Pauwl schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:00:
Achterzijde op de grond kan wel, maar heeft minder onze voorkeur. Dan zou ik de andere unit aan de voorkant ergens op de grond moeten plaatsen bij 2 units maar daar zitten veel border/bloembakken. Of ook in dit geval kiezen voor 1 grote multisplit met de voor en nadelen die daarbij horen.
Weet je zeker dat je 1 unit aan de achterzijde van de gevel mag plaatsen?
Mijn gemeente (Harlingen) gaf de optie tot 1 meter hoog met een max van 2m2 oppervlakte mag vergunningsvrij (ook aan de voorkant), voor al het andere zou een vergunning nodig zijn. Ik zie wel wat verschillen per gemeente dat maakt het niet makkelijker. Helaas reageren ze ook allemaal erg traag en telefonisch is het niet veel beter.
Er zijn landelijke regels. Alleen bij bijv. een monumentaal pand.
Ik citeer van de bron
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR23621/1
Aan een gevel van een woning:
-
de airco-unit moet worden geplaatst aan de achtergevel van de woning;
-
er mag maximaal 1 airco-unit aan deze gevel aanwezig zijn;
-
de oppervlakte van de airco-unit mag maximaal 0,5 m² bedragen;
-
de afstand van de airco-unit tot de perceelsgrens moet tenminste 1 m bedragen.
Op of nabij de grond bij een woning
-
er mag maximaal 1 airco-unit op of nabij de grond aanwezig zijn;
-
de oppervlakte van de airco-unit mag maximaal 0,5 m² bedragen;
-
de afstand van de airco-unit tot de perceelsgrens moet tenminste 1 m bedragen;
-
de bovenkant van de airco-unit mag zich op maximaal 80 cm vanaf aansluitend maaiveld bevinden;
-
de airco-unit moet visueel zijn weggewerkt. Het ‘wegwerken’ dient bij voorkeur plaats te vinden door beplanting, welke ook bij de aanleg ervan hoger moet zijn dan de airco-unit;
-
De unit mag in ieder geval niet zichtbaar zijn vanaf de weg of het openbaar groen.
Op het dak van een woning
-
het aanbrengen van een airco op een hellend dak is nooit van niet-ingrijpende aard;
-
er mag maximaal 1 airco-unit op het dak aanwezig zijn;
-
de afstand van de airco-unit tot de perceelsgrens moet tenminste 1 m bedragen;
-
de afstand van de airco-unit tot de dakrand moet tenminste 1 m bedragen;
-
de airco-unit mag niet zichtbaar zijn vanaf de weg of het openbaar groen.
Opgemerkt dient te worden dat wanneer het pand waaraan de airco wordt bevestigd een monument betreft en/of is gelegen in een beschermd stads- of dorpsgezicht, er toch een lichte bouwvergunning nodig is.