Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 20:19

Woohooo

Smilie, James Smilie

Als het hier rond het vriespunt is werkt mij Fujitsu airco erg slecht in de woonkamer. Even los van efficiëntie doet de airco het iets van 20-30min en gaat daarna een soort van pendelen. Blaast voor 10-15sec warme lucht stopt er daarna mee, buitenunit blijft gewoon draaien op dezelfde manier en na 30sec begint het feestje weer overnieuw.

Maakt niet uit of ik de binnenunit in de woonkamer op 20gr of 30gr zet, same output.
In de slaapkamer die een stuk kleiner is gaat dit veel beter, wordt de ruimte ook beter verwarmd heb ik het idee en blijft ook op temperatuur. Boven die 3gr denk ik werkt het allemaal wel prima.

Herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
19 a 19.5 graden in huis (andere kant vd kamer gemeten, heuphoogte). Vreet 770w gemiddeld.
Geen defrosts meer.

Bij jullie?

8 uur van 18.5 naar 19.5 verhoogd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ12HW-EKm_QPg4KccTsPvAiDIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tB43Kgi1VkGiONoPYBWCvV4S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door xHEMANx op 17-01-2024 13:00 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chatslet
  • Laatst online: 10-09 07:42
w00key schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Niet iedereen heeft 100% vermogen bij lichte vorst nodig, dan heb je een te kleine unit gekocht. Op de dagen met meest verbruik draait dat ding dan als een aan/uit unit met dramatisch slechte COP dan.

Als je de SCOP op energielabel wilt halen moet je deellast draaien op -2 buiten temperatuur. De Perfera 3.5 kW wordt getest bij

+2: 1.35 kW warmte geproduceerd
-7: 2.22 kW

En interpoleren tussen deze waardes. Als je dus 2+ kW vraag door niet te begrenzen en themostaat lekker hoog haal je de energielabel SCOP nooit.
Is denk ik een beetje het resultaat van de vreemde wens die veel mensen hier op het forum hebben. Namelijk het absoluut niet, onder welke omstandigheden ook willen laten pendelen van de airco. Dan wordt het benodigde vermogen omlaag afgerond en komt er een net even te kleine airco. Vriest het dan een keer dan kan zo'n ding het niet bijbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
Woohooo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:18:
Als het hier rond het vriespunt is werkt mij Fujitsu airco erg slecht in de woonkamer. Even los van efficiëntie doet de airco het iets van 20-30min en gaat daarna een soort van pendelen. Blaast voor 10-15sec warme lucht stopt er daarna mee, buitenunit blijft gewoon draaien op dezelfde manier en na 30sec begint het feestje weer overnieuw.

Maakt niet uit of ik de binnenunit in de woonkamer op 20gr of 30gr zet, same output.
In de slaapkamer die een stuk kleiner is gaat dit veel beter, wordt de ruimte ook beter verwarmd heb ik het idee en blijft ook op temperatuur. Boven die 3gr denk ik werkt het allemaal wel prima.

Herkent iemand dit probleem?
Heb je een single split of multi split? Ik denk meteen aan iets als te weinig koudemiddel. En wat doet hij dan wel als het buiten warmer is?

Volgens mij bevriest hij ook sneller als er minder koudemiddel in zit.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:22
Chatslet schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Is denk ik een beetje het resultaat van de vreemde wens die veel mensen hier op het forum hebben. Namelijk het absoluut niet, onder welke omstandigheden ook willen laten pendelen van de airco. Dan wordt het benodigde vermogen omlaag afgerond en komt er een net even te kleine airco. Vriest het dan een keer dan kan zo'n ding het niet bijbenen.
Ja ik zie hier echt twee groepen, eentje die een unit hebben dat gewoon demand control 80% bij -4 kunnen draaien en netjes de SCOP halen, en de twee groep met non stop defrost problemen.

Ik zit bij groep 1, heb max 20 kWh per dag verbruikt op 48 kWh beschikbare vermogen toen het overdag -4 was, jammer dat LG geen demand control heeft, anders kon dat op 50%, nu geeft hij soms teveel gas (tot ~2500W) en warmt het te snel op bij aanzetten. Pendelen doet dat ding ook niet, hij kan naar 300W of 7.2 kWh per dag, als nog minder nodig is zet ik hem wel de helft of meer dan de tijd uit.

Zo haal ik makkelijk die deellast COP waardes. Op volle kracht zakt dat in tot een COP van 3 afhankelijk van temperatuur, geen ramp maar je wilt toch liever efficienter draaien op half / kwart power.

[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 17-01-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
w00key schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Ja ik zie hier echt twee groepen, eentje die een unit hebben dat gewoon demand control 80% bij -4 kunnen draaien en netjes de SCOP halen, en de twee groep met non stop defrost problemen.

Ik zit bij groep 1, heb max 20 kWh per dag verbruikt op 48 kWh beschikbare vermogen toen het overdag -4 was, jammer dat LG geen demand control heeft, anders kon dat op 50%, nu geeft hij soms teveel gas (tot ~2500W) en warmt het te snel op bij aanzetten. Pendelen doet dat ding ook niet, hij kan naar 300W of 7.2 kWh per dag, als nog minder nodig is zet ik hem wel de helft of meer dan de tijd uit.

Zo haal ik makkelijk die deellast COP waardes. Op volle kracht zakt dat in tot een COP van 3 afhankelijk van temperatuur, geen ramp maar je wilt toch liever efficienter draaien op half / kwart power.
2500w? Wow. Mijn 3.5 trekt max 1350w ofzo...
3.5kw betekend max 35kw per dag?

Nooit in verdiept waar de 3.5 precies voor stond...

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 17-01-2024 14:49 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 15:40
Is er is ook een groep 3 die pendelen geen probleem vind?

Wat mij betreft gaat hij zijn gang lekker. Pendelen als het niet echt koud is, waardoor de set point bereikt wordt en hij ff niets doet is geen probleem toch?
Als het dan weer iets afgekoeld is warmt het wel weer op.

Gedoe allemaal om elke dag dat de temperatuur buiten anders is de instellingen aan te gaan passen.
Ik laat m lekker zijn ding doen en alleen zo lang het vriest 24/7 stoken. Dan is er ook geen gependel.

Als het een beetje kil is, gewoon ad hoc stoken en laat maar pendelen ;)

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25
ZtaaB schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:42:
Is er is ook een groep 3 die pendelen geen probleem vind?

Wat mij betreft gaat hij zijn gang lekker. Pendelen als het niet echt koud is, waardoor de set point bereikt wordt en hij ff niets doet is geen probleem toch?
Als het dan weer iets afgekoeld is warmt het wel weer op.
Behalve dan dat pendelen in veel gevallen een verminderd comfort geeft. Heb jij daar geen last van dan is dat prima natuurlijk.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Behalve dan dat pendelen in veel gevallen een verminderd comfort geeft. Heb jij daar geen last van dan is dat prima natuurlijk.
Mijn unit pendeld en defrosts beidde. Ik behoor tot groep 5. :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Chatslet schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Is geen kwestie van vreemde wens, we zitten hier op tweakers en dus mag je verwachten dat je middels de ter beschikking hebbende middelen of automatisering je de boel zo stabiel en efficiënt mogelijk laat draaien en deze info deelt met mede tweakers die op hun beurt daar wel of niets mee doen…

Zoals elke winter weer dezelfde discussies met de overmaatse units die nu prima werken zijn over een paar weken voor vermoedelijk de rest van het jaar hopeloos pendelende systemen, kan dit kwaad? nog weinig over bekend …. Kán dit comfort klachten geven?….zeker wel.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

barta123 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:20:
[...]

Heb je een single split of multi split? Ik denk meteen aan iets als te weinig koudemiddel. En wat doet hij dan wel als het buiten warmer is?

Volgens mij bevriest hij ook sneller als er minder koudemiddel in zit.
Het is een multi split. Als het warmer is werkt de airco wel prima. Die slangen zijn toch vacuüm slangen, als er ergens een lek zou ontstaan zou ik toch ook wel met warmer weer moeten hebben lijkt mij als er ergens een lek zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Als de massa nog niet op temperatuur is of als je in de luchtstroom zit merk je een defrost of pendel wel. Zie vaker dat er een aantal defrosts zijn geweest op een avond maar heb er niks van gemerkt. In de ochtend bij het opwarmen merk je het dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Woohooo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Het is een multi split. Als het warmer is werkt de airco wel prima. Die slangen zijn toch vacuüm slangen, als er ergens een lek zou ontstaan zou ik toch ook wel met warmer weer moeten hebben lijkt mij als er ergens een lek zit?
Vacuum is leeg. Maar er zit koudemiddel in dus ze zijn niet vacuum. In de zomer hoeft die niet zo hard te werken als in de winter. Dus bij een tekort zal je dat met verwarmen het snelste merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
xHEMANx schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:38:
[...]

2500w? Wow. Mijn 3.5 trekt max 1350w ofzo...
3.5kw betekend max 35kw per dag?

Nooit in verdiept waar de 3.5 precies voor stond...
Dit is dan ook een MU3R19, die dezelfde compressor heeft van de grote broer MU4R25, een 7 kW klasse buitenunit.

De 3.5 kW betekent heel iets anders tussen de fabrikanten. Maar meestal kunnen ze inderdaad een 1-1.5 kW uit de stopcontact halen en daar iets van x3 warmte van maken, als het niet dicht vriest.

Nominaal trekt de Perfera 0.99 kW bij verwarmen, dus 24 kWh per dag. Als je daar overheen zit gebruik je meer dan 100% van zijn nominale waarde, wat gemeten is bij 7 graden buiten, 20 graden binnen; als het nog kouder wordt krijgt dat koelblok buiten het veel lastiger met ijsvorming, je kan wel meer stroom daarheen sturen maar je krijgt er niet heel veel meer warmte voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:08
Servee schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Is geen kwestie van vreemde wens, we zitten hier op tweakers en dus mag je verwachten dat je middels de ter beschikking hebbende middelen of automatisering je de boel zo stabiel en efficiënt mogelijk laat draaien en deze info deelt met mede tweakers die op hun beurt daar wel of niets mee doen…

Zoals elke winter weer dezelfde discussies met de overmaatse units die nu prima werken zijn over een paar weken voor vermoedelijk de rest van het jaar hopeloos pendelende systemen, kan dit kwaad? nog weinig over bekend …. Kán dit comfort klachten geven?….zeker wel.
Dat is misschien makkelijk en overzichtelijk om te denken, net als @w00key blijkbaar denkt dat je of voldoende vermogen hebt zonder defrosts of te weinig vermogen en defrost-ellende rond de 0 graden, maar ik denk dat het niet klopt. En ik heb het voor mijn eigen situatie al vaak aangegeven om zulke ideeën van een andere kant te laten zien, maar het lukt blijkbaar niet. Dan mag dit het enorm technische hoogstaande Tweakers zijn, maar sommige mensen hier staan niet open voor dat dat wat ze denken misschien niet 100% klopt.
En ja, daar klinkt wat frustratie omdat oa ik telkens weg wordt gezet als tuurlijk, het zal wel.

Keer op keer is mij hier vertelt door een aantal mensen hier dat onze installatie zwaar overbemeten is voor onze woning, onze unit in de kamer overbemeten voor onze woonkamer (6,8kW verwarmen voor gedeeltelijk verwarmen 94m2 leefruimte en 3,5kW voor 20m2 woonkamer.

In de praktijk pendelt onze installatie bij verwarmen ongeveer bij 15 graden buitentemperatuur en bij koelen zeer geregeld. Pendelen is hier geen probleem, want al ziet onze verbruiksgrafiek er soms uit als een luizenkam, binnen merk je weinig tot niets. Er is geen comfortverlies en het verbruik is lager dan het minimaal opgenomen vermogen. Dat dankzij het voor ons plezierige regelgedrag van een mhi.

Dat er een andere vorm van pendelen is met mogelijk comfort klachten en/of hoger verbruik dan je normaal zou verwachten, dat geloof ik, maar het is goed niet alles op 1 comfortabele grote hoop te gooien denk ik.

En defrosts, veel. Een enkele keer bij 9 graden buiten maar dan waren de filters niet schoon genoeg.
Meestal vanaf zo'n 4 graden buiten en soms meer dan 25x per dag. Geen comfortproblemen dus geen defrostprobleem. Maar wel defrosts. Bij een, blijkbaar overbemeten systeem. Wat volgens mij niet overbemeten is maar goed passend bij onze comfort- en verwarmingswensen.

Aangepast 25 defrosts /uur - > /dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Sjamo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:14:
[...]
En defrosts, veel. Een enkele keer bij 9 graden buiten maar dan waren de filters niet schoon genoeg.
Meestal vanaf zo'n 4 graden buiten en soms meer dan 25x per uur. Geen comfortproblemen dus geen defrostprobleem. Maar wel defrosts. Bij een, blijkbaar overbemeten systeem. Wat volgens mij niet overbemeten is maar goed passend bij onze comfort- en verwarmingswensen.
Ik zou met een IR gun / BBQ thermometer met app / logger de buitenunit even nameten. 25 defrosts is echt niet normaal bij een unit die overbemeten is.

Het is gewoon natuurkunde, het is nu -0.2C @ 80% buiten, dat is 3.71g/kg waterdamp per kilo lucht.
Als je dat afkoelt tot -4 zit je op 101.4% luchtvochtigheid, dat kan niet, en gaat minimaal 1.4% RV aan je koelvinnen zitten.

Een oversized unit die heel chill zit te pruttelen onderkoelt lucht minder dan eentje die vol staat te blazen en nog steeds niet genoeg warmte kan terugwinnen. Mijne is oversized, met een fan airflow van 50 m3/min

0 ... -3 graden @ ~80% RV x 3000 m3/uur = 3 kW verschil, dus tot zo'n vermogen zit mijn unit lekker te chillen zonder dat RV lokaal boven de 100% komt en aan mijn unit gaat plakken.

Ik vraag op dit moment 700W x ~4 van die unit, dus nee, hij is de hele dag inderdaad niet in defrost geweest. Gewoon nul keer, punt.

Dat is de luxe van een MU3R19 die dezelfde koelblok, compressor, inverter board etc gebruikt van een MU4R25, een 8.09 kW nominaal, 9.09 kW max verwarmingsvermogen heeft. Als je dan 3 van gebruik staat die lekker te niksen en IR gun op dat blok buiten geeft ongeveer buitentemperatuur aan met nauwelijks onderkoeling. Lekker grote kast en 46 kg staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
[...]

Dat is misschien makkelijk en overzichtelijk om te denken, net als @w00key blijkbaar denkt dat je of voldoende vermogen hebt zonder defrosts of te weinig vermogen en defrost-ellende rond de 0 graden, maar ik denk dat het niet klopt. En ik heb het voor mijn eigen situatie al vaak aangegeven om zulke ideeën van een andere kant te laten zien, maar het lukt blijkbaar niet. Dan mag dit het enorm technische hoogstaande Tweakers zijn, maar sommige mensen hier staan niet open voor dat dat wat ze denken misschien niet 100% klopt.
En ja, daar klinkt wat frustratie omdat oa ik telkens weg wordt gezet als tuurlijk, het zal wel.

Keer op keer is mij hier vertelt door een aantal mensen hier dat onze installatie zwaar overbemeten is voor onze woning, onze unit in de kamer overbemeten voor onze woonkamer (6,8kW verwarmen voor gedeeltelijk verwarmen 94m2 leefruimte en 3,5kW voor 20m2 woonkamer.

In de praktijk pendelt onze installatie bij verwarmen ongeveer bij 15 graden buitentemperatuur en bij koelen zeer geregeld. Pendelen is hier geen probleem, want al ziet onze verbruiksgrafiek er soms uit als een luizenkam, binnen merk je weinig tot niets. Er is geen comfortverlies en het verbruik is lager dan het minimaal opgenomen vermogen. Dat dankzij het voor ons plezierige regelgedrag van een mhi.

Dat er een andere vorm van pendelen is met mogelijk comfort klachten en/of hoger verbruik dan je normaal zou verwachten, dat geloof ik, maar het is goed niet alles op 1 comfortabele grote hoop te gooien denk ik.

Meestal vanaf zo'n 4 graden buiten en soms meer dan 25x per uur. Geen comfortproblemen dus geen defrostprobleem. Maar wel defrosts. Bij een, blijkbaar overbemeten systeem. Wat volgens mij niet overbemeten is maar goed passend bij onze comfort- en verwarmingswensen.
Ik heb straks voor ongeveer dezelfde ruimte, zo’n 10-12,5kw staan aan 3-4 mhi units. Vind niks overbemeten aan jouw situatie 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
TereZz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Ik heb straks voor ongeveer dezelfde ruimte, zo’n 10-12,5kw staan aan 3-4 mhi units. Vind niks overbemeten aan jouw situatie 😇
Wij hebben een mhi SCM60ZS-W met een 3,5kW in de woonkamer, 2kW in een kleine slaapkamer (open deur) en 2,5 kW in de verbindende ruimte trapgat die de rest een beetje op temperatuur houdt. Werkt hier prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:42
xHEMANx schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:44:
19 a 19.5 graden in huis (andere kant vd kamer gemeten, heuphoogte). Vreet 770w gemiddeld.
Geen defrosts meer.

Bij jullie?

8 uur van 18.5 naar 19.5 verhoogd:[Afbeelding]
ik zit momenteel rond de 500W, maar dat is te hoog waardoor hij gaat pendelen. Hij moet eigenlijk terug naar rond de 400Wh. Ik krijg dat maar niet voor elkaar. Hij moduleert nu gewoon even niet verder terug terwijl hij de hele nacht rustig op 385W draaide. Pendelen op zich ben ik niet tegen, maar als er gewoon nog ruimte is om terug te moduleren, ga dan een stapje terug. Vet irritant MHI 3.5ZS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Ik zou met een IR gun / BBQ thermometer met app / logger de buitenunit even nameten. 25 defrosts is echt niet normaal bij een unit die overbemeten is.

Het is gewoon natuurkunde, het is nu -0.2C @ 80% buiten, dat is 3.71g/kg waterdamp per kilo lucht.
Als je dat afkoelt tot -4 zit je op 101.4% luchtvochtigheid, dat kan niet, en gaat minimaal 1.4% RV aan je koelvinnen zitten.

Een oversized unit die heel chill zit te pruttelen onderkoelt lucht minder dan eentje die vol staat te blazen en nog steeds niet genoeg warmte kan terugwinnen. Mijne is oversized, met een fan airflow van 50 m3/min

0 ... -3 graden @ ~80% RV x 3000 m3/uur = 3 kW verschil, dus tot zo'n vermogen zit mijn unit lekker te chillen zonder dat RV lokaal boven de 100% komt en aan mijn unit gaat plakken.

Ik vraag op dit moment 700W x ~4 van die unit, dus nee, hij is de hele dag inderdaad niet in defrost geweest. Gewoon nul keer, punt.

Dat is de luxe van een MU3R19 die dezelfde koelblok, compressor, inverter board etc gebruikt van een MU4R25, een 8.09 kW nominaal, 9.09 kW max verwarmingsvermogen heeft. Als je dan 3 van gebruik staat die lekker te niksen en IR gun op dat blok buiten geeft ongeveer buitentemperatuur aan met nauwelijks onderkoeling. Lekker grote kast en 46 kg staal.
We hebben een paar keer de temperaturen laten checken door de installateur, en volgens hen is alles prima. De installatie werkt ook goed en zit qua verbruik precies op de opgegeven waarden of licht er onder. Tenzij de filters niet schoon zijn :)

De defrosts worden hier automatisch geregeld heb ik begrepen, waarbij de ondertemperatuur voor de voorwaarden bij de multisplit op - 2 staat waar deze bij singlesplits blijkbaar bij - 5 graden staat. Dat is al een fors verschil.

Wij hebben ook defrosts als onze installatie rustig op 350W of iets dergelijks draait. Dat is voor ons bij lage buitentemperaturen rustig draaien.

Het gebeurt zelfs dat we op 350W rustig draaien op 2 units de hele dag zondet defrost. Dan zetten we de ingestelde temperatuur in de woonkamer van 19 naar 18 en de installatie schiet in een reeks van 3 tot 5 defrosts (ongeveer elke 45 minuten volgens schema).

En dat gebeurde ik dacht 3 avonden achter elkaar.

Soms kunnen we een reeks defrosts onderbreken door het doen van een kleine aanpassing in 1 van de units maar we zien daar zelf niet altijd de logica van in. We proberen gewoon wat soms, en soms werkt dat.

En waar we soms bij 350W een hele reeks defrosts hebben, draaien we soms op 600W of 1100W (benodigd opgenomen vermogen afhankelijk van buitentemperatuur) zonder defrosts.

Dus het is voor ons niet altijd zo duidelijk van voldoende tot overbemeten zonder of met enkele defrost, en krappe tot te lage capaciteit met lange reeksen defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Sjamo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:42:
[...]

We hebben een paar keer de temperaturen laten checken door de installateur, en volgens hen is alles prima. De installatie werkt ook goed en zit qua verbruik precies op de opgegeven waarden of licht er onder. Tenzij de filters niet schoon zijn :)

De defrosts worden hier automatisch geregeld heb ik begrepen, waarbij de ondertemperatuur voor de voorwaarden bij de multisplit op - 2 staat waar deze bij singlesplits blijkbaar bij - 5 graden staat. Dat is al een fors verschil.

Wij hebben ook defrosts als onze installatie rustig op 350W of iets dergelijks draait. Dat is voor ons bij lage buitentemperaturen rustig draaien.

Het gebeurt zelfs dat we op 350W rustig draaien op 2 units de hele dag zondet defrost. Dan zetten we de ingestelde temperatuur in de woonkamer van 19 naar 18 en de installatie schiet in een reeks van 3 tot 5 defrosts (ongeveer elke 45 minuten volgens schema).

En dat gebeurde ik dacht 3 avonden achter elkaar.

Soms kunnen we een reeks defrosts onderbreken door het doen van een kleine aanpassing in 1 van de units maar we zien daar zelf niet altijd de logica van in. We proberen gewoon wat soms, en soms werkt dat.

En waar we soms bij 350W een hele reeks defrosts hebben, draaien we soms op 600W of 1100W (afhankelijk van buitentemperatuur) zonder defrosts.

Dus het is voor ons niet altijd zo duidelijk van voldoende tot overbemeten zonder of met enkele defrost, en krappe tot te lage capaciteit met lange reeksen defrosts.
Misschien is dat een MHI dingetje. Zijn ze wel kort, die defrosts, en komt er veel / genoeg water bij vrij dat ze nuttig lijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Meestal vanaf zo'n 4 graden buiten en soms meer dan 25x per uur.
25 defrosts per uur kan niet. Bedoel je niet 25 start/stops per uur?

Dat is alsnog wel veel. Ik meen dat 4x per uur in de industrie als acceptabel wordt gezien en meer dan dat als onacceptabel.

Maar misschien bedoel je heel iets anders :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Glashelder schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Dat is alsnog wel veel. Ik meen dat 4x per uur in de industrie als acceptabel wordt gezien en meer dan dat als onacceptabel.

Start stop kan ook niet bij MHI want dat is begrenst tot 8 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Yeah daarom dacht ik ook, what, 25? Is dat ding niet stuk? Zeker met label "overbemeten", bij undersized kan ik nog iets bij voorstellen maar als het vol ijs zit duren die defrosts gewoon 5+ minuten, dan heb je max 12 in een uur als ze achter elkaar gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Misschien is dat een MHI dingetje. Zijn ze wel kort, die defrosts, en komt er veel / genoeg water bij vrij dat ze nuttig lijken?
Bij ons zijn ze nooit langer geweest (het echte defrosten) dan minder dan een minuut tot, ehm, een gok, 2 minuten? Maar ja, kort. Het verbruik daarvan is ook betrekkelijk laag.

Niet altijd maar wel geregeld daarbij damp uit voor en/of achterzijde van de omkasting.
Maar lost van het geluid (gegorgel en wat gekraak) merken wij er eigenlijk niets van.

Als je je hand voor de unit houdt is het koud, maar in de kamer merk je helemaal niets qua temperatuur. Bij een lange defrost is de temperatuur eens een tiende graad gezakt geloof ik, voor het warm blazen er na.

Het warm blazen na de tijd dat kan wel langer duren, wel 15 minuten. Dat laat de temperatuur wel eens overschieten, een halve graad ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Glashelder schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Per dag, excuus. Ik heb het aangepast in de tekst. Te vlug getypt.
En nee, defrosts.

Gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxSjT43MWRtiDcL4aHKT2aJSqn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFGDAtgKerM4OYzUtGFQDROG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Sjamo op 17-01-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sjamo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:55:
[...]

En nee, defrosts.
Ow dat is gewoon prima dan. Niet naar omkijken inderdaad en lekker zijn ding laten doen d:)b

Ik meen dat men vaak uit gaat van maximaal 150.000 compressor starts en met 25 per dag zit je dan bij 24/7 gebruik op ruim 16 jaar. Gezien we ook nog een tijd hebben waarin we niet verwarmen.. is het nog veel langer dan dat.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
Hier verwarmen we beneden met een MHI ZSX35WF en ondanks de temperaturen net onder het vriespunt (en nu net iets erboven met een LV van +/- 80%) doet ie dat prima.

Vandaag 2x een defrost gehad en dan valt de temperatuur (extern gemeten verderop in de woonkamer) een beetje terug (max 0.5 gr). Is het merkbaar, voor ons niet echt. Zeker niet als je er niet zo mee bezig bent eerlijk gezegd.

Op dit moment staat ie ingesteld op 20.5 graden en blijft het in de woonkamer dan ook tussen de 20.5-21 graden. Je ziet wel in de ochtend dat ie flink wat vermogen trekt om de boel op te warmen en moduleert dan netjes terug richting de 500-600w. Gezien de gevraagde temperatuur is dat een nette waarde vind ik. Ik zie ook dat mensen stoken tot hooguit 18 a 19 graden, dan vermoed ik dat ie met 300w ook wel wegkomt, echter vindt mijn vrouw dat "onacceptabel" koud :P

Kortom top op heden heeft de MHI hier de eerste wintertest goed doorstaan en zijn we blij met onze keuze :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZYNVU-n2S4V4JhZGvG1ynTJTZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kbhvu6qBDNgEKLfM3pqpYODp.png?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Sjamo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:55:
[...]

En nee, defrosts.

Gisteren.
[Afbeelding]
Wat een drama grafiek. Daar zou ik niet blij van worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36
Ik merk hier met de 5kw MHI multisplit dat er nauwelijks defrosts optreden als er 1 unit aan staat, bij 2 units (of meer) gebeurt het vaker (soms idd iedere 45-60min) als de zon niet schijnt en rond het vriespunt. De compressor draait (uiteraard) ook hoger met 2 units aan. Ze duren dan wel kort en zie niet echt ijsvorming. Dus het lijkt idd meer een schema dan dat het echt nodig is. Met zulke korte defrosts ervaren we niet echt comfort problemen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nachtapotheker op 17-01-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
arie-verdetti schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
Heel veel ontdooicycli met droog weer. Nu maakt dat imo niet zoveel uit hoor. Maar wat zijn die hoge pieken? Verbruikt hij zoveel stroom met ontdooien? Dat ie ff 1500W trekt, of is dat zodra hij weer gaat verwarmen?

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:18
[...]

Kan, maar niet zal:)
Met de overmaatse MHI-ZSX zit je altijd goed; multisplit pendelt veel maar zonder verlies aan comfort en singlesplit pendelt weinig.
Alleen de prijs is een dingetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
barta123 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Heel veel ontdooicycli met droog weer. Nu maakt dat imo niet zoveel uit hoor. Maar wat zijn die hoge pieken? Verbruikt hij zoveel stroom met ontdooien? Dat ie ff 1500W trekt, of is dat zodra hij weer gaat verwarmen?
Voor het ontdooien zelf verbruikt hij erg weinig energie, vaak niet eens apart zichtbaar in de piek. Doorgaans rond de 1000W voor een minuut.
Soms als hobbel in de piek waardoor het een dolfijnsnuit lijkt in de grafiek.

De hoge piek is inderdaad het blazen er na. Dat is dus warmte die in de woning komt.

Een heel enkele keer zie ik een defrost waarbij de eerste en tweede piek even hoog lijken te zijn. Maar dat is een zeldzaamheid hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Hebben jullie ook het idee dat als je de lamellen helemaal naar links of rechts zet, dat er minder lucht uit komt? In iedergeval met minder kracht?

De airco hangt in de hoek. Ik heb al een jaar de instelling 1 recht naar voren, dus voor het raam langs en 1 de kamer in (omdat hij bij 3d auto ook zo staat en ik gok dat de makers wel weten hoe die het beste ingesteld staat?). Maar als ik recht vooor de airco sta voel ik een lekkere luchtstroom. Sta ik bij de lamel die schuin de kamer in staat, dan voel ik bijna niets.

[ Voor 56% gewijzigd door xHEMANx op 17-01-2024 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

Hoe ik de onderstaande grafiek van @Sjamo interpreteer;
Nacht 5x defrost.
Overdag 16 pendelacties, de hoge opstart is te wijten aan multi (dat doen ze nu eenmaal). Eenmaal op gang met aardig vermogen meet binnenunit te warm en gaat uit, na paar minuten denkt binnenunit toch beetje fris en begint riedel weer overnieuw. In loop van avond is warmteverlies weer voldoende waardoor unit weer aanblijft tot de eerstvolgende defrost. Nogmaals het is een interpretatie en de grafiekjes zijn niet heel goed te lezen maar daar lijkt het op met de kennis van nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nkQzrv95uW11IfCJqobpTPJfBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JtE5On7MX6uUUewrYqiAqIGt.webp?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
Sjamo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Wij hebben een mhi SCM60ZS-W met een 3,5kW in de woonkamer, 2kW in een kleine slaapkamer (open deur) en 2,5 kW in de verbindende ruimte trapgat die de rest een beetje op temperatuur houdt. Werkt hier prima :)
spannend. Ik krijg 24-1 zelfde spul, maar dan twee keer vloer. In flat van ca 80.m2
I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
*knip*, flauwe grap. Zie .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers

[ Voor 140% gewijzigd door ThinkPad op 18-01-2024 08:53 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Servee schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Hoe ik de onderstaande grafiek van @Sjamo interpreteer;
Nacht 5x defrost.
Overdag 16 pendelacties, de hoge opstart is te wijten aan multi (dat doen ze nu eenmaal). Eenmaal op gang met aardig vermogen meet binnenunit te warm en gaat uit, na paar minuten denkt binnenunit toch beetje fris en begint riedel weer overnieuw. In loop van avond is warmteverlies weer voldoende waardoor unit weer aanblijft tot de eerstvolgende defrost. Nogmaals het is een interpretatie en de grafiekjes zijn niet heel goed te lezen maar daar lijkt het op met de kennis van nu
[Afbeelding]
De "pendel-acties" waren 100% zeker defrosts. Bevestigd in geluid, knipperend lampje en het is ook zichtbaar in de grafiek. Pendelen ziet er hier anders uit in de grafiek. Bovendien zie je juist bij de pieken in de 2e helft van de dag mooi het defrost-gedeelte in de piek, de lichte verhoging aan de linkerkant van de piek. Dat is het defrosten zelf.

Het is zeker een feit dat de units soms overschieten in temperatuur. Het gebeurt ook bij - 7 wanneer het gemiddeld wanneer ons verbruik bijvoorbeeld zo'n 1100W is.

Soms lijkt het blazen na een defrost meer op een geforceerde "hi" actie. "Hi" is 15 minuten krachtig blazen (koelen of verwarmen) ongeacht ingestelde of werkelijke temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
herpideperpi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:23:
[...]

spannend. Ik krijg 24-1 zelfde spul, maar dan twee keer vloer. In flat van ca 80.m2
I
Ik lees erg goede dingen over vloer-units. Veel mensen lijken er erg tevreden over.

Ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben :)

[ Voor 8% gewijzigd door Sjamo op 17-01-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 10:36
@Sjamo heb je een mega goed geïsoleerd huis? Of een heel laag setpoint? Ik kom met dit weer niet onder 1300w per uur 😅 gemiddeld. Met een SCM50ZS en WF binnenunits. Of heb jij ZSX binnenunits?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Nachtapotheker schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:54:
@Sjamo heb je een mega goed geïsoleerd huis? Of een heel lag setpoint? Ik kom met dit weer niet onder 1300w per uur 😅 gemiddeld. Met een SCM50ZS en WF binnenunits. Of heb jij ZSX binnenunits?
Ik heb een betrekkelijk klein rijtjeshuis met open trap naar zolder, bj 1957. Leefruimte ongeveer 94m2, maar daarvan worden 2 kleine slaapkamers niet verwarmd.
Dak, vloer en spouwmuur zijn geïsoleerd maar het blijft een huis uit 1957 en het is allerminst kierdicht. De kelder geeft enorm veel kou onder de deur door dus daar hebben we een handdoek voor gelegd :)

Verder hebben we aan 1 kant (zuidkant) rolluiken.

We verwarmen nu 24 uur per dag sinds een dag of 2 ivm de vorst waardoor de temperatuur in huis onder de 15 graden zakt in de nacht. We verwarmen overdag met 2 units, in de nacht met 3. We verwarmen de woonkamer tot 19 graden. De andere 2 units staan op 18. Die houden de hal beneden nu op 17 en de trap plus overloop op 19. Lekker warm door het hele huis nu dus.
Zo warm hadden we het boven niet toen we nog verwarmden met de cv-ketel. Daarmee was het eenvoudiger het boven wat koeler maar niet "te" koud te hebben.

We hebben trouwens de x, maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat het verbruik door de buitenunit bepaald zou worden eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE1qyneaOics5cIPClYBL4GTv7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6BZYLlrJupd2YIzplMWkhpy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Sjamo op 17-01-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Wij combineren nieuwe technologie met gedragsverandering/efficiëntiedrang, waardoor ons huis uit 1981 minder verbruikt dan nieuwe zogezegde passief- of energiepositieve woningen, op termijn zal dat ook nodig zijn.
Niet de verwarming aanzetten heet dat in volksmond.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:51:
[...]

Niet de verwarming aanzetten heet dat in volksmond.
Onze kamertemperatuur is tussen 19 en 20 graden, bijna elke dag een hele dag, omdat mijn vrouw deeltijds in shifts werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Mijn Daikin Ururu Sarara 5kW van 8 jaar oud geeft een H0 storing. Mainboard is kapot en een nieuw mainbord kost € 800 (zelf installeren).

Ik betwijfel echter of dit het waard is. Het mainboard is al eerder vervangen (storing), hoe lang gaat de 8 jaar oude Daikin met het nieuwe mainboard nog mee, en daarnaast kan ik door betere isolatie met een veel kleinere en minder lawaaiige unit uit.

Ik overweeg daarom om een nieuwe Daikin Perfera 2,5 kW te laten instaleren. Mijn installateur vraagt hiervoor € 1.950.

Wat zouden jullie doen? En wat te doen met de oude Daikin Ururu Sarara? Laten afvoeren door de installateur of brengt deze ondanks een kapot mainboard nog geld op?

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zubadan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:51:
Mijn Daikin Ururu Sarara 5kW van 8 jaar oud geeft een H0 storing. Mainboard is kapot en een nieuw mainbord kost € 800 (zelf installeren).

Ik betwijfel echter of dit het waard is. Het mainboard is al eerder vervangen (storing), hoe lang gaat de 8 jaar oude Daikin met het nieuwe mainboard nog mee, en daarnaast kan ik door betere isolatie met een veel kleinere en minder lawaaiige unit uit.

Ik overweeg daarom om een nieuwe Daikin Perfera 2,5 kW te laten instaleren. Mijn installateur vraagt hiervoor € 1.950.

Wat zouden jullie doen? En wat te doen met de oude Daikin Ururu Sarara? Laten afvoeren door de installateur of brengt deze ondanks een kapot mainboard nog geld op?
Ik zou een nieuwe laten plaatsen, kijk eens op 2e hands of je gelijkaardige units met defect mainboard vindt, en voor welke prijs. Dat is de reden waarom ik 2x single split gekozen heb, naast efficiënter en goedkoper ook makkelijker (en goedkoper) te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Ik zou een nieuwe laten plaatsen, kijk eens op 2e hands of je gelijkaardige units met defect mainboard vindt, en voor welke prijs. Dat is de reden waarom ik 2x single split gekozen heb, naast efficiënter en goedkoper ook makkelijker (en goedkoper) te vervangen.
Het gaat om 1 single split Daikin Ururu Sarara 5kW. Ik zie op Marktplaats e.d. geen defecte Daikin dus ben benieuwd naar jullie mening of dit nog wat geld oplevert of dat ik deze beter kan laten afvoeren door de installateur.

[ Voor 15% gewijzigd door Zubadan op 17-01-2024 20:13 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online

Wellicht hier even kijken? Mocht je toch print willen wisselen .

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak

Ik lees dat dit een fout is in de stroom meting en dat dit vooral door corrosie komt.
Wellicht toch nog te repareren?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
De post van @antonboonstra had ik al gelezen en volgens mij is de keuze nu of een nieuw mainboard (zelf installeren voor €800) of een nieuwe airco laten installeren voor € 1.950. Wat is wijsheid? En brengt de oude defecte unit nog wat op?

[ Voor 36% gewijzigd door Zubadan op 17-01-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Onze kamertemperatuur is tussen 19 en 20 graden, bijna elke dag een hele dag, omdat mijn vrouw deeltijds in shifts werkt.
Niet als flame bedoelt maar het grafiek 2022 en 2023 is onverklaarbaar, zeker bij 20 graden kamertemp.

2022
Stroom 1626 kwh
Gas 512m3

2023
Stroom 1227 kwh

Klinkt als in 2022 bijverwarmd met convectorkachels of iets gigantisch gewijzigd binnen de gezinssituatie/gebruik.

Het stroomverbruik zou juist meer moeten worden in 2023.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 17-01-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz

Je hebt in 8 jaar al twee keer een kapotte print, maar wil wederom een unit van hetzelfde merk aanschaffen? Ik zou willen dat ik zulke klanten had. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
TereZz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:05:
[...]

Je hebt in 8 jaar al twee keer een kapotte print, maar wil wederom een unit van hetzelfde merk aanschaffen? Ik zou willen dat ik zulke klanten had. :D
Elk fabrikant heeft een slecht model er tussen zitten, op ons werk hebben wij ook een heleboel Daikin,s en die draaien al 15 jaar probleemloos, enkele voor een serverhok 24/7 aan en ook geen problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 17-01-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
TereZz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:05:
[...]

Tja, wat moet ik zeggen. Ik heb nog een andere Daikin waar ik heel tevreden over ben maar de Daikin Ururu Sarara is inderdaad al 2 keer kapot gegaan en in plaats van reparatie voor € 800 (zelf doen) overweeg ik daarom om een nieuwe airco te laten installeren. Welk merk / type zou jij dan adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 16:55

HE1

Heb de Daikin Stylish pas en probeerde vandaag even de modus 'Drogen' waarbij de temp niet wordt beinvloed maar alleen LV.

Klopt het dat in die modus er nauwelijks uitgeblazen wordt door de airco? als ik mijn hand er voor houdt voel ik er nagenoeg niets uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
HE1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:21:
Heb de Daikin Stylish pas en probeerde vandaag even de modus 'Drogen' waarbij de temp niet wordt beinvloed maar alleen LV.

Klopt het dat in die modus er nauwelijks uitgeblazen wordt door de airco? als ik mijn hand er voor houdt voel ik er nagenoeg niets uitkomen...
Klopt, anders zou het een koude boel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Zubadan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Tja, wat moet ik zeggen. Ik heb nog een andere Daikin waar ik heel tevreden over ben maar de Daikin Ururu Sarara is inderdaad al 2 keer kapot gegaan en in plaats van reparatie voor € 800 (zelf doen) overweeg ik daarom om een nieuwe airco te laten installeren. Welk merk / type zou jij dan adviseren?
Dit is hem toch niet toevallig?
https://www.marktplaats.n...kin-3pcb1928-1-moederbord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

Ja drogen is ontvochtigen, airco gaat in koelbedrijf en het blok wordt ijskoud met de fan laag zodat er extra vocht onttrokken wordt, zou met dit weer niet ter sprake moeten zijn, tijdens verwarmbedrijf zou de lucht al droog genoeg moeten zijn anders heb je een ventilatieprobleem of stook je heel laag.

De temp wordt wel degelijk beinvloed, het zal beetje bij beetje kouder worden omdat je aan koelen bent.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 17-01-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Niet als flame bedoelt maar het grafiek 2022 en 2023 is onverklaarbaar, zeker bij 20 graden kamertemp.

2022
Stroom 1626 kwh
Gas 512m3

2023
Stroom 1227 kwh

Klinkt als in 2022 bijverwarmd met convectorkachels of iets gigantisch gewijzigd binnen de gezinssituatie/gebruik.

Het stroomverbruik zou juist meer moeten worden in 2023.
In die post staat dat we sinds 6/4/23 zonnepanelen hebben. 2022 was 350 m3 gas (hoogcalorisch gas = factor 11,42). Het elektriciteitsverbruik sinds 6/4 is de afname, dat staat ook onderaan die post vermeld, meer details per maand vind je hier. Hieronder de gegevens rechtstreeks van mijn netbeheerder en omvormer. Juni en september waren hittegolven = veel koeling, maar toch weinig afname omdat we vooral met zonne-energie koelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYm0UB52ObQwbem0YFLsBnj4XSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zuqACbjRS6LuxFfBn4i11ISI.png?f=fotoalbum_large

Dit is de gemiddelde dag+nachttemperatuur van december, gemeten door de airco. Die hangt vlak bij een venster, midden in de woonkamer meten we 2 graden meer. Bij dat donkerblauwe moet je dus 2 graden tellen, maar dat is dus telkens het gemiddelde van dag en nacht samen. Als het buiten koud is, is de gemeten temperatuur ook wat lager wegens de locatie aan het venster, maar dat voelen we midden in de woonkamer niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWKT5uXwgNlNo-z3qgRuvld1Y7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kSLVbrzDSmNlJ3xvdtoT0nkM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

mr_evil08 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:50:
[...]

Ja drogen is ontvochtigen, airco gaat in koelbedrijf en het blok wordt ijskoud met de fan laag zodat er extra vocht onttrokken wordt, zou met dit weer niet ter sprake moeten zijn, tijdens verwarmbedrijf zou de lucht al droog genoeg moeten zijn anders heb je een ventilatieprobleem of stook je heel laag.

De temp wordt wel degelijk beinvloed, het zal beetje bij beetje kouder worden omdat je aan koelen bent.
Klopt het is droog hier LV van 40, maar was even om te proberen.
In de handleiding staat dat de temp niet veranderd wordt bij stand "Drogen" , dus hoezo gaat hij koelen? en hij zal toch iets van lucht moeten circuleren/uitblazen hoe kan hij anders de lucht droger maken? er komt zo ongeveer geen lucht uit de airco in deze stand. Heel klein ventilator standje (kleiner dan normaal bij koelen/verwarmen) had ik gesnapt...maar er komt eigenlijk niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
HE1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Klopt het is droog hier LV van 40, maar was even om te proberen.
In de handleiding staat dat de temp niet veranderd wordt bij stand "Drogen" , dus hoezo gaat hij koelen? en hij zal toch iets van lucht moeten circuleren/uitblazen hoe kan hij anders de lucht droger maken? er komt zo ongeveer geen lucht uit de airco in deze stand. Heel klein ventilator standje (kleiner dan normaal bij koelen/verwarmen) had ik gesnapt...maar er komt eigenlijk niks uit.
In mijn woning een zinlose functie.

Paar uur aan gehad. Bult stroom opgegeten. Huis afgekoeld. Een paar % LV gedaald. Als ik hem uit zet is het binnen een half uur/uur weer even hoog als daarvoor. :F

Miss meer iets voor in de zomer (warm land) om continue aan te hebben?? 8)

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 17-01-2024 23:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mr_evil08 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:12:
[...]

Elk fabrikant heeft een slecht model er tussen zitten, op ons werk hebben wij ook een heleboel Daikin,s en die draaien al 15 jaar probleemloos, enkele voor een serverhok 24/7 aan en ook geen problemen.
als ik naar een daikin moet die kapot is is het altijd een printplaat. ons bedrijf (de verkopers zijn oud monteurs) weigert resoluut om daikins in kritische ruimtes te installeren. in veel gevallen (vooral als de unit ruim over de 10 jaar is) verklaar ik hem een total loss en adviseer ik vervangen door iets met 3 rode blaadjes in het logo.

daikin heeft de reputatie bij de consument, maar inmiddels niet meer wat die reputatie heeft gemaakt.

vroeger kocht je ook een golfje als je wat betrouwbaars wilt hebben. dat duurde ook 20 jaar voordat mensen echt doorhadden dat die uitspraak niet meer klopte.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 17-01-2024 23:29 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Sjamo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Ik lees erg goede dingen over vloer-units. Veel mensen lijken er erg tevreden over.

Ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben :)
Zal TZT verslag doen. Helaas vertrek ik dan weer twee weken naar buitenlandia.
Flat was tot nu toe COP1 stoken, dus rotter kan het niet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UYI_eHDzn8u-a6njD8T8wLYboI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tAF6eAGOfRWx4cRrYITzN7l5.png?f=fotoalbum_large

Was wel koude maand, maar daar hoop ik met mijn Mitsu's wel onder te blijven in een flat van 80m2.
#understatement

[ Voor 14% gewijzigd door herpideperpi op 18-01-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

herpideperpi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:27:
[...]

[Afbeelding]

Was wel koude maand, maar daar hoop ik met mijn Mitsu's wel onder te blijven in een flat van 80m2.
#understatement
2400kwh verbruik in een maandje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
HE1 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:55:
[...]

2400kwh verbruik in een maandje?
YEP! en.... zuinig aan gedaan. COP1 (wel min 4 in de nacht.) Hoekflat aan zee. alle flats om me heen in winter onbewoond want stoken onbetaalbaar. Dus geen vloerverwarming van benedenburen. Slechte isolatie uit 1974. 20 jaar oude glaspuien over hele hoogte en breedte.
Ik ben de eerste straks met Lucht/Lucht.
Fijne, domme VVE
3 kachels a 1 KW = 24x3....... dus 72/dag. Maar ik had 7 kleinere infrarood.

KNMI terugblik: https://www.wetterzentral...jaar=2021&maand=01&dag=09

[ Voor 16% gewijzigd door herpideperpi op 18-01-2024 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

ArthurMorgan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:34:
Gisteren (en vandaag afmaken) is mijn 3mxm52A plus 2 binnenunits geïnstalleerd. Buitenunit hangt hoog aan de buitenmuur. Man wat een gevaarte. Net alsof je een wasmachine aan de buitenkant hebt hangen bijna :X
Hoog aan de buitenmuur als in moeilijk bereikbaar? Ik hoop voor je dat er nooit wat mee is want ik heb ernstige spijt hem zo op te hangen (iets met WAF..) :/.

Hier overigens amper defrosts. Draait prima :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi

De lucht moet toch zo langzaam mogelijk langs het koude blok stromen om goed te kunnen condenseren? (my 10cts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-09 22:22
herpideperpi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:27:
[...]

[Afbeelding]

#understatement
Wow daarmee hou ik bijna mijn ganse huis warm voor een heel jaar. Max was december 2022 720 kw, omdat we nog enkel glas hadden en omdat spouwen nog niet opgevuld waren.
Denk dat je idd serieuze daling mag verwachten 😆. Veel plezier er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:27:
[...]

als ik naar een daikin moet die kapot is is het altijd een printplaat. ons bedrijf (de verkopers zijn oud monteurs) weigert resoluut om daikins in kritische ruimtes te installeren. in veel gevallen (vooral als de unit ruim over de 10 jaar is) verklaar ik hem een total loss en adviseer ik vervangen door iets met 3 rode blaadjes in het logo.

daikin heeft de reputatie bij de consument, maar inmiddels niet meer wat die reputatie heeft gemaakt.

vroeger kocht je ook een golfje als je wat betrouwbaars wilt hebben. dat duurde ook 20 jaar voordat mensen echt doorhadden dat die uitspraak niet meer klopte.
(Net als Volvo toen de chinezen het gingen overnemen, ook niet meer wat het was).

De meeste consumenten zie ik alleen de Midia, Gree, Haier prulletjes welke ze gebruiken voor alleen koelen en soms Eurom.

Daikin was altijd Japanse A kwaliteit.
Dan is de kwaliteit de laatste jaren veranderd dus.
En nog steeds wordt Daikin hoog aangeprezen bij installateurs net als de revieuws op verschillende website,s.

offtopic:
mbt golfjes ik dacht dat Toyota altijd de A merk was, nooit geweten dat volkswagen dat was.
Tegenwoordig doet Kia het ook goed terwijl het vroeger bagger was.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mr_evil08 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:48:
[...]

Net als Volvo toen de chinezen het gingen overnemen, ook niet meer wat het was.
Dat dus. Maar de consument blijft volhouden dat het goed spul is wat niet word geholpen door de hoge prijs die een vals gevoel van kwaliteit geeft.

Kijk naar de auto waar de automonteur zelf in rijd... Bijna nooit het merk waar ze zelf aan sleutelen...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Willempie27 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Vacuum is leeg. Maar er zit koudemiddel in dus ze zijn niet vacuum. In de zomer hoeft die niet zo hard te werken als in de winter. Dus bij een tekort zal je dat met verwarmen het snelste merken.
Is het uberhaubt nodig om het bij te vullen dan?

Multisplit is nu iets van 5 jaar oud, nooit laten bijvullen. Was volgens die moniteur ook niet nodig.
Op deze lees ook iets dergelijk
Men denkt vaak dat het koelgas na verloop van tijd opgebruikt is en daarom moet worden bijgevuld. Dit is echter onjuist. Het koelgas in de airconditioner wordt bij normaal gebruik niet verbruikt of opgebruikt. Het koelmiddel circuleert gewoon door het systeem zonder te verbleken of uit te putten. Zolang er geen lek in het systeem zit, hoeft het koudemiddel niet bijgevuld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:17
Sinds de werkzaamheden aan de Daikin app werkt bij mij de Facebook-login niet meer die ik altijd gebruikte, en daarmee Onecta dus niet meer.

Nu kan ik op zich een google login gaan creeren, alles resetten en mn hele verwarmingsschema opnieuw gaan inrichten, maar daar heb ik geen zin in.

Iemand anders dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuPo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 20:12
Ik heb een vraag over een idee dat ik heb. Ik wil (bij)verwarmen met een kanaalairco. Maar twijfel over de situatie en luchtstroom, mn verse lucht toevoer.

Linkje RuPo in "Verwarmen met een kanaal airco icm een WTW en hetelucht"

Dank voor de tips!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Vind je deze vast helemaal mooi :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMelebwzWWbGn2T_OtY8ItDMwmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhoKYYZ4Ag8JrWsavsiHlDPv.jpg?f=fotoalbum_large

En na afstellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mwy5PfG2KXYmdt6MKL69NKSEy1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbs5kYuhISxnjlZuKRpvik7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin 5MXM90.

[ Voor 25% gewijzigd door Navi op 18-01-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:11
Wokschotel schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Ja, die functie ken ik maar waar in zijn posts zie jij elke aircounit hij gebruikt, of lees ik er overheen? @Renkie
Hi

Dat is icm een Toshiba RAV-RM1101BTP (kanaalmodel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Navi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]

En na afstellen:

[Afbeelding]

Daikin 5MXM90.
t*ringjantje. Minimum opgenomen vermogen van 1200W :X

Heb je er demand control op ingesteld om 'm af te stellen? Ziet er een stuk beter uit, al is het minimum vermogen echt belacheljk hoog. Ook voor een 9kW unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
TereZz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:58:
[...]

t*ringjantje. Minimum opgenomen vermogen van 1200W :X

Heb je er demand control op ingesteld om 'm af te stellen? Ziet er een stuk beter uit, al is het minimum vermogen echt belacheljk hoog. Ook voor een 9kW unit.
Ja demand control, eco mode & buitenunit stille modus.

Minimum is overigens geen 1200W hoor, daar loopt hij nu op want er staan continue 4 binnendelen op aan, en het is nu -2 hier.

Het minimum is ongeveer 700W, heel af en toe zie ik wel eens 650W maar dat is heel kort en loopt hij niet lang op.

Maar goed, zo laag loopt hij alleen als het niet heel koud is, en dan haal je ook nog eens een goede COP, dus 700*4,69 SCOP en je minimumwarmte die je kwijt moet kunnen is toch al gauw 3.3kW.

Maar los daarvan, ja het minimum is redelijk hoog maar dat is het probleem niet, het regelgedrag is gewoon echt waardeloos. Weet niet wat voor firmware erin zit maar dat kan echt VEEL beter/slimmer.
Zonder demand control start hij gewoon altijd op bijna z'n max met 2.2kW uit de muur. Om vervolgens even later weer compleet uit te gaan. Rustig pruttelen is er niet bij als je hem niet knijpt.

Absolute max uit de muur is zo'n 2400W *4,69 kom je op het maximum van de unit 11.2kW, wat wel ongeveer klopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Navi op 18-01-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Had jij niet een vergelijkbare multisplit opstelling als mij? Hier heb ik sinds maandag ochtend tot aan vandaag op de multisplit maar 3 defrosts gehad bij 24/7 verwarmen. Van de twee single splits beneden die eveneens 24/7 verwarmen heeft de een 4 en de ander en 5 defrosts gehad. Ik vermoed toch dat er iets mis is met je installatie. Misschien te weinig koelmiddel oid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• herpideperpi
mr_evil08 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:48:
[...]

(Net als Volvo toen de chinezen het gingen overnemen, ook niet meer wat het was).

De meeste consumenten zie ik alleen de Midia, Gree, Haier prulletjes welke ze gebruiken voor alleen koelen en soms Eurom.

Daikin was altijd Japanse A kwaliteit.
En nog steeds wordt Daikin hoog aangeprezen bij installateurs net als de revieuws op verschillende website,s.

offtopic:
mbt golfjes ik dacht dat Toyota altijd de A merk was, nooit geweten dat volkswagen dat was.
Tegenwoordig doet Kia het ook goed terwijl het vroeger bagger was.
Gree (De grootste ter wereld) en Haier (2e), gaan in ieder geval niet stuk. Maar wellicht heeft U een consumentenbond onderzoek naar die "prulletjes"
Ik heb in Roemenie vier Gree ((2x3.5 en 2x 2.2) Inclusief installatie 2000 euro, factuur ter inzage) en die koelen/verwarmen al weer een hele tijd. Zelfde gedrag als mijn MHI hier: Kunnen uren blijven verwarrmen zonder pendelen. Roemenie hangt al jaren vol met Gree en Haier en op de Roemeense "tweakers" tevreden klantjes.
In Boekarest heb ik een Haier sinds 2006. Doethetooknog.
Komt U in landen als India waar airco's gewoon 24/365 aanstaan dan leert U: Airco's gaan nauwelijks kapot.
Gree heeft meerdere joint ventures met Daikin. Ik zou zeggen: Kijk eens in de binnenkant van airco's en je ziet verdacht veel "joint ventures"
Sorry jongens... Ik liet me ff off-topic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Navi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:08:
[...]

Ja demand control, eco mode & buitenunit stille modus.

Minimum is overigens geen 1200W hoor, daar loopt hij nu op want er staan continue 4 binnendelen op aan, en het is nu -2 hier.

Het minimum is ongeveer 700W, heel af en toe zie ik wel eens 650W maar dat is heel kort en loopt hij niet lang op.

Maar goed, zo laag loopt hij alleen als het niet heel koud is, en dan haal je ook nog eens een goede COP, dus 700*4,69 SCOP en je minimumwarmte die je kwijt moet kunnen is toch al gauw 3.3kW.

Maar los daarvan, ja het minimum is redelijk hoog maar dat is het probleem niet, het regelgedrag is gewoon echt waardeloos. Weet niet wat voor firmware erin zit maar dat kan echt VEEL beter/slimmer.
Zonder demand control start hij gewoon altijd op bijna z'n max met 2.2kW uit de muur. Om vervolgens even later weer compleet uit te gaan. Rustig pruttelen is er niet bij als je hem niet knijpt.

Absolute max uit de muur is zo'n 2400W *4,69 kom je op het maximum van de unit 11.2kW, wat wel ongeveer klopt.
Ah ik dacht te zien dat de unit pendelt om de twee uur. Maar dat zijn dan defrosts? Niks mis mee en goed opgelost. Stomme regelaars. Je zou willen dat je zelf op vermogen zou kunnen sturen. En dan zelf scripten in HA oid. Als ik wil slapen en de verwarming van 22 graden zet op 19 (geen zorgen, met eco mode aan dus -2.5) gaat mijn unit in eerste instantie even op mimimum vermogen draaien, komt erachter dat de temperatuur te langzaam daalt en schakelt dan uit. Dan komt de settemp in de buurt, en gaat in het ergste geval ook pendelen. Wat ik dus doe is ofwel een graad per keer verlagen, of de unit even uit tot het genoeg afgekoeld is. Stom ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Nachtapotheker schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:54:
@Sjamo heb je een mega goed geïsoleerd huis? Of een heel laag setpoint? Ik kom met dit weer niet onder 1300w per uur 😅 gemiddeld. Met een SCM50ZS en WF binnenunits. Of heb jij ZSX binnenunits?
Daar kom ik ook eerder aan ja haha.
SCM60 met 1x 50ZS, 1x 35ZS en 1x 25ZS.
Hoekwoning, spouwmuurisolatie, dakisolatie maar kan nog wel wat isolatie bij hier in bijv gevels 1e verdieping.

ZSX is alleen zuiniger als het een singlesplit is.

[ Voor 5% gewijzigd door loyske op 18-01-2024 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chatslet
[...]

Ten eerste is het al heel kort door de bocht om te stellen dat pendelen komt door het vermogen van de unit. Om te beginnen is het zo dat bij veel merken het minimale vermogen bij bepaalde reeksen gewoon gelijk is. Zo zie je bijvoorbeeld vaak dat modellen van 2 tot 5kw tot precies hetzelfde vermogen terug kunnen moduleren en dat dat vervolgens bij de modellen van 5 kw tot 10 kw ook weer zo is. Het onder of over dimensioneren heeft in veel gevallen dus al geen effect op het wel of niet pendelen.

Ten tweede is het vrij normaal dat een airco in de herfst zal gaan pendelen. Er is dan gewoon weinig warmtevraag. In de winter zal het pendelen minimaal zijn en als het vriest moet je gewoon je huis lekker op temperatuur kunnen houden.

Bij comfortklachten door het pendelen zijn er meerdere factoren van invloed. Isolatie en tocht om maar eens wat te noemen. De plaatsing van de binnenunit speelt ook zeker een rol. Dan komen bij comfortklachten foto's of plattegrondjes voorbij en dan hangt zo'n ding ergens in een hoekje of juist boven een TV midden in je gezicht te blazen of moet een binnenunit ergens op een overloop 4 slaapkamers op temperatuur houden.

En of er weinig bekend is over of pendelen wel of niet kwaad kan? Airco's zijn er al een tijdje. Om maar eens wat te noemen, de airco zoals we die nu kennen is in 1902 uitgevonden en bijvoorbeeld Daikin verkoopt al sinds 1982 airco's. Overigens deden airco's (en warmtepompen) tot nog niet zo gek lang terug niets anders dan pendelen omdat de compressor gewoon direct op wisselstroom draaide en dus niet konden moduleren. Je zou dus kunnen zeggen dat er in de afgelopen 122 jaar wel enige ervaring is opgebouwd. Met die opgebouwde ervaring heeft men er voor gekozen om in plaats van de bekende zuigercompressor een scroll compressor te gebruiken. Daarmee is de kans op overmatige slijtage bij pendelen nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:47
herpideperpi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Gree (De grootste ter wereld) en Haier (2e), gaan in ieder geval niet stuk. Maar wellicht heeft U een consumentenbond onderzoek naar die "prulletjes"
Ik heb in Roemenie vier Gree ((2x3.5 en 2x 2.2) Inclusief installatie 2000 euro, factuur ter inzage) en die koelen/verwarmen al weer een hele tijd. Zelfde gedrag als mijn MHI hier: Kunnen uren blijven verwarrmen zonder pendelen. Roemenie hangt al jaren vol met Gree en Haier en op de Roemeense "tweakers" tevreden klantjes.
In Boekarest heb ik een Haier sinds 2006. Doethetooknog.
Komt U in landen als India waar airco's gewoon 24/365 aanstaan dan leert U: Airco's gaan nauwelijks kapot.
Gree heeft meerdere joint ventures met Daikin. Ik zou zeggen: Kijk eens in de binnenkant van airco's en je ziet verdacht veel "joint ventures"
Sorry jongens... Ik liet me ff off-topic gaan.
Ik heb in mijn portfolio één Haier zitten (wens van klant). Daarvan is de binnenunit een keer gaan lekken (niet de koppeling, maar in de unit zelf) en van de buitenunit is de compressor een keer overleden. Dit is natuurlijk slechts mijn N=1 ervaring, maar ik bied ze niet meer aan.
Gree heb ik niet zelf geplaatst, maar ben wel bekend met enkele Gree single-splits. Heb nog geen issues gehad met betrouwbaarheid, maar de modellen die ik heb meegemaakt waren nogal 'Amerikaans'. Vooral de fan van de buitenunit staat bij die units altijd harder te draaien dan bij bijvoorbeeld MHI of ME. Nogmaals, mijn persoonlijke ervaring. YMMV

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Hier is met de sneeuwval van gisteren (14 cm) de buitenunit MHI SCM60 toch wel wat ingesneeuwd.
Zie onderaan en achterkant toch wel wat ijs op de lamellen, die niet weggaan met een defrost.
Kan ik hier nog wat aan doen of maar afwachten op hogere temperaturen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• herpideperpi
M_AW schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Ik heb in mijn portfolio één Haier zitten (wens van klant). Daarvan is de binnenunit een keer gaan lekken (niet de koppeling, maar in de unit zelf) en van de buitenunit is de compressor een keer overleden. Dit is natuurlijk slechts mijn N=1 ervaring, maar ik bied ze niet meer aan.
Gree heb ik niet zelf geplaatst, maar ben wel bekend met enkele Gree single-splits. Heb nog geen issues gehad met betrouwbaarheid, maar de modellen die ik heb meegemaakt waren nogal 'Amerikaans'. Vooral de fan van de buitenunit staat bij die units altijd harder te draaien dan bij bijvoorbeeld MHI of ME. Nogmaals, mijn persoonlijke ervaring. YMMV
Mijn softwarehuis in Roemenie houdt zich ook bezig met firmware. Samen met partner firma ca 250 programmeurs. Top jongens en meisjes geplukt van Politehnica (Soort TU Delft). Alle 250 hebben airco. Vaak alleen om te koelen, datdanweerwel. Boekarest heeft stadsverwarming voor 3 keer niks.
Maar er zijn er ook die in dorpshuisje van oma (50% Roemenen in dorpen stookt hout) een verwarmende airco hebben geplaatst. Wat kan je gebeuren voor 500 euro all in.
Dus daar zitten rakkers tussen die ook kijken naar firmware in Airco. Niemand heeft een zg "A" merk want te duur.
De goedkope merken doen het niet goed in Nederland omdat de dealers een ander "business model" hebben, met prijzen all in.
In Spanje bijvoorbeeld koop je voor 350 (edit: 295) al een airco en maak je apart een afspraak met monteur. Staat er gewoon bij , bij de Spaanse Bol.com. Aangezien airco's niet of nauwelijks stukgaan is dat prima. En als ze stukgaan (Ken geen voorbeelden) neem je een nieuwe van 350 https://www.obramat.es/sp...art-tk4-r32-25030628.html)

En die firmware in Gree wordt regelmatig geupdate dus hoe nieuwer hoe beter. Ik zelf meet altijd graag en zie dat de Gree's rondom mijn huis rustig draaien als buiten plus 5 of zo. Bij min 10 is het ff anders.

Heb in NL MHI en ben super blij met het vloermodel. Dat staat buiten kijf. Maar als U vrienden hebt met een kleine portemonnee.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:27
M_AW schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Ik heb hier ‘n Gree van 16 jaar oud, maakt veel lawaai zowel binnen als buiten en geen inverter.

Nooit problemen mee gehad, ook geen enkele onderhoud, wel de filters schoongemaakt en ‘n aantal keren de groene buitenunit op de dakkapel schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
loyske schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:18:
Hier is met de sneeuwval van gisteren (14 cm) de buitenunit MHI SCM60 toch wel wat ingesneeuwd.
Zie onderaan en achterkant toch wel wat ijs op de lamellen, die niet weggaan met een defrost.
Ja, je kan er wat aan doen. Je kan er ook niks aan doen want zo koud is het niet. De vraag is waarom je er wat aan wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
TereZz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Ja, je kan er wat aan doen. Je kan er ook niks aan doen want zo koud is het niet. De vraag is waarom je er wat aan wil doen?
Het vriest hier nog steeds en de nachten zal toch wel weer richting -7 gaan.
Waarom ik er wat aan wil doen? Om van de defrosts, iedere 45 minuten af te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
loyske schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Waarom ik er wat aan wil doen? Om van de defrosts, iedere 45 minuten af te komen :+
hier gaat het nog sneller dan 45 minuten.... de -8 droge vorst was prima, dit is "minder" zeg maar.... mogelijk toch de gaskachel straks even aan.....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
loyske schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:35:
[...]

O, dat had ik niet in de gaten, hier is het 3 graden boven nul. Warm water met de tuinslang, dat smelt ijs. Unit op koelen zetten, maar dat is niet fijn binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Navi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]

En na afstellen:

[Afbeelding]

Daikin 5MXM90.
Wat heb je aangepast dan om dat naaldbos te kappen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Seafarer schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Wat heb je aangepast dan om dat naaldbos te kappen?
Op alle binnenunits ECO mode aan, Stille modus buitendeel aan en demand control tussen 40-70%.

Vreemd ding: demand control op 100% is verbruik van zo'n 1800-1900W, pas bij demand control UIT gaat hij naar 2300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:20

Wokschotel

Op 6 wielen

Renkie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:58:
[...]

Hi

Dat is icm een Toshiba RAV-RM1101BTP (kanaalmodel)
Thanks, dat is een flinke unit. Kun je iets vertellen over je ervaringen tot nu toe? Hoe tevreden ben je over het systeem? Bijvoorbeeld regelbereik/werking van de thermostaten, geluidsproductie, stroomverbruik, koel/verwarmingsprestaties? Ik heb net mijn hele zolder verbouwd; ik kan nu bij het plafond van iedere slaapkamer komen en kan dus makkelijk een losse casetteunit per slaapkamer monteren of een centraal systeem als het jouwe neerzetten. Mijn voorkeur gaat uit naar een centraal systeem op basis van een Daikin + Easyzone 6 of 7 kW voor mijn 110m3 totale ruimte inhoud verdeeld over 3 kamers.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
loyske schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:18:
Zet hem even op koelbedrijf dan smelt het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Navi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Op alle binnenunits ECO mode aan, Stille modus buitendeel aan en demand control tussen 40-70%.

Vreemd ding: demand control op 100% is verbruik van zo'n 1800-1900W, pas bij demand control UIT gaat hij naar 2300W.
Met demand control op 100% draait de unit op zijn max norm vermogen, uitschakelen van de setting kan dat 130/170% zijn wat eigenlijk de powerfull functie is, doorgaans kan dat tot 30 minuten gebruikt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:18
herpideperpi schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:23:
[...]

De goedkope merken doen het niet goed in Nederland omdat de dealers een ander "business model" hebben, met prijzen all in.
In Spanje bijvoorbeeld koop je voor 350 (edit: 295) al een airco en maak je apart een afspraak met monteur. Staat er gewoon bij , bij de Spaanse Bol.com. Aangezien airco's niet of nauwelijks stukgaan is dat prima. En als ze stukgaan (Ken geen voorbeelden) neem je een nieuwe van 350 https://www.obramat.es/sp...art-tk4-r32-25030628.html)
Best een leuk idee, maar hier kost de monteur iets meer dan €150. Zo'n budgetairco gaat dan snel richting de €1000. Mocht hij toch eens stuk gaan, dan ben je weer aan de beurt voor €900 (er hoeft gelukkig geen nieuw gat geboord te worden :)). Misschien heb ik toch liever een premium airco die het ook tijdens vorst goed doet. Wel voor het dubbele geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:11
Wokschotel schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:02:
[...]

Thanks, dat is een flinke unit. Kun je iets vertellen over je ervaringen tot nu toe? Hoe tevreden ben je over het systeem? Bijvoorbeeld regelbereik/werking van de thermostaten, geluidsproductie, stroomverbruik, koel/verwarmingsprestaties? Ik heb net mijn hele zolder verbouwd; ik kan nu bij het plafond van iedere slaapkamer komen en kan dus makkelijk een losse casetteunit per slaapkamer monteren of een centraal systeem als het jouwe neerzetten. Mijn voorkeur gaat uit naar een centraal systeem op basis van een Daikin + Easyzone 6 of 7 kW voor mijn 110m3 totale ruimte inhoud verdeeld over 3 kamers.
Klopt, wellicht net een tik te zwaar maar doel was om er wellicht in de toekomst ook compleet mee te kunnen verwarmen.

Het systeem bevalt mij goed, helaas werkt het nu niet omdat de printplaat van de Easyzone dood is :) Oorzaak is mogelijk montage fout tijdens installatie, de 230v kabel bleek beschadigd en 1 ader lag tegen de unit aan. Of gewoon domme pech, maar onderdeel is onderweg.

Ik weet niet waar je woont? Maar je mag gerust een keer komen kijken. Enig nadeel van de installatie vind ik tot nu toe het geluid vd buitenunit, maar ik ben bezig daar betere dempers voor te krijgen. (staat nu op die standaard hard plastic blokken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvanS
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-03-2024
Ik heb een vraag over waar in huis overal een airco te plaatsen. Of dat er betere manieren voor verwarmen en koelen zijn. Zouden jullie je kennis of ervaring met mij willen delen?

CorvanS in "L/L warmtepomp airco in alle kamers woning? Ja of nee?"

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CorvanS
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-03-2024
digifun schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Gaat prima en zuinig werken met airco's.
Maar er zit dan ook wel een kostenplaatje aan van ca. 10k.
Is dat het waard in vergelijking met het comfort? En heb je er zelf ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Woohooo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Is het uberhaubt nodig om het bij te vullen dan?

Multisplit is nu iets van 5 jaar oud, nooit laten bijvullen. Was volgens die moniteur ook niet nodig.
Op deze lees ook iets dergelijk

[...]
Je hoeft hem ook niet bij te vullen. Als dat wel het geval is zit er ergens een lek wat dus wel mogelijk is. Dit kan bij een koppeling zijn maar ook bijv bij de condensor.
Pagina: 1 ... 75 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic