3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
En toch wordt er juist gewaarschuwd dat stroomstoringen vaker zullen gaan voorkomen de komende jaren, en dat deze soms ook langer kunnen duren. Iets met energie-transitie.mr_evil08 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:35:
[...]
Hoevaak heb jij stroomuitval in Nederland meegemaakt?
Dat er een helicopter in een hoogspanningsmast vliegt komt niet zo vaak voor.
Hier waren ze rap erbij en stond een diesel generator te draaien in de wijk (ja stroomuitval eens meegemaakt doordat zaken defect gingen in het net).
In een aantal gevallen zal 2 of meer buitenunits mogelijk of zelfs wenselijk zijn, maar niet altijd. Doen als maximaal 1 buitenunit altijd een groot probleem of gevaar lijkt mij onzinnig.
[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 28-03-2024 16:47 ]
Ik heb een mutisplit airco van Samsung (Buiten:AJ052TXJ2KG/EU binnen AR12TXFCAWKNEU en 2x AR09TXFCAWKNEU) maar ik krijg het verbruik niet laag ook niet na meerdere dagen 24/7 stoken.
Als ik alleen de airco in de woonkamer aanzet (3,5 kw) op verwarmen en hem de hele dag aan laat staan op een dag zoals vandaag zie je het verbruik heel langzaam zakken van 1000 watt naar ongeveer 800 en einde van de dag loopt het verbruik weer op. Terwijl de temperatuur al snel boven de ingestelde temperatuur van de airco ligt.
:strip_exif()/f/image/mxLVMbqp5vGvgd6yvUqLwMS5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tdBA3YgqHAPmi3cM3MccbbMR.jpg?f=fotoalbum_large)
En als het echt "warm of ik de temp op 19 zet" is zoals dinsdag zit hij de hele tijd te pendelen wat ook niet opschiet.
:strip_exif()/f/image/uTFZQ5gwLFKZXSQVZ4TeTG28.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan je bepalen of dit verbruik correct is? want als ik het vergelijk met alle HomeWizzard graffiekjes van aircos die hier gepost worden lijkt mijne 3x zoveel stroom te verbruiken.
Het minimale vermogen van dit systeem in deze opstelling zou 280 watt moeten zijn.
Kan iemand mij helpen met bepalen of er iets mis is met de unit of dat ik gewoon een onzuinig systeem heb? Of hoe ik in de buurt van die 280 watt kan komen?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Hier gaat hij met verwarmen terug tot 700 watt ongeveer. Bij deze buitentemperatuur. Als we twee vetrekken stoken gaat hij snel naar 1200. Soms wel hoger. Het is nu 10 graden buiten hier en setpoint is 21 graden.Sjamo schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:56:
[...]
Wat houdt dat in qua verbruik?
Onze mhi multisplit (SCM60Zs-w) met 2 units aan (3,5kW en 2,5kW) heeft eerder vandaag tussen de 450W en 500W gebruikt voor 2 units om op temperatuur te komen. Nu rond de 300W om op temperatuur te blijven. Temperatuur buiten rond de 11 à 12 graden.
[Afbeelding]
Maarten
Als hij ingesteld is op 20 graden en het is 21/22 graden in huis en ik zet hem bijvoorbeeld op 19 graden.asing schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:27:
@Paul!1987! Wat als je de temperatuur van de airco wat terugregelt als de kamer op de gewenste temperatuur is?
Dan gaat hij uit tot hij weer begint met verwarmen en gaat hij pendelen
Klopt, dat doet mijn unit op de werkkamer ook. Die springt af en toe aan en doet een beetje opwarmen en dan weer uit. Pakt op dat moment 6-700Wat en 175-200Wh per uur. Hij schakelt 2-3 keer per uur aan.Paul!1987! schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:54:
[...]
Als hij ingesteld is op 20 graden en het is 21/22 graden in huis en ik zet hem bijvoorbeeld op 19 graden.
Dan gaat hij uit tot hij weer begint met verwarmen en gaat hij pendelen
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Maar schakelt jouw unit terug in vermogen als hij de hele dag ingesteld staat op 20 graden? Want die van mij lijkt niet onder de 800 te komen?asing schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:59:
[...]
Klopt, dat doet mijn unit op de werkkamer ook. Die springt af en toe aan en doet een beetje opwarmen en dan weer uit. Pakt op dat moment 6-700Wat en 175-200Wh per uur. Hij schakelt 2-3 keer per uur aan.
Wat was je gasverbruik? En ik zie wel dat ie gaat pendelen, dus hij regelt iig niet goed terug. Dat klopt niet.Paul!1987! schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:46:
Ik heb een vraag en hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.
Ik heb een mutisplit airco van Samsung (Buiten:AJ052TXJ2KG/EU binnen AR12TXFCAWKNEU en 2x AR09TXFCAWKNEU) maar ik krijg het verbruik niet laag ook niet na meerdere dagen 24/7 stoken.
Als ik alleen de airco in de woonkamer aanzet (3,5 kw) op verwarmen en hem de hele dag aan laat staan op een dag zoals vandaag zie je het verbruik heel langzaam zakken van 1000 watt naar ongeveer 800 en einde van de dag loopt het verbruik weer op. Terwijl de temperatuur al snel boven de ingestelde temperatuur van de airco ligt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En als het echt "warm of ik de temp op 19 zet" is zoals dinsdag zit hij de hele tijd te pendelen wat ook niet opschiet.
[Afbeelding]
Hoe kan je bepalen of dit verbruik correct is? want als ik het vergelijk met alle HomeWizzard graffiekjes van aircos die hier gepost worden lijkt mijne 3x zoveel stroom te verbruiken.
Het minimale vermogen van dit systeem in deze opstelling zou 280 watt moeten zijn.
Kan iemand mij helpen met bepalen of er iets mis is met de unit of dat ik gewoon een onzuinig systeem heb? Of hoe ik in de buurt van die 280 watt kan komen?
Als hij bij mij de temperatuur nadert, of hij draait maar op 1 unit, dan zit hij op een gegeven moment aan 500W. Lager zakt het niet want mijn benedenverdieping heeft een vrij forse warmtevraag, dat warmt gewoon nooit volledig op (het -slecht geisoleerde- beton blijft Joultjes tot zich nemen)
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
De ene unit doet een kleine ruimte en schakelt af. De andere de woonkamer met open keuken en die heeft meer werk. Daar kan ik zien dat het verbruik langzaam terugloopt.Paul!1987! schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:05:
[...]
Maar schakelt jouw unit terug in vermogen als hij de hele dag ingesteld staat op 20 graden? Want die van mij lijkt niet onder de 800 te komen?
In tegenstelling tot jouw situatie verwarm ik alleen als ik langere tijd in een ruimte ben. Dat levert 4-5kWh verbruik per dag op. Omgerekend 1 en een beetje m3 gas en daar doet mijn ketel het niet voor
Gasverbruik was 1200 m3 het is een 2 onder 1 kap woning uit 1994 de redelijk geisoleerd denk ik (spau, vloer, dakisolatie en oud dubbel glas).barta123 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:16:
[...]
Wat was je gasverbruik? En ik zie wel dat ie gaat pendelen, dus hij regelt iig niet goed terug. Dat klopt niet.
Als hij bij mij de temperatuur nadert, of hij draait maar op 1 unit, dan zit hij op een gegeven moment aan 500W. Lager zakt het niet want mijn benedenverdieping heeft een vrij forse warmtevraag, dat warmt gewoon nooit volledig op (het -slecht geisoleerde- beton blijft Joultjes tot zich nemen)
Is er iets waarmee ik kan aantonen dat hij niet goed terugregelt?
Ik werk veel thuis dus ben staat de unit vaak de hele dag aan. Ik dacht als ik hem 24 uur per dag laat draaien in plaats van alleen als ik er ben dan zal het verbruik misschien teruglopen maar helaas...asing schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:35:
[...]
In tegenstelling tot jouw situatie verwarm ik alleen als ik langere tijd in een ruimte ben. Dat levert 4-5kWh verbruik per dag op. Omgerekend 1 en een beetje m3 gas en daar doet mijn ketel het niet voor.
[ Voor 26% gewijzigd door Paul!1987! op 28-03-2024 20:31 ]
Warmtepompen in de kinderschoenen?barta123 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:11:
[...]
Dat is denk ik meer omdat de warmtepomptechniek nog in de kinderschoenen staat en de meeste loodgieters vooral een schetenbrander gewend zijn denk ik.
Je hebt toch ook geen back up cv ketel om warm te blijven als die het niet meer doet? Als het degelijk in mekaar steekt lijkt het me niet dat je je daar meer zorgen om zou maken.
Maar ik kan me voorstellen dat met de huidige stand van zaken en het monteurstekort (omdat bedrijven de mega uurlonen lekker in eigen zak steken) het soms lang kan duren. M.n. met materiaal dat uit Japan komt, want niet alles zal altijd op voorraad zijn. dus okay, fair point..
@flippy kom er maar in!
MisconceptionPaul!1987! schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:24:
Ik dacht als ik hem 24 uur per dag laat draaien in plaats van alleen als ik er ben dan zal het verbruik misschien teruglopen maar helaas...
Een warmtesysteem op je CV installatie (hetzij ketel, hetzij L/W warmtepomp) gebruikt je woning als thermische batterij. Het kost veel energie om die thermische batterij naar een graad of 20 op te warmen en als je het systeem uitzet blijft het ook nog een tijd warm. Er is namelijk een berg thermische massa. Dat is ook de reden dat je een L/W warmtepomp 24/7 moet laten draaien. Er is waarschijnlijk niet genoeg vermogen om die termische massa op temperatuur te krijgen, alleen om deze daar te houden.
Een airco doet dat niet, die warmt alleen de lucht op. Dat kost veel minder energie. Het gaat veel sneller en het koelt ook weer sneller af. Voordelig stoken doe je dus door het ding uit te zetten als je er niet bent. De mijne stond de hele dag aan in de ruimte waar ik was, vanaf 9 uur. 4kWh is nu het resultaat.
4KW voor 9 uur dat redt die van mij nooit... Ik zette hem 24/7 aan om te testen of hij terug zou zakken in verbruik. Normaalgesproken zou ik hem idd alleen aanzetten als ik in de kamer ben.asing schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:58:
[...]
Een airco doet dat niet, die warmt alleen de lucht op. Dat kost veel minder energie. Het gaat veel sneller en het koelt ook weer sneller af. Voordelig stoken doe je dus door het ding uit te zetten als je er niet bent. De mijne stond de hele dag aan in de ruimte waar ik was, vanaf 9 uur. 4kWh is nu het resultaat.
Toch warm je wel iets aan massa op, ik maak er nu een sport van om hem op zonnestroom te laten draaien, daarna zet ik hem uit. Dan blijft het rond de 17°C in huis, ovoor mij primaasing schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:58:
[...]
Misconception![]()
Een warmtesysteem op je CV installatie (hetzij ketel, hetzij L/W warmtepomp) gebruikt je woning als thermische batterij. Het kost veel energie om die thermische batterij naar een graad of 20 op te warmen en als je het systeem uitzet blijft het ook nog een tijd warm. Er is namelijk een berg thermische massa. Dat is ook de reden dat je een L/W warmtepomp 24/7 moet laten draaien. Er is waarschijnlijk niet genoeg vermogen om die termische massa op temperatuur te krijgen, alleen om deze daar te houden.
Idealiter stop ik de zonnestroom overdag in de auto en gebruik ik die in de avond in het huis en lever ik die in de nacht terug aan het net. maar he - toekomstmuziek!
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Mits je er 24/7 bent en dus altijd dezelfde temp wilt hebben, zou ik het anders niet doen. 24/7 laten draaien. Alleen bij vorst is dat aan te raden. Maar anders ga je veel meer verbruiken.Paul!1987! schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:44:
[...]
4KW voor 9 uur dat redt die van mij nooit... Ik zette hem 24/7 aan om te testen of hij terug zou zakken in verbruik. Normaalgesproken zou ik hem idd alleen aanzetten als ik in de kamer ben.
Want dat het een paar graadjes kouder is in je huis als je er niet bent, lijkt me niet bepaald boeiend
Het is inderdaad gewoon wet van behoud van energie, als het continu warmer is - heb je ook meer warmteverlies in Joules naar buiten
Panasonic is een TZ serie die heeft zover ik kan zien standaard een wifi module. Bij de andere 2 merken is deze optioneel.
Vroeg me vooral af, hoe goed zijn de apps van de 3 en koppelt het met Home Assistant evt. Van Panasonic zie ik dat deze best uitgebreide data kan tonen. MHI lees ik niet veel positiefs over en is het ook mogelijk een alternatieve homebrew module te gebruiken, ME kan ik zo snel niks over vinden.
En dan is er nog Tado, wat ik voorheen ook gebruikte, alleen moet je dan wel weer een kastje ergens neer zien te zetten, met zicht op de binnenunit en voorzien van stroom, naast dat deze alleen kan zenden en geen actuele status heeft van de airco en geen volledige integratie heeft met de rest van mijn Tado systeem.
Gezien dat ik sowieso extra kosten moet maken voor beide Mitsubishi oplossingen is de Panasonic prijstechnisch wel veel interessanter.
Hij draait hier nog lekker 24/7, met een kleine nachtverlaging. Ik had allerlei schema's met aan/uit, maar er is hier vaak wel iemand thuis op onregelmatige tijden, en uiteindelijk bespaar ik met die schema's max 1 a 2 kWh per dag. Hij loopt nu vrij constant op 250 watt, en als het iets te warm wordt dan gaat hij netjes langere tijd uit zonder te pendelen.barta123 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:54:
[...]
Mits je er 24/7 bent en dus altijd dezelfde temp wilt hebben, zou ik het anders niet doen. 24/7 laten draaien. Alleen bij vorst is dat aan te raden. Maar anders ga je veel meer verbruiken.
Want dat het een paar graadjes kouder is in je huis als je er niet bent, lijkt me niet bepaald boeiend![]()
Het is inderdaad gewoon wet van behoud van energie, als het continu warmer is - heb je ook meer warmteverlies in Joules naar buiten
Daarmee is het lekker overdag 19.5, avond 20.5 en in de nacht 18.5 ongeveer.
Als ik hem in de nacht uitzet loopt de temperatuur wat verder terug en kost het ongeveer even veel om het weer op niveau te krijgen.
Boven gaat hij in de avond aan als het wat kil is, totaal gebruik voor het hele huis 7 a 8 kWh per dag.
Met het overschot van de panelen (als de zon nog wat gaat schijnen

[ Voor 9% gewijzigd door marcovandam op 29-03-2024 15:27 ]
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Heb je dit topic al eens door gelezen om te zien wat de verschillende ervaringen zijn met de merken die je noemt? Ik bedoel ervaringen met het verwarmen/koelen van de installaties, niet het gebruik van eventuele software.KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:52:
Heb hier 3 offertes liggen nu, 1 met Panasonic, 1 met MHI en 1 met ME.
Panasonic is een TZ serie die heeft zover ik kan zien standaard een wifi module. Bij de andere 2 merken is deze optioneel.
Vroeg me vooral af, hoe goed zijn de apps van de 3 en koppelt het met Home Assistant evt. Van Panasonic zie ik dat deze best uitgebreide data kan tonen. MHI lees ik niet veel positiefs over en is het ook mogelijk een alternatieve homebrew module te gebruiken, ME kan ik zo snel niks over vinden.
En dan is er nog Tado, wat ik voorheen ook gebruikte, alleen moet je dan wel weer een kastje ergens neer zien te zetten, met zicht op de binnenunit en voorzien van stroom, naast dat deze alleen kan zenden en geen actuele status heeft van de airco en geen volledige integratie heeft met de rest van mijn Tado systeem.
Gezien dat ik sowieso extra kosten moet maken voor beide Mitsubishi oplossingen is de Panasonic prijstechnisch wel veel interessanter.
Waaraan zie je dit? Hoe toon je dit aan?barta123 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:16:
[...]
En ik zie wel dat ie gaat pendelen, dus hij regelt iig niet goed terug. Dat klopt niet.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik heb een sinds kort een MHI SRK/SRC 35 ZS-WF met de standaard ingebouwde wifi module, deze kan je gewoon in Home Assistant intergreren zonder "alternatieve homebrew module"KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:52:
:strip_exif()/f/image/F4LuaK8WqfiwApXSlZI0RblY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Ben-i op 29-03-2024 14:06 ]
Pendelen:
Het verbruik van de kleine airco vanmorgen:
(rond 12 uur was ik even de deur uit en stond de unit uit)
:fill(white):strip_exif()/f/image/qr4g2F91rVftZdHTze2cXRhc.png?f=user_large)
De temperatuur in de ruimte gemeten door de radiatorkraan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/L9JerGAoi5XkOFrzjZYEfbCs.png?f=user_large)
De airco doet deze kamer op zijn sloffen. Af en toe aan en uit. Het is overigens absoluut niet oncomfortabel.
De woonkamer stond aan tussen 20 en 22 uur. Deze schakelt wat terug in vermogen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/AqatnL7cSzaGorC7CglJ8R5g.png?f=user_large)
De temperatuur (kamerthermostaat) gaat van 18.2 naar 20.2:
:fill(white):strip_exif()/f/image/sZxHTK59VSyZhL5xSYALylpe.png?f=user_large)
LED-Maniak in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:52:
...
Verbind de panasonic HA integratie een cloud of lokale API? Daar zou ik ook rekening meehouden.
De cloud Diakin heeft onlangs een limiet op de API gezet en ME cloud lag er dit jaar ook een keertje uit.
De hele nacht aangelaten, maar gisteravond uit gedaan einde avond.
Of ik hem s'nachts uit doe of niet doe ik op basis van de temperatuur s'nachts. Boven 10gr doe ik hem uit, onder 10gr laat ik hem aan en doe ik setpoint 1gr naar beneden als ik ga slapen.
De piek rond 12u is lunchtijd. Dan ga ik naar de woonkamer/keuken en geef ik ff een boost in temp.
:strip_exif()/f/image/DwruPSbGme6QprZOS8s1H2tj.jpg?f=fotoalbum_large)
al gedaan:elektriekert schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:16:
[...]
Warmtepompen in de kinderschoenen?
@flippy kom er maar in!
flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Wat is de huidige status van je unit? Draait ie weer op 1_28_0 of toch op 1_30_0? Ik kreeg vandaag ook de melding dat mijn Perfera kan worden geüpgradet van 1_28_0 naar 1_30_0. Maar ik wil toch eerst zeker weten dat dit geen issues gaat opleveren.MXMan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:03:
Nu heb ik de firmware updates uitgevoerd en krijg ik nog steeds een melding dat er een update beschikbaar is:
[Afbeelding]
🤡
Trouwens, ik bediende deze Perfera altijd via Node-Red in Domoticz maar kan al een week geen verbinding met de unit maken in verband met dit issue
ONECTA Cloud API: Refresh tokens expire after approximately 12 hours
Daikin is aware of reports regarding refresh token expiration after 12 hours, impacting 3rd party integrations. Some users may encounter a "400 Bad Request" response when refreshing their access token. We're actively investigating with our IT department for a solution. We appreciate your patience as we work to ensure the ONECTA API meets user expectations. Thank you for your understanding.
Mar 25, 10:23 CET
Dat issue heeft zichzelf de dag nadien opgelost, ben op versie 1_30_0 👍niwresixel schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:23:
[...]
Wat is de huidige status van je unit? Draait ie weer op 1_28_0 of toch op 1_30_0? Ik kreeg vandaag ook de melding dat mijn Perfera kan worden geüpgradet van 1_28_0 naar 1_30_0. Maar ik wil toch eerst zeker weten dat dit geen issues gaat opleveren.
Trouwens, ik bediende deze Perfera altijd via Node-Red in Domoticz maar kan al een week geen verbinding met de unit maken in verband met dit issue:
ONECTA Cloud API: Refresh tokens expire after approximately 12 hours
Daikin is aware of reports regarding refresh token expiration after 12 hours, impacting 3rd party integrations. Some users may encounter a "400 Bad Request" response when refreshing their access token. We're actively investigating with our IT department for a solution. We appreciate your patience as we work to ensure the ONECTA API meets user expectations. Thank you for your understanding.
Mar 25, 10:23 CET
Op Home Assistant is de Onecta integratie inmiddels ook al aangepast aan de nieuwe API en werkt goed.
Dat verschil is er alleen als je de airco ook op een vaste doeltemperatuur instelt (waarbij hij veel sneller terugregelt). Als je de airco stuurt op uitgaand vermogen, dan warmt de massa net zo goed op. Een kWh is een kWh, daar zit geen kwaliteitsverschil inasing schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:58:
[...]
Misconception![]()
Ik vermoed dat je nog steeds verkeerd zit te denken. Zou ik L/W hebben, en vloerverwarming, dan zou mijn L/W warmtepomp eerst een plak beton van 20 cm dik opwarmen. Die geeft vervolgens stralingswarmte af, wat we voelen als warmte. Zet je de WP uit, dan blijft die plak beton nog wel even warm. Koelt hij af (weekje wintersport ofzo) dan heeft de WP er weer een dikke kluif aan om die plaat beton weer warm te krijgen.Martin7182 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:21:
[...]
Dat verschil is er alleen als je de airco ook op een vaste doeltemperatuur instelt (waarbij hij veel sneller terugregelt). Als je de airco stuurt op uitgaand vermogen, dan warmt de massa net zo goed op. Een kWh is een kWh, daar zit geen kwaliteitsverschil in
Ik had overigens maar 2.6kWh nodig vandaag, het is lekker warm buiten.
Ik vermoed dat jij verkeerd zitasing schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:33:
[...]
Ik vermoed dat je nog steeds verkeerd zit te denken. Zou ik L/W hebben, en vloerverwarming, dan zou mijn L/W warmtepomp eerst een plak beton van 20 cm dik opwarmen. Die geeft vervolgens stralingswarmte af, wat we voelen als warmte. Zet je de WP uit, dan blijft die plak beton nog wel even warm. Koelt hij af (weekje wintersport ofzo) dan heeft de WP er weer een dikke kluif aan om die plaat beton weer warm te krijgen.
Ik had overigens maar 2.6kWh nodig vandaag, het is lekker warm buiten.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Uiteraard, alles wordt op een gegeven moment warm. Maar om nou je airco 24/7 aan te hebben staan met dat als doel, dat gaat mij wat(t) te ver.Termy schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:45:
[...]
Ik vermoed dat jij verkeerd zit. Er is geen reden om aan te nemen dat een airco de massa niet ook kan opwarmen. Langzamer, zeker, maar je kunt de lucht in je huis niet op 21 graden houden zonder dat de dingen die die lucht aanraken ook opwarmen. Was wel een goedkope koelkast of vriezer geweest anders
.
Ligt aan je afgiftesysteem, vloerverwarming is geen must bij lucht/water warmtepomp, een misvatting die je vaak ziet, kan ook prima met fancoils dan heb je dezelfde eigenschappen, heeft met straling vs convectie te maken.asing schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:58:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 30-03-2024 10:57 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Er zijn genoeg mensen die hun huis 24/7 verwarmen met een of meer airco's. Die ervaren de massa in principe hetzelfde als met een L/W systeem. Wat natuurlijk wel uitmaakt is vloerverwarming, maar dat is het warme voeten syndroom
Uit belangstelling, als je houdt van een stabiele gelijkmatige temperatuur in huis en je hebt de benodigde kWh's er voor (over), waarom zou je dan niet je airco 24/7 aanhouden terwijl veel mensen dit voor een lucht/water warmtepomp met vloerverwarming of radiatoren als afgifte-systeem wel normaal lijken te vinden?asing schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:54:
[...]
Uiteraard, alles wordt op een gegeven moment warm. Maar om nou je airco 24/7 aan te hebben staan met dat als doel, dat gaat mij wat(t) te ver.
In zekere zin kan ik zeggen dat wij sinds we airco gebruiken voor verwarming, juist meer zijn gaan verwarmen dan we deden met cv en radiatoren, en dat we daarmee ook meer comfort hebben.
Als je dat wilt zal ik je niet tegenhouden. Ik ben juist minder gaan verwarmen met een zone regeling op de CV. Dat snoepte zo 100-200m3 gas van de rekening. Bijna 1/3e van mijn mijn verbruik. Ik doe nu hetzelfde met de aircos. Alleen verwarmen wat nodig is.Sjamo schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:06:
[...]
Uit belangstelling, als je houdt van een stabiele gelijkmatige temperatuur in huis en je hebt de benodigde kWh's er voor (over), waarom zou je dan niet je airco 24/7 aanhouden terwijl veel mensen dit voor een lucht/water warmtepomp met vloerverwarming of radiatoren als afgifte-systeem wel normaal lijken te vinden?
In zekere zin kan ik zeggen dat wij sinds we airco gebruiken voor verwarming, juist meer zijn gaan verwarmen dan we deden met cv en radiatoren, en dat we daarmee ook meer comfort hebben.
en boven in mijn werk/slaapkamer overdag op 18,5 (20,5 effectief) en 's nachts 15 met een 2 kW binnenunit
Rest van het huis zakt nu eigenlijk niet meer (dik) onder de 16 en overdag een graad of 17,5-18 (Alle deuren staan altijd open)
Verbruik is ongeveer 0,65-0,7 kWh per graaddag.
Klimaat in huis is nu gewoon fijn. Beter dan op gas waar ik veel meer koude ruimtes had, en rond de 0,275 M3 per graaddag zat. (Waarbij de temperatuur ook lager bleef in de verwarmde ruimtes, meer 'minimaal' net aangenaam. Terwijl het nu gewoon echt aangenaam is.)
Ik heb gekeken naar meer ad hoc verwarmen. Maar het verbruik per graaddag maakte maar bar weinig uit, en het klimaat in huis was echt veel onprettiger.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Zonder naar graaddagen te kijken, hebben we dit stookseizoen met langer stoken wel minstens 1.5 keer zoveel verbruikt als vorig jaar waar we alleen adhoc stookten. Dat lang stoken was 24/7 in de aanloop naar een koude periode en dan met 2 graden nachtverlaging. Ik denk dat hier doorlopend 24/7 zonder nachtverlaging minstens 2 keer zoveel verbruikt als adhoc. Maar goed, misschien moet ik eerst eens de graaddagen van dit jaar en vorig jaar vergelijken.ArthurMorgan schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:10:
Ik heb gekeken naar meer ad hoc verwarmen. Maar het verbruik per graaddag maakte maar bar weinig uit, en het klimaat in huis was echt veel onprettiger.
Wij zijn beiden sowieso de hele dag thuis.
Maar dat kan dus prima en kost niet per se meer aangezien de airco het gros van de tijd op minimaal vermogen draait (dat gebeurt hier bv). Kortom, jij ziet het verkeerd. Nu niet opeens van discussie veranderenasing schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:54:
[...]
Uiteraard, alles wordt op een gegeven moment warm. Maar om nou je airco 24/7 aan te hebben staan met dat als doel, dat gaat mij wat(t) te ver.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik ben hier degene die overdag alijd thuis is.ArthurMorgan schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:34:
En het maakt ook uit of je ad hoc stoken betekent dat je stookt als je uit bed bent en de hele dag thuis, of dat je alleen stookt tussen 16:00 en 22:00
Wij zijn beiden sowieso de hele dag thuis.
Vorig jaar probeerde ik overdag vaak niet te verwarmen om zo minder kWh te verbruiken voor de airco. Daarmee koelde het overdag niet heel snel, maar toch af richting de 15 a 16 graden door het hele huis. Tegen de avond (rond 16u) deed ik dan vaak de airco aan opdat het behaaglijk was wanneer mijn partner thuis was. Ik gebruikte daarvoor meestal alleen de binnenunit in de woonkamer. Deze werkwijze zorgde voor een laag verbruik voor de airco, maar een groot deel daarvan werd afgenomen van de energieleverancier.
Nu verwarm ik grotendeels overdag. Liefst wanneer we eigen zonne-energie hebben. Bij temperaturen zoals nu kan dan rond 6 uur de airco al uit. Wanneer het wat kouder is houden we deze aan tot rond 23u.
Dit betekent dat we meer kWh verbruiken voor de airco, maar ook dat het grootste gedeelte daarvan van onze panelen komt, niet van de energieleverancier. Ook hebben we nu meer comfort, door het hele huis. Bij een ruim overschot aan zonne-energie verwarmen we niet naar 20 graden in de woonkamer maar naar 22 graden voor een extra buffer, vooral wanneer het in de nacht meer afkoelt.
Ons verbruik voor de airco voor dit jaar (jan-nu), is 539kWh. Zeker gezien de milde temperaturen dit jaar is dat best veel (voor ons). Dat ondanks dat het overdag vaak efficienter verwarmen is door de gemiddeld hogere temperatuur.
:strip_exif()/f/image/197WlkGW7ltGwUZGwv6keFiq.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar als ik zie dat we juist minder afnemen van de energieleverancier en beduidend meer comfort ervaren (het komt in huis nauwelijks nog onder de 17 graden), is het voor mij wel de moeite waard.
Omdat losse cijfers op zich weinig zeggen;
Hier mhi SCM60ZS-W met 3 binnen-units waarvan voor verwarmen eigenlijk altijd 2 in gebruik dit jaar. We wonen in een kleine (officieel 94m2) rijtjeswoning uit 1957, gemiddeld geïsoleerd voor deze tijd. Altijd iemand thuis.
Denk niet dat mijn huis echt goed geïsoleerd is. Maar voor mijn gevoel is het net andersom. Als het koud is stook ik 24/7 omdat het anders erg afkoelt richting de 15-16 graden. Als je ad hoc gaat stoken blijft het gewoon koud aanvoelen ondanks dat de lucht in de ruimte wel warm is maar de massa gewoon nog koud is.Stillekracht schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:29:
Het zal per woning verschillen. Slecht geïsoleerd zal ad hoc voordeliger zijn met stoken is mijn inschatting.
Bij een goed geïsoleerde woning zal dat minder zijn denk ik zo.
Echter bij mijn gas opgave word aangegeven dat hij laag is normaal tussen de 600 a 800 kuub nu slechts 70 kuub. Heb echter in october vorig jaar nieuwe airco aangeschaft die heeft met mn 1500kwh salderings overschot verwarmt. Vandaar die slecht 70 kuub. Vraag is hebben jullie weleens na aanschaf airco meegemaakt dat betreffende energie Maatschappij een verklaring vraagt door bijvoorbeeld foto's op te vragen bijvoorbeeld of gaat dit nergens over. Heb uiteraard al foto's gemaakt voor het geval dat.
Die verklaring hebben ze dan toch al?hans1602 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:40:
Misschie beetje offtopic. Heb net mn jaar standen opgegeven.
Echter bij mijn gas opgave word aangegeven dat hij laag is normaal tussen de 600 a 800 kuub nu slechts 70 kuub. Heb echter in october vorig jaar nieuwe airco aangeschaft die heeft met mn 1500kwh salderings overschot verwarmt. Vandaar die slecht 70 kuub. Vraag is hebben jullie weleens na aanschaf airco meegemaakt dat betreffende energie Maatschappij een verklaring vraagt door bijvoorbeeld foto's op te vragen bijvoorbeeld of gaat dit nergens over. Heb uiteraard al foto's gemaakt voor het geval dat.
Gas omlaag en Elektra omhoog.
Ikzelf heb geen verklaring hoeven geven.
Ik heb bij een wateropgave wel eens een verklaring bij moeten geven "huis stond half jaar leeg". Dat was alles.hans1602 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:40:
Bij elektra en gas hoef ik dat nooit meer omdat ik dat laat uitlezen
Maar in een ver ver verleden had ik ooit een cijfer teveel ingevuld, toen kreeg ik de vraag ook terug. (nog per telefoon) Toch fijn ipv een dikke narekening.
Verklaring hebben ze nog niet heb standen aan mn nieuwe energie Maatschappij doorgegeven. Dus is maar de vraag of mn oude energie Maatschappij nog vragen gaat stellen die mn jaar afrekening moet opmaken. Verklaring kan ook zijn omdat ze de stand van 1 januarie 2024 hebben vergeleken ipv april vorig jaar. Iedereen heeft stand 1 januarie 2024 moeten doorgeven meende ik ivm belasting wijzegingen.elektriekert schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:01:
[...]
Die verklaring hebben ze dan toch al?
Gas omlaag en Elektra omhoog.
Ikzelf heb geen verklaring hoeven geven.
Mbt mn electra die staat ook practische op nul. Zal wel los lopen.
[ Voor 15% gewijzigd door hans1602 op 31-03-2024 15:57 ]
Hadden wij ook bij ons nieuwe huis. Volgens de leverancier gebruiken wij te weinig gas, daar hebben we keurig een verklaring voor gegeven. Ik vind dat prima en ook wel logischhans1602 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:40:
Ja 2x gehad in begin tijdens jaarrekening, gewoon aangegeven een warmtepomp te hebben.hans1602 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:40:
Ze zien dat ook wel omdat stroomverbruik is gestegen.
Waar wil je foto,s van maken?
Is standaard procedure omdat met het jaar daarvoor het verbruik behoorlijk afwijkt, als ze het niet vertrouwen zie je wel een meteropnemer verschijnen als er afwijkend verbruik in je wijk wordt geconstatteerd.
Inmiddels is het niet meer "secret" dat mensen met lucht/lucht WP gaan verwarmen, Henk en Ingrid heeft dit inmiddels ook door.
[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 01-04-2024 09:41 ]
/f/image/LeU10LvQi9sHCDQaGGRs91hH.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af of het handig is om de unit midden in de zithoek te plaatsen? Kan deze niet beter naast de deur naar de woonkamer? Hij zou woon gedeelte en keuken moeten koelen en verwarmen.
Idealiter plaats je hem op de lange muur in het midden, dan heb je de beste spreiding. Waar hij nu geplaatst is zal hij snel dat stukje op temperatuur krijgen en in een warmte bubble komen (bij vloermodel minder snel overigens) en de rest van de kamer zal een stuk minder warm worden, met name op de echt koude dagen).nel!s schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:44:
Mijn ouders nemen een Mitsubishi Airco systeem en ik vind dat ze even goed moeten nadenken over de plaatsing van de vloer unit (SRF) op de begane grond. Deze is door de installateur op de rood omcirkelde plek gepland:
[Afbeelding]
Ik vraag me af of het handig is om de unit midden in de zithoek te plaatsen? Kan deze niet beter naast de deur naar de woonkamer? Hij zou woon gedeelte en keuken moeten koelen en verwarmen.
Daarnaast moet je je afvragen of je in je zithoek zo'n unit wil hebben qua looks en het geluid.
We missen natuurlijk een hoop informatie, zoals.waar de doorvoermogelijkheden liggen. Mocht naast de deur vd woonkamer het enige alternatief zijn dan is het iig kiezen uit de minst kwade van de twee opties imo.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Past die onder het raam?nel!s schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:44:
Mijn ouders nemen een Mitsubishi Airco systeem en ik vind dat ze even goed moeten nadenken over de plaatsing van de vloer unit (SRF) op de begane grond. Deze is door de installateur op de rood omcirkelde plek gepland:
[Afbeelding]
Onze tweekapper heeft dezelfde vorm, en wij hebben hem dus wel op de lange muur tegen de buren aan, in ons geval wel een normale wandunit.nel!s schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:36:
@renzo4000 het is een tweekapper, de lange muur is de aansluitende woning dus daar kom je niet echt weg met doorvoeren. De buiten unit komt op de garage (rechts op de 3d plattegrond, binnen dat keuken blok)
Buitenuit staat bij ons op een soort van uitbouwtje aan de achterzijde. Er loopt dus wel een buis van buiten naar de binnen unit, ik gok zo’n 10cm lang. En ja, er loopt een afdekking over de tuindeur heen..
Is het mooi? Ik vind een binnenunit nooit mooi, maar ach het went. Van die dingen aan de buitenzijde vind ik spuuglelijk, maar ja, het is de achterzijde.
Ik zou de binnenuit niet in het zitgedeelte willen, en dan ben ik nog slechthorend ook. Maar ook de luchtstromen zijn niet altijd even fijn.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Is het misschien een idee om voor (onderin op het plaatje) een kleinere vloer unit te zetten, en dan nog een wand unit te plaatsen in de ruimte boven de keuken onder de plek waar het schuine dak aansluit?
[ Voor 33% gewijzigd door nel!s op 02-04-2024 07:58 ]
Aan een buitenmuur zou handiger zijn gezien daar de koudeval zit, in iedergeval centraal als je geen 2 wil.nel!s schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:44:
[Afbeelding]
Zou het misschien beter zijn om twee kleinere units te nemen, een in de keuken en de ander in de woonkamer?mr_evil08 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:44:
[...]
Aan een buitenmuur zou handiger zijn gezien daar de koudeval zit, in iedergeval centraal als je geen 2 wil.
Verwijderd
Nu willen we graag een aluminium overkapping laten plaatsen, met glazen schuifwand.
Zou de buitenunit daar in kunnen blijven staan of is dat niet verstandig?
Die staat straks in een semi (op kieren na) afgesloten ruimte?BeeJee78 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:10:
Vraagje; wij hebben de buitenunit op het terras staan in de hoek tegen de schutting.
Nu willen we graag een aluminium overkapping laten plaatsen, met glazen schuifwand.
Dat lijkt mij zeer onverstandig.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Een buiten-unit staat niet voor niets buiten. Als jij daar een binnen omheen gaat bouwen werkt het niet zoals bedoeld. Je haalt dan in de zomer de warmte uit je woonkamer en blaast deze de overkapping in.BeeJee78 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:10:
Vraagje; wij hebben de buitenunit op het terras staan in de hoek tegen de schutting.
En in de winter andersom, dan krijg je een glazen vrieskist aan je huis.
Dit artikel lijkt in eerste instantie over L/W warmtepompen te gaan, maar is denk ik ook van toepassing op L/L. Er staan wel een paar opmerkelijke/nuttige bevindingen in;
- (lage) deellast is niet efficiënt.
- SCOP valt lager uit bij goed geïsoleerde woningen.
- Uit dit "dynamische simulatie" voorbeeld blijkt dat 98% van de tijd ten hoogste 55% van het vermogen nodig is dat je nodig zou hebben om altijd aan de warmtevraag te kunnen voldoen (2.5 vs. 4.5 kW).
Mooi artikel. Dat bevestigd ook weer deels mijn standpunt in de discussie "overcappaciteit vs ondercappaciteit"Martin7182 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:26:
https://www.vakbladwarmte...oudste-dagen-of-rendement
Dit artikel lijkt in eerste instantie over L/W warmtepompen te gaan, maar is denk ik ook van toepassing op L/L. Er staan wel een paar opmerkelijke/nuttige bevindingen in;
- Uit dit "dynamische simulatie" voorbeeld blijkt dat 98% van de tijd ten hoogste 55% van het vermogen nodig is dat je nodig zou hebben om altijd aan de warmtevraag te kunnen voldoen (2.5 vs. 4.5 kW).
Voor 98% van de tijd ga ik geen "te grote" unit laten plaatsen. Is het echt een week zo koud doe ik wel een trui aan.
En op welke wijze is dit anders dan bij een ander verwarmingssysteem?Martin7182 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:26:
De verwarming van een woning wordt berekend op een buitentemperatuur van -10°C (soms zelfs -20°C).
En als je gaat kijken, dan is het minder dan 0,5% van de tijd zo koud.
Elk verwarmingssysteem is overbemeten in het tussenseizoen, en geen klein beetje, dat is gewoon ons klimaat hier.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Feit alleen blijft wel dat het bouwbesluit zegt dat een woning bij -10 nog tot een bepaalde temperatuur verwarmd moet kunnen worden.Yellos schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:31:
[...]
Mooi artikel. Dat bevestigd ook weer deels mijn standpunt in de discussie "overcappaciteit vs ondercappaciteit"
Voor 98% van de tijd ga ik geen "te grote" unit laten plaatsen. Is het echt een week zo koud doe ik wel een trui aan.
Ik denk dat je daar in theorie op aangesproken kan worden door de kopers van een huis dat je hebt verkocht. Volgens mij moet het echter wel om een gebrek gaan dat 'normaal gebruik' belet, en ik vraag me wel hardop af of het falen in opstoken naar 21 graden bij een buitentemperatuur van -10 daar onder valt
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Glashelder schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:14:
[...]
Die staat straks in een semi (op kieren na) afgesloten ruimte?
Dat lijkt mij zeer onverstandig.
Ja daar was ik al bang voor. Dan ga ik 'm laten verplaatsen.Yellos schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:24:
[...]
Een buiten-unit staat niet voor niets buiten. Als jij daar een binnen omheen gaat bouwen werkt het niet zoals bedoeld. Je haalt dan in de zomer de warmte uit je woonkamer en blaast deze de overkapping in.
En in de winter andersom, dan krijg je een glazen vrieskist aan je huis.
Reden dat ik twijfelde is dit plaatje dat ik online tegenkwam...
:strip_exif()/f/image/V13mZmlHKnHR400MdExleoha.jpg?f=fotoalbum_large)
Deellast verhoog je door niet 24 uur aan te laten maar net als een CV programmeren zodat het 's ochtends lekker warm is als je beneden komt, en nog een keer aan in de middag voor de avond.Martin7182 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:26:
Hier draai ik gewoon lekker op 600W van de ~2kW max continu vermogen en SCOP is dan wel prima. Goedkoper ook, met een dynamisch contract, als je probeert te plannen in de uren dat stroom 15-20 cent kost. (0-5 cent kaal, zonder EB)
https://www.researchgate....ate_air_source_heat_pumps
:fill(white):strip_exif()/f/image/FoJzYmm9SYflmHJ1WKddGDoP.png?f=user_large)
Hele lage deellast is inderdaad bullshit maar je optimale punt zit niet op 100% load. Bij mijn eigen unit, LG MU3R19, meet ik dat het prima is vanaf 500W opgenomen vermogen, daaronder is het meh.
Inderdaad. Daar is het artikel niet erg precies in. Ik had zelf "(lage)" toegevoegd want hoge deellast is natuurlijk ook inefficient.w00key schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:13:
Jammer dat ze helemaal geen voorbeeld laten zien van zo'n part load COP curve. Uit een paper:
[Afbeelding]
Hele lage deellast is inderdaad bullshit maar je optimale punt zit niet op 100% load. Bij mijn eigen unit, LG MU3R19, meet ik dat het prima is vanaf 500W opgenomen vermogen, daaronder is het meh.
Afgelopen winter heb ik deels 24/7 verwarmd met wat nachtverlaging, maar ik denk dat alleen overdag verwarmen iets efficienter zou zijn geweest. Zolang je maar niet voluit draait. Hoge deellast overdag kan toch efficiënt zijn omdat de buitentemperatuur doorgaans hoger is dan 's nachts.
Bij alinea "Seizoensgebonden rendement" staat "De SCOP van een warmtepomp wordt echter bepaald voor het energieprofiel dat hoort bij een matig geïsoleerde woning."Martin7182 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:26:
Vreemd, in de (online) checks of je woning geschikt is voor een L/W warmtepomp moet je altijd een goede isolatie hebben.
Weet jij of iemand anders hoe dat zit?
Geen idee, maar vanuit de fabrikant gezien is het natuurlijk aantrekkelijk om een matig geïsoleerde woning als uitgangspunt te nemen. Dat levert een hogere SCOP op.Durant schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:45:
[...]
Bij alinea "Seizoensgebonden rendement" staat "De SCOP van een warmtepomp wordt echter bepaald voor het energieprofiel dat hoort bij een matig geïsoleerde woning."
Vreemd, in de (online) checks of je woning geschikt is voor een L/W warmtepomp moet je altijd een goede isolatie hebben.
Weet jij of iemand anders hoe dat zit?
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Ja eventuele wettelijke bepalingen daar gelaten... ik heb de airco aangeschaft voor eigen gebruik en heb nog geen plannen om de woning te verkopen. Daarbij hangt de cv ook nog gewoon.Glashelder schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:49:
[...]
Feit alleen blijft wel dat het bouwbesluit zegt dat een woning bij -10 nog tot een bepaalde temperatuur verwarmd moet kunnen worden.
Ik denk dat je daar in theorie op aangesproken kan worden door de kopers van een huis dat je hebt verkocht. Volgens mij moet het echter wel om een gebrek gaan dat 'normaal gebruik' belet, en ik vraag me wel hardop af of het falen in opstoken naar 21 graden bij een buitentemperatuur van -10 daar onder valt
Verschilt die part load curve niet per type/merk WP en welke Tb of Ta je gebruikt?w00key schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:13:
Jammer dat ze helemaal geen voorbeeld laten zien van zo'n part load COP curve. Uit een paper:
[Afbeelding]
Heb wel eens Mitsubishi Ecodans split specs bekeken en toen leek op Ta 35 bij +2 Tb de COP bij deellast lager dan bij Panasonic. Correct me if I'm wrong.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Ja. Dit is een algemeen voorbeeld om verloop aan te geven. Bij l/l heb je hetzelfde, sommige pieken op 8+ maar veel halen de 5 nauwelijks.GudZ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:46:
[...]
Verschilt die part load curve niet per type/merk WP en welke Tb of Ta je gebruikt?
Heb wel eens Mitsubishi Ecodans split specs bekeken en toen leek op Ta 35 bij +2 Tb de COP bij deellast lager dan bij Panasonic. Correct me if I'm wrong.
Artikel beweert dat ze kunnen rekenen met 1 algemene curve en apparaat specifieke versies niet nodig zijn; dat kan best, je moet dan wel op basis van de energielabel dat grafiek beetje uitrekken.
Maar dat hele lage load of full load slecht zijn voor verbruik weten we. Ergens middenin is beter.
Kun je dit anders uitleggen? SCOP is een indicatie van rendement van een warmtepomp en houdt rekening met verschillende buitentemperaturen.peter123 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:42:
@Durant In een zeer goed geisoleerde woning is er weinig vraag naar warmte en zal de WP meer moeite hebben zijn warmte kwijt te kunnen. (lage COP, maar weinig stroomverbruik) Vandaar dat oude woningen die slecht geisoleerd zijn en veel grote radiatoren hebben zeer geschikt kunnen zijn voor warmtepompen. (hoge COP, maar veel stroomverbruik)
[ Voor 147% gewijzigd door mr_evil08 op 05-04-2024 11:57 ]
Met die S van seizoen haal je de variabele klimaat er uit en zo kun je WP's onderling wereldwijd vergelijken.Durant schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:39:
[...]
Kun je dit anders uitleggen? SCOP is een indicatie van rendement van een warmtepomp en houdt rekening met verschillende buitentemperaturen.
In de praktijk zijn er echter veel variabelen die je COP onderuit kunnen halen. Slechte systeemisolatie, pendelen, continue op zijn max vermogen draaien, of op min. vermogen, merk en type WP, laat je altijd de deur open staan, vind je 18°C wel oke, enz. enz.
Als je een nieuwbouwhuis hebt, lijkt mij 3,5kW L/L al genoeg voor een woonkamer met keuken.
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Komt uit dat artikel. Denk dat ze verward zijn, de l/l airco worden getest in een lab met een ingesteld constante binnen en buitentemperatuur, en verschillende punten, bij een bepaald vermogen afgeleid van de Pdesign heating bij -10.Durant schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:39:
[...]
Kun je dit anders uitleggen? SCOP is een indicatie van rendement van een warmtepomp en houdt rekening met verschillende buitentemperaturen.
Als je een 7 kW unit in een kleine woonkamer plaats maak je dat stuk natuurlijk, dan zit je te pendelen.
Als je een warmteverliesberekening maak en zorg dat je bij 0 graden ongeveer halve kracht van je systeem nodig hebt, dan zit je gewoon goed. Warmer of kouder, je zit in de optimale 30-70% zone (voor mijn unit dan, maar denk voor meer ook). L/L lijkt beter regelbaar dan bovenstaande L/W voorbeeld, mijn unit start al op 14% minimum vermogen en doet het prima op 30%.
En pendelen is heel eenvoudig te voorkomen door dat ding uit te zetten. Dan heeft die weer wat te doen na een nacht chillen
[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 05-04-2024 12:22 ]
Ik heb enkele vragen i.v.m. mijn ontvangen offertes (zie dit topic). Mocht er iemand tijd hebben mag die je gerust eens lezen en beantwoorden indien mogelijk.
Alvast bedankt!
Was het maar waar, het maakt niks uit is mijn ervaring.w00key schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:21:
[...]
Komt uit dat artikel. Denk dat ze verward zijn, de l/l airco worden getest in een lab met een ingesteld constante binnen en buitentemperatuur, en verschillende punten, bij een bepaald vermogen afgeleid van de Pdesign heating bij -10.
Als je een 7 kW unit in een kleine woonkamer plaats maak je dat stuk natuurlijk, dan zit je te pendelen.
Als je een warmteverliesberekening maak en zorg dat je bij 0 graden ongeveer halve kracht van je systeem nodig hebt, dan zit je gewoon goed. Warmer of kouder, je zit in de optimale 30-70% zone (voor mijn unit dan, maar denk voor meer ook). L/L lijkt beter regelbaar dan bovenstaande L/W voorbeeld, mijn unit start al op 14% minimum vermogen en doet het prima op 30%.
En pendelen is heel eenvoudig te voorkomen door dat ding uit te zetten. Dan heeft die weer wat te doen na een nacht chillen
Pendelen gebeurd de volgende ochtend vrijwel direct weer bij inschakelen bij gelijke buitentemperaturen.
De kwaliteit airco,s kunnen extreem laag in minimaal vermogen dat je nog kan afvragen of je zit te verwarmen voordat pendelen optreedt...
120W continue opgenomen vermogen hoort niet te kunnen op papier voor deze unit.
De regelingen van L/W zijn vrij belabbert tegenover de goede samenwerking van L/L tussen buiten en binnenunit.
[ Voor 59% gewijzigd door mr_evil08 op 05-04-2024 16:54 ]
Ja hoor, bij mij is 3,5kW in de woonkamer en keuken al voldoende. En dat is 1975. Ik heb een hoekhuis, dubbel glas uit de jaren 70, houten panelen onder de pui waar nauwelijks isolatie in zit en spouwmuurisolatie uit die tijd (een laagje piepschuim van 2cm dik ofzo)peter123 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:21:
[...]
Met die S van seizoen haal je de variabele klimaat er uit en zo kun je WP's onderling wereldwijd vergelijken.
In de praktijk zijn er echter veel variabelen die je COP onderuit kunnen halen. Slechte systeemisolatie, pendelen, continue op zijn max vermogen draaien, of op min. vermogen, merk en type WP, laat je altijd de deur open staan, vind je 18°C wel oke, enz. enz.
Als je een nieuwbouwhuis hebt, lijkt mij 3,5kW L/L al genoeg voor een woonkamer met keuken.
Alleen als het -9°C (of uberhaupt paar graden onder nul, of rond het vriespunt met neerslag) dan is het wel eeehhhhh net te krap. Maar mijn doel is de isolatie opkrikken.
Maar over het algemeen moet het lukken. Mijn woonkamer met keuken is ook 120m3 bijna
Misschien herinner ik het me verkeerd, maar heb jij geen buitenunit voor 3 units, maar met 2 aangesloten binnenunits?barta123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:13:
[...]
Ja hoor, bij mij is 3,5kW in de woonkamer en keuken al voldoende. En dat is 1975. Ik heb een hoekhuis, dubbel glas uit de jaren 70, houten panelen onder de pui waar nauwelijks isolatie in zit en spouwmuurisolatie uit die tijd (een laagje piepschuim van 2cm dik ofzo)![]()
Alleen als het -9°C (of uberhaupt paar graden onder nul, of rond het vriespunt met neerslag) dan is het wel eeehhhhh net te krap. Maar mijn doel is de isolatie opkrikken.
Maar over het algemeen moet het lukken. Mijn woonkamer met keuken is ook 120m3 bijna
Heb je al eens overwogen een 3e binnenunit aan te laten sluiten voor een betere warmteverdeling bij koud weer? Of misschien bijplaatsen van een zuinige single split, die in het tussen-seizoen misschien voldoende is om voor een heel laag opgenomen vermogen de boel lekker op temperatuur te krijgen, en welke je bij stevige vorst bij kan schakelen bij de grote installatie?
Wij hebben hier een klein rijtjeshuis maar ik zou hier echt niet minder willen dan de 3 binnen-units die we nu hebben, al is het maar voor een betere verdeling van de warmte wanneer nodig.
Yes klopt het is een 3MXM met 2 binnenunits. Wel overwogen, maar ik ga het niet doen denk ik...Sjamo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:21:
[...]
Misschien herinner ik het me verkeerd, maar heb jij geen buitenunit voor 3 units, maar met 2 aangesloten binnenunits?
Heb je al eens overwogen een 3e binnenunit aan te laten sluiten voor een betere warmteverdeling bij koud weer? Of misschien bijplaatsen van een zuinige single split, die in het tussen-seizoen misschien voldoende is om voor een heel laag opgenomen vermogen de boel lekker op temperatuur te krijgen, en welke je bij stevige vorst bij kan schakelen bij de grote installatie?
Wij hebben hier een klein rijtjeshuis maar ik zou hier echt niet minder willen dan de 3 binnen-units die we nu hebben, al is het maar voor een betere verdeling van de warmte wanneer nodig.
Mijn vader heeft in een huis zonder centrale verwarming gewoond, ik kan het over het algemeen overal warmer houden dan hij ooit heeft gehad.
Ik vind dat we allen best wat harmonieuzer kunnen leven met het milieu, ik probeer dat dan ook. Vanaf half februari heb ik geprobeerd zoveel mogelijk op PV te stoken. dat is aardig gelukt
Mijn halletje kan wel wat extra verwarming gebruiken op zich, maar ik hoop dit door isolatie op te krikken af te vangen
Extra (split-)unit zie ik niet zitten, ik doe het liever kosteneffectief gestroomlijnd hehe! dit heb ik voor totaal 4000 opgehangen om de PV stroom die ik had (zelfde dag geinstalleerd) te kunnen gebruiken
Wij proberen dat hier ook. Gebruiken de airco meer, maar nemen er minder voor afbarta123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:02:
[...]
Yes klopt het is een 3MXM met 2 binnenunits. Wel overwogen, maar ik ga het niet doen denk ik...
Mijn vader heeft in een huis zonder centrale verwarming gewoond, ik kan het over het algemeen overal warmer houden dan hij ooit heeft gehad.
Ik vind dat we allen best wat harmonieuzer kunnen leven met het milieu, ik probeer dat dan ook. Vanaf half februari heb ik geprobeerd zoveel mogelijk op PV te stoken. dat is aardig gelukt![]()
Mijn halletje kan wel wat extra verwarming gebruiken op zich, maar ik hoop dit door isolatie op te krikken af te vangen
Extra (split-)unit zie ik niet zitten, ik doe het liever kosteneffectief gestroomlijnd hehe! dit heb ik voor totaal 4000 opgehangen om de PV stroom die ik had (zelfde dag geinstalleerd) te kunnen gebruiken
Altijd weer leuk om te lezen vind ik.
Bij mij zijn de lamellen door de extreme regenval van afgelopen winter wel een beetje groenig geworden.. Ze waren mooi blauw (Daikin)
Ik ga hem naar verwachting niet veel gebruiken voor koeling, tenzij we weer een paar weken van tegen de 40°C krijgen
Ik zag op internet wel eens ergens iets voorbij komen met een chemisch goedje, een handveger en een tuinslang. Maar wat is dan aan te raden?
Ik heb al een drietal offertes opgevraagd, echter alle 3 adviseren ze een andere zwaarte van de airco. Mijn vraag is dan ook wat zouden jullie adviseren qua zwaarte. Een 3,5 kw of 5 kw?
Gegevens bijgebouw:
Afmetingen: lengte: 5,5 meter, breedte 3,4 m, vloer tot nokhoogte dak: 4,2 m, vloer tot begin schuinte dak: 2,6m. Totaal: +- 68 m3
Isolatiewaarde dak: 6 Rc
Isolatiewaarde muren: 4,5 Rc
Isolatiewaarde vloer: 3,5 Rc
Eerste helft van bijgebouw is volledig open tot aan de nok. Het tweede gedeelte van bijgebouw heeft een verlaagd plafond/zoldertje. Ik ben me hiervan bewust dat de warme lucht zal stijgen tot op het zoldertje, echter ik ben niet voornemens om dit volledig dicht te maken.
De keuze qua merk airco valt op MHI en dan model SRK XX ZS-WF.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t42XkNMJBJYqPeSt9q5XMj2L.jpg?f=user_large)
20.5 graden 100% van de tijd? Of is b.v. 98% ook genoeg? Daar zit snel een factor 2 aan warmtevraag tussen.Meeuw123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:42:
Voor een bijgebouw (30 meter van woonhuis) met schuindak ben ik op zoek naar een lucht/lucht warmtepomp. De ruimte zal gebruikt gaan worden als kantoor. Graag zou ik dit minimaal naar de 20,5 graad in de winter kunnen verwarmen.
Ik heb al een drietal offertes opgevraagd, echter alle 3 adviseren ze een andere zwaarte van de airco. Mijn vraag is dan ook wat zouden jullie adviseren qua zwaarte. Een 3,5 kw of 5 kw?
Gegevens bijgebouw:
Afmetingen: lengte: 5,5 meter, breedte 3,4 m, vloer tot nokhoogte dak: 4,2 m, vloer tot begin schuinte dak: 2,6m. Totaal: +- 68 m3
Eerste helft van bijgebouw is volledig open tot aan de nok. Het tweede gedeelte van bijgebouw heeft een verlaagd plafond/zoldertje. Ik ben me hiervan bewust dat de warme lucht zal stijgen tot op het zoldertje, echter ik ben niet voornemens om dit volledig dicht te maken.
[Afbeelding]
In dit geval ben je veel te ruim met een 5kW airco, dat is echt overkill. Ik denk dat je hier met een goeie 2,5kW al wegkomt. Bijvoorbeeld een MHI 2.5kW of als grotere stap de 3.5kW.Meeuw123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:42:
Voor een bijgebouw (30 meter van woonhuis) met schuindak ben ik op zoek naar een lucht/lucht warmtepomp. De ruimte zal gebruikt gaan worden als kantoor. Graag zou ik dit minimaal naar de 20,5 graad in de winter kunnen verwarmen.
Gegevens bijgebouw:
[Afbeelding]
Qua merken zit er veel verschil in, bepaalde merken hebben veel minder verwarmingscapaciteit bij koude buitentemperaturen. De ZS en ZSX reeks van MHI heeft dan nog een van de beste verwarmingscapaciteit.
Je moet wel rekening houden met defrosts, dan heb je gewoon een kort moment geen warmte. Maar dat is wel op te vangen door je temperatuur altijd net een tikje hoger te zetten, als die 20,5 echt je harde minimum is.
Dat heb je overigens ook met een 5kW
[ Voor 6% gewijzigd door Headshot_NL op 09-04-2024 15:58 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Flippy schreef ooit in dit topic:barta123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:38:
Heeft iemand hier tips hoe je zonder beschadigen de buitenunit kan schoonmaken.
Ik zag op internet wel eens ergens iets voorbij komen met een chemisch goedje, een handveger en een tuinslang. Maar wat is dan aan te raden?
dasty in plantenspuit voor de verdamper. en goed diep erin spuiten en paar plantenspuiten erachteraan met schoon warm water. opletten dat afvoer niet overstroomt.
bonuspunten als je de unit verder uit elkaar haalt en de waaier er ook uithaalt en schoonmaakt in de douche. dan kan je ook bij de delen achter de waaier waar er dingen zitten te groeien.
lekbak kan je dan ook meteen ff meepakken, waarom dat belangrijk is zie je wel als je de kap eraf hebt....
Hij heeft het over de BUITENunit, dus dit gaat allemaal niet opKroonkurk schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:04:
[...]
Flippy schreef ooit in dit topic:
dasty in plantenspuit voor de verdamper. en goed diep erin spuiten en paar plantenspuiten erachteraan met schoon warm water. opletten dat afvoer niet overstroomt.
bonuspunten als je de unit verder uit elkaar haalt en de waaier er ook uithaalt en schoonmaakt in de douche. dan kan je ook bij de delen achter de waaier waar er dingen zitten te groeien.
lekbak kan je dan ook meteen ff meepakken, waarom dat belangrijk is zie je wel als je de kap eraf hebt....
Hoeft niet 100% van de tijd. Het gaat me erom, dat ik een behaaglijke temperatuur (ook voor de vrouw) kan behalen in deze ruimte om te werken.Martin7182 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:51:
[...]
20.5 graden 100% van de tijd? Of is b.v. 98% ook genoeg? Daar zit snel een factor 2 aan warmtevraag tussen.
Ik ben me bewust van de defrost mode, waar de airco regelmatig in zal springen bij lage temperaturen. Dit zou ik dan enigszins moeten kunnen opvangen, zodat het niet teveel afkoelt. Dit zou ik mogelijk nog kunnen opvangen met een elektrisch kachel of infrarood paneel bij de echte koude dagen in het jaar.
Ik denk dat een en ander afhankelijk is van hoe ver je van plan bent het te laten afkoelen. Staat de airco straks altijd aan op bijv. minimaal 16 graden of laat je de boel verder afkoelen en verwacht je dan dat het snel 20,5 wordt?Meeuw123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:42:
Gegevens bijgebouw:
[Afbeelding]
Indien dat laatste dan zou ik gaan voor een klein beetje overkill met 5 kW. Anders lijkt 3,5 me echt ruim voldoende.
Ik zou voor een 3,5kW gaan, zeker niet minder. Wij hebben hier de srk35zsx-w, onder een multisplit maar toch, en dat op 20m2 met normaal plafond. En dat is niets teveel. De unit pendelt zelden met verwarmen, en als dat gebeurt is het bij hoge buitentemperaturen.Meeuw123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:42:
Gegevens bijgebouw:
[Afbeelding]
Ik zou zelf niet kunnen bedenken wat in dit geval de 2,5kW voor voordeel kan hebben boven de 3,5kW. Is het minimaal opgenomen vermogen anders? Het minimale vermogen?
5kW lijkt me wat enthousiast. Vooral ook omdat ik heb begrepen dat daarvan een aantal zaken, oa geluid, anders zijn.
Je zou nog kunnen kijken naar het verschil tussen de zs en de zsx. Naast de vanzelfsprekende verschillen in geluid en vermogen (en prijs), is er ook verschil in bijvoorbeeld de eco-stand.
Wat betreft de defrosts. Ik weet niet exact hoe het regelgedrag van een singlesplit mhi er uit ziet, maar de multisplit zorgt voor zulke regelmatige defrosts dat het defrost-gedeelte voorbij is voor je het weet. Binnen een minuut, anderhalve minuut. Te snel om de ruimte echt te laten afkoelen. Bovendien wordt bij de multi elke defrost automatisch gevolgd door een forse stoot extra, warmte. Hier dus geen enkele reden om de temperatuur preventief hoger te zetten. Misschien kunnen mensen met ervaring met de singlesplit iets over dat gedrag zeggen.
De ruimte zal niet 7 dagen in de week gebruikt worden, maar ik was wel voornemens om de ruimte in ieder geval minimaal op 15 graden te houden. Het zou kunnen zijn dat ik deze minimale temperatuur 1 graden zou moeten verhogen, als blijkt dat die er te lang over doet om te verwarmen.Glashelder schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:27:
[...]
Ik denk dat een en ander afhankelijk is van hoe ver je van plan bent het te laten afkoelen. Staat de airco straks altijd aan op bijv. minimaal 16 graden of laat je de boel verder afkoelen en verwacht je dan dat het snel 20,5 wordt?
Indien dat laatste dan zou ik gaan voor een klein beetje overkill met 5 kW. Anders lijkt 3,5 me echt ruim voldoende.
Goedkoper en maakt minder geluid op max. vermogen. Dat laatste kan van belang zijn voor evt. burenoverlast.Sjamo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:35:
[...]
Ik zou zelf niet kunnen bedenken wat in dit geval de 2,5kW voor voordeel kan hebben boven de 3,5kW. Is het minimaal opgenomen vermogen anders? Het minimale vermogen?
@Meeuw123 je weet meer na een warmteverliesberekening. Als ik zou moeten gokken, dan zou ik een 3.5-ZS of 2.5-ZSX nemen.
Meermaals gelezen over die tabletjes die men erin gooit en dan laat doorspoelen met heet (kokend?) water, als ook leidingen die aan beide kanten schijnbaar losgemaakt kunnen worden.
Ik vind op YT enkel filmpjes van andere modellen, niet van MHI (ZS-W in dit geval).
Ik zag opgedroogde waterdruppels op de muur onder de airco op zolder (die we bijna niet gebruiken), dus wil toch even eea uitsluiten. Tips zijn welkom
![]() |
[ Voor 29% gewijzigd door KoningPaulus op 09-04-2024 20:00 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Kappen verwijderen en dan kan je er al bij.KoningPaulus schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:00:
Kan iemand met een MHI een foto of filmpje posten over hoe je de lekbak nou bereikt en schoonmaakt?
Meermaals gelezen over die tabletjes die men erin gooit en dan laat doorspoelen met heet (kokend?) water, als ook leidingen die aan beide kanten schijnbaar losgemaakt kunnen worden.
Ik vind op YT enkel filmpjes van andere modellen, niet van MHI (ZS-W in dit geval).
Ik zag opgedroogde waterdruppels op de muur onder de airco op zolder (die we bijna niet gebruiken), dus wil toch even eea uitsluiten. Tips zijn welkom
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fgJt39dy16opGbaEf4SpwXbB.jpg?f=user_large)
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Heb zelf vanaf m’n 14e tot begin 20 in een huis zonder cv gewoond, maar met 3 gaskachels (kamer, eetkamer en douche) wegens omstandigheden (boerderij uit 1911), maar van mij hoeft een dergelijk binnenklimaat niet meer, naast dat dat reuze-ongezond was ivm vochtproblemen.barta123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:02:
[...]
Ik vind dat we allen best wat harmonieuzer kunnen leven met het milieu, ik probeer dat dan ook. Vanaf half februari heb ik geprobeerd zoveel mogelijk op PV te stoken. dat is aardig gelukt
De ontberingen + eczeem+luchtwegklachten van dat huis heb ik geen zin in om weer mee te maken… Dan maar wat minder harmonieus. :
Heb zelf een woonkamer +keuken van ~190-200m3. Met een 7kW L/L erin sinds eind februari. Ja, zal ook wel overkill zijn, maar soms verwarmen we ook nog een stukje meer (gang en daardoor ook nog een stukje naar boven), en echte kou nog niet gehad.
Sinds dat ding hier is, is de reguliere cv niet meer aan geweest, en de temperatuur is zelfs prettiger dan we met cv hadden. Dit is dus maar 1 unit.
Staat in principe elke dag van 7:45-22:00 op 20 graden. Tenzij we niet thuis zijn.
Probleem met ons cv systeem was dat naar ons idee de twee radiatoren heel slecht hun warmte kwijt konden, en dat 2 radiatoren wellicht te weinig weinig was voor de ruimte.
Delta temp in de cv ketel was ook gewoon best klein altijd. Het bleek uiteindelijk zelfs zuiniger om boven wél mee te verwarmen.
Een lagere aanvoer temperatuur zorgde ervoor dat de kamer niet warm werd. (Thermostaat altijd op 19 gehad overdag) nacht was 15, maar we kwamen nooit lager dan 17.
Vandaag is het warmtepompverbruik tot nu 1,88kWh, terwijl die continu ‘aan’ heeft gestaan.
Slechtste dag was de eerste dag dat we hem hadden, 27-2 met 10,31 kWh.
Tov cv een heel stuk goedkoper voor ons.
[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 09-04-2024 21:41 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Tsja, eczeem heb ik ook maar dat heeft niks met vocht te maken. Gelukkig al veel minder dan ik vroeger had.GAIAjohan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:33:
[...]
Heb zelf vanaf m’n 14e tot begin 20 in een huis zonder cv gewoond, maar met 3 gaskachels (kamer, eetkamer en douche) wegens omstandigheden (boerderij uit 1911), maar van mij hoeft een dergelijk binnenklimaat niet meer, naast dat dat reuze-ongezond was ivm vochtproblemen.
De ontberingen + eczeem+luchtwegklachten van dat huis heb ik geen zin in om weer mee te maken… Dan maar wat minder harmonieus. :
Heb zelf een woonkamer +keuken van ~190-200m3. Met een 7kW L/L erin sinds eind februari. Ja, zal ook wel overkill zijn, maar soms verwarmen we ook nog een stukje meer (gang en daardoor ook nog een stukje naar boven), en echte kou nog niet gehad.
Sinds dat ding hier is, is de reguliere cv niet meer aan geweest, en de temperatuur is zelfs prettiger dan we met cv hadden. Dit is dus maar 1 unit.
Staat in principe elke dag van 7:45-22:00 op 20 graden. Tenzij we niet thuis zijn.
Probleem met ons cv systeem was dat naar ons idee de twee radiatoren heel slecht hun warmte kwijt konden, en dat 2 radiatoren wellicht te weinig weinig was voor de ruimte.
Delta temp in de cv ketel was ook gewoon best klein altijd. Het bleek uiteindelijk zelfs zuiniger om boven wél mee te verwarmen.
Een lagere aanvoer temperatuur zorgde ervoor dat de kamer niet warm werd. (Thermostaat altijd op 19 gehad overdag) nacht was 15, maar we kwamen nooit lager dan 17.
Vandaag is het warmtepompverbruik tot nu 1,88kWh, terwijl die continu ‘aan’ heeft gestaan.
Slechtste dag was de eerste dag dat we hem hadden, 27-2 met 10,31 kWh.
Tov cv een heel stuk goedkoper voor ons.
En vochtproblemen kan allerlei oorzaken hebben, bij oude huizen is het vaak slechte isolatie, dan krijg je koudebruggen - je hebt geen mechanische ventilatie dus met slecht ventileren vochtige lucht in huis, bij de koudebrug condensatie; voila een mooie broedplaats voor schimmels
Maar je kan je huidige huis met 1 unit verwarmen, dan is dat best goed geisoleerd. Die oude boerderij zou je daar niet mee kunnen verwarmen..
Als het om verwarmen, comfort en (gebrek aan) schimmels gaat - dan valt of staat alles met gedegen isolatie
Blijkbaar heb je dat nu wel goed voor mekaar! Qua verbruik heb ik hetzelfde overigens, met een multi split dan wel te verstaan.
Vorig jaar ca. 1000m3 verstookt met zo'n 15°C in huis in de winter, nu 1600kWh verstookt met L/L multi split en het wordt eigenljk niet kouder dan 16,5°C in huis, als ik thuis ben meestal rond de 18.5-19, wat ik meer dan OK vind
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic