Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
Navi schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Eergister toen het snachts -5 was en overdag rond het vriespunt zo’n 82kwh verbruikt met de 2x 5MXM90.

Houd daarmee 150m2 beneden op 21.5C en 150m2 boven op 17.5C.

Vrijstaand, B/C label.

Volgens mij helemaal niet zo slecht?
Niet zo heel gek lijkt me gezien de oppervlakte (al kan je beter in m³ praten) en het energielabel.

De meeste hier in dit topic zitten onder de 50m² voor een benedenverdieping.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 20:24
Vandaag voor een offerte voor 8 binnenunits en 2 buitenunits van ME bij een verdeler langs geweest voor ons toekomstig huis.

Ik weet dat bij jullie in NL meer MHI genomen wordt, t.o.v. de Mitsubishi Electrics, maar iemand die meer kan vertellen over de MXZ – 4F83VFHZ HYPERHEATING? Volgens de installateur (en de site van ME) verbetert de verwarmingsprestaties van het systeem en maakt het mogelijk om het op 100% te houden tot -25 °C buitentemperatuur, waardoor verwarming tot -30 °C gegarandeerd is en toonde daar ook een mooi grafiekje van.

Volgens de site:

Veilig verwarmen tot -30 °C
Geoptimaliseerde ontdooifunctie
Korte ontdooitijden
Binnenunits in vele moderne designs
Max. Continue verwarming tot 150 minuten
Combinatie met maximaal vier binnenunits bij gebruik als multisplitsysteem
Hyperverwarmingstechnologie
Bewezen betrouwbaarheid: 25 °C kamertemperatuur bij -20 °C buitentemperatuur

Iemand die dit kan beamen, of zijn het maar gewoon verkoopspraatjes?
En nog een andere vraag:

Onze leefruimte bestaat uit een mooie rechthoekige open ruimte van 4m op 8m. Wij hebben geen open keuken, dus deze ruimte is afgesloten van de keuken met een deur, net zoals de inkomhal.
Voor deze leefruimte voorziet hij 2 vloerunits (MFZ-KT35VG) met 3.5 KW koelvermogen en 4.3 KW verwarmingsvermogen.

Is dat niet teveel? Los van het feit dat er niet echt plek voorzien is voor 2 vloerunits, stelden de andere verdelers (wel van Daikin) maar 1 wandunit voor (wel een 4,2KW).
Misschien dat het technisch wel mogelijk is om in de living een wand en vloermodel met elkaar te combineren, al vrees ik dat het wandmodel zou komen boven het gedeelte waar zetel en tv komen te staan, wat ook niet ideaal is denk ik qua gevoel van de luchtcirculatie...
Momenteel staan er 2 accumulatie verwarmingen en een pelletkachel, deze laatste blijft (ten minste 1 jaar) staan en staat helemaal in het midden van de ruimte. Op de plek van 1 van de accumulatoren dacht ik dus een vloermodel te plaatsen, en de andere zou ik verwijderen omdat daar een zetel komt te staan...

Ter aanvulling:
Voor de rest van de volledige benedenverdieping had hij nog volgende binnenunits voorzien die op de MXZ – 4F83VFHZ aangesloten zouden worden:

Keuken (16m2): MSZ-AY25VG
Veranda (20m2): MSZ-AP35VG

[ Voor 5% gewijzigd door Desperation op 12-01-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:12
@Desperation maak even een draadje aan met alle ruimtes, units etc. Het lijkt wat veel, maar zonder verdere data is het niet te bepalen.

Hoeveel stook je nu op een koude dag? De accumulator is gewoon elektrisch, dus die kan je in kWh tellen. Verder nog gasverbruik en kilos hout(pellet)? Daarmee kan je uitrekenen hoeveel kWh je nodig hebt per 24 uur, delen door 24 = kW aircos nodig.

De hyperheating zijn in NL/BE niet perse nodig maar als je echt zoveel kW gaat vragen helpt het wel om de onderbrekingen kort te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasmij
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-05-2024
Dat quoten ging ffe niet lekker.

Zal morgen alles even plaatsen.
Hier oa ME MXZ – 4F83VFHZ HYPERHEATING en ook de gloednieuwe RW reeks. Wjij hebben een combinate van hang en vloerunits. Ook hebben we 2 multi splits en 1 single RW model. Alles hangt netjes aan de zijmuren van het huis op een m hoogte. We horen de buiten units bijna niet (als we buiten staan) en het geluid van de binnen units is echt zacht.

Huis is best groot;
11,8 x 18m benedenverdieping
11,8 x 10m verdieping 1
11,8 x 10m verdieping 2
Alles wordt hier door airco's van ME verwarmd.(en gekoeld).
Huis is van 2003 en heeft heel wat ramen/erkers.
Ben even op verlof en zal morgen wat meer posten.
Wij houden van warmte en in ons huis is het overal 23 graden: alle verdiepingen dus.
ME airco's zijn geweldig zuinig: wij zitten op deze "rotdagen" op ongeveer 35kwh.
Setpoints en wifi werken als een charm. Integratie met HA en de bijhorende automatisaties doen de rest.
Gedurende de "nachturen" lees 23u30-6u40 zetten we de temperatuur op 18.5 graden. Voor de rest op 23 graden :) :) :)

Ik kan ME gewoon aanbevelen. En ja, Belgisch dus en hier is het ook berekoud. Topkwaliteit.

[ Voor 96% gewijzigd door Jasmij op 12-01-2024 21:23 . Reden: prullen op een ipad en zien dat de tekst "slecht" is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
w00key schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:43:
@Desperation maak even een draadje aan met alle ruimtes, units etc. Het lijkt wat veel, maar zonder verdere data is het niet te bepalen.

Hoeveel stook je nu op een koude dag? De accumulator is gewoon elektrisch, dus die kan je in kWh tellen. Verder nog gasverbruik en kilos hout(pellet)? Daarmee kan je uitrekenen hoeveel kWh je nodig hebt per 24 uur, delen door 24 = kW aircos nodig.

De hyperheating zijn in NL/BE niet perse nodig maar als je echt zoveel kW gaat vragen helpt het wel om de onderbrekingen kort te houden.
Wij wonen er nog niet, in ons huidig hui verwarmen we met gascondensatieketel en radiatoren, dus kunnen moeilijk vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Desperation schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:00:
[...]

Wij wonen er nog niet, in ons huidig hui verwarmen we met gascondensatieketel en radiatoren, dus kunnen moeilijk vergelijken...
Dan bouwjaar / energielabel, ruimtes met groottes, ramen / deuren / bijzonderheden. Tussenwoning, twee onder een kap of vrijstaand maakt ook uit.

Maar voor 8x4=32 m2 en geen bijzonderheden, dwz niet bizar veel glas, is 1x 3.5 en in geval van Daikin, 1x 4.2 kW echt zat. En heel huis moet makkelijk op 1x 6.8 / 8 kW apparaat kunnen, of er moet iets bijzonders zijn. Dat is niet te bepalen met wat je nu geschreven hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 12-01-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:32
Alles valt en staat toch aan de druk die je aan de airco geeft. Hier nu 2c graden met 99% luchtvochtigheid en blijft draaien zonder defrosts. Terwijl als hij behoorlijk zwaar belast wordt met een lage luchtvochtigheid , zijn er veel defrosts.

[ Voor 6% gewijzigd door Rsport40 op 12-01-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
w00key schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:11:
[...]

Dan bouwjaar / energielabel, ruimtes met groottes, ramen / deuren / bijzonderheden. Tussenwoning, twee onder een kap of vrijstaand maakt ook uit.

Maar voor 8x4=32 m2 en geen bijzonderheden, dwz niet bizar veel glas, is 1x 3.5 en in geval van Daikin, 1x 4.2 kW echt zat. En heel huis moet makkelijk op 1x 6.8 / 8 kW apparaat kunnen, of er moet iets bijzonders zijn. Dat is niet te bepalen met wat je nu geschreven hebt.
Bouwjaar 1989, vrijstaande woning, zolder en kruipkelder zijn bij geisoleerd, gewone kleine ramen met dubbel glas van toen denk ik. De veranda (20m2) is aangebouwd en sluit aan via het toen overdekte terras, dus de toegang naar deze veranda gaat via een opendraaiend raam van 160 breed of de buitendeur via de keuken (16m2). Dus deze is volledig "afgesloten" van de leefruimte, en zal voornamelijk gebruikt worden in de tussenseizoenen, al wou ik er wel een wandunit voorzien. Verder bevinden zich op de benedenverdieping nog apart een wasruimte, garage, berging, wc en inkomhal die dus niet voorzien zijn voor binnenunits en waarvan enkel de inkomhal met een elektrische radiator kan verwarmd worden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK4ZL9m8KXPvPe0HyuNrmwh_w38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2WVrdc65kejlDLZCBIEFavOB.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Desperation op 12-01-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Desperation schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:44:
[...]

Bouwjaar 1989, vrijstaande villa, zolder en kruipkelder zijn bij geisoleerd, gewone kleine ramen met dubbel glas van toen denk ik. De veranda (20m2) is aangebouwd en sluit aan via het toen overdekte terras, dus de toegang naar deze veranda gaat via een opendraaiend raam van 160 breed of de buitendeur via de keuken (16m2). Verder bevinden zich op de benedenverdieping nog een wasruimte, garage, berging, wc en inkomhal die dus niet voorzien zijn voor binnenunits...
Hmm dan is 16 kW vermogen totaal opeens weer heel redelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Ruidasilva schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:39:
Kan iemand mij op weg helpen. Aangezien wij slapen op zolder heb ik 24/7 de MHI SKR25ZS-W op 18 automodus en economy mode staan. De verwachting is dat hij de temp rond de 16 graden houdt (volgens de user manual), zodat ik prima kan slapen. Maar de temperatuur loopt op tot rond de 19 graden, dat is voor ons veel te warm.

Hoe kan ik de offset instellen zodat hij een temperatuur van -2 graden aanhoud. Ik kan in mijn user manual nergens vinden hoe dit in te stellen is.

En in het kader van schoonhouden van de airco, die nu al een aantal weken 24/7 aan staat. Is het verstandig om het luchtfilter te reiningen eens per maand? En eventueel de Self Clean modus aan te zetten?
Unit uit doen. Dan 30 sec de power knop op de binnenunit inhouden tot hij 'pipi" zegt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upag1IZ4mR1oWSkMvR42520Rq7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiGcZOkqF99kECCqDH1Ham4x.jpg?f=fotoalbum_large

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:33
Desperation schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:00:
Vandaag voor een offerte voor 8 binnenunits en 2 buitenunits van ME bij een verdeler langs geweest voor ons toekomstig huis.

Ik weet dat bij jullie in NL meer MHI genomen wordt, t.o.v. de Mitsubishi Electrics, maar iemand die meer kan vertellen over de MXZ – 4F83VFHZ HYPERHEATING? Volgens de installateur (en de site van ME) verbetert de verwarmingsprestaties van het systeem en maakt het mogelijk om het op 100% te houden tot -25 °C buitentemperatuur, waardoor verwarming tot -30 °C gegarandeerd is en toonde daar ook een mooi grafiekje van.

Volgens de site:

Korte ontdooitijden

En nog een andere vraag:

Onze leefruimte bestaat uit een mooie rechthoekige open ruimte van 4m op 8m. Wij hebben geen open keuken, dus deze ruimte is afgesloten van de keuken met een deur, net zoals de inkomhal.
Voor deze leefruimte voorziet hij 2 vloerunits (MFZ-KT35VG) met 3.5 KW koelvermogen en 4.3 KW verwarmingsvermogen.

Is dat niet teveel? Los van het feit dat er niet echt plek voorzien is voor 2 vloerunits, stelden de andere verdelers (wel van Daikin) maar 1 wandunit voor (wel een 4,2KW).
Misschien dat het technisch wel mogelijk is om in de living een wand en vloermodel met elkaar te combineren, al vrees ik dat het wandmodel zou komen boven het gedeelte waar zetel en tv komen te staan, wat ook niet ideaal is denk ik qua gevoel van de luchtcirculatie...
Momenteel staan er 2 accumulatie verwarmingen en een pelletkachel, deze laatste blijft (ten minste 1 jaar) staan en staat helemaal in het midden van de ruimte. Op de plek van 1 van de accumulatoren dacht ik dus een vloermodel te plaatsen, en de andere zou ik verwijderen omdat daar een zetel komt te staan...

Ter aanvulling:
Voor de rest van de volledige benedenverdieping had hij nog volgende binnenunits voorzien die op de MXZ – 4F83VFHZ aangesloten zouden worden:

Geen ervaring met ME hier, sorry.

Waar ik over zat te denken, als je 2 binnenunits in de woonkamer plaatst zou ik er zelf voor kiezen 1 van de 2 onder de multisplit te laten vallen en de ander zou ik kiezen voor singlesplit.

Onze ervaring met een multisplit is erg goed, maar zelfs bij de meer efficiente is het minimaal opgenomen vermogen hoger dan bij een singlesplit. Een groot deel van het jaar zal je voldoende hebben aan het gebruik van 1 binnenunit in de woonkamer. Als je er voor kiest deze singlesplit te hebben, heb je waarschijnlijk gemiddeld dus een lager verbruik.

Misschien heeft dit nadelen, dat lees ik dan graag, maar dit is wat ik zelf zou doen. Zeker bij gebruik van zo'n grote multisplit. Ik heb hier geregeld posts zien verschijnen van mensen met een grote multisplit die genieten van de forse capaciteit wanneer ze het nodig hebben, maar die niet blij zijn met de hoeveelheid stroom die de unit verbruikt wanneer er maar weinig warmte of koelte nodig is.

Bij mhi scheelt het dacht ik makkelijk een Watt of 100 per uur, een singlesplit vs een multisplit. Wellicht is dat verschil bij de ME kleiner.

Bovendien heb je hiermee een backup bij uitval door bijvoorbeeld een defect of defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Desperation schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:00:

Volgens de site:

Korte ontdooitijden

En nog een andere vraag:

Ter aanvulling:

Is het een nieuwbouw? Dan lijken 8 units toch heel veel. Wij hebben ook geen open keuken maar laten gewoon de deur open, zodat de keuken geen unit nodig heeft. Slaapkamers hebben 1 unit om te koelen (nooit verwarmen), die kan de rest van de 1e verdieping ook redelijk koel houden. Kan je in/op de veranda geen zonnewering plaatsen of is het ook om te verwarmen? (een glazen ruimte verwarmen/koelen lijkt me sowieso absurd, hoort bijna in de categorie terrasverwarmers). Wij hebben 2 units voor het hele huis (1981), 2 x single split, is efficiënter en 900 euro goedkoper dan multi (ook Mitsubishi Electric). In de winter hebben we dus 1 warmtebron voor het hele huis, een 3,5 kW in de woonkamer. De badkamer blijft ook warm genoeg zonder extra verwarming, maar anders zou een IR-paneel ook nog kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2024 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasmij
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Is het een nieuwbouw? Dan lijken 8 units toch heel veel. Wij hebben ook geen open keuken maar laten gewoon de deur open, zodat de keuken geen unit nodig heeft. Slaapkamers hebben 1 unit om te koelen (nooit verwarmen), die kan de rest van de 1e verdieping ook redelijk koel houden. Kan je in/op de veranda geen zonnewering plaatsen of is het ook om te verwarmen? (een glazen ruimte verwarmen/koelen lijkt me sowieso absurd, hoort bijna in de categorie terrasverwarmers). Wij hebben 2 units voor het hele huis (1981), 2 x single split, is efficiënter en 900 euro goedkoper dan multi (ook Mitsubishi Electric). In de winter hebben we dus 1 warmtebron voor het hele huis, een 3,5 kW in de woonkamer. De badkamer blijft ook warm genoeg zonder extra verwarming, maar anders zou een IR-paneel ook nog kunnen.
Het is allemaal relatief aan het comfort dat je gewend bent.
Sommige mensen houden van 19 graden, anderen minstens 22 graden.
Sommigen vinden dat wanneer bv. in een hal een unit hangt, ook de deuren van slaapkamers openstaan (en daar dus geen unit hebben).
Ik heb 10k geïnvesteerd en heb dus 2 ME multi en 1 single:alles hyperheating (doen) en 1 RW model met binnenunit in woonkamer
woonkamer + open keuken: 2 binnenunits: 1 op de multi en 1 single
hal (U vorm): binnenunit
bureau: binnenunit
4 slaapkamers: binnenunit --> 1 slaapkamer is een soort studio, dus vloermodel
fitness: binnenunit
Wij gaan voor comfort: deuren kunnen dicht en hebben overal een "presence" detector staan.
Met een beetje prutsen in HA kan je dus ifv:
a) temperatuur
b) aanwezigheid in huis: soms zijn de kids op kamers en het systeem past zich via de presence detector aan.
op een heel simplele manier vermogen en temperatuur zetten.
Wij warmen dus soms op 23 graden en hebben nooit defrost. In de zomer staat de airco aan en dan zijn we safe. We doen aan energiedelen en hebben ergens 48 zonnepanelen staan.
Ben straks thuis en zal alle specs even posten.
Tot slot: buitenunits zijn zo geplaatst dat het ook esthetisch mooi is: goten in kleur huis en minimaal zichtbaar (weggewerkt via kruipkelder), garage enz... Hoe het eruitziet, is ook wel belangrijk, dus dat buitenunits nooit zichtbaar zijn als je het huis ziet, etc. Alles hangt dus af van wat je wenst.

[ Voor 10% gewijzigd door Jasmij op 13-01-2024 10:39 . Reden: verduidelijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:58

johan_solar

kitesurfing and coding

w00key schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:47:
Om het heeel simpel te maken:

COP / SCOP vergelijking tussen een A+++ Daikin en de Panasonic

[Afbeelding]

Bij alle temperaturen is de Panasonic beter. En bij -7: 3.18 kW @ 3.95 COP vs 2.22 kW @ 3.55 COP. En dus niet heel gek dat de gewogen gemiddelde voor West Europa ook beter is.
Ik ben dit complete topic aan het lezen, maar volgens mij is het in de afbeelding met de tabel +2 graden ipv -2 graden. Dat haal ik uit deze bron.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Jasmij schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Het is allemaal relatief aan het comfort dat je gewend bent.
Sommige mensen houden van 19 graden, anderen minstens 22 graden.
Sommigen vinden dat wanneer bv. in een hal een unit hangt, ook de deuren van slaapkamers openstaan (en daar dus geen unit hebben).
Ik heb 10k geïnvesteerd en heb dus 2 ME multi en 1 single:alles hyperheating (doen) en 1 RW model met binnenunit in woonkamer
woonkamer + open keuken: 2 binnenunits: 1 op de multi en 1 single
hal (U vorm): binnenunit
bureau: binnenunit
4 slaapkamers: binnenunit --> 1 slaapkamer is een soort studio, dus vloermodel
fitness: binnenunit
Wij gaan voor comfort: deuren kunnen dicht en hebben overal een "presence" detector staan.
Met een beetje prutsen in HA kan je dus ifv:
a) temperatuur
b) aanwezigheid in huis: soms zijn de kids op kamers en het systeem past zich via de presence detector aan.
op een heel simplele manier vermogen en temperatuur zetten.
Wij warmen dus soms op 23 graden en hebben nooit defrost. In de zomer staat de airco aan en dan zijn we safe. We doen aan energiedelen en hebben ergens 48 zonnepanelen staan.
Ben straks thuis en zal alle specs even posten.
Tot slot: buitenunits zijn zo geplaatst dat het ook esthetisch mooi is: goten in kleur huis en minimaal zichtbaar (weggewerkt via kruipkelder), garage enz... Hoe het eruitziet, is ook wel belangrijk, dus dat buitenunits nooit zichtbaar zijn als je het huis ziet, etc. Alles hangt dus af van wat je wenst.
In het kader van de energietransitie (opwek, netcapaciteit) is het ook nodig dat we op ons verbruik letten, daarbij kost de productie van units ook grondstoffen en energie. Pas op voor de Jevons-paradox! ;)

Hetzelfde zie je met het toenemende gewicht van auto's (suv-hype), het toenemende gebruik van glas in nieuwe woningen (glas blijft de zwakste schakel), of plafonds vol led-verlichting, met uiteindelijk meer verbruik dan enkele gloeilampen, etc.

Wij combineren nieuwe technologie met gedragsverandering/efficiëntiedrang, waardoor ons huis uit 1981 minder verbruikt dan nieuwe zogezegde passief- of energiepositieve woningen, op termijn zal dat ook nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:10:
[...]

In het kader van de energietransitie (opwek, netcapaciteit) is het ook nodig dat we op ons verbruik letten, daarbij kost de productie van units ook grondstoffen en energie. Pas op voor de Jevons-paradox! ;)
Warm stoken met te weinig units kost meer stroom hoor. Flink veel afgiftepunten en presence sensors is de toekomst, ik had ook een super mooi verbruik met EvoHome om veel meer gericht met de radiatoren te verwarmen.

Met 3 units hier, 1 per verdieping, is alles egaal warm maken lastig, dan maar woonkamer op 21 zodat de rest niet te erg afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Jasmij schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:31:
[...]
Waren kanaal / duct types niet mogelijk? Mijn ideale green field setup werkt met een paar kanaal units om alle kamers / afgiftepunten te bedienen, geen wand units. Is wel veel meer werk voor de aannemers maar als je het goed doet zie je alleen wat rechthoekige of lijnroosters, en per kamer een Airzone thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Warm stoken met te weinig units kost meer stroom hoor. Flink veel afgiftepunten en presence sensors is de toekomst, ik had ook een super mooi verbruik met EvoHome om veel meer gericht met de radiatoren te verwarmen.

Met 3 units hier, 1 per verdieping, is alles egaal warm maken lastig, dan maar woonkamer op 21 zodat de rest niet te erg afkoelt.
Dat is mijn ervaring ook.
Wij hebben maar een kleine rijtjeswoning (wel met zeer zuinig stokende buren), maar 3 units (onder een SCM60Zs-w) is hier voor mijn gevoel op het randje.

Zouden we hier de optie hebben dan had ik liever een singlesplit in de woonkamer gehad en 3 units op een multisplit. Onze benedenverdieping buiten de woonkamer is, ondanks een kamerdeur die altijd gedeeltelijk open staat, een zwak punt. Wanneer het buiten echt koud wordt is onze gang plus keuken fris, rond de 15 à 16 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w00key schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Het is lastig vergelijken (huis, weer, gewoontes, toestellen,...) maar wij hebben 1 unit als enige verwarming en dat valt best mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpOfSZLrAKPD5wf7lOOA6ZPQJfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EiogyQ9tXFgs19jpKj3EanP.png?f=fotoalbum_large

Dat koelen op 11/1 is denk ik een bug. Meestal een hele dag verwarming (7-22u), behalve gisteren. November was 75 kWh en december 135 kWh. Gisterenmiddag hadden we bij bewolking 300 watt opbrengst van de zonnepanelen en dat was net genoeg voor de unit beneden. Als we ook nog de unit boven zouden aanzetten, dan hadden we stroom moeten afnemen. De warmte van de benedenunit gaat sowieso via het plafond naar de slaapkamers boven, waar het zelden koeler dan 15 graden wordt (warmer hoeft niet om te slapen). De inkomhal verwarmen vind ik zinloos, daar passeren we slechts enkele seconden om naar het toilet, de garage of boven te gaan. De warmte van de woonkamer gaat ook geleidelijk naar daar, daardoor is het ook een buffer tussen de woonkamer en buiten. Maar zo'n aanwezigheidssensor, start die ook de verwarming als je bvb. in een slaapkamer even wat gaat halen? Bij ons duurt het enkele minuten voor hij echt begint te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmij
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:44:
[...]

Het is lastig vergelijken (huis, weer, gewoontes, toestellen,...) maar wij hebben 1 unit als enige verwarming en dat valt best mee:

[Afbeelding]

Dat koelen op 11/1 is denk ik een bug. Meestal een hele dag verwarming (7-22u), behalve gisteren. November was 75 kWh en december 135 kWh. Gisterenmiddag hadden we bij bewolking 300 watt opbrengst van de zonnepanelen en dat was net genoeg voor de unit beneden. Als we ook nog de unit boven zouden aanzetten, dan hadden we stroom moeten afnemen. De warmte van de benedenunit gaat sowieso via het plafond naar de slaapkamers boven, waar het zelden koeler dan 15 graden wordt (warmer hoeft niet om te slapen). De inkomhal verwarmen vind ik zinloos, daar passeren we slechts enkele seconden om naar het toilet, de garage of boven te gaan. De warmte van de woonkamer gaat ook geleidelijk naar daar, daardoor is het ook een buffer tussen de woonkamer en buiten. Maar zo'n aanwezigheidssensor, start die ook de verwarming als je bvb. in een slaapkamer even wat gaat halen? Bij ons duurt het enkele minuten voor hij echt begint te verwarmen.
Presence sector werkt zo goed als onmiddelijk. Hier hebben we 7 aqara FP2 sensoren staan in huis en enkele bewegingsensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:53
@w00key Kun je iets meer vertellen over presence sensors? Heb zelf een ftxj binnenunit met intelligent eye erop. Die schroeft de temperatuur omhoog of omlaag naar gelang hij beweging detecteert, maar mijn stylish units hebben dat naar mijn weten weer niet.

Zou wel ideaal zijn dat door het hele huis te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Stoffa schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:41:
@w00key Kun je iets meer vertellen over presence sensors? Heb zelf een ftxj binnenunit met intelligent eye erop. Die schroeft de temperatuur omhoog of omlaag naar gelang hij beweging detecteert, maar mijn stylish units hebben dat naar mijn weten weer niet.

@Jasmij heeft ze. Misschien kan die meer vertellen over die presence sensors.

Zelf wil ik er ook een paar, voor licht automatisering. Niet die PIR dingen waar je steeds moet zwaaien maar mmwave sensoren die over Zigbee / MQTT melden of er iemand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich_el
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 12:01
w00key schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Zelf wil ik er ook een paar, voor licht automatisering. Niet die PIR dingen waar je steeds moet zwaaien maar mmwave sensoren die over Zigbee / MQTT melden of er iemand is.
Ik heb ze over mqtt. De mmWave 24Ghz. Bij mij regelen ze niet af op temperatuur maar op fanspeed. 3 minuten niet gedetecteerd is hoogte fanspeed.

Verder heb ik een stooklijn op basis van buitentemperatuur geautomatiseerd in homeassistant. Deze regelt ook of er 24/7 wordt gestookt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 11:42

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Kan de MHI ZSX binnenunit serie ook zoiets met zijn bewegingssensor? Kan ik hem instellen dat ie bij 3 minuten geen beweging naar fanstand 3 gaat? En zodra hij beweging ziet terug naar fanstand 2?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasmij
w00key schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Dit is een aqara fp2 sensor:
https://www.derekseaman.c...-fp2-presence-sensor.html
Je kan een kamer dus letterlijk indelen en entries/exits doen....
Bij ons werkt het zo:
als de kids 10min uit hun kamer zijn, gaat de temp met 1,5 graad beneden naar 20,5 graden. Als ze studeren hebben ze het graag warm.
Je kan een kamer letterlijk in stukjes indelen en zetels etc plaatsen en ifv daarvan automatisaties doen met licht, maar dus ook met airco enz.

Bij een ME kan je alles uitlezen via home assistant: temp, fan, vanes enz.
Dit geeft ons dus heel wat mogelijkheden:
1/ Automatisatie iedereen thuis incl oudere kids
2/ Automatisatie tijdens de werkuren
3/ Automatisatie enkel ouders thuis enz...
Letterlijk alle combinaties zijn mogelijk. Wij hadden vroeger een Viesmann die we met Tado aanstuurden en hebben ook in elke "radiator" dus temperatuursensoren. We baseren ons daarop omdat deze laag hangen.

Ik zal morgen even onze setup posten.
De voordelen van een presence sensor is dat deze veel meer nauwkeurig is en dus niet "tijdsgebonden": hij ziet letterlijk de "mensen" in de ruimte. Je kan zelfs trajecten bepalen etc.
Great stuff. Wij prullen ontzettend veel met een HA Yellow en bedienen hierbij alles.
Qua energiemangement hebben wij daarnaast een Smappee systeem dat we ook volledig uitlezen.
De RW unit die we hebben, is deze:
MSZ-RW35VG-E1 INDOOR UNIT R32
MUZ-RW35VGHZ-E1 OUTDOOR UNIT R32
Het mag kraken dat het vriest: deze unit is gewoon de max en houdt zelfs op dit moment een benedenopp van 93 m2 lekker op 23 graden tegen 0,64 kwh. Nooit een defrost, mooie binnenunit met zelfs ingebouwde presence sensor om zeker niet op mensen te blazen etc.

[ Voor 0% gewijzigd door Jasmij op 13-01-2024 21:37 . Reden: typos op de ipad ;-) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Jasmij schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Dit is een aqara fp2 sensor:
https://www.derekseaman.c...-fp2-presence-sensor.html
Je kan een kamer dus letterlijk indelen en entries/exits doen....
Bij ons werkt het zo:
als de kids 10min uit hun kamer zijn, gaat de temp met 1,5 graad beneden naar 20,5 graden. Als ze studeren hebben ze het graag warm.
Je kan een kamer letterlijk in stukjes indelen en zetels etc plaatsen en ifv daarvan automatisaties doen met licht, maar dus ook met airco enz.

Bij een ME kan je alles uitlezen via home assistant: temp, fan, vanes enz.
Dit geeft ons dus heel wat mogelijkheden:
1/ Automatisatie iedereen thuis incl oudere kids
2/ Automatisatie tijdens de werkuren
3/ Automatisatie enkel ouders thuis enz...
Letterlijk alle combinaties zijn mogelijk. Wij hadden vroeger een Viesmann die we met Tado aanstuurden en hebben ook in elke "radiator" dus temperatuursensoren. We baseren ons daarop omdat deze laag hangen.

Ik zal morgen even onze setup posten.
De voordelen van een presence sensor is dat deze veel meer nauwkeurig is en dus niet "tijdsgebonden": hij ziet letterlijk de "mensen" in de ruimte. Je kan zelfs trajecten bepalen etc.
Great stuff. Wij prullen ontzettend veel met een HA Yellow en bedienen hierbij alles.
Qua energiemangement hebben wij daarnaast een Smappee systeem dat we ook volledig uitlezen.
De RW unit die we hebben, is deze:
MSZ-RW35VG-E1 INDOOR UNIT R32
MUZ-RW35VGHZ-E1 OUTDOOR UNIT R32
Het mag kraken dat het vriest: deze unit is gewoon de max en houdt zelfs op dit moment een benedenopp van 93 m2 lekker op 23 graden tegen 0,64 kwh. Nooit een defrost, mooie binnenunit met zelfs ingebouwde presence sensor om zeker niet op mensen te blazen etc.
Daikin heeft iets soortgelijks met de intelligent eye, nadeel is dat je hier niets aan kan fine tunen maar deze stelt -2 graden bij verwarmen in en +2 bij koelen indien er 20 min niemand is geregistreerd in de ruimte. Dit is ook te combineren met comfort luchtstroom zodat er niet op mensen worden gericht.

Persoonlijk zou ik het niet altijd comfortabel vinden als de ruimte twee graden gaat opwarmen bij aanwezigheid ivm geluid en mogelijke orkaankrachten :+ afhankelijk van de grootte van de ruimte en setup natuurlijk.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasmij
Servee schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Daikin heeft iets soortgelijks met de intelligent eye, nadeel is dat je hier niets aan kan fine tunen maar deze stelt -2 graden bij verwarmen in en +2 bij koelen indien er 20 min niemand is geregistreerd in de ruimte. Dit is ook te combineren met comfort luchtstroom zodat er niet op mensen worden gericht.

Persoonlijk zou ik het niet altijd comfortabel vinden als de ruimte twee graden gaat opwarmen bij aanwezigheid ivm geluid en mogelijke orkaankrachten :+ afhankelijk van de grootte van de ruimte en setup natuurlijk.
Correct, dat eye is eigenlijk interessant als je geen presence detectie hebt via de FP2 sensor.
Doordat de aqara fp2 weet waar wij in de ruimte zitten (aan tafel, de zetel, ...) past die alles aan.
Nu, geen idee hoe een MHI qua decibel scoort, maar een ME is op stand 1 en 2 (van de 5) eigenlijk fluisterstil.
In theorie zou je met de RW unit als je de (dubbele) deur openzet naar de hal (en de deuren staan open van de kamers) deze perfect op 19 graden kunnen houden (schat 140m2). Natuurlijk staat die dan wel op stand 5.
De buitenunit die draait eveneens zacht, niet te vergelijken met de Daikin van de overbuur. Die is ook al komen kijken.

Ik denk dat iedereen hier vaak gelijk heeft, maar je moet een compromis sluiten in:
a) gewenste temperatuur en comfort (doorheen alle dagen) --> hier precies wat hoger dan bij anderen.
b) geluid
c) deuren kamers open/dicht enz. Slaapkamers verwarmen: ja/nee
Maar met een beetje automatisatie en sensoren, kan je optimaliseren met:
a) welke units je aanzet ifv de temperatuur (weer)
b) welke units je aanzet ifv aantal personen in huis (aanwezigheidsensoren)
c) hoe je omgaat met energiemanagement: meer performance geven wanneer er rendement van zonnepanelen is.
Onderaan de streep kan je hiermee meer rendement en efficiëntie halen dan met een traditionele CV ketel (omdat zonenergie gratis is en een daltarief electriciteit goedkoop).
Omdat wij nog geen digitale meter is, is onze energiehuishouding quasi gratis. Vorig jaar betaalden wij meer dan 2,2k aan gas om het hier "lekker aangenaam" te houden.
Onze airco's zijn nu in het 2de jaar en dus al quasi half afgeschreven: koeling krijgen we er gratis bij.
Kortom, de investering dubbel en dik waard.
PS: ik heb hier alle threads gelezen alvorens wij aankochten om zekter te zijn dat we qua automatisaties de boel konden optimaliseren. De FP2 sensoren zijn de laatste "'gimmick", maar absoluut een meerwaarde. Als je thermostatische kranen van Tado hebt, zou ik absoluut even een HA gebruiken om de temperatuur hierop af te stellen. Met weinig extra investeringen kan je zo heel veel doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jasmij op 13-01-2024 22:45 . Reden: nu filmpje kijken ;-) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Hetzelfde zie je met het toenemende gewicht van auto's (suv-hype), het toenemende gebruik van glas in nieuwe woningen (glas blijft de zwakste schakel), of plafonds vol led-verlichting, met uiteindelijk meer verbruik dan enkele gloeilampen, etc.

Wij combineren nieuwe technologie met gedragsverandering/efficiëntiedrang, waardoor ons huis uit 1981 minder verbruikt dan nieuwe zogezegde passief- of energiepositieve woningen, op termijn zal dat ook nodig zijn.
Ben ik blij dat ik geen vloerverwarming heb, geen grote raampartijen (halve bunker) en geen SUV heb 🤣. Mijn auto rijdt dan wel op LPG, maar de meeste kilometers maak ik met mijn zéér efficiënte Stromer ST2 en mijn Zero SR (elektrische motor gebruikt maar een derde van de stroom van een efficiënte elektrische auto, dus geen lompe SUV) en met de airco kan je in korte tijd wel een aangename temp krijgen. Als je niet veel thuis bent (zoals ik) dus veel efficiënter dan heel lang een betonblok op moeten warmen (met vloerverwarming). Als je niet in je huis bent is het prima dat het maar 15 graden is :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:12
Stoffa schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:41:

Ik heb de 'intelligent eye' ook in mijn Perfera binnenunits. Deze zijn even slim (of dom) als gewone motion sensors (PIR) d.w.z. als je bijv. in de sofa statisch tv kijkt, je binnenunit na 20 minuten niemand meer detecteert (ookal ben je in range) en de temperatuur bijstelt met twee graden ifv verwarmen of koelen.

MMwave technologie (zoals in de FP2) is veel nauwkeuriger dan PIR maar afaik is dit nog in geen enkele binnenunit ingebouwd.

Hopelijk krijgen we dit jaar bang for buck mmwave sensoren die budget vriendelijk en out of the box werken 🤞🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmij
MXMan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:13:
[...]

Ik heb de 'intelligent eye' ook in mijn Perfera binnenunits. Deze zijn even slim (of dom) als gewone motion sensors (PIR) d.w.z. als je bijv. in de sofa statisch tv kijkt, je binnenunit na 20 minuten niemand meer detecteert (ookal ben je in range) en de temperatuur bijstelt met twee graden ifv verwarmen of koelen.

MMwave technologie (zoals in de FP2) is veel nauwkeuriger dan PIR maar afaik is dit nog in geen enkele binnenunit ingebouwd.

Hopelijk krijgen we dit jaar bang for buck mmwave sensoren die budget vriendelijk en out of the box werken 🤞🤞
Inbouwen in een binnenunit is dom: de FP2 staat op een andere plek dan de binnenunit. Wat eventueel nog beter kan, is dat die ooit draadloos kan worden. Dat spul kost 35 euro op Amazon. Maw,.... ideaal al voor de woonkamer en eventueel bureau. Je plaats zoals in de omschrijving de FP2 zodat die strategisch binnen en buitengaan in de ruimte detecteert.
In een Aqara zit ook valsensor detectie enz. Dat in de binnenunit plaatsen is ook niet optimaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Jasmij op 13-01-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Als jullie met een externe sensor de airco aansturen, wordt het dan bij de externe sensor EXACT de ingestelde setpoint?

Bij mij zit hij er soms PRECIES op, maar soms zit de temp ook ongeveer een halve graad eronder voor een paar uur.

Is dat gewoon hoe het is? Ook bij anderen met een mhi-ac-cntr met externe sensor?

Of is door het verlengen van de kabel (6meter) toch de weerstand veranderd? Of moet ik de boel voor de zekerheid nog eens opnieuw solderen?

Thx

[ Voor 17% gewijzigd door xHEMANx op 13-01-2024 23:54 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:46
Qua automatisering is de Daikin in mijn beleving niet aan te raden. Ik kan bijv. niet eens de richting bepalen van de ventilatieflappen. Sommige instellingen zijn ook niet eens te besturen via de Cloud API. MHI doet dat een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:20
xHEMANx schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:23:
Of is door het verlengen van de kabel (6meter) toch de weerstand veranderd? Of moet ik de boel voor de zekerheid nog eens opnieuw solderen?
Wat voor kabel heb je gebruikt?

Bij die lengte is een twisted pair (bijvoorbeeld uit een utp netwerk kabel) wel verstandig ipv een laagspanning kabeltje voor een deurbel.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Als jullie met een externe sensor de airco aansturen, wordt het dan bij de externe sensor EXACT de ingestelde setpoint?

Bij mij zit hij er soms PRECIES op, maar soms zit de temp ook ongeveer een halve graad eronder voor een paar uur.

Is dat gewoon hoe het is? Ook bij anderen met een mhi-ac-cntr met externe sensor?

Thx
Wat betreft dat laatste; de sensor is doorgaans een NTC weerstand van enkele (tientallen) kΩ. Daar moet je wel een paar km kabel tegenaan gooien om enige invloed te krijgen. Ik zou me eerder zorgen maken om galvanische scheiding van de netspanning. Zo'n ingebouwde sensor hoeft niet gescheiden te zijn; als je die naar buiten brengt dan zit je mogelijk met een serieus veiligheidsrisico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:59

Thx
Nee, zelfs met externe sensor zit hij soms wel een halve graad er met onder of er net boven. Dat komt door hoe de airco regelt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
tomtor schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Bij die lengte is een twisted pair (bijvoorbeeld uit een utp netwerk kabel) wel verstandig ipv een laagspanning kabeltje voor een deurbel.
Uit nieuwsgierigheid: wat voegt twisted pair toe bij een kabeltje waar alleen een sensor aan hangt waarvan de weerstand varieert naar gelang de temperatuur?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:43
Van de week heb ik - nadat de binnunit al een paar maanden hing en de buitenunit al een paar maanden stond - eindelijk tijd gevonden om 'm koeltechnisch en elektrisch aan te sluiten, vacumeren etc: een AUX 5 kw l/l warmtepomp. Ik weet het, geen premium merk, maar het is min of meer een experiment. Voor die prijs kan je het wel lijden mocht het niet bevallen.

Doel was vooral om hier mee te kunnen verwarmen en de lasten van de CV-ketel te verlichten/vervangen, bijzaak is dat ik in de zomer kan koelen. In de beperkte aantal uren dat die nu draait kan hij prima razendsnel de woonkamer op temperatuur brengen, gisteravond (~ 2 graden buiten) de deuren naar de andere vertrekken open gezet en daardoor ook wat indirecte warmte daar heen. Bleef netjes op ~ 800-900 watt pruttelen. Via de (dramatische!) app moet ik nog experimenten met het beperken van het vermogen. Vanochtend ook de eerste defrost gehad! Maar tot nu toe best tevreden dus.

Als dit bevalt ga ik ook nog een 2.5 kw in mijn garage hangen, en een 2.5 of 3.5 kw in het kantoor. Kan iemand uitleggen waarom een multi-split met 2 binnenunits veel duurder is dan 2 losse single-split units? :?

Vooralsnog zal mijn CV-ketel nog wel de minimum temperatuur in huis toepassen (dus 's-nachts wanneer het afkoelt naar <16 graden), met een ingestelde watertemperatuur van 45-47 graden. Waar ik nu met veel interesse naar kijk is de AUX bi-bloc warmtepomp die door subsidie "bijna gratis" toe te passen is. Die kan in mijn tuin 12-13 meter van mijn huis lekker z'n ding doen zonder dat iemand er last van heeft. Als ik dan nog een andere oplossing heb voor SWW ben ik relatief goedkoop van het gas af en hoef ik mijn 17-jaar oude CV ketel niet te vervangen.... Maar dat is dan voor een ander topic natuurlijk :9

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/65a3a8071419f/65a3a806e959f-IMG_8863.thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/65a3a831715ec/65a3a83151a8b-IMG_8891.thumb.jpg

(leidingen nog af te werken :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door Vincm op 14-01-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
tomtor schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Signaal kabel van de hornbach

https://www.hornbach.nl/p...x0-5-mm-wit-10-m/7230648/

Voldoet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:54:
[...]

Nee, zelfs met externe sensor zit hij soms wel een halve graad er met onder of er net boven. Dat komt door hoe de airco regelt.
Dank u dank u. Dat was mijn bevrijdende antwoord.

Dan hoef ik gelukkig niet de boel weer los te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Wat betreft dat laatste; de sensor is doorgaans een NTC weerstand van enkele (tientallen) kΩ. Daar moet je wel een paar km kabel tegenaan gooien om enige invloed te krijgen. Ik zou me eerder zorgen maken om galvanische scheiding van de netspanning. Zo'n ingebouwde sensor hoeft niet gescheiden te zijn; als je die naar buiten brengt dan zit je mogelijk met een serieus veiligheidsrisico.
Kan je dat laatste gedeelte nogmaals uitleggen in leken taal?😁😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
xHEMANx schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Kan je dat laatste gedeelte nogmaals uitleggen in leken taal?😁😅
Jouw sensor is een NTC, een variable weerstand die afhankelijk van de temperatuur een bepaalde weerstand heeft. Daarvan neemt de weerstand af als de temperatuur toeneemt.
Met deze weerstand waarde gaat airco regelen.

In een stroomkring mag je weerstanden bij elkaar optellen.

Als je NTC op 25 graden 10 kilo Ohm is en je signaal kabel van 10meter (met een weerstand van 0,01 Ohm)
Dan komt de totale weerstand uit op 10000,01 Ohm.
Dat verschil is zo weinig dat zal geen invloed hebben op de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:12
Jasmij schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:21:
[...]

Inbouwen in een binnenunit is dom: de FP2 staat op een andere plek dan de binnenunit. Wat eventueel nog beter kan, is dat die ooit draadloos kan worden. Dat spul kost 35 euro op Amazon. Maw,.... ideaal al voor de woonkamer en eventueel bureau. Je plaats zoals in de omschrijving de FP2 zodat die strategisch binnen en buitengaan in de ruimte detecteert.
In een Aqara zit ook valsensor detectie enz. Dat in de binnenunit plaatsen is ook niet optimaal.
Aqara FP2 voor 35 EUR op Amazon , dan heb jij veel geluk gehad. Ik vind enkel aan 70€

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
elektriekert schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Jouw sensor is een NTC, een variable weerstand die afhankelijk van de temperatuur een bepaalde weerstand heeft. Daarvan neemt de weerstand af als de temperatuur toeneemt.
Met deze weerstand waarde gaat airco regelen.

In een stroomkring mag je weerstanden bij elkaar optellen.

Als je NTC op 25 graden 10 kilo Ohm is en je signaal kabel van 10meter (met een weerstand van 0,01 Ohm)
Dan komt de totale weerstand uit op 10000,01 Ohm.
Dat verschil is zo weinig dat zal geen invloed hebben op de werking.
Dat is niet zijn probleem.

Het probleem is dat je twee draden naar buiten trekt -die normaal intern zijn en niet aangeraakt kunnen worden- waarvan je geen idee hebt hoe het schematisch is aangesloten. Ze zijn wellicht niet galvanisch gescheiden/geisoleerd. Dus je hebt het risico dat als je bijvoorbeeld een van de draden aanraakt en iets van een geaarde radiator, dat je een optater krijgt. Want wellicht staat er ten op zichte van die airco er wel 220Volt op, terwijl dit intern niet zo is. Daarnaast zullen die pinnen mogelijk niet beschermd zijn dus zeker als je met lange draden werkt kan dit storing uit de lucht oppikken met gevolg raar regelgedrag of dat er een ontlading op de printplaat van de airco terecht komt die de boel sloopt.

Gezien de printplaat er niet voor ontworpen is, is dit een terechte zorg en neem je een gokje dat het goed gaat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
MXMan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Aqara FP2 voor 35 EUR op Amazon , dan heb jij veel geluk gehad. Ik vind enkel aan 70€
Je kan ook kijken naar de presence sensor van sonoff(te vinden voor €15), minder uitgebreid/goed als de fp2 van aqara maar waarschijnlijk goed genoeg voor het registreren van aanwezigheid van personen irt het regelen van je airco.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Dat is niet zijn probleem.

Het probleem is dat je twee draden naar buiten trekt -die normaal intern zijn en niet aangeraakt kunnen worden- waarvan je geen idee hebt hoe het schematisch is aangesloten. Ze zijn wellicht niet galvanisch gescheiden/geisoleerd. Dus je hebt het risico dat als je bijvoorbeeld een van de draden aanraakt en iets van een geaarde radiator, dat je een optater krijgt. Want wellicht staat er ten op zichte van die airco er wel 220Volt op, terwijl dit intern niet zo is. Daarnaast zullen die pinnen mogelijk niet beschermd zijn dus zeker als je met lange draden werkt kan dit storing uit de lucht oppikken met gevolg raar regelgedrag of dat er een ontlading op de printplaat van de airco terecht komt die de boel sloopt.

Gezien de printplaat er niet voor ontworpen is, is dit een terechte zorg en neem je een gokje dat het goed gaat.
Wat betreft de galvanische scheiding en veiligheid moet men dat voor zichzelf beslissen.
Qua afscherming is wellicht zo iets bruikbaar:

https://www.elektramat.nl...-s2-d0-a3-rood-per-meter/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
elektriekert schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Wat betreft de galvanische scheiding en veiligheid moet men dat voor zichzelf beslissen.
Qua afscherming is wellicht zo iets bruikbaar:

https://www.elektramat.nl...-s2-d0-a3-rood-per-meter/
SFTP moet je wel correct aarden aan de airco kant. Maar dat moet zeker werken. Blijft alleen risico dat er spanning op zit dat hoog is tov aarde, dat kan zeker gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wat een cool ding die aqara FP2 :D
Ik zal al een hele tijd naar die radar modules te kijken, maar ik liep er altijd tegen aan dat ze ook dwars door muren heen kunnen 'kijken'. Blijkbaar is dit ding directioneel.

Wellicht leuk om toe te voegen aan mijn climacontrol unit. Niet iedereen heeft een HA systeem in huis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

banaliteit schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:48:
Qua automatisering is de Daikin in mijn beleving niet aan te raden. Ik kan bijv. niet eens de richting bepalen van de ventilatieflappen. Sommige instellingen zijn ook niet eens te besturen via de Cloud API. MHI doet dat een stuk beter.
https://github.com/ael-code/daikin-control

code:
1
set_control_info
en dan parameter
code:
1
fdir
lees ik hier.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Wat zou de gemiddelde cop waarde nu zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmij
MXMan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Black Friday bijgekocht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
w00key schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:21:
[...]

SFTP moet je wel correct aarden aan de airco kant. Maar dat moet zeker werken. Blijft alleen risico dat er spanning op zit dat hoog is tov aarde, dat kan zeker gebeuren.
Klopt,
En of men dat risico wil nemen moeten ze zelf beslissen natuurlijk :)

Wellicht dat men via het bedradingsschema kan achterhalen wat de spanning is.
Of ff voltage meten over het circuit.
Al weet ik niet of dat de airco kan opkloten omdat de weerstand van de multimeter er parallel overheen gaat

Edit: mijn username heeft niets met mijn vakgebied te maken :+

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 14-01-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Klopt,

Al weet ik niet of dat de airco kan opkloten omdat de weerstand van de multimeter er parallel overheen gaat

Je kiest er dus bewust voor om met een bepaalde spanning de weerstand op te zoeken? :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Servee schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Je kiest er dus bewust voor om met een bepaalde spanning de weerstand op te zoeken? :+
Zolang er geen rook uitkomt :+
Multimeter spanning zal een paar volt zijn.

Terwijl ik mijn vorige bericht aan het typen was leek het meten met spanning erop toch niet zo slim 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
elektriekert schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Klopt,

Haha oeps... Klinkt heel spannend allemaal. Ik heb weinig kaas gegeten van elektra. Ik kan nog net een kabeltje solderen, maar daar houdt het wel mee op.

Tot nu toe werkt het gelukkig nog prima, met uitzondering van een 0.5c verschil.

"Vaak bennie te bange", laten we hopen dat die vlieger in dit geval ook opgaat. 😅😁

Thx in iedergeval. Ik zal laten weten wanneer de rookwolken uit de airco komen. 💥🔥😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:38
Vincm schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:21:

Als dit bevalt ga ik ook nog een 2.5 kw in mijn garage hangen, en een 2.5 of 3.5 kw in het kantoor. Kan iemand uitleggen waarom een multi-split met 2 binnenunits veel duurder is dan 2 losse single-split units? :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(leidingen nog af te werken :+ )
Single split is echt heeel erg simpele regeltechniek. Wil niet zeggen dat multisplit complex is, maar t.o.v. single zit er echt wel meer extra in de buitenunit dan alleen een extra poortje.

Verder heeft het alles met massa=kassa te maken. Ook hier, ga niet zeggen dat multisplit zeldzaam is, maar op wereldschaal is het overovergrote deel single. Geldt ook voor Nederland. Single splits gaan per container tegelijkertijd, specifiek type multi soms een palletje ofzo.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

M_AW schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:03:
[...]

Single split is echt heeel erg simpele regeltechniek. Wil niet zeggen dat multisplit complex is, maar t.o.v. single zit er echt wel meer extra in de buitenunit dan alleen een extra poortje.

Verder heeft het alles met massa=kassa te maken. Ook hier, ga niet zeggen dat multisplit zeldzaam is, maar op wereldschaal is het overovergrote deel single. Geldt ook voor Nederland. Single splits gaan per container tegelijkertijd, specifiek type multi soms een palletje ofzo.
er is niet meer verschil dan wat je noemt hoor. extra klep, extra aansluiting op de print en dan ben je er wel.

en multisplit is heel normaal hoor. alleen niet bij consumenten omdat de prijs wat hoger ligt en de meeste installateurs hebben er geen zin in of in veel gevallen mogen/mochten ze het simpelweg niet installeren omdat hun stekpaperitje niet toereikend was voor een multisplit.

kwaliteit is doorgaans wel een stuk beter van de multisplits omdat die markt niet zo verziekt is zoals de single splits.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Pruttelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-09 17:50
Zoals een paar dagen eerder gemeld is dit onze eerste winter dat we verwarmen met een LG airco. 3.5 Kw single split.
Ook deze vraag gaat over defrost. Nu de temperatuur weer boven nul is komen de defrosts zelden voor maar de laatste duurde 20 minuten!!!

Is het normaal dat een defrost zolang duurt?
Ik vind het niet erg comfortabel

Zijn er LG gebruikers die hetzelfde ervaren? lange defrost en oncomfortabel regelgedrag?

[ Voor 12% gewijzigd door De Pruttelaar op 14-01-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
De Pruttelaar schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:11:
Zoals een paar dagen eerder gemeld is dit onze eerste winter dat we verwarmen met een LG airco. 3.5 Kw single split.
Ook deze vraag gaat over defrost. Nu de temperatuur weer boven nul is komen de defrosts zelden voor maar de laatste duurde 20 minuten!!!

Zijn er LG gebruikers die hetzelfde ervaren? lange defrost en oncomfortabel regelgedrag?
Zeker weten dat het een defrost was? Zoals al vaak benoemd in dit topic gebruiken defrost en 'setpoint bereikt, standby' dezelfde afbeelding op de display van de binnenunit bij LG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M_AW
flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:09:
[...]

er is niet meer verschil dan wat je noemt hoor. extra klep, extra aansluiting op de print en dan ben je er wel.

en multisplit is heel normaal hoor. alleen niet bij consumenten omdat de prijs wat hoger ligt en de meeste installateurs hebben er geen zin in of in veel gevallen mogen/mochten ze het simpelweg niet installeren omdat hun stekpaperitje niet toereikend was voor een multisplit.

kwaliteit is doorgaans wel een stuk beter van de multisplits omdat die markt niet zo verziekt is zoals de single splits.
Belangrijkste punt was ik idd vergeten. Kwaliteit (ook afwerking) van multisplits is vaak gewoon hoger dan singels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
M_AW schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:55:
[...]

Belangrijkste punt was ik idd vergeten. Kwaliteit (ook afwerking) van multisplits is vaak gewoon hoger dan singels.
Hier ben ik dan heel erg benieuwd naar, kan je dat onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Pruttelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-09 17:50
@M_AW Ja zeker weten dat het een defrost was. Hert bekende zuchtende geluid en ik had net daarvoor de setpoint juist verhoogd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
renzo4000 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Hier ben ik dan heel erg benieuwd naar, kan je dat onderbouwen?
Kan ik onderbouwen dat 1+1=2?

Als je jaren werk met zaken, dan ga je dat gewoon merken.
De kwaliteit van de trekontlasting. De mate waarin de terminal voor elektrische aansluiting buigt als je deze aandraait. De mate waarin de poort van bijvoorbeeld 3/8 koudemiddel meedraait als je de wartel op moment aanzet. (Ja hiervoor is een voorgeschreven moment. Lijken veel installateurs wel eens te 'vergeten'.
Kan ik het met feiten en data onderbouwen? Wellicht niet.
Maar ik weet het als ik ermee werk.

[ Voor 8% gewijzigd door M_AW op 14-01-2024 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

M_AW schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:04:
(Ja hiervoor is een voorgeschreven moment. Lijken veel installateurs wel eens te 'vergeten'.
aandraaien tot ie breekt en dan een kwart terug. :+

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
M_AW schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:04:
[...]

Kan ik onderbouwen dat 1+1=2?

Als je jaren werk met zaken, dan ga je dat gewoon merken.
De kwaliteit van de trekontlasting. De mate waarin de terminal voor elektrische aansluiting buigt als je deze aandraait. De mate waarin de poort van bijvoorbeeld 3/8 koudemiddel meedraait als je de wartel op moment aanzet.
Kan ik het met feiten en data onderbouwen? Wellicht niet.
Maar ik weet het als ik ermee werk.
Zijn alle kwaliteit materialen niet gewoon minder geworden in loop der jaren, de kosten van materialen zijn ook de pan uit gerezen en er zal toch ergens geconcurreerd moeten worden. Ik denk als de multis in dezelfde oplagen worden geproduceerd deze ook voorzien zullen worden van goedkopere materialen. Staat denk ik los van single of multi. Bij autofabrikanten niet anders.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Servee schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:08:
[...]

Zijn alle kwaliteit materialen gewoon minder geworden in loop der jaren, de kosten van materialen zijn ook de pan uit gerezen en er zal toch ergens geconcurreerd moeten worden. Ik denk als de multis in dezelfde oplagen worden geproduceerd deze ook voorzien zullen worden van goedkopere materialen. Staat denk ik los van single of multi. Bij autofabrikanten niet anders.
het is een heel ander marktsegment, voornamelijk commericele klanten. die kijken meer naar levensduur en de mate van "gezeik" het oplevert over de levensduur. er is dus een veel grotere drang bij fabrikenten om een multisplit te maken die wat toffer in elkaar zit. vergelijkbaar plaatje speelt bij VRF machines. die worden ook veel beter in elkaar gezet en met meer aandacht ontworpen en er is gewoon een stuk minder "economische terughoudendheid" in het ontwerp en fabrikage. panelen zijn bijvoorbeeld een stuk beter in de poedercoating gezet en veel dikker gemaakt om maar 1 voobeeld te noemen. die vouw je niet per ongeluk doormidden als je die verkeerd weglegt. zelfde maar daar weer een schep bovenop heb je ook de echt grote machines boven de 100kW.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 14-01-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:13:
[...]

het is een heel ander marktsegment, voornamelijk commericele klanten. die kijken meer naar levensduur en de mate van "gezeik" het oplevert over de levensduur. er is dus een veel grotere drang bij fabrikenten om een multisplit te maken die wat toffer in elkaar zit. vergelijkbaar plaatje speelt bij VRF machines. die worden ook veel beter in elkaar gezet en met meer aandacht ontworpen en er is gewoon een stuk minder "economische terughoudendheid" in het ontwerp en fabrikage. panelen zijn bijvoorbeeld een stuk beter in de poedercoating gezet en veel dikker gemaakt om maar 1 voobeeld te noemen. die vouw je niet per ongeluk doormidden als je die verkeerd weglegt. zelfde maar daar weer een schep bovenop heb je ook de echt grote machines boven de 100kW.
Commerciële machines zijn ook heul veul duurder dus ook een ander segment. Op basis van panelen of wel of geen laagje poedercoating of dikker plaatwerk doet naar mijn mening niks extra’s tov de levensduur voor de particuliere markt in vergelijking tot een single split. Een compressor heeft ook niet het eeuwige leven en bij particuliere machines hoeft deze ook het plaatwerk niet 2x te overleven toch? Ik begrijp dat er ook in die wereld segmenten zijn en uiteraard hoort hier ook een stukje kwaliteit materiaal en afwerking bij.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:08:
[...]

aandraaien tot ie breekt en dan een kwart terug. :+
Met een bahco aantrekken tot de buitenunit omhoog komt leek hier de geijkte methode.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

xHEMANx schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:56:
[...]

Unit uit doen. Dan 30 sec de power knop op de binnenunit inhouden tot hij 'pipi" zegt.
[Afbeelding]
Super bedankt! Hier zocht ik al een tijdje naar.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 23:39

mdeiman

Projet 45

De Pruttelaar schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:11:

Bij mijn MHI FDC140VSX behorende bij de kanaalairco duurt het wel 10-15 minuten iedere keer. Ben ook benieuwd of dit echt de lang is en er iets niet goed is...

Of is het simpelweg een kleinere capaciteit is een kortere defrost?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
mdeiman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Bij mijn MHI FDC140VSX behorende bij de kanaalairco duurt het wel 10-15 minuten iedere keer. Ben ook benieuwd of dit echt de lang is en er iets niet goed is...

Of is het simpelweg een kleinere capaciteit is een kortere defrost?
Ik heb nu ook defrosts van steeds de maximale tijd, 16 minuten voor mijn MHI. Ik vermoed dat de sterke koude wind de opwarming tegenhoud van de warmtewisselaar boven. Hij stopt namelijk bij een temperatuur van 13 graden OF 16 minuten. Die korte defrosts van voorheen van een minuutje of 3 waren prima te doen. Het wordt zo wel heel guur steeds. o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:34
TereZz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Ik heb nu ook defrosts van steeds de maximale tijd, 16 minuten voor mijn MHI. Ik vermoed dat de sterke koude wind de opwarming tegenhoud van de warmtewisselaar boven. Hij stopt namelijk bij een temperatuur van 13 graden OF 16 minuten. Die korte defrosts van voorheen van een minuutje of 3 waren prima te doen. Het wordt zo wel heel guur steeds. o<:)
De hoge luchtvochtigheid zal hier ook in rol in spelen. Het valt me in ieder geval op dat ik sinds gisteren ook weer regelmatig een defrost heb. Zijn er nog tips om dit tot een minum te beperken? Ik las ergens dat het zou kunnen helpen om de temperatuur niet te hoog in te stellen of is dit flauwekul?

Zijn er verder nog overwegingen met (zware) sneeuwval op je MHI wel of niet aan te zetten? Heeft sneeuw nog een impact of kan dit potentieel voor problemen zorgen i.c.m. een lage temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
glas86 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:59:
[...]

De hoge luchtvochtigheid zal hier ook in rol in spelen. Het valt me in ieder geval op dat ik sinds gisteren ook weer regelmatig een defrost heb. Zijn er nog tips om dit tot een minum te beperken? Ik las ergens dat het zou kunnen helpen om de temperatuur niet te hoog in te stellen of is dit flauwekul?

Zijn er verder nog overwegingen met (zware) sneeuwval op je MHI wel of niet aan te zetten? Heeft sneeuw nog een impact of kan dit potentieel voor problemen zorgen i.c.m. een lage temperatuur?
Eco stand aanzetten of fan stand beperken op bijv 3. Dan gebruikt die niet het maximale vermogen en heb je een vergrote kans dat de warmtewisselaar buiten minder koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Bij sneeuw vooral de boel aan laten staan. Units die uit staan sneeuwen gewoon onder en als de sneeuw erin zit kan het hardnekkig vast vriezen.

Minder hoge temperatuur zou kunnen werken, er wordt dan immers minder warmte getransporteerd. Maar ik zou me gewoon niet zo druk maken over defrosts en gewoon de temperatuur instellen die je wilt hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 15:40
Ik stook zelf nu sinds een week oid 24/7 en dat zorgt voor een stuk minder defrosts dan ik had met ad hoc of nacht verlaging.

Die 1 of 2 Kwh die ik bespaarde met nachtverlaging was ik vervolgens kwijt aan opstoken en bijbehorende defrosts dus de temperatuur binnen zo constant mogelijk houden is goedkoper en comfortabeler in mijn situatie (jaren '50 huis, redelijk geisoleerd).

Met tussen de 10Kwh (dagen als vandaag) en 14Kwh (de koude dagen met vorst) denk ik dat het verbruik best netjes te noemen is met een 21 graden binnen.

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Hier vanmorgen 2 defrosts na het aanzetten van de unit, ze duurden ook langer dan ik gewend ben. De eerste duurde 13min, de tweede 9min. Na 8:45 geen defrosts meer gehad en nu schijnt de zon lekker naar binnen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
ZtaaB schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:06:
Ik stook zelf nu sinds een week oid 24/7 en dat zorgt voor een stuk minder defrosts dan ik had met ad hoc of nacht verlaging.

Die 1 of 2 Kwh die ik bespaarde met nachtverlaging was ik vervolgens kwijt aan opstoken en bijbehorende defrosts dus de temperatuur binnen zo constant mogelijk houden is goedkoper en comfortabeler in mijn situatie (jaren '50 huis, redelijk geisoleerd).

Met tussen de 10Kwh (dagen als vandaag) en 14Kwh (de koude dagen met vorst) denk ik dat het verbruik best netjes te noemen is met een 21 graden binnen.
Vergelijk je nu niet appels met peren? Afgelopen week was de luchtvochtigheid nogal laag. Of is je unit onderbemeten? Als je zoveel last hebt om 1 a 2 kWh in te halen dan loopt je unit misschien op z'n tandvlees :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Nachtapotheker schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:22:
Hier vanmorgen 2 defrosts na het aanzetten van de unit, ze duurden ook langer dan ik gewend ben. De eerste duurde 13min, de tweede 9min. Na 8:45 geen defrosts meer gehad en nu schijnt de zon lekker naar binnen _/-\o_
Is het de defrost zelf die zo lang duurt? Dus het gedeelte met kou binnen (gegorchel/geruis binnenunit) en warmte buiten? Of is die tijd inclusief het warm blazen er na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Sjamo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Is het de defrost zelf die zo lang duurt? Dus het gedeelte met kou binnen (gegorchel/geruis binnenunit) en warmte buiten? Of is die tijd inclusief het warm blazen er na?
Geen idee, ik heb gekeken naar HA tijd tussen defrost AAN en defrost UIT.
Ter referentie vorige week duurden ze max 3 minuten.
Er viel wel ijzel hier vanmorgen met wind, dat zal niet helpen :D

[ Voor 13% gewijzigd door Nachtapotheker op 15-01-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Is de defrost alleen nodig om de achterkant weer ijsvrij te maken?

Stel. Ik zeg stel dat je een klein verwarmingselement zoals infrarood op de muur hangt die je automatisch kunt schakelen, ben je dan van het probleem af?

Even los van de (energie)kosten.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
mdeiman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:16:

Stel. Ik zeg stel dat je een klein verwarmingselement zoals infrarood op de muur hangt die je automatisch kunt schakelen, ben je dan van het probleem af?

Volgens mij zijn er 2 soorten.
1
Type die bij een bepaalde temperatuur elk uur in de defrost gaat.

2
En je hebt er ook die merkt dat er niet genoeg energie uit de lucht wordt gehaald. De buitenfan gaat dan naar een hoogste stand. Als die er nog niet voldoende uithaalt dan gaat die naar defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mdeiman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:16:

De ontdooicyclus (defrost) is niet het probleem maar de oplossing. Een behoorlijk efficiente oplossing ook omdat hij van binnenuit komt. En een aantal graden boven het vriespunt met de ventilator i.p.v. met heet gas. Ik denk dat je spijt gaat krijgen van een IR paneel of welke andere oplossing ook. Laat gewoon de machine het werk doen. Alleen als het smeltwater niet goed wegloopt, is het verstandig om in actie te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 15:40
Martin7182 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Vergelijk je nu niet appels met peren? Afgelopen week was de luchtvochtigheid nogal laag. Of is je unit onderbemeten? Als je zoveel last hebt om 1 a 2 kWh in te halen dan loopt je unit misschien op z'n tandvlees :X
Op het moment zit ie rond de 500Wh en op de koude dagen waarbij het -7 was rond de 750Wh.

Het huis is gewoon niet heel goed geisoleerd dus als ik m 's avonds zou verlagen van 21 naar bv 18 graden vind ik het te lang duren om in de ochtend weer op te stoken naar 21 graden.
Om die 3 graden er dus weer bij te krijgen stook ik die paar kWh dus weer op bij weer opwarmen naar 21 graden
Dus zou ik netto niets besparen ten opzichte van gewoon door blijven stoken op 21 graden.

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:17
Ik heb met deze temperaturen toch een probleem.

Mijn Daikin Perfera 3,5kwh houd het prima vol en kan het onder goed op temperatuur houden en zelfs opwarmen als ik hem echt laat stampen. Ik merkte echter direct na plaatsing al een diepe brommende resonantie door de woning als hij hard moet werken. Rubberen trillingsdempers laten plaatsen en klaar....dacht ik. Sinds die dempers zijn geplaatst is het niet meer onder 0 geweest vorig jaar.

Nu is het weer heel erg koud en merk ik toch weer die brom/resonantie door de woning. Om mezelf en de buren rustig te laten slapen zet ik hem 's nachts uit, maar dan koelt de woning weer te veel af.

Nu hangen de beugels direct tegen de muur. De unit staat op rubberen dempers op de beugels. Zou ik (zelf) tussen de beugel en de muur ook nog rubberen ringen kunnen plaatsen? En zou dat de brom verminderen?

Ik zou dan steeds 1 schroef los maken, rubber plaatsen en schroef terugplaatsen dus de unit hangt dan ten alle tijden nog steeds aan 3 van de 6 schroeven aan de muur.

Wel of niet zelf aan beginnen? Het is op een plat dak dus ik kom er prima bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ZtaaB schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Op het moment zit ie rond de 500Wh en op de koude dagen waarbij het -7 was rond de 750Wh.

Het huis is gewoon niet heel goed geisoleerd dus als ik m 's avonds zou verlagen van 21 naar bv 18 graden vind ik het te lang duren om in de ochtend weer op te stoken naar 21 graden.
Om die 3 graden er dus weer bij te krijgen stook ik die paar kWh dus weer op bij weer opwarmen naar 21 graden
Dus zou ik netto niets besparen ten opzichte van gewoon door blijven stoken op 21 graden.
Nachtverlaging doen wij hier ook niet aan. Nou staat de woonkamer bij ons op 19 graden, dus veel ruimte is daar niet :)

Wat wij wel doen is in de nacht units afschakelen die onnodig zijn wanneer dat gunstig is voor het verbruik, of juist aanzetten wanneer ze nodig zijn.

Wij verwarmen ad hoc zolang onze woonkamer in de ochtend niet onder de 15 graden komt. Dat scheelt hier aanzienlijk, meestal rond de 4 à 5 kWh. De ruimtes weer op temperatuur brengen is hier vlot gepiept, zeker met deze temperaturen. Minder dan een uur en het verbruik daarvoor is met deze temperaturen tussen de 1 en, indien er een defrost bijkomt, ruim 1,5 kWh.

Dat scheelt voor ons genoeg. Ik kan me voorstellen dat deze waarden bij iedere combinatie van verwarming, huis en comfortwensen weer anders ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 15-01-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Deldenaar schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:01:
Wat zou de gemiddelde cop waarde nu zijn...
Niemand? Ik zag ergens iets staan van een cop van 1-2 bij 0 graden voor een warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Deldenaar schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Niemand? Ik zag ergens iets staan van een cop van 1-2 bij 0 graden voor een warmtepomp
Ik denk dat je vraag zo breed gesteld is dat niemand meer kan doen dan een wilde gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deldenaar schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Voor onze Mitsubishi MUZ-AP35VG: 4,5 bij 2 graden (bron: Eurovent):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Al-N5MARRQI_-hJb1R-RqL4lGB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5UQm7i6jsk4S04kRZKfhr6be.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2024 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xHEMANx
Yellos schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:26:
Ik heb met deze temperaturen toch een probleem.

Mijn Daikin Perfera 3,5kwh houd het prima vol en kan het onder goed op temperatuur houden en zelfs opwarmen als ik hem echt laat stampen. Ik merkte echter direct na plaatsing al een diepe brommende resonantie door de woning als hij hard moet werken. Rubberen trillingsdempers laten plaatsen en klaar....dacht ik. Sinds die dempers zijn geplaatst is het niet meer onder 0 geweest vorig jaar.

Nu is het weer heel erg koud en merk ik toch weer die brom/resonantie door de woning. Om mezelf en de buren rustig te laten slapen zet ik hem 's nachts uit, maar dan koelt de woning weer te veel af.

Nu hangen de beugels direct tegen de muur. De unit staat op rubberen dempers op de beugels. Zou ik (zelf) tussen de beugel en de muur ook nog rubberen ringen kunnen plaatsen? En zou dat de brom verminderen?

Ik zou dan steeds 1 schroef los maken, rubber plaatsen en schroef terugplaatsen dus de unit hangt dan ten alle tijden nog steeds aan 3 van de 6 schroeven aan de muur.

Wel of niet zelf aan beginnen? Het is op een plat dak dus ik kom er prima bij.
Van die rubberen matjes die onder een kinderzwembadje liggen (vaak met een puzzelrandje) bij de elleboog van de beugel tussen de muur en je huis drukken.

Ik heb hem dubbel gevouwen ertussen. Hoor niets meer in huis d:)b

Van dit spul:
https://www.bol.com/nl/nl...mTFZI2v0Xz9xoCnQEQAvD_BwE

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 15-01-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
xHEMANx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Van die rubberen matjes die onder een kinderzwembadje liggen (vaak met een puzzelrandje) bij de elleboog van de beugel tussen de muur en je huis drukken.

Ik heb hem dubbel gevouwen ertussen. Hoor niets meer in huis d:)b

Van dit spul:
https://www.bol.com/nl/nl...mTFZI2v0Xz9xoCnQEQAvD_BwE
Die heb ik in de schuur liggen! heb je een foto van hoe je dat gedaan hebt? Dan ga ik vanavond nog het dak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Als ik de Eco stand op mn mhi inschakel. Heb ik eerste uur setpoint -1, tweede uur setpoint -2, derde uur setpoint -2.5.

Als ik in de tussentijd bijv de lammellen in een andere stand zet, reset hij dan weer? En begint hij dan weer bij het eerste uur -1?

Wil wat gaan testen met halve graden, maar als hij steeds reset heb ik daar weinig zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Yellos schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Die heb ik in de schuur liggen! heb je een foto van hoe je dat gedaan hebt? Dan ga ik vanavond nog het dak op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMwrMMKPOnTS_cIde89HcxTSScM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X97hwAxglYhEje1mJRqSOESz.jpg?f=fotoalbum_large

Unit iets optillen/naar voren trekken. Iemand anders drukt een dubbele mat ertussen. Kan ook even op maat knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Volgens mij heb ik ze er zelfs in mn eentje tussen gekregen. Dus zo gedaan. ☺️

[ Voor 79% gewijzigd door xHEMANx op 15-01-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
xHEMANx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:29:
[...]

[Afbeelding]

Unit iets optillen/naar voren trekken. Iemand anders drukt een dubbele mat ertussen. Kan ook even op maat knippen.
Dus die horizontale beugel zit vast geschroeft maar de verticale "hangt" daar dan in en de onderkant is los van de muur? En die onderkant kan ik dan een klein beetje van de muur trekken om dat rubber er tussen te duwen? Ik ga het vanmiddag proberen! Dankjewel _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Yellos schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:32:
[...]

Dus die horizontale beugel zit vast geschroeft maar de verticale "hangt" daar dan in en de onderkant is los van de muur? En die onderkant kan ik dan een klein beetje van de muur trekken om dat rubber er tussen te duwen? Ik ga het vanmiddag proberen! Dankjewel _/-\o_
Yes. Dat is het idee. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Martin7182 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:53:
[...]

De ontdooicyclus (defrost) is niet het probleem maar de oplossing. Een behoorlijk efficiente oplossing ook omdat hij van binnenuit komt. En een aantal graden boven het vriespunt met de ventilator i.p.v. met heet gas. Ik denk dat je spijt gaat krijgen van een IR paneel of welke andere oplossing ook. Laat gewoon de machine het werk doen. Alleen als het smeltwater niet goed wegloopt, is het verstandig om in actie te komen :)
Door de defrost heb ik wel regelmatig 15 minuten geen verwarming. Vandaag al 10 keer. Dan wordt het wel lastiger om de boel op temp te houden.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:58

Wokschotel

Op 6 wielen

Even een vraag over een oude koe: wat voor merk en type airco kanaalunit gebruik je?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mdeiman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:24:
Door de defrost heb ik wel regelmatig 15 minuten geen verwarming. Vandaag al 10 keer. Dan wordt het wel lastiger om de boel op temp te houden.
Wacht even, 2,5 uur totaal aan defrosts met een zware 16 kW MHI buitenunit? Dat lijkt me niet normaal? Hoeveel verbruikt deze tussen de defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:35
Wokschotel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:37:
[...]
Even een vraag over een oude koe: wat voor merk en type airco kanaalunit gebruik je?
Psst, je kan in een topic zoeken op naam van de poster: Renkie in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

user109731 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:13:
[...]

Wacht even, 2.5 uur totaal aan defrosts met een zware 16 kW MHI buitenunit? Dat lijkt me niet normaal? Hoeveel verbruikt deze tussen de defrosts?
Tussen de defrosts circa 4000 Watt. Na de laatste 5500 Watt. Mogelijk omdat de temp in de kamer iets gaat zakken en dat er meer power gepakt wordt.
Staat nu in de Auto fan stand. In een vaste stand doe ik ook wel eens.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Yellos schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:32:
[...]

Ik zou, als de unit net zo hangt als op de foto twee flinke betontegels eronder leggen voor de massa en sowieso de unit van de muur afhalen. Hoe meer massa hoe minder geluid. Beste dus betontegels/kantenbanden met bigfoots eronder.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 ... 73 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic