[Offerte] Triple split Daikin airco installatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wij hebben een eerste offerte van 9.766,89 euro ontvangen voor een complete airco installatie maar deze lijkt ons wat aan de hoge kant, klopt dat ook of zijn de prijzen alweer aan het stijgen?

Vorige week zijn bij ons de zonnepanelen geinstalleerd (15x 410 wp in (7x Oost / 8x West) en gaan we nu door voor de airco's.
Eisen zijn zo stil mogelijk en zo mooi mogelijk voor zover dat kan (in onze ogen is dat de binnenunit Stylish van Daikin).

Nu is het primaire doel om in de praktijkruimte (slaapkamer omgebouwd to massagepraktijk) de temperatuur, indien nodig binnen korte tijd op 23 graden te krijgen en te houden, zowel in de zomer als in de winter.
Nu werkt mijn vrouw nog met de gewone radiator plus een elektrische kachel om de grootste tijd van het jaar te verwarmen en in de zomer gebruiken we het rolluik om de warmte buiten houden maar dit is verre van ideaal.

Als we dan toch voor een airco gaan zijn we verder gaan denken. Als de buitenunit toch op het dak van de uitbouw van de woonkamer komt te staan willen we ook 1 airco in de woonkamer, toevallig precies aan die kant komt ook goed uit. Zowel in de praktijkruimte als de woonkamer willen we de Daikin Stylish.

Wij slapen zelf op de zolder en daar is geen ruimte voor een hangend model maar daar kan het Perfera vloermodel gemonteerd worden.

Wat we overigens nog niet gevraagd hebben is het eventuele gebruik van buizen zoals de bestaande regenpijp (grijs / plastic / rond) in plaats van het lelijke witte goten-labyrinth wat je wel eens tegenkomt.

Hier bij een eerste offerte die we hebben ontvangen:

- Daikin 4MXM80R9 Multi-Split buitenunit inclusief anti resumerende montage balken.
- Daikin FTXA20R Stylish wandmodel unit ter behoeven van de behandel ruimte.
- Daikin FVXM35R Perfera vloermodel unit ter behoeven van de zolder kamer.
- Daikin FTXM50R Perfera wandmodel unit ter behoeven van de woonkamer
. (foutje dit moet Stylish worden)
- Aanbrengen van voeding kabel naar de buitenunit via stopcontact.
- Koeltechnisch leiding werk inclusief 4x1.5mm communicatie bekabeling en condens afvoer.
- Montage materialen, koeltechnische handelingen en overige klein materiaal.
- Wand/Vloer doorvoeren van 60mm in diameter welke benodigd zijn voor het koeltechnische leiding tracé
.

Totaalprijs voor de bovenstaande begroting: 9.766,89 euro inclusief 21% BTW.

Volgens mij zie ik overal prijzen voorbij komen voor een Daikin-triplesplit opstelling van om en nabij de 6.000 euro? Of zijn onze wensen zo echt zo duur?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom een triple unit en geen drie losse?

Zijn de prijzen die je online langs ziet komen ook inclusief installatie en garantie (op installatie)?

Je bedoelt waarschijnlijk anti-resonerend ipv anti-resumerend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 19:19
Het is aan de prijs, maar wel nog binnen de grenzen dat ik hier ook zie.

Hou er wel rekening mee dat de multisplits van Daikin VEEL onzuiniger zijn dan 3 losse units.
Vooral de MXM68 units, maar ook de MXM80 units hebben heel veel overhead en gaan snel pendelen.

(Voorbeeld: onze woonkamer is een single split 5kW en die doet zo'n 250 tot 500 watt om de woonkamer op 20 graden te houden, afhankelijk van de buiten temperatuur. Onze 3MXM68N waarvan we voornamelijk 2 x FTXM25R gebruiken doet pieken van 1500 watt, dan stabiel op 750 watt en dan uit voor een paar minuten voor 2 veel kleinere kamers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:54:
Waarom een triple unit en geen drie losse?
Dat is wat de installateur zelf voorstelde (ik was er helaas niet bij om verder te vragen) en 1 unit op de uitbouw lijkt ons ook minder lelijk dan 3 units op de uitbouw.
Zijn de prijzen die je online langs ziet komen ook inclusief installatie en garantie (op installatie)?
Dat is altijd de vraag, niet iedereen is altijd even volledig met de informatie.
Je bedoelt waarschijnlijk anti-resonerend ipv anti-resumerend?
Lijkt me ook maar dit was copy paste uit de offerte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:42
Heb toevallig exact zo’n klus voor 5K aangenomen. Zelfde units ong van Daikin ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:11
OverSoft schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:58:
Het is aan de prijs, maar wel nog binnen de grenzen dat ik hier ook zie.

Hou er wel rekening mee dat de multisplits van Daikin VEEL onzuiniger zijn dan 3 losse units.
Vooral de MXM68 units, maar ook de MXM80 units hebben heel veel overhead en gaan snel pendelen.

(Voorbeeld: onze woonkamer is een single split 5kW en die doet zo'n 250 tot 500 watt om de woonkamer op 20 graden te houden, afhankelijk van de buiten temperatuur. Onze 3MXM68N waarvan we voornamelijk 2 x FTXM25R gebruiken doet pieken van 1500 watt, dan stabiel op 750 watt en dan uit voor een paar minuten voor 2 veel kleinere kamers)
Ikzelf heb de 3MXM68N2V1B9 hangen met de FTXM42R5V1B in de woonkamer en de FTXM20R2V1B in een slaapkamer en een 2.5kW vloermodel op zolder (type weet ik even niet uit mijn hoofd maar van de perfera serie) Ik herken dat pendelen totaal niet.

Ja verbruik schommelt inderdaad tussen de 700-1500 afhankelijk hoe hard hij moet verwarmen, maar uitschakelen is alleen als de kamer aangenaam verwarmd is en de temperatuur behaald is die gevraagd wordt. Maar mijn buurman op de hoek heeft 3 x een losse LG hangen en het verbuik is aanzienlijk hoger dan de Daikin multi die ik heb hangen. Voordeel ook is dat het bij hem herrie maakt want alles moet max gaan waar ik bij 2 (3 units tegelijk is allen in de zomer) units verwarmen nog steeds niks hoor omdat de unit genoeg overcapaciteit heeft.

In de zomer is het verbruik helemaal lachwekkend en verbruikt hij net aan 800 als alle 3 tegelijk aanstaan.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
Joenino schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:52:
[...]

Ikzelf heb de 3MXM68N2V1B9 hangen met de FTXM42R5V1B in de woonkamer en de FTXM20R2V1B in een slaapkamer en een 2.5kW vloermodel op zolder (type weet ik even niet uit mijn hoofd maar van de perfera serie) Ik herken dat pendelen totaal niet.

Ja verbruik schommelt inderdaad tussen de 700-1500 afhankelijk hoe hard hij moet verwarmen, maar uitschakelen is alleen als de kamer aangenaam verwarmd is en de temperatuur behaald is die gevraagd wordt. Maar mijn buurman op de hoek heeft 3 x een losse LG hangen en het verbuik is aanzienlijk hoger dan de Daikin multi die ik heb hangen. Voordeel ook is dat het bij hem herrie maakt want alles moet max gaan waar ik bij 2 (3 units tegelijk is allen in de zomer) units verwarmen nog steeds niks hoor omdat de unit genoeg overcapaciteit heeft.

In de zomer is het verbruik helemaal lachwekkend en verbruikt hij net aan 800 als alle 3 tegelijk aanstaan.
Het pendelen komt voornamelijk voor als je 1 of 2 van de kleine units gebruikt (iig bij ons) en het verbruik is aanzienlijk hoger dan onze single-split 5kW die een veel grotere ruimte verwarmt.

Het is overigens een bekend probleem hoor, niet alleen bij ons (zoek maar eens op MXM68 in het algemene Daikin topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het regelgedrag van Daikin multisplits is gewoon waardeloos, zelfs met 4 binnenunits op 1 deel slaat het werkelijk nergens op wat hij op automatisch doet. Je moet van alles zelf continue bijstellen.

Tip van mij met 2 daikin multisplits, ga voor MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Navi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:52:
Het regelgedrag van Daikin multisplits is gewoon waardeloos, zelfs met 4 binnenunits op 1 deel slaat het werkelijk nergens op wat hij op automatisch doet. Je moet van alles zelf continue bijstellen.

Tip van mij met 2 daikin multisplits, ga voor MHI.
Ik heb hier een Daikin monosplit en dat is echt een fijn ding.

Wat is er zo slecht aan die regeling en welke hinder ervind je ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Continue naar vol vermogen gaan voor een paar min en weer uit. Extreem pendelen.

Heeft niets te maken met over/onder dimensioneren, de unit kan prima terugschalen, maar hij doet het gewoon niet tenzij je hem handmatig via demand control limiteert op een bepaald percentage. Doe je dat niet start hij continue op vol vermogen, trekt 2100W en stopt weer na een paar minuten.

Als ik hem op auto laat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRJDEwZuHeYyW-4XchPb2XETGPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLMIj01E8YdenagbTQ8uGvlY.jpg?f=fotoalbum_large

Na handmatig instellen..mooie lange runs..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mwy5PfG2KXYmdt6MKL69NKSEy1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbs5kYuhISxnjlZuKRpvik7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Heel vervelend want het demand control percentage verschilt natuurlijk afhankelijk van het weer, en je wil niet steeds het percentage verstellen als het buiten kouder wordt. (Per binnenunit...dus 8x in mijn geval)

[ Voor 8% gewijzigd door Navi op 20-03-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
Bedankt voor de extra vragen en tips!

Overigens stond nog ergens onder in de offerte: Bij het akkoord gaan van de offerte binnen 21 dagen wordt er 10 procent korting in rekening gebracht van de bovengenoemde totaalprijs.

Vandaag is er een andere partij langs geweest en die kon ook wel Daikin leveren maar voor onze situatie en wensen dacht hij dat Fujitsu een betere/goedkopere optie zou zijn. Deze gaf wel de voorkeur aan 3 buitenunits en 3 binnenunits in plaats van een triple split. Ook waren 3 buitenunits goedkoper dan 1 unit en ook dan 2 units. Hij kwam uit op 8700 euro voor Fujitsu (3 buitenunits en 3 wandmodellen).

Overigens gaan de binnenunits op de 1e en 2e verdieping eigenlijk nooit tegelijk gebruikt worden dus daar zou 1 buitenunit ook volstaan. Voor de woonkamer is een eigen buitenunit wel de voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverSoft
Fujitsu is wel een compleet andere kwaliteitsklasse. De enige airco's die ik kan aanraden zijn Daikin en Mitsubishi Heavy Industries. De rest is gewoon poppenkast spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:18
Hier een beetje genuanceerd verhaal.
Een daikin 68 triple split, 3 x 25 binnenunit.

Voor de sizing afgegaan op de verkoper, daar was ik achteraf niet blij mee. Die was gebaseerd op 3 ruimtes verwarmen.
In de pratijk hebben we maar 1 ruimte die we veel verwarmen. Verder alleen voor koeling en dan nog niet eens 3 ruimtes tegelijk.

Over de werking zijn we op zich tevreden, alleen is het minimale verbruik van de 68-buitenunit een stuk hoger dan van een kleinere unit.
Hierdoor hebben we ook wat pendelgedrag, niet heel erg, maar toch.

Verder nauwelijks defrosts, dat was dan weer beter dan verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:18:
Heb toevallig exact zo’n klus voor 5K aangenomen. Zelfde units ong van Daikin ;w
En vanwaar de keuze voor een triple split ipv 3 monosplits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ChrisW schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:25:
[...]

En vanwaar de keuze voor een triple split ipv 3 monosplits?
Waarom die vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
OverSoft schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:09:
Fujitsu is wel een compleet andere kwaliteitsklasse. De enige airco's die ik kan aanraden zijn Daikin en Mitsubishi Heavy Industries. De rest is gewoon poppenkast spul.
Fuijitsu is topklasse spul.
MHI is gewoon het mindere merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
Omdat we na het bezoek van een 2e partij aan het twijfelen gebracht zijn over de beste oplossing voor onze situatie. Helaas zijn 3 kleine buitenunits wel minder mooi dan 1 grote maar omdat we de binnenunits zelden tegelijk gaan gebruiken is het misschien wel beter om 3 mono of misschien 1 mono en 1 duo te gaan gebruiken. We hebben wel ruimte op de uitbouw voor 3 units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ChrisW schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:06:
[...]

Omdat we na het bezoek van een 2e partij aan het twijfelen gebracht zijn over de beste oplossing voor onze situatie. Helaas zijn 3 kleine buitenunits wel minder mooi dan 1 grote maar omdat we de binnenunits zelden tegelijk gaan gebruiken is het misschien wel beter om 3 mono of misschien 1 mono en 1 duo te gaan gebruiken. We hebben wel ruimte op de uitbouw voor 3 units.
Heb geen slechte ervaringen met multisplits
De betere merken en dan de betere series daarvan werken uitmuntend.
En een multisplit is in veel situaties veel mooier te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Technician- schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:11:
[...]

Heb geen slechte ervaringen met multisplits
De betere merken en dan de betere series daarvan werken uitmuntend.
En een multisplit is in veel situaties veel mooier te installeren.
In veel situaties levert het je vooral veel leidingwerk op. Daarnaast is de buitenunit automatisch flink over gedimensioneerd en doet bij een storing niets het meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 21:58
hier komen ze volgende week een triple split installeren
Gree buitenunit 9kw
1 binnenunit 5 kw
1 binnenunit 2.5 kw
1 binnenunit staandmodel 3.5 kw

€5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
Technician- schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:03:
[...]

Fuijitsu is topklasse spul.
MHI is gewoon het mindere merk.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens, maar goed, meningen kunnen blijkbaar verschillen.

Daarnaast is het pendelen met multisplits van Daikin gewoon een wijdverspreid en bekend probleem, welke zelfs hier in de thread al zijn aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 09:09
MHI triple-split werkt uitstekend, enige nadeel is dat de single splits inderdaad op een lager minimaal vermogen kunnen draaien. Scheelt +- 30%. Scheelt ook 66% aan lelijke buitendelen aan de gevel ;-)
Edit; nuance op minimaal vermogen, dat kan hij prima (200W) maar kiest er vaker voor om te gaan pendelen (om de 10 minuten aanspringen en 450W trekken). De 3,5 kanaalunit voor de gehele bovenverdieping draait gerust de hele dag op 210w / 18 graden.

[ Voor 38% gewijzigd door lexdb op 22-03-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 09:45
Navi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:10:
Heel vervelend want het demand control percentage verschilt natuurlijk afhankelijk van het weer, en je wil niet steeds het percentage verstellen als het buiten kouder wordt. (Per binnenunit...dus 8x in mijn geval)
Mijn ervaring is dat als je op één unit het percentage aanpast (doe ik via de app), het automatisch wordt toegepast bij alle units. Dit heeft her eerste jaar ervoor gezorgd dat ik dacht dat er een probleem was in de speelkamer omdat die maar niet wou opwarmen 8)7. Het heeft wel als voordeel dat je het maar op één unit moet doen.

Zelf hebben we vier ruimtes op een MX68 maar in de praktijk wordt maar één ruimte (de slaapkamer van mijn dochter) consequent verwarmd. Hij staat dus bij ons quasi de hele winter op 40% tenzij er een familiefeest is. Wat wel een grote irritatie is dat dit enkel met de app aan te passen is. Zeker in de zomer als hij als airco wordt gebruikt (voor alle vier de kamers), zou ik dit via Home Assistant dynamisch willen kunnen aanpassen afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
OverSoft schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Daar ben ik het absoluut niet mee eens, maar goed, meningen kunnen blijkbaar verschillen.

Daarnaast is het pendelen met multisplits van Daikin gewoon een wijdverspreid en bekend probleem, welke zelfs hier in de thread al zijn aangehaald.
Oké MHI doet het heel goed op L/L systemen.

Maar fuijitsi is een topmerk, qua positionering, toegepaste onderdelen en prijs.
Dat is geen mening maar een feit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Horla schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:50:
[...]

Mijn ervaring is dat als je op één unit het percentage aanpast (doe ik via de app), het automatisch wordt toegepast bij alle units. Dit heeft her eerste jaar ervoor gezorgd dat ik dacht dat er een probleem was in de speelkamer omdat die maar niet wou opwarmen 8)7. Het heeft wel als voordeel dat je het maar op één unit moet doen.

Zelf hebben we vier ruimtes op een MX68 maar in de praktijk wordt maar één ruimte (de slaapkamer van mijn dochter) consequent verwarmd. Hij staat dus bij ons quasi de hele winter op 40% tenzij er een familiefeest is. Wat wel een grote irritatie is dat dit enkel met de app aan te passen is. Zeker in de zomer als hij als airco wordt gebruikt (voor alle vier de kamers), zou ik dit via Home Assistant dynamisch willen kunnen aanpassen afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen.
Hmm in principe zou dat niet zo moeten zijn als je de documentatie leest, de unit met het hoogste percentage bepaald hoe hoog de unit loopt. En dus demand control uit op 1 unit zou betekenen dat hij vol vermogen kan vragen.

Zal het eens testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
De eerste offerte is van een zelfstandige. Deze is iets langer dan een jaar voor zichzelf bezig en komt zelf langs en gaat ook zelf installeren, waarschijnlijk in 2 dagen. Aangeraden door een bekende.

De tweede offerte is van een bedijf van plusminus 8 personene en daarvan is de verkoper langs geweest maar die komt niet installeren. Aangeraden door een collega.

Bij beide moet er ongeveer de helft aanbetaald worden.

Ik neig, buiten de specificaties en keuzes om, om voor de zelfstandige te gaan, die lijkt vooralsnog veel flexibeler met meedenken en aanpassingen doen. Wat zou jullie voorkeur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
ChrisW schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:52:
- Aanbrengen van voeding kabel naar de buitenunit via stopcontact.
Leggen ze voor een dergelijke unit niet eens een aparte groep aan?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:47
De helft aanbetalen is voor mij een no-go.

[ Voor 4% gewijzigd door Deef_K op 23-03-2024 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
We hebben een 2e gesprek gehad met de eerste aanbieder en toch de knoop doorgehakt.

De eerste aanbieder gaat ook zelf bij ons installeren en dacht goed mee over nette oplossingen.
De tweede aanbieder was een verkoper en die kwam niet zelf installeren en daardoor ook minder maatwerk voor ons gevoel. Goten in antracietkleur kon wel maar dan moesten we die alleen zelf even schilderen en als we iets wilden dan moesten we dat zelf op dat dag van installeren bij het installatieteam even aangeven...

We gaan voor 1x Daikin 4MXM80R9 multi-split buitenunit en 3x Daikin Stylish binnenunits.

FTXA20R Stylish wandmodel unit voor de behandel ruimte (onze voormalig slaapkamer).
FTXA35R Stylish wandmodel unit voor de zolder (onze slaapkamer).
FTXA50R Stylish wandmodel unit voor de woonkamer.

De goten aan de buitenmuur worden antraciet (bijpassend bij ons zonnescherm en rolluiken) ipv wit en de buitenunit komt op de uitbouw van de woonkamer te staan.

Nu hopen dat de units goed ingeregeld worden zodat we geen last hebben van pendelen en we de airco's constant op laag vermogen kunnen laten draaien.

Hiervoor betalen wij inclusief montage 8482,65 euro.

Nu nog de keuze of deze buitenunit op pootjes op het dak komt te staan of, op dezelfde plek maar dan met beugels aan de muur. Waarmee is de kans op resoneren kleiner denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:08:
[...]

Leggen ze voor een dergelijke unit niet eens een aparte groep aan?
Daar hebben beide partijen het nooit over gehad.
Ze gaan straks een ongebruikt stopcontact uit een kleine slaapkamer gebruiken hiervoor.
Dus geen aparte groep maar er staan ook geen andere grote stroomverbruikers op die groep.

Een airco is toch relatief energiezuinig waardoor er geen aparte groep nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
ChrisW schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:12:
[...]

Daar hebben beide partijen het nooit over gehad.
Ze gaan straks een ongebruikt stopcontact uit een kleine slaapkamer gebruiken hiervoor.
Dus geen aparte groep maar er staan ook geen andere grote stroomverbruikers op die groep.

Een airco is toch relatief energiezuinig waardoor er geen aparte groep nodig is?
"Een airco" of 3 airco's?

Ik kan van dit type geen datasheet of installatiehandleiding vinden (:?), maar een 8kW unit zal toch snel een elektrische aansluitwaarde >2kW hebben. Tot voor kort moest alles >2kW op een aparte eindgroep volgens NEN1010 maar die strikt beschreven eisen zijn losgelaten in recente normen, maar dat maakt het natuurlijk nog geen slecht idee. De aansluitwaarde van menig wasmachine of wasdroger zal lager zijn en daarvoor legt men doorgaans toch wel een aparte eindgroep aan, om het even in verhouding te zien. Oh en Daikin kennende zullen ze wel een 20A of 32A zekering aanraden. 8)7

Als ze aansluiten op een bestaande contactdoos dan hoop ik dat dit toch tenminste een geaarde contactdoos is, in een woning met bouwjaar voor 1997 is dat lang niet altijd zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 05-04-2024 12:02 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:01:
[...]

Als ze aansluiten op een bestaande contactdoos dan hoop ik dat dit toch tenminste een geaarde contactdoos is, in een woning met bouwjaar voor 1997 is dat lang niet altijd zo.
Ons huis is van bouwjaar 2015 en het betreffende stopcontact zit op de groep van de 3 slaapkamers en de badkamer.
Ik kan daar zo snel geen andere grootverbruikers meer vinden want de airco is in plaats van de elektrische kachel Mill SG2000LED dus 2000W.

Wel lees ik dat er op diverse sites wordt gesproken over een afzekerwaarde van 30 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
Over 2 weken wordt het geheel geinstalleerd dus we hebben nog keuze: Willen we de buitenunit, die bovenop de uitbouw komt, op pootjes hebben staan of aan beugels aan de buitenmuur van de 1e verdieping.

Wat geeft het minste kans op resoneren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
Update: De airco's zijn geinstalleerd. 1 in de woonkamer, 1 op de 1e verdieping en 1 op zolder.

We hebben het geprobeerd om het op de (naar ons idee) zo minst lelijke manier te laten installeren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6MWT-OQwH48Mb9P9GneOW2TpV0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZsgqwiwtchTudCVYGleW8Zu.jpg?f=fotoalbum_medium

En dan 3x Stylish binnenunits. Deze is van de praktijkruimte op de 1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCqA3npYOLb3IZxkWfi7Wt9px9M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pK79ddMC4qobz1yt8mwsgeAW.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:43
ChrisW schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:39:
Update: De airco's zijn geinstalleerd. 1 in de woonkamer, 1 op de 1e verdieping en 1 op zolder.

We hebben het geprobeerd om het op de (naar ons idee) zo minst lelijke manier te laten installeren :)

[Afbeelding]

En dan 3x Stylish binnenunits. Deze is van de praktijkruimte op de 1e verdieping:
[Afbeelding]
Hoe bevallen ze en hoe is het pendel gedrag? Ik heb ook een offerte voor MHI of Daikin liggen lastige keuze.

SRK-25 ZS-W
SCM-40

Of

DAIKIN FTXP-25M
DAIKIN 2MXM-40

Multisplit unit. Slaapkamer en werkzolder hij komt op een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luthiengr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-04 14:31
boeke209 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:27:
hier komen ze volgende week een triple split installeren
Gree buitenunit 9kw
1 binnenunit 5 kw
1 binnenunit 2.5 kw
1 binnenunit staandmodel 3.5 kw

€5000
Bij welke bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:55:
[...]

Hoe bevallen ze en hoe is het pendel gedrag? Ik heb ook een offerte voor MHI of Daikin liggen lastige keuze.

SRK-25 ZS-W
SCM-40

Of

DAIKIN FTXP-25M
DAIKIN 2MXM-40

Multisplit unit. Slaapkamer en werkzolder hij komt op een plat dak.
Eigenlijk bevalt dit ons wel goed. Er is wel pendelgedrag maar daar merken wij eigenlijk niets van. Het is dat ik het terug zie in de grafiek. Wij gebruiken de units bijna alleen maar op de stilste stand tenzij we niet in die ruimtes zijn.
's Nachts hebben wij maar 1 airco aan op de slaapkamer en overdag wisselend van 1, 2 of 3 tegelijk.
Hieronder wat grafiekjes van de socket die de stekker van de buitenunit zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPP-Gh31w2goFU8-7ScKyXrDsaw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/h83v8sPEsVs4onLTxuu5qZue.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjp0A68oNF4KEAX3CE0b8S9BaZc=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/UnPohvfqaoxbdFsLNzdd7yfa.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4pbigfc_SPQ-WNlPyAUBwWu9Hc=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/RRT3X5JgFhlJVttsSpmCCZXA.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gakqf9WSHASvGhpl739pYFWUo0k=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/CMGKO9jKttrsJoaSgulDvXJT.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7xN2_NHiXLOLS4L0IXfCQxfTi8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/apbV0odg78yXskvAmNvbHcgd.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKdy0lFqvTsqaP5v1Mx30j93EGo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/1JUFwMNBr2mW9sX5CSSlhdX7.png?f=fotoalbum_small
Pagina: 1