[WP] Nadelen van LG PC12 (3.5kW) voor slaapkamer & offerte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lluuk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-05 23:16
Na de verschillende grote airconditioning topics van de afgelopen jaren te hebben doorgenomen, ben ik benieuwd naar ervaringen met de LG PC12-serie (3.5kW), met name ten opzichte van de LG PC09-serie (2.5kW), in een slaapkamer.

Qua vermogen zou de PC09 (2.5kW) natuurlijk ruim voldoende moeten zijn voor het gebruik in een slaapkamer (+- 17 m2). Echter gaf de betreffende onderneming in overweging om de PC12-serie (3.5kW) te kiezen, om zo ook de aangrenzende ruimte incidenteel enigszins te kunnen koelen/koel te houden (de binnenunit komt recht tegenover de deur te hangen).

Kleven er nadelen aan de keuze voor de PC12-serie (3.5kW) in een slaapkamer? 'pendelt' deze bijv. aanzienlijk meer en/of maakt deze op laag vermogen meer geluid dan de LG PC09-serie (2.5kW)? LG geeft voor beide modellen exact dezelfde geluidsniveaus op (zowel voor koelen als voor verwarmen), maar in bovengenoemde topics is in algemene zin wel opgemerkt dat geluidsniveaus in de praktijk tóch kunnen verschillen. De betreffende onderneming geeft aan dat er geen nadelen zijn (anders dan de prijs).

Ten slotte ben ik in de grote topics de nodige offertes tegengekomen. De meeste zijn al wat ouder, waardoor ik het lastig vergelijken vind (bijv. vanwege eventuele prijsstijgingen de afgelopen jaren). Wat is jullie indruk van de volgende prijsopgave (regio Den Haag)? Gevoelsmatig is deze wat (te) hoog, maar wellicht zijn het inmiddels (2024) reële prijzen geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0M7t9zdQRryxh5Bi73neAPR_E0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JUoii5hsSWFsDBNegwB958VC.jpg?f=user_large

Veel dank alvast voor het delen van jullie ervaringen/indrukken!

NB. omdat ik een vraag stel over een offerte heb ik - conform de instructie in het topic 'Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2' een nieuw, eigen topic aangemaakt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:47
Ik denk dat de prijs gewoon netjes is.

Mijn 3 units waren samen een kleine €7k, incl nieuwe groepen in meterkast etc. Maar goed, misschien hebben wij wel veel betaald, maar het werkt wel goed nu iig.

PC24ST (7kW) single split. (Deze was qua materiaal +plaatsing €1920 ex)
PC18ST (5kW) en PC12ST (3,5kW) op multisplit. (Gezamenlijk €3455 ex)

PC24 is voor zo’n 200m3, 80m2 en voldoet ruim qua verwarmen. Sinds plaatsing de cv niet meer aan gehad.
PC18 is de zolder (35m2) annex werkkamer, die bij offreren groter was dan na plaatsing (tussendoor veel aan de ruimte gewijzigd), waardoor er nu zeg maar een zolder op zolder is (en we geen nok meer hebben, plus de trap naar beneden dicht gemaakt etc). Maar in de zomer zal het daar normaliter snel heet zijn. Achteraf gezien had dit prima PC12 kunnen zijn.

PC12 is slaapkamer (25m2) en tot nu weinig gebruikt. Wel tot nu toe gemerkt dat bij verwarmen hij eenvoudig de overige 2 slaapkamers ook doet.

Ikzelf merk qua geluid niet echt verschil tussen de PC18 en PC12, weinig pendelen, zit over het algemeen gewoon op laag vermogen te werken als ik de homewizard mag geloven, merk ik eigenlijk niks van grote temperatuurschommelingen of zo, zeker niet in de woonkamer, maar ook niet op zolder. Al kan ik van de multisplit het verbruik minder eenvoudig monitoren.
De PC24 heeft mooie grafiekjes in de ThinQ app als single split.

Helaas voor jou kan ik niks zeggen over de PC09. Maar kan wel zeggen dat het met airco’s behaaglijker is dan met CV.

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 10-04-2024 18:55 . Reden: PC28 moet PC24 zijn ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lluuk
GAIAjohan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:34:
Ik denk dat de prijs gewoon netjes is.

Mijn 3 units waren samen een kleine €7k, incl nieuwe groepen in meterkast etc. Maar goed, misschien hebben wij wel veel betaald, maar het werkt wel goed nu iig.

PC28 (7kW) single split. (Deze was qua materiaal +plaatsing €1920 ex)
PC18 (5kW) en PC12 (3,5kW) op multisplit. (Gezamenlijk €3455 ex)

PC28 is voor zo’n 200m3, 80m2 en voldoet ruim qua verwarmen. Sinds plaatsing de cv niet meer aan gehad.
PC18 is de zolder (35m2) annex werkkamer, die bij offreren groter was dan na plaatsing (tussendoor veel aan de ruimte gewijzigd), waardoor er nu zeg maar een zolder op zolder is (en we geen nok meer hebben, plus de trap naar beneden dicht gemaakt etc). Maar in de zomer zal het daar normaliter snel heet zijn. Achteraf gezien had dit prima PC12 kunnen zijn.

PC12 is slaapkamer (25m2) en tot nu weinig gebruikt. Wel tot nu toe gemerkt dat bij verwarmen hij eenvoudig de overige 2 slaapkamers ook doet.

Ikzelf merk qua geluid niet echt verschil tussen de PC18 en PC12, weinig pendelen, zit over het algemeen gewoon op laag vermogen te werken als ik de homewizard mag geloven, merk ik eigenlijk niks van grote temperatuurschommelingen of zo, zeker niet in de woonkamer, maar ook niet op zolder. Al kan ik van de multisplit het verbruik minder eenvoudig monitoren.
De PC24 heeft mooie grafiekjes in de ThinQ app als single split.

Helaas voor jou kan ik niks zeggen over de PC09. Maar kan wel zeggen dat het met airco’s behaaglijker is dan met CV.
Veel dank voor het delen van je ervaringen; heel nuttig!! Goed om te horen dat je qua geluid niet echt verschil merkt tussen de PC18 en PC12. Hopelijk geldt dat ook voor de PC12 ten opzichte van de PC09; zou het jammer vinden als de PC09 in de praktijk toch een stuk stiller blijkt te zijn, zeker omdat hij in de slaapkamer komt te hangen.

Ook fijn om te lezen dat je goed ervaringen hebt met het verwarmen; daar lees ik nogal negatieve dingen over bij LG (zeker i.c.m. multisplit & de beruchte 'oil return cyle'). Hoewel het primaire doel het koelen van de slaapkamers is (en ik geen reële mogelijkheden zie voor een binnenunit in de woonkamer waardoor ik toch afhankelijk zal blijven van de cv), is het wel goed om te weten dat het verwarmen goed bevalt. Dan kan ik de radiatoren in de slaapkamers in de winter wellicht wel uit laten.

Ten slotte ook dank voor het delen van je opvatting over de prijs en het noemen van de door jou betaalde bedragen. Dat helpt mij om een wat beter beeld te krijgen van de geoffreerde bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:31
Prijs is netjes, zelfs aan de lage kant, er van uit gaande dat installateur BRL100 gecertificeerd is en gewoon netjes werk oplevert, fatsoenlijke opstellingsbalken / muurbeugels toepast en ook de elektrische aansluiting conform de norm uitvoert.

PC09 en PC12 zijn identiek qua hardware. De 12 heeft meer vermogensvrijgave vanuit de software. Mijn PC09 wil bij verwarmen nog eens onnodig hard opstarten en daardoor vlug overshoot bereiken en weer uit gaan. Als de PC12 dat ook doet, kan dat effect nog erger zijn, maar dat weet ik niet.

De PC12 is trouwens €50 ex btw duurder in de inkoop. Lekker makkelijk verdiend zo in deze offerte!

Zelf zou ik voor de 09 gaan, ook met open deur kan de 12 niet meer vermogen kwijt naar aangrenzende slaapkamers dan de 09 is mijn inschatting. Mocht je wel voor de 12 gaan, dan zal je er ook vast geen spijt van krijgen.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
lluuk schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:46:
[...]

Veel dank voor het delen van je ervaringen; heel nuttig!! Goed om te horen dat je qua geluid niet echt verschil merkt tussen de PC18 en PC12. Hopelijk geldt dat ook voor de PC12 ten opzichte van de PC09; zou het jammer vinden als de PC09 in de praktijk toch een stuk stiller blijkt te zijn, zeker omdat hij in de slaapkamer komt te hangen.

Ook fijn om te lezen dat je goed ervaringen hebt met het verwarmen; daar lees ik nogal negatieve dingen over bij LG (zeker i.c.m. multisplit & de beruchte 'oil return cyle'). Hoewel het primaire doel het koelen van de slaapkamers is (en ik geen reële mogelijkheden zie voor een binnenunit in de woonkamer waardoor ik toch afhankelijk zal blijven van de cv), is het wel goed om te weten dat het verwarmen goed bevalt. Dan kan ik de radiatoren in de slaapkamers in de winter wellicht wel uit laten.

Ten slotte ook dank voor het delen van je opvatting over de prijs en het noemen van de door jou betaalde bedragen. Dat helpt mij om een wat beter beeld te krijgen van de geoffreerde bedragen.
Nog even ter aanvulling:
Ik heb de 3x de ST-variant, in gebruik sinds de late middag van 26-2-2024 . Sindsdien staat hier de cv uit, en is gasverbruik alleen koken + bad/douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lluuk
M_AW schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:49:
Prijs is netjes, zelfs aan de lage kant, er van uit gaande dat installateur BRL100 gecertificeerd is en gewoon netjes werk oplevert, fatsoenlijke opstellingsbalken / muurbeugels toepast en ook de elektrische aansluiting conform de norm uitvoert.

PC09 en PC12 zijn identiek qua hardware. De 12 heeft meer vermogensvrijgave vanuit de software. Mijn PC09 wil bij verwarmen nog eens onnodig hard opstarten en daardoor vlug overshoot bereiken en weer uit gaan. Als de PC12 dat ook doet, kan dat effect nog erger zijn, maar dat weet ik niet.

De PC12 is trouwens €50 ex btw duurder in de inkoop. Lekker makkelijk verdiend zo in deze offerte!

Zelf zou ik voor de 09 gaan, ook met open deur kan de 12 niet meer vermogen kwijt naar aangrenzende slaapkamers dan de 09 is mijn inschatting. Mocht je wel voor de 12 gaan, dan zal je er ook vast geen spijt van krijgen.
Dankjewel!! Ik vermoedde al dat ze hardware-matig gelijk waren (afgaande op de specificaties). Fijn dat jij dat kunt bevestigen. Ook handig om de inkoopprijzen te weten ;) . Gelet op jouw inschatting dat het 'extra' vermogen geen voordeel oplevert voor aangrenzende kamers, dan is de 09 voor mij wellicht wel de beste keuze (dat scheelt dan in totaal 300 euro ex btw voor de twee units).
GAIAjohan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:58:
[...]

Nog even ter aanvulling:
Ik heb de 3x de ST-variant, in gebruik sinds de late middag van 26-2-2024 . Sindsdien staat hier de cv uit, en is gasverbruik alleen koken + bad/douche.
Dank voor de aanvulling! Overigens zie ik geen technische verschillen tussen de huidige ST-lijn en de voorgaande SQ-lijn, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Ik ben alvast benieuwd naar je ervaringen volgende jaar; zou mooi zijn als je de hele winter doorkomt zonder cv-verwarming (en dat je de manier van verwarmen prettig blijft vinden; ik lees daar wisselende dingen over). Ik neem aan dat dat wel de insteek was bij de aanschaf van de drie units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Voor ons was de eerste insteek dat we verwarming én verkoeling kregen op zolder, omdat we daar ons kantoor wilden hebben. Daar was qua verwarming niks, en qua verkoeling heb je in de zomer echt wel wat nodig om niet weg te branden.
Daarna doorgevraagd over kosten voor slaapkamer en woonkamer.

Dat bleek toen erg interessant, naast dat ik eigenlijk niet te spreken ben/was over de performance van onze cv, vooral beneden. Veel te lage delta temperatuur, die radiatoren die blijkbaar hun warmte niet goed afgeven. Terwijl het verbruik m.i. vrij hoog was voor een label A/B woning.

Als laatste hebben we sinds de oostzijde van ons dak ook bedekt is, een behoorlijke overproductie PV, waardoor we, zeker icm salderen en heel eind ‘heel goedkoop’ komen met L/L.

Uit het totale kostenplaatje bleek dit gewoon enorm interessant, en het doel is nu wel zoveel mogelijk op de airco te gaan verwarmen, indien nodig. Denk dat hij over een paar weken ook qua verwarmen niet meer aan gaat, en het klokschema voor de grote unit beneden uit zet. Of zelfs de groep in de groepenkast uit zet.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 10-04-2024 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Een zwaardere unit is grote onzin want de unit regelt op de kamer waar hij hangt. Hij gaat dus nooit zijn grotere vermogen kwijt kunnen. Ik houd met een 2,5 met gemak zowel met koelen als verwarmen boven 40m2 op temperatuur met 1 unit op de zuidelijke slaapkamer met alle deuren open en koel dan de andere 2 slaapkamers en badkamer mee. Je moet alleen zorgen dat je de temperatuur redelijk constant houdt zowel met verwarmen als koelen. Niet eerst 28 graden laten worden in de zomer of 15 in de winter binnen. Koelen vraagt sowieso veel minder vermogen dan verwarmen. Ik koel/verwarm met 3 units 3 woonlagen, huis uit 1978. Geen centje pijn. Gewoon bij grote hitte buiten 24/7 laten pruttelen. Dan is alles koel, niet alleen de lucht maar ook de massa van je huis. Omgekeerd met verwarmen. En is je unit stil, lees niet hard blazen.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 10-04-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lluuk
MotorBeast schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:41:
Een zwaardere unit is grote onzin want de unit regelt op de kamer waar hij hangt. Hij gaat dus nooit zijn grotere vermogen kwijt kunnen. Ik houd met een 2,5 met gemak zowel met koelen als verwarmen boven 40m2 op temperatuur met 1 unit op de zuidelijke slaapkamer met alle deuren open en koel dan de andere 2 slaapkamers en badkamer mee. Je moet alleen zorgen dat je de temperatuur redelijk constant houdt zowel met verwarmen als koelen. Niet eerst 28 graden laten worden in de zomer of 15 in de winter binnen. Koelen vraagt sowieso veel minder vermogen dan verwarmen. Ik koel/verwarm met 3 units 3 woonlagen, huis uit 1978. Geen centje pijn. Gewoon bij grote hitte buiten 24/7 laten pruttelen. Dan is alles koel, niet alleen de lucht maar ook de massa van je huis. Omgekeerd met verwarmen. En is je unit stil, lees niet hard blazen.
Dank voor de nuttige tips! Die ga ik zeker toepassen. Maar bewijs je met jouw eigen ervaringen - dat je met alle deuren open twee andere slaapkamers en een badkamer mee koelt - juist niet (deels) het ongelijk van je eigen eigen stelling dat een een zwaardere unit 'onzin' is omdat deze alleen de kamer regelt waar hij hangt? Denk je niet dat het door jou beschreven effect - het onder omstandigheden kunnen meekoelen/koel houden van andere kamers - nog beter kan worden bereikt met een 3.5kW unit (ten opzichte van een 2.5kW)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
Ik weet niet welke installateur je een offerte van hebt ontvangen, hoef je ook niet hier online te noemen uiteraard! Maar je kan eventueel nog even checken of ze over de juiste papieren beschikken op
https://platform.centraalregistertechniek.nl/Vakbedrijven/Particulieren (check voor BRL100 F-gassen voor ondernemingen).
lluuk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:47:
[...]

Dank voor de nuttige tips! Die ga ik zeker toepassen. Maar bewijs je met jouw eigen ervaringen - dat je met alle deuren open twee andere slaapkamers en een badkamer mee koelt - juist niet (deels) het ongelijk van je eigen eigen stelling dat een een zwaardere unit 'onzin' is omdat deze alleen de kamer regelt waar hij hangt? Denk je niet dat het door jou beschreven effect - het onder omstandigheden kunnen meekoelen/koel houden van andere kamers - nog beter kan worden bereikt met een 3.5kW unit (ten opzichte van een 2.5kW)?
Ik denk dat hij gelijk heeft. Er kan maar een bepaalde hoeveelheid vermogen via een deuropening de ruimte waar de unit hangt verlaten. Meer vermogen in de betreffende ruimte ophangen gaat nauwelijks resulteren in meer vermogen de ruimte uit via de deuropening.

[ Voor 52% gewijzigd door M_AW op 11-04-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lluuk
M_AW schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:10:
Ik weet niet welke installateur je een offerte van hebt ontvangen, hoef je ook niet hier online te noemen uiteraard! Maar je kan eventueel nog even checken of ze over de juiste papieren beschikken op
https://platform.centraalregistertechniek.nl/Vakbedrijven/Particulieren (check voor BRL100 F-gassen voor ondernemingen).
Dank weer! Naar aanleiding van je eerdere post was ik al op zoek gegaan naar de certificering op de website van de installateur. Daarop staat wel een icoontje met 'F-Gassen Gecertificeerd'. Nu ook even gecheckt via het door jou genoemde platform/register (handige website!!). Daarin staat inderdaad ook 'BRL100 F-gassen voor ondernemingen'.
Ik denk dat hij gelijk heeft. Er kan maar een bepaalde hoeveelheid vermogen via een deuropening de ruimte waar de unit hangt verlaten. Meer vermogen in de betreffende ruimte ophangen gaat nauwelijks resulteren in meer vermogen de ruimte uit via de deuropening.
Ja, dit kan ik goed volgen en komt eigenlijk ook wel heel logisch voor. Het is waarschijnlijk ook veel te simpel gedacht dat een 'teveel' aan vermogen - in beperkte mate - benut kan worden voor het koelen/koel houden van aangrenzende ruimte(s) wanneer de deur open wordt gelaten (en de unit aan de muur er tegenover hangt). En precies daarom is al die kennis hier op Tweakers zo fijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 12:49
Een 2,5 Aux split airco kun je los kopen voor 425 euro all in pakket inclusief leiding. Dan nog een installateur voor installatie .. Met 2 airco's te plaatsen is het kwa arbeid wat efficienter voor de zzp'r (gecertificeerd dan wel)

Waarom moet het 2.000 euro kosten om een 2,5 kw airco te plaatsen ? Ik zag dat die lg airco iets van 745 euro kosten.. los zonder installatie. Kost installeren dan 1.300 euro ??
Zijn die airco's zoveel beter.
Een buurman hier heeft er 4 aux'n aan zijn muur hangen voor elke afdeling. Volgens mij ook nog 1 op zijn platte dak voor de slaapkamer van zijn zoon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lluuk
belmonde schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:12:
Een 2,5 Aux split airco kun je los kopen voor 425 euro all in pakket inclusief leiding. Dan nog een installateur voor installatie .. Met 2 airco's te plaatsen is het kwa arbeid wat efficienter voor de zzp'r (gecertificeerd dan wel)

Waarom moet het 2.000 euro kosten om een 2,5 kw airco te plaatsen ? Ik zag dat die lg airco iets van 745 euro kosten.. los zonder installatie. Kost installeren dan 1.300 euro ??
Zijn die airco's zoveel beter.
Een buurman hier heeft er 4 aan zijn muur hangen voor elke afdeling. Volgens mij ook nog 1 op zijn platte dak voor de slaapkamer van zijn zoon..
Terechte signalering! Vandaar ook de (offerte)vraag in mijn startpost. Ik had al gezien dat de setjes online circa 700-800 kosten (inclusief btw, exclusief leidingwerk en ander installatiemateriaal), maar van @GAIAjohan en @M_AW begrijp ik dat het op zichzelf nette (totaal)prijzen zijn. Vind het ook wel wat waard om niet zelf al het materiaal aan te hoeven schaffen en dan nog op zoek te moeten naar een (gecertificeerde) installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MotorBeast schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:41:
Dat ligt wel heel erg aan je huis vrees ik. Ik heb 4 Daikins hangen, als ik alle binnendeuren open laat koel ik me een ongeluk, maar de ene kamer zonder, en de trappen/hallen/bijkeuken zijn dan echt niet koel te krijgen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier hangt onder in de woonkamer en boven op onze slaapkamer een LG PC12SQ, als het warm is buiten en binnen slapen wij met de unit aan en horen hem niet, ik heb er een seizoen mee verwarmt maar dat vonden wij niet lekker dus maar een WP geplaatst. Prijs incl. plaatsing was €2200,- voor beiden 3 jaar geleden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
lluuk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:47:
[...]

Nee. Als je gaat koelen of verwarmen en je laat hem knallen op max zal het enige effect met een zwaardere unit zijn dat hij sneller zal afslaan en weer aan (pendelen). Immers hij kan ik een kleine ruimte nooit dat hogere vermogen kwijt wat je in een andere ruimte wil hebben. Je zal zoals ik het doe met 1 unit gewoon de tijd moeten nemen en zoals ik zei niet van extreme temperatuurverschillen naar de wens temperatuur willen gaan. Sowieso is het met een WP beter niet te knallen want dan zakt je Cop in elkaar. Ik koel met temperaturen boven de 25 graden buiten gewoon 24/7 (en dan trek ik echt geen 2,5kW uit de unit) en met temperaturen onder de 5 graden buiten verwarm ik 24/7 (en ook dan tik ik de 2,5 niet aan). Zuinig en comfortabel. Ik houd de temperatuur in mijn woning altijd zo constant mogelijk. 19/20 graden in het stookseizoen en 22/23 graden in het koelseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
FirePuma142 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:09:
[...]

Dat ligt wel heel erg aan je huis vrees ik. Ik heb 4 Daikins hangen, als ik alle binnendeuren open laat koel ik me een ongeluk, maar de ene kamer zonder, en de trappen/hallen/bijkeuken zijn dan echt niet koel te krijgen.
24/7 gaan koelen. Niet adhoc. De fout die de meeste maken. Zetten hem pas aan als het al warm binnen is (en de muren al bloedheet zijn). Koel houden. Dan pruttelt alles op laag niveau door.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 11-04-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MotorBeast schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:06:
[...]

24/7 gaan koelen. Niet adhoc. De fout die de meeste maken. Zetten hem pas aan als het al warm binnen is (en de muren al bloedheet zijn). Koel houden. Dan pruttelt alles op laag niveau door.
Ik koel permanent, juist om te voorkomen dat ik opnieuw moet gaan koelen de volgende ochtend. Ook dan geen soelaas. Vandaar dat ik aan geef, het heeft ook echt met je huis te maken of dat zinvol is of niet, de deuren open.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FirePuma142 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:51:
[...]

Ik koel permanent, juist om te voorkomen dat ik opnieuw moet gaan koelen de volgende ochtend. Ook dan geen soelaas. Vandaar dat ik aan geef, het heeft ook echt met je huis te maken of dat zinvol is of niet, de deuren open.
Het is zeker zinvol de deuren open te houden. Immers koel je dan het hele huis. Jij houdt op die manier ruimtes die warm blijven en die warmte komt de rest van je huis in. Unit op zolder laat de koele lucht naar beneden vallen hier naar 1e verdieping. Unit op de slaapkamer zuid zorgt dat de warmte van de zon niet meer de eerste verdieping op kan en koelt 1e verdieping mee. En unit beneden koelt woonkamer/keuken. En......ja je moet wel zonwering hebben. Ik heb sinds 2 jaar warmtewerend glas HR++ erbij op zuid maar daarvoor had ik warmtewerende folie aan de buitenkant van de ramen op oud dubbelglas. Boven de serre een zonnescherm. Laat de zomer maar komen. Ik koelde vorig jaar 140m2 met 300kWh in een huis uit 1978.

Verwarmen omgekeerd. Warme lucht stijgt je huis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 12:49
lluuk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:02:
[...]

Terechte signalering! Vandaar ook de (offerte)vraag in mijn startpost. Ik had al gezien dat de setjes online circa 700-800 kosten (inclusief btw, exclusief leidingwerk en ander installatiemateriaal), maar van @GAIAjohan en @M_AW begrijp ik dat het op zichzelf nette (totaal)prijzen zijn. Vind het ook wel wat waard om niet zelf al het materiaal aan te hoeven schaffen en dan nog op zoek te moeten naar een (gecertificeerde) installateur.
Je kunt via marktplaats zoeken naar airco in je regio/bv 50 km afstand zoeken naar airco.. en dan een aantal contacten en meteen zeggen dat je een bepaalde airco voor x-bedrag kunt kopen.. En dan vragen of ze deze willen installeren.. En je maakt dan meteen de melding dat ze ook zelf die airco mogen kopen en dan installeren. Kijk als een installateur zo'n airco koopt krijgt hij die ook nog met korting via de groothandel (neem ik aan) en dan is dat voor hem meer winstgevend. Maar dan maak je ze wel bewust dat jij weet dat die airco niet meer hoeft te kosten dan 700 euro.. en dat hij dan niet zo duur hoeft te zijn als 1.300 euro per airco. Zeker niet als hij er 2 kan installeren.
Misschien kun je gewoon een installateur uit de buurt bellen.
ik zag pijzen van airco's ook hier.. https://www.airco-webwink...ing/wand-totaalpakketten/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
belmonde schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:25:
[...]

Je kunt via marktplaats zoeken naar airco in je regio/bv 50 km afstand zoeken naar airco.. en dan een aantal contacten en meteen zeggen dat je een bepaalde airco voor x-bedrag kunt kopen.. En dan vragen of ze deze willen installeren.. En je maakt dan meteen de melding dat ze ook zelf die airco mogen kopen en dan installeren. Kijk als een installateur zo'n airco koopt krijgt hij die ook nog met korting via de groothandel (neem ik aan) en dan is dat voor hem meer winstgevend. Maar dan maak je ze wel bewust dat jij weet dat die airco niet meer hoeft te kosten dan 700 euro.. en dat hij dan niet zo duur hoeft te zijn als 1.300 euro per airco. Zeker niet als hij er 2 kan installeren.
Misschien kun je gewoon een installateur uit de buurt bellen.
ik zag pijzen van airco's ook hier.. https://www.airco-webwink...ing/wand-totaalpakketten/
We kapen het topic over de offertevraag nogal, maar ik ga er toch op in.

Voel je vrij om je eigen onderneming op te starten.
Je BRL200 te behalen
Je BRL100 te halen.
€15k aan gereedschap aan te schaffen.
Dat gereedschap jaarlijks te kalibreren.
Om het jaar een her-certificering voor je BRL100.
Bedrijfsbus.
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
Arbeidsongeschiktheidsverzekering
Overlijdensrisicoverzekering
Pensioenopbouw
Verzekering voor je bus
Onbetaalde uren (offertes, inkoop, nazorg, administratie)
Geen inkomsten bij ziekte en verlof, dus dat ook inbegrepen in je tarief.
21% BTW afdracht voor ieder euro die de klant aan de ondernemer betaalt.

Dan vind ik de geoffreerde prijs gewoon prima. Nogmaals, ervanuitgaande dat alles conform norm, wet en regelgeving wordt uitgevoerd, netjes afgewerkt in leidingkanalen, opstellingsbalken/muurbeugels. Muurdoorvoeren netjes afgedicht met PUR. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lluuk
klump4u schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:42:
Hier hangt onder in de woonkamer en boven op onze slaapkamer een LG PC12SQ, als het warm is buiten en binnen slapen wij met de unit aan en horen hem niet, ik heb er een seizoen mee verwarmt maar dat vonden wij niet lekker dus maar een WP geplaatst. Prijs incl. plaatsing was €2200,- voor beiden 3 jaar geleden.
Dank hiervoor, @klump4u ! Betreft het een grote slaapkamer? En heb je nog veel last (gehad) van 'pendelen' met de PC12 (3.5kW) op de slaapkamer ?

Op basis van de ervaringen van @MotorBeast en het advies van @M_AW neig ik op dit moment inderdaad naar de PC09 (2.5 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

lluuk schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:32:
[...]

Dank hiervoor, @klump4u ! Betreft het een grote slaapkamer? En heb je nog veel last (gehad) van 'pendelen' met de PC12 (3.5kW) op de slaapkamer ?

Op basis van de ervaringen van @MotorBeast en het advies van @M_AW neig ik op dit moment inderdaad naar de PC09 (2.5 kW).
Slaapkamer is 2,80x3,90. Pendelen valt wel mee want we hebben ook nog de raam op kiepen staan dus er lekt wel wat weg.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Pagina: 1