Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:36
hoipimniet schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:25:
[...]

Ja, maar dat heeft toch te maken met het minimum te leveren vermogen van de buitenunit tov wat de binnenunits vragen? Vandaar mijn comment. Ik kon niet vinden wat de SRK25ZS-WF binnenunit vraagt; althans, wat ik ervan kan vinden is dat die 0,68kW is. Dat is hoger dan het minimum wattage van de SCM40, dus dat zou betekenen dat die niet zou gaan pendelen. Of zie ik iets over het hoofd?
De vraag van de binnenunit kan veel lager zijn dan het minimumvermogen van de buitenunit, dat is het moment waarop hij gaat pendelen. Nu zal die buitenunit in de praktijk denk ik ook wel een stukje verder terug kunnen moduleren dan in de specificaties staat (al kunnen ze dit doorgaans beter met alle binnenunits ingeschakeld), maar nog altijd zal het minimumvermogen veel te hoog zijn voor zo'n kleine kamer (tenzij het buiten misschien -10 is of iets dergelijks). Vooral in de tussenseizoenen gaat zelfs een single split pendelen bij zo'n kleine kamer, daarom is het in mijn optiek zo interessant om dit soort ruimtes op een multi mee te laten draaien met de woonkamer omdat dat doorgaans de plek is met voldoende warmtevraag om aan het minimumvermogen van de buitenunit te voldoen (tenzij het een heel kleine en/of extreem goed geïsoleerde woonkamer is natuurlijk).

[ Voor 6% gewijzigd door MiBe op 15-05-2024 11:37 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:12
MiBe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:35:
[...]

De vraag van de binnenunit kan veel lager zijn dan het minimumvermogen van de buitenunit, dat is het moment waarop hij gaat pendelen. Nu zal die buitenunit in de praktijk denk ik ook wel een stukje verder terug kunnen moduleren dan in de specificaties staat (al kunnen ze dit doorgaans beter met alle binnenunits ingeschakeld), maar nog altijd zal het minimumvermogen veel te hoog zijn voor zo'n kleine kamer (tenzij het buiten misschien -10 is of iets dergelijks). Vooral in de tussenseizoenen gaat zelfs een single split pendelen bij zo'n kleine kamer, daarom is het in mijn optiek zo interessant om dit soort ruimtes op een multi mee te laten draaien met de woonkamer omdat dat doorgaans de plek is met voldoende warmtevraag om aan het minimumvermogen van de buitenunit te voldoen (tenzij het een heel kleine en/of extreem goed geïsoleerde woonkamer is natuurlijk).
Ja, dat klinkt allemaal eerlijk gezegd best logisch. Ik ga het meenemen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
hoipimniet schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Mijn werkkamer is zeker niet groot. De SCM40ZS-W heeft een minimum wattage van 340. Ik kan even niet zien hoe hoog dat is voor de SRK25ZS-WF, dus ik weet niet of dat gaat pendelen als die in z'n eentje aan staat...
Ik zou daar de keuze niet vanaf laten hangen. Zowel met een single als multi zal je niet ontkomen aan pendelen als je alleen daar verwarmt. 340W is met Cop 4 zo'n 1,2kW warmte. Dat wordt dus op een kleine oppervlakte al heel snel pendelen. Ook als je de woonkamer meestookt zal de binnenunit daar gewoon aan/uit gaan als het buiten bijvoorbeeld 12 graden is. Dat voorkom je op een kleine ruimte gewoon niet. Dat de buitenunit niet aan/uit gaat als je de woonkamer meestookt is een ander verhaal.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
Borisvkr schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:04:
[...]

Maar om nog even mijn vraag duidelijk te krijgen, Ik heb dus (denk ik) een multisplit nodig met 4 units, 2 units die elk 150m3 kunnen koelen, en 2 kleine units, 1 voor 20m3 en 1 voor 70m3.

Hoe verdeeld het 'koelvermogen ' zich over de 4 units? Hoe stuur ik zeg maar 3/4 vh vermogen naar de 2 grootste, en de rest naar de 2 kleine?

Je wilt de units die de grote ruimtes koelen ook niet altijd op 100% herriestand hebben?
Het verdeelt met je temperatuurinstelling. Als de ruimte 21 graden is en je zet het op 21 zal hij alleen draaien om het zo te houden; geen zon = minimaal of zelfs uit, volle zon op de pui = hard werken. Dat regelt hij helemaal zelf.

Als je een 5 kW unit heb kan hij ~2 kW aan elektriciteit naar de compressor sturen, als er om gevraagd wordt. Wat er uit komt aan koelmiddel kan zelfs naar de kleinste unit gestuurd worden, dus die "2.5 kW" gaat dan voor eventjes ruim dubbele verwarmen of koelen - tot een temperatuur sensor zegt, ho!

Dat is bij koelen bij de vriespunt, je wilt geen ijs in je verdamper binnen, en bij verwarmen rond de 60 graden, heter is niet handig. Dat is een heel groot voordeel t.o.v. een single, die compressor is veel kleiner en je kan dan niet even snel een kamer in 10 minuten opwarmen of afkoelen.

Als iedereen roept om max vermogen gaat het ook nog prima, maar zelfde als warm water, als je doucht en er gaat ergens anders ook een kraan open voor warm water, dan komt er eventjes iets minder uit. Dan is de verdeling gewoon wie de grootste verdamper (=kraan) heeft, die krijgt iets meer dan de rest, of allemaal zelfde = evenredig verdeeld. Dat is nog steeds ruim voldoende hoor, meestal is de kamer na paar minuten al op temperatuur en zet zijn kraan op zachtjes stromen en niet wijd open.

Behalve als je tegen de zon vecht, dan is 1 kW opgenomen vermogen continu hier niet ongewoon, dat is ~5 kW aan koeling. Op compressor vermogen is dat maar 1/2.5=40%, hij heeft totaal geen moeite om zijn "sticker waarde" continu af te geven, en ook 100% daarboven niet, variable speed drive kunnen heel lang "boosten" naar ruim boven de vermogen op typeplaatje.

Voor jouw situatie, koel/verwarm je de woonkamer het meest? Die zou ik apart op een 3.5 / 4.2 kW zetten, een single is zuiniger met ~25%, dat ga je echt terug zien in energieverbruik. Dan de rest op een triple split, maar niet te grote, anders heb je last van minimumvermogen, dat de compressor niet rustig genoeg kan draaien en steeds aan en uit moet voor de kleine kamers. Max 5 kW, daarboven gaat het mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:30
hoipimniet schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Mijn werkkamer is zeker niet groot. De SCM40ZS-W heeft een minimum wattage van 340. Ik kan even niet zien hoe hoog dat is voor de SRK25ZS-WF, dus ik weet niet of dat gaat pendelen als die in z'n eentje aan staat...
Los van alle andere zaken over het maken van keuzes (lees oa post @MotorBeast), probeer te letten op het vergelijken van dezelfde cijfers. Het is lastig, dat weet ik, het is een brei van cijfers waar je u tegen zegt. Je kijkt nu naar het minimaal opgenomen vermogen van de multisplit buitenunit scm40 (voor 2 binnenunits) voor koelen. Heb je dat van de singlesplit ook voor koelen gepakt? En was dat de bedoeling? Voor verwarmen is het minimaal opgenomen vermogen voor die multisplit buitenunit 250W. Dat is best een groot verschil, gerekend over veel uren. Voor de SCM60Zs-w (voor 3 binnen-units) is het minimaal opgenomen vermogen bij 1 unit in gebruik 320W.

Mhi heeft trouwens voor 2 en 3 aangegesloten units 2 versies. Op basis van de cijfers zou ik zelf altijd voor de hogere kiezen. En check ook of je met de 4kW versie in de praktijk voldoende vermogen overhoudt voor je unit.

Niet zo bevelend bedoeld als geschreven, maar probeerde het wat korter te houden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
hoipimniet schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:57:
Dag allemaal. Ik lees me al een tijdje in over airco's en deze thread (en andere op t.net) is superbehulpzaam. Toch heb ik nog een aantal vragen, wie weet zouden jullie hierbij kunnen helpen. Bij voorbaat excuses als deze al eerder beantwoord zijn.

Eerst even een situatieschets. Ik heb een kwadrantwoning uit 1991 met 3 woonlagen. Wij willen 3 binnenunits totaal, voor verwarmen en koelen. 1 in de woonkamer (108 m3), 1 in onze slaapkamer op de eerste verdieping (40 m3), en 1 in mijn werkkamer op de 2e verdieping (40 m3). De unit in onze slaapkamer willen we ook gebruiken om de rest van die verdieping mee te pakken.
Ons huis is redelijk geïsoleerd. Vloerisolatie, dubbel glas overal (geen HR-glas naar mijn weten). De twee buitenmuren in de woonkamer staan op noordoost en noordwest. Dus eigenlijk geen directe zon op de ramen.

1 offerte die we hebben gehad is 3,5kW/3,5kW/2,5kW (woon/slaap/werkkamer). Op een 6,2kW buitenunit. Met een optie voor MHI of LG.

Dan nu de vragen.

1. Volgens mijn berekening moet er een 5kW binnenunit komen in de woonkamer (108m3 x 40 = 4320W). Één van de aannemers die een offerte heeft gemaakt zegt dat 3,5kW genoeg is. Stel: we gaan met hem mee maar ik blijk gelijk te hebben. Dan blaast die 3,5kW unit relatief vaak op volle toeren. Andere kant op: hij blijkt gelijk te hebben maar we installeren een 5kW unit. Dan hebben we dus een "te zware" binnenunit hangen. Welke van deze twee opties is qua verbruik (en gemak etc) de beste? Maw heeft het nadelen (anders dan de initiële kosten) om een te zware unit neer te zetten die ik over het hoofd zie?

2. Mijn vrouw wil het liefst alles op één buitenunit, tenzij dat echt veel scheelt qua comfort en verbruik. Kunnen jullie hier iets over zeggen? Concreet vraag ik me af of 2 A+++ buitenunits samen zuiniger zijn dan 1 A++ buitenunit, maar als er andere voor- of nadelen zijn hoor ik die ook graag.

3. Wij willen graag timers kunnen instellen via een app. Ik begrijp dat de MHI app erg summier is. Kan dit daar wel mee? Of ben ik dan eindelijk genoodzaakt iets van Home Assistant in te richten?

4. Zijn die horrorverhalen over LG nog steeds relevant? Dus dat ze qua verwarmen niet goed zijn, iets met een oil return cycle, en ander gezeik? Of is dat misschien verholpen met de nieuwere modellen?

Alvast heel erg bedankt!
Q: kwadrantwoning => hoekhuis of tussenwoning?

1. Ik heb een LG 5.3 kW op 3.5 / 2.5 / 2.5 voor 3 woonlagen van 50 m2, 125 m3, dus een stukje groter. Hij haalt het makkelijk, maar het is wel een tussenwoning van 2004. Ik verwarm en koel alles, geen afgesloten koude gangen.

2. Een multi kost 20% meer stroom. Maar zelfs dan is mijn jaarverbruik met flink koelen ook nog maar 2100 kWh / 600 euro. De laatste 100 gaat niet het verschil maken. By the way, die LG MU3R19 van mij en de MU3R21 zijn maar A+, dus dat is wel extra shit. Met een goede MHI SCM50ZS heb je sowieso 1 plusje erbij.

3. Hah, de LG app kan alleen timers zetten voor aan / uit op tijd x, niet eens van stand wisselen of fan/temperatuur aanpassen, dus hoe summier MHI ook is, het kan niet erger dan LG.

4. Nee nooit LG kopen voor verwarmen, hij "defrost" inderdaad elke 3 uur met een enorm verbruik en pendelen tot gevolg, ook als het 10+ graden is buiten. Wat een onzin. Dat hebben ze naar mijn weten nog niet gefixt, ding is prima voor koelen en een ramp voor verwarmen als je niet zelf dus de dag indeelt in blokken van 2.99 uur waar je dat ding uit zet voor eventjes, en daarna weer aan, om meeste van die oil return cycle te onderdrukken - maar je moet het wel laten lopen 2 keer per dag. Als deze overlijdt komt hier een MHI set.

Oh en bouwkwaliteit is niet fantastisch, hij rammelt / resoneert ook op de grond tot je ergens op druk. Hij is nu "gemod" met een baksteen op een strategische plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
w00key schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:12:
[...]
Dan de rest op een triple split, maar niet te grote, anders heb je last van minimumvermogen, dat de compressor niet rustig genoeg kan draaien en steeds aan en uit moet voor de kleine kamers. Max 5 kW, daarboven gaat het mis.
Daar ga je bij kleine kamers al bij de kleinste multi split buitenunits last van krijgen, tenzij je de drie binnenunits misschien alledrie tegelijk aan gaat zetten. Daarom zou ik dit soort 'hokjes' altijd met de woonkamer mee laten draaien op een multi in plaats van op een losse multi of een eigen single.

Ik heb een redelijk vergelijkbare situatie en heb bewust voor een 4-weg multi gekozen, overigens wel heel specifiek voor MHI omdat die qua minimumvermogen niet eens zo gek veel hoger zitten dan de kleinere multi's. Ook gelijk het voordeel dat ik altijd mijn woonkamer terug warm krijgt, omdat ik een hele bak vermogen specifiek die kant op kan sturen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Daar ga je bij kleine kamers al bij de kleinste multi split buitenunits last van krijgen, tenzij je de drie binnenunits misschien alledrie tegelijk aan gaat zetten. Daarom zou ik dit soort 'hokjes' altijd met de woonkamer mee laten draaien op een multi in plaats van op een losse multi of een eigen single.

Ik heb een redelijk vergelijkbare situatie en heb bewust voor een 4-weg multi gekozen, overigens wel heel specifiek voor MHI omdat die qua minimumvermogen niet eens zo gek veel hoger zitten dan de kleinere multi's. Ook gelijk het voordeel dat ik altijd mijn woonkamer terug warm krijgt, omdat ik een hele bak vermogen specifiek die kant op kan sturen.
Zou hier al niet werken. In voor- en naseizoen koelt mijn woonkamer nauwelijks af. Blijft 19 graden minimaal. Dan wil ik boven gaan werken en daar is het wat kil. Dus dan zou ik de woonkamer moeten gaan stoken om pendelen te gaan voorkomen? En dus meer verbruiken. Gewoon aanzetten dat ding boven en beneden dan uitlaten of je nu een multi of single hebt. Lekker belangrijk dat hij dan wat pendelt. Je koelkast deur zet je toch niet open om pendelen van die compressor te voorkomen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Los van alle andere zaken over het maken van keuzes (lees oa post @MotorBeast), probeer te letten op het vergelijken van dezelfde cijfers. Het is lastig, dat weet ik, het is een brei van cijfers waar je u tegen zegt. Je kijkt nu naar het minimaal opgenomen vermogen van de multisplit buitenunit scm40 (voor 2 binnenunits) voor koelen. Heb je dat van de singlesplit ook voor koelen gepakt? En was dat de bedoeling? Voor verwarmen is het minimaal opgenomen vermogen voor die multisplit buitenunit 250W. Dat is best een groot verschil, gerekend over veel uren. Voor de SCM60Zs-w (voor 3 binnen-units) is het minimaal opgenomen vermogen bij 1 unit in gebruik 320W.

Mhi heeft trouwens voor 2 en 3 aangegesloten units 2 versies. Op basis van de cijfers zou ik zelf altijd voor de hogere kiezen. En check ook of je met de 4kW versie in de praktijk voldoende vermogen overhoudt voor je unit.

Niet zo bevelend bedoeld als geschreven, maar probeerde het wat korter te houden :)
Koelen altijd minder vraagt aan vermogen dan verwarmen maar pendelt hier nooit. Zowel op mijn single als multi niet.

Als ik installateur zou zijn, zou ik bij voldoende plaats altijd alleen maar singles pakken. Die lopen altijd mooier, hebben strakkere regeling (immers wordt de buitenunit aangestuurd door maar 1 binnenunit) en maken minder geluid buiten (en mocht er 1 uitvallen draait de rest lekker door als mooie bijkomstigheid). Bij minder plek 1 single woonkamer en multi voor de slaapkamers, bij geen plek dan pas 1 multi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Dat is waar. Ik heb hier de deuren vaak open dus de zolder "kleine kamer unit" koelt ook de 1e / bg mee. En omgekeerd in de winter. In een dichte kleine kamer moet je beetje spelen om het goed te laten draaien, continu of korte stukjes met wat meer power zoals de CV ketel het ook deed om die minimum van ~1 kW kwijt te kunnen.

Oh ja, en daarom MHI++, die multi van hun kan even zachtjes draaien als een single :)

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 15-05-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Ik kan me voorstellen dat het anders is wanneer je een woning hebt die voor bijvoorbeeld verwarmen aan een zuchtje voldoende heeft om op temperatuur te komen en/of te blijven, of wanneer je de airco gebruikt als bijverwarming.

Wij gebruiken het als hoofdverwarming en met name het afgelopen stookseizoen heb ik de kracht van 2 units tegelijk aan leren kennen, en de zuinigheid daarvan.

Door hier met een 2e unit in het trapgat (als verbindende ruimte tussen beneden en boven) ook te verwarmen wanneer we de unit in de woonkamer gebruikten, werd het comfort voor ons in huis aanzienlijk beter door een meer gelijkmatige temperatuur in het hele huis, plus grotendeels gebeurde dat daadwerkelijk voor een lager verbruik dan wanneer we 1 unit zouden hebben gebruikt.

Een groot deel van de tijd liepen de 2 units hier samen op een rustige 300W.
Wel starten we altijd eerst de woonkamer alleen, omdat dat helpt om die sneller op temperatuur te krijgen bij een lager verbruik.

Hier overigens altijd iemand thuis in een kleine tussenwoning uit 1957, 40m2 per woonverdieping plus een zolder, en erg zuinige buren en dus koude muren. Temperatuur overdag en in de avond rond de 20 graden. In de nacht uit of op 18 graden, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Verbruik hier, vorige zomer, mei t/m sept 126,6 kWh voor koelen, voornamelijk overdag, een enkele keer in de avond of nacht.
Afgelopen winter, okt t/m april, 920kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoipimniet
Sjamo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Komt niet bevelend over hoor!

Die minimumwaarde van die multisplit heb ik gepakt vanwege de vraag over het pendelen. In de tussentijd heb ik al een beetje begrepen dat dit een minder probleem is dan ik aanvankelijk dacht, om meerdere redenen:
1. In bepaalde omstandigheden kunnen zelfs single splits gaan pendelen, dus in die zin is het redelijk onoverkomelijk
2. Op een ander subforum had ik begrepen dat die 4kW multi-units tot net zo laag kunnen als lichtere singlesplits, dus daar zit geen verschil tussen (zie dat w00key dat hieronder ook zegt)
3. Meerdere installateurs hebben mij verteld dat dat in de praktijk niet echt speelt, iig in mijn situatie

Dus eerlijk gezegd maak ik me er niet zo veel zorgen over.

In de situatie dat we een 4kW buitenunit nemen zal die de slaap- en de werkkamer voeden. Die staan in principe niet tegelijkertijd aan. Dus ik denk dat het qua vermogen ook wel goed zit.

Dank je wel iig voor alle info tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Koelen altijd minder vraagt aan vermogen dan verwarmen maar pendelt hier nooit. Zowel op mijn single als multi niet.

Als ik installateur zou zijn, zou ik bij voldoende plaats altijd alleen maar singles pakken. Die lopen altijd mooier, hebben strakkere regeling (immers wordt de buitenunit aangestuurd door maar 1 binnenunit) en maken minder geluid buiten (en mocht er 1 uitvallen draait de rest lekker door als mooie bijkomstigheid). Bij minder plek 1 single woonkamer en multi voor de slaapkamers, bij geen plek dan pas 1 multi.
Ik heb alleen ervaring met mhi multisplit, maar het regelgedrag daarvan vind ik zelf erg goed. Ik kan zelf na langere ervaring er mee eigenlijk niets vinden dat ik anders zou willen hebben. Zelfs de buitenunit is fluisterstil, ook in de winter en binnen in de geluiddempende omkasting geluisterd. Het enige geluid dat we horen daar is in de winter bij een defrost hetzelfde geluid als in de binnenunit, gegorgel, gesputter, zoiets. Maar dat is maar een minuutje, hoguit 1,5e minuut hier. En qua volume nog steeds erg zachtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoipimniet
w00key schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:28:
[...]

Q: kwadrantwoning => hoekhuis of tussenwoning?

1. Ik heb een LG 5.3 kW op 3.5 / 2.5 / 2.5 voor 3 woonlagen van 50 m2, 125 m3, dus een stukje groter. Hij haalt het makkelijk, maar het is wel een tussenwoning van 2004. Ik verwarm en koel alles, geen afgesloten koude gangen.

2. Een multi kost 20% meer stroom. Maar zelfs dan is mijn jaarverbruik met flink koelen ook nog maar 2100 kWh / 600 euro. De laatste 100 gaat niet het verschil maken. By the way, die LG MU3R19 van mij en de MU3R21 zijn maar A+, dus dat is wel extra shit. Met een goede MHI SCM50ZS heb je sowieso 1 plusje erbij.

3. Hah, de LG app kan alleen timers zetten voor aan / uit op tijd x, niet eens van stand wisselen of fan/temperatuur aanpassen, dus hoe summier MHI ook is, het kan niet erger dan LG.

4. Nee nooit LG kopen voor verwarmen, hij "defrost" inderdaad elke 3 uur met een enorm verbruik en pendelen tot gevolg, ook als het 10+ graden is buiten. Wat een onzin. Dat hebben ze naar mijn weten nog niet gefixt, ding is prima voor koelen en een ramp voor verwarmen als je niet zelf dus de dag indeelt in blokken van 2.99 uur waar je dat ding uit zet voor eventjes, en daarna weer aan, om meeste van die oil return cycle te onderdrukken - maar je moet het wel laten lopen 2 keer per dag. Als deze overlijdt komt hier een MHI set.

Oh en bouwkwaliteit is niet fantastisch, hij rammelt / resoneert ook op de grond tot je ergens op druk. Hij is nu "gemod" met een baksteen op een strategische plek.
Dank je voor alle info! Lg wordt hem al inderdaad niet :)

Een kwadrantwoning is geen hoekhuis en geen tussenwoning. Zie een vierkant huizenblok voor je met op elke hoek een huis, dus één gebouw bestaande uit 4 huizen. Dus ik woon op een hoek maar heb wel 2 buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
MotorBeast schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:44:
[...]

Zou hier al niet werken. In voor- en naseizoen koelt mijn woonkamer nauwelijks af. Blijft 19 graden minimaal. Dan wil ik boven gaan werken en daar is het wat kil. Dus dan zou ik de woonkamer moeten gaan stoken om pendelen te gaan voorkomen? En dus meer verbruiken. Gewoon aanzetten dat ding boven en beneden dan uitlaten of je nu een multi of single hebt. Lekker belangrijk dat hij dan wat pendelt. Je koelkast deur zet je toch niet open om pendelen van die compressor te voorkomen? 8)
Het is inderdaad altijd situatieafhankelijk en het zal niet bij iedereen werken. Wij hebben een vrij grote woonkamer en vanaf het moment dat we gaan verwarmen is de warmtevraag eigenlijk altijd wel groot genoeg om aan het minimumvermogen van de buitenunit te voldoen (bij kleinere en/of beter geïsoleerde woonkamers kan dit zomaar weer anders zijn). Pendelen tot op zekere hoogte hoeft zeker geen issue te zijn, maar als hij in één (kleine) kamer op een multi aanstaat gooit hij er steeds korte tijd een bak hitte in om dan steeds weer uit te gaan. Even los van het feit dat het inefficiënt is qua verbruik gaat hij dus ook continu open / dicht / open / dicht kort na elkaar, ik zou dat persoonlijk echt bloedirritant vinden. Af en toe is tot daaraan toe (dat doet hij zelfs als je hem mee laat draaien op een multi met een woonkamer omdat de warmtevraag in zo'n kleine ruimte heel laag is), maar als ik de woonkamerunit uitzet gooit hij 350W x COP4,5 = 1575W aan hitte een kleine slaapkamer binnen. Met een kleinere multi buitenunit is dat misschien 280W, maar dan zit je nog steeds op 1260W waardoor hij heel snel weer dicht zal gaan. Bij koelen is het veel minder storend, dan blijft de binnenunit gewoon open en blijft hij blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Over pendelen hoef je je helemaal niet druk te maken. Alle motoren werken met softstarts en slijten daardoor niet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Ik heb alleen ervaring met mhi multisplit, maar het regelgedrag daarvan vind ik zelf erg goed. Ik kan zelf na langere ervaring er mee eigenlijk niets vinden dat ik anders zou willen hebben. Zelfs de buitenunit is fluisterstil, ook in de winter en binnen in de geluiddempende omkasting geluisterd. Het enige geluid dat we horen daar is in de winter bij een defrost hetzelfde geluid als in de binnenunit, gegorgel, gesputter, zoiets. Maar dat is maar een minuutje, hoguit 1,5e minuut hier. En qua volume nog steeds erg zachtjes.
Als de frequentie van een buitenunit zou meten (kan ik hier met Domotica) dan zie je dat een multi continue op en aftoert. Dit is ook logisch te verklaren want een multi wordt als er meerdere binnenunits aanstaan gestuurd door deze binnenunits die ieder hun eigen vraag hebben (ik wil meer, ik wil minder en dat van meerdere binnenunits). Je hebt dus nooit een mooie strakke lijn, lees mooi constant laag verbruik en rustig lopende compressor. Ik heb het niet over wat je ervaart aan regelgedrag van je binnenunit.

Ik geloof overigens niet dat er 1 buitenunit fluisterstil is in de winter buiten want dat is geen enkele buitenunit als hij hard moet werken. En multi's toeren dan eerder op hun toppen dan een single. 1 geluk.....dan zitten de buren ook niet buiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:12:
[...]

Het is inderdaad altijd situatieafhankelijk en het zal niet bij iedereen werken. Wij hebben een vrij grote woonkamer en vanaf het moment dat we gaan verwarmen is de warmtevraag eigenlijk altijd wel groot genoeg om aan het minimumvermogen van de buitenunit te voldoen (bij kleinere en/of beter geïsoleerde woonkamers kan dit zomaar weer anders zijn). Pendelen tot op zekere hoogte hoeft zeker geen issue te zijn, maar als hij in één (kleine) kamer op een multi aanstaat gooit hij er steeds korte tijd een bak hitte in om dan steeds weer uit te gaan. Even los van het feit dat het inefficiënt is qua verbruik gaat hij dus ook continu open / dicht / open / dicht kort na elkaar, ik zou dat persoonlijk echt bloedirritant vinden. Af en toe is tot daaraan toe (dat doet hij zelfs als je hem mee laat draaien op een multi met een woonkamer omdat de warmtevraag in zo'n kleine ruimte heel laag is), maar als ik de woonkamerunit uitzet gooit hij 350W x COP4,5 = 1575W aan hitte een kleine slaapkamer binnen. Met een kleinere multi buitenunit is dat misschien 280W, maar dan zit je nog steeds op 1260W waardoor hij heel snel weer dicht zal gaan. Bij koelen is het veel minder storend, dan blijft de binnenunit gewoon open en blijft hij blazen.
Dan wordt het toch een Daikin. :+ Die gaat alleen maar uit zonder kleppen te sluiten.

Ach ja. Zo hebben alle merken wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Als de frequentie van een buitenunit zou meten (kan ik hier met Domotica) dan zie je dat een multi continue op en aftoert. Dit is ook logisch te verklaren want een multi wordt als er meerdere binnenunits aanstaan gestuurd door deze binnenunits die ieder hun eigen vraag hebben (ik wil meer, ik wil minder en dat van meerdere binnenunits). Je hebt dus nooit een mooie strakke lijn, lees mooi constant laag verbruik en rustig lopende compressor. Ik heb het niet over wat je ervaart aan regelgedrag van je binnenunit.

Ik geloof overigens niet dat er 1 buitenunit fluisterstil is in de winter buiten want dat is geen enkele buitenunit als hij hard moet werken. En multi's toeren dan eerder op hun toppen dan een single. 1 geluk.....dan zitten de buren ook niet buiten. ;)
Dan zal ik wel vroegtijdig doof worden :)

En een rustig lopende compressor, ik heb geen idee. Maar het regelgedrag maakt dat de temperatuur stabiel is, en het vebruik is vaak stabiel laag, tenzij het erg koud is buiten of we preventieve defrosts hebben, en ook daar ben ik blij mee omdat het defrost-moment daarvan zo snel voorbij is dat je er niet of nauwelijks wat van merkt of last van hebt, en het verbruik ervan is niet meer dan een korte piek naar rond de 1000W.

Misschien is de ene multisplit (jouw merk en situatie) de andere (ons merk en situatie) niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:05
BastiaanN schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:28:
Sinds vorige zomer lekt er bij een van onze Daikin Prefera airco's water op de grond. Wij hebben drie Prefera binnenunits op 1 buitenunit en maar 1 van de 3 heeft dit probleem. Het ontstaat over het algemeen pas als de airco meerdere uren achter elkaar aanstaat. De airco koelt goed en de lekbak zit niet verstopt. Ik heb ook geprobeerd om een liter water in de lekbak te gieten. Dat water loopt goed weg en er ontstaat dan ook geen lekkage.

De airco lekt aan de voorkant waar de lucht de kamer …

[Afbeelding]

Als toevoeging; We hebben de airco meestal op
Een wat late reactie. Maar het volgende. Wij hebben ook 1 vd 4 preferas moeten laten vervangen door exact dergelijk probleem. Bij ons zat er een minescuul klein scheurtje in de lekbak in het midden waar de horizontale lamel aan de lekbak vast zit. Niet te vinden. Pas toen de installateur ging wrikken aan dat pootje werd het een beetje zichtbaar. Gevolg was dat de er bijna onmerkbaar wat water naar de “stoffen” bovenrand liep en als dat maar langgenoeg duurde (afhankelijk van de rel vochtigheid) alles zeiknat werd met het druppelen zoals jij beschrijft. Het kan natuurlijk ook idd liggen aan de lage uitblaasstand enz. Maar deel het hier toch. Installateur heeft na 2 jaar hele unit er afgeknipt en nieuwe opgehangen. Nooit meer last. Misschien heb je er wat aan….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
w00key schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:12:
[...]

Voor jouw situatie, koel/verwarm je de woonkamer het meest? Die zou ik apart op een 3.5 / 4.2 kW zetten, een single is zuiniger met ~25%, dat ga je echt terug zien in energieverbruik. Dan de rest op een triple split, maar niet te grote, anders heb je last van minimumvermogen, dat de compressor niet rustig genoeg kan draaien en steeds aan en uit moet voor de kleine kamers. Max 5 kW, daarboven gaat het mis.
De benedenverdieping/woonkamer (160m3) heeft vloerverwarming via een Nibe warmtepomp. De bovenverdieping (150m3) heeft geen verwarming, ook wegens het open karakter samen met de woonkamer. Je merkt nu heel goed dat de warmte naar de verdieping stijgt en daar niet weg kan.

Uitzondering is de (ensuite) badkamer boven, die heeft wel vloerverwarming. De aparte kamer boven (70m3) lift niet mee op de totale warmte van beneden, die kamer is wel afgesloten. Daar had misschien voor het mooie ook wel vv in gemoeten. Dat is eigenlijk de enige kamer die ik wat bij zou moeten verwarmen, hetzij met een paar IR paneeltjes, of met de airco. Het is een hobbykamer, in de zomer wordt ie niet zo heel warm, in de winter is het er wel frisjes.

Beneden is de TR/serverruimte/bijkeuken het enige (kleine 20m3) kamertje wat voor het mooie gekoeld zou moeten worden, al denk ik dat ik daar met een soort simpele afzuiging naar buiten toe ook al een eind kom. Vooral als de droger daar aan staat wordt het daar erg warm en vochtig. Dan zet ik nu een buitendeur open. Het is vooral apparatuur wat daar voor warmte zorgt. een 24/7 server/NAS, routers, switches, de wp en vv verdeler en een wasmachine/droger.

De woonkamer en verdieping hoeven alleen gekoeld in de zomer, en op dit soort dagen, de zon staat er de hele ochtend recht op, vanaf een uur of 15:00 niet meer. Maar dan is het al zo opgewarmd dat normaal gesproken pas 's ochtends vroeg de grootste hitte weg is... Zodra de zon gaat schijnen is het in notime 26 graden binnen op dagen als vandaag, in de zomer wordt het al snel 30-32 graden binnen... als ik dat kan koelen tot 23-24-25 graden in de zomer, als het buiten boven de 30 is, zou heel fijn zijn. Het hoeft ook geen vrieskist te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:25:
[...]

Dan zal ik wel vroegtijdig doof worden :)

En een rustig lopende compressor, ik heb geen idee. Maar het regelgedrag maakt dat de temperatuur stabiel is, en het vebruik is vaak stabiel laag, tenzij het erg koud is buiten of we preventieve defrosts hebben, en ook daar ben ik blij mee omdat het defrost-moment daarvan zo snel voorbij is dat je er niet of nauwelijks wat van merkt of last van hebt, en het verbruik ervan is niet meer dan een korte piek naar rond de 1000W.

Misschien is de ene multisplit (jouw merk en situatie) de andere (ons merk en situatie) niet :)
Ik heb het over gedrag van een buitenunit nogmaals, niet wat je binnen ervaart. Of je nu een Daikin, MHI of ME koopt dat zal wbt comfort binnen niets uitmaken. Warm en koel zal het worden. Die LG Multi is volgens mij de enige waar je weg van moet blijven voor verwarmen als ik de ervaringen daarvan lees.

Of een single of een multi meer of minder zuinig is.....Het zal allemaal niet zo'n vaart lopen. Maar het is hier nu eenmaal Tweakers en als het naadje van de kous wil hebben dan zijn er verschillen. Lig je daar van wakker? De een wel, de ander niet. De een wordt panisch van pendelen, de andere zal het worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:15:
[...]

Ik heb het over gedrag van een buitenunit nogmaals, niet wat je binnen ervaart. Of je nu een Daikin, MHI of ME koopt dat zal wbt comfort binnen niets uitmaken. Warm en koel zal het worden. Die LG Multi is volgens mij de enige waar je weg van moet blijven voor verwarmen als ik de ervaringen daarvan lees.

Of een single of een multi meer of minder zuinig is.....Het zal allemaal niet zo'n vaart lopen. Maar het is hier nu eenmaal Tweakers en als het naadje van de kous wil hebben dan zijn er verschillen. Lig je daar van wakker? De een wel, de ander niet. De een wordt panisch van pendelen, de andere zal het worst wezen.
Ik lees hier in dit topic toch geregeld verschillende ervaringen met specifiek regelgedrag per merk. Dat hoeft niet goed of slecht te zijn, maar de verschillen lijken er toch te zijn.

Waarom ben jij zo bezig met de werking van de buitenunit, en dan blijkbaar specifiek de compressor?

Ik kan me voorstellen dat het interessant kan zijn wat er gebeurt, als je weet wat dat betekent, als je wat gebeurt juist kan interpreteren. Dat laatste is mijns inziens niet een vanzelfsprekend iets.

Ik ben een gebruiker. Voor mij telt vooral het verbruik, en wat de units binnen doen, het regelgedrag dat ik terug zie in de binnenunits.
Voor de buitenunit telt voor mij vooral het geluidsvolume , hoe makkelijk de buitenunit af en toe even schoon te maken is, en wat er gebeurt met, of geregeld is voor defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:37:
[...]

Ik lees hier in dit topic toch geregeld verschillende ervaringen met specifiek regelgedrag per merk. Dat hoeft niet goed of slecht te zijn, maar de verschillen lijken er toch te zijn.

Waarom ben jij zo bezig met de werking van de buitenunit, en dan blijkbaar specifiek de compressor?

Ik kan me voorstellen dat het interessant kan zijn wat er gebeurt, als je weet wat dat betekent, als je wat gebeurt juist kan interpreteren. Dat laatste is mijns inziens niet een vanzelfsprekend iets.

Ik ben een gebruiker. Voor mij telt vooral het verbruik, en wat de units binnen doen, het regelgedrag dat ik terug zie in de binnenunits.
Voor de buitenunit telt voor mij vooral het geluidsvolume , hoe makkelijk de buitenunit af en toe even schoon te maken is, en wat er gebeurt met, of geregeld is voor defrosts.
Omdat dit Tweakers is. Jij bent een gebruiker, sommige hier zijn "naadje van de kous willen weten" gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:58:
[...]

Omdat dit Tweakers is. Jij bent een gebruiker, sommige hier zijn "naadje van de kous willen weten" gebruikers.
Wat leert dat gedrag van de compressor van jouw buitenunit jou dan over jouw unit, jouw merk of over de werking van alle airco's in het algemeen?

Ik begrijp best dat er iets aan af te lezen kan zijn, maar ik heb jou eigenlijk nog nooit een technische onderbouwing zien geven hier van zaken aangaande je airco of airco's in het algemeen, op basis van het gedrag van de compressor in je units. Algemeenheden ja, grafiekjes ja, maar een technische onderbouwing, al of niet gesteund door research, nee.

Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat hier op Tweakers maar weinig mensen zitten die verder komen dan het herhalen wat anderen zeggen. Laat staan het vermogen hebben iets daadwerkelijk technisch te onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Dat gedrag herken ik hier niet. Mijn LG regelt vermogen met een hele rustige PID controller, en past vermogen aan met stappen van zo traag als 1W/5 seconden. Extern gemeten met 5s resolutie, plot met alle datapunten zonder middelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xq_ExrNNP13WNQmYxmc5BcQMOjg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/frBIxgeHHA8TfVxNx9t92Xdw.png?f=user_large

En als je gevraagd vermogen aanpas, door een binnendeur open te doen, setpoint veranderen, of verandering aan invallend zonlicht vanochtend, dan probeert hij vermogen aan te passen met watts/seconden i.p.v. springen + overshoot. Een single gaat het niet beter doen dan dit.

Daikin multi's waren altijd al beetje onrustig, zeker de -68 en groter, alleen te temmen door met demand control een maximum in te stellen. LG is daar veel beter in, maar helaas, de app / oil return cycle maken de doorslag om dat nooit aan te raden tot ze het fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Borisvkr schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:43:
[...]

De benedenverdieping/woonkamer (160m3) heeft vloerverwarming via een Nibe warmtepomp. De bovenverdieping (150m3) heeft geen verwarming, ook wegens het open karakter samen met de woonkamer. Je merkt nu heel goed dat de warmte naar de verdieping stijgt en daar niet weg kan.

Uitzondering is de (ensuite) badkamer boven, die heeft wel vloerverwarming. De aparte kamer boven (70m3) lift niet mee op de totale warmte van beneden, die kamer is wel afgesloten. Daar had misschien voor het mooie ook wel vv in gemoeten. Dat is eigenlijk de enige kamer die ik wat bij zou moeten verwarmen, hetzij met een paar IR paneeltjes, of met de airco. Het is een hobbykamer, in de zomer wordt ie niet zo heel warm, in de winter is het er wel frisjes.

Beneden is de TR/serverruimte/bijkeuken het enige (kleine 20m3) kamertje wat voor het mooie gekoeld zou moeten worden, al denk ik dat ik daar met een soort simpele afzuiging naar buiten toe ook al een eind kom. Vooral als de droger daar aan staat wordt het daar erg warm en vochtig. Dan zet ik nu een buitendeur open. Het is vooral apparatuur wat daar voor warmte zorgt. een 24/7 server/NAS, routers, switches, de wp en vv verdeler en een wasmachine/droger.

De woonkamer en verdieping hoeven alleen gekoeld in de zomer, en op dit soort dagen, de zon staat er de hele ochtend recht op, vanaf een uur of 15:00 niet meer. Maar dan is het al zo opgewarmd dat normaal gesproken pas 's ochtends vroeg de grootste hitte weg is... Zodra de zon gaat schijnen is het in notime 26 graden binnen op dagen als vandaag, in de zomer wordt het al snel 30-32 graden binnen... als ik dat kan koelen tot 23-24-25 graden in de zomer, als het buiten boven de 30 is, zou heel fijn zijn. Het hoeft ook geen vrieskist te worden.
Ooh, maar dan hoef je beneden ook niet met de airco 100% van het werk te doen voor verwarmen. Als je een aparte topic aanmaak en link kunnen we beter heel specifiek op je situatie in gaan, hoeveel kW en waar + wat is handig voor leidingen. Maar ik neig naar een triple split, MHI SCM50ZS / SCM60ZS. Bij de 50 kom je uit op een 25 op de slaapkamer, 25 op werkkamer, met deur open koel je de gang een beetje mee. En 35 op de begane grond. Uit https://www.coolmark.nl/m...mbinatiemogelijkheden.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2Zzd0R2Ke9jSL7C9t7L4_slFB8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/luhZjhYkK4jl4gX6JKT8keuk.png?f=user_large

Als je 1 aan zet krijgt de woonkamer meer dan genoeg power, je kan daarvan een koelkast maken en alleen gelimiteerd doordat de unit binnen niet mag bevriezen. En met meerdere units aan heb je nog steeds zat vermogen om te verdelen, 6.5 / 7.1 kW als het buiten 35 graden is, de standaard meetconditie, in de praktijk nog veel meer.

De -60 die een pagina verderop staat doet 6.9 kW max met 2, 7.5 kW met 3 units aan, volgens dat boekje, en kan je kiezen voor 25/25/50 of 25/35/50, maar ik vraag me af of dat nodig is; het scheelt maar minimaal in vermogen, kan ook niet anders, lengte breedte hoogte en gewicht is zelfde tussen die modellen, alleen software is iets anders ingesteld, de 50 draait een iets lager toerental en dus een beetje stiller en zuiniger.

Voor de TR: daar zou ik niet snel een unit ophangen. Eerder een fan die of buiten uitblaast, een slimme badkamerventilator met thermostaat en/of vochtigheidsmeter. Als hij lucht uit de gekoelde woonkamer pakt moet dat in de zomer ook okay zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Sjamo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:37:
[...]

Ik haak even in.
Het regelgedrag van de buitenunit heeft direct invloed op de binnenunit(s).

Start de buitenunit hoog dan krijg je een bak warmte/kou eruit in begin om vervolgens terug te gaan in vermogen, en vaak is het terugschalen te laat waardoor de unit meteen weer zal uitvallen, dit hele zaakje heeft weer invloed op pendelen.

In praktijk bij kleinere ruimte,s is dat hoog starten totaal niet handig omdat de binnenunit vlot weer zal uitvallen omdat de temperatuur snel wordt overschreden.

De gebruiker ervaart dan bak herrie, compleet stilte, bak herrie, compleet stiltje...

Van mijn Daikin kan ik hem begrenzen op 40% via de App dat geeft in situatie,s een comfort verbetering doordat de unit rustiger start kan die langere runs maken.

Dan is het stil/fluister stil/stil/fluister stil etc.

In het tussenseizoen is "begrenzen" wel handig.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 16-05-2024 11:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:42
Bedankt voor de extra uren qua uitzoekwerk @Willempie27 ;).

Uiteindelijk is het een LG MU3R19-090909 triple split geworden. Nog iets minder vermorgen dan degene die ik eerder had uitgezocht. na hier ook weer wat te hebben meegelezen, deze units zullen niet dagenlang saan te blazen, hiermee heb ik ook meer dan genoeg vermogen denk ik om de 3 slaapkamers (voornamelijk via koelen) op temperatuur te houden.
Uiteindelijk ook bij een NL bedrijf gekocht in plaats van ergens in Europa, dus mocht het misgaan hopelijk ook iets betere ondersteuning/garantie.
De koelleiding erbij gekocht, ophangbeugel. condensatie leiding zitten er nu ook allemaal bij. Alleen nog even zelf de stroomkabels bij elkaar zoeken en de wartels voor de flares ergens vandaan zien te halen en ik kan bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:43

wpm

Ook hier een feedback verzoek: Daikin 1x multi split of 2x multi split

Waardering is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:25
Kan iemand mij wat wegwijzer maken in de typenummers van Daikin?

Bv de Daikin SB-FTXM35R kan ik nergens terugvinden (of niet combineren) in de PDF van Daikin: https://general-catalogue.daikin.eu/EN/04split/340/ (je kan ook de PDF downloaden, moet niet via die viewer).

Ik vind daar het model/setje niet van Keroclima. Is men de modelnummers doelbewust aan het laten verschillen zodat het moeilijker is te vergelijken tussen onze regio en die van Portugal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbT8tXGp_Ap0rrZjnvtGMQuxdJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uv8b2ggLtAlehC3mX5vgC1Ho.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Mijn diversitech pro treat lekbak tabletten zijn bijna op. Volgens mij worden deze niet meer geleverd. Iemand nog een tip/linkje voor alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kingsolo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:06:
Mijn diversitech pro treat lekbak tabletten zijn bijna op. Volgens mij worden deze niet meer geleverd. Iemand nog een tip/linkje voor alternatieven?
https://www.kruidvat.nl/c...niger-tabletten/p/4814944 Niet lachen. Werkt als een malle. Gebruik het al 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Gaan die net zo lang mee? :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
Jup, heb ze zelf ook :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zijn hier ook Daikin-kenners die het daadwerkelijke verschil weten tussen een 5 kw versie en de 4,2 kw versie?

Op onze offerte stond een FTXA50 maar er is een FTXA42 (FTXA42C2V1BW) geleverd.
([Offerte] Triple split Daikin airco installatie?)

Zijn uitleg is dat als Daikin geen 50 meer op voorraad heeft en er met een mulit-split gemonteerd wordt, de 4,2 wordt geleverd. Deze kan dan aangestuurd worden als een 50. Dat heeft hij bij het inregelen van de buitenunit gedaan. Iemand bekend met dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18
ChrisW schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:42:
Zijn hier ook Daikin-kenners die het daadwerkelijke verschil weten tussen een 5 kw versie en de 4,2 kw versie?

Zijn uitleg is dat als Daikin geen 50 meer op voorraad heeft en er met een mulit-split gemonteerd wordt, de 4,2 wordt geleverd. Deze kan dan aangestuurd worden als een 50. Dat heeft hij bij het inregelen van de buitenunit gedaan. Iemand bekend met dit verhaal?
Als de buitenafmetingen hetzelfde zijn, dan kan het dat de warmtewisselaar dezelfde capaciteit heeft, en dan zou het verhaal kunnen kloppen.

De vraag is of je echt 5 kW nodig hebt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:45:
[...]

Als de buitenafmetingen hetzelfde zijn, dan kan het dat de warmtewisselaar dezelfde capaciteit heeft, en dan zou het verhaal kunnen kloppen.

De vraag is of je echt 5 kW nodig hebt.
De afmetingen van alle Stylish-modellen zijn exact hetzelfde (295 x 798 x 189) dus daar ga ik het niet aan zien..

Waarschijnlijk ga ik het met een 4,2 ook wel redden maar als er in de offerte een 5 staat wil ik daar wel duidelijkheid over hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key

Bijna maar niet helemaal. Die 2 units zijn bijna hetzelfde, maten en gewicht, maar software is anders en dat kan je niet zomaar omzetten, verhaal is onzin.

1 van de koperen leidingen (gas) is heeft ook een andere maat.

https://www.daikin.nl/nl_...t.table.html/FTXA-CW.html

Ik zou om een refund vragen voor prijsverschil of later laten naleveren. Offerte is offerte, had hij maar van te voren moeten aangeven dat het anders wordt.

Oh je bent toch voor die 4MXM80R9 gegaan? Met een 20/35/42? Good luck, you'll need it :D

Die gebruik je normaal voor 4.2+5+5, je sluit bij multis bijna altijd 150% aan, en liever geen grote buitenunit met de kleinste binnen, nu raakt die zijn kou en warmte nooit kwijt als je alleen de 2/3.5 aanzet.

[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 19-05-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:02
Als we zo makkelijk de capaciteit omhoog kunnen zetten, dan zouden er niet heel 5 kw units meer verkocht worden denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
w00key schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:45:
[...]

Oh je bent toch voor die 4MXM80R9 gegaan? Met een 20/35/42? Good luck, you'll need it :D
Die stond inderdaad in de laatste offerte dus nu ga ik alles nalopen en staat in de Onecta-App als buitenunit: 3MXM68A2V1B9...
Aan de buitenunit zelf kan ik een type- of serienummers ontdekken dus ik gok dat de App dan leidend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
ChrisW schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Die stond inderdaad in de laatste offerte dus nu ga ik alles nalopen en staat in de Onecta-App als buitenunit: 3MXM68A2V1B9...
Aan de buitenunit zelf kan ik een type- of serienummers ontdekken dus ik gok dat de App dan leidend is?
Typenummer zit soms onder een kapje maar er is dus ook een te kleine unit geleverd. Je moet even navragen wat het prijsverschil is...

Gelukkig maar, -80 is echt veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

Dat inregelen lijkt me een kwatsverhaal. Aangestuurd worden als een 5? :?

Sowieso is een 4,2 beter want die is volgens mij net als een Perfera stiller binnen. Bij koelen maakt het weinig tot niets uit maar wel bij verwarmen. Iedere dB is er 1 vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genfried
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:40
(jarig!)
Iemand die kennis heeft van de Airco's die wij bij de Hornbach hebben gezien?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2248268

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18
Genfried schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:57:
Iemand die kennis heeft van de Airco's die wij bij de Hornbach hebben gezien?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2248268
Ik zou zoiets nooit overwegen.
Ook al is het wat duurder, ik wil een airco kopen en laten installeren bij 1 bedrijf, en bovendien kies ik voor een A-merk omdat ik wel wat levesduur verwacht van zo’n toestel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoipimniet
Hebben mensen hier ervaringen/meningen over het allergenenfilter in de ZSX binnenunits van MHI? Heeft dat meerwaarde?

Ik vraag dat omdat mijn vrouw het wel fijn vindt om te hebben, maar ik van de verkoper hoor dat dat meer een marketingtrucje is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
hoipimniet schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:08:
Hebben mensen hier ervaringen/meningen over het allergenenfilter in de ZSX binnenunits van MHI? Heeft dat meerwaarde?

Ik vraag dat omdat mijn vrouw het wel fijn vindt om te hebben, maar ik van de verkoper hoor dat dat meer een marketingtrucje is...
Zit ook in de ZS-W hier; verwacht er niet te veel van. Zeker niet een gevalletje HEPA achtig spul, meer marketing dan echt een goed filter.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:39
hoipimniet schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:08:

Ik heb een paar Daikins met allergenen filters. Daarnaast staan hier ergens nog een Dyson Pure Cool en een Stadler Form Viktor.

De Dyson heeft een hepa filter en een koolstoffilter. De Viktor heeft een koolstoffilter en een ionisator. Als je dan de kamer binnen komt ruikt het naar ozon. Dat is vergelijkbaar met de geur van regen en een hele fikse onweersbui.

Bekijk je het "filter" van de Daikin dan is het niet meer dan een soort stoffilter. Er zit wel een ionisator in maar dat is een klein dingetje en doet misschien iets voor een deel van de lucht. Er zit niets in waarvan ik durf te beweren dat het ook maar in de buurt kan komen van de andere 2 apparaten.

Wil je iets aan je allergie doen, dan moet je op zoek naar wat anders.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
Ik weet niet of ik toevallig een gelukkige storing heb maar.... Mij Daikin multi split draait momenteel in 2 verschillende standen (boven koelen en onder ventilator)

Eerder kon dat nooit bij Daikins... heb ik mazzel vandaag of is er een update geweest of zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8CNe8wpg1kx2lj196Da0ggzaeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFVn7WBLPNutWGmfHsbQWeRO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26

Termy

valt er nog wat te fragge?

Yellos schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:25:
Ik weet niet of ik toevallig een gelukkige storing heb maar.... Mij Daikin multi split draait momenteel in 2 verschillende standen (boven koelen en onder ventilator)

Eerder kon dat nooit bij Daikins... heb ik mazzel vandaag of is er een update geweest of zo?

[Afbeelding]
Dit viel me laatst ook al op dat ik geen conflictfout kreeg, maar ik dacht dat het zou komen doordat koelen en blazen geen probleem is en verwarmen en blazen wel.

Nu even getest en warempel, ik kan nu ook blazen en verwarmen tegelijk :o. Aan het stroomverbruik kan ik zien dat hij echt verwarmt terwijl er beneden fan only staat.

De 3e unit die (uit) op fan only staat geeft nu wel een conflictfout dus dat is weer een beetje raar.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoipimniet
KoningPaulus schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:20:
[...]

Zit ook in de ZS-W hier; verwacht er niet te veel van. Zeker niet een gevalletje HEPA achtig spul, meer marketing dan echt een goed filter.
asing schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:47:
[...]

Ik heb een paar Daikins met allergenen filters. Daarnaast staan hier ergens nog een Dyson Pure Cool en een Stadler Form Viktor.

De Dyson heeft een hepa filter en een koolstoffilter. De Viktor heeft een koolstoffilter en een ionisator. Als je dan de kamer binnen komt ruikt het naar ozon. Dat is vergelijkbaar met de geur van regen en een hele fikse onweersbui.

Bekijk je het "filter" van de Daikin dan is het niet meer dan een soort stoffilter. Er zit wel een ionisator in maar dat is een klein dingetje en doet misschien iets voor een deel van de lucht. Er zit niets in waarvan ik durf te beweren dat het ook maar in de buurt kan komen van de andere 2 apparaten.

Wil je iets aan je allergie doen, dan moet je op zoek naar wat anders.
Dat bevestigt het weer! Heel erg bedankt! Keuze is eindelijk gemaakt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:02
Verwarmen kan niet tegelijk met koelen of ontvochtigen. Blazen / circuleren kan altijd, daar is geen actie van de buitenunit voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

valt er nog wat te fragge?

ingmar89 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:42:
Verwarmen kan niet tegelijk met koelen of ontvochtigen. Blazen / circuleren kan altijd, daar is geen actie van de buitenunit voor nodig.
Dat is logisch, maar dit was in ONECTA dus niet logisch en blazen kon niet gecombineerd worden met verwarmen of koelen. M'n review van de app is ook 1 ster vanwege deze achterlijkheid dus als dit nu echt opgelost is dan moet ik m'n review eens aanpassen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 10:15
Yellos schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:25:

[Afbeelding]
Dit is bij mij (FTXM-N, 2019) altijd al mogelijk geweest. Heb een 3-split. Alle combinaties van dry/cool/circulate zijn altijd al mogelijk geweest.

Overigens is bij bij circuleren en verwarmen nooit tegelijkertijd mogelijk geweest. Waarschijnlijk omdat de coil in de binnenunit toch warm is, maar ja, je zou denken dat die wel te bypassen zou moeten zijn.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:52:
[...]

Dit is bij mij (FTXM-N, 2019) altijd al mogelijk geweest. Heb een 3-split. Alle combinaties van dry/cool/circulate zijn altijd al mogelijk geweest.

Overigens is bij bij circuleren en verwarmen nooit tegelijkertijd mogelijk geweest. Waarschijnlijk omdat de coil in de binnenunit toch warm is, maar ja, je zou denken dat die wel te bypassen zou moeten zijn.
Hoe werkt dry met die Daikin units? Hij moet dan ook koelen toch, anders heb je geen droogfunctie toch?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
radeoxx schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:15:
[...]

Hoe werkt dry met die Daikin units? Hij moet dan ook koelen toch, anders heb je geen droogfunctie toch?
Dry is hetzelfde als airco, enig verschil dat de ventilator heel zacht draait bij dry zodat de binnenunit maximaal kan condenseren om zoveel mogelijk vocht te onttrekken aan de omgeving.

Met dry functie koel je indirect ook een beetje de kamer maar is niet efficiënt om dat ermee te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 21-05-2024 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 10:15
radeoxx schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:15:
[...]

Klopt, je koelt altijd. Immers, je haalt vocht uit de lucht dmv condensatie. En dat kan alleen door de binnenunit koel te maken.

Dus dit is dan ook niet in conflict met koelen of circuleren.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben bezig om een paar airco's uit te zoeken. In één van de slaapkamers wil ik een inbouw (FDXM-F9). Deze is compatibel met veel buitenunits (RXM-R9, RXM-N9, RXS-L3, RZA-D, RZAG-xxx, RZASG-xxx en nog meer).
Maar ik heb moeite om uit te vinden wat de verschillen zijn in deze buitenunits. Ik wil in elk geval een FDXM25F, dus een vrij lichte. Daarmee vallen de RZA-D, RZAG, RZASG al af (want vanaf 35 of 50). De RXM-N9, RXM-R9 en RXS-L3 kunnen wel. Volgens mij zijn ze alledrie R32 en ontlopen de specs elkaar vrijwel niet. Qua uiterlijk zie ik kleine verschillen en de RXS-L3 lijkt wat kleiner te zijn. Op de daikin website is echt helemaal niets te vinden die uitlegt wat de verschillen zijn. Weet iemand het verschil tussen de RXM-N9, RXM-R9 en RXS-L3?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
KabouterSuper schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:53:
Ik ben bezig om een paar airco's uit te zoeken. In één van de slaapkamers wil ik een inbouw (FDXM-F9). Deze is compatibel met veel buitenunits (RXM-R9, RXM-N9, RXS-L3, RZA-D, RZAG-xxx, RZASG-xxx en nog meer).
Maar ik heb moeite om uit te vinden wat de verschillen zijn in deze buitenunits. Ik wil in elk geval een FDXM25F, dus een vrij lichte. Daarmee vallen de RZA-D, RZAG, RZASG al af (want vanaf 35 of 50). De RXM-N9, RXM-R9 en RXS-L3 kunnen wel. Volgens mij zijn ze alledrie R32 en ontlopen de specs elkaar vrijwel niet. Qua uiterlijk zie ik kleine verschillen en de RXS-L3 lijkt wat kleiner te zijn. Op de daikin website is echt helemaal niets te vinden die uitlegt wat de verschillen zijn. Weet iemand het verschil tussen de RXM-N9, RXM-R9 en RXS-L3?
Gewoon de RXM nemen, maar wel de laatste versie van dit jaar. Dus deze combinatie, FDXM-A en RXM-A.

[edit] wacht ik zie het niet op de Daikin site, zijn deze binnenunits picky?...

Okay, dus wel icm de oudere R, N9 etc maar misschien een model refresh nodig voordat het op de A werkt, ik zie alleen een RXM-A combinatie van 5 kW.

Brochure van 2024 zegt RXM-R: https://general-catalogue.daikin.eu/EN/04split/363/

[ Voor 15% gewijzigd door w00key op 22-05-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:56:
[...]

Gewoon de RXM nemen, maar wel de laatste versie van dit jaar. Dus deze combinatie, FDXM-A en RXM-A.

[edit] wacht ik zie het niet op de Daikin site, zijn deze binnenunits picky?...
De door jou genoemde combinatie is alleen FDXM50F3V1B9 / RXM50A5V1B, dus te groot.

Ik ga even kijken naar je edit...
Is het zo dat de RXM qua versie begint bij RXM-M, dan RXM-N(9), dan RXM-R(9) en tenslotte RXM-A (maar nog niet voor lichtere modellen)?

[ Voor 14% gewijzigd door KabouterSuper op 22-05-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
KabouterSuper schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:04:
[...]

De door jou genoemde combinatie is alleen FDXM50F3V1B9 / RXM50A5V1B, dus te groot.

Jep zie 2024 brochure link in laatste edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
KabouterSuper schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:04:
[...]

Is het zo dat de RXM qua versie begint bij RXM-M, dan RXM-N(9), dan RXM-R(9) en tenslotte RXM-A (maar nog niet voor lichtere modellen)?
Nah, elke paar jaar komt een nieuwe RXM met een ander letter uit. De R was de vorige, de binnenunit is er nog niet voor de A aangepast of gecertificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:17:
[...]

Nah, elke paar jaar komt een nieuwe RXM met een ander letter uit. De R was de vorige, de binnenunit is er nog niet voor de A aangepast of gecertificeerd.
Lekker handig dus. Maar de truc is dus om de meest recente productfolder te nemen en daar te zoeken. Ik zie bij leveranciers in NL en daarbuiten dat de buitenunit niet verder gespecificeerd wordt dan RXM. Betekent dat dat ik er wel of juist niet vanuit mag gaan dat de leverancier de meest recente buitenunit zal leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
@KabouterSuper Mystery solved. Nieuwe binnenunits of software moeten nog komen. Van https://www.principalclim...and%20features%202024.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f37ATlFjE88L_ftIO0KjigPE-RI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cSkZGIptTMEf1BCCRRaZ9WfT.png?f=fotoalbum_large

Ducted x RXM-A is dus alleen voor 50 voorlopig, en deze zomer blijft RXM-R leverbaar voor kleinere. Maar misschien weet de installateur wanneer de binnenunit geüpdate wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
KabouterSuper schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:37:
[...]

Lekker handig dus. Maar de truc is dus om de meest recente productfolder te nemen en daar te zoeken. Ik zie bij leveranciers in NL en daarbuiten dat de buitenunit niet verder gespecificeerd wordt dan RXM. Betekent dat dat ik er wel of juist niet vanuit mag gaan dat de leverancier de meest recente buitenunit zal leveren?
Niet altijd, maar offerte heeft vaak wel de volledige modelnummer. Soms leveren ze expess oude voorraad uit, met korting, of hopen dat je het niet merkt.

Paar dagen terug kwam hier iemand met een verkeerde maat binnen en buitenunit geleverd t.o.v. offerte/factuur, dat is wel heel bont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Toevallig kwam ik dit artikel tegen, dit klopt in praktijk(ook mijn ervaring met lucht/lucht WP).

https://airco.one/verwarm...agt-om-andere-binnenunit/

Koude vloer zeer herkenbaar bij een wandunit in verwarmbedrijf net als het stukje WTW.

(het koelen met een vloerunit eens gevoelt in een bedrijfspand, dat ging prima uiteraard met een wandunit iets beter).

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
mr_evil08 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:59:
Toevallig kwam ik dit artikel tegen, dit klopt in praktijk(ook mijn ervaring met lucht/lucht WP).

https://airco.one/verwarm...agt-om-andere-binnenunit/

Koude vloer zeer herkenbaar bij een wandunit in verwarmbedrijf net als het stukje WTW.

(het koelen met een vloerunit eens gevoelt in een bedrijfspand, dat ging prima uiteraard met een wandunit iets beter).
Dat is natuurkunde. Warme lucht stijgt op. Dus als je een wandmodel op verwarmen zet dan "drijft" de warme lucht op de koude en dan wordt het voor de unit lastig om het op vloerniveau warm te krijgen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
asing schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Dat is natuurkunde. Warme lucht stijgt op. Dus als je een wandmodel op verwarmen zet dan "drijft" de warme lucht op de koude en dan wordt het voor de unit lastig om het op vloerniveau warm te krijgen.
Klopt hoef je mij niet te vertellen. ;-)
Enkele mensen beweren hier dat het niet zo is vandaar dat ik het bericht even deel zonder het zelf voor te kauwen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2024 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

asing schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Nee, hoor. De wandunit blaast de warme lucht naar de vloer waar die zich verspreidt over de vloer. Kwestie van je wandunit goed plaatsen en je hebt geen koude vloer. Maar dat is voor een hoop mensen niet zo gemakkelijk te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:42
digifun schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:45:
[...]

Nee, hoor. De wandunit blaast de warme lucht naar de vloer waar die zich verspreidt over de vloer. Kwestie van je wandunit goed plaatsen en je hebt geen koude vloer. Maar dat is voor een hoop mensen niet zo gemakkelijk te begrijpen.
Dat ervaar ik ook met mijn hoge wandunit.
Nadeel is wel dat alleen met een hogere fanstand er bij mij een goede verdeling is van de warme lucht in de kamer.
In mijn woonkamer van 9x4,5x2,83 m was een tweede binnenunit eigenlijk beter/comfortabeler/stiller geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Nomind schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:51:
[...]

Dat ervaar ik ook met mijn hoge wandunit.
Nadeel is wel dat alleen met een hogere fanstand er bij mij een goede verdeling is van de warme lucht in de kamer.
In mijn woonkamer van 9x4,5x2,83 m was een tweede binnenunit eigenlijk beter/comfortabeler/stiller geweest.
Dat geloof ik best. Ik ben 1 van die mensen die vaak aangeeft zo tevreden te zijn over onze airco voor koelen en verwarming, maar wij hebben dan ook een kleine kamer (20m2). Het is bij ons dus snel stabiel en gelijkmatig op temperatuur, en hebben ook zelden veel hard geblaas.

Maar in een grotere kamer zal dat met 1 unit vast wel eens anders zijn, tenzij je vaak 24/7 koelt/verwarmd. En zelfs dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:45:
[...]

Nee, hoor. De wandunit blaast de warme lucht op stand tornado naar de vloer waar die zich verspreidt over de vloer. Kwestie van je wandunit goed plaatsen en je hebt geen koude vloer. Maar dat is voor een hoop mensen niet zo gemakkelijk te begrijpen.
Ik heb het even voor je gecorrigeert.

Note.
Daarvoor moet de wandunit helemaal naar beneden gericht staan wat weer nadelig wordt verderop de kamer waar temperatuurverschillen gaan optreden.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2024 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Ik heb het even voor je gecorrigeert.
Staat hier gewoon op low niet op de laagste stand en met de warmtecamera zie je dat warmte prima op de vloer komt.

Misschien dat het met oudere inferieure merken wandunits wat slechter gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door digifun op 22-05-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
digifun schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:37:
[...]

Staat hier gewoon op low en met de warmtecamera zie je dat warmte prima op de vloer komt.

Ligt denk ik ook aan het type huis. Als je veel of oude ramen hebt en daar komt koude lucht
naar binnen dan gaat dat als een deken over de vloer. Zeker op plekken waar de airco niet komt met blazen. Ik heb zelf een betonvloer zonder kruipruimte. Maar als die vloer 15 graden is gaat de airco deze is niet snel verwarmen en geeft dus kou af. Heb je een super geïsoleerd huis dan is het wellicht anders omdat er minder kou binnenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Staat hier gewoon op low niet op de laagste stand en met de warmtecamera zie je dat warmte prima op de vloer komt.

Was dat maar zo.
Zolang je extreem weinig van de wandunit vraagt komt je er redelijk mee weg zoals het voor/najaar, comfort verlies gaat hoe dan ook optreden.

[Sarcasme]
Uiteraard afgitepunten van een CV installatie hoeven niet op meerdere punten te staan want het voegt niks toe, hebben al die installateurs het fout, ze konden ook één hoog aan het plafond hangen met een ventilator naar beneden blazen.
[/Sarcasme]

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Yep wat werkt voor de ene merk en type is niet gelijk algemeen voor alle mogelijke combinaties.

Hier is de vloer gewoon 1 graad kouder dan plafond en ik richt luchtstroom van de wandunit juist helemaal omhoog, op stand zachtjes, om net als ouderwetse radiatoren waar warme lucht door convectie eerst naar het plafond gaat en daarna heel rustig alles opwarmt.

Theoretisch kost dat COP. Praktisch, het boeit me niet (meer), het is goedkoop of net iets minder goedkoop, boeiend. Zelfde geldt voor 24/7 vs mijn oude CV schema, ja misschien is hele lage uitstroomtemperatuur goedkoper, maar dat streept weer weg tegen goedkope nachtstroom tussen 1 en 7 uur in de nacht met een dynamisch contract, en nul herrie / tocht overdag, ding staat helemaal uit, beter dan nul luchtstroom is er niet. Precies zoals vroeger met een CV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
mr_evil08 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Was dat maar zo.
Zolang je extreem weinig van de wandunit vraagt komt je er redelijk mee weg zoals het voor/najaar.

[Sarcasme]
Uiteraard afgitepunten van een CV installatie hoeven niet op meerdere punten te staan want het voegt niks toe, hebben al die installateurs het fout, ze konden ook één hoog aan het plafond hangen met een ventilator naar beneden blazen.
[/Sarcasme]
Een klein verschil, radiatoren verspreiden warmte passief, waarbij natuurwetten meer een rol spelen. Dan stijgt warmte altijd op.

Bij airco wordt de lucht geforceerd in een richting geblazen, en dat hoeft, hier althans, echt niet zo hard. Misschien afhankelijk, zoals meestal, van veel verschillende factoren.

Maar ik denk niet dat je het principe van de één, 1 op 1 over kan nemen op de ander.

En het standje orkaankracht is misschien bij jou aan de orde voor een goede verspreiding? Hier niet. Net als mijn ervaring niet per definitie geldt voor iedereen, is dat voor jou hetzelfde denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Zover bekend zuigen alle wandunit,s aan de bovenkant bij het plafond en blazen het naar voren/beneden weer uit, sommige modellen kunnen nog een klepje aan de voorkant openen voor extra aanzuiging.

Voor alle wandunit,s is dit gelijk, het luchtdebiet is verschillend echter zul je continue veel lucht moeten verplaatsen om het effect te verminderen, wegnemen is onmogelijk bij één wandunit.

@Sjamo Radiatoren werken ook met stralingswarmte, veelal staan er meerdere in één ruimte waarbij de persoon altijd binnen 2 meter bevindt, dat stukje stralingswarmte mis je sowieso bij een wandunit doordat je veelal te ver vanaf zit, of je moet hele hete lucht gaan uitblazen waardoor het een beetje werkt.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:51:
[...]

Zover bekend zuigen alle wandunit,s aan de bovenkant bij het plafond en blazen het naar voren/beneden weer uit, sommige modellen kunnen nog een klepje aan de voorkant openen voor extra aanzuiging.

Voor alle wandunit,s is dit gelijk, het luchtdebiet is verschillend echter zul je continue veel lucht moeten verplaatsen om het effect te verminderen, wegnemen is onmogelijk bij één wandunit.

@Sjamo Radiatoren werken ook met stralingswarmte, veelal staan er meerdere in één ruimte waarbij de persoon altijd wel binnen 2 meter bevindt, dat stukje stralingswarmte mis je sowieso bij een wandunit(op fluisterstand simuleer je het een beetje door de hete lucht die er dan uit komt maar dan wordt de kamer niet egaal warm).
Je quote iemand die het effect heeft gemeten met een warmtecamera om vervolgens theoretisch te bewijzen dat zijn meting fout is :+

Je anecdote is leuk maar zegt niets meer dan dat je RXM35R icm je huis beetje ruk werkt en stand orkaan vereist. Mijn anecdote zegt dat een LG MU3R19 fantastisch werkt met DC09/12RHs om stil en tochtvrij drie verdiepingen kan verwarmen - via een programma met pauzes rond de dure piek uren. En behalve als het flink vriest, alleen als er niemand is.

Stralingswarmte met lage temperatuur aanvoer is minimaal vergeleken met convectie. Temperatuur en vermogen omlaag is het eerste wat je bij een nieuwe CV instelt, deze Vaillant staat op max 3.7 kW begrensd, voor een heel huis, 150 m2. Anders is dat stukje plafond boven de unit die 100% omhoog gericht is ook een radiator :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:12:
[...]

Je quote iemand die het effect heeft gemeten met een warmtecamera om vervolgens theoretisch te bewijzen dat zijn meting fout is :+

Je anecdote is leuk maar zegt niets meer dan dat je RXM35R icm je huis beetje ruk werkt en stand orkaan vereist. Mijn anecdote zegt dat een LG MU3R19 fantastisch werkt met DC09/12RHs om stil en tochtvrij drie verdiepingen kan verwarmen - via een programma met pauzes rond de dure piek uren. En behalve als het flink vriest, alleen als er niemand is.

Stralingswarmte met lage temperatuur aanvoer is minimaal vergeleken met convectie. Temperatuur en vermogen omlaag is het eerste wat je bij een nieuwe CV instelt, deze Vaillant staat op max 3.7 kW begrensd, voor een heel huis, 150 m2. Anders is dat stukje plafond boven de unit die 100% omhoog gericht is ook een radiator :)
Feit blijft met één wandunit doe je altijd concessie,s.

Bij radiatoren/vloerverwarming zit je veel dichterbij waardoor je stralingswarmte kan voelen, ook op lagere temperaturen(tenzij nieuwbouw met vloerverwarming dan voel je amper nog wat maar dan spreek je over extreem lage temperatuur).

Lucht is altijd warmer dan massa bij luchtverwarming dat voelt onprettig voor de mens, als dat amper het geval is dan verwarm je niet.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:44:
[...]

Feit blijft met één wandunit doe je altijd concessie,s.

Bij radiatoren/vloerverwarming zit je veel dichterbij waardoor je stralingswarmte kan voelen, ook op lagere temperaturen(tenzij nieuwbouw met vloerverwarming dan voel je amper nog wat maar dan spreek je over extreem lage temperatuur).

Lucht is altijd warmer dan massa bij luchtverwarming dat voelt onprettig voor de mens, als dat amper het geval is dan verwarm je niet.
Wie zegt dat het bij mij amper warmer is? Met low + omhoog gericht en setpoint gekozen voor echte temperatuur, en niet wat dat ding meet op 1.80m hoogte, is uitblaas van 40-50 graden niet ongewoon.

800W x 4 COP is 3200W en dat raak je alleen kwijt met 20 -> 40 x 500 m3 flow, http://hvac-calculator.co...&hum1=50&temp2=40&vol=500. Bij pieken na defrosts en 2 kW+ opgenomen vermogen x 3+ COP wordt het serieus heet.

40+ graden is even warm zo niet warmer dan mijn radiator, maar blijft dus lekker boven hangen om goed te verdelen en heel rustig te mixen met de rest van de kamer, 10 meter verderop in de keuken met verlaagd plafond is het maar 1 graad kouder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
L/L topic is het equivalent van de film Groundhog Day. Here we go again. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
mr_evil08 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Ik heb het even voor je gecorrigeerd.

Note.
Daarvoor moet de wandunit helemaal naar beneden gericht staan wat weer nadelig wordt verderop de kamer waar temperatuurverschillen gaan optreden.
;)
Bij MHI-ZSX gaat de laagste stand ongeveer 45° naar beneden. Dat is prima om bij auto fanstand de hele kamer en met name de vloer warm te stoken. Niks standje orkaan. Mijn partner dacht eens dat de vloerverwarming weer aan stond. Helaas, teleurstelling, het was de airco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:12:
L/L topic is het equivalent van de film Groundhog Day. Here we go again. :+
Tuurlijk kan je foutieve informatie negeren en mensen die op laatste pagina klikken misleiden.

Lekker nuttig zo'n commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:08
w00key schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:02:
[...]

Tuurlijk kan je foutieve informatie negeren en mensen die op laatste pagina klikken misleiden.

Lekker nuttig zo'n commentaar.
Je moet gewoon een serre hebben met zonwerend glas :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:08
flippy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:41:
[...]

als je 12 jaar geleden die unit was verkocht heb je waarschijnlijk de laatste die nog ergens in een magazijn stond want toen werden die machines al lang niet meer gemaakt en komt qua ontwerp uit de jaren 90.

wat je nog kan doen als je dit ding nog langer aan de hartlongmachine wilt houden is 404a vervangen met 134a. al is dat wel een klusje wat even duurt ivm lang vacumeren. al zou ik eerst de lekkage opsporen als je toch bezig bent. voordeel is dan wel dat het iets efficienter (en stiller) word met 134a.

o ja, verwarmen is COP, koelen is EER als het gaat om efficeintie. ;)
en kijkglas moet vloeistof zichtbaar zijn als de compressor even loopt. dat ie niet helemaal vol is is niet heel erg zolang het maar geen schuimbad is.,
@flippy.
Ik heb toch nog een flesje R404A kunnen kopen (ofwel de installateur), was flink aan de prijs. Die koelvloeistof mag in bestaande installaties nog gebruikt worden voor refill.
Dat is vanochtend hier gebeurd.
Bij weging bleek dat er nog 400 van 1060 gram in de unit zat, ca. 2/3 weggelekt, na 12 jaar. Dus een lek van 50 gram per jaar, als je aanneemt dat het kleine lek er altijd geweest is en constant is. Daar is wel wat voor te zeggen, want ik stelde 6 jaar geleden vast dat er toen al in 1/4 van het kijkglaasje een damp bel te zien was, dus toen al was er meetbaar koelmiddel verdampt.

Er is nu 600 gram bijgevuld, en de unit, zoals je al voorspelde @flippy werkt aanzienlijk efficiënter. De uitblaas temperatuur is weer 8-9 graden, als toen de unit net nieuw was. En draait de helft minder minuten per uur dan gisterochtend.
Terugkijkend in de HomeWizard slimme stekker data kan ik zien dat het stroomverbruik in de laatste paar jaar flink (2 maal ongeveer) is toegenomen, wat logisch is, met maar 40% van het koelmiddel wordt er ook maar 40% van de energie om te koelen getransporteerd.
Heel blij mee.
De unit kan weer even vooruit.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:31
Gisteren een MHI airco laten in bedrijf stellen. Mooi ding, reageert wel heel anders dan een mitsubishi electric.
Maar wat een drama app ook. Kunnen die airco bedrijven dat niet beter 8)7 _O- .

Installateur die ik nu had gekozen heeft de leidingen ditmaal gesoldeerd, dus in ieder geval nog kleinere kans op lekken.

Zit nu alleen met het dingetje dat er in een SCM50 voor 40 meter aan R32 in de unit zit, alleen dat er zo'n 58 meter leiding aan de unit zit. Volgens twee installateurs was dit geen probleem.. want er zit vaker meer in dan ze in de handleiding zetten ( :? ).

Op zich werkt de dual split opstelling wel, maar baart ergens toch zorgen dat er 360 gram te weinig R32 in zit.
Wat is wijsheid? Weer iemand laten komen om na te vullen?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:37:
Gisteren een MHI airco laten in bedrijf stellen. Mooi ding, reageert wel heel anders dan een mitsubishi electric.
Ik ben dik tevreden over de Daikin app, dus het kan wél. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
asing schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Ik ben dik tevreden over de Daikin app, dus het kan wél. :)
Ik ook, al krijgt Daikin weinig lof hier...

Mijn eerste winter 100% stoken op de 3MXM68 is erg goed bevallen. Demand control heb ik leren kennen, staat nu altijd op automatisch - werkt perfect. :)

1700kWh verstookt in een huis waar eerder door de vorige bewoners 2300m3 gas werd verstookt. Ik heb zelf met 24/7 op 15C vorig jaar 1000m3 gas verstookt. Ik ben dus heel tevreden. Veel warmer gezeten ook :*)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Nu online

Installateur die ik nu had gekozen heeft de leidingen ditmaal gesoldeerd, dus in ieder geval nog kleinere kans op lekken.

Zit nu alleen met het dingetje dat er in een SCM50 voor 40 meter aan R32 in de unit zit, alleen dat er zo'n 58 meter leiding aan de unit zit. Volgens twee installateurs was dit geen probleem.. want er zit vaker meer in dan ze in de handleiding zetten ( :? ).

Op zich werkt de dual split opstelling wel, maar baart ergens toch zorgen dat er 360 gram te weinig R32 in zit.
Te weinig koudemiddel is geen goed idee. Bij rustig koelen misschien nog geen probleem. Bij flink verwarmen en lage temperaturen ga je echt veel vaker defrost hebben. En lager rendement.
Zelf doe ik er zelfs altijd al beetje extra in als het volgens fabrikant nog nét zou moeten kunnen qua lengte. Better safe than sorry.

18m extra is echt wel flinke hoeveelheid. Overigens 'mag' de SCM50 zowieso niet meer dan 40m volgens de specificaties van MHI zelf. Daar zou ik me minder druk om maken, maar 18m extra en geen extra vulling, dat zou ik zelf nooit zo opleveren.

Dat er vaak meer in zit is een BS argument. Net als de installateurs, moeten ook de fabrikanten hun inkoop en verkoop van koudemiddel gewoon verantwoorden. Ze kunnen niet zomaar overal wat extra in stoppen.

[ Voor 15% gewijzigd door M_AW op 24-05-2024 14:20 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
M_AW schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:14:
[...]

Te weinig koudemiddel is geen goed idee. Bij rustig koelen misschien nog geen probleem. Bij flink verwarmen en lage temperaturen ga je echt veel vaker defrost hebben. En lager rendement.
Zelf doe ik er zelfs altijd al beetje extra in als het volgens fabrikant nog nét zou moeten kunnen qua lengte. Better safe than sorry.

18m extra is echt wel flinke hoeveelheid. Overigens 'mag' de SCM50 zowieso niet meer dan 40m volgens de specificaties van MHI zelf. Daar zou ik me minder druk om maken, maar 18m extra en geen extra vulling, dat zou ik zelf nooit zo opleveren.

Dat er vaak meer in zit is een BS argument. Net als de installateurs, moeten ook de fabrikanten hun inkoop en verkoop van koudemiddel gewoon verantwoorden. Ze kunnen niet zomaar overal wat extra in stoppen.
Volgens mij wat dit meer een truc om meer geld te vragen. Want dan mag hij terug komen en kan ik weer 300 euro aftikken.. :/

In de installatiehandleiding zie ik: R32 1.8 ( Pre-Charged up to the piping length of 40m )
Dat zegt niet meteen dat 40 meter de max is toch, meer dat je na 40 meter moet bijvullen.

Maar goed.. nu dus iemand vinden voor 360 gram R32.

Ah, verderop: Total length for all rooms Max. 40

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 24-05-2024 14:24 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:19

Gisteren ook de MHI laten installeren, wat een drama app inderdaad. Even kijken wat home assistant ermee kan. Mijn installateur (via werkspot) heeft bij mij wel gekeken of er genoeg vulmiddel in zat dus raar dat hij het bij jou niet gedaan heeft.

Monteur vroeg vooraf 250 euro voor de werkzaamheden, wat ik kon vonden is dit gewoon prima. Echter was hij na iets langer dan een uur al klaar. Leidingen zijn op maat gemaakt/opnieuw gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
@M_AW

De koelleiding lengte is een beetje verwarrend.
Als ik in de handleiding kijk dan staat er "genoeg voor 40 meter". Maar kan het niet zijn dat dit één richting op is en niet weer terug(de gasleiding / 3/8" )?

Ik lees in andere datasheets van MHI namelijk: "Refrigerant line (one way) length[chargeless length]" met een maximum er achter van 30/40 meter.

Voor de aansluiting heb ik een set 1/4" & 3/8" koelleiding geplaatst van ongeveer 30 meter.
"Round trip" is dat 60 meter.

Dus dan zou er genoeg in moeten zitten...?
Zackito schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:25:
[...]

Gisteren ook de MHI laten installeren, wat een drama app inderdaad. Even kijken wat home assistant ermee kan. Mijn installateur (via werkspot) heeft bij mij wel gekeken of er genoeg vulmiddel in zat dus raar dat hij het bij jou niet gedaan heeft.

Monteur vroeg vooraf 250 euro voor de werkzaamheden, wat ik kon vonden is dit gewoon prima. Echter was hij na iets langer dan een uur al klaar. Leidingen zijn op maat gemaakt/opnieuw gesoldeerd.
Ik heb ditmaal 500€ betaald voor een dual-split opstelling. Maar hij moest ook het dak nog op om pannen te verwijderen, gat te boren en nog een leiding te buigen. Duurde in totaal ongeveer 3 uur.

[ Voor 41% gewijzigd door LED-Maniak op 24-05-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:03:
@M_AW

Als ik in de handleiding kijk dan staat er "genoeg voor 40 meter". Maar kan het niet zijn dat dit één richting op is en niet weer terug(de gasleiding / 3/8" )?

Ik lees in andere datasheets van MHI namelijk: "Refrigerant line (one way) length[chargeless length]" met een maximum er achter van 30/40 meter.

Voor de aansluiting heb ik een set 1/4" & 3/8" koelleiding geplaatst van ongeveer 30 meter.

[...]

Ik heb ditmaal 500€ betaald voor een dual-split opstelling. Maar hij moest ook het dak nog op om pannen te verwijderen, gat te boren en nog een leiding te buigen. Duurde in totaal ongeveer 3 uur.
Dát verandert de zaak! Het gaat om de afstand tussen de binnen- en buitenunit, níet om de opgetelde lengte van vloeistof- en gasleiding.

Met de getallen die jij noemt heb je dus 30m leidinglengte en dient de SCM50 niet extra gevuld te worden.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
M_AW schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:08:
[...]

Dát verandert de zaak! Het gaat om de afstand tussen de binnen- en buitenunit, níet om de opgetelde lengte van vloeistof- en gasleiding.

Met de getallen die jij noemt heb je dus 30m leidinglengte en dient de SCM50 niet extra gevuld te worden.
O+ O+

Het lijkt wat verschillend uitgelegd te worden in verschillende datasheets. SCM40 spreekt over max 40 meter voorgevuld, maar daarna mag je tot 70 meter als je bijvult. Bij de SCM50 spreken ze er weer niet over en staat er: max 40 meter. Maar kan mij moeilijk voorstellen dat die twee units gigantisch verschillen.

Nou goed, dan wacht ik nog maar even tot het weer heel warm is... :)

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 24-05-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:03:
@M_AW

[...]

Een MHI 3,5kw singlesplit heeft genoeg voor 15 meter max. Dat is voor aanvoer en retour. die mogen dus bij elkaar niet meer zijn dan 30 meter.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
Heb een MHI 20zs (r410a) die is max 15 meter en voor 15 meter voor gevuld. Dus direct op maximale lengte voor gevuld. Het is ook de enige unit waarbij me dit opviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41
Iemand ervaring met dit bordje?

v&a aangeboden: M5stack Atom voor besturing via CN105 Mitsubishi Electric war...

https://github.com/echave...105ESPHome/discussions/83

De melcloud is een draak van een app en dit werkt dan toch wel prima lokaal met Home-Assistant ?

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 25-05-2024 12:49 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Speedfightserv schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:17:
[...]

Een MHI 3,5kw singlesplit heeft genoeg voor 15 meter max. Dat is voor aanvoer en retour. die mogen dus bij elkaar niet meer zijn dan 30 meter.
Blijkbaar zit er gewoon genoeg in dan.

Ik zie dat de MHI exact hetzelfde probleem heeft als de Mitsubishi Electric airco's.

De sensor geeft al snel een enorm afwijkende temperatuur aan terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is.
Logisch dat de binnenunit er dan mee stopt.. gezien hij denkt dat hij er is.

Nu de airco een nacht heeft uit gestaan geeft hij nog steeds een afwijking aan van 3 graden ten opzichte van een losse sensor in de ruimte.

Dus dan maar het ClimaControl project uitbreiden met Mitsubishi Heavy Industries airco's.. :)
Possible schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:46:
Iemand ervaring met dit bordje?

v&a aangeboden: M5stack Atom voor besturing via CN105 Mitsubishi Electric war...

https://github.com/echave...105ESPHome/discussions/83

De melcloud is een draak van een app en dit werkt dan toch wel prima lokaal met Home-Assistant ?
Het werkt, is wat geknutsel en er zit totaal geen beveiliging in dat bordje die de elektronica van je airco beschermt. Je verliest er het gebruik van MelCloud mee(als de app werkt is dat vaak wel handig als je buiten huis bent) en voor firmware updates zal je de melcloud module weer moeten aansluiten. Of dit obstakels zijn voor jou zal je zelf moeten beoordelen. Ben je wel in om zelf wat te tinkeren dan is het zeker een leuk project.

De link die ik hierboven link is ook voor Mitsubishi Electric. Ja, iets duurder, maar heeft de hardware beveiliging wel, melcloud blijft gewoon er naast werken en je kan een externe sensor aansluiten die het regelgedrag van je airco significant verbetert.

[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 25-05-2024 13:02 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic