De problemen zaten in de slaapkamers en daar was niet tegenop te ventileren of te stoken (met elektrische kachels). Isolatie was natuurlijk dramatisch. Slecht rietdak met asbest erop. Enkelglas etc etc.barta123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:57:
[...]
Tsja, eczeem heb ik ook maar dat heeft niks met vocht te maken. Gelukkig al veel minder dan ik vroeger had.
En vochtproblemen kan allerlei oorzaken hebben, bij oude huizen is het vaak slechte isolatie, dan krijg je koudebruggen - je hebt geen mechanische ventilatie dus met slecht ventileren vochtige lucht in huis, bij de koudebrug condensatie; voila een mooie broedplaats voor schimmels![]()
Maar je kan je huidige huis met 1 unit verwarmen, dan is dat best goed geisoleerd. Die oude boerderij zou je daar niet mee kunnen verwarmen..
Als het om verwarmen, comfort en (gebrek aan) schimmels gaat - dan valt of staat alles met gedegen isolatie![]()
Blijkbaar heb je dat nu wel goed voor mekaar! Qua verbruik heb ik hetzelfde overigens, met een multi split dan wel te verstaan.
Vorig jaar ca. 1000m3 verstookt met zo'n 15°C in huis in de winter, nu 1600kWh verstookt met L/L multi split en het wordt eigenljk niet kouder dan 16,5°C in huis, als ik thuis ben meestal rond de 18.5-19, wat ik meer dan OK vind
Huisstofmijt +schimmel was het grote probleem. Na veel te lange tijd eindelijk het nieuwe huis toen klaar, en al m’n lichamelijke klachten verdwenen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hier verbruikten we 1000m3 gas op totaal zo’n 170m2 woonoppervlak. Boven en op zolder hebben we nog een multisplit, maar dat is meer voor als het extreem wordt. Of als ik op zolder werk. (Is sinds enige tijd kantoor, en was de reden waarom ik over L/L verwarming begon na te denken. Gezien daar geen verwarming was.
Met zolder erbij zitten we nu op zo’n 200m2 woon
[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 10-04-2024 00:43 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west