Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:47
@Cnorretje gebruik je het vooral voor verwarmen of koelen? Voor verwarmen kan je vermogen berekenen met warmteverliesberekening, voor koelen kan dat niet.

Ik ben niet van mening dat koelen veel minder vermogen kost, sterker nog, afhankelijk van zon en temperatuur buiten heeft de 5.3 kW multi hier moeite soms. Afgelopen week heeft die hard gewerkt toen het warm en vochtig was (veel was), 800W stroom x ~7 EER. Wel op 150 m2, triple split, maar het is niet minder werk dan verwarmen.

Maar 5 of 6 kW, dat moet genoeg zijn voor 1 verdieping. Je moet alleen echt niet voor een 3.5 kW gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:10
w00key schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:41:
@Cnorretje gebruik je het vooral voor verwarmen of koelen? Voor verwarmen kan je vermogen berekenen met warmteverliesberekening, voor koelen kan dat niet.

Ik ben niet van mening dat koelen veel minder vermogen kost, sterker nog, afhankelijk van zon en temperatuur buiten heeft de 5.3 kW multi hier moeite soms. Afgelopen week heeft die hard gewerkt toen het warm en vochtig was (veel was), 800W stroom x ~7 EER. Wel op 150 m2, triple split, maar het is niet minder werk dan verwarmen.
Bleef hij voor langere tijd op 800W draaien? Hier moduleert hij bij koelen altijd erg snel terug, zelfs als het buiten relatief warm is (veel sneller dan bij verwarmen als het buiten relatief koud is). Nu speelt het natuurijk ook mee dat we hier flink geïnvesteerd hebben in zonwering waardoor het in de basis vaak al relatief koel blijft. In onze situatie is het dus echter zo dat verwarmen in de regel aanzienlijk meer vermogen vraagt dan koelen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MiBe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:11:
[...]

Bleef hij voor langere tijd op 800W draaien? Hier moduleert hij bij koelen altijd erg snel terug, zelfs als het buiten relatief warm is (veel sneller dan bij verwarmen als het buiten relatief koud is). Nu speelt het natuurijk ook mee dat we hier flink geïnvesteerd hebben in zonwering waardoor het in de basis vaak al relatief koel blijft. In onze situatie is het dus echter zo dat verwarmen in de regel aanzienlijk meer vermogen vraagt dan koelen.
Ligt eraan. 1 kamer, ja, hele nacht is dan 0.7 kW en pendelt tussen 0 en 200W, maar wel na ~1 kWh "voorkoelen". ~100m2 aan kamers en gangen, nee. Zodra hij zachter draait of je de airco uit zet gaat zie je het gelijk aan de temperatuur loggers, dan schiet luchttemperatuur terug naar beton/massa temperatuur, hij kan heel constant en uren lang veel vermogen vragen.

Als je echt haast hebt kan je meer verbruiken ook, op Jet mode gaat naar de 2 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPEn2UBOLnfd1V-sOPPXrl7gEWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TClHbpuELsW9ps1bCb8D1ac5.png?f=fotoalbum_large

1 (flinke) kamer op de 2e verdieping, deur dicht. Van links naar rechts:

Even snel koelen, dan kan die zo uit. ~1 kW.
Uit. Hm wordt toch snel weer warm.

Laat hem maar draaien dan, op 21.5° en low fan. Begint hoog en toert terug naar minimum / pendelmodus, maar niet hinderlijk itt verwarmen.

Midden in de nacht, nou zou het wel klaar zijn toch.

Nee warmt toch op. Lekker aanlaten maar.

Uit - en temperatuur stabiliseert op massa/beton temperatuur van ~22 ondanks 12 uur lang koel houden en geen zon (west).

Even snel op max koelen naar 18 heeft maar beperkt effect als je ongeïsoleerde draagmuren deel met de buren. Midden in de zomer is het nog erger, nu is het nog niet eens zo erg opgewarmd.

Met deuren open trekt alle kou naar beneden en hitte naar boven en kan deze unit onbeperkt zijn gang gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 18-06-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
MiBe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:11:
[...]

Lijkt me ook vrij normaal wat je stelt.. Of je van 30 graden buiten naar 23 binnen moet is verschil van 7 graden of van -5 buiten naar 20 graden binnen is verschil van 25 graden. Koelen verbruikte ik in de hete zomers afgelopen jaren zo'n 300kWh voor de hele woning. Verwarmen 4 a 5 keer zoveel. Voor koelen kan ik met de allerkleinste units uit als ik ze alleen daarvoor zou kopen.

Zonder zonwering of in mijn geval warmtewerend glas op zuid blijft het dweilen met de kraan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cnorretje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-10-2024
MotorBeast schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:59:
@Cnorretje Die vermogens in relatie tot kuubs kan je niet zo stellen. Ik kan met 5kW zo'n 300m3 warm houden = mijn hele huis. Je moet het berekenen in relatie tot je warmteverlies, zie TS. En dan moet je bekijken hoeveel vermogen bij -5 of extreem -10 een unit nog levert als je met vorst ook wil verwarmen. Dat lage pitje draaien ligt dus ook aan je warmteverlies en/of je 24/7 gaat verwarmen. Laag pitje draaien gaat je sowieso niet lukken bij forse koude en adhoc stoken bij forse koude buiten. Daarom verwarm ik 24/7 onder de 5 graden buiten.

Koelen alleen heb je sowieso fors veel minder nodig.
Bedankt voor de informatie. Ik heb de warmteverliesberekening zo goed als mogelijk ingevuld en kom op een verwarmingsvraag van ongeveer 5,2 kW.

Daarmee zou ik genoeg hebben aan de 50ZSX, die 6kW warmte kan leveren (tussen 0,6 en 8,2 kW). Bij -10 graden levert deze unit maar 4,5 kW warmte, terwijl zijn grotere broer 60ZSX dan nog 5,2 kW warmte levert.

De buitenunits zijn wat geluidsniveau betreft gelijk, 51/42 dbA.
Bij de 5kW airco is de binnenunit 44 dbA, bij de 6kW airco is de binnenunit 48 dbA, Dat is dus wel een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Cnorretje schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Bedankt voor de informatie. Ik heb de warmteverliesberekening zo goed als mogelijk ingevuld en kom op een verwarmingsvraag van ongeveer 5,2 kW.

Daarmee zou ik genoeg hebben aan de 50ZSX, die 6kW warmte kan leveren (tussen 0,6 en 8,2 kW). Bij -10 graden levert deze unit maar 4,5 kW warmte, terwijl zijn grotere broer 60ZSX dan nog 5,2 kW warmte levert.

De buitenunits zijn wat geluidsniveau betreft gelijk, 51/42 dbA.
Bij de 5kW airco is de binnenunit 44 dbA, bij de 6kW airco is de binnenunit 48 dbA, Dat is dus wel een stuk meer.
Bij echte koude ook gewoon 24/7 de zaak laten draaien en dan heb je met die 5 totaal geen problemen. Hij draait dan ook lekker constant en rustig, zowel binnen als buiten. -10 is het toch zelden en als het al is, is het in de nacht. Echte winters kennen we niet meer ...... helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:08
Heb een offerte van een aircobedrijfje voor 2x 3.5kW Daikin Sensira (type FTXF35E5V1B) voor 1850 per stuk (incl installatie).

Eerder hadden we het over een Mitsubishi Heavy Industries (volgens mij SRK/SRC25, in ieder geval 2.5kW), maar hij zei dat hij de Daikins voordelig had ingekocht en we zo dus 3.5kW konden krijgen voor de prijs van 2.5 bij de Mitsubishi.

Nu zijn de kamers vrij klein, 26m3 en 21m3, dus volgens mij is 2.5kW ook al ruim voldoende. De Mitsubishi is zo'n 3-4 dB stiller in theorie.

Vind het lastig om te zien of er verder nou echt veel verschil zit tussen Mitsubishi en Daikin. Is er een goede reden om voor de Daikin te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:36
city17 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:15:
Is er een goede reden om voor de Daikin te gaan?
Nee. Daikin is niet beter dan MHI. Allebei uitstekend. Als je vooral wil koelen, zou ik niet teveel vermogen willen, tenzij ze tot hetzelfde lage vermogen kunnen terugmoduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:08
Naafkap schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:19:
[...]

Nee. Daikin is niet beter dan MHI. Allebei uitstekend. Als je vooral wil koelen, zou ik niet teveel vermogen willen, tenzij ze tot hetzelfde lage vermogen kunnen terugmoduleren.
De Daikin kan tot 1.3 kW koelen minimaal, en de MHI tot 0.9kW. Maakt dat in de praktijk veel verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:07
city17 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:29:
[...]

De Daikin kan tot 1.3 kW koelen minimaal, en de MHI tot 0.9kW. Maakt dat in de praktijk veel verschil?
De Daikin zal eerder gaan pendelen dan de MHI, als de MHI in de lage standen stiller is zou ik voor MHI gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciperen
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Na veel te hebben ingelezen o.a. op dit forum, ben met een projectje begonnen om uiteindelijk een kanaalunit te plaatsen voor onze bovenverdieping. Het zal de hoofdverwarming worden dus dat is mijn inziens belangrijker dan de koelspecs.
Ik weet dat kanaalunits hier niet de meest voorkomende zijn, maar de vraag is niet specifiek hierop bedoelt.

Na o.a. het berekenen van de benodigde statische druk en een hoop ander uitzoekwerk, heb ik twee keuzes over:
Daikin FBA60A9 + RXM-60R + BRC1H52W remote
MHI FDUM60VH + SRC60ZSX-W1 + RC-EX3A remote

Voornaamste verschil is tussen beide is dat de MHI een lager minimaal vermogen heeft (vooral bij verwarmen, bij koelen is het verschil minder groot).
De SCOP van de MHI is iets hoger, 4,37 om 4,01.
Externe statische druk van Daikin is max 150 Pa, MHI 100 Pa. Volgens mijn calculatie zal die ongeveer 70-75 Pa zijn, afhankelijk van de uiteindelijk gekozen wervelroosters. Bij beide dus voldoende.
Als laatste is de MHI een €200 goedkoper. Ik neig naar de MHI maar wil graag weten of ik iets over het hoofd zie.

Vermogen verwarmen Min/Nom/Max
Daikin 1,7 / 7 / 7,5
MHI 0,6 / 6,7 / 7,1

Vermogen koelen Min/Nom/Max
Daikin 1,7 / 5,7 / 6,5
MHI 1,1 / 5,6 / 6,3

Mijn vragen:
- Hoe vaak komt het in de praktijk voor dat er tot het minimale terug gemoduleerd wordt tijdens bedrijf?
- Is er een groot verschil tussen bediening/instelmogelijkheden tussen de twee merken?
- Verschil in benodigd onderhoud tussen beide modellen/merken?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

ciperen schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:24:

- Hoe vaak komt het in de praktijk voor dat er tot het minimale terug gemoduleerd wordt tijdens bedrijf?
Vaak vooral als je 's nacht en als waar je niet bent temperatuur verlaagd. Wat prima werkt bij een kanaalairco tegen lage kosten. Zelfs 600 watt is nog een hoop warmte , ook in een milde winter.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:41
Wij zijn bezig te bedenken of en hoe onze woning te verwarmen met L/L, en heb een aantal vragen over (in dit stadium) capaciteit en plaatsing. Ik heb een apart topic aangemaakt:

Advies gevraagd bij aanleg L/L warmtepomp in jaren '70 huis

Alvast zeer bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:20
ciperen schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:24:
[...]

[...]
Vaak

Wanneer het systeem niet genoeg terug kan moduleren dan zal het gaan pendelen. Pendelen is wanneer het systeem voor een tijdje uit gaat en daarna weer voor een tijdje aan. Dit verlaagt in de eerste plaats het comfort en in de tweede plaats zorgt het starten en stoppen voor ietsjes meer slijtage. Doorgaans zijn we op in dit forum fan van een zo laag mogelijk minimaal vermogen.

[ Voor 44% gewijzigd door FrankHe op 22-06-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:32
digifun schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:55:
[...]

Vaak vooral als je 's nacht en als waar je niet bent temperatuur verlaagd. Wat prima werkt bij een kanaalairco tegen lage kosten. Zelfs 600 watt is nog een hoop warmte , ook in een milde winter.
Een kanaalairco heeft lager redement waardoor dit prima kan, je verwarmd daarmee indirect een groter oppervlakte tegenover unit,s in betreffende ruimte.

Is wel mooi spul hoor en als je het kwijt kan in huis zeker doen, bij een doorsnee huis resulteert het in overal koofjes door het huis.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 22-06-2024 12:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:02:
[...]

Een kanaalairco heeft lager redement waardoor dit prima kan, je verwarmd daarmee indirect een groter oppervlakte tegenover unit,s in betreffende ruimte.
Een scop van 4.37 voor een 6 kwh unit is een normaal rendement.
Waarom zal een lager rendement zorgen voor het verwarmen van een groter oppervlakte ?
Is wel mooi spul hoor en als je het kwijt kan in huis zeker doen, bij een doorsnee huis resulteert het in overal koofjes door het huis.
Overal koofjes is wel heel erg overdreven dramatisch gesteld in de praktijk zal dat niet zo zijn.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
Ik ben mij aan het verdiepen in een multi split airco. En lees overal dat je 60-65 mm per binnenuit nodig hebt voor een boorgat. Als je 4 binnen-units hebt moet je dan dit gat x 4 doen of kun je ook af met een kleiner gat? Om nu 4 gaten door de muur te boren is ook zo wat en minder mooi.

Hoe heeft jullie installateur dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 18:10
hydex schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:32:
Ik ben mij aan het verdiepen in een multi split airco. En lees overal dat je 60-65 mm per binnenuit nodig hebt voor een boorgat. Als je 4 binnen-units hebt moet je dan dit gat x 4 doen of kun je ook af met een kleiner gat? Om nu 4 gaten door de muur te boren is ook zo wat en minder mooi.

Hoe heeft jullie installateur dat opgelost?
Je hebt dan 4 sets koelleidingen naar je buitenunit lopen. Je zult dus een gat hebben waar dit doorheen past. Een gat van 6cm heeft daar de ruimte niet voor. Moeten ze wel allemaal op dezelfde plek door de muur in jouw situatie?
Alle multi-splits die ik in het wild ben tegengekomen hebben de koelleidingen elk naar een andere plek lopen waar ze de muur in gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door DaanTriple7 op 22-06-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
DaanTriple7 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:41:
[...]

Je hebt dan 4 sets koelleidingen naar je buitenunit lopen. Je zult dus een gat hebben waar dit doorheen past. Een gat van 6cm heeft daar de ruimte niet voor. Moeten ze wel allemaal op dezelfde plek door de muur in jouw situatie?
Alle multi-splits die ik in het wild ben tegengekomen hebben de koelleidingen elk naar een andere plek lopen waar ze de muur in gaan.
Ik zoek naar een zo mooi mogelijke oplossing en wil alle leidingen via de binnenkant in mijn huis laten lopen. En aan de buitenkant liever geen wirwar aan kabelgoten. Ik zat zelf te denken aan een zinken regenpijp waar ze in zitten zodat het lijkt alsof er een water afvoer zit. Maar of dat gaat passen weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:45
Omdat mijn huis de komende weken gerenoveerd gaat worden, moet ik mijn buitenzonwering tijdelijk van de gevel verwijderen. Het gevolg is dat de buitenunit dan gedurende lange tijd vol in de zon komt te staan. Normaal gesproken zorgt de zonwering voor schaduw. Hoe "schadelijk" is het als de buitenunit, vol in de bedrijf komende week verwacht ik, vol in de zon komt te staan?

Het lijkt mij logisch dat je dan wat op rendement inlevert, maar of het schadelijk is?

[ Voor 12% gewijzigd door DutchOwnage op 22-06-2024 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:26
Niet schadelijk. Anders zouden de buitenunits in de warmere landen met bosjes om moeten vallen in de zon..
Hier staat 1 unit altijd in de volle zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:34
DutchOwnage schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:50:
Omdat mijn huis de komende weken gerenoveerd gaat worden, moet ik mijn buitenzonwering tijdelijk van de gevel verwijderen. Het gevolg is dat de buitenunit dan gedurende lange tijd vol in de zon komt te staan. Normaal gesproken zorgt de zonwering voor schaduw. Hoe "schadelijk" is het als de buitenunit, vol in de bedrijf komende week verwacht ik, vol in de zon komt te staan?

Het lijkt mij logisch dat je dan wat op rendement inlevert, maar of het schadelijk is?
Ehm, heb je wel eens gekeken naar bedrijfsgebouwen met platte daken met buitenunits erboven op?
Ze zijn er voor gemaakt. Bij ons in de straat staan alle buitenunits op het zuiden in de volle zon.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:45
Duidelijk. Volkomen gelijk. Dank jullie wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
hydex schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:48:
[...]

Ik zoek naar een zo mooi mogelijke oplossing en wil alle leidingen via de binnenkant in mijn huis laten lopen. En aan de buitenkant liever geen wirwar aan kabelgoten. Ik zat zelf te denken aan een zinken regenpijp waar ze in zitten zodat het lijkt alsof er een water afvoer zit. Maar of dat gaat passen weet ik nog niet.
Dat past wel. Hebben ze bij vrienden van ons ook gedaan. Alleen wel met PVC daar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:10
Door een 80mm buis kun je 2 leidingsets goed kwijt. Over korte afstand en zonder condensafvoeren lukt 3 leidingsets ook nog net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
ingmar89 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 06:04:
Door een 80mm buis kun je 2 leidingsets goed kwijt. Over korte afstand en zonder condensafvoeren lukt 3 leidingsets ook nog net.
Bedankt. Dan zou ik 4 leidingen met condens wel door een 120mm buis kunnen doen verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
hydex schreef op zondag 23 juni 2024 @ 07:41:
[...]

Bedankt. Dan zou ik 4 leidingen met condens wel door een 120mm buis kunnen doen verwacht ik.
*sjors mompelt iets met Pi*r^2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
DutchOwnage schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:50:

Die komt niet vol in bedrijf, de meeste units worden geinstalleerd met flink overcapaciteit zodat de installateur niet aansprakelijk wordt.

btw buitenunit,s zijn daar op ontworpen om ook op vollast te kunnen draaien.
Koelen stelt werkelijk niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:46:
Nou vandaag de prik er weer op gezet.
De Homewizard app op nu.
Ik zag na inschakelen en online komen van de hw meter eerst een blokje negatief 50 watt dus terugleveren toen een positief blokje 50 watt.

De airco neemt sindsdien als hij uit staat 0 watt.

Ik ga er voorlopig dan maar vanuit dat het een hikje in de hw meter was.
Alles functioneert verder prima dus we kijken het maar even aan.
Het blijkt inderdaad de Homewizard kwh meter te zijn.
Staat nu de bovenverdieping te koelen met 50 watt :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
  • Laatst online: 11:41
Sinds afgelopen vrijdag is er een 2e multi-split 2 poort set aangesloten van Panasonic (3,5 kW) met daaraan 2 Etherea binnenunits. Helemaal blij, net voor het warme weer.

Helaas heb ik wel een rare storing:
Of ik nu 1 unit (maakt niet uit welke) of beiden aanzet, dan springt het systeem na ongeveer 24 minuten vast. Automaat blijft gewoon actief, WiFi-lampje op de binnenunit blijft aan (dus spanning blijft actief), maar het hele systeem lijkt niet meer te reageren. Het Timer-lampje knippert, wat betekent dat je normaal gesproken via de afstandbediening een foutcode kan uitlezen; maar het systeem reageert niet, dus geen code.
Schakel ik de werkschakelaar of automaat uit en weer aan, dan komt alles weer actief en kan ik weer koelen... voor ongeveer 24 minuten.
Rare aanvulling: koel ik met 1 unit, dan stopt het dus na 24 minuten. Die binnenunit is dan niet-reactief, maar via de andere unit kan ik nog wel een AC-reset doorvuren. Dan herstart alles weer.
Kijk ik naar de kraantjes, dan hangen daar echt druppels met vocht aan. Ik snap dat de leidingen koud worden, maar hoeveel condens is normaal vraag ik mezelf af.

Ik heb de installateur al geinformeerd, maar wie weet of iemand hier dit herkent?
Units heb ik zelf aangeschaft, de gehele installatie is door een erkend bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:43
Bucket schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:23:
Sinds afgelopen vrijdag is er een 2e multi-split 2 poort set aangesloten van Panasonic (3,5 kW) met daaraan 2 Etherea binnenunits. Helemaal blij, net voor het warme weer.

Of ik nu 1 unit (maakt niet uit welke) of beiden aanzet, dan springt het systeem na ongeveer 24 minuten vast. Automaat blijft gewoon actief, WiFi-lampje op de binnenunit blijft aan (dus spanning blijft actief), maar het hele systeem lijkt niet meer te reageren. Het Timer-lampje knippert, wat betekent dat je normaal gesproken via de afstandbediening een foutcode kan uitlezen; maar het systeem reageert niet, dus geen code.
Schakel ik de werkschakelaar of automaat uit en weer aan, dan komt alles weer actief en kan ik weer koelen... voor ongeveer 24 minuten.
Rare aanvulling: koel ik met 1 unit, dan stopt het dus na 24 minuten. Die binnenunit is dan niet-reactief, maar via de andere unit kan ik nog wel een AC-reset doorvuren. Dan herstart alles weer.
Kijk ik naar de kraantjes, dan hangen daar echt druppels met vocht aan. Ik snap dat de leidingen koud worden, maar hoeveel condens is normaal vraag ik mezelf af.

Ik heb de installateur al geinformeerd, maar wie weet of iemand hier dit herkent?
Units heb ik zelf aangeschaft, de gehele installatie is door een erkend bedrijf.
Expansieventiel zit in de buitenunit. dus die leidingen worden best wel koud en daar kan flink wat condens vanaf komen.

Is er nergens een foutmelding zichtbaar?

Edit. half zitten lezen..

Hoor je niks extreem klikken in de buitenunuit?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:48
Bucket schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:23:

Ben je met de afstandsbediening alle foutcodes langs geweest kleine pijltjes boven/onder.

Er komt namelijk geen fout op je afstandsbediening maar de binnenunit gaat piepen als je bij de juiste fout bent.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucket
redbullwaning schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:08:
[...]

Ben je met de afstandsbediening alle foutcodes langs geweest kleine pijltjes boven/onder.

Er komt namelijk geen fout op je afstandsbediening maar de binnenunit gaat piepen als je bij de juiste fout bent.
Ondertussen een dag verder en opgelost!

Panasonic gebeld en ondanks dat ik een consument bent, gaven ze ook bovenstaande tip. Ik had dat al wel geprobeerd gisteren, maar toen reageerde de afstandbediening niet; nu wel. Foutcode was H39.
Volgens Panasonic moest ik de bedrading (stuurdraden) maar eens nakijken. Nou, alles zat netjes op volgorde (1-2-3, zowel binnen als buiten). Dus verder zoeken, maar kon niks concreets vinden.

Einde middag (half 6) is de installateur langsgekomen. De eigenaar die had het binnen 1 minuut gevonden: de koelbuizen van unit A, daarop was de bedrading van unit B aangesloten (en andersom). Oftewel: fout van zijn eigen monteur en binnen 5 minuten gefixed.

Kamers zijn nu lekker koel en geen storing meer gezien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Bucket schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:26:
[...]

Einde middag (half 6) is de installateur langsgekomen. De eigenaar die had het binnen 1 minuut gevonden: de koelbuizen van unit A, daarop was de bedrading van unit B aangesloten (en andersom). Oftewel: fout van zijn eigen monteur en binnen 5 minuten gefixed.

Ik blijf dat redelijk bizarre fouten vinden.. het meest bizarre is dat we die fout toch met enige regelmaat voorbij zien komen.

Betaal je een hoop geld aan een installateur en dan krijg je dat gepruts.. :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Panasonic gebeld en ondanks dat ik een consument bent, gaven ze ook bovenstaande tip. Ik had dat al wel geprobeerd gisteren, maar toen reageerde de afstandbediening niet; nu wel. Foutcode was H39.
Volgens Panasonic moest ik de bedrading (stuurdraden) maar eens nakijken. Nou, alles zat netjes op volgorde (1-2-3, zowel binnen als buiten). Dus verder zoeken, maar kon niks concreets vinden.

Hoorde je geen enorm gesis dan toen er maar één unit aan stond?
Dat was hier namelijk wel het geval.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:35:
[...]

Ik blijf dat redelijk bizarre fouten vinden.. het meest bizarre is dat we die fout toch met enige regelmaat voorbij zien komen.

Hoe is dat mogelijk als je test bij oplevering? Allebei tegelijk aan? Of kort testen misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:50:
[...]

Hoe is dat mogelijk als je test bij oplevering? Allebei tegelijk aan? Of kort testen misschien
Haastwerk denk ik.. Mitsubishi Electric heeft er zelfs een detectie voor inzitten tegenwoordig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
Glashelder schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:22:
[...]

Haastwerk denk ik.. Mitsubishi Electric heeft er zelfs een detectie voor inzitten tegenwoordig..
Zowel haastwerk als kort testen. Afgelopen vrijdag is het aangesloten, maar toen stond het redelijk te regenen buiten (dat is het haastwerk) en daarna beide systemen tegelijk aan, waardoor het allemaal in orde lijkt en ze ook daadwerkelijk gaan koelen.

Eigenaar was merkbaar niet blij met zijn monteur. Vind het ook zeer slordig en onprofessioneel, maar nog blijer dat het opgelost is en nu werkt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
LED-Maniak schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Hoorde je geen enorm gesis dan toen er maar één unit aan stond?
Dat was hier namelijk wel het geval.
Nee, eigenlijk helemaal niets. Ook zou, volgens de documentatie van Panasonic, er 2 verschillende foutcodes moeten zijn. H39 bij de unit die aanstaat en F17 bij de standby unit. Ik had alleen H39 op beide units, ook al stond er maar 1 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:39
Blijf me verbazen over het energieverbruik ten tijde van koelen. Gisteren hier thuis 4 airco’s aan en in elke kamer was het aangenaam: 4,2 kWh verbruik totaal in pak hem beet 13 uur.

Heerlijk!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:31
henidde schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:44:
Blijf me verbazen over het energieverbruik ten tijde van koelen. Gisteren hier thuis 4 airco’s aan en in elke kamer was het aangenaam: 4,2 kWh verbruik totaal in pak hem beet 13 uur.

Heerlijk!
Per uur zeker zuiniger dan hier :)
Multisplit met 3 units, van 12.30uur tot 21uur. 2,8kWh.

Hier buiten max 27 dacht ik, binnen doeltemperatuur 22 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:44
henidde schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:44:

Heerlijk!
Blijf me verbazen dat sommigen nu al moeten koelen. We hebben net twee warme dagen gehad. De binnentemperatuur is hier net boven de 21 °C, met de zonwering nog open want het mag wat mij betreft nog wel iets warmer binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:34
Martin7182 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:11:
[...]

Blijf me verbazen dat sommigen nu al moeten koelen. We hebben net twee warme dagen gehad. De binnentemperatuur is hier net boven de 21 °C, met de zonwering nog open want het mag wat mij betreft nog wel iets warmer binnen :)
Ik heb nieuwbouw ;) Zolderkamer direct op het zuiden was gistermiddag 26 graden. Dat is mijn kantoor dus de airco is aangezet gisteren op 23 graden. Na het werken airco uit, de kamer is midden in de nacht stabiel 25 graden.
Kan helaas niet doorluchten ivm hooikoorts seizoen :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Moeten != Willen.

Elk mens is anders en de ene is niet perse beter dan de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Tsja dat soort verschillen zijn vrij standaard. Een beetje ouder huis met minder of geen isolatie warmt gewoon snel op en koelt in de winter erg hard af.

Hier is het binnen met de zonwering wel in gebruik gewoon al richting de 25 graden aan het gaan.

Volgend jaar betere isolatie en betere kozijnen en ramen dan hoop ik hier ook de boel koeler te kunnen houden zonder airco.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Het is hier deels preventief. Ik moest mezelf bijna dwingen gisteren om de installatie aan te zetten. Nodig qua temperatuur was het zeker niet.

Maar ik heb geleerd van afgelopen jaren. Wij gebruiken liefst eigen opwek. Wanneer ik overdag de airco hier niet aan doe, loopt de temperatuur heel langzaam wat op, tot het in de avond onaangenaam wordt. Dan zouden we dus in de avond de installatie aan moeten doen en kunnen we nog maar voor een klein deel gebruik maken van onze eigen opwek.

23 graden is prima hier. Ik kan erg slecht tegen de warmte, maar dat is te doen. Daarom hou ik het overdag in het hele huis op 22 tot het buiten onder die temperatuur zakt of de eigen opwek niet meer voldoende is. Dan hebben we nog 1 graad ruimte, want het gaat bijna altijd nog wat stijgen.

Qua isolatie etc. We hebben 4 rolluiken voor alle 4 de ramen op het zuiden. We hebben de spouwmuur laten isoleren. We houden overdag alle ramen en deuren dicht. We houden de glazen deuren van de tuinkamer open zodat zich daar geen warmte kan ophopen. Veel meer kunnen we volgens mij niet echt doen.

Op deze manier kunnen we het over het algemeen zo lang koel genoeg houden dat we per zomer vaak niet meer dan 2 of 3x tijdens de nacht de airco laten lopen. En we hebben het ding. De energieleverancier zit niet te wachten op onze stroom. Waarom niet?

Misschien is het ene huis het andere niet. Misschien is de ene locatie de andere niet. Waar ik ben opgegroeid (ander deel Nederland), daar was het overdag warm, maar rond 9 uur in de avond was het eigenlijk altijd weer een heel stuk koeler. Hier is het vaak rond 6 uur op z'n warmst en tegen 9 uur in de avond is het nog nauwelijks afgekoeld. Wachten op het moment dat je in de avond een raam open kan zetten voor verkoeling kan ik hier wel vergeten. Dat werkt hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Is verschillend, tussenwoning of vrijstaand, vrijstaand warmt sneller op doordat zon aan alle kanten erop staat.
Net als er mensen de heledag binnen zijn met apparatuur ingeschakeld of niemand overdag.

Hier is het ook amper 21 graden binnen doordat de zon maar op 1 gevel staat, de buren zelfde huis maar op de hoek warmt veel sneller op doordat daar de volle zon op staat te bakken.

@w00key In deze dagen mag geen probleem zijn, nieuwbouw blijft lang koel vanwege goede isolatie maar kan daarna wel ontzettend lang warm blijven, iets met massa enzo...

Alles valt en staat met hoe er geleefd wordt en stand van je huis zoals tussenwoning vs vrijstaand.
Ook oude vrijstaand woningen kunnen goed warm worden.

De WTW maakt niks uit zolang de bypass maar functioneert.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 25-06-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Juist nieuwbouw (of oud-ish vanaf ~2000) hebben snel last van hitte, zo erg dat er nu een norm is, TO-juli, om bouwers te dwingen na te denken over kans op temperatuur overschrijding in juli en daar maatregelen voor nemen.

Te goed geïsoleerd, ramen dicht met WTW aan warmt sneller op oudere woningen.

Hier draait het ook, niet voor niets heb ik een unit op elk verdieping, 24/7. Hij pendelt helaas dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
@MotorBeast tuindeur staat hele nacht open om woonkamer te koelen. Unit op 2e verdieping draait 24/7. 1e verdieping met raampje open:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYG5PgSAs4jwW_AY79OFHs-Na68=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PsXd9Ajjxhz5XTH5gUq0X2jI.png?f=fotoalbum_large

Als je een genius idee heb hoor ik dat graag. Huizen zijn allemaal anders gebouwd he, dit rijtje is berucht voor teveel glas en geen overhang. Modern architectuur ftw.

En te fixen voor 300 kWh of €60 per seizoen, laten we niet te moeilijk doen over de airco laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:07
[...]

Tsja, ligging van je huis doet nogal veel, en zo nog 20 andere factoren.
Sinds wij hier de spouwmuur van ons hoekhuis (2 jaar terug) hebben laten isoleren gaat die warmte er ook niet meer uit als het er eenmaal in zit. Met een spouw van 6cm met EPS grafietparels gevuld is dat slechts een paar dagen en daarvan is het grootste muurvlak ook nog eens heel de dag vol in de zon :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:01
Even een vraag, wij willen ook een airco plaatsen( LG s09ET) op platdak (beton - pir plaat - bitumen).
Deze wil ik op bigfoots plaatsen, maar mij is niet duidelijk of bigfoots direct op het bitumen kunnen, of dat daar nog wat tussen moet? Indien het laatste heeft iemand een voorbeeld/linkje naar wat er tussen zou moeten?

Alvast bedankt.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

ik wilde de opmerking nog maken van "zit de bekabeling niet verkeerd om" maar omdat je ze beide aanhad en het toen nog fout ging had ik dit eigenlijk niet direct verwacht.
Glashelder schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:35:
[...]

Wat mij opviel bij bijvoorbeeld Mitsubishi is dat aansluiting 1 onderaan zit en aansluiting 2 daar boven.

Aangeduid met A en B.

Logischerwijs denk je dan dat nummer 1 boven zit en 2 er onder, dan is de fout snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:44
mr_evil08 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Is verschillend, tussenwoning of vrijstaand, vrijstaand warmt sneller op doordat zon aan alle kanten erop staat.
Net als er mensen de heledag binnen zijn met apparatuur ingeschakeld of niemand overdag.

Hier is het ook amper 21 graden binnen doordat de zon maar op 1 gevel staat, de buren zelfde huis maar op de hoek warmt veel sneller op doordat daar de volle zon op staat te bakken.
Dat klopt natuurlijk wel. Bij ons staat de zon ook maar op 1 gevel en vanwege glas zit daar ook eens weinig massa om warmte in vast te houden. De rolluiken staan nog open, maar bij een serieuze hittegolf gaan die wel dicht; een groot deel van de gevel weerkaatst dan het zonlicht. Komt ook nog bij dat keuken en slaapkamer op de begane grond zitten. De zolder mag gerust warm worden; de WPB pompt een deel van die warmte graag het boilervat in. De airco wordt hier alleen voor verwarming gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:01:
@MotorBeast tuindeur staat hele nacht open om woonkamer te koelen. Unit op 2e verdieping draait 24/7. 1e verdieping met raampje open:

[Afbeelding]

Als je een genius idee heb hoor ik dat graag. Huizen zijn allemaal anders gebouwd he, dit rijtje is berucht voor teveel glas en geen overhang. Modern architectuur ftw.

En te fixen voor 300 kWh of €60 per seizoen, laten we niet te moeilijk doen over de airco laten draaien.
Ik neem aan dat je @mr_evil08 bedoelt? Je koelt maar lekker hoor. Goed idee toch? Ik snap dat gedoe hier toch nooit om niet/weinig te koelen in warme periode en niet te verwarmen bij koude, of zo weinig mogelijk. Je koopt die dingen voor je comfort en dan gaan we een wedstrijdje ver plassen doen wie hem het minst gebruikt. Het zal wel. Ik geniet van die dingen. Je leeft maar 1 keer en de zonnepanelen compenseren hier ruim voldoende, zeker met koelen. Ik heb geen L/L schaamte. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:02:
[...]

Ik neem aan dat je @mr_evil08 bedoelt? Je koelt maar lekker hoor. Goed idee toch? Ik snap dat gedoe hier toch nooit om niet/weinig te koelen in warme periode en niet te verwarmen bij koude, of zo weinig mogelijk. Je koopt die dingen voor je comfort en dan gaan we een wedstrijdje ver plassen doen wie hem het minst gebruikt. Het zal wel. Ik geniet van die dingen. Je leeft maar 1 keer en de zonnepanelen compenseren hier ruim voldoende, zeker met koelen. Ik heb geen L/L schaamte. 8)
Oh ik keek scheef. Je hebt gelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Inderdaad.. de airco's staan aan, de jacuzzi staat te verwarmen en nog gaat er 3 kW het net op }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Wat mensen met apparatuur doen moeten ze lekker zelf weten.
Het is opmerkelijk dat er zoveel verschil zit tussen woningen.

2 dagen 25+ wordt mijn woning niet warm, daar is wel een week of 2 voor nodig en daarna er moeilijk weer uit krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 25-06-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:50
mr_evil08 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:46:
Wat mensen met apparatuur doen moeten ze lekker zelf weten.
Het is opmerkelijk dat er zoveel verschil zit tussen woningen.

2 dagen 25+ wordt mijn woning niet warm, daar is wel een week of 2 voor nodig en daarna er moeilijk weer uit krijgen.
Heb je wel een nieuwbouw huis? Wij namelijk wel. (Te) goed geïsoleerd waardoor als de warmte binnen zit je het er bijna niet meer uitkrijgt en dan bied een airco echt uitkomst. Een van de betere investeringen. Verder kunnen wij beneden niet echt goed ventileren en kunnen we slecht tegen de warmte. Hier nu 22 graden binnen met airco aan. Het is natuurlijk verschillend de ene persoon vind 30 graden heerlijk en de ander wordt gillend gek :-)

[ Voor 6% gewijzigd door glas86 op 25-06-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
glas86 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:07:
[...]

Heb je wel een nieuwbouw huis? Wij namelijk wel. (Te) goed geïsoleerd waardoor als de warmte binnen zit je het er bijna niet meer uitkrijgt en dan bied een airco echt uitkomst. Een van de betere investeringen. Verder kunnen wij beneden niet echt goed ventileren en kunnen we slecht tegen de warmte. Hier nu 22 graden binnen met airco aan. Het is natuurlijk verschillend de ene persoon vind 30 graden heerlijk en de ander wordt gillend gek :-)
Oude huizen hebben dat ook wel, ligt aan omstandigheden.
22 graden binnen vind ik wel prima, de airco gaat hier pas aan bij 24+ graden.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 25-06-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

Hier exact het zelfde met een nieuwbouwhuis. Airco staat nu al zeker een week of 3 onafgebroken aan.
Soms hoeft hij niet heel veel te doen maar de warmte is anders gewoon niet je huis uit te krijgen.

Nu is het gewoon overal lekker in huis, rond de 22 a 23 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Huis uit 78. Sinds na isolatie precies hetzelfde. Weinig stoken in de winter, koelen met airco. Ramen open in de nacht doet......niets. Sterker temperatuur loopt dan weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Hier inderdaad een vergelijkbaar verhaal. Bouwjaar 1975 als ik me niet vergis. Van boven tot onder geïsoleerd en als we nu een keer de over gebruiken is het daarna dagen lang warm. Airco is sinds zaterdag ook weer aan het werk want als de warmte er eenmaal in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 21:43
Is er ergens een goed verhaal over wat het effect van lange koelleidingen precies is?

Mijn excuses als deze vraag al meermaals is beantwoord, maar ik zag geen duidelijk antwoord in de TS en met Googlen kom ik alleen met dogmatische antwoorden als "De maximale leidinglengte is 10-15m" en "Lange leidingen hebben een negatieve invloed op het rendement" zonder verdere toelichting.

Wij wonen in een kleine 2 onder 1 kap die ik grondig heb geisoleerd. Mijn plan is om een multisplit te doen, met een binnenunit in de woonkamer/keuken, een binnenunit in een van de 2 slaapkamers op de 1e verdieping, en een binnenunit in de slaapkamer op zolder. Omdat er paadjes langs de gevel lopen, en alles boven de benedenverdieping houten constructie is en er verder geen plek is op minstens 3m van het perceel van de buren wil ik de buitenunit net aan de overkant van het gangpad naast de gevel plaatsen.

De langste lengte van een koelleiding is dan die naar de zolder, die komt op 13m uit. Onder de limiet, maar boven wat doorgaans wordt aangeraden. Als ik toch besluit dat te gaan doen, wat zijn dan de negatieve gevolgen? Is die specifieke unit dan minder efficient, of het hele systeem? De ouders van een vriend hebben een systeem dat om de 5 jaar bijgevuld moet worden omdat ze te lange leidingen hebben (claimt die vriend, weet er verder de details niet van maar dat lijkt me niet de bedoeling). Heeft het negatieve effecten voor het onderhoud?

Alvast bedankt voor any advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@d-snp Geen enkel probleem. Verlies neemt een fractie toe maar is te verwaarlozen. Hele discussies over gevoerd in L/W topic inclusief metingen. En bijvullen is onzin. Als systeem goed is aangesloten verlies je helemaal niets. Je kan eventueel je leidingen nog extra isoleren. Heb ik overigens niet gedaan en mijn unit op zolder werkt gewoon ook optimaal.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 26-06-2024 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
d-snp schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:42:
Is er ergens een goed verhaal over wat het effect van lange koelleidingen precies is?

Mijn excuses als deze vraag al meermaals is beantwoord, maar ik zag geen duidelijk antwoord in de TS en met Googlen kom ik alleen met dogmatische antwoorden als "De maximale leidinglengte is 10-15m" en "Lange leidingen hebben een negatieve invloed op het rendement" zonder verdere toelichting.

Wij wonen in een kleine 2 onder 1 kap die ik grondig heb geisoleerd. Mijn plan is om een multisplit te doen, met een binnenunit in de woonkamer/keuken, een binnenunit in een van de 2 slaapkamers op de 1e verdieping, en een binnenunit in de slaapkamer op zolder. Omdat er paadjes langs de gevel lopen, en alles boven de benedenverdieping houten constructie is en er verder geen plek is op minstens 3m van het perceel van de buren wil ik de buitenunit net aan de overkant van het gangpad naast de gevel plaatsen.

De langste lengte van een koelleiding is dan die naar de zolder, die komt op 13m uit. Onder de limiet, maar boven wat doorgaans wordt aangeraden. Als ik toch besluit dat te gaan doen, wat zijn dan de negatieve gevolgen? Is die specifieke unit dan minder efficient, of het hele systeem? De ouders van een vriend hebben een systeem dat om de 5 jaar bijgevuld moet worden omdat ze te lange leidingen hebben (claimt die vriend, weet er verder de details niet van maar dat lijkt me niet de bedoeling). Heeft het negatieve effecten voor het onderhoud?

Alvast bedankt voor any advies!
Dat bij vullen is onzin. Als dat zo is dan is er gewoon een lek wat opgelost moet worden.
Er is wel een limiet met de opvoerhoogte. Ik denk dat de airco het wel zal doen maar wellicht eerder kans op een oververhitte pomp of dat die wat korter mee gaat.
Hieronder een schema van MHI ZS(X). Denk niet dat andere merken hiervan extreem zullen afwijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VeX24VlQ-osReZqonmUqW_3gq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XdlyjFBr5empE6i8W5t5uC78.png?f=fotoalbum_large

Voor deze unit kan je ook max 10 meter omhoog/omlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b90T0ZCKifaFyyufJkhZF4y5jH4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q32VqJH3iRGMcpQJZJnSkGyV.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Willempie27 op 26-06-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Bij mij vind ik het bijzonder dat ik in de winter een warmteverlies heb van rond de 5kW bij -10, nu 6 weken geen verwarming aan heb gehad en vrij constant 20 graden in huis en nu met die paar warme dagen met alles dicht alweer op 24 graden zit.. Op zolder is het 26.4 graden, terwijl daar 17cm glaswol tegen het dak zit. Nu hangt daar wel de omvormer van de PV dus die omzetverliezen komen daar qua warmte natuurlijk ook terecht.

Zal er vast wat mee te maken hebben dat mijn voorgevel pal op het zuiden ligt maar dan nog.

(licht offtopic want L/W) Ondanks dat het niet héél veel effect heeft toch maar de 2 gebooste radiatoren vol aan het blazen gezet en de WP maar op koelen gezet. Komt er in feite op neer dat hij ieder uur 5-10 minuten rond minimumvermogen kan koelen. Dat is niet veel maar het zij zo, ik zie en merk dat het toch wel iets van effect heeft namelijk.

En het grappige is dat het volgende week weer vrolijk regent en 10 graden is in de nacht.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kuusj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:13:
[...]

Bij mij vind ik het bijzonder dat ik in de winter een warmteverlies heb van rond de 5kW bij -10, nu 6 weken geen verwarming aan heb gehad en vrij constant 20 graden in huis en nu met die paar warme dagen met alles dicht alweer op 24 graden zit.. Op zolder is het 26.4 graden, terwijl daar 17cm glaswol tegen het dak zit. Nu hangt daar wel de omvormer van de PV dus die omzetverliezen komen daar qua warmte natuurlijk ook terecht.

Zal er vast wat mee te maken hebben dat mijn voorgevel pal op het zuiden ligt maar dan nog.

En het grappige is dat het volgende week weer vrolijk regent en 10 graden is in de nacht.
Beneden 22 graden zonder koeling en op zolder 29 graden, vroeger werd het nooit warmer dan 24-25 graden op zolder maar doordat de zonnepanelen omvormer daar hangt knalt het flink door.

Dit huis blijft lang koel als je de zaak maar dichthoud, wel degelijk zonwering aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Vraag die eerder is langsgekomen maar ik kan hem niet meer vinden met de zoekfunctie.

Daikin buitenunit draait op lage frequentie ondanks dat hij eigenlijk flink moet koelen.
Buitenunit 4MXM68, binnenunit FTXM50N. Ook als ik de functie 'krachtig' aanzet komt de compressor frequentie niet boven de 19. Ik heb de unit al stroomloos gemaakt voor een minuut om te resetten.
Dit is momenteel de enige binnenunit die aanstaat. Hij koelt ook niet heel vlot.

Als ik de ventilator op Auto zet blijft hij ook zachtjes blazen.
Als ik een tweede binnenunit aanzet gaat de compressor frequentie wel omhoog.

[ Voor 13% gewijzigd door mwk op 26-06-2024 19:17 ]

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mwk schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:14:
Vraag die eerder is langsgekomen maar ik kan hem niet meer vinden met de zoekfunctie.

Daikin buitenunit draait op lage frequentie ondanks dat hij eigenlijk flink moet koelen.
Buitenunit 4MXM68, binnenunit FTXM50N. Ook als ik de functie 'krachtig' aanzet komt de compressor frequentie niet boven de 19. Ik heb de unit al stroomloos gemaakt voor een minuut om te resetten.
Dit is momenteel de enige binnenunit die aanstaat. Hij koelt ook niet heel vlot.
Heb je hem op Econo en/of buitenunit stil gezet middels de afstandsbediening en bedien je hem daarmee? Daarvan vanaf halen. Is overigens een gokje van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

MotorBeast schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Heb je hem op Econo en/of buitenunit stil gezet middels de afstandsbediening en bedien je hem daarmee? Daarvan vanaf halen. Is overigens een gokje van me.
Dank voor de tip. We gebruiken alleen de app.
Ik meen dat iemand anders het had nadat hij had gewisseld van verwarmen naar koelen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mwk schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:23:
[...]

Dank voor de tip. We gebruiken alleen de app.
Ik meen dat iemand anders het had nadat hij had gewisseld van verwarmen naar koelen.
Kan je ook proberen. Overigens setpoint bereikt, is setpoint bereikt. Neem toch aan als je hem op 18 zet hij wel als een gek tekeer gaat? Econo zit ook in de app. Nieuwe weet ik niet want ik gebruik nog steeds de oude app. Vermogensbeperking in ieder geval wel. Al overruled volgens mij krachtig dat dan weer.

Waarom zou je krachtig willen gebruiken? Gewoon op normale kracht naar setpoint is veeeeeeeeeeeel zuiniger. Maar ieder zijn ding.

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 26-06-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

MotorBeast schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Dochter heeft wel een A/B en die had lege batterijen.
Nu voor de zekerheid even alle binnenunits aangezet met de AB zonder buitenunit stil.
Ook filters van de binnenunit schoongemaakt. Was ook hard nodig. 8)7
Maar hij werkt nog steeds niet erg hard. Ook in de stand krachtig niet. Compressor draait op 17.
Met setpoint 18 en gemeten temp van 25 gaat hij ook niet harder blazen.

Firmware is 3_1_123.

EDIT: Lijkt OPGELOST. Unit op verwarmen gezet en op 30 graden. Dat ging ook niet heel hard. Terug naar koelen en hij begon meteen harder te blazen. Compressor startte op 43 en hangt nu rond de 23/24. Uitgeblazen lucht ongeveer 11 graden.
Rare software...

[ Voor 15% gewijzigd door mwk op 26-06-2024 20:25 ]

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@mwk Top opgelost. Maar ik gebruik dan zelf ook nooit krachtig dus ik moest gokken voor de oplossing. Ik heb met dit weer alle drie binnenunits 24/7 draaien en dan draaien beide buitenunits nooit hoger dan 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 21:11
Ik heb een vraag over het gedrag wat ik gisteren heb gezien bij mijn daikin airco unit.
Beide aircos (woonkamer en slaapkamer) staan al weken lang op dry modus. De luchtvochtigheid in huis is daarmee niet erg laag, maar lijkt in ieder geval stabiel te blijven. Nu kwam ik gisteren in mijn slaapkamer en was het opeens een stuk koeler dan normaal, in de data zag ik ook dat de luchtvochtigheid een stuk omlaag was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-R9TPyS1jmQzbBoYq-ZqyMkC3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AfKx8fnpCkRlBH4jfqpxfohm.png?f=user_large
Ik dacht dat de airco misschien door mijn vriend in de verkoelingsmodus was gezet, maar de airco stond nog steeds op dry modus. Na deze drop in luchtvochtigheid en temperatuur is het vrij snel weer terruggegaan naar het oude niveau.
Omdat de temperatuur weer wat opliep, heb ik de airco op koelen gezet voor het slapen, maar hiervan zie ik dan weer geen dip in temperatuur en luchtvochtigheid. Is iemand bekend met dit gedrag? Kan het zo zijn dat de drymodus pas wordt geactiveerd bij een bepaalde buitentemperatuur misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 17:49
flippy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:25:
[...]

voor de condenspompen een beter alternatief: Refco combi.

niet goedkoop maar echt onhoorbaar omdat je ze rustig een meter van 2 van de unit kan wegvrotten ergens in het kanaal of zo.
heb jij ervaringe met deze refco combi? Ik heb al meerdere jaren een daikin ftxm 4.2 en eigenlijk nooit problemen gehad dat de condensslang verstopt raakt of het water niet kwijt kan. Sinds gisteren heb ik daar wel last van en als ik aan de condensslang aan de buitenkant van de woning zuig dan schiet die los en komt het water eruit. Echter een uur later heb ik weer de ellende dat de binnenunit gaat lekken. ik vrees dat ik niet ontkom aan een condenspomp maar ik wil echt niet zo'n pomp in de hal die zoveel kabaal maakt. Vreemde is dat het 3 jaar lang al goed gaat en nu niet meer. Filters zijn schoon en onderhoud is er gepleegd een half jaar terug. Vandaar de interesse of deze echt heel stil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:06
Ben nu wel erg blij dat ik de L/L WP geinstalleerd heb afgelopen augustus om te verwarmen.

Het is maar een half weekje echt heet, maar vooral de hoge luchtvochtigheid maakt het echt gruwelijk. Ik heb nu gewoon een nachtje mijn 3MXM68 met beide binnenunits laten koelen, gewoon lekker 23 graden binnen (ipv 26 boven en 25 beneden)..

En kostte maar 3-4kWh, terwijl mijn PV bijna 30kWh opwekt overdag, en dat op een klein (plat)dakje van een rijtjeshuis van 100m2 :*)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
elektriekert schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Tsja, ligging van je huis doet nogal veel, en zo nog 20 andere factoren.
Sinds wij hier de spouwmuur van ons hoekhuis (2 jaar terug) hebben laten isoleren gaat die warmte er ook niet meer uit als het er eenmaal in zit. Met een spouw van 6cm met EPS grafietparels gevuld is dat slechts een paar dagen en daarvan is het grootste muurvlak ook nog eens heel de dag vol in de zon :o
En dit inderdaad, als je eenmaal hitte in huis hebt krijg je het gewoon niet afgekoeld als het 's nachts 22°C blijft.. Ramen open, maar om 5:00 begint de zon al te schijnen en te grillen op mijn slaapkamer :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

Ik heb mn panelen het eerste jaar liggen.. Ik heb nog geen elektrische auto kunnen kopen dus krijg de 'stroom niet op', dus ik heb hem gisteren ook maar aangeslingerd om te koelen.

Heerlijk inderdaad! geslapen als een roosje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
FrankHe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Vaak

Wanneer het systeem niet genoeg terug kan moduleren dan zal het gaan pendelen. Pendelen is wanneer het systeem voor een tijdje uit gaat en daarna weer voor een tijdje aan. Dit verlaagt in de eerste plaats het comfort en in de tweede plaats zorgt het starten en stoppen voor ietsjes meer slijtage. Doorgaans zijn we op in dit forum fan van een zo laag mogelijk minimaal vermogen.
Daikin multi split (multi shit noemen ze het hier, onterecht, soms) - moduleert in de zomer, bij koelen stukken verder terug dan in de winter met verwarmen. dus dat is goed nieuws!

Mijn unit heeft vannacht op 380W gedraaid en het hele huis gekoeld.

Ik was net zoals Martin hier niet van plan te koelen voor deze dagen, maar ik wilde het ook gewoon even proberen als experiment, ik vind het niet schandalig om 5kWh per dag te verbruiken om te koelen als ik bijna 30kWh opwek nu. Het liefst zou ik overdag de stroom in een EV laden en in de nacht V2H deze groene stroom gebruiken.

In de nacht koelen is efficienter, mijn buitenunit staat in de zon vanaf 8:00, dit kon ik meteen zien in de Homewizard, de unit ging zo 200W meer verbruiken.. En loopt nog steeds langzaam op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
harrybeuker schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:02:
[...]

heb jij ervaringe met deze refco combi? Ik heb al meerdere jaren een daikin ftxm 4.2 en eigenlijk nooit problemen gehad dat de condensslang verstopt raakt of het water niet kwijt kan. Sinds gisteren heb ik daar wel last van en als ik aan de condensslang aan de buitenkant van de woning zuig dan schiet die los en komt het water eruit. Echter een uur later heb ik weer de ellende dat de binnenunit gaat lekken. ik vrees dat ik niet ontkom aan een condenspomp maar ik wil echt niet zo'n pomp in de hal die zoveel kabaal maakt. Vreemde is dat het 3 jaar lang al goed gaat en nu niet meer. Filters zijn schoon en onderhoud is er gepleegd een half jaar terug. Vandaar de interesse of deze echt heel stil is?
Gooi eens tabletten in je lekbak. Als het drie jaar goed gaat moet het nu ook goed kunnen gaan. Zit waarschijnlijk toch alg in. Ik gebruik al jaren https://www.kruidvat.nl/c...niger-tabletten/p/3506203 Proberen waard.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 27-06-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
MotorBeast schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Gooi eens tabletten in je lekbak. Als het drie jaar goed gaat moet het nu ook goed kunnen gaan. Zit waarschijnlijk toch alg in. Ik gebruik al jaren https://www.kruidvat.nl/c...niger-tabletten/p/3506203 Proberen waard.
Thanks. Ga ik ook even proberen. 1 per keer erin gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
harrybeuker schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:59:
[...]

Thanks. Ga ik ook even proberen. 1 per keer erin gooien?
Ik breek hem doormidden en verdeel hem over de lekbak. Doen als hij draait en er water in staat. Desnoods 2 tabletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:21:
[...]

Ik breek hem doormidden en verdeel hem over de lekbak. Doen als hij draait en er water in staat. Desnoods 2 tabletten.
Zou zoiets ook helpen om aan het einde van het seizoen preventief 2 of 3 dagen te doen? Of er wat water doorheen te blazen met zo'n tablet in de spoelbak? Wij hebben nooit problemen gehad met de afvoer hier, tussendoor vaak tijd om te drogen. Maar ik kan me voorstellen dat zoiets af en toe helpt bij het vrij houden.

Permanent in de bak vind ik niets. Het water loopt hier in een stuk grond tegen de muur aan, en houdt de struik daarin mooi vochtig in de zomer :) Lijkt me geen goede combinatie met zo'n tablet. Een paar dagen kunnen we het wel op vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21
MotorBeast schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Is dit de juiste tablet? Ik meen me te herinneren dat je eerder een zelfde merk tablet maar dan anti bacterieel aanraadde. Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds twee dagen heb ik mijn nieuwe airco aan (MHI SRK-ZSX20). Omdat de kamer te klein is, is de airco aan het pendelen. Dat is op zich niet erg, alleen tussen de momenten van koelen stijgt de luchtvochtigheid enorm en begint het muf te ruiken. Netto stijgt door de dag heen mijn luchtvochtigheid in plaats van dat het daalt.

Buiten zie ik bij normaal gebruik niets uit de condensafvoer komen. Toen ik de airco als test een uur lang op max zette kwam er wel water uit. Hij hangt waterpas en de afvoer is dus niet verstopt.

Het lijkt er dus op dat er bij licht gebruik water in de condensbak blijft liggen die dan tussen het koelen door weer de kamer in wordt geblazen. Ik kan een stukje condensbak zien aan de zijkant, die is leeg. Wat me wel opvalt is dat er een soort zwart schuim over de gehele lengte van de condensbak zit. Zou het kleine beetje condenswater in dat schuim gaan zitten en daarna weer verdampen?

Ik ben benieuwd of meer mensen dit hebben bij het pendelen en wat ik er aan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Nachtapotheker schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:13:
[...]

Is dit de juiste tablet? Ik meen me te herinneren dat je eerder een zelfde merk tablet maar dan ani bacterieel aanraadde. Alvast bedankt :)
Als het maar reinigt. Je kan er ook bleekmiddel in gooien maar dat is niet zo milieu vriendelijk.

@Verwijderd Deur kamer openzetten. Draait hij langer door. Hier staan alle deuren binnen open. Nooit pendelen.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 27-06-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:18:
Sinds twee dagen heb ik mijn nieuwe airco aan (MHI SRK-ZSX20). Omdat de kamer te klein is, is de airco aan het pendelen. Dat is op zich niet erg, alleen tussen de momenten van koelen stijgt de luchtvochtigheid enorm en begint het muf te ruiken. Netto stijgt door de dag heen mijn luchtvochtigheid in plaats van dat het daalt.

Buiten zie ik bij normaal gebruik niets uit de condensafvoer komen. Toen ik de airco als test een uur lang op max zette kwam er wel water uit. Hij hangt waterpas en de afvoer is dus niet verstopt.

Het lijkt er dus op dat er bij licht gebruik water in de condensbak blijft liggen die dan tussen het koelen door weer de kamer in wordt geblazen. Ik kan een stukje condensbak zien aan de zijkant, die is leeg. Wat me wel opvalt is dat er een soort zwart schuim over de gehele lengte van de condensbak zit. Zou het kleine beetje condenswater in dat schuim gaan zitten en daarna weer verdampen?

Ik ben benieuwd of meer mensen dit hebben bij het pendelen en wat ik er aan kan doen.
Is niet het lekbak. Pas bij voldoende water drupt het naar beneden, anders blijft water plakken aan de aluminium vinnen op de verdamper. Je ziet dat heel goed bij ontvochtiger met een verdamper achter waar je het platic filter los kan klikken, pas na enkele minuten op < 10 graden verdamper temp is voldoende water om naar beneden te vallen.

En nat + relatief warm omdat het steeds uit gaat = groei van bacteriën.

Optie 1 is op 18 graden zetten, minimum fan om je verdamper zo koud mogelijk te maken en flink te spoelen met condens. Deur open ook. Als het koud genoeg is op stand fan droog blazen. Hiermee is het of nat en koud, of droog.

Optie 2 is niet condenserend koelen maar dat is erg lastig, verdamper wordt bijna altijd nat. Hoge setpoint, fan op stand tornado.

Optie 3 is normale setpoint en eens per dag/week #1 doen. Werkt ook in de auto, af en toe spoelen met condenswater. Maar minder goed dan #1 natuurlijk.

Wat je nu doet, alleen pendelend koelen zorgt voor binnen no time een stinkend airco.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 27-06-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrybeuker
Nachtapotheker schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:13:
[...]

Is dit de juiste tablet? Ik meen me te herinneren dat je eerder een zelfde merk tablet maar dan anti bacterieel aanraadde. Alvast bedankt :)
https://www.kruidvat.nl/c...niger-tabletten/p/4814944

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 00:37
Over condenswater gesproken, hier hangen een Daikin Stylish 2,5kW en een Daikin Perfera 3,5kW monosplit. Het valt me op als ik beide nu met buitentemperaturen rond de 30 graden op standje 18 graden koelen en powerful zet dat ongeveer 1 druppel water per seconde uit de condenswaterslang van de Perfera unit valt, terwijl ik geen water uit de condenswaterslang van de Stylish zie komen. De uitgang van de condenswaterslang buiten voelt wel een beetje vochtig aan. Ik zie verder ook nergens iets van lekkages ofzo. De condenswaterslangen zijn bij beide units ongeveer 2,5m lang en droppen aan de dezelfde buitengevels.

Hoe kan dit verklaard worden? Beide indoorunits geven een goede koude luchtstroom en ook komt uit beide buitenunits een goede warme luchtstroom. Ik merk geen performance verschillen. De units draaien ook gewoon op 100% vraagbesturing.

[ Voor 3% gewijzigd door niwresixel op 27-06-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Shameless plug voor mij vraag:

Welke airco configuratie voor een oud huis?

_/-\o_

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w00key schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:51:
[...]

Wat je nu doet, alleen pendelend koelen zorgt voor binnen no time een stinkend airco.
Dank je voor je uitgebreide reactie. Dat klinkt normaal gesproken allemaal redelijk logisch. Denk je echt dat schimmel op de verdamper binnen 2 dagen na aanschaf de oorzaak van de geur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
Ik heb zowat overal gezocht, maar kan nergens vinden hoe ik bin een Daikin Stylish zo’n tablet in de lekbak krijg…

Is daar ergens een foto of tekening over te vinden?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:30:
[...]

Dank je voor je uitgebreide reactie. Dat klinkt normaal gesproken allemaal redelijk logisch. Denk je echt dat schimmel op de verdamper binnen 2 dagen na aanschaf de oorzaak van de geur is?
Niet schimmel. Bacteriën groeien exponentieel, elke paar uur is er 2x zoveel, elke 20 minuten bij perfecte conditie. Schimmel ruik je niet zo snel en is meer een muffe geur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommie12 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:33:
Ik heb zowat overal gezocht, maar kan nergens vinden hoe ik bin een Daikin Stylish zo’n tablet in de lekbak krijg…

Is daar ergens een foto of tekening over te vinden?
Klep waar filters zitten naar boven en onderaan de filters zit een richel waar de lekbak onder zit. In die richel gooien. Bij een Perfera dan. Stylish zal niet veel anders zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
KruidenTuin schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:02:
Ik heb een vraag over het gedrag wat ik gisteren heb gezien bij mijn daikin airco unit.
Beide aircos (woonkamer en slaapkamer) staan al weken lang op dry modus. De luchtvochtigheid in huis is daarmee niet erg laag, maar lijkt in ieder geval stabiel te blijven. Nu kwam ik gisteren in mijn slaapkamer en was het opeens een stuk koeler dan normaal, in de data zag ik ook dat de luchtvochtigheid een stuk omlaag was:
[Afbeelding]
Ik dacht dat de airco misschien door mijn vriend in de verkoelingsmodus was gezet, maar de airco stond nog steeds op dry modus. Na deze drop in luchtvochtigheid en temperatuur is het vrij snel weer terruggegaan naar het oude niveau.
Omdat de temperatuur weer wat opliep, heb ik de airco op koelen gezet voor het slapen, maar hiervan zie ik dan weer geen dip in temperatuur en luchtvochtigheid. Is iemand bekend met dit gedrag? Kan het zo zijn dat de drymodus pas wordt geactiveerd bij een bepaalde buitentemperatuur misschien?
Wat ik nog weet van mijn daikin was dat de dry modus de temperatuur niet teveel wilt laten zakken.
Als je de koelmodus activeert op bij een kamertemp van 22 graden, dan stopt deze bij 21 graden.
Dus als de ruimte te snel afkoeld, zal de unit weinig doen.
Maar voeg je extra warmte toe (kachel of zon) dan zal de unit beter ontvochtigen omdat deze dan kouder kan worden, zonder de ruimte echt af te koelen.

Je kunt de unit ook voor de gek houden. Als je deze start op 22 graden, maar het is koeler geworden. Dan even uit en weer aan, dan heeft die de koelere ruimte temp als nieuwe referentie.

MHI werkt hier beter. Daar kun je een minimum temp ingeven via de AB. Dan stopt drogen, als het kouder wordt dan de setpoint.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN69nv7MLqSwNivDoZbE7bEJ1ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ce8k911eU8NvP3pCphxGEPlC.jpg?f=fotoalbum_large

Flink verbruik vandaag! 15 kWh tot nu toe verbruikt om 120m2 op 22 graden te houden. In totaal 4 binnendelen op 3 buitenunits.

Wel echt heerlijk comfort en kan het gemakkelijk met eigen PV opwek laten draaien.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@nMad Geen zonwering? Hier tot nu toe vanaf 00.00 uur 6,3 kWh op 140m2 met op iedere verdieping 1 unit.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 27-06-2024 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:52
Fors verbruik hier is het 6kWh per 24 uur voor twee 2,5kw daikin Perfera single splits. Die op 22C staan. Die staan eigenlijk al paar dagen 24/7 aan.

[ Voor 8% gewijzigd door haakjesluiten op 27-06-2024 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:49
MotorBeast schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:44:
@nMad Geen zonwering? Hier tot nu toe vanaf 00.00 uur 6,3 kWh op 140m2 met op iedere verdieping 1 unit.
Alleen op de benedenverdieping. Op eerste verdieping (slaapkamers) helaas niet op een mooie manier te realiseren. Tweede verdieping (zolder) heeft een dakraam en lichtkoepel beide zonder zonwering aan de buitenkant.

Huis is uit 1979 en wel aardig nageïsoleerd. Vorig jaar 1500 kWh nodig gehad om heel jaar huis tussen 19-23 graden (combinatie verwarmen en koelen) te houden. Dus dat valt reuze mee.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Pagina: 1 ... 94 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic