viezefreddy schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:09:
Begin volgende week wordt onze
Fujitsu multisplit geplaatst. Voor onze CV op gas hebben we al een thermostaat van Tado die de ketel met OpenTherm aanstuurt in combinatie met Tado thermostaatkranen die de radiatoren per kamer bedienen. Ik zag dat Tado ook een bakje heeft om de airco op aan te sluiten. Deze wil ik dan ook graag installeren, maaaarrr...
Aangezien ik in België woon en elektriciteit slechts ongeveer 2x duurder is per kWh dan gas, vermoed ik dat het bijna altijd voordeliger zal zijn om op de warmtepomp te verwarmen ipv op de gasketel. Tenzij het buiten serieus vriest.
Ik vroeg me af of er hier iemand ervaring heeft met de split tussen verwarmen op CV en warmtepomp?
Wat ik zou willen bereiken is dat eerst de warmtepomp zo veel mogelijk gebruikt wordt om de gewenste kamertemperatuur te bereiken, en daarna pas de CV op gas ingeschakeld wordt wanneer nodig.
Werken de Tado thermostaat en airco-bediening lekker samen?
Enkele oplossingen die ik me kon bedenken;
- Traditionele radiatoren uitdraaien in kamers die ook airco hebben, zodat enkel de airco gebruikt kan worden om te verwarmen.
- Hopen dat Tado toelaat om de airco voorrang te geven
- Zelf in Home Assistant iets dergelijks in elkaar flansen
Hangt erg van je huis af.
Ik heb ook een multi split, boven en beneden hangt een unit.
Als je hem per kamer hebt zou ik sowieso die radiatoren dichtdraaien, die heb je echt niet nodig. Ik verwarm meestal opverdag (preferabel op zonnestroom van mijn panelen, in maart lukt dat heel goed). De deuren heb ik open boven omdat hij op de overloop hangt, alles kan lekker rustig aan opwarmen en zodra ik thuis kom gaat hij uit.
Ik heb sinds augustus 2023 een multi split hangen, de CV ketel heeft nog helemaal niks hoeven doen.
Zelfs op dagen dat het buiten -9°C was (ja dat is het in Nijmegen geweest) heb ik geen problemen gehad met verwarmen. Op die dagen deed ik 22kWh stroom, waar ik eerder 10m3 gas nodig had. En nu had ik ook de temperatuur hoger dan toen. Met temperaturen onder de -2°C vind ik juist dat ie beter gaat verwarmen, omdat je niet zo vaak hebt dat hij dichtvriest (de lucht wordt droger). De compressor draait dan wel een hoger rpm, maar daar heb je binnen geen last van! En met een grote buitenunit hebben je buren daar ook geen last van, bij mij is het dan gewoon een zacht 'hum' geluid, niemand heeft daar last van. Een auto die af en toe langs rijdt (is 30km bij mij) maakt al extreem veel meer geluid.
dus ik denk als je een beetje een redelijk energielabel hebt, een tochtvrij huis hebt en qua units goed gedimensioneerd zit, dat je CV ketel praktisch met pensioen kan!
Bij mij was dat belangrijk, want ik heb een VR ketel (geen HR) dus die heeft zelfs een lager rendement
[
Voor 8% gewijzigd door
barta123 op 28-03-2024 10:46
]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting