Netjes!!!nMad schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:22:
[...]
Alleen op de benedenverdieping. Op eerste verdieping (slaapkamers) helaas niet op een mooie manier te realiseren. Tweede verdieping (zolder) heeft een dakraam en lichtkoepel beide zonder zonwering aan de buitenkant.
Huis is uit 1979 en wel aardig nageïsoleerd. Vorig jaar 1500 kWh nodig gehad om heel jaar huis tussen 19-23 graden (combinatie verwarmen en koelen) te houden. Dus dat valt reuze mee.
Airco’s en lekken, kapotte pompjes, wordt er gek van.
Nu weer een airco, die normaal nooit lekt maar bij veel vocht en warmte wel lekt.
Lijkt erop dat de druppels op de verdamper het rooster uit worden geblazen.
Wat zijn nu wel goede stille pompen.
Heb laatst een mini diamond Blue geplaatst, waar het pompdeel modulerend is. Bij elke vlotterstand een ander toerental. En je kunt de pomp zelf ver van de vlotter plaatsen.
Maar die deed wel heel weinig liters per minuut.
Een flesje water 0,5l deed die mijn inziens te lang over.
Nu weer een airco, die normaal nooit lekt maar bij veel vocht en warmte wel lekt.
Heb laatst een mini diamond Blue geplaatst, waar het pompdeel modulerend is. Bij elke vlotterstand een ander toerental. En je kunt de pomp zelf ver van de vlotter plaatsen.
Ik ga zelf een pomp maken die ik op zolder gaat zetten. Het type pomp is peristaltic. Aspen heeft een kant en klare met dit systeem maar zoiets wil ik zelf maken. Ben er alleen nog niet uit met of zonder reservoir. Vind de pompjes bizar duur.Technician- schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:10:
Mijn vrij nieuwe Daikin Perfera 2.5kW bromt steeds wat, gewoon blazen is niet erg, maar om de 30 seconden ofzo bromt ie even, net hard genoeg om te irriteren. Enig idee wat dit kan zijn, het komt uit de binnenunit.
Hij heeft wel bijna de hele winter stil gestaan, hij is van augustus vorig jaar en hangt op de overloop.
Met mijn 3.5kW in de woonkamer heb ik dit probleem in 4 jaar nog nooit gehad, te lang stil gestaan?
juist op stille modus snachts valt dit op
Hij heeft wel bijna de hele winter stil gestaan, hij is van augustus vorig jaar en hangt op de overloop.
Met mijn 3.5kW in de woonkamer heb ik dit probleem in 4 jaar nog nooit gehad, te lang stil gestaan?
[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 28-06-2024 06:29 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Dus je hebt een comdenspompje?JDx schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 06:27:
Mijn vrij nieuwe Daikin Perfera 2.5kW bromt steeds wat, gewoon blazen is niet erg, maar om de 30 seconden ofzo bromt ie even, net hard genoeg om te irriteren. Enig idee wat dit kan zijn, het komt uit de binnenunit.
Nee, wat is dat? Heb gewoon een standaard unit, geen extra's erop.
Als je niet weet wat het is, weet je ook niet of je het hebt.JDx schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:38:
[...]
Nee, wat is dat? Heb gewoon een standaard unit, geen extra's erop.
Het is een pompje dat je condenswater afvoert. Deze gaat af en toe aan. Dit is nodig wanneer de condensafvoerslang zonder pomp het water niet kwijt kan.
Oh dat is geen los apparaatje naast je unit ofzo, dan kan het best dat ze dat hebben geinstalleerd.DaanTriple7 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:42:
[...]
Als je niet weet wat het is, weet je ook niet of je het hebt.
Het is een pompje dat je condenswater afvoert. Deze gaat af en toe aan. Dit is nodig wanneer de condensafvoerslang zonder pomp het water niet kwijt kan.
De kabel loopt namelijk ook helemaal vanaf de overloop door een slaapkamer naar buiten en dan naar beneden en de buitenunit staat op de grond.
[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 28-06-2024 07:59 ]
Gaan de buizen naar boven toe op 'n plat dak? Dan heb je een pompje die het condenswater daar naar toe afvoert. Hoor je alleen in zomer als je aan 't koelen bent. In de winter met verwarmen hoor je 't niet, hoeft dan ook niks af te pompen.JDx schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:43:
[...]
Oh dat is geen los apparaatje naast je unit ofzo, dan kan het best dat ze dat hebben geinstalleerd.
Hier zie je dat het omhoog gaat ipv door de muur naar achteren. Hier zit ook zo'n pompje bijv.
:strip_exif()/f/image/BmJpzb7AmpG7pRgiLZ27OM0V.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Oekol op 28-06-2024 07:59 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Nou een hele lange weg van de overloop door een slaapkamer naar buiten en dan nog naar beneden, heb hem idd alleen nog maar in de winter gebruikt om het boven behaaglijk te houden, nog niet snachts in de zomer om te koelen. Was bang dat er iets mis was.Oekol schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:58:
[...]
Gaan de buizen naar boven toe op 'n plat dak? Dan heb je een pompje die het condenswater daar naar toe afvoert. Hoor je alleen in zomer als je aan 't koelen bent. In de winter met verwarmen hoor je 't niet, hoeft dan ook niks af te pompen.
Hier zie je dat het omhoog gaat ipv door de muur naar achteren. Hier zit ook zo'n pompje bijv. [Afbeelding]

Ik weet het, mooi is anders, maar op het dak is geen plek en wilde de buiten unit op de grond.
(klein plat dak en zit vol panelen)
[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 28-06-2024 08:12 ]
Gebruik die kamer overigens alleen als kast. En om de was op te hangen 
Twijfel overigens nog om al die lelijke oude radiatoren boven te verwijderen, in elke kamer hangt een andere, de ene dik, de andere dun, de andere weer geel inmiddels.
De unit is gericht op mijn slaapkamer en die ernaast trouwens, werkt prima.
Met die kronkels zal er wel een condenspomp in zitten.
Twijfel overigens nog om al die lelijke oude radiatoren boven te verwijderen, in elke kamer hangt een andere, de ene dik, de andere dun, de andere weer geel inmiddels.
De unit is gericht op mijn slaapkamer en die ernaast trouwens, werkt prima.
Met die kronkels zal er wel een condenspomp in zitten.
[ Voor 98% gewijzigd door JDx op 28-06-2024 08:11 ]

Misschien dat het al eens eerder is gevraagd, maar kon het niet vinden in dit topic en ook niet via Google (wat ik overigens gek vind). Handleiding lijkt er ook niets over te zeggen.
Mijn vriendin begon gisteren te klagen dat ze de blauwe led van onze Daikin Emura in de slaapkamer wel fel vond wanneer de airco aanstaat. We hebben deze net nieuw, maar ben er niet achter of we deze uit kunnen zetten of kunnen dimmen. Weten jullie dit? Vind een plakkertje er overheen plakken ook zo armoedig namelijk.
Mijn vriendin begon gisteren te klagen dat ze de blauwe led van onze Daikin Emura in de slaapkamer wel fel vond wanneer de airco aanstaat. We hebben deze net nieuw, maar ben er niet achter of we deze uit kunnen zetten of kunnen dimmen. Weten jullie dit? Vind een plakkertje er overheen plakken ook zo armoedig namelijk.
Binnen de Daikin App>instellingen>Adapter Leds uitschakelen.Kartmans1 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:50:
Misschien dat het al eens eerder is gevraagd, maar kon het niet vinden in dit topic en ook niet via Google (wat ik overigens gek vind). Handleiding lijkt er ook niets over te zeggen.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 28-06-2024 10:17 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Zou je voor mij eens een detail foto kunnen maken hoe ze die unit op de big foot hebben gemonteerd bij de bouten?JDx schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:00:
[...]
Nou een hele lange weg van de overloop door een slaapkamer naar buiten en dan nog naar beneden, heb hem idd alleen nog maar in de winter gebruikt om het boven behaaglijk te houden, nog niet snachts in de zomer om te koelen. Was bang dat er iets mis was.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet het, mooi is anders, maar op het dak is geen plek en wilde de buiten unit op de grond.
Ik heb een bigfoot binnen en zie even niet hoe ik deze moet bevestigen.
Alvast bedankt
Overigens als je een condenspomp hebt is dat meestal alleen nodig als je leidingen (goot) ergens omhoog/hoger gaan dan de onderkant van je airco, ik kan dat uit de fotos er niet goed uit halen.
[ Voor 8% gewijzigd door Phyt_ op 28-06-2024 11:14 ]
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Kan softwarematig uitgezet worden maar mijn ervaring is dat na elke stroomonderbreking hij opeens weer aan staat.Kartmans1 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:50:
Ik heb er uiteindelijk een kloddertje kit op gedaan
Als het goed is zit er een knopje op de afstandsbediening. Mijn Perfera heeft dat in ieder geval en in de slaapkamer zijn ze uit.Kartmans1 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:50:
De laatste dagen wel héél blij met mijn setje.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Begrijp ik het goed dat de tweede foto de achterkant is van de 1e foto? If so, dan moet het water dus omhoog, dat gaat niet lukken zonder een pompje. In dat geval ja je hebt een pompje en als er water in zit wordt dat omhoog gepompt. Voor je beeldvorming kun je hier zien hoe dat er uit ziet:JDx schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:00:
[...]
Nou een hele lange weg van de overloop door een slaapkamer naar buiten en dan nog naar beneden, heb hem idd alleen nog maar in de winter gebruikt om het boven behaaglijk te houden, nog niet snachts in de zomer om te koelen. Was bang dat er iets mis was.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En zo klinkt het ongeveer:
[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 28-06-2024 11:54 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ja ik weet inmiddels wel zeker dat ik zo'n pomp heb, omdat het idd aan de achterkant in dat slaapkamertje omhoog gaat, zoals te zien op die foto.Oekol schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:54:
[...]
Begrijp ik het goed dat de tweede foto de achterkant is van de 1e foto? If so, dan moet het water dus omhoog, dat gaat niet lukken zonder een pompje. In dat geval ja je hebt een pompje en als er water in zit wordt dat omhoog gepompt. Voor je beeldvorming kun je hier zien hoe dat er uit ziet:
[YouTube: Aspen Silent+ Mini Lime Pomp - Installatie video - ClimaSense Airconditioning & Warmtepompen]
En zo klinkt het ongeveer:
[YouTube: Aspen Mini Lime silent + Sound Test]
Ik heb er 2, een oude en een nieuwe, hier de foto's (weet niet hoe ik ze netjes in een album krijg)Phyt_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:10:
[...]
Zou je voor mij eens een detail foto kunnen maken hoe ze die unit op de big foot hebben gemonteerd bij de bouten?
Ik heb een bigfoot binnen en zie even niet hoe ik deze moet bevestigen.
Alvast bedankt
Overigens als je een condenspomp hebt is dat meestal alleen nodig als je leidingen (goot) ergens omhoog/hoger gaan dan de onderkant van je airco, ik kan dat uit de fotos er niet goed uit halen.

Maakt nog aardig geluid. Ik heb een pomp van Aliexpress van de week in de kruipruimte gemonteerd en die was verrassend stil wat ik niet verwacht had. Over de levensduur kan ik nog weinig zeggen en hij is best groot vond ik.
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
Ben nu bezig met een eigen pomp om te maken op de slaapkamers. Omdat het kleine goten zijn is er geen plaats voor een betaalbare pomp. Deze lijkt me een mooie oplossing en wil ik zelf gaan maken.
YouTube: Aspen Universal Peristaltic Condensate Removal Pump
- Geen vlotter
- Geen verstopping omdat deze zelfs vaste stoffen kan pompen.
- Kan weinig aan stuk en mocht de slang versleten zijn plaats je weer een nieuwe stuk.
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
Ben nu bezig met een eigen pomp om te maken op de slaapkamers. Omdat het kleine goten zijn is er geen plaats voor een betaalbare pomp. Deze lijkt me een mooie oplossing en wil ik zelf gaan maken.
YouTube: Aspen Universal Peristaltic Condensate Removal Pump
- Geen vlotter
- Geen verstopping omdat deze zelfs vaste stoffen kan pompen.
- Kan weinig aan stuk en mocht de slang versleten zijn plaats je weer een nieuwe stuk.
Dan meteen de vraag hoe krijg ik die oude een beetje schoon zonder iets te beschadigen.
Die groene zooi bedoel ik dus.
Kan via de normale afstandsbediening, knopje rechtsonder onder de schuif, meer dan 2 sec ingedrukt houden.de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:12:
[...]
Kan softwarematig uitgezet worden maar mijn ervaring is dat na elke stroomonderbreking hij opeens weer aan staat.
Ik heb er uiteindelijk een kloddertje kit op gedaan
Dat heb je al eens gevraagd. Gewoon met een spons met wat zeep eraf halen en eventueel met tuinslang naspoelen. Met tuinslang spuit je ook gewoon de achterkant schoon. Geen harde straal.JDx schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:09:
Dan meteen de vraag hoe krijg ik die oude een beetje schoon zonder iets te beschadigen.
TS geeft ook info.
[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 28-06-2024 12:38 ]
Gewoon zeg je, met een spons gebeurt er helemaal niks en kom niet tussen de spijlen.MotorBeast schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:35:
[...]
Dat heb je al eens gevraagd. Gewoon met een spons met wat zeep eraf halen en eventueel met tuinslang naspoelen. Met tuinslang spuit je ook gewoon de achterkant schoon. Geen harde straal.
TS geeft ook info.
Ik bedoel iets van een speciale spray, tuinslang heb ik trouwens niet, wel een gieter.
Misschien dat hele rooster er eens afhalen en bij mijn ouders de hogedruk spuit erover. Dit ding staat al jaren in de tuin achter een conifeer.
[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 28-06-2024 12:46 ]
Ik heb een Grundfos Conlift. Niet stil, wel heel snel, hele reservoir leeg in minder dan 3 seconden.Technician- schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:10:
Dat weet ik, maar dan moet ik die eerst gaan zoeken (ik heb er 3), er een batterij in doen etc etc..Bohaak schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:33:
[...]
Kan via de normale afstandsbediening, knopje rechtsonder onder de schuif, meer dan 2 sec ingedrukt houden.
En vaak kom ik er (brandend lampje) pas achter als ik al in bed lig.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 28-06-2024 12:47 ]
Heel erg bedankt! Nu kan ik verder en die buitenunit op plat dak zien te krijgen vanavondJDx schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:08:
[...]
Ik heb er 2, een oude en een nieuwe, hier de foto's (weet niet hoe ik ze netjes in een album krijg)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Geen probleem, was toch vrij en mooi weer, succes!Phyt_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Heel erg bedankt! Nu kan ik verder en die buitenunit op plat dak zien te krijgen vanavond
Misschien ben ik kippig, maar dit zie ik niet bij mij in de app. Ik gebruik de ONECTA app. Heb gekeken vanaf de instellingen als ik op de binnenunit klik maar ook de instellingen van de app zelf.mr_evil08 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:13:
[...]
Binnen de Daikin App>instellingen>Adapter Leds uitschakelen.
Ja die Emura afstandsbediening heeft dus vrij wei of knopjes, wel een schermpje met menuutjes, maar heb daar niet iets in gevonden mbt het lampje.asing schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:35:
[...]
Als het goed is zit er een knopje op de afstandsbediening. Mijn Perfera heeft dat in ieder geval en in de slaapkamer zijn ze uit.
De laatste dagen wel héél blij met mijn setje.
Stel je plaatst 4 binnenunits op 1 buitenunit. Is het dan mogelijk om de elektriciteitsaansluiting van de binnenunits via het geboorde gat door de muur naar buiten te laten lopen? Samen met de leidingen?
Of moet je de binnenunits altijd in de kamer zelf aansluiten op stroom?
Bij het tweede moet je dan de kabel in de muur frezen richting het stopcontact, terwijl bij het eerste alles netjes buitenom kan worden weggewerkt
Bij het tweede moet je dan de kabel in de muur frezen richting het stopcontact, terwijl bij het eerste alles netjes buitenom kan worden weggewerkt
De kabels van de binnenunits gaan altijd samen met de leidingen terug naar de buitenunit. Er zit namelijk ook een stuurdraad bijAtomius schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:55:
Stel je plaatst 4 binnenunits op 1 buitenunit. Is het dan mogelijk om de elektriciteitsaansluiting van de binnenunits via het geboorde gat door de muur naar buiten te laten lopen? Samen met de leidingen?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ok dank, ik kwam namelijk dit plaatje tegen in mijn zoektocht naar een antwoord. Maar begrijp dat dat dus niet gebruikelijk is.Speedfightserv schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:58:
[...]
De kabels van de binnenunits gaan altijd samen met de leidingen terug naar de buitenunit. Er zit namelijk ook een stuurdraad bij
:strip_exif()/f/image/07lGeRgtHHF9KugFk3SQnMBj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat ze hier "intappen" op de WCD voor stroom naar de buitenunit toe.Atomius schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:03:
[...]
Ok dank, ik kwam namelijk dit plaatje tegen in mijn zoektocht naar een antwoord. Maar begrijp dat dat dus niet gebruikelijk is.
[Afbeelding]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Hoop niet dat ze veel van de dikte van de muur hebben ingeboord. Ziet er uit als een draagmuur.Atomius schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:03:
[...]
Ok dank, ik kwam namelijk dit plaatje tegen in mijn zoektocht naar een antwoord. Maar begrijp dat dat dus niet gebruikelijk is.
[Afbeelding]
Dit is toch complete horror of ligt het aan mijAtomius schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:03:
[...]
[Afbeelding]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ze hebben niet door dat je ook via de rechterkant en gelijk naar beneden kan blijkbaar. ;-)Atomius schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:03:
[...]
[Afbeelding]
Wat een werk hebben ze ervan gemaakt.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 28-06-2024 15:23 ]
Komt wel weer stuc op hè?Glashelder schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:49:
[...]
Dit is toch complete horror of ligt het aan mij![]()
Ik heb in mijn topic met advies-vraag inmiddels een combi van buitenunit en binnenunits opgenomen die in aanmerking zouden kunnen komen.
Als iemand daar wat gedachten over zou willen laten gaan zou ik zeer dankbaar zijn!
Glenfiddich in "Advies gevraagd bij aanleg L/L warmtepomp in jaren '70 huis"
Als iemand daar wat gedachten over zou willen laten gaan zou ik zeer dankbaar zijn!
Glenfiddich in "Advies gevraagd bij aanleg L/L warmtepomp in jaren '70 huis"
Catch a smile out there!
Dat geloof ik wel, maar leidingen horen nooit in zo’n hoek door een muur te lopen. Als je iets daaronder wilt ophangen.. en als dit een draagmuur is dan is die echt wel fucked nu.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Horreur is het wel ja. Zie trouwens dat daar niet alleen elektra doorloopt.
Anyhow, zit een beetje in de inleesfase over airco's L/L warmtepompen.
Is het haalbaar om 1 buitenunit met 4 binnenunits goed te laten samenwerken? Ik las dat 4 binnenunits de max is, maar dat je dan ook veel kans hebt op pendelen. Dit omdat alle ruimtes vaak niet even groot zijn.
Gaat om een woonkamer van 55m2, een slaapkamer van 14m2, een zolder van 24m2 en een tuinkantoor van 12m2. Kan zoiets überhaupt goed werken? Bij voorkeur doe ik alles met 1 buitenunit, maar of het wijsheid is vraag ik me af. De woonkamer heeft natuurlijk veel meer vermogen nodig dan het tuinkantoor. En als je ze alle 4 tegelijk aan hebt staan kom je misschien weer vermogen tekort?
Had ooit een offerte met 3 in 1 met een LG van 2,5 kW (niet gedaan). Hierop aangesloten alle kamers hierboven genoemd behalve de zolder. Nu ik er wat meer induik lijkt dat echter voor de woonkamer wel krap bemeten.
Zit ik een beetje in de goede richting te denken?
Is het haalbaar om 1 buitenunit met 4 binnenunits goed te laten samenwerken? Ik las dat 4 binnenunits de max is, maar dat je dan ook veel kans hebt op pendelen. Dit omdat alle ruimtes vaak niet even groot zijn.
Gaat om een woonkamer van 55m2, een slaapkamer van 14m2, een zolder van 24m2 en een tuinkantoor van 12m2. Kan zoiets überhaupt goed werken? Bij voorkeur doe ik alles met 1 buitenunit, maar of het wijsheid is vraag ik me af. De woonkamer heeft natuurlijk veel meer vermogen nodig dan het tuinkantoor. En als je ze alle 4 tegelijk aan hebt staan kom je misschien weer vermogen tekort?
Had ooit een offerte met 3 in 1 met een LG van 2,5 kW (niet gedaan). Hierop aangesloten alle kamers hierboven genoemd behalve de zolder. Nu ik er wat meer induik lijkt dat echter voor de woonkamer wel krap bemeten.
Het ligt er heel erg aan wat je waarschijnlijk gaat doen. Ga ermee verwarmen? Zo ja, dan is de vraag welke ruimtes je waarschijnlijk tegelijk wil verwarmen. Als dat bv alleen de woonkamer is dan zou het minimale vermogen van de buitenunit een issue kunnen worden. Maar dat is weer afhankelijk van de warmtevraag van die ruimte.Atomius schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:55:
Horreur is het wel ja. Zie trouwens dat daar niet alleen elektra doorloopt.
Kortom, breng goed in kaart wat je ermee wilt bereiken en maak een warmteverliesberekening (als je wilt verwarmen) voor die ruimtes. Ik heb een 3-wegsplit (zie sig) en verwarm voornamelijk de woonkamer maar dat werkt prima omdat ik de unit er op gedimensioneerd heb en ook vaak de zolder meeneem. Een enorme buitenunit die vervolgens alleen een goed geïsoleerd kippenhok moet verwarmen gaat nooit werken.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
@Atomius @Termy Aanvulling, een 3MXM40A is 4.0 kW en echt een prima grootte. Maar ga je naar 4 weg split, dan kom je bij de 4MXM68 en dat gaat zeker een probleem zijn als je een kleine kamer van 12 m2 ga koelen of verwarmen.
Dus 3 max is het advies, en een single voor de woonkamer, dat is zuiniger en de woonkamer is degene die het meest draait.
Dus 3 max is het advies, en een single voor de woonkamer, dat is zuiniger en de woonkamer is degene die het meest draait.
Ik heb een AUX 3,5kW gekocht.
Eerst al een mooie verassing onder de kap gevonden, de kabel van de temperatuursensor zat klem en is aardig platgedrukt omdat hij niet in de juiste positie zat:
:strip_exif()/f/image/fnZKZEbHP87kF0nywmp3MAfj.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag luidt:
Wat is de Lo aansluiting? Volgens het boekje heeft de binnenunit 5 aansluitingen voor de stuurkabel en de buitenunit 4. De buitenunit zou deze niet hebben volgens dit boekje. Ik neem dus aan dat ik deze aansluiting niet hoef te gebruiken. Is dit een juiste aanname?
:strip_exif()/f/image/zyFCsJDC1NIW8ISkt3BwCwmR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LX8YPpB06wq9XISyyiGYlj8P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9ffekCM1jOJ5ykdezdOwBDpV.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderste zin is een leuke grap, want dit is het enige bijgeleverde document.
Edit:
:strip_exif()/f/image/t1wbSISyxHn6B18XHPKfVesi.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens de optie rechtsonder zijn het er dus wel 5 in gebruik. Heel bijzonder dat ik dan een 4-aderige kabel heb gekregen.
Edit2:
Toch maar even de buitenunit uitgepakt:
:strip_exif()/f/image/LjZsUTpGe5NSLdxXKAm8aZGP.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier is de fasedraad op de LO gedraaid, maar bij de binnenunit zit de fasedraad op L.
??
Eerst al een mooie verassing onder de kap gevonden, de kabel van de temperatuursensor zat klem en is aardig platgedrukt omdat hij niet in de juiste positie zat:
:strip_exif()/f/image/fnZKZEbHP87kF0nywmp3MAfj.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag luidt:
Wat is de Lo aansluiting? Volgens het boekje heeft de binnenunit 5 aansluitingen voor de stuurkabel en de buitenunit 4. De buitenunit zou deze niet hebben volgens dit boekje. Ik neem dus aan dat ik deze aansluiting niet hoef te gebruiken. Is dit een juiste aanname?
:strip_exif()/f/image/zyFCsJDC1NIW8ISkt3BwCwmR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LX8YPpB06wq9XISyyiGYlj8P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9ffekCM1jOJ5ykdezdOwBDpV.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderste zin is een leuke grap, want dit is het enige bijgeleverde document.
Edit:
:strip_exif()/f/image/t1wbSISyxHn6B18XHPKfVesi.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens de optie rechtsonder zijn het er dus wel 5 in gebruik. Heel bijzonder dat ik dan een 4-aderige kabel heb gekregen.
Edit2:
Toch maar even de buitenunit uitgepakt:
:strip_exif()/f/image/LjZsUTpGe5NSLdxXKAm8aZGP.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier is de fasedraad op de LO gedraaid, maar bij de binnenunit zit de fasedraad op L.
??
[ Voor 21% gewijzigd door DaanTriple7 op 28-06-2024 23:11 ]
Ik heb op mijn slaapkamer een Daikin 2.5 kw ftxf25c5v1b.
Vorig jaar niet zo heel veel op gelet maar de binnen unit maakt ook in de fluisterstand zo veel geluid dat ik er niet bij kan slapen.
Het geluid klinkt alsof het buiten flink waait, onregelmatige woei geluiden en juist door het onregelmatige is dit irritant. het klinkt niet alsof er iets aanloopt of schaaft.
Hebben jullie evt een idee wat dit kan zijn?
Vorig jaar niet zo heel veel op gelet maar de binnen unit maakt ook in de fluisterstand zo veel geluid dat ik er niet bij kan slapen.
Het geluid klinkt alsof het buiten flink waait, onregelmatige woei geluiden en juist door het onregelmatige is dit irritant. het klinkt niet alsof er iets aanloopt of schaaft.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Kan je het geluid opnemen?merlin1201 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:34:
Het is moeilijk voor te stellen wat het is.
Ik herken dat geluid. Heb je toevallig lange leidingen?merlin1201 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:34:
Mijn Mitsubishi Electric op zolder maakt dit geluid ook. De unit een verdieping lager die op dezelfde buitenunit zit heeft dit niet. Het grappige is dat de Fujitsu die hiervoor op zolder hing dezelfde geluiden maakte. Ik vermoed daarom dat het te maken heeft met de lange leidingen (meter of 20).
Nee echt lang niet, ik schat ongeveer 5 meter. ik las wel dat er een terugroep actie is van Daikin maar of dat om dit model gaat geen idee.Glashelder schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:25:
[...]
Ik herken dat geluid. Heb je toevallig lange leidingen?
Mijn Mitsubishi Electric op zolder maakt dit geluid ook. De unit een verdieping lager die op dezelfde buitenunit zit heeft dit niet. Het grappige is dat de Fujitsu die hiervoor op zolder hing dezelfde geluiden maakte. Ik vermoed daarom dat het te maken heeft met de lange leidingen (meter of 20).
Lees in dit forum dat dit meer voorkomt. Airco binnen unit blaast op zachte stand onregelmatig
de spanning die fluctueer of iets met PCB aansturing ik heb geen idee.
Het is overigens al vanaf dat hij nieuw hangt (vorig jaar)
Volgende week komt de airco monteur even luisteren.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
ik heb volgens mij een vergelijkbaar geluid ook wel eens gehad met onze daikin maar alleen als het buiten relatief koel is. Met die warmte afgelopen week draait ie op 22-23C heerlijk eentonig op een lage stand en dan kan je er prima bij slapen maar als het buiten onder de 18C is dan heb ik dit ook. Maar dan kan je ook prima een raam open doenmerlin1201 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:39:
[...]
Nee echt lang niet, ik schat ongeveer 5 meter. ik las wel dat er een terugroep actie is van Daikin maar of dat om dit model gaat geen idee.
Lees in dit forum dat dit meer voorkomt. Airco binnen unit blaast op zachte stand onregelmatig
de spanning die fluctueer of iets met PCB aansturing ik heb geen idee.
Het is overigens al vanaf dat hij nieuw hangt (vorig jaar)
Volgende week komt de airco monteur even luisteren.
Het tuinkantoor 12m2 zal ermee verwarmd worden in de winter en gekoeld worden in de zomer.Termy schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:37:
[...]
Het ligt er heel erg aan wat je waarschijnlijk gaat doen. Ga ermee verwarmen? Zo ja, dan is de vraag welke ruimtes je waarschijnlijk tegelijk wil verwarmen. Als dat bv alleen de woonkamer is dan zou het minimale vermogen van de buitenunit een issue kunnen worden. Maar dat is weer afhankelijk van de warmtevraag van die ruimte.
Kortom, breng goed in kaart wat je ermee wilt bereiken en maak een warmteverliesberekening (als je wilt verwarmen) voor die ruimtes. Ik heb een 3-wegsplit (zie sig) en verwarm voornamelijk de woonkamer maar dat werkt prima omdat ik de unit er op gedimensioneerd heb en ook vaak de zolder meeneem. Een enorme buitenunit die vervolgens alleen een goed geïsoleerd kippenhok moet verwarmen gaat nooit werken.
De zolder 24m2 ook zowel verwarmen als koelen (geen VV).
De woonkamer 55m2 alleen koelen (heb ook een L/W die verwarmt met VV).
De slaapkamer van 14m2 alleen koelen (wel VV).
Eigenlijk vind ik alle 4 de oplossingen wel belangrijk, daar wil ik denk ik niet op inleveren.
Dus 3 splits is eigenlijk de max? Dan weet ik niet zo goed meer wat wijsheid is in deze puzzel.w00key schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:41:
@Atomius @Termy Aanvulling, een 3MXM40A is 4.0 kW en echt een prima grootte. Maar ga je naar 4 weg split, dan kom je bij de 4MXM68 en dat gaat zeker een probleem zijn als je een kleine kamer van 12 m2 ga koelen of verwarmen.
Ik wil een keuze maken tussen LG Deluxe en de Daikin Comfora. Zowel koelen als verwarmen vind ik belangrijk.
Onderstaande offerte heb ik nu binnen
LG DC18RK UL2 / DC18RK NSK (5.0kW) + LG DC182K UL2 / DC12RK NSK (3.5kW) voor €4105
Daikin Comfora 5.0 kW en Daikin Comfora 3.5kW voor €4618.
Zouden jullie mij kunnen adviseren in onderstaand topic?
LG DC18RK UL2 / DC18RK NSK of Daikin Comfora
Alvast bedankt!
Onderstaande offerte heb ik nu binnen
LG DC18RK UL2 / DC18RK NSK (5.0kW) + LG DC182K UL2 / DC12RK NSK (3.5kW) voor €4105
Daikin Comfora 5.0 kW en Daikin Comfora 3.5kW voor €4618.
Zouden jullie mij kunnen adviseren in onderstaand topic?
LG DC18RK UL2 / DC18RK NSK of Daikin Comfora
Alvast bedankt!
Even een sanity check hoor. Sinds een paar maanden verhuisd naar een nieuwe woning, en veranderd van Daikin naar MHI. Met het warme weer nu voor het eerst echt aan het koelen geweest, maar het energieverbruik is voor mijn gevoel onredelijk hoog.
Het gaat om een multisplit unit, 4,5kw buitenunit met 2,5kw en 3,5kw binnenunits. Bij het koelen van de slaapkamer (2,5kw) zie ik een verbruik voorbijkomen van soms wel 600 watt, en minimaal 350 watt, maar vaker daarboven. Mijn oude Daikin deed dat zelfde klusje voor minstens de helft van het vermogen, 150 a 250 watt.
Iemand de nodige ervaring met MHI en Daikin wat dit riante verschil kan verklaren? Met de Daikin heb ik een woonkamer kunnen verwarmen voor minder vermogen dan wat de MHI nu gebruikt om een slaapkamer koel te houden
Het gaat om een multisplit unit, 4,5kw buitenunit met 2,5kw en 3,5kw binnenunits. Bij het koelen van de slaapkamer (2,5kw) zie ik een verbruik voorbijkomen van soms wel 600 watt, en minimaal 350 watt, maar vaker daarboven. Mijn oude Daikin deed dat zelfde klusje voor minstens de helft van het vermogen, 150 a 250 watt.
Iemand de nodige ervaring met MHI en Daikin wat dit riante verschil kan verklaren? Met de Daikin heb ik een woonkamer kunnen verwarmen voor minder vermogen dan wat de MHI nu gebruikt om een slaapkamer koel te houden

Niet ergens een besparinsoptie zoals vraag besturing gemist bij MHI? Wij verbruiken met de slaapkamer koelen 0,9 kWh gemiddeld per nacht.TigerXtrm schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:48:
Even een sanity check hoor. Sinds een paar maanden verhuisd naar een nieuwe woning, en veranderd van Daikin naar MHI. Met het warme weer nu voor het eerst echt aan het koelen geweest, maar het energieverbruik is voor mijn gevoel onredelijk hoog.
Had je in de oude opzet ook een multisplit of singlesplits?
Vrijwel dezelfde setup, met een iets grotere buitenunit en een 2kw inplaats van 2,5kw op de slaapkamer. De eco modus die ik kan vinden doet niet veel voor zover ik kan zien.Oekol schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:56:
[...]
Niet ergens een besparinsoptie zoals vraag besturing gemist bij MHI? Wij verbruiken met de slaapkamer koelen 0,9 kWh gemiddeld per nacht.
@TigerXtrm
Je bent van huis gewisseld: Volgensmij was er in dit topic al meermaals tot de conclusie gekomen dat de ene of de andere woning veel verschil kan maken en dat het verbruik ook niet te vergelijken is.
Je bent van huis gewisseld: Volgensmij was er in dit topic al meermaals tot de conclusie gekomen dat de ene of de andere woning veel verschil kan maken en dat het verbruik ook niet te vergelijken is.
Net als de één 16 wil hebben terwijl de ander 24 graden koelen kamertemp al prima vind.Tazzios schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:10:
@TigerXtrm
0,9 kWh per nacht? Dat is wel heel weinig? 100 watt per uur is echt heel weinig.Oekol schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:56:
[...]
Niet ergens een besparinsoptie zoals vraag besturing gemist bij MHI? Wij verbruiken met de slaapkamer koelen 0,9 kWh gemiddeld per nacht.
Koelen hier 2 nachten geleden was ~2A, wat dus neer zou komen op 0,46 kWh en dus ~3,6 kW per nacht.
[ Voor 11% gewijzigd door Tanuki op 30-06-2024 18:17 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Hoezo? Ik vind dat vrij normaal. Maar daar heb je het weer. Ik koel met warm weer 24/7 en dan heb je lage vermogens nodig. Als je het eerst 25 graden plus laat worden binnen en dan terug naar 21/22 graden (of sommige nog lager gaan) dan heb je vermogen nodig en blijft het nog uren hoog draaien. Vb; hoogste verbruik woonkamer 60m2 deze koelperiode 2,4kWh afgelopen donderdag.Tanuki schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:14:
[...]
0,9 kWh per nacht? Dat is wel heel weinig? 100 watt per uur is echt heel weinig.
Koelen hier 2 nachten geleden was ~2A, wat dus neer zou komen op 0,46 kWh en dus ~3,6 kW per nacht.
[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 30-06-2024 18:27 ]
De Multisplits van MHI gaan volgens mij nooit lager dan 300-350w of het nou koelen of verwarmen betreft. Wellicht doen Daikins dat beter. MHI single splits kunnen wel lager.
Hier een slaapkamer op zolder (met vrij nieuwe kunststof dakkapel en rolluik) 0,7kWh op 20,5 graden… Heeft hier de afgelopen dagen wel continu gedraaid. Single-split Mitsubishi Electric 2,5kw. Vanochtend weer uitgezet omdat ik dacht dat de buitenlucht vandaag wel weer wat verkoeling zou gaan brengen in huis, maar in rap tempo werd het toch weer 21,5 en nu 22 graden op de slaapkamer.MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:20:
[...]
Hoezo? Ik vind dat vrij normaal. Maar daar heb je het weer. Ik koel met warm weer 24/7 en dan heb je lage vermogens nodig. Als je het eerst 25 graden plus laat worden binnen en dan terug naar 21/22 graden (of sommige nog lager gaan) dan heb je vermogen nodig en blijft het nog uren hoog draaien. Vb; hoogste verbruik woonkamer 60m2 deze koelperiode 2,4kWh afgelopen donderdag.
Het is hier nu buiten 18 graden, binnen nadat ik alle units heb uitgezet heb vanmiddag binnen notime 1 a 1,5 graad erbij met alle ramen open. Krijg hier met geen mogelijkheid de woning onder 21 graden met ramen open sinds begin mei. Ik klaag niet want het voordeel behaal ik wel weer in de winter met heel weinig stoken en zonnepanelen hebben deze maand 800kWh gedaan. Kunnen die paar kWh voor koelen er wel af. Moeten toch het net ontlasten?dannyvdb1997 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:34:
[...]
Hier een slaapkamer op zolder (met vrij nieuwe kunststof dakkapel en rolluik) 0,7kWh op 20,5 graden… Heeft hier de afgelopen dagen wel continu gedraaid. Single-split Mitsubishi Electric 2,5kw. Vanochtend weer uitgezet omdat ik dacht dat de buitenlucht vandaag wel weer wat verkoeling zou gaan brengen in huis, maar in rap tempo werd het toch weer 21,5 en nu 22 graden op de slaapkamer.
Het is weinig ja maar prima mogelijk. Wij halen dat ook met een Daikin unit. 100 Watt-uur per uurTanuki schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:14:
[...]
0,9 kWh per nacht? Dat is wel heel weinig? 100 watt per uur is echt heel weinig.
Verwijderd
De SCM40 en 45 multi split hebben als minimum voor koelen 340 watt en voor verwarmen 250 watt.Nachtapotheker schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:23:
De Multisplits van MHI gaan volgens mij nooit lager dan 300-350w of het nou koelen of verwarmen betreft. Wellicht doen Daikins dat beter. MHI single splits kunnen wel lager.
De ZSX20 25 en 35 single split hebben als minimum voor koelen 160 watt en voor verwarmen 140 watt.
Inderdaad een groot verschil.
Nee, zoals ik zeg 0,9 kWh per nacht. De hele nacht dus totaal.Tanuki schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:14:
[...]
We zijn in de oriënterende fase voor L/L WP, voornamelijk voor koelen. Ik lees hier en had ook van collega’s gehoord dat er regelmatig 1 unit op de overloop hangt die dan meerdere slaapkamers koelt. Ik dacht dat elke slaapkamer zijn eigen unit ‘standaard’ zou krijgen. I
Wat is jullie ervaring? Als je ‘s avonds de slaapkamer deur dicht trekt, warmt het dan niet onwijs weer op?
Het betreft bij ons een rijtjeshuis, vrij standaard, 3 slaapkamers waarvan 1 relatief kleine. Maar twee kids met elk een eigen slaapkamer waar we voornamelijk voor willen koelen (nu ondanks koudere buitentemperatuur nog 27 graden daar). Morgen komt de eerste van twee installateurs voor advies en offerte en die ga ik het zeker ook vragen.
Wat is jullie ervaring? Als je ‘s avonds de slaapkamer deur dicht trekt, warmt het dan niet onwijs weer op?
Het betreft bij ons een rijtjeshuis, vrij standaard, 3 slaapkamers waarvan 1 relatief kleine. Maar twee kids met elk een eigen slaapkamer waar we voornamelijk voor willen koelen (nu ondanks koudere buitentemperatuur nog 27 graden daar). Morgen komt de eerste van twee installateurs voor advies en offerte en die ga ik het zeker ook vragen.
Wij hebben op de eerste verdieping ook 2 grote slaapkamers en 1 kleinere + badkamer. Wij hebben in de twee grootste slaapkamers een airco hangen en deze blazen beide richting de deur/overloop. Hiermee wordt de gehele eerste verdieping mee gekoeld door overdag continue te laten draaien.KleinDraakje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:42:
We zijn in de oriënterende fase voor L/L WP, voornamelijk voor koelen. Ik lees hier en had ook van collega’s gehoord dat er regelmatig 1 unit op de overloop hangt die dan meerdere slaapkamers koelt. Ik dacht dat elke slaapkamer zijn eigen unit ‘standaard’ zou krijgen. I
Tijdens de nacht gaan de airco’s hier uit en ramen open, behalve tijdens erg warme nachten
Uiteindelijk is het heel simpel. Meer units = meer comfort = meer prijzig. Minder units = minder comfort = minder prijzig.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Hoezo minder comfort? Hier op iedere verdieping 1 unit, 24/7 draaien bij echte warmte of koude buiten, zelfde comfort als met overal units, constante temperatuur en zuinig. @KleinDraakje Als je adhoc wil koelen/verwarmen ben je veroordeeld tot in alle kamers units.nMad schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:56:
[...]
Wij hebben op de eerste verdieping ook 2 grote slaapkamers en 1 kleinere + badkamer. Wij hebben in de twee grootste slaapkamers een airco hangen en deze blazen beide richting de deur/overloop. Hiermee wordt de gehele eerste verdieping mee gekoeld door overdag continue te laten draaien.
Tijdens de nacht gaan de airco’s hier uit en ramen open, behalve tijdens erg warme nachten
Uiteindelijk is het heel simpel. Meer units = meer comfort = meer prijzig. Minder units = minder comfort = minder prijzig.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 30-06-2024 20:04 ]
Heeft weinig met isolatie te maken maar meer met ligging/glas etc, hier is het nu 24 graden binnen.MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:45:
[...]
Het is hier nu buiten 18 graden, binnen nadat ik alle units heb uitgezet heb vanmiddag binnen notime 1 a 1,5 graad erbij met alle ramen open. Krijg hier met geen mogelijkheid de woning onder 21 graden met ramen open sinds begin mei. Ik klaag niet want het voordeel behaal ik wel weer in de winter met heel weinig stoken en zonnepanelen hebben deze maand 800kWh gedaan. Kunnen die paar kWh voor koelen er wel af. Moeten toch het net ontlasten?
Slecht of goed geïsoleerd, ze worden beide even warm uiteindelijk.
Warm water in een thermoskan wordt ook niet 18c als de omgeving warmer is.
Hier blijft het lang koel maar na 2-3 weken stijgt het gewoon en blijft het zo.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 30-06-2024 20:18 ]
Heeft alles met isolatie te maken. Vroeger kon ik met koude nachten gewoon mijn huis koelen. Nu niet meer. Je leest ook niet anders met bewoners met nieuwe woningen die nog betere isolatie hebben. Nu 15 graden buiten hier .....zolder 0,1 graad koeler dan vanmiddag, 23,4 graden. Wordt weer gewoon koelen voor mijn zoon.mr_evil08 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:17:
[...]
Heeft weinig met isolatie te maken maar meer met ligging/glas etc, hier is het nu 24 graden binnen.
Slecht of goed geïsoleerd, ze worden beide even warm uiteindelijk.
Warm water in een thermoskan wordt ook niet 18c als de omgeving warmer is.
Hier blijft het lang koel maar na 2-3 weken stijgt het gewoon en blijft het zo.
Isolatie buffert meer niet.MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:24:
[...]
Heeft alles met isolatie te maken. Vroeger kon ik met koude nachten gewoon mijn huis koelen. Nu niet meer. Je leest ook niet anders met bewoners met nieuwe woningen die nog betere isolatie hebben. Nu 15 graden buiten hier .....zolder 0,1 graad koeler dan vanmiddag, 23,4 graden. Wordt weer gewoon koelen voor mijn zoon.
(Ook ik heb het dit jaar terwijl er niks gebeurt is aan de woning).
Nachten zijn warm de laatste jaren.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 30-06-2024 20:43 ]
2 kw perfera in de slaapkamer. Ik slaap een nacht met ac aan waarbij de Daikin gedurende de nacht 0.6kWh laat noteren. Een hele dag ac aan kost 3kwh voor werk en slaapkamer. Het ding is echt belachelijk efficiënt.TigerXtrm schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:48:
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik ga die discussie niet aan. Woon meer dan 20 jaar in deze woning en weet zelf heel goed wat het effect voor en na isolatie is. NB: in mei waren de nachten nog niet warm. Goed geisoleerde woningen krijg je gewoon simpelweg tijdens de zomerperiode niet koel door ramen te openen. Surf maar eens rond op internet en dan vind je al snel dit soort stukken https://groenerwonen.com/nieuwbouwhuis-koelen/ en https://nl.linkedin.com/p...wwoningen-een-warme-trend En dan heb ik nog warmtewerend glas genomen.mr_evil08 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:39:
[...]
Isolatie buffert meer niet.
(Ook ik heb het dit jaar terwijl er niks gebeurt is aan de woning).
Nachten zijn warm de laatste jaren.
Ik snap het idee wel hoor, hoef je niet uit te leggen.MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:59:
[...]
Ik ga die discussie niet aan. Woon meer dan 20 jaar in deze woning en weet zelf heel goed wat het effect voor en na isolatie is. NB: in mei waren de nachten nog niet warm. Goed geisoleerde woningen krijg je gewoon simpelweg tijdens de zomerperiode niet koel door ramen te openen. Surf maar eens rond op internet en dan vind je al snel dit soort stukken https://groenerwonen.com/nieuwbouwhuis-koelen/ en https://nl.linkedin.com/p...wwoningen-een-warme-trend En dan heb ik nog warmtewerend glas genomen.
Dit jaar is echter anders doordat de nachten niet echt koel zijn.
Ook mei waren de nachten in verhouding warm, voorgaande jaren hadden we nachtvorst.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 30-06-2024 21:03 ]
Om dezelfde redenen dat je "vroeger" je huis ook niet verwarmde met 1 radiator per verdieping.MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:02:
[...]
Hoezo minder comfort? Hier op iedere verdieping 1 unit, 24/7 draaien bij echte warmte of koude buiten, zelfde comfort als met overal units, constante temperatuur en zuinig. @KleinDraakje Als je adhoc wil koelen/verwarmen ben je veroordeeld tot in alle kamers units.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Maar zoals je weet ben ik een eigenwijze gebruiker van L/L in dit topic en gebruik ik ze eender als met L/W, niet hit and run. Ik hou het hele jaar door mijn huis op een constante temperatuur en gebruik ze bijna altijd 24/7 (al verwarm ik boven zelden). Dat deed je vroeger ook niet met een HR Ketel. Je kan verwarmen met een HR Ketel niet vergelijken met verwarmen met een WP. En koelen deed dat ding niet.nMad schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:01:
[...]
Om dezelfde redenen dat je "vroeger" je huis ook niet verwarmde met 1 radiator per verdieping.
Vroeger waren de huizen minder goed geisoleerd en moest je wel, want het lekte overal weg. Met de isolatie van tegenwoordig kan dat vaak wel. Ik verwarm hier de verdieping ook met 1 unit. De warmte verspreidt zich wel, zeker als je er nog balansventilatie bij hebt.nMad schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:01:
[...]
Om dezelfde redenen dat je "vroeger" je huis ook niet verwarmde met 1 radiator per verdieping.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Thanks, het zou hier gaan om continue koelen op hete dagen. Maar slaapkamer van de kids liggen beide aan andere zijde van het huis. Degene die kamer op west heeft, heeft ‘s avonds nog flinke bak zon te verduren terwijl kind om half 8 al in bed ligt met de deur dicht. We gaan eens aanhoren wat de installateur aanraadt. Wellicht is 2 units op 1e verdieping nog wel goede tussenstap (in plaats van 1 of 3).MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:02:
[...]
Hoezo minder comfort? Hier op iedere verdieping 1 unit, 24/7 draaien bij echte warmte of koude buiten, zelfde comfort als met overal units, constante temperatuur en zuinig. @KleinDraakje Als je adhoc wil koelen/verwarmen ben je veroordeeld tot in alle kamers units.
De ideale situatie is om iedere ruimte te voorzien van een eigen binnenunit. Mocht dat buiten het budget vallen of installatietechnisch te ingewikkeld zijn dan kun je toe met minder units maar dat betekent dat je deuren van kamers (altijd) open moet houden en een beetje geluk moet hebben dat de lucht zich een enigszins netjes over de verdieping verdeelt. Het resultaat verschilt heel erg per situatie en is afhankelijk van hoe ruimtes worden gebruikt. Heb je pubers die graag hun eigen gang gaan, privacy nog hebben of graag muziek opzetten dan gaan de deuren wellicht wat vaker dicht. Geldt inderdaad ook voor hele jonge kinderen die vroeg naar bed gaan en beter slapen met een dichte deur.
[ Voor 9% gewijzigd door FrankHe op 01-07-2024 12:03 ]
Op zich ben ik het wel eens, maar hoe kom je in zo'n korte tijd aan een (te) warme woning? Met goede isolatie zou het binnen relatief koud moeten blijven tijdens een paar warme dagen.MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:24:
[...]
Heeft alles met isolatie te maken. Vroeger kon ik met koude nachten gewoon mijn huis koelen. Nu niet meer. Je leest ook niet anders met bewoners met nieuwe woningen die nog betere isolatie hebben. Nu 15 graden buiten hier .....zolder 0,1 graad koeler dan vanmiddag, 23,4 graden. Wordt weer gewoon koelen voor mijn zoon.
Isolatie buffert juist niet want er zit geen massa in. Waarschijnlijk bedoel je dat je dankzij isolatie warmte kunt bufferen (bij continue stoken/koelen). En dankzij isolatie kun je snel de binnenlucht comfortabel krijgen voordat de warmte gebufferd is (bij adhoc stoken/koelen).
Dus isoleren is altijd goed

De combinatie van goede isolatie en een flinke hoeveelheid massa werkt doorgaans in je voordeel, tenzij je 'snel' de temperatuur wilt aanpassen, dan ben je overduidelijk in het nadeel.Martin7182 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:32:
[...]
Op zich ben ik het wel eens, maar hoe kom je in zo'n korte tijd aan een (te) warme woning? Met goede isolatie zou het binnen relatief koud moeten blijven tijdens een paar warme dagen.
[...]
Isolatie buffert juist niet want er zit geen massa in. Waarschijnlijk bedoel je dat je dankzij isolatie warmte kunt bufferen (bij continue stoken/koelen). En dankzij isolatie kun je snel de binnenlucht comfortabel krijgen voordat de warmte gebufferd is (bij adhoc stoken/koelen).
Een houtskelet woning kan snel warm worden als de zon binnen schijnt, net door het ontbreken van veel massa. Zonnewering wordt even belangrijk als isolatie!Martin7182 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:32:
[...]
Op zich ben ik het wel eens, maar hoe kom je in zo'n korte tijd aan een (te) warme woning? Met goede isolatie zou het binnen relatief koud moeten blijven tijdens een paar warme dagen.
[...]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Beton gietbouw kan ook best rap warm aanvoelen zodra de zon goed doorbreekt. Massa helpt natuurlijk wel om de temperatuurverandering te dempen maar zonwering is inderdaad verreweg de meest effectieve manier het benodigde koelvermogen te reduceren.Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:25:
[...]
Een houtskelet woning kan snel warm worden als de zon binnen schijnt, net door het ontbreken van veel massa. Zonnewering wordt even belangrijk als isolatie!
Ik had gisteren de airco uitgezet omdat de buitentemperaturen onder de binnentemperatuur zou blijven. Toch verwarmde binnen alles gewoon weer op tot dik 25 graden in sommige ruimtes. En ja dat was met zonwering.
Slecht geïsoleerd huis (tot oktober). Gewoon de zon op de muren en het platte dak en hup daar gaat de temperatuur.
Nu met draaiende airco weer en nog steeds is het 24 graden. Terwijl het buiten maar 18 is.
Straks met isolatie, tripple glas en meer rolluiken hoop ik meer warmte buiten te kunnen houden. Maar nu is het echt niet te doen. Vorige week de buitenmuur aan de binnenkant gemeten in een kamer waar het tot 23 graden gekoeld was. Muur zelf was gewoon 28 graden.
Slecht geïsoleerd huis (tot oktober). Gewoon de zon op de muren en het platte dak en hup daar gaat de temperatuur.
Nu met draaiende airco weer en nog steeds is het 24 graden. Terwijl het buiten maar 18 is.
Straks met isolatie, tripple glas en meer rolluiken hoop ik meer warmte buiten te kunnen houden. Maar nu is het echt niet te doen. Vorige week de buitenmuur aan de binnenkant gemeten in een kamer waar het tot 23 graden gekoeld was. Muur zelf was gewoon 28 graden.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Dat snap ik, maar dan zou ik verwachten dat het 's nachts ook weer snel afkoelt. De combinatie van een goede isolatie met een slecht te koelen huis snap ik alleen niet zo goed. Hoe kan dat na slechts een paar warme dagen ? Ik heb thuis de rolluiken juist open gelaten om zoveel mogelijk warmte te kunnen bufferen voor deze en volgende week.Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:25:
[...]
Een houtskelet woning kan snel warm worden als de zon binnen schijnt, net door het ontbreken van veel massa. Zonnewering wordt even belangrijk als isolatie!
Dit is ook mijn praktijkervaring.de Peer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:49:
[...]
Het is weinig ja maar prima mogelijk. Wij halen dat ook met een Daikin unit. 100 Watt-uur per uuroftewel 100 Watt.
Daikin 2,5kW gebruikt bij ons ook ca. 0,8 kWh (meestal) tot 1,5 kWh (echt màximaal) per nacht, afhankelijk van de ingestelde temperatuur.
Wij willen hem nog wel eens op 18 graden zetten, dan ga je richting die 1,5kWh per nacht maar als je ca. 20 graden instelt is die 0,8 kWh echt wel goed te halen.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Temperatuur van lucht != temperatuur van spullen en wanden/vloeren gebouw. Zodra je de airco uitzet schiet het weer naar temperatuur van massa.ArthurMorgan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:39:
Ik had gisteren de airco uitgezet omdat de buitentemperaturen onder de binnentemperatuur zou blijven. Toch verwarmde binnen alles gewoon weer op tot dik 25 graden in sommige ruimtes. En ja dat was met zonwering.
Als je dat laatste wil afkoelen moet je gewoon airco op 18 - 20 zetten, als je het dan uit zet schiet het omhoog, maar niet meer zoveel.
Soortelijke warmte van beton is 850J/(kgK), ik heb hier 3 vloeren en een plafond van 50 m2 x 30 cm x 2400 kg/m3, of 144000 kg.
144000 x 850 = 122400000 J, / 3600 = 34000 Wh per graad.
34 kWh per graad / 8 SEER = ~4.25 kWh nodig aan stroom om de vloeren en plafond een graad af te koelen, dan neem ik de wanden niet eens mee. Dus ja, eenmaal opgewarmd duurt het even, en snelheid van afkoelen is afhankelijk van dT dus 18 graden lucht koelt je beton sneller af dan 22+.
Omgekeerde geldt voor verwarmen - ff snel heet maken kan maar zodra de airco uit gaat is het weer chill. Vooruitstoken, bijvoorbeeld op goedkope uren icm dynamisch contract is niet zielig doen maar gewoon 1 kW+ stroom pakken en flink verwarmen, het is dan even "24 graden" maar nee, je hebt echt 3° dT nodig om je muren op te laden, uit => terug naar 20/21-ish.
Alles valt en staat met hoeveel zon je woning te voortduren krijgt, een vrijstaand huis zal veel sneller opwarmen dan een tussenwoning.Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:25:
[...]
Ik heb houtskeletbouw woning, het blijft lang koel, maar hier staat de zon maar op 1 gevel en goede buitenzonwering aanwezig.
Enig verschil is dat je de temperatuur sneller kan regulieren terwijl steen een "spons" is, de woning wordt niet noemenswaardig sneller warm zoals je niet met deuren gaat gooien of mensen aanwezig zijn overdag dat warmte genereert.
Nu is mijn woning ook 23-24 graden dat komt doordat de nachten steeds warm zijn waardoor ik niet kan
"spuien" terwijl voorgaande zomers wel flink afkoelde in de nacht.
Houtskeletbouw heeft vaak wel beton zoals de tussenwanden met de buren en vloeren, alleen de buitenmuren zijn van houtskelet, dat heeft met brandveiligheid te maken.
Koeling gebruik ik altijd ad-hoc want het gaat mij voornamelijk om verlaging van luchtvochtigheid.
[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 01-07-2024 16:42 ]
Hier gaat die standaard op een "set temperatuur" van 23,5 graden, dat kan in de praktijk uitkomen op 22 graden, is een beetje afhankelijk van hoeveel stralingswarmte er 's nachts nog uit de constructie komt zetten. Hier wordt doorgaans thuisgewerkt waardoor er ook overdag wordt gekoeld en het systeem in de nacht meestal minder hard zal hoeven werken. Het kunnen instellen op de halve graad vind ik wel een luxe.V-8 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:50:
[...]
Dit is ook mijn praktijkervaring.
Daikin 2,5kW gebruikt bij ons ook ca. 0,8 kWh (meestal) tot 1,5 kWh (echt màximaal) per nacht, afhankelijk van de ingestelde temperatuur.
Wij willen hem nog wel eens op 18 graden zetten, dan ga je richting die 1,5kWh per nacht maar als je ca. 20 graden instelt is die 0,8 kWh echt wel goed te halen.
Voor wat betreft de warmte die blijft hangen in het huis: Volgens mij moet je daar het huis aan de buitenkant voor isoleren. Zorgen dat de warmte überhaupt niet binnen kan komen.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Hier een A++++ woning, maar met flinke raampartijen. Slaapkamer wordt als de zon er in staat binnen no-time warm. Zelfs in april wilde de slaapkamer al de 24 graden aantikken ook al stond de verwarming uit. Buiten zonwering zou dat uiteindelijk veel langer tegen kunnen houden. Maar voor 1/3 van het geld wat buitenzonwering zou kosten voor het hele huis heb ik nu 2 Daikin Emura’s hangen. En dan krijg ik het nog een stuk koeler ook (elke temperatuur die ik wil tot 18 graden
)
Isolatie helpt alleen tegen transmissie. Buiten -10, binnen 20 = 30 dT, omgekeerde heb je dan bij binnen 20, buiten 50 = 30 dT. Met een paar graden verschil is transmissie minimaal.Tanuki schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:18:
Voor wat betreft de warmte die blijft hangen in het huis: Volgens mij moet je daar het huis aan de buitenkant voor isoleren. Zorgen dat de warmte überhaupt niet binnen kan komen.
Dat is niet ons probleem. Invallend zonlicht kan langs glas naar binnen en niet meer naar buiten als straling.
Screens en rolluiken helpen maar ze kosten bijna evenveel als een airco installatie voor meerdere verdiepingen. Offertes hier tot nu toe => no thanks. Die airco heeft zichzelf al bijna terugverdiend door gas besparing.
Wij hebben screens laten plaatsen, naast airco geplaatst. Beiden waren welkom met de warme dagen. Is de eerste keer vorige week dat we bewust 2 dagen lang koelen.
Heel herkenbaar dat in de avond het snel weer warm is binnen als je stopt met koelen. Veel warmte in de muren... >_<
Waar we ook bewust mee bezig zijn en nog meer willen: meer groen. Een grote oprit, steen, donkerhout of plastic, allemaal erg veel warmte opnemend en uitrstralend. De seringen, magnolio, hortensia's en zelfs 'onkruid' wat door de bestrating groeit, het houdt beter de zon tegen dan de screens.
Ik haal nu alles wat ik lelijk onkruid vind weg, maar laat staan wat wel leuk eruit ziet (bijv prikneus, wilde aardijen). En plan voor toekomst is pergola's met druif oid.
Heel herkenbaar dat in de avond het snel weer warm is binnen als je stopt met koelen. Veel warmte in de muren... >_<
Waar we ook bewust mee bezig zijn en nog meer willen: meer groen. Een grote oprit, steen, donkerhout of plastic, allemaal erg veel warmte opnemend en uitrstralend. De seringen, magnolio, hortensia's en zelfs 'onkruid' wat door de bestrating groeit, het houdt beter de zon tegen dan de screens.
Ik haal nu alles wat ik lelijk onkruid vind weg, maar laat staan wat wel leuk eruit ziet (bijv prikneus, wilde aardijen). En plan voor toekomst is pergola's met druif oid.
Ja, wat is eigenlijk "binnen"? Voor mij ligt die grens bij de isolatie zelf, dus maakt het niet echt uit waar ik isoleer. Een niet geïsoleerde buitenmuur neemt snel warmte op maar raakt die ook weer snel kwijt, want er is geen isolatie. Volgens mij zet het meer zoden aan de dijk om witte/lichtkleurige buitenmuren te hebben. Maar ja, dat helpt weer niet in de winter.Tanuki schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:18:
Maar dat koelen is vandaag toch wel weer afgelopen? Het komt vandaag nergens boven de 18 °C. Ben blij dat ik ons huis naar 22 °C heb gekregen
Ja maar daar zit de crux dus. Ik denk dat elke Tweaker hier wel spouwmuurisolatie heeft geplaatst, vaak natuurlijk na-isolatie, gezien het een bestaand huis was. Dan vul je dus die ruimte tussen de 2 muren met isolatiemateriaal, wat ervoor zorgt dat er in de winter een behaaglijker klimaat is. Maar het zorgt het er andersom weer voor dat de warmte die "in de muren zit" zoals dat vaak wordt gezegd, ook weer minder makkelijk naar buiten laat verdwijnen. En dat is dan in de zomer weer een probleem.Martin7182 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:13:
[...]
Ja, wat is eigenlijk "binnen"? Voor mij ligt die grens bij de isolatie zelf, dus maakt het niet echt uit waar ik isoleer. Een niet geïsoleerde buitenmuur neemt snel warmte op maar raakt die ook weer snel kwijt, want er is geen isolatie. Volgens mij zet het meer zoden aan de dijk om witte/lichtkleurige buitenmuren te hebben. Maar ja, dat helpt weer niet in de winter.
Maar dat koelen is vandaag toch wel weer afgelopen? Het komt vandaag nergens boven de 18 °C. Ben blij dat ik ons huis naar 22 °C heb gekregen
Ik denk dus dat het ook niet realistisch is om te denken dat een airco unit daadwerkelijk een ruimte koel kan houden. Een ruimte koel krijgen lukt wel. Maar zodra deze uit staat, is de koude lucht stroom vrijwel meteen weer weg. De airco unit zorgt er namelijk niet voor dat de warmte die in de ruimte zit afgevoerd wordt en wordt vervangen door kou.
Wij hebben geen screens, maar een grote zonnetent.w00key schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:36:
[...]
Isolatie helpt alleen tegen transmissie. Buiten -10, binnen 20 = 30 dT, omgekeerde heb je dan bij binnen 20, buiten 50 = 30 dT. Met een paar graden verschil is transmissie minimaal.
Dat is niet ons probleem. Invallend zonlicht kan langs glas naar binnen en niet meer naar buiten als straling.
Screens en rolluiken helpen maar ze kosten bijna evenveel als een airco installatie voor meerdere verdiepingen. Offertes hier tot nu toe => no thanks. Die airco heeft zichzelf al bijna terugverdiend door gas besparing.
Als ik die niet naar buiten zet, en op een hete dag met volle zon enkel wil koelen door de airco, dan voelt dat niet aangenaam. De airco moet dan echt hard aan het werk, en als je dan in t-shirt en korte broek rond loopt binnen krijg ik op sommige plaatsen gewoon koude rillingen.
Met de zonnewering kachelt de airco heel rustig door en voel je net dat aangenamere gevoel. Dat er nog wat vocht afgevoerd wordt is daarbij een extra comfortje, en je voelt dat ook.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dus isolatie zou in de winter een voordeel zijn en in de zomer een nadeel? Dat is natuurlijk niet zo; je krijgt massa gewoon heel moeilijk op een andere temperatuur. Dankzij de massa in een goed geïsoleerd huis, blijft het binnen tijdens een hittegolf relatief koel. En blijft het in de winter tijdens een koudegolf relatief warm.Tanuki schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:24:
[...]
Ja maar daar zit de crux dus. Ik denk dat elke Tweaker hier wel spouwmuurisolatie heeft geplaatst, vaak natuurlijk na-isolatie, gezien het een bestaand huis was. Dan vul je dus die ruimte tussen de 2 muren met isolatiemateriaal, wat ervoor zorgt dat er in de winter een behaaglijker klimaat is. Maar het zorgt het er andersom weer voor dat de warmte die "in de muren zit" zoals dat vaak wordt gezegd, ook weer minder makkelijk naar buiten laat verdwijnen. En dat is dan in de zomer weer een probleem.
Ik denk dus dat het ook niet realistisch is om te denken dat een airco unit daadwerkelijk een ruimte koel kan houden. Een ruimte koel krijgen lukt wel. Maar zodra deze uit staat, is de koude lucht stroom vrijwel meteen weer weg. De airco unit zorgt er namelijk niet voor dat de warmte die in de ruimte zit afgevoerd wordt en wordt vervangen door kou.
De airco is gewoon een warmtepomp. Die pompt in de zomer dus warmte naar buiten en in de winter naar binnen. Als het vermogen van de pomp groter of gelijk is aan het warmteverlies van de woning, dan krijgt en houdt een airco de woning op temperatuur. Als de airco minder hard of adhoc draait, dan koel of verwarm je met name de binnenlucht. Bij uitzetten van de unit neemt de binnenlucht dan weer de temperatuur van de massa aan.
Wellicht dat dit in een apart topic hoort maar wat is nu het verschil tussen de Daikin perfera RXM35R9 en de RXM35-A? Uit de specs haal ik voornamelijk iets andere afmetingen maar de offertes die ik krijg bevatten combinaties:
FTXM35A + RXM35R9
FTXM35A + RXM35-A
FTXM35R + RXM35R9
Waarbij de ene installateur aangeeft niet te mixen tussen series (dus binnen en buitenunit zelfde serie) en degene die de FTXM35A + RXM35R9 aanbied zegt dat dit de door Daikin aanbevolen combinatie betreft. M.a.w. ze bevelen de combinatie aan die ze verkopen.. Qua prijs is de combinatie van A binnen en R9 buitenunit de beste maar haal ik me daar ellende op de kop of is het allemaal uitwisselbaar omdat het dezelfde type betreft? Namelijk de Daikin perfera.
FTXM35A + RXM35R9
FTXM35A + RXM35-A
FTXM35R + RXM35R9
Waarbij de ene installateur aangeeft niet te mixen tussen series (dus binnen en buitenunit zelfde serie) en degene die de FTXM35A + RXM35R9 aanbied zegt dat dit de door Daikin aanbevolen combinatie betreft. M.a.w. ze bevelen de combinatie aan die ze verkopen.. Qua prijs is de combinatie van A binnen en R9 buitenunit de beste maar haal ik me daar ellende op de kop of is het allemaal uitwisselbaar omdat het dezelfde type betreft? Namelijk de Daikin perfera.
Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78339028TankiEEE schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:40:
Wellicht dat dit in een apart topic hoort maar wat is nu het verschil tussen de Daikin perfera RXM35R9 en de RXM35-A? Uit de specs haal ik voornamelijk iets andere afmetingen
De A is beter. Groter, zwaarder. De oude was iets te licht en deed het slecht tov MHI.
Hier is net een MHI SRC/SRK25 geplaatst, waarbij er wat geluid is bij de binnenunit, vroeg me af of dit normaal is? Klinkt een beetje alsof er ergens in de verte een auto stationair staat te draaien.
Niet heel hard, als ik er overdag op 2m bij zou zitten werken zou het me niet enorm uitmaken, maar wel irritant bij slapen. Als de fan hard staat wordt het wat overstemd, bij fan op stand 1 hoor je het duidelijk.
Voorbeeld van geluid:
Niet heel hard, als ik er overdag op 2m bij zou zitten werken zou het me niet enorm uitmaken, maar wel irritant bij slapen. Als de fan hard staat wordt het wat overstemd, bij fan op stand 1 hoor je het duidelijk.
Voorbeeld van geluid:
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic