Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:48
Ik heb 4 offertes ontvangen voor het huis dat we net gekocht hebben, allemaal van installateurs van warmtepompen en heb enkel van 1 merk opgevraagd, om zo niet opperen met peren hoeven te vergelijken. Het gaat om L/L warmtepompen van Mitsubishi Electric. De bovenverdieping telt 4 vergelijkbare kamers (+ een badkamer). De benedenverdieping waar verwarmd moet worden zijn een woonkamer van 4x8, een keuken (die aansluit via een deuropening op de woonkamer) van 4x4 en een veranda die afgesloten is, maar zowel toegangkelijk is via de keuken (met buitendeur) als via de woonkamer (raam van 2m breed) van ook 4x4.

In de woonkamer staat momenteel een recente pelletkachel die we momenteel gebruiken om de hele benedenverdieping te verwarmen (met uitzondering van de veranda). De bestaande accumulatieverwarming die er stond hebben we reeds verwijderd.

Voor de meeste ruimtes gebruiken zowat alle installateurs dezelfde toestellen, echter zit er soms wat verschil op. De ene zei bij het plaatsbezoek om wat overschot te nemen, andere zeiden dan net het omgekeerde...
Ook kwa comfort en geluid werd er vermeld om rekening te houden met een iets zwaarder toestel, omdat een lichter toestel misschien wel de ruimte kan verwarmen, maar steeds "harder" moet draaien, wat meer geluid en verbruik zou opleveren.

Ter info: voor de woonkamer en keuken werd er steeds voor vloermodellen gekozen, volgens alle 4 omdat dit beter comfort biedt, "beter" en stiller werkt t.o.v wandmodellen etc. Voor de veranda kreeg ik van alle 4 de vrije keuze, de ene stelde ook een vloermodel voor omdat de aansluiting samenkomen met het vloermodel van de keuken en omdat dan elk toestel op de benedenverdieping hetzelfde (vloer)model is, anderen stelden dan weer gewoon een wandmodel voor. Ook worden alle leidingen van de benedenverdieping voorzien vanuit de kruipkelder, de buitenunits (waarvan telkens 1 hyperhearing) worden voorzien op een sokkel langs de rechterzijde van het huis.
Het huis is ook gelegen in België (Pajottenland), waar men hier dus meestal ME gebruikt i.p.v. MHI.

Woonkamer: 2 stelden de KT50VG voor, 2 anderen de KT 35VG
Keuken: 3 stellen de KT25VG voor, 1 andere de KT35VG
Veranda: 1 KT25VG, 1 AY42VG, 1 AY35VG, 1 AY25VG
Kamers: 3 stellen de AY25VG voor, 1 stelt de AY15VG voor op alle kamers
Buitenunit 1: 3 stellen de 4F83VFHZ voor, de andere de MXZ5F102
Buitenunit 2: 1 4F72VF4, 1 6F120VF2, 1 4F80V, 1 MXZ2F53

In deze voorstellen heb ik steeds deze onderlijnd dewelke de installateur mijn voorkeur heeft. Ik zeg niet dat deze de juiste toestellen/vermogen voorstelt, maar hij is wel de persoon die de meeste input gaf, nadruk legt op comfort, geluid etc. Hij haalde steeds aan dat ook andere toestellen de woonkamer etc. kunnen verwarmen, maar bleef hameren op het feit dat comfort voor hem ook geluid/gezoem is. Het is een man die reeds 30 jaar in de branche zit en zijn eigen bedrijf heeft. Zoals de meesten installeert hij ook andere merken, en vroeger was het vaak Daikin, echter de laatste 10 jaar helt het over naar ME. Voor zijn eerste plaatsbezoek had hij me reeds meerdere mails gestuurd met zijn gerealiseerde werken, alsook voor hem "fout/verkeerd" geplaatste toestellen van andere installateurs, om aan te tonen dat je niet zomaar zenders wat kan plaatsen voor een goedkope prijs. Was ook 1 van de enige die de buitenunits niet op een gevel wil plaatsen (voor trillingen, hoe minimaal het ook maar is), net zoals de leidingen (voor het lelijke zicht) tenzij het uiteraard niet anders kan, of de klant het nadrukkelijk wenst.

Het is wel momenteel de duurste offerte, als heeft hij me wel laten weten dat we nog 1 en ander kunnen bespreken of aanpassen (of zelf reeds werken uitvoeren om de offerte te drukken).
Hij heeft ook als enige gevraagd om de offertes van de andere eens door te sturen, maar zonder hun naam, logo prijzen, puur om te kijken wat zij van toestellen voorstellen.

Idealiter voor hem had hij voor de woonkamer wel 2 vloermodellen willen plaatsen (1 langs elke zijde van de kamer en weeral puur voor comfort), echter is er maar 1 muur waar de toestellen kunnen staan, en zal dit een raar zicht zijn, ook voor hem. Aangezien er een pelletkachel staat en aan de ander kant waar er geen vloermodel staat wel de keuken is waar ook een vloermodel staat en deze deur vaak gewoon open zal staan, denkt hij wel dat de ruimte voldoen kan opgewarmd worden, zijn vrees is enkel dat we dan gaan klagen over het lawaai/gezoem, en dat wil hij echt vermijden. Hij zegt ook dat hij volgend jaar gewoon wil langskomen voor een onderhoud en wil horen dat alles perfect is, en niet wil horen van" we zijn tevreden, maar..." die "maar" wil hij dus ten allen koste vermijden.

Graag jullie input/advies/bedenkingen aub...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Benodigd vermogen hier berekenen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

En onderhoud? Welk onderhoud? WP heeft nauwelijks onderhoud nodig. Ik stook hier al 4 jaar zonder enig onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Visuele inspectie en filters schoonmaken is onderhoud wat ik toch minimaal jaarlijks zelf doe. Ik zou mensen niet aanraden om 4 jaar te stoken zonder enig onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Martin7182 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:08:
Visuele inspectie en filters schoonmaken is onderhoud wat ik toch minimaal jaarlijks zelf doe. Ik zou mensen niet aanraden om 4 jaar te stoken zonder enig onderhoud.
Ik heb het over het zogenaamde onderhoud van installateurs. ;) Als ik dat zo doen a €150,- per unit kan ik net zo goed gas gaan stoken met 3 units. Een goed geinstalleerde installatie lekt nooit en verliest dus geen koelmiddel waar installateurs je bang voor maken. Onderhoud door monteurs is een verdienmodel.

Het enige wat ik doe is de buitenunit eens afpoetsen met een doekje (ooit eens open gemaakt en ververvuiling intern is te verwaarlozen), lekbak binnenunit ontsmetten met kunstgebit reinigingstabletten en de binnenunit buitenkant poetsen en de filters reinigen daarvan. Ik heb zelfs nog nooit de binnenunit condensor gereinigd en is nog hagelnieuw. NB: filters reinig ik in het stookseizoen toch zeker 1 x per 2 maanden dus 1 x per jaar door een monteur is dan weer te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:40
Desperation schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:13:
[...]

De bestaande accumulatieverwarming die er stond hebben we reeds verwijderd.

[...]

Het huis is ook gelegen in België (Pajottenland), waar men hier dus meestal ME gebruikt i.p.v. MHI.

[...]
Een bestaande woning die voordien was voorzien van accumulatieverwarming, wat is ongeveer het bouwjaar van de woning en hoe staat het met de isolatie?

Het is inderdaad verstandig om een merk te nemen waar lokale installateurs mee bekend zijn.

Onderhoud stelt inderdaad niet veel voor en kun je veelal prima zelf. Met enige regelmaat de filters reinigen en eens per jaar met de tuinslang de lamellen van de buitenunit afspoelen. Afhankelijk van de optredende vervuiling zul je de ventilatorrol van de binnenunits elk jaar of elke twee jaar met een penseel / kwast moeten reinigen. Zelf heb ik nog nooit een lekbaktablet nodig gehad maar andere mensen leggen er standaard een in de lekbak. Verder kent een lucht/lucht warmtepomp geen onderhoud. Het koelcircuit is een gesloten systeem en is derhalve onderhoudsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:48
FrankHe schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:28:
[...]

Een bestaande woning die voordien was voorzien van accumulatieverwarming, wat is ongeveer het bouwjaar van de woning en hoe staat het met de isolatie?

Het is inderdaad verstandig om een merk te nemen waar lokale installateurs mee bekend zijn.

Onderhoud stelt inderdaad niet veel voor en kun je veelal prima zelf. Met enige regelmaat de filters reinigen en eens per jaar met de tuinslang de lamellen van de buitenunit afspoelen. Afhankelijk van de optredende vervuiling zul je de ventilatorrol van de binnenunits elk jaar of elke twee jaar met een penseel / kwast moeten reinigen. Zelf heb ik nog nooit een lekbaktablet nodig gehad maar andere mensen leggen er standaard een in de lekbak. Verder kent een lucht/lucht warmtepomp geen onderhoud. Het koelcircuit is een gesloten systeem en is derhalve onderhoudsvrij.
Bouwjaar is 1992. Zolder en kruipkelder werden recent geïsoleerd. Het is nu niet dat hij specifiek zei dat hij volgend jaar het onderhoud moet komen doen, hij bedoelde eerder: "als ik moet terugkomen is het voor een onderhoud te doen, niet voor een herstelling of iets aan te passen, bij te plaatsen ofzo, omdat ik niet tevreden zou zijn... ;)
Pagina: 1