Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:46
barta123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:57:
[...]

Tsja, eczeem heb ik ook maar dat heeft niks met vocht te maken. Gelukkig al veel minder dan ik vroeger had.

En vochtproblemen kan allerlei oorzaken hebben, bij oude huizen is het vaak slechte isolatie, dan krijg je koudebruggen - je hebt geen mechanische ventilatie dus met slecht ventileren vochtige lucht in huis, bij de koudebrug condensatie; voila een mooie broedplaats voor schimmels :*)

Maar je kan je huidige huis met 1 unit verwarmen, dan is dat best goed geisoleerd. Die oude boerderij zou je daar niet mee kunnen verwarmen..

Als het om verwarmen, comfort en (gebrek aan) schimmels gaat - dan valt of staat alles met gedegen isolatie :)

Blijkbaar heb je dat nu wel goed voor mekaar! Qua verbruik heb ik hetzelfde overigens, met een multi split dan wel te verstaan.

Vorig jaar ca. 1000m3 verstookt met zo'n 15°C in huis in de winter, nu 1600kWh verstookt met L/L multi split en het wordt eigenljk niet kouder dan 16,5°C in huis, als ik thuis ben meestal rond de 18.5-19, wat ik meer dan OK vind :)
De problemen zaten in de slaapkamers en daar was niet tegenop te ventileren of te stoken (met elektrische kachels). Isolatie was natuurlijk dramatisch. Slecht rietdak met asbest erop. Enkelglas etc etc.
Huisstofmijt +schimmel was het grote probleem. Na veel te lange tijd eindelijk het nieuwe huis toen klaar, en al m’n lichamelijke klachten verdwenen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier verbruikten we 1000m3 gas op totaal zo’n 170m2 woonoppervlak. Boven en op zolder hebben we nog een multisplit, maar dat is meer voor als het extreem wordt. Of als ik op zolder werk. (Is sinds enige tijd kantoor, en was de reden waarom ik over L/L verwarming begon na te denken. Gezien daar geen verwarming was.

Met zolder erbij zitten we nu op zo’n 200m2 woon

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 10-04-2024 00:43 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 08:44
https://radar.avrotros.nl...an-aanslagreinigers-60416

Hilarisch en triest. De mensen hier, vooral dat meisje. Gebruikt bijna 9000kWh in een 60m2 appartement. En nu zit ze op het koudst bij 12°C.
De elektrische ketel doet iets van 40kWh per dag bij 15 graden was dat nog steeds 20... Met 20kWh verwarm ik bij -5°C gemiddeld over 24 uur een huis uit 1975 met grotendeels isolatie uit die tijd 7(8)7

34:15, hij laat ook de lucht-lucht warmtepomp zien.

Hij geeft aan dat L/L voor elke kWh stroom 2kWh warmte in huis brengt.

L/W elke kWh stroom 3,5kWh warmte in huis

W/W elke kWh stroom 5kWh warmte in huis.

Zit vast wat in, maar de airco heeft vandaag de dag echt niet een SCOP die veel lager is dan L/W systemen. Ik stookte eerst 1000m3 weg voor 24/7 15°C. Dit jaar heb ik 1600kWh verstookt en het is altijd 18°C+ als ik thuis ben. Mijn systeem heeft een SCOP van 4, ik stook m.n. overdag als het warmer is, dus gemiddeld zal mijn COP wel rond de 4 of hoger liggen...

Wel mooi dat er eindelijk publiekelijk aandacht is voor wat een stom systeem zo'n elektrische CV is. Bosch maakt dan in elk geval nog een werkend product, de misleidende partij Ti-Green lijkt dat (volgens dit stukje van Radar) niet eens te kunnen :+

Oh en aanvullend:

1000m3 gas ~ 1800kg CO2
9000kWh stroom ~ 3060kg CO2 (grijze stroom, want winter)
...pardon; waarom ging men ook weer van het gas af? :z :F

Met mijn L/L en zonnepanelen aanvulling stook ik al sinds februari op PV. dus dat is geen uitstoot. Alleen in de winter, zeg at ik van 1800kg naar 400kg co2 ben gegaan. Dat zijn klappers die het klimaat helpen!! 8)

[ Voor 12% gewijzigd door barta123 op 10-04-2024 10:01 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:39
barta123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:45:

Hilarisch en triest. De mensen hier, vooral dat meisje. Gebruikt bijna 9000kWh in een 60m2 appartement. En nu zit ze op het koudst bij 12°C.
De elektrische ketel doet iets van 40kWh per dag bij 15 graden was dat nog steeds 20... Met 20kWh verwarm ik bij -5°C gemiddeld over 24 uur een huis uit 1975 met grotendeels isolatie uit die tijd 7(8)7

Zit vast wat in, maar de airco heeft vandaag de dag echt niet een SCOP die veel lager is dan L/W systemen. Ik stookte eerst 1000m3 weg voor 24/7 15°C. Dit jaar heb ik 1600kWh verstookt en het is altijd 18°C+ als ik thuis ben. Mijn systeem heeft een SCOP van 4, ik stook m.n. overdag als het warmer is, dus gemiddeld zal mijn COP wel rond de 4 of hoger liggen...

Wel mooi dat er eindelijk publiekelijk aandacht is voor wat een stom systeem zo'n elektrische CV is. Bosch maakt dan in elk geval nog een werkend product, de misleidende partij Ti-Green lijkt dat (volgens dit stukje van Radar) niet eens te kunnen :+
Gisteravond ook gekeken. Bijzonder dat dit zo verkocht is aan klanten. Maar wat je aangeeft, die man kon het ook wel mooi uitleggen met wat voorbeelden maar een lucht/lucht airco met een SCOP van 2? Dat is denk ik erg lang geleden. Zelfs de goedkoopste merken hangen al bij de 4.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:52
barta123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:45:

Tja, objectieve informatie in de media wat betreft airco.
Hierbij wat milieu centraal te vertellen heeft over het verbruik van een airco.

https://www.milieucentraa...n%20airco's%20koudemiddel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i2COCTXR68hpZK0SuQIo_rWtus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvH7T5cxbOfqdnd5xeVp6rtK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan me niet voorstellen dat milieu centraal niet de mogelijkheid heeft om aan betere informatie te komen dan dit. Laat ze in elk geval een melding maken dat dit voor airco "worst case scenario" is, of dat er ook veel zuinigere varianten zijn.

Ons verbruik voor koelen met een multisplit zit gemiddeld tussen de 240 en 300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Meeuw123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:18:
[...]

Ik ben me bewust van de defrost mode, waar de airco regelmatig in zal springen bij lage temperaturen. Dit zou ik dan enigszins moeten kunnen opvangen, zodat het niet teveel afkoelt. Dit zou ik mogelijk nog kunnen opvangen met een elektrisch kachel of infrarood paneel bij de echte koude dagen in het jaar.
Defrosten merk je niets van bij een goede airco, duurt ook maar een paar minuten.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:09
@Sjamo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZ4YE2e9J-IjtnPLX5BLRTkqxas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yh2yca0qROrLq6IMHfLFwAyC.png?f=user_large

Maar dat klopt toch redelijk? Dat tabel gaat over koelen en een random multi zit volgens zijn label op 199.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:23:
@Sjamo

[Afbeelding]

Maar dat klopt toch redelijk? Dat tabel gaat over koelen en een random multi zit volgens zijn label op 199.
Ze gaan uit van 110 uur. Bij een multisplit op basis van 2 of meer units gaan ze uit van een verbruik van 180kWh. Dat is 1636W. Ik vind dat best veel, gemiddeld gezien.

Ook de singlesplit lijkt me ietwat enthousiast wat betreft vermeld verbruik.

We hebben een mobiele airco gebruikt 2 seizoenen (voor koelen). Ik weet niet wat die precies verbruikte omdat dat hier toen nog niet gemeten werd, maar we hadden niet tot nauwelijks een verhoging van ons energieverbruik over die maanden.

[ Voor 15% gewijzigd door Sjamo op 10-04-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Sjamo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:30:
[...]

Ze gaan uit van 110 uur. Bij een multisplit op basis van 2 of meer units gaan ze uit van een verbruik van 180kWh. Dat is 1636W. Ik vind dat best veel, gemiddeld gezien.

Ook de singlesplit lijkt me ietwat enthousiast wat betreft vermeld verbruik.
Oh die idioten hebben 50W x 110 uur voor de ventilator gepakt denk ik, dan kom je op 5.5 kW, die heeft geen label met kWh/annum. Rest heeft een energielabel en dat klopt redelijk voor wat ik mee doe.

Die 110 uur is dus onzin voor alle aircos. Je laat het langer draaien zodat het rustig kan pruttelen ipv full power, dan trekt de mijne tot 2.5 kW ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:34:
[...]

Oh die idioten hebben 50W x 110 uur voor de ventilator gepakt denk ik, dan kom je op 5.5 kW, die heeft geen label met kWh/annum. Rest heeft een energielabel en dat klopt redelijk voor wat ik mee doe.

Die 110 uur is dus onzin voor alle aircos. Je laat het langer draaien zodat het rustig kan pruttelen ipv full power, dan trekt de mijne tot 2.5 kW ja.
Maar het staat wel als feit voor alle airco's genoemd op een site die gemiddeld genomen vaak wordt gebruikt voor goede objectieve informatie omtrent energieverbruik.
En de rest van alles wat ze zeggen over airco's is hiermee in lijn. Energieslurpers.

In zekere zin komt dat ook weer naar voren in het programma dat @barta123 aanhaalde. Airco/warmtepomp lucht/lucht cop2. Een warmtepomp */water wel cop4. Dus allemaal aan de warmtepomp */water graag.

En dat programma was toch echt van gisterenavond. Zelfs onze mobiele airco haalde een ruim hogere cop dan 2.

[ Voor 17% gewijzigd door Sjamo op 10-04-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Sjamo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:37:
[...]

Maar het staat wel als feit voor alle airco's genoemd op een site die gemiddeld genomen vaak wordt gebruikt voor goede objectieve informatie omtrent energieverbruik.
En de rest van alles wat ze zeggen over airco's is hiermee in lijn. Energieslurpers.
Exact, en dat zijn ze dus niet. Zelfs de multi split niet

Die mobiele airco wel. Ik heb er nog 2 staan. Afgelopen zomer een paar dagen (toen ie is opgehangen) mijn multi split getest om te koelen. Met 300W in huis werd mijn slaapkamer ijskoud, en dat terwijl hij op de overloop hangt. Hij koelde zelfs tot vanaf beneden.

en qua verwarmen idem dito, ik had niet verwacht met zo weinig stroom de winter warm door te kunnen komen O+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Sjamo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:37:
[...]

In zekere zin komt dat ook weer naar voren in het programma dat @barta123 aanhaalde. Airco/warmtepomp lucht/lucht cop2. Een warmtepomp */water wel cop4. Dus allemaal aan de warmtepomp */water graag.

En dat programma was toch echt van gisterenavond. Zelfs onze mobiele airco haalde een ruim hogere cop dan 2.
Naja die kerel van gisteren noemde de water-water WP heel heilzaam.

Zal best, maar Nederland heeft geen koude winters. Zelfs met L/W haal je enorm hoge COP's. En een 3,5 SCOP daarmee gemiddeld? LOL. Dat kan bijna 5 zijn volgens mij :+

En met op deze manier promoten krijg je dus in mijn ogen eerder een polariserend debat, want water/water is extreem duur. En ik heb voor 4000 euro in mijn huis de boel in staat gemaakt om gasloos te verwarmen, op beide verdiepingen.

Zelfs die "CVi inductie ketel" zou me meer hebben gekost (die had ik sowieso niet geinstalleerd, met achtergrond als chemisch technoloog en voldoende kennis over warmtepompen weet ik wel beter) _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
barta123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:46:
[...]

Exact, en dat zijn ze dus niet. Zelfs de multi split niet

Die mobiele airco wel. Ik heb er nog 2 staan. Afgelopen zomer een paar dagen (toen ie is opgehangen) mijn multi split getest om te koelen. Met 300W in huis werd mijn slaapkamer ijskoud, en dat terwijl hij op de overloop hangt. Hij koelde zelfs tot vanaf beneden.

en qua verwarmen idem dito, ik had niet verwacht met zo weinig stroom de winter warm door te kunnen komen O+
Hier dus idem. Deze winter (okt-mrt) zeer riant verwarmd (voor ons doen), overdag 18-22 graden, in de nacht gebruikt op 18 wanneer het hier kouder dan 16-17 graden zou worden. Het verbruik daarvoor was hier 840kWh voor een klein rijtjeshuis uit 1957, voor nu gemiddeld geïsoleerd, altijd iemand thuis.
Overigens is een gedeelte daarvan afkomstig van onze zonnepanelen, iets dat met gas niet kan. Deze winter hadden we nog 28,9% eigen verbruik.

Ons verbruik van gas voor verwarming was rond de 500-700m3, waarbij het hier beslist minder comfortabel was. We hadden wel wat minder isolatie wat natuurlijk scheelt.

Maar dan nog, ik zie het slurpende effect nog niet.

Het eerste jaar dat we verwarmden met airco hielden we het hier beneden op rond de 16 graden, met in de avond rond de 18 a 19 graden. Boven alleen gebruikt bij vorst. Totaal verbruik voor die winter ongeveer 250kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
barta123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:50:
[...]

Naja die kerel van gisteren noemde de water-water WP heel heilzaam.

Zal best, maar Nederland heeft geen koude winters. Zelfs met L/W haal je enorm hoge COP's. En een 3,5 SCOP daarmee gemiddeld? LOL. Dat kan bijna 5 zijn volgens mij :+

En met op deze manier promoten krijg je dus in mijn ogen eerder een polariserend debat, want water/water is extreem duur. En ik heb voor 4000 euro in mijn huis de boel in staat gemaakt om gasloos te verwarmen, op beide verdiepingen.
Ik ben zelf ook wel heel kritisch richting die mooi gepresenteerde COP's van water/water warmtepompen. Tegenwoordig is meer dan de helft van de winter de buitentemperatuur hoger dan je brontemperatuur |:( Dan kan je zeggen, ja, maar dan verwarm je ook veel minder, wat waar is, maar SWW heb je ook nog en dat gaat tot veel hogere temperaturen dus met die hogere buitentemperaturen zal het verschil tussen L/[L/W] hoe dan ook kleiner en kleiner worden. En dan lees je ook bedragen van 20 tot 25k om een bodem warmtepomp te vervangen :? 8)7

Overigens hebben we het dan nog niet over rijtjeshuizen waar het best wel een probleem kan zijn als iedereen warmte uit de bodem aan het tappen is...

En die dingen zijn ook heel veel nog aan/uit ipv netjes modulerend :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 23:17
GermanPivo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:37:
[...]

Kappen verwijderen en dan kan je er al bij.
[Afbeelding]
Helder, vanochtend de kappen eraf gehad en snap nu dat er piepschuim onder de elementen zit in de lekbak (daar ontstond hier de verwarring). Gaatje rechtsachterin is open, keurig schoon allemaal.

Echter, toen ik de afvoerslang loskoppelde van het tussenstuk/verlengstuk (de lekbak is rechts open, en loopt vervolgens onder de airco door naar buiten (links)), kwam daar best veel water uit. Dit terwijl de airco dus nagenoeg nooit aan staat daar, laat staan koelen ivm condens in die slang. Dit zal er dus een hele tijd in hebben gestaan gok ik.

Mijn aanname; de afvoerslang ligt niet mooi op afschot waardoor de grootste hoeveelheid water wegstroomt (zeker als je er in 1x een maatbeker ingooit), maar een deel blijft staan in de afvoerslang en een klein deel in de lekbak. Het gedeelte in de lekbak zal vanzelf verdampen dus maak ik me niet zo druk om, dat deel in de afvoerslang blijft dus lang staan.

Ik weet nog altijd niet of de eerdere foto van de lekkage hiermee te maken heeft, maar gok van wel. Dus dan rijst de vraag; blijft het water ook netjes weglopen als de lekbak zich heel geleidelijk vult en uiteindelijk genoeg 'druk' heeft om het gros af te laten voeren.

De afvoerslang naar links verplaatsen waag ik me voorlopig niet aan, want het koppelstuk van de slang naar buiten zit op 1/3e van links af gezien. Oftewel, als ik die afkoppel heb ik te veel slang over tot aan het afvoerpunt wat op links van de lekbak zit.

Tijdelijke probeersel voor nu; heb wat houten blokjes onder de afvoerslang gedrukt. Rechts het dikste stuk, midden iets minder dik stuk en het koppelstuk wat 'hing' tussen de 2 plastic schotten gestukt met een verfroerstok :+ Op links niet verhoogd. Beunhazerij; zeker weten. Maar hopelijk is dit voor hier en deze situatie afdoende.

Paar testjes gedaan met water erdoor heen gieten;
Twee testen voor de 'fix': 600ml heet water erin gegooid, waarvan ik 350 heb opgevangen in de maatbeker op de begane grond (2 verdiepingen / 8 meter lager dus), en na het loskoppelen van het tussenstuk zo'n 100 nog opgevangen. Mijn aanname hier is dus dat er zo'n 100-150 in de lekbak blijft staan in het piepschuim etc.

Na het stutten met hout: 600ml water erin, 425 beneden opgevangen. Of dit het gaat zijn; geen idee. Of het koppelstuk de boosdoener eveneens geen idee, het heeft nu nergens anders gelekt iig. Alles bleef keurig droog. Eveneens was het water wat eruit kwam brandschoon. Geen vuil te bekennen, dus een ophoping oid is het in dit geval zeker niet.

Mocht iemand hier wat aan hebben of nog tips hebben, hoor het uiteraard graag! :*)

Foto van voor het stutten. Zie koppeling op 1/3e vanaf links. Dat deel van de afvoerslang onder de airco 'hing' met name
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jU-17uS0zOq8B2OIjzqTpTvHVpg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKIDhKbrvizpFIbSATRAKM2Y.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door KoningPaulus op 10-04-2024 13:58 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
KoningPaulus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:56:
[...]

Helder, vanochtend de kappen eraf gehad en snap nu dat er piepschuim onder de elementen zit in de lekbak (daar ontstond hier de verwarring). Gaatje rechtsachterin is open, keurig schoon allemaal.

Echter, toen ik de afvoerslang loskoppelde van het tussenstuk/verlengstuk (de lekbak is rechts open, en loopt vervolgens onder de airco door naar buiten (links)), kwam daar best veel water uit. Dit terwijl de airco dus nagenoeg nooit aan staat daar, laat staan koelen ivm condens in die slang. Dit zal er dus een hele tijd in hebben gestaan gok ik.

Mijn aanname; de afvoerslang ligt niet mooi op afschot waardoor de grootste hoeveelheid water wegstroomt (zeker als je er in 1x een maatbeker ingooit), maar een deel blijft staan in de afvoerslang en een klein deel in de lekbak. Het gedeelte in de lekbak zal vanzelf verdampen dus maak ik me niet zo druk om, dat deel in de afvoerslang blijft dus lang staan.

Ik weet nog altijd niet of de eerdere foto van de lekkage hiermee te maken heeft, maar gok van wel. Dus dan rijst de vraag; blijft het water ook netjes weglopen als de lekbak zich heel geleidelijk vult en uiteindelijk genoeg 'druk' heeft om het gros af te laten voeren.

De afvoerslang naar links verplaatsen waag ik me voorlopig niet aan, want het koppelstuk van de slang naar buiten zit op 1/3e van links af gezien. Oftewel, als ik die afkoppel heb ik te veel slang over tot aan het afvoerpunt wat op links van de lekbak zit.

Tijdelijke probeersel voor nu; heb wat houten blokjes onder de afvoerslang gedrukt. Rechts het dikste stuk, midden iets minder dik stuk en het koppelstuk wat 'hing' tussen de 2 plastic schotten gestukt met een verfroerstok :+ Op links niet verhoogd. Beunhazerij; zeker weten. Maar hopelijk is dit voor hier en deze situatie afdoende.

Paar testjes gedaan met water erdoor heen gieten;
Twee testen voor de 'fix': 600ml heet water erin gegooid, waarvan ik 350 heb opgevangen in de maatbeker op de begane grond (2 verdiepingen / 8 meter lager dus), en na het loskoppelen van het tussenstuk zo'n 100 nog opgevangen. Mijn aanname hier is dus dat er zo'n 100-150 in de lekbak blijft staan in het piepschuim etc.

Na het stutten met hout: 600ml water erin, 425 beneden opgevangen. Of dit het gaat zijn; geen idee. Of het koppelstuk de boosdoener eveneens geen idee, het heeft nu nergens anders gelekt iig. Alles bleef keurig droog. Eveneens was het water wat eruit kwam brandschoon. Geen vuil te bekennen, dus een ophoping oid is het in dit geval zeker niet.

Mocht iemand hier wat aan hebben of nog tips hebben, hoor het uiteraard graag! :*)

Foto van voor het stutten. Zie koppeling op 1/3e vanaf links. Dat deel van de afvoerslang onder de airco 'hing' met name
[Afbeelding]
Afhankelijk van vanaf welke kant je de rol met condensslang gebruikt, heb je koppelingen van 16 of 18mm. Die van 16 gaan vrij strak over het geïsoleerde stuk van de binnenunit. Kost even wat moeite, maar zit dan wel goed. Helaas zie je ook wel eens dat de kant van 18mm gepakt wordt (ik heb zelfs wel eens gezien dat er 20mm slang gebruikt was). Dat sluit natuurlijk niet goed af. Zo op het zicht lijkt dit een wat ruime slang die je installateur gebruikt heeft. Wat je kan doen is PVC-tape gebruiken en de koppeling strak intapen. (edit: dit gaat in mijn beleving het makkelijkste met die smalle doorgaans gekleurde 'elektra isolatietape'). Eventueel kan je een klein stukje van de isolatie wegsnijden om beter de tape toe te kunnen passen.

Ideaal gezien gaat dit stuk natuurlijk onder continu afschot, maar het is ook niet ongebruikelijk dat er wat water in blijft staan. Maar dan moet het wel goed dicht zijn natuurlijk!

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lluuk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-05 23:16

Nadelen LG PC12SQ[/ST] (3.5kW) in slaapkamer?

Na dit topic (en de voorlopers daarvan) te hebben doorgenomen (al dan niet op basis van zoektermen), ben ik benieuwd naar ervaringen met de LG PC12-serie (3.5kW), met name ten opzichte van de LG PC09-serie (2.5kW), in een slaapkamer.

Qua vermogen zou de PC09 (2.5kW) natuurlijk ruim voldoende moeten zijn voor het gebruik in een slaapkamer (+- 17 m2). Echter gaf de betreffende onderneming in overweging om de PC12-serie (3.5kW) te kiezen, om zo ook de aangrenzende ruimte incidenteel enigszins te kunnen koelen/koel te houden (de binnenunit komt recht tegenover de deur te hangen). Dat klinkt natuurlijk wel interessant, zeker gelet op het beperkte prijsverschil.

Maar kleven er ook nadelen aan de keuze voor de PC12-serie (3.5kW) in een slaapkamer? 'pendelt' deze bijv. aanzienlijk meer bij gebruik in een (afgesloten) slaapkamer en/of maakt deze op laag vermogen meer geluid dan de LG PC09-serie (2.5kW)? LG geeft voor beide modellen exact dezelfde geluidsniveaus op (zowel voor koelen als voor verwarmen), maar ik heb hier wel algemene opmerkingen voorbij zien komen dat geluidsniveaus in de praktijk tóch kunnen verschillen. De betreffende onderneming geeft aan dat er geen nadelen kleven aan de keuze voor de PC12-serie (3.5kW) in de slaapkamer (anders dan de prijs).

Geoffreerde prijs wel reëel?

Wat vinden jullie overigens van de geoffreerde prijs: circa € 4.000,- voor tweemaal singlesplit PC09SQ[/ST] inclusief montage (regio Den Haag)? Komt op mij hoog over, maar kwam in (de voorganger van) dit topic m.n. offertes tegen van enkele jaren oud (en daarmee van oudere PC09-series).

Dank alvast voor het meedenken!

NB. conform de instructie heb ik een nieuw, eigen topic aangemaakt voor mijn offerte-vraag en daarnaar een linkje opgenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door lluuk op 10-04-2024 16:29 . Reden: Tekstuele aanpassingen & opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 23:17
M_AW schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:01:
[...]

Afhankelijk van vanaf welke kant je de rol met condensslang gebruikt, heb je koppelingen van 16 of 18mm. Die van 16 gaan vrij strak over het geïsoleerde stuk van de binnenunit. Kost even wat moeite, maar zit dan wel goed. Helaas zie je ook wel eens dat de kant van 18mm gepakt wordt (ik heb zelfs wel eens gezien dat er 20mm slang gebruikt was). Dat sluit natuurlijk niet goed af. Zo op het zicht lijkt dit een wat ruime slang die je installateur gebruikt heeft. Wat je kan doen is PVC-tape gebruiken en de koppeling strak intapen. (edit: dit gaat in mijn beleving het makkelijkste met die smalle doorgaans gekleurde 'elektra isolatietape'). Eventueel kan je een klein stukje van de isolatie wegsnijden om beter de tape toe te kunnen passen.

Ideaal gezien gaat dit stuk natuurlijk onder continu afschot, maar het is ook niet ongebruikelijk dat er wat water in blijft staan. Maar dan moet het wel goed dicht zijn natuurlijk!
Die koppeling zit vrij strak in elkaar inderdaad. Heb geprobeerd wat teflon tape er tussen te krijgen maar zelfs met een of twee omwentelingen lukte het niet, dus ga er vanuit dat dit niet lekt gezien het feit hoe strak dit zit

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:08
Sjamo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:02:
[...]

Tja, objectieve informatie in de media wat betreft airco.
Hierbij wat milieu centraal te vertellen heeft over het verbruik van een airco.

https://www.milieucentraa...n%20airco's%20koudemiddel.

[Afbeelding]

Ik kan me niet voorstellen dat milieu centraal niet de mogelijkheid heeft om aan betere informatie te komen dan dit. Laat ze in elk geval een melding maken dat dit voor airco "worst case scenario" is, of dat er ook veel zuinigere varianten zijn.

Ons verbruik voor koelen met een multisplit zit gemiddeld tussen de 240 en 300W.
Tussen mobiele en vaste airco is minstens het dubbele verbruik in praktijk.
Weet nog van vroeger de mobiele airco sloeg nooit af dus altijd 700W continue verbruik voor een slaapkamer.

Terwijl de split unit voor de woonkamer/keuken met groot oppervlakte het een lullige 200W op zijn sloffen doet, boven gewoon rolluiken aanwezig.

"worst case scenario" ja precies een 10-15 jaar oude airco dat nooit is schoongemaakt, zelfs een oude aan/uit airco split unit verbruikt niet zoveel als die onderhouden wordt.

Hier maar 22Kwh op jaarbasis voor koelen, wat doe ik verkeerd. :?
Ja oké ik maak er geen ijskast van en er is zonwering aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 10-04-2024 16:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
~300 kWh hier, maar wel op tijden waar de stroomprijs op nul (+ energiebelasting) staat dus nog geen €50 per jaar met een dynamische contract.

Google op "oververhitting nieuwbouw" en je ziet dat er tussen ~2000 en 2020 heel veel is gebouwd dat veel te warm wordt in de zomer. Waaronder dit huis.

Ja met €3000 aan rolluiken is dat wel te fixen maar voorlopig heb ik daar geen behoefte aan voor 6 weken in het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:13:
~300 kWh hier, maar wel op tijden waar de stroomprijs op nul (+ energiebelasting) staat dus nog geen €50 per jaar met een dynamische contract.

Google op "oververhitting nieuwbouw" en je ziet dat er tussen ~2000 en 2020 heel veel is gebouwd dat veel te warm wordt in de zomer. Waaronder dit huis.

Ja met €3000 aan rolluiken is dat wel te fixen maar voorlopig heb ik daar geen behoefte aan voor 6 weken in het jaar.
Koelen hier vorige zomer, mei-sept, 129kWh. Dat ondanks rolluiken op alle ramen op de zuidkant, ramen dicht zolang buiten warmer dan binnen etc.
Overigens voor 90% ongeveer van eigen opgewekte zonne-energie dus ik heb er geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
En net als bij verwarmen is gedrag van je buren ook bepalend voor je gedrag. Als ik de IR thermometer op de gedeelde muren zet weet ik niet hoe ze het binnen overleven, vaak 26°C+ als de airco hier een tijdje uit staat.

Net als met verwarmen moet je dan een flink aantal kWh doorheen jagen om dat weer te koelen. Record hier was 150 kWh in een maand, de andere maanden hebben veel minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
w00key schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:13:
En net als bij verwarmen is gedrag van je buren ook bepalend voor je gedrag. Als ik de IR thermometer op de gedeelde muren zet weet ik niet hoe ze het binnen overleven, vaak 26°C+ als de airco hier een tijdje uit staat.

Net als met verwarmen moet je dan een flink aantal kWh doorheen jagen om dat weer te koelen. Record hier was 150 kWh in een maand, de andere maanden hebben veel minder nodig.
Kan wel, voor mijn vorige werk (onderzoeksinstituut) heb ik een heftruck certificaat gehaald - bij die cursus zat ook een Pools vrouwtje bij, die vond het koud in die hal. (het was gewoon 12-15°C dus niks geks) maar ze had het dus 27°C!!! in huis :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:06
w00key schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:13:
Daar hoef ik niet voor te googlen, ik weet het van buren. Wij in ons jaren 80 huis hebben weinig last van de hitte. Ja had wordt wel warm, heet zelfs. Maar je krijgt de hitte er weer uit. Hun dochter woont een paar km verderop in een nieuwbouwwijk. Nou, daar warmt het nog even wat harder op en de warmte gaat er ook niet meer uit.

Leuk man, al die isolatie. ;)

Ohja, ik heb wat met de instellingen van de Daiking ge-expirimenteerd. Deze avond alleen de 3.5kW unit aan het werk en die had genoeg aan 330-345W. Totaal 1.1kWh nodig. Stond aan vanaf half 6 (zon net weg) tot half 10. Daarna bleef het nog een tijd aangenaam.

[ Voor 17% gewijzigd door asing op 10-04-2024 23:09 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
asing schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:04:
[...]

Daar hoef ik niet voor te googlen, ik weet het van buren. Wij in ons jaren 80 huis hebben weinig last van de hitte. Ja had wordt wel warm, heet zelfs. Maar je krijgt de hitte er weer uit. Hun dochter woont een paar km verderop in een nieuwbouwwijk. Nou, daar warmt het nog even wat harder op en de warmte gaat er ook niet meer uit.

Ohja, ik heb wat met de instellingen van de Daiking ge-expirimenteerd. Deze avond alleen de 3.5kW unit aan het werk en die had genoeg aan 330-345W. Totaal 1.1kWh nodig. Stond aan vanaf half 6 (zon net weg) tot half 10. Daarna bleef het nog een tijd aangenaam.
Zie hier waarom ik mijn huis een wit plat dak heb gegeven, ipv een zwart plat dak... :+

HEEL opmerkelijk dat dat nog niet de standaard is. Ik heb er specifiek om gevraagd. De thermische belasting is ook veel lager, bij zomerdagen is heel je bitumenmat gewoon bijna vloeibaar, niet gek dat het na wat jaren gaat scheurenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFsThY-tysli6WeNP7N5tAgmlSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpfLesGngjeeP43tqmjZjRdF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ziet er best nice uit toch? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
asing schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:04:
[...]

Maar hebben die woningen dan geen zonwering? Of hebben ze toch een raam open? Of zuigt de balansventilatie warme lucht aan? Zetten ze de tuindeur wagenwijd open?

Ik had juist verwacht dat moderne huizen goed de warmte tegen zouden kunnen houden, en zolang je het buiten houdt, het goed blijft.

Heb zelf een huis uit 2001, en ik zet zomers de balans ventilatie uit (alleen uitgaand blijft aan). Verder Limburg, dus rolluiken boven, screens beneden (omdat we rolluiken eigenlijk heul lelijk vinden), en behoudens een week per jaar, en de zolder, blijft het in huis te doen, met Max 26 graden.

Vanaf dit jaar airco, en dat gaan we wel gebruiken hoor :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

GAIAjohan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:25:
[...]

Maar hebben die woningen dan geen zonwering? Of hebben ze toch een raam open? Of zuigt de balansventilatie warme lucht aan? Zetten ze de tuindeur wagenwijd open?

Ik had juist verwacht dat moderne huizen goed de warmte tegen zouden kunnen houden, en zolang je het buiten houdt, het goed blijft.

Heb zelf een huis uit 2001, en ik zet zomers de balans ventilatie uit (alleen uitgaand blijft aan). Verder Limburg, dus rolluiken boven, screens beneden (omdat we rolluiken eigenlijk heul lelijk vinden), en behoudens een week per jaar, en de zolder, blijft het in huis te doen, met Max 26 graden.

Dit hoekhuis van 2020 heeft geen zonwering, nee. Verder houden we alles dicht wanneer het warm is maar na een paar dagen volle bak zon op de muren en 24/7 20+ buiten is het zonder airco niet meer te harden. 1e zomer de 32 graden aangetikt.

Wellicht zou zonwering helpen (buurtbewoners zeggen dat het aardig scheelt waardoor het nog 'maar' 27 werd) maar voor die prijs had ik ook een 3-weg multisplit en genoeg geld over om decennia te koelen. En dan heb ik het nog niet eens over verwarmen in de winter + dat we ruim in de panelen zitten en dus nooit stroom hoeven af te nemen om te koelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Termy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:34:
[...]

Dit hoekhuis van 2020 heeft geen zonwering, nee. Verder houden we alles dicht wanneer het warm is maar na een paar dagen volle bak zon op de muren en 24/7 20+ buiten is het zonder airco niet meer te harden. 1e zomer de 32 graden aangetikt.

Wellicht zou zonwering helpen (buurtbewoners zeggen dat het aardig scheelt waardoor het nog 'maar' 27 werd) maar voor die prijs had ik ook een 3-weg multisplit en genoeg geld over om decennia te koelen. En dan heb ik het nog niet eens over verwarmen in de winter + dat we ruim in de panelen zitten en dus nooit stroom hoeven af te nemen om te koelen.
Zonwering werkt gigantisch, overdag als ik niet thuis ben, doe ik gewoon de rolluiken verder dan half dicht, boven heb ik alleen (mega) Velux ramen en doe ik de screens dicht. Zelfs met de heetste dagen vorig jaar juni en de zomer ervoor houd ik het dan beneden nog onder de 26°C. Dat is nog te doen, zelfs met een ventilator.

Mijn airco zal dus koelen op de allerwarmste randjes, maar verder ga ik meer voor efficientie en zal ik wel een ventilator gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

barta123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:36:
[...]

Zonwering werkt gigantisch, overdag als ik niet thuis ben, doe ik gewoon de rolluiken verder dan half dicht, boven heb ik alleen (mega) Velux ramen en doe ik de screens dicht. Zelfs met de heetste dagen vorig jaar juni en de zomer ervoor houd ik het dan beneden nog onder de 26°C. Dat is nog te doen, zelfs met een ventilator.

Mijn airco zal dus koelen op de allerwarmste randjes, maar verder ga ik meer voor efficientie en zal ik wel een ventilator gebruiken :P
Tja, als het huis het standaard had gehad (een wat later project in de buurt wel nl) dan was het vast fijn geweest maar airco vind ik sowieso prettig ivm ontvochtigen en 26 is me ook te warm. Daar slaap ik voor geen meter op en we hebben sinds die 1e zomer al een plafondventilator in de slaapkamer. Die moest ook op standje storm om te kunnen slapen in de hittegolf dat jaar.

Een tussenwoning is ook een stuk minder warm lijkt het en niet met bergen glas op het zuiden zoals wij. Het is lastig huizen 1 op 1 te vergelijken. Heb je wel ook nieuwbouw?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Termy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:42:
[...]

Tja, als het huis het standaard had gehad (een wat later project in de buurt wel nl) dan was het vast fijn geweest maar airco vind ik sowieso prettig ivm ontvochtigen en 26 is me ook te warm. Daar slaap ik voor geen meter op en we hebben sinds die 1e zomer al een plafondventilator in de slaapkamer. Die moest ook op standje storm om te kunnen slapen in de hittegolf dat jaar.

Een tussenwoning is ook een stuk minder warm lijkt het en niet met bergen glas op het zuiden zoals wij. Het is lastig huizen 1 op 1 te vergelijken. Heb je wel ook nieuwbouw?
Nee OK, 26 was op de uiterste piek. Bij mij blijft het heel lang onder de 24, ik ben ook heel blij dat mijn hoekhuisje geen tuin op het zuiden heeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Ik kan je niet vertellen hoe het in dat huis zit. Het enige wat ik weet is dat ze er in de zomer uit zweten en de warmte wil het huis niet uit. Dat lees je dus vaker. Nieuw is niet altijd beter.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
barta123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:36:
[...]

Hetzelfde inderdaad, en sinds de rolluiken en screens hier geplaatst zijn scheelt echt zo ontzettend veel in temperatuur.
Voorheen werden we door de hitte gewekt (ramen op het oosten), nu slaap je gewoon lekker koel door, en ook gewoon dat je voor de kinderen om 7u ‘s avonds het al donker kunt maken in hun kamer scheelt ook veel qua nachtrust. Daarnaast hun kamers hebben de ramen op zuid en west, scheelt gigantisch qua temperatuur daar in de vroege avond.

Ook qua tip inderdaad: originele ingebouwde screens op een dakraam van velux zijn gewoon niet heel duur, mocht iemand uit dit topic ooit eens een nieuwe willen plaatsen :+ met een raam van 130 breed ben je voor minder dan €150 klaar.. (was ook onderdeel van het ombouwen van de zolder naar kantoor, waardoor voor ons de zoektocht naar L/L verwarming en koeling ontstond.)
Vergelijk dat met een screen op een verticaal raam :X

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 11-04-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:46:
[...]

Kan wel, voor mijn vorige werk (onderzoeksinstituut) heb ik een heftruck certificaat gehaald - bij die cursus zat ook een Pools vrouwtje bij, die vond het koud in die hal. (het was gewoon 12-15°C dus niks geks) maar ze had het dus 27°C!!! in huis :Y
Mja temperatuur zegt ook heel weinig, factoren als luchtvochtigheid(gevoelstemperatuur) en tocht zegt ook veel.

Met de vloerverwarming kan ik de thermonstaat op 20 zetten terwijl L/L WP op 22 moet om in de buurt te komen kwa comfort.

Appartement van mijn ouders stond op 23 en het bleef koud aanvoelen doordat onder en naastgelegen buren niet verwarmde(zaten bovenin), kregen dus geen warmte van anderen.

Nu een rijtjeshuis en ondanks boven niet verwarmen is 20 prima.
(warmte stijgt, als je boven niet verwarmd voel je niks van zolang je niet te gek maakt).

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 13:02

HE1

Hallo, die filters van de airco moeten die wel eens vervangen worden of als je ze geregeld schoonmaakt gaan ze gewoon lang mee?

Voor mijn Daikin Stylish was ik aan het googlen maar zie eigenlijk nergens waar je het juiste stoffilter kan bestellen.

Iemand wel eens een filter nabesteld, of goeie suggestie waar die te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
HE1 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:26:
Hallo, die filters van de airco moeten die wel eens vervangen worden of als je ze geregeld schoonmaakt gaan ze gewoon lang mee?

Voor mijn Daikin Stylish was ik aan het googlen maar zie eigenlijk nergens waar je het juiste stoffilter kan bestellen.

Iemand wel eens een filter nabesteld, of goeie suggestie waar die te bestellen?
Hoeven nooit vervangen worden zolang je ze niet misbruikt.

Op de kop onder waterkraan, even laten drogen en klaar, mensen doen het ook met de stofzuiger maar dan loop je kans om ze te beschadigen.

Je kan het ook niet "filters" noemen eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
peter123 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:21:
[...]

Met die S van seizoen haal je de variabele klimaat er uit en zo kun je WP's onderling wereldwijd vergelijken.
In de praktijk zijn er echter veel variabelen die je COP onderuit kunnen halen. Slechte systeemisolatie, pendelen, continue op zijn max vermogen draaien, of op min. vermogen, merk en type WP, laat je altijd de deur open staan, vind je 18°C wel oke, enz. enz.
Als je een nieuwbouwhuis hebt, lijkt mij 3,5kW L/L al genoeg voor een woonkamer met keuken.
Ik denk dat het gehanteerde energieprofiel dat hoort bij een matig geïsoleerde woning een gewogen gemiddelde is van alle woningen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:52
[...]

In een zomer woont massa overdag door de zon en warmte lucht simpelweg meer op dan het 's-nachts kan afkoelen. Dus ook al duurt het lang voordat het opwarmt, op een gegeven moment zal het warm worden. Alleen als je het afkoelende vermogen kan verhogen (s'-nachts ventileren, of passief/actief koelen met vloerverkoeling of luchtkoeling) kan je het koel houden.

...totdat de zomers weer gemiddeld 5 graden warmer zijn dan nu, dan loopt je huis weer achter.
Heb zelf een huis uit 2001, en ik zet zomers de balans ventilatie uit (alleen uitgaand blijft aan).
Waarom zou je dat doen? Balansventilatie werkt twee kanten op. Als het zomers in huis nog lekker koel is (zeg 20 graden) en je zuigt vanaf buiten 35 graden lucht aan, wordt die bij balansventilatie eerst 'voorgekoeld' door de uitgaande lucht naar bijvoorbeeld 25 graden (en dus warmer naar buiten gaat, zeg 30 graden). Binnenkomende lucht van 25 graden is comfortabeler, duurt langer voordat je huis opwarmt en/of hoef je minder ver te koelen als je kan koelen.

Fictieve getallen, maar je snapt het principe wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Balansventilatie neemt ook elektriciteit. Dat is niet zo'n zuinig systeem als iedereen maar denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:50:
Balansventilatie neemt ook elektriciteit. Dat is niet zo'n zuinig systeem als iedereen maar denkt.
Energieverbruik kun je makkelijk wegstrepen met wat er terug te winnen valt.
Prijs van filters en op tijd vervangen daarvan heeft meer invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Vincm schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:40:
[...]

In een zomer woont massa overdag door de zon en warmte lucht simpelweg meer op dan het 's-nachts kan afkoelen. Dus ook al duurt het lang voordat het opwarmt, op een gegeven moment zal het warm worden. Alleen als je het afkoelende vermogen kan verhogen (s'-nachts ventileren, of passief/actief koelen met vloerverkoeling of luchtkoeling) kan je het koel houden.

...totdat de zomers weer gemiddeld 5 graden warmer zijn dan nu, dan loopt je huis weer achter.

[...]

Waarom zou je dat doen? Balansventilatie werkt twee kanten op. Als het zomers in huis nog lekker koel is (zeg 20 graden) en je zuigt vanaf buiten 35 graden lucht aan, wordt die bij balansventilatie eerst 'voorgekoeld' door de uitgaande lucht naar bijvoorbeeld 25 graden (en dus warmer naar buiten gaat, zeg 30 graden). Binnenkomende lucht van 25 graden is comfortabeler, duurt langer voordat je huis opwarmt en/of hoef je minder ver te koelen als je kan koelen.

Fictieve getallen, maar je snapt het principe wel denk ik.
Maar als de aanvoer lucht dus serieus warmer is dan de werkelijke binnentemperatuur heb ik geen zin om die binnen te krijgen.
Verder heb ik niet echt het idee dat de warmtewisselaar in onze box zo goed werkt. Is nogal een oud ding met volgens mij z’n roots in de 80s. J.E. Storkair wtw-11. Is wel spotgoedkoop qua filters e.d. theoretisch kun je ook gewoon een grote rol kopen en op maat knippen, maar qua vervangen ook juistt lastiger dan de moderne met van die wasbare uittrekfilters aan de voorzijde.

Verder is hij best lawaaiig. Die in onze flat die we voorheen hadden werkte aanmerkelijk stiller (zehnder comfo air).

Overigens staat me iets bij vanuit de handleiding dat met de schakelaar ‘uitschakelen’ op het apparaat, maar wel aan de stroom houden de zomerstand betreft

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 11-04-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:52:
[...]

Energieverbruik kun je makkelijk wegstrepen met wat er terug te winnen valt.
Prijs van filters en op tijd vervangen daarvan heeft meer invloed.
Nou nee , zo werkt het in de zomer in ieder geval niet.

Over het hele jaar is balansventilatie ook niet zo energiezuinig, er kwam hier laatst een verbruik van 450 kWh voorbij. Dat is het halfjaarlijkse verbruik van een 4 kw airco. Komt er nog bij de kosten van afschrijving en onderhoud daarna is het totaalplaatje niet meer zo positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
digifun schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:15:
[...]

Over het hele jaar is balansventilatie ook niet zo energiezuinig, er kwam hier laatst een verbruik van 450 kWh voorbij. Dat is het halfjaarlijkse verbruik van een 4 kw airco. Komt er nog bij de kosten van afschrijving en onderhoud daarna is het totaalplaatje niet meer zo positief.
Mijn storkair wtw-11 zit daar wel boven.. verbruik is ~70W continu op stand 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
digifun schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:22:
Defrosten merk je niets van bij een goede airco, duurt ook maar een paar minuten.
Dat klopt echt niet.
Ik heb een MHI, naar mijn idee in de categorie goede airco. Van een defrost heb ik behoorlijk veel last, ook al is deze maar 8 minuten.
Hoeveel last je van een defrost hebt hangt erg af van je warmteverlies van je woning en ook de positie van de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
jobr schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:27:
[...]

Dat klopt echt niet.
Ik heb een MHI, naar mijn idee in de categorie goede airco. Van een defrost heb ik behoorlijk veel last, ook al is deze maar 8 minuten.
Hoeveel last je van een defrost hebt hangt erg af van je warmteverlies van je woning en ook de positie van de airco.
Is het het defrosten zelf dat zo lang duurt? Dus het gedoe met gegorgel en geruis in de binnenunits? Of tel je daar het achteraf hoogop verwarmen bij? Of is het met een singlesplit heel anders dan een multisplit? En doet je unit dan elke 45minuten een defrost of maar een heel enkele keer?

Onze multisplit defrost vaak elke 45 minuten, maar dat is over onder 1 tot 1,5 minuut. Daarna begint het verwarmen.
Ik weet inmiddels dat de singlesplit een andere temperatuur hanteert voor het defrost-schema, misschien heeft dat invloed. Of moet je unit behoorlijk hard werken op zo'n moment?

Het blijft vreemd voor mij dat defrosts zo enorm verschillen per merk en type, en ook daar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:15:
[...]

We kennen de situatie niet en de bewonersgedrag.
mbt terugverdientijd ben ik met je eens dat is nogal complex maar je krijgt wel een hoop comfort voor terug en 1,5kwh warmte ongeveer.

Hier hangt een D-WTW en wil absoluut niet meer zonder, verbruikt 10-20 watt, inmiddels is het apparaat uitgezet en ventileren wij via roosters gezien er amper nog iets terug te winnen valt en buiten niet meer koud is, rond oktober/november gaat die weer aan.

Bij balansventilatie gaat een hoop mis, in Nederland zijn er maar weinig vakbekwaam installateurs, niet ingeregelt=hoog energieverbruik etc.

Energieverbruik van balansventilatie is ongeveer 260 kWh op jaarbasis mits goed ingeregeld.

@digifun Defrost merk je altijd, een lekkere warme wolk van 30-40 graden valt abrupt weg ondanks maar 8 minuten duurt, ook als je 24/7 verwarmd maar dan is het minder erg.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

GAIAjohan schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:43:
[...]

Dat is een verbruik van 600 kWh per jaar. Ook niet een verwaarloosbaar gebruik.
[...]

Dat klopt echt niet.
Hier ook MHI en nergens geen last van. Machines geven een minuut iets aan koude lucht af, wat je alleen merkt als je je hand bij de binnenunit houdt. Daarna doet de binnenunit paar minuten niks waarin de buitenunit ontdooit en je niks van merkt.

Die lange defrosts moet je toch gaan zoeken in je setup vermoedelijk is je machine te licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:23:
[...]

Hier ook MHI en nergens geen last van. Machines geven een minuut iets aan koude lucht af, wat je alleen merkt als je je hand bij de binnenunit houdt. Daarna doet de binnenunit paar minuten niks waarin de buitenunit ontdooit en je niks van merkt.
Moah 30-40 graden warme lucht valt abrupt weg dat moet je merken.
Als je niks merkt dan is je warmtevraag extreem laag en staat de thermonstaat ook niet hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:30:
[...]

Moah 30-40 graden warme lucht valt abrupt weg dat moet je merken.
Als je niks merkt dan is je warmtevraag extreem laag en staat de thermonstaat ook niet hoog.
Je doet een hoop onterechte aannames maar je zou toch ook de fout eens in je eigen setup moeten gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:59:
[...]

Je doet een hoop onterechte aannames maar je zou toch ook de fout eens in je eigen setup moeten gaan zoeken.
Zijn feiten.
Met 25 graden lucht uitblazen kan niet want dan moet je luchtdebiet ontzettend hoog zijn wat weer tocht klachten geeft in de winter, je houdt de ruimte daarmee niet warm.

Unit blaast minstens 30 graden uit als het buiten zo koud is dat die moet de-frosten.
Dit valt abrupt weg tijdens de-frost en voel je, zodra de unit weer opstart zal die tijdelijk nog warmer lucht uitblazen om de afkoeling te compenseren.

Er zijn scenarios waarbij het niet voelbaar is maar dan is het buiten dusdanig warm dat een de-frost niet gebeurt of er zijn meerdere binnenunit,s aanwezig in de ruimte.

Ik verwarm al jaren ermee, ken inmiddels de in,s en out,s ook bij anderen.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:04:
[...]

Zijn feiten.
Met 25 graden lucht uitblazen kan niet want dan moet je luchtdebiet ontzettend hoog zijn wat weer tocht klachten geeft in de winter, je houdt de ruimte daarmee niet warm.

Unit blaast minstens 30 graden uit als het buiten zo koud is dat die moet de-frosten.
Dit valt abrupt weg tijdens de-frost en voel je, zodra de unit weer opstart zal die tijdelijk nog warmer lucht uitblazen om de afkoeling te compenseren.

Er zijn scenarios waarbij het niet voelbaar is maar dan is het buiten dusdanig warm dat een de-frost niet gebeurt of er zijn meerdere binnenunit,s aanwezig in de ruimte.
Dat is allemaal jouw theorie. Mijn gecertificeerde thermometers en warmtebeeldcamera laten toch een heel andere werkelijkheid zien. Meten is weten.

Je moet ook bijvoorbeeld niet direkt in de luchtstroom gaan zitten, dat is oncomfortabel en ongezond. Zoals ik al eerder zei de fouten liggen gewoon in jouw setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:21:
[...]

Dat is allemaal jouw theorie. Mijn gecertificeerde thermometers en warmtebeeldcamera laten toch een heel andere werkelijkheid zien. Meten is weten.

Je moet ook bijvoorbeeld niet direkt in de luchtstroom gaan zitten, dat is oncomfortabel en ongezond. Zoals ik al eerder zei de fouten liggen gewoon in jouw setup.
Andere kant van de kamer om de hoek nog steeds voelbaar een de-frost.
Is gemeten hier, met de installatie is niets mis en uitstekend berekend.

Warme lucht wat wegvalt voel je, hetzelfde als de unit uitgezet wordt, beneden vriespunt is er dusdanig warmtevraag dat het niet anders kan.

Luchtverwarming kent ook altijd een verhoogde luchtstroming in de kamer want anders zou het betekenen dat de ruimte niet warm blijft(zeker bij vorst).

Je laat hem of warmer blazen of harder blazen, zachter en kouder kan niet.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2024 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
mr_evil08 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:32:
[...]

Is gemeten hier, met de installatie is niets mis en uitstekend berekend.

Warme lucht wat wegvalt voel je, hetzelfde als de unit uitgezet wordt.
Zou het kunnen zijn dat merk, type, opstelling, vermogen tov warmtevraag etc invloed hebben?

In 3 volle winters hebben we hier niets gemerkt van defrosts, op een keer of 2 a 3 na bij forse kou, en dat was bijzonder minimaal en snel voorbij. Verder gewoon niets gemerkt, ondanks dat we veel defrosts hebben gehad.

Daarmee zeg ik dus niet dat jij het niet voelt of merkt, of anderen, maar er zijn dus ook combinaties waar defrosts geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Sjamo schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:37:
[...]

Zou het kunnen zijn dat merk, type, opstelling, vermogen tov warmtevraag etc invloed hebben?

In 3 volle winters hebben we hier niets gemerkt van defrosts, op een keer of 2 a 3 na bij forse kou, en dat was bijzonder minimaal en snel voorbij. Verder gewoon niets gemerkt, ondanks dat we veel defrosts hebben gehad.

Daarmee zeg ik dus niet dat jij het niet voelt of merkt, of anderen, maar er zijn dus ook combinaties waar defrosts geen probleem zijn.
Dat is ook mijn ervaring en zo werkt het hier ook. Hier nu 2 winters gestookt en van defrosts is bijna niks te merken en zeker niet oncomfortabel.

Het ligt gewoon aan zijn setup misschien wel berekend maar de verkeerde formules gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Het verschilt waarschijnlijk gewoon heel erg per huis. Hier merkten we de defrosts wel heel erg, maar dat gezegd hebbende merkten we het ook heel goed als de CV aan het pendelen was.

Aan isolatie ligt het hier overigens niet en aan de HR+++ ramen ook niet.

Of je er gevoelig voor bent zal vast ook een rol spelen.

Denk dat het weinig zin heeft om er heel erg over door te discussiëren. Het verschilt zo per persoon en huis dat er geen gelijk is. Je hebt geluk of pech.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:52
GAIAjohan schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:57:
[...]

Maar als de aanvoer lucht dus serieus warmer is dan de werkelijke binnentemperatuur heb ik geen zin om die binnen te krijgen.
Maar als jij in je huis onderdruk creëert door alleen 'afvoer' aan te laten (en binnenhalen uit te zetten) krijg je juist serieus warmere lucht binnen via roosters, kieren van deuropeningen, ramen etc. Dan kan je beter centraal binnenhalen en 'voorkoelen'.

Maar goed, ik ben geen ervaren monteur/installateur, ik heb hier alleen enkel een positieve ervaring mee in mijn vorige woning (gebouwd in 2016) dus het zal wellicht anders zijn in een ouder huis met een oudere installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:04:
[...]

Zijn feiten.

Ik verwarm al jaren ermee, ken inmiddels de in,s en out,s ook bij anderen.
Klopt ik had met de koude met demand control (daikin) wat gespeeld. Bij laag vermogen is de uitstroomtemp laag maar moet je wel bij windkracht 5 in je huis proberen te blijven zitten :+

Effectiever is dan gewoon om de unit veel harder te laten werken, qua COP maakt het volgens mij weinig uit en je zit er veel comfortabeler bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
barta123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:29:
[...]

Effectiever is dan gewoon om de unit veel harder te laten werken, qua COP maakt het volgens mij weinig uit en je zit er veel comfortabeler bij
Dat maakt juist best wel veel uit.
Daarom zijn goed ingeregelde lucht/water installaties efficienter dan L/L.. :)
En daarom is W/W gemiddeld dan meestal weer efficiënter dan L/W.

Afgiftetemperatuur en brontemperatuur is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
barta123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:29:
[...]

Klopt ik had met de koude met demand control (daikin) wat gespeeld. Bij laag vermogen is de uitstroomtemp laag maar moet je wel bij windkracht 5 in je huis proberen te blijven zitten :+

Ik zie hier niet die wip-beweging van hard blazen met lage temperatuur, zacht blazen met hoge temperatuur. Hier is het juist andersom.

Hier blaast de installatie hard met hoge temperatuur, afnemend naar middel blazen met middel temperatuur wanneer het verschil tussen wens- en werkelijke temperatuur in de ruimte kleiner wordt, en dan uiteindelijk zacht blazen met lage temperatuur (rond de 25 graden) om de laatste (halve) graad te overbruggen en om op temperatuur te blijven.

Die 25 graden registreer je niet of nauwelijks als warmte op je huid. Soms registreert het zelfs als koud/tocht, dus blij dat we hier niet in de blaasrichting hoeven te zitten.
Maar misschien dat ik daarom hier ook niet een defrost op merk.

Dat wat @mr_evil08 zegt, de 30 graden blaas die wegvalt, dat heb ik hier dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:56
Glashelder schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:48:
[...]

Dat maakt juist best wel veel uit.
Daarom zijn goed ingeregelde lucht/water installaties efficienter dan L/L.. :)
En daarom is W/W gemiddeld dan meestal weer efficiënter dan L/W.

Afgiftetemperatuur en brontemperatuur is alles.
Alleen is zo'n goede diepe bron alleen al enorm duur...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:11:
[...]

Zeker waar. Ik wil hier ook niet verkondigen welke van de 3 de beste is. Ik geef alleen maar aan dat afgiftetemperatuur (en brontemperatuur) best wel een invloed heeft op de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:11:
[...]

Totaal niet kostenefficient, het beste (als in efficientie en comfort) met allerhoogste rendement (onze winters zijn de laatste jaren gemiddeld gewoon vrij warm, vooral overdag) is lucht/water met een goed afgiftesysteem.

Mijn oom heeft bij een stukje kantoor (zijn huis gaat nog op gas) zo'n put laten slaan. Kostte bij mekaar bijna 100.000 euro, dat verdien je nooit terug.

Ik heb nu een SCOP van 4, ik stook eigenlijk alleen overdag dus gemiddeld zal ik nog hoger zitten dan 4. En ik was 4000 euro kwijt en stook gasloos. Daar ging het mij om, flink CO2 uitstoot minderen. (en geld besparen :) )

1600kWh is een stuk goedkoper dan 1000m3 gas! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Glashelder schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:14:
[...]

Zeker waar. Ik wil hier ook niet verkondigen welke van de 3 de beste is. Ik geef alleen maar aan dat afgiftetemperatuur (en brontemperatuur) best wel een invloed heeft op de COP.
Alles heeft zijn voor en nadelen denk ik, het ligt aan de situatie wat diegene prefereert denk ik...

Maar voor rijtjeshuizen en kleine vrijstaande woningen is lucht-water denk ik het best. Vooral omdat je niet in elke kamer een unit zou hoeven plaatsen (L/L).

Ik heb eigenlijk gewoon 2 redelijk groote ruimtes die goed met L/L te verwarmen zijn en het was goedkoop dus zodoende een heel goede oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sjamo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:11:
[...]

Ik zie hier niet die wip-beweging van hard blazen met lage temperatuur, zacht blazen met hoge temperatuur. Hier is het juist andersom.

Hier blaast de installatie hard met hoge temperatuur, afnemend naar middel blazen met middel temperatuur wanneer het verschil tussen wens- en werkelijke temperatuur in de ruimte kleiner wordt, en dan uiteindelijk zacht blazen met lage temperatuur (rond de 25 graden) om de laatste (halve) graad te overbruggen en om op temperatuur te blijven.

Die 25 graden registreer je niet of nauwelijks als warmte op je huid. Soms registreert het zelfs als koud/tocht, dus blij dat we hier niet in de blaasrichting hoeven te zitten.
Maar misschien dat ik daarom hier ook niet een defrost op merk.

Dat wat @mr_evil08 zegt, de 30 graden blaas die wegvalt, dat heb ik hier dus niet.
Ik ben stralingswarmte gewend, iets wat abrupt wegvalt is direct waarneembaar, zeker in de winter als de Wp rond 75% draait wat vertaalt rond 2kw continue warmte dat is net even teveel voor 1 afgiftepunt.

Is wel oplosbaar door een 2e afgiftepunt neer te zetten met een eigen buitenunit maar dan zit je al snel aan het bedrag van een L/W WP die het volledige huis kan.

@digifun Kanaal airco,s hebben een stuk lager COP dan de wandmodellen en het neemt veel ruimte in door alle buizen, vooral in kleine huizen lastig, zijn goed in koelen maar verwarmen valt tegen.

Wanneer je ruimte regeling wil kost dat 1,5K extra voor een stuk ijzer met klepjes(multizone kit).
De materialen zoals buizen en roosters zijn best duur.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 12-04-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

barta123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:51:
[...]

Maar voor rijtjeshuizen en kleine vrijstaande woningen is lucht-water denk ik het best. Vooral omdat je niet in elke kamer een unit zou hoeven plaatsen (L/L).

Ik heb eigenlijk gewoon 2 redelijk groote ruimtes die goed met L/L te verwarmen zijn en het was goedkoop dus zodoende een heel goede oplossing :)
L/L is is qua energieverbruik een stuk goedkoper. Ook wel logisch als je de moeite neemt om erover na te denken. In elke kamer een unit plaatsen hoeft niet eens je kunt met een kanaalairco werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
barta123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:51:
[...]

Alles heeft zijn voor en nadelen denk ik, het ligt aan de situatie wat diegene prefereert denk ik...

Het was helemaal niet mijn intentie om die discussie uit te lokken.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
GAIAjohan schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:43:
[...]

Redelijk off topic maar als we gaan vergelijken met een airco verbruik...

Jij en @digifun hebben wel serieus een bejaard apparaat dat aan vervanging toe zijn. Geluid is meestal lagers die versleten zijn, niet zo gek bij een ventilator van 10+ jaar oud, de WTW 11 is oud genoeg om te drinken.

De nieuwe ComfoAir Q350 ERV verbruikt hier 22W of 200 kWh per jaar, nu ik hem hoger hebt gezet. Hij kan zelf rekenen, m3 lucht x graden gratis verwarmd of gekoeld x soortelijke warmte = kWh teller.

Die staat op 6992 kWh vermeden verwarming, 140 kWh vermeden koeling, tegen 197 kWh elektrisch verbruik, een COP van 36. Als je ook nog bedenkt dat zo'n MV box ook wat verbruikt en dat nu gratis is meegenomen is je winst nog groter.

In de zomer staat passief nachtkoeling aan, als het binnen warm is en buiten koud gaat de bypass open en ventilator op max. Gratis koeling maar deze telt niet mee in de kWh teller boven.

Verder hou ik het hier binnen consistent prettig / koel en staat op het display 30C buiten, 24C inblazen in de zomer - gratis koeling met behulp van airco gekoeld, afgezogen lucht. Ze werken mooi samen.

Je verdient het alleen wel lastig terug, 7000 kWh of ~3500 per jaar, / 4 COP, x 0.30 = ~250 per jaar. Het kost wat om perfect lucht te hebben binnen, temperatuur / nul tocht, CO2 en relatieve vochtigheid % (de ERV wint dat terug in de winter), ik heb het er voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
barta123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:50:
[...]
Ik heb nu een SCOP van 4, ik stook eigenlijk alleen overdag dus gemiddeld zal ik nog hoger zitten dan 4. En ik was 4000 euro kwijt en stook gasloos. Daar ging het mij om, flink CO2 uitstoot minderen. (en geld besparen :) )

1600kWh is een stuk goedkoper dan 1000m3 gas! :)
Als je overdag stook moet je voor de lol eens de COP uitrekenen. Ik zit vandaag op 10C dT, 20 in 30 uit, x 390 m3 lucht op lage stand (doet ie zelf, fan speed instelling staat op hoog).

http://hvac-calculator.co...&hum1=60&temp2=30&vol=390

Dan kom ik op 1300 uit 220 in, COP=5.9.

Hoger opgenomen vermogen is hier nog veel efficiënter, hij draait nu op 220/2500W=9% vermogen en dat is echt heel erg weinig, staat stationair te prutten. Even kijken of ik hem kan overtuigen om op 3-400W te werken, setpoint naar 24C gezet en timer op na een uur uit. Dat is genoeg voor een hele dag.

[edit] stroom staat nu op 18 ct, 15 ct om 12-13 uur, buiten lekker warm, dit is een perfecte dag voor L/L.

COP van 6.2 op 500W => 3100W nu, x 60 min = woonkamer warm voor een dag.

[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 12-04-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 17:22
[...]

Dat klopt echt niet.
8 minuten? Bij mijn airco duurt dit echt veel korter (het gebeurt hier overigens erg weinig ook), eerder 1 à 2 minuten. Merk er dus ook bar weinig van eigenlijk, zelfs als het serieus koud is. Het voornaamste wat ik ervan merk is dat ik het motortje hoor als de binnenunit dicht en daarna weer open gaat.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:19
barta123 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:38:
Heeft iemand hier tips hoe je zonder beschadigen de buitenunit kan schoonmaken?

Bij mij zijn de lamellen door de extreme regenval van afgelopen winter wel een beetje groenig geworden.. Ze waren mooi blauw (Daikin)

Ik ga hem naar verwachting niet veel gebruiken voor koeling, tenzij we weer een paar weken van tegen de 40°C krijgen :+ Dan gebruik ik de PV wel om even wat terug te koelen :D

Ik zag op internet wel eens ergens iets voorbij komen met een chemisch goedje, een handveger en een tuinslang. Maar wat is dan aan te raden?
Ik gebruik 2 x per jaar "gridsoap" om mijn buitenunits te reinigen, werkt perfect.

https://gridsoap.com/#product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:25:
[...]

@digifun Kanaal airco,s hebben een stuk lager COP dan de wandmodellen en het neemt veel ruimte in door alle buizen, vooral in kleine huizen lastig, zijn goed in koelen maar verwarmen valt tegen.

Wanneer je ruimte regeling wil kost dat 1,5K extra voor een stuk ijzer met klepjes(multizone kit).
De materialen zoals buizen en roosters zijn best duur.
Wat een hoop onterechte vooroordelen en onjuiste aannames. Het verschil in cop is iets van 10% 'wel een verschil maar niet zo groot dat het overdreven dramatisch is.

Buizen zijn prima weg te werken en hoeven niet groot te zijn, zoveel kuub aan lucht gaat er ook niet doorheen.

Verwarmen gaat goed, comfortabel en zuinig. Mijn buren hebben een kanaalairco en dat bevalt prima. Zelfs beter dan de ecodan met vloerverwarming op de begane grond. Puberkinderen komen thuis zetten de kanaalairco aan en hun kamer is direct warm.

Zo'n multizone kit kun je natuurlijk ook zelf ontwerpen en samenstellen en dan wordt het een stuk goedkoper.
w00key schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:33:
[...]

Jij en @digifun hebben wel serieus een bejaard apparaat dat aan vervanging toe zijn. Geluid is meestal lagers die versleten zijn, niet zo gek bij een ventilator van 10+ jaar oud, de WTW 11 is oud genoeg om te drinken.
Er stond laatst hier in DEI een onderzoek van een universiteit over balansventilatie. Kan de link zo snel niet vinden maar ik neem toch aan dat ze op een universiteit wel weten waar ze mee bezig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Sjamo schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:52:
Is het het defrosten zelf dat zo lang duurt? Dus het gedoe met gegorgel en geruis in de binnenunits? Of tel je daar het achteraf hoogop verwarmen bij? Of is het met een singlesplit heel anders dan een multisplit? En doet je unit dan elke 45minuten een defrost of maar een heel enkele keer?
Nee, de hele cyclus. Dus bijv als vol vermogen aan het verwarmen is, dan start de teller als de binnen unit stopt tot dat de binnen unit weer vol aan het verwarmen is.
Het is ook wel eens korter maar als het goed koud is dan circa 8 min. Temp zakt dan ook 1-1,5 graad.
Single split overigens. Periode tussen defrosts is variabel maar als echt koud is inderdaad ong 45 min.
En ja mijn opstelling is ook niet geweldig.
mr_evil08 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:32:
Inderdaad.
Sjamo schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:37:
Dat is precies waarom ik reageerde op de stelling dat bij een goede airco je niks merkt van een defrost. Dat is gewoon onzin. Inderdaad met name opstelling en wamtevraag zijn bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
jobr schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:53:
[...]

Nee, de hele cyclus. Dus bijv als vol vermogen aan het verwarmen is, dan start de teller als de binnen unit stopt tot dat de binnen unit weer vol aan het verwarmen is.
Het is ook wel eens korter maar als het goed koud is dan circa 8 min. Temp zakt dan ook 1-1,5 graad.
Single split overigens. Periode tussen defrosts is variabel maar als echt koud is inderdaad ong 45 min.

[...]

Inderdaad.

[...]

Dat is precies waarom ik reageerde op de stelling dat bij een goede airco je niks merkt van een defrost. Dat is gewoon onzin. Inderdaad met name opstelling en wamtevraag zijn bepalend.
Dank je voor je reactie.

Ik denk dat bijna alles wat betreft warmtepompen betrekkelijk gecompliceerd is :) En dat uitspraken vwb wat goed is en juist is en hoe het hoort vaak veel te ongenuanceerd zijn, wat vrijwel altijd weer een discussie uit zal lokken.

Denk je dat je de oorzaak betreffende de opstelling en de warmtevraag nog kan corrigeren? Zou het bij plaatsen van een extra unit kunnen helpen? Of komt het "probleem" zo weinig voor dat je je er bij neer hebt gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
digifun schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:53:
Er stond laatst hier in DEI een onderzoek van een universiteit over balansventilatie. Kan de link zo snel niet vinden maar ik neem toch aan dat ze op een universiteit wel weten waar ze mee bezig zijn.
Onderzoek is leuk maar praktijk is wat echt telt en meten is weten. Gelukkig doet mijn unit dat dus voor me en die ruilt 7000 kWh thermisch energie voor nog geen 200 kWh elektrisch, inclusief verbruik voorverwarmer.

De 2 jaar nieuwere wijk hier tegenover heeft wel gewoon een MV box en mensen daar klagen vaker over kou bij ramen of zetten de roosters dicht in het winter. Dat is lekker voor je CO2 ppm, ik had mijn CO2 data logger uitgeleend en ze halen daar mooi high scores. Sja, dan toch maar roosters open en doorstoken met de radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Sjamo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:08:
Denk je dat je de oorzaak betreffende de opstelling en de warmtevraag nog kan corrigeren? Zou het bij plaatsen van een extra unit kunnen helpen? Of komt het "probleem" zo weinig voor dat je je er bij neer hebt gelegd?
Dat zou kunnen. Unit erbij zou beter zijn denk ik.
Maar dat ga ik niet doen. Bij lage temperaturen zet ik lekker de CV aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:53:
[...]

Wat een hoop onterechte vooroordelen en onjuiste aannames. Het verschil in cop is iets van 10% 'wel een verschil maar niet zo groot dat het overdreven dramatisch is.
Efficientie staat in de papieren van de fabrikant, kijk even bij de (s)cop waardes en vergelijk ze met wandunits, een kanaal airco werkt op hogere temperaturen dan vloerverwarming.

[ Voor 100% gewijzigd door mr_evil08 op 13-04-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:47:
[...]

Efficientie staat in de papieren van de fabrikant, kijk even bij de (s)cop waardes, een kanaal airco werkt op hogere temperaturen dan vloerverwarming.

Prijsverschil is best fors als je het wil inbouwen in een bestaande woning, ik heb er offertes van liggen en die zijn niet leuk, vergeet alle materialen niet mbt roostertjes overal inbouwen, loopt snel in de papieren en dan mag een specialist de zaak nog gaan balanceren.
Bij MHi ontloopt de efficiency net een 10% en dat kun je zo opzoeken. Niet echt zo hoog om overdreven emotioneel over te worden.

Verder is het gewoon warme lucht die wordt gedistribueerd (standaard rerouting). Prima te doen voor een tweaker en een stuk goedkoper dan jouw offertes. Paar koofjes timmeren of een mooi industrial look buizen systeem aanleggen. Die specialist is compleet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Laatst online: 18-08 13:52
Vier vragen aan de kenners hier mbt het (zelf) plaatsen van een split airco (LG MU3R21.U22 + 3 x PC09SK.NSJ):

1) Is een muurdoorvoer van 60-65 mm voldoende voor de leidingen van 2 spit units? 2x3/8, 2x1/4, 2x electra en 1 x condens (binnen worden ze samengevoegd).

ik wil liever niet breder omdat ik voor een 3e unit ook nog elders een gat moet boren met dezelfde boor en daar hoeft dus maar 1 leidingset doorheen. Conform de FAQ (advies 30mm per set) zou het moeten kunnen, is dat ook jullie ervaring?

2) is het een probleem om de leidingen zonder goot (maar wel oorspronkelijke isolatie en in zwarte PVC tape) los op het dak te leggen? Eventueel op een verhoging van zwarte stenen zodat ze niet in het water liggen bij stevige buien?

Reden is voornamelijk om niet z'n lelijke goot op de muur te hebben. Ook scheelt het een aantal haakse bochten, gezien deze zonder goot wat ruimer gemaakt kunnen worden.

3) Is het aanbevolen het koelmiddel van de airco te laten bijvullen als je de max leiding lengte bijna hebt bereikt ten opzichte van het voorgevulde koelmiddel? Max is 22,5 meter en ik zal rond de 20 meter uitkomen. En zo ja, voor hoeveel meter moet er dan bijgevuld worden? Dacht zelf aan 10 meter bijvullen, zodat er geen risico is op een teveel koelmiddel.

Zelf leek het mij wel wenselijk om bij te vullen zodat deze dan langer goed blijft werken en er minder risico is dat deze over 2 jaar toch weer bijgevuld moet worden (= extra kosten en onhandig). Ook wil ik geinformeerd zijn als de installateur hier straks komt. Er zitten soms cowboys tussen die de kantjes er vanaf lopen, dat wil ik voorkomen.

4) afzekering volgens specs is 20A maar dat mag niet in een 3x25A kast volgens mij. Op het forum ook genoeg die hem achter een 16Amp hebben zitten. De vraag is even B of C karakteristiek. Ik wilde zelf gaan voor en B16 omdat ik verwacht dat de aanloopstroom van een moderne inverter wel iets meevalt. Of zie ik dat verkeerd?

Ingebruikstelling incl solderen leidingen laat ik allemaal doen.
Na afloop zal ik foto's plaatsen en overzichtje van de kosten geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
@B152 ik hoop dat je niet van plan bent om met dat ding te verwamen. LG heeft software issues, ik zou een ander merk kopen. Zoek maar terug, heb genoeg over geschreven over mijn MU3R19. Would not recommend 2/10 shit firmware en app. Apparaat zelf is okay maar ook niet meer dan dat met hele lage SCOP vergeleken met MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Laatst online: 18-08 13:52
w00key schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:27:
@B152 ik hoop dat je niet van plan bent om met dat ding te verwamen...
nee zeker niet, verwarmen voornamelijk middels vloerverwarming en pana monoblock. Het gaat m.n. om de koeling van de slaapkamers, waarbij de airco's op warme dagen alle 3 rustig aan moeten staan. Er is vloerkoeling die op de beganegrond zeer goed werkt (PVC vloer) maar boven vrijwel niks doet (laminaat vloer). Kan zijn dat er incidenteel mee verwarmd gaat worden, maar zal beperkt zijn.

Kostentechnisch was LG de beste optie (voor koelen) en fijne app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 10:03

mdeiman

Projet 45

jobr schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:53:
[...]

[...]

Inderdaad.

[...]

Blijft toch wel bijzonder die hele grote verschillen in duur van een defrost. Bij mij duurt dat circa 20-25 minuten. Een dubbele MHI FDC140VSX van 14 kW in combi met een kanaalairco.
En dan kan ik daar wel 15 tot 20 in 24 uur hebben.

Buiten de defrost periode in bepaalde weken, werkt het allemaal erg fijn.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
B152 schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:34:
[...]
nee zeker niet, verwarmen voornamelijk middels vloerverwarming en pana monoblock. Het gaat m.n. om de koeling van de slaapkamers, waarbij de airco's op warme dagen alle 3 rustig aan moeten staan. Er is vloerkoeling die op de beganegrond zeer goed werkt (PVC vloer) maar boven vrijwel niks doet (laminaat vloer). Kan zijn dat er incidenteel mee verwarmd gaat worden, maar zal beperkt zijn.

Er is vloerkoeling die op de beganegrond zeer goed werkt (PVC vloer) maar boven vrijwel niks doet (laminaat vloer).
offtopic:
Omdat boven warmer is dan beneden, iets met warmte stijgt...

Verschil tussen PVC en laminaat is niet spectaculair, de bovenverdieping vloerverwarming koelt de benedenverdieping extra mee, kou daalt enzo...

(kwaliteits)Laminaat 0,048m2K/W
PVC 0,039 m2 K/W
Tussen de modellen zitten er nog verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
mdeiman schreef op maandag 15 april 2024 @ 00:10:
[...]

Blijft toch wel bijzonder die hele grote verschillen in duur van een defrost. Bij mij duurt dat circa 20-25 minuten. Een dubbele MHI FDC140VSX van 14 kW in combi met een kanaalairco.
En dan kan ik daar wel 15 tot 20 in 24 uur hebben.

Buiten de defrost periode in bepaalde weken, werkt het allemaal erg fijn.
Bedenk dat je probeert warmte aan de buitenlucht te onttrekken. Het medium in de buitenlucht (de buitenunit) is om die reden altijd kouder dan de buitenlucht. Nu zijn er 2 factoren die van invloed zijn. De eerste is de luchtvochtigheid, oftewel het dauwpunt. Dus bij welke temperatuur wordt het vocht in de lucht water. Ligt het dauwpunt boven de temperatuur van de buitenunit, en de unit zelf is onder 0, dan bevriest het water in de lucht aan de buitenunit. Is het nou hele droge lucht met een heel laag dauwpunt, dan bevriest het niet.

De tweede factor is hoeveel energie het kost om het ijs te ontdooien en hoeveel energie de buitenunit kan opwekken. Sommigen doen het heel slim, anderen niet zo.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17
Iemand hier met een Daikin FVXM vloermodel die weet of ik de fysieke knop bovenop de machine ook kan uitschakelen? Onze nieuwe kat heeft er een handje van deze steeds in te drukken waardoor de airco in een andere stand gaat/ uit gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Mb-Ovc1uTpZ_0jl1tc9rIO8SOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftNQziEDEYOYdBjYnyAH7PEU.jpg?f=fotoalbum_large
De boef in kwestie

Via de afstandsbediening kan ik de LED van de knop wel uitzetten, maar dan blijft de fysieke knop zelf nog wel werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
dubbeldekkert schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:12:
Iemand hier met een Daikin FVXM vloermodel die weet of ik de fysieke knop bovenop de machine ook kan uitschakelen? Onze nieuwe kat heeft er een handje van deze steeds in te drukken waardoor de airco in een andere stand gaat/ uit gaat.
[Afbeelding]
De boef in kwestie

Via de afstandsbediening kan ik de LED van de knop wel uitzetten, maar dan blijft de fysieke knop zelf nog wel werken.
Dit is wat katten doen. ;)

Een paar oplossingen:

- het tafeltje met de plant ergens anders neerzetten
- aluminiumfolie op de Daikin leggen (wel even filmen, de eerste keer dat de kat erop spring is hilarisch)
- een perspex kapje oid fabriceren zodat fysieke toegang met een pootje niet meer werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Nog even een twijfel hier voor een tweede systeem. Dit keer wil ik voor MHI gaan.

Ik twijfel over de SCM45ZS-W en SCM50ZS-W. Beide in combinatie met de SRK35ZS-W.
Chillair.nl zegt dat dit te zwaar is voor de SCM45.

Zit er enorm verschil tussen de SRK25 en SRK35? Of is dat net zoals hij Mitsubishi Electric in principe dezelfde unit?

De SCM50 kan natuurlijk wat minder terugschakelen dan een SCM45, maar dan toch weer 500Watt minder vermogen(wel weer 300 euro goedkoper).

In principe zullen ze nooit samen vol vermogen draaien.
In de winter zal de unit in de huiskamer(100m3) bijverwarmen naast de vloerverwarming, in de zomer zal hij weinig te doen hebben(huiskamer op het noorden). Ik twijfel zelfs of ik daar niet net zo goed een SRK50 kan plaatsen. Maar dat is misschien wat teveel van het goede.. Huiskamer is goed geisoleerd.

Juist in de zomer zal de unit boven dan weer vooral gaan koelen en in de winter weinig doen, hooguit op 18 graden houden(wat een eitje is want het wordt nooit kouder dan 15 graden).

- EER en COP van de SCM50 zijn beter: 12~13% in voordeel van de SCM50(5.17 vs 4.61 COP).
- Minimum verwarmingscapaciteit is hetzelfde: 1kW
- Nadeel: minimum ongenomen vermogen SCM50 is 320Watt en SCM45 is 250Watt
- Geluidsdruk is hetzelfde.

Ik neig toch naar de SCM50, dan heb je zelf nog een 3e poort over mocht ik nog een kamer willen verwarmen/hoeken. Gekke gedachte?

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 18-04-2024 00:02 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
@LED-Maniak

https://www.coolmark.nl/m...mbinatiemogelijkheden.pdf zegt 45 met 2x 35 binnen mag.

Op https://www.mhi-mth.co.jp...=SRK35ZSX-W&indoor%5B%5D= kan je de energielabel voor de specifieke combinatie genereren, beide komen op SCOP van 4.5, maar de 50 levert wel iets hoger vermogen.

Als je een 3e unit overweeg zou ik lekker de 50 doen, maakt maar weinig uit in kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Oh vergeten om bij te zetten, de ZS en ZSX binnendelen maken ook nog uit voor de label. 50 + 2x 35 ZS is SEER 7, SCOP 4.5.

Met 2x 35ZSX is het SEER 8.6, SCOP 4.7. Binnendeel is gewoon beter maar gelijk ook duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:03
[Afbeelding]
De boef in kwestie

Kap eraf en stekkertje van de knop losmaken (als dat kan)? ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 10:51
@LED-Maniak Heb zelf een SCM50, maar als je voornamelijk 1 unit tegelijk aan hebt zou ik zelf nu voor een single split hebben gekozen (hoewel ik nooit een single zelf in gebruik heb gehad, het is dus meer een gevoelskwestie mbt het verbruik, maar het heeft wellicht weer andere nadelen).
Ik vind hem vooral in de winter met 1 unit aan niet super efficiënt draaien, met 2 of 3 stuks aan heb je vaak minder opgenomen vermogen uit het stopcontact dan met 1 unit aan, dan draait wel erg efficiënt.
Voor mijn usecase had ik liever een single gehad voor in de woonkamer en een split voor de 2 units boven.
Voordeel van de SCM is wel dat je nooit te kort aan vermogen hebt en het aantal defrosts te verwaarlozen is, maar er staat dus een hoger verbruik tegenover met 1 unit aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Nachtapotheker op 18-04-2024 07:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik heb geen ruimte voor 2x single helaas. Dat zou ook goedkoper zijn.

Scm50 it is. Dank allen voor het meedenken!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
Iemand hier met een Daikin FVXM vloermodel die weet of ik de fysieke knop bovenop de machine ook kan uitschakelen? Onze nieuwe kat heef.t...
Kom ik op de vraag: De Daikin vloerdinges vindt "men" (want woke) over het algemeen mooier.

Is er een wezenlijk verschil in kwaliteit/prijs Daikin vs MHI?
De Dasikin oogt duidelijk beter.

Ikzelf heb overal MHI (ook vloermodellen) maar mijn bezoek vind het soms lelijke beesten.
Mijzelf interesseert het niets, maar als men mij om advies vraagt.... Van Daikin weet ik niks, behalve dan dat ze in China een joint venture hebben met GREE. (grootste op deze aardbol)

Edit: Foto moet beslist naar Daikin!

[ Voor 4% gewijzigd door herpideperpi op 19-04-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
herpideperpi schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:30:
[...]

Kom ik op de vraag: De Daikin vloerdinges vindt "men" (want woke) over het algemeen mooier.

Is er een wezenlijk verschil in kwaliteit/prijs Daikin vs MHI?
De Dasikin oogt duidelijk beter.

Ikzelf heb overal MHI (ook vloermodellen) maar mijn bezoek vind het soms lelijke beesten.
Mijzelf interesseert het niets, maar als men mij om advies vraagt.... Van Daikin weet ik niks, behalve dan dat ze in China een joint venture hebben met GREE. (grootste op deze aardbol)

Edit: Foto moet beslist naar Daikin!
Woke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
OK, OK... De dames vinden de MHI niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:51
[Afbeelding]
De boef in kwestie

Deze foto bracht mij op ideeen... ik heb nu momenteel een 7kW unit op zolder hangen. Die koelt de zolder en de slaapverdieping heerlijk, maar als die aan staat kun je op zolder niet meer werken zonder dikke jas en muts..... Ook is die unit al 10 jaar oud en heeft al wat kleine mankementjes gehad.

Ik wil dus kijken of ik geen multisplit kan nemen met een 2,5 of 3,5 voor zolder en een zelfde unit voor de slaapkamerverdieping, alleen heb ik daar geen plek waar die fatsoenlijk in de gang kan hangen ivm ruimte boven de deuren. Een vloermodel kan wel natuurlijk, maar ik wil er het liefste mee kunnen koelen (verwarmen lukt prima met een vloermodel, maar koelen ook?) Of valt al die koude lucht dan meteen het trapgat in ipv de slaapkamers die grenzen aan de hal?

Iemand ervaring met een vloermodel en koelen naast een open trapgat?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:18
Hallo, op dit moment, al een uur of wat, reageert mijn ME unit niet meer via MELcloud. Meldong: “de unit reageert niet op verversingsverzoek”. Een keer of 5 wordt geprobeerd te verversen, en elke paar seconden flitst even het Mitsubishi Electric logo over het scherm.
Ik heb de unit herstart, de wifi interface gereset, opnieuw in de MELCloud ingelogd. Dit lost het niet op.
Bedienen met de Heatpump software m.b.v. de unit van @LED-Maniak werkt wel naar behoren.
Eigenlijk zijn er dus twee mogelijkheden denk ik: of de MELcloud site ligt eruit, of mijn Wifi unit heeft de geest gegeven.
Meer mensen problemen met de MELcloud site?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Melcloud ligt er uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Ah, dank je @LED-Maniak, enerzijds een geruststelling (tenminste hier niks defect), anderzijds wel hinderlijk als je niet thuis bent.
Dank voor je snelle melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:06:
[...]

Ah, dan je @LED-Maniak, enerzijds een geruststelling (tenminste hier niks defect), anderzijds wel hinderlijk als je niet thuis bent.
Dank voor je snelle melding.
Ik had eerder vannacht een e-mail gehad met de melding dat er communicatie problemen waren met mijn unit. En met advies onderzoek te doen ter plekke. Dat is gedaan zoals aangegeven, maar lost niks op.
Hoe het werkt dat ik een e-mail met melding van storing aan mijn apparatuur krijg als MELCloud er zelf uitligt . . Vreemd vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
EVfan schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:10:
[...]

Ik had eerder vannacht een e-mail gehad met de melding dat er communicatie problemen waren met mijn unit. En met advies onderzoek te doen ter plekke. Dat is gedaan zoals aangegeven, maar lost niks op.
Hoe het eerkt dat ik een e-mail met melding van storing aan mijn apparatuur krijg als MELcloud er zelf uitligt . . Vreemd vind ik.
Email wordt verstuurd vanuit mitsubishi omdat hun server geen verbinding krijgt met jouw module. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Mijn motivatie om Daikin te kiezen is omdat ze zo ongeveer de stilste buitenunit hebben en ik absoluut geen gedoe wil hebben met een klagende buur. Daar komt bij dat Daikin een klein beschaafd logo op de binnenunits heeft waar Mitsubishi het als een soort reclamebord ziet. Dus om die reden niks van Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:20:
[...]

Mijn motivatie om Daikin te kiezen is omdat ze zo ongeveer de stilste buitenunit hebben en ik absoluut geen gedoe wil hebben met een klagende buur. Daar komt bij dat Daikin een klein beschaafd logo op de binnenunits heeft waar Mitsubishi het als een soort reclamebord ziet. Dus om die reden niks van Mitsubishi.
knip, onvriendelijk
Ik had dan even het logo verwijderd (en als je niets wil verwijderen, dan een sticker er overheen of zelfs de hele unit overspuiten naar de gewenste kleur) en was alsnog voor de beste keuze gegaan, maar tja...

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 20-04-2024 17:56 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic