 12 jan is dit 106 W/°C. De warmteweerstand van het huis(benedenverdieping) is constant. Laten we aannemen dat die er tussenin zit, dus grofweg 90 W/°C.

Dus om de benedenverdieping b.v. op 20 °C te houden terwijl het buiten rond het vriespunt is, heb ik 90 W × 20 = 1800 W thermisch nodig. Bij COP 5 is dat dan 360 W elektrisch.
Straks met een buitentemperatuur van 10 °C wordt dat 90 W × 10 = 900 W thermisch. Bij COP 7 is dat dan 129 W elektrisch. Dat kan nog nét zonder pendelen :)

N.B. de bovenverdiepingen heb ik even buiten beschouwing gelaten. Tijdens de vakantie was het er rond 10 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Goede tip!

Al moet ik zeggen dat ik gewoon een willekeurige afbeelding had gebruikt. Ik heb nog geen grondig onderzoek gedaan maar deze gaat het niet worden iig ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:26
Vandaag zag ik dat de 'roller' van mijn binnenuit beschimmeld is. Als ik het filter verwijder dan kan ik er met geen mogelijkheid bijkomen.
Online zag ik eea aan spray's die ik zou kunnen gebuiken maar dat varieert van €12 tot enkele tientallen euro's. Heeft iemand een huis-tuin-keuken tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 18:34
SmoothTweaker schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:46:
Vandaag zag ik dat de 'roller' van mijn binnenuit beschimmeld is. Als ik het filter verwijder dan kan ik er met geen mogelijkheid bijkomen.
Online zag ik eea aan spray's die ik zou kunnen gebuiken maar dat varieert van €12 tot enkele tientallen euro's. Heeft iemand een huis-tuin-keuken tip?
Schimmel gaat weg met (verdund) bleekwater= javel.

Ik zou wel goed ventileren nadien, en de behandeling zeker een paar keer herhalen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Als je roller beschimmeld is dan is ie dat waarschijnlijk al sinds het koelseizoen aangezien bij verwarmen geen vocht bij de roller komt.

Als hij echt zo vies is ga je dat niet oplossen met een spuitbusje maar zal de roller er echt uit moeten om goed te schoon te maken(en daarna vooral goed droog maken en op verwarmen zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38
Vraagje: heel tevreden met mijn MHI 35ZSX die hier nu 2 weken hangt. Maar hoe gaan jullie om met een afzuigkap die aan gaat? Ding slaat dan compleet op hol. Ik snap uiteraard prima waarom hij dat doet, maar aan de ene kant van de kamer wordt het dan wel wat warm…. Apparaat uitzetten? Van auto afhalen en geforceerd op ventilatiestand 1? Temperatuur lager instellen wellicht in combinatie met ventilatiestand 1? Anders?
Airco hangt in de woonkamer, open keuken is aan de andere kant van de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

Tazzios

..

Herkenbaar van mijn vorige airco, plantenspuit op straal en lekker spelen.

Bij mijn nieuwe airco heb ik HA ingesteld dat hij na het koelen 20 minuten gaat ventileren om hem te drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:55
Oké, heb even wat hulp nodig.

Sinds gister hangt de Mitsubishi heavy industries op de boven verdieping.

3.5kw om het rustig op 18 graden te houden, deuren naar de slaapkamers en prima.

Nu wil het, als ik hem op 18 graden laat draaien pendelt ie als een gek.

Gister avond had ik hem op 21 staan om even lekker door te warmen, prima dan tuned hij zichzelf mooi terug, maar op 18….
Uit springt weer aan 600 watt en 5 minuten later weer uit.

Iemand die een oplossing kan bedenken?

Als ie harder staat te draaien bij opstart hoor ik hem ook binnen, in de avond is dat toch vervelend.

De plaatsing, boven het trapgat, die komt uit op de hal met voordeur, die is wel kouder.

[ Voor 7% gewijzigd door sjurres op 21-01-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 16:40
sjurres schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:52:

3.5kw om het rustig op 18 graden te houden, deuren naar de slaapkamers en prima.

Gister avond had ik hem op 21 staan om even lekker door te warmen, prima dan tuned hij zichzelf mooi terug, maar op 18….

Als ie harder staat te draaien bij opstart hoor ik hem ook binnen, in de avond is dat toch vervelend.

De plaatsing, boven het trapgat, die komt uit op de hal met voordeur, die is wel kouder.
De tips die ik hier heb opgepikt en toepas zijn.
Uitblaas op 45 graden naar beneden
L/R op een vaste stand afhankelijk van de situatie.
Vent binnen niet op auto maar meestal op medium. Bij de Troom op setpoint soms op low. Bij 2 graden verschil met setpoint op high.
Verder via HA de CV thermostaat temp als Troom ingesteld.
Werkt redelijk allemaal, in bedrijft sinds okt 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 16:55

HE1

Mijn Daikin Stylish liet vanacht een mooie constante stroomafname zien, terug gezet op 16gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLmysUazAfzo_VgWHZAkBVHxbyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bI25T2EpSdC1JLj3nAlBEAxk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43

[Afbeelding]

dit is van gisteren:
[Afbeelding]

Zoals al eerder gezegd wordt het setpoint bereikt voordat er voldoende terug gemoduleerd kan worden. Ook speelt een lagere buitentemperatuur + hoge RV een rol omdat er dan simpelweg minder terug gemoduleerd kan worden dan bij hogere temperaturen buiten. De nachtverlaging + de niet volledig open deur zullen ook een rol spelen in het sneller bereiken van het setpoint en dus eerder pendelen.

Ik doe zelf niet aan nachtverlaging en "tem" de unit met demand control. Als de aanvoer temperatuur te hoog is waardoor het setpoint te snel bereikt wordt en de unit gaat pendelen zet ik demand control wat lager. Dit zorgt ervoor dat de uitvoer temperatuur daalt, het verbruik lager ligt en het systeem niet meer in pendelgedrag valt. Dit werkt hier tot een gemiddelde etmaal temperatuur van -4c buiten, lager dan dat is het maximale opgenomen vermogen van c.a. 1300W onder 95% demand control niet meer voldoende om het warm te houden. Zodra ik demand control uit zet schiet het piekvermogen naar 2200W en krijg ik zelfs bij die lage buitentemperaturen pendelgedrag, de uitvoertemperatuur gaat dan ook gelijk naar 50c wat normaal onder demand control 30-40c is.

Bij een gemiddelde etmaaltemperatuur van 0c werkt 70% hier goed en bij 5c of hoger 40-50%. Dit zal uiteraard per setup/woning verschillen.

Het liefst zou ik volledig demand control gestuurd verwarmen zonder setpoints te wijzigen want dat werkt gewoon het beste, ik kan het helaas nog niet automatiseren want de homeassistant plugin die ik gebuik ondersteunt het niet. Dus nu pas ik om de paar dagen, of vaker als dat nodig is, het demand control percentage aan.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
Nomind schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:11:
[...]

De tips die ik hier heb opgepikt en toepas zijn.
Uitblaas op 45 graden naar beneden
L/R op een vaste stand afhankelijk van de situatie.
Vent binnen niet op auto maar meestal op medium. Bij de Troom op setpoint soms op low. Bij 2 graden verschil met setpoint op high.
Verder via HA de CV thermostaat temp als Troom ingesteld.
Werkt redelijk allemaal, in bedrijft sinds okt 2023
Wat is de troom instelling?

Heb de uitblaas op 45 graden gezet.
Fan op de tweede stand van de 4.
Setpoint is me ook even onduidelijk.

Net even getest, als ik hem op 20 graden zet tuned hij zichzelf wel mooi terug, zeg 190 watt, maar zodra weet op 18 weer pendelen.

Net ook even de ramen tegen elkaar open gezet, zodat de ruimte weer opgewarmd moet worden, maar blijft hetzelfde

De Daikin 5kw beneden is dan toch makkelijk, stille modus. 21 graden en hij blaast constant heel rustig de ruimte lekker warm.

Verbruik gemiddeld 400 watt per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
sjurres schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:52:

Je kunt de ventilator handmatig hoger zetten i.p.v. auto. Of een graadje hoger verwarmen. Of gewoon niets doen; het wordt vanaf vandaag warmer dan 6 °C, dus wordt het minimumvermogen v.d. unit een stuk lager. In ieder geval voor de ZSX, waarschijnlijk ook voor de ZS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
Martin7182 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Je kunt de ventilator handmatig hoger zetten i.p.v. auto. Of een graadje hoger verwarmen. Of gewoon niets doen; het wordt vanaf vandaag warmer dan 6 °C, dus wordt het minimumvermogen v.d. unit een stuk lager. In ieder geval voor de ZSX, waarschijnlijk ook voor de ZS.
Hier de src35zs-w2.

Hierboven wordt ook nog over demand control gesproken, is dat iets waar ik nog wat mee kan met deze unit? De handleiding.

Bij de eco modus wordt het vermogen wat terug geschroefd en bij de silent modus ook geloof ik.

Maar zoals hierboven benoemd wordt in geval van een Daikin, het vermogen van aanvoer temperatuur terug schroeven, heb ik niks over gelezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
sjurres schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Hier de src35zs-w2.

Hierboven wordt ook nog over demand control gesproken, is dat iets waar ik nog wat mee kan met deze unit? De handleiding.

Bij de eco modus wordt het vermogen wat terug geschroefd en bij de silent modus ook geloof ik.

Maar zoals hierboven benoemd wordt in geval van een Daikin, het vermogen van aanvoer temperatuur terug schroeven, heb ik niks over gelezen
Mhi heeft geen demand control
Eco = 2.5 graden lager verwarmen dan setpoint.
Silent = is +- 40% vermogen

Je kan ook nog de setpoint met 2 verlagen door 30 sec de aan uit knop op de binnenunit in te houden.

Dat zijn zon beetje je opties

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
sjurres schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Heb de uitblaas op 45 graden gezet.
Fan op de tweede stand van de 4.
Setpoint is me ook even onduidelijk.

Net even getest, als ik hem op 20 graden zet tuned hij zichzelf wel mooi terug, zeg 190 watt, maar zodra weet op 18 weer pendelen.

Net ook even de ramen tegen elkaar open gezet, zodat de ruimte weer opgewarmd moet worden, maar blijft hetzelfde

De Daikin 5kw beneden is dan toch makkelijk, stille modus. 21 graden en hij blaast constant heel rustig de ruimte lekker warm.

Verbruik gemiddeld 400 watt per uur.
Als die op setpoint 20 190w trekt dan gaat hij ind pendelen als je de setpoint verlaagd naar 18. Want 190 is het minimum.

Als je wilt dat hij niet pendeld dus op 20 laten staan of deuren open zetten, zodat de ruimte groter wordt.

Of wat martin zegt op harder blazen zetten, miss zit er een warmte bubbel om je binnenunit heen, omdat hij in het trapgat hangt. (Of een externe temp sensor)

Ik weet niet hoe je unit precies hangt in het trapgat, maar als die met 45 graden niet goed de ruimte in blaast, dan (wrs) hoger zetten. Anders blaast hij alleen zichzelf warm. :)

[ Voor 14% gewijzigd door xHEMANx op 21-01-2024 14:44 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
xHEMANx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:32:
[...]

Als die op setpoint 20 190w trekt dan gaat hij ind pendelen als je de setpoint verlaagd naar 18. Want 190 is het minimum.

Als je wilt dat hij niet pendeld dus op 20 laten staan of deuren open zetten, zodat de ruimte groter wordt.

Of wat martin zegt op harder blazen zetten, miss zit er een warmte bubbel om je binnenunit heen, omdat hij in het trapgat hangt. (Of een externe temp sensor)

Ik weet niet hoe je unit precies hangt in het trapgat, maar als die met 45 graden niet goed de ruimte in blaast, dan (wrs) hoger zetten. Anders blaast hij alleen zichzelf warm. :)
Kijk, super! Bedankt voor het meedenken!

Ik ga de blaasstand hoger zetten en harder, en ook gewoon op 20 graden. Minder stroom en meer warmte….

Die externe temp sensor, is dat een plug en play koopbare optie? Of moet ik dan zelf knutselen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
sjurres schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Kijk, super! Bedankt voor het meedenken!

Ik ga de blaasstand hoger zetten en harder, en ook gewoon op 20 graden. Minder stroom en meer warmte….

Die externe temp sensor, is dat een plug en play koopbare optie? Of moet ik dan zelf knutselen
Ik heb met een kabel verlengt. Anderen koppelen hem aan hun mhi-ac-cntr op één of andere manier. Daar heb ik geen enkel verstand van. Ik kan alleen draadjes solderen. :)

Als het om een warmte bubbel gaat en je zet de fan harder, dan kan je ook gewoon op setpoint 18 proberen hoor. De fan doorbreekt de bubble en dan kan hij zn warmte weer kwijt. Dus gaat hij weer meer verbruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door xHEMANx op 21-01-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Even een vraag over ontvochtigen, kan het niet echt vinden in de handleiding.

Bij koelen is ontvochtigen altijd actief ? of wordt dit nog gemeten door de unit en bijgesteld indien nodig?

Betreft een Daikin Stylish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
xHEMANx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Ik heb met een kabel verlengt. Anderen koppelen hem aan hun mhi-ac-cntr op één of andere manier. Daar heb ik geen enkel verstand van. Ik kan alleen draadjes solderen. :)

Als het om een warmte bubbel gaat en je zet de fan harder, dan kan je ook gewoon op setpoint 18 proberen hoor. De fan doorbreekt de bubble en dan kan hij zn warmte weer kwijt. Dus gaat hij weer meer verbruiken.
Dat verlengen durf ik ik toch niet helemaal aan denk ik.

Maar…. Temperatuur nu op 19 gezet, netjes 170 - 200 watt.
Daarvoor op 20 ongeveer 250-300 watt

18 is echt te laag, gaat ie pendelen.

Hoop alleen wel dat ik de blaas stand eentje terug kan zetten, is toch redelijk lawaaierig, maar dat is testen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:49

Vos

AFCA

Toevallig meer Daikin gebruikers issues met de Home Assistant residential integratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
sjurres schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Dat verlengen durf ik ik toch niet helemaal aan denk ik.

Maar…. Temperatuur nu op 19 gezet, netjes 170 - 200 watt.
Daarvoor op 20 ongeveer 250-300 watt

18 is echt te laag, gaat ie pendelen.

Hoop alleen wel dat ik de blaas stand eentje terug kan zetten, is toch redelijk lawaaierig, maar dat is testen denk ik
Fan standje terug zetten en met een losse thermometer even checken of het daadwerkelijk warm wordt op de kamers boven of alleen rondom de airco.

Wordt het wel op temperatuur... Lekker laten pendelen. :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:31

ricardo246

Life's what you make it!

Vos schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:00:
Toevallig meer Daikin gebruikers issues met de Home Assistant residential integratie?
Er is de 17e een onderhoud geweest (Onecta Cloud Maintenace).
Hier (https://daikincloudsolutions.statuspage.io/) staan wel wat services op degraded performance, maar ik heb te weinig kennis om te weten of dat ook met HA iets doet.

Ik zag wel dat er behoorlijk wat integraties bij zijn gekomen in de app (Kan zijn dat die er al waren, maar nieuw voor mij).
Google, Amazon, Hive, Homey, Intelligent Octopus, Niko home control en Somfy...

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:44

Seafarer

XXX

toxictooms schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat uw unit in de woonkamer te zwaar gaat zijn.
Wij verwarmen onze woonkamer 32m2 met een vloermodel van daikin 5Kw.
Ons huis is van eind jaren 60, wel dubbele beglazing maar geen vloerisolatie.
Wij kunnen perfect de woonkamer verwarmen/ koelen met deze unit.
Hij draait zelfs bijna altijd op fluisterstand.
Wij houden een temperatuur aan van 21/22 graden.
Beton vloer of hout?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:49

Vos

AFCA

ricardo246 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:30:
[...]

Er is de 17e een onderhoud geweest (Onecta Cloud Maintenace).
Hier (https://daikincloudsolutions.statuspage.io/) staan wel wat services op degraded performance, maar ik heb te weinig kennis om te weten of dat ook met HA iets doet.

Ik zag wel dat er behoorlijk wat integraties bij zijn gekomen in de app (Kan zijn dat die er al waren, maar nieuw voor mij).
Google, Amazon, Hive, Homey, Intelligent Octopus, Niko home control en Somfy...
Ik heb een backup van HA teruggezet en nu werkt het weer. Vaag issue:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
xHEMANx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Fan standje terug zetten en met een losse thermometer even checken of het daadwerkelijk warm wordt op de kamers boven of alleen rondom de airco.

Wordt het wel op temperatuur... Lekker laten pendelen. :7
Hahaha, ja de temperatuur haalt hij wel, 18,5 in de verste kamer dus dat is prima.

Maar dat pendelen is irritant omdat de buitenunit dan storend aanwezig is binnen.

Wellicht dat een programma waarbij hij in de nacht op nachtmodus gaat uitkomst biedt, dan blijft ie uit totdat het 10 graden wordt zoals ik het lees, dat wordt het toch niet. Dan in de ochtend de boel warm blazen en in de avond.

Ach eerst maar eens even aankijken de komende dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
sjurres schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Hahaha, ja de temperatuur haalt hij wel, 18,5 in de verste kamer dus dat is prima.

Maar dat pendelen is irritant omdat de buitenunit dan storend aanwezig is binnen.

Wellicht dat een programma waarbij hij in de nacht op nachtmodus gaat uitkomst biedt, dan blijft ie uit totdat het 10 graden wordt zoals ik het lees, dat wordt het toch niet. Dan in de ochtend de boel warm blazen en in de avond.

Ach eerst maar eens even aankijken de komende dagen
Dan heb je in iedergeval erg goede isolatie. Kan je sowieso de silent mode aanzetten. Hopelijk helpt dat iets...

Misschien kan je het geluid van de buitenunit nog wat dempen. Heb je een beugel? Of staat die op de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
xHEMANx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:38:
[...]

Dan heb je in iedergeval erg goede isolatie. Kan je sowieso de silent mode aanzetten. Hopelijk helpt dat iets...

Misschien kan je het geluid van de buitenunit nog wat dempen. Heb je een beugel? Of staat die op de grond?
Nee helemaal geen goede isolatie.
Vrijstaand huis uit 1958.....

Dak, schuine kap is geïsoleerd, En de spouw met xps vol gespoten, a 7 cm

Muur Rc 2,45
Dak zal een rc van2 a 3 zijn.
Oud jaren 80 dubbel glas.

Maar van 18,5 graden terug zakken naar 10 graden, oftewel een warmteverlies van 8,5 graden lijkt me onwaarschijnlijk.

De unit staat op een beugel aan de gevel, hiervoor hadden we de Daikin unit, de 5kw versie op het platte dak staan, dat vonden we teveel resonantie geluid geven, daarom deze nieuwe installatie aan de muur laten bevestigen, toch eens kijken of ik nog iets van dempers kan begaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:09
Tegelvloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
sjurres schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:48:
[...]

Nee helemaal geen goede isolatie.
Vrijstaand huis uit 1958.....

Dak, schuine kap is geïsoleerd, En de spouw met xps vol gespoten, a 7 cm

Muur Rc 2,45
Dak zal een rc van2 a 3 zijn.
Oud jaren 80 dubbel glas.

Maar van 18,5 graden terug zakken naar 10 graden, oftewel een warmteverlies van 8,5 graden lijkt me onwaarschijnlijk.

De unit staat op een beugel aan de gevel, hiervoor hadden we de Daikin unit, de 5kw versie op het platte dak staan, dat vonden we teveel resonantie geluid geven, daarom deze nieuwe installatie aan de muur laten bevestigen, toch eens kijken of ik nog iets van dempers kan begaan.
Dempers en zachte zwembadmatten tussen de beugels en de muur. Scheelt een hoop. (Van dit spul: https://www.bol.com/nl/nl...jWMH2DbiQwiAaAiWOEALw_wcB)

Lag eerst ook wakker in bed van het lawaai. Maar nu hoor ik niets meer.

[ Voor 15% gewijzigd door xHEMANx op 21-01-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
Wij overwegen qua koeling om twee airco's te plaatsen voor in de zomer. PV genoeg (uitbreiding gepland) dus dat zit wel snor.

Er is een lucht/water WP aanwezig en dat werkt goed, alleen niet voor koelen.

Nu heb ik een installateur bereid gevonden de installatie te verzorgen en hij heeft een sterke voorkeur om te werken met Daikins.

Nu heb ik mijn WP al via climamarket besteld, en ik ben er ook niet vies van om de airco's ook in het buitenland te bestellen als dat verschil groot is.

Nu heb ik zelf al een beetje gezocht naar de Daikin versies.

Het gaat om een woonkamer van zo'n 40m2 (92m3) en een slaapkamer van 12m2 (30m3). De woonkamer is maar voor een klein deel blootgesteld aan het zuiden. Slaapkamer op het noorden. Verder is er sprake van een redelijke isolatie in de spouwmuur (1991). Dubbelglas aanwezig.

Dus ik zat te denken aan:
1x buitenunit 5 kW
1x binnenuit 3.5 kW
1x binnenuit ~2.0 / 2.5 kW

Volgens de tabellen die ik heb gevonden kan dat gecombineerd worden.

Mijn installateur adviseert de FTXM series omdat die ook met een wifi module geleverd worden. Dat is dan de Perfera begrijp ik.

Nu overweeg ik de stylish variant voor de woonkamer, en dan de perfera voor de slaapkamer. Is dat een goed idee? Of zal ik gewoon voor 2x de stylish gaan?

Belangrijk is in ieder geval dat beide units max 19db(A) produceren, dat is het stilste wat ik heb gevonden.

https://www.clima-inverte...odello-2022-wifi-incluso/

Nu had ik bovenstaand gevonden:
1x 2MX50A
+ 1x FTXA35AW
+ 1x FTXA25AW

Hebben jullie nog suggesties? Of zouden jullie het anders aanpakken?
En moet ik bang zijn voor 'pendelen' (wat misschien herrie kan geven?) als ik 's nachts de airco rustig de slaapkamer wil koelen en ik heb bijv de 2.5 kW variant (die dus misschien te krachtig is). Ter info: stel het is binnen 27 graden, dan zou ik willen koelen tot bijv. 23 graden, en natuurlijk niet naar 20 graden. :*)

[ Voor 10% gewijzigd door radeoxx op 21-01-2024 22:45 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarom schroef je niet gewoon wat fancoils tegen de muur en sluit je die aan op je warmtepomp om te koelen? goedkoper en ook geen problemen met pendelen in de kamer doordat je koelt met water. je bestaande WP is nog efficienter ook trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 21-01-2024 22:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
xHEMANx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Dempers en zachte zwembadmatten tussen de beugels en de muur. Scheelt een hoop. (Van dit spul: https://www.bol.com/nl/nl...jWMH2DbiQwiAaAiWOEALw_wcB)

heb die zelfde matten maar het echt verschil maakte de rubberen dempers onder de voeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

België?

Het gaat om de massa.!!!!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
Troom is de gemeten kamer temperatuur bij een MHI unit.
In de binnenunit zit deze temperatuur sensor in de ingaande luchtstroom. Via HA kan je deze koppelen aan een willekeurige ander temp sensor in de ruimte die beschikbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door Nomind op 22-01-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:50
radeoxx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:43:
Belangrijk is in ieder geval dat beide units max 19db(A) produceren, dat is het stilste wat ik heb gevonden.
Hij zal eerder minimaal 19db produceren. MHI, ME, LG ect doen dat ook.

Heb een 2kw op een kamer van 9m2 en 18m2. Die 9 meter is al een pendel feest als de kamer eenmaal op temperatuur is. Die 18m2 blijft die rustig doordraaien en dat is ook echt een koude kant van het huis.

Ik denk dat 2.5 erg zwaar is voor 12m2. Hebben ze geen 2 of 1.5kW

[ Voor 32% gewijzigd door Willempie27 op 22-01-2024 02:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Willempie27 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 02:51:
[...]

Heb een 2kw op een kamer van 9m2 en 18m2. Die 9 meter is al een pendel feest als de kamer eenmaal op temperatuur is. Die 18m2 blijft die rustig doordraaien en dat is ook echt een koude kant van het huis.

Pendelen komt doordat het minimale vermogen van de buitenunit hoger is dan het warmteverlies van de te verwarmen ruimte. Of de binnenunit nu 1.5, 2 of 2.5 kW is zal geen verschil maken indien aangesloten op een multisplit.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Dank je voor jullie reacties!
Willempie27 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 02:51:
[...]

Ja prima inderdaad. 19db is prima en acceptabel.

Het gaat alleen om het koelen van de ruimte. Voor verwarming zullen de units niet nodig zijn.
nMad schreef op maandag 22 januari 2024 @ 06:55:
[...]

Pendelen komt doordat het minimale vermogen van de buitenunit hoger is dan het warmteverlies van de te verwarmen ruimte. Of de binnenunit nu 1.5, 2 of 2.5 kW is zal geen verschil maken indien aangesloten op een multisplit.
Ah, dus dat is wel een nadeeltje van een multi-split lijkt me.

Maakt het nog veel uit dat we de units echt alleen voor het koelen nodig hebben? En het (beperkt) koelen in de zomer 's nachts van de slaapkamer zal dus een pendelfeest (met bijbehorend geluid?) opleveren? Of wat denken jullie?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasmij
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-05-2024
radeoxx schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:30:
Dank je voor jullie reacties!

[...]

Ja prima inderdaad. 19db is prima en acceptabel.

Het gaat alleen om het koelen van de ruimte. Voor verwarming zullen de units niet nodig zijn.

[...]

Ah, dus dat is wel een nadeeltje van een multi-split lijkt me.

Maakt het nog veel uit dat we de units echt alleen voor het koelen nodig hebben? En het (beperkt) koelen in de zomer 's nachts van de slaapkamer zal dus een pendelfeest (met bijbehorend geluid?) opleveren? Of wat denken jullie?
Als je een ME multi split koopt en je zet deze op ventilator stand 1 of 2 (van de 5) hoor je echt quasi niets. Maw, dat is absoluut geen issue. (Idem met een single split trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Heb al 2dg dat de Onecta daikin app na opstarten meld: unit verwijderd en dan is uitgelogd.

Moet dan opnieuw inloggen en zie alles weer, meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-09 17:59
digifun schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:28:
Zijn natuurlijk wel grote dingen om mee te nemen en het valt wel op als iemand er 's nachts mee rondloopt. Verkoopbaarheid zal ook tegenvallen vooral als het gas eruit is.
Wie hier zou een 2e hands unit kopen via MP met afgeknipte leidingen? Juist, niemand. Geen vraag naar dus ook geen reden om ze te jatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
Ik ben ook voornemens een airco te laten plaatsen voor verwarmen van woonkamer met open keuken en de badkamer (mogelijkheid voor kantoor staat open).

Ik heb al een kennis laten komen die in die wereld zit en die adviseerde een binnenunit van 7,5kw voor de woonkamer en een van 2,3kw voor de badkamer.

Ik heb naar beste kunnen de waardes ingevuld op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Hoewel ik niet zeker ben van wat ik bij "Buitenmuur (bouwblok)" moet invullen (de dikte van de buitenmuur inclusief spouw? exclusief spouw? of wat anders? standaard staat hier 0.14m ingevuld.

Bij "buitenmuur (isolatie)" neem ik aan dat ik de dikte van de isolatie in de spouw moet invullen. Ook hier staat standaard 0.14m ingevuld.

Bij -10 en gewenste binnentemperatuur van 20 graden, geeft dat dan een verwarmingsvraag van 8,45 kw.

Aan de andere kant, hoe vaak komen die temperaturen nou werkelijk voor? Ik vind het ook geen groot probleem om licht bij te verwarmen met de cv-ketel op de koudste dagen. Dus wellicht kan ik een hogere buitentemperatuur aanhouden.
-5 = 7,16
-2 = 6,38
0 = 5,86

Ik kies dan wel voor een hoger comfort, want nu houd ik zo'n 18,5-19,5 graden aan als binnentemperatuur.
Daarbij ben ik vaak van huis, dus hoeft het huis maar een paar uur per dag op die temperatuur gehouden te worden (geen idee of dat veel verschil maakt), warmteverlies in 24 uur zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn.

Woonkamer is zo'n 46m2 (120m3)
Badkamer (en kantoor) is zo'n 7m2 (16m3)

Huis is van 1976 en heeft na-isolatie (spouw en vloer met PUR beiden zo'n 6cm).
Dak heeft iets van 6cm glaswol.

Kijk ik naar mijn gasverbruik per jaar kijk, dan is dat voor de afgelopen 5 jaar gemiddeld zo'n 530m3 voor verwarming. Dit is hoofdzakelijk voor de woonkamer alleen, omdat ik de badkamer hoofdzakelijk elektrisch verwarm met een kacheltje (cv is daar niet toereikend).
Je badkamer verwarmen met een airco kan ook anders: Wij zetten 's avonds alle deuren boven open en dan de slaapkamer unit op verwarmen, maximale fan stand. De ventilatie op de badkamer zetten we even uit. Warmte lucht verdeeld over de bovenverdieping en dus ook de badkamer. Na het douchen de deur weer dicht en de afzuiging / ventilatie weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Het voordeel van een airco in de badkamer is natuurlijk wel dan zo'n ding vrij goed kan ontvochtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
die adviseerde een binnenunit van 7,5kw voor de woonkamer en een van 2,3kw voor de badkamer.

Dat is op zich niet veel maar je kunt dat vermogen misschien beter over 2 of meer kleinere binnenunits verdelen en die bijvoorbeeld op een multisplit aansluiten. Zo kun je je woonkamer gelijkmatiger verwarmen. Vloermodellen zijn daar geniaal voor en kun je als 1 op 1 vervanging voor radiatoren ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:17
Deldenaar schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Niemand? Ik zag ergens iets staan van een cop van 1-2 bij 0 graden voor een warmtepomp
Nee die is wel echt hoger. Misschien met L/W bij 55°C watertemperatuur.

Maar mijn verbruik was voorheen 10m3 gas per dag bij vorstdagen zoals afgelopen week.

Nu doe ik dan ~22kWh per dag. Dus 80kWh/22= COP 3,6. Klinkt voor mij aannemelijk. :)

En het is warmer in mijn huis dan toen! :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]

dit is van gisteren:
[Afbeelding]

Schakel vraagbesturing in op 50% op beide binnenunit,s.
Niet vergeten om dit eraf te halen als het weer koud wordt(vorst).

Buitenunit stil kost je redement.
Econo doet niet meer dan 75% begrenzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:01:
[...]

Dat rendement geef ik graag op als hij daardoor wat stiller is. Het valt me niet echt op moet ik toegeven, maar liever safe than sorry.

Heb ze nu alle 3 aan. Is er trouwens een reden om niet voor auto te kiezen maar voor 50%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
xHEMANx schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Zou ik mogen vragen om een foto, de horizontale metalen beugel zit op de muur vast, daar kan ik niet veel meer mee ben ik bang, maar de verticale kan ik eventueel wat kantelen en er dan zo’n zwembad mat achter proppen.

Edit: meteen maar even gedaan, had nog zo’n matje liggen.

Kijken of dit afdoende is, anders ook nog wat onder de airco unit maken waar hij op de beugel rust.

[ Voor 9% gewijzigd door sjurres op 22-01-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
ArthurMorgan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:52:
[...]

Dat rendement geef ik graag op als hij daardoor wat stiller is. Het valt me niet echt op moet ik toegeven, maar liever safe than sorry.

Heb ze nu alle 3 aan. Is er trouwens een reden om niet voor auto te kiezen maar voor 50%?
Ik heb geen idee als auto juist werkt, zul je moeten proberen.
De buitenunit is sowieso stiller op 50%, met buitenunit stil ga je de fan knijpen.

In tussenseizoen zet ik hem op 50% en winter 70% om te voorkomen dat de buitenunit als een malle start, en "strenge" vorst schakel ik het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Niemand? Ik zag ergens iets staan van een cop van 1-2 bij 0 graden voor een warmtepomp
Dan is er iets goed mis, zaken als warmtepomp zit bij te verwarmen met element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Laatst online: 19:44
Offerte om trapgat 1e verdieping dicht te maken: tegen de 5k voor 2 schuifdeuren. Kan ik beter wat airco's extra plaatsen.

Iemand het trapgat op een creatieve en betaalbare manier dichtgemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:41
Flatisa schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:28:
Offerte om trapgat 1e verdieping dicht te maken: tegen de 5k voor 2 schuifdeuren. Kan ik beter wat airco's extra plaatsen.

Gordijn van €20 voor het trapgat beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Nomind schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:33:
Troom is het setpoint bij een MHI unit, de doel-temperatuur van de Airco.
Nee hoor. Troom is de gemeten temperatuur in de kamer (daarom T room).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:29

Bouwsheets tegen stof.

Luchtgordijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Rsport40 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:32:
[...]

Gordijn van €20 voor het trapgat beneden?
Verwar vitrage niet met een gordijn met enige isolatiewaarde en vergeet de rails niet.

@Flatisa Goed gordijn plaatsen, rond 100 euro ben je klaar, helpt ontzettend goed en na het stookseizoen eenvoudig weg te halen.

Je hebt ook nog thermische gordijnen.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 22-01-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Ribruijn schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:09:
Vraagje: heel tevreden met mijn MHI 35ZSX die hier nu 2 weken hangt. Maar hoe gaan jullie om met een afzuigkap die aan gaat? Ding slaat dan compleet op hol. Ik snap uiteraard prima waarom hij dat doet, maar aan de ene kant van de kamer wordt het dan wel wat warm…. Apparaat uitzetten? Van auto afhalen en geforceerd op ventilatiestand 1? Temperatuur lager instellen wellicht in combinatie met ventilatiestand 1? Anders?
Airco hangt in de woonkamer, open keuken is aan de andere kant van de woonkamer.
Niemand? Vooralsnog maar een favoriete setting “afzuigkap” gemaakt met 18 graden verwarmen op ventilatiestand 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ribruijn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Niemand? Vooralsnog maar een favoriete setting “afzuigkap” gemaakt met 18 graden verwarmen op ventilatiestand 1
Je wasemkap maakt onderdruk in je woonkamer de woonkamer wordt weer gevuld met lucht via alle raam roosters, deurspleten, gaten, gleuven en niet goed afgedichte airco kokers. Waardoor er koude buitenlucht langs je temperatuur sensor stroomt.

Koker een beetje beter dicht maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Tsja, dan moet de lucht wel uit de hal komen, en daar is het koud. Afzuigkap dus maar wat minder hard en inderdaad de airo maar geforceerd op standje 1 blazen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 11:04
Ribruijn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:09:
[...]

De afvoer naar buiten dicht maken en geen warme lucht meer naar buiten blazen.

Op de afvoer van de afzuigkap een zg plasmafilter plaatsen, werkt prima.

Dan geen onderdruk meer en de warmte blijft binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bohaak schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:29:
[...]

De afvoer naar buiten dicht maken en geen warme lucht meer naar buiten blazen.

Op de afvoer van de afzuigkap een zg plasmafilter plaatsen, werkt prima.

Dan geen onderdruk meer en de warmte blijft binnen.
En als er met gas gekookt wordt?

(verbrandingsgas)

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 22-01-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
jobr schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Nee hoor. Troom is de gemeten temperatuur in de kamer (daarom T room).
Je hebt helemaal gelijk! Ik zal het aanpassen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:01:
[...]

Met dit weer 19°C in huis en doet ie 500W met 2 units aan. Super blij mee, echt heerlijk. Verbruikt ook weinig stroom.

Ik had nog 1800kWh in gedachten om te verwarmen deze winter. Gaat nog lukken ook :D

Heb zelf vanaf 5+°C DC op 60% staan. Als het kouder wordt 24/7 stoken met DC op auto. Zo werkt het voor mij perfect.

Afgelopen week op business trip naar LT geweest, gewoon ding door laten draaien. Verbruik viel alsnog mee. Maar alles beter dan mn huis laten bevriezen.

Bij terugkomst wel 2cm dik ijs onder de buitenunit 😂😂 dat is vandaag wel letterlijk als sneeuw voor de zon verdwenen!

En op mooie groene stroommix gedraaid want er was volgens de statistieken veel windenergie!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:30
Seafarer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:44:
[...]

En als er met gas gekookt wordt?

(verbrandingsgas)
Niet naar luisteren. De afzuigkap naar buiten is gewoonweg superieur ten opzichte van een filter. Je haalt er niet alles mee uit de lucht, je co2 waarde zal sowieso omhoog knallen bij het koken op gas dus de automatische luchttoevoer is een goede bijkomstigheid. En natuurlijk de afvoer van fijnstof.

Anyway. Als jouw unit “op hol slaat” -dus harder gaat lopen?- bij het gebruiken van de afzuigkap betekend dat dat de temperatuursensor IN de unit plots koude lucht meet. Als je dat niet wil staat de unit op de verkeerde plek, of het raam, rooster, deur, whatever. Je kan als je niets van voorgaande wil verplaatsen een losse temperatuursensor plaatsen, of die in je unit zit verlengen. Of afschermen van de koude lucht. Of zoiets. In elk geval even de tweaker uithangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TereZz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Niet naar luisteren. De afzuigkap naar buiten is gewoonweg superieur ten opzichte van een filter. Je haalt er niet alles mee uit de lucht, je co2 waarde zal sowieso omhoog knallen bij het koken op gas dus de automatische luchttoevoer is een goede bijkomstigheid. En natuurlijk de afvoer van fijnstof.

Anyway. Als jouw unit “op hol slaat” -dus harder gaat lopen?- bij het gebruiken van de afzuigkap betekend dat dat de temperatuursensor IN de unit plots koude lucht meet. Als je dat niet wil staat de unit op de verkeerde plek, of het raam, rooster, deur, whatever. Je kan als je niets van voorgaande wil verplaatsen een losse temperatuursensor plaatsen, of die in je unit zit verlengen. Of afschermen van de koude lucht. Of zoiets. In elk geval even de tweaker uithangen ;)
Dat zeg je goed, steeds meer in het nieuws dat koken op gas nog veel slechter voor de gezondheid is dan al gedacht werd. Fijnstof, giftige stoffen die afgezogen moeten worden, enz...
Gewoon lekker naar buiten en frisse lucht naar binnen, dan maar even wat warmte verlies.
Wat je wel kan doen is zo dicht mogelijk bij de afzuigkap een raam open zodat die koude lucht ook weer naar buiten gaat en minder de warmte van verder in huis...

https://nos.nl/artikel/24...teit-dan-elektrisch-koken

https://radar.avrotros.nl...ij-zo-beperk-je-het-55031

https://radar.avrotros.nl...n-door-koken-op-gas-53999

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
TereZz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Ik had ook gas zonder pijp maar buiten. Rookmelder ging wel eens af toen mn huisgenoot kookte.

Ik verdacht toen nog ff mijn airco, maar het was echt de fijnstof in de lucht. Nu ook een inductieplaat van Siemens gemonteerd. Naast de airco goeie stap om gas nog verder het huis uit te krijgen. (Airco gebruikt geïnstalleerd. Ik dacht al, wellicht lekt er bij de solderingen of uit de warmtewisselaar wat difluoromethaan weg) :+

Met circulatie afzuigkap moet je echt geen gas hebben, hier hebben mensen meer dan 20j zo mee gewoond. Bizar. Inductie kookt veel fijner overigens.

Sorry voor de offtopic, tijd om weer naar de warmtepompen te gaan. De mijne loopt fluisterstil nu. Tijd om hem zo weer uit te zetten :D

[ Voor 4% gewijzigd door barta123 op 22-01-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
[...]

Van mijn Daikin meet ik de temperatuur van de ingaande uitgaande lucht. Dat is mijn delta T. De luchtstroom moet ik inschatten. Met een luchtsnelheidsmeter op alle uitblaas roosters kom ik op 850m3/uur. In de app zie ik dat de binnenventilator 850 to 1050rpm doet. Die variatie kan ik niet in de berekening mee nemen.

Zo reken ik uit dat ik bij 10º buiten een COP rond de 4 heb. Dat daalt naar 2.5 rond nul graden.
De unit staat meestal op 70% mode dan neemt hij altijd 1200W op. Dan zie je bij 10º een productie van 4kW en rond nul 3kW. Bij vorst stort het in naar 2.2kW. Dan moet hij op 100% Met een opgenomen vermogen van 3.5kW produceert hij dan 7kW dus COP 2.
Dat is waarom ze een hybride verwarming aanraden. Alleen het niet hebben van gas bespaart zoveel dat het lage COP geen probleem is. Je moet wel het reserve vermogen hebben. Mijn 7.2kW unit is behoorlijk overbemeten, meestal produceert hij 3.5kW. Alleen steeds in December heb je vorst plus een hoge luchtvochtigheid. Soms kan hij door het ontdooien dan 30% van de tijd niet verwarmen.

De beste oplossing zou een 5kW unit zijn met als hybride bijverwarming een Chinese diesel heater, die ik er voor noodgevallen al bij heb.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
mr_evil08 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:24:
[...]

De buitenunit is sowieso stiller op 50%, met buitenunit stil ga je de fan knijpen.
Is dat zo? Ik was in de veronderstelling dat je alleen de compressor knijpt wat hem juist zuiniger maakt. Dat de fan ook zachter gaat lopen doet dan niet terzake; dat doet hij altijd bij weinig warmtevraag. Ik kan ernaast zitten, dit alleen wat ik lijk te zien bij mijn MHI buitenunit. Misschien eens echt meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Is dat zo? Ik was in de veronderstelling dat je alleen de compressor knijpt wat hem juist zuiniger maakt. Dat de fan ook zachter gaat lopen doet dan niet terzake; dat doet hij altijd bij weinig warmtevraag. Ik kan ernaast zitten, dit alleen wat ik lijk te zien bij mijn MHI buitenunit. Misschien eens echt meten.
Hier gaat de fan ook zachter draaien bij die functie ingeschakeld terwijl de compressor verhoudingswijs op een hoger werklast blijft.

Makkelijkst meetbaar tijdens mist.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2024 09:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online

Gordijn v.d. action, totaal €16 en je haalt het in 5 sec weer weg na het stookseizoen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQRecGtN0G5QseDVf8jscDdcKVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJ6hkEOjdeaR3yBlu12aT4Tl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nh8CYsdIzwjPQIC_1AIQ-CxK2WI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldavoMXp0rUNIB4Q6QhC2YbE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEUFs_P7V3XpnmRvYHLUnvX8eC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z47ESwzKsaazAPfcKTPCY90I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEa380DiVPVbCY-f7r0PH4ZFR14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0msIswynZP3eOfAoJaZeI0rk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024

ik ben hier zelf mee bezig. ik had ook diverse offertes opgevraagd. was mij veel te duur. dus dan maar zelf maken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcBUxG2DO5z00yh2c0MIXMkOM5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZkXu6vTA4eQKntU3AKR2A0iy.jpg?f=user_large

plaat mdf laten zagen. 38mm 120 euro. glas bij de glaskoning op maat besteld. 100 euro per deur.

railsysteem 250 euro.

totaalprijs 600 met nog wat verf erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Hier vraagbesturing nu in de nacht op 40% gezet (ook met lage temperaturen als setpoint bleef de temperatuur in huis me te hoog, dus wat onderprestatie is alleen maar fijn imho. Met de huidige temperatuur blijft hij nog steeds ver boven het nachtverlagingsset point.)
Overdag staat hij nu op 50%, bij lage temperaturen ga ik hem op automatisch zetten. Ik merk wal wanneer dat moet.

Hij pendelt nu niet meer. Qua temperatuur maakt dat niet uit, die bleef ook met pendelen wel stabiel. Maar qua klimaat is het wel een stuk prettiger. Ik ben zeer zwaar astmatisch en ben afgelopen dagen behoorlijk ziek geworden van de overgang. Maar nu ik hem goed heb aangepast en gefinetuned merk ik gewoon dat de lucht weer minder 'zwaar' werd. Heb in de kamer waar ik het meest zit een luchtbevochtiger neergezet, heb de stille modus op bepaalde momenten aangezet waar ik anders te veel in de bewegende luchtstroom zou komen te zitten.

Heeft even wat tijd gekost om de boel op orde te krijgen maar gaat nu echt de goede kant op.
Vandaag nog thermische gordijnen ophangen voor wat muren en ramen met veel koudeval, nog een luchtbevochtiger voor de woonkamer en dan zijn we wel klaar denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door ArthurMorgan op 23-01-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
arie-verdetti schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:16:
[...]

ik ben hier zelf mee bezig. ik had ook diverse offertes opgevraagd. was mij veel te duur. dus dan maar zelf maken. [Afbeelding]

plaat mdf laten zagen. 38mm 120 euro. glas bij de glaskoning op maat besteld. 100 euro per deur.

railsysteem 250 euro.

Netjes gedaan hoor, en goede oplossing een gordijn zoals hierboven zou voor mij echt pure armoede zijn.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Netjes gedaan hoor, en goede oplossing een gordijn zoals hierboven zou voor mij echt pure armoede zijn.
Altijd weer jammer hoe een Tweaker die een simpele oplossing deelt voor een probleem zo weer even keihard neergesabeld wordt met 'armoede'.

Niet iedereen is hier even handig he?

Het mag soms best een beetje vriendelijker hier. Je kan ook zaken negeren die je niet aanstaan bijv.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:29
Servee schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Interessante opmerking. Ik vraag me af vanuit welke onderliggende waarden en normen jouw insteek vandaan komt. Of is het een smaakkwestie?

Ik zie een woning zelf als een gebruikersobject. Een plek waar ik me thuis voel en dat me beschermt tegen de elementen. Het hoeft voor mij niet allemaal spic en span. Praktisch, veilig etc. vind ik dan weer wel belangrijk.

[ Voor 2% gewijzigd door banaliteit op 23-01-2024 10:05 . Reden: Vraag toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Glashelder schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Altijd weer jammer hoe een Tweaker die een simpele oplossing deelt voor een probleem zo weer even keihard neergesabeld wordt met 'armoede'.

Het mag soms best een beetje vriendelijker hier. Je kan ook zaken negeren die je niet aanstaan bijv.
Bedankt dat je het voor me opneemt, maar je aanname klopt niet helemaal; ik ben -al zeg ik 't zelf- best wel handig; foto's van de onlangs gerenoveerde keuken met maatwerk keukenkastjes & mdf-deurtjes (offtopic) zal ik niet delen ;) In mijn geval is de trap in de hal en heb ik geen plek voor een schuifdeur. Een (elektrisch) rolluik zou wel kunnen, maar of dat nou zo mooi en praktisch is? Ik dacht: tot we iets anders verzinnen, deze "armoedige" oplossing dan maar. Ik hoefde geen gaten te boren o.i.d. dus de situatie is zo weer terug zoals het was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martin7182 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Bedankt dat je het voor me opneemt, maar je aanname klopt niet helemaal; ik ben -al zeg ik 't zelf- best wel handig; foto's van de onlangs gerenoveerde keuken met maatwerk keukenkastjes & mdf-deurtjes (offtopic) zal ik niet delen ;) In mijn geval is de trap in de hal en heb ik geen plek voor een schuifdeur. Een (elektrisch) rolluik zou wel kunnen, maar of dat nou zo mooi en praktisch is? Ik dacht: tot we iets anders verzinnen, deze "armoedige" oplossing dan maar. Ik hoefde geen gaten te boren o.i.d. dus de situatie is zo weer terug zoals het was.
Ow dat was niet perse op jou van toepassing hoor. Zie mijn comment meer in zijn algemeenheid. Ik houd niet van die negatieve sfeer die hier af en toe hangt waarbij mensen het nodig vinden om oplossingen op niet constructieve wijze neer te sabelen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
*knip*, hiervoor hebben we de topicreport functie.

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2024 10:51 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:13:
[...]

Gordijn v.d. action, totaal €16 en je haalt het in 5 sec weer weg na het stookseizoen :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is netjes gedaan, vaak is het niet mogelijk op deze manier en zul je een rails aan het plafond moeten boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
*knip*
Martin7182 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Nou ik denk voor het tijdelijke gebruik is dit een prima oplossing toch? Als je de trap in de woonkamer hebt zitten (zoals bij @arie-verdetti ) is het minder fraai om te zien natuurlijk.

Je hebt overigens ook van die isolerende duettedeuren (lijkt op zo'n plissé hordeur maar dan met dichte isolerende stof). Die kan je ook monteren en ziet er dan wat strakker uit, wellicht een idee voor een iets permanentere oplossing.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
renzo4000 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Nou ik denk voor het tijdelijke gebruik is dit een prima oplossing toch? Als je de trap in de woonkamer hebt zitten (zoals bij @arie-verdetti ) is het minder fraai om te zien natuurlijk.

Je hebt overigens ook van die isolerende duettedeuren (lijkt op zo'n plissé hordeur maar dan met dichte isolerende stof). Die kan je ook monteren en ziet er dan wat strakker uit, wellicht een idee voor een iets permanentere oplossing.
My ten cts: Je wil toch alleen de luchtstroom tegenhouden. Gordijn of whatever?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Glashelder schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:31:
[...]

En als het werkt, helemaal mooi toch?

Op mijn werk is de vloerverwarming stuk en zitten de kantoren aan een hoge hal, er hangen wel Carrier plafondunits die nu maar dienen als verwarming. (units van bijna 15j oud die gelukkig ook een verwarmfunctie hebben). Het was in sommige kantoren 11°C _O- Dus dan ben je blij dat die optie er is, na 1.5 uur draaien gewoon weer 19°C ongeveer.. Top!

Maar ook merken we hier dat de deur echt dicht moet zijn, anders vliegt de warmte zo die hoge hal in :+

Bij gebrek aan beter, of geen interesse in dusdanig veel geld erin te pompen, is het een super mooie oplossing. If it works but it looks stupid, it ain't stupid. Alle tweakers zouden dit moeten weten :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdsMC_w7dKqi5X0jOuYe3HqqkeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FES09v1YNYUCvSHDEqC7aS4u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EhFLjX0FTpA7-QDy5wlC2yU1yQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hWLmOFlFoUwsamoqSPeS0sy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb sinds gisteren de units weer stilstaan in de nacht, tot een uur of 11 in de ochtend. Dus ik had mooi de gelegenheid de filters eens schoon te maken.

Vooral boven zat er naar mijn inzien erg veel stof in, hier droog ik ook mijn was dus het verbaast me niks :+

Hij kan nu in elk geval weer vrij ademen, de lamellen vd warmtewisselaar waren mooi schoon dus dat zegt genoeg _/-\o_

Hoe vaak raden jullie een beetje aan dit schoon te maken? :)

[ Voor 4% gewijzigd door barta123 op 23-01-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
arie-verdetti schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:16:
[...]

ik ben hier zelf mee bezig. ik had ook diverse offertes opgevraagd. was mij veel te duur. dus dan maar zelf maken. [Afbeelding]

railsysteem 250 euro.

Hey wat leuk! volgens mij had ik die foto een tijdje gedeeld als tip voor iemand. Leuk om te zien dat iemand er actief mee aan de slag gegaan is!
Pagina: 1 ... 77 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic