Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
vorig jaar en volgens mij al in 2022 heb ik hier mijn zorgen geuit over dat leidingen buitenom lopen van de buiten unit naar binnen en dat daar warmte zou verloren raken want de leidingen waren naar mijn mening warm. ( welke naar binnen gingen )
ik kreeg te horen dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken want dat was gas en ging zo snel dus werden bijnan iet warm

vandaag was ik wat sneeuw aan het weghalen van de buiten unit en het viel me op dat een leiding geen sneeuw had
troen ik deze aanraakte was deze lekker warm ( er zat isolatie omheen was niet een blote koperen leiding )

Dus daar gaat wel veel warmte in verloren

dat beetje schuim wat eromheen zit stelt werkelijk niks voor.

had ik dit geweten had ik de leidingen die buiten zaten zo kort mogelijkgehouden
1 unit dit bijna bij het gat waar het naar binnen gaat maar 2 units waarvan 1 veel word gebruikt heeft net de langste afstand te overbruggen

wilde dit even meegeven voor andere die gaan installeren
echt effiecient lijkt me dit niet.
is bijna een laag temp leiding met wat isolatie die je buitenom laat gaan ......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20

Seafarer

XXX

Maxwp schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:26:
vorig jaar en volgens mij al in 2022 heb ik hier mijn zorgen geuit over dat leidingen buitenom lopen van de buiten unit naar binnen en dat daar warmte zou verloren raken want de leidingen waren naar mijn mening warm. ( welke naar binnen gingen )
ik kreeg te horen dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken want dat was gas en ging zo snel dus werden bijnan iet warm

vandaag was ik wat sneeuw aan het weghalen van de buiten unit en het viel me op dat een leiding geen sneeuw had
troen ik deze aanraakte was deze lekker warm ( er zat isolatie omheen was niet een blote koperen leiding )

had ik dit geweten had ik de leidingen die buiten zaten zo kort mogelijkgehouden
1 unit dit bijna bij het gat waar het naar binnen gaat maar 2 units waarvan 1 veel word gebruikt heeft net de langste afstand te overbruggen

is bijna een laag temp leiding met wat isolatie die je buitenom laat gaan ......
Heb je de leiding koker kap er nog afgehaald ter inspectie?

(Gek he dat ik fel tegenstander ben van stads verwarming, warmte verlies van hier tot jericho)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dat klopt, en ik zeg het ook al een hele lange tijd echter is er een bijzonder uitgesproken groep aanwezig die denkt dat aircoleidingen magische eigenschappen bevatten....

als verwarmen belangrijk is moet je de leidingen gewoon voorzien van 3cm dik armaflex.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 18-01-2024 19:42 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:41:
[...]

dat klopt, en ik zeg het ook al een hele lange tijd echter is er een bijzonder uitgesproken groep aanwezig die denkt dat aircoleidingen magische eigenschappen bevatten....

als verwarmen belangrijk is moet je de leidingen gewoon voorzien van 3cm dik armaflex.
Hocus spocus pijp? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

voor mij was het van begin af aan duidelijk dat het niet anders kon dan dat deze warm werden maar het werd zoals je zegt hard verdedigd dat dit echt niet het geval was of anders te verwaarloze
voor komende zomer maar een skijken als het weer goed is deze leidingen wat beter te isoleren.

dat spul is erg duur
ik denk dat ik met een pur spuit de kokers buiten volspuit.?
de achterwant aan de muurkant een dun laagje isolatie schuim dan de leidingen goed in het midden leggen met wat afstand materiaal wat ook isolerende is en dan de ruimte er tussen in helemaal opvullen met pur.

[ Voor 17% gewijzigd door Maxwp op 18-01-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Seafarer schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Heb je de leiding koker kap er nog afgehaald ter inspectie?

(Gek he dat ik fel tegenstander ben van stads verwarming, warmte verlies van hier tot jericho)
nee dat niet dit was het deel direct achter de buiten unit dus wat nog verder moest gaan richting binnen.
ik heb een warmtebeeld camera en ga daar binnenkort nog eens opnamen van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:23

Ik heb een triple-split. Buiten is het nu 1 graden.

Leidingen die niet gebruikt worden zijn ongeveer 8 graden. De leiding van de enige airco die nu aanstaat is 18 graden (!).

Ik hoop dat het verhaal van het snelle gas klopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
Martin7182 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Best een leuk idee, maar hier kost de monteur iets meer dan €150. Zo'n budgetairco gaat dan snel richting de €1000. Mocht hij toch eens stuk gaan, dan ben je weer aan de beurt voor €900 (er hoeft gelukkig geen nieuw gat geboord te worden :)). Misschien heb ik toch liever een premium airco die het ook tijdens vorst goed doet. Wel voor het dubbele geld.
Daar heb je wel een punt, want je staat er daarna alleen voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:36
[...]

Raar en waar komen die ideeën vandaan? De warmte(verlies)stroom is simpelweg het temperatuurverschil gedeeld door de weerstand, analoog aan de wet van Ohm. Wat er in de warme leiding zit doet er niet toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Martin7182 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:56:
[...]

Raar en waar komen die ideeën vandaan? De warmte(verlies)stroom is simpelweg het temperatuurverschil gedeeld door de weerstand, analoog aan de wet van Ohm. Wat er in de warme leiding zit doet er niet toe.
grotendeels komt dat uit mensen die de service manual lezen in bed van hun airco en dan een tabel/grafiek tegenkomen waar de correctiefactor staat van de leidinglengte en vermogensverlies en die mensen trekken dat gelijk aan hoeveel vermogen je verliest waardoor je dus de verhalen krijgt dat je maar 2% verlies hebt over 30+ meter leiding "want dat staat er" en niet (willen) begrijpen dat die tabel alleen de weerstandsverliezen zijn en niet de warmteverliezen. de factor dat mensen hun aankoop willen verdedigen en ongemakkelijk worden als je ze wijst dat een andere methode (dus een L/W machine) een veel efficientere oplossing was geweest.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

CorvanS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:54:
Ik heb een vraag over waar in huis overal een airco te plaatsen. Of dat er betere manieren voor verwarmen en koelen zijn. Zouden jullie je kennis of ervaring met mij willen delen?

CorvanS in "L/L warmtepomp airco in alle kamers woning? Ja of nee?"

Alvast bedankt!
Ligt er ook aan wat je boven doet, ik slaap er alleen, heb daar geen werkkamertje ofzo, dus ik heb boven alleen eentje op de overloop hangen met de deur naar de slaapkamer open en de andere kamers op een kier, deze staat dan 18 uur per dag op 13 graden, dan blijft het ongeveer 15-16 graden in alle kamers, prima om in te slapen.

Had hem eerst 24/7 op 12 graden, maar dan werd ik soms snachts wakker van de defrost, die wil nog wel eens lawaaieriger zijn dan de airco gewoon op fluisterstand.

In de gang heb ik niks, de WC is dus ook ijskoud en in de woonkamer/keuken heb eentje die alleen overdag draait op 19 graden, dus ik doe eigenlijk het hele huis met 2 airco's.

Boven een 2.5 op 13 en beneden een 3.5 op 19, gaat prima.

Van de overloop naar buiten was wel een hele lange leiding, helemaal langs het plafond, dan naar beneden, dan naar buiten en dan nog weer naar beneden (buitenunit staat op de grond), dus daar hangt in totaal wel 10 meter kabelgoot aan :9

Die in de woonkamer gaat wel al om 5 uur op 15 een uur later op 16 en zo verder tot 19 graden om 9 uur. En om 23 uur savonds gaat ie weer uit, dan blijft het nog even aangenaam tot ik naar bed ga.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 18-01-2024 20:18 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:06:
[...]

grotendeels komt dat uit mensen die de service manual lezen in bed van hun airco en dan een tabel/grafiek tegenkomen waar de correctiefactor staat van de leidinglengte en vermogensverlies en die mensen trekken dat gelijk aan hoeveel vermogen je verliest waardoor je dus de verhalen krijgt dat je maar 2% verlies hebt over 30+ meter leiding "want dat staat er" en niet (willen) begrijpen dat die tabel alleen de weerstandsverliezen zijn en niet de warmteverliezen. de factor dat mensen hun aankoop willen verdedigen en ongemakkelijk worden als je ze wijst dat een andere methode (dus een L/W machine) een veel efficientere oplossing was geweest.
L/W kent wel een erg hoog minimaal vermogen.
Ik zie een L/W machine niet op 600watt warmteafgifte draaien wat deze Daikin kan(120W opgenomen vermogen).

Knal de L/L aan en ga gericht verwarmen door maar 1 ruimte te kiezen, ondanks redementverlies door hogere temperaturen ben je onderaan de streep toch goedkoper ipv L/W(comfort even niet meerekenen).

Het is geen eerlijke vergelijking dat klopt gezien een L/W WP gebasseerd is op een complete woning en de machine veel groter, daardoor kun je vratsen uithalen als buffervaten en afgiftepunten openzetten waar warmte ongewenst is.

offtopic:
Zelf aan kijken voor L/W, valt tegen door grotere gedeelte,s van de woning moeten verwarmen wil dit gaan slagen(klein huisje dit), ik hou niet van een warme slaapkamer.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2024 21:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:57:
[...]

De enige nadeel dat L/W heeft is dat het minimaal vermogen wel erg hoog is.
Ik zie een L/W machine niet op 600watt warmteafgifte draaien wat deze Daikin kan(120W opgenomen vermogen).

Wat mensen hier ook doen de L/L aanzien als een CV ketel en gericht verwarmen, ondanks redementverlies ben je onderaan de streep toch goedkoper uit met L/L.

Het is geen eerlijke vergelijking dat klopt gezien een L/W WP gebasseerd is op een complete woning en de machine veel groter is en daardoor vratsen moet uithalen door buffervaten te plaatsen of afgiftepunten openzetten waar warmte ongewenst is.
wat een raar verhaal maak je ervan.

de reden waarom een L/W machine veel groter is komt simpelweg door de grotere verdamper om beter te presteren in de kou. voor een airco is het ontwerp gericht op koelen en niet verwarmen tenzij je specifieke modellen daarvoor koopt en verassing: die modellen hebben ook veel grotere verdampers voor hun vermogen maar kunnen net als hun L/W broertjes een stuk slechter tegen hoge buitentemperaturen in koelbedrijf.

en de hogere minima heeft meerdere oorzaken die alles te maken hebben met het koudemiddelsysteem die nog steeds goed moet werken op lage buitentemperaturen zonder meteen de unit in een ijsblok te veranderen zoals de "reguliere" splitjes dat doen en vooral het belang leggen op een goed werkende compressor in de kou. als het steeds kouder word is het belangrijk dat de compressor voldoende koudemiddel krijgt om zichzelf te koelen en warmte te transporteren. zulk soort issues zijn veel sneller een probleem bij de kleine units.

aircos lopen ook vaak zat te pendelen dus het hele minimumverhaal is niet bijster relevant. zet maar eens aircos in elke kamer en ga dan kijken naar je verbruik. dan is ineens een multisplit of L/W machine snel in zijn voordeel.

en er is niemand die je verplicht om de slaapkamer te verwarmen met een L/W machine. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:13:
[...]

wat een raar verhaal maak je ervan.

de reden waarom een L/W machine veel groter is komt simpelweg door de grotere verdamper om beter te presteren in de kou. voor een airco is het ontwerp gericht op koelen en niet verwarmen tenzij je specifieke modellen daarvoor koopt en verassing: die modellen hebben ook veel grotere verdampers voor hun vermogen maar kunnen net als hun L/W broertjes een stuk slechter tegen hoge buitentemperaturen in koelbedrijf.

en de hogere minima heeft meerdere oorzaken die alles te maken hebben met het koudemiddelsysteem die nog steeds goed moet werken op lage buitentemperaturen zonder meteen de unit in een ijsblok te veranderen zoals de "reguliere" splitjes dat doen en vooral het belang leggen op een goed werkende compressor in de kou. als het steeds kouder word is het belangrijk dat de compressor voldoende koudemiddel krijgt om zichzelf te koelen en warmte te transporteren. zulk soort issues zijn veel sneller een probleem bij de kleine units.

aircos lopen ook vaak zat te pendelen dus het hele minimumverhaal is niet bijster relevant. zet maar eens aircos in elke kamer en ga dan kijken naar je verbruik. dan is ineens een multisplit of L/W machine snel in zijn voordeel.

en er is niemand die je verplicht om de slaapkamer te verwarmen met een L/W machine. O-)
Laat ik het anders formulieren, L/W is niet echt geschikt om kleine ruimte,s te verwarmen wat een single L/L wel weer kan, doordat de unit zijn warmte niet kwijt kan.

Nogmaals ik heb het over een kleine ruimte en niet meerdere kamers/volledig huis. :+

Nu spreek ik over mijzelf.
De L/L WP pendelt hier niet, dan zijn de buitentemperaturen dusdanig hoog dat ik de buitendeur wel open kan zetten en tot -12 buitentemperaturen gaat ook goed in praktijk, dan begin je eerder met verwarmen, vollast zie ik hier nooit(ja monitor de WP gedrag, de compressor freq kan ik terug zien).

In het tussenseizoen schakel ik de WTW uit en ga ik over op natuurlijk ventileren (de D-WTW doet dan toch niks nuttigs meer).

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Tjongejonge ik zit te klooien met die externe sensor. De plaatsing van dat ding is echt super belangrijk, anders ben je nog steeds continue de setpoint aan het aanpassen als het weer veranderd.

Heb hem nu aan de andere kant vd kamer. Dus de sensor in achter kamer, de airco in voor kamer.

Heb de sensor nu op de hoogte hangen, waar ik het 19 graden wil hebben. Best laag dus.thermostaat in de voorkamer, die een stuk hoger hangt, wordt dan ook precies 19 graden. Perfect dacht ik.

Maar als het straks warmer wordt, blijft de sensor laag in de achterkamer 19 graden, maar de voor kamer gaat dan steeds warmer worden, omdat er minder verschil komt in de warmte bovenin en onderin. (Scheelt zeker een aantal graden bij mn slecht geisoleerde huis)

Plus als de sensor dichterbij de airco zit, heb je als het ware meerdere setpoints. Als ik (als het koud is) de airco een setpoint hoger zet, resulteert dit in een halve graad verschil aan de andere kant van de kamer.
Heb ik de sensor aan de andere kant van de kamer, dan is een setpoint hoger echt 1 graad warmer en moet je als tussenstand de eco modus gaan gebruiken, maar dat is super omslachtig.

Het enige voordeel van de sensor aan de andere kant vd kamer is dat je zeker weet dat het daar, ook bij adhoc verwarmen, binnen no time op temperatuur is. Maarja...

Conclusie... De sensor moet dus, net als de CV thermostaat in het midden van de kamer voor het meest evenredige resultaat??

Klopt het hoe ik denk??

Waar hebben jullie je externe temp sensor hangen?

Dus ik krijg toch een lelijke kabelgoot naar mn cv thermostaat lopen midden op de muur.... Arghh.. dat wordt dan ruzie met de vrouw |:(

Situatie nu: Rood airco, groen CV thermostaat, rose temp sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml2AsCi3j7DbukJPDBYNlJDIqr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vcy7Gjs38HCUL8ghreegErGa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door xHEMANx op 19-01-2024 00:28 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:41
xHEMANx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:25:

Conclusie... De sensor moet dus, net als de CV thermostaat in het midden van de kamer voor het meest evenredige resultaat??

Klopt het hoe ik denk??

Waar hebben jullie je externe temp sensor hangen?
Bij mij hangt hij bij de zithoek net uit de flow en meet dus vooral ook de temperatuur van de muur waar hij aan hangt.

Voor jou klinkt halverwege inderdaad een goede middenweg. Dat blijft experimenteren.
Dus ik krijg toch een lelijke kabelgoot naar mn cv thermostaat lopen midden op de muur.... Arghh.. dat wordt dan ruzie met de vrouw |:(
Daar zijn oplossingen voor :P maar dat wist je al :+

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 00:41:
[...]

Bij mij hangt hij bij de zithoek net uit de flow en meet dus vooral ook de temperatuur van de muur waar hij aan hangt.

Voor jou klinkt halverwege inderdaad een goede middenweg. Dat blijft experimenteren.

[...]

Daar zijn oplossingen voor :P maar dat wist je al :+
Haha yup. Ik heb al een oplossing bedacht. Ik boor 2 gaten en laat hem via de gang lopen. Eerst maar even poosje testen zo. Anders wordt mn muur een gatenkaas. ;)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:17
JDx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:13:
[...]

Ligt er ook aan wat je boven doet, ik slaap er alleen, heb daar geen werkkamertje ofzo, dus ik heb boven alleen eentje op de overloop hangen met de deur naar de slaapkamer open en de andere kamers op een kier, deze staat dan 18 uur per dag op 13 graden, dan blijft het ongeveer 15-16 graden in alle kamers, prima om in te slapen.

Had hem eerst 24/7 op 12 graden, maar dan werd ik soms snachts wakker van de defrost, die wil nog wel eens lawaaieriger zijn dan de airco gewoon op fluisterstand.

In de gang heb ik niks, de WC is dus ook ijskoud en in de woonkamer/keuken heb eentje die alleen overdag draait op 19 graden, dus ik doe eigenlijk het hele huis met 2 airco's.

Boven een 2.5 op 13 en beneden een 3.5 op 19, gaat prima.

Van de overloop naar buiten was wel een hele lange leiding, helemaal langs het plafond, dan naar beneden, dan naar buiten en dan nog weer naar beneden (buitenunit staat op de grond), dus daar hangt in totaal wel 10 meter kabelgoot aan :9

Die in de woonkamer gaat wel al om 5 uur op 15 een uur later op 16 en zo verder tot 19 graden om 9 uur. En om 23 uur savonds gaat ie weer uit, dan blijft het nog even aangenaam tot ik naar bed ga.
@JDx
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar welke airco is dat die je op 12 en 13 graden kunt instellen?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

EVfan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:20:
[...]

@JDx
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar welke airco is dat die je op 12 en 13 graden kunt instellen?
Daikin FTXM25R en 35 (en vast de anderen ook)

Koelen tot maximaal 18, verwarmen vanaf 10 tot 30 ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hrKzuhW.png

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 19-01-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
JDx schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:22:
[...]

Ah, oké. Ik zoek voor de vervanging van mijn oude Franse lawaai wijnkelder koelairco in mijn wijnopslagruimte nog een airco die kan koelen tot 12-13 graden (en lucht bevochtigen).
Dat kan deze dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

EVfan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:25:
[...]

Ah, oké. Ik zoek voor de vervanging van mijn oude Franse lawaai wijnkelder koelairco in mijn wijnopslagruimte nog een airco die kan koelen tot 12-13 graden (en lucht bevochtigen).
Nope, heb een plaatje toegevoegd.

Ik weet eigenlijk niet hoe ze die wijnkamers koelen, gewoon een soort koelkast achtig element denk ik.

En een airco maakt de lucht juist droger volgens mij, niet bevochtigen.

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 19-01-2024 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

Minimum van Mitsubishi Electric is 16 graden bij koelen, maar als je aan de externe sensor een offset meegeeft van 6 graden dan zit je op 10 graden. Is wellicht niet een patch waar je op zit te wachten, maar mocht je geen airco vinden die kan wat jij wil dan is het wellicht een optie.

Voor bevochtigen zal je een losse bevochtiger moeten plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 19-01-2024 09:09 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
xHEMANx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:25:
Tjongejonge ik zit te klooien met die externe sensor. De plaatsing van dat ding is echt super belangrijk, anders ben je nog steeds continue de setpoint aan het aanpassen als het weer veranderd.

Heb hem nu aan de andere kant vd kamer. Dus de sensor in achter kamer, de airco in voor kamer.
Tips:
Hang hem niet aan buitenmuren, een voorwerp achter plaatsen met overlapping zoals karton zodat de kamertemperatuur snel aanneemt doet ook wonderen.

En uitkijken dat de luchtstroming de sensor niet beinvloed daar was je al achter.
Doe er dan een doosje omheen met een gaatje erin aan één kant.

De airco wordt hier onrustig als de muur kouder is dan de omgeving, gaat dan zoeken door steeds op/aftoeren van de binnenunit ventilator als deze op autostand staat.

Hier hangt die naast de CV thermonstaat ofwel midden in de kamer uit de luchtstroming om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:44
JDx schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:22:
[...]

[Afbeelding]
Pfoe, doet Daikin heel mooi! Ik mis dit op mijn MHI. Koelen én verwarmen is vanaf 18. Door middel van de ECO modus kan verwarmen vanaf 15,5. Wil je lager? Moet je auwehoeren met een MHI-AC-CTRL :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
TereZz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Pfoe, doet Daikin heel mooi! Ik mis dit op mijn MHI. Koelen én verwarmen is vanaf 18. Door middel van de ECO modus kan verwarmen vanaf 15,5. Wil je lager? Moet je auwehoeren met een MHI-AC-CTRL :O
Als je niet tegen pendelen kan, dan is nog lager met MHI-ZSX geen optie ;) Vorige week was ik op vakantie en heeft de unit de hele week gependeld rond 13 a 14 °C kamertemperatuur. 2 graden offset uitgeschakeld. De unit regelt met ECO op 15 °C, zonder offset komt de kamertemperatuur dan 1 a 2 graden lager uit. Ik zal het verbruik per dag eens uitrekenen, gok dat het onder de 5 kWh zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

Mitsubishi Electric doet verwarmen van 10 tot 31 en koelen vanaf 16. Nog weer slagje beter. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:44
Martin7182 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Als je niet tegen pendelen kan, dan is nog lager met MHI-ZSX geen optie ;) Vorige week was ik op vakantie en heeft de unit de hele week gependeld rond 13 a 14 °C kamertemperatuur. 2 graden offset uitgeschakeld. De unit regelt met ECO op 15 °C, zonder offset komt de kamertemperatuur dan 1 a 2 graden lager uit. Ik zal het verbruik per dag eens uitrekenen, gok dat het onder de 5 kWh zit.
Met een wandmodel bedoel je? Met mijn vloermodel ervaar ik die verschillen in temperatuur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Mitsubishi Electric doet verwarmen van 10 tot 36 en koelen vanaf 16. Nog weer slagje beter. O+
Dat kunnen de mijne niet en die van mijn pa ook niet :?

Die verwarmen vanaf 16 graden..?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Maxwp schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:43:
[...]

ik denk dat ik met een pur spuit de kokers buiten volspuit.
Doe maar niet. Als die kokers ooit open moeten voor onderhoud omdat er bijvoorbeeld een condens leiding verstopt zit heb je er een boel ellende van. Je kunt er beter wat aluminium isolatie folie omheen doen. Dat reflecteert stralingswarmte en dat is waar het hier om gaat. Zoek bij gamma maar eens op noppenfolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Glashelder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Dat kunnen de mijne niet en die van mijn pa ook niet :?

Die verwarmen vanaf 16 graden..?
Ligt aan de unit. Via de app sowieso 16 graden. Maar mijne kan vanaf 10 graden via afstandsbediening, MSZ-AP. De LN serie kan dit ook. HR ook.
9-4. HEAT ( ) OPERATION
(1) Press STOP/OPERATE (OFF/ON) button.
OPERATION INDICATOR lamp of the indoor unit turns on with a beep tone.
(2) Select HEAT mode with OPERATION SELECT button.
(3) Press TEMPERATURE buttons TEMP or button to select the desired temperature. The setting range is 10 - 31°C.

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 19-01-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:58
[...]

Bij MHI kun je via de App (Leegstaand pand mode) gewoon verwarmen vanaf 10c graden per graad omhoog. (alleen bij recente MHI modellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:34
Rsport40 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Bij MHI kun je via de App (Leegstaand pand mode) gewoon verwarmen vanaf 10c graden per graad omhoog. (alleen bij recente MHI modellen)
helaas zit dat nog niet in de MHI-AC-CTRL. Ik zal binnenkort eens kijken of ik de leegstaandpand mode kan sniffen en kan inbouwen in MHI-AC-CTRL.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
Martin7182 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Huh, op vakantie staat dat ding hier gewoon uit, alleen als het onder 16 graden dreigt te komen zet ik een programma op van uurtje per keer verwarmen op minimum temperatuur maar wel hoog fan.

~1 of 2 kWh in de middag als het warmer is levert enorm veel hitte op, meer is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 11:17
Is er iemand die een ME 5 of 6kw singlesplit heeft? Liefst de MUZ-LN60 om goed te vergelijken. Had in december al filmpje geplaatst met geluid bij defrost. Aantal van jullie zeiden dat het wel kan kloppen qua geluid. Installateur langsgeweest en die heeft eigen filmpje doorgestuurd naar importeur. Die zegt ook dat het normaal is. Wij vinden het absurd hard en kan me gewoon niet voorstellen dat dit normaal is. De 3,5kw hoor je nauwelijks bij een defrost. Ik dacht hoe groter hoe stiller qua defrosts. Had een apart topic aangemaakt maar geen reactie. Hoop dat hier iemand is met dezelfde unit en het geluid kan beoordelen. Daarna laat ik het maar rusten. Linkje naar aparte topic waar geluidsfragment hoorbaar is:
Geluid defrost airco ME MUZ-LN60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
FenF schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:18:
Is er iemand die een ME 5 of 6kw singlesplit heeft? Liefst de MUZ-LN60 om goed te vergelijken. Had in december al filmpje geplaatst met geluid bij defrost. Aantal van jullie zeiden dat het wel kan kloppen qua geluid. Installateur langsgeweest en die heeft eigen filmpje doorgestuurd naar importeur. Die zegt ook dat het normaal is. Wij vinden het absurd hard en kan me gewoon niet voorstellen dat dit normaal is. De 3,5kw hoor je nauwelijks bij een defrost. Ik dacht hoe groter hoe stiller qua defrosts. Had een apart topic aangemaakt maar geen reactie. Hoop dat hier iemand is met dezelfde unit en het geluid kan beoordelen. Daarna laat ik het maar rusten. Linkje naar aparte topic waar geluidsfragment hoorbaar is:
Hoor niets geks. Doet mijn mxz-2f53vf3 ook.
Je kan wellicht nog met een decibel meter er naast gaan staan en vergelijken met de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
mr_evil08 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Tips:
Hang hem niet aan buitenmuren, een voorwerp achter plaatsen met overlapping zoals karton zodat de kamertemperatuur snel aanneemt doet ook wonderen.

En uitkijken dat de luchtstroming de sensor niet beinvloed daar was je al achter.
Doe er dan een doosje omheen met een gaatje erin aan één kant.

De airco wordt hier onrustig als de muur kouder is dan de omgeving, gaat dan zoeken door steeds op/aftoeren van de binnenunit ventilator als deze op autostand staat.

Hier hangt die naast de CV thermonstaat ofwel midden in de kamer uit de luchtstroming om de hoek.
Ik denk dat mijnes ook naast de cv thermostaat komt. Toch de beste plek.

Dus dubbelzijdig tape. Katron. Dubbelzijdig tape. Kabelgoot dichtgemaakt, met een gaatje.

Karton... :F kijken of dat er een beetje uitziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

M_AW schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Tekort aan koudemiddel vertaalt zich vaak in vlugger dichtvriezen van de buitenunit bij verwarmen. Dus als die bij bijvoorbeeld 5 of 7 graden boven 0 toch bevriest, is dit een indicatie.
Continu oscillerende compressor kán een indicatie zijn van een knik in de leiding. Vertoont de compressor dit gedrag alleen bij 1 specifieke binnenunit of bij alle3 ook individueel?
Knik kán ook veroorzaker zijn van het niet halen van het vermogen van de binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkjOJ-0CpHHwMx2VNOSZDMsX3Cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FP4lDKHRbBGJinVxrxzAmv1s.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik dit ook heb bij het unit in de woonkamer. Dat is het enige unit waarbij de grafiek er zo uitziet zodra ik andere binnenunits aanzet.

Als ik andere binnenunits aanzet en het unit in de woonkamer uit heb zie ik het bovenstaande gedrag niet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
FenF schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:18:
Toon is normaal, hij gaat naar vrij hoge RPM, vergelijkbaar met de LG hier. +1 voor een echte decibel meter halen en op 1 meter afstand meten en vergelijken met de specs, maar hou er rekening mee dat specs meten in vrije veld, dus langs 1 wand is x2, in een hoek is x4 geluidsdruk.

Ik zag een schutting, die is niet helemaal dicht, maar dat plus hoek met gevel = 10 log 2 .. 10 log 4 = +3 tot 6 dB boven specsheet waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:39:
[...]

Minimum van Mitsubishi Electric is 16 graden bij koelen, maar als je aan de externe sensor een offset meegeeft van 6 graden dan zit je op 10 graden. Is wellicht niet een patch waar je op zit te wachten, maar mocht je geen airco vinden die kan wat jij wil dan is het wellicht een optie.

Voor bevochtigen zal je een losse bevochtiger moeten plaatsen.
@LED-Maniak @JDx
Als je een “standaard airco” veel lager dan 16 graden instelt zal die bevriezen en dat werkt dan niet meer, los van eventuele schade.
Er is een firma in het zuiden van het land die een speciale Toshiba in de markt heeft.
Dit is een door Toshiba Japan geconfigureerd systeem, met een vrij zware buitenunit, ik meen 4-5 kW, en een kleinere binnenunit, 2 kW dacht ik, dit om bevriezen van de binnenunit (en dus effectief geen koeling) te voorkomen.
Volgens deze firma werkt het tot 13-14 graden, maar deze droogt natuurlijk ook de ruimte. Een gewone bevochtiger kan daar niet tegen op vrees. Voor het Toshiba systeem is een waterbak ontwikkeld waar de binnen unit overheen blaast. Dat zou dan de luchtvochtigheid kunnen verbeteren. Maar vergt veel handwerk en regelmatig controleren.
Het Franse systeem dat ik nu heb doet dat de bevochtigIng op vergelijkbare wijze, maar geen bak die je moet vullen op regelmatige basis, maar met een vaste waterleiding met een klep en de controller stuurt deze klep die dan waterduppels doseert in de bak onder de fans van de binnenunit. En die controller meet de luchtvochtigheid en via de opening van het klepje, en dus de druppelsnelheid is de luchtvochtigheid goed te controleren. Zeer eenvoudig, maar werkt perfect. Temperatuur bandbreedte 0,2 graden, luchtvochtigheid toleratie 5%.

Maar dit systeem is inmiddels 12 jaar oud en de Nederlandse importeur bestaat niet meer.
Verder:
1. draait altijd 100% of uit, met periode van ca 5 minuten aan per cyclus, en kan dus niet moduleren
2. maakt een enorme herrie (op 1 meter van de buitenunit bijna 70 dB) als die draait (ik schat dat de compressor dan 100 Hz draait)
3. De COP is dus ook laag1.8, jaargemiddelde.

Door de vele compressor starts wordt de levensduur natuurlijk beperkt, het ding draait hier nu 12 jaar, en heeft geschat ca.200000 start/stops. Die schatting is gebaseerd op jaarverbruik van 1200 kWh, vermogen 800 W, dus per jaar draait de airco 1500 uur. Ik zie op de energie meter dat de airco per cyclus 5 minuten draait, dus per jaar ca. 14000 start stops, en na 12 jaar dus bijna 200000.
Zolang het draait, ok, maar als het defect raakt heb ik zo geen andere oplossing (er is in de Benelux geen enkele installateur meer, en installatie en inregelen zijn toch wel een beetje acabadabra).
Dus de zoektocht gaat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

EVfan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:40:
[...]

@LED-Maniak @JDx
Als je een “standaard airco” veel lager dan 16 graden instelt zal die bevriezen en dat werkt dan niet meer, los van eventuele schade.
Er is een firma in het zuiden van het land die een speciale Toshiba in de markt heeft.
Dit is een door Toshiba Japan geconfigureerd systeem, met een vrij zware buitenunit, ik meen 4-5 kW, en een kleinere binnenunit, 2 kW dacht ik, dit om bevriezen van de binnenunit (en dus effectief geen koeling) te voorkomen.
Volgens deze firma werkt het tot 13-14 graden, maar deze droogt natuurlijk ook de ruimte. Een gewone bevochtiger kan daar niet tegen op vrees. Voor het Toshiba systeem is een waterbak ontwikkeld waar de binnen unit overheen blaast. Dat zou dan de luchtvochtigheid kunnen verbeteren. Maar vergt veel handwerk en regelmatig controleren.
Het Franse systeem dat ik nu heb doet dat de bevochtigIng op vergelijkbare wijze, maar geen bak die je moet vullen op regelmatige basis, maar met een vaste waterleiding met een klep en de controller stuurt deze klep die dan waterduppels doseert in de bak onder de fans van de binnenunit. En die controller meet de luchtvochtigheid en via de opening van het klepje, en dus de druppelsnelheid is de luchtvochtigheid goed te controleren. Zeer eenvoudig, maar werkt perfect. Temperatuur bandbreedte 0,2 graden, luchtvochtigheid toleratie 5%.

Maar dit systeem is inmiddels 12 jaar oud en de Nederlandse importeur bestaat niet meer.
Verder:
1. draait altijd 100% of uit, met periode van ca 5 minuten aan per cyclus, en kan dus niet moduleren
2. maakt een enorme herrie (op 1 meter van de buitenunit bijna 70 dB) als die draait (ik schat dat de compressor dan 100 Hz draait)
3. De COP is dus ook laag1.8, jaargemiddelde.

Door de vele compressor starts wordt de levensduur natuurlijk beperkt, het ding draait hier nu 12 jaar, en heeft geschat ca.200000 start/stops. Die schatting is gebaseerd op jaarverbruik van 1200 kWh, vermogen 800 W, dus per jaar draait de airco 1500 uur. Ik zie op de energie meter dat de airco per cyclus 5 minuten draait, dus per jaar ca. 14000 start stops, en na 12 jaar dus bijna 200000.
Zolang het draait, ok, maar als het defect raakt heb ik zo geen andere oplossing (er is in de Benelux geen enkele installateur meer, en installatie en inregelen zijn toch wel een beetje acabadabra).
Dus de zoektocht gaat verder.
Ook alle bedrijven nagelopen die grootkeukens installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Onder wijnkelderkoeling vind ik o.a. deze systemen:

https://www.frigro.be/nl/producten/wijnkelder-klimaatbeheer/

Maar het is meer een vraag voor horeca leveranciers dan airco bedrijven. Die doen wel vaker gekke dingen. Wat je niet moet hebben is een koelcel unit, die zijn te grof en zorgen voor temperatuur schommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
xHEMANx schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat mijnes ook naast de cv thermostaat komt. Toch de beste plek.

Dus dubbelzijdig tape. Katron. Dubbelzijdig tape. Kabelgoot dichtgemaakt, met een gaatje.

Karton... :F kijken of dat er een beetje uitziet...
Karton is het makkelijkst, iedergeval een materiaal dat snel de omgevingtemperatuur aanneemt.
Die van mij heb ik hier in gepropt(even opletten dat het weerstandje ruimte houd en de bovenkant dichtgemaakt met doorzichtig plakband zodat er geen "schoorsteen effect" optreedt.

https://www.gamma.nl/asso...0-15-mm-2-meter/p/B464302

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
TereZz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Met een wandmodel bedoel je? Met mijn vloermodel ervaar ik die verschillen in temperatuur niet.
Wandmodel idd. Daarom hebben ze ook de 2 graden offset bedacht. Maar ik heb die eraf gehaald zodat de unit 2 graden lager kan verwarmen. Het verschil tussen ingestelde en werkelijke temperatuur is hier meestal 1 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
w00key schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Huh, op vakantie staat dat ding hier gewoon uit, alleen als het onder 16 graden dreigt te komen zet ik een programma op van uurtje per keer verwarmen op minimum temperatuur maar wel hoog fan.

~1 of 2 kWh in de middag als het warmer is levert enorm veel hitte op, meer is niet nodig.
Normaalgesproken staat hij hier ook uit, maar het werd nogal koud en ik wilde het huis niet teveel laten afkoelen. Dat programmeren met de AB had ik nog nooit gedaan en had geen tijd om dat nog uit te zoeken. Dus dan maar de hele week op ECO. Nou ja, was toch een leuk experiment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Seafarer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Ook alle bedrijven nagelopen die grootkeukens installeren?
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, het gaat niet om een koelkast of gekoelde kast, maar een ruimte van 30m2 met volwaardige klimaatcontrole op 12 graden. De grootkeuken leveranciers hebben in dit segment geen positie. Wel Eurocave of Friax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
w00key schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Onder wijnkelderkoeling vind ik o.a. deze systemen:

https://www.frigro.be/nl/producten/wijnkelder-klimaatbeheer/

Maar het is meer een vraag voor horeca leveranciers dan airco bedrijven. Die doen wel vaker gekke dingen. Wat je niet moet hebben is een koelcel unit, die zijn te grof en zorgen voor temperatuur schommelingen.
Nee, het gaat bij mij om een retrofit klimaat controle systeem. Kijk eens bij Friax bijvoorbeeld.
Maar zoals gezegd, geen vertegenwoordiging in de Benelux, anders dan een Belgische verkoper.
Dus dat zou dan betekenen dat een Franse installateur 1000 km moet rijden.
Kan, maar daarbij zijn de systemen effectief, maar niet efficient, om nog maar niet te spreken over het lawaai.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nieuwe versie voor Mitsubishi Electric is af. O+

Wat is er anders tov de vorige versie?
1. Extra connector voor aansluiten van originele Mitsubishi Electric module voor blijven gebruiken van MelCloud(indien je airco niet een eigen poort heeft voor wifi).
2. Optioneel cloud interface! Werkt sneller dan MelCloud app en update interactief de waardes. Naast dat er gedetailleerde statistieken beschikbaar komen. Kan je overal ter wereld je airco bedienen en in principe geen MelCloud meer nodig. Ook gezien er meerdere merken ondersteund gaan worden(ME, MHI, Panasonic, Haier) en je wellicht meerdere merken onder beheer hebt, heb je één interface voor alle merken.
3. Flinke uitbreiding van de API voor eigen (lokale) Home Automation systeem.
4. Vorst beveiliging -> De airco gaat automatisch aan zodra de ruimtetemperatuur daalt onder ingestelde waarde. Na bereiken temperatuur gaat airco direct weer uit.
5. (in ontwikkeling) 24 uurs schema zoals bij een klokthermostaat van CV, te gebruiken voor bijvoorbeeld geautomatiseerde nachtverlaging.
6. En nog wat voorbereidingen voor langere termijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PqCtG7VW/Screenshot-2024-01-19-at-16-58-36.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
EVfan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Nee, het gaat bij mij om een retrofit klimaat controle systeem. Kijk eens bij Friax bijvoorbeeld.
Maar zoals gezegd, geen vertegenwoordiging in de Benelux, anders dan een Belgische verkoper.
Kan, maar daarbij zijn de systemen effectief, maar niet efficient, om nog maar niet te spreken over het lawaai.
Wat is exact een "retrofit klimaat controle systeem" vergeleken met wat er gelinkt is? Ze verkopen 2 merken, Panasonic met speciale programmering dat dan tot 8C kan koelen, of Friax inderdaad.

Beide zijn apparaten die je kan plaatsen in bestaande ruimtes, je hebt niet specifiek een cel voor nodig. De panasonic wordt gebruikt in o.a. groente en bloemenhandel, die willen geen koelcel maar iets tussen dat en gewone aircos.

Wie weet heeft Daikin ook iets, die verkopen ook multi / vrv met koelkasten, toonbanken en cellen etc in dezelfde lus. 30 m2 is groter dan heel veel horeca koelcellen en wijnopslag, je zit dan bij de juiste verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

EVfan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:39:
[...]

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, het gaat niet om een koelkast of gekoelde kast, maar een ruimte van 30m2 met volwaardige klimaatcontrole op 12 graden. De grootkeuken leveranciers hebben in dit segment geen positie. Wel Eurocave of Friax.
Dan denk ik dat jij niet weet wat grootkeukens kunnen doen.
Ik heb het woord koelkast ook niet opgeschreven. Als jij in de horeca een koelkamer op maat wilt dan wordt deze zo gebouwd met alle toeters en bellen erop en eraan zoals klanten het willen.
Op zeeschepen worden deze koelkamers, vrieskamers, klimaatkamers ook op maat gemaakt. Lijkt me dat zo'n bedrijf je wel aan een gepaste koelmachine met bijbehorende regeling kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
w00key schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:07:
[...]

Wat is exact een "retrofit klimaat controle systeem" vergeleken met wat er gelinkt is? Ze verkopen 2 merken, Panasonic met speciale programmering dat dan tot 8C kan koelen, of Friax inderdaad.

Beide zijn apparaten die je kan plaatsen in bestaande ruimtes, je hebt niet specifiek een cel voor nodig. De panasonic wordt gebruikt in o.a. groente en bloemenhandel, die willen geen koelcel maar iets tussen dat en gewone aircos.

Wie weet heeft Daikin ook iets, die verkopen ook multi / vrv met koelkasten, toonbanken en cellen etc in dezelfde lus. 30 m2 is groter dan heel veel horeca koelcellen en wijnopslag, je zit dan bij de juiste verkoper.
Dank je, ik zal d aar eens nader naar kikken.
De Panasonic zou interssant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Seafarer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:40:
[...]

Dan denk ik dat jij niet weet wat grootkeukens kunnen doen.
Ik heb het woord koelkast ook niet opgeschreven. Als jij in de horeca een koelkamer op maat wilt dan wordt deze zo gebouwd met alle toeters en bellen erop en eraan zoals klanten het willen.
Op zeeschepen worden deze koelkamers, vrieskamers, klimaatkamers ook op maat gemaakt. Lijkt me dat zo'n bedrijf je wel aan een gepaste koelmachine met bijbehorende regeling kan helpen.
Wat ik bedoelde is dat dit dan waarschijnlijk tot een speciale en dure oplossing zal leiden. Maar ik zal er eens naar zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

EVfan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:37:
[...]

Wat ik bedoelde is dat dit dan waarschijnlijk tot een speciale en dure oplossing zal leiden. Maar ik zal er eens naar zoeken.
Ik hoop dat je wat meer keuze vrijheid krijgt. Maar maatwerk is gewoon altijd duur.

Ik zal eens kijken of ik wat oude contacten bovenwater kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:06:

1. Extra connector voor aansluiten van originele Mitsubishi Electric module voor blijven gebruiken van MelCloud(indien je airco niet een eigen poort heeft voor wifi).
2. Optioneel cloud interface! Werkt sneller dan MelCloud app en update interactief de waardes. Naast dat er gedetailleerde statistieken beschikbaar komen. Kan je overal ter wereld je airco bedienen en in principe geen MelCloud meer nodig. Ook gezien er meerdere merken ondersteund gaan worden(ME, MHI, Panasonic, Haier) en je wellicht meerdere merken onder beheer hebt, heb je één interface voor alle merken.
4. Vorst beveiliging -> De airco gaat automatisch aan zodra de ruimtetemperatuur daalt onder ingestelde waarde. Na bereiken temperatuur gaat airco direct weer uit.
5. (in ontwikkeling) 24 uurs schema zoals bij een klokthermostaat van CV, te gebruiken voor bijvoorbeeld geautomatiseerde nachtverlaging.

[Afbeelding]
Dat ding is echt plug and play? Geen aardbeien (raspberry) servertje ofzo nodig? Of mhi-ac-crtl of een ander ingewikkeld home assistant iets??

(Jaja.. ik weet dat raspberries frambozen zijn... ik denk ik meld het alvast maar even voor de verbeteraars hier, scheelt jullie weer tijd))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:41:
[...]

@w00key
Dank nog voor je link.
Ik kende deze firma, maar deze bood tot voor kort alleen een Friax oplossing. Die is om eerder genoemde redenen niet mijn eerste keus meer. Maar ik zie nu dus dat ze een panasonic split airco oplossing bieden. Als de controle van de luchtvochtigheid goed is opgelost is dat voor mij denk ik de gezochte oplossing.
Ik heb inmiddels contact gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:13
Het viel me laatst op dat ik in de Daikin Onecta app bij de Perfera instellingen -> "unit" -> "hardware" bij zowel de binnen- als buitenunit "Modelnaam niet beschikbaar" staat. Ik kan het model en serienummer dus niet zien en bij de buitenunit zie ik ook geen softwareversie staan.

Nog meer mensen die hier tegen aan lopen? Dit heeft in het verleden wel gewerkt, ondanks dat ik een "grijze import" unit heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adogterom
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:39
niwresixel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:46:
Het viel me laatst op dat ik in de Daikin Onecta app bij de Perfera instellingen -> "unit" -> "hardware" bij zowel de binnen- als buitenunit "Modelnaam niet beschikbaar" staat. Ik kan het model en serienummer dus niet zien en bij de buitenunit zie ik ook geen softwareversie staan.

Nog meer mensen die hier tegen aan lopen? Dit heeft in het verleden wel gewerkt, ondanks dat ik een "grijze import" unit heb.
Ik heb hetzelfde met de Perfera en de Stylish. De 2 vloerunits geven het wel goed weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
xHEMANx schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:24:
[...]

Dat ding is echt plug and play? Geen aardbeien (raspberry) servertje ofzo nodig? Of mhi-ac-crtl of een ander ingewikkeld home assistant iets??

(Jaja.. ik weet dat raspberries frambozen zijn... ik denk ik meld het alvast maar even voor de verbeteraars hier, scheelt jullie weer tijd))
Dat is het idee. Niet iedereen heeft een home automation systeem dus het kan ook gewoon helemaal op zichzelf werken. :)

Zijn er hier genoeg die kunnen vertellen hoe plug and play het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Dat is het idee. Niet iedereen heeft een home automation systeem dus het kan ook gewoon helemaal op zichzelf werken. :)

Ik ben een relatieve leek, en kan bevestigen dat het zelfs voor mij (ME 5 kW) plug and play is. Werkt super, zoek een eerdere post van mij met meer details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Met luchtverwarming bereik je daar niks mee, deze "enorm veel hitte" is direct weer vervlogen bij uitschakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:46:
[...]

Met luchtverwarming bereik je daar niks mee, deze "enorm veel hitte" is direct weer vervlogen bij uitschakelen.
[Citation required]

Een goed geïsoleerd huis raakt niet zomaar energie kwijt. Of ik de CV een uur laat draaien via een klokthermostaat of de airco, 1 m3 gas = 8 kWh thermisch energie of 2 kWh stroom x 4 COP levert hetzelfde effect op. Je moet wel dat ding hoog genoeg zetten dat hij bijvoorbeeld 500W x 4 uur verbruikt, of 660W x 3 uur.

Als je je bewering natuurkundig weet te onderbouwen kunnen we verder in discussie.

[ Voor 20% gewijzigd door w00key op 20-01-2024 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:55
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:06:

[Afbeelding]
Ik twijfel nog over een airco in mn garage om het daar vorstvrij te houden. Dan zou een me icm met deze unit dus de uitkomst zijn? Verkoop jij deze setjes?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb beide units op de grond staan, eentje in de voortuin en eentje in de achtertuin, ik ben wel eens bang dat ze gejat worden en dat ik ze aan een ketting moet doen ofzo. Maar is zo'n ding zomaar af te knippen en mee te nemen in de nacht? Die voor is net nieuw en achter al wat ouder, dat is ook wel te zien.

Dit is voortuin en achtertuin (ik heb geen hoge schuttingen, ik hou niet van die hokjestuinen)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SunXLzXl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s8hDKCIl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WNKvAdwl.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 20-01-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:53
JDx schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:33:
Ik heb beide units op de grond staan, eentje in de voortuin en eentje in de achtertuin, ik ben wel eens bang dat ze gejat worden en dat ik ze aan een ketting moet doen ofzo. Maar is zo'n ding zomaar af te knippen en mee te nemen in de nacht? Die voor is net nieuw en achter al wat ouder, dat is ook wel te zien.

Dit is voortuin en achtertuin (ik heb geen hoge schuttingen, ik hou niet van die hokjestuinen)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hoort er nog weinig over maar in principe kun je ze vrij vlot mee nemen. Aan de ketting leggen is leuk maar waar maak je die ketting aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Puddi Puddin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Je hoort er nog weinig over maar in principe kun je ze vrij vlot mee nemen. Aan de ketting leggen is leuk maar waar maak je die ketting aan vast?
Haha ja dat dacht ik ook al, waaraan, er helemaal omheen, en die kunnen ze net zo goed doorknippen. Het zal wel niet gebeuren, maar soms speelt het gewoon even in m'n hoofd dat er toch gewoon in totaal 1200 euro ofzo (2 buitenunits) in je tuin staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Zijn natuurlijk wel grote dingen om mee te nemen en het valt wel op als iemand er 's nachts mee rondloopt. Verkoopbaarheid zal ook tegenvallen vooral als het gas eruit is.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich_el
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 12:01
JDx schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Haha ja dat dacht ik ook al, waaraan, er helemaal omheen, en die kunnen ze net zo goed doorknippen. Het zal wel niet gebeuren, maar soms speelt het gewoon even in m'n hoofd dat er toch gewoon in totaal 1200 euro ofzo (2 buitenunits) in je tuin staat.
Zet je je auto in de nacht ook aan de ketting omdat er meerdere duizenden euros zo voor de deur staan? 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Heb ik ook, heeft nooit gewerkt en heb geen grijze import.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
xHEMANx schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:08:
Tjongejonge. We zijn niet thuis. Nachtje de kamer op 15.5 graden houden. (Wel extern gemeten)

[Afbeelding]

:o :O :o

Stroom lust die wel.
Op zich wel te overzien toch? Het is wel koud buiten met temperaturen rond het vriespunt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufOSRfF1_sV7Z-WMqShuU1-8vtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNRXV4FC4xPs9X9a8u8NZLKv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik verbruik met L/W die het hele huis doet :) 21 graden.

[ Voor 30% gewijzigd door Glashelder op 20-01-2024 10:13 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Glashelder schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Op zich wel te overzien toch? Het is wel koud buiten met temperaturen rond het vriespunt :)

[Afbeelding]

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Makrolon schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 02:15:
[...]

Ik twijfel nog over een airco in mn garage om het daar vorstvrij te houden. Dan zou een me icm met deze unit dus de uitkomst zijn? Verkoop jij deze setjes?
Ik maak en verkoop ze. :)
Die functie is precies om deze reden toegevoegd, omdat een andere user hier naar vroeg voor zijn garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:13

Ik zie wel dat een van de buitenunits aardig wat gezelschap heeft van bladeren. Heb zelf ook een hoekje bij mijn huis waar steeds alle bladeren zich verzamelen door de wind en heb er juist daarom bewust er voor gekozen om de buitenunit niet daar te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

niwresixel schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:20:
[...]

Ik zie wel dat een van de buitenunits aardig wat gezelschap heeft van bladeren. Heb zelf ook een hoekje bij mijn huis waar steeds alle bladeren zich verzamelen door de wind en heb er juist daarom bewust er voor gekozen om de buitenunit niet daar te plaatsen.
Ik heb ongeveer 12 eiken achter mijn huis, mijn hele tuin is in alle hoeken vol bladeren, na de herfst heb ik ongeveer 10x de groene container vol en voordat die geleegd zijn is het alweer bijna herfst :9

Dit was de kortste weg naar de airco, zit in die hoek en er zat ook al een stopcontact.

Edit: ik heb even gekeken en ze even geteld en het zijn 13 enorme eiken en in de andere hoek liggen nog veel en veel meer bladeren, dus wat dat betreft was dit de beste keus.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 20-01-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ze hebben zelfs een werkschakelaar om hem veilig stroomloos te maken.

Ik zou hem met een ketting aan de Printplaat vastmaken en met een ketting door (alleen!) de warmtewisselaar heen.

Zodra ze hem toch meesleuren zit er meteen voor 800€ schade aan :+
Dan kunnen ze er niks meer mee :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:23
HE1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:27:
Ik zat even wat te proberen met 'vraagbesturing' op mijn daikin stylish.

Toen ik vraagbesturing aanzette en naar 60%, zag ik vermogen afname idd van 2000watt terug gaan naar 1100watt. Terug naar 40% zakte hij idd nog verder.

Het gekke is dat ik daarna 'vraagbestuging' weer heb uitgezet, maar de vermogens afname krijg ik niet meer boven 900watt. Ook niet als ik de airco op 30% zet en 'powerfull' ook nog eens aan.

Krijg de airco dus niet meer "vol aan het werk" .....

Weet iemand hoe ik eea kan resetten?
Heb je dit opgelost met de methode om naar koelen en dan naar verwarmen te switchen opgelost? Ik heb dit probleem nu ook en dat switchen lost het probleem niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:55
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Ik maak en verkoop ze. :)
Die functie is precies om deze reden toegevoegd, omdat een andere user hier naar vroeg voor zijn garage.
Cool! Ook voor andere merken of alleen voor me? Misschien krijg je binnenkort een pb van me :)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Denk je dat het mogelijk is om ook halve graden op dat ding te krijgen? (Dat is instant buy voor mij, die eco stand is veel te irritant met zn 2 uur reset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het bij een bedrijf wel eens meegemaakt; busje kwam aanrijden op camera en vertrok weer 1 min later dus het komt zeker voor en is makkelijk te doen. Of er geluid bij komt kijken weet ik niet, speelde daar dan ook geen rol want bedrijventerrein.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Glashelder schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:12:
[...]

[Afbeelding]

Jij hebt eerder met de airco verwarmt toch? Maakt dat veel verschil in verbruik?

Hoe geïsoleerd is jouw huis? Bouwjaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kans op buitenunit gejat wordt is zeer klein, kans op vandalisme is groter doordat iemand er geluidshinder van heeft of jaloezie, ze kunnen er niks mee behalve oud ijzer.

Als het gejat wordt dan gaat het om specifieke georganiseerde misdaad, bij ons in de buurt zijn eens schuurtjes opengebroken en de BBQ,s meegenomen die je doorgaans met 2 man moet tillen.
Terwijl het dure handgereedschap bleef liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 01:16:
[...]

[Citation required]

Een goed geïsoleerd huis raakt niet zomaar energie kwijt. Of ik de CV een uur laat draaien via een klokthermostaat of de airco, 1 m3 gas = 8 kWh thermisch energie of 2 kWh stroom x 4 COP levert hetzelfde effect op. Je moet wel dat ding hoog genoeg zetten dat hij bijvoorbeeld 500W x 4 uur verbruikt, of 660W x 3 uur.

Als je je bewering natuurkundig weet te onderbouwen kunnen we verder in discussie.
Zoek even naar thermische massa.
Een passiefhuis wil ook wel afkoelen.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:00
Ik ben ook voornemens een airco te laten plaatsen voor verwarmen van woonkamer met open keuken en de badkamer (mogelijkheid voor kantoor staat open).

Ik heb al een kennis laten komen die in die wereld zit en die adviseerde een binnenunit van 7,5kw voor de woonkamer en een van 2,3kw voor de badkamer.

Met name voor de woonkamer klinkt dat als veel.

Ik heb naar beste kunnen de waardes ingevuld op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Hoewel ik niet zeker ben van wat ik bij "Buitenmuur (bouwblok)" moet invullen (de dikte van de buitenmuur inclusief spouw? exclusief spouw? of wat anders? standaard staat hier 0.14m ingevuld.

Bij "buitenmuur (isolatie)" neem ik aan dat ik de dikte van de isolatie in de spouw moet invullen. Ook hier staat standaard 0.14m ingevuld.

Bij -10 en gewenste binnentemperatuur van 20 graden, geeft dat dan een verwarmingsvraag van 8,45 kw.

Aan de andere kant, hoe vaak komen die temperaturen nou werkelijk voor? Ik vind het ook geen groot probleem om licht bij te verwarmen met de cv-ketel op de koudste dagen. Dus wellicht kan ik een hogere buitentemperatuur aanhouden.
-5 = 7,16
-2 = 6,38
0 = 5,86

Ik kies dan wel voor een hoger comfort, want nu houd ik zo'n 18,5-19,5 graden aan als binnentemperatuur.
Daarbij ben ik vaak van huis, dus hoeft het huis maar een paar uur per dag op die temperatuur gehouden te worden (geen idee of dat veel verschil maakt), warmteverlies in 24 uur zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn.

Woonkamer is zo'n 46m2 (120m3)
Badkamer (en kantoor) is zo'n 7m2 (16m3)

Huis is van 1976 en heeft na-isolatie (spouw en vloer met PUR beiden zo'n 6cm).
Dak heeft iets van 6cm glaswol.

Kijk ik naar mijn gasverbruik per jaar kijk, dan is dat voor de afgelopen 5 jaar gemiddeld zo'n 530m3 voor verwarming. Dit is hoofdzakelijk voor de woonkamer alleen, omdat ik de badkamer hoofdzakelijk elektrisch verwarm met een kacheltje (cv is daar niet toereikend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Voor de badkamer zou ik gewoon een IR paneel kopen. Dat is kosten effectiever en instantaan warmte.

Huiskamer zou ik dan weer splitsen in twee units ipv een zware unit(mits vermogen echt nodig is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Zoek even naar thermische massa.
Een passiefhuis wil ook wel afkoelen.
Ja tuurlijk. Maar om op dezelfde temperatuur te houden, in vakantie modus, moet ik een kuub gas in februari verbraden. Dat deed ik met de Honeywell app op afstand in voorgaande jaren.

Dat doe ik nu met LG app, en op HomeWizard kan je goed bijhouden wat het verbruik is. 2 kWh is zat. Die 8 kWh thermisch energie gaat inderdaad, in de massa zitten. Voorbeeld van ad hoc stoken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jk0jrthNr1e8w72mUqgiqOHVBdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6pfz3tv9Ri0XE9wptdSTq5vW.png?f=fotoalbum_large

Huis is afgekoeld tot 19.3 graden, met 1 stook sessie opgewarmd tot 20.9 luchttemperatuur, 3 uur later gezakt naar 19.8 graden, temperatuur van de massa.

Dat daalt dan in 18 uur naar 19.1 graden. En het is weer tijd om beetje energie toe te voegen als je het niet verder wilt laten afkoelen.

Op een leegstand modus van ~16 graden target is verlies nog lager. Beton is een prima thermische batterij, maar opladen moet je niet doen op een slakkengang.

Nu jij, heb je data om aan te tonen wat je beweert, dat luchtverwarming niet werkt om een huis op te warmen?

Het is heel vermoeiend dat je steeds claims maakt over luchtverwarming dat gewoon niet waar is, niet aangetoond met data of gewoon een linkje naar een artikel of paper die het ondersteunt. En dan zo'n reactie, Google maar ff. Sheez.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:52:
Voor de badkamer zou ik gewoon een IR paneel kopen. Dat is kosten effectiever en instantaan warmte.
In welk opzicht is het kosteneffectiever? Omdat het alleen het oppervlak binnen het stralingsbereik verwarmd ipv de hele ruimte? Gezien de indeling van mijn badkamer heb ik dan op zn best warme benen, maar een koud bovenlichaam.
Huiskamer zou ik dan weer splitsen in twee units ipv een zware unit(mits vermogen echt nodig is).
Daar zat ik ook aan te denken eigenlijk. Waarschijnlijk veel gelijkmatigere warmte. Ik kan ze echter niet aan weerskanten hangen, dat moet aan dezelfde muur. Ik zal zo even een plattegrond delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

LED-Maniak schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:52:

Ik heb gewoon helemaal niks in de badkamer, zo gauw als je de douche aan doet wordt het wel warm toch, daarna even een minuutje afzien met afdrogen en naar de slaapkamer weer aankleden.

Ik zou er sowieso geen airco hangen, dan idd een IR paneeltje of desnoods gewoon een straalkacheltje aan de wand voor die paar minuten. Heel heel vroeger had ik in mn sociale flatje zoiets hangen, maar dan 30 jaar oud.

Afbeeldingslocatie: https://www.eurotops.nl/out/pictures/generated/product/2/560_560_85/pim_29611_straalkachel__staand_of_aan_de_muur_2.jpg

Maar die heb ik echt nooit aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 16:55

HE1

ik heb hetzelfde met de Daikin Stylish....het is een wat knullig appje dat Onecta, sommige instellingen kan ik niet met de app zoals b.v. comfort/eye en ocono mode. Andere Daikin types hebben dat wel weer geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:19
LA-384 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:48:
Ik ben ook voornemens een airco te laten plaatsen voor verwarmen van woonkamer met open keuken en de badkamer (mogelijkheid voor kantoor staat open).

Ik heb al een kennis laten komen die in die wereld zit en die adviseerde een binnenunit van 7,5kw voor de woonkamer en een van 2,3kw voor de badkamer.

Met name voor de woonkamer klinkt dat als veel.

Ik heb naar beste kunnen de waardes ingevuld op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Hoewel ik niet zeker ben van wat ik bij "Buitenmuur (bouwblok)" moet invullen (de dikte van de buitenmuur inclusief spouw? exclusief spouw? of wat anders? standaard staat hier 0.14m ingevuld.

Bij "buitenmuur (isolatie)" neem ik aan dat ik de dikte van de isolatie in de spouw moet invullen. Ook hier staat standaard 0.14m ingevuld.

Bij -10 en gewenste binnentemperatuur van 20 graden, geeft dat dan een verwarmingsvraag van 8,45 kw.

Aan de andere kant, hoe vaak komen die temperaturen nou werkelijk voor? Ik vind het ook geen groot probleem om licht bij te verwarmen met de cv-ketel op de koudste dagen. Dus wellicht kan ik een hogere buitentemperatuur aanhouden.
-5 = 7,16
-2 = 6,38
0 = 5,86

Ik kies dan wel voor een hoger comfort, want nu houd ik zo'n 18,5-19,5 graden aan als binnentemperatuur.
Daarbij ben ik vaak van huis, dus hoeft het huis maar een paar uur per dag op die temperatuur gehouden te worden (geen idee of dat veel verschil maakt), warmteverlies in 24 uur zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn.

Woonkamer is zo'n 46m2 (120m3)
Badkamer (en kantoor) is zo'n 7m2 (16m3)

Huis is van 1976 en heeft na-isolatie (spouw en vloer met PUR beiden zo'n 6cm).
Dak heeft iets van 6cm glaswol.

Kijk ik naar mijn gasverbruik per jaar kijk, dan is dat voor de afgelopen 5 jaar gemiddeld zo'n 530m3 voor verwarming. Dit is hoofdzakelijk voor de woonkamer alleen, omdat ik de badkamer hoofdzakelijk elektrisch verwarm met een kacheltje (cv is daar niet toereikend).
Ik denk dat uw unit in de woonkamer te zwaar gaat zijn.
Wij verwarmen onze woonkamer 32m2 met een vloermodel van daikin 5Kw.
Ons huis is van eind jaren 60, wel dubbele beglazing maar geen vloerisolatie.
Wij kunnen perfect de woonkamer verwarmen/ koelen met deze unit.
Hij draait zelfs bijna altijd op fluisterstand.
Wij houden een temperatuur aan van 21/22 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

toxictooms schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat uw unit in de woonkamer te zwaar gaat zijn.
Wij verwarmen onze woonkamer 32m2 met een vloermodel van daikin 5Kw.
Ons huis is van eind jaren 60, wel dubbele beglazing maar geen vloerisolatie.
Wij kunnen perfect de woonkamer verwarmen/ koelen met deze unit.
Hij draait zelfs bijna altijd op fluisterstand.
Wij houden een temperatuur aan van 21/22 graden.
Exact zelfde setting, bouwjaar en oppervlakte en ik doe het met een 3,5kW.

Die 7,5kW klinkt meer als voor een kantoorruimte ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 20-01-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:19
JDx schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Exact zelfde setting, bouwjaar en oppervlakte en ik doe het met een 3,5kW.
Ja, dat was hier ook de twijfel tussen 3.5Kw en 5Kw.
Denk dat hier een 3.5Kw ook had gelukt maar is dan afwachten of die alles warm zou krijgen als het eens een echte winter zou zijn.
Maar voorlopig heel tevreden over de setup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
LA-384 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:48:
Al dat andere is indicatief en zegt niets over je werkelijk verbruik. Alleen dat laatste is nodig.

530 m3 is minder dan wat ik gebruikte en ik doe het hier makkelijk met een LG 5 kW klasse buitenunit, voor 3 verdiepingen, met een verbruik van rond de 2000 kWh per jaar, x4 SCOP = 8000 kWh warmte. Dat staat gelijk aan 1000 m3 gas.

Je kan het doen met een MHI 3.5 kW voor de woonkamer of een Daikin 4.2 (de 3.5 van hun is te klein). Dat moet makkelijk 1500 kWh kunnen omzetten in x 4.5 = 6750 kWh warmte, / 8 = ongeveer 840 m3 gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
LA-384 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:08:
[...]

In welk opzicht is het kosteneffectiever? Omdat het alleen het oppervlak binnen het stralingsbereik verwarmd ipv de hele ruimte? Gezien de indeling van mijn badkamer heb ik dan op zn best warme benen, maar een koud bovenlichaam.
[/quote]
[/quote]
Daar zat ik ook aan te denken eigenlijk. Waarschijnlijk veel gelijkmatigere warmte. Ik kan ze echter niet aan weerskanten hangen, dat moet aan dezelfde muur. Ik zal zo even een plattegrond delen.
Wat zou het kosten(incl arbeid, onderhoud) om alleen die unit in de badkamer te hangen? Hoeveel kWh is dat aan stroom en hoeveel jaar gaat het duren voordat je dat terugverdiend hebt?

Een IR paneel heb je al voor weinig en staat waarschijnlijk hooguit 20 minuten per dag aan.

Bierviltje:
1400Watt IR paneel 20 minuten aanzetten kost je €0.14 euro per dag. Wat kost een split unit? Minimaal zo'n 800 euro excl installatie, onderhoud en stroomverbruik. Alleen al van die 800 euro kan je 15 jaar dat paneel aan zetten.

Die panelen kan je aan het plafond hangen(of hoog aan de muur). Zijn dus geen convector kachels die ik bedoel. Straling voel je direct. Je kan ook een convector kachel nemen en die een paar minuutjes eerder automatisch aan zetten. Zelfs dat is goedkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 20-01-2024 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

LED-Maniak schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Wat zou het kosten(incl arbeid, onderhoud) om alleen die unit in de badkamer te hangen? Hoeveel kWh is dat aan stroom en hoeveel jaar gaat het duren voordat je dat terugverdiend hebt?

Een IR paneel heb je al voor weinig en staat waarschijnlijk hooguit 20 minuten per dag aan.

Bierviltje:
1400Watt IR paneel 20 minuten aanzetten kost je €0.14 euro per dag. Wat kost een split unit? Minimaal zo'n 800 euro excl installatie, onderhoud en stroomverbruik. Alleen al van die 800 euro kan je 15 jaar dat paneel aan zetten.

Die panelen kan je aan het plafond hangen(of hoog aan de muur). Zijn dus geen convector kachels die ik bedoel. Straling voel je direct. Je kan ook een convector kachel nemen en die een paar minuutjes eerder automatisch aan zetten. Zelfs dat is goedkoper.
Volgens mij is zelfs de douche alvast aanzetten op de heetste stand een paar minuten vantevoren nog goedkoper, maar ik weet niet wat hij allemaal doet in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuPo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 20:12
Ik ben voornemen om naast de heteluchtinstallatie (Brink ELAN, zonder WTW) een kanaalairco te gebruiken voor het voor en najaar. Ik dub echter over de luchtstromen, mn verse lucht toevoer.

Plaatje een is huidig, verwarmd met gas. WTW nog niet geplaatst.

Plaatje twwe is de kanaalairo erbij. Ik wil deze in de trapkast BG opstellen. Voor de aanvoer van lucht wil ik op het bestaande kanaal (blauw) een aftakking maken, in de kast. Deze zorg voor verse lucht. De kanaalairo blaast uit in de woonkamer, en in de gang.
De WTW zorgt ervoor dat de aangevoerde lucht in de trapkast (en elders in huis) is voorverwarmd, iig niet ijskoud is. De WTW krijgt zijn lucht vanuit de badkamer en toilet. In de toekomst ook uit de (open) keuken.

Bij extreem weer kan de ELAN ingeschakeld worden (airco uit).

is dit een slimme oplossing of zie ik zaken over het hoofd?

Plaatje 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0-1VEFx3VFsWRFi_QrctxBDAs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyJaZ906iawCF1B5drGKMzuX.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatje 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjELrA7aJn9PwkHVvGkBpRK78Ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2aCCLNhcK4Y33YuWoWV9eN5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:36:

Bierviltje:

Ik heb nu dus een keramisch kacheltje van 1500w en die werkt prima. Ik zie geen voordeel voor een IR paneel. Al helemaal niet als ik die aan het plafond moet hangen.

Voor de elektriciteitskosten hoef ik het voorlopig nog niet te doen ivm salderen.

Wat ik ook in het achterhoofd hou is om de bovenverdieping een beetje te koelen, maar dan zal een airco op alleen de badkamer niet toereikend zijn vermoed ik. Het hoeft geen 16 graden te worden, maar als de temperatuur al van 27 naar 23 zou kunnen, is dat al mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Woonkamer indeling is alsvolgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrZBd9wzih9djlV5ts1qzDlc7TI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1cjF508EWlo8aroifQy6uFG8.jpg?f=user_large

Blauw gedeelte is waar ik een airco als valide optie zie, de overige muren zijn of dunne binnenmuren of geen plaats ivm deuren/ramen, of hebben geen eenvoudige toegang tot een locatie voor de buitenunit, dus veel onnodig lang leidingwerk wat weggewerkt moet worden.

De rode X is waar 1 unit zou komen.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 20-01-2024 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Ik zit even te brainstormen maar kan je niet aanzuigen in de trapkast en lucht in je Brink kanaal blazen? Als je kanalen geisoleerd zijn kan je zelfs ermee koelen.

Maar je stookt dan met je airco wel overal tegelijk, je kan ook de flow splitsen en deel direct in de woonkamer blazen zoals in plaatje 2.

Je wtw lucht warm je dan op via de leefruimtes, die stromen vanzelf naar plekken met lage druk (hal) en warmen dat indirect op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zou ik niet doen, die AUX maakt best veel lawaai :')
xHEMANx schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Jij hebt eerder met de airco verwarmt toch? Maakt dat veel verschil in verbruik?

Hoe geïsoleerd is jouw huis? Bouwjaar?
Klopt inderdaad. Verbruik lijkt ietsjes boven dat van de airco’s te zitten. Grote verschil is nu wel dat vrijwel het hele huis verwarmd wordt en veel egaler warm is. Heel comfortabel. Dit stookseizoen zitten we op 914 kWh tot nu toe. Voorheen zaten we altijd op zo’n 1800 tot 2000 kWh. Maar dat is niet zo erg, we hebben nu geen gas meer en dus ook geen vastrecht. Dat zijn allemaal gratis kilowattjes.

Huis is uit 91 en voorzien van HR+++ glas met nageisoleerde spouwmuren. 120 m2 ongeveer.
Staat erop sinds 22 maart 2023. Illustreert mooi mijn punt :p

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 20-01-2024 14:24 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic