Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 06:06
Na heel lang meelezen eindelijk de knoop doorgehakt en een airco aangeschaft maar heb nu nog even een vraagje aan de doe-het-zelfers hier:
Ik ga dit weekend zelf een split airco (Mitsubishi SRK/SRC 35 ZS-WF) installeren zijn er nog tips of handigheidjes betreft het installeren zelf?

Ik ben ook nog opzoek naar een lokale (Zeeland, Walcheren) Stek monteur voor het inbedrijfstellen, dus mocht iemand een aanbeveling hebben hoor ik het graag. 😇

[ Voor 11% gewijzigd door Ben-i op 14-03-2024 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:01
Zorg dat je de gaten voor de leiding naar buiten iets onder een hoek boort, zodat ze nooit inregenen. Binnen moet het gat net wat hoger zitten dan buiten.
Zorg dat je de leidingen voor je ze door de muur heen drukt goed afplakt op de uiteinden zodat de leidingen van binnen 100% schoon blijven.

Voor de rest is er veel, heel veel te vinden op youtube.

Veel succes en laat je ervaringen horen, dat wordt vast op prijs gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:03
Schoonmaakvraag:

Welke Dasty variant moet ik gebruiken voor het binnenwerk van de binnenunit?

Ze hebben van alles en nog wat ... :?

Edit: oja, de zoekfunctie... O-)

De classic dasty ontvetter dus. :9
Hebben ze ook in een flacon met plantenspuit erop ;)

[ Voor 32% gewijzigd door gAzu op 15-03-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:06
Ja fijn spul.

[ Voor 73% gewijzigd door Yamahaa op 15-03-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITWarrior
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 21:46
Heeft iemand toevallig ervaring met een mobiele airco afvoerslang aansluiten op een Duco raamventilatie? Voor zover ik kan zien is er in de open stand bijna geen weerstand maar ik vroeg me af of iemand al eerder een duct/shroud of andere frontje gemaakt heeft om hier een airco slang op aan te sluiten? En zo ja of dit een succes was.

Hij is 6cm hoog en 90cm breed dus ik zou denken dat dit voldoende afvoer zou moeten kunnen zijn voor een mobiele airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben-i
SPZ01 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:10:

Veel succes en laat je ervaringen horen, dat wordt vast op prijs gesteld.
Gisteren lekker dagje bezig geweest. De binnenunit geplaatst en de gaten geboord door binnenmuur en buitenmuur (spannend! moet wel in 1x goed want dat smeer je niet ff dicht met een tubetje albastine) daarna de leiding geplaatst, dat koste de meeste tijd (en knokkels) om ze "netjes" in alle hoeken te buigen en in te tapen. Daarna de muurbeugel opgehangen (het helpt niet mee als je een draadbout kapot draaid |:( ) en buitenunit geplaatst met trillingsdempers.
Nu alleen nog de leidingen aansluiten (maar daar ben ik nog een beetje huiverig voor aangezien ik geen momentsleutel heb), leidinggoten plaatsen en binnenshuis alles afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:01
Ben-i schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:14:
[...]

Gisteren lekker dagje bezig geweest. De binnenunit geplaatst en de gaten geboord door binnenmuur en buitenmuur (spannend! moet wel in 1x goed want dat smeer je niet ff dicht met een tubetje albastine) daarna de leiding geplaatst, dat koste de meeste tijd (en knokkels) om ze "netjes" in alle hoeken te buigen en in te tapen. Daarna de muurbeugel opgehangen (het helpt niet mee als je een draadbout kapot draaid |:( ) en buitenunit geplaatst met trillingsdempers.
Nu alleen nog de leidingen aansluiten (maar daar ben ik nog een beetje huiverig voor aangezien ik geen momentsleutel heb), leidinggoten plaatsen en binnenshuis alles afwerken.
Heb je ook nog iets gebruikt om het het gat af te dichten wat van binnen naar buiten loopt, nadat je de leidingen geplaatst hebt?

Ik ben ooit ergens iets van een soort klei-achtige pasta tegen gekomen (met een hoog Ali-express gehalte qua opdruk), die niet uit zou moeten harden, om de opening rondom de leidingen te dichten en daarmee tocht tegen te gaan, maar ben de link kwijt en ben het daarna nooit meer tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
SPZ01 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:35:
[...]

Heb je ook nog iets gebruikt om het het gat af te dichten wat van binnen naar buiten loopt, nadat je de leidingen geplaatst hebt?

Ik ben ooit ergens iets van een soort klei-achtige pasta tegen gekomen (met een hoog Ali-express gehalte qua opdruk), die niet uit zou moeten harden, om de opening rondom de leidingen te dichten en daarmee tocht tegen te gaan, maar ben de link kwijt en ben het daarna nooit meer tegen gekomen.
Daar stond ook iets over in de handleiding ja maar ik heb een stuk pvc pijp in het gat gestoken en daar de leidingen door. Pas als alles gemonteerd is en de airco draaid, ben ik van plan het gat dicht te purren met purschuim en dan de goten te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:03
Ben-i schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:43:
[...]

Daar stond ook iets over in de handleiding ja maar ik heb een stuk pvc pijp in het gat gestoken en daar de leidingen door. Pas als alles gemonteerd is en de airco draaid, ben ik van plan het gat dicht te purren met purschuim en dan de goten te plaatsen.
Ik heb de open ruimten opgevuld met stukken buisisolatie.
Enigszins oversized taps in vorm geknipt en dan met beleid naar binnen gefrommeld aan de buitenkant.

Binnen als een soort stop om het leidingpakket gewikkeld.
Met tape strak eromheen voor de 'tapsigheit' en een nietingedrukt kraagje net aan de kant van de binnenunit die dan de buis door de muur perfect afsluit.

Het is een beetje lastig uit te leggen met woorden :)
Het spul is indrukbaar en vult dus mooi de open ruimten.
Dicht prima af en heeft als voordeel dat áls het spul er onverhoopt een keer uit moet dat dat makkelijker gaat dan 33cm volgepurde buis leeghalen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door gAzu op 17-03-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:06
Goedemorgen,

Zijn er meer gebruikers die een foutmelding krijgen met de Daikin onecta app?

Ik krijg sinds gisterenavond een melding dienst niet beschikbaar, token refresh failed.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 18:17
@marcovandam Geen issue,s met de Onecta App(niet meer dan de reguliere issues tenminste).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
gAzu schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:00:
[...]

Ik heb de open ruimten opgevuld met stukken buisisolatie.
Enigszins oversized taps in vorm geknipt en dan met beleid naar binnen gefrommeld aan de buitenkant.

Binnen als een soort stop om het leidingpakket gewikkeld.
Met tape strak eromheen voor de 'tapsigheit' en een nietingedrukt kraagje net aan de kant van de binnenunit die dan de buis door de muur perfect afsluit.

Het is een beetje lastig uit te leggen met woorden :)
Het spul is indrukbaar en vult dus mooi de open ruimten.
Dicht prima af en heeft als voordeel dat áls het spul er onverhoopt een keer uit moet dat dat makkelijker gaat dan 33cm volgepurde buis leeghalen. :)
Dat is ook nog een idee ja ik heb nog wat van dat foam achtige verpakkingsmateriaal dat om de binnenunit zat als bescherming. misschien kan ik dat wel netjes rond de leidingen in het gat proppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:04
SPZ01 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:35:
[...]

Iets zoals dit ?
https://nl.aliexpress.com...b783d19&afSmartRedirect=y

Of dit ?
https://aircomagazijntwen...lexibele-gatenafdichting/

Of dit ?
https://www.kachel-airco....klei-muurgat/#description

[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 17-03-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
marcovandam schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:15:
Goedemorgen,

Zijn er meer gebruikers die een foutmelding krijgen met de Daikin onecta app?

Ik krijg sinds gisterenavond een melding dienst niet beschikbaar, token refresh failed.
Dat heb ik sinds afgelopen week 2 of 3 keer gehad, even afmelden en opnieuw inloggen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 02:38

HE1

ArthurMorgan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Dat heb ik sinds afgelopen week 2 of 3 keer gehad, even afmelden en opnieuw inloggen.
precies dat, heb het ook één keer gehad de afgelopen weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 08:57
Even een algemene vraag, bij de installatie handleiding staat dat de binnenunit 15CM onder het plafond moet. Wat gebeurt er als je dit niet doet en maar 5CM over houd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Zackito schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:07:
Even een algemene vraag, bij de installatie handleiding staat dat de binnenunit 15CM onder het plafond moet. Wat gebeurt er als je dit niet doet en maar 5CM over houd?
Dan loop je risico dat de binnenunit meer geluid gaat maken of de luchtstroming wordt belemmert waardoor er minder lucht uit komt, net als de temperatuurregeling kan nog meer naar de knoppen gaan in verwarmbedrijf.

En als er nog minder ruimte is krijg je de kap niet open voor onderhoud.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 18-03-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
mr_evil08 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:10:
[...]

Dan loop je risico dat de binnenunit meer geluid gaat maken of de luchtstroming wordt belemmert waardoor er minder lucht uit komt, net als de temperatuurregeling kan nog meer naar de knoppen gaan in verwarmbedrijf.

En als er nog minder ruimte is krijg je de kap niet open voor onderhoud.
Dat is niet handig dan, dan gaan we hem op een andere plek hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Onze MHI hangt ook wat hoger dan eigenlijk had gemoeten (6-7cm vrij aan de bovenkant), dat geeft in ons geval geen problemen. Hij hangt verder wel helemaal vrij van obstakels. Naast een muur bijv. zou ik dat zeker niet doen.
Qua geluid kan ik het niet goed vergelijken, hij maakt wel meer herrie dan de andere units, maar dat komt volgens mij doordat de fan van de 3.5 sowieso harder blaast dan die van de 2.5's die we op andere plekken hebben.
Als je de keus hebt zou ik hem conform handleiding ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 13:50
Ik heb de laatste dagen veel last van het feit dat mijn unit met enige regelmaat zijn kleppen sluit. Later gaan deze dan weer open en er komt een moment dat deze wederom sluit etc. Dit is zeker niet altijd en met name als het wat warmer buiten is.

Ik gebruik altijd de 3d auto stand. Fan auto of manueel ingesteld maakt niet uit.

Heeft dit te maken dat de unit gewoon zijn warmte op dat moment niet goed kwijt kan waardoor de temperatuur oploopt. De unit de kleppen sluit en ze weer open gaan als de temperatuur weer is gezakt en de unit denkt ik moet weer gaan verwarmen?

Kan ik dit voorkomen door de 3d auto stand niet te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
glas86 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:28:
Ik heb de laatste dagen veel last van het feit dat mijn unit met enige regelmaat zijn kleppen sluit. Later gaan deze dan weer open en er komt een moment dat deze wederom sluit etc. Dit is zeker niet altijd en met name als het wat warmer buiten is.

Ik gebruik altijd de 3d auto stand. Fan auto of manueel ingesteld maakt niet uit.

Heeft dit te maken dat de unit gewoon zijn warmte op dat moment niet goed kwijt kan waardoor de temperatuur oploopt. De unit de kleppen sluit en ze weer open gaan als de temperatuur weer is gezakt en de unit denkt ik moet weer gaan verwarmen?

Dat is pendel gedrag. Weinig aan te doen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:24
glas86 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:28:

Ja en nee.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 13:50
Kun je dit toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Het is de laatste paar dagen overdag warmer, dus je hebt waarschijnlijk minder warmteverlies naar buiten dan het minimale vermogen wat je unit kan afgeven, dus dan krijg je aan-uit gedrag (= pendelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
Ik heb een Mitsubishi SRK/SRC 35 ZS-W besteld, echter lijkt het er op dat de buiten unit een andere unit is dan ze aangeven.

Op de doos staat SRC35ZS-W2 en rechtsboven een sticker met UK1.
Specs van de SRC35ZS-W2:

https://drive.google.com/...vLEsX1qP6qleJ58X2ech/view

De specs van de Nederlandse website: (de ruimtes tot 85m3 uitklappen)

https://mhinederland.nl/index.php/srk-zs

Voornamelijk de EER en COP matchen totaal niet met elkaar. Ik heb deze unit juist genomen omdat deze airco goede verbruik heeft. Daarnaast maak ik me zorgen over de geluidsproductie.

Iemand die hier meer ervaring mee heeft? Het vervelende is dat meerdere websites andere specs aangeven, waar kan ik de juiste informatie achterhalen?
Documentatie die ik net nog gevonden heb stelt me wat meer gerust:
https://mhiae.com/splits/srf35zsw-src35zsw2/?pdf=3661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Zackito schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:57:
Ik heb een Mitsubishi SRK/SRC 35 ZS-W besteld, echter lijkt het er op dat de buiten unit een andere unit is dan ze aangeven.

Op de doos staat SRC35ZS-W2 en rechtsboven een sticker met UK1.
Specs van de SRC35ZS-W2:

https://drive.google.com/...vLEsX1qP6qleJ58X2ech/view

De specs van de Nederlandse website: (de ruimtes tot 85m3 uitklappen)

https://mhinederland.nl/index.php/srk-zs

Voornamelijk de EER en COP matchen totaal niet met elkaar. Ik heb deze unit juist genomen omdat deze airco goede verbruik heeft. Daarnaast maak ik me zorgen over de geluidsproductie.

Iemand die hier meer ervaring mee heeft? Het vervelende is dat meerdere websites andere specs aangeven, waar kan ik de juiste informatie achterhalen?
Documentatie die ik net nog gevonden heb stelt me wat meer gerust:
https://mhiae.com/splits/srf35zsw-src35zsw2/?pdf=3661
UK1 is Engeland misschien. Die in Nederland verkocht worden komen uit Duitsland (dacht Hamburg). Maar dat zou voor het model niet uitmaken.

Maar wat heb je precies gekocht. De buitenunit is hetzelfde. Maar 1 link is een vloermodel en de andere een wandmodel. Deze hebben beide een andere specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
Willempie27 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:05:
[...]

UK1 is Engeland misschien. Die in Nederland verkocht worden komen uit Duitsland (dacht Hamburg). Maar dat zou voor het model niet uitmaken.

Maar wat heb je precies gekocht. De buitenunit is hetzelfde. Maar 1 link is een vloermodel en de andere een wandmodel. Deze hebben beide een andere specificatie.
Het gaat in mijn geval om de buitenunit. SRC35ZS-W besteld maar de SRC35ZS-W2 gekregen.
Je zou zeggen dat de W2 een nieuwe revisie is van de W maar specs online wijken af, en per website verschillend. Op de Nederlandse MHI wordt nergens de W2 genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Zackito schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:20:
[...]

Het gaat in mijn geval om de buitenunit. SRC35ZS-W besteld maar de SRC35ZS-W2 gekregen.
Je zou zeggen dat de W2 een nieuwe revisie is van de W maar specs online wijken af, en per website verschillend. Op de Nederlandse MHI wordt nergens de W2 genoemd.
Product data sheets:
SRC35ZS-W (pagina 5)
SRC35ZS-W2

EER/COP:
3.47 / 4.00
3.93 / 4.26

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 20-03-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
GermanPivo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:35:
[...]

Product data sheets:
SRC35ZS-W
SRC35ZS-W2

EER/COP:
3.47 / 4.00
3.93 / 4.26
Ik weet dat het verwarrend is. Maar het model nummer is hetzelfde maar er zit ander gas in de unit. De ene heeft R410a en de andere R32. De laatste is wat efficiënter. Vandaar de verschillende cijfers. Voor de bovenverdieping heb ik ook R410a units gekocht omdat deze binnenkort niet meer verkocht mogen worden en daardoor gunstig in aanschaf waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Willempie27 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Ik weet dat het verwarrend is. Maar het model nummer is hetzelfde maar er zit ander gas in de unit. De ene heeft R410a en de andere R32. De laatste is wat efficiënter. Vandaar de verschillende cijfers. Voor de bovenverdieping heb ik ook R410a units gekocht omdat deze binnenkort niet meer verkocht mogen worden en daardoor gunstig in aanschaf waren.
Zover had ik niet gekeken, maar je hebt gelijk inderdaad (link inmiddels aangepast). Overigens staat de 'W2' al in de 2021 brochure, dus verwacht niet dat er via de normale leverancies uberhaupt nog de 'W' te verkrijgen is.

Zie in de technical manual trouwens dezelfde cijfers voor de R32 unit.

[ Voor 22% gewijzigd door GermanPivo op 20-03-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
[...]

Wat je even vergeet is dat het benodigde gas ook zo ongeveer in de ban wordt gedaan. Hetzelfde is ook gedaan met R134A, wat veel in auto's van voor 2011 zit. De productie van het gas is aan banden gelegd en om die reden is het heel duur geworden.

Dus de units zijn goedkoper maar je zal toch af en toe moeten laten bijvullen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
[...]

Aha, dat verklaard de verschillen die ik dan op internet tegen kom. Volgens de website zou er wel R32 gas in moeten zitten, kan ik dat nog checken? Zie het niet op de doos staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Zackito schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:10:
[...]

Aha, dat verklaard de verschillen die ik dan op internet tegen kom. Volgens de website zou er wel R32 gas in moeten zitten, kan ik dat nog checken? Zie het niet op de doos staan.
Ook de R32 variant van de 'W' heeft dezelfde waardes volgens de technical manual. ;) Dus de nieuwe versie komt wat beter uit de bus, maar ook logisch lijkt me. De W2 is er sowieso alleen met R32 volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 20-03-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
asing schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Wat je even vergeet is dat het benodigde gas ook zo ongeveer in de ban wordt gedaan. Hetzelfde is ook gedaan met R134A, wat veel in auto's van voor 2011 zit. De productie van het gas is aan banden gelegd en om die reden is het heel duur geworden.

Dus de units zijn goedkoper maar je zal toch af en toe moeten laten bijvullen.
Als je hem bij moet laten vullen is die lek. Het is niet zoals bij een auto. Ik wilde voor Haier of een ander goedkoop merk gaan voor de bovenverdieping maar voor 200 euro per unit had ik dan deze MHI met het oude type gas. Zeker met de opkomst van propaan en wellicht komt er na 10-15 jaar nog een andere techniek zal ik ze wel vervangen als dat nodig is. Ook bestaat R410a uit 50% R32 dus wellicht is er voor de overige 50% wel een vervangend middel.
Daarnaast had het nog een voordeel. De slaapkamers zijn erg klein en R410a is niet brandbaar. In woonkamer is de ruimte te groot om bij een lekkage het R32 gas in de ruimte te kunnen laten ontsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34
Zackito schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:20:
[...]

Kan zijn omdat een deel van de UK in een andere klimaatzone ligt met bijbehorende specificaties.
De W2 is gewoon een revisie.
De SRC35ZS-S is de R410A versie.

Heb even een labeltje uit mn container gevist voor je :PAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shwXxInMnyhddWZDv6hPlAXdNjk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LdghImRx7G2IxrcYLDca5OCp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
EPICOSAURUS schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:07:
[...]

Kan zijn omdat een deel van de UK in een andere klimaatzone ligt met bijbehorende specificaties.
De W2 is gewoon een revisie.
De SRC35ZS-S is de R410A versie.

Heb even een labeltje uit mn container gevist voor je :P[Afbeelding]
Bedankt! Ik ben gerustgesteld haha.
Heb je die van jouw al geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

barta123 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Ah dan is dat het.. Normaliter sluit ik nooit apps af. Maar de Onecta soms wel, omdat hij dan 3x een andere temperatuur weergeeft ofzo _O-
Dat heb ik de laatste tijd ook. Hij geeft de actuele kamertemperatuur niet goed weer. Het wordt steeds erger.
Wat ook hinderlijk is dat de eerste actie die je doet na het openen van de app vaak ongedaan worden gemaakt omdat de app de status van de server leest en overschrijft wat je net gedaan hebt.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34
Zackito schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:45:
[...]

Bedankt! Ik ben gerustgesteld haha.
Heb je die van jouw al geinstalleerd?
Al een paar 100 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

De laatste is efficiënter omdat die met nieuwere technieken functioneert, niet door het gas.
R410a units zijn in algemeen een stuk ouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
mr_evil08 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:32:
[...]

De laatste is efficiënter omdat die met nieuwere technieken functioneert, niet door het gas.
R410a units zijn in algemeen een stuk ouder.
Ben dan wel benieuwd welke technieken want de binnenunit is hetzelfde. De buitenunit bijna hetzelfde (compressor, verdamper, ventilator) Er zijn alleen een paar temperatuursensoren anders en de aansturing daarvan omdat deze met iets andere temperaturen werkt.
Theoretisch zou je hem ook met R32 kunnen vullen als je het moederbord zou vervangen voor een R32 variant.

Het kookpunt van R32 is lager waardoor die iets gemakkelijker zijn temperatuur af kan geven en iets efficiënter is. Dacht iets van 10%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

het vershcil tussen een R32 en 410 is erg klein in de prakijkt. O-)

R410 is 50% gemaakt van R32... O-)

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 21-03-2024 16:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Willempie27 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:49:
[...]

Ben dan wel benieuwd welke technieken want de binnenunit is hetzelfde. De buitenunit bijna hetzelfde (compressor, verdamper, ventilator) Er zijn alleen een paar temperatuursensoren anders en de aansturing daarvan omdat deze met iets andere temperaturen werkt.
Theoretisch zou je hem ook met R32 kunnen vullen als je het moederbord zou vervangen voor een R32 variant.

Het kookpunt van R32 is lager waardoor die iets gemakkelijker zijn temperatuur af kan geven en iets efficiënter is. Dacht iets van 10%.
Kan jij in de unit kijken dan?
Hoe weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
mr_evil08 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Kan jij in de unit kijken dan?
Hoe weet je dat?
Dat zegt de monteur/leverancier. Die heeft gebeld naar Coolmark. Deze geen aan dat het officieel niet kan en niet is toegestaan om er ander gas in te doen maar de onderdelen gelijk zijn.
Want het was mijn vraag of ik er in de toekomst evt R32 in kon doen in plaats van R410a. Maar dit mogen ze niet aanbevelen. Ook omdat de specificaties niet bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02:47
Klein vraagje mbt de condensafvoer van de multisplit van mijn nieuwe woning:

De condensafvoer van de binnenunit op de 2e etage loopt tot de 1e etage(tweede unit). Daar kwamen de installateurs er blijkbaar achter dat de goot te smal is voor 4 koelleidingen én nog een condensleiding voor beide. Daar houden beide condensafvoeren nu op. Het condenswater van beide units loopt dus van de 1e etage door de aircogoot (met dus 2 paar koelleidingen) naar de buitenunit toe. Hier lekt het op de grond via de buitenunit.

Volgens mij kan dit voor problemen zorgen met verwarmen in de winter (bevriezen), misschien de (isolatie van de) leidingen aantasten en misschien de gevel als het daarover gaat.

Hoe zou dit het beste op te lossen zijn? Een slagvast afvoerbuisje langs de goot plaatsen om daar beide condensafvoeren in te lozen? Dan moet ik sowieso één korte verlengen om er netjes in te krijgen én beiden op een nette manier ermee verbinden. Enig idee welke opzetstukjes/moffen passend zijn voor condensafvoer op afvoerpijpjes?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6eRHbSlS877b2AS3dT7R2dzH8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdElfxMJTlQ3cPv9XFfs0jAS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Kanoet op 23-03-2024 11:10 . Reden: Nu met plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
Kanoet schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:09:
Klein vraagje mbt de condensafvoer van de multisplit van mijn nieuwe woning:

De condensafvoer van de binnenunit op de 2e etage loopt tot de 1e etage(tweede unit). Daar kwamen de installateurs er blijkbaar achter dat de goot te smal is voor 4 koelleidingen én nog een condensleiding voor beide. Daar houden beide condensafvoeren nu op. Het condenswater van beide units loopt dus van de 1e etage door de aircogoot (met dus 2 paar koelleidingen) naar de buitenunit toe. Hier lekt het op de grond via de buitenunit.

Volgens mij kan dit voor problemen zorgen met verwarmen in de winter (bevriezen), misschien de (isolatie van de) leidingen aantasten en misschien de gevel als het daarover gaat.

Hoe zou dit het beste op te lossen zijn? Een slagvast afvoerbuisje langs de goot plaatsen om daar beide condensafvoeren in te lozen? Dan moet ik sowieso één korte verlengen om er netjes in te krijgen én beiden op een nette manier ermee verbinden. Enig idee welke opzetstukjes/moffen passend zijn voor condensafvoer op afvoerpijpjes?
[Afbeelding]
Verloop stuk kopen en verder met bv 110×75 mm
Voorbeeld
https://aircomagazijntwen...optimal-duct-2m-80x60-mm/

Als je het huidige merk weet is het makkelijker er zijn genoeg webshops die het verkopen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
habbekrats schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Verloop stuk kopen en verder met bv 110×75 mm
Voorbeeld
https://aircomagazijntwen...optimal-duct-2m-80x60-mm/

Als je het huidige merk weet is het makkelijker er zijn genoeg webshops die het verkopen.
Nice, dankzij deze benadering heb ik ook een oplossing voor een ander probleem. Ik ga namelijk de goten in een iets rustigere kleur spuiten maar de leidingen lopen door de achterkant van de goot, dan kan ik hem er dus niet afhalen.

Om het verloopje te kunnen plaatsen moet het huidige 2m stuk dus doorgezaagd worden en kan hij er dus vanaf. Nog even de WAF factoren vergelijken:
- een verschil in breedte van de goot over de gevel, óf
- een buisje via de achterzijde (niet-zichtzijde) en het aanzicht hetzelfde qua grootte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05

Tazzios

..

Kanoet schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:09:
...

...
Bij verwarmen heb je geen condens van de binnenunit verwacht ook niet dat je er problemen mee krijgt, maar netjes is anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 23-03-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Tazzios schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Bij verwarmen heb je geen condens van de binnenunit verwacht ook niet dat je er problemen mee krijgt, maar netjes is anders.
Dat neemt wel mijn grootste zorg weg (y)
Andere optie is een transparante 6mm (bi) buis gebruiken, deze zie ik ook terugkomen als condensafvoerslang, vooral icm condenspompen. Deze kan ik misschien wel kwijt in de goot. Welke nadelen kleven hieraan als deze verticaal in de goot gelegd wordt?

[ Voor 4% gewijzigd door Kanoet op 23-03-2024 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kanoet schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:11:
[...]

Dat neemt wel mijn grootste zorg weg (y)
Andere optie is een transparante 6mm (bi) buis gebruiken, deze zie ik ook terugkomen als condensafvoerslang, vooral icm condenspompen. Deze kan ik misschien wel kwijt in de goot. Welke nadelen kleven hieraan als deze verticaal in de goot gelegd wordt?
die raken verstopt. nooit gebruiken tenzij je een condenspomp hebt.

kanaal insnijden en leiding naar buiten leiden en dan verdergaan in grijze electriciteitsbuis.
maar dat lijkt nog steeds een probleem voor de installateur en niet van jouw.... :X

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 23-03-2024 14:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
De units hangen al 2-3 jaar aan de gevel maar het geheel (gevel en units) zijn pas sinds kort mijn eigendom. Ik heb nu een hoogwerker staan en maak er o.a. gebruik van om die oerlelijke spierwitte goten te spuiten. Ik maak er graag mijn probleem van, weet ik zeker dat het opgelost wordt op een manier waardoor ik er mee kan leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kanoet schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:14:
De units hangen al 2-3 jaar aan de gevel maar het geheel (gevel en units) zijn pas sinds kort mijn eigendom. Ik heb nu een hoogwerker staan en maak er o.a. gebruik van om die oerlelijke spierwitte goten te spuiten. Ik maak er graag mijn probleem van, weet ik zeker dat het opgelost wordt op een manier waardoor ik er mee kan leven.
dan gewoon even 2 grijze electricteitsbuizen halen bij de bouwsuper en die doe je strak naast de goot. vergeet niet om RVS of verzinkte schroeven te gebruiken voor de beugels. en gebruik bevestiting die je schroeft, niet clipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Quit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 22:46
Heeft er iemand hier toevallig advies of ervaring met de volgende airco setup?

Advies gevraagd voor panasonic airco setup van 5 kamers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viezefreddy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-08 01:11
Begin volgende week wordt onze Fujitsu multisplit geplaatst. Voor onze CV op gas hebben we al een thermostaat van Tado die de ketel met OpenTherm aanstuurt in combinatie met Tado thermostaatkranen die de radiatoren per kamer bedienen. Ik zag dat Tado ook een bakje heeft om de airco op aan te sluiten. Deze wil ik dan ook graag installeren, maaaarrr...

Aangezien ik in België woon en elektriciteit slechts ongeveer 2x duurder is per kWh dan gas, vermoed ik dat het bijna altijd voordeliger zal zijn om op de warmtepomp te verwarmen ipv op de gasketel. Tenzij het buiten serieus vriest.

Ik vroeg me af of er hier iemand ervaring heeft met de split tussen verwarmen op CV en warmtepomp?

Wat ik zou willen bereiken is dat eerst de warmtepomp zo veel mogelijk gebruikt wordt om de gewenste kamertemperatuur te bereiken, en daarna pas de CV op gas ingeschakeld wordt wanneer nodig.

Werken de Tado thermostaat en airco-bediening lekker samen?

Enkele oplossingen die ik me kon bedenken;
  • Traditionele radiatoren uitdraaien in kamers die ook airco hebben, zodat enkel de airco gebruikt kan worden om te verwarmen.
  • Hopen dat Tado toelaat om de airco voorrang te geven
  • Zelf in Home Assistant iets dergelijks in elkaar flansen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:02
De Evolar omkasting is hier vaker negatief voorbijgekomen door de recirculatie. Nu zie ik dat het topmerk Merford een anti-recirculatieplaat meelevert om een fysieke scheiding aan te brengen tussen aanzuig en afblaas. Niets meer dan een MDF plaat volgens mij dat je in de omkasting monteert. Bij de Merford zijn zelfs de zijkanten dicht dus die simpele plaat moet wel vreselijk effectief zijn.

Zoiets zou je toch ook voor de Evolar moeten kunnen monteren? Dan forceer je de lucht door de voorkant zodat recirculatie in de kast wordt voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Flatisa op 24-03-2024 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23
Gebruiken hier mensen Daikin met Home Assistant?

Als ik had geweten hoe incompetent ze daar zijn met hun software, dan had ik nooit voor Daikin gekozen.

Vanuit het niets weer hun beleid met betrekking tot API toegang aanpassen. En ontwikkelaars vervolgens te weinig tijd te geven om de implementaties aan te passen.

Nu blijkt dat hun nieuwe API niet eens werkt en hebben ze stilletjes de oude API weer geactiveerd. Geen communicatie of zo. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
banaliteit schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:14:
Gebruiken hier mensen Daikin met Home Assistant?

Als ik had geweten hoe incompetent ze daar zijn met hun software, dan had ik nooit voor Daikin gekozen.

Vanuit het niets weer hun beleid met betrekking tot API toegang aanpassen. En ontwikkelaars vervolgens te weinig tijd te geven om de implementaties aan te passen.

Nu blijkt dat hun nieuwe API niet eens werkt en hebben ze stilletjes de oude API weer geactiveerd. Geen communicatie of zo. :N
Ik denk niet dat dit Daikin specifiek is. Bij MHI vind ik het ook allemaal maar traag en eruit zien als het jaar 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Flatisa schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:42:
De Evolar omkasting is hier vaker negatief voorbijgekomen door de recirculatie. Nu zie ik dat het topmerk Merford een anti-recirculatieplaat meelevert om een fysieke scheiding aan te brengen tussen aanzuig en afblaas. Niets meer dan een MDF plaat volgens mij dat je in de omkasting monteert. Bij de Merford zijn zelfs de zijkanten dicht dus die simpele plaat moet wel vreselijk effectief zijn.

Zoiets zou je toch ook voor de Evolar moeten kunnen monteren? Dan forceer je de lucht door de voorkant zodat recirculatie in de kast wordt voorkomen.
Reduced doet dit ook en ik merk daar ook geen toegenomen verbruik. Ik zie niet in waarom je zo'n simpele plaat inderdaad niet gewoon zelf kan maken en monteren in een andere kast :)

Overigens is het bij Reduced geen hout maar een soort plastic. Vermoed dat hout toch problemen krijgt met vocht op lange termijn. Er komt nogal wat stoom uit bij een defrost :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Willempie27 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:20:
[...]

Ik denk niet dat dit Daikin specifiek is. Bij MHI vind ik het ook allemaal maar traag en eruit zien als het jaar 2000.
MHI met een MHI-AC-CTRL werkt uitmuntend en stabiel voor diegenen die nog geen l/l pomp hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
TereZz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:28:
[...]

MHI met een MHI-AC-CTRL werkt uitmuntend en stabiel voor diegenen die nog geen l/l pomp hebben
Die heb ik ook. Maar heb de originele ook even gebruikt omdat ze al in de unit zaten. Maar waarom kan een Airco fabrikant niet gewoon iets snels maken wat lokaal werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Willempie27 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:30:
[...]

Die heb ik ook. Maar heb de originele ook even gebruikt omdat ze al in de unit zaten. Maar waarom kan een Airco fabrikant niet gewoon iets snels maken wat lokaal werkt.
Omdat lokaal ook niet alles is. Hoeveel access points wel niet client isolation aan hebben staan.. daar zit je dan met je lokale API :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-09 20:58
Hi!

Even een vraag over mijn aangeschafte split airco units.

Het gaat om :

https://www.amazon.com.be...g-Monosplit/dp/B08ZJD37JH

https://www.climamarket.e...txhqasineu-ar09txhqasixeu

Ik dacht ergens vernomen te hebben dat zo'n beetje alle split airco's zijn voor gevuld met koudemiddel tot een x aantal meters, en dat er bij installatie alleen gevacumeerd dient te worden.

Weet toevallig iemand voor hoeveel meters de meeste fabrikanten vullen? Ik kom weg met de standaard aansluit slang van 3 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
VanBreukelen schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:28:
Hi!

Het gaat om :

Ik dacht ergens vernomen te hebben dat zo'n beetje alle split airco's zijn voor gevuld met koudemiddel tot een x aantal meters, en dat er bij installatie alleen gevacumeerd dient te worden.

Weet toevallig iemand voor hoeveel meters de meeste fabrikanten vullen? Ik kom weg met de standaard aansluit slang van 3 meter.
Vaak iets van 10-15 meter, dus met 3 meter hoef je je sowieso geen zorgen te maken wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Hi!

Het gaat om :

Dat denk ik wel. Aux is standaard dacht ik met 3 meter voorgevuld maar minder heb ik nog niet gezien. Premium merken zijn vaak wel tot 10m+ gevuld.
Wellicht is deze ook nog een optie voor je qua prijs https://www.climamarket.eu/nl/wandmodel-haier-geos-r-35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-09 20:58
GermanPivo schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:39:
[...]

Vaak iets van 10-15 meter, dus met 3 meter hoef je je sowieso geen zorgen te maken wat dat betreft.
Ah dat is goed om te horen. Zag in de handleiding ook niks staan over vullen, de laatste stap was alleen vacumeren naar 10 mm Hg absolute.

En daar blijft het bij, zie TS :)

[ Voor 41% gewijzigd door Proton_ op 25-03-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Hi!

Het gaat om :

Eerst afpersen en dan vacumeren. Maar als je het aan je installateur vraagt weet je het zeker.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Zijn er al mensen die de nieuwe Daikin firmware hebben geïnstalleerd?

Ik heb in 1 installatie 2 verschillende firmwares draaien voor de adapters in de airco.
De slechte firmware 3_1_33 die zoveel problemen heeft gegeven met niet meer online komen en waar nu adapters om vervangen worden, krijgt nu een update naar 3_1_123.

Daarnaast heb ik ook nog op 1_14_88 draaien. Super vaag verhaal van Daikin weer dit.

Iemand al getest?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobby_gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-01 11:00
Sarge78 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:11:

Ik heb in 1 installatie 2 verschillende firmwares draaien voor de adapters in de airco.
De slechte firmware 3_1_33 die zoveel problemen heeft gegeven met niet meer online komen en waar nu adapters om vervangen worden, krijgt nu een update naar 3_1_123.

Daarnaast heb ik ook nog op 1_14_88 draaien. Super vaag verhaal van Daikin weer dit.

Iemand al getest?
Mijn units beschikken over een type 'B' adapter (BRP069B41), en draaien inmiddels op 1_14_88. De lokale API is in die versie netjes aanwezig, ik bedien ze vanuit Domoticz.

In mijn 3e unit werk ik met een Faikin module, die heeft per definitie een lokale API (en MQTT). Faikin heeft o.a. als voordeel dat ook de koelvloeistof aanvoer temperatuur van de binnenunit doorgegeven wordt.

Firmware versie 3_x_yy heeft geen lokale API, en werkt dus niet samen met Domoticz of Home Assistant, daar blijf ik verre van ;)

Growatt 3000TL-X + 10 x JASolar 320Wp / Daikin 3MXM68N - FTXM42M - FTXM25M - FTXM20M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 14:48
viezefreddy schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:09:
Nee
  • Traditionele radiatoren uitdraaien in kamers die ook airco hebben, zodat enkel de airco gebruikt kan worden om te verwarmen.
Denk dat je optie 1 of 3 moet nemen.

Heb zelf in een vorig huis ook beide gehad, Tado thermostaten en en airco sturing, beide staan in dezelfde app, maar doen niks samen, ook bv niet in dezelfde ruimte plaatsen. Tenzij ze daar afgelopen anderhalf jaar iets slims in verandert hebben.
Ik had de airco in een woonkamer hangen waar de radiatoren het niet trokken qua capaciteit, daar gingen gewoon beide tegelijk aan, maar wel los van elkaar aanzetten.

Zelf bezig wat offertes te krijgen voor een airco in de woonkamer en misschien op de slaapkamer ook, hopelijk eind deze week een beslissing. Alleen wist ik niet dat als je hier een buitenunit aan de muur wil hangen je een vergunning nodig hebt, of je even een aanvraag wil doen en minimaal 250 euro wil aftikken.
Daarmee gaat een multisplit pakken en op de grond plaatsen ineens een stuk interessanter worden dan 2 aparte.

[ Voor 26% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 26-03-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
hobby_gebruiker schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Mijn units beschikken over een type 'B' adapter (BRP069B41), en draaien inmiddels op 1_14_88. De lokale API is in die versie netjes aanwezig, ik bedien ze vanuit Domoticz.

In mijn 3e unit werk ik met een Faikin module, die heeft per definitie een lokale API (en MQTT). Faikin heeft o.a. als voordeel dat ook de koelvloeistof aanvoer temperatuur van de binnenunit doorgegeven wordt.

Firmware versie 3_x_yy heeft geen lokale API, en werkt dus niet samen met Domoticz of Home Assistant, daar blijf ik verre van ;)
Zijn hier gewoon bereikbaar en te bedienen via Home Assistant hoor. Die info klopt dus niet.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

Sarge78 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:11:

Iemand al getest?
De App is dramatisch. Moet steeds afmelden en opnieuw inloggen.
Ik heb de updates nog niet durven installeren. Ik heb er nu 2 op 3_1_33 zitten, die heb ik toen gefixt. De rest is inderdaad 1_14_88.
Eigenlijk zat ik ook te wachten tot iemand hier de update had gedaan O-)

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Waar kun je de firmware updaten/zien welke je hebt in de onecta app? Heb voor mijn gevoel alles 3 keer langs gelopen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:30:
[...]

Nee

[...]

Heb zelf in een vorig huis ook beide gehad, Tado thermostaten en en airco sturing, beide staan in dezelfde app, maar doen niks samen, ook bv niet in dezelfde ruimte plaatsen. Tenzij ze daar afgelopen anderhalf jaar iets slims in verandert hebben.
Ik had de airco in een woonkamer hangen waar de radiatoren het niet trokken qua capaciteit, daar gingen gewoon beide tegelijk aan, maar wel los van elkaar aanzetten.

Zelf bezig wat offertes te krijgen voor een airco in de woonkamer en misschien op de slaapkamer ook, hopelijk eind deze week een beslissing. Alleen wist ik niet dat als je hier een buitenunit aan de muur wil hangen je een vergunning nodig hebt, of je even een aanvraag wil doen en minimaal 250 euro wil aftikken.
Daarmee gaat een multisplit pakken en op de grond plaatsen ineens een stuk interessanter worden dan 2 aparte.
Aan de voorzijde is altijd een vergunning nodig aan de achterzijde mag slechts 1 unit aan de muur geplaatst worden. Zie veel foto's van meerdere units aan de achterzijde en denk niet dat daar een vergunning voor aangevraagd is. We goed dat het bedrijf aangeeft dat het nodig is. Als het mogelijk is zou ik hem wel op de grond plaatsten ivm trilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:06
Is per gemeente verschillend hoor. Er zijn ook gemeentes waarbij binnen bepaalde formaten géén vergunnings plicht is. ( dit staat los van geluidsproductie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Sarge78 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:32:
[...]

Zijn hier gewoon bereikbaar en te bedienen via Home Assistant hoor. Die info klopt dus niet.
Jullie zitten er allebei een beetje naast :) . Daikin heeft de B en C versie van de wifi modules. De B versie heeft een lokale API en kan benaderd worden door Domoticz. De C versie is alleen online en zowel de B als C versie zijn beide benaderbaar via HomeAssistant. HomeAssistant maakt gebruik van de cloud API en niet van de lokale API.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]
Alleen wist ik niet dat als je hier een buitenunit aan de muur wil hangen je een vergunning nodig hebt, of je even een aanvraag wil doen en minimaal 250 euro wil aftikken.
Vergunningen is echt een ondoorzichtig bos. Je hebt de geluidsnormen, bouwnormen, welstandscommissie, beschermd stadsgezicht, afstand tot de erfgrens etc.

Om een grof idee te geven, je kan een wandeling door je wijk maken. Dan noteer je welke huizen een airco hebben hangen (straat+nr). Iedere gemeente is verplicht om een online register bij te houden waar alle vergunningaanvragen/verleningen/afwijzingen in staan. Je checkt dan de adressen. Hebben ze wel of geen vergunning aangevraagd voor de airco. En is die vergunning afgegeven? Voor mijn buurt was het een beetje hit-and-miss. Sommigen hadden wel een vergunning aangevraagd, sommigen niet. Vergunningen werden meestal wel afgegeven. Je kan ook zien hoe lang die aanvraag ongeveer duurt. In mijn gemeente is dat 3 maanden. Er was een geval die geen vergunning had aangevraagd, en vervolgens moest de unit worden verwijderd. De aangevraagde vergunning werd volgens mij geweigerd. Beschermd stadsgezicht als ik het goed heb.

Ik ben uiteindelijk alle rompslomp voorbij gegaan en het ding op een dakkapel gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 14:48
asing schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Ik ben uiteindelijk alle rompslomp voorbij gegaan en het ding op een dakkapel gezet.
Denk dat als ik hem zou aanvragen ik deze ook wel zou krijgen, ding achter aan een muurtje... bij de buren even zeggen dat er iets zou komen heeft dan meer zin.
Alleen die kosten slaan nergens op, en dan nog minimaal 8 weken wachten.

Denk dat ik enkel de woonkamer ga voorzien van airco, dan kan deze op de grond en heb ik nergens last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Denk dat als ik hem zou aanvragen ik deze ook wel zou krijgen, ding achter aan een muurtje... bij de buren even zeggen dat er iets zou komen heeft dan meer zin.
Alleen die kosten slaan nergens op, en dan nog minimaal 8 weken wachten.

Denk dat ik enkel de woonkamer ga voorzien van airco, dan kan deze op de grond en heb ik nergens last van.
Ik heb 3 units hangen en sinds februari verwarm ik de keet met deze units. Dat bevalt zo goed dat ik van plan ben de CV eruit te doen en van het gas te gaan. Moet ik er alleen nog wel een unit bij plaatsen. Achteraf gezien had ik het iets anders moeten doen.

Dus bekijk je persoonlijke situatie goed en koop de juiste installatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Willempie27 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:11:
[...]

Aan de voorzijde is altijd een vergunning nodig aan de achterzijde mag slechts 1 unit aan de muur geplaatst worden. Zie veel foto's van meerdere units aan de achterzijde en denk niet dat daar een vergunning voor aangevraagd is. We goed dat het bedrijf aangeeft dat het nodig is. Als het mogelijk is zou ik hem wel op de grond plaatsten ivm trilling.
In onze gemeente mag je zoveel warmtepompen ophangen als je zelf wil zolang maar niet zichtbaar vanuit het straatbeeld(mits de geluidseisen gehandhaafd blijft natuurlijk), of dat voor of achter is maakt niet uit.

In praktijk is er geen handhaving, in onze wijk hangt inmiddels zoveel warmtepompen zichtbaar vanuit straatbeeld, soms meerdere naast elkaar en staan er al jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

ArthurMorgan schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:12:
Waar kun je de firmware updaten/zien welke je hebt in de onecta app? Heb voor mijn gevoel alles 3 keer langs gelopen :X
Kies een unit, dan "Instellingen", dan onder het kopje "unit" voor "Daikin lucht/lucht warmtepomp".
Vervolgens onder kopje "Hardware" kiezen voor "WLAN-Gateway".
Dan is het de derde van boven.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
viezefreddy schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:09:
Begin volgende week wordt onze Fujitsu multisplit geplaatst. Voor onze CV op gas hebben we al een thermostaat van Tado die de ketel met OpenTherm aanstuurt in combinatie met Tado thermostaatkranen die de radiatoren per kamer bedienen. Ik zag dat Tado ook een bakje heeft om de airco op aan te sluiten. Deze wil ik dan ook graag installeren, maaaarrr...

Aangezien ik in België woon en elektriciteit slechts ongeveer 2x duurder is per kWh dan gas, vermoed ik dat het bijna altijd voordeliger zal zijn om op de warmtepomp te verwarmen ipv op de gasketel. Tenzij het buiten serieus vriest.

Ik vroeg me af of er hier iemand ervaring heeft met de split tussen verwarmen op CV en warmtepomp?

Wat ik zou willen bereiken is dat eerst de warmtepomp zo veel mogelijk gebruikt wordt om de gewenste kamertemperatuur te bereiken, en daarna pas de CV op gas ingeschakeld wordt wanneer nodig.

Hangt erg van je huis af.

Ik heb ook een multi split, boven en beneden hangt een unit.

Als je hem per kamer hebt zou ik sowieso die radiatoren dichtdraaien, die heb je echt niet nodig. Ik verwarm meestal opverdag (preferabel op zonnestroom van mijn panelen, in maart lukt dat heel goed). De deuren heb ik open boven omdat hij op de overloop hangt, alles kan lekker rustig aan opwarmen en zodra ik thuis kom gaat hij uit.

Ik heb sinds augustus 2023 een multi split hangen, de CV ketel heeft nog helemaal niks hoeven doen.

Zelfs op dagen dat het buiten -9°C was (ja dat is het in Nijmegen geweest) heb ik geen problemen gehad met verwarmen. Op die dagen deed ik 22kWh stroom, waar ik eerder 10m3 gas nodig had. En nu had ik ook de temperatuur hoger dan toen. Met temperaturen onder de -2°C vind ik juist dat ie beter gaat verwarmen, omdat je niet zo vaak hebt dat hij dichtvriest (de lucht wordt droger). De compressor draait dan wel een hoger rpm, maar daar heb je binnen geen last van! En met een grote buitenunit hebben je buren daar ook geen last van, bij mij is het dan gewoon een zacht 'hum' geluid, niemand heeft daar last van. Een auto die af en toe langs rijdt (is 30km bij mij) maakt al extreem veel meer geluid.

dus ik denk als je een beetje een redelijk energielabel hebt, een tochtvrij huis hebt en qua units goed gedimensioneerd zit, dat je CV ketel praktisch met pensioen kan!

Bij mij was dat belangrijk, want ik heb een VR ketel (geen HR) dus die heeft zelfs een lager rendement :+

[ Voor 8% gewijzigd door barta123 op 28-03-2024 10:46 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

Nee

[...]

Best begrijpelijk, bij mij een paar straten verderop zie ik een huis (de buren ook bijna) met 4!! buiten units aan de muur. WTF man 7(8)7 (als je het mij vraagt; terecht dat daar regels voor komen want dat is echt belachelijk)

En dat is gewoon een simpel rijtjeshuis.

Nu begrijp ik dat Daikin hier slecht aangeschreven staat omtrent het regelgedrag, OK best. Maar er zijn echt wel andere opties dan 4 dikke kasten met compressors en een eigen koudemiddelcircuit aan de muur hangen _O- :N

Overigens heeft Daikin ook automatische setting voor demand control, hier zit een lerend iets in. Met dat aan hoefde ik niks raars aan te passen en had ik nooit last van pendelgedrag. Als je hem dan op powerful zet in 1 ruimte gaat ie gewoon flink staan beuken buiten en krijg je veel warmte binnen :)

Ik heb mijn buitenunit in een steegje staan, je ziet alleen een (lelijke) goot over de buitenmuur, maar dat heb je met elk type warmtepomp (die een buitenunit nodig heeft)

[ Voor 7% gewijzigd door barta123 op 28-03-2024 10:51 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Laatst online: 01:27
barta123 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Best begrijpelijk, bij mij een paar straten verderop zie ik een huis (de buren ook bijna) met 4!! buiten units aan de muur. WTF man 7(8)7 (als je het mij vraagt; terecht dat daar regels voor komen want dat is echt belachelijk)

Nu begrijp ik dat Daikin hier slecht aangeschreven staat omtrent het regelgedrag, OK best. Maar er zijn echt wel andere opties dan 4 dikke kasten met compressors en een eigen koudemiddelcircuit aan de muur hangen _O- :N
Elke fabrikant heeft een multisplit, Daikin is vanaf 5.2 kW en groter niet aan te raden door te hoog minimumvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:44
w00key schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Elke fabrikant heeft een multisplit, Daikin is vanaf 5.2 kW en groter niet aan te raden door te hoog minimumvermogen.
En die van 5, is die nog wel aan te raden? Die is geschikt voor 2 binnenunits toch? 5.2 is 3. Maar die zou je dus al afraden?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

w00key schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Het regelgedrag is wel beter geworden sinds 2020. In elke geval in mijn 4MXM68. Demand control helpt ook.
Bij koelen kan hij sowieso laag genoeg en draait bij ons dan op een compressor frequentie van 14.
Dan staan wel altijd de woonkamer (5kW) en de zolder (2kW) samen aan.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Overigens heeft Daikin ook automatische setting voor demand control, hier zit een lerend iets in. Met dat aan hoefde ik niks raars aan te passen en had ik nooit last van pendelgedrag. Als je hem dan op powerful zet in 1 ruimte gaat ie gewoon flink staan beuken buiten en krijg je veel warmte binnen :)

Ik heb mijn buitenunit in een steegje staan, je ziet alleen een (lelijke) goot over de buitenmuur, maar dat heb je met elk type warmtepomp (die een buitenunit nodig heeft)
Ik zou altijd minstens 2 buitenunit,s nemen met als reden bij een storing ben je niet alles kwijt, en bijvoorbeeld één kan verwarmen terwijl de ander staat te koelen.

Storingen gebeuren altijd op de snikhete zomerdag en de installateur heeft geen tijd.

Als er een CV storing is kun je altijd nog verwarmen met een electrische kachel, koelen met een electrische kabel wordt lastig...

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:37
mwk schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Het regelgedrag is wel beter geworden sinds 2020. In elke geval in mijn 4MXM68. Demand control helpt ook.
Bij koelen kan hij sowieso laag genoeg en draait bij ons dan op een compressor frequentie van 14.
Dan staan wel altijd de woonkamer (5kW) en de zolder (2kW) samen aan.
Wat houdt dat in qua verbruik?
Onze mhi multisplit (SCM60Zs-w) met 2 units aan (3,5kW en 2,5kW) heeft eerder vandaag tussen de 450W en 500W gebruikt voor 2 units om op temperatuur te komen. Nu rond de 300W om op temperatuur te blijven. Temperatuur buiten rond de 11 à 12 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVcp7vbsg8X2W0gQWbuUhXHrl4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqSNxlq5NMd1xhMLABSCBJH9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Sjamo op 28-03-2024 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:35
mr_evil08 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:32:
[...]

Ik zou altijd minstens 2 buitenunit,s nemen met als reden bij een storing ben je niet alles kwijt, en bijvoorbeeld één kan verwarmen terwijl de ander staat te koelen.

Storingen gebeuren altijd op de snikhete zomerdag en de installateur heeft geen tijd.

Als er een CV storing is kun je altijd nog verwarmen met een electrische kachel, koelen met een electrische kabel wordt lastig...
De enige reden om te verwarmen en te koelen, is voor een water warmtepomp.
Als je in 1 kamer moet verwarmen, en de ander moet koelen, dan doe je wel iets serieus fout.
En een snikhete zomerdag overleef je gerust wel zonder airco. Dat is echt enkel een luxeprobleem.

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 28-03-2024 15:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben 2 buitenunits omdat dat 900 euro goedkoper was dan een multisplit. De ene wordt vooral gebruikt om te koelen (slaapkamer) en de andere vooral om te verwarmen (woonkamer) dus ik zie de ene sneller defect/versleten zijn dan de andere. Met 2 aparte systemen is dat makkelijker en goedkoper te vervangen: weer winst. Twee kleinere buitenunits hebben ook een lager minimumvermogen dan 1 grotere: weer winst wanneer je weinig moet verwarmen. Het zicht boeit me niet, we zien ze niet en de buren ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCHGCMXVcS2wUYtSADqBGG6hU3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/db7MvocJW39lOPU3XmjRmOFw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
bottom line schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:07:
[...]

De enige reden om te verwarmen en te koelen, is voor een water warmtepomp.
Als je in 1 kamer moet verwarmen, en de ander moet koelen, dan doe je wel iets serieus fout.
En een snikhete zomerdag overleef je gerust wel zonder airco. Dat is echt enkel een luxeprobleem.
Je denkt daar te simpel over omdat je kijkt naar je eigen situatie.
Storingen gaat niet om één dag zonder maar vaak weken voordat het opgelost is.

Genoeg mensen verwarmen daar niet mee maar gebruiken hem "voor die paar dagen in het jaar te koelen".

Installateur komt langs, moet babbelen met fabrikant, vervolgens sturen die onderdelen en dat is toevallig net weer niet op voorraad.

Situatie,s waarbij je koelt en verwarmd komen zeker voor, denk aan zuid/oost kamers waarbij op zuid kamer ook nog apparatuur aan staat in de ruimte, niet in alle gevallen kan je "gewoon even een deur openzetten".

In een woning zal dat minder snel gebeuren maar ook daar zou ik altijd minstens 2 buitenunits aanhouden.

Vroeger was airco luxe, inmiddels komen de warme dagen steeds vaker voor en ook langer, je weet wel de 40c zomer en snachts nog minstends 30c, er bestaan ook mensen die daar slecht tegen kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Genoeg mensen verwarmen daar niet mee maar gebruiken hem "voor die paar dagen in het jaar te koelen".

Installateur komt langs, moet babbelen met fabrikant, vervolgens sturen die onderdelen en dat is toevallig net weer niet op voorraad.
Een nieuwe buitenunit zal in de praktijk goedkoper zijn en is in een paar dagen te installeren. Het duurt ook nog een paar dagen voordat je huis echt opwarmt.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Een nieuwe buitenunit zal in de praktijk goedkoper zijn en is in een paar dagen te installeren. Het duurt ook nog een paar dagen voordat je huis echt opwarmt.
Dat valt niet zwart/wit te zeggen, ook het laatste niet, denk bijvoorbeeld aan als op het apparaat nog garantie zit.
Vaak als de airco aan gaat vind de bewoner het te warm worden, veelal is de temperatuur dan al opgelopen en ontkom je niet meer aan actief koelen.

Ook hier begin ik pas te koelen als de temperatuur boven 25c komt in huis.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:35
mr_evil08 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:06:
[...]

Dat valt niet zwart/wit te zeggen, ook het laatste niet.
Vaak als de airco aan gaat vind de bewoner het te warm worden, veelal is de temperatuur dan al opgelopen en ontkom je niet meer aan actief koelen.

Ook hier begin ik pas te koelen als de temperatuur boven 25c komt in huis.
Als airco kapot is, dan kan je nog altijd oldscool 'koelen' met behulp van ventilator.
Vroeger deed men niets anders als dit.

Ook erg nuttig om nog te kunnen koelen in je woonkamer, terwijl je slaapkamer, waar je het koel wilt hebben, de andere buitenunit kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Situatie,s waarbij je koelt en verwarmd komen zeker voor, denk aan zuid/oost kamers waarbij op zuid kamer ook nog apparatuur aan staat in de ruimte, niet in alle gevallen kan je "gewoon even een deur openzetten".

In een woning zal dat minder snel gebeuren maar ook daar zou ik altijd minstens 2 buitenunits aanhouden.

Vroeger was airco luxe, inmiddels komen de warme dagen steeds vaker voor en ook langer, je weet wel de 40c zomer en snachts nog minstends 30c, er bestaan ook mensen die daar slecht tegen kunnen.
Dat is denk ik meer omdat de warmtepomptechniek nog in de kinderschoenen staat en de meeste loodgieters vooral een schetenbrander gewend zijn denk ik.

Je hebt toch ook geen back up cv ketel om warm te blijven als die het niet meer doet? Als het degelijk in mekaar steekt lijkt het me niet dat je je daar meer zorgen om zou maken.

Maar ik kan me voorstellen dat met de huidige stand van zaken en het monteurstekort (omdat bedrijven de mega uurlonen lekker in eigen zak steken) het soms lang kan duren. M.n. met materiaal dat uit Japan komt, want niet alles zal altijd op voorraad zijn. dus okay, fair point..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
bottom line schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:10:
[...]

Als airco kapot is, dan kan je nog altijd oldscool 'koelen' met behulp van ventilator.
Vroeger deed men niets anders als dit.

Ook erg nuttig om te koelen in je woonkamer, terwijl je slaapkamer, waar je het koel wilt hebben, de andere buitenunit kapot is.
Vroeger waren de aantal warmtedagen letterlijk op 1 hand te tellen en werd vrijwel altijd afgesloten met een goede onweersbui met flinke temperatuurdaling, dat zie je tegenwoordig bijna nooit meer, onweer is zeldzaam of paar minuten pats boem en dat was het weer en super benauwd vervolgens.

extreme temperaturen en langer periode komen nu veel vaker voor en de nachten blijven warm waardoor je huis niet kan doorluchten.

Als de buitenunit van de slaapkamer kapot is kan je het bed naar beneden brengen, veel mensen hebben dat ook gedaan in de 40c zomer omdat het boven niet meer uit te houden was.

Je blijft dan flexibel wil ik daarmee zeggen en niet volledig afhankelijk van de installateur.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:11:
[...]

Dat is denk ik meer omdat de warmtepomptechniek nog in de kinderschoenen staat en de meeste loodgieters vooral een schetenbrander gewend zijn denk ik.

Je hebt toch ook geen back up cv ketel om warm te blijven als die het niet meer doet? Als het degelijk in mekaar steekt lijkt het me niet dat je je daar meer zorgen om zou maken.

Maar ik kan me voorstellen dat met de huidige stand van zaken en het monteurstekort (omdat bedrijven de mega uurlonen lekker in eigen zak steken) het soms lang kan duren. M.n. met materiaal dat uit Japan komt, want niet alles zal altijd op voorraad zijn. dus okay, fair point..
Telkens weer het oer oude ketel gelul.
Een ketel is simpel en onderdelen zijn ruim beschikbaar, dit kun je ook tijdelijk oplossen met een convectorkachel en bij vrienden/familie/sportschool douchen.

Probleem is er zijn meer ketelboeren dan warmtepomp installateurs die de F gassen papiertje hebben, de goede warmtepomp installateurs hebben altijd druk.

Natuurlijk heb je nog de mobiele airco, die dingen werken hier niet, zodra de buitentemperatuur hoger is dan binnen hebben ze enorm moeite om het koeler te krijgen vanwege de onderdruk wat ze creeëren.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
mr_evil08 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:22:
[...]

Telkens weer het oer oude ketel gelul.
Een ketel is simpel en onderdelen zijn ruim beschikbaar, dit kun je ook tijdelijk oplossen met een convectorkachel.

Probleem is er zijn meer ketelboeren dan warmtepomp installateurs die de F gassen papiertje hebben, de goede warmtepomp installateurs hebben altijd druk.
Helemaal mee eens. Maar bij mn laatste ketel moest ik ook 8 dagen wachten voor reparatie ivm onderbezetting en onderdelen slecht te leveren tijdens corona.

Maar als je een zelf installatie hebt gedaan dat is er geen goede installateur te vinden voor in bedrijfstellen en/of storing te bellen. En cowboys rekenen bizarre prijzen en leveren slecht werkt af. Tenminste dat is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Mijn longen hebben goed door of er alleen een 'windje' staat van de ventilator of dat het nog steeds 33 graden is in huis. (En ja ik doe alles om te zorgen dat de warmte niet binnenkomt. Maar na 4 dagen 35+ buiten is het dat binnen ook gewoon).
Na een paar zomers zwaar astmatisch en last van mijn longen te hebben gehad dat ik amper kan ademen door de warmte... ja dan toch echt maar gewoon echt gaan koelen in huis.

Verwarmen doen we er ook mee, dat is echt een stuk goedkoper (en vanaf februari voor een behoorlijk deel op eigen opwek ook nog eens). Dat is/was trouwens nog wel echt zoeken omdat airco verwarming en astma ook best zoeken is naar een goed compromis qua temperatuur en luchtverplaatsing. Maar daar lijk ik nu of de gewenning of de betere instellingen ook wel gevonden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:37
mr_evil08 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:15:
[...]

Vroeger waren de aantal warmtedagen letterlijk op 1 hand te tellen en werd vrijwel altijd afgesloten met een goede onweersbui met flinke temperatuurdaling, dat zie je tegenwoordig bijna nooit meer, onweer is zeldzaam of paar minuten pats boem en dat was het weer en super benauwd vervolgens.

extreme temperaturen en langer periode komen nu veel vaker voor en de nachten blijven warm waardoor je huis niet kan doorluchten.

Als de buitenunit van de slaapkamer kapot is kan je het bed naar beneden brengen, veel mensen hebben dat ook gedaan in de 40c zomer omdat het boven niet meer uit te houden was.

Je blijft dan flexibel wil ik daarmee zeggen en niet volledig afhankelijk van de installateur.
Niet elke woning is geschikt voor meerdere buitenunits. Voor veel woningen is het al lastig plek voor 1 buitenunit te vinden op een manier dat je de geluidswet niet overtreedt en buren geen onnodige overlast bezorgd.

Er zijn meerdere manieren om uitval van een buitenunit door storing op te vangen. Een cop1 verwarming of mobiele airco voor koelen in noodgevallen is altijd een optie denk ik.

En zelfs met 2 buitenunits ben je niet gedekt. Wanneer de stroom uitvalt heb je geen verwarming of koeling van je warmtepomp, al heb je 5 buitenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Sjamo schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Niet elke woning is geschikt voor meerdere buitenunits. Voor veel woningen is het al lastig plek voor 1 buitenunit te vinden op een manier dat je de geluidswet niet overtreedt en buren geen onnodige overlast bezorgd.

Er zijn meerdere manieren om uitval van een buitenunit door storing op te vangen. Een cop1 verwarming of mobiele airco voor koelen in noodgevallen is altijd een optie denk ik.

En zelfs met 2 buitenunits ben je niet gedekt. Wanneer de stroom uitvalt heb je geen verwarming of koeling van je warmtepomp, al heb je 5 buitenunits.
Met je CV ook niet. Dus ze zullen dat dan wel zo snel mogelijk oplossen bij een stroomstoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sjamo schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Hoevaak heb jij stroomuitval in Nederland meegemaakt?
Dat er een helicopter in een hoogspanningsmast vliegt komt niet zo vaak voor.

Hier waren ze rap erbij en stond een diesel generator te draaien in de wijk (ja stroomuitval eens meegemaakt doordat zaken defect gingen in het net).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2024 16:37 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic