Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:16:
[...]

De IR meter geeft een vertekend beeld, jij vind het prima en daar is niks mis mee.

Airco verwarming = koude vloer, ook 24/7, dat komt doordat de luchttemperatuur hoger is dan wat de objecten zijn, de mens voelt dat als kou, hetzelfde als bij glas zitten ondanks de IR meter het tegendeel aangeeft op glas(geen ventilatieroosters aanwezig).

Zou dat niet het geval zijn dan verwarm je niet of kent je huis geen warmteverlies, dat laatste is onmogelijk tenzij je onderburen hebt die stoken.

Gemiddeld is de lucht 30 graden dan voelt een vloer van 21 graden als koud.
(Type vloer heeft ook invloed natuurlijk zoals tappijt).
Vloerisolatie doet heel veel. Mijn betonnen betegelde vloer had 0,0 isolatie (Rc=0,15). Sinds ik 10cm PUR eronder heb laten spuiten (afgelopen november) blijft de warmte merkbaar beter in de vloer hangen.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
barta123 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:08:
[...]

Vloerisolatie doet heel veel. Mijn betonnen betegelde vloer had 0,0 isolatie (Rc=0,15). Sinds ik 10cm PUR eronder heb laten spuiten (afgelopen november) blijft de warmte merkbaar beter in de vloer hangen.
Klopt vloerisolatie geeft een verbetering, tegenover radiatoren die meerdere afgiftepunten heeft of vloerverwarming blijft het aanmerkelijk kouder.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 26-04-2024 13:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
w00key schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:20:
[...]

Dat krijg je als je dat ding de hele dag laat blazen, dan voel je toch een luchtstroom. Die staat gewoon uit hier, met 20+ graden is het gewoon 100% equivalent aan stoken met een CV ketel tot 20 graden met nul ventilator geblaas. Beter zelfs, ook radiatoren zorgen voor convectie als het aan staat.

Dit doe je echt helemaal zelf door met dit weer 24/7 te verwarmen :+

Verwarmen doe ik in vertrekken waar niemand aanwezig is sinds half maart en temperatuur boven de 15 graden is gekomen. Zo slecht zijn aircos nou ook weer niet in snel warm stoken van een vertrek, die doet het veel sneller dan de CV die begrensd is via instelling op 3.7 kW. Ik draai de mijne op 25% power level, 2.5 x 25% = ~625W. Ergens tussen de 500 en 1000W pruttelt de buitenunit heel tevreden op lage toerental met enorme hoeveelheid warmte uit de unit binnen.
Zullen we de discussie tussen Adhoc en continu verwarmen niet opnieuw starten?
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:27
elektriekert schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:47:
[...]

Zullen we de discussie tussen Adhoc en continu verwarmen niet opnieuw starten?
O-)
Nou, *knip* daar gaan we de discussie niet heentrekken.
Comfort blijft subjectief, accepteer dat.

[ Voor 37% gewijzigd door Proton_ op 26-04-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
barta123 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:08:
[...]

Wij leggen iedere winter een 3x4m vloerkleed neer met isolatie er onder en een plafondwaaier.
Als het vriest dan blijft de airco in de nacht aan op 17graden.
Zo blijft de vloer ende wanden warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Wij hebben vorige week onze eerste airco installateur over de vloer gehad. We hadden hem uitgenodigd voor een offerte. Wij willen onze huiskamer 8.5x5.2x2.6 (114m3), een slaapkamer1 3x3.5x2.3(24 m3) en nog een slaapkamer2 3.5x5.2x2.3 (42 m3) verwarmen en koelen.
Slaapkamer 2 zit aan de voorkant van het huis en we willen daar liever geen leidingen en kasten aan de gevel en in de voortuin. Daar komt mogelijk een Innova monoblock.
Slaapkamer1 zit achter en zit qua toekomstig leidingwerk op dezelfde plek als de huiskamer. Beiden in de achtertuin in dezelfde hoek.
De slaapkamers zullen in de winter nauwelijks echt verwarmd worden. Enkel als het heel koud wordt wellicht. Daar is het vooral voor de zomer bedoeld. Het huis is verder voorzien van HR++ glas en komt uit 1978 met de bij die tijd passende isolatie (steenwol)

De installateur deed de suggestie om in de huiskamer een 7 kW (LG) unit te plaatsen en deze dan op een multisplit buiitenunit te plaatsen om vanuit daar ook de slaapkamer1 te voorzien.
Voor mijn gevoel is dat best veel. Een veel gebruikte formule is het aantal m3 keer 50Watt. Als ik dat doe voor de huiskamer kom ik op 5750 Watt uit. De multisplit voelen we wel iets voor aangezien onze achtertuin niet erg groot is. Wel vraag ik me af hoe heftig bleeding bij bijvoorbeeld Daikin nu echt is.
Ik neig overigens meer naar Daikin icm Faikin ESP32. Wil op termijn de AC gaan matchen met zonneopbrengst en dergelijke.

Als ik de Koevlaasformule pak dan komt ik met ons gasverbruik (zonder fornuis en warmwater) op ~400 m3 uit.
400 x 8 / 1650 = 2 kW ( en hier zit dan ook een beetje verwarming badkamer, WC etc bij )

Ik heb op dit moment geen idee wat wijsheid is.

[ Voor 6% gewijzigd door pk128934 op 27-04-2024 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
pk128934 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 02:54:
Wij hebben vorige week onze eerste airco installateur over de vloer gehad. We hadden hem uitgenodigd voor een offerte. Wij willen onze huiskamer 8.5x5.2x2.6 (114m3), een slaapkamer1 3x3.5x2.3(24 m3) en nog een slaapkamer2 3.5x5.2x2.3 (42 m3) verwarmen en koelen.
Slaapkamer 2 zit aan de voorkant van het huis en we willen daar liever geen leidingen en kasten aan de gevel en in de voortuin. Daar komt mogelijk een Innova monoblock.
Slaapkamer1 zit achter en zit qua toekomstig leidingwerk op dezelfde plek als de huiskamer. Beiden in de achtertuin in dezelfde hoek.
De slaapkamers zullen in de winter nauwelijks echt verwarmd worden. Enkel als het heel koud wordt wellicht. Daar is het vooral voor de zomer bedoeld. Het huis is verder voorzien van HR++ glas en komt uit 1978 met de bij die tijd passende isolatie (steenwol)

De installateur deed de suggestie om in de huiskamer een 7 kW (LG) unit te plaatsen en deze dan op een multisplit buiitenunit te plaatsen om vanuit daar ook de slaapkamer1 te voorzien.
Voor mijn gevoel is dat best veel. Een veel gebruikte formule is het aantal m3 keer 50Watt. Als ik dat doe voor de huiskamer kom ik op 5750 Watt uit. De multisplit voelen we wel iets voor aangezien onze achtertuin niet erg groot is. Wel vraag ik me af hoe heftig bleeding bij bijvoorbeeld Daikin nu echt is.
Ik neig overigens meer naar Daikin icm Faikin ESP32. Wil op termijn de AC gaan matchen met zonneopbrengst en dergelijke.

Als ik de Koevlaasformule pak dan komt ik met ons gasverbruik (zonder fornuis en warmwater) op ~400 m3 uit.
400 x 8 / 1650 = 2 kW ( en hier zit dan ook een beetje verwarming badkamer, WC etc bij )

Ik heb op dit moment geen idee wat wijsheid is.
Je gebruikt 400m3 per jaar?
Hier een hoekhuis (redelijk geïsoleerd), in de woonkeuken hangt een 4,2kW Daikin(145m3 inhoud) op een 5kW multisplit buitenunit. Op de slaapkamer van 35m2 hangt een 2,5kW.

Ik zou een 3,5 neerhangen (mits die even ver kan terug regelen als de 2,5kW)

7kW is echt overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
elektriekert schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:15:
[...]

Je gebruikt 400m3 per jaar?
Hier een hoekhuis (redelijk geïsoleerd), in de woonkeuken hangt een 4,2kW Daikin(145m3 inhoud) op een 5kW multisplit buitenunit. Op de slaapkamer van 35m2 hangt een 2,5kW.

Ik zou een 3,5 neerhangen (mits die even ver kan terug regelen als de 2,5kW)

7kW is echt overkill
Klopt we gebruiken 400m3 per jaar. Dit jaar zal het wat meer zijn door de lang aanhoudende winter op dit moment. Moet er wel bij zeggen dat ons CV water tegenwoordig een flink stuk lager staat en we stoken het huis ook niet op naar 21 graden, maar eerder naar 19. Dus misschien vertekent dat ook.
Ik weet niet of een airco dat gedrag straks zal aanpassen ivm hoe een airco werkt ofzo. Feit is wel dat we geen grote golfbewegingen in temperatuur willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
pk128934 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:51:
[...]

Klopt we gebruiken 400m3 per jaar. Dit jaar zal het wat meer zijn door de lang aanhoudende winter op dit moment. Moet er wel bij zeggen dat ons CV water tegenwoordig een flink stuk lager staat en we stoken het huis ook niet op naar 21 graden, maar eerder naar 19. Dus misschien vertekent dat ook.
Ik weet niet of een airco dat gedrag straks zal aanpassen ivm hoe een airco werkt ofzo. Feit is wel dat we geen grote golfbewegingen in temperatuur willen.
Je gebruikt een 7kW alleen als je wil dat je de toko binnen 10 minuten van 15 naar 21 wil hebben.
Ik heb eens een verkoper van een bedrijf aan de telefoon gehad.

Ik vroeg of ze ook rekening hielden met de isolatie en dergelijke… ah ja meneer, daar hebben we het zometeen over.
Wat is de inhoud van de ruimte was de vraag… ah ja, dan heeft u minimaal een 5kW nodig….
Ja maar ik heb een warmteverliesberekening gemaakt….(zei ik)
Ja maar ons advies is toch echt een 5kW minimaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
[...]

Vorig jaar was het ook nog lang koud hoor.
Als je zo weinig verbruikt zou je dan niet eerder een L/W warmtepomp nemen? Dan heb je ook gelijk warm water. Dan is gelijk het huis warm en zit je aan de voorkant niet met een monoblock.
Als je tuin klein is denk dan ook aan het geluid naar de buren. Een zwaardere unit van hetzelfde type maakt meer geluid. En een monoblok is al helemaal luidruchtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
Willempie27 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:30:
[...]

Vorig jaar was het ook nog lang koud hoor.
Als je zo weinig verbruikt zou je dan niet eerder een L/W warmtepomp nemen? Dan heb je ook gelijk warm water. Dan is gelijk het huis warm en zit je aan de voorkant niet met een monoblock.
Als je tuin klein is denk dan ook aan het geluid naar de buren. Een zwaardere unit van hetzelfde type maakt meer geluid. En een monoblok is al helemaal luidruchtig.
Een L/W exercitie heb ik al eens gedaan. Geen vloerverwarming/buffer helaas en ook niet de ruimte om een buffervat te plaatsen. De vloer eruit hakken is nog geen optie omdat die er nog niet zo lang in ligt.
Destijds wel naar een monoblock met CV aansluiting gekeken, maar dat werd ook afgeraden ivm geen buffer. Ook hier op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
pk128934 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:42:
[...]

Een L/W exercitie heb ik al eens gedaan. Geen vloerverwarming/buffer helaas en ook niet de ruimte om een buffervat te plaatsen. De vloer eruit hakken is nog geen optie omdat die er nog niet zo lang in ligt.
Destijds wel naar een monoblock met CV aansluiting gekeken, maar dat werd ook afgeraden ivm geen buffer. Ook hier op Tweakers.
Om misschien iets een idee te krijgen.
Mijn woonkamer heeft een 3.5 op 80m³ wat meer als voldoende is.
Slaapkamers van 23m³ met elk een 2.0 maar is veel te zwaar
Slaapkamer / werkkamer 43m³ hangt ook een 2.0 wat prima is. Het is wel een houten opbouw op de noordkant dus ook nog best koud.

De woonkamer is een hoekhuis en uit 1900 met oude houten kozijnen en oud dubbel glas. En stook voorheen ongeveer 900 tot 1300 kuub. Ik heb voor MHI gekozen.
Dus die 7kW lijkt me dan ook echt aan de zware kant.
Als je met een multisplit aan de gang wil gaan hou dan ook rekening met defrosten in de winter. Als je 24/7 wilt gaan verwarmen en je slaapkamer zit ook op die mulitsplit ga je hem daar wel horen borrelen in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Met 400m3 per jaar ga je niet snel voordeel hebben van een WP in welke vorm dan ook. Ik heb al zeer weinig voordeel van een L/L met oud verbruik van 500m3 per jaar met hout stook en 700m3 zonder houtstook voor verwarmen (1200m3 incl SWW en koken). https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Wil je er toch 1 bereken dan hier je benodigd vermogen. https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Een 7 is volkomen onzinnig.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 27-04-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 07:01
Ik ben me aan het oriënteren op de installatie van een airco. Er gaat waarschijnlijk een 3.5 kW Mitsubishi Heavy Industries single-split unit geplaatst worden. Nu zit ik voornamelijk met het vraagstuk: hoe en wat qua aansluiting op de meterkast.

De MHI heeft een max. Amperage (piekvermogen?) van 9 Watt volgens de specsheet, dus zo'n 2.100 kW maximaal. Nu heb ik 3 opties volgens mij:
  1. Aansluiten op de bestaande groep van de aanbouw. Hierop zitten een aantal WCD's (met daarop een aantal apparaten met laag verbruik aangesloten), 3 lampen en elektrische 2 rolluiken.
  2. Aansluiten op een eigen groep in de bestaande meterkast. Er zit al een groep met alleen een WCD aangesloten waarop de apparaten in de meterkast aangesloten zijn (modem, router, etc.). Deze groep zou hiervoor gebruikt kunnen worden.
  3. Aansluiten op een eigen aardlekautomaat in een uitbreidingsmodule in de meterkast.
Ik zit te dubben en kom er niet helemaal uit wat te doen. De twijfel zit hem voornamelijk in de volgende punten:
  • In principe is optie 3 vergelijkbaar met optie 2. De enige twijfel die ik hierbij heb is dat de groep met de WCD in de meterkast op dit moment de 5e groep op de aardlekschakelaar is, en ik kan daar geen eenduidig advies over vinden. De meeste informatie die ik vind, geeft aan dat 4 de max is voor een aardlekschakelaar. Ik heb ook informatie gevonden dat dit in de afgelopen jaren is losgelaten, en de elektricien die deze aanpassing vorig jaar heeft gemaakt gaf aan dat dit geen probleem was.
  • De WCD in de meterkast is nu dus een eigen groep, maar mocht het toch beter zijn om aan die 4 groepen per aardlekschakelaar vast te houden, dan is die vrij snel overgezet op een andere groep. Deze aanpassing is gedaan zodat de apparatuur in de meterkast niet uit hoeft/gaat als een andere groep (handmatig) uitgeschakeld wordt.
  • We plaatsen nu dus een single-split 3.5 kW. Over een aantal jaren (op zijn vroegst) kan daar mogelijk een tweede single-split 2.5 kW bij komen. Ik wil het nu niet onnodig over-engineeren, dus ik wil de aanpassingen die nu nodig zijn doorvoeren en niet teveel rekening houden met een mogelijke toekomstige aanpassing. Maar wat zou het beste zijn met het oog op deze eventuele toekomstige aanpassing? Als ik kies voor een aparte groep, kunnen daar 2 single-splits op in de toekomst? Of is het dan beter om die sowieso van elkaar te scheiden in aparte groepen (al dan niet op een bestaande groep)?
Ik ben van plan om na het weekend een elektricien te vragen voor advies, maar ben ook benieuwd wat mensen hier adviseren.

[ Voor 12% gewijzigd door Phontana op 27-04-2024 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Phontana schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:15:
Ik ben me aan het oriënteren op de installatie van een airco. Er gaat waarschijnlijk een 3.5 kW Mitsubishi Heavy Industries single-split unit geplaatst worden. Nu zit ik voornamelijk met het vraagstuk: hoe en wat qua aansluiting op de meterkast.

De MHI heeft een max. Amperage (piekvermogen?) van 9 Watt volgens de specsheet, dus zo'n 2.100 kW maximaal. Nu heb ik 3 opties volgens mij:
  1. Aansluiten op de bestaande groep van de aanbouw. Hierop zitten een aantal WCD's (met daarop een aantal apparaten met laag verbruik aangesloten), 3 lampen en elektrische 2 rolluiken.
  2. Aansluiten op een eigen groep in de bestaande meterkast. Er zit al een groep met alleen een WCD aangesloten waarop de apparaten in de meterkast aangesloten zijn (modem, router, etc.). Deze groep zou hiervoor gebruikt kunnen worden.
  3. Aansluiten op een eigen aardlekautomaat in een uitbreidingsmodule in de meterkast.
Ik zit te dubben en kom er niet helemaal uit wat te doen. De twijfel zit hem voornamelijk in de volgende punten:
  • In principe is optie 3 vergelijkbaar met optie 2. De enige twijfel die ik hierbij heb is dat de groep met de WCD in de meterkast op dit moment de 5e groep op de aardlekschakelaar is, en ik kan daar geen eenduidig advies over vinden. De meeste informatie die ik vind, geeft aan dat 4 de max is voor een aardlekschakelaar. Ik heb ook informatie gevonden dat dit in de afgelopen jaren is losgelaten, en de elektricien die deze aanpassing vorig jaar heeft gemaakt gaf aan dat dit geen probleem was.
  • De WCD in de meterkast is nu dus een eigen groep, maar mocht het toch beter zijn om aan die 4 groepen per aardlekschakelaar vast te houden, dan is die vrij snel overgezet op een andere groep. Deze aanpassing is gedaan zodat de apparatuur in de meterkast niet uit hoeft/gaat als een andere groep (handmatig) uitgeschakeld wordt.
  • We plaatsen nu dus een single-split 3.5 kW. Over een aantal jaren (op zijn vroegst) kan daar mogelijk een tweede single-split 2.5 kW bij komen. Ik wil het nu niet onnodig over-engineeren, dus ik wil de aanpassingen die nu nodig zijn doorvoeren en niet teveel rekening houden met een mogelijke toekomstige aanpassing. Maar wat zou het beste zijn met het oog op deze eventuele toekomstige aanpassing? Als ik kies voor een aparte groep, kunnen daar 2 single-splits op in de toekomst? Of is het dan beter om die sowieso van elkaar te scheiden in aparte groepen (al dan niet op een bestaande groep)?
Ik ben van plan om na het weekend een elektricien te vragen voor advies, maar ben ook benieuwd wat mensen hier adviseren.
Volgens mij is het max inderdaad 4. Als de lekstroom te hoog wordt kan deze de aardlekschaklaar ten onrechte triggeren. Weet je zeker dat er niet 1 Aardlekautomaat zit. Dan zou het er wel gewoon 4 kunnen zijn achter de aardlekschakelaar. Optie 1 en 2 komen op hetzelfde neer. Als er al een buitenstopcontact zit zou ik hem daar op doen. Moet je nog allerlei kabels gaan trekken dan zou ik hem ook direct op een nieuwe groep doen als daar ruimte voor is. Als je breede automaten hebt zou je ze ook nog voor 2 smalle kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
Willempie27 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:23:
[...]

Volgens mij is het max inderdaad 4. Als de lekstroom te hoog wordt kan deze de aardlekschaklaar ten onrechte triggeren. Weet je zeker dat er niet 1 Aardlekautomaat zit. Dan zou het er wel gewoon 4 kunnen zijn achter de aardlekschakelaar. Optie 1 en 2 komen op hetzelfde neer. Als er al een buitenstopcontact zit zou ik hem daar op doen. Moet je nog allerlei kabels gaan trekken dan zou ik hem ook direct op een nieuwe groep doen als daar ruimte voor is. Als je breede automaten hebt zou je ze ook nog voor 2 smalle kunnen vervangen.
Dit is de situatie nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja3Cbfxv3kI1KsE2tdYXGFRBM7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eA1HiSTNtQrCoIAokJPUd6L.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten inderdaad nog oudere, brede schakelaars in de linker kast. Die zouden vervangen kunnen worden voor smallere, waardoor er ruime komt voor bijv. een dubbele aardlekautomaat.

Ik heb de optie om vanuit een blinddoos naast een bestaand stopcontact van binnenuit de kabels door te trekken naar buiten in het geval van aansluiten op de groep van de aanbouw. Via die blinddoos gaat nu een ethernet kabel naar een camera, maar die kan weg. Van daaruit is het een paar centimeter tot op het dak, dus de netste oplossing qua wegwerken van de kabels. Als ik voor de optie van een nieuwe groep kies, kan ik het hele traject waar nu de ethernet van de camera in ligt gebruiken, dus het laatste stuk van het traject is sowieso hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@Phontana Ik had geen enkele mogelijkheid om aparte groepen te maken ivm geen kruipruimte etc. Alle units 4,2 beneden en 2 en 2,5 boven zitten al 4 jaar op bestaande groepen (en dus stroompunten in de desbetreffende kamers) op een old fashion meterkast uit 1978. Nog nooit problemen mee gehad. Niet moeilijker maken dan nodig is. NB: ik knal zelfs 5500W er doorheen terug met mijn zonnepanelen.

Reken maar eens terug wat een 3,5 met Cop 2 (vorst) maximaal vraagt aan stroom. Bijna niets dus.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 27-04-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
MotorBeast schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:07:
[...]

Met 400m3 per jaar ga je niet snel voordeel hebben van een WP in welke vorm dan ook. Ik heb al zeer weinig voordeel van een L/L met oud verbruik van 500m3 per jaar met hout stook en 700m3 zonder houtstook voor verwarmen (1200m3 incl SWW en koken). https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Wil je er toch 1 bereken dan hier je benodigd vermogen. https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Een 7 is volkomen onzinnig.
Dankje. Ik moet eens gaan kijken hoe dat reken ding werkt en of ik alles kan achterhalen voor mijn huis. Als ik van de airco’s een echte business case zou moeten maken, dan zouden ze er inderdaad niet komen. Koelen is fijn, verwarmen handig. De zonnepanelen hebben de komende jaren nog heel veel gesaldeerde overproductie. Dat helpt een beetje. Maar op terugverdienen reken ik niet perse.

Ik vraag me af of ik bij die verliesberekening ook het hele huis in moet voeren of gewoon enkel de ruimtes waar het om gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door pk128934 op 27-04-2024 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
@Phontana Die helemaal recht C16 is zeker de kookgroep? Als dat het geval is dan telt die voor 1 groep en zitten er dus gewoon 4 op de aardlek.

Ik heb 3 x 2kW units op een 16A groep en dat gaat ook prima. En zoals @MotorBeast zegt. Het draait maar even op max en zo snel knalt die niet eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
pk128934 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:45:
[...]

Dankje. Ik moet eens gaan kijken hoe dat reken ding werkt en of ik alles kan achterhalen voor mijn huis. Als ik van de airco’s een echte business case zou moeten maken, dan zouden ze er inderdaad niet komen. Koelen is fijn, verwarmen handig. De zonnepanelen hebben de komende jaren nog heel veel gesaldeerde overproductie. Dat helpt een beetje. Maar op terugverdienen reken ik niet perse.

Ik vraag me af of ik bij die verliesberekening ook het hele huis in moet voeren of gewoon enkel de ruimtes waar het om gaat.
Alleen ruimte A gebruiken. Immers hangt een L/L in 1 ruimte. Als je meerdere ruimtes wil gaan voorzien dan meerdere berekeningen maken middels ruimte A. Rest ruimtes laat je op 0 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
pjotter1965 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:51:
Hoevaak laten jullie nog onderhoud doen aan de CV ketel ?
Voorheen kwamen ze bij om de 2 jaar , gasverbruik was destijds 1300 m3

Sinds gebruik L/L warmtepomp 250 m3

Blijkbaar is onderhoud niet verplicht gesteld in de gasketelwet, maar ik wil natuurlijk wel een veilige thuissituatie.
( ook weet ik niet of mijn verzekering nog eisen stelt )
Daarom maar even hier de vraag…..wat doen jullie ?

https://www.energiewacht....elwet-vanaf-1-april-2023#
Hier ook wel benieuwd naar wat anderen doen.
Voor de plaatsing van L/L was het verbruik 1500m3 (warm water + verwarming) en werd er iedere anderhalf jaar onderhoud gepleegd aan de CV ketel (uit 2016). Nu wordt de ketel enkel gebruikt voor warm water (altijd 60gr dus), alles met elkaar 300m3 op jaarbasis.

Onderhouds interval vergroten?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:19:
[...]

Hier ook wel benieuwd naar wat anderen doen.
Voor de plaatsing van L/L was het verbruik 1500m3 (warm water + verwarming) en werd er iedere anderhalf jaar onderhoud gepleegd aan de CV ketel (uit 2016). Nu wordt de ketel enkel gebruikt voor warm water (altijd 60gr dus), alles met elkaar 300m3 op jaarbasis.

Onderhouds interval vergroten?
Schrik niet. Ik zit op laatste beurt ketel 6 jaar geleden. >:) Daarvoor zat ik met zo'n 900m3 per jaar op 1x per 4 jaar. Abbo heb ik al 30 jaar niet. Nooit gehad.

Onderhoudskosten L/L na 4 jaar: €0,-

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 27-04-2024 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

MotorBeast schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:25:
Onderhoudskosten L/L na 4 jaar: €0,-
Leugens, je koopt er gebitsreinigingstabletten voor :p.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Termy schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:40:
[...]

Leugens, je koopt er gebitsreinigingstabletten voor :p.
Die waren voor de caravan waterleidingen, afgeleide kostenpost die op de balans van kamperen staat. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Yellos schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:42:
[...]

Ik noem letterlijk 3 dingen die zachter zijn dan piepschuim :P maar goed, misschien werkt piepschuim ook wel.. houd ons op de hoogte.
@mr_evil08

Sorry voor het lang wachten,
Ik heb de veren pas gisteren binnen gekregen, DHL had een onggelukje gehad met hun bus, dus duurde de levering wat langer dan normaal.
En sorry bedoelde eerder een soort schuim.

Iedergeval het zit eronder. Heb een mini test gedaan.
De balk trilt in iedergeval minder dan van te voren, vanacht eens testen als ik hem kan horen!

Nogmaals bedankt voor alle tips!
Mocht dat schuimt toch niet goed zijn werk doen, ga ik eens zoeken naar een zwembad mat

Ik zal er vanacht een nachtje op slapen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_MnxHF6iW-5tcHWFjD4NGxusko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbQk3SWqFzJOCsgW1QrrNslZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RnPxi7RiZPtNoE8lkkMNP3zN0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyLKCewc7oDtREkMk7U2rZEw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
Willempie27 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:51:
@Phontana Die helemaal recht C16 is zeker de kookgroep? Als dat het geval is dan telt die voor 1 groep en zitten er dus gewoon 4 op de aardlek.

Ik heb 3 x 2kW units op een 16A groep en dat gaat ook prima. En zoals @MotorBeast zegt. Het draait maar even op max en zo snel knalt die niet eruit.
Die helemaal rechts is de groep waar alleen die WCD in de meterkast op zit. Die er links naast is die voor de schuur, en die er weer naast voor de aanbouw. Een kookgroep hebben we niet hier, we koken nog op gas.

Ik zag vanmorgen ook dat die rechtse 2 C16 waren en de rest B16, en ik weet niet zo goed waarom de elektricien deze keuze gemaakt heeft vorig jaar. Ik kan het nog eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
MotorBeast schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:03:
[...]

Alleen ruimte A gebruiken. Immers hangt een L/L in 1 ruimte. Als je meerdere ruimtes wil gaan voorzien dan meerdere berekeningen maken middels ruimte A. Rest ruimtes laat je op 0 staan.
Ik heb zojuist alles berekend:
Woonkamer: 3.44 kW verwarmingsvraag waarvan 1.7/1.28/0.46 kW transmissieverlies/ventilatieverlies/thermische massa opwarming.
Slaapkamer 1: 1.13 kW waarvan 0.77/0.26/0.09
Slaapkamer 2: 1.73 kW waarvan 1.11/0.46/0.17

De 7 kW is dus inderdaad erg hoog. Ventilatieverlies is op basis van volledig natuurlijke ventilatie (roosters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
coolbvrobin schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:06:
[...]

@mr_evil08

Sorry voor het lang wachten,
Ik heb de veren pas gisteren binnen gekregen, DHL had een onggelukje gehad met hun bus, dus duurde de levering wat langer dan normaal.
En sorry bedoelde eerder een soort schuim.

Iedergeval het zit eronder. Heb een mini test gedaan.
De balk trilt in iedergeval minder dan van te voren, vanacht eens testen als ik hem kan horen!

Nogmaals bedankt voor alle tips!
Mocht dat schuimt toch niet goed zijn werk doen, ga ik eens zoeken naar een zwembad mat

Ik zal er vanacht een nachtje op slapen :+
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb die ophangstrip niet gebruikt.
Ik heb die beide ophangbeugels rechtstreeks op de muur geboord met fischer pluggen en rvs houtdraadbouten.
Zit ook niks van demping tussen de beugels en de muur gewoon stijve verbinding.
Onder de buitenunit zitten de meegeleverde rubbers.
Het hangt aan een halfsteens muur met klamp zonder noemenswaardige isolatie.

En ik heb hem werkelijk nog nooit kunnen horen terwijl mijn luie stoel aan de andere kant van die muur staat.
Nog heb ik de waf of onze oudste erover gehoord en die laatste hoort werkelijk alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7rq9vBIzEcHYGBNHRVZhhwetIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAAzZoDZjqmy5i8QNQPFguCT.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
pk128934 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:23:
[...]

Ik heb zojuist alles berekend:
Woonkamer: 3.44 kW verwarmingsvraag waarvan 1.7/1.28/0.46 kW transmissieverlies/ventilatieverlies/thermische massa opwarming.
Slaapkamer 1: 1.13 kW waarvan 0.77/0.26/0.09
Slaapkamer 2: 1.73 kW waarvan 1.11/0.46/0.17

De 7 kW is dus inderdaad erg hoog. Ventilatieverlies is op basis van volledig natuurlijke ventilatie (roosters).
En dat is bij -10 neem ik aan? Bij koelen heb je overigens altijd minder nodig dus daar geen zorgen over hebben. Wordt weer een leuk gesprek met de installateur. ;) NB: geen LG Multi nemen. Werkt niet lekker met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
MotorBeast schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:56:
[...]

En dat is bij -10 neem ik aan? Bij koelen heb je overigens altijd minder nodig dus daar geen zorgen over hebben. Wordt weer een leuk gesprek met de installateur. ;) NB: geen LG Multi nemen. Werkt niet lekker met verwarmen.
Ik heb het met -8 berekend (de getallen die je hier ziet) en met -10. Geen grote verschillen waardoor ik in een andere categorie airco ga vallen. Ik heb hem daarstraks een mail gestuurd. Ben benieuwd.
Nu met deze berekening ook gelijk wat voeding voor de nog komende installateurs.

Nav jullie berichten ook aan de twijfel geraakt over de monoblock. Dat zou dan misschien toch een normale split moeten worden. Op de grond in de voortuin. Maar de normen van afstand van de erfgrens zijn dan onhaalbaar. Perceel is 5.4m breed en voor de voordeur (je komt uit het huis in de breedte richting van het perceel) heb je nog 3 meter. Wil je nog in en uit huis willen, heb je wat ruimte nodig en kom je toch wel erg dichtbij de erfgrens. Omkastingen schijnen goed te kunnen werken, maar de wondertjes kosten al gauw 2k lees ik. Hoe hebben jullie dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Ronald.42 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:35:
[...]

Ik heb die ophangstrip niet gebruikt.
Ik heb die beide ophangbeugels rechtstreeks op de muur geboord met fischer pluggen en rvs houtdraadbouten.
Zit ook niks van demping tussen de beugels en de muur gewoon stijve verbinding.
Onder de buitenunit zitten de meegeleverde rubbers.
Het hangt aan een halfsteens muur met klamp zonder noemenswaardige isolatie.

En ik heb hem werkelijk nog nooit kunnen horen terwijl mijn luie stoel aan de andere kant van die muur staat.
Nog heb ik de waf of onze oudste erover gehoord en die laatste hoort werkelijk alles.

[Afbeelding]
En dat trilt niet door?
Mischien een optie voor de volgende unit.
Ik heb alvast 2de set van die veren gekocht voor de 2de unit dus die gebruik ik zo wie zo
(was de originele dempers toch al verloren, unit is 5 jaar oud 8)7)
Was zo wie zo aan het denken voor dempende plugs en wat extra rubber/soort schuim achter de metalen balken te plakken ter demping, maar mischien is dat niet nodig
Als dat ook goed werk hoe die bij jou hangt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
coolbvrobin schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:17:
[...]

En dat trilt niet door?
Mischien een optie voor de volgende unit.
Ik heb alvast 2de set van die veren gekocht voor de 2de unit dus die gebruik ik zo wie zo
(was de originele dempers toch al verloren, unit is 5 jaar oud 8)7)
Was zo wie zo aan het denken voor dempende plugs en wat extra rubber/soort schuim achter de metalen balken te plakken ter demping, maar mischien is dat niet nodig
Als dat ook goed werk hoe die bij jou hangt!
Nee we horen binnen echt helemaal niks.
Afgelopen winter heeft hij de boven verdieping keurig op 20 graden of warmer gehouden.
Meestal in de ochtend als iedereen wakker is gaan alle ramen boven open, lekker doorwaaien.
In de loop van de middag rond 15 uur de boel dicht en de airco aan.
Dan was het soms nog maar 10 graden of kouder boven.
Dus dan mocht de airco echt wel even aan het werk.
Buiten hoor je dan echt wel wat herrie als dat ding half dicht gevroren is.

Ik denk dat die stijve verbinding geen ruimte laat voor trillende resonerende zaken.

Maar goed n=1 natuurlijk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
Ronald.42 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:22:
[...]

Nee we horen binnen echt helemaal niks.
Afgelopen winter heeft hij de boven verdieping keurig op 20 graden of warmer gehouden.
Meestal in de ochtend als iedereen wakker is gaan alle ramen boven open, lekker doorwaaien.
In de loop van de middag rond 15 uur de boel dicht en de airco aan.
Dan was het soms nog maar 10 graden of kouder boven.
Dus dan mocht de airco echt wel even aan het werk.
Buiten hoor je dan echt wel wat herrie als dat ding half dicht gevroren is.

Ik denk dat die stijve verbinding geen ruimte laat voor trillende resonerende zaken.

Maar goed n=1 natuurlijk.
Oké, ja zal eens er over nadenken met de 2de unit na een nachtje test draaien van de andere :P
Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
pk128934 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:15:
[...]

Ik heb het met -8 berekend (de getallen die je hier ziet) en met -10. Geen grote verschillen waardoor ik in een andere categorie airco ga vallen. Ik heb hem daarstraks een mail gestuurd. Ben benieuwd.
Nu met deze berekening ook gelijk wat voeding voor de nog komende installateurs.

Nav jullie berichten ook aan de twijfel geraakt over de monoblock. Dat zou dan misschien toch een normale split moeten worden. Op de grond in de voortuin. Maar de normen van afstand van de erfgrens zijn dan onhaalbaar. Perceel is 5.4m breed en voor de voordeur (je komt uit het huis in de breedte richting van het perceel) heb je nog 3 meter. Wil je nog in en uit huis willen, heb je wat ruimte nodig en kom je toch wel erg dichtbij de erfgrens. Omkastingen schijnen goed te kunnen werken, maar de wondertjes kosten al gauw 2k lees ik. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Gewoon een split nemen, geen mono. Unit zo plaatsen dat hij naar de straat toe blaast dan heb je het geluid naar de straat dragen.

Overigens staan mijn Daikin units in de achtertuin op nog geen meter van de perceelgrens met buren en die heb ik nog nooit gehoord. Ook niet in de zomer als ze buiten zitten. Zit wel een dichtgegroeide klimop tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
MotorBeast schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:16:
[...]

Gewoon een split nemen, geen mono. Unit zo plaatsen dat hij naar de straat toe blaast dan heb je het geluid naar de straat dragen.

Overigens staan mijn Daikin units in de achtertuin op nog geen meter van de perceelgrens met buren en die heb ik nog nooit gehoord. Ook niet in de zomer als ze buiten zitten. Zit wel een dichtgegroeide klimop tussen.
In de achtertuin heb ik een stuk schutting van steen die ook aan het huis vaststaat. Een hoek van steen. Niet ideaal denk ik, maar ik hoop dat het meevalt met herrie. Vooral richting mijzelf ook. ;) Denk dat de buurman er daar niet veel van zal horen. Wel wil ik er iets omheen bouwen om hem schoon en netjes te houden.
Voor is het niet meer dan een beukenhaag wat ik heb. Ook daar wil ik er wel iets omheen, maar ook dat zou zelfbouw kunnen worden. Of toch een kant en klare oplossing voor een goede prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
w00key schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:02:
[...]

Nou, [MBr]*knip* daar gaan we de discussie niet heentrekken.
Comfort blijft subjectief, accepteer dat.[/]
Als je nu nog flink moet verwarmen zit je volgens mij in een pop-up tentje.. >:)

Zelfs met een dikke muur op het zuiden warmt mijn woonkamer nog op met dit weer :9 (hoekwoning met tuin op het oosten)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
barta123 schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:46:
[...]

Als je nu nog flink moet verwarmen zit je volgens mij in een pop-up tentje.. >:)

Zelfs met een dikke muur op het zuiden warmt mijn woonkamer nog op met dit weer :9 (hoekwoning met tuin op het oosten)
Ja dat dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVqXdVFPlP2sH1fwukczZ4heDuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LqlK3B5wmtDCBkpLsFh38sdT.png?f=fotoalbum_large

~1.2 kWh per nacht, en het is weer warm genoeg voor een dag.

En met wind stil voelt 20 graden tenminste ook echt warm, gevoelstemperatuur zakt van 26 graden bij windstil tot 23 graden bij 0.5 m/s, dit is waarom je de airco altijd een graad of 2 hoger moet zetten dan de CV.

Of je zet hem uit en laat hem draaien als er niemand is. Geen wind, geen wind chill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:55
Ik zou jullie advies heel erg waarderen met betrekking tot het laten plaatsen van 2 L/L airco's in onze woning. Zie topic:
Advies / beoordeling offerte mbt L/L airco in slaap- en werk

Dank alvast! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:06
1-31-0 update onecta doet hier de “krachtig” knop het weer in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:52
Ik overweeg om een duo split airco te laten installeren. Doel is om in de zomer te koelen en in de winter gedeeltelijk te verwarmen.
In de zomer moet met name de zolder gekoeld worden. De woonkamer minimaal. Deze warmt niet zo snel op. In de winter is het precies anders om. De zolder hoeven we niet tot nauwelijks te verwarmen en de woonkamer weer wel. Ik wil het liefst 1 buitenunit vanwege beperkte ruimte voor de ideale plaatsingsmogelijkheid.

Nu lees ik veel dat het belangrijk lijkt te zijn dat de units goed hun energie kwijt kunnen of efficient te draaien. Een zware buitenunit met weinig vraag van een binnenunit is dus niet goed.

Daikin heeft een set met een 4kw buitenunit en 2x een 2.5kw binnenunit. Zou ik ook een 4kw buitenunit met 2x een 3.5kw binnenunit kunnen plaatsen? Ik denk namelijk dat het systeem hiermee door het hele jaar heen beter voldoet aan de 'energiebehoefte'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:38
Opperhoof schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:48:
Ik overweeg om een duo split airco te laten installeren. Doel is om in de zomer te koelen en in de winter gedeeltelijk te verwarmen.
In de zomer moet met name de zolder gekoeld worden. De woonkamer minimaal. Deze warmt niet zo snel op. In de winter is het precies anders om. De zolder hoeven we niet tot nauwelijks te verwarmen en de woonkamer weer wel. Ik wil het liefst 1 buitenunit vanwege beperkte ruimte voor de ideale plaatsingsmogelijkheid.

Nu lees ik veel dat het belangrijk lijkt te zijn dat de units goed hun energie kwijt kunnen of efficient te draaien. Een zware buitenunit met weinig vraag van een binnenunit is dus niet goed.

Daikin heeft een set met een 4kw buitenunit en 2x een 2.5kw binnenunit. Zou ik ook een 4kw buitenunit met 2x een 3.5kw binnenunit kunnen plaatsen? Ik denk namelijk dat het systeem hiermee door het hele jaar heen beter voldoet aan de 'energiebehoefte'.
Voor het kiezen, vooral bij een verwachtte matige vraag voor zowel koelen als verwarmen, is het goed om vooral (ook) te kijken naar zowel minimaal opgenomen vermogen en minimaal vermogen.
Naast Daikin kan je ook kijken naar bijvoorbeeld een Mitsubishi electrics of een Mitsubishi heavy industries.

Bij de mhi multisplit-units voor 2 binnenunits, is het minimale vermogen bij 1 werkende unit voor verwarmen 1kW, opgenomen vermogen minimaal 250W. Voor koelen is het 1,5kW met 340W opgenomen vermogen dacht ik.
In de praktijk zie ik hier thuis bij koelen vaker gependel, maar op een manier waardoor een lager opgenomen vermogen ontstaat dan hierboven als minimaal aangegeven.

Het is maar een voorbeeld. Maar wel iets om goed naar te kijken denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast

Dimensioneren op verwarmen woonkamer. Koelen komt altijd wel goed. Vraagt veel minder vermogen. Combinatietabellen van Daikin erbij pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 23:08

MHI 3,5 binnenunit kan volgens mij op een dual split meer dan 4kW verwarmingsvermogen kwijt. Weet niet hoe het bij Daikin zit maar met een MHI dualsplit 4kW buitenunit met 3,5 kW woonkamer en 2/2,5 kW zolder kom je een eind met je doelstelling denk ik.

Link pdf
Pagina 41, tabel 1
Pagina 67, tabel 1+2

Het minimum opgenomen vermogen van een 4,0kW is wel hoger dan bij twee single splits. Mijn 3,5kW single neemt voor het koelen min 150W en voor het verwarmen 190W. Als je ze echt vaak los van elkaar gebruikt en je hebt de buitenruimte, plek aan de gevel, dan twee losse doen. Kan zelfs goedkoper zijn in aanschaf en scheelt een boel pendelen en kWh stroomkosten.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
GudZ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Link pdf
Pagina 41, tabel 1
Pagina 67, tabel 1+2

Het minimum opgenomen vermogen van een 4,0kW is wel hoger dan bij twee single splits. Mijn 3,5kW single neemt voor het koelen min 150W en voor het verwarmen 190W.
Nee toch? Ik zie voor b.v. verwarmen een minimum van 250 W. Dat is minder dan 2 keer 190 W. Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 23:08
Martin7182 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:55:
[...]

Nee toch? Ik zie voor b.v. verwarmen een minimum van 250 W. Dat is minder dan 2 keer 190 W. Of bedoel je iets anders?
Het gaat om het stook- en koel gedrag. De zolder koelen in de zomer en de woonkamer verwarmen in de winter. Dan zet je vooral één binnenunit tegelijk aan en kan het gunstiger zijn om te kiezen voor het lagere vermogen, ook vanwege bleeding naar de uitgeschakelde binnenuit. 2 singles zijn vaak ook goedkoper dan 1 multi in aanschaf.

Gebruik je beide binnenunits tegelijk is het weer een ander verhaal en is de multi split in het voordeel. Misschien handig als @Opperhoof een eigen topic aanmaakt om de adviezen te verzamelen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:11
Beste warmtepompvrienden,

Graag wil ik jullie advies vragen over mijn situatie, het gaat om een klein tussenhuisje in de stad: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2245922

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:16
Ha Tweakers,

Ook ik overweeg een set airco's in mijn hoekhuis, heb hier al het nodige gelezen en de details in een apart topic gezet:
Airco's laten installeren voor koeling(evt verwarmen) huis

Jullie feedback is erg welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 13:52
Hier aan het blok is het praktisch niet mogelijk om een airco buitenunit kwijt te kunnen. De enige optie die ik me kan bedenken is in de deels ondergrondse garage tegen de vensters in verbinding met de buitenlucht.

De koelvloeistof moet dan wel 2-3 verdiepingen omhoog worden gepompt, met een gat in de betonnen vloer. Geen idee of zoiets realistisch is. De buitenunit staat dan wel koel opgesteld zonder zonlicht. Interesse in voornamelijk enkel koelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Soru op 04-05-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Soru schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:23:
Hier aan het blok is het praktisch niet mogelijk om een airco buitenunit kwijt te kunnen. De enige optie die ik me kan bedenken is in de deels ondergrondse garage tegen de vensters in verbinding met de buitenlucht.

De koelvloeistof moet dan wel 2-3 verdiepingen omhoog worden gepompt, met een gat in de betonnen vloer. Geen idee of zoiets realistisch is. De buitenunit staat dan wel koel opgesteld zonder zonlicht. Interesse in voornamelijk enkel koelen.
Dat is prima te doen. Kijk even goed naar specifieke type die je wilt, maar de MHI ZSX 3.5 is okay met max 15 meter hoogteverschil.

In de Q-parks staan flink wat buitenunits, het is in de binnenstad niet ongebruikelijk om dat gewoon in de ondergrondse garage te doen, zelfs met minimale ventilatie; lucht/lucht/grond warmtepomp. In jouw geval waait het genoeg in de half ondergrondse garage dat het gewoon zoals in buitenlucht werkt.

Met lange leidingen raak je wel wat vermogen en COP kwijt, ik zou snel voor een meer premium apparaat gaan zoals de ZSX. Compressor en warmtewisselaar zijn zwaarder uitgevoerd dan de standaard units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
w00key schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Dat is prima te doen. Kijk even goed naar specifieke type die je wilt, maar de MHI ZSX 3.5 is okay met max 15 meter hoogteverschil.

In de Q-parks staan flink wat buitenunits, het is in de binnenstad niet ongebruikelijk om dat gewoon in de ondergrondse garage te doen, zelfs met minimale ventilatie; lucht/lucht/grond warmtepomp. In jouw geval waait het genoeg in de half ondergrondse garage dat het gewoon zoals in buitenlucht werkt.

Met lange leidingen raak je wel wat vermogen en COP kwijt, ik zou snel voor een meer premium apparaat gaan zoals de ZSX. Compressor en warmtewisselaar zijn zwaarder uitgevoerd dan de standaard units.
Om vanaf de gedeelde half ondergrondse parkeergarage tot het plafond van mijn bovenste etage te komen is het zo'n 10m verticaal dus dit klinkt veelbelovend. Er komen wel wat uitdagingen bij kijken zoals de stroomtoevoer, toestemming van de VVE en hoe de leidingen horizontaal netjes in de juiste kamers uitkomen en niet een halletje over moeten steken. Al zijn hier misschien wel mooie oplossingen voor die ik niet ken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jd4WYFvVHbmpiR5x32buj3IGq8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CK7xho9WEmDkr8N7aY2RYulv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik meen ook ooit iets gelezen te hebben over condensatie bij langere leidingen. Is dit iets om rekening mee te houden?

Ook vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met de plaatsing van binnenunits. Direct boven het hoofdeinde van een bed of boven een bank lijkt me ijzig koel worden maar misschien is dit niet zo'n issue.

[ Voor 18% gewijzigd door Soru op 04-05-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wc4SqjWRJwbcPimAjqrB-2uyeYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfnNQAS94uZkODME3dPHrzm8.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Viel me vanmiddag op. Het is geel en plakkerig. Gaat er ook niet zomaar van de muur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
Voyage schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:17:
[Afbeelding]

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Viel me vanmiddag op. Het is geel en plakkerig. Gaat er ook niet zomaar van de muur af.
Geel en plakkerig doet me denken aan een soort olie… dat zou geen goed teken zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
Tommie12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Geel en plakkerig doet me denken aan een soort olie… dat zou geen goed teken zijn.
Weet ik niet, ik vind het ook niet ruiken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:04
Soru schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Om vanaf de gedeelde half ondergrondse parkeergarage tot het plafond van mijn bovenste etage te komen is het zo'n 10m verticaal dus dit klinkt veelbelovend. Er komen wel wat uitdagingen bij kijken zoals de stroomtoevoer, toestemming van de VVE en hoe de leidingen horizontaal netjes in de juiste kamers uitkomen en niet een halletje over moeten steken. Al zijn hier misschien wel mooie oplossingen voor die ik niet ken.

[Afbeelding]

Ik meen ook ooit iets gelezen te hebben over condensatie bij langere leidingen. Is dit iets om rekening mee te houden?

Ook vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met de plaatsing van binnenunits. Direct boven het hoofdeinde van een bed of boven een bank lijkt me ijzig koel worden maar misschien is dit niet zo'n issue.
Een stijging van tien meter is een flink eind. Wat zegt de documentatie van de airconditioning die je op het oog hebt daarover? Veel systemen adviseren maximaal 7 meter omhoog of omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Voyage schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:17:
[Afbeelding]

Hoe lang geleden heb je de airco van binnen gereinigd?
Kan het condenswater zijn wat vuil mee heeft genomen? Ook dat kan plakkerig zijn(denk aan vet deeltjes).

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
FrankHe schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:01:
[...]

Een stijging van tien meter is een flink eind. Wat zegt de documentatie van de airconditioning die je op het oog hebt daarover? Veel systemen adviseren maximaal 7 meter omhoog of omlaag.
Nog geen specifiek model op het oog tot er een plan en goedkeuring is van de VVE. Met maximaal 7 meter zijn er al 2 verdiepingen voorzien van airco dus dat is voor mij al voldoende winst.

Het lijkt er op dat de VVE waarschijnlijk geen goedkeuring gaat geven. In dat geval wordt het potentieel een omgekeerde situatie. Airco op het dak (als dit wel mag) en vervolgens een daling van 7-10 meter met de nodige horizontale lengte. Al gaat de binnenunit niet tegen de vloer dus het is eerder 7.

Hoe reëel is het om alles aan dezelfde leiding aan te sluiten? De binnenunits zullen zelden tot nooit tegelijk aan staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Soru op 05-05-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
LED-Maniak schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:09:
[...]

Hoe lang geleden heb je de airco van binnen gereinigd?
Kan het condenswater zijn wat vuil mee heeft genomen? Ook dat kan plakkerig zijn(denk aan vet deeltjes).
De boel is vorig jaar november geïnstalleerd, er is dus nog niks gereinigd, behalve de filters. Ik zag trouwens dat het aan de bovenkant ook zit.

Ik heb zelf het vermoeden dat het iets te maken heeft met een net nieuwe geverfde muur + het “drogen” modus wat we 2 dagen geleden uitgeprobeerd hebben. Het plafond zelf is niet nat, het is enkel de muur. Tegen de plint aan is het opgedroogd en wordt steeds “natter” als je naar beneden kijkt.

Alles functioneert trouwens normaal zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lU0gpTSJJ597UCVI3ggauboG_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsoNmF9jnhy8o8QRXfYgRBjG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FrankHe schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:01:
[...]

@Soru Ik weet niet waar je 7 meter vandaan haalt :? maar ik weet niet anders dan een split zeker 25 meter kan als de unit op de grond staat.
https://www.daikin.be/nl_...cles/leidingen-airco.html

Je zal alleen koelmiddel toe moeten voegen als installateur. Je gaat het niet redden met de standaard vulling. Ik overbrug hier ook 14/15 meter naar zolder toe. Meerdere units op 1 leiding kan niet. Worden ook apart aangestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Voyage schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:19:
[...]

De boel is vorig jaar november geïnstalleerd, er is dus nog niks gereinigd, behalve de filters. Ik zag trouwens dat het aan de bovenkant ook zit.

Ik heb zelf het vermoeden dat het iets te maken heeft met een net nieuwe geverfde muur + het “drogen” modus wat we 2 dagen geleden uitgeprobeerd hebben. Het plafond zelf is niet nat, het is enkel de muur. Tegen de plint aan is het opgedroogd en wordt steeds “natter” als je naar beneden kijkt.

[Afbeelding]
Drogen is eigenlijk koelen. Zou de afvoer van de condensbak eens checken. Even op fors koelen zetten en buiten kijken of er wel water uit loopt. Vrees van niet en dat de bak overstroomt. Je kan ook je vinger in de lekbak steken en voelen of hij vol staat.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:19
Voyage schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:19:
[...]

[Afbeelding]
Als ik me niet vergis, is drogen een combinatie van koelen en verwarmen, om en om. Koelen om vocht uit de lucht te halen, dan weer verwarmen om de ruimte op temperatuur te houden. Dan weer koelen. Etc.
Wat je kan hebben is dus dat de unit gaat verwarmen terwijl er nog condens in de wisselaar van de binnenunit zit van het koelen. Dit vocht kan dan aan de randjes van de operationele fase, als de fan nog niet opgestart is, of net uit is, door de warmte opstijgen. Tegen de muur of het plafond zal dit weer terug condenseren. Vandaar de druppels op de muur boven de unit. Deze lopen achter de unit langs naar beneden.

Hetzelfde kan je ook hebben bij een multisplit. Stel je hebt unit A gebruikt om te koelen. Niet veel later gebruik je unit B om te verwarmen. Door het bleeden zal Unit A ook intern opwarmen en dus kan er condens boven die unit ontstaan.

Kan ook zijn dat je deze unit 2 dagen geleden hebt gebruikt om te drogen en vandaag om te verwarmen? Dan kan er ook erg vochtige lucht uit komen langs de bovenkant. Sommige merken hebben een auto clean functie, dan draait de fan na het koelen nog even door om de wisselaar droog te blazen.

[ Voor 7% gewijzigd door M_AW op 05-05-2024 17:59 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Soru schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Nog geen specifiek model op het oog tot er een plan en goedkeuring is van de VVE. Met maximaal 7 meter zijn er al 2 verdiepingen voorzien van airco dus dat is voor mij al voldoende winst.

Het lijkt er op dat de VVE waarschijnlijk geen goedkeuring gaat geven. In dat geval wordt het potentieel een omgekeerde situatie. Airco op het dak (als dit wel mag) en vervolgens een daling van 7-10 meter met de nodige horizontale lengte. Al gaat de binnenunit niet tegen de vloer dus het is eerder 7.

Hoe reëel is het om alles aan dezelfde leiding aan te sluiten? De binnenunits zullen zelden tot nooit tegelijk aan staan.
Een algemeen bekend probleem bij VVE,s
Goed in alles van wijzigingen tegen te houden.

Waarom niet op het balkon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
M_AW schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:38:
[...]

Als ik me niet vergis, is drogen een combinatie van koelen en verwarmen, om en om. Koelen om vocht uit de lucht te halen, dan weer verwarmen om de ruimte op temperatuur te houden. Dan weer koelen. Etc.
Wat je kan hebben is dus dat de unit gaat verwarmen terwijl er nog condens in de wisselaar van de binnenunit zit van het koelen. Dit vocht kan dan aan de randjes van de operationele fase, als de fan nog niet opgestart is, of net uit is, door de warmte opstijgen. Tegen de muur of het plafond zal dit weer terug condenseren. Vandaar de druppels op de muur boven de unit. Deze lopen achter de unit langs naar beneden.

Hetzelfde kan je ook hebben bij een multisplit. Stel je hebt unit A gebruikt om te koelen. Niet veel later gebruik je unit B om te verwarmen. Door het bleeden zal Unit A ook intern opwarmen en dus kan er condens boven die unit ontstaan.

Kan ook zijn dat je deze unit 2 dagen geleden hebt gebruikt om te drogen en vandaag om te verwarmen? Dan kan er ook erg vochtige lucht uit komen langs de bovenkant. Sommige merken hebben een auto clean functie, dan draait de fan na het koelen nog even door om de wisselaar droog te blazen.
@MotorBeast en @M_AW, bedankt! Ik zal zsm hiernaar kijken, ben de komende dagen hiertoe niet staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
MotorBeast schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:41:
[...]

@Soru Ik weet niet waar je 7 meter vandaan haalt :? maar ik weet niet anders dan een split zeker 25 meter kan als de unit op de grond staat.
https://www.daikin.be/nl_...cles/leidingen-airco.html

Je zal alleen koelmiddel toe moeten voegen als installateur. Je gaat het niet redden met de standaard vulling. Ik overbrug hier ook 14/15 meter naar zolder toe. Meerdere units op 1 leiding kan niet. Worden ook apart aangestuurd.
Horizontaal is inderdaad geen probleem maar daar gaat het hier dus niet over. Zeven of tien meter omhoog of omlaag is voor veel modellen geen probleem maar je moet er wel even op letten bij de selectie van je apparatuur omdat niet alle airconditioners dit kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FrankHe schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Horizontaal is inderdaad geen probleem maar daar gaat het hier dus niet over. Zeven of tien meter omhoog of omlaag is voor veel modellen geen probleem maar je moet er wel even op letten bij de selectie van je apparatuur omdat niet alle airconditioners dit kunnen hebben.
Horizontaal??? Ik zeg dat ik gewoon 15 meter naar boven ga. 25 meter is ook geen probleem. Tweede unit hier gaat zo'n 6 meter naar boven. Beide op dezelfde multi.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
MotorBeast schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Horizontaal??? Ik zeg dat ik gewoon 15 meter naar boven ga. 25 meter is ook geen probleem. Tweede unit hier gaat zo'n 6 meter naar boven. Beide op dezelfde multi.
Een hoogteverschil van 25 meter ben ik nog niet tegengekomen maar het kan zijn dat ik de handleidingen verkeerd heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
mr_evil08 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:41:
[...]

Een algemeen bekend probleem bij VVE,s
Goed in alles van wijzigingen tegen te houden.

Waarom niet op het balkon ?
Balkon is misschien een optie maar sinds de nieuwe geluidsnormeringen is dit stopgezet totdat de VVE hier nieuwe richtlijnen voor heeft opgesteld. Mijn buurman heeft een buitenunit direct tegen ons tussenschot staan en ik heb hier nog nooit iets van gehoord. Ik hoop dat zoiets voor mij toch nog mogelijk is... anders moet dat ding in het midden op mijn balkon staan en dat is natuurlijk niks.

Misschien dat jullie nog ervaringen of tips hebben voor het leidingwerk.

Koof etage 3
Mogelijk kan ik hierlangs de airco leidingen naar beneden laten leggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3SG5ctCgBuYgj5exFANO35z49s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYOYZjHaRlhQqnRVr0oIwg00.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sULh7i-fVBmA4nwYJUCPIIhoSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lolnA67Khcswnh813B1GYDJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VeyamyIcHuf46ZiWjNJj5WWbM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJX8OcuyL1WU1tHPmTCA2Io3.jpg?f=fotoalbum_large

Koof etage 2
Dit komt uit in de keuken. Om dit naar de bank in de woonkamer te leggen is er nog best een horizonafstand te gaan en eigenlijk moet de woonkamer ook nog over worden gestoken via het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMIAD-9my7fCwQMh8M5n04mQNFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6iXoI9qmrPMVy8ShbKE1aJr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet exact waar dit uitkomt maar ik heb zo het vermoeden de afzuiging van het toilet op de begane grond of de badkamer. Hoe de leiding daar verder moet is mijn zelf een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
FrankHe schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Meeste doen het tot 15 meter. Mijn LG MU3R19 bijvoorbeeld. En voor singles, de MHI ook 15.

Op https://www.koelklimaatte...bushi/SRK-ZSX-W-WB-WT.pdf zie vertical height difference.

> 15m ga je vaak naar de (mini)VRF, die kunnen veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Soru schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:23:

Gezien de best wel complexe situatie, zou je ook een monoblock kunnen overwegen. Zeker niet ideaal, maar soms de minst slechte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
M_AW schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:07:
[...]

Gezien de best wel complexe situatie, zou je ook een monoblock kunnen overwegen. Zeker niet ideaal, maar soms de minst slechte oplossing.
Helaas geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:10
Hallo luitjes,

Ik heb twee kleine vragen mbt het plaatsen van een airco.
1. Waar moet de stroomkabel naartoe? Buiten- of binnenunit?
2. Ik heb twee opties voor de plaatsing van de buitenunit: 1. Aan de buitenmuur van m'n slaapkamer 2. Op het platte dak van de keuken, op exact dezelfde plek waar hij anders aan de slaapkamermuur kan hangen.
Wat is m.b.t het geluid/trillen het verstandigste? Ik kan mij zo voorstellen dat ik in de woonkamer minder last heb van de buitenunit op het platte dak, dan in de slaapkamer wanneer hij aan de muur hangt.

Het gaat om een wat grotere unit. Zeker 5 maar misschien zelfs 7kW.

[ Voor 6% gewijzigd door DaanTriple7 op 07-05-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:01
DaanTriple7 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:01:
Hallo luitjes,

2. Ik heb twee opties voor de plaatsing van de buitenunit: 1. Aan de buitenmuur van m'n slaapkamer 2. Op het platte dak van de keuken, op exact dezelfde plek waar hij anders aan de slaapkamermuur kan hangen.
Wat is m.b.t het geluid/trillen het verstandigste? Ik kan mij zo voorstellen dat ik in de woonkamer minder last heb van de buitenunit op het platte dak, dan in de slaapkamer wanneer hij aan de muur hangt.

1. Stroomaansluiting gaat naar de buitenunit. De binnenunit zit aangesloten op de buitenunit en verkrijgt z'n voeding via de buitenunit.
2. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar met plaatsen op een plat dak hoor je toch nog wel eens dat er resonantie gaat plaatsvinden. Dit zal erg liggen aan waar het dak uit bestaat. Bestaat het uit bijv. een kanaalplaat (beton) met daarop dakbedekking, of is het een houten dakconstructie? Hout resoneert sneller dan beton. Indien beton, denk ik dat het prima wil. In geval van hout zou ikzelf eerder kiezen voor montage aan de muur (al-dan-niet met veren om trillingen te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Hallo luitjes,

Ik heb een 5.4kW unit op een plat dak staan. De reden om hem daar te plaatsen was omdat de te koelen/verwarmen ruimtes via de vliering makkelijk bereikbaar zijn. Dat maakt het voor het oog erg netjes. Niet heel onbelangrijk scheelde het mij een omgevingsvergunning.

Hoor ik de Daikin buitenunit? Ja, in de ruimte onder het platte dak hoor je hem. Niet hard, maar je hoort hem. 1 kamer verder, schuin onder het platte dak, hoor je iets wat lijkt op de wasmachine van de buren. En daar zit een 20cm dikke betonnen muur tussen dus die hoor je ook alleen als het stil is.

Het valt allemaal reuze mee en als ik zou moeten opteren om daar een 2e unit neer te zetten, dan zou ik dat doen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:10
@asing
Dus bigfoots op het platte dak en gaan met die banaan? Mooi. Dat is ook de makkelijkste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
DaanTriple7 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:39:
@asing
Dus bigfoots op het platte dak en gaan met die banaan? Mooi. Dat is ook de makkelijkste weg.
Er zitten van die rubber blokken onder ja.

Over het dak: dat is een houten constructie met iets van 5 cm isolatie. Daaroverheen bitumen. Heb je meer isolatie, dan hoor je minder.

Top tip : zet even een dakdekker op het dak voor je de airco laat plaatsen. Mijn dak ging lek 7 weken NA plaatsing. Dat was niet grappig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05

Tazzios

..

Ik zou dit nog wel even verder uitwerken in een eigen topic om te zien of zo'n zware unit wel nodig/handig is.
Zoals het nu lijkt; 1 binnen unit is 7kw buiten niet echt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Hallo luitjes,

Wil je een koelcel maken ?
ivm trillen minstens op veren zetten, bigfoots zijn niet voldoende op een houten plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:22
Heb een vraag over de aankoop van aircos voor twee kleine slaapkamers, vooral over de vraag multisplit vs 2x single en geluid bij de erfgrens, zie dit topic: Airco aankoop: Multi of 2x Single en Geluid bij de erfgrens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@asing
Lezen maar: Trillingen warmtepomp dempen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Hallo luitjes,

Bij MHI-ZSX kan het beide. Buiten- en binnenunit worden gewoon parallel aangesloten. Als de kabel tussen de units dik genoeg is, dan maakt het niet uit waar het geheel gevoed wordt. Als je voedt via de buitenunit dan kan de kabel tussen beide units dunner zijn. Andersom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 14:05
@asing
Gooi er ook een paar 60x30 beton tegels onder, massa zorgt er voor dat trilling niet doorgegeven worden.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
Martin7182 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:13:
[...]

Het kan beide. Buiten- en binnenunit worden gewoon parallel aangesloten. Als de kabel tussen de units dik genoeg is, dan maakt het niet uit waar het geheel gevoed wordt. Als je voedt via de buitenunit dan kan de kabel tussen beide units dunner zijn. Andersom niet.
Edit.
Onjuist en brandgevaarlijk advies!

Het verschilt per merk. Check goed of het mag of niet!
potentieel brandgevaarlijk. Dus goed opletten.
/Edit

De binnenunit wordt vanaf de buitenunit gevoed. Deze is op een lager amperage dan 16A afgezekerd. Ga je de binnenunit vanuit het net voeden en dat dan doorlussen naar buiten, zoals inderdaad nog te vaak gebeurt, dan is de binnenunit niet veilig aangesloten. Bij een eventuele fout in de elektronica is er een vergrote kans op brand.

Onderstaand willekeurig voorbeeld van de terminal block van een buitenunit. Hier is de binnenunit op 5A afgezekerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cg0ibr3isJ6W6iXzSuUWfHEjn0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eHVq3IlQCFU1qABEb49sBJ2S.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door M_AW op 08-05-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
M_AW schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Onjuist en brandgevaarlijk advies!

De binnenunit wordt vanaf de buitenunit gevoed. Deze is op een lager amperage dan 16A afgezekerd. Ga je de binnenunit vanuit het net voeden en dat dan doorlussen naar buiten, zoals inderdaad nog te vaak gebeurt, dan is de binnenunit niet veilig aangesloten. Bij een eventuele fout in de elektronica is er een vergrote kans op brand.
Onzin, dit is bij genoeg units gewoon een opstelling die ondersteund wordt vanuit de installatiehandleiding.

Je moet zoiets natuurlijk niet op eigen houtje doen, maar als het van de fabrikant mag dan is het geen probleem. En volgens mij is er geen specifiek model genoemd, dus zonder meer brandgevaarlijk roepen is erg prematuur.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Glashelder schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:24:
[...]

Onzin, dit is bij genoeg units gewoon een opstelling die ondersteund wordt vanuit de installatiehandleiding.

Je moet zoiets natuurlijk niet op eigen houtje doen, maar als het van de fabrikant mag dan is het geen probleem. En volgens mij is er geen specifiek model genoemd, dus zonder meer brandgevaarlijk roepen is erg prematuur.
Onze reacties passeerden elkaar.
Het zou kunnen dat er merken zijn die het ondersteunen. Maar om het als onzin te beschrijven vind ik wat zwaar. Zie ook mijn toegevoegde afbeelding.
Wat je als particulier doet, moet je lekker zelf weten in je eigen huis. Als installateur is het voor mij uitgesloten om de binnenunit direct aan het net te hangen. Doe ik niet. LG, Daikin, MHI en ME hebben ook allen aangegeven dat dit niet de bedoeling is. Andere fabrikanten geen ervaring mee.

Ben overigens wel benieuwd welke units dit expliciet wel ondersteunen. Leer graag altijd bij!

[ Voor 4% gewijzigd door M_AW op 08-05-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
M_AW schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:27:
[...]

Het zou kunnen dat er merken zijn die het ondersteunen. Maar om het als onzin te beschrijven vind ik wat zwaar. Zie ook mijn toegevoegde afbeelding.
Wat je als particulier doet, moet je lekker zelf weten in je eigen huis. Als installateur is het voor mij uitgesloten om de binnenunit direct aan het net te hangen. Doe ik niet. LG, Daikin, MHI en ME hebben ook allen aangegeven dat dit niet de bedoeling is. Andere fabrikanten geen ervaring mee.

Ben overigens wel benieuwd welke units dit expliciet wel ondersteunen. Leer graag altijd bij!
Als ik ze tegen kom zal ik het laten weten, maar ik heb het hier vaker voorbij zien komen. Inmiddels ben ik alweer heel wat jaren TS van dit topic, dus vergeef me dat ik die types niet zo uit mijn mouw schut :X Ik weet in ieder dat Chigo units geleverd heeft die vanuit de binnenunit werden gevoed. Goedkope meuk verder, maar daar gaat het niet over ;)

Ik ben gewoon ferm tegenstander van dingen roepen waarvan er altijd uitzonderingen zijn O-)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
M_AW schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:27:
[...]

Ik heb mijn post even aangepast. Bij mijn MHI-25ZSX zijn binnen- en buitenunits echt parallel aangesloten zonder zekering ertussen. De binnenunit heeft zijn eigen 3.15 A zekering, de buitenunit een 15 A zekering. Beide units houden dus hun "eigen broek" op :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M_AW
Martin7182 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Ik heb mijn post even aangepast. Bij mijn MHI-25ZSX zijn binnen- en buitenunits echt parallel aangesloten zonder zekering ertussen. De binnenunit heeft zijn eigen 3.15 A zekering, de buitenunit een 15 A zekering. Beide units houden dus hun "eigen broek" op :)
Ik zie inderdaad dat bij de ZSX-serie de binnenunit een eigen zekering heeft. Wellicht andere modellen ook van MHI. Zeker niet van alle merken.
Heb mn eerste reactie aangepast.
Dank, ook @Glashelder , toch weer stukje nieuwe kennis opgedaan vandaag. :+ Zal m'n werkwijze er niet om aanpassen. Voeding naar de buitenunit, bij voorkeur met een werkschakelaar. Daarvanuit door naar de binnenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
Speedfightserv schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:31:
[...]

Gooi er ook een paar 60x30 beton tegels onder, massa zorgt er voor dat trilling niet doorgegeven worden.
Beton geeft trillingen prima door.

Luchtgeluid is prima tegen te houden met massa, contactgeluid niet.
Voor contactgeluid moet de overdracht van de bron naar de constructie onderbroken worden. B.v. met rubber of veren.
Wel kan je met massa een lichte constructie stijver maken dit kan voorkomen dat b.v. een houten dak minder resoneert. Met alleen een paar tegels onder de unit werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
https://www.installatie.n...-vernieuwt-perfera-airco/

Iemand al de nieuwe Perfera in bestelling of in huis? Ben benieuwd naar jullie ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
outlandos schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:08:

Iemand al de nieuwe Perfera in bestelling of in huis? Ben benieuwd naar jullie ervaring.
Alle zogenaamde nieuwe functies heb ik ook..... op een 4 jaar oud toestel. Promotie praat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing

Het verschil is een extra plusje bij verwarmen. En het zilverfilter is nu wasbaar. Het is allemaal een beetje beter maar ik denk niet dat het apparaat schokkend veel zuiniger zal zijn. Wel pretenderen ze beter te kunnen verwarmen bij echt koude temperaturen.

En uiteraard moeten ze proberen actueel te blijven want er is voldoende concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
asing schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:53:
[...]

Het verschil is een extra plusje bij verwarmen. En het zilverfilter is nu wasbaar. Het is allemaal een beetje beter maar ik denk niet dat het apparaat schokkend veel zuiniger zal zijn. Wel pretenderen ze beter te kunnen verwarmen bij echt koude temperaturen.

En uiteraard moeten ze proberen actueel te blijven want er is voldoende concurrentie.
Ik heb -12 gewoon overleefd. Knallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key

Zie w00key in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Compressor van RXM-A 20 t/m 42 is nu zelfde type met 0.95 kg R32, apparaat is fysiek groter en zwaarder, en haalt nu makkelijk zijn Pdesign Heating @ -10 met zat reserve vermogen.

Je zal met de nieuwe veel minder snel defrost krijgen. Soms heb je gewoon volume nodig, een grotere koelblok buiten zoals op je CPU zodat temperatuur verschil kleiner kan blijven, eerst bezuinigde Daikin daarop met de o.a. RXM-R 3.5 kW, met de nieuwe serie lopen ze weer gelijk met MHI etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23

Nu snap ik waarom ze de cloud zo aan het pushen waren... Op afstand uitleesbare particuliere airco's voor installateurs. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 00:32:
[...]

Ik heb -12 gewoon overleefd. Knallen.
Dat zegt natuurlijk niet zoveel. De concurrentie overleeft misschien langere koude en/of lagere temperaturen. Of is misschien zuiniger. Met een COP 1 kachel overleef je ook -12 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Martin7182 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Die hele combinatie van binnen- en buitenunit kan zowat achter een enkele 3.15 A zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
FrankHe schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Die hele combinatie van binnen- en buitenunit kan zowat achter een enkele 3.15 A zekering.
Dat zou ik niet zo snel roepen, zelfs de RXM-R 2.5 heeft een minimum circuit ampere van 8.93.

Inverters kunnen de compressor ver boven hun rated RPM draaien als het nodig is, voor powerful + heat of defrosts. Kijk gewoon naar de MCA voor welke zekering / groep je moet plaatsen - meestal gewoon B16 tot hele grote units. Op de zaak hebben we ook een zooitje krachtstroom 3x16/25A groepen voor de hele grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:26:
[...]

Dat zegt natuurlijk niet zoveel. De concurrentie overleeft misschien langere koude en/of lagere temperaturen. Of is misschien zuiniger. Met een COP 1 kachel overleef je ook -12 :)
Niet relevant in ons klimaat. Die paar nachten nachtvorst. Die -12 die ik noemde was ook in de nacht. We wonen niet in Noord Zweden. We hebben deze "winter?" wel 1 dag kunnen schaatsen. Ipv horror winters hebben we tegenwoordig horror zomers. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
w00key schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Dat zou ik niet zo snel roepen, zelfs de RXM-R 2.5 heeft een minimum circuit ampere van 8.93.

Inverters kunnen de compressor ver boven hun rated RPM draaien als het nodig is, voor powerful + heat of defrosts. Kijk gewoon naar de MCA voor welke zekering / groep je moet plaatsen - meestal gewoon B16 tot hele grote units. Op de zaak hebben we ook een zooitje krachtstroom 3x16/25A groepen voor de hele grote.
Met het woord 'zowat' geef ik al aan dat het niet helemaal de standaard manier is. Uiteraard zet je zo'n apparaat minimaal achter een 10 A zekeringautomaat met B-karakteristiek en een standaard 16 A is helemaal geen probleem mits alle bekabeling minimaal 1,5 mm2 is en bij voorkeur 2,5 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Niet relevant in ons klimaat. Die paar nachten nachtvorst. Die -12 die ik noemde was ook in de nacht. We wonen niet in Noord Zweden. We hebben deze "winter?" wel 1 dag kunnen schaatsen. Ipv horror winters hebben we tegenwoordig horror zomers. :'(
Je denkt steeds dat alle huizen met een Pdesign 2 kW unit warm worden. Probleem van de oude Daikin is dat je capaciteit veel lager is dan de kW waarde in de product naam, in tegenstelling tot andere merken. Waar elk ander "3.5 kW" prima was geweest haalt de RXM-R 3.5 het gewoon niet.

Prima dat je huis het goed doet op een Daikin. Ik ben blij met een veel krachtiger apparaat, een 5.3 kW multi buiten die 2500W aan stroom vreet op max, 7+ kW warmte levert en 80% van de tijd alles stuurt naar de woonkamer, anders krijg ik het hier niet comfortabel warm.

Het had achteraf gezien ook een ZSX 3.5 mogen zijn maar zeker geen RXM-R 3.5. De RXM-A geeft aan dat Daikin zelf ook zo denkt, met een upgrade in lengte breedte hoogte en gewicht van dat buitendeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:39:
[...]

Je denkt steeds dat alle huizen met een Pdesign 2 kW unit warm worden. Probleem van de oude Daikin is dat je capaciteit veel lager is dan de kW waarde in de product naam, in tegenstelling tot andere merken. Waar elk ander "3.5 kW" prima was geweest haalt de RXM-R 3.5 het gewoon niet.

Prima dat je huis het goed doet op een Daikin. Ik ben blij met een veel krachtiger apparaat, een 5.3 kW multi buiten die 2500W aan stroom vreet op max, 7+ kW warmte levert en 80% van de tijd alles stuurt naar de woonkamer, anders krijg ik het hier niet comfortabel warm.

Het had achteraf gezien ook een ZSX 3.5 mogen zijn maar zeker geen RXM-R 3.5. De RXM-A geeft aan dat Daikin zelf ook zo denkt, met een upgrade in lengte breedte hoogte en gewicht van dat buitendeel.
Dan zijn we alle 2 blij.
Pagina: 1 ... 89 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic