Servee schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:54:
[...]
Is geen kwestie van vreemde wens, we zitten hier op tweakers en dus mag je verwachten dat je middels de ter beschikking hebbende middelen of automatisering je de boel zo stabiel en efficiënt mogelijk laat draaien en deze info deelt met mede tweakers die op hun beurt daar wel of niets mee doen…
Zoals elke winter weer dezelfde discussies met de overmaatse units die nu prima werken zijn over een paar weken voor vermoedelijk de rest van het jaar hopeloos pendelende systemen, kan dit kwaad? nog weinig over bekend …. Kán dit comfort klachten geven?….zeker wel.
Dat is misschien makkelijk en overzichtelijk om te denken, net als @
w00key blijkbaar denkt dat je of voldoende vermogen hebt zonder defrosts of te weinig vermogen en defrost-ellende rond de 0 graden, maar ik denk dat het niet klopt. En ik heb het voor mijn eigen situatie al vaak aangegeven om zulke ideeën van een andere kant te laten zien, maar het lukt blijkbaar niet. Dan mag dit het enorm technische hoogstaande Tweakers zijn, maar sommige mensen hier staan niet open voor dat dat wat ze denken misschien niet 100% klopt.
En ja, daar klinkt wat frustratie omdat oa ik telkens weg wordt gezet als tuurlijk, het zal wel.
Keer op keer is mij hier vertelt door een aantal mensen hier dat onze installatie zwaar overbemeten is voor onze woning, onze unit in de kamer overbemeten voor onze woonkamer (6,8kW verwarmen voor gedeeltelijk verwarmen 94m2 leefruimte en 3,5kW voor 20m2 woonkamer.
In de praktijk pendelt onze installatie bij verwarmen ongeveer bij 15 graden buitentemperatuur en bij koelen zeer geregeld. Pendelen is hier geen probleem, want al ziet onze verbruiksgrafiek er soms uit als een luizenkam, binnen merk je weinig tot niets. Er is geen comfortverlies en het verbruik is lager dan het minimaal opgenomen vermogen. Dat dankzij het voor ons plezierige regelgedrag van een mhi.
Dat er een andere vorm van pendelen is met mogelijk comfort klachten en/of hoger verbruik dan je normaal zou verwachten, dat geloof ik, maar het is goed niet alles op 1 comfortabele grote hoop te gooien denk ik.
En defrosts, veel. Een enkele keer bij 9 graden buiten maar dan waren de filters niet schoon genoeg.
Meestal vanaf zo'n 4 graden buiten en soms meer dan 25x per dag. Geen comfortproblemen dus geen defrostprobleem. Maar wel defrosts. Bij een, blijkbaar overbemeten systeem. Wat volgens mij niet overbemeten is maar goed passend bij onze comfort- en verwarmingswensen.
Aangepast 25 defrosts /uur - > /dag.