Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 88 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:42
Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:43:
[...]

Motivatie? Dat is dan de slechtste motivatie die ik ooit gehoord heb. Je koopt een airco met een reden, die reden moet voor jou het beste werken, maar i.p.v. de beste koop jij een slechtere vanwege een logo 8)7
Ik had dan even het logo verwijderd (en als je niets wil verwijderen, dan een sticker er overheen of zelfs de hele unit overspuiten naar de gewenste kleur) en was alsnog voor de beste keuze gegaan, maar tja...
Doe nu aub niet alsof Daikin een slechte airco is. Hier staat er een verguisde Multi met 4 binnunits al 2 jaar rustig te draaien tot grote tevredenheid.
Verbruik en lawaai vallen me dik mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:04
[...]

Motivatie? Dat is dan de slechtste motivatie die ik ooit gehoord heb. Je koopt een airco met een reden, die reden moet voor jou het beste werken, maar i.p.v. de beste koop jij een slechtere vanwege een logo 8)7
Ik had dan even het logo verwijderd (en als je niets wil verwijderen, dan een sticker er overheen of zelfs de hele unit overspuiten naar de gewenste kleur) en was alsnog voor de beste keuze gegaan, maar tja...
Wat als de beste man nou helemaal geen zin heeft om er een sticker overeen te plakken of de unit over te spuiten en met eventuele slechtere specs genoegen neemt?

Zo zijn er ook mensen die een wand-unit laag bij de grond willen hangen. :9
Helemaal prima toch

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-09 16:38
Ik vind mijn Daikins ook veel netter staan. Maar dat is smaak. Daarnaast is mijn 4mx80 (multi) super stil! En rxm35 (single) ook. Koelen verwarmen top! Multi staat altijd minimaal met 2 units te draaien en op koude dagen staan ze lekker alle 5 aan. Defrosts zijn een lachtertje. Alles staat meestal rustig te draaien. Ik heb in de fam en kennissen heel wat andere merk ervaringen maar zou zo weer voor Daikin kiezen. Ik typ het nog maar eens om af en toe even een tegengeluid te laten horen. Want vaak krommen mijn tenen over het afkeurende wat sommige toch stelselmatig doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:55
Yamahaa schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:24:
Ik vind mijn Daikins ook veel netter staan. Maar dat is smaak. Daarnaast is mijn 4mx80 (multi) super stil! En rxm35 (single) ook. Koelen verwarmen top! Multi staat altijd minimaal met 2 units te draaien en op koude dagen staan ze lekker alle 5 aan. Defrosts zijn een lachtertje. Alles staat meestal rustig te draaien. Ik heb in de fam en kennissen heel wat andere merk ervaringen maar zou zo weer voor Daikin kiezen. Ik typ het nog maar eens om af en toe even een tegengeluid te laten horen. Want vaak krommen mijn tenen over het afkeurende wat sommige toch stelselmatig doen.
Hier ook heel tevreden over mijn Daikin vloer en wandmodellen. Koelt en verwarmt ons jaren 70 huis perfect.
Alles draait hier zomer en winter rustig,zonder een hoog verbruik of andere problemen.
De verhalen die ik hier soms lees....
Voor ons nog steeds een goede investering in plaats van ons accumulatie verwarming voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:15:
[...]

Doe nu aub niet alsof Daikin een slechte airco is. Hier staat er een verguisde Multi met 4 binnunits al 2 jaar rustig te draaien tot grote tevredenheid.
Verbruik en lawaai vallen me dik mee.
knip, weer onvriendelijk

[ Voor 28% gewijzigd door teacher op 20-04-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yamahaa schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:24:
Misschien omdat anderen naar veel meer dingen kijken?
Daikin staat op nummer 1 met hoogste SCOP enzo, maar de werkelijkheid blijkt volgens velen toch anders te zijn. Fijn dat jouw ervaringen iig goed zijn, maar toch denk ik dat vele ervaringen meer zeggen dan enkele?

Wat is anders de reden dat de meeste aircoboeren ME of MHI aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:10:
[...]

Nederlands fenomeen. In België is het al Daikin wat de klok slaat, en dat is misschien omdat er een fabriek staat.

Een dealer kiest graag voor één merk. Dat scheelt in training en tools, en meer omzet betekent mooiere bonussen en snoepreisjes.

In NL zullen ze meer over houden aan ME of MHi waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:08:
[...]

Waar zeg ik dat? Dat maak jij er van, ik zeg dat het logo geen motivatie is, niets meer dan dat!
En als dat logo voor een koop van een slechtere zorgt, dan is dat wel een hele domme keuze als je het logo gewoon kan verwijderen of wegwerken.

Lezen is en blijft lastig ;-)
Lees je eerste reactie dan maar eens opnieuw.
Je maakt nogal wat misbaar inclusief emoticons met hamer dat iemand een “slechtere” airco koopt onwille van hoe een andere er uit ziet.

Waarom zou Daikin slechter zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:31
Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:08:
[...]

Waar zeg ik dat? Dat maak jij er van, ik zeg dat het logo geen motivatie is, niets meer dan dat!
En als dat logo voor een koop van een slechtere zorgt, dan is dat wel een hele domme keuze als je het logo gewoon kan verwijderen of wegwerken.

Lezen is en blijft lastig ;-)
Voor jou ook :) . Mijn motivatie is de stilte van de buitenunit. Ik wil gewoon geen gedoe hebben met buurtbewoners die handhaving gaan bellen. En helaas, dat soort buurtbewoners heb ik. Ik heb handhaving ook meermalen in de straat gezien. Dus luide buitenunits vallen gewoon af.

Dan wil het oog ook wat, en ik zit er niet op te wachten om een MITSUBISHI logo + tekst groot afgebeeld op de units te hebben. Ik snap dat ze er een logo op plakken. Maar dat kan ook beschaafd en niet "in your face". En ik zit er ook niet op te wachten om met allerlei middeltjes dat logo er weer af te schrobben. Daar wordt het plastic ook niet beter van en ook dat blijf je zien.

Dus vandaar de Daikins. En die doen het goed hier.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 15:59
[...]

De prijs...
LG / MHI zijn fors goedkoper om die reden raden aircoboeren het aan.

Daikin heeft een stille buitenunit ik vindt ze altijd super stil, de compressor is uiterst stil terwijl andere merken al snel gaan resoneren of een lage bromtoon geven.

Deze Daikin singlesplit is van 2018, toen waren ze nog zeer goed, inmiddels lopen ze achter met de concurrent.

Verbruik cijfers zijn leuk, bij luchtverwarming zijn er ontzettend veel invloeden dat je ze niet tegen elkaar kan zetten.

Hier is de unit altijd ontzettend stil en zuinig.
Dit was één van de eerste met R32.

Een singlesplit ophangen is leuk voor gasbesparing maar het blijft aanprutsen mbt comfort, puur vanwege het afgiftesysteem.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 20-04-2024 13:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:22:
[...]

Lees je eerste reactie dan maar eens opnieuw.
Je maakt nogal wat misbaar inclusief emoticons met hamer dat iemand een “slechtere” airco koopt onwille van hoe een andere er uit ziet.

Waarom zou Daikin slechter zijn?
Modbreak:je hebt mail

[ Voor 46% gewijzigd door teacher op 20-04-2024 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51

Oekol

waka waka hey hey

[...]
Motivatie? Dat is dan de slechtste motivatie die ik ooit gehoord heb. Je koopt een airco met een reden, die reden moet voor jou het beste werken, maar i.p.v. de beste koop jij een slechtere
Bijzondere reactie dan toch als je niet zegt dat het de slechtere is, vanwege een logo?

Alsof een logo gaat over de werking van een airco.

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 20-04-2024 15:01 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oekol schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:00:
[...]

Bijzondere reactie dan toch als je niet zegt dat het de slechtere is, vanwege een logo?

Alsof een logo gaat over de werking van een airco.
Ik neem aan dat deze opmerking niet bij mij hoort maar bij Tommie12?
Ik heb het slechts en alleen over het FEIT dat als je voor een apparaat gaat zonder groot logo dat het kan zijn dat het een slechtere is.

Stel, ik vind een VW de beste en mooiste auto, maar het logo is te groot, dus ik koop een andere auto met een kleiner logo, wie zegt dan dat die beter is? Precies, hij KAN ook slechter zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik geniet nog steeds van mijn 3.5KW LG units en heb enorm veel geld bespaart aan gas ;)
Alleen de laatst geplaatste airco dreunt de trillingen door de muur heen. ( hij draait alleen maar 2 uurtjes voor dat ik ga slapen door die reden)
en mijn buur in hetzelfde pand heeft er wat last van.
Iemand tips welke trilldempers ik kan aanschaffen en wat ik nog kan doen tegen de trillingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9TWuAg1uH6uaJL1MICcpLqPWxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3QXZaeSHhrm2jA6g7SufSAD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDiR0ayg7TTwDQcRBhZojiMPQKY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9eAHtP2ahP4cqZkCvoR8Uls.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn verhuurder heeft mij aangedragen mijn andere unit ook aan de muur te hangen .
en deze staat 24/7 aan in de winter en hoor ik totaal niks van, zelfs de onderburen horen er niks van (die stoeptegels doen wonderen 8)7 )
maar dit wil ik pas doen zodra ik iets vind wat 100% helpt tegen door trillen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NLLFsn01zPeU6ICN7Ift1swWWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fl4eai7Y34ULjBFTB5yjwzAz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51

Oekol

waka waka hey hey

Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:07:
[...]

Ik heb het slechts en alleen over het FEIT dat als je voor een apparaat gaat zonder groot logo dat het kan zijn dat het een slechtere is.

Stel, ik vind een VW de beste en mooiste auto, maar het logo is te groot, dus ik koop een andere auto met een kleiner logo, wie zegt dan dat die beter is? Precies, hij KAN ook slechter zijn ;-)
Dat maak je er zelf van dat hij de keuze heeft laten afhangen van een logo. Dat was een reden. De initiële reden en ook z'n eerst genoemde was een stil(lere) buitenunit. Dat die niet een groot logo heeft kwam er bij als mooie bijkomstigheid.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Service en bereikbaarheid.

Hoor van vrijwel alle installateurs die ik ken dat dat bij Daikin vreselijk is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:07:
[...]

Iedereen hanteert zijn eigen definitie van "goed" en "slecht". Of je nu primair kijkt naar (S)COP, vermogen, geluid, prijs of uiterlijk; het is allemaal te verdedigen. Mijn airco is voor mij de beste, maar voor een ander misschien helemaal niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
coolbvrobin schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:21:
Ik geniet nog steeds van mijn 3.5KW LG units en heb enorm veel geld bespaart aan gas ;)
Alleen de laatst geplaatste airco dreunt de trillingen door de muur heen. ( hij draait alleen maar 2 uurtjes voor dat ik ga slapen door die reden)
Iemand tips welke trilldempers ik kan aanschaffen en wat ik nog kan doen tegen de trillingen?
[Afbeelding][Afbeelding]

Mijn verhuurder heeft mij aangedragen mijn andere unit ook aan de muur te hangen .
en deze staat 24/7 aan in de winter en hoor ik totaal niks van, zelfs de onderburen horen er niks van (die stoeptegels doen wonderen 8)7 )
[Afbeelding]
Mijn ouders en broer hebben ook LG en hetzelfde probleem, verholpen door de rubber dempers vervangen voor springveren.

Best wel vreemd gezien bij me broer aan dezelfde muur net eronder een Daikin lucht/water warmtepomp hangt die altijd fluisterstil is en niet resoneert met de basis rubbers.

Deze hebben ze geplaatst volgensmij.
https://www.koel-service....30-t-m-55-kg/#description

Ik zeg niet dat LG verkeerd is, de units lijken meer te trillen dan Daikin.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 20-04-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:10
mr_evil08 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:44:
[...]

Mijn ouders en broer hebben ook LG en hetzelfde probleem, verholpen door de rubber dempers vervangen voor springveren.

Best wel vreemd gezien bij me broer aan dezelfde muur net eronder een Daikin lucht/water warmtepomp hangt die altijd fluisterstil is en niet resoneert met de basis rubbers.

https://www.koel-service....0-t-m-120-kg/#description
Zou dan toch die groene aanbevelen. Deze zijn nogal zwaar voor een 3,5kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Een monteur staat gewoon voor een bepaald merk.
Bij ons in het dorp ernaast zit er 1 die LG aanbiedt. De meeste mensen laten installeren want de installateur aanbeveelt en je ziet daar in de wijk ook erg veel LG hangen.
In mijn eigen dorp zie je dan weer veel Toshiba en Daikin dus zal er vast daarvan weer een aanbieder zitten.

Het is net met zonnepanelen. De ene installeert alleen APS-omvormer en de andere Enphase. Voor dat bepaalde merk heeft die ook de kennis, ervaring en spullen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
[...]

Ziet er goed uit, Bedankt voor de tip, besteld! :)
nog extra dingen die ik kan doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04:07
Willempie27 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:54:
Een monteur staat gewoon voor een bepaald merk.
Bij ons in het dorp ernaast zit er 1 die LG aanbiedt. De meeste mensen laten installeren want de installateur aanbeveelt en je ziet daar in de wijk ook erg veel LG hangen.
In mijn eigen dorp zie je dan weer veel Toshiba en Daikin dus zal er vast daarvan weer een aanbieder zitten.

Het is net met zonnepanelen. De ene installeert alleen APS-omvormer en de andere Enphase. Voor dat bepaalde merk heeft die ook de kennis, ervaring en spullen voor.
Dat werkt tot Daikin monteurs klagen over de vele kapotte inverter boards dat die moet swappen buiten de garantie en dat het vele malen minder voorkomt bij de andere merken dat hij ook installeert. Het is nog steeds weinig% dus anecdotes zeggen helemaal niets, maar bij iemand die wekelijks een paar nieuwe installaties doet heeft wel genoeg data om daar iets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:29
[...]

Ik heb ook 2 MHI units boven elkaar hangen. De onderste hoor ik totaal niet, maar de bovenste wel. Heb dikke rubbers vervangen, maar nog steeds hetzelfde. Ga de dempers die jij aangeeft eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-09 14:18
asing schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:26:
[...]

Voor jou ook :) . Mijn motivatie is de stilte van de buitenunit. Ik wil gewoon geen gedoe hebben met buurtbewoners die handhaving gaan bellen. En helaas, dat soort buurtbewoners heb ik. Ik heb handhaving ook meermalen in de straat gezien. Dus luide buitenunits vallen gewoon af.

Dan wil het oog ook wat, en ik zit er niet op te wachten om een MITSUBISHI logo + tekst groot afgebeeld op de units te hebben. Ik snap dat ze er een logo op plakken. Maar dat kan ook beschaafd en niet "in your face". En ik zit er ook niet op te wachten om met allerlei middeltjes dat logo er weer af te schrobben. Daar wordt het plastic ook niet beter van en ook dat blijf je zien.

Dus vandaar de Daikins. En die doen het goed hier.
Dan is ie beter overpowered, ik heb een 3MXM68, die hoeft over het algemeen maar rustig te pruttelen, 1000-1500W. Dan hoor je gewoon een heel zacht suizend geluid. Heb het ook op film staan. Buiten mijn schutting is het amper hoorbaar, helemaal als er ergens een auto voorbij rijdt (het zijn kleine hofjes max 30kmh bij die wegen maar zelfs dan al zijn autobanden sterk overheersend) :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
barta123 schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:56:
[...]

Dan is ie beter overpowered, ik heb een 3MXM68, die hoeft over het algemeen maar rustig te pruttelen, 1000-1500W. Dan hoor je gewoon een heel zacht suizend geluid. Heb het ook op film staan. Buiten mijn schutting is het amper hoorbaar, helemaal als er ergens een auto voorbij rijdt (het zijn kleine hofjes max 30kmh bij die wegen maar zelfs dan al zijn autobanden sterk overheersend) :)
3MXM54. Ik heb hem op zijn hoogst 1.5kW zien pakken, meestal ergens tussen de 400W en 1kW.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-09 11:33
Zijn er ME gebruikers waarbij de MELCloud-app al terug werkt? Bij mij ligt hij er nog steeds uit.
Ik wil graag even horen of het probleem enkel bij mij ligt voordat ik probeer om alles terug werkend te krijgen.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18
Omerta schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:23:
Zijn er ME gebruikers waarbij de MELCloud-app al terug werkt? Bij mij ligt hij er nog steeds uit.
Ik wil graag even horen of het probleem enkel bij mij ligt voordat ik probeer om alles terug werkend te krijgen.
Ligt niet aan jou.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:02
Zijn updates hierover ergens te volgen? Ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:39
Omerta schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:23:
Hetzelfde probleem, is hier ook gestopt met werken. Bij het aanmelden op de website met het Daikin ID komt er een melding dat het account gekoppeld moet worden met een bedrijfsaccount of iets dergelijks. Nonsence natuurlijk, als particulier heb ik geen bedrijf. Ik heb een melding gemaakt bij support op de website. Benieuwd wat de reactie gaat zijn. Misschien kan iedereen even een support ticket inschieten, wellicht dat ze het dan wat sneller oppakken.

Ho wacht, dus zowel de app van Mitsubishi Electric als Dainkin liggen er momenteel uit?

[ Voor 5% gewijzigd door FrankHe op 21-04-2024 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
FrankHe schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:34:
[...]

Hetzelfde probleem, is hier ook gestopt met werken. Bij het aanmelden op de website met het Daikin ID komt er een melding dat het account gekoppeld moet worden met een bedrijfsaccount of iets dergelijks. Nonsence natuurlijk, als particulier heb ik geen bedrijf. Ik heb een melding gemaakt bij support op de website. Benieuwd wat de reactie gaat zijn. Misschien kan iedereen even een support ticket inschieten, wellicht dat ze het dan wat sneller oppakken.

Ho wacht, dus zowel de app van Mitsubishi Electric als Dainkin liggen er momenteel uit?
Die Daikin spullen geven niet zo makkelijk op, Daikin is online en werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:39
Tommie12 schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:37:
[...]

Die Daikin spullen geven niet zo makkelijk op, Daikin is online en werkt.
Opmerkelijk. Ik had hier een week of twee geleden op de Android smartphone een melding dat er een probleem was met het token waarna het me niet meer lukte om in te loggen. Vandaag dezelfde melding op een iOS device. Via de Daikin ID login op de website krijg ik een melding waar ik niet veel mee kan. Als particulier heb ik namelijk niets met een bedrijf te maken, er is iets vreemds aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-09 16:38
Hier Onecta van Daikin ook gewoon online. Heb je een eigen account of heeft je installateur dat voor je geregeld?

[ Voor 47% gewijzigd door Yamahaa op 21-04-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
FrankHe schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:34:
[...]

Alleen Mitsubishi Electric. De Daikin Onecta app doet het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-08 11:57
Iemand tips voor het infrezen van leidingen? Het lijkt me handig om een PVC buis in de muur te monteren en daar de leidingen doorheen te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:25
Zackito schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:00:
Iemand tips voor het infrezen van leidingen? Het lijkt me handig om een PVC buis in de muur te monteren en daar de leidingen doorheen te trekken.
Quick and dirty: een haakse slijper met een diamant schijf er in. Wel vreselijk veel stof! Twee snedes naast elkaar maken en dan met een steenbeitel het tussen liggende stuk er uit tikken.

Of je huurt een sleuven frees. Iets minder stoffig, maar nog steeds niet stof vrij!

E.e.a. ook afhankelijk hoeveel meter sleuf je moet maken en in welk materiaal. In beton lukt niet met een "gewone" sleuven frees.

In gasbeton scheidingswandjes kun je met zo'n driehoek schraper gewoon met de hand een sleuf trekken. Desnoods ook nog wel met een schroevendraaier.

[ Voor 10% gewijzigd door Doggieman op 22-04-2024 11:16 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik zag laatst foto's van iemand die allemaal gaten had geboord van ~60mm in een lange rij. Minder stof, iets minder glad gat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
Doggieman schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:01:
[...]

Quick and dirty: een haakse slijper met een diamant schijf er in. Wel vreselijk veel stof! Twee snedes naast elkaar maken en dan met een steenbeitel het tussen liggende stuk er uit tikken.

Of je huurt een sleuven frees. Iets minder stoffig, maar nog steeds niet stof vrij!

E.e.a. ook afhankelijk hoeveel meter sleuf je moet maken en in welk materiaal. In beton lukt niet met een "gewone" sleuven frees.
Het gaat niet om de tips voor het frezen zelf, dit laat ik doen door een familie lid welke in de bouw werkt en ook de juiste materialen heeft omdat op een goede manier te frezen. Op de frees kan ook een stofzuiger om zo goed als mogelijk stofvrij te werken.

Het gaat me meer om de leidingen welke in de muur komen.
Ik zal immers eerst moeten stuccen voordat ik de airco weer kan ophangen. Gezien het kant en klare leidingen zijn is het handiger om eerst de leidingen aan te sluiten en dan past de unit op te hangen en dan de leidingen door de gemaakte gaten voeren.

Ik zit dus te denken om een stuk PVC pijp in de muur te verwerken en daar alvast de leidingen doorheen te trekken. Dan kan ik na het stuccen de leidingen door de PVC pijp voeren zonder dat het stucwerk kapot gaat. Maar misschien dat iemand een betere tip heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Zackito schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:00:
Gemakkelijkst is met een sleuvenfrees. Deze instellen op een breedte van 6 cm en gebruik deze om diepe gleuven in de muren te maken voor het leggen van de leidingen en kabels. Vervolgens de gleuven uitbeitelen en plaats je de leidingen en kabels erin. De gaten vul je met polyfilla of Knauf Goldband, waarna je de bezetting afschuurt tot de gelijk met de oude bezetting. Ten slotte schilder je de muur twee keer, waardoor de gleuven onzichtbaar worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sT33B820uDFnpESvvEYI-DN52Ig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZLdoWjqPGW1jXoHYtuwnXpM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzyzjRrlgBrLIyAKe1s4ymEAen0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pQ3VdeEy5Q5rrIkbCp8NIyA4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQ78n3dRzflJo2NWOefqFmNsIh0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fT0xwp5lbt3qYJov8m54uOnK.png?f=fotoalbum_tile

Ik zou zeker niet met een PVC buis werken omdat die koper leidingen gewoon in de gleuven bevestigd kunnen worden en die buis enkel maar complexiteit brengt.

[ Voor 6% gewijzigd door MXMan op 22-04-2024 14:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
MXMan schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:48:
[...]

Gemakkelijkst is met een sleuvenfrees. Deze instellen op een breedte van 6 cm en gebruik deze om diepe gleuven in de muren te maken voor het leggen van de leidingen en kabels. Vervolgens de gleuven uitbeitelen en plaats je de leidingen en kabels erin. De gaten vul je met polyfilla of Knauf Goldband, waarna je de bezetting afschuurt tot de gelijk de oude bezetting. Ten slotte schilder je de muur twee keer, waardoor de gleuven onzichtbaar worden.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[/table]
En volgens mij monteer je ook een verlaagd plafond ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

asing schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:52:
En volgens mij monteer je ook een verlaagd plafond ;) .
Nee hoor, de laatste foto is het eindresultaat.
Er werd enkel over muren gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Slonzo schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:02:
[...]

Nee hoor, de laatste foto is het eindresultaat.
Er werd enkel over muren gesproken.
Het was meer een opmerking van mijn kant. Bij mij is het de eerste foto dus het zag er heel gek uit tot ik me realiseerde dat het plafond lager leek te zijn. Het ziet er wel héél netjes uit zo! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
MXMan schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:48:
[...]

Gemakkelijkst is met een sleuvenfrees. Deze instellen op een breedte van 6 cm en gebruik deze om diepe gleuven in de muren te maken voor het leggen van de leidingen en kabels. Vervolgens de gleuven uitbeitelen en plaats je de leidingen en kabels erin. De gaten vul je met polyfilla of Knauf Goldband, waarna je de bezetting afschuurt tot de gelijk met de oude bezetting. Ten slotte schilder je de muur twee keer, waardoor de gleuven onzichtbaar worden.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik zou zeker niet met een PVC buis werken omdat die koper leidingen gewoon in de gleuven bevestigd kunnen worden en die buis enkel maar complexiteit brengt.
Bij mij een iets andere situatie, ik moet sowieso heel de muur stuccen. Voorheen was dit een kleine kast op overloop maar die gaan we slopen en daar hangen we airco op. Dus ik moet eerst de muur dus netjes af stuccen voordat ik iets kan ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 12:49
Melcloud lijkt weer te werken...

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:30
Onze aluminium overkapping vorige week ‘dicht’ laten maken met glazen schuifpanelen.
Nu omgedoopt tot een ‘serre’ waar we ook een zonnescherm hebben geïnstalleerd. Alles is waterdicht gemaakt met L-profielen en netjes gekit.

Meerdere opties overwogen wat betreft het verwarmen in de winter / koude maanden, toen ik bij de optie belandde om een airco te installeren (op de alu zijspie)

Iemand ervaren met airco in een dergelijke ruimte?
Ik zie het als een luxe optie om naast verwarmen ook wat te verkoelen in de warme maanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfNNBUXYyrPabRrsf88Zv5nUXmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3lDbk5AFsyUKWZJpt18Ic4h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Gruijters schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:16:
Onze aluminium overkapping vorige week ‘dicht’ laten maken met glazen schuifpanelen.
Nu omgedoopt tot een ‘serre’ waar we ook een zonnescherm hebben geïnstalleerd. Alles is waterdicht gemaakt met L-profielen en netjes gekit.

Meerdere opties overwogen wat betreft het verwarmen in de winter / koude maanden, toen ik bij de optie belandde om een airco te installeren (op de alu zijspie)

Ik zie het als een luxe optie om naast verwarmen ook wat te verkoelen in de warme maanden.

[Afbeelding]
Heb het wel eens geprobeerd met 3 kW aan straalkachels in een huisje wat we gehuurd hadden maar daar was het maar zeer beperkt een succes. Ja het werd warmer maar het energieverbruik was zéér hoog. Tussen de naden van de deuren kwam tocht naar binnen. Niet heel veel, maar genoeg om 3 kW aan warmte te compenseren blijkbaar :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:43

[Afbeelding]
Zo te zien is er verder geen isolatie behalve enkel glas :D Ik denk dat het dweilen met de kraan open is als je hier een airco gaat ophangen om te verwarmen. Het lijkt me dat de warmte met bijna de zelfde snelheid weg zal lekken. Als je hierin al iets plaatst zou ik een flinke unit ophangen die redelijk wat verwarmingsvermogen heeft. En hou er rekening mee dat die aardig zal gaan blazen om het warm te krijgen (en houden). Misschien is het beter om het "stralingswarmte" te gaan werken, dus in de vorm van bijvoorbeeld een infrarood paneel?

Misschien kan je het een en ander uit rekenen, ik weet niet hoe tochtvrij alles is? Dat zou al heel veel kunnen schelen namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door g00gle op 23-04-2024 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:05
Eens. Een serre als overdekte 'buitenruimte' zou ik niet verwarmen of verkoelen. Hooguit een IR straler o.i.d. Een serre als 'binnenruimte' zou ik isoleren en met dubbelglas uitvoeren. Verwarmen/verkoelen is daarna geen probleem meer, maar eigenlijk mag het dan geen "serre" meer heten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-09 09:36
coolbvrobin schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:21:
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had het zelfde. Op advies van een mede tweaker hier het volgende gedaan en het gebrom is weg:

De airco L beugel hangt van boven aan een horizontale plaat die aan de muur geschroefd is. Alleen de bovenkant zit dus vast maar de onderkant hangt vrij. Daar zitten ook je rubbere dempers die tegen de muur rusten. In kou wordt da rubber stugger waardoor het minder dempt.

1. vraag een vriend / familie / collega om je even te helpen
2. laat deze persoon de onderkant van de airco iets van de muur trekken (ENKELE CENTIMTERS!)
3. stop iets van schuim tussen de dempers en de muur
4. laat de airco los, deze rust nu niet rechtstreeks tegen de muur maar er zit ook nog schuim tussen de muur en de dempers

Daarmee was het bij mij opgelost. Ik had toevallig wat van dat grijze isolatiespul liggen wat een beetje op een eierdoos lijkt. Ik hoorde ook tips over zwembadtegels of een oud schuursponsje. Iets in die trant moet je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-08 23:09
Graag wat advies voor de offertes die ik heb ontvangen voor mijn L/L warmtepompen:

Advies offertes vergelijken warmtepompen L/L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]
Ik zou het oplossen met IR terras panelen, een L/L WP is niet efficient omdat de serre een gatenkaas is.
Nog los van het feit dat je bij lucht/lucht WP een behoorlijke koudeval kunt krijgen van het glas.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 23-04-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
g00gle schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:52:
[...]

Zo te zien is er verder geen isolatie behalve enkel glas :D Ik denk dat het dweilen met de kraan open is als je hier een airco gaat ophangen om te verwarmen. Het lijkt me dat de warmte met bijna de zelfde snelheid weg zal lekken. Als je hierin al iets plaatst zou ik een flinke unit ophangen die redelijk wat verwarmingsvermogen heeft. En hou er rekening mee dat die aardig zal gaan blazen om het warm te krijgen (en houden). Misschien is het beter om het "stralingswarmte" te gaan werken, dus in de vorm van bijvoorbeeld een infrarood paneel?

Misschien kan je het een en ander uit rekenen, ik weet niet hoe tochtvrij alles is? Dat zou al heel veel kunnen schelen namelijk.
Panelen zijn 1cm - gehard glas, inclusief tochtstrips tussen de panelen.
Verder inderdaad geen isolatie. Wel zoveel mogelijk gebruik gemaakt van L-Profielen incl kit bij kieren tussen de overkapping & het huis.

Infrarood panelen hou ik inderdaad ook als een optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Gruijters schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:41:
[...]

Verder inderdaad geen isolatie. Wel zoveel mogelijk gebruik gemaakt van L-Profielen incl kit bij kieren tussen de overkapping & het huis.

Heb je iets van domotica :) ? Dan kan je een sensor in de serre plaatsen. het wordt weer koud aanstaande nacht (graadje of 2 hier). Als je dan de grafiek van de buitentemperatuur en die van de sensor over elkaar heen legt krijg je een idee hoe snel de serre zijn warmte verliest. Wordt de temperatuur lang vastgehouden dan is de isolatie goed, keldert de temperatuur net zo hard als de buitentemperatuur dan is er geen sprake van isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
asing schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:01:
[...]

Heb je iets van domotica :) ? Dan kan je een sensor in de serre plaatsen. het wordt weer koud aanstaande nacht (graadje of 2 hier). Als je dan de grafiek van de buitentemperatuur en die van de sensor over elkaar heen legt krijg je een idee hoe snel de serre zijn warmte verliest. Wordt de temperatuur lang vastgehouden dan is de isolatie goed, keldert de temperatuur net zo hard als de buitentemperatuur dan is er geen sprake van isolatie.
Ha! Daar had ik nog niet eens aan gedacht.... zie grafiek ;)

Houdt de warme best prima vast. Met name kijken na 20:00 uur - zonsondergang. +5 graden warmer gemid. tot 06:00 uur ochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW8in-DkbheqS6CgF1_wGgFVKXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmkKnK9PQElt43IlKQyhw4Xj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Gruijters schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:41:
[...]

Thermisch een zeef dus.

Met een paar IR panelen zal je de 'serre' wat meer kunnen gebruiken in de lente en herfst als je de panelen aan zet. Dat zal een aangenamer gevoel geven, maar het zal toch warm aan het hoofd en koud aan de voetjes zijn.

Daar een airco zetten zou ik nooit doen. Die zal in de winter vochtig worden en daardoor snel defect gaan. Maar ook nooit de ruimte goed warm krijgen.
En in de zomer zet je dat ding aan bij temperaturen van 40° en meer in die 'serre', en ofwel zit je in de luchtstroom en bevries je, ofwel zit je er naast en je voelt niks.

Je begrijpt ineens waarom ik zo'n serres vrijwel onbruikbaar vind tenzij ze geisoleerd worden en nog belangrijker uitgerust worden met een goede zonnewering.

Een airco werkt pas echt goed als je ze combineert met een goede zonnewering. Dan kan je de airco op laag vermogen laten draaien, en blijft het comfortabel. Als een airco op vol vermogen moet draaien, dan heb je veel lawaai, grote onaangename luchtstromen en een enorm verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Tommie12 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:10:
[...]

Thermisch een zeef dus.

Met een paar IR panelen zal je de 'serre' wat meer kunnen gebruiken in de lente en herfst als je de panelen aan zet. Dat zal een aangenamer gevoel geven, maar het zal toch warm aan het hoofd en koud aan de voetjes zijn.

Daar een airco zetten zou ik nooit doen. Die zal in de winter vochtig worden en daardoor snel defect gaan. Maar ook nooit de ruimte goed warm krijgen.
En in de zomer zet je dat ding aan bij temperaturen van 40° en meer in die 'serre', en ofwel zit je in de luchtstroom en bevries je, ofwel zit je er naast en je voelt niks.

Je begrijpt ineens waarom ik zo'n serres vrijwel onbruikbaar vind tenzij ze geisoleerd worden en nog belangrijker uitgerust worden met een goede zonnewering.

Een airco werkt pas echt goed als je ze combineert met een goede zonnewering. Dan kan je de airco op laag vermogen laten draaien, en blijft het comfortabel. Als een airco op vol vermogen moet draaien, dan heb je veel lawaai, grote onaangename luchtstromen en een enorm verbruik.
Zonnewering zit er ook in :) Was ik vergeten te melden in mijn laatste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Gruijters schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:07:
[...]

Ha! Daar had ik nog niet eens aan gedacht.... zie grafiek ;)

Houdt de warme best prima vast. Met name kijken na 20:00 uur - zonsondergang. +5 graden warmer gemid. tot 06:00 uur ochtend.

[Afbeelding]
kijk aan!

Wat te zien is dat je ergens rond 3 uur veel zon had, dan warmt het lekker op. Als ik het vergelijk met mijn slaapkamer waar ik niet verwarm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmrdVIFC8k984zf0K7HKdYvX4u8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/omhtbS1XQ4vUvbVYIkJBh8wL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlPb7o3khmX6If5wCBJ5TC57QE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lyPEPJFxsoFc8exb8P14Odkc.png?f=fotoalbum_large

dan zie je dat het lang duurt voor het afkoelt. Het is verder jaren 80 isolatie met alleen een nieuw kozijn met HR++ glas.

Ik denk dat je warmteverlies te groot is om dat te verwarmen zonder dat je erop leegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key

[Afbeelding]
Mijn kapper heeft zijn werkruimte in een proper uitbouw met HR++ glas en een airco daar hangen, werkt prima in de winter en zomer, maar die LG had wel moeite om in de koudste dagen de ruimte warm te houden.

Als dat enkel glas is kan je wel een airco ophangen maar verwacht geen wonder, opstoken tot 20 graden als het buiten overdag vriest gaat niet werken. In de zomer zou ik eerder alles open zetten. Maar in het voor/naseizoen kan je de zomer wel heel lang oprekken, tot het onder de nul zakt levert een airco een hele hoge piekvermogen met de juiste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd4fDwBcakGbdS-LmmbdKsWoBlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3FuU0gYSMyOkGxQazAJRJP7.png?f=fotoalbum_large

Zolang het buiten overdag boven de 8 graden zit kan je het binnen wel op 20 graden krijgen, dat is vorig jaar van half maart tot begin december, maar ook daarbuiten zijn er genoeg weken waar het zacht genoeg is. 's nachts niet aan laten, zonde van je stroom, en overdag zou ik ook alleen aanzetten als je er bent, voor snelle opwarming is een grote unit nodig.

Mijn advies is een single split met flink wat vermogen, kijk naar gewicht buitenunit en grootte compressor (vulling kg R32 en olie in ml). Bijvoorbeeld de MHI SRK50ZSX-W, let op de ZSX, die is 45 kg zwaar ipv de 36.5 van de goedkopere ZS. Of de 35 ZSX model, die is met 43.5 kg ook een zware jongen.

Daikin RXM-A is 36 kg t/m 3.5, 40 kg voor 4.2, en 49 kg voor 5.0. Dat is al heel wat beter dan 32 kg voor de 3.5 kW RXM-R, de vorige serie, die kon echt niet tegen kou, maar ik zou daar alleen de 4.2 / 5.0 kW versie overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:29

[Afbeelding]
Is het een serre of een tuinkamer?

Wij hebben een tuinkamer (aluminium constructie met glazen dak en schuifdeuren, tegen het huis aan), en hebben deze een heel enkele keer verwarmd in het verleden, met een soort petroleumkachel. Als ik nu nog zou willen verwarmen zou ik inderdaad voor infrarood kiezen. Maar wij verwarmen daar niet meer omdat het voor ons onlogisch is
Een airco ik er nooit gebruiken.

Mocht het een serre zijn (oa geïsoleerd), dan kan het wel een goede optie zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Yellos schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:51:
[...]

Ik had het zelfde. Op advies van een mede tweaker hier het volgende gedaan en het gebrom is weg:

De airco L beugel hangt van boven aan een horizontale plaat die aan de muur geschroefd is. Alleen de bovenkant zit dus vast maar de onderkant hangt vrij. Daar zitten ook je rubbere dempers die tegen de muur rusten. In kou wordt da rubber stugger waardoor het minder dempt.

1. vraag een vriend / familie / collega om je even te helpen
2. laat deze persoon de onderkant van de airco iets van de muur trekken (ENKELE CENTIMTERS!)
3. stop iets van schuim tussen de dempers en de muur
4. laat de airco los, deze rust nu niet rechtstreeks tegen de muur maar er zit ook nog schuim tussen de muur en de dempers

Daarmee was het bij mij opgelost. Ik had toevallig wat van dat grijze isolatiespul liggen wat een beetje op een eierdoos lijkt. Ik hoorde ook tips over zwembadtegels of een oud schuursponsje. Iets in die trant moet je hebben.
Geen slecht idee,
Dank je voor de tip!
Heb genoeg piepschuim liggen op mijn werk,
Daar eens mee proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Gruijters schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:07:
[...]
Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Je huis zelf heeft ook een vorm van warmteverlies. Een deel van die energie straalt de serre in die daardoor iets opwarmt.

Uiteindelijk keldert de temperatuur in de serre net zo hard als de temperatuur buiten. Verwarmen is om die reden niet zinvol.

Wat je wel kan doen als je toch lekker wilt zitten is een paar Stoovs kopen. https://nl.stoov.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-09 09:36
coolbvrobin schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:06:
[...]

Geen slecht idee,
Dank je voor de tip!
Heb genoeg piepschuim liggen op mijn werk,
Daar eens mee proberen :P
Ik noem letterlijk 3 dingen die zachter zijn dan piepschuim :P maar goed, misschien werkt piepschuim ook wel.. houd ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Yellos
@coolbvrobin

Ik zou hem op "springveren" zetten en de standaard rubbers tussenuit halen.
(voorbeeld even kijken hoe zwaar je buitenunit is, ze zijn er in verschillende soorten).

Als je materialen tussen de muur en L beugel doet loop je risico dat de buitenunit niet waterpas te stellen is.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 23-04-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 12:43

[Afbeelding]
ik heb er een airco in hangen, werkt echt perfect :) Hij is alleen wel constant aan het draaien maar verwarmd super snel en daarna hoor je hem terugschalen en later op een laag pitje pruttelen

[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 23-04-2024 16:41 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Speedfightserv schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:39:
[...]

ik heb er een airco in hangen, werkt echt perfect :) Hij is alleen wel constant aan het draaien maar verwarmd super snel en daarna hoor je hem terugschalen en later op een laag pitje pruttelen
Goed om te horen dat je er goede ervaringen mee hebt. Ik snap dat het meer vermogen kost van de airco in een dergelijke ruimte maar ik wil het alleen gebruiken in momenten dat ik er daadwerkelijk ben. Ik heb een flink domotica systeem waarbij ik de airco ook kan integreren zodat ik er op een meest efficiënte manier er gebruik van kan maken (in hoeverre je kan spreken over efficiëntie met een airco icm een dicht gezette overkapping 😇)

Hoeveel vermogen heb jij er hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Nu online
Zackito schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:24:
[...]

Bij mij een iets andere situatie, ik moet sowieso heel de muur stuccen. Voorheen was dit een kleine kast op overloop maar die gaan we slopen en daar hangen we airco op. Dus ik moet eerst de muur dus netjes af stuccen voordat ik iets kan ophangen.
Je kan toch alle leidingen en kabels al voorzien alvorens te stuccen? Je kan eveneens eventueel werken met een airco inbouwbox waar je afvoer etc al in verwerkt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
MXMan schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:59:
[...]

Je kan toch alle leidingen en kabels al voorzien alvorens te stuccen? Je kan eveneens eventueel werken met een airco inbouwbox waar je afvoer etc al in verwerkt zit.
Ja alleen hoe sluit ik dat makkelijk aan na de het stuccen? Het makkelijkste is om op de binnenunit te monteren en daarna pas de leidingen in te voeren toch?

Airco inbouw box ga ik eens opzoeken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Nu online
Zackito schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:55:
[...]

Ja alleen hoe sluit ik dat makkelijk aan na de het stuccen? Het makkelijkste is om op de binnenunit te monteren en daarna pas de leidingen in te voeren toch?

Airco inbouw box ga ik eens opzoeken. Bedankt voor de tip!

Hier kan je zien hoe dit in de praktijk werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 12:43
Gruijters schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:55:
[...]

Goed om te horen dat je er goede ervaringen mee hebt. Ik snap dat het meer vermogen kost van de airco in een dergelijke ruimte maar ik wil het alleen gebruiken in momenten dat ik er daadwerkelijk ben. Ik heb een flink domotica systeem waarbij ik de airco ook kan integreren zodat ik er op een meest efficiënte manier er gebruik van kan maken (in hoeverre je kan spreken over efficiëntie met een airco icm een dicht gezette overkapping 😇)

Hoeveel vermogen heb jij er hangen?
2.5kw op een ruimte van 6 bij 4

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 104% gewijzigd door mr_evil08 op 24-04-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 12:46

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Edit; wrong topic.

[ Voor 95% gewijzigd door master_viper op 24-04-2024 09:47 ]

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
master_viper schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:31:
Zit even met t volgende:

Heb een opstelling, standalone Elga Ace, met parellelbuffer, dus extra pomp. Nu schakelt straks, wanneer t echt ooit zomer wordt, de pomp in de Ace uit. Ik zoek echter een methode om, naast handmatig, de extra pomp automatisch mee te laten gaan. Helaas kan ik de gegevens van de Ace nog niet uitlezen, iig niet de pompsnelheid in de unit zelf. Iemand een idee om deze effectief mee te laten gaan met de ingebouwde pomp?
Vraag het in het L/W topic. Dit is L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Op aanraden van hier zojuist de bestelling gedaan.
Een mooi klusje voor volgende week.
De inbedrijfstelling komen ze doen voor 160euro.
(Woonkamer)

1 x Mitsubishi Heavy industries SRK/SRC35ZS-W 12 000 BTU 3.5KW

1 x Aansluit set 3 meter 2.5 / 3.5kw 9000 / 12 000 Btu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
Ruud888 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:00:
(Woonkamer)

Netjes! Via waar heb je het in bedrijfstellen geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ruud888 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:00:
(Woonkamer)

Zou je jouw ervaring met in bedrijf stellen kunnen delen. Ik heb echt een superslechte ervaring mee. Installateurs uit de buurt willen niet komen en die wel willen komen rekenen bizar veel, doen het niet volgens de voorschriften van stek en blijkt ook nog eens niet juist gedaan te zijn waardoor alles opnieuw moet.

Meestal eenmansbedrijven die alleen de BRL200 hebben terwijl ze ook BRL100 in bezit moeten hebben.

Voor die prijs zal die er geen koppelingen aan solderen. Let wel op dat je niet de koppeling van Aircotube gebruikt. Deze zijn meestal niet zo lekker gemaakt en klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ben net ook weer bezig met een tweede airco installeren. Dit keer een Heavy Industries. :)

Gekocht bij aircovivo en iemand uit vroomshoop gaat inbedrijfstelling doen. Duurder dan 160 euro, maar laatste keer was hij zeker een uur bezig met alles checken, afpersen, vacuum, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
Zackito schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:29:
[...]

Netjes! Via waar heb je het in bedrijfstellen geregeld?
Airco-inside uit Dordrecht.
In de regio kost het160euro.

Airco-Xtra uit Hardinxveld kan je ook is benaderen voor de in bedrijfstelling. Is wel duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
LED-Maniak schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:57:
Ben net ook weer bezig met een tweede airco installeren. Dit keer een Heavy Industries. :)

Gekocht bij aircovivo en iemand uit vroomshoop gaat inbedrijfstelling doen. Duurder dan 160 euro, maar laatste keer was hij zeker een uur bezig met alles checken, afpersen, vacuum, etc.
Beste kerel die van best aircovivo (best airco).
Denk dat je het in bedrijf stellen via Marktplaats hebt? Die heeft ook BRL100 zoals het hoort en zou ik zelf een goed gevoel bij hebben. Die alleen BRL200 hebben doen of niet bijvullen of kopen het gas in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Willempie27 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:17:
[...]

Beste kerel die van best aircovivo (best airco).
Denk dat je het in bedrijf stellen via Marktplaats hebt? Die heeft ook BRL100 zoals het hoort en zou ik zelf een goed gevoel bij hebben. Die alleen BRL200 hebben doen of niet bijvullen of kopen het gas in het buitenland.
Aircovivo is een stuk goedkoper dan de anderen en incl. wifi modules, dus ik was eerst wat sceptisch. Maar topper inderdaad!

Koelewijn voor in bedrijf stelling. Via google gevonden. Heeft de andere ME airco gefixt.

Alleen ik zit nu met de uitdaging dat ik een stukje onder de dakpannen moet, zelf kom ik het dak niet op, mij te hoog en schuin.. alleen dat doet koelewijn dus niet, dus moet ik iemand anders gaan zoeken. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
LED-Maniak schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:21:
[...]

Aircovivo is een stuk goedkoper dan de anderen en incl. wifi modules, dus ik was eerst wat sceptisch. Maar topper inderdaad!

Koelewijn voor in bedrijf stelling. Via google gevonden. Heeft de andere ME airco gefixt.

Alleen ik zit nu met de uitdaging dat ik een stukje onder de dakpannen moet, zelf kom ik het dak niet op, mij te hoog en schuin.. alleen dat doet koelewijn dus niet, dus moet ik iemand anders gaan zoeken. :/
Ik heb hem ook tussen de pannen door (oud hollandse) en dat ging prima zonder dakdoorvoer. Zeker wel een condenspomp nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Willempie27 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:25:
[...]

Ik heb hem ook tussen de pannen door (oud hollandse) en dat ging prima zonder dakdoorvoer. Zeker wel een condenspomp nodig?
Dus gewoon over je dak in plaats van onder de pannen? Dit zijn denk ik sneldekpannen. Ik moet 3 meter omhoog op het dak zelf. Onder de panlatten is geen ruimte, dus moeten de panlatten ingezaagd worden.
Is alleen de koelleidingen en stroomkabels, geen condensafvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
LED-Maniak schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:21:
[...]

Ik heb straks alles vanaf 1 leveranciers laten doen. (Airco-inside)
Lijkt mij ook beter invb de garantie .

Mitsubishi Heavy industries SRK/SRC35ZS-W 12 000 BTU 3.5KW

Totaal 1200euro kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud888 op 25-04-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ruud888 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:35:
[...]

Ik heb straks alles vanaf 1 leveranciers laten doen. (Airco-inside)
Lijkt mij ook beter invb de garantie .

Mitsubishi Heavy industries SRK/SRC35ZS-W 12 000 BTU 3.5KW

Totaal 1200euro kwijt.
Dit is een dual split met redelijk lange leidingen en dus veel goot werk. Kosten voor installatie zouden rond de 2000 euro zijn(vanaf 1700+variabel voor extra leiding lengte en dak) excl. de units. Dus als ik driekwart van het werk kan doen(ik hoef nu alleen nog over het dak), dan scheelt dat véél geld. De inbedrijfsteller levert zelf geen airco's.

5 jaar garantie is er gewoon als ik zorg voor een meetrapport van de inbedrijfsteller. Heb ik nagevraagd.

Daarnaast heb ik er al twee geïnstalleerd op een wat makkelijker huis dus weet wel zo'n beetje hoe het werkt.

Maar goed.. alleen dat dak dus.

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 25-04-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:57
Ik weet niet zeker of dit eigen topic waardig is maar misschien dat iemand met me mee kan denken of wat advies kan geven.

Ik heb een tijdje geleden een airco installateur over de vloer gehad in de eerste instantie voor mijn werk/hobby kamer (ruimte boven garage) en gelijk laten kijken naar de mogelijkheden op onze 1 verdieping (4 slaapkamers).

Inmiddels draait op de werkkamer naar tevredenheid een MHI 2.5 airco voor verwarming en koeling.

Ik kreeg voor de 1e verdieping advies voor 2 x een mulitsplit met ieder een 2kw airco. Ik kon me daar wel in vinden.

We hebben de winter aangekeken om te kijken of de 1e verdieping echt nodig is om te verwarming maar het blijkt van wel (ook na extra isolatie tussen de 1e verdieping en de vliering). Voordeel is dat we ook gelijk kunnen koelen in de zomer. We willen in de eerste instantie dus kijken naar 2 x een 4kw multisplit buitenunit met in totaal 4 x een 2kw binnen unit op iedere kamer.

Plaatsing is wel een dingetje, op de grond zou voor ons aan de zijkant van het huis de voorkeur hebben, maar dat is maar 2,5 tot 3 meter tot de erfgrens. Ik vermoed dat dat wat krap wordt ivm 45/40db eis. Huis van de buren staat nog 3 meter verder maar toch. Blijft theoretisch teveel DB's op de erfgrens denk ik (nog niet nagerekend).

Andere optie is aan de (achter) gevel, zodat de afstand tot de erfgrens wordt vergroot en minder leidingwerk aan de gevel zelf nodig is (leidingen moeten op de vliering uitkomen zodat we vanuit daar naar de slaapkamers toekunnen was het idee). Nadeel is dat hiervoor een vergunning nodig is, hierover ben ik al met de gemeente in gesprek. Bijkomend nadeel zou resonantie aan de gevel kunnen zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik weet ook niet of er een vergunning gegeven gaat worden, en of ik dan 2 units mag plaatsen of maar 1(dat hoor ik hopelijk nog). Als er maar 1 buitenunit aan de gevel geplaatst mag worden dan zou ik ook moeten kijken naar een 4 split unit ipv 2 duo split units. Wat ook weer andere nadelen zou kunnen hebben (kosten, bij uitval werkt op geen enkele kamer meer de airco).

Iemand anders ook voor een soortgelijke keuze gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Pauwl schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:45:
Ik weet niet zeker of dit eigen topic waardig is maar misschien dat iemand met me mee kan denken of wat advies kan geven.

Ik heb een tijdje geleden een airco installateur over de vloer gehad in de eerste instantie voor mijn werk/hobby kamer (ruimte boven garage) en gelijk laten kijken naar de mogelijkheden op onze 1 verdieping (4 slaapkamers).

Inmiddels draait op de werkkamer naar tevredenheid een MHI 2.5 airco voor verwarming en koeling.

Ik kreeg voor de 1e verdieping advies voor 2 x een mulitsplit met ieder een 2kw airco. Ik kon me daar wel in vinden.

We hebben de winter aangekeken om te kijken of de 1e verdieping echt nodig is om te verwarming maar het blijkt van wel (ook na extra isolatie tussen de 1e verdieping en de vliering). Voordeel is dat we ook gelijk kunnen koelen in de zomer. We willen in de eerste instantie dus kijken naar 2 x een 4kw multisplit buitenunit met in totaal 4 x een 2kw binnen unit op iedere kamer.

Plaatsing is wel een dingetje, op de grond zou voor ons aan de zijkant van het huis de voorkeur hebben, maar dat is maar 2,5 tot 3 meter tot de erfgrens. Ik vermoed dat dat wat krap wordt ivm 45/40db eis. Huis van de buren staat nog 3 meter verder maar toch. Blijft theoretisch teveel DB's op de erfgrens denk ik (nog niet nagerekend).

Andere optie is aan de (achter) gevel, zodat de afstand tot de erfgrens wordt vergroot en minder leidingwerk aan de gevel zelf nodig is (leidingen moeten op de vliering uitkomen zodat we vanuit daar naar de slaapkamers toekunnen was het idee). Nadeel is dat hiervoor een vergunning nodig is, hierover ben ik al met de gemeente in gesprek. Bijkomend nadeel zou resonantie aan de gevel kunnen zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik weet ook niet of er een vergunning gegeven gaat worden, en of ik dan 2 units mag plaatsen of maar 1(dat hoor ik hopelijk nog). Als er maar 1 buitenunit aan de gevel geplaatst mag worden dan zou ik ook moeten kijken naar een 4 split unit ipv 2 duo split units. Wat ook weer andere nadelen zou kunnen hebben (kosten, bij uitval werkt op geen enkele kamer meer de airco).

Iemand anders ook voor een soortgelijke keuze gestaan?
Aan de achterzijde op de grond is geen optie?
1 airco aan de muur aan de achterzijde is toegestaan ook zonder vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
Achterzijde op de grond kan wel, maar heeft minder onze voorkeur. Dan zou ik de andere unit aan de voorkant ergens op de grond moeten plaatsen bij 2 units maar daar zitten veel border/bloembakken. Of ook in dit geval kiezen voor 1 grote multisplit met de voor en nadelen die daarbij horen.

Weet je zeker dat je 1 unit aan de achterzijde van de gevel mag plaatsen?

Mijn gemeente (Harlingen) gaf de optie tot 1 meter hoog met een max van 2m2 oppervlakte mag vergunningsvrij (ook aan de voorkant), voor al het andere zou een vergunning nodig zijn. Ik zie wel wat verschillen per gemeente dat maakt het niet makkelijker. Helaas reageren ze ook allemaal erg traag en telefonisch is het niet veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:03
Hi allen,

Wij zijn ons aan het oriënteren op een warmtepomp en hebben ook de lucht/lucht meegenomen in onze overwegingen. Waar ik zelf een beetje bang voor ben is een koude vloer. Nu hebben we op onze radiatoren, om de afgifte te vergroten, zelfbouw ventilatoren zitten die een flinke hoeveelheid lucht kunnen verplaatsen. Heeft iemand een idee of het aanzetten van de ventilatoren terwijl we zouden verwarmen met de airco kan helpen om een koude vloer te voorkomen?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Djvdb schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:24:
Hi allen,

Wij zijn ons aan het oriënteren op een warmtepomp en hebben ook de lucht/lucht meegenomen in onze overwegingen. Waar ik zelf een beetje bang voor ben is een koude vloer. Nu hebben we op onze radiatoren, om de afgifte te vergroten, zelfbouw ventilatoren zitten die een flinke hoeveelheid lucht kunnen verplaatsen. Heeft iemand een idee of het aanzetten van de ventilatoren terwijl we zouden verwarmen met de airco kan helpen om een koude vloer te voorkomen?
Dat gaat echt niks doen. Je vloer gaat daar gewoon niet van opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:03
Glashelder schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:29:
[...]

Dat gaat echt niks doen. Je vloer gaat daar gewoon niet van opwarmen.
Ik dacht meer dat het iets zou helpen omdat je dan de koudste lucht vanaf de vloer omhoog stuurt.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Hi allen,

Dan zou ik eerder aanprutsen met een plafond ventilator op winterstand, koude vloer is een eigenschap van een wandairco.

De vloer wordt een stuk kouder dan stoken met radiatoren of vloerverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 25-04-2024 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hi allen,

Ligt er helemaal aan hoe je stookt. Adhoc = koude vloer. Net als ik 24/7 op 20/21 graden. Geen centje pijn. Vloer net even voor je gemeten met IR Thermometer hier.....21 graden. :*) Net als mijn muren overigens. Kosten vandaag tot nu toe 4,5 kWh op 60m2 voor je beeldvorming.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 25-04-2024 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Djvdb schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:31:
[...]

Ik dacht meer dat het iets zou helpen omdat je dan de koudste lucht vanaf de vloer omhoog stuurt.
Dat beetje lucht wat je verplaatst heeft niet genoeg warmte energie om enig effect te hebben op de vloer. Als je nagaat met vloerverwarming hoeveel kW je erin moet pompen dan schat ik in dat die kleine hoeveelheid lucht echt nauwelijks een effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:53:
[...]

Ligt er helemaal aan hoe je stookt. Adhoc = koude vloer. Net als ik 24/7 op 20/21 graden. Geen centje pijn. Vloer net even voor je gemeten met IR Thermometer hier.....21 graden. :*) Net als mijn muren overigens. Kosten vandaag tot nu toe 4,5 kWh op 60m2 voor je beeldvorming.
Huh dat is bijna mijn weekverbruik nu met ad hoc. Maar hij heeft maar 2 keer kort in de nacht gedraaid.

Vloer 19.6, wand met buur 1, 19.6, buur 2, 20.4, plafond 20.6. Voor dat laatste graad verschil ga ik niet een dag lang in de herrie zitten.

Komende nacht is stroom relatief duur met 24.3 cent, even uurtje of 3 verwarmen dan, moet weer genoeg zijn. Vanaf zaterdag wordt het overdag weer warmer, hopelijk zonnig ook, ik stook liever met 15 cent/kWh en 100% echt groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Djvdb schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:31:
[...]

Het is afhankelijk van je vloer en je airco.

Heb je een houten vloer (ik heb planken) dan heb je eigenlijk geen last van een koude vloer. Heb je een tegelvloer dan is die eigenlijk niet warm te stoken.

Hetzelfde met een hoge airco, warme lucht stijgt op dus dat doet niets voor je vloer. Een vloermodel werkt wel want die blaast de warme lucht over de vloer. Dat werkt bij mij prima. Als je een tegelvloer hebt zal het een stuk minder aangenaam zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
w00key schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:21:
[...]

Huh dat is bijna mijn weekverbruik nu met ad hoc. Maar hij heeft maar 2 keer kort in de nacht gedraaid.

Vloer 19.6, wand met buur 1, 19.6, buur 2, 20.4, plafond 20.6. Voor dat laatste graad verschil ga ik niet een dag lang in de herrie zitten.

Komende nacht is stroom relatief duur met 24.3 cent, even uurtje of 3 verwarmen dan, moet weer genoeg zijn. Vanaf zaterdag wordt het overdag weer warmer, hopelijk zonnig ook, ik stook liever met 15 cent/kWh en 100% echt groen.
Ik ben geen zuinigheid freak. Comfort? Ja. Panelen deden vandaag met dit slechte weer nog 20kWh, dus groen. Het zal me een zorg zijn. Lang leven salderen met een Ferraris. *O* NB: ik heb juist geen herrie zoals jij het noemt (eigenlijk wel want ik stoor me altijd aan de fan, hoe laag ook), ook niet in de winter omdat het hier altijd op laag niveau pruttelt. 1400 kWh voor een heel stookseizoen op 140m2 huis met 5500kWh zonnepanelen opbrengst, 100% groen. ;)

Zal ik het nog erger maken. Staat nu op 22 graden setpoint en bijna 21,5 binnen. Dan voelt het pas net als met HR Ketel vind ik gelijkwaardig. 20 graden HR Ketel = 21 L/L 21 graden HR Ketel= 22 graden L/L.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 25-04-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Pauwl schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:00:
Achterzijde op de grond kan wel, maar heeft minder onze voorkeur. Dan zou ik de andere unit aan de voorkant ergens op de grond moeten plaatsen bij 2 units maar daar zitten veel border/bloembakken. Of ook in dit geval kiezen voor 1 grote multisplit met de voor en nadelen die daarbij horen.

Weet je zeker dat je 1 unit aan de achterzijde van de gevel mag plaatsen?

Mijn gemeente (Harlingen) gaf de optie tot 1 meter hoog met een max van 2m2 oppervlakte mag vergunningsvrij (ook aan de voorkant), voor al het andere zou een vergunning nodig zijn. Ik zie wel wat verschillen per gemeente dat maakt het niet makkelijker. Helaas reageren ze ook allemaal erg traag en telefonisch is het niet veel beter.
Er zijn landelijke regels. Alleen bij bijv. een monumentaal pand.

Ik citeer van de bron https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR23621/1

Aan een gevel van een woning:

-
de airco-unit moet worden geplaatst aan de achtergevel van de woning;

-
er mag maximaal 1 airco-unit aan deze gevel aanwezig zijn;

-
de oppervlakte van de airco-unit mag maximaal 0,5 m² bedragen;

-
de afstand van de airco-unit tot de perceelsgrens moet tenminste 1 m bedragen.

Op of nabij de grond bij een woning

-
er mag maximaal 1 airco-unit op of nabij de grond aanwezig zijn;

-
de oppervlakte van de airco-unit mag maximaal 0,5 m² bedragen;

-
de afstand van de airco-unit tot de perceelsgrens moet tenminste 1 m bedragen;

-
de bovenkant van de airco-unit mag zich op maximaal 80 cm vanaf aansluitend maaiveld bevinden;

-
de airco-unit moet visueel zijn weggewerkt. Het ‘wegwerken’ dient bij voorkeur plaats te vinden door beplanting, welke ook bij de aanleg ervan hoger moet zijn dan de airco-unit;

-
De unit mag in ieder geval niet zichtbaar zijn vanaf de weg of het openbaar groen.

Op het dak van een woning

-
het aanbrengen van een airco op een hellend dak is nooit van niet-ingrijpende aard;

-
er mag maximaal 1 airco-unit op het dak aanwezig zijn;

-
de afstand van de airco-unit tot de perceelsgrens moet tenminste 1 m bedragen;

-
de afstand van de airco-unit tot de dakrand moet tenminste 1 m bedragen;

-
de airco-unit mag niet zichtbaar zijn vanaf de weg of het openbaar groen.

Opgemerkt dient te worden dat wanneer het pand waaraan de airco wordt bevestigd een monument betreft en/of is gelegen in een beschermd stads- of dorpsgezicht, er toch een lichte bouwvergunning nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Willempie27 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 01:21:
[...]

Er zijn landelijke regels. Alleen bij bijv. een monumentaal pand.

Ik citeer van de bron https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR23621/1
[..]
Dat is geen landelijke regelgeving
Op 27 mei 2008 heeft het college van B&W van de gemeente Meerssen de ...
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stein heeft

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
Ik zat er ook al naar te kijken.
Harlingen heeft verder niets specifieks vastgelegd dus zal het moeten doen met een vergunning als ik iets wil wat niet valt onder de landelijke vergunningsvrije regels. Dat is dus even afwachten hoe haalbaar die aanvragen zijn.

Ik was ook meer benieuwd of er andere tweakers zijn die voor een soort gelijke keus stonden qua opstelling en wat die gekozen hebben. Op de grond of toch aan de gevel, 2 x een multisplit of toch 1 grote, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Wirf schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:16:
[...]

Dat is geen landelijke regelgeving

[...]

[...]
Oef 2008 zou oud al, dat had ik niet eens gezien. De regels van bouw zijn een stuk soepeler geworden.

@Pauwl Op https://www.omgevingsloket.nl/ je een check doen maar volgens mij is overal het antwoord hetzelfde. Waterschappen en Gemeente navragen. Wat waterschappen er mee te maken heeft weet ik ook niet.
Ik dacht zelf dat je altijd 1 airco van max 0.5m³ mag plaatsten aan de achtergevel maar kan geen bron meer vinden. Je mag de helft van je tuin bebouwen dus als je hem los op de grond zet zal het zeker geen probleem opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:53:
[...]

De IR meter geeft een vertekend beeld, jij vind het prima en daar is niks mis mee.

Airco verwarming = koude vloer, ook 24/7, dat komt doordat de luchttemperatuur hoger is dan wat de objecten zijn, de mens voelt dat als kou, hetzelfde als bij glas zitten ondanks de IR meter het tegendeel aangeeft op glas(geen ventilatieroosters aanwezig).

Zou dat niet het geval zijn dan verwarm je niet of kent je huis geen warmteverlies, dat laatste is onmogelijk tenzij je onderburen hebt die stoken.

Gemiddeld is de lucht 30 graden dan voelt een vloer van 21 graden als koud.
(Type vloer heeft ook invloed natuurlijk zoals tappijt).

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 26-04-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:40:
[...]

Zal ik het nog erger maken. Staat nu op 22 graden setpoint en bijna 21,5 binnen. Dan voelt het pas net als met HR Ketel vind ik gelijkwaardig. 20 graden HR Ketel = 21 L/L 21 graden HR Ketel= 22 graden L/L.
Dat krijg je als je dat ding de hele dag laat blazen, dan voel je toch een luchtstroom. Die staat gewoon uit hier, met 20+ graden is het gewoon 100% equivalent aan stoken met een CV ketel tot 20 graden met nul ventilator geblaas. Beter zelfs, ook radiatoren zorgen voor convectie als het aan staat.

Dit doe je echt helemaal zelf door met dit weer 24/7 te verwarmen :+

Verwarmen doe ik in vertrekken waar niemand aanwezig is sinds half maart en temperatuur boven de 15 graden is gekomen. Zo slecht zijn aircos nou ook weer niet in snel warm stoken van een vertrek, die doet het veel sneller dan de CV die begrensd is via instelling op 3.7 kW. Ik draai de mijne op 25% power level, 2.5 x 25% = ~625W. Ergens tussen de 500 en 1000W pruttelt de buitenunit heel tevreden op lage toerental met enorme hoeveelheid warmte uit de unit binnen.
Pagina: 1 ... 88 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic