Advies gevraagd bij aanleg L/L warmtepomp in jaren '70 huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:00
Inleiding

We wonen in een jaren '70 tussenwoning. We hebben een begane grond, 1e en 2e verdieping. Waarbij aan de voorzijde het schuine dak helemaal tot de benedenverdieping aan toe doorloopt, dus relatief groot dakoppervlak. Totale gebruiksoppervlakte 150 m2, inhoud ongeveer 500 m3. NeHoBo vloeren, goed bereikbare kruipruimte (hoogte ca 1 meter), open videkamer op de 1e verdieping. Met die open videkamer bedoel een kamer die in open verbinding staat met de leefruimte beneden. Onderaan deze topicstart een foto, om het verhaal niet meteen te vervuilen met plaatjes.

De afgelopen jaren zijn we bezig geweest met isolatie en ventilatie (type D met WTW) om het warmteverlies zoveel mogelijk te drukken en daarmee het gasverbruik. De volgende maatregelen zijn getroffen:

- overal HR++ glas (totaal 21 m2 glas in woning, tochtstrips vernieuwd);
- dakisolatie (op zolder 17 cm Knauff 032 glaswol, woonruimte 20 cm Knauff 032 glaswol, luchtdicht afgewerkt met klimaatfolie);
- balansventilatie met WTW (CO2-vraaggestuurd dmv HomeAssistant en sensoren)
- spouwmuurisolatie (piepschuimkorrels), is door een vorige eigenaar aangebracht, weet ik verder niks over;
- vloerisolatie (ca 10 cm PUR van onderen tegen de vloer), is door een vorige eigenaar aangebracht, details over merk/isolatiewaarde ken ik verder niet.

In de topics over centrale balansventilatie en zolderisolatie heb ik veel gepost over wat we gedaan hebben en hoe.

Verder beschikken we over 16 zonnepanelen verspreid over oost en west, en een 5 kWh thuisaccu (Sessy).
In de keuken zit een Quooker (7L vat), we koken op inductie.

De voornaamste leefruimtes zijn de woonruimte op de benedenverdieping, de videkamer en de zolderkamer. We gebruiken 1 slaapkamer als slaapkamer. De andere slaapkamers zijn kledingkast en klusruimte (werkbank etc) We zijn met zijn tweeën en dat zal zo blijven.

Huidige verwarming

We verwarmen dmv gasgestookte CV (Remeha Avanta HR, 2010). Op de benedenverdieping staan 2 radiatoren (1x T33 en 1x T32), en op de videkamer een simpele T11. Die drie radiatoren verwarmen hoofdzakelijk de hele woning, de rest van de radiatoren in huis staan eigenlijk alleen op de antivorst-stand zodat ze wel een heel klein beetje "doorlopen". Het is hiermee overal behaaglijk. In de badkamer hangt een handdoekradiator, die zal omdat de deur altijd dicht zit aan de verwarming van de rest van de woning weinig bijdragen.

De balansventilatie is aangelegd met 2 inblaaspunten op de vide-kamer (die daarmee dus ook de woonruimte beneden bedienen), de slaapkamer en de werkkamer op zolder. Afzuiging in bijkeuken, toilet en in het trapgat (die laatste is de voornaamste want grootste afzuiging). Dit geeft vanwege de "flow" al een goede verdeling van de warmte door het huis is mijn gevoel. De badkamer zal op een later moment nog worden aangesloten, als we die aanpakken.

Ons stookpatroon is doordeweeks overdag 19.5 graden, 's avonds 20.5 graden en nachtverlaging naar 18.5 graden. In het weekend is het overdag 20 graden, 's avonds 20.5 graden en eveneens nachtverlaging naar 18.5 graden.

Met de nachtverlaging naar 18.5 graden slaat de CV nooit aan, ook niet in de winter als het vriest. Het koelt in de winter beneden dan doorgaans hooguit een graad of 2 af.

Hieronder een overzicht van ons gasverbruik over de jaren, waarbij duidelijk het effect van de diverse maatregelen is te zien (februari 2022 begonnen met de HR++, later dat jaar zolderisolatie en WTW, 2023 dakisolatie woonkamer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUiSQfSjY7d2wdNv2lTSzhWZ0Uo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8PtUfnG1ozbIN5afBWaNDarD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6x0zGp8gKLw_lc8qas1tzbEz-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXMd3GRjNdxBJliCKfA2smGt.jpg?f=fotoalbum_large

Het geschatte verbruik 2024 is berekend als (januari t/m mei 2024) + (juni t/m december 2023).

Plannen

Het is onze bedoeling om de volgende stap te zetten naar van-het-gas-af. Daarbij zijn diverse opties de revue gepasseerd:
- vloerverwarming op de benedenverdieping als voorbereiding op een warmtepomp; is mede vanwege de NeHoBo vloer echter complex;
- de T33 en T32 radiatoren voorzien van fans en daarmee op lage temperatuur verwarmen tzt als er een warmtepomp is; of eventueel nieuwe convector-radiatoren door het huis; buizen zullen dan misschien vergroot moeten worden want alleen de "hoofdbuizen" zijn dikker uitgevoerd, naar alle individuele radiatoren lopen dunne buizen;

- overgaan naar L/L, wat op dit moment onze voorkeur zou hebben want je bent meteen klaar met gas, relatief eenvoudig aan te leggen zonder teveel gesloop; CV-ketel mettertijd weg en vervangen door een boiler voor de badkamer en klaar is Glenfiddich. En in de zomer verkoeling.

Vragen

Op dit moment ben ik met name aan het kijken naar de vraag of het haalbaar is om ons huis met L/L te verwarmen, wat we daar qua capaciteit voor nodig hebben (hoeveel units, hoeveel kW) en waar eea geplaatst zou kunnen worden. Merken en modellen komen later in beeld, al denk ik qua merken vooral aan Daikin en MHI, en sowieso een multi-split want we hebben niet de ruimte voor meerdere buitenunits.

Om de warmtevraag te berekenen heb ik de Koevlaasformule toegepast, die komt met een gasverbruik van 1000 m3 (royaal gerekend, want verbruik 2023 waarbij de eerste maanden de dakisolatie in de woonkamer nog niet klaar was, en nog incl SWW) op 4.85 kW en de warmteverliesberekening van bouw-energie.be komt op 5.5 kW (getallen overal wat conservatief ingevuld).

Ik denk zelf dat we drie binnenunits zouden moeten hebben, twee beneden in de woonruimte (1 in het woonkamergedeelte en 1 in het eetkamergedeelte, dit voor de spreiding), en 1 op de slaapkamer. Die op de slaapkamer zou dan een sowieso een wandmodel moeten worden (ivm koeling in de zomer), in de woonkamer twijfel ik tussen vloermodellen of wandmodellen, waarbij omwille van comfort vloermodellen de voorkeur hebben. Suggesties zijn welkom, ik had in het centrale topic gezien dat ook wel wordt gesuggereerd wandmodellen laag op te hangen, maar wie heeft daar daadwerkelijk ervaring mee?

Vraag: Is dit realistisch, en wat zou qua capaciteiten (dus nog even los van het merk) een goede combinatie van buitenunit en binnenunits zijn?

Voor de plaatsing van de buitenunit kijken we naar twee plekken, andere plekken zie ik redelijkerwijs niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvPFMUHWOspcfIEoTjPTw9znBNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tpb8boWzDXipmtsQANR1VsTX.jpg?f=fotoalbum_large

Sowieso zal de buitenunit op de grond komen te staan, los van de woning.

Plek C lijkt voor de hand te liggen obv de plattegrond, maar daar klopt de tekening niet want daar zit een deur ipv een muur.

Het liefst zouden we hem op plek A hebben (zie plattegrond), dat is buiten bij de voordeur, gericht naar een blinde muur (van de buren). In die gevel zitten géén ramen of ventilatieopeningen. De unit staat op deze manier het minst in de weg. De breedte hier is ca 2.30m.

Vraag: is dit qua geluid haalbaar. We willen niemand tot last zijn. We zullen hoe dan ook voor een zo stil mogelijk model buitenunit gaan en daar komt sowieso een geluiddempende kast omheen, dat alles mag best wat kosten, zal niet op worden bespaard. Sowieso zullen we in overleg met de buren, ongeacht op welke plek hij uiteindelijk komt.

Ik realiseer mij dat dit een lang verhaal is geworden met zoveel mogelijk informatie erin. Ik hoop dat jullie ons wat op weg kunnen helpen en adviseren! Alvast veel dank daarvoor!

[ Voor 8% gewijzigd door Glenfiddich op 08-08-2024 08:18 ]

Catch a smile out there!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Met een vide op de laatste foto is een L/L WP niet zo handig want warmte stijgt direct naar boven.
Je kan blazen wat je wil maar de vloer en ruimte daaronder zal altijd noemenswaardig kouder blijven.

Het is niet vergelijkbaar met een radiator verwarmen die ook nog eens stralingswarmte naar voren geeft.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
mr_evil08 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:01:
Met een vide op de laatste foto is een L/L WP niet zo handig want warmte stijgt direct naar boven.
Je kan blazen wat je wil maar de vloer en ruimte daaronder zal altijd noemenswaardig kouder blijven.

Het is niet vergelijkbaar met een radiator verwarmen die ook nog eens stralingswarmte naar voren geeft.
Dat ervaren we met de huidige CV ook wel, het is op de videkamer altijd minstens 1 graden warmer dan beneden. Desalniettemin bereikt in de huidige situatie de hele benedenverdieping makkelijk de gewenste temperatuur, het is gewoon op de videkamer wat warmer. Sinds de ventilatie met WTW (waarbij de lucht boven wordt ingeblazen dus boven de "overdruk" zit) is het ook al merkbaar verbeterd ten opzichte van daarvóór.

Mijn gedachte (of beter gezegd hoop) is dat met L/L met vloermodellen beneden, waarbij dus de onderste luchtlaag wordt aangezogen, de hele ruimte wel warm te krijgen is.

In dit stadium is mijn voornaamste vraag eigenlijk de vraag naar de plaatsing van de buitenunit (zie startpost) icm geluid. Ongeacht of het L/L wordt of dat ik toch naar L/W moet kijken speelt dezelfde vraag, ook dan zal ergens de buitenunit geplaatst moeten worden. Alles begint met de vraag of (en zo ja waar) ik de buitenunit kwijt kan.

[ Voor 31% gewijzigd door Glenfiddich op 21-06-2024 21:35 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:05
Hier al gezocht?: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Zoek een merk/ type die zoveel mogelijk aan jou wensen voldoet met name geluid, zoek via de Importeur een installateur in de buurt.
Heeft het (Chinese) merk geen Nederlandse importeur? dan ander merk zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door natural colour op 22-06-2024 09:39 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

paQ

Glenfiddich schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:31:
[...]

Dat ervaren we met de huidige CV ook wel, het is op de videkamer altijd minstens 1 graden warmer dan beneden. Desalniettemin bereikt in de huidige situatie de hele benedenverdieping makkelijk de gewenste temperatuur, het is gewoon op de videkamer wat warmer. Sinds de ventilatie met WTW (waarbij de lucht boven wordt ingeblazen dus boven de "overdruk" zit) is het ook al merkbaar verbeterd ten opzichte van daarvóór.

Mijn gedachte (of beter gezegd hoop) is dat met L/L met vloermodellen beneden, waarbij dus de onderste luchtlaag wordt aangezogen, de hele ruimte wel warm te krijgen is.
Ik denk dat je dan meer bereikt door de vloer zelf te verwarmen. Dat hoeft doorgaans sowieso al met een graadje minder (eerder behaaglijk gevoel) waardoor het boven ook minder veel 'te' warm zal worden. Maar dat gaat met alleen warme lucht niet lukken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:05
paQ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Ik denk dat je dan meer bereikt door de vloer zelf te verwarmen. Dat hoeft doorgaans sowieso al met een graadje minder (eerder behaaglijk gevoel) waardoor het boven ook minder veel 'te' warm zal worden. Maar dat gaat met alleen warme lucht niet lukken.
Dan moet je die jaren zeventig vloer zéér goed isoleren, in hoeverre is dat mogelijk met waarschijnlijk holle 'broodjes' betonblokken?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
natural colour schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:38:
Hier al gezocht?: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Zoek een merk/ type die zoveel mogelijk aan jou wensen voldoet met name geluid, zoek via de Importeur een installateur in de buurt.
Heeft het (Chinese) merk geen Nederlandse importeur? dan ander merk zoeken.
Zeker heb ik dat topic gevonden, en daar heb ik ook al veel in gelezen en gezocht.

Ik kom er echter niet uit met mijn specifieke plaatsingsvraag uit de topicstart: kan op plek A tegenover de blinde muur van de buren een unit neergezet worden, met hulp van een goede kast eromheen, op zo'n manier dat het geen overlast veroorzaakt?

--
paQ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:50:
[...]

&
natural colour schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:06:
[...]

Dan moet je die jaren zeventig vloer zéér goed isoleren, in hoeverre is dat mogelijk met waarschijnlijk holle 'broodjes' betonblokken?
Vloerverwarming is ook het eerste waar ik naar gekeken heb, maar het zijn dus geen broodjes-betonblokken maar het is een NeHoBo-vloer. In die vloer mag niet gefreesd worden. Vloerverwarming aanleggen is hier dus een stuk complexer dan bij de meeste mensen het geval zal zijn.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:24
Glenfiddich schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Vloerverwarming is ook het eerste waar ik naar gekeken heb, maar het zijn dus geen broodjes-betonblokken maar het is een NeHoBo-vloer. In die vloer mag niet gefreesd worden. Vloerverwarming aanleggen is hier dus een stuk complexer dan bij de meeste mensen het geval zal zijn.
Warpsystems hebben hele dunne vloerverwarming systemen, kan je 3 cm omhoog?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

paQ

Bijv. Laag opbousysteem.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
[...]
Is geen probleem, kijk eens naar droogbouw vloerverwarming of het systeem met noppenplaten.
Zelfs op houtenvloeren is vloerverwarming mogelijk.

Probleem waar je mee zit of je onder de vloerverwarming wel kan isoleren.

mbt geluid, warmtepompen zoals Valliant of Bosch lijken mogelijk te zijn, deze zijn stil, dat zijn wel lucht/water warmtepompen.

Nadeel is wel het betreft hier een doorgang waardoor het kan "galmen".

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 22-06-2024 12:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Cyriel85 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Warpsystems hebben hele dunne vloerverwarming systemen, kan je 3 cm omhoog?
3 cm omhoog zou betekenen deuren inkorten en keuken aanpassen etc, maar dat is op zich het probleem niet want de keuken staat ook al op de nominatie om aangepakt te worden. Er zou dan méér op hetzelfde moment op ons afkomen.
mr_evil08 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:09:
[...]

Is geen probleem, kijk eens naar droogbouw vloerverwarming of het systeem met noppenplaten.
Zelfs op houtenvloeren is vloerverwarming prima mogelijk.

Probleem zit in of je onder de vloerverwarming wel kan isoleren.
Er zit 10 cm PUR onder de vloer (tegenaan gespoten).

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
De geluiddempende kast zou ik uitstellen. Misschien valt het geluid mee. Een goede kast kost ongeveer net zoveel als de airco zelf.
Is het misschien een optie om de vide dicht te maken? Wij hebben hier een vide dichtgemaakt en stoken nog maar de helft. En het tocht ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:04
[...]

Zeker heb ik dat topic gevonden, en daar heb ik ook al veel in gelezen en gezocht.

Ik kom er echter niet uit met mijn specifieke plaatsingsvraag uit de topicstart: kan op plek A tegenover de blinde muur van de buren een unit neergezet worden, met hulp van een goede kast eromheen, op zo'n manier dat het geen overlast veroorzaakt?

[...]
Het geluid van de buitenunit gaat het meeste overlast geven bij je eigen slaapkamer boven de voordeur. De beschikbare breedte is ruim voldoende voor de buitenunit om de uitblaaslucht kwijt te kunnen.

Zoals @Martin7182 al aangeeft zou ik beginnen zonder kast er omheen. Dat geld kun je het beste investeren in een premium buitenunit die van zichzelf stil is. Kies voor een goed Japans merk, je noemde zelf al Mitsubishi Heavy Industries (MHI) en Daikin, neem ook Mitsubishi Electric (ME) mee in je lijstje, dit is tevens onderdeel van het grote Mitsubishi maar MHI en ME zijn twee aparte merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Martin7182 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:38:
De geluiddempende kast zou ik uitstellen. Misschien valt het geluid mee. Een goede kast kost ongeveer net zoveel als de airco zelf.
Is het misschien een optie om de vide dicht te maken? Wij hebben hier een vide dichtgemaakt en stoken nog maar de helft. En het tocht ook niet meer.
De vide dichtmaken zou natuurlijk heel verstandig zijn, bijna iedereen hier in de buurt heeft dat gedaan, maar om eerlijk te zijn was deze videkamer juist een van de leuke details aan het huis waarom we het hebben gekocht :)

Dus dichtmaken is geen optie, het bijbehorende extra verbruik is de prijs die we daar voor betalen.

Het stoken (op gas) valt tegenwoordig mee sinds het goed is geïsoleerd (Rc van ruim 6.5) en we ventilatie met WTW hebben. Van tocht geen last.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
FrankHe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:34:
[...]

Het geluid van de buitenunit gaat het meeste overlast geven bij je eigen slaapkamer boven de voordeur.
Gelet op de inrichting van die betreffende kamer voorzie ik daar geen probleem ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4SbZMJE3VTgIUX4Q8bPBAxoT3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYceHqSjiUhwNMpo0DDlBIAk.jpg?f=fotoalbum_large

Onze slaapkamer zit aan de achterkant.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Glenfiddich schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:17:
[...]

Gelet op de inrichting van die betreffende kamer voorzie ik daar geen probleem ;)

[Afbeelding]

Onze slaapkamer zit aan de achterkant.
Dan verwacht ik geen problemen. De buren zitten gevoelsmatig ver genoeg weg en als je een goede en stille buitenunit hebt dan is de overlast nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Inmiddels heb ik me geprobeerd wat te verdiepen in de benodigde buitenunit en binnenunits. Laat ik vooropstellen dat het nog geen uitgemaakte zaak is dát we L/L gaan aanleggen voor verwarming, aangezien ik er toch wel wisselende ervaringen over lees, ik probeer me op dit moment een beeld te vormen van wat we nodig zouden hebben als we zouden kiezen voor L/L.

Ik ben begonnen met de buitenunit. Ik heb me gefocust op de stilste modellen, en op het vermogen in kW dat nog geboden wordt bij -10 graden als uitgangspunt genomen.

Ik kom dan uit op de MHI SCM 71ZS-W.

Die heeft een behoorlijke capaciteit voor verwarmen, in feite waarschijnlijk veel meer dan we nodig hebben (zie daarover de startpost). Hij zou 8.6 kW aan verwarming kunnen leveren, en 6.7 bij -10.

Zou dit afdoende zijn? Mijn veronderstelling is dan dat hij bij wijze van spreken 90% van de tijd nooit op "volle toeren" zou hoeven te draaien, of werkt dat niet zo?
Of zou ik nog een slag groter moeten hebben (de SCM 80ZS-W)?

Vervolgens de vraag naar de binnenunits. Er kunnen er 4 op, maar ik ga vooralsnog uit van 3 te plaatsen units. Twee op de benedenverdieping en een op de slaapkamer.

Voor het combineren ben ik uitgegaan van de combinatietabellen op:
https://hazelzetkoeltechn...mbinatiemogelijkheden.pdf

Beneden twee vloermodellen, een 5 kW en een 3.5 kW. Een daarvan in het eetkamerdeel en een in het woonkamerdeel, zie plattegrond uit de topicstart.

Waarbij twijfel of de "dikste" 5 kW in het gedeelte moet komen waar de vide zit, of juist niet omdat de ook het gedeelte van de woonkamer is waar we het meeste zitten en je dus minder overlast van de unit wil?

En in de slaapkamer een 2.5 wandmodel, ivm verkoeling in de zomer.

Volgens de tabel is deze combinatie (25+35+50) mogelijk op de SCM 71ZS-W.

Dan twijfel ik nog over een eventueel vierde unit boven op de videkamer, daar gaat natuurlijk al van zichzelf warmte naartoe, maar zou het helpen om juist daar ook warme lucht in te voeren als een soort "warme deken" om minder trek van beneden naar boven te creëren?

Kijkend naar de tabel zou ik dan de unit op de slaapkamer moeten verkleinen naar 2 kW en dan op de videkamer ook een 2 kW plaatsen. Alsdan is de combi 20+20+35+50, die mogelijk zou zijn (20+25+35+50 wordt niet als mogelijke combi genoemd).

Zou ik van een grotere buitenunit uitgaan, de SCM 80ZS-W, dan zou een combinatie van 25+25+35+50 mogelijk zijn als ik toch 4 units zou plaatsen.

Wat is jullie commentaar hier op? Zie ik iets over het hoofd? Suggesties tot verbetering?

Dank alvast! _/-\o_

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:08
Pak het goed aan en neem vloerverwarming
Bv een droogbouwsysteem van warp, dat kan altijd. En een goede warmtepomp bv een Vaillant vwl65/6

Daar heb je jaren echt comfort van en wordt je blij van.
De aircotjes zou ik ook nemen, 1 in de vide en 1 in slaapkamer. Om te koelen want daar zijn die dingen voor. Verwarmen is het niet met airco’s
Een vreemde droge muffe lucht krijg je er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Technician- schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:07:
Pak het goed aan en neem vloerverwarming
Bv een droogbouwsysteem van warp, dat kan altijd. En een goede warmtepomp bv een Vaillant vwl65/6

Daar heb je jaren echt comfort van en wordt je blij van.
De aircotjes zou ik ook nemen, 1 in de vide en 1 in slaapkamer. Om te koelen want daar zijn die dingen voor. Verwarmen is het niet met airco’s
Een vreemde droge muffe lucht krijg je er van.
Dat laatste kan ik niet helemaal plaatsen.
Als ik in het grote L/L topic zoek dan vind ik wel wat zoekresultaten over een muffe lucht bij koelen maar niet bij verwarmen.
En drogen speelt toch ook vooral bij koelen? Want bij verwarmen heb je geen condenswater toch? Is bij verwarmen op L/L het effect op de relatieve luchtvochtigheid anders dan bij een CV?

[ Voor 5% gewijzigd door Glenfiddich op 29-06-2024 07:53 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:08
Glenfiddich schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 07:51:
[...]

Dat laatste kan ik niet helemaal plaatsen.
Als ik in het grote L/L topic zoek dan vind ik wel wat zoekresultaten over een muffe lucht bij koelen maar niet bij verwarmen.
En drogen speelt toch ook vooral bij koelen? Want bij verwarmen heb je geen condenswater toch? Is bij verwarmen op L/L het effect op de relatieve luchtvochtigheid anders dan bij een CV?
Ik krijg vast de wind van voren van de L/L bezitters. Maar je gaat er echt niet blij van worden.
En zeker niet als het een tijdje echt winter is.
Gewoon de continue luchtverplaatsing, geluid ed.

Heb zelf beide, in de open keuken vloerverwarming en een goede airco, en voor het snel opwarmen doen we de airco wel eens aan, maar dan ook snel weer uit.

Als je gaat investeren, doe dan liever goed en laat Warp aanleggen, kost je wel een nieuwe vloer ook denk ik.

Maar goed dat denk IK ervan, een ander misschien niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Droge, muffe, lucht zou je inderdaad niet moeten krijgen bij verwarmen. Maar hoewel sommige er anders over denken, ben ik het er wel mee eens dat ik persoonlijk nooit een woning wil hebben die met aircos verwarmd wordt. Ja als het echt fris is, en je gaat in de warme luchtstroom van de airco staan is het lekker. Maar algemeen qua comfort komt mijn airco iig niet in de buurt van een normale CV installatie (of een L/W warmtepomp natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
Het is denk heel persoonlijk. Ik heb zelf een pelletkachel voor primaire verwarming. Ideaal huis is in no time warm en ja als ik hem uit zet is het ook heel snel weer koud. Vrienden die langskomen vragen weleens heb je geen last van het geluid? Welk geluid? Het is echt grappig hoe je hersenen op een gegeven moment geluiden wegfilteren.

Maar goed een pelletkachel is geen airco.

Overigens denk ik er zelf over om ook een airco te plaatsen omdat ik het continue schoonmaken en bijvullen van pellets wel een beetje zat aan het worden ben na 7 jaar. En omdat het economisch voordeliger is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hydex
Glenfiddich schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:58:

Ik kom dan uit op de MHI SCM 71ZS-W.

Die heeft een behoorlijke capaciteit voor verwarmen, in feite waarschijnlijk veel meer dan we nodig hebben (zie daarover de startpost). Hij zou 8.6 kW aan verwarming kunnen leveren, en 6.7 bij -10.

Zou dit afdoende zijn? Mijn veronderstelling is dan dat hij bij wijze van spreken 90% van de tijd nooit op "volle toeren" zou hoeven te draaien, of werkt dat niet zo?
Of zou ik nog een slag groter moeten hebben (de SCM 80ZS-W)?

Vervolgens de vraag naar de binnenunits. Er kunnen er 4 op, maar ik ga vooralsnog uit van 3 te plaatsen units. Twee op de benedenverdieping en een op de slaapkamer.

Voor het combineren ben ik uitgegaan van de combinatietabellen op:
https://hazelzetkoeltechn...mbinatiemogelijkheden.pdf

Beneden twee vloermodellen, een 5 kW en een 3.5 kW. Een daarvan in het eetkamerdeel en een in het woonkamerdeel, zie plattegrond uit de topicstart.

Waarbij twijfel of de "dikste" 5 kW in het gedeelte moet komen waar de vide zit, of juist niet omdat de ook het gedeelte van de woonkamer is waar we het meeste zitten en je dus minder overlast van de unit wil?

En in de slaapkamer een 2.5 wandmodel, ivm verkoeling in de zomer.

Volgens de tabel is deze combinatie (25+35+50) mogelijk op de SCM 71ZS-W.

Dan twijfel ik nog over een eventueel vierde unit boven op de videkamer, daar gaat natuurlijk al van zichzelf warmte naartoe, maar zou het helpen om juist daar ook warme lucht in te voeren als een soort "warme deken" om minder trek van beneden naar boven te creëren?

Kijkend naar de tabel zou ik dan de unit op de slaapkamer moeten verkleinen naar 2 kW en dan op de videkamer ook een 2 kW plaatsen. Alsdan is de combi 20+20+35+50, die mogelijk zou zijn (20+25+35+50 wordt niet als mogelijke combi genoemd).

Zou ik van een grotere buitenunit uitgaan, de SCM 80ZS-W, dan zou een combinatie van 25+25+35+50 mogelijk zijn als ik toch 4 units zou plaatsen.

Wat is jullie commentaar hier op? Zie ik iets over het hoofd? Suggesties tot verbetering?

Dank alvast! _/-\o_
Ik ben bij ook aan het verdiepen, dus geen expert. Maar wat ik lees is dat je begint met een warmte verlies berekening, daarna nadenkt over je maximale warmte vraag. Dus: is er een use case waarin alle ruimtes tegelijkertijd om warmte vragen? Dan moet je al die warmte vragen bij elkaar optellen en dat is je maximaal vermogen wat je nodig hebt.

Daarnaast is het ook nog iets als minimaal vermogen wat een airco buiten unit levert. En dat is best wel relevant. Stel een airco unit levert minimaal 1,5 kw dan betekent dat hij dus ook met een kleine warmte vraag in het najaar dit vermogen aan warmte afgeeft. Dat is niet altijd wenselijk want dan gaat je airco pendelen. Aan en uit om de temperatuur op peil te houden. Dit geeft minder comfort. Over het algemeen is een lager minimaal vermogen fijner en is het dus zaak om niet een te grote buiten unit te plaatsen.

Wat je kunt overwegen is 2 buiten units waarbij je de woonkamer 1 single split geeft en de andere kamers een multi split. Dan kun je beter optimaliseren

Wat ik zelf bijvoorbeeld overweeg is niet te focussen op -10 want dat komt zelden voor. Maar op iets hogere temperatuur. Hierdoor heb ik minder vermogen nodig en een betere Scop. Ik kan dan in die zeldzame gevallen dat het wel -10 of kouder wordt bepaalde ruimtes bij verwarmen met een elektrisch kacheltje. Voor mijn woonkamer ga ik wel uit van -10.

[ Voor 5% gewijzigd door hydex op 29-06-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
@hydex de warmtevraag berekenen is inderdaad waar ik mee begonnen ben, zowel dmv de Koevlaasformule als de uitgebreider online berekening op bouw-energie.be, zie startpost.

Dit is trouwens een screenshot van de uitkomst daarvan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0Pgkv-esc2C8aaeU05lq_XrynI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrF5EhbkmY8zouxYZKlWxZnq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was dus uitgegaan van 60% van de woning verwarmen tot 20 graden bij -8 (de standaard waarden van de berekening geloof ik).

Koevlaas leverde al een aanmerkelijk lagere waarde (4.85 kW) op, die enerzijds al “ruim genomen” was door ook SWW mee te nemen terwijl het isoleren in de eerste maanden van dat jaar ook nog niet helemaal af was, maar anderzijds was de afgelopen winter ook niet heel streng.

De buitenunit die ik hierboven vermeldde kan zelfs 6.7 kW leveren bij -10 dus ik zou denken dat dat al ruim is.

Als iemand iets zinnigs kan zeggen over die combi van units hou ik me aanbevolen!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
Deze video geeft wellicht wat meer duidelijkheid:

https://www.energie-trans...-of-een-multi-split-airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Dank; ik zal hier naar kijken, al denk ik dat voor ons een multi-split de enige optie zal zijn bij gebrek aan geschikte ruimte voor meerdere buitenunits. Dat wil zeggen in theorie kan ik er wel twee kwijt (1 voor en 1 achter) maar eigenlijk wil ik niet verspreid over meerdere plekken units hebben staan.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
Ga je trouwens zelf installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
hydex schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:04:
Gezien de gereedschappen aan de muur moet dat prima lukken. Alleen voor het in bedrijf stellen zul je iemand met F-gassen certificaat moeten laten komen. De rest is prima zelf te doen.

Gaten boren door betonmuren heb ik hier in der tijd uitbesteed aan een specialistisch bedrijf. Dat was het mij meer dan waard. Het had iets goedkoper geweest wanneer ik zelf een machine had gehuurd maar heb liever dat een expert die gaten voor me maakt. Hier in een appartement kijk ik tegen 300 mm dik gewapend beton aan, dat is andere koek dan stapelbouw met 100 mm kalkzandsteen lijmblokken. Ook die zou ik trouwens niet onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
hydex schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:04:
Het zou wel mijn voorkeur hebben zoveel mogelijk zelf te doen, maar voor het aansluiten is zoals @FrankHe opmerkt iemand nodig met F-gassen certificaat, en op de diverse webshops zie ik dat je zelfs bij het bestellen al zo'n certificaat moet laten zien (al ben ik zeker nog niet in dat stadium hoor).

Sowieso zou ik al het voorwerk zoals sloopwerk (er zouden wat koofjes open moeten), gaten boren, leidinggoten plaatsen (zal grotendeels via kruipruimte verlopen) zelf kunnen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Glenfiddich schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:31:
[...]

Het zou wel mijn voorkeur hebben zoveel mogelijk zelf te doen, maar voor het aansluiten is zoals @FrankHe opmerkt iemand nodig met F-gassen certificaat, en op de diverse webshops zie ik dat je zelfs bij het bestellen al zo'n certificaat moet laten zien (al ben ik zeker nog niet in dat stadium hoor).

Sowieso zou ik al het voorwerk zoals sloopwerk (er zouden wat koofjes open moeten), gaten boren, leidinggoten plaatsen (zal grotendeels via kruipruimte verlopen) zelf kunnen.
Het is bij wet verplicht, de verkoper van de apparatuur moet registreren welke persoon het systeem in gebruik gaat stellen. De persoon is doorgaans de eigenaar van het bedrijf die verschillende mensen in het veld heeft lopen die in naam van het bedrijf de werkzaamheden verrichten. Daardoor kan het een ander nummer zijn dat uiteindelijk op het opleverrapport staat maar dan valt het onder (verantwoording) van dezelfde persoon, de verantwoordelijke van het bedrijf. De verkoper van de apparatuur mag jou de apparatuur pas verkopen en leveren zodra je deze informatie heb overlegd.

Je zult dus eerst een afspraak moeten maken met de f-gassen persoon en dan pas je spullen bestellen. Doorgaans hebben ze pas over negen weken de tijd dus dan heb je zelf een goede acht en een halve week om alles te installeren.
Pagina: 1