Goede sloffen doen wonderen

Goede vloerisolatie KAN helpen maar geen garantie.
Vloermodel zou hier lastig zijn want je moet wel vrije uitblaas hebben dan, en dat heb ik nergens. Een wandunit kan mooi over dingen heenblazen wat met een vloermodel lastiger is. Dus hier hebben we nu 1 wandmodel, en misschien komen er nog een aantal bij....
Tommie12 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:10:
[...]
En dan nog...
Om te slapen hoeft mijn slaapkamer echt niet meer dan een graad of 15 te zijn, maw de verwarming staat er normaal altijd uit.
Maar als je dan studenten hebt die in een kerstvakantie moeten studeren gedurende een paar weken, dan willen die de 20 graden wel halen, en ook als een slaapkamer nadien gebruikt wordt als homeoffice, dan is 18° voor mij gewoon te koud.
Toen mijn huis gebouwd werd in 1996 werd er voor slaapkamers nog gerekend met 16°C, en daarom staat er nu een airco in mijn homeoffice, en toen mijn studenten thuis studeerden moest de CV temperatuur in die periodes wel goed hoog staan.
Wij verwarmen de slaapkamers sinds we de airco hebben niet meer. Maar hebben dat toen het een paar dag ECHT koud was, wel gedaan met de CV. Maar dat was 3 dagen. Ik had ook een paar elektrische kacheltjes kunnen neerzetten om boven de 16 te blijven (blijf liever boven 16 ivm dauwpunt. liever wat marge).En heel goed is het niet geisoleerd (jaren 70, dus prima maar geen nieuwbouw-waardes).
Twijfelen nu dus tussen:
- Alleen de zolder nog een airco (want is onze bioscoop/kantoor) aangezien de slaapkamers zo eigenlijk prima kunnen)
- op alle slaapkamers + badkamer + zolder nog een airco voor verwarmen/koelen. Dan wil ik eigenlijk een duct-systeem in een verlaagd plafond op de overloop. De ducts kunnen dan naar alle kamers. of het duct-systeem op zolder, maar das minder handig met de ducts. met normale wandunits zit ik met opvoerpompjes te kloten door de indeling van het huis
Optie 2 is niet extreem duur, maar optie 1 heb ik geen idee van wat dat kost omdat daar heel weinig info over is.
Maar met een dekentje in de winter + polyester "thuiswerkkleding" (aka huispak) , en een ventilator in de zomer is het nog prima uit te houden op zolder.
Voor de slaapkamers hebben we elektrische dekens die we (op afstand, lui) aanzetten als wij of de kinderen bijna op bed gaan. Dan stappen ze in een warm bedje en die dekens gaan vanzelf (hardwarematig) uit. Kosten zijn nihil van die dingen.
Enige is uit bed stappen is wel lastiger in de winter