Advies gevraagd voor panasonic airco setup van 5 kamers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Quit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-06 21:26
Hoi, Ik ben recent in gesprek geweest met verschillende airco installateurs over een nieuw airco-systeem voor mijn twee-onder-een-kapwoning. Ik heb besloten om voor Panasonic Etherea units te gaan en zou graag jullie mening of advies willen over de voorgestelde opstelling voor de volgende ruimtes:

* Woonkamer: 45 m²
* Slaapkamer 1: 14 m²
* Slaapkamer 2: 9 m²
* Zolderkamer 1: 15 m²
* Zolderkamer 2: 23 m²

De zolderkamers, die een nokhoogte van 5 meter hebben en een schuindak, zijn in gebruik als werkruimte van 9:00 tot 18:00 uur. Zolderkamer 2 beschikt over een open trap naar de eerste verdieping. Het is belangrijk dat deze kamers zowel gekoeld als verwarmd kunnen worden. De buitenunit is gepland om naast het huis op de garage geplaatst te worden.

Voor de slaapkamers is een 1,6 kW wandmodel aangeraden. Voor zolderkamer 1 koos ik voor een 2,5 kW vloermodel vanwege beperkte plaatsingsmogelijkheden, terwijl voor zolderkamer 2 een 3,5 kW wandmodel is voorgesteld. De woonkamer krijgt een 4,2 kW wandmodel.

Het plan is om de zolderkamers en een slaapkamer op een Multi Split 5,2 kW systeem aan te sluiten, en de woonkamer plus de andere slaapkamer op een tweede multisplit 5,0 kW systeem.

Dit zou overdag volle capaciteit voor de zolder en woonkamer mogelijk maken, met de optie om 's avonds de zolders in een lagere stand te zetten tijdens de zomer en uit in de winter.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met vergelijkbare setups of specifieke kennis over deze Panasonic modellen.

Is dit volgens jullie de meest efficiënte oplossing gezien de afmetingen en specifieke omstandigheden van mijn woning?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:09
Leuk die m2 oppervlaktes, maar de vraag is hoeveel warmte heb je nodig?

M2 (eigenlijk m3) zegt enkel iets over het initiële opwarmen.
Een gesloten systeem zonder warmte verlies van 10.000 m3 kan prima draaien op een 1 kW airco (die zou hele tijd uitstaan).

Vraag is: hoeveel isolatie is er / hoeveel warmte zolder op.

Makkelijk te meten: hoe warm wordt het in zomer?
Dan kijk je hoeveel m3 is zolder?
Dan weet je hoeveel kWh je moet kunnen koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@99ruud99 Koelen kost nauwelijks vermogen. @Rage Quit Hier je vermogen voor verwarmen berekenen per ruimte dus alleen A gebruiken https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Koelen komt dan ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rage Quit Iets wat onder de huidige omstandigheden
bij de plaatsing van (grotere) buitenunits een belangrijke rol kan spelen
is het geluid op de erfgrens.

Maar waarschijnlijk houdt de installateur hier al rekening mee :z
en weet hij de rekentool van de overheid te gebruiken O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Quit
MotorBeast schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:11:
@99ruud99 Koelen kost nauwelijks vermogen. @Rage Quit Hier je vermogen voor verwarmen berekenen per ruimte dus alleen A gebruiken https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Koelen komt dan ook wel goed.
Oh dat is een goeie, ik ga het even berekenen, thanks!
dunklefaser schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:26:
@Rage Quit Iets wat onder de huidige omstandigheden
bij de plaatsing van (grotere) buitenunits een belangrijke rol kan spelen
is het geluid op de erfgrens.

Maar waarschijnlijk houdt de installateur hier al rekening mee :z
en weet hij de rekentool van de overheid te gebruiken O-) .
Ja er zit nog behoorlijk wat ruimte tussen de erfgrens van mij en de buren, dus dat zit denk ik wel goed! daar heb ik ook verders niet over gehoord van diverse installateurs die een bezoekje hadden gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Rage Quit Je kan nog wat geld besparen. Ik koel/verwarm 140m2 met 3 binnenunits. Op iedere verdieping 1 unit. Beneden heb ik op 60m2 een 4,2, eerste verdieping een 2,5 en zolder een 2. Verwarmen boven minimaal hier. Koelen in echte warme periodes gewoon 24/7 laten draaien. Koelen kost toch bijna geen stroom. Gemiddeld verbruik ik voor koelen 300kWh voor een heel seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Rage Quit schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Oh dat is een goeie, ik ga het even berekenen, thanks!

[...]

Ja er zit nog behoorlijk wat ruimte tussen de erfgrens van mij en de buren, dus dat zit denk ik wel goed! daar heb ik ook verders niet over gehoord van diverse installateurs die een bezoekje hadden gebracht.
Wat ik schreef was natuurlijk sarcastisch bedoeld
- als installateur zou ik zelf ook niet met zoiets komen
en het uitzoekwerk mooi aan de klant overlaten.

Je denkt goed te zitten - maar als de gemeente begint te rekenen kan je nat gaan.
(vermoedelijk niet de installateur)
Als je zoekt vind je voorbeelden.

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 24-03-2024 13:41 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Quit
Ik had nog een installateur over de vloer van de week en die werkt met daikin en kwam met de volgende setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulo1lwZ-wpBXnd_gGYaC2cAVzZ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bdMo3zcXw4KFBGvXr3kbC05m.png?f=user_large

Hier wordt 1 buitendeel geadviseerd en die gaf aan dat dat voldoende is. Qua warmte zal ik overdag voornamelijk de zolders en woonkamers gebruiken en savonds tijdelijk de slaapkamers.

wellicht is de 2.5kw in de slaapkamer overkill?

Ik zag tevens dat er nieuwe modellen op de markt zijn gekomen deze maand van de perfera: FTXM-A (https://daikinpress.media...r-lucht-luchtwarmtepompen)

Denk dat ik die dan neem ipv de ouder FTXM-R variant van perfera.

[ Voor 20% gewijzigd door Rage Quit op 30-03-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Rage Quit Alle slaapkamers een 2 nemen. Ruim voldoende. En 1 probleem. Zo'n joekel van een multi heeft een heel hoog minimaal vermogen. Als je dus bijvoorbeeld alleen beneden verwarmt gaat je unit continue aan/uit omdat hij dit minimaal vermogen niet kwijt kan. Ik heb bewust voor beneden een single genomen en voor boven waar af en toe maar verwarmt wordt een multi.

NB: volgens mij zit je met zoveel units aan een behoorlijk kostenplaatje. Ook al naar L/W gekeken met fancoils? Ik verwarm reeds 4 jaar met L/L en blijf het comfort niveau maar laag vinden. Altijd geluid, luchtstromingen in je kamer, bij defrosts geen warmtebuffer (met een multi met alle units aan heb je die regelmatig bij verwarmen). Er zitten echt nadelen aan verwarmen met L/L. Koelen is top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Quit
MotorBeast schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:05:
@Rage Quit Alle slaapkamers een 2 nemen. Ruim voldoende. En 1 probleem. Zo'n joekel van een multi heeft een heel hoog minimaal vermogen. Als je dus bijvoorbeeld alleen beneden verwarmt gaat je unit continue aan/uit omdat hij dit minimaal vermogen niet kwijt kan. Ik heb bewust voor beneden een single genomen en voor boven waar af en toe maar verwarmt wordt een multi.

NB: volgens mij zit je met zoveel units aan een behoorlijk kostenplaatje. Ook al naar L/W gekeken met fancoils? Ik verwarm reeds 4 jaar met L/L en blijf het comfort niveau maar laag vinden. Altijd geluid, luchtstromingen in je kamer, bij defrosts geen warmtebuffer (met een multi met alle units aan heb je die regelmatig bij verwarmen). Er zitten echt nadelen aan verwarmen met L/L. Koelen is top.
Ja rond de 12k :| behoorlijk bedrag dus. Ik had van het weekend het L/L topic door zitten lezen en die bevestigen indd wat jij ook zegt mbt het hoge minimaal vermogen van alles boven de 6.8 kw (daikin). Ik zat eraan te denken om het te splitten in 2 multi splits (3MXM52A) vanwege het lagere minimum vermogen.

Ik had nog niet gekeken naar L/W met fancoils, ik ga daar eens induiken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vind het best veel vermogen voor die oppervlakte. Die Daikin absoluut niet doen, die is echt veel te zwaar voor 106m2. Plus het regelgedrag is ruk van Daikin.

(Bron: ik heb er 2 op 305m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Quit
Navi schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:10:
Vind het best veel vermogen voor die oppervlakte. Die Daikin absoluut niet doen, die is echt veel te zwaar voor 106m2. Plus het regelgedrag is ruk van Daikin.

Je bedoelt de 9kw op 5 binnenunits? welke buitenunits gebruik jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ja, ik heb 2x de 5MXM90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Navi schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:10:

Alle mutti's jojo-en als een gek op en neer. Kan ook niet anders als meerdere units meten in een aparte ruimte en "roepen" ik moet minder, ik moet meer. Een mooie strakke constante run krijg je dan nooit. Ook niet met een ander merk. Mijn single beneden is veel beter dan de multi met 2 units boven. De single heeft ook veel minder defrosts.
Pagina: 1