Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:57:
[...]

Blijkbaar zit er gewoon genoeg in dan.

Ik zie dat de MHI exact hetzelfde probleem heeft als de Mitsubishi Electric airco's.

De sensor geeft al snel een enorm afwijkende temperatuur aan terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is.
Logisch dat de binnenunit er dan mee stopt.. gezien hij denkt dat hij er is.

Nu de airco een nacht heeft uit gestaan geeft hij nog steeds een afwijking aan van 3 graden ten opzichte van een losse sensor in de ruimte.

Dus dan maar het ClimaControl project uitbreiden met Mitsubishi Heavy Industries airco's.. :)

[...]

Het werkt, is wat geknutsel en er zit totaal geen beveiliging in dat bordje die de elektronica van je airco beschermt. Je verliest er het gebruik van MelCloud mee(als de app werkt is dat vaak wel handig als je buiten huis bent) en voor firmware updates zal je de melcloud module weer moeten aansluiten. Of dit obstakels zijn voor jou zal je zelf moeten beoordelen. Ben je wel in om zelf wat te tinkeren dan is het zeker een leuk project.

De link die ik hierboven link is ook voor Mitsubishi Electric. Ja, iets duurder, maar heeft de hardware beveiliging wel, melcloud blijft gewoon er naast werken en je kan een externe sensor aansluiten die het regelgedrag van je airco significant verbetert.
Gebruik je toevallig de huidige temperatuur die de app aangeeft tov de ingestelde temperatuur?

Deze wordt hier niet gebruikt door mhi om de het programma aan te passen voor zover ik hier kan zien. Wij meten de temperatuur zelf in de ruimte, en zien dat mhi hier keurig stuurt op de werkelijke temperatuur, los van de temperatuur die de app aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:27
Sjamo schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Gebruik je toevallig de huidige temperatuur die de app aangeeft tov de ingestelde temperatuur?

Deze wordt hier niet gebruikt door mhi om de het programma aan te passen voor zover ik hier kan zien. Wij meten de temperatuur zelf in de ruimte, en zien dat mhi hier keurig stuurt op de werkelijke temperatuur, los van de temperatuur die de app aangeeft.
Ik had hem ingesteld op 18 graden koelen, de app gaf al snel aan dat de 18 graden was bereikt en de buitenunit hoorde je uitschakelen. Maar de ruimte zelf was nog niet zo ver.. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:26:
[...]

Ik had hem ingesteld op 18 graden koelen, de app gaf al snel aan dat de 18 graden was bereikt en de buitenunit hoorde je uitschakelen. Maar de ruimte zelf was nog niet zo ver.. :)
Vreemd. Misschien werkt jouw installatie anders dan de mijne. Hier verwarmt hij netjes tot de ingestelde temperatuur, ook al geeft de temperatuur in de app veel hoger aan. Ook bij koelen negeert hij hier de genoemde temperatuur in de app.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 25-05-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Grote ruimte zeker? Hoe groter de ruimte, hoe groter de offset problemen. Hij meet bij de unit en kan niet meten hoe de temperatuur is 5 of 10 meter verder is bijvoorbeeld. Daikin bijvoorbeeld slaat af bij setpoint 21 graden als hij 23 graden meet (standaard 2 graden compensatie). Die compensatie is juist omdat hij verderop niet kan meten. Als hij bij 21 zou afslaan is de rest van de kamer geen 21 graden. En dan ligt het er ook nog aan hoe je klep staat en of je swing gebruikt. Het blijft altijd aanmodderen.

Maar ook dit is al heel vaak besproken in dit en vorige topics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
MotorBeast schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Grote ruimte zeker? Hoe groter de ruimte, hoe groter de offset problemen. Hij meet bij de unit en kan niet meten hoe de temperatuur is 5 of 10 meter verder is bijvoorbeeld. Daikin bijvoorbeeld slaat af bij setpoint 21 graden als hij 23 graden meet (standaard 2 graden compensatie). Die compensatie is juist omdat hij verderop niet kan meten. Als hij bij 21 zou afslaan is de rest van de kamer geen 21 graden. En dan ligt het er ook nog aan hoe je klep staat en of je swing gebruikt. Het blijft altijd aanmodderen.

Maar ook dit is al heel vaak besproken in dit en vorige topics.
Weet ik, zie mijn eerdere posts en de oplossing die ik al heb voor mitsubishi electric ;)

Doel was juist te testen of de airco wel genoeg koelmiddel had en koud genoeg kon koelen.
Volgende week blaas ik wel even een fohn op de sensor, zo deed een andere installateur dat. Dan gaat hij maximaal koelen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
[...]

Luchtbel, geen zeldzaam probleem.

Wat kan helpen lamellen recht, uitblaasklep helemaal naar boven en harder laten blazen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 14:05
Bestaat er bij mitsubishi electric niet een mogelijkheid om een externe sensor te koppelen?
Werk bij m’n MHI best goed, airco hangt in de ene kamer en verplaatsbare sensor ligt in een andere kamer. En gaat zich dan mooi regelen op die sensor.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tinusvolkel schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:41:
Bestaat er bij mitsubishi electric niet een mogelijkheid om een externe sensor te koppelen?
Werk bij m’n MHI best goed, airco hangt in de ene kamer en verplaatsbare sensor ligt in een andere kamer. En gaat zich dan mooi regelen op die sensor.
Klopt, dat ding heb ik zelf ontwikkeld voor Mitsubishi Electric: ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen

Maar ik was ondertussen ook wel benieuwd naar de MHI waar iedereen hier zo lyrisch over is. :P Dus deze er naast geinstalleerd. Nog even wennen dat hij anders reageert.

Dus nu ook maar aan de slag voor MHI. :)

De app is wel echt slechter dan Mitsubishi Electric. Verwacht je niet haha. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:05
Wij zijn in de running voor twee airco's voor ons nieuwbouwhuis uit 2023. De fantastische isolatie laat het huis ook lekker warm nu het buiten warmer wordt. Dus als oplossing lijkt dit een multisplit te worden met twee binnenunits voor de slaapkamers.

Nu is ons oog gevallen op de Daikin Emura vanwege het design dat ons sterk aanspreekt. Hier zijn verschillende aanbieders van. Inmiddels zijn we ook in het Daikin Experience Center geweest waar we meer informatie hebben verkregen en de producten live hebben kunnen zien. We noemden toen wat installateurs op, waarvan 1 de Saman groep is (een officiële Daikin Dealer), en een ander Airco-outletshop.nl. De tweede heeft de naam nogal tegen (outlet...), maar heeft wel erg goede reviews. Daarnaast heeft mijn schoonvader ze ook over de vloer gehad en was hij hier erg tevreden over.

Nu gaven ze bij het Daikin center aan dat ze de partij niet kenden, maar dat het eventueel grijze import zou kunnen betreffen. Dit zou dan bij eventuele garantieclaims problemen kunnen veroorzaken, omdat Daikin dan niet zelf thuis geeft aangezien het product uit het buitenland komt. Is dit iets waar vaker tegen aan wordt gelopen? Op de website van Airco-outletshop staat dat ze vijf jaar garantie leveren, dus verwacht eigenlijk geen problemen. Maar wat zou jullie advies hierin zijn? Iemand al iets vergelijkbaars meegemaakt?

Saman groep is tevens de vraag of ze de Emura kunnen leveren, aangezien die niet op hun website staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 14:05
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:46:
[...]

Klopt, dat ding heb ik zelf ontwikkeld voor Mitsubishi Electric: ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen

Maar ik was ondertussen ook wel benieuwd naar de MHI waar iedereen hier zo lyrisch over is. :P Dus deze er naast geinstalleerd. Nog even wennen dat hij anders reageert.

Dus nu ook maar aan de slag voor MHI. :)

De app is wel echt slechter dan Mitsubishi Electric. Verwacht je niet haha. :+
Goed bezig (y) maar app? Gebruik een MHI-AC-Ctrl icm met HA

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:21
Ik ben sinds kort dit topic aan het volgen omdat we binnenkort een huis gaan kopen.

Ik zou dan graag op de slaapkamers airco installeren zodat we de zomers comfortabel doorkomen.
Echter de WAF is mogelijk een probleem :-)

Situatie is als volgt, betreft 4 slaapkamers met mogelijke airco, 2 per verdieping. de slaapkamers liggen naast elkaar en momenteel zit er op beide verdiepingen een inbouwkast tussen. Ik zou graag een gedeelte van de inbouwkast opofferen om airco's in te plaatsen.

In totaal denk ik aan 4 airco's, die dan hopelijk met 1 multi split unit uit de voeten zouden kunnen. Ik hoop die kabels weg te kunnen laten werken via een schoorsteenkanaal dat we niet meer gaan gebruiken.

Dit helpt dan om ze redelijk uit het zicht te krijgen.

Is dit echter technisch wel handig om te doen, of heeft een airco een bepaalde hoeveelheid ruimte om zich heen nodig om goed te kunnen functioneren?
En hoeveel ruimte is er tevens nodig om het onderhoud enigszins netjes uit te kunnen voeren, zonder dat je gelijk je halve huis moet afbreken?

En hebben jullie voorbeelden van hoe netjes dit allemaal weggewerkt kan worden? Ik heb een aantal pagina's doorgespit, maar zag hier niet zo snel mooie foto's tussen staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 16:17
gustaveau schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:38:
Ik ben sinds kort dit topic aan het volgen omdat we binnenkort een huis gaan kopen.

Ik zou dan graag op de slaapkamers airco installeren zodat we de zomers comfortabel doorkomen.
Echter de WAF is mogelijk een probleem :-)

Situatie is als volgt, betreft 4 slaapkamers met mogelijke airco, 2 per verdieping. de slaapkamers liggen naast elkaar en momenteel zit er op beide verdiepingen een inbouwkast tussen. Ik zou graag een gedeelte van de inbouwkast opofferen om airco's in te plaatsen.

In totaal denk ik aan 4 airco's, die dan hopelijk met 1 multi split unit uit de voeten zouden kunnen. Ik hoop die kabels weg te kunnen laten werken via een schoorsteenkanaal dat we niet meer gaan gebruiken.

Dit helpt dan om ze redelijk uit het zicht te krijgen.

Is dit echter technisch wel handig om te doen, of heeft een airco een bepaalde hoeveelheid ruimte om zich heen nodig om goed te kunnen functioneren?
En hoeveel ruimte is er tevens nodig om het onderhoud enigszins netjes uit te kunnen voeren, zonder dat je gelijk je halve huis moet afbreken?

En hebben jullie voorbeelden van hoe netjes dit allemaal weggewerkt kan worden? Ik heb een aantal pagina's doorgespit, maar zag hier niet zo snel mooie foto's tussen staan?
Elke situatie is uniek, en dit is moeilijk zonder ter plaatse te kijken.
Vraag aan 2-3 aircoplaatsers om een offerte en laat ze aan huis komen zodat je kan vragen hoe en waar ze die willen hangen.
Denk al maar eens aan de condensafvoer, dan is soms moeilijker dan de inbouw.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Kartmans1 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:46:
Wij zijn in de running voor twee airco's voor ons nieuwbouwhuis uit 2023. De fantastische isolatie laat het huis ook lekker warm nu het buiten warmer wordt. Dus als oplossing lijkt dit een multisplit te worden met twee binnenunits voor de slaapkamers.

Nu is ons oog gevallen op de Daikin Emura vanwege het design dat ons sterk aanspreekt. Hier zijn verschillende aanbieders van. Inmiddels zijn we ook in het Daikin Experience Center geweest waar we meer informatie hebben verkregen en de producten live hebben kunnen zien. We noemden toen wat installateurs op, waarvan 1 de Saman groep is (een officiële Daikin Dealer), en een ander Airco-outletshop.nl. De tweede heeft de naam nogal tegen (outlet...), maar heeft wel erg goede reviews. Daarnaast heeft mijn schoonvader ze ook over de vloer gehad en was hij hier erg tevreden over.

Nu gaven ze bij het Daikin center aan dat ze de partij niet kenden, maar dat het eventueel grijze import zou kunnen betreffen. Dit zou dan bij eventuele garantieclaims problemen kunnen veroorzaken, omdat Daikin dan niet zelf thuis geeft aangezien het product uit het buitenland komt. Is dit iets waar vaker tegen aan wordt gelopen? Op de website van Airco-outletshop staat dat ze vijf jaar garantie leveren, dus verwacht eigenlijk geen problemen. Maar wat zou jullie advies hierin zijn? Iemand al iets vergelijkbaars meegemaakt?

Saman groep is tevens de vraag of ze de Emura kunnen leveren, aangezien die niet op hun website staat.
Kan je via Daikin klantenservice wellicht vragen of zij bekend zijn met deze partij? Ik zou het wel aandurven als ze goede reviews hebben. Maar je wilt natuurlijk wel voor eventuele fabricagefouten op je garantie terug kunnen vallen... Daikin is volgens mij wel een partij die alles via de installateur doet als er problemen zijn.

Ik heb via Trustoo een installateur gevonden omdat ik een gebruikte Daikin multi split (toevallig ook 2x Emura) heb laten installeren). Die gaven uiteraard geen garantie op de units, maar wel 1 jaar op de installatie. Mijn unit was uit 2020 ofzo, dus nog nieuw genoeg. :)

Wil je er ook mee gaan verwarmen eventueel, of doe je dat met een L/W warmtepomp?

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
barta123 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:41:
[...]

Kan je via Daikin klantenservice wellicht vragen of zij bekend zijn met deze partij? Ik zou het wel aandurven als ze goede reviews hebben. Maar je wilt natuurlijk wel voor eventuele fabricagefouten op je garantie terug kunnen vallen... Daikin is volgens mij wel een partij die alles via de installateur doet als er problemen zijn.

Ik heb via Trustoo een installateur gevonden omdat ik een gebruikte Daikin multi split (toevallig ook 2x Emura) heb laten installeren). Die gaven uiteraard geen garantie op de units, maar wel 1 jaar op de installatie. Mijn unit was uit 2020 ofzo, dus nog nieuw genoeg. :)

Wil je er ook mee gaan verwarmen eventueel, of doe je dat met een L/W warmtepomp?
Goede tip, zal eens een mailtje aan Daikin wagen. Donderdag komt airco outletshop langs, dus zal het dan ook eens navragen.

Ze zullen alleen worden gebruikt voor het koelen, omdat we inderdaad een L/W warmtepomp hebben (ook een Daikin) met op elke verdieping vloerverwarming. Dus de airco’s zullen alleen in de warme maanden gebruikt worden.

Hoe bevallen jouw Emura’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Kartmans1 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:39:
[...]

Goede tip, zal eens een mailtje aan Daikin wagen. Donderdag komt airco outletshop langs, dus zal het dan ook eens navragen.

Ze zullen alleen worden gebruikt voor het koelen, omdat we inderdaad een L/W warmtepomp hebben (ook een Daikin) met op elke verdieping vloerverwarming. Dus de airco’s zullen alleen in de warme maanden gebruikt worden.

Hoe bevallen jouw Emura’s?
Ja lijkt me goed, sowieso heb je consumentenrecht dus daar kan je mocht het nodig zijn ook altijd wat op verhalen.

Ze bevallen goed, ik heb een huis uit 1975 en wilde voor een niet al te groot bedrag gasloos proberen te verwarmen omdat ik vorig jaar PV heb gelegd. Dat is heel goed gelukt. De filters schoonmaken is ook een fluitje van een cent, klik je er zo uit en dan even afspoelen..

Met koelen is de multi split ook beter qua regeling dan verwarmen. Daaraan zie je dat met airco's verwarmen nog niet zo lang een ding is... Ik heb alleen wel veel meer verwarmervaring dan koelervaring, omdat ik ze pas sinds augustus 2023 heb hangen. Heb wel een paar nachten met AC aan geslapen maar dat werd wel erg fris :) (dus het werkte zeker goed)

Hoeveel kW buitenunit is je aangeraden? De 5,4kW?

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
barta123 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Ja lijkt me goed, sowieso heb je consumentenrecht dus daar kan je mocht het nodig zijn ook altijd wat op verhalen.

Ze bevallen goed, ik heb een huis uit 1975 en wilde voor een niet al te groot bedrag gasloos proberen te verwarmen omdat ik vorig jaar PV heb gelegd. Dat is heel goed gelukt. De filters schoonmaken is ook een fluitje van een cent, klik je er zo uit en dan even afspoelen..

Met koelen is de multi split ook beter qua regeling dan verwarmen. Daaraan zie je dat met airco's verwarmen nog niet zo lang een ding is... Ik heb alleen wel veel meer verwarmervaring dan koelervaring, omdat ik ze pas sinds augustus 2023 heb hangen. Heb wel een paar nachten met AC aan geslapen maar dat werd wel erg fris :) (dus het werkte zeker goed)

Hoeveel kW buitenunit is je aangeraden? De 5,4kW?
Top! Dat klinkt goed dan.
Ze komen donderdag langs en zullen dan advies geven, dus vanaf die airco outlet nog geen advies.
Bij het Daikin experience center hadden ze het over twee 2kW binnenunits, maar weet niet welke buitenunit dit dan zou geven (weet niet zeker of er nog een versie onder de 5,4 zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Kartmans1 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Top! Dat klinkt goed dan.
Ze komen donderdag langs en zullen dan advies geven, dus vanaf die airco outlet nog geen advies.
Bij het Daikin experience center hadden ze het over twee 2kW binnenunits, maar weet niet welke buitenunit dit dan zou geven (weet niet zeker of er nog een versie onder de 5,4 zit).
Je hebt inderdaad ook 4kW units zie ik, dus dat moet wel goed komen. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 09:25
Vorige week is mijn MHI SRK 3.5kw geinstalleerd alleen valt het mij op dat de temperatuur die de unit aangeeft een stuk hoger lijkt te zijn dan het daadwerkelijk is.

Zijn hier instellingen in te wijzigen? Een offset of de temp sensor van de afstandsbedieing gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zackito schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:40:
Vorige week is mijn MHI SRK 3.5kw geinstalleerd alleen valt het mij op dat de temperatuur die de unit aangeeft een stuk hoger lijkt te zijn dan het daadwerkelijk is.

Zijn hier instellingen in te wijzigen? Een offset of de temp sensor van de afstandsbedieing gebruiken?
Ik heb dat probleem ook met mijn MHI. Ik heb een betrouwbare temperatuursensor bovenop de binnenunit gelegd. Die sensor geeft twee hele graden lager aan dan de airco via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:07
Dat klopt ook, die sensor heeft een offset van 2 graden (bewust) omdat het bij het plafond altijd warmer is dan op leefhoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:39
Zoals hierboven al opgemerkt, staat gewoon netjes beschreven in technische manual. Is een correctie voor het feit dat de binnenunit hoog in de ruimte hangt, waar het doorgaans warmer is dan op 1,5m hoogte bijvoorbeeld. Kan gewoon uitgeschakeld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FbHnoYeRWFQfFDMnoAn-vTm7-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4IVmE2REwp8XiU9kCM5VNQ5B.png?f=fotoalbum_large

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
M_AW schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:43:
Zoals hierboven al opgemerkt, staat gewoon netjes beschreven in technische manual. Is een correctie voor het feit dat de binnenunit hoog in de ruimte hangt, waar het doorgaans warmer is dan op 1,5m hoogte bijvoorbeeld. Kan gewoon uitgeschakeld worden.

[Afbeelding]
In de manual gaat het over de temperatuur via de afstandsbediening, niet de app. De genoemde temperatuur van de app kan enorm verschillen, tot soms wel 5 tot 6 graden met de werkelijke temperatuur. Voordeel lijkt te zijn dat de unit weinig lijkt te doen met die temperatuur, en toewerkt naar de werkelijke temperatuur. Hier althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
Nachtapotheker schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:09:
Dat klopt ook, die sensor heeft een offset van 2 graden (bewust) omdat het bij het plafond altijd warmer is dan op leefhoogte :)
Word er dan ook rekening mee gehouden met koelen? Als ik naar 20 graden koelt en het bij het plafond 20 graden worden dan is het dus op de vloer waarschijnlijk 18 graden?

Extra sensor hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 21:07
Zackito schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:41:
[...]

Word er dan ook rekening mee gehouden met koelen? Als ik naar 20 graden koelt en het bij het plafond 20 graden worden dan is het dus op de vloer waarschijnlijk 18 graden?

Extra sensor hangen?
Met koelen heb ik nog geen ervaring moet ik zeggen. Vorig zomer had ik die wifi modules er nog niet in zitten. Met verwarmen slaat hij in ieder geval af bij 22 graden als de ingestelde temperatuur 20 is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
Kartmans1 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:46:
Nu gaven ze bij het Daikin center aan dat ze de partij niet kenden, maar dat het eventueel grijze import zou kunnen betreffen. Dit zou dan bij eventuele garantieclaims problemen kunnen veroorzaken, omdat Daikin dan niet zelf thuis geeft aangezien het product uit het buitenland komt.
Als dit de houding van Daikin is zou ik ze sowieso links laten liggen, bij mijn weten mogen ze garantie niet op grond daarvan weigeren. Of jij het nu in Spanje, Italië, Nederland of Zweden koopt, het blijft een Daikin product waarop je op gronds van het Europees recht minimaal 2 jaar fabrieksgarantie hebt, of ze het nu willen of niet.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:18
MiBe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:34:
[...]

Als dit de houding van Daikin is zou ik ze sowieso links laten liggen, bij mijn weten mogen ze garantie niet op grond daarvan weigeren. Of jij het nu in Spanje, Italië, Nederland of Zweden koopt, het blijft een Daikin product waarop je op gronds van het Europees recht minimaal 2 jaar fabrieksgarantie hebt, of ze het nu willen of niet.
Bij veel fabrikanten, ook laptops en computers, heb je garantie van de lokale afdeling. Er zijn uitzonderingen zoals Apple maar dat geldt echt niet standaard.

Je krijgt support van de verkoper in Spanje (sterker nog, dat is wettelijk de enige partij waar je claims kan doen, fabrieksgarantie is een bonus) en die claimt het bij Daikin Spanje maar de Nederlandse BV heeft er niets mee te maken. De Spaanse deel maakt dat omzet en heeft een potje voor garantiegevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
w00key schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:43:
[...]

Bij veel fabrikanten, ook laptops en computers, heb je garantie van de lokale afdeling. Er zijn uitzonderingen zoals Apple maar dat geldt echt niet standaard.

Je krijgt support van de verkoper in Spanje (sterker nog, dat is wettelijk de enige partij waar je claims kan doen, fabrieksgarantie is een bonus) en die claimt het bij Daikin Spanje maar de Nederlandse BV heeft er niets mee te maken. De Spaanse deel maakt dat omzet en heeft een potje voor garantiegevallen.
Ik werk zelf toevallig voor een computer/laptop-fabrikant :) De verkoper is inderdaad je eerste aanspreekpunt voor garantieclaims en de verkoper dient het vervolgens met de fabrikant af te handelen. Echter, de verkoper kan ook failliet gaan en dan kun jij gewoon bij Daikin aankloppen om aanspraak te maken op fabrieksgarantie. Dat de (in dit geval zelfs Nederlandse) verkoper het in Spanje heeft ingekocht is als consument niet jouw pakkie-an en ik zie geen enkele reden waarom dat grond zou zijn voor Daikin om garantie te mogen weigeren.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:43:
[...]

offtopic:
Bij laptops/computers werkt het anders, als de verkoper niet meewerkt(falliet) kan je bij de fabrikant terecht door de zaak op te sturen, maar als blijkt dat het probleem softwarematig door de gebruiker is veroorzaakt krijg je daar een rekening van, de meeste fabrikanten geven wel minstens 2 jaar garantie(heb bij een fabrikant gewerkt).

Bij een warmtepomp werkt dit anders, fabrikanten willen de consument technisch niet helpen omdat je niet "vakbekwaam" bent en niet "het papiertje" hebt.

Ik als consument kan ook de warmtepomp certificaat van bijvoorbeeld Vaillant ophalen dan mag ik ook sleutelen en is er support vanuit ze.

Regelmatig weten installateurs zelf niet eens wat ze doen, prak maar een wandunit neer zonder berekening, of bij lucht/water WP te dunne leidingen of kniekoppelingen etc gebruiken.

Buitendiameter ipv binnendiameter gebruiken, oops....
"berekeningen" op natte vingerwerk is aan de orde van de dag.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 30-05-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Ik werk zelf toevallig voor een computer/laptop-fabrikant :) De verkoper is inderdaad je eerste aanspreekpunt voor garantieclaims en de verkoper dient het vervolgens met de fabrikant af te handelen. Echter, de verkoper kan ook failliet gaan en dan kun jij gewoon bij Daikin aankloppen om aanspraak te maken op fabrieksgarantie. Dat de (in dit geval zelfs Nederlandse) verkoper het in Spanje heeft ingekocht is als consument niet jouw pakkie-an en ik zie geen enkele reden waarom dat grond zou zijn voor Daikin om garantie te mogen weigeren.
Omdat Daikin Nederland een apart profitcenter is en niet verantwoordelijk is voor producten uit Spanje en daar ook geen omzet uit heeft gegenereerd. Ik heb voor een grote bank gewerkt. Wij loste in Nederland ook geen betalingsachterstanden op op hypotheken in bijvoorbeeld Belgie. Ik vind het niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needankje
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-08 14:55
Wij kijken voor onze verbouwing naar een MHI-systeem als bijverwarming en airco in de vier nieuwe slaapkamers. Ze zijn per stuk niet groot, en ik had zelf het liefst twee units op de overlopen. De monteur raadt aan om vier units te nemen: eentje per kamer.

Ik twijfel nu over zowel het aantal units, als over het vermogen van die units. Vooral omdat ik verwacht dat ze zelden allemaal tegelijk aan staan: moduleert dat dan allemaal wel lekker?

Hier een apart topic met meer details :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
MotorBeast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:12:
[...]

Omdat Daikin Nederland een apart profitcenter is en niet verantwoordelijk is voor producten uit Spanje en daar ook geen omzet uit heeft gegenereerd. Ik heb voor een grote bank gewerkt. Wij loste in Nederland ook geen betalingsachterstanden op op hypotheken in bijvoorbeeld Belgie. Ik vind het niet meer dan logisch.
Hoe het voor diensten zit durf ik niet te zeggen, maar voor elektronische goederen kun je dit volgens de Europese wetgeving niet zomaar in de schoenen van de consument schuiven. De consument koopt in dit geval een Daikin product bij een Nederlandse verkoper, de verkoper heeft het echter uit het buitenland geïmporteerd. Het is niet aan de consument om te controleren waar de verkoper het vandaan haalt. De consument woont in Nederland en koopt het van een Nederlandse verkoper, waarbij Daikin Benelux dus het aanspreekpunt zal zijn op het moment dat de verkoper in kwestie bijvoorbeeld is gestopt of failliet is gegaan. Hoe Daikin Benelux het vervolgens met Daikin Spanje afhandelt is simpelweg niet het probleem van de consument.

Als een Nederlandse klant bijvoorbeeld op Amazon.nl een videokaart bestelt van het bedrijf waar ik voor werk, kan het zomaar zijn dat dit uit een Duits Amazon magazijn afkomstig is en dat de desbetreffende videokaart dus in Duitsland is ingekocht. Stel dat Amazon in de tussentijd failliet is gegaan (kleine kans, maar even als voorbeeld) is dat voor ons natuurlijk geen grond om te claimen dat de klant geen recht meer op garantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MiBe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:28:
[...]

Hoe het voor diensten zit durf ik niet te zeggen, maar voor elektronische goederen kun je dit volgens de Europese wetgeving niet zomaar in de schoenen van de consument schuiven. De consument koopt in dit geval een Daikin product bij een Nederlandse verkoper, de verkoper heeft het echter uit het buitenland geïmporteerd. Het is niet aan de consument om te controleren waar de verkoper het vandaan haalt.
En je hebt een garantie van de verkoper, niet bij zijn leverancier. Waar die het vandaan heeft maakt niet uit, maar als je nu al weet dat hij geen lokale dealer is heb je hogere kans dat het gezeik oplevert later en mag je hem lekker aanklagen om het gefixd te krijgen.

Daikin or whatever merk is geen partij van dat geschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
w00key schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:59:
[...]

En je hebt een garantie van de verkoper, niet bij zijn leverancier. Waar die het vandaan heeft maakt niet uit, maar als je nu al weet dat hij geen lokale dealer is heb je hogere kans dat het gezeik oplevert later en mag je hem lekker aanklagen om het gefixd te krijgen.

Daikin or whatever merk is geen partij van dat geschil.
De eerste zin klopt, je hebt inderdaad garantie bij de verkoper en niet bij zijn leverancier. Echter hoeft het feit dat hij geen lokale dealer is er niet zonder meer voor te zorgen dat het meer gezeik oplevert (misschien handelt hij het wel keurig af via zijn Spaanse leverancier en heb je met een lokale dealer wel veel meer gezeik, dat is veel meer afhankelijk van het bedrijf zelf dan of hij een Nederlandse of buitenlandse leverancier heeft). Ik zou me daarin ook meer laten leiden door de ervaringen die andere klanten met de desbetreffende partij hebben als het om garantieafhandeling gaat dan of het wel of geen lokale dealer is.

Dat laatste klopt niet helemaal, Daikin kan namelijk wel degelijk een partij worden op het moment dat de verkoper niet meer bestaat. Op dat moment heb je nog altijd (op basis van de Europese wetgeving tenminste 2 jaar) fabrieksgarantie. Dan heeft het weinig zin om het bedrijf in kwestie aan te klagen, want dat bestaat dan niet meer en zal je simpelweg bij Daikin aan moeten kloppen om een beroep te doen op die fabrieksgarantie. Daarom viel ik over het statement dat Daikin niet thuis zou geven op het moment dat het import betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door MiBe op 30-05-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MiBe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:18:
[...]
Dat laatste klopt niet helemaal, Daikin kan namelijk wel degelijk een partij worden op het moment dat de verkoper niet meer bestaat. Op dat moment heb je nog altijd (op basis van de Europese wetgeving tenminste 2 jaar) fabrieksgarantie. Dan heeft het weinig zin om het bedrijf in kwestie aan te klagen, want dat bestaat dan niet meer en zal je simpelweg bij Daikin aan moeten kloppen om een beroep te doen op die fabrieksgarantie. Daarom viel ik over het statement dat Daikin niet thuis zou geven op het moment dat het import betreft.
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
En het is niet uw eigen schuld? Dan hebt u volgens de wet recht op gratis reparatie of vervanging door de verkoper. Ook als er niks over garantie van de verkoper of fabrikant op uw aankoopbewijs staat. Want u hebt deze rechten volgens de wet. Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'.

Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Klopt! Ik heb al tijden een tikkende lamel in mijn Daikin met L/R swing. Gelukkig gebruik ik het niet (meer) want staat gewoon op vaste blaas richting. Leverancier laat me lekker zitten en ook Daikin Nederland doet geen ene malle moer. Ik laat het maar, maar van Daikin Nederland hoef je ook niets te verwachten. Sowieso word je als consument daar als een hond behandeld als je zelfs met een simpele vraag aankomt bij Daikin. Ze juichen daar meer voor schaatsers. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
Dit gaat echter over de garantie op het moment dat de verkoper nog bestaat, dan is het inderdaad niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant en moet je inderdaad bij de verkoper zijn (dat spreek ik zeker niet tegen).

Echter: https://id.nl/huis-en-ent...ten-bij-een-faillissement
Bedrijf failliet: hoe zit het dan met de garantie?
Heb je een product gekocht bij een winkel of bedrijf dat failliet is? Dan kun je bij die winkel of dat bedrijf niet meer aankloppen om het product te laten repareren. Dat geldt ook als je je product wil ruilen. Een bedrijf dat failliet is mag namelijk geen geld teruggeven aan de klant, omdat dat geld wordt vastgehouden door de curator. Ook ruilen voor een ander product is niet mogelijk; alle producten zijn op het moment van een faillissement eveneens eigendom van de curator.

Gaat een product binnen de garantietermijn kapot, maar is de winkel waar je het product hebt gekocht, failliet? Dan heb je nog wel gewoon recht op de garantie, maar in dat geval moet je dan aankloppen bij de fabrikant van het product. De kassakoopbon van de (failliete) winkel mag dan als bewijs fungeren voor de datum dat je het product hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MiBe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:38:
[...]

Dit gaat echter over de garantie op het moment dat de verkoper nog bestaat, dan is het inderdaad niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant en moet je inderdaad bij de verkoper zijn (dat spreek ik zeker niet tegen).

Echter: https://id.nl/huis-en-ent...ten-bij-een-faillissement

[...]
Ja ho, alleen als die webshop of winkel falliet is. Niet als ze niets willen doen.

En wie is dan wettelijk gezien de leverancier aan die winkel? De Spaanse afdeling heeft het geleverd en gefactureerd.

Ook bij laptops is er regelmatig geziek door tax free aankopen en daarna niet lokaal kunnen claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Toevoeging: dat fabrieksgarantie verhaal wordt tegengesproken door Consumentenbond
De Consumentenbond geeft een kort stappenplan voor wat je zelf kunt doen als de winkel failliet is:

Leg jouw klacht voor aan de curator en vraag of hij of zij een oplossing voor jou heeft
Kijk of je een garantiebewijs hebt van de fabrikant of importeur
Via https://radar.avrotros.nl...-is-failliet-wat-nu-23619

Je kan het claimen alleen als fabrieksgarantie van toepassing is. En die heb je, in Spanje. Vervoer en diagnose mag je wel lekker zelf regelen.

[edit] ctrl-f fabrieksgarantie op https://ondernemersplein.kvk.nl/garantie-geven/ en https://europa.eu/youreur...r-guarantees/index_nl.htm geven geen resultaten waarin wordt uitgelegd dat fabrieksgarantie wettelijk verplicht is.

Als je een primaire bron heb, graag een link. Ik vind alleen herkauwde artikelen die niet terug linken naar de wetten en EU richtlijnen.

[ Voor 25% gewijzigd door w00key op 30-05-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
w00key schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:52:
[...]

Ja ho, alleen als die webshop of winkel falliet is. Niet als ze niets willen doen.

En wie is dan wettelijk gezien de leverancier aan die winkel? De Spaanse afdeling heeft het geleverd en gefactureerd.

Ook bij laptops is er regelmatig geziek door tax free aankopen en daarna niet lokaal kunnen claimen.
Mijn punt ging erover als ze niet meer zouden bestaan hè, niet als ze simpelweg niets willen doen (dan maakt het sowieso niet uit waar ze het ingekocht hebben). Op het moment dat de verkoper niets wil doen is het nooit het probleem van de fabrikant, daarover verschillen we zeker niet van mening. Leverancier aan de winkel is voor de consument niet van belang, alleen voor de winkel (want die zal in dit voorbeeld voor de garantieafhandeling dus wel bij de Spaanse tak van Daikin moeten zijn in plaats van Daikin Benelux, maar daar heb je als consument verder niets mee te maken).

@w00key Edit: Op basis van je latere toevoeging verder gaan lezen en zie online inderdaad tegenstrijdige beweringen. Ben echter geen jurist, dus de primaire bronnen waar je op doelt zijn voor mij lastig volledig te doorgronden. Ben hier niet om mijn gelijk te halen, ben vooral nieuwsgierig. Wellicht kunnen we @fopjurist lief aankijken om hier licht op te laten schijnen, ben wel benieuwd naar hoe het juridisch gezien dan precies zit.

Dus even een korte samenvatting van de hypothetische situatie in kwestie:
1. Nederlandse consument koopt Daikin airco bij Nederlands bedrijf.
2. Nederlands bedrijf koopt airco in uit Spanje.
3. Nederlands bedrijf gaat failliet.
Vraag: Heeft consument recht op garantie bij Daikin?
(Subvraag: Zo ja, alleen via Daikin Spanje en mag Daikin Benelux hem / haar simpelweg de deur wijzen?)

[ Voor 29% gewijzigd door MiBe op 30-05-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MiBe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:01:
[...]
@w00key Edit: Op basis van je latere toevoeging verder gaan lezen en zie online inderdaad tegenstrijdige beweringen. Ben echter geen jurist, dus de primaire bronnen waar je op doelt zijn voor mij lastig volledig te doorgronden. Ben hier niet om mijn gelijk te halen, ben vooral nieuwsgierig. Wellicht kunnen we @fopjurist lief aankijken om hier licht op te laten schijnen, ben wel benieuwd naar hoe het juridisch gezien dan precies zit.

(Subvraag: Zo ja, alleen via Daikin Spanje en mag Daikin Benelux hem / haar simpelweg de deur wijzen?)
ACM heeft een uitgebreid artikel hierover op https://www.acm.nl/nl/ver...antie#wettelijke-garantie

En verwijst naar Burgerlijke Wetboek 7, Titel 1

https://wetten.overheid.n...24-05-01#Boek7_Titeldeel1

Artikel 22 lijkt te gaan over wat als er gebreken zijn

https://wetten.overheid.n...z=2024-05-01&g=2024-05-01

Maar daarin wordt fabrikant of producent niet genoemd. Deze komt wel voor in artikel 6a, maar dat gaat over bovenwettelijke garantie die je als verkoper of producent extra kan bieden. Deze mag extra voorwaarden hebben, deze moet duidelijk staan in een commerciële garantiebewijs die moet worden verstrekt op een duurzame gegevensdrager.

Vandaar dus de stappenplan van Consumentenbond bij failliete winkel - 1: vraag het aan de curator, 2: check garantiebewijs voor fabrikant of importeur. Maar ja, dat kan dus of een Spaans garantiebewijs zijn, of geen, bijvoorbeeld omdat registratie en ingebruikstelling verplicht is met lokaal adres en door lokaal gecertificeerd bedrijf.

Dat laatste geldt ook voor Nederlandse fabrieksgarantie, LG geeft die 5 jaar garantie alleen als het vakkundig geïnstalleerd is via hun dealers, en al die extra voorwaarden mogen in de bovenwettelijke, commerciële garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Zackito schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:40:

Nee, daar zul je mee moeten leren leven.
De RC heeft geen temp sensor en een offset kun je niet instellen. Op de RC zie je de temp van het setpoint wat je instelt. Die meet niets.

Het niet zoals bij een CV. Als je die op 20 graden instelt dan wordt het vrijwel exact 20 graden.
Bij een AC is dat niet zo in het algemeen (alhoewel er mensen zijn die dat wel hebben).
Dus het kan best zijn dat je de op 22 moet instellen om het op 20 graden te houden. Dan moet je proefondervindelijk uit zien te vinden.

Er zit op het setpoint wel standaard een offset van 2 graden ingesteld. Dus stel je 20 graden in op de RC dan denkt de AC dat dit 22 graden moet zijn.
Die kun je aanpassen zoals hierboven al is aangegeven met een plaatje van de manual.
Maar ik zou het eerst zo eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
jobr schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:05:
[...]

De RC heeft geen temp sensor en een offset kun je niet instellen. Op de RC zie je de temp van het setpoint wat je instelt. Die meet niets.

Het niet zoals bij een CV. Als je die op 20 graden instelt dan wordt het vrijwel exact 20 graden.
Bij een AC is dat niet zo in het algemeen (alhoewel er mensen zijn die dat wel hebben).
Dus het kan best zijn dat je de op 22 moet instellen om het op 20 graden te houden. Dan moet je proefondervindelijk uit zien te vinden.

Er zit op het setpoint wel standaard een offset van 2 graden ingesteld. Dus stel je 20 graden in op de RC dan denkt de AC dat dit 22 graden moet zijn.
Die kun je aanpassen zoals hierboven al is aangegeven met een plaatje van de manual.
Dat is de standaard reactie van installateurs "kan niet" "moet je mee leven" omdat dit de makkelijkste weg voor ze is.
Fabrikanten geven deze informatie niet zomaar vrij en installateurs gaan er niet achteraan.

Bij Daikin kan je de setpoint corrigeren in de installateursmenu, MHI kan dit vast ook wel.

Hier is de voeler ook buiten de unit geplaatst zodat de temperatuur in de app klopt met de werkelijke kamertemperatuur.

In de installateursmenu zag ik een heleboel parameters, vanwege ontbreken van documentatie blijf ik er van af.

De offset regeling treedt hier alleen in werking als de unit op minimaal vermogen draait om te voorkomen dat die uit gaat.

De voeler hier verplaatst omdat ik zag in de logs dat de unit zich ging inhouden door foutief informatie vanuit de voeler.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 31-05-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
jobr schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:05:
[...]

Ik zal een tweede thermostaat voor de slaapkamer kopen en kijken welke temperaturen er bereikt worden en hoeveel de offset is. Bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Zackito schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:45:
[...]

Ik zal een tweede thermostaat voor de slaapkamer kopen en kijken welke temperaturen er bereikt worden en hoeveel de offset is. Bedankt voor je antwoord!
Voor wat het waard is, hier wisselt dat. Wanneer het bijvoorbeeld vrij warm is, zoals nu, en we zouden gaan verwarmen op 20 graden, dan is de kans groot dat het hier rond de 21 graden wordt werkelijke temperatuur. Wanneer het buiten koud is, rond het vriespunt, en we verwarmen op 20 graden, heb je kans dat hij bijvoorbeeld enkele tienden onder de 20 blijft hangen.

Misschien is het in sommigen omstandigheden of voor sommige installaties anders, maar hier wisselt het dus. Een reden voor ons om de off set niet aan te passen omdat het, wanneer we het nodig hebben, prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

MotorBeast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Klopt! Ik heb al tijden een tikkende lamel in mijn Daikin met L/R swing. Gelukkig gebruik ik het niet (meer) want staat gewoon op vaste blaas richting. Leverancier laat me lekker zitten en ook Daikin Nederland doet geen ene malle moer. Ik laat het maar, maar van Daikin Nederland hoef je ook niets te verwachten. Sowieso word je als consument daar als een hond behandeld als je zelfs met een simpele vraag aankomt bij Daikin. Ze juichen daar meer voor schaatsers. :+
Hier had ik ook last van kort na installatie. Aangezien ze toch terug moesten komen is hier ook naar gekeken en met een klein beetje iets buigen was het opgelost. Misschien dus makkelijk zelf te doen :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Laatst online: 21:38
Help mij mee in de zoektocht naar de juiste airco:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2249890

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Termy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Hier had ik ook last van kort na installatie. Aangezien ze toch terug moesten komen is hier ook naar gekeken en met een klein beetje iets buigen was het opgelost. Misschien dus makkelijk zelf te doen :).
Heb al heel wat zitten wringen aan die stangetjes maar die krengen zijn van kunststof dus dat doet niet veel. Maar bedankt voor het meedenken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
In mijn tuinkantoor wil ik een verwarmingsoplossing maken en bij voorkeur ook iets wat kan koelen en ventileren. Er stond een oude radiator in maar die is verwijderd (van gas af gegaan).

Een decentrale wtw is een optie maar zat ook te denken aan een mobiele airco. Er zit al een gat in de muur van 230mm. Voor de aircoslang.

Een decentrale wtw kan alleen warmte terugwinnen maar niet verwarmen en koelen.

Een airco kan alles, dacht ik. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Airco's kunnen niet ventileren en mobiele airco's maken in de regel veel lawaai.
Of is je hokje zo klein dat je af zou kunnen met een camper split airco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
LED-Maniak schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:34:
Airco's kunnen niet ventileren en mobiele airco's maken in de regel veel lawaai.
Of is je hokje zo klein dat je af zou kunnen met een camper split airco?
Er zijn wel airco's die kunnen ventileren, de Daikin Ururu Sarara bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
MiBe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:35:
[...]

Er zijn wel airco's die kunnen ventileren, de Daikin Ururu Sarara bijvoorbeeld.
Uitzondering op de regel met bijbehorend prijskaartje(€3500,- voor single split). :)

Vertel eens meer over de ruimte. Groot, klein? Zuid/Noord? Veel glas?

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 01-06-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
LED-Maniak schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:37:
[...]

Uitzondering op de regel met bijbehorend prijskaartje. :)
Dat is absoluut waar, maar het is dus wel mogelijk mocht de persoon in kwestie het echt willen (en er dus voor willen betalen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:39:
[...]

Dat is absoluut waar, maar het is dus wel mogelijk mocht de persoon in kwestie het echt willen (en er dus voor willen betalen).
Stelt alleen geen bal voor. Hele posten aan gewijd in het verleden door mensen die zo'n ding hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
MotorBeast schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:40:
[...]

Stelt alleen geen bal voor. Hele posten aan gewijd in het verleden door mensen die zo'n ding hadden.
En daarnaast hadden ze nog wel een aantal nadelen, er zijn veel verhalen te vinden van gesneuvelde units (de interne elektronica schijnt niet zo best te zijn bij die modellen). Zou zelf ook eerder voor een andere vorm van ventileren kiezen indien mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ruimte klinkt alsof een single split van 2.5kW al meer dan genoeg is á €820,- voor een MHI.
Plus eventueel een decentrale WTW unit á €215,-(simpele versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-08 11:26
A.s maandag is het zover.. de plaatsing van een Midea Singlesplit airco.

Ik had de keuze tussen tuin, voorgevel of een schuin dak plaatsing. Gekozen voor tuin om het lelijke aanzicht en evt trilling geluid op dak te voorkomen.
Ik zal de airco alleen aan hebben wanneer ik op zolder zit (dat is mijn kantoor)

Heb schoonvader alweer achter mijn rug om horen klagen dat ik een verkeerde keuze maak want "lawaai als je in de tuin zit" en "extra warmte uitstoot in je tuin" en "meer energieverbruik" (noshit, en vervolgens wel een raamairco aanraden)

Weet eigenlijk niet wat ik met deze reactie wil bereiken. Baal gewoon dat hij allemaal doemdenkerij op mijn vriendin en dus ook indirect op mij inpraat.

Op dit plaatje zie je hoe de installateurs het gaan installeren. Ik heb 2 partijen langs laten komen, geen zei dat het onverstandig is. Wel dat ik even met de buren moet overleggen of ze het ok vinden gezien hij binnen de minimale wettelijke erfgrens afstand staat.

Heb ook nog een omkasting voor het geval het teveel herrie maakt.

Het enige puntje waar ik me in kan vinden van schoonvader is dat je een witte buis de gevel op ziet gaan. Dat dan liever dan een airco op je dak of gevel. (De gevelinstallatie zou aan de voorkant van het huis zijn)

De leidingen gaan onder de dakpannen door overigens.

Wat denken jullie, beren op de weg zien, of komt dit gewoon goed?

[ Voor 13% gewijzigd door Basxt op 03-06-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Basxt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:51:
Op dit plaatje zie je hoe de installateurs het gaan installeren. Ik heb 2 partijen langs laten komen, geen zei dat het onverstandig is. Wel dat ik even met de buren moet overleggen of ze het ok vinden gezien hij binnen de minimale wettelijke erfgrens afstand staat.
Ik zou dit echt even heel goed met de buren overleggen inderdaad. Wat de meeste dingen betreft ben ik heel erg coulant richting de buren, maar ik zou er persoonlijk absoluut niet blij mee zijn als mijn buren dat ding direct achter de schutting zouden knallen (al helemaal mocht de zithoek in de tuin erbij in de buurt zitten, dat ga je echt wel horen). Ik heb zelf geen first hand experience met Midea, maar in mijn ervaring zijn de buitenunits (en trouwens ook de binnenunits) van B-merken over het algemeen wat minder stil dan van A-merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak

Ik had de keuze tussen tuin, voorgevel of een schuin dak plaatsing. Gekozen voor tuin om het lelijke aanzicht en evt trilling geluid op dak te voorkomen.
Ik zal de airco alleen aan hebben wanneer ik op zolder zit (dat is mijn kantoor)

Heb schoonvader alweer achter mijn rug om horen klagen dat ik een verkeerde keuze maak want "lawaai als je in de tuin zit" en "extra warmte uitstoot in je tuin" en "meer energieverbruik" (noshit, en vervolgens wel een raamairco aanraden)

Weet eigenlijk niet wat ik met deze reactie wil bereiken. Baal gewoon dat hij allemaal doemdenkerij op mijn vriendin en dus ook indirect op mij inpraat.
[Afbeelding]

Het enige puntje waar ik me in kan vinden van schoonvader is dat je een witte buis de gevel op ziet gaan. Dat dan liever dan een airco op je dak of gevel. (De gevelinstallatie zou aan de voorkant van het huis zijn)

De buren gaan je buitenunit zeer zeker horen. Je hebt ook niet een al te duur modelletje dus ik gok dat die compressor nog wat meer geluid maakt en het kan best storend overkomen.

Er zijn regels omtrent geluid, op deze manier ga je er niet aan voldoen, dus als je buren klagen bij de gemeente dan moet hij onherroepelijk verwijderd worden. Hou dat in je achterhoofd.

Een omkasting, tenzij hij 1500+ euro kost, gaat weinig doen met demping van geluid, zeker niet naar de achterkant toe.

In plaats van een airco goot kan je ook een extra hemelwaterafvoer buis plaatsen. Zelfde als zo een die er al zit. Dan lijkt het een afvoer(want je moet sowieso door de goot heen).

Kan hij niet achter in de tuin?

Ik gok dat als je hem daar op het dak plaatst, de buren hem ook gaan horen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
MiBe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:57:
[...]

Ik zou dit echt even heel goed met de buren overleggen inderdaad. Wat de meeste dingen betreft ben ik heel erg coulant richting de buren, maar ik zou er persoonlijk absoluut niet blij mee zijn als mijn buren dat ding direct achter de schutting zouden knallen (al helemaal mocht de zithoek in de tuin erbij in de buurt zitten, dat ga je echt wel horen). Ik heb zelf geen first hand experience met Midea, maar in mijn ervaring zijn de buitenunits (en trouwens ook de binnenunits) van B-merken over het algemeen wat minder stil dan van A-merken.
Buren zijn er ok mee gelukkig. Heb ze ook vermeld dat zodra ze er last van hebben ze dit aan moeten geven en ik zelf ook geen herrie wil.

Weet niet in hoeverre een mondeling akkoord standhoudt, maargoed. Kan me voorstellen dat als zo'n ding echt herrie maakt je deze ook niet aan je voorgevel wilt naast je slaapkamer raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Basxt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:59:
[...]

Buren zijn er ok mee gelukkig. Heb ze ook vermeld dat zodra ze er last van hebben ze dit aan moeten geven en ik zelf ook geen herrie wil.

Weet niet in hoeverre een mondeling akkoord standhoudt, maargoed. Kan me voorstellen dat als zo'n ding echt herrie maakt je deze ook niet aan je voorgevel wilt naast je slaapkamer raam.
Houd er ook rekening mee dat je buren kunnen verhuizen en als de volgende buren er niet oké mee zijn, dan zal je dat ding alsnog moeten verwijderen of verplaatsen omdat dit zoals @LED-Maniak al aangeeft niet aan de geluidsnormen voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Basxt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:59:
[...]

Ik zou er nog maar eens goed over nadenken. Dat ze nu zeggen dat het OK is, betekent niet dat ze er OK mee zijn als hij er staat. Meeste mensen realiseren zich niet dat het behoorlijk irritant geluid kan zijn(zeker als het niet hun unit is).

Ik schat je tuin niet heel breed. 4 meter? Grote kans dat de buren aan de andere kant het ook gaan horen.

Als ik deze datasheet mag geloven: https://midea-nederland.n...rochure-XtremeSavePro.pdf

Dan zit je buitenunit tussen de 54 en 60dB(A) afhankelijk van het formaat. Dat is best wat.
Maximaal op de erfgrens is 40dB(A). 60dB(A) is 4 keer zo luid als toegestaan.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 01-06-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
LED-Maniak schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:03:
[...]

Ik zou er nog maar eens goed over nadenken. Dat ze nu zeggen dat het OK is, betekent niet dat ze er OK mee zijn als hij er staat. Meeste mensen realiseren zich niet dat het behoorlijk irritant geluid kan zijn(zeker als het niet hun unit is).

Ik schat je tuin niet heel breed. 4 meter? Grote kans dat de buren aan de andere kant het ook gaan horen.

Als ik deze datasheet mag geloven: https://midea-nederland.n...rochure-XtremeSavePro.pdf

Dan zit je buitenunit tussen de 54 en 60dB(A) afhankelijk van het formaat. Dat is best wat.
Ik ben het ook zeker hiermee eens, maar wat is de oplossing?
Heb aan elke kant van de tuin een tuin. Geen poort of steeg.
Tuin is 5 meter breed. Gaat inderdaad om de Extreme Saver Pro van 54 dB.

:-(

[ Voor 3% gewijzigd door Basxt op 01-06-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Basxt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:10:
[...]

Nouja, 'in het midden' zal je het minste geluidsdruk bij de buren veroorzaken (in dit geval zou hij dan onder je raam terechtkomen verwacht ik). Misschien indelingstechnisch niet ideaal, maar wel minder kans op overlast. Daarnaast zou ik als ik jou was alles op alles zetten om een model met een zo stil mogelijke buitenunit te kiezen, ook al gaat dat ongetwijfeld duurder zijn omdat je dan bij A-merken terecht gaat komen (maar het kan je op termijn een hoop geld besparen mocht hij verwijderd of verplaatst moeten worden in de toekomst).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

Je zou voor iets van een MHI SRK25 kunnen gaan. Die doen 44/45 dB(A) geluidsdruk.
Dan hoef je dus 'maar' 5dB weg te werken met een heel goede kast in combinatie met je schutting achter dicht maken.

Dieper in de tuin zetten kan niet?

Maar dat gezegd hebbende, soms kunnen dingen gewoon niet. Zeker in nederland met de rijtjeshuizen gaat er nog veel trammelant komen met buren ruzies over buitenunits.

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 01-06-2024 18:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast

[Afbeelding]

Wat volgens mij niet goed komt dat als je eenmaal een airco hebt op zolder je gaat balen dat de rest van het huis in de zomer bloedheet is en blijft. Ik zou op iedere verdieping er 1 plaatsen met een multi. Als je eenmaal weet hoe airco voelt in de zomer wil je echt niet anders meer. Ga je straks de hele zomer op zolder zitten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:19
LED-Maniak schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:15:
[...]

Je zou voor iets van een MHI SRK25 kunnen gaan. Die doen 44/45 dB(A) geluidsdruk.
Dan hoef je dus 'maar' 5dB weg te werken met een heel goede kast in combinatie met je schutting achter dicht maken.

Dieper in de tuin zetten kan niet?

Maar dat gezegd hebbende, soms kunnen dingen gewoon niet. Zeker in nederland met de rijtjeshuizen gaat er nog veel trammelant komen met buren ruzies over buitenunits.
Of de SRK/SRC-20, die koelt met max. 43 dB. Als je dan stille modus kiest, is het maar 33 dB, al telt dat niet voor de wet (maar misschien wel voor de buren).
Ik vind die koelleidingen over de dakgoot heen denk ik niet echt mooi. Kunnen die niet binnendoor? Dan ben je ook van de witte goten af. Binnen een nette koof in de hoek valt misschien minder op. Of anders via de kruipruimte als er een centrale koof in huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 23:57
[...]

Een opdak beugel, ben er niet echt gek op.
Of de koelleiding ingraven in een pvc buis en ver van de zithoek afzetten.
Kun je zelf deels doen om de kosten te drukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5imdUKgOSRWmXScNK1-qGyG7GuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gLtWzGx5G7ZAmHYMmtkDJrze.webp?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 01-06-2024 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

LED-Maniak schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:03:
[...]
Geluidsdruk en geluidsvermogen zijn wat anders en de geluidsdrukken in de datasheets zijn doorgaans zonder reflecties.

Tip: reken het door met De WPAC (warmtepompen en airco’s) geluidseisen rekentool :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Proton_ schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:29:
[...]

Geluidsdruk en geluidsvermogen zijn wat anders en de geluidsdrukken in de datasheets zijn doorgaans zonder reflecties.

Tip: reken het door met De WPAC (warmtepompen en airco’s) geluidseisen rekentool :)
Ik heb geluidsdruk van beiden gepakt toch? Dat is ook eis volgens mij..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In de WPAC moet in ieder geval geluidsvermogen ingevoerd worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW

Vraag je je installateur om ivoor, of antraciet, of bruin, of zwart of grijs, .... Er is meer in de wereld dan wit, al lijken nog niet alle installateur dat te weten. Op basis van de foto denk ik dat ivoor minst lelijk zou zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door M_AW op 02-06-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
M_AW schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:06:
[...]

Vraag je je installateur om ivoor, of antraciet, of bruin, of zwart of grijs, .... Er is meer in de wereld dan wit, al lijken nog niet alle installateur dat te weten. Op basis van de foto denk ik dat ivoor minst lelijk zou zijn.
Het is ook vaak "onwil" van de installateur: Hij heeft standaard wit in zijn assortiment en alle andere kleuren kost meer moeite / gedoe om te bestellen, dan gewoon witte goot uit zijn bus te pakken.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb overigens nog Inoac ivoren goot liggen. :D

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Tanuki schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:13:
[...]

Het is ook vaak "onwil" van de installateur: Hij heeft standaard wit in zijn assortiment en alle andere kleuren kost meer moeite / gedoe om te bestellen, dan gewoon witte goot uit zijn bus te pakken.
Het is zeker vaak gewoon onwil van de installateur, kiloknallers. Maar stel dat je twee installateurs hebt en de ene zegt "nee het wordt gewoon wit" en de ander zegt "welke kleur leidingkanaal had u gewild? Dit zijn de mogelijkheden", dan zegt dat misschien -niet per definitie altijd- ook iets over de rest van het werk en de service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Ik heb sinds eind vorig jaar een MHI SRK50ZS-WFT in mijn mancave hangen.

Ik ben hier nog mee aan het bouwen, dus i.v.m. stucadoor heb ik de binnenunit laten afkoppelen en keurig onder een deken op zolder gelegd.

Nu is het toch 1 of andere bouwvakker gelukt de voorste klep te beschadigen, hier zit een barst in :(

Niet heel groot ofzo, maar voor mij storend genoeg om te kijken naar een nieuwe.

Hoe kom ik er nu achter welk onderdeel ik moet hebben?

Ik heb de "titanium" variant, dus wel een andere kleur dan standaard.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RhWrtOb.png

Waar zou ik deze klep kunnen kopen :?

Gisteren weer gemonteerd, en hij draait weer als een zonnetje

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Grolsch schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:05:

Ik ben hier nog mee aan het bouwen, dus i.v.m. stucadoor heb ik de binnenunit laten afkoppelen en keurig onder een deken op zolder gelegd.

Nu is het toch 1 of andere bouwvakker gelukt de voorste klep te beschadigen, hier zit een barst in :(

Niet heel groot ofzo, maar voor mij storend genoeg om te kijken naar een nieuwe.

[Afbeelding]

Kan bij de importeur besteld worden. Kosten, afhankelijk van inkoopvoorwaarden, €94,50 ex btw en ex verzendkosten.
Ja dat is veel. Maar dat heb je altijd bij losse onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Grolsch schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:05:

[Afbeelding]

Deze bieden covers aan. Misschien even bellen voor jou kleur?
https://www.mijnklimaatsh...hi-srk20-25-35-en-50.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Willempie27 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:19:
[...]

Deze bieden covers aan. Misschien even bellen voor jou kleur?
https://www.mijnklimaatsh...hi-srk20-25-35-en-50.html
Zo dan, interessant. Dat is behoorlijk lager dan de importeur in NL ze aanbiedt. (dit is overigens de witte die je nu linkt, maar dat lijkt voor de prijs weinig uit te maken).
Lekker daar bestellen, als ze ook de titanium hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44

[Afbeelding]

Is hij al geplaatst? (pics :Y) )

De genoemde DB's is overigens wel bij "vol gas" als het goed is doet hij dit niet het meeste van de tijd.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnWa
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17-06-2024
Hoi,

Wij hebben een woning uit de jaren 80, EPC E en verwarmen met accumulatoren.
Over enkele jaren gaan we ons dak renoveren met extra isolatie.

Nu zouden we graag al onze accumulatoren vervangen door L/L & PV-installatie. (op het meer recente platte dak; zuid gericht)
We hebben 4 offertes ontvangen voor de L/L installatie en elk heeft een hele andere opstelling.

De ruimtes, alle 3 op gelijksvloer.
Leefruimte 5,5m x 11m x 2,4m
Keuken (verbonden met leefruimte door deuropening, maar heeft geen deur): 4m x 4m x 2,4m
Bureau: 4m x 4m x 2,4m
Vooral leefruimte en keuken zouden tegelijk werken. Bureau wordt 4 van de 5 weekdagen gebruikt door thuis werk.

We hebben offertes van Daikin en is blijkbaar goed merk. De vraag is vooral over wat aanvaardbare kw's zouden zijn voor deze ruimtes? (gelden dus als hoofdverwarming) en hoeveel kw de buitenunit nodig zou hebben (voorkeur is een multisplit).

[ Voor 3% gewijzigd door StijnWa op 03-06-2024 15:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
StijnWa schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:55:
Hoi,

Nu zouden we graag al onze accumulatoren vervangen door L/L & PV-installatie. (op het meer recente platte dak; zuid gericht)
We hebben 4 offertes ontvangen voor de L/L installatie en elk heeft een hele andere opstelling.

Keuken (verbonden met leefruimte door deuropening, maar heeft geen deur): 4m x 4m x 2,4m
Vooral leefruimte en keuken zouden tegelijk werken. Bureau wordt 4 van de 5 weekdagen gebruikt door thuis werk.

We hebben offertes van Daikin en is blijkbaar goed merk. De vraag is vooral over wat aanvaardbare kw's zouden zijn voor deze ruimtes? (gelden dus als hoofdverwarming) en hoeveel kw de buitenunit nodig zou hebben (voorkeur is een multisplit).
Voor wat het waard is :)

Daikin kent veel blije gebruikers in dit topic. Er zijn onlangs wat vraagtekens gerezen over problemen met de technische kwaliteit maar niet iedereen ervaart dat zo uiteraard.
Er waren wat problemen bij, naar ik begreep, single splits, waarbij bij echte kou het verwarmende vermogen achter blijft, maar daar schijnt bij nieuwe types verbetering in te zijn.
Verder moduleert de multisplit van Daikin minder ver terug dan bijvoorbeeld een mhi. Dat hoeft geen probleem te zijn wanneer je dat vermogen kwijt kan, maar wanneer je dat niet kan, kan dat een probleem geven. Bovendien kan dat het ook lastiger maken om zuinig te verwarmen.

Ik zou zelf eerder voor een mhi-installatie gaan maar ik ben bevooroordeeld omdat dat het merk is dat we hier gebruiken :) Er zijn meerdere mensen hier in het topic die problemen ervaren met mhi op verschillende gebieden. Altijd slim denk ik om eea goed door te lezen.

Voor wat betreft wat je nodig hebt, qua capaciteit is dat vooral afhankelijk van veel zaken, waarbij isolatie (oa warmteverlies) en verwacht verwarmings- en koelgedrag van de bewoners een belangrijke rol spelen.

Een warmteverliesberekening kan je een idee geven over het benodigde vermogen. Goed om dat per ruimte te berekenen, maar ook in het achterhoofd te houden dat het volledige vermogen voldoende moet zijn voor de woning. De warmte/kou van een airco reist slecht tussen verschillende ruimtes, maar bijvoorbeeld in de winter, kan kou uit onverwarmde ruimtes impact hebben op het vermogen dat je nodig hebt in ruimtes waar je verwarmd.

Wanneer je voldoende capaciteit hebt om te verwarmen, zal koelen vrijwel nooit een probleem zijn. Dus goed om bij het berekenen van de capaciteit vooral te kijken naar verwarmen.

Verder is het belangrijk om te weten dat je met een airco soms (vooral) 24/7 zal verwarmen en soms meer ad hoc, wanneer nodig. Het verschilt van huishouden tot huishouden of het één vaker gebruikt wordt (overdreven gezegd in september de airco aan op verwarmen en in mei weer uit), of het ander (alleen in de nacht verwarmen bij stevige kou, overdag verwarmen wanneer nodig of iemand thuis etc).

Bij de eerste situatie, voornamelijk 24/7 verwarmen zal je huis gelijkmatiger en stabieler op temperatuur blijven. Dat wordt vaak ervaren als meer comfort. Maar het vraagt ook een installatie die goed kan terug moduleren. Omdat de installatie niet of zelden "grote" temperatuursschommelingen hoeft op te vangen kan het benodigde vermogen wat lager aangehouden worden. Deze optie geeft naast de stabiele en gelijkmatige temperatuur ook het extra comfort van units die minder vaak hard hoeven te blazen (geluid en luchtbeweging). In dit geval is het ook goed een backup-verwarming te hebben voor het geval dat het buiten zo koud wordt dat de installatie er moeite mee krijgt het huis op temperatuur te houden. Vooral bij defrosts kan dat gaan spelen.

In het andere geval, meer ad hoc verwarmen, daarbij vraag je duidelijk meer van de installatie. Je zal meer vermogen nodig hebben om vlot een temperatuursverschil te overbruggen, om snel de ruimte op temperatuur te krijgen. De besparing zit hem hier in het minder uren gebruiken. Om hier bljj van te worden zal je geen problemen moeten hebben met temperatuursschommelingen, en units die vaak tijdelijk harder blazen om die temperatuursschommelingen op te vangen.

Beide zijn goede opties en zuinig op hun eigen manier, mits je de juiste installatie bij het gewenste gebruik uitzoekt.

Je wil een multisplit-installatie. Die hebben wij ook en we zijn er erg tevreden over als hoofdverwarming.

Ik zou zelf, gezien het formaat van de leefruimte, kiezen voor een combinatie van multi- en singlesplit. Vooral wanneer meer ad hoc verwarmd zal worden.

De warmte van de airco komt daar tot waar de unit het kan blazen. Verdere gelijkmatige verdeling van de warmte is een uitdaging, dat heeft tijd nodig of bijvoorbeeld een ventilator. Zelfs bij 24/7 verwarmen kan dat spelen. De airco verwarmt, de ruimte om de airco wordt warm, airco registreert dat en slaat af, terwijl de rest van de ruimte nog koud is. Je kan dit soort dingen gedeeltelijk opvangen met externe sensoren, maar optimaal is het zelden.

Wanneer je in je leefruimte een singlesplit plaatst plus 1 unit van je multisplit, heb je bijna het beste van beiden. Bij matige warmte-/koeltevraag kan je de zuinige singlesplit gebruiken. Wanneer het jn de winter buiten kouder wordt, kan je de unit van de multisplit het laten overnemen, waarmee je dan mogelijk zuiniger meerdere ruimtes kan verwarmen. Zuiniger per unit, het verbruik zal hoger zijn dan van de singlesplit, maar je kan er te gelijk meerdere ruimtes mee verwarmen.

In geval van heftige kou kan je de multisplit combineren met de singlesplit.

Doordat je op meerdere punten tegelijk verwarmt hoeven de units minder hard te blazen om het gelijkmatig op temperatuur te krijgen.

Lang verhaal. Misschien zitten er zaken tussen waar je wat mee kan, of waar je nog niet aan gedacht had.

Succes met je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basxt
Speedfightserv schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:21:
[...]

Is hij al geplaatst? (pics :Y) )

De genoemde DB's is overigens wel bij "vol gas" als het goed is doet hij dit niet het meeste van de tijd.
Zeker!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFRrTOG-TWsIXesTj57yPyww2vY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNPyGC2TRCzDnqayuNvhgLt3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUkfrnExQtQELmLKX7XEWamlNRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOxhcOC4VukCQW3ZU7efOKTL.jpg?f=fotoalbum_large

Ging allemaal redelijk vlot. Morgen komt nog de kast voor de buitenunit.
Had verwacht dat de lucht richting de schutting zou blazen, maar is dus richting de tuinset. Hopelijk helpt de kast daar een beetje tegen. Maar goed, wanneer ik niet boven ben hoeft hij in principe niet aan.

Enig puntje van aandacht is dat de buitenunit nog een hoge piep geeft, maar dat zou loop der tijd moeten weggaan wanneer de ventilator schroef wat zou ingewerkt zijn :?
En anders moest ik het maar laten weten. Verder valt het geluidsniveau me alles mee (maar dat kan ook komen gezien het een winderige dag is), hij zet zichzelf ook uit na een tijdje, terwijl de bovenunit doorblaast.

Het hout onder de airco is omdat de leidingen anders door de steunbalken moesten. Niet fijn.
Later nog even een likje wit verf later aan de onderkant van de plank om het af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:05
Basxt schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:47:
[...]

Enig puntje van aandacht is dat de buitenunit nog een hoge piep geeft, maar dat zou loop der tijd moeten weggaan wanneer de ventilator schroef wat zou ingewerkt zijn :?
En anders moest ik het maar laten weten. Verder valt het geluidsniveau me alles mee (maar dat kan ook komen gezien het een winderige dag is), hij zet zichzelf ook uit na een tijdje, terwijl de bovenunit doorblaast.

Het hout onder de airco is omdat de leidingen anders door de steunbalken moesten. Niet fijn.
Later nog even een likje wit verf later aan de onderkant van de plank om het af te maken.
Staat de buitenunit wel waterpas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

MiBe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Een aanspraak op grond van nonconformiteit doe je bij de verkoper, dus bij het failliete bedrijf. Niet bij elk faillissement blijf je met lege handen achter, al is de kans wel groot.
Daikin Benelux kan een fabrieksgarantie aanbieden, en daar kun je hen aan houden, desnoods via de rechter. Je moet het aanbod voor fabrieksgarantie wel goed bestuderen, vaak wordt grijze import uitgesloten. Op de website van Daikin kun je onderaan klikken op Garantie (Stand by Me). Daar staat:
Door uw installatie in Stand By Me te registreren, ontvangt u een uitbreiding op de standaardgarantie op onderdelen tot 5 jaar na inbedrijfstelling.
(...)
Voorwaarden verlengde garantie
- Residentiële systemen: (multi-) split aircondtioning en warmtepompen
- Registreer binnen 6 maanden na inbedrijfstelling
- Minimaal aantoonbaar 2-jaarlijks onderhoud voor behoud verlengde garantie
Grijze import wordt dus niet uitgesloten. Maar er staat ook:
Garantie op onderdelen wordt u aangeboden via uw Daikin servicepartner.
Als de servicepartner failliet is, heb je hier dus niks aan. Het is geen fabrieksgarantie zoals de meeste fabrikanten die leveren.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
@Sjamo Toevoeging op je verhaal, vloerunit,s zijn in beter in verwarmen dan wandunit,s als het om comfort gaat.
Maar in dit forum vinden sommige gebruikers een wandunit als verwarmen acceptabel als om comfort aangaat.

En de wat grotere ruimte,s zul je al snel moeten denken aan 2 unit,s anders loop je risico op koudeval/temperatuurverschillen, hetzelfde waarom radiatoren niet op één plek in de kamer staan.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:24:
@Sjamo Toevoeging op je verhaal, vloerunit,s zijn in beter in verwarmen dan wandunit,s als het om comfort gaat.
Maar in dit forum vinden sommige gebruikers een wandunit als verwarmen acceptabel als om comfort aangaat.

En de wat grotere ruimte,s zul je al snel moeten denken aan 2 unit,s anders loop je risico op koudeval/temperatuurverschillen, hetzelfde waarom radiatoren niet op één plek in de kamer staan.
Goede toevoeging van de vloer-unit :) Wij zijn zelf erg tevreden over onze wand-unit, maar onze kamer is makkelijker dan de meeste denk ik. En ik heb goede dingen gelezen over vloer-units inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:32
StijnWa schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:55:
Hoi,

Wij verwarmen en koelen hier al enkele jaren met een L/L wp in plaats van accumulatieverwarming.
Hier zijn al onze units van daikin, waar we heel tevereden over zijn.
Als het als hoofdverwarmimng zou dienen, zou ik zeker eens luisteren voor een vloermodel.
Die staat dichter tegen de grond en blaast de warme lucht zowel onderaan als bovenaan.
Bij temperaturen onder de 2 graden staat de unit 24/7 aan.
Bij hogere tempperaturen verwarmen we ad hoc.
Ons huis is van de jaren 60, wel dubbele beglazing en nieuw dak.
Onze woonkamer is 8x4, de L/Lwp (5Kw) kan dit zonder enige moeite warm houden en in de zomer koel.
Ik zou wel goed opletten waar je de unit plaatst, want volledig stil is het nooit.
Wij hebben verder geen klachten over onze installatie, wij kunnen deels verwarmen op stroom van de zonnepanelen (zeker in het tussenseizoen)
Ook het verbruik is een heel stuk minder dan de accumaulatieverwarming, in ons geval 1/3.
Moesten we nog terugdraaien "salderen" was het nog een leuker verhaal.

[ Voor 12% gewijzigd door toxictooms op 04-06-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Zijn er bijna uit met betrekking tot de airco die we op onze uitbouw aan de achterkant van het huis willen zetten. Deze zal puur voor koelen zijn omdat we al een warmtepomp hebben. Ik was in de veronderstelling dat dit vergunningvrij is, maar kon het niet vinden op de website van de gemeente Nissewaard. Dacht ik van het weekend toch eens te informeren of hier een vergunning voor nodig is. Wat blijkt, onze gemeente zegt dat je hier voor een vergunning moet aanvragen… Wachttijd kan wel 8(!) weken duren, en wat ik begreep van mensen uit mijn omgeving kan dit blijkbaar ook nog flink geld kosten. Lijkt nogal belachelijk aangezien dit een nieuwbouwwijk is waar iedereen een buitenunit op het platte dak heeft staan.

Is dit iets wat veelvoorkomend is in andere gemeenten? Of is de gemeente Nissewaard vooral heel kritisch?

En stel ik trek de stoute schoenen aan, wat is denken jullie de kans dat ik echt gezeik krijg? :p. Denk dat dit alleen gaat gebeuren als buren gaan klagen?

[ Voor 10% gewijzigd door Kartmans1 op 04-06-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 23:57
Hoi,

Heeft iemand veel (praktijk) ervaring met de Mitsubishi Electric MUZ modellen?

Ik heb er eentje 5 jaar geleden geplaatst die zou soms spontaan uitgaan. Nu gemeten, koudemiddel check (adhv metingen) maar dat is allemaal goed, koude retour verdamper, geen ijs goede verdampingstemperatuur, koude uitblaas, compressor moduleert op een gegeven moment mooi terug.
Kan niks vinden.

Toen bedacht ik me misschien te hoge netspanning, de kennis keek in Homey en sommige dagen zag je in de grove grafiek tegen de 250V
Zijn de units hiervoor beveiligd? Dat deze misschien eerder dan bij 250V uitschakelen?

De unit geeft geen storing maar gaat (schijnbaar) helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-09 15:35
Ik heb een oude Daikin van ca 5 jaar oud zonder sturingsmogelijkheden. Nu wil ik deze liever niet vervangen om de unit te sturen, kan ik de groep waar de Daikin op aangesloten niet vervangen voor een communicerende groep en op deze manier de unit aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 16:17
BaBoK schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:32:
Ik heb een oude Daikin van ca 5 jaar oud zonder sturingsmogelijkheden. Nu wil ik deze liever niet vervangen om de unit te sturen, kan ik de groep waar de Daikin op aangesloten niet vervangen voor een communicerende groep en op deze manier de unit aansturen?
Nee, want de airco begint toch niet direct te werken als je de stroom er terug op zet.

De enigste manier die werkt is een soort van programmeerbare IR afstandsbediening die dan de unit aan en uit zet en eventueel instellingen aanpast.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:46
Tommie12 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:40:
[...]

Nee, want de airco begint toch niet direct te werken als je de stroom er terug op zet.

De enigste manier die werkt is een soort van programmeerbare IR afstandsbediening die dan de unit aan en uit zet en eventueel instellingen aanpast.
Zoiets. https://3dstar.ro/esp-ir-blaster-8l

Deze mist alleen de mogelijkheid om IR te leren.

Edit: dichter bij huis:

https://www.tinytronics.n...d1-mini-esp8266-12f-ch340

https://www.tinytronics.n...oller-shield-voor-d1-mini

[ Voor 27% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 05-06-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 15:13
Tommie12 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:40:
[...]

Ja zoiets zou moeten werken. Kan natuurlijk zelf geknutseld worden met ESPhome en een IR transmitter of wellicht zoiets: https://www.robbshop.nl/tado-slimme-airco-bediening-v3 (zelf geen ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Sjamo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:56:
[...]

Voor wat het waard is :)

Daikin kent veel blije gebruikers in dit topic. Er zijn onlangs wat vraagtekens gerezen over problemen met de technische kwaliteit maar niet iedereen ervaart dat zo uiteraard.
Er waren wat problemen bij, naar ik begreep, single splits, waarbij bij echte kou het verwarmende vermogen achter blijft, maar daar schijnt bij nieuwe types verbetering in te zijn.
Verder moduleert de multisplit van Daikin minder ver terug dan bijvoorbeeld een mhi. Dat hoeft geen probleem te zijn wanneer je dat vermogen kwijt kan, maar wanneer je dat niet kan, kan dat een probleem geven. Bovendien kan dat het ook lastiger maken om zuinig te verwarmen.

Ik zou zelf eerder voor een mhi-installatie gaan maar ik ben bevooroordeeld omdat dat het merk is dat we hier gebruiken :) Er zijn meerdere mensen hier in het topic die problemen ervaren met mhi op verschillende gebieden. Altijd slim denk ik om eea goed door te lezen.

Voor wat betreft wat je nodig hebt, qua capaciteit is dat vooral afhankelijk van veel zaken, waarbij isolatie (oa warmteverlies) en verwacht verwarmings- en koelgedrag van de bewoners een belangrijke rol spelen.

Een warmteverliesberekening kan je een idee geven over het benodigde vermogen. Goed om dat per ruimte te berekenen, maar ook in het achterhoofd te houden dat het volledige vermogen voldoende moet zijn voor de woning. De warmte/kou van een airco reist slecht tussen verschillende ruimtes, maar bijvoorbeeld in de winter, kan kou uit onverwarmde ruimtes impact hebben op het vermogen dat je nodig hebt in ruimtes waar je verwarmd.

Wanneer je voldoende capaciteit hebt om te verwarmen, zal koelen vrijwel nooit een probleem zijn. Dus goed om bij het berekenen van de capaciteit vooral te kijken naar verwarmen.

Verder is het belangrijk om te weten dat je met een airco soms (vooral) 24/7 zal verwarmen en soms meer ad hoc, wanneer nodig. Het verschilt van huishouden tot huishouden of het één vaker gebruikt wordt (overdreven gezegd in september de airco aan op verwarmen en in mei weer uit), of het ander (alleen in de nacht verwarmen bij stevige kou, overdag verwarmen wanneer nodig of iemand thuis etc).

Bij de eerste situatie, voornamelijk 24/7 verwarmen zal je huis gelijkmatiger en stabieler op temperatuur blijven. Dat wordt vaak ervaren als meer comfort. Maar het vraagt ook een installatie die goed kan terug moduleren. Omdat de installatie niet of zelden "grote" temperatuursschommelingen hoeft op te vangen kan het benodigde vermogen wat lager aangehouden worden. Deze optie geeft naast de stabiele en gelijkmatige temperatuur ook het extra comfort van units die minder vaak hard hoeven te blazen (geluid en luchtbeweging). In dit geval is het ook goed een backup-verwarming te hebben voor het geval dat het buiten zo koud wordt dat de installatie er moeite mee krijgt het huis op temperatuur te houden. Vooral bij defrosts kan dat gaan spelen.

In het andere geval, meer ad hoc verwarmen, daarbij vraag je duidelijk meer van de installatie. Je zal meer vermogen nodig hebben om vlot een temperatuursverschil te overbruggen, om snel de ruimte op temperatuur te krijgen. De besparing zit hem hier in het minder uren gebruiken. Om hier bljj van te worden zal je geen problemen moeten hebben met temperatuursschommelingen, en units die vaak tijdelijk harder blazen om die temperatuursschommelingen op te vangen.

Beide zijn goede opties en zuinig op hun eigen manier, mits je de juiste installatie bij het gewenste gebruik uitzoekt.

Je wil een multisplit-installatie. Die hebben wij ook en we zijn er erg tevreden over als hoofdverwarming.

Ik zou zelf, gezien het formaat van de leefruimte, kiezen voor een combinatie van multi- en singlesplit. Vooral wanneer meer ad hoc verwarmd zal worden.

De warmte van de airco komt daar tot waar de unit het kan blazen. Verdere gelijkmatige verdeling van de warmte is een uitdaging, dat heeft tijd nodig of bijvoorbeeld een ventilator. Zelfs bij 24/7 verwarmen kan dat spelen. De airco verwarmt, de ruimte om de airco wordt warm, airco registreert dat en slaat af, terwijl de rest van de ruimte nog koud is. Je kan dit soort dingen gedeeltelijk opvangen met externe sensoren, maar optimaal is het zelden.

Wanneer je in je leefruimte een singlesplit plaatst plus 1 unit van je multisplit, heb je bijna het beste van beiden. Bij matige warmte-/koeltevraag kan je de zuinige singlesplit gebruiken. Wanneer het jn de winter buiten kouder wordt, kan je de unit van de multisplit het laten overnemen, waarmee je dan mogelijk zuiniger meerdere ruimtes kan verwarmen. Zuiniger per unit, het verbruik zal hoger zijn dan van de singlesplit, maar je kan er te gelijk meerdere ruimtes mee verwarmen.

In geval van heftige kou kan je de multisplit combineren met de singlesplit.

Doordat je op meerdere punten tegelijk verwarmt hoeven de units minder hard te blazen om het gelijkmatig op temperatuur te krijgen.

Lang verhaal. Misschien zitten er zaken tussen waar je wat mee kan, of waar je nog niet aan gedacht had.

Succes met je keuze.
+ het stookgedrag, als je hem in de nacht een graad of 3-4 lager zou zetten, dan zal ie overdag niet zo snel terug hoeven regelen denk ik. In mijn geval in elk geval niet, met een huis uit 1975, wat bij lange na niet zo goed geisoleerd is als de nieuwbouw die ik hier zo nu en dan voorbij zie komen...

Mijn unit kan bijna 3000W trekken uit de buitenunit, maar had op zijn laagst voor verwarmen iets van 500W nodig. Daar is hij nooit onder gekomen, ook nooit aan/uit gedrag vertoond.. Alleen als het buiten 20°C is, maar dan verwarm ik niet meer :9

Ik had hetzelfde als de persoon die de vraag stelde. PV gelegd, wilde gasloos verwarmen omdat dat ook vee lgoedkoper is. En omdat ik in 2023 PV heb gelegd, wilde ik het salderen nog goed gebruiken natuurlijk!

Ik heb 11 PV op zuid liggen op een plat dak, vanaf februari kon ik al 50% van het verwarmen doen op PV, in maart en april alles volledig op de PV :D

Alleen november, december en januari (februari eigenlijk ook) heb je nog best wat stroom nodig van het net. Maar als ik die maanden optel is het al zoveel minder qua kosten dan zonder PV en op gas.

Terwijl nu mensen op sociale media zogenaamd blij zijn, dat PV slecht gaat (omdat salderen wordt afgeketst) en het rechts kabinet natuurlijk denkt dat een paar kerncentrales DE oplossing worden voor de energietransitie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Terwijl nu mensen op sociale media zogenaamd blij zijn, dat PV slecht gaat (omdat salderen wordt afgeketst) en het rechts kabinet natuurlijk denkt dat een paar kerncentrales DE oplossing worden voor de energietransitie 8)7
Wanneer je een huurwoning hebt en 3,5 p/m per paneel betaald, zeg maar 28 p/m kan ik mij daar wat bij voorstellen, en het schaalt mooi mee met de jaarlijkse huurverhoging.

De huurverhoging is permanent, uiteindelijk wordt de verhuurder er beter van als ze afbetaald zijn, want ja punten systeem de huurder heeft "lager" energiekosten.

Kan me voorstellen dat je dan flink van achteren genomen voelt als saldering verdwijnt doordat men slecht geïnformeerd was, voor koopwoningen blijft het wel rendabel.

Mja was in 2018 al bekend.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:27
M_AW schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:02:
[...]

Het is zeker vaak gewoon onwil van de installateur, kiloknallers. Maar stel dat je twee installateurs hebt en de ene zegt "nee het wordt gewoon wit" en de ander zegt "welke kleur leidingkanaal had u gewild? Dit zijn de mogelijkheden", dan zegt dat misschien -niet per definitie altijd- ook iets over de rest van het werk en de service.
Je betaald alleen wel voor een kleurtje, ik was voor 2 meter bruin bijna 40€ kwijt.
Maar het steekt minder af dan een witte goot op een rode steen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
elektriekert schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:11:
[...]

Je betaald alleen wel voor een kleurtje, ik was voor 2 meter bruin bijna 40€ kwijt.
Maar net waar ze het vandaan halen.
Wit, antraciet, bruin.. bij warmteservice scheelt het nauwelijks in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:27
LED-Maniak schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:55:
[...]

Maar net waar ze het vandaan halen.
Wit, antraciet, bruin.. bij warmteservice scheelt het nauwelijks in prijs.
Destijds ook bij WS gekocht, kan me herinneren dat er wel een flink verschil in zat.

Gevonden: Technosystemi Excellens bruin voor 33€ , huidige prijs is nu 28€

Vorige week pas de eindkap erop gezet buiten en het bruin is al flink verkleurd van de goot :X

[ Voor 20% gewijzigd door elektriekert op 05-06-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
elektriekert schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:11:
[...]

Jammer. Inkoop voor installateurs is nagenoeg identiek.

[ Voor 13% gewijzigd door M_AW op 06-06-2024 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
elektriekert schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Destijds ook bij WS gekocht, kan me herinneren dat er wel een flink verschil in zat.

Gevonden: Technosystemi Excellens bruin voor 33€ , huidige prijs is nu 28€

Vorige week pas de eindkap erop gezet buiten en het bruin is al flink verkleurd van de goot :X
Ja die TS excellens bruin en zwart daar ben ik ook vanaf gestapt, man wat een droefnis. Na 1 jaar al paars en grijs.

Pagina: 1 ... 92 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic