Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:13
M_AW schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:31:
[...]

Ja die TS excellens bruin en zwart daar ben ik ook vanaf gestapt, man wat een droefnis. Na 1 jaar al paars en grijs.
Haha inderdaad een paarse gloed.
Helaas heb ik dat proefondervindelijk vast moeten stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, en nu ga ik er eindelijk serieus mee verder, na de bouw van de dakopbouw.

Ik ben aan het kijken voor onderstaande multisplit, voor de master bedroom en de dakopbouw. Is een 4kW niet een beetje overkill voor 2 slaapkamers, die niet eens heel erg verwarmd hoeven te worden?
De zolder/dakopbouw is zo'n 40 m3, de slaapkamer maar 20m3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fNcOPctJ3iquXK-HxjLShrURgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1enMf7R6TUvs7G6PNmrmqtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44
robkrekel schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:51:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, en nu ga ik er eindelijk serieus mee verder, na de bouw van de dakopbouw.

Ik ben aan het kijken voor onderstaande multisplit, voor de master bedroom en de dakopbouw. Is een 4kW niet een beetje overkill voor 2 slaapkamers, die niet eens heel erg verwarmd hoeven te worden?
De zolder/dakopbouw is zo'n 40 m3, de slaapkamer maar 20m3.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! De MHI kunnen ver terug moduleren, 4kW lijkt me prima dus. Als je de ruimte hebt zou je natuurlijk voor 2 single splits kunnen kiezen, dat is nog net wat zuiniger. Die kunnen ook net wat verder terug moduleren. Maar koelen verbruikt weinig energie en esthetiek is ook wat waard. Dus ik zou persoonlijk voor een multisplit gaan.

Overweeg je hem eventueel nog uit het buitenland te halen? Daar is nog op te besparen namelijk.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 16-09 13:41
radeoxx schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Ziet er goed uit! De MHI kunnen ver terug moduleren, 4kW lijkt me prima dus. Als je de ruimte hebt zou je natuurlijk voor 2 single splits kunnen kiezen, dat is nog net wat zuiniger. Die kunnen ook net wat verder terug moduleren. Maar koelen verbruikt weinig energie en esthetiek is ook wat waard. Dus ik zou persoonlijk voor een multisplit gaan.

Overweeg je hem eventueel nog uit het buitenland te halen? Daar is nog op te besparen namelijk.
Ik zit ff snel te kijken, maar de €220 verzendkosten maken de prijs nagenoeg weer gelijk. En zelf halen niet echt een optie.

Op zich heb ik de ruimte voor 2 buitenunits wel, en de prijs lijkt elkaar niet veel te ontlopen, wellicht is 2 single nog wel goedkoper ook.

Ik ga expres voor de MHI. Want deze hebben volgens mij ook een nachtstand, wat voor het op temperatuur (15 ofzo) houden van slaapkamers 's winters ideaal is, ook overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:26
robkrekel schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:05:
[...]
Ik zit ff snel te kijken, maar de €220 verzendkosten maken de prijs nagenoeg weer gelijk. En zelf halen niet echt een optie.

Op zich heb ik de ruimte voor 2 buitenunits wel, en de prijs lijkt elkaar niet veel te ontlopen, wellicht is 2 single nog wel goedkoper ook.

Ik ga expres voor de MHI. Want deze hebben volgens mij ook een nachtstand, wat voor het op temperatuur (15 ofzo) houden van slaapkamers 's winters ideaal is, ook overdag.
Voor keuze single/multi zou ik in dit geval vooral kijken naar hoe vaak je verwacht de units tegelijkertijd te gebruiken. Bij mhi heb je vaak dat het verbruik van 2 units tegelijk (wanneer de ruimte op temperatuur is) lager is dan gebruik van 1 unit. Ik merk hier dat me dat vaak verleid de 2e unit (van de 3) bij te schakelen en ik merk ook dat dat onverwacht meer comfort geeft.

Het is maar een overweging :)

Wanneer je ze nooit of zelden tegelijk gebruikt zal een single goedkoper zijn qua verbruik denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 20:25
Eigenlijk moet je altijd zorgen dat je binnenunit,s in totaal groter zijn dan de buitenunit.

Bij Daikin dus(voorbeeld)
Buitenunit: 2MXM40A (4KW)
Binnenunit: 2.5+3.5

En niet onderstaand want dan kan je problemen verwachten als alleen de 1.5 aanstaat.
Binnenunit: 1.5+2.5

De meeste buitenunit,s willen vanwege de regeling eerst hoog starten en dan lager gaan, dat gaat fout met te kleine afgifte(ook één van de redenen dat er vaak buffervaten bij lucht/water warmtepompen wordt geplaatst).

Hetzelfde als bij CV als je teveel gaat knijpen aan de afgifte gaat het fout en bereik je eerder het tegenovergestelde.

[ Voor 75% gewijzigd door mr_evil08 op 06-06-2024 12:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
BaBoK schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:32:
Ik heb een oude Daikin van ca 5 jaar oud zonder sturingsmogelijkheden. Nu wil ik deze liever niet vervangen om de unit te sturen, kan ik de groep waar de Daikin op aangesloten niet vervangen voor een communicerende groep en op deze manier de unit aansturen?
Misschien werkt een Faikin (https://github.com/revk/ESP32-Faikin) hiervoor?
ik heb er nog 1 over

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02:32
. antwoord zelf gevonden:)

[ Voor 97% gewijzigd door BaBoK op 07-06-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gespot op Facebook (Aircovoorinhuis.nl)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxoxxX4WqF1RxHZt0pVpysTizgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LPfaNkEvbxcVgjNZuEwDZgl0.webp?f=fotoalbum_large

https://www.facebook.com/...6/posts/1048139433544340/

:D

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:06
Echte DIY _/-\o_

Maar heeft zo'n ding geen rijwind nodig? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Nee, het is een een caravan airco en is gestroomlijnd voor minder weerstand (=brandstofverbruik) tijdens het rijden.

Heeft fan ingebouwd, zie ook plaatjes hier: https://www.climateking.n...lock-plat-dak-model-35kw/

Dure grap trouwens, in de Facebook comments hebben ze het over €2500. En de losse unit kost ook al €2000. Daar kun je ook een A-merk split voor laten plaatsen :X

Caravan dakairco’s zijn sowieso wel prijzig zo te zien: https://www.obelink.nl/koelen-verwarmen/airco-s/dakairco-s/
Voor €600-€700 was het nog wel leuk geweest om zelf op m’n dakkapel te monteren.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 16:50
ThinkPad schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:00:
Nee, het is een een caravan airco en is gestroomlijnd voor minder weerstand (=brandstofverbruik) tijdens het rijden.

Heeft fan ingebouwd, zie ook plaatjes hier: https://www.climateking.n...lock-plat-dak-model-35kw/

Dure grap trouwens, in de Facebook comments hebben ze het over €2500. En de losse unit kost ook al €2000. Daar kun je ook een A-merk split voor laten plaatsen :X

Caravan dakairco’s zijn sowieso wel prijzig zo te zien: https://www.obelink.nl/koelen-verwarmen/airco-s/dakairco-s/
Voor €600-€700 was het nog wel leuk geweest om zelf op m’n dakkapel te monteren.
Ik ben ook een unit aan het overwegen voor op het dakkapel op zolder. Maar dat is aan de voorkant van het huis en daar staat vol de wind op. Ben bang dat bij een flinke storm die buitenunit naar beneden kan vallen of zal dat wel meevallen? Weet dat een buitenunit al snel 30-35KG weegt maar dan nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:44
@glas86 Dat risico blijft bestaan op zo'n plek. Je kunt het minimaliseren door de langste big-foot blokken te gebruiken die er zijn, maar het risico blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
glas86 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Ik ben ook een unit aan het overwegen voor op het dakkapel op zolder. Maar dat is aan de voorkant van het huis en daar staat vol de wind op. Ben bang dat bij een flinke storm die buitenunit naar beneden kan vallen of zal dat wel meevallen? Weet dat een buitenunit al snel 30-35KG weegt maar dan nog.
Verankeren aan iets in de buurt? Bv de pannenlatten/dakbeschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
glas86 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Nog een probleem. Resonantie van je buitenunit. Op zo'n dun houten dak kan je erop wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 16:50
MotorBeast schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:10:
[...]

Nog een probleem. Resonantie van je buitenunit. Op zo'n dun houten dak kan je erop wachten.
Daar zat ik ook al over na te denken. Een paar bigfoots gaan dat niet voorkomen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
glas86 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:59:
[...]

Daar zat ik ook al over na te denken. Een paar bigfoots gaan dat niet voorkomen denk ik.
Leesvoer zat: Trillingen warmtepomp dempen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
ThinkPad schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:00:

Het zal wel een tweeehandsje zijn of eentje die van de camion gevallen is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Heb een Daikin Perfera 4,2 welke stopt als deze zijn setpoint heeft bereikt. Is dat uit te zetten? Of is dat normaal?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:51:
Heb een Daikin Perfera 4,2 welke stopt als deze zijn setpoint heeft bereikt. Is dat uit te zetten? Of is dat normaal?
Bij verwarmen stopt hij inderdaad als hij zijn setpoint (+ eventuele offset) heeft bereikt. Valt niet uit te zetten.

Bij koelen kan dit wel uitgezet worden. Bij ons in de slaapkamer heb ik dit uit gezet omdat ik een constant lawaai prettiger vind om te slapen dan aan/uit.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 20:28
Omerta schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:11:
[...]

Bij verwarmen stopt hij inderdaad als hij zijn setpoint (+ eventuele offset) heeft bereikt. Valt niet uit te zetten.

Bij koelen kan dit wel uitgezet worden. Bij ons in de slaapkamer heb ik dit uit gezet omdat ik een constant lawaai prettiger vind om te slapen dan aan/uit.
Hoe stel je dat in (of eigenlijk uit) met koelen?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Omerta schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:11:
[...]

Kun je uitleggen hoe je het uitzet? Juist om de reden die je verteld inderdaad

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omerta
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:41:
[...]

Kun je uitleggen hoe je het uitzet? Juist om de reden die je verteld inderdaad
henidde schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:50:
[...]

Hoe stel je dat in (of eigenlijk uit) met koelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znKVhDjneob4GqAZBgK18AQlSEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wXyZjZmeT3RgfPx33sIaGwvc.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij als bijkomend voordeel dat de airco minder vuil wordt. Als je de airco dan uitzet is hij niet (of minder) vochtig, waardoor er minder stof en vuil aan kan plakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Omerta op 09-06-2024 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Laatst online: 22:01
Omerta schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:53:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Volgens mij als bijkomend voordeel dat de airco minder vuil wordt. Als je de airco dan uitzet is hij niet (of minder) vochtig, waardoor er minder stof en vuil aan kan plakken.
Juist andersom. Als je airco niet na laat lopen blijft de verdamper nat en kan het snel muf ruiken. Ik zou lekker de ventilator aanlaten, en heb zelfs ingesteld dat hij zichzelf droog blaast na koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omerta
w00key schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:04:
[...]

Juist andersom. Als je airco niet na laat lopen blijft de verdamper nat en kan het snel muf ruiken. Ik zou lekker de ventilator aanlaten, en heb zelfs ingesteld dat hij zichzelf droog blaast na koelen.
Ja, dat is wat we proberen in te stellen. Standaard gaat hij namelijk uit. We bedoelen exact hetzelfde! :)

We zetten de "keep dry" (= fan uit bij gewenste temperatuur) functie uit. Dus met uitzetten bedoel ik eigenlijk fan aan laten. Inderdaad wat verwarrend allemaal 8)7

EDIT: volgens mij is die keep dry functie ook de reden waarom je hier soms leest dat die Daikins zo snel vuil worden. Mijn ME blijft ook gewoon draaien.

[ Voor 27% gewijzigd door Omerta op 09-06-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:43
DaanTriple7 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:44:
@glas86 Dat risico blijft bestaan op zo'n plek. Je kunt het minimaliseren door de langste big-foot blokken te gebruiken die er zijn, maar het risico blijft.
Hier ook op een dakkapel:
Inderdaad de langste big- foots gebruiken en ook nog lange tegel opsluit bandjes eronder voor extra massa en met tegel dragers daar onder van 1,5 cm.

De hele boel aan elkaar koppelen en dan geen last.

Hier een Daikin Ftxm-25A de nieuwe en bijna niet hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Omerta schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Ja, dat is wat we proberen in te stellen. Standaard gaat hij namelijk uit. We bedoelen exact hetzelfde! :)

We zetten de "keep dry" (= fan uit bij gewenste temperatuur) functie uit. Dus met uitzetten bedoel ik eigenlijk fan aan laten. Inderdaad wat verwarrend allemaal 8)7
Dank je wel hoor! Ga t straks gelijk proberen

EDIT: volgens mij is die keep dry functie ook de reden waarom je hier soms leest dat die Daikins zo snel vuil worden. Mijn ME blijft ook gewoon draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Omerta schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:06:
[...]

We zetten de "keep dry" (= fan uit bij gewenste temperatuur) functie uit. Dus met uitzetten bedoel ik eigenlijk fan aan laten. Inderdaad wat verwarrend allemaal 8)
Ik heb het aangepast @Omerta ventilator blijft nu draaien bij koelstand als de ingestelde temp is behaald. Indien er weer koeltevraag is dan gaat hij automatisch weer koelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 20:28
Als ik het goed begrijp moet ik de functie droog houden uitvinden. Dit voorkomt muffige geurtjes?

Eenmaal uitgevonden, wat gebeurt er dan? Wat is de functie überhaupt van droog houden. Er staat iets over luchtvochtigheid, maar zou dit een dusdanig verschil maken?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

henidde schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:40:
Als ik het goed begrijp moet ik de functie droog houden uitvinden. Dit voorkomt muffige geurtjes?

Eenmaal uitgevonden, wat gebeurt er dan? Wat is de functie überhaupt van droog houden. Er staat iets over luchtvochtigheid, maar zou dit een dusdanig verschil maken?
De functie droog op een airco doet een poging om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen maar de temperatuur niet zo hard te laten zakken als je dat met normaal koelen doet. Je binnenunit wordt daardoor natuurlijk wel nat van binnen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

henidde schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:40:

Wat @Sebazzz zegt klopt niet / is geen antwoord op je vraag. Die functie bij Daikin doelt op het droog houden van de ruimte door vocht niet weer de ruimte in te blazen zodra de koeling stopt bij bereiken setpoint. Daardoor blijft de binnenkant idd nat en dus gaat er bv schimmel groeien.

Geen idee in welke situatie dit een goed idee is maar in NL zeker niet. Ik heb aardig wat werk gehad aan het schoonmaken van de binnenkant afgelopen najaar. Nu staat die functie uit en blaas ik sowieso altijd na met fan only. Vooralsnog geen troep te zien maar heb ook nog weinig gekoeld. Ben benieuwd hoe het eruit ziet na de zomer :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Termy schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:37:
[...]

Wat @Sebazzz zegt klopt niet / is geen antwoord op je vraag. Die functie bij Daikin doelt op het droog houden van de ruimte door vocht niet weer de ruimte in te blazen zodra de koeling stopt bij bereiken setpoint. Daardoor blijft de binnenkant idd nat en dus gaat er bv schimmel groeien.

Geen idee in welke situatie dit een goed idee is maar in NL zeker niet. Ik heb aardig wat werk gehad aan het schoonmaken van de binnenkant afgelopen najaar. Nu staat die functie uit en blaas ik sowieso altijd na met fan only. Vooralsnog geen troep te zien maar heb ook nog weinig gekoeld. Ben benieuwd hoe het eruit ziet na de zomer :).
Als je hem gebruik als ontvochtiger wil je niet al dat vocht weer inblazen; als je genoeg moet koelen is dat wel weer handig, denk dan aan 4-8 uur per dag. Daarna wel weer droog blazen, dat schimmel komt vooral als het apparaat warm en nat is, koud en nat is niet zo erg.

Voor Nederland waar we het een uurtje aanzetten en het is wel weer goed is dat een onhandige functie.

Ik koel nu vooral met 18 graden, minimaal fan om zoveel mogelijk vocht in 1x te onttrekken aan lucht, daarna weer droog blazen kan dan maar beperkt vocht toevoegen, meeste is al weggelopen via slang naar buiten. De verdampertemperatuur is dan maar net boven vriespunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

w00key schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:14:
[...]

Als je hem gebruik als ontvochtiger wil je niet al dat vocht weer inblazen; als je genoeg moet koelen is dat wel weer handig, denk dan aan 4-8 uur per dag. Daarna wel weer droog blazen, dat schimmel komt vooral als het apparaat warm en nat is, koud en nat is niet zo erg.

Voor Nederland waar we het een uurtje aanzetten en het is wel weer goed is dat een onhandige functie.

Ik koel nu vooral met 18 graden, minimaal fan om zoveel mogelijk vocht in 1x te onttrekken aan lucht, daarna weer droog blazen kan dan maar beperkt vocht toevoegen, meeste is al weggelopen via slang naar buiten. De verdampertemperatuur is dan maar net boven vriespunt.
Klopt, dan wilt je dat niet, maar dan doet hij het ook niet want het is een functie die specifiek iets doet bij koelen, niet bij drogen.

Sowieso lijkt me dat je zoveel meer water afvoert dan blijft hangen in de binnenunit dat het qua luchtvochtigheid niet veel zal boeien of je nog droogblaast of niet. Stoppen met koelen/ontvochtigen terwijl je natte lucht van buiten ventileert lijkt me een grotere bijdrage.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Termy schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:37:
[...]

Ik heb hier reeds 3 koelperiodes achter de rug met mijn 3 Daikins en heb geen enkel probleem met stinkende units of wat dan ook. Het enige onderhoud na ook 4 winters, kunstgebit reinigingstabletjes in de lekbak aan het begin koelseizoen zodat de lekbak ontsmet is en de afvoerleidingen schoon. En ik blaas nooit na. Broodje Aap verhaal dat Daikins eerder vuil zijn. Binnenwerk binnen en buitenunit als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

MotorBeast schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:56:
[...]

Ik heb hier reeds 3 koelperiodes achter de rug met mijn 3 Daikins en heb geen enkel probleem met stinkende units of wat dan ook. Het enige onderhoud na ook 4 winters, kunstgebit reinigingstabletjes in de lekbak aan het begin koelseizoen zodat de lekbak ontsmet is en de afvoerleidingen schoon. En ik blaas nooit na. Broodje Aap verhaal dat Daikins eerder vuil zijn. Binnenwerk binnen en buitenunit als nieuw.
En jij hebt Keep dry aan staan? Hoe koel je? 24/7? Korte periodes overdag? Het zal niet eenduidig zijn maar ik kan iig zeggen dat vorige zomer 24/7 koelen geen goed idee was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:13
[...]

Hier met een hond in huis en op 4 meter afstand van het kookeiland (tijdens het koken gaat de airco wel uit)
Is iemtoch echt weer toe aan een Dasty beurt.
Boven nergens last van gehad op de slaapkamer, maar die wordt veel minder gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Was je niet 1 van de record zuinige koelers? Met behoorlijk wat bedrijfsuren hier en 600 kWh jaarlijks verbruik voor koelen is het na een halve seizoen al stinky, gelukkig is het goed te reinig i.t.t. auto aircos waar je nergens bij kan.

Probleem is opgelost na veranderen van die setting, apparaat ipv ruimte droog houden helpt tot de volgende reinigingsbeurt.

Juist met dat lekbak heb ik nooit problemen gehad, ook zonder tabletten, maar die wordt dan ook flink doorgespoeld elke warme periode. Dat helpt ook om de verdamper schoon te houden, hoge setpoint + hoge fan = relatief warme verdamper en minder condens.

Temperatuur op minimum en fan op 1 en alle vocht gaat het putje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Onze airco staat momenteel nog in de lente-slaap :)
We hebben de installatie gelukkig nog niet nodig, de relatieve luchtvochtigheid blijft hier dankzij de natuurlijke ventilatie via de raamroosters net op of onder de 60% en de temperatuur in de woonkamer bljjft rond de 20 à 21 graden.

We maken tegenwoordig in de periode van verwarmen ongeveer elke 2 maanden de filters schoon. We merken dat dat hier helpt, zelfs wanneer de vervuiling nog nauwelijks zichtbaar is. Verder zijn we begonnen de binnenunits met een compressor voorzichtig door te blazen na het einde van het verwarmings-en koelseizoen. Dat verwijdert wat stof uit de binnen-units achter de filters, en ook bij de buiten-unit lijkt het de boel schoner te houden.

In de zomer met koelen, gebruiken we standaard de automatische droogblaasfunctie mhi). Werkt deze niet omdat we de unit met de app uit zetten, dan zet ik de unit handmatig op 30 tot 60 minuten fanstand om de unit toch droog te blazen.

Na het koelseizoen worden de units schoongemaakt door de installateur voor zo'n 250 euro. Met dit schoonmaakcontract hebben we voorrang bij problemen. Omdat het onze hoofdverwarming, eigenlijk enige verwarming betreft, vinden we dat een prettig idee.

Hiermee blijven onze units tot nu toe redelijk schoon en visueel schimmelvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Sjamo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:12:
Onze airco staat momenteel nog in de lente-slaap :)
We hebben de installatie gelukkig nog niet nodig, de relatieve luchtvochtigheid blijft hier dankzij de natuurlijke ventilatie via de raamroosters net op of onder de 60% en de temperatuur in de woonkamer bljjft rond de 20 à 21 graden.

We maken tegenwoordig in de periode van verwarmen ongeveer elke 2 maanden de filters schoon. We merken dat dat hier helpt, zelfs wanneer de vervuiling nog nauwelijks zichtbaar is. Verder zijn we begonnen de binnenunits met een compressor voorzichtig door te blazen na het einde van het verwarmings-en koelseizoen. Dat verwijdert wat stof uit de binnen-units achter de filters, en ook bij de buiten-unit lijkt het de boel schoner te houden.

In de zomer met koelen, gebruiken we standaard de automatische droogblaasfunctie mhi). Werkt deze niet omdat we de unit met de app uit zetten, dan zet ik de unit handmatig op 30 tot 60 minuten fanstand om de unit toch droog te blazen.

Na het koelseizoen worden de units schoongemaakt door de installateur voor zo'n 250 euro. Met dit schoonmaakcontract hebben we voorrang bij problemen. Omdat het onze hoofdverwarming, eigenlijk enige verwarming betreft, vinden we dat een prettig idee.

Hiermee blijven onze units tot nu toe redelijk schoon en visueel schimmelvrij.
Hier nog nooit de airco schoon schoon sinds 2019

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JDx schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:45:
[...]

Hier nog nooit de airco schoon schoon sinds 2019
Los van het onderhoudscontract hadden we geen andere keuze dan zelf in actie komen toen we een defrost kregen bij 9 graden buiten. Onze filters waren vies.

Hier behoorlijk wat stof, 2 honden en een kat en een vrij kleine woonkamer waarin we met z'n allen leven.

Ik lees het vaker hoor, mensen die nooit hun units schoonmaken, maar wij redden het daar niet mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 10:25

AMDFreak

Intel is zo..

Ik maak alleen de filters schoon van de binnenunit.
Meestal 1x per maand (in het stookseizoen). Ik merk dat de unit sneller denkt dat hij op temperatuur is, omdat hij minder lucht erdoorheen getrokken krijgt. Zodra de filters schoon gezogen zijn met de stofzuiger, werkt hij veel optimaler.

Mijn buitenunit (bj 2020) heb ik nog nooit iets mee gedaan, op een sopje na.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sjamo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:49:
[...]

Los van het onderhoudscontract hadden we geen andere keuze dan zelf in actie komen toen we een defrost kregen bij 9 graden buiten. Onze filters waren vies.

Hier behoorlijk wat stof, 2 honden en een kat en een vrij kleine woonkamer waarin we met z'n allen leven.

Ik lees het vaker hoor, mensen die nooit hun units schoonmaken, maar wij redden het daar niet mee.
Hoe doe je dat schoonmaken dan

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cqfFalR.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
AMDFreak schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:58:
Ik maak alleen de filters schoon van de binnenunit.
Meestal 1x per maand (in het stookseizoen). Ik merk dat de unit sneller denkt dat hij op temperatuur is, omdat hij minder lucht erdoorheen getrokken krijgt. Zodra de filters schoon gezogen zijn met de stofzuiger, werkt hij veel optimaler.

Mijn buitenunit (bj 2020) heb ik nog nooit iets mee gedaan, op een sopje na.
En zo hoort het. d:)b Je koopt een WP om minder kosten te hebben. Niet meer kosten dan met een HR Ketel. Ik heb ook geen onderhoudscontract voor mijn koelkast waar ook een compressor in zit. 8) Auto heeft 160.000 kilometer gelopen en nog nooit iets gedaan aan de airco. Ja, net als met L/L, luchtfilter vervangen omdat je die niet kan reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Termy schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:34:
[...]

En jij hebt Keep dry aan staan? Hoe koel je? 24/7? Korte periodes overdag? Het zal niet eenduidig zijn maar ik kan iig zeggen dat vorige zomer 24/7 koelen geen goed idee was.
Bij grote hitte 24/7. Net als met verwarmen bij echte koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:01:
[...]

Hoe doe je dat schoonmaken dan

[Afbeelding]
Wat dacht je van een spons met een sopje. En een tuinslang om weg te laten vloeien. Niet hard spuiten.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 10-06-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:07:
[...]

Wat dacht je van een spons met een sopje. En een tuinslang om weg te laten vloeien. Niet hard spuiten.
Ben bang dat dat ding kaapot gaat van binnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JDx schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:09:
[...]

Hij kan ook tegen regen en hagelbuien ;)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:09:
[...]

Nee joh. Schroef hem anders eens open van boven. Dan zie je wat erachter zit,.... niet veel. Kan je eventueel de ventilator gelijk ontdoen van stof. Alles aan onderhoud kan je zelf. Je kan zelfs dat rooster als je het echt eng vindt makkelijk demonteren.

Leef je uit https://www.youtube.com/watch?v=aQH93DxWlJg ;) en https://www.youtube.com/watch?v=JShKwBYEllo

NB: ook het onderhoud aan L/L is tot in den treure besproken. Zoek even verder en het staat zelfs in de TS volgens mij.

[ Voor 45% gewijzigd door MotorBeast op 10-06-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05:16
Zit al een paar dagen de topic te volgen, en ik vroeg mij af hoe jullie de programmering inrichtingen in HS of Homey. Ik gebruik de airco's met Homey en dit werkt perfect qua bediening, dus dit is niet het probleem.

bijvoorbeeld ik schakel de airco's in dvm tig-condities - bijv. opbrengst zonnepanelen, aanwezigheid, en temperatuur binnen / buiten. En vooral op de temperatuur condities loop ik tegen het probleem aan dat het voorkomt dat het in de ochtend buiten rond de 15graden is, en binnen 19/20gr. Dus de airco gaat op verwarmen. Maar een paar uur later gaat het zonnetje goed schijnen en voor je het weet is het binnen 23/24 graden.Waardoor de airco weer in de koelstand gaat. Omdat dit nogal zonde van de energie is, wil ik dit voorkomen..

Wat gebruiken jullie qua condities om dit te voorkomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Holmes schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:30:
bijvoorbeeld ik schakel de airco's in dvm tig-condities - bijv. opbrengst zonnepanelen, aanwezigheid, en temperatuur binnen / buiten. En vooral op de temperatuur condities loop ik tegen het probleem aan dat het voorkomt dat het in de ochtend buiten rond de 15graden is, en binnen 19/20gr. Dus de airco gaat op verwarmen. Maar een paar uur later gaat het zonnetje goed schijnen en voor je het weet is het binnen 23/24 graden.Waardoor de airco weer in de koelstand gaat. Omdat dit nogal zonde van de energie is, wil ik dit voorkomen..

Niks, die auto stand is rommel. Ofwel op verwarmen, ofwel op koelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 10-06-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Slonzo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:36:
[...]

Niks, die auto stand is rommel. Ofwel op verwarmen, ofwel op koelen.
Het is dus een Utopie om te denken dat je dit goed afgestemd kan krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Zit al een paar dagen de topic te volgen, en ik vroeg mij af hoe jullie de programmering inrichtingen in HS of Homey. Ik gebruik de airco's met Homey en dit werkt perfect qua bediening, dus dit is niet het probleem.

Nooit autostand gebruiken, het is hier koelen of verwarmen, wordt de temperatuur overschreden dan gaat de unit uit.

In het tussenseizoen begrens ik de buitenunit met vraagbesturing 40% dan wordt er rustiger gestart en is een langere run mogelijk, bij andere merken heet dat volgensmij de economische modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Holmes schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:43:
Het is dus een Utopie om te denken dat je dit goed afgestemd kan krijgen...
Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Ik heb een paar automations in Home Assistant voor de airco's, vooral voor verwarmen. Ik schakel deze automations handmatig uit na het stookseizoen - dat is een paar keer klikken per jaar dus volstaat. Alternatief zou zijn om de maand te checken (ik hoef hier nooit te verwarmen van mei tot september/oktober) of een switch/select voor verwarmen vs koelen toe te voegen en die te gebruiken als conditie.

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 10-06-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:02
Even snel vraagje. Op onze offerte staan 2 Emura’s van 2,5kw. Ik wilde eigenlijk twee Emura’s van 2kw, maar ze konden 2,5 voor dezelfde prijs leveren.

Tegelijkertijd zie ik nu als buitenunit de 2MXM40N wat volgens mij een 4kw buitenunit is. Deze is dan toch te klein voor de binnenunits mochten ze allebei het volle vermogen vragen? Of is dit een normaal iets en gebruikelijk bij het plaatsen van airco’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:33
Kartmans1 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:43:
Even snel vraagje. Op onze offerte staan 2 Emura’s van 2,5kw. Ik wilde eigenlijk twee Emura’s van 2kw, maar ze konden 2,5 voor dezelfde prijs leveren.

Tegelijkertijd zie ik nu als buitenunit de 2MXM40N wat volgens mij een 4kw buitenunit is. Deze is dan toch te klein voor de binnenunits mochten ze allebei het volle vermogen vragen? Of is dit een normaal iets en gebruikelijk bij het plaatsen van airco’s?
Heb je ook iemand gesproken voor een offerte ? Een gebruikelijke vraag is : gebruik je de airco’s ook tegelijk ? Dat is natuurlijk afhankelijk van waar ze hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:02
pjotter1965 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:03:
[...]

Heb je ook iemand gesproken voor een offerte ? Een gebruikelijke vraag is : gebruik je de airco’s ook tegelijk ? Dat is natuurlijk afhankelijk van waar ze hangen.
Ja heb ik. Ene zal in het kantoor hangen, andere slaapkamer. Dus nee, meeste gevallen zullen ze niet tegelijk aan staan, of maar in bepaalde gevallen (om te koelen), en dan zeker niet de hele dag. Dus is het dan dus prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:16

Tazzios

..

Kartmans1 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:04:
[...]

Ja heb ik. Ene zal in het kantoor hangen, andere slaapkamer. Dus nee, meeste gevallen zullen ze niet tegelijk aan staan, of maar in bepaalde gevallen (om te koelen), en dan zeker niet de hele dag. Dus is het dan dus prima?
Deze is dan toch te klein voor de binnenunits mochten ze allebei het volle vermogen vragen?
Vragen kan altijd het krijgen echter niet maar dat boeit verder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Kartmans1 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:43:

Dan wordt warmte verdeeld over de binnenunits.
2x 2,5 heeft geen nadelige gevolgen op de buitenunit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

In België is er nu ook discussie over het aantal benodigde verwarmingsbronnen in huis:
‘EPC- en EPB-labels schieten doel voorbij’: energiedeskundigen pleiten voor herbronning

Mensen die ruimtes hebben zonder verwarming, worden bijvoorbeeld afgestraft. “Slaapkamers, traphallen of garages worden vaak bewust niet verwarmd. Dit veroorzaakt grote problemen bij het opstellen van energiecertificaten. We worden gedwongen om toch te rekenen met fictieve elektrische verwarming”, schrijven de energiedeskundigen in de open brief.
In dit topic wordt er soms ook geschermd met het bouwbesluit dat stelt dat elke kamer een verwarming zou moeten hebben, maar in recente/gerenoveerde huizen is dat volgens mij gedateerd.

Wij hebben geen gasaansluiting meer waardoor onze radiatoren niet meer gebruikt worden. Met 2 binnenunits hebben we genoeg warmte in het hele huis.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:13
Wie installeert ook zelf?

Heb deze gekocht, *knip* vast goed bedoeld maar is spam

[ Voor 70% gewijzigd door Proton_ op 13-06-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:19
Ik zou wel willen, maar het F-gassen certificaat kost €1800 :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Je zou verwachten dat R290 (propaan) inmiddels meer beschikbaar is in Lucht/lucht. Dan is er geen F-gassen certificaat meer nodig.

Ik keek gisteren nog bij Mitshubishi maar de meeste zijn nog niet met R290

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Indoubt schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:48:
Je zou verwachten dat R290 (propaan) inmiddels meer beschikbaar is in Lucht/lucht. Dan is er geen F-gassen certificaat meer nodig.

Ik keek gisteren nog bij Mitshubishi maar de meeste zijn nog niet met R290
Werkt alleen voor (hele) kleine installaties. Zelfs R32 heeft minimale grottes voor ruimtes door brandgevaar bij lekken en is lastiger schaalbaar naar grotere VRF installaties.

Propaan gaat dat nooit kunnen. Alleen monoblock, single splits en koelkasten zie ik, multi is al teveel vulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 19:31
user109731 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:42:
[...]

Ik heb een paar automations in Home Assistant voor de airco's, vooral voor verwarmen. Ik schakel deze automations handmatig uit na het stookseizoen - dat is een paar keer klikken per jaar dus volstaat. Alternatief zou zijn om de maand te checken (ik hoef hier nooit te verwarmen van mei tot september/oktober) of een switch/select voor verwarmen vs koelen toe te voegen en die te gebruiken als conditie.
Nog geen ervaring, maar het KNMI kan je ook toevoegen in Home Assistant. En die heeft ook een voorspelling met maximum-temperaturen. Dus daar zou je misschien iets mee kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:12:
In België is er nu ook discussie over het aantal benodigde verwarmingsbronnen in huis:

[...]

In dit topic wordt er soms ook geschermd met het bouwbesluit dat stelt dat elke kamer een verwarming zou moeten hebben, maar in recente/gerenoveerde huizen is dat volgens mij gedateerd.

Wij hebben geen gasaansluiting meer waardoor onze radiatoren niet meer gebruikt worden. Met 2 binnenunits hebben we genoeg warmte in het hele huis.
Dat zou toch eens tijd worden! Wat mij betreft kijken ze dan ook eens naar de minimumtemperaturen die gehaald moeten worden. Ik meen 21 graden in het gehele huis bij -10..? Dat is toch absurd.. een norm instellen op een situatie die extreem onwaarschijnlijk is. -10 zal vast eens voorkomen, maar dat je binnen dan ook overal 21 graden wilt halen lijkt me uitgesloten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

w00key schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:53:
[...]

Werkt alleen voor (hele) kleine installaties. Zelfs R32 heeft minimale grottes voor ruimtes door brandgevaar bij lekken en is lastiger schaalbaar naar grotere VRF installaties.

Propaan gaat dat nooit kunnen. Alleen monoblock, single splits en koelkasten zie ik, multi is al teveel vulling.
Ja, de ecodan serie heeft wel R290 maar lucht lucht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
We zijn ook bezig met orientatie voor een airco. Oog is gevallen op de MHI SZX-serie, enerzijds vanwege de prestaties, anderzijds voor de degin binnenunit.

Warmteverliesberekening op bouw-energie.be geeft een netto energiebehoefte van 5,9kW. Hoe moet ik deze gegevens koppelen aan de juiste grootte van de buitenunit?
- model 3,5kW heeft een range voor verwarmen van 0,8 tot 6,8 (gemiddeld 4,3) en bij -10graden een capaciteit van 3,4
- model 5kW heeft een range voor verwarmen van 0,8 tot 8,2 (gemiddeld 6,0) en bij -10graden een capaciteit van 4,5

Woonkamer met hal heeft een totale inhoud van 175 m3. De fabrikanten adviseert daarbij een 6kW buitenuit, maar dat lijkt me zeer overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:00:
[...]

Dat zou toch eens tijd worden! Wat mij betreft kijken ze dan ook eens naar de minimumtemperaturen die gehaald moeten worden. Ik meen 21 graden in het gehele huis bij -10..? Dat is toch absurd.. een norm instellen op een situatie die extreem onwaarschijnlijk is. -10 zal vast eens voorkomen, maar dat je binnen dan ook overal 21 graden wilt halen lijkt me uitgesloten.
Ik meen dat met onderstaand cijfers werd gerekend.
Slaapkamer 18
Gang 18
Woonkamer 22
Keuken 20
Badkamer 24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:07:
[...]

Slaapkamer 18
Gang 18
Woonkamer 22
Keuken 20
Badkamer 24
Dat kan men ook in perspectief zetten:
Ook als buiten de stenen uit de grond vriezen, zitten we liefst in t-shirt televisie te kijken. Het dragen van lichte kleding tijdens de winter wordt tegenwoordig als een mensenrecht beschouwd, terwijl het natuurlijk een zeer recent fenomeen is - een gevolg van goedkope fossiele brandstoffen en de daaruit voortgesproten centrale verwarming.

Een Nederlands onderzoek uit 1997 geeft wel een stukje bewijs. Het stelt een stijging vast van de gemiddelde stooktemperatuur van 1 graad Celsius op slechts acht jaar tijd: tussen 1984 en 1992 steeg de kamertemperatuur in de Nederlandse huishoudens van 20 naar 21 graden Celsius.

Wie de thermostaat verlaagt van 22 graden naar 18 graden bespaart tot 35 procent energie. En andersom natuurlijk. Bij een kamertemperatuur van 25 graden wordt maar liefst tot 60 procent meer energie verstookt dan bij een kamertemperatuur van 20 graden. In de wetenschap (voor het uitvoeren van experimenten) wordt kamertemperatuur gedefinieerd als zijnde tussen de 18 en 25 graden - maar tussen deze twee extremen zit dus een enorm verschil in energieverbruik.
Steeds meer mensen zitten een hele dag binnen, zowel thuis als op het werk, zonder te bewegen. Verplaatsingen gebeuren ook vaak met een verwarmde auto. Dat zijn allemaal redenen waarom men kouwelijker wordt en de kamertemperatuur omhoog gaat.

En dan is er nog dit: https://www.lowtechmagazi...urzame-investeringen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
mr_evil08 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:07:
[...]

Slaapkamer 18
Gang 18
Woonkamer 22
Keuken 20
Badkamer 24
En dan nog...
Om te slapen hoeft mijn slaapkamer echt niet meer dan een graad of 15 te zijn, maw de verwarming staat er normaal altijd uit.
Maar als je dan studenten hebt die in een kerstvakantie moeten studeren gedurende een paar weken, dan willen die de 20 graden wel halen, en ook als een slaapkamer nadien gebruikt wordt als homeoffice, dan is 18° voor mij gewoon te koud.

Toen mijn huis gebouwd werd in 1996 werd er voor slaapkamers nog gerekend met 16°C, en daarom staat er nu een airco in mijn homeoffice, en toen mijn studenten thuis studeerden moest de CV temperatuur in die periodes wel goed hoog staan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:33
TweakersOnly schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:03:
We zijn ook bezig met orientatie voor een airco. Oog is gevallen op de MHI SZX-serie, enerzijds vanwege de prestaties, anderzijds voor de degin binnenunit.

Warmteverliesberekening op bouw-energie.be geeft een netto energiebehoefte van 5,9kW. Hoe moet ik deze gegevens koppelen aan de juiste grootte van de buitenunit?
- model 3,5kW heeft een range voor verwarmen van 0,8 tot 6,8 (gemiddeld 4,3) en bij -10graden een capaciteit van 3,4
- model 5kW heeft een range voor verwarmen van 0,8 tot 8,2 (gemiddeld 6,0) en bij -10graden een capaciteit van 4,5

Woonkamer met hal heeft een totale inhoud van 175 m3. De fabrikanten adviseert daarbij een 6kW buitenuit, maar dat lijkt me zeer overkill.
Voornamelijk bedoeld voor verwarmen ?
Indien ik opnieuw de keuze moest maken, zou ik kiezen voor vloermodellen…..
( wandmodel > koude voeten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Nu online
pjotter1965 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Beide, zowel verwarmen in de winter als koelen in de zomer. Vloermodel airco en een “lelijke” witte binnenunit zijn uitgesloten, geen goedkeuring van de vrouw. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:51

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

oops

[ Voor 97% gewijzigd door vdr01 op 13-06-2024 20:06 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44
TweakersOnly schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:09:
[...]

Beide, zowel verwarmen in de winter als koelen in de zomer. Vloermodel airco en een “lelijke” witte binnenunit zijn uitgesloten, geen goedkeuring van de vrouw. 😊
Haha, hier hetzelfde. Dikke veto op het vloermodel. Ik heb me er bij neergelegd dat ik geen reet te vertellen heb 😂. Bij ons hangt nu de ZSX-BW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:47
Ooit gedacht aan het spuiten van de kappen? Hier gedaan en de vrouw des huizes vind het top. Alles in de kleur van de muur. Het valt sommige bezoekers niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007

Ik heb een homey, maar nog geen airco. Hoe ik het in eerste instantie zou aanvliegen is met een variabele ja/nee.

Bijvoorbeeld een variabele die op "ja" gaat, zodra het >22 graden wordt en die om bijvoorbeeld 10:00 de dag erna weer gereset wordt. Je kunt evt nog een tweede variabele gebruiken die triggert op een dalende temperatuur, zodat je weet of de airco is aangesprongen de vorige dag.

Wanneer de temperatuur de vorige dag boven 22 graden is gekomen, of wanneer de airco heeft gekoeld, hoeft die vandaag niet te verwarmen (komt zeer zelden voor hier in Nederland dat je de ene dag moet stoken en de volgende dag moet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Nu online
Rijo038 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:34:
[...]

Haha, hier hetzelfde. Dikke veto op het vloermodel. Ik heb me er bij neergelegd dat ik geen reet te vertellen heb 😂. Bij ons hangt nu de ZSX-BW.
hoe groot is je woonkamer en welke capaciteit binnenunit/buitenunit heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44
TweakersOnly schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:11:
[...]
hoe groot is je woonkamer en welke capaciteit binnenunit/buitenunit heb je?
De woonkamer/keuken is ongeveer 115m3, bouwjaar ‘58, na geisoleerde spouw en houten vloeren van onder tot boven. Die verwarmen wij met een 3.5kW zsx. Komend stookseizoen gaan we meemaken of hij het alleen af kan. We gebruiken hem sinds maart dit jaar, dus nog geen echte koude gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:37
w00key schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:53:
[...]

Huh, als ik R32 zoek of het brandbaar is dan geven alle websites aan dat het niet brandbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Zackito schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:09:
[...]

Huh, als ik R32 zoek of het brandbaar is dan geven alle websites aan dat het niet brandbaar is?
eerste de beste google hit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGivVTA7GA1Zjk_SSauwql5tVDc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9i91gYn8g6bbFC81p0TPciCn.png?f=user_large

https://www.gasco.nl/17670/web/files/document/4/5/45314.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
pjotter1965 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Goede sloffen doen wonderen :D Goede vloerisolatie KAN helpen maar geen garantie.

Vloermodel zou hier lastig zijn want je moet wel vrije uitblaas hebben dan, en dat heb ik nergens. Een wandunit kan mooi over dingen heenblazen wat met een vloermodel lastiger is. Dus hier hebben we nu 1 wandmodel, en misschien komen er nog een aantal bij....
Tommie12 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:10:
[...]

En dan nog...
Om te slapen hoeft mijn slaapkamer echt niet meer dan een graad of 15 te zijn, maw de verwarming staat er normaal altijd uit.
Maar als je dan studenten hebt die in een kerstvakantie moeten studeren gedurende een paar weken, dan willen die de 20 graden wel halen, en ook als een slaapkamer nadien gebruikt wordt als homeoffice, dan is 18° voor mij gewoon te koud.

Toen mijn huis gebouwd werd in 1996 werd er voor slaapkamers nog gerekend met 16°C, en daarom staat er nu een airco in mijn homeoffice, en toen mijn studenten thuis studeerden moest de CV temperatuur in die periodes wel goed hoog staan.
Wij verwarmen de slaapkamers sinds we de airco hebben niet meer. Maar hebben dat toen het een paar dag ECHT koud was, wel gedaan met de CV. Maar dat was 3 dagen. Ik had ook een paar elektrische kacheltjes kunnen neerzetten om boven de 16 te blijven (blijf liever boven 16 ivm dauwpunt. liever wat marge).En heel goed is het niet geisoleerd (jaren 70, dus prima maar geen nieuwbouw-waardes).

Twijfelen nu dus tussen:
  1. Alleen de zolder nog een airco (want is onze bioscoop/kantoor) aangezien de slaapkamers zo eigenlijk prima kunnen)
  2. op alle slaapkamers + badkamer + zolder nog een airco voor verwarmen/koelen. Dan wil ik eigenlijk een duct-systeem in een verlaagd plafond op de overloop. De ducts kunnen dan naar alle kamers. of het duct-systeem op zolder, maar das minder handig met de ducts. met normale wandunits zit ik met opvoerpompjes te kloten door de indeling van het huis
Optie 2 is niet extreem duur, maar optie 1 heb ik geen idee van wat dat kost omdat daar heel weinig info over is.

Maar met een dekentje in de winter + polyester "thuiswerkkleding" (aka huispak) , en een ventilator in de zomer is het nog prima uit te houden op zolder.

Voor de slaapkamers hebben we elektrische dekens die we (op afstand, lui) aanzetten als wij of de kinderen bijna op bed gaan. Dan stappen ze in een warm bedje en die dekens gaan vanzelf (hardwarematig) uit. Kosten zijn nihil van die dingen.

Enige is uit bed stappen is wel lastiger in de winter :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Rijo038 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:55:
[...]

De woonkamer/keuken is ongeveer 115m3, bouwjaar ‘58, na geisoleerde spouw en houten vloeren van onder tot boven. Die verwarmen wij met een 3.5kW zsx. Komend stookseizoen gaan we meemaken of hij het alleen af kan. We gebruiken hem sinds maart dit jaar, dus nog geen echte koude gehad
Komend stookseizoen? Mijn vrouw had het afgelopen week koud. 20,5 graden binnen en vochtig. Heb gewoon de unit aangezet en opgestookt naar 22 graden. _O- Eindelijk zomergevoel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
Ik zie het, mijn google resultaten laten dus zien dat het niet brandbaar is :o

https://www.woud-energiea...20en%20warmtepompsystemen.

https://www.climamarket.e...-alles-wat-je-moet-weten/

Chatgpt geeft ook aan dat het gas brandbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Zackito schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:36:
[...]

Ik heb je links even snel gescant en zie idd niets over brandbaarheid.

MSDS is het enige wat telt ;) zelfs LLM's tellen niet.

ps. refereert chatgpt naar een bron? ben benieuwd of dat dan een MSDS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
MotorBeast schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Komend stookseizoen? Mijn vrouw had het afgelopen week koud. 20,5 graden binnen en vochtig. Heb gewoon de unit aangezet en opgestookt naar 22 graden. _O- Eindelijk zomergevoel. :+
Hier staat die ook weer aan sinds vandaag :+ exact hetzelfde scenario _O-
Voordeel van een klein verschil tussen binnen en buiten: binnen 15 minuten was het 23 graden _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Zackito schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:36:
[...]

Google's algoritme gaat dus niet enkel politieke voorkeur voorschotelen, maar ook gewenste wetenschappelijke info :+
"Oh je hoopt dat het niet brandbaar is? dan laat ik wel bronnen zien waar dat niet in staat" _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Zackito schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:09:
[...]

Bij de binnenunit van MHI staat dat ze op zowel R32 als R410A kunnen afhankelijk van de buitenunit.

Opvallend is dat ze bij de installatie bij R32 aangeven dat de binnenunit gesoldeerd moet worden en er een minimale inhoud van de ruimte moet zijn zodat het niet kan ontsteken bij lekkage. Dus met een voldoende grote ruimte is er te weinig gas om te kunnen ontbranden. In dat opzicht is het dan niet brandbaar. Maar het gas zelf is wel brandbaar

Ik heb ook een R410a buitenunits. Dit gas is dus niet brandbaar en staat erbij dat de binnenunit met flairs aangesloten mag worden en is er geen minimale inhoud van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
Waah schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:08:
[...]

Google's algoritme gaat dus niet enkel politieke voorkeur voorschotelen, maar ook gewenste wetenschappelijke info :+
"Oh je hoopt dat het niet brandbaar is? dan laat ik wel bronnen zien waar dat niet in staat" _O-
Mijn google resultaten vallen laatste tijd sowieso erg tegen. Wellicht vanwege adblocker en dat ik geen google account wil gebruiken. Chatgpt geeft me vaker het antwoord wat ik zoek met onderbouwing dus ik overweeg om niet meer op forums te gaan zoeken maar gewoon aan chatgpt te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
LA-384 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:08:
[...]

Ik heb een homey, maar nog geen airco. Hoe ik het in eerste instantie zou aanvliegen is met een variabele ja/nee.
Ja ben hier ondertussen wel verder mee. Gebruik variable "koelen" en "verwarmen" gekoppeld aan de buitentemperatuur, werkt opzich prima. Daarna een variabele "geblokkeerd" zodra de airco uitgaat wordt het voor minimaal 1 uur geblokkeerd dat het weer aan kan gaan, maximaal 4 uur. De duur van de blokkering wordt minder door de hoeveelheid zonne-energie wat binnenkomt en de buitentemperatuur, werkt opzich ook wel goed. En daarnaast heb ik een Button+ op de muur hangen waarmee ik nu de airco's kan bedienen, daarmee ook genoeg vrijheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wij hebben sind eind vorig jaar een LG 3,5kw airco hangen.
De s12et als ik me niet vergis.

Nu valt mij vandaag ineens op dat het ding sinds 16:30 ineens continu 50watt verbruikt.
Ik hoor binnen en buiten niks dus waar blijft dat vermogen.
Ik heb hem even aan gezet op koelen wat hij ook prima deed.
Daarna weer uit het stroomverbruik was even 0 watt maar een kort tijdje later staat hij weer 50watt op te nemen.
Ik heb nog een hoeveelheid dagen terug gekeken maar ik kan dit fenomeen in de historie ook nergens terug vinden.
Voor nu de prik maar even van die groep af gehaald morgen maar even op onderzoek uit.

Maar heeft er hier iemand alvast een suggestie waar het in te zoeken?

Screenshotje van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAjhyWlixcYp4fKpgw8ZBEha-8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rf8m8lkm8Sx5o0f58QVl56fK.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Wat is de buitentemperatuur bij jou? Mogelijk carterverwarming? Maar dat zou je in juni toch niet verwachten eerlijk gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ThinkPad schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:28:
Wat is de buitentemperatuur bij jou? Mogelijk carterverwarming? Maar dat zou je in juni toch niet verwachten eerlijk gezegd :)
Dat was ook mijn eerste ingeving, maar die doet maar 15 watt volgens mij.
En zou nu ook niet moeten werken maar zou door een defect wel aan kunnen gaan.
Maar dat strookt ook al niet met het opgenomen vermogen.

Morgen maar eens op onderzoek uit. Met 50watt moet er iets warm worden zou je zeggen..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:00:
Wij hebben sind eind vorig jaar een LG 3,5kw airco hangen.
De s12et als ik me niet vergis.

Nu valt mij vandaag ineens op dat het ding sinds 16:30 ineens continu 50watt verbruikt.
Ik hoor binnen en buiten niks dus waar blijft dat vermogen.
Ik heb hem even aan gezet op koelen wat hij ook prima deed.
Daarna weer uit het stroomverbruik was even 0 watt maar een kort tijdje later staat hij weer 50watt op te nemen.
Ik heb nog een hoeveelheid dagen terug gekeken maar ik kan dit fenomeen in de historie ook nergens terug vinden.
Voor nu de prik maar even van die groep af gehaald morgen maar even op onderzoek uit.

Maar heeft er hier iemand alvast een suggestie waar het in te zoeken?

Screenshotje van vandaag.
[Afbeelding]
Heb dezelfde airco en als ie standby gaat omdat ie z'n warrmte of kou niet kwijt kan omdat de binnentemperatuur ruim boven de 2 graden setpoint gaat dan doet ie hier hetzelfde.

Fan binnen gaat uit, klep gaat bijna dicht staan en er brand een ijs icoontje op de binnenunit langs de temperatuur.

Binnenunit spint af en toe op om een temperatuurmeting te doen en indien nodig begint ie weer en anders blijft ie in standby.

Gebruik is mij dan ook 50watt. Waarschijnlijk om de compressor en leidingen op temperatuur te houden zodat ie gelijk verder kan als er weer koude of warmte vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
bgrr schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:50:
[...]

Heb dezelfde airco en als ie standby gaat omdat ie z'n warrmte of kou niet kwijt kan omdat de binnentemperatuur ruim boven de 2 graden setpoint gaat dan doet ie hier hetzelfde.

Fan binnen gaat uit, klep gaat bijna dicht staan en er brand een ijs icoontje op de binnenunit langs de temperatuur.

Binnenunit spint af en toe op om een temperatuurmeting te doen en indien nodig begint ie weer en anders blijft ie in standby.

Gebruik is mij dan ook 50watt. Waarschijnlijk om de compressor en leidingen op temperatuur te houden zodat ie gelijk verder kan als er weer koude of warmte vraag is.
Ja klopt als hij aan staat en onder zijn modulatiepunt komt gaat hij een soort van stand-by. (Pendelen)

Maar in dit geval staat hij gewoon uit.

Er brand niks, je hoort niks en er is ook verder geen enkel teken van leven.
Toen ik hem aan zette op koelen deed hij het ook prima verder, geen foutmelding te bekennen.

Maar hij stond al dagen uit en ineens vandaag begint hij stroom te verbruiken.

De eerste vraag was hier dan ook wie heeft er met zijn tengels aan de airco gezeten, de kroost wist van niks en de wederhelft ook niet..
Dus ik naar boven maar hij stond gewoon nog uit...

Morgen maar even zien, voor hetzelfde geld is het gewoon de Homewizard meter die een foute waarde geeft.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nou vandaag de prik er weer op gezet.
De Homewizard app op nu.
Ik zag na inschakelen en online komen van de hw meter eerst een blokje negatief 50 watt dus terugleveren toen een positief blokje 50 watt.

De airco neemt sindsdien als hij uit staat 0 watt.

Ik ga er voorlopig dan maar vanuit dat het een hikje in de hw meter was.
Alles functioneert verder prima dus we kijken het maar even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cnorretje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-10-2024
Voor woonkamer met open keuken, totaal oppervlakte 72 m2 inhoud 177 m3, wil ik een airco plaatsen.

Gezien de reviews is de voorkeur voor een MHI ZSX airco, Zowel de 5kw als de 6kw versie kunnen terug moduleren tot 0,6 kW voor verwarmen en 1,0 kW voor koelen.

Wat ruimte betreft zit ik net op de grens:
5kW versie is geschikt tot 175 m3 inhoud
6kW versie is geschikt tot 210 m3 inhoud

Omdat beide versies even ver kunnen terug moduleren, lijkt mij de 6kW variant beter. In de koude winter en warme zomers heb je extra capaciteit terwijl in de rustige periodes de airco op een laag pitje alles op temperatuur kan houden.

Tusen beide modellen zit een prijsverschil van ongeveer 70 euro.

kan ik dit geval beter kiezen voor de 6kW versie of de 5kW versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Cnorretje Die vermogens in relatie tot kuubs kan je niet zo stellen. Ik kan met 5kW zo'n 300m3 warm houden = mijn hele huis. Je moet het berekenen in relatie tot je warmteverlies, zie TS. En dan moet je bekijken hoeveel vermogen bij -5 of extreem -10 een unit nog levert als je met vorst ook wil verwarmen. Dat lage pitje draaien ligt dus ook aan je warmteverlies en/of je 24/7 gaat verwarmen. Laag pitje draaien gaat je sowieso niet lukken bij forse koude en adhoc stoken bij forse koude buiten. Daarom verwarm ik 24/7 onder de 5 graden buiten.

Koelen alleen heb je sowieso fors veel minder nodig.

[ Voor 32% gewijzigd door MotorBeast op 18-06-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Het verschil tussen beide units zit waarschijnlijk alleen in de aansturing. Ik zou de versie nemen die het beste bij je wensen past. De 6 kW kan even ver terug als de 5 kW, maar blaast op de meeste standen wel iets harder en maakt iets meer geluid (ook buiten). Bij het starten gaan veel units even maximaal om vervolgens terug te regelen. Ik zou zelf niet te snel voor een zwaarder model kiezen. Ook omdat de zwaardere unit gemiddeld gezien wat onzuiniger is en (voor mijn gevoel) misschien wat zwaarder belast wordt en daardoor mogelijk iets harder slijt.
Beide units zullen de woonkamer/keuken wel warm krijgen, maar omdat het een grote ruimte is moet de unit wel hard blazen als hij aan een van de uiteinden hangt. Ik denk dat twee binnenunits misschien beter zullen zijn. Of de unit moet in het midden hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Het hangt ook van je warmteverlies af. 6 kW is behoorlijk veel.

[ Voor 88% gewijzigd door Martin7182 op 18-06-2024 12:11 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic