Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Servee schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Ik zou, als de unit net zo hangt als op de foto twee flinke betontegels eronder leggen voor de massa en sowieso de unit van de muur afhalen. Hoe meer massa hoe minder geluid. Beste dus betontegels/kantenbanden met bigfoots eronder.
hoe doe je dat als de ondergrond zand/tuin is? Ik heb daar ook naar zitten kijken, door hem op betontegels te zetten en hem dus van het huis/muur af te halen..... maar ik ben bang dat ik hem dan veel lastiger waterpas ga krijgen...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:34
miel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:44:
[...]

hoe doe je dat als de ondergrond zand/tuin is? Ik heb daar ook naar zitten kijken, door hem op betontegels te zetten en hem dus van het huis/muur af te halen..... maar ik ben bang dat ik hem dan veel lastiger waterpas ga krijgen...
Waterpas is blijkbaar niet zo belangrijk, als ze zoals hierboven, zwembadtegels tussen de beugels plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
miel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Mijn unit staat in de tuin, ook op aardegrond net buiten de veranda op twee betonnen kantenbanten al twee jaar nog net zo waterpas als de dag van plaatsing in een grindbed. Als je in de tuin plaatst is massa minder belangrijk maar op een dak van een uitbouw/dakkapel oid wel. En helemaal strak waterpas loopt niet zo heel nauw hoor, wel zo goed mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Servee op 15-01-2024 21:31 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:47
Rsport40 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Waterpas is blijkbaar niet zo belangrijk, als ze zoals hierboven, zwembadtegels tussen de beugels plaatsen :)
Waterpas is inderdaad niet belangrijk. Als je de lagers van je fan niet belangrijk vindt. [/sarcasm]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:40
Hier staat de buitenunit gewoon op het terras met balken/bigfoots eronder.
Het zou een waterballet moeten zijn en tijdens vorst een schaatsbaan, echter is dat niet zo.

De unit/warmtelast is daar te laag voor, inmiddels al 3 winters overleeft wel waterpas.
Alleen tijdens -12 lag er een mini plasje voor de unit.

De kleine single split unit,s geven niet zoveel water zoals de grotere L/W monoblock,s bijvoorbeeld doen.
Een grindbak is overbodig als je maar oplet hoe de afschot is.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2024 18:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
xHEMANx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:26:
Als ik de Eco stand op mn mhi inschakel. Heb ik eerste uur setpoint -1, tweede uur setpoint -2, derde uur setpoint -2.5.

Als ik in de tussentijd bijv de lammellen in een andere stand zet, reset hij dan weer? En begint hij dan weer bij het eerste uur -1?

Wil wat gaan testen met halve graden, maar als hij steeds reset heb ik daar weinig zin in.
Weet iemand zo of de eco weer reset als je een knopje op de afstandsbediening aanraakt? (Ben niet thuis om het zelf te testen.)

Plus ik heb geen wifi module of mhi-ac-crtl om te kijken wat er intern met de setpoint gebeurt. Dus als hij wel reset, moet ik eerst weer een uur wachten om nog eens wat te testen...

[ Voor 17% gewijzigd door xHEMANx op 15-01-2024 19:02 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 22:29
xHEMANx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:29:
[...]

[Afbeelding]

Unit iets optillen/naar voren trekken. Iemand anders drukt een dubbele mat ertussen. Kan ook even op maat knippen.
Geen last van vastvriezend water in die afvoerslang? Ik heb op aanrader van het forum hier alle afvoerpijpjes en afdekdopjes er onderweg gehaald.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
xHEMANx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Weet iemand zo of de eco weer reset als je een knopje op de afstandsbediening aanraakt? (Ben niet thuis om het zelf te testen.)

Plus ik heb geen wifi module of mhi-ac-crtl om te kijken wat er intern met de setpoint gebeurt. Dus als hij wel reset, moet ik eerst weer een uur wachten om nog eens wat te testen...
Gebeurd alleen bij uitzetten en wisselen van stand. Temperatuur kan je dus prima aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
KoningPaulus schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Geen last van vastvriezend water in die afvoerslang? Ik heb op aanrader van het forum hier alle afvoerpijpjes en afdekdopjes er onderweg gehaald.
Dit jaar nog niet.

Zit alleen een afvoerpijpje op het voorste gat. De unit helt iets naar voren, dus alles komt daaruit, tenzij een defrost of als die verstopt raakt door ijs. Gaat tot nu toe goed.

Kreeg lekkage door de muur als die steeds maar op het afdak druppelde. Vandaar...

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
TereZz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Gebeurd alleen bij uitzetten en wisselen van stand. Temperatuur kan je dus prima aanpassen.
Dus als ik setpoint 22 heb, maakt die het na 2 uur (22-2,5 graden =) 19.5

Als ik de temperatuur 1 omhoog zet, staat die dan op 20.5? En hij reset niet naar setpoint 23 en dat het na 2 uur pas weer 20.5 is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
xHEMANx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:25:
[...]

Dus als ik setpoint 22 heb, maakt die het na 2 uur (22-2,5 graden =) 19.5

Als ik de temperatuur 1 omhoog zet, staat die dan op 20.5? En hij reset niet naar setpoint 23 en dat het na 2 uur pas weer 20.5 is???
Correct!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Lekker hoor. Thanks!!! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:50

Seafarer

XXX

xHEMANx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:29:
[...]

[Afbeelding]

Unit iets optillen/naar voren trekken. Iemand anders drukt een dubbele mat ertussen. Kan ook even op maat knippen.
Dus met deze ophang constructie leunt de onderkant van de beugel eigenlijk koud tegen de stenen muur aan?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Seafarer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Dus met deze ophang constructie leunt de onderkant van de beugel eigenlijk koud tegen de stenen muur aan?
Klopt. En dat trilt lekker door. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
Seafarer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:53:
[...]

En in de onderkant van de beugel zit aan beide kanten een plastic draai dop om hem horizontaal (hellend naar voren/achteren) te hangen. Die kan je of verder indraaien en dan zo'n rubber mat er tussen, of de unit wat verder van de muur trekken en heel die plastic dop eruit draaien, om zodoende een aantal lagen mat er tussen te kunnen doen totdat hij weer waterpas hangt.

Misschien ipv die zwembad mat kiezen voor anti trillingsmat wasmachine, die tip heb ik elders op het forum gelezen en zelf toegepast. Ik verwacht dat die mat langer mee gaat. Hij is wel wat stugger, maar gaat niet door de tijd heen steeds platter worden, dat gebeurt met die zwembad mat wel bij puntbelasting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgxSgVW8Behvnc_endQ5cPeih5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3C4DBdbyBuBEnsAMG8x6uocH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Robinnoord schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:58:
[...]

En in de onderkant van de beugel zit aan beide kanten een plastic draai dop om hem horizontaal (hellend naar voren/achteren) te hangen. Die kan je of verder indraaien en dan zo'n rubber mat er tussen, of de unit wat verder van de muur trekken en heel die plastic dop eruit draaien, om zodoende een aantal lagen mat er tussen te kunnen doen totdat hij weer waterpas hangt.

Misschien ipv die zwembad mat kiezen voor anti trillingsmat wasmachine, die tip heb ik elders op het forum gelezen en zelf toegepast. Ik verwacht dat die mat langer mee gaat. Hij is wel wat stugger, maar gaat niet door de tijd heen steeds platter worden, dat gebeurt met die zwembad mat wel bij puntbelasting.
[Afbeelding]
Als je geen matten hebt zou dat miss een goede/betere? optie zijn.... ik heb 1 pakketje matten liggen en kan hier meerdere airco levens mee dempen. Ik heb nu alleen nog maar 2 stukjes rand van de matten gebruikt, dus niet eens een mat zelf verknipt. En ze dempen nog prima na een jaar.😅

Nu ik even terug denk, volgens mij heb ik 2 van die stukjes er eerst tussen gehad. Mn vrouw had die dingen onder de bloempotten liggen. En als ik me goed herinner dempten die minder goed dan de zwembad matten.

[ Voor 7% gewijzigd door xHEMANx op 15-01-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Afgezien van de prijs is het met vrieskou best klote verwarmen met een airco in mijn matig geisoleerde woning. Zelfs met een externe meter.

Temp in huis is super swingy.

Rondom vriespunt:
Hij loopt stabiel... Defrost/oil nog wat, koud, hard blazen, warm, schakeld terug, weer stabiel op setpoint, defrost... Repeat

Paar graden onder 0:
Loopt stabiel, wordt te koud in stand 2, gaat harder blazen, wordt warmer dan setpoint, schakeld terug, loopt weer even stabiel op setpoint, tot... Het weer te koud wordt in stand 2, repeat

Wordt toch verder isoleren. Peperduur hr++ glas erin. Bah

Een 5 kw voor mn mini woonkamer is ook zo wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
xHEMANx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:39:
Afgezien van de prijs is het met vrieskou best klote verwarmen met een airco in mijn matig geisoleerde woning. Zelfs met een externe meter.

Temp in huis is super swingy.

Rondom vriespunt:
Hij loopt stabiel... Defrost/oil nog wat, koud, hard blazen, warm, schakeld terug, weer stabiel op setpoint, defrost... Repeat

Paar graden onder 0:
Loopt stabiel, wordt te koud in stand 2, gaat harder blazen, wordt warmer dan setpoint, schakeld terug, loopt weer even stabiel op setpoint, tot... Het weer te koud wordt in stand 2, repeat

Wordt toch verder isoleren. Peperduur hr++ glas erin. Bah

Een 5 kw voor mn mini woonkamer is ook zo wat...
Hoe groot is je woonkamer? Ik heb ook de 35zs beneden in een matig geïsoleerd huis zonder spouw en stook het op zijn sloffen 33m² warm 21 / 22 werkelijke temperatuur. Om 12:30 en 21:30 een defrost gehad. Heb je soms tocht in huis? Dat voel je al snel want dan is er koude wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Willempie27 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Hoe groot is je woonkamer? Ik heb ook de 35zs beneden in een matig geïsoleerd huis zonder spouw en stook het op zijn sloffen 33m² warm 21 / 22 werkelijke temperatuur. Om 12:30 en 21:30 een defrost gehad. Heb je soms tocht in huis? Dat voel je al snel want dan is er koude wind.
Evengrote woonkamer. Wat is op zijn sloffen??

Als ik het 21 22 stook, dan trekt die wel 1000w gok ik. En ik vrees dat hij dan ook over gaat op fanstand 3. Vind ik voor mn kleine woonkamer niet echt een fijn gehoor.

Schommeld nu tussen de 19 en 20 graden met ongeveer 780w gemiddeld.

Alles zit pot dicht. Zelfs zo dicht, dat ik binnenkort een wtw moet plaatsen, omdat de co2 oploopt tot 3000bpp. Ziin onszelf aan het vergiftigen. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bNZdk0XGVEBbPRFkYl_kKh1NLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZWLjqUt0oLjrLGRyUTFPTvn.jpg?f=fotoalbum_large
Vannacht 19 graden. Tegen een uur of 1300 begon de vrouw te klagen dat ze het koud had. 19.5 gezet met eco stand. En daar heeft hij de rest van de dag op gestaan, schommelend tussen de 19.5 en de 20.5 ivm opwarmen na defrosts.

Hij stelt de temp alleen vast om het uur. Maar je kan wel zien hoe afhankelijk hij is van het weer...

Misschien irriteer ik me er extra aan, omdat ik continue aan het meten ben ivm de verlenging van de sensor en moet ik gewoon mn telefoon weer even aan de kant leggen en genieten van mn toch boven de 19c warmte in huis terwijl het buiten 0 graden is? :F je kan het slechter treffen nl... :o Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieVR540uu2tGJn20RDYC3dVmWB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cu9qZJlfkuww8X79ckJUX7Py.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door xHEMANx op 15-01-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
xHEMANx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:09:
[...]

Evengrote woonkamer. Wat is op zijn sloffen??

Als ik het 21 22 stook, dan trekt die wel 1000w gok ik. En ik vrees dat hij dan ook over gaat op fanstand 3. Vind ik voor mn kleine woonkamer niet echt een fijn gehoor.

Schommeld nu tussen de 19 en 20 graden met ongeveer 780w gemiddeld.

Alles zit pot dicht. Zelfs zo dicht, dat ik binnenkort een wtw moet plaatsen, omdat de co2 oploopt tot 3000bpp. Ziin onszelf aan het vergiftigen. 😅

[Afbeelding]
Vannacht 19 graden. Tegen een uur of 1300 begon de vrouw te klagen dat ze het koud had. 19.5 gezet met eco stand. En daar heeft hij de rest van de dag op gestaan, schommelend tussen de 19.5 en de 20.5 ivm opwarmen na defrosts.
19.5 met eco stand is dan toch 17 graden?

Hier met de MHI 5.0 stook ik wel continue 1200watt op zo’n 19.5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Rsport40 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:23:
[...]

19.5 met eco stand is dan toch 17 graden?

Hier met de MHI 5.0 stook ik wel continue 1200watt op zo’n 19.5 graden.
19.5 = setpoint 22 eco. :) 19.5 is de daadwerkelijke temperatuur in de hoek van mijn huiskamer op heup hoogte. (Daar hangt de sensor nu.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-09 07:59
Hoe kan het dat er een aantal zijn met maar 2 defrosts?
Ik heb er vandaag in totaal 16 gehad...
Mitsubishu ZSX 3.5kw. Totaal verbruik 19KW vandaag. Setpoint op 22 graden.
matig geisoleerde hoekwoning, temperatuur is extern gemeten in woonkamer tussen 21 en 22 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3ncdIYf9zj5SOxxcS60HQNkVqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtrV5DTvqfO75OwqQtjLlUsr.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7lSzu5m9Gz67I9JVVF8LDzcbZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6vWfj179DRnNfvNSfYwsXPA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:36

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

[quote]Serefsiz schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:35:
matig geisoleerde hoekwoning,

Probleem zit hem in het matig geisoleerde. Hierdoor moet jouw airco (en de mijne helaas ook) harder werken wat sneller tot een defrost leidt. Als er dan een defrost is koelt het ook nog eens sneller af t.o.v. goed geisoleerde woning waardoor de airco na de defrost nog harder moet werken om het weer op temperatuur te krijgen. Ik heb daarom vandaag mijn gaskachel weer zacht aangezet en dan loopt het aantal defrosts weer snel terug. Ik kan wel stellen dat mijn hut slecht geisoleerd is. Bij een defrost van 15 min. zakt de temperatuur zo maar 2 graden hier. Dan is het comfort ver te zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrE1vVw-7eIsQB_7quH18Hatz7E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UbJw8BnbxDu8MMvjtLE5WerA.png?f=user_large

Om 13:00 was ik het zat en de gaskachel bijgestoken 8)

[ Voor 20% gewijzigd door vdr01 op 16-01-2024 01:12 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Serefsiz schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:35:
matig geisoleerde hoekwoning, temperatuur is extern gemeten in woonkamer tussen 21 en 22 graden

[Afbeelding][Afbeelding]
Je isolatie zal zeker een rol spelen maar ook de locatie waar de airco staat. Als voorbeeld deze ochtend, aan de westkust zullen mensen amper defrosts ervaren terwijl richting het oosten en zuiden dat zeer zeker wel het geval zal zijn.
Dus zomaar vergelijken met andere tweakers is eigenlijk zinloos zonder de locatie en/of andere woning info te kennen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGvWyVM8_J-5aNqmZwnPRrdJ6BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qa3yZqFw6nZEG53LDXLGPuOo.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
Ik heb hier momenteel 1 3.5kw unit actief op een 5kw multi split buitenunit, dat zal denk ik de reden zijn voor weinig defrosts. Die zie ik eigenlijk alleen ieder uur bij heel mistig weer rond het vriespunt. In andere omstandigheden tussen de 0 tot 2 per dag. Als ik meerdere units aan heb kunnen ze wel vaker voorkomen bij voor defrost ideale omstandigheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:17
Gisteravond het dak op geweest en vannacht heerlijk kunnen slapen met de airco aan. Tnx voor de gouden tip! 8)

Ook nog een tip gekregen:

https://www.koeltechnisch...0-t-m-120-kg/#description

Als het zomer wordt en ik wil een mooiere oplossing ga ik die er nog tussen zetten.

[ Voor 36% gewijzigd door Yellos op 16-01-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Yellos schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:22:
[...]

Gisteravond het dak op geweest en vannacht heerlijk kunnen slapen met de airco aan. Tnx voor de gouden tip! 8)

Als het zomer wordt en ik wil een mooiere oplossing ga ik die er nog tussen zetten.
Np! :)

Die dempers zien er idd ook wel gelikt uit. Heb al wel zachtere eronder zitten, maar vraag me af hoelang die mee gaan... Het zachte rubber lijkt wel snel te verweren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
xHEMANx schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:36:
[...]

Np! :)

Die dempers zien er idd ook wel gelikt uit. Heb al wel zachtere eronder zitten, maar vraag me af hoelang die mee gaan... Het zachte rubber lijkt wel snel te verweren...
Ja ik heb zelf ook al dempers er tussen laten zetten. Ik zag gisteren ook dat tussen de beugel en de muur inderdaad een zwart rubberen dempertje zit maar dat werkt dus blijkbaar niet voldoende. Met het schuim daar nog eens tussen werkt een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
[...]

Heb hetzelfde probleem, straks eens het dak op. Maakt het nog uit of de unit helemaal waterpas staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:20

Wokschotel

Op 6 wielen

Ja, die functie ken ik maar waar in zijn posts zie jij elke aircounit hij gebruikt, of lees ik er overheen? @Renkie

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
mdeiman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Door de defrost heb ik wel regelmatig 15 minuten geen verwarming. Vandaag al 10 keer. Dan wordt het wel lastiger om de boel op temp te houden.
Mijn Daikin 7kW unit heeft dat ook, de buiten unit is 1x1 meter dus het duurt wel even om die te ontdooien. Je zit dat soms wel 20 minuten zonder warmte toevoer. Begin december heb ik irritant veel defrost gehad maar kennelijk is het aan de kust droger want nu maar zelden.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gisteren (en vandaag afmaken) is mijn 3mxm52A plus 2 binnenunits geïnstalleerd. Buitenunit hangt hoog aan de buitenmuur. Man wat een gevaarte. Net alsof je een wasmachine aan de buitenkant hebt hangen bijna :X

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
[...]

Dan ook nog een ervarings tip die ik al eerder heb gegeven, als de unit door de veren kan bewegen zijn de koperen koppelingen het zwakste punt. Die was na een half jaar lek,
De bovenkant kon ik door de veren een paar centimeter bewegen, zorg dat dat niet kan!

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:35
Wokschotel schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Ja, die functie ken ik maar waar in zijn posts zie jij elke aircounit hij gebruikt, of lees ik er overheen? @Renkie
Deze: Renkie in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@xHEMANx Er lijkt toch iets niet goed te zijn. Je verwarmd zeker niet 24/7 (doe ik op het moment ook niet) omdat de temperatuur zo snel terug loopt bij een defrost. Dat triggert ook gelijk de volgende defrost. Bij mij gaat die ook gelukkig harder blazen als het wat afkoelt want op fan stand 2 gaat die het niet redden.
Het verbruik beneden was < 10kWh.

@Serefsiz De ZSX is nog zuiniger en beter als de ZS. 19kWh voor een 3.5 vind ik best forst. Heb je een grote ruimte want voor deze unit met zo'n hoog verbruik zou je bijna denken dat die onderbemeten is. Stook je bij dit verbruik 24/7?

@vdr01 Bij jou gewoon verwarm je dus maar 45min per uur. Is de unit wel dichtgevroren? Want 15 min defrost is best lang. Bij mij doet de MHI ZS er tussen de 3-5min over.

Zelf woon ik aan de kust. Het kan best zijn dat op andere plekken in Nederland het veel vochtiger is. Ook zie je met de auto altijd plekken waar er ineens mistig is. Als je daar net zou wonen kan ik de vele defrosts nog wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
MarkV6 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Dan ook nog een ervarings tip die ik al eerder heb gegeven, als de unit door de veren kan bewegen zijn de koperen koppelingen het zwakste punt. Die was na een half jaar lek,
De bovenkant kon ik door de veren een paar centimeter bewegen, zorg dat dat niet kan!
Had je diezelfde veren. En waren je leidingen kort? Want die AX25 / 50 veren bewegen wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Dat
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-08 07:16
Martin7182 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:24:
[...]

Gordijn hier ook gedaan. Soms willen we alleen de benedenverdieping verwarmen, dan gaat gewoon het gordijn dicht. Kosten: €11 + €5 voor de douchestang waaraan hij hangt :)
Scheelt dat echt veel in verbruik? Ik zit er zelf ook over te denken, maar ga dat nooit helemaal afgesloten krijgen, waardoor er toch nog lucht ontsnapt naar boven.
En zou je een foto willen delen hoe dat er bij jou uit ziet? Mag ook via pb natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Who_Dat schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Scheelt dat echt veel in verbruik?
Hier scheelt het zeker veel. Zeker aan comfort in mijn geval. Al heb ik zelf hier een kunststof schuifdeur bovenaan de trap geplaats ipv een gordijn. Geen koude trek meer naar beneden of warmte naar boven. Voelde af en toe gewoon de koude lucht de trap af "rollen" als we boven niet stoken.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
mdeiman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Door de defrost heb ik wel regelmatig 15 minuten geen verwarming. Vandaag al 10 keer. Dan wordt het wel lastiger om de boel op temp te houden.
15 minuten? Wat voor unit heb je? Mijn 3MXM doet maar iets van 3 minuten over een ontdooicyclus.. 't geeft af en toe een stil momentje, dat is wel fijn.

Want mijn unit is geschikt voor 240m3 goed geisoleerde ruimte. Maar ik heb 240m3 matig geisoleerde ruimte... Dus hij moet m.i. wel ieeeets te hard blazen :+

M'n idee is ook om snel extra isolatie stappen uit te voeren :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
studiostevus schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Heb hetzelfde probleem, straks eens het dak op. Maakt het nog uit of de unit helemaal waterpas staat?
Bij mij stond die iets MEER waterpas nadat ik de matten ertussen had gedrukt. Helt nog steeds iets naar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

xHEMANx schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Bij mij stond die iets MEER waterpas nadat ik de matten ertussen had gedrukt. Helt nog steeds iets naar voor.
Sorry dat ik je post even misbruik.

Waarom staat de quickreply hier continue uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Seafarer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Sorry dat ik je post even misbruik.

Waarom staat de quickreply hier continue uit?
Je kan toch gewoon op reageer drukken? Maar die staat uit zodat je niet om de topic warning heen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Laatst online: 21-09 22:22
Panasonic doet raar.

Plots begon ie als n malle te blazen gisteren avond laat.
Dacht ja het is koud, ik ga slapen dus blaas jij maar id woonkamer. Vanmorgen viel ik achterover van verbruik, weer mijn graadje lager toegepast en gaat weer prima.

Maar nu komt het, ik was nog eens ah analyseren. De panasonic lijkt de gevraagde temperatuur plots zelf te verhogen gisterenavond zonder dat ik iets gevraagd of aangepast had.
Zie groene lijn. Dat haalt ie natuurlijk nooit met deze temperaturen en maar blazen, meest bizare is dat de temperatuur ook niet echt omhoog gaat binnen.

Iemand die er logica in ziet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRHZQNsZtFDMQl4RGVW0enJaln0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLoP7tdNIeqXlqwJz5ws2OeM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7IJXG3lTfHQvGUEnwiYFRL4nho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQe7miMZWfkapGmrSQejcSHd.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 23:39

mdeiman

Projet 45

Beetje verder zitten meten bij mijn FDC140VSX warmtepomp met kanaalairco.

Gisteren ongeveer 17 defrosts gehad in Oost-Groningen.

Bij starten van een defrost gaat de kanaalairco uit en blaast geen lucht meer. Dat duurt standaard 15 minuren.
Best lang.

Na die 15 minuten komt de luchtstroom weer langzaam op gang en duurt het ook weer 15 minuten totdat de luchtstroom weer op temperatuur is.
Best lang.

Dit is met stand auto of fan stand 2. Bij stand 3 gaat vermogen iets van 2000 watt omhoog maar heb je nog sneller defrosts. Dat is wel logisch.

Ik vind het aantal defrost best hoog maar met name de duur veel te lang. Is het ook echt TE lang dat er iets niet goed is geïnstalleerd?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb inmiddels mijn airco installatie een jaar +- draaien:
* 1x Mitsubishi SCM 125ZM-S (buiten unit)
* 1x Mitusbishi SRK 50ZS-W (eetkamer/woonkamer)
* 1x Mitsubishi SRK 20ZS-W (kleine slaapkamer)
* 2x Mitsubishi SRK 25ZS-W (2 grote slaapkamers)

We gebruiken hem inmiddels ook voor verwarmen, naast enkel koelen. Oorspronkelijk was het enkel bedoeld als een airco installatie voor de zomer.

Nu gaat vrij regelmatig (lagere tempatuur buiten icm luchtvochtigheid buiten lijken de link) de buiten unit in een soort "raar" gedrag - Het RUN-lampje (groene lampje op de binnen unit) gaat dan knipperen, wat op zich niet gek is -- Volgens mij wordt er dan gewacht totdat de buiten unit op gang is gekomen en hete lucht kan produceren.

Maar dit knipperen blijft, je ziet dan de binnenkomende lucht temperatuur langzaam stijgen, maar deze haalt dan niet de gewenste temperatuur, waardoor de buiten unit eigenlijk gewoon oneindig blijft stampen, zonder het gewenste resultaat te behalen.

Hebben jullie hier toevallig ervaring mee? (Een installateur/specialist komt het sowieso oplossen, maar ik wil graag meer weten over wat hier speelt)

Daarnaast: Onderhoud enz. staat op de planning, maar ik moet nog even bekijken of ik de originele installateur e.e.a. wil laten uitvoeren, of dat ik een meer dedicated airco bedrijf wil inschakelen daarvoor. De originele installateur doet naast airco's nog heel veel andere dingen. Op zich geen negatieve ervaring met hem, maar andere specialisten die keken naar deze case merkten wel op dat e.e.a. toch een stuk beter kon (maar wellicht gebeurt dat altijd :p).

Hebben jullie nog tips mbt onderhoud? Ik merk sowieso dat bedrijven niet zo happig zijn om onderhoud e.d. uit te voeren op installaties die zij niet hebben geinstalleerd. Snap ik best, maar aan de andere kant, als je installateur bijvoorbeeld failliet is zul je toch moeten uitwijken, lijkt me.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
[...]

70 t/m 120 Kg ? Ik neem aan dat je de Groen / blauwe variant moet hebben? (30 t/m 55 Kg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
MarkV6 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:35:
[...]

En hoe heb je dat dan opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
DriesLec schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:49:
Panasonic doet raar.

Plots begon ie als n malle te blazen gisteren avond laat.
Dacht ja het is koud, ik ga slapen dus blaas jij maar id woonkamer. Vanmorgen viel ik achterover van verbruik, weer mijn graadje lager toegepast en gaat weer prima.

Maar nu komt het, ik was nog eens ah analyseren. De panasonic lijkt de gevraagde temperatuur plots zelf te verhogen gisterenavond zonder dat ik iets gevraagd of aangepast had.
Zie groene lijn. Dat haalt ie natuurlijk nooit met deze temperaturen en maar blazen, meest bizare is dat de temperatuur ook niet echt omhoog gaat binnen.

Iemand die er logica in ziet?
Is blauw niet je gevraagde temperatuur/setpoint? Zwart is temperatuur buiten en groen temperatuur binnen (return air temperature), maar die kan enorm afwijken.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 16-01-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:07
mdeiman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:51:

Bij starten van een defrost gaat de kanaalairco uit en blaast geen lucht meer. Dat duurt standaard 15 minuren.
Best lang.

Na die 15 minuten komt de luchtstroom weer langzaam op gang en duurt het ook weer 15 minuten totdat de luchtstroom weer op temperatuur is.
Best lang.

Dit is met stand auto of fan stand 2. Bij stand 3 gaat vermogen iets van 2000 watt omhoog maar heb je nog sneller defrosts. Dat is wel logisch.

Ik vind het aantal defrost best hoog maar met name de duur veel te lang. Is het ook echt TE lang dat er iets niet goed is geïnstalleerd?
Teveel defrosts die lang duren = even koudemiddel laten checken en indien te weinig, lek opsporen.

Heb dat ook gehad met een LG MU3R21 van de buren. Konden hier met allemaal dezelfde units bij elkaar afkijken wat normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
mdeiman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:51:

Best lang.

Best lang.
Afgelopen dagen in Noord Holland geen enkele defrost gehad. Ik schat ik dat van uit naar weer warme lucht 20 minuten is.
Zie je dan ook dat de buitenunit wit van het ijs is?

Uit mijn logging haal ik dat het opgenomen vermogen bij aanzetten 3,5kW is uitblaas lucht 45º. Na verloop van tijd daalt het tot 2kW en 32º. Maar lager gaat het niet worden, hij gaat uit.
Na van alles uitproberen met field settings en geen resultaat is wat wel helpt, het maximaal vermogen limiteren. Op 70% neemt hij dan altijd 1300W en op 40% 700W.
Afhankelijk van de buiten temperatuur moet ik dit steeds veranderen.
In koelmode gaat hij wel heel ver terugregelen, het lijkt of de kanaalunit niet echt gemaakt is voor verwarmen.
Heb jij dat ook bij je Daikin kanaalunit?

De veren eronder zijn weg, opgelost door het vermogen te limiteren, minder compressor toeren minder lawaai. Alleen onder nul zal hij op 100% moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 13:39
ga ff ergens anders stoken..

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 16-01-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 15:40
don't feed the troll

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 16-01-2024 13:21 ]

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:19
Technician- schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:58:
Ik hoor het al, niks waard dat L/L bij echte koude.
Beter gewoon een L/W pomp nemen.

Of een VRF met cascade systeem die om en om ontdooit. Maar das voor groot spul.
Alsof L/W niet stuk kan en niet hoeft te ontdooien ;)
Af en toe een weekje kou hoeft echt geen probleem te zijn. Ja, wel met een onderbemeten unit waar je adhoc mee verwarmt.
Wij waren een week op vakantie en hebben daarna tijdens de vorst de benedenverdieping van 13 °C in twee dagen weer op temperatuur (~19 °C, setpoint 21 °C). Daar heeft de unit niet eens voor hoeven stampen; 's nachts valt hij af en toe al weer even stil omdat hij bij kou niet lager kan dan 275 W. Het is binnen dan ~17 °C (setpoint 19 °C, 2 graden offset uitgeschakeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

GermanPivo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Je kan toch gewoon op reageer drukken? Maar die staat uit zodat je niet om de topic warning heen kan.
Ja snap ik.

En als ik algemeen een vraag wil stellen?

Edit: Ik ben dus zieker dan dat ik zelf in de gaten heb. 8)7 |:( Of bril schoonmaken.

Ik zal zo "reageren"

[ Voor 17% gewijzigd door Seafarer op 16-01-2024 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Seafarer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Ja snap ik.

En als ik algemeen een vraag wil stellen?
Lees de topic warning, doe er wat mee, druk op reageer en stel je vraag. :+

[ Voor 1% gewijzigd door GermanPivo op 16-01-2024 14:07 . Reden: Je ninja-edit was te snel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Martin7182 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Af en toe een weekje kou hoeft echt geen probleem te zijn. Ja, wel met een onderbemeten unit waar je adhoc mee verwarmt.
Wij waren een week op vakantie en hebben daarna tijdens de vorst de benedenverdieping van 13 °C in twee dagen weer op temperatuur (~19 °C, setpoint 21 °C). Daar heeft de unit niet eens voor hoeven stampen; 's nachts valt hij af en toe al weer even stil omdat hij bij kou niet lager kan dan 275 W. Het is binnen dan ~17 °C (setpoint 19 °C, 2 graden offset uitgeschakeld).
Sorry wist niet dat het gevoelig lag :$

Heb zelf nog ook L/L (deels) en weet dat het ook prima werkt!
Zolder, schuur en serre.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
ZtaaB schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Op het moment zit ie rond de 500Wh en op de koude dagen waarbij het -7 was rond de 750Wh.

Het huis is gewoon niet heel goed geisoleerd dus als ik m 's avonds zou verlagen van 21 naar bv 18 graden vind ik het te lang duren om in de ochtend weer op te stoken naar 21 graden.
Om die 3 graden er dus weer bij te krijgen stook ik die paar kWh dus weer op bij weer opwarmen naar 21 graden
Dus zou ik netto niets besparen ten opzichte van gewoon door blijven stoken op 21 graden.
Ik zie dit hier vaker misgaan.

Vermogen (P) druk je uit in W (Watt) ofwel Joule/s.

Verbruik druk je uit in Wh (watt-uur) of kWh, dat is het aantal Watt verbruikt *3600(s), seconden in 1 uur. 1kWh = 3.600.000J. Wh is feitelijk hetzelfde, maar dan 1000x minder. Het verbruik van bv. EV's druk je meestal (meest nauwkeurig) uit in Wh/km. (wattuur per kilometer).

Je apparaat verbruikt dus een zeker vermogen in Watt, bij mij is dat op dit moment 948W (waar 2 units op draaien). Na 1 uur heeft hij dus, mits deze waarde constant zou zijn 0,948kWh gebruikt.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Tanuki schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:57:
Ik heb inmiddels mijn airco installatie een jaar +- draaien:
* 1x Mitsubishi SCM 125ZM-S
* 1x Mitsubishi SRK 20ZS-W
* 2x Mitsubishi SRK 25ZS-W

We gebruiken hem inmiddels ook voor verwarmen, naast enkel koelen. Oorspronkelijk was het enkel bedoeld als een airco installatie voor de zomer.

Nu gaat vrij regelmatig (lagere tempatuur buiten icm luchtvochtigheid buiten lijken de link) de buiten unit in een soort "raar" gedrag - Het RUN-lampje (groene lampje op de binnen unit) gaat dan knipperen, wat op zich niet gek is -- Volgens mij wordt er dan gewacht totdat de buiten unit op gang is gekomen en hete lucht kan produceren.

Maar dit knipperen blijft, je ziet dan de binnenkomende lucht temperatuur langzaam stijgen, maar deze haalt dan niet de gewenste temperatuur, waardoor de buiten unit eigenlijk gewoon oneindig blijft stampen, zonder het gewenste resultaat te behalen.

Hebben jullie hier toevallig ervaring mee? (Een installateur/specialist komt het sowieso oplossen, maar ik wil graag meer weten over wat hier speelt)

Daarnaast: Onderhoud enz. staat op de planning, maar ik moet nog even bekijken of ik de originele installateur e.e.a. wil laten uitvoeren, of dat ik een meer dedicated airco bedrijf wil inschakelen daarvoor. De originele installateur doet naast airco's nog heel veel andere dingen. Op zich geen negatieve ervaring met hem, maar andere specialisten die keken naar deze case merkten wel op dat e.e.a. toch een stuk beter kon (maar wellicht gebeurt dat altijd :p).

Hebben jullie nog tips mbt onderhoud? Ik merk sowieso dat bedrijven niet zo happig zijn om onderhoud e.d. uit te voeren op installaties die zij niet hebben geinstalleerd. Snap ik best, maar aan de andere kant, als je installateur bijvoorbeeld failliet is zul je toch moeten uitwijken, lijkt me.
Heb je een 12,5kW buitenunit met binnen in totaal 7kW afgiftevermogen?

Knipperen van het RUN-lampje kan een defrost zijn, of de unit die de 'hot-keep' functie gebruikt. Dan blaast die even niet tot de warmtewisselaar warm is zodat die geen koude lucht rond blaast.

[ Voor 4% gewijzigd door TereZz op 16-01-2024 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TereZz schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Heb je een 12,5kW buitenunit met binnen in totaal 7kW afgiftevermogen?
Terechte opmerking. Nee, ik heb het originele bericht aangepast.
* 1x Mitsubishi SCM 125ZM-S (buiten unit)
* 1x Mitusbishi SRK 50ZS-W (eetkamer/woonkamer)
* 1x Mitsubishi SRK 20ZS-W (kleine slaapkamer)
* 2x Mitsubishi SRK 25ZS-W (2 grote slaapkamers)
De 5kW unit ontbrak in mijn originele post.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Tsjeeemig, ik heb de reageer knop gevonden. 8)7 (ik schaam me dood)

Ik zit al lang mee te lezen en verbaas me toch een beetje over installaties die perfect werken en drama's. Het is natuurlijk helemaal waar dat er veel factoren invloed hebben. Maar zelf kom ik van de koel en vries vaart en daar was alles wel iets groter. Maar je had tenminste wel drukmeters erop zitten zodat je weet wat je aan het doen bent. Meestal waren we aan het diepvriezen. Maar je kon duidelijk aan de zuigdruk zien dat je verdampers dicht vroren of begonnen dicht te vriezen. Of als je zeewater condensor ging vervuilen dan liep de persdruk op.
Niemand heeft persgas en zuiggas meters erop zitten? Om de werking wat beter te kunnen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:54
GermanPivo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:07:
[...]

offtopic:
@Seafarer Dit, en om slowchat te voorkomen. Aangezien het een vrij populair topic is ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
  • Laatst online: 21-09 22:22
GermanPivo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Is blauw niet je gevraagde temperatuur/setpoint? Zwart is temperatuur buiten en groen temperatuur binnen (return air temperature), maar die kan enorm afwijken.
Walk of shame!
Je hebt gelijk.
Kan je wel garanderen dat het geen 30 graden was 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Seafarer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:31:

Niemand heeft persgas en zuiggas meters erop zitten? Om de werking wat beter te kunnen beoordelen.
Via de Madokka app kan ik die zien, lagedruk kan 6 bar zijn hogedruk rond de 20 en kan oplopen tot 30 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
MarkV6 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Afgelopen dagen in Noord Holland geen enkele defrost gehad. Ik schat ik dat van uit naar weer warme lucht 20 minuten is.

Uit mijn logging haal ik dat het opgenomen vermogen bij aanzetten 3,5kW is uitblaas lucht 45º. Na verloop van tijd daalt het tot 2kW en 32º. Maar lager gaat het niet worden, hij gaat uit.
Na van alles uitproberen met field settings en geen resultaat is wat wel helpt, het maximaal vermogen limiteren. Op 70% neemt hij dan altijd 1300W en op 40% 700W.
In koelmode gaat hij wel heel ver terugregelen, het lijkt of de kanaalunit niet echt gemaakt is voor verwarmen.

De veren eronder zijn weg, opgelost door het vermogen te limiteren, minder compressor toeren minder lawaai. Alleen onder nul zal hij op 100% moeten.
Oei. Ik heb uit interesse voor je gezocht naar het minimaal verwarmingsvermogen van jouw buitenunit. Als je Googled naar "Sky-Air_Product-catalogue_for-professional-network_ECPNL-BE20-100_Dutch.pdf" lees je dat zijn kleinere broertje de 60 terug kan moduleren naar 1,7kW verwarmen en 1,6kW koelen. Bij de grotere units worden die niet gedefinieerd. Die doen dan vermoedelijk meer maar schamen zich ervoor om dat vast te leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Seafarer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:31:
Tsjeeemig, ik heb de reageer knop gevonden. 8)7 (ik schaam me dood)

Ik zit al lang mee te lezen en verbaas me toch een beetje over installaties die perfect werken en drama's. Het is natuurlijk helemaal waar dat er veel factoren invloed hebben. Maar zelf kom ik van de koel en vries vaart en daar was alles wel iets groter. Maar je had tenminste wel drukmeters erop zitten zodat je weet wat je aan het doen bent. Meestal waren we aan het diepvriezen. Maar je kon duidelijk aan de zuigdruk zien dat je verdampers dicht vroren of begonnen dicht te vriezen. Of als je zeewater condensor ging vervuilen dan liep de persdruk op.
Bij inverters heb je veel minder aan die gegevens omdat de regeling de compressor en LEV gaat beïnvloeden waardoor de druk best goed kan lijken. Anders dan bij stationaire installaties waar je idd veel uit kan leiden bv je pijlglas of aanvriezen van leidingen uit verdampers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12:43
Ik heb een vraag over de regeling van mijn LG airco die wij gebruiken voor verwarmen.
Voor de regeling gebruik ik de LG Thinq app, maar de mogelijkheden daarin zijn echt hopeloos beperkt. In het verwarmingsschema zou ik naast de aan/uit tijden ook graag de temperatuur kunnen instellen en dat is in die app niet mogelijk.

Weet iemand een alternatieve optie voor LG waarmee ik in het verwarmingsschema ook de temperatuur kan instellen? Of heb ik gewoon dikke vette pech?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich_el
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 12:01
Fritso schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:11:
Ik heb een vraag over de regeling van mijn LG airco die wij gebruiken voor verwarmen.
Voor de regeling gebruik ik de LG Thinq app, maar de mogelijkheden daarin zijn echt hopeloos beperkt. In het verwarmingsschema zou ik naast de aan/uit tijden ook graag de temperatuur kunnen instellen en dat is in die app niet mogelijk.

Weet iemand een alternatieve optie voor LG waarmee ik in het verwarmingsschema ook de temperatuur kan instellen? Of heb ik gewoon dikke vette pech?
Ik gebruik een sensibo air. Deze kun je ook koppelen in homeassistant, en dan daar aansturen middels een send full state, ofwel alles in 1x sturen wat je wil sturen richting je unit (setpoint, fanspeed, temperatuur etc.)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPapR3Z8ZSq5fhakyypGVtGIOCE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KXIl0quHPWYBlTw6zFZ5DA2O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Mich_el op 16-01-2024 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Alleen het afgiftesysteem in je huis is anders met L/W, dat @Technician- denkt dat je een totaal ander gedrag krijgt van een buitenunit wanneer je het aansluit op water in je huis, is van de zotte.

Met mijn 3MXM68 kan ik prima op vraag verwarmen, scheelt niks in hoevaak hij moet ontdooien. Bij je lucht/water merk je er alleen niks van omdat je niet ineens merkt dat je watertemperatuur een graadje, misschien 2 zal dalen.

En beter een L/W pomp.

Ja joh, met een multi split met 6,8kW buitenunit was ik 4000 kwijt inclusief installatie.

Met een lucht-water was ik waarschijnlijk al 6000-8000 kwijt om alleen het afgifte systeem aan te passen. Daarna zou er waarschijnlijk nog 3-5000 bijkomen.

In Scandinavie heb je niet voor niets van die 'nordic' modellen. Lucht/lucht is prima geschikt om bij lage buitentemperaturen te verwarmen.

Alleen net als bij lucht/water is gewoon de isolatie belangrijk. Maar dat is altijd belangrijk. Het een is niet per se beter dan het ander.

Lucht/water moet veel langer aanstaan voordat je een comfortabele temperatuur in huis hebt, want eerst moet een betonblok opwarmen voordat je wat warmte in huis hebt. Met L/L kan je in een half uurtje gewoon een heel aangenaam temperatuurtje in je huis hebben hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 23:39

mdeiman

Projet 45

MarkV6 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Aan de achterkant inderdaad ijs. Helemaal wit.
Ik heb alles van MHI.
FDC140VSX warmtepomp
FDU140VH kanaalairco

Totale duur van een half uur is wel te lang. Minder vermogen door fan stand op 1 is een optie maar dan wordt het niet warm genoeg meer.
Fanstand is bij bij direct gekoppeld aan vermogen lijkt het.
Fan 1 circa 1800 Watt
Fan 2 circa 3800 Watt
Fan 3 circa 6500 Watt
Fan 4 niet geprobeerd nog.

Een auto stand, maakt die ook gebruik van deze standen of is dat echt een glijdende schaal?

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Hier heb ik de lg thinq cloud gekoppeld aan home assistant.
Hiervoor is er in hacs een addon te vinden .

Home assistant stuurt de lg's in huis aan zoals in en uitschakelen, setpoint en fan stand.

Gebruik de lg app op mijn telefoon nooit.

[ Voor 3% gewijzigd door bgrr op 16-01-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
mdeiman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Aan de achterkant inderdaad ijs. Helemaal wit.
Ik heb alles van MHI.
FDC140VSX warmtepomp
FDU140VH kanaalairco

Totale duur van een half uur is wel te lang. Minder vermogen door fan stand op 1 is een optie maar dan wordt het niet warm genoeg meer.
Fanstand is bij bij direct gekoppeld aan vermogen lijkt het.
Fan 1 circa 1800 Watt
Fan 2 circa 3800 Watt
Fan 3 circa 6500 Watt
Fan 4 niet geprobeerd nog.

Een auto stand, maakt die ook gebruik van deze standen of is dat echt een glijdende schaal?
De autostand maakt gebruikt van de gehele range aan vermogen én fanstanden. Afhankelijk van de set temp. In mijn ervaring werkt de auto stand fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12:43
Mich_el schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Ik gebruik een sensibo air. Deze kun je ook koppelen in homeassistant, en dan daar aansturen middels een send full state, ofwel alles in 1x sturen wat je wil sturen richting je unit (setpoint, fanspeed, temperatuur etc.)[Afbeelding]
Thanks! Dat is precies wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 163% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-09 20:13
Yellos schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:26:
Ik heb met deze temperaturen toch een probleem.

Mijn Daikin Perfera 3,5kwh houd het prima vol en kan het onder goed op temperatuur houden en zelfs opwarmen als ik hem echt laat stampen. Ik merkte echter direct na plaatsing al een diepe brommende resonantie door de woning als hij hard moet werken. Rubberen trillingsdempers laten plaatsen en klaar....dacht ik. Sinds die dempers zijn geplaatst is het niet meer onder 0 geweest vorig jaar.

Nu is het weer heel erg koud en merk ik toch weer die brom/resonantie door de woning. Om mezelf en de buren rustig te laten slapen zet ik hem 's nachts uit, maar dan koelt de woning weer te veel af.
Hier hangt ook een Perfera 3,5kW single split die bij buitentemperaturen onder het vriespunt regelmatig een diepe brom gaf. Ik heb hem "buitenunit stil" (via afstandsbediening, kan niet via app...) en 80% vraagbesturing gezet, dit geeft al een flinke verbetering! Ventilatorsnelheid stond al op auto met verticale swing aan.

Het minimaal opgenomen vermogen in de verwarmingsmodus is volgens de specs 320W. In de praktijk draait mijn unit langdurige periodes op 140-200W vermogen (een behoorlijk stuk lager dus), waarbij die lekker rustig pruttelt en de ruimte prima op temperatuur kan houden. Ik heb hem momenteel 24/7 aan staan. Het stroomverbruik per dag is momenteel ongeveer 5kWh (temperaturen dag en nacht rond het vriespunt), toen het vorige week iets kouder was was dit ongeveer 6kWh. Omdat de unit zo lekker rustig kan pruttelen heb ik ook amper last van defrosts.

Zo zie je ook maar weer dat de harde specs soms wel eens mee kunnen vallen, ook bij Daikin. ;)

Binnenkort komt er nog een 2,5kWh Stylish in de werkkamer, hier zit eigenlijk dezelfde (softwarematige geknepen) buitenunit op als die van de 3,5kWh Perfera. Ik verwacht dat de buitenunit van de Stylish niet zo erg als de niet geknepen Perfera gaat resoneren en in de praktijk ook terug zal kunnen moduleren naar +-130-140W opgenomen vermogen in de verwarmingsstand. We gaan het zien! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Yellos
Hier staat de 3,5kWh Perfera in de tuin, geen bromtoon, ook niet op vollast.

Heb wel eens gehoort dat niet elke trillingsdemper geschikt is, sommige verliezen hun werking bij vorst zoals autozomerbanden dat ook doen, rubbersamenstelling wordt hard, je ziet vaak dat ze veren plaatsen om het te verhelpen.

Iets met "rubberhardheden".

@niwresixel Ik zou "buitenunit" stil niet gebruiken gezien dat de buitenventilator ook knijpt wat redement kost, je kan ook vraagbesturing knijpen op 50%.
Buitenunit stil knijpt de compressor wel verder dan 80%.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
TereZz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Vandaag even mee zitten spelen. Werkt prima op eco. Super fijn dat ik nu ook op halve graden kan verwarmen.

Enige irritante met ECO is als ik weer adhoc wil gaan verwarmen, dan gaat die op eco het eerst 1.5 graad te warm maken. (En dus extra energie voor niks vreten. Lekkere ECO stand... Haha)

Ik zet gewoon in het schema om hem het eerste uur te knijpen met silent mode. Mooie rustige opstart. :P

Owja... En dattie de fan stand blokkeerd. Is de eco stand gelijk aan de auto stand trouwens qua fanspeed? Of begrenst die de boel toch nog stiekem ergens?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFuAhLkIwC9t-iab1-aO70S15FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGMFSBcVn4v7d2elsYGubmIu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door xHEMANx op 16-01-2024 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
niwresixel schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:29:
[...]

Hier hangt ook een Perfera 3,5kW single split die bij buitentemperaturen onder het vriespunt regelmatig een diepe brom gaf. Ik heb hem "buitenunit stil" (via afstandsbediening, kan niet via app...) en 80% vraagbesturing gezet, dit geeft al een flinke verbetering! Ventilatorsnelheid stond al op auto met verticale swing aan.

Het minimaal opgenomen vermogen in de verwarmingsmodus is volgens de specs 320W. In de praktijk draait mijn unit langdurige periodes op 140-200W vermogen (een behoorlijk stuk lager dus), waarbij die lekker rustig pruttelt en de ruimte prima op temperatuur kan houden. Ik heb hem momenteel 24/7 aan staan. Het stroomverbruik per dag is momenteel ongeveer 5kWh (temperaturen dag en nacht rond het vriespunt), toen het vorige week iets kouder was was dit ongeveer 6kWh. Omdat de unit zo lekker rustig kan pruttelen heb ik ook amper last van defrosts.

Zo zie je ook maar weer dat de harde specs soms wel eens mee kunnen vallen, ook bij Daikin. ;)

Binnenkort komt er nog een 2,5kWh Stylish in de werkkamer, hier zit eigenlijk dezelfde (softwarematige geknepen) buitenunit op als die van de 3,5kWh Perfera. Ik verwacht dat de buitenunit van de Stylish niet zo erg als de niet geknepen Perfera gaat resoneren en in de praktijk ook terug zal kunnen moduleren naar +-130-140W opgenomen vermogen in de verwarmingsstand. We gaan het zien! 8)
Als het in de nachtelijke uurtjes vriest zet ik hem vaak 's nachts op 65% demand control, unit doet dan om de paar uur wel zo'n "oil return cycle" trekt max 970W ofzo (continu 2 units aan het verwarmen) en houdt de tent mooi op 16-17°C bij mij. Gezien mijn matige isolatie perfect.

Hiermee zoeft mijn MXM68 buitenunit gewoon rustig, geen snerpende compressor ofzo. Zo kan geen enkele van mijn buren hier last van ondervinden. Als ik hem gewoon normaal laat draaien, kan ie best eens 2kW aantikken maar dan hoor je hem best goed.

Nog steeds zit ik op de hoek en zitten mijn overburen aan de andere kant vd straat, waar nog een stuk tuin en parkeerplaats tussen zit - maar dan nog. Je wilt geen slapende honden wakker maken.

Ik zou gewoon even kijken wat je met demand control bereikt!

Met vorst zet ik hem dan overdag, als de temp hoger is op "automatisch" - bij demand control, dan werkt hij super en kom ik in een warm huisje thuis O+ _/-\o_

Ik ben echt super blij hiermee, het doet me alleen pijn dat ik omgerekend voor mijn SWW kuubjes gas bijna 8 euro per m3 betaal :z _O- -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Bij inverters heb je veel minder aan die gegevens omdat de regeling de compressor en LEV gaat beïnvloeden waardoor de druk best goed kan lijken. Anders dan bij stationaire installaties waar je idd veel uit kan leiden bv je pijlglas of aanvriezen van leidingen uit verdampers.
Das waar de interpretatie wordt dan een stuk moeilijker tot onmogenlijk.

Wij hadden meestal 6 cilinders waarbij cilinders uitgeschakeld werden d.m.v. kleplichting. daaraan kon je zien hoeveel % je draaide. Das een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:34

Is en blijft beperkt ze willen perse dat je die thermostaat voor aan de muur haalt. Beste is esp32 dongle en dan een interface zelf maken maar ik moet mijn ouders nog overhalen dat die de unit niet 'op blaast'. Mocht het er van komen dan laat ik het zeker weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Zo, de boel hangt en draait. Gas overal uit.

Slecht/matig geisoleerd huis. Ongeveer 100m2 (denk zo'n 250m3)

3mxm52A buitenunit
3.5 perfera in de woonkamer (22m2 - 55m3)
2.0 perfera in de (veel gebruikte) kamer boven (12m2 - 27m3)

de deuren staan open om de rest van het huis op 16-18 graden te houden.
woonkamer setting 24/7 op 20 graden
kamer boven 's nachts 17.5 overdag 19.5

met de huidige temperatuur (sinds de boel aanstaat rond het vriespunt)

kamer boven komt ongeveer uit op de gevraagde temperatuur, woonkamer vooralsnog op 1 graad lager. Andere ruimtes ongeveer 16 graden

vrij steady gebruik van 1kW

(Buitenunit nachtmode is nogal een dingetje geloof ik, kan sowieso niet via de app toch? Heb het nu maar even laten gaan. Mochten de buren er last van hebben kijk ik wel verder. En dat zijn niet snel mensen die ergens last van hebben gelukkig.)

Vandaag en morgen worden er roedes en isolerende gordijnen opgehangen voor de ruimtes boven om de koude muren en slechte kozijnen een beetje af te schermen. Heb daar bij ons vorige huis ook goede ervaringen mee gehad. Kon het toen zelfs in een kamer met enkel glas aangenaam houden.

[ Voor 40% gewijzigd door ArthurMorgan op 17-01-2024 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
mr_evil08 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:44:
@Yellos
Hier staat de 3,5kWh Perfera in de tuin, geen bromtoon, ook niet op vollast.

Heb wel eens gehoort dat niet elke trillingsdemper geschikt is, sommige verliezen hun werking bij vorst zoals autozomerbanden dat ook doen, rubbersamenstelling wordt hard, je ziet vaak dat ze veren plaatsen om het te verhelpen.

Iets met "rubberhardheden".

@niwresixel Ik zou "buitenunit" stil niet gebruiken gezien dat de buitenventilator ook knijpt wat redement kost, je kan ook vraagbesturing knijpen op 50%.
Buitenunit stil knijpt de compressor wel verder dan 80%.
Ja dat dacht ik ook al. Rubber wordt hard en brommen wordt erger. Daarom werkt dat schuim er tussen denk ik ook zo goed, dat blijft gewoon zacht. Nu al 2 nachten geen problemen meer! erg fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:28:

3mxm52A buitenunit

kamer boven komt ongeveer uit op de gevraagde temperatuur, woonkamer vooralsnog op 1 graad lager. Andere ruimtes ongeveer 16 graden

(Buitenunit nachtmode is nogal een dingetje geloof ik, kan sowieso niet via de app toch? Heb het nu maar even laten gaan. Mochten de buren er last van hebben kijk ik wel verder. En dat zijn niet snel mensen die ergens last van hebben gelukkig.)

Vandaag en morgen worden er roedes en isolerende gordijnen opgehangen voor de ruimtes boven om de koude muren en slechte kozijnen een beetje af te schermen. Heb daar bij ons vorige huis ook goede ervaringen mee gehad. Kon het toen zelfs in een kamer met enkel glas aangenaam houden.
Bij de Perfera zie ik Buitenunit geruisloos gewoon in de app staan, bij de Stylish kan het weer alleen via de afstandsbediening. Zelfde voor Eco mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Who_Dat schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Scheelt dat echt veel in verbruik? Ik zit er zelf ook over te denken, maar ga dat nooit helemaal afgesloten krijgen, waardoor er toch nog lucht ontsnapt naar boven.
En zou je een foto willen delen hoe dat er bij jou uit ziet? Mag ook via pb natuurlijk.
Pb gestuurd. Hoeveel het precies scheelt weet ik niet, maar de airco draait een stuk zachter met het gordijn dicht. Er ontsnapt nog wel wat warmte naar boven, maar niet zoveel. Geen gaten geboord, na het stookseizoen zie je er niks meer van :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
ArthurMorgan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:28:

3mxm52A buitenunit

Nope, die 'quiet mode' voor de buitenunit kan niet via de app.. Dat vind ik persoonlijk echt wel dom B)

Ik heb zelf een aantal dingen geprobeerd, demand control op 65% zoals ik boven omschreef, maar ik heb gemerkt dat demand control op automatisch ook goed werkt bij mij.

Volgens mij is dat een soort 'lerende' functie, als ik de temp dan in de nacht iets lager zet, pruttelt ie gewoon rustig door op iets van 900W :)

Ben wel benieuwd hoe die 3MXM52 het doet! Qua oppervlakte en kubieke meters heb je precies hetzelfde als ik, ook met matige isolatie :+

Hoeveel was je gasverbruik? En woon je in een rijtjeshuis, hoekwoning, vrijstaand of misschien een appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Navi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Bij de Perfera zie ik Buitenunit geruisloos gewoon in de app staan, bij de Stylish kan het weer alleen via de afstandsbediening. Zelfde voor Eco mode.
Heb je een screenshot? Bij mijn Emura's zie ik dit niet staan helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
Navi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Staat in de app inderdaad, en je kunt het schuifje ook op "aan" zetten maar die springt dan direct weer terug naar "off", Functie werkt inderdaad alleen via de afstandsbediening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
Yay, het vriest dus geen defrosts meer!

Bij mij staat de unit in een kleine slecht geisoleerde slaapkamer. Hoe voelt het in een goed geisoleerde en grote kamer? Ik kan me voorstellen dat je dan een grotere buffer aan lucht, maar ook massa hebt die op temperatuur is. Of blijf je een defrost ook dan wel merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08
TereZz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:30:
Yay, het vriest dus geen defrosts meer!

Bij mij staat de unit in een kleine slecht geisoleerde slaapkamer. Hoe voelt het in een goed geisoleerde en grote kamer? Ik kan me voorstellen dat je dan een grotere buffer aan lucht, maar ook massa hebt die op temperatuur is. Of blijf je een defrost ook dan wel merken?
als je een defrost merkt, dan is er iets goed mis met je huis of moet je wat meer aantrekken dan alleen je onderbroek, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Mijn panasonic split had ik gisteravond aangezet (is in mijn atelier, dus draait niet 24/7) en hij kwam wel aardig op gang maar na een klein uurtje ging de klep dicht en de statusled knipperde groen.
Ik vermoede defrost maar vond het nogal lang duren, en al na een uur? Mijn WP had er "pas" 7 in 20uur gedaan. Na wat knoppendrukken en uiteindelijk uit/aan heeft geholpen en na 5 a 10min liep hij weer. Foutmeldingen kan ik niet lekker uitlezen en dat valt me tegen, ik zie bij mijn WP echt kilometers aan stats maar dat blijft hierbij uit.

Ik draai de wifi unit CZ-TACG1, maar weet dat voor de WP er de cz-taw1 bestaat.
Doordat de TACG1 eenvoudig is, kan je wel bedienen maar geen stats zien in smart cloud app of als installer kan vanuit service cloud kan ik er ook niet op inloggen.

Heeft iemand een TAW1 of Heishamon op een split zitten? Kan je dan wel stats, defrosts en diepere settings / statistieken inzien?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Misanthropia schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:39:
[...]

als je een defrost merkt, dan is er iets goed mis met je huis of moet je wat meer aantrekken dan alleen je onderbroek, lijkt mij.
Lijkt me wat overdreven. Er zijn hier talloze mensen die het merken wanneer hun lucht/lucht unit een defrost doet en die huizen hebben echt niet allemaal serieuze mankementen. Dit is gewoon een eigenschap van L/L: bij een defrotst wordt er actief warmte van binnen naar buiten gebracht en dat kan je merken. En dat is ook goed te zien in dit topic.

Ik zet eerder zo mijn twijfels bij mensen die niets hiervan merken.. de warmtewisselaar binnen wordt echt goed koud bij een defrost. Dat kan je makkelijk voelen als je in de buurt bent van het ding.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yellos
[...]

Als ik langs de airco loopt en er blaast 30 graden uit, of er blaast 0 graden uit dan merk ik dat verschil wel hoor... niks mis met mijn huis verder en ik heb ook nog sokken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
barta123 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Nope, die 'quiet mode' voor de buitenunit kan niet via de app.. Dat vind ik persoonlijk echt wel dom B)

Ik heb zelf een aantal dingen geprobeerd, demand control op 65% zoals ik boven omschreef, maar ik heb gemerkt dat demand control op automatisch ook goed werkt bij mij.

Volgens mij is dat een soort 'lerende' functie, als ik de temp dan in de nacht iets lager zet, pruttelt ie gewoon rustig door op iets van 900W :)

Ben wel benieuwd hoe die 3MXM52 het doet! Qua oppervlakte en kubieke meters heb je precies hetzelfde als ik, ook met matige isolatie :+

Hoeveel was je gasverbruik? En woon je in een rijtjeshuis, hoekwoning, vrijstaand of misschien een appartement?
Rijtjeshuis met plat dak (zonnepanelen erop doet veel voor de isolatie daar. Plafond is met dezelfde binnen en buitentemperatuur en wind e.d.) minimaal 2 graden warmer nu.

We wonen hier nog geen jaar. Maar het vorige huis was nog slechter geïsoleerd, en daar gebruikten we tussen de 600 en 650 kuub per jaar puur aan CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Mensen voelen ineens geen (stralings)warmte meer.
Het is niet de defrost maar ook als de unit uitgeschakeld wordt, eigenschap van luchtverwarming net als pendelen comfortproblemen KAN geven.

Als massa nog koud is komt er een schep bovenop.
Dat de binnenunit erg koud wordt tijdens de-frost kun je niet voelen tenzij je letterlijk bovenop zit.

Met dit weer kunnen binnenunit,s behoorlijk warme lucht blazen, die van mij blaast wel 40-46 graden uit, als dat wegvalt voel je direct.

Zelfde prencipe als van warme naar koude ruimte gaan waardoor je lichaam ook even moet wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Glashelder schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Lijkt me wat overdreven. Er zijn hier talloze mensen die het merken wanneer hun lucht/lucht unit een defrost doet en die huizen hebben echt niet allemaal serieuze mankementen. Dit is gewoon een eigenschap van L/L: bij een defrotst wordt er actief warmte van binnen naar buiten gebracht en dat kan je merken. En dat is ook goed te zien in dit topic.

Ik zet eerder zo mijn twijfels bij mensen die niets hiervan merken.. de warmtewisselaar binnen wordt echt goed koud bij een defrost. Dat kan je makkelijk voelen als je in de buurt bent van het ding.
Ik merk niks van temperatuurdaling. Wat het verschil meer is, is dat je de luchtverplaatsing niet hoort, dus het wordt eventjes helemaal stil.

Maar in principe als je een stille unit hebt die goed gedimensioneerd is hoef je hem ook niet te horen.

Ik heb een 3,5kW unit op 120m3/50m2. Dat is te veel van het goede... Dan hoor je wel wat geluid. Met een ontdooicyclus hoor je dus wel ff dat het stil is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
ArthurMorgan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:08:
[...]

Rijtjeshuis met plat dak (zonnepanelen erop doet veel voor de isolatie daar. Plafond is met dezelfde binnen en buitentemperatuur en wind e.d.) minimaal 2 graden warmer nu.

We wonen hier nog geen jaar. Maar het vorige huis was nog slechter geïsoleerd, en daar gebruikten we tussen de 600 en 650 kuub per jaar puur aan CV.
En heb je wellicht info van de vorige bewoners?

650m3 is echt heel, heel erg weinig..

In mijn huis verbruikten de vorige bewoners zo'n 2300m3 per jaar... Ik zelf iets van 1000m3, misschien het laatste jaar (wat ik niet afgemaakt heb, met airco gestookt) 1200m3. Dus ik hoop onder de 2400 kWh te blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
barta123 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:44:
[...]

En heb je wellicht info van de vorige bewoners?

650m3 is echt heel, heel erg weinig..

In mijn huis verbruikten de vorige bewoners zo'n 2300m3 per jaar... Ik zelf iets van 1000m3, misschien het laatste jaar (wat ik niet afgemaakt heb, met airco gestookt) 1200m3. Dus ik hoop onder de 2400 kWh te blijven :)
Wij stookten ook erg zuinig. meestal onder de 19, en een paar uur 19 of 19,5 en geen verwarming in de tussenruimtes. Die dus erg koud werden. Heb geen info van de vorige bewoners verder.
Met de airco gaan we warmer stoken. Dus wordt wel echt een ander verbruik. Ik denk dat we qua kosten gelijk komen (ok, met saldering gewoon gratis stoken :) ) maar dus eerder richting de 4 keer zoveel electriciteit als eerst gas. (Even simpel 1 kWh tegen 1 m3 gezet.)

Eerder werkten we met zo laag mogelijk wat nog net comfortabel was, en nu gewoon echt comfortabel.

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 17-01-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Glashelder schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Dit is gewoon een eigenschap van L/L: bij een defrotst wordt er actief warmte van binnen naar buiten gebracht en dat kan je merken. En dat is ook goed te zien in dit topic.
Misschien is het niet bij iedereen hetzelfde, maar hier (MHI) wordt niet actief maar passief wat warmte van binnen naar buiten gebracht; de binnenunit wordt erg koud maar de ventilator staat uit. Ik merk eigenlijk alleen dat de warme luchtstroom wegvalt. Volgens mij wordt het ontdooien gewoon met COP 1 gedaan (zo'n 1200 W max. is het hier), niet met COP 4 omdat er warme binnenlucht gebruikt zou worden. Het duurt 5 minuten. Met 4800 W thermisch zou het maar 1 minuut duren, maar dan zou ik in een ijskoude luchtstroom zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
barta123 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:20:
[...]

Ik zou gewoon even kijken wat je met demand control bereikt!
@niwresixel bovenstaande is bijna het slechtste advies wat je kunt krijgen met een single split om de vraagbesturing aan te zetten met vorst, wellicht zal de buitenunit minder geluid maken (wat ook logisch is want je beperkt hiermee de compressor) maar dus ook flink minder warmte productie. Een multi is een heel ander verhaal. Het gebrom komt vaak doordat er ijs onder in je unit ligt, dit verergert het geluid, is dit het geval?

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 17-01-2024 11:56 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martin7182 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Misschien is het niet bij iedereen hetzelfde, maar hier (MHI) wordt niet actief maar passief wat warmte van binnen naar buiten gebracht; de binnenunit wordt erg koud maar de ventilator staat uit. Ik merk eigenlijk alleen dat de warme luchtstroom wegvalt. Volgens mij wordt het ontdooien gewoon met COP 1 gedaan (zo'n 1200 W max. is het hier), niet met COP 4 omdat er warme binnenlucht gebruikt zou worden. Het duurt 5 minuten. Met 4800 W thermisch zou het maar 1 minuut duren, maar dan zou ik in een ijskoude luchtstroom zitten.
Volgens mij is dat wel bij alle merken hetzelfde :)

Maar we kunnen er heel lang over discussiëren of je dit hoort te voelen of niet, feit is dat er hier best wel wat mensen zijn die gepost hebben dat ze het wèl merken en niet comfortabel vinden :+

Dan kan een individu wel roepen dat dat niet zo hoort te zijn.. maar dat is niet de realiteit voor de mensen die het wèl merken :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:07
Servee schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:55:
[...]

@niwresixel bovenstaande is bijna het slechtste advies wat je kunt krijgen met een single split om de vraagbesturing aan te zetten met vorst, wellicht zal de buitenunit minder geluid maken (wat ook logisch is want je beperkt hiermee de compressor) maar dus ook flink minder warmte productie. Een multi is een heel ander verhaal. Het gebrom komt vaak doordat er ijs onder in je unit ligt, dit verergert het geluid, is dit het geval?
Niet iedereen heeft 100% vermogen bij lichte vorst nodig, dan heb je een te kleine unit gekocht. Op de dagen met meest verbruik draait dat ding dan als een aan/uit unit met dramatisch slechte COP dan.

Als je de SCOP op energielabel wilt halen moet je deellast draaien op -2 buiten temperatuur. De Perfera 3.5 kW wordt getest bij

+2: 1.35 kW warmte geproduceerd
-7: 2.22 kW

En interpoleren tussen deze waardes. Als je dus 2+ kW vraag door niet te begrenzen en themostaat lekker hoog haal je de energielabel SCOP nooit.
Pagina: 1 ... 74 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic