Zouden jullie voor mijn situatie een multi of single-split airco aanraden? Heb wat meer context in dit aparte topic geplaatst. Gaat om twee kleine slaapkamers op de eerste verdieping, redelijk dicht bij de erfgrens.
/f/image/xV7ckQFinrLWD9D41aDBs1tQ.png?f=fotoalbum_large)
Zou ik niet doen. Mijn 25-ZSX trekt 8 A, dan gaat ook een trage 3.15 er wel uit.FrankHe schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:50:
[...]
Die hele combinatie van binnen- en buitenunit kan zowat achter een enkele 3.15 A zekering.
Dat zal toch maar heel even zijn.Martin7182 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:06:
[...]
Zou ik niet doen. Mijn 25-ZSX trekt 8 A, dan gaat ook een trage 3.15 er wel uit.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Jouw post was inderdaad niet relevantMotorBeast schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:29:
[...]
Niet relevant in ons klimaat. Die paar nachten nachtvorst. Die -12 die ik noemde was ook in de nacht. We wonen niet in Noord Zweden. We hebben deze "winter?" wel 1 dag kunnen schaatsen. Ipv horror winters hebben we tegenwoordig horror zomers.
Heel even inderdaad, maar lang genoeg om de zekering te laten smelten. De COP valt wel mee denk ik; 5000 W / 2000 W is nog altijd 2.5Tommie12 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:12:
[...]
Dat zal toch maar heel even zijn.
8A betekent bijna 2000W
Dan zou je COP wel heel slecht zijn.
Ik dacht dat die 25 in de typebenaming aangaf dat het een 2.5kW was.Martin7182 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:16:
[...]
Heel even inderdaad, maar lang genoeg om de zekering te laten smelten. De COP valt wel mee denk ik; 5000 W / 2000 W is nog altijd 2.5
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nominaal 2.5 kW ja. Maar max. 5 kWTommie12 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:28:
[...]
Ik dacht dat die 25 in de typebenaming aangaf dat het een 2.5kW was.
Bij Haier valt het misschien nog mee. Maar het gaat gemakkerlijker worden om een Daikin, MHI, ME, LG etc in bedrijf te laten stellen. Ik zou geen voorgeflairde leidingen gebruiken. Ik heb er zelf nieuwe flairs aan gemaakt en die zien er een stuk beter uit als die fabriek flairs. Die Geos serie heb ik ook voor gekeken met voor iets meer een MHI gekocht. ME is er voor 1900 euro. En op marktplaats MHI 1150 euro voor een 4.1kW buitenunit + 400 per binnenunit. Iemand zoeken om in bedrijf te stellen kan soms lastig zijn denk ik. Waarschijnlijk ik ze zomermaanden is het nog drukker.CrazyOne schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:26:
Ik zit een beetje te twijfelen over welk airco ik zal nemen, het gaat om 3 slaapkamers boven die van de CV afgaan en airco's krijgen (de 4de heeft helemaal geen verwarming). Het zal voornamelijk gaan om koelen in de zomer, aangezien wij al heel weinig stoken op de slaapkamers, ook in de winter (raampje open). Hoogstens tot 16 graden om de kou te verdrijven.
Kamers worden naar de nieuwbouwnormen geïsoleerd (net 14 cm pir ontvangen voor in het dak) en zijn tussen de 15 en 20 m2 elk.
Ik zit te twijfelen tussen een LG en een Haier qua budget (liefst Daikin, maar ja, budget)
Namelijk de Haier https://www.climamarket.e...aier-3u70-geosrplus252525 of de LG https://www.climamarket.e...lti-split-lg-r32-09-09-09.
Beide hoeven niet op een network of via wifi gestuurd te worden (wel handig, maar met een aantal digibeten in huis toch geen zin). Dus mijn keus gaat nu tussen deze 2. Beide hebben ongeveer hetzelfde vermogen, maar het stroomverbruik van de Haier ligt op zijn piek toch +- 400 watt hoger. Nu zullen de airco's echt niet hele dagen aanstaan (begin avond en nachts) en qua verwarmen zullen ze ook niet altijd draaien. Ik neig naar de LG vanwege hun toch iets betere reputatie heb ik het idee en het lagere stroomverbruik wanneer wel in gebruik. Iemand nog iets nuttigs bij te vermelden? Installatie zal ik zelf doen via standaard voorgeflarede leidingen en andere accessoires welke je her en der op het internet kunt kopen en er komt een stek monteur om de boel in gebruik te stellen.
Dat mag die monteur alleen doen als hij ook voor een BRL100-gecertificeerde onderneming werkt en het ook via die onderneming gebeurt. Houdt daar wel rekening mee.CrazyOne schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:26:
[...] er komt een stek monteur om de boel in gebruik te stellen.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Is dat nieuw?M_AW schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:21:
[...]
Dat mag die monteur alleen doen als hij ook voor een BRL100-gecertificeerde onderneming werkt en het ook via die onderneming gebeurt. Houdt daar wel rekening mee.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Niet echt nieuw. Ten minste sinds 2017. Van regelgeving daarvoor heb ik geen kennis.Glashelder schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:53:
[...]
Is dat nieuw?
Als dat zo is.. goed stukje lobby weer van de HVAC bedrijven
Kan je onderbouwen met een niet algemene link dat een monteur in overtreding is als hij zelfstandig een opdracht uitvoert? Dus niet namens het bedrijf waar hij of zij werkzaam voor is?M_AW schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:22:
[...]
Niet echt nieuw. Ten minste sinds 2017. Van regelgeving daarvoor heb ik geen kennis.
https://www.infomil.nl/on...n-f-gassen/certificering/
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Omdat wetteksten nogal lang en wollig zijn, link ik toch even naar de website van één van de certificerende instantiesGlashelder schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:25:
[...]
Kan je onderbouwen met een niet algemene link dat een monteur in overtreding is als hij zelfstandig een opdracht uitvoert? Dus niet namens het bedrijf waar hij of zij werkzaam voor is?
Dat lijkt me stiekem toch wel sterk
[ Voor 21% gewijzigd door M_AW op 10-05-2024 13:40 ]
Ik ben dus juist op zoek naar een bron voor dit. Dat zie ik dus nergens.M_AW schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:36:
[...]
Verder is het ook zo dat bij het behalen van de BRL200 Beoordelingsrichtlijn voor het certificaat f-gassen voor personen (hier ook wel 'stek-certificaat' genoemd, zeer nadrukkelijk wordt medegedeeld dat dit niet betekent dat je als persoon zomaar koudemiddelhandelingen mag verrichten. Dit mag in Nederland (Europa) alleen namens een gecertificeerde ondenmening (BLR100) dus.
Aanvallen? Is dit een aanval? Dat is niet zo bedoeld hoor. Maar er wordt op dit forum vaak van alles geroepen en als we dan dieper gaan graven dan blijkt de vork toch wat anders in de steel te zitten.Ga mij nou niet aanvallen hierom ;-) Ik heb de regelgeving niet bedacht, ik vertel alleen hoe deze is.
Ben op zoek naar bron. Kom ik in deze post via een edit op terug.Glashelder schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:41:
[...]
Ik ben dus juist op zoek naar een bron voor dit. Dat zie ik dus nergens.
[...]
Aanvallen? Is dit een aanval? Dat is niet zo bedoeld hoor. Maar er wordt op dit forum vaak van alles geroepen en als we dan dieper gaan graven dan blijkt de vork toch wat anders in de steel te zitten.
En certificerende ondernemingen kunnen ook van alles roepen natuurlijk.
[ Voor 44% gewijzigd door M_AW op 10-05-2024 14:19 ]
[ Voor 6% gewijzigd door ingmar89 op 10-05-2024 14:37 ]
Nergens vloermodellen? Tegen koude voetjes?OnderDeMotorkap schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:56:
Ik lees nu enige tijd mee op het forum betreft Airco's. Heel wat kennis rijker, maar toch wil ik even de checkvraag stellen alvorens ik de boel bestel. Ik wil het volgende bestellen en laten plaatsen door een STEK monteur (die is al langs geweest en afspraak al gemaakt).
Daikin buitendelen van 5.0 en 6.8kw
1x Daikin 2MXM50A
1x Daikin 2MXM68A9
Daikin Emura binnendelen van 2.0, 2.5, 3.5 en 4.2
1x Daikin FTXJ20AW
1x Daikin FTXJ25AW
1x Daikin FTXJ35AW
1x Daikin FTXJ42AW
Op buitendeel van 6.8kw komt binnendeel van 4.2 en 2.5kw. Oo buitendeel van 5kw komt 3.5 en 2.0kw.
Zie ik iets over het hoofd mbt compatibiliteit van buitendelen en binnendelen? Er zal 1 extra groep komen in de meterkast voor de airco's. Is 1 groep voldoende voor alle airco's?
Je vertelt verder niets over je "doel", waar de units komen te hangen (eigenlijk : hoe groot is de ruimte) nen wat je verwacht van het gelijktijdige gebruik van de units.OnderDeMotorkap schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:56:
Ik lees nu enige tijd mee op het forum betreft Airco's. Heel wat kennis rijker, maar toch wil ik even de checkvraag stellen alvorens ik de boel bestel. Ik wil het volgende bestellen en laten plaatsen door een STEK monteur (die is al langs geweest en afspraak al gemaakt).
1x Daikin 2MXM50A
1x Daikin 2MXM68A9
1x Daikin FTXJ20AW
1x Daikin FTXJ25AW
1x Daikin FTXJ35AW
1x Daikin FTXJ42AW
Op buitendeel van 6.8kw komt binnendeel van 4.2 en 2.5kw. Oo buitendeel van 5kw komt 3.5 en 2.0kw.
Zie ik iets over het hoofd mbt compatibiliteit van buitendelen en binnendelen? Er zal 1 extra groep komen in de meterkast voor de airco's. Is 1 groep voldoende voor alle airco's?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Je kan waarschijnlijk toe met kleinere multi's. Neem aan dat die dingen nooit volle bak tegelijk aan zullen staan. En weet je zeker dat je die vermogens nodig hebt? Bereken hier per ruimte. Alleen A gebruiken https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Per ruimte bereken.OnderDeMotorkap schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:56:
1x Daikin 2MXM50A
1x Daikin 2MXM68A9
1x Daikin FTXJ20AW
1x Daikin FTXJ25AW
1x Daikin FTXJ35AW
1x Daikin FTXJ42AW
Als je vloer zandcement is dan aanvullen met zandcement. Als je vloer beton is zou ik deze met snelcement vullen. Wel eerst een hechtingspapje of voorstrijken.Zackito schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:38:
Vandaag de vloer opengefreesd om de leidingen in weg te werken. Wat een klus.. viel vies tegen maar we zijn er bijna.
Ik heb voorgeïsoleerde leidingen, sommige adviseren om de leidingen in een PVC buis te stoppen voordat je het dichtstort ivm mogelijke vochtproblemen Andere zeggen weer van niet.
Iemand hier ervaring mee? Wellicht met iets anders dan zandcement volstorten?
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
herpideperpi schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:34:
[...]
Nergens vloermodellen? Tegen koude voetjes?
asing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:38:
[...]
Je vertelt verder niets over je "doel", waar de units komen te hangen (eigenlijk : hoe groot is de ruimte) nen wat je verwacht van het gelijktijdige gebruik van de units.
Het totale vermogen van de 2 buitenunits is bijna 12kW. Nu heb ik in mijn geval nooit gezien dat mijn 5,4 kW unit er vol aan ging hangen maar als het je bedoeling is om in de winter 4 ruimtes permanent te verwarmen dan is 1 groep te weinig.
Wat fijn dat jullie met me willen meedenken! Omdat de zomers steeds warmer worden wil ik airco's laten plaatsen. Ik dacht dus om het meteen goed aan te pakken en ook te verwarmen (icm zonnepanelen), in alle ruimtes waar we veel gebruik van maken. De ruimtes zijn al voorzien van (vloer)verwarming uiteraard, maar deze wil ik zo min mogelijk gebruiken. Situatie/doel is als volgt.MotorBeast schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:40:
[...]
Je kan waarschijnlijk toe met kleinere multi's. Neem aan dat die dingen nooit volle bak tegelijk aan zullen staan. En weet je zeker dat je die vermogens nodig hebt? Bereken hier per ruimte. Alleen A gebruiken https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Per ruimte bereken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik had al inderdaad het vermoeden dat het meer is dan wat ik nodig heb. Ik blijf dan bij deze opstelling, vooral omdat het dan ook toekomstbestendiger is (mocht ik ooit wel al het vermogen nodig hebben). De elektricien moet nog komen, maar dan ga ik inderdaad voor 2 groepen. Thanks!asing schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:17:
ik kan niet op al je vraen antwoorden maar ik heb ongeveer dezelfde inhoud voor keuken en woonkamer. Daar hangt een 3.5kW vloermodel en die kon het afgelopen februari en maart prima aan, Nu zegt dat niet zo heel veel, beide maanden waren niet alleen zeiknat maar ook relatief warm. Een vloermodel omdat koelen in dit geval minder van belang is, en de unit meer moet verwarmen, Het is wel fijn als de warme lucht over de vloer gaat Nu zit ik in een huis wat 10 jaar ouder is dus ik denk dat je met minder toe kunt.
ik heb een 5,4kW buitenunit en deze 3.5kW binnenunt. Op de werkkamer hangt een 2kW net als op de slaapkamer. Die laatste alleen om te koelen. in de winter nog niet aan gehad. Ik verwarm ook alleen waar ik ben dus de 2 en 3.5kW unit staan eigenlijk niet tegelijk aan. De buitenunit lacht hierom. De 2kW doet hij echt op zijn pantoffels, de 3.5kW vraagt 8-900 Watt als het een graad of 5 is buiten. Verder dan 1.5kW heb ik hem nooit zien gaan.
Koelen doe ik nu ook al een paar keer. Daar is die 2kW unit echt heel goed in en dat kost amper wat.
Anyway, je wilt het graag overal lekker warm hebben dus ik adviseer om dan 2 groepen aan te maken. Je bent toch bezig en je wilt niet je groep overbelasten of de vrouw vertellen dat er een unit even uit moet en dat ze dat maar moet accepteren.
Ach er heeft nog nooit iemand een boete gehad etc…Glashelder schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:25:
[...]
Kan je onderbouwen met een niet algemene link dat een monteur in overtreding is als hij zelfstandig een opdracht uitvoert? Dus niet namens het bedrijf waar hij of zij werkzaam voor is?
Dat lijkt me stiekem toch wel sterk
Omdat er situatie kunnen zijn dat je net op een grensgebied zit. Vb: Voorjaar ben je aan het verwarmen, zon gaat schijnen, wordt het warmer binnen, gaat je airco koelen. Terwijl je dan wil dat hij gewoon afslaat. Immers in de avond wordt het weer koud buiten en binnen.BGFG schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:45:
Mijn Panasonic l/l units hebben een “auto-stand” waarbij volgens de handeling er iedere 10 minuten wordt beoordeeld of er verwarmd of gekoeld moet worden. Kan me herinneren dat iemand die stand af heeft geraden (@MotorBeast ?), maar kan het niet meer terugvinden. Het waarom ook niet. Iemand een idee?
Donders, dat is vlotMotorBeast schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:49:
[...]
Omdat er situatie kunnen zijn dat je net op een grensgebied zit. Vb: Voorjaar ben je aan het verwarmen, zon gaat schijnen, wordt het warmer binnen, gaat je airco koelen. Terwijl je dan wil dat hij gewoon afslaat. Immers in de avond wordt het weer koud buiten en binnen.
Weet je ook of het nodig is om de leidingen nog in een pvc buis te doen? Zal gevuld worden met zandcement.GudZ schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:53:
[...]
Als je vloer zandcement is dan aanvullen met zandcement. Als je vloer beton is zou ik deze met snelcement vullen. Wel eerst een hechtingspapje of voorstrijken.
En de verpakking volgen wat betreft het droogproces want anders scheurt het er zo uit en heb je brokken.
Zou ik persoonlijk wel doen. Om de koperen leidingen zit een schuimachtig isolatiemateriaal. Daar nat cement op doen, ik weet niet hetZackito schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:22:
[...]
Weet je ook of het nodig is om de leidingen nog in een pvc buis te doen? Zal gevuld worden met zandcement.
u can fool all people some time and fool some people alltime
2 groepen hoeven niet, de 5kw kan prima bij een rustige groep op zonder problemen.OnderDeMotorkap schreef op zondag 12 mei 2024 @ 01:01:
[...]
Ik had al inderdaad het vermoeden dat het meer is dan wat ik nodig heb. Ik blijf dan bij deze opstelling, vooral omdat het dan ook toekomstbestendiger is (mocht ik ooit wel al het vermogen nodig hebben). De elektricien moet nog komen, maar dan ga ik inderdaad voor 2 groepen. Thanks!
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Mijn advies: CV-ketel (zelf) vervangen door een L/W warmtepomp en die comfortabele, stille en tochtvrije vloerverwarming lekker blijven gebruiken. Bij zelf plaatsen van een monobloc L/W WP inclusief SWW boilervat ben je voor €5-6k netto (na subsidie) al klaar.OnderDeMotorkap schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:49:
[...]
[...]
[...]
Wat fijn dat jullie met me willen meedenken! Omdat de zomers steeds warmer worden wil ik airco's laten plaatsen. Ik dacht dus om het meteen goed aan te pakken en ook te verwarmen (icm zonnepanelen), in alle ruimtes waar we veel gebruik van maken. De ruimtes zijn al voorzien van (vloer)verwarming uiteraard, maar deze wil ik zo min mogelijk gebruiken. Situatie/doel is als volgt.
- Zolder (bestaat uit 2 ruimtes): 42 m³ + 25 m³ --> 3,5kw.
- Slaapkamer 1: 22 m³ --> 2.0kw. Kleinere unit van de Daikin Emura bestaat niet, dus deze is eigenlijk overkill.
- Slaapkamer 2 (bestaat uit slaapkamer en inloopkast): 56m³ --> 2,5kw
- Woonkamer + open keuken: 105m³
Ik heb me laten vertellen om iets ruimer te nemen, omdat ik ook wil verwarmen en omdat ze dan niet altijd op volle toeren hoeven te draaien. Mijn uiteindelijke doel is om mijn stookkosten op zijn minst te halveren. Het huis is van eind jaren 90 en heeft energielabel A. De zolder is wel minder goed geisoleerd dan de rest, daar wordt het in de zomer 30+ graden en in de winter kan het zakken tot onder de 16 graden als ik de vloerverwarming niet aan zou zetten (1 keer gebeurd dat thermostaat defect raakte).
Handig om te weten, we houden van een warm huis. De ruimtes waar we ons bevinden (overdag woonkamer + zolder, 's nachts slaapkamers), zijn in de winter altijd tussen de 20 en 21 graden.
Ik zal zeer waarschijnlijk nooit alle ruimtes tegelijkertijd op volle toeren laten draaien. Maar het leek me wel verstandig om buitenunits- te nemen die het aankunnen als het toch ooit moet. Ik zou eventueel 2 extra groepen kunnen laten aanleggen, dus voor elk buitenunit een eigen groep.
Een andere reden om toch wat ruimer te nemen is dat het niet heel veel scheelt in prijs voor de airco's, wil het dus ineenkeer goed doen. Kosten van arbeid en klein materiaal blijft uiteraard hetzelfde.
Ben ik op de juiste weg? Zijn er dingen die anders/beter kunnen of die ik het over het hoofd zie?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
L/W warmtepomp nemen.OnderDeMotorkap schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:49:
[...]
Wat fijn dat jullie met me willen meedenken! Omdat de zomers steeds warmer worden wil ik airco's laten plaatsen. Ik dacht dus om het meteen goed aan te pakken en ook te verwarmen (icm zonnepanelen), in alle ruimtes waar we veel gebruik van maken. De ruimtes zijn al voorzien van (vloer)verwarming uiteraard, maar deze wil ik zo min mogelijk gebruiken. Situatie/doel is als volgt.
- Zolder (bestaat uit 2 ruimtes): 42 m³ + 25 m³ --> 3,5kw.
- Slaapkamer 1: 22 m³ --> 2.0kw. Kleinere unit van de Daikin Emura bestaat niet, dus deze is eigenlijk overkill.
- Slaapkamer 2 (bestaat uit slaapkamer en inloopkast): 56m³ --> 2,5kw
- Woonkamer + open keuken: 105m³
Ik heb me laten vertellen om iets ruimer te nemen, omdat ik ook wil verwarmen en omdat ze dan niet altijd op volle toeren hoeven te draaien. Mijn uiteindelijke doel is om mijn stookkosten op zijn minst te halveren. Het huis is van eind jaren 90 en heeft energielabel A. De zolder is wel minder goed geisoleerd dan de rest, daar wordt het in de zomer 30+ graden en in de winter kan het zakken tot onder de 16 graden als ik de vloerverwarming niet aan zou zetten (1 keer gebeurd dat thermostaat defect raakte).
Handig om te weten, we houden van een warm huis. De ruimtes waar we ons bevinden (overdag woonkamer + zolder, 's nachts slaapkamers), zijn in de winter altijd tussen de 20 en 21 graden.
Ik zal zeer waarschijnlijk nooit alle ruimtes tegelijkertijd op volle toeren laten draaien. Maar het leek me wel verstandig om buitenunits- te nemen die het aankunnen als het toch ooit moet. Ik zou eventueel 2 extra groepen kunnen laten aanleggen, dus voor elk buitenunit een eigen groep.
Een andere reden om toch wat ruimer te nemen is dat het niet heel veel scheelt in prijs voor de airco's, wil het dus ineenkeer goed doen. Kosten van arbeid en klein materiaal blijft uiteraard hetzelfde.
Ben ik op de juiste weg? Zijn er dingen die anders/beter kunnen of die ik het over het hoofd zie?
Als er een warmtepomp aanwezig is dan is het een no-brainer om daar wandunit,s / fancoil aan te koppelen, dan kun je ook koelen.Borisvkr schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:12:
Ben wat aan het orienteren voor een airco. De woning is HSB nieuwbouw (2023) een zeer goedgeisoleerde schuurwoning met warmtepomp, met een open indeling. Dat wil zeggen op de bg is de woonkamer, gang en trappenhuis 1 grote ruimte van ca 160m3 , en staat dus via het trappenhuis in verbinding met de verdieping, die ook 1 grote ruimte is van 150m3. De verdieping is een werkplek, slk en ensuite badkamer, als 1 grote open ruimte, feitelijk alleen gescheiden door roomdividers. Het hoge (punt) dak ligt daar op 5,5m hoogte.
Daarnaast is er op de bg nog een aparte technische ruimte van 20m3 met de warmtepomp, wasmachine, droger en een server die aardig wat hitte en soms vocht genereren, en is op de verdieping nog een aparte kamer van 70m3 die in de zomer niet heel erg gekoeld hoeft te worden, maar in de winter wel mogelijk bijverwarmd.
Op de bg is vloerverwarming- en koeling, al werkt die koeling niet echt omdat er veel glas is en weinig zonwering. De vloer voelt dan wel koel aan de voetjes maar qua temperatuur in de woning doet het niks. Op de verdieping is geen vloerverwarming of koeling, behalve dan de aparte badkamer.
Punt is dat de woonkamer beneden en de bovenverdieping eigenlijk 1 grote ruimte zijn van ca. 300m3, verbonden door het trapgat, en daarnaast een heel klein hokje beneden (de technische ruimte) en een aparte hobbykamer boven.
Dat snap ik niet, het is een L/W warmtepomp voor vloerverwarming, Nibe VVM-S320. Dat is geen airco?mr_evil08 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:40:
[...]
Als er een warmtepomp aanwezig is dan is het een no-brainer om daar wandunit,s / fancoil aan te koppelen, dan kun je ook koelen.
[ Voor 39% gewijzigd door Borisvkr op 13-05-2024 14:18 ]
Een fancoil heeft net als een airco een radiator/warmtewisselaar waar het medium (in dit geval water) doorheen stroomt. Als je de leidingen dan isoleert tegen condens dan kan een fancoil, net als een airco, condenserend (<16 graden) koelen. Condenserend koelen kan wel een stuk kouder dan 16 graden.Borisvkr schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:11:
[...]
Dat snap ik niet, het is een L/W warmtepomp voor vloerverwarming, Nibe VVM-S320. Dat is geen airco?
Of ga je dan "koud" water (niet kouder dan 18 graden...) door een soort radiator-met-fans laten stromen?
Ik zei al, vloerkoeling doet niet echt iets, dan zal dit ook niet echt werken.
Even afgezien van dat er dan misschien wel 10 of meer van die radiatoren moeten komen, met allemaal leidingen... dat gaat het niet worden.
Plaatsing van een paar taktische splitunits (1 per ruimte) heeft ook leidingen nodig maar die kunnen op onopvallende plaatsen komen.
Je kan deze dingen eraan knopen(zijn ook andere merken).Borisvkr schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:11:
[...]
Dat snap ik niet, het is een L/W warmtepomp voor vloerverwarming, Nibe VVM-S320. Dat is geen airco?
Of ga je dan "koud" water (niet kouder dan 18 graden...) door een soort radiator-met-fans laten stromen?
Even afgezien van dat er dan misschien wel 10 of meer van die radiatoren moeten komen, met allemaal leidingen... dat gaat het niet worden.
Plaatsing van een paar taktische splitunits (1 per ruimte) heeft ook leidingen nodig maar die kunnen op onopvallende plaatsen komen.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 13-05-2024 15:03 ]
Als je een L/L unit kan hangen onopvallend kan je dit ook met fancoils. Vertel mij maar eens wat het verschil is: https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.htmlBorisvkr schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:11:
[...]
Mar eerst gaan eerst gaan we nog even naar deze toeBorisvkr schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:26:
Ah ok, dit lijkt me in ieder geval een stuk ingrijpender dan een airco, en zal qua kosten ook niet echt goedkoper zijn denk ik.
Ik houd het nog even bij mijn openstaande airco vragen
Waarom geen zonnewering? Met aan de ene kant van de kamer een flinke warmte bron en de andere kant een bak kou wordt is het ook niet echt comfortabel in een ruimte.omdat er veel glas is en weinig zonwering.
In mijn gevalMotorBeast schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:10:
[...]
Als je een L/L unit kan hangen onopvallend kan je dit ook met fancoils. Vertel mij maar eens wat het verschil is: https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.html
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Jij weet niet hoe het huis er uit zietMotorBeast schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:10:
[...]
Als je een L/L unit kan hangen onopvallend kan je dit ook met fancoils. Vertel mij maar eens wat het verschil is: https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.html
[ Voor 5% gewijzigd door Borisvkr op 13-05-2024 15:39 ]
Budget was op na de bouwTazzios schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:25:
[...]
Mar eerst gaan eerst gaan we nog even naar deze toe:
Waarom geen zonnewering? Met aan de ene kant van de kamer een flinke warmte bron en de andere kant een bak kou wordt is het ook niet echt comfortabel in een ruimte.
Dat ga je niet opmaken met koelen. Hier staan er nu 3 te pruttelen. Zit vandaag op 1,2kWh verbruik met 3 units. Opbrengst zonnepanelen nu 19,63kWh. Gisteren 33,2kWh. Itt tot wat de media altijd roepen verbruikt koelen heel weinig.Borisvkr schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:42:
[...]
Budget was op na de bouwals ik nu 1000 euro per raam kwijt ga zijn aan screens, ben ik ook 5-6000 euro kwijt. En dan moet je nog echt goed strikt zijn met het dicht houden van alles.
Voor 5-6K koop ik ook een airco.
Zonnepanelen kunnen dat makkelijk aan. Ik genereer 2x zoveel als ik nu per jaar nodig heb.
Zeker als we binnenkort moeten gaan betalen voor terugleveren... dan maak ik het liever zelf op.
Ik denk dat het per persoon verschillend is want niet iedereen maakt het ijskast temperatuur binnen.w00key schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:56:
Fancoil roepen is super simpel maar zoals we zien is het allemaal zo makkelijk nog niet. Plus koud water van 10 graden of minder produceren kost een l/w warmtepomp best wat moeite.
Sowieso uitvogelen hoeveel dat ding kan koelen is al een issue, iedereen noemt 35/18 vermogen maar niemand 35/7, en de SEER die erbij hoort. Aircos koelen standaard bij max vermogen tot koelkast temperatuur, bij een warmtepomp is dat goed zoeken of het wel mogelijk is en/of hoe je dat ontgrendel. Dan nog fancoils en geïsoleerde, dampvaste leidingen, standaard bij de airco, good luck bij de loodgieter.
Voor koeling - veel glas, warm huis? Kies niet al te klein. Afgelopen dagen heeft de 5.3 kW hier bijna nominaal gedraaid, ~800W opgenomen vermogen x 5 EER ~= 4 kW, gestuurd naar de bovenste unit van "2.5". Die blies op koelkast temperatuur uit en koelt en ontvochtigt 150 m2 in een warm huis.
Maar nog groter is niet aan te raden, dan schiet de minimale opgenomen vermogen sterk omhoog. ~5kW is een hele mooie maat voor 1 op 3, of de 4.2 voor single / 3.5 bij premium single zoals MHI ZSX.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 13-05-2024 16:38 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Zie dat Jongeneel ze heeft staan op gasflessen.nlEVfan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:48:
Hallo,
Ik heb een wat speciale vraag.
Ik koel een wijnkelder met een Friax split koelsysteem. Een nogal basic systeem, met een CoP van 1.8 en alleen aan/uit, dus nogal luidruchtig.
Dit systeem is nu 12 jaar oud en heeft in de loop van de jaren wat koelvloeistof verloren: er zit een kijkglaasje op de buitenunit dat geheel gevuld moet zijn, maar dit is leeg als de compressor stil staat en voor ongeveer de helft gevuld als de compressor draait.
Het lek is klein, want 5 jaar geleden was er al een kleine luchtbel te zien.
Nu merk ik dat de uit de binnenunit komende lichtstroom niet meer de 8 graden haalt, maar 9,5-10 graden.
Dus ook de efficiëntie van de koeler is afgenomen.
Kortom bijvullen.
Ik heb via @LED-Maniak gelukkig een firma gevonden die dit kan doen, vermits . . . .
Het koelmiddel beschikbaar is: R404A.
Dit middel is nog wel commercieel verkrijgbaar, maar hij doet er te weinig mee en heeft geen voorraad.
Heeft iemand een suggestie hoe mijn installateur aan bijvoorbeeld 2 kg van dit koelmiddel kan komen?
Dank voor jullie hulp.
Maar om nog even mijn vraag duidelijk te krijgen, Ik heb dus (denk ik) een multisplit nodig met 4 units, 2 units die elk 150m3 kunnen koelen, en 2 kleine units, 1 voor 20m3 en 1 voor 70m3.w00key schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:56:
Voor koeling - veel glas, warm huis? Kies niet al te klein. Afgelopen dagen heeft de 5.3 kW hier bijna nominaal gedraaid, ~800W opgenomen vermogen x 5 EER ~= 4 kW, gestuurd naar de bovenste unit van "2.5". Die blies op koelkast temperatuur uit en koelt en ontvochtigt 150 m2 in een warm huis.
Maar nog groter is niet aan te raden, dan schiet de minimale opgenomen vermogen sterk omhoog. ~5kW is een hele mooie maat voor 1 op 3, of de 4.2 voor single / 3.5 bij premium single zoals MHI ZSX.
Ja ik weet het, maar je koelt in ieder geval actief, en gratisMotorBeast schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:24:
[...]
Dat ga je niet opmaken met koelen. Hier staan er nu 3 te pruttelen. Zit vandaag op 1,2kWh verbruik met 3 units. Opbrengst zonnepanelen nu 19,63kWh. Gisteren 33,2kWh. Itt tot wat de media altijd roepen verbruikt koelen heel weinig.
een airco produceert lucht van rond de 8 a 12 graden dus het is exact evenveel moeite. een L/W machine kan het juist makkelijker en stiller doordat de condensor idoot veel groter is.w00key schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:56:
Fancoil roepen is super simpel maar zoals we zien is het allemaal zo makkelijk nog niet. Plus koud water van 10 graden of minder produceren kost een l/w warmtepomp best wat moeite.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Alleen grote gasflessen zie ik. En ik heb maar 1100 gram nodig, en een hele fles is vast prijzig. Ik zal ze benaderen.Willempie27 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:56:
[...]
Zie dat Jongeneel ze heeft staan op gasflessen.nl
Wanneer ik de binnenunit start in de woonkamer is hoe hard en hoe koud/warm deze blaast afhankelijk van hoe groot het verschil is tussen ingestelde temperatuur en werkelijke temperatuur. Naarmate deze 2 temperaturen dichter bij elkaar (komen te) liggen gaat de binnenunit minder hard en minder koud/warm blazen.Borisvkr schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:04:
[...]
Maar om nog even mijn vraag duidelijk te krijgen, Ik heb dus eigenlijk 2 units nodig die elk 150m3 kunnen koelen, en 2 kleine units, 1 voor 20m3 en 1 voor 70m3.
Hoe verdeeld het 'koelvermogen ' zich over de 4 units? Hoe stuur ik zeg maar 3/4 vh vermogen naar de 2 grootste, en de rest naar de 2 kleine?
Bij ons regelt de buitenunit (van multisplit met 3 binnen-units daar onder) zelf.
Je wilt de units die de grote ruimtes koelen ook niet altijd op 100% herriestand hebben?
Misschien buiten nederland een optie? Ik zie eea. in Italie in kleine hoeveelheden van 1kg.EVfan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:11:
[...]
Alleen grote gasflessen zie ik. En ik heb maar 1100 gram nodig, en een hele fles is vast prijzig. Ik zal ze benaderen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dank je, dat is prima advies. Ik zal dat advies aan Roel geven. 1 kg zou meer dan zat moeten zijn, ik ben misschien maar een paar honderd fram kwijt (vulgewicht 1050 gram bij aflevering). Heb je een link van een bedrijf dat ook naar Nederland levert?LED-Maniak schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:40:
[...]
Misschien buiten nederland een optie? Ik zie eea. in Italie in kleine hoeveelheden van 1kg.
Al denk ik dat Roel dat moet bestellen want het f-gassen nummer moet overeen komen met het factuuradres en zonder kan je niet bestellen.
Of deze https://www.refrigerantbo...uides-frigorigenes/r404a/EVfan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:11:
[...]
Alleen grote gasflessen zie ik. En ik heb maar 1100 gram nodig, en een hele fles is vast prijzig. Ik zal ze benaderen.
Meestal vragen ze nergens naar in Italie. Zeker niet als je het lokaal haalt. Maar de link hierboven waarschijnlijk wel en dat is prima.LED-Maniak schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:40:
[...]
Misschien buiten nederland een optie? Ik zie eea. in Italie in kleine hoeveelheden van 1kg.
Al denk ik dat Roel dat moet bestellen want het f-gassen nummer moet overeen komen met het factuuradres en zonder kan je niet bestellen.
als je 12 jaar geleden die unit was verkocht heb je waarschijnlijk de laatste die nog ergens in een magazijn stond want toen werden die machines al lang niet meer gemaakt en komt qua ontwerp uit de jaren 90.EVfan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:48:
Hallo,
Ik heb een wat speciale vraag.
Ik koel een wijnkelder met een Friax split koelsysteem. Een nogal basic systeem, met een CoP van 1.8 en alleen aan/uit, dus nogal luidruchtig.
Dit systeem is nu 12 jaar oud en heeft in de loop van de jaren wat koelvloeistof verloren: er zit een kijkglaasje op de buitenunit dat geheel gevuld moet zijn, maar dit is leeg als de compressor stil staat en voor ongeveer de helft gevuld als de compressor draait.
Het lek is klein, want 5 jaar geleden was er al een kleine luchtbel te zien.
Nu merk ik dat de uit de binnenunit komende lichtstroom niet meer de 8 graden haalt, maar 9,5-10 graden.
Dus ook de efficiëntie van de koeler is afgenomen.
Kortom bijvullen.
Ik heb via @LED-Maniak gelukkig een firma gevonden die dit kan doen, vermits . . . .
Het koelmiddel beschikbaar is: R404A.
Dit middel is nog wel commercieel verkrijgbaar, maar hij doet er te weinig mee en heeft geen voorraad.
Heeft iemand een suggestie hoe mijn installateur aan bijvoorbeeld 2 kg van dit koelmiddel kan komen?
Dank voor jullie hulp.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 13-05-2024 18:43 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dank voor je goede toelichting @flippy.flippy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:41:
[...]
als je 12 jaar geleden die unit was verkocht heb je waarschijnlijk de laatste die nog ergens in een magazijn stond want toen werden die machines al lang niet meer gemaakt en komt qua ontwerp uit de jaren 90.
wat je nog kan doen als je dit ding nog langer aan de hartlongmachine wilt houden is 404a vervangen met 134a. al is dat wel een klusje wat even duurt ivm lang vacumeren. al zou ik eerst de lekkage opsporen als je toch bezig bent. voordeel is dan wel dat het iets efficienter (en stiller) word met 134a.
o ja, verwarmen is COP, koelen is EER als het gaat om efficeintie.
en kijkglas moet vloeistof zichtbaar zijn als de compressor even loopt. dat ie niet helemaal vol is is niet heel erg zolang het maar geen schuimbad is.,
nee, ze zullen absoluut niet zeggen dat 134 ok is.EVfan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:34:
[...]
Dank voor je goede toelichting @flippy.
Ja 134a is nog volop te krijgen, volgens mij zit dat in zo ongeveer elke auto airco toch? Dus dat zou heel mooi zijn. En ik zag op de site van Friax, dat het nieuwere, maar technosch nagenoeg identieke model wel R134A als koelmiddel heeft.
En het vacumeren, dat zal het laatste zijn waar ik me zorgen over maakt. Als de techniek van de compressor maar toelaat dat er R134A in gaat. Dat zou ik met de fabriek in Frankrijk moeten checken, maar de kans dat ze daar geen uitspraak over durven te doen is zeker aanwezig.
Het lek opsporen heeft prioriteit, maar ik vrees dat het heel klein is, gegeven dat het belletje in het kijkglas wel groter geworden is in 5-7 jaar, maar er nog steeds een bijna half vol kijkglas is als de compressor loopt.
Overigens gaf een Friax service man aan dat er helemaal geen lucht in het kijkglas zichtbaar mag zijn. Tja? Het schuimt in elk geval niet dus de compressor loopt nog niet deels droog?
Vervangen door een nieuwe unit is feitelijk geen optie, tenzij je hier een zzp installateur vindt die het ding dan in Frankrijk wil bestellen en hier installeren. Andere technische oplossingen dan Friax heb ik al verkend, o.a. een special Toshiba systeem, maar die voldoen niet aan de eis (naast temperatuur ook luchtvochtigheid).
Een geheel nieuw systeem is net zo duur als een Panasonic J warmtepomp van 5-7 kW,![]()
![]()
Wordt vervolgd.
Dank je Flippy.flippy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:40:
[...]
nee, ze zullen absoluut niet zeggen dat 134 ok is.
en een klein lek is gewoon op te sporen met de juiste spullen. dat is mn werk ook.
en ja, als het koudemiddel rustig weloopt zal je zien dat het kijkglas steeds minder vol raakt doordat de onderkoeling van het koudemiddel steeds minder word en je efficientie steeds slechter word dan het al is.
als het echt een ding word an je nog wel eens contact met me opnemen, dan bekijken we wel wat de mogelijkehden zijn.
er is trouwens niks wat je tegenhoud om een fancoil op te hangen met een kleine chiller zoals de 5kW panasonic en dan gewoon met glycol draaien op een graad of 6 aan water. na subsidie kost die machine nog geen 1000 euro dus met zaterdagje boos maken trap je de boel erin voor rond de 3k totaal.
het kan te overwegen zijn om de RH/RV te regelen met een losse bevochtiger en het koelen/ontvochtigen te laten regelen door de koeling. stuk simpeler, goedkoper en zo werkt het in grote bedrijfspanden ook.EVfan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:02:
[...]
Dank je Flippy.
Ik zal je aanbod bewaren als de nood aan de man komt, zeker als ik oplossing kan vinden, en je me wellicht kunt helpen met het lek zoeken en vervangen van het koelmiddel.
En de efficiëntie is inderdaad als minder, ik meet sinds enige tijd met een Homewizard meter en zie dat er steeds meer energie/kWh nodig is om de boel op 12.5-13 graden te houden.
Een systeem zoals je voorstelt mankeert een beheersysteem voor luchtvochtigheid.
En dat is cruciaal. Dit Friax systeem heeft daarvoor een bevochtiger met een RH meetloop. En houdt jaar in jaar uit de RH op 65-70%. Dat werkt super hoor.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 13-05-2024 20:05 ]
Zeker, kan als de nood aan de man komt een optie worden, en dan is een door Toshiba op de markt gebrachte speciale wijnkelder koeler een optie.flippy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:04:
[...]
het kan te overwegen zijn om de RH/RV te regelen met een losse bevochtiger en het koelen/ontvochtigen te laten regelen door de koeling. stuk simpeler, goedkoper en zo werkt het in grote bedrijfspanden ook.
voor 14 graden heb je geen speciale koeler nodig hoor. standaard chiller met glycol erin en klaar ben je.EVfan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:06:
[...]
Zeker, kan als de nood aan de man komt een optie worden, en dan is een door Toshiba op de markt gebrachte speciale wijnkelder koeler een optie.
Daarvan is de binnenunit groot tov de buitenunit zodat de binnen unit niet bevriest, en dat is een issue met de meeste “standaard airco’s “ als je gaat koelen tot 12 graden. De genoemde Toshiba gaat ook maar tot 14 graden.
Als het om principe gaat kun je beter de panelen uitschakelen dat is goedkoper(of een boiler opwarmen om savonds warm te douchen).Borisvkr schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:42:
[...]
Budget was op na de bouwals ik nu 1000 euro per raam kwijt ga zijn aan screens, ben ik ook 5-6000 euro kwijt. En dan moet je nog echt goed strikt zijn met het dicht houden van alles.
Voor 5-6K koop ik ook een airco.
Zonnepanelen kunnen dat makkelijk aan. Ik genereer 2x zoveel als ik nu per jaar nodig heb.
Zeker als we binnenkort moeten gaan betalen voor terugleveren... dan maak ik het liever zelf op.
[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 14-05-2024 11:06 ]
Mijn ouders en broer hebben LG en zich volledig laten adviseren door de installateur.hoipimniet schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:57:
4. Zijn die horrorverhalen over LG nog steeds relevant? Dus dat ze qua verwarmen niet goed zijn, iets met een oil return cycle, en ander gezeik? Of is dat misschien verholpen met de nieuwere modellen?
Alvast heel erg bedankt!
[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 14-05-2024 13:48 ]
[ Voor 28% gewijzigd door BastiaanN op 14-05-2024 14:00 . Reden: Even uitblaastemp meten met een luchtthermometer ipv infrarood ]
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Dit schreef ik gisteren, en dus vlak hierboven, aan iemand anders. Wellicht staan hier voor jou ook bruikbare zaken in:hoipimniet schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:57:
Dag allemaal. Ik lees me al een tijdje in over airco's en deze thread (en andere op t.net) is superbehulpzaam. Toch heb ik nog een aantal vragen, wie weet zouden jullie hierbij kunnen helpen. Bij voorbaat excuses als deze al eerder beantwoord zijn.
Eerst even een situatieschets. Ik heb een kwadrantwoning uit 1991 met 3 woonlagen. Wij willen 3 binnenunits totaal, voor verwarmen en koelen. 1 in de woonkamer (108 m3), 1 in onze slaapkamer op de eerste verdieping (40 m3), en 1 in mijn werkkamer op de 2e verdieping (40 m3). De unit in onze slaapkamer willen we ook gebruiken om de rest van die verdieping mee te pakken.
Ons huis is redelijk geïsoleerd. Vloerisolatie, dubbel glas overal (geen HR-glas naar mijn weten). De twee buitenmuren in de woonkamer staan op noordoost en noordwest. Dus eigenlijk geen directe zon op de ramen.
1 offerte die we hebben gehad is 3,5kW/3,5kW/2,5kW (woon/slaap/werkkamer). Op een 6,2kW buitenunit. Met een optie voor MHI of LG.
Dan nu de vragen.
1. Volgens mijn berekening moet er een 5kW binnenunit komen in de woonkamer (108m3 x 40 = 4320W). Één van de aannemers die een offerte heeft gemaakt zegt dat 3,5kW genoeg is. Stel: we gaan met hem mee maar ik blijk gelijk te hebben. Dan blaast die 3,5kW unit relatief vaak op volle toeren. Andere kant op: hij blijkt gelijk te hebben maar we installeren een 5kW unit. Dan hebben we dus een "te zware" binnenunit hangen. Welke van deze twee opties is qua verbruik (en gemak etc) de beste? Maw heeft het nadelen (anders dan de initiële kosten) om een te zware unit neer te zetten die ik over het hoofd zie?
2. Mijn vrouw wil het liefst alles op één buitenunit, tenzij dat echt veel scheelt qua comfort en verbruik. Kunnen jullie hier iets over zeggen? Concreet vraag ik me af of 2 A+++ buitenunits samen zuiniger zijn dan 1 A++ buitenunit, maar als er andere voor- of nadelen zijn hoor ik die ook graag.
3. Wij willen graag timers kunnen instellen via een app. Ik begrijp dat de MHI app erg summier is. Kan dit daar wel mee? Of ben ik dan eindelijk genoodzaakt iets van Home Assistant in te richten?
4. Zijn die horrorverhalen over LG nog steeds relevant? Dus dat ze qua verwarmen niet goed zijn, iets met een oil return cycle, en ander gezeik? Of is dat misschien verholpen met de nieuwere modellen?
Alvast heel erg bedankt!
Dat is een plakbandje, temperatuurverschillen blijf je houden is mijn ervaring.Sjamo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:33:
[...]
Wanneer je in een grote ruimte maar 1 unit zet heb je grote kans dat maar een gedeelte van de ruimte goed op temperatuur komt of dat de binnenunits hard gaan en soms ook blijven blazen. Dat kan gedeeltelijk opgelost worden met het aansluiten van een externe sensor, maar dat verplaatst het probleem vooral naar een andere plek. Voor sommige mensen werkt het.
Succes er mee.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 14-05-2024 13:52 ]
Ehhmm is dat niet precies wat ik schrijf? En volgens de verhalen werkt het plakbandje bij sommige mensen afdoende. Dat is ook mooi. Ik zou het echter nooit als beste optie aanraden en heb dat volgens mij hier ook niet gedaan.mr_evil08 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:51:
[...]
Dat is een plakbandje, temperatuurverschillen blijf je houden is mijn ervaring.
Alleen een 2e binnenunit kan het verhelpen.
Door de fluisterstand wordt de lucht extra koud wat extra condens oplevert.BastiaanN schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:28:
Sinds vorige zomer lekt er bij een van onze Daikin Prefera airco's water op de grond. Wij hebben drie Prefera binnenunits op 1 buitenunit en maar 1 van de 3 heeft dit probleem. Het ontstaat over het algemeen pas als de airco meerdere uren achter elkaar aanstaat. De airco koelt goed en de lekbak zit niet verstopt. Ik heb ook geprobeerd om een liter water in de lekbak te gieten. Dat water loopt goed weg en er ontstaat dan ook geen lekkage.
De airco lekt aan de voorkant waar de lucht de kamer in wordt geblazen. Heeft iemand enig idee waar ik dit zou moeten zoeken? Zie ook de bijgesloten foto. De hoeveelheid is wel dusdanig dat er een handoek onder moet (elke 5~10 sec een druppel). De uitblaas temperatuur is ca. 4 graden, luchtvochtigheid in de kamer zit rond de 55%.
[Afbeelding]
Als toevoeging; We hebben de airco meestal op 20 graden ingesteld. Doorgaans wordt het in de kamer waar hij hangt overdag niet warmer dan 25 graden. Wel staat hij standaard altijd op de fluisterstand. Wellicht dat hij daardoor te hard moet werken?
Dit is een goeie, maar ik denk dat dat bij ons niet superrelevant is aangezien we een vrij vierkante kamer hebben, en de binnenunit vrijwel exact in het midden (aan 1 kant) komt. Ook willen we proberen het allemaal aan maar 1 buitenunit te hangen, dus 1 single + 1 multi wordt 'm dan niet. Ik zal het wel meenemen in onze beslissing!Sjamo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:33:
[...]
Wanneer je in een grote ruimte maar 1 unit zet heb je grote kans dat maar een gedeelte van de ruimte goed op temperatuur komt of dat de binnenunits hard gaan en soms ook blijven blazen. Dat kan gedeeltelijk opgelost worden met het aansluiten van een externe sensor, maar dat verplaatst het probleem vooral naar een andere plek. Voor sommige mensen werkt het.
Een andere mogelijke oplossing is het plaatsen van meerdere kleine units in de grote ruimte. Liefst een combinatie van een singlesplit en een binnenunit die onderdeel uitmaakt van een multisplit.
Wanneer er erg weinig vraag is kan de zeer zuinig draaiende singlesplit (misschien 24/7) draaien, en zo de ruimte stabiel op temperatuur houden. Wanneer de vraag groter wordt of de ruimte lastiger gelijkmatig op temperatuur blijft, kan je de multisplit bijschakelen.
Voor het idee. Wij hebben zelf mhi multisplit. Onze unit verbruikt bij gebruik van 1 binnenunit op temperatuur ongeveer 320W, bij gebruik van 2 binnenunits op temperatuur tussen de 280W en 300W. Een singlesplit gebruikt op temperatuur dacht ik rond de 150W tot 180W. Dat scheelt fors als je het lange perioden op een dag aan laat staan voor een gelijkmatige stabiele temperatuur zonder hard blazen.
-------
Succes er mee.
Ook een goeie. Volgens https://www.eurovent-certification.com verwarmen die LG's van 3.5kW slechts met 2.5kW... dus dat moeten we zeker meenemen.Als je wil gaan verwarmen met de installatie zou ik daar de capaciteit op uitzoeken. Koelen gaat hier makkelijker dan verwarmen, en ik dacht dat dat in de meeste gevallen zo was.
Hm. Daar ga ik dan verder induiken. Maar ik weet nu wel beter waar ik op moet letten. Thx!En verder heeft of je beter wat hoog of juist wat lager gaat zitten qua vermogen te maken met oa het minimale vermogen van de units in questie (dat bepaalt tot hoever de unit kan terugmoduleren voor evt gaat pendelen. En verder het minimaal opgenomen vermogen, het verbruik. Wanneer beide gelijk zijn zou ik zelf makkelijk voor het hogere vermogen kiezen.
Dit is iets waar we nog over moeten nadenken. Ik denk dat we ad hoc het prettigst vinden, met als voorwaarde dat dat ook op timer kan. Dus dan is een zwaardere unit in het voordeel.Verder is de keuze oa afhankelijk van hoe je van plan bent te gaan verwarmen.
Is dat grotendeels de hele dag en nacht, 24/7, om de ruimte comfortabel, gelijkmatig en stabiel op temperatuur te houden, dan is vaak de binnenunit met wat lager vermogen beter, zeker wanneer deze een lager minimaal vermogen heeft en een lager minimaal opgenomen vermogen. Omdat de ruimte op temperatuur blijft is minder vermogen nodig om de ruimte op temperatuur te brengen, en bij een lager opgenomen vermogen betekent dat bij 24/7 duidelijk minder kosten voor verbruik.
Wanneer je vooral niet 24/7 wil verwarmen maar liever ad hoc, wanneer nodig, ben je meer gebaat bij een wat hoger vermogen voor de binnenunit, (of bij een grotere ruimte liever 2 kleinere, zie vorige stuk tekst).
Dat maakt dat je de ruimte(s) door het hogere vermogen heel snel op temperatuur kan brengen, ook wanneer het buiten echt koud is.
Doordat je niet altijd de hele dag en nacht verwarmt heb je daar financieel voordeel van en door het snel op temperatuur brengen mis je ook geen comfort.
Ok dat klinkt inderdaad top.../s dank je voor het antwoord!mr_evil08 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:24:
[...]
Mijn ouders en broer hebben LG en zich volledig laten adviseren door de installateur.
- Op beide adressen resoneren de buitenunits (kan je verhelpen met veren weet ik).
(op dezelfde muur eronder hangt nog een grote Daikin warmtepomp op CV met standaard rubbers die nooit
resoneert).
- Inderdaad regelmatig oil return cycle, ook bij 10 graden buiten alsof regelmatig staat te "de-frosten".
- Binnenunit blaast hard, handmatig op minimaal snelheid voelt alsnog als koude lucht/tocht bij weinig warmtevraag.
(De LG,s hebben dubbele compressor, mogelijk heeft daar iets mee te maken van het resoneren).
- Een bagger App met instellen van Wi-Fi, alles is dichtgetimmert, als de wizard fouten geeft krijg je hem niet op Wi-Fi en de foutmelding kun je nergens terug vinden wat er mis ging.
- Op één adres verloor die regelmatig verbinding, accesspoint handmatig channel vastgezet want de unit is stom genoeg om niet te snappen dat die opnieuw de verbinding moet gaan opzoeken bij het verliezen ervan.
Totaal niet vergelijkbaar met mijn oud beestje Daikin perfera van 2018 waarbij de buiten als binnenunit super stil zijn en Wi-Fi zeer makkelijk instelbaar, tevens staat hier wel de zaak open waardoor ik aanpassingen kan maken en makkelijker troubleshooten(kan ook prima zonder cloud functioneren).
De ruimte en isolatie zijn vergelijkbaar met mijn woning, geen idee waarom daar een 5kw unit hangt en ik het makkelijk met een 3,5kw af kan.
Natuurlijk mijn ervaring, een ander zal vast positiever zijn over LG.
Ik zou eerder naar MHI kijken en wat geld bij leggen als je ook wil verwarmen.
Dit is een nieuwe, goed geisoleerde HSB woning, maar mijn ervaring is dat ondanks dat je het glas afdekt, de zon het hele houten casco en de zwarte dakpannen en de dakconstructie gewoon net zo hard opwarmt. Ook de vloer koelen werkt domweg niet. Je voeten voelen dan wel koel, maar binnen is het gewoon nog steeds warm. Dat merk je vooral als je daarna de stalen trap oploopt, die voelt dan zo heet alsof het een radiator is... Weet niet of dit een HSB dingetje is, ik hoor van andere mensen met vloerkoeling en screens dat eea prima te beheersen is. Hier niet. Actief koelen is m.i. dan ook het enige wat goed helpt.mr_evil08 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:15:
[...]
Zonwering heeft het voordeel dat massa in huis een stuk minder opwarmd, ofwel de objecten in huis gaan minder snel "gloeien".
Ik ben alleen bekend met mhi. Zoals eerder gezegd hebben wij een multisplit, de SCM60Zs-w. Wij hebben daar een srk35zsx-w op voor de woonkamer, een zelfde maar 2,5kW in het trapgat voor de verbindende ruimte. En dan nog een 2kW op een kleine slaapkamer.hoipimniet schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:11:
[...]
Dit is een goeie, maar ik denk dat dat bij ons niet superrelevant is aangezien we een vrij vierkante kamer hebben, en de binnenunit vrijwel exact in het midden (aan 1 kant) komt. Ook willen we proberen het allemaal aan maar 1 buitenunit te hangen, dus 1 single + 1 multi wordt 'm dan niet. Ik zal het wel meenemen in onze beslissing!
[...]
Ook een goeie. Volgens https://www.eurovent-certification.com verwarmen die LG's van 3.5kW slechts met 2.5kW... dus dat moeten we zeker meenemen.
[...]
Hm. Daar ga ik dan verder induiken. Maar ik weet nu wel beter waar ik op moet letten. Thx!
[...]
Dit is iets waar we nog over moeten nadenken. Ik denk dat we ad hoc het prettigst vinden, met als voorwaarde dat dat ook op timer kan. Dus dan is een zwaardere unit in het voordeel.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord!
[...]
Ok dat klinkt inderdaad top.../s dank je voor het antwoord!
Hebben je ouders en broer nieuwe modellen?
Waarom op fluisterstand en 20 graden? Niet nodig op deze wijze. Zet hem gewoon op de temperatuur die je wenst, mijn advies 22/23 (koel zat). Zet de fan op auto. Dan gaat hij eerst hard blazen en zodra de boel op temperatuur is zal hij terug moduleren. Hier is dat na een tijdje fluisterstand (Daikin Perfera). Net wat je zegt, als de lekbak niet verstopt is, dat je condensor zo koud is dat daar zoveel water op condenseert dat het niet lekker in de lekbak loopt. Benieuwd wat het doet. NB: en op tijd aanzetten. Hier staat hij sinds 9 uur vanochtend aan (3 units op 3 verdiepingen) en pruttelt gewoon zacht met nu een verbruik van 1,5 kWh totaal.BastiaanN schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:28:
Sinds vorige zomer lekt er bij een van onze Daikin Prefera airco's water op de grond. Wij hebben drie Prefera binnenunits op 1 buitenunit en maar 1 van de 3 heeft dit probleem. Het ontstaat over het algemeen pas als de airco meerdere uren achter elkaar aanstaat. De airco koelt goed en de lekbak zit niet verstopt. Ik heb ook geprobeerd om een liter water in de lekbak te gieten. Dat water loopt goed weg en er ontstaat dan ook geen lekkage.
De airco lekt aan de voorkant waar de lucht de kamer in wordt geblazen. Heeft iemand enig idee waar ik dit zou moeten zoeken? Zie ook de bijgesloten foto. De hoeveelheid is wel dusdanig dat er een handoek onder moet (elke 5~10 sec een druppel). De uitblaas temperatuur is ca. 10~11 graden, luchtvochtigheid in de kamer zit rond de 55%.
[Afbeelding]
Als toevoeging; We hebben de airco meestal op 20 graden ingesteld. Doorgaans wordt het in de kamer waar hij hangt overdag niet warmer dan 25 graden. Wel staat hij standaard altijd op de fluisterstand. Wellicht dat hij daardoor te hard moet werken?
[ Voor 99% gewijzigd door Draakje5 op 14-05-2024 17:36 ]
Vermoed dat je installateur gelijk heeft. Vermogen gewoon berekenen voor verwarmen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekeninghoipimniet schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:57:
Dag allemaal. Ik lees me al een tijdje in over airco's en deze thread (en andere op t.net) is superbehulpzaam. Toch heb ik nog een aantal vragen, wie weet zouden jullie hierbij kunnen helpen. Bij voorbaat excuses als deze al eerder beantwoord zijn.
Eerst even een situatieschets. Ik heb een kwadrantwoning uit 1991 met 3 woonlagen. Wij willen 3 binnenunits totaal, voor verwarmen en koelen. 1 in de woonkamer (108 m3), 1 in onze slaapkamer op de eerste verdieping (40 m3), en 1 in mijn werkkamer op de 2e verdieping (40 m3). De unit in onze slaapkamer willen we ook gebruiken om de rest van die verdieping mee te pakken.
Ons huis is redelijk geïsoleerd. Vloerisolatie, dubbel glas overal (geen HR-glas naar mijn weten). De twee buitenmuren in de woonkamer staan op noordoost en noordwest. Dus eigenlijk geen directe zon op de ramen.
1 offerte die we hebben gehad is 3,5kW/3,5kW/2,5kW (woon/slaap/werkkamer). Op een 6,2kW buitenunit. Met een optie voor MHI of LG.
Dan nu de vragen.
1. Volgens mijn berekening moet er een 5kW binnenunit komen in de woonkamer (108m3 x 40 = 4320W). Één van de aannemers die een offerte heeft gemaakt zegt dat 3,5kW genoeg is. Stel: we gaan met hem mee maar ik blijk gelijk te hebben. Dan blaast die 3,5kW unit relatief vaak op volle toeren. Andere kant op: hij blijkt gelijk te hebben maar we installeren een 5kW unit. Dan hebben we dus een "te zware" binnenunit hangen. Welke van deze twee opties is qua verbruik (en gemak etc) de beste? Maw heeft het nadelen (anders dan de initiële kosten) om een te zware unit neer te zetten die ik over het hoofd zie?
2. Mijn vrouw wil het liefst alles op één buitenunit, tenzij dat echt veel scheelt qua comfort en verbruik. Kunnen jullie hier iets over zeggen? Concreet vraag ik me af of 2 A+++ buitenunits samen zuiniger zijn dan 1 A++ buitenunit, maar als er andere voor- of nadelen zijn hoor ik die ook graag.
3. Wij willen graag timers kunnen instellen via een app. Ik begrijp dat de MHI app erg summier is. Kan dit daar wel mee? Of ben ik dan eindelijk genoodzaakt iets van Home Assistant in te richten?
Alvast heel erg bedankt!
Zit niet zoveel verschil in, alleen steen buffert meer.Borisvkr schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:19:
[...]
Dit is een nieuwe, goed geisoleerde HSB woning, maar mijn ervaring is dat ondanks dat je het glas afdekt, de zon het hele houten casco en de zwarte dakpannen en de dakconstructie gewoon net zo hard opwarmt. Ook de vloer koelen werkt domweg niet. Je voeten voelen dan wel koel, maar binnen is het gewoon nog steeds warm. Dat merk je vooral als je daarna de stalen trap oploopt, die voelt dan zo heet alsof het een radiator is... Weet niet of dit een HSB dingetje is, ik hoor van andere mensen met vloerkoeling en screens dat eea prima te beheersen is. Hier niet. Actief koelen is m.i. dan ook het enige wat goed helpt.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 14-05-2024 16:27 ]
Dat is een L/W warmtepomp. Dus het verkeerde forum.Draakje5 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:01:
We hebben nu ongeveer twee weken de woning bewoond met een L/L warmtepomp ( panasonic aquarea) met 300L boiler. Gemiddeld ( legionellarun even weggelaten) zit ik op een verbruik van 2.8kwh per dag voor warm water. Dat zijn ongeveer 2 douchebeurten per dag van minstens 5 minuten en 1x een vol bad per 2 dagen. En dan af en toe warm tapwater / quooker.
Is hier iets zinnigs over het verbruik te zeggen? Ongeveer 1 euro per dag voor warm water vond ik persoonlijk wel netjes?
Ik heb zeker belangstelling voor MHISjamo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Mocht je belangstelling hebben voor mhi, dan zou je hetzelfde type binnenunit kunnen overwegen als alternatief voor een 5kW-unit van het soort zonder de "x" in het type.
Voor zover ik heb begrepen heeft de "x" meer power voor verwarmen. Als je oorspronkelijk de "zs" zou overwegen, zou de "zsx" daarmee n soort tussenvariant zijn?hoipimniet schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 06:32:
[...]
Ik heb zeker belangstelling voor MHI
Kun je dit uitleggen? Bedoel je dat ik zou kunnen nadenken over een 3,5kW ZSX tov een 5kW ZS? ZSX is namelijk eigenlijk iets te prijzig voor ons voor zover ik kan zien...
Op die fiets!Sjamo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:53:
[...]
Voor zover ik heb begrepen heeft de "x" meer power voor verwarmen. Als je oorspronkelijk de "zs" zou overwegen, zou de "zsx" daarmee n soort tussenvariant zijn?
Ik ben alleen bekend met de hoofdlijnen, maar ik heb hier geregeld gelezen van mensen die erg goed zijn met de specifieke cijfers dat het een verschil maakt.
Daarom noemde ik het als optie.
Worden nou niet de specificaties van de singel splits met elkaar vergeleken terwijl het een multisplit gaat betreffen?hoipimniet schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:04:
[...]
Op die fiets!
Nou ja, door je opmerking ben ik er weer wat meer ingedoken. Wat blijkt:
5kW ZS vermogen bij verwarmen: 3,8kW
3,5kW ZSX vermogen bij verwarmen: 3,5kW
Dat ontloopt elkaar niet eens zo veel inderdaad... En de 5kW ZSX verwarmt zelfs met 4,5kW. Toch misschien de moeite waard om naar te kijken! Dank!
Ik kijk in de combinatie-tabel en inderdaad, er zit alleen een klein verschil bij de maximum capaciteit. Bij de SCM60Zs-w in combinatue met "szx" 0,2kW bij gebruik 1 unit van 3,5kW en 0,3kW bij gebruik van 2 binnenunits van 3,5kW voor heating.M_AW schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:39:
[...]
Worden nou niet de specificaties van de singel splits met elkaar vergeleken terwijl het een multisplit gaat betreffen?
ZSX binnenunit op een multisplit doet nagenoeg / exact hetzelfde vermogen als ZS binnenunit.
Je hebt helemaal gelijk, en da's mijn fout. Door alle mogelijk combinaties van single en multi raak ik soms het overzicht kwijt.M_AW schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:39:
[...]
Worden nou niet de specificaties van de singel splits met elkaar vergeleken terwijl het een multisplit gaat betreffen?
ZSX binnenunit op een multisplit doet nagenoeg / exact hetzelfde vermogen als ZS binnenunit.
[ Voor 20% gewijzigd door hoipimniet op 15-05-2024 10:10 ]
Wij hebben onze installatie aangeschaft toen ik veel had meegelezen en voldoende kennis had om te bepalen dat ik graag een mhi multisplit SCM60Zs-w wilde met 3 binnen-units zoals we nu hebben. Ik had in eerste instantie een offerte gevraagd voor de "zs". We kregen een offerte voor "zsx" en dat is me pas later opgevallen. Volgens het bedrijf dat het installeerde was het verschil minimaal, maar waren deze beter voor verwarmen.hoipimniet schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:35:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, en da's mijn fout. Door alle mogelijk combinaties van single en multi raak ik soms het overzicht kwijt.
Ik heb hier inderdaad single splits gepakt, ook omdat er gisteren weer een installateur langs is geweest die een single aanraadde voor de woonkamer, en een dual voor de slaap- en werkkamer. Ook zag ik dat Aircovivo een leuke prijs vraagt voor die ZSX-singles, waardoor die misschien toch binnen het budget vallen.
Ik ga ook nog even kijken naar de waardes bij multisplit. Dank je voor het opmerken.
Edit: Ik zie dat Sjamo dat ook al heeft bekeken. Mijn conclusies zijn idd hetzelfde.
Ik vraag me eerlijk gezegd af in hoeverre het nut heeft om, als ik triple split doe, mijn woonkamerunit te vervangen door een ZSX. Voor zover ik kan zien heeft ZSX in de praktijk alleen zin in het geval van een single in de woonkamer, waarbij ik dan een dual ZS voor de andere twee kamers neem.
nb vanaf wanneer is het nodig om een eigen topic te starten?
Ik zou die configuratie dus echt niet willen (tenzij je een bijzonder grote werkkamer hebt met genoeg warmtevraag om het minimumvermogen van die multi buitenunit te halen), vooral voor verwarmen lijkt dat me een waardeloze opstelling. Ik verwarm mijn woonkamer standaard en mijn werkkamer als ik er zit. Op die manier kan de werkkamer rustig 'meedraaien' op de multi waar ook de woonkamer op zit. Op het moment dat ik de werkkamer aan een andere multi zou hangen gaat hij als een malle zitten pendelen.hoipimniet schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:35:
[...]
Ik heb hier inderdaad single splits gepakt, ook omdat er gisteren weer een installateur langs is geweest die een single aanraadde voor de woonkamer, en een dual voor de slaap- en werkkamer.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Mijn werkkamer is zeker niet groot. De SCM40ZS-W heeft een minimum wattage van 340. Ik kan even niet zien hoe hoog dat is voor de SRK25ZS-WF, dus ik weet niet of dat gaat pendelen als die in z'n eentje aan staat...MiBe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:53:
[...]
Ik zou die configuratie dus echt niet willen (tenzij je een bijzonder grote werkkamer hebt met genoeg warmtevraag om het minimumvermogen van die multi buitenunit te halen), vooral voor verwarmen lijkt dat me een waardeloze opstelling. Ik verwarm mijn woonkamer standaard en mijn werkkamer als ik er zit. Op die manier kan de werkkamer rustig 'meedraaien' op de multi waar ook de woonkamer op zit. Op het moment dat ik de werkkamer aan een andere multi zou hangen gaat hij als een malle zitten pendelen.
SCM40ZS-W = buiten unithoipimniet schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:13:
[...]
Mijn werkkamer is zeker niet groot. De SCM40ZS-W heeft een minimum wattage van 340. Ik kan even niet zien hoe hoog dat is voor de SRK25ZS-WF, dus ik weet niet of dat gaat pendelen als die in z'n eentje aan staat...
Ja, maar dat heeft toch te maken met het minimum te leveren vermogen van de buitenunit tov wat de binnenunits vragen? Vandaar mijn comment. Ik kon niet vinden wat de SRK25ZS-WF binnenunit vraagt; althans, wat ik ervan kan vinden is dat die 0,68kW is. Dat is hoger dan het minimum wattage van de SCM40, dus dat zou betekenen dat die niet zou gaan pendelen. Of zie ik iets over het hoofd?Tazzios schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:18:
[...]
SCM40ZS-W = buiten unit
SRK25ZS-WF = binnen unit
Een binnen unit gaat niet pendelen, dat doet de buiten unit bij te weinig vermogensvraag van de binnenunits.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq