Daikin offerte advies 1 enkele of meerdere multi split

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:43
Beste mede tweakers,

Ik heb 2 offertes gekregen van 2 verschillende partijen en heb jullie advies nodig.
Het gaat mij niet zo zeer om het advies over de binnenunit maar meer over de buitenunit. 1 partij komt met een oplossing 2x multisplit en 1x single split. De andere partij komt met 1 iets zwaadere multisplit en 1x single split. qua kosten scheelt het 2900 euro.

2x 2MXM50A9 (1 multi split boven op dakkapel voor slaapkamer achter, 1 multi split dakkapel voor slaapkamer voor en woonkamer)
3x FTXM25A (3 slaapkamers boven)
1x FTXA50CB (woonkamer)
1x FTXM25R (kantoor achter)
1x RXM25R (kantoor achter, single split)

versus:
1x 4MXM68A (1 multi split begane grond)
1x FTXA50CB (woonkamer)
1x FTXM25R (kantoor achter)
1x RXM25R (kantoor achter single split)

Zie ook situatie schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeQlCbuWZkvXsqQWtHWK-pT0g9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJ2TAs1jWrXg0IN8yyVimMnR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8p9HtVBKTewqyRigxQBRaMh1qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZM9yV6j4zeXCclRg8Bnu8kFW.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
Waar gebruik je het voor? Alleen koelen of ook verwarmen? Met alleen 1 unit beneden wordt het wel lastig om de kou en warmte goed te verdelen, zeker met veel glas in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpm
w00key schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:23:
Waar gebruik je het voor? Alleen koelen of ook verwarmen? Met alleen 1 unit beneden wordt het wel lastig om de kou en warmte goed te verdelen, zeker met veel glas in de keuken.
@w00key
Voor zowel verwarmen als verkoelen. Beneden verdieping is primair de vloerverwarming die ook kan verkoelen.

In de overige (slaap)kamers is de inverter de primaire warmte en koelbron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
Als je net als ik de begane grond voornamelijk verwarm met de airco, scheelt 50%+ in energiekosten t.o.v. gas, dan zou ik daarvoor een losse single split gebruiken. Dat is zuiniger en heeft beter regelgedrag, zoek in de grote topic maar op 3MXM68 of 4MXM68 + pendelen. De 50/52 zijn minder jumpy, maar ook daar demand control instellen om vermogen te limiteren.

Verder is de RMX-A al een tijdje uit, ik zou niet kiezen voor de oude RXM-R, scheelt in verbruik. De nieuwe buitenunit is beter.

Van de 2 offertes is die met twee multis het beste. Maar ik zou dus kiezen voor

RXM50R woonkamer
3MXM52A + 3x 2.5 kW boven
RXM25R kantoor

Scheelt 1 multi dus kost minder en is zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:25
@wpm ik heb een 4MXM68N met 5kW Stylish in de woonkamer en 3x2.5kW Perfera boven op de slaapkamers.
Met wat ik nu weet had ik liever meer singlesplit gehad of toch die MXM68 willen vermijden, ergens vind je hier wat posts van mij en daar gaven ze ook aan dat die 68'ers wat minder zuinig zijn door minimaal vermogen.

Ik volg dus absoluut @w00key en zou voor (ondanks hogere prijs waarschijnlijk) voor singlesplit gaan voor 5kW en dan kleinere multisplits nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpm
Woonkamer zal de airco voornamelijk gebruikt worden voor verkoeling. Ik krijg straks een warmtepomp en ook vloerverwarming die ook deels kan verkoelen.

Dank @w00key en @HyperBart ik neem jullie adviezen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:33
Maakt niet zoveel uit wmb, allemaal prima units.
Kijk alleen naar minimum vermogen, als je je woonkamer soms aanzet en de rest niet dan beter singlesplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpm
Ik heb vandaag van een andere partij nog een offerte gekregen:

1x 3MXM52A (dakkapel)
1x FTXA50CB (woonkamer)
1x RXA50B (woonkamer, begane grond)
1x FTXM25A (kantoor achter)
1x RXM25A (kantoor achter, platte dak)

Deze opstelling zou 12.770 moeten kosten.
Pagina: 1