Airco binnen unit blaast op zachte stand onregelmatig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toofle
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-01-2024
Hallo mede tweakers.

Ik heb een Daikin 2.5kW unit op mijn slaapkamer. Nu heb ik sinds de start van de zomer het probleem dat wanneer ik de airco op een zachte stand laat blazen, of dit nu stand 1, 2 of fluisterstand is, dan blaast die onregelmatig. Het lijkt net alsof het waait en door de onregelmatigheid van het blazen kunnen wij moeilijk slapen. De filters van de binnen unit heb ik al schoongemaakt maar het euvel blijft.

Hetzelfde gebeurd ook wanneer ik alleen doe blazen met de airco i.p.v. koelen. De ventilator draait ook gewoon goed rond. Op de midden en hardere standen gaat wel alles prima. Hij doet het voor de rest ook volgens behoren.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Fluctueert de netspanning in jouw woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toofle
Ik denk het niet, zal het straks eens meten. Mijn andere twee airco units hebben dit probleem niet. Die zitten weliswaar op een aparte groep terwijl deze airco op de groep van de garage zit samen met de wasmachine en droger.
Bij het uittrekken van de wasmachine droger blijft het probleem ook.
Vorig jaar heeft de airco dit probleem niet gehad en de hele zomer heel stil gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Klinkt als tijd voor onderhoud. Blazers moet je ook geregeld schoonmaken. Ik woon in de VS en heb hier altijd forced air heating & cooling gehad en een van de zaken die af en toe even nagelopen en schoongemaakt moeten worden zijn de ventilatoren. Ik zou de handleiding er even op naslaan om te zien wat aangeraden wordt hieromtrent en anders een monteur inschakelen, al dan niet via garantie. Een verandering in hoe het ding blaast lijkt me dan een storing, al dan niet door verlaat onderhoud. Succes!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toofle
TereZz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:51:
Fluctueert de netspanning in jouw woning?
De netspanning fluctueerd tussen de 231 en 233 en gaat steeds op en neer. Dit zou binnen de tolerantie moeten vallen van het net. De overige airco's hebben dit probleem niet. Ik zal straks thuis nog eens controleren of de aarde e.d. nog goed zijn aangesloten want ik heb zelf het idee dat het probleem meer in die hoek zit.
Hillie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:11:
Klinkt als tijd voor onderhoud. Blazers moet je ook geregeld schoonmaken. Ik woon in de VS en heb hier altijd forced air heating & cooling gehad en een van de zaken die af en toe even nagelopen en schoongemaakt moeten worden zijn de ventilatoren. Ik zou de handleiding er even op naslaan om te zien wat aangeraden wordt hieromtrent en anders een monteur inschakelen, al dan niet via garantie. Een verandering in hoe het ding blaast lijkt me dan een storing, al dan niet door verlaat onderhoud. Succes!
Ik ga dit ook nog even uitzoeken. Thanks voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 17:26
Het zijn niet je lamellen die nu aanstaan? Dus die dingen die je luchtstroom sturen?

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toofle
muppet99 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:27:
Het zijn niet je lamellen die nu aanstaan? Dus die dingen die je luchtstroom sturen?
Die staan altijd uit. Ik heb die nooit aan staan. Heb ze schuin naar onder gericht voor de meest optimale luchtstroom met minste obstructie. Want dat wilde ik ook uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 19:58
toofle schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:12:
[...]

Die staan altijd uit. Ik heb die nooit aan staan. Heb ze schuin naar onder gericht voor de meest optimale luchtstroom met minste obstructie. Want dat wilde ik ook uitsluiten.
Waarom niet naar boven? Koude lucht daalt en warme lucht stijgt. Lijkt me dus niet optimaal op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 16:22
is het niet zo'n 'natuurlijke' setting?
Wij hebben een ventilator (i know, wel wat anders dan een airco haha), met zo'n instelling welke soms hard soms zacht blaast om natuurlijke wind na te bootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Is het niet gewoon de turbulentie in de kamer?

Zelfs mijn plafondventilator geeft bij mijn bed niet eens een constante luchtstroming.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toofle
Dr Pro schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:15:
is het niet zo'n 'natuurlijke' setting?
Wij hebben een ventilator (i know, wel wat anders dan een airco haha), met zo'n instelling welke soms hard soms zacht blaast om natuurlijke wind na te bootsen.
Haha, ik heb ook zo een ventilator. Maar nee dit is helaas geen setting anders had ik het snel verholpen.
Resistor schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:24:
Is het niet gewoon de turbulentie in de kamer?

Zelfs mijn plafondventilator geeft bij mijn bed niet eens een constante luchtstroming.
Het probleem is dat ik dit fenomeen op geen enkele andere airco unit heb, en ook op deze airco vorig jaar de hele zomer niet heb gehad. Vandaar dat ik het ook een vrij apart fenomeen vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikTo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-08 07:09
Hoe oud is de unit? Wij hebben ook een daikin laten plaatsen vorig jaar en ze hebben een terugroep actie gehad omdat er een fout zat in de PCB aansturing. De hele binnenunit is bij ons onder garantie verwisseld en het probleem is verholpen. Is echt een productiefout geweest. Als het vrij nieuw model is zou dat het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toofle
MikTo schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:46:
Hoe oud is de unit? Wij hebben ook een daikin laten plaatsen vorig jaar en ze hebben een terugroep actie gehad omdat er een fout zat in de PCB aansturing. De hele binnenunit is bij ons onder garantie verwisseld en het probleem is verholpen. Is echt een productiefout geweest. Als het vrij nieuw model is zou dat het kunnen zijn?
De unit is van 2021 als ik de sticker moet geloven. Model FTXF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilian85
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-08 07:28
Hoi,

Heb je al een oorzaak kunnen achterhalen? Ik heb sinds vorige maand een Mitsubishi Electric 2.5 kw op de slaapkamer. Ik snap precies wat je bedoeld met dat blazen, bij ons doet de binnenunit dit ook. Ik heb het idee dat het pas sinds deze week is, worden er beide ook wakker van.

De ene keer is het een paar keer en de andere keer houdt dit minutenlang aan.
toofle schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:42:
Hallo mede tweakers.

Ik heb een Daikin 2.5kW unit op mijn slaapkamer. Nu heb ik sinds de start van de zomer het probleem dat wanneer ik de airco op een zachte stand laat blazen, of dit nu stand 1, 2 of fluisterstand is, dan blaast die onregelmatig. Het lijkt net alsof het waait en door de onregelmatigheid van het blazen kunnen wij moeilijk slapen. De filters van de binnen unit heb ik al schoongemaakt maar het euvel blijft.

Hetzelfde gebeurd ook wanneer ik alleen doe blazen met de airco i.p.v. koelen. De ventilator draait ook gewoon goed rond. Op de midden en hardere standen gaat wel alles prima. Hij doet het voor de rest ook volgens behoren.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Condensafvoerpijpje wat zonder sifon naar buiten loopt waar de wind in kan?

• toofle
Ik kreeg vanuit de Daikin monteur te horen dat dit uiteindelijk over moet gaan. Zou zelfs tot 3 maanden kunnen duren. Ik heb hem afgelopen tijd weinig gebruikt maar geluid is er nog steeds. Als ik de kap openklap dan wordt het wel minder.

Voor mijn gevoel heeft dit te maken met de luchtaanzuiging van de ventilator. Misschien dat die vies is?

[ Voor 18% gewijzigd door toofle op 14-09-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 23:56

XOR

toofle schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:20:
Ik kreeg vanuit de Daikin monteur te horen dat dit uiteindelijk over moet gaan. Zou zelfs tot 3 maanden kunnen duren.
Dat klinkt eerlijk gezegd als monteur heeft geen idee, maar wil het support-ticket afsluiten, dus schuift het probleem ruim de toekomst in.

• Gilian85
toofle schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:20:
Ik kreeg vanuit de Daikin monteur te horen dat dit uiteindelijk over moet gaan. Zou zelfs tot 3 maanden kunnen duren. Ik heb hem afgelopen tijd weinig gebruikt maar geluid is er nog steeds. Als ik de kap openklap dan wordt het wel minder.

Voor mijn gevoel heeft dit te maken met de luchtaanzuiging van de ventilator. Misschien dat die vies is?
Raar verhaal, aangezien de andere units het niet hebben.

Bij ons thuis is het nu niet meer voor gekomen (hebben de airco nog een keer of 5 aangehad afgelopen weken).

• toofle
We hebben hem toen het 31 graden was nog aangehad, maar dan had ik de klep open gezet en toen was het al een stuk minder. over een week komt iemand hem helemaal schoonmaken. ben benieuwd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toofle
De monteur heeft de airco helemaal grondig schoongemaakt. Vooral de ventilator in de binnenunit zat wat aanslag op. Het geruis is nu weg en hij blaast nu weer constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeney
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-11-2023
Fluister stand zo min mogelijk gebruiken om je fan schoon te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 07:50

JWJ

toofle schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:36:
De monteur heeft de airco helemaal grondig schoongemaakt. Vooral de ventilator in de binnenunit zat wat aanslag op. Het geruis is nu weg en hij blaast nu weer constant.
Is het weggebleven? Ik heb een nieuwe, sinds 4 maanden, en die doet dit ook.

• StrayDog
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 20:01
Wij hebben dit probleem ook met vrij nieuw geïnstalleerde (afgelopen maart) Mitsubishi Electric units.Dus dan zou het eigenlijk niet met vervuiling te maken kunnen hebben.
Vooral op de slaapkamer is het vrij storend omdat ik er wakker van word.

Iemand anders nog ervaringen of ideeën (anders ga ik binnenkort de installateur benaderen hierover).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilian85
StrayDog schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:30:
Wij hebben dit probleem ook met vrij nieuw geïnstalleerde (afgelopen maart) Mitsubishi Electric units.Dus dan zou het eigenlijk niet met vervuiling te maken kunnen hebben.
Vooral op de slaapkamer is het vrij storend omdat ik er wakker van word.

Iemand anders nog ervaringen of ideeën (anders ga ik binnenkort de installateur benaderen hierover).
Ik heb de installateur benaderd, deze probeert aankomende week langs te komen en het op te lossen.
Ik heb ondertussen ook al contact gehad met de importeur (allclimate), medewerker gaf aan dat het een foute aansturing vanuit de print kon zijn. Maar dit is uiteraard alleen te meten als de unit dit doet.

Als ik meer weet, post ik het hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Gilian85 op 25-08-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 18:10
Gilian85 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:22:
[...]

Ik heb de installateur benaderd, deze probeert aankomende week langs te komen en het op te lossen.
Ik heb ondertussen ook al contact gehad met de importeur (allclimate), medewerker gaf aan dat het een foute aansturing vanuit de print kon zijn. Maar dit is uiteraard alleen te meten als de unit dit doet.

Wat was de conclusie? Wij hebben dit namelijk ook met onze Mitsubishi Elextric units die op nachtstand staan en opeens veel harder gaan blazen. Dat is dus juist wat ik niet wil als ik hem op nachstand zet.

Ik vind overigens ook dat de buitenunit erg vaak opnieuw opstart (uit en heel kort daarna weer aan). Beetje raar stroommanagement, het lijkt mij logischer om continu idle te draaien dan iedere keer opnieuw starten. Met hinderlijke hogere toeren in het begin bij het starten waarna hij weer zachtjes gaat draaien.

En we hebben ook een binnenunit die veel tikt vanwege krimpen / uitzetten. Is al naar gekeken maar volgens mij zit ie gewoon te strak op de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StrayDog
Gilian85 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:22:
[...]

Is dit probleem nog opgelost? Wij hebben 3 Mitsubishi Electrics en ze doen dit alle drie af en toe.
Op werkkamers maakt dat niet uit maar op een slaapkamer is het wel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrayDog
j_bos schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 05:06:
[...]

Wat was de conclusie? Wij hebben dit namelijk ook met onze Mitsubishi Elextric units die op nachtstand staan en opeens veel harder gaan blazen. Dat is dus juist wat ik niet wil als ik hem op nachstand zet.

Ik vind overigens ook dat de buitenunit erg vaak opnieuw opstart (uit en heel kort daarna weer aan). Beetje raar stroommanagement, het lijkt mij logischer om continu idle te draaien dan iedere keer opnieuw starten. Met hinderlijke hogere toeren in het begin bij het starten waarna hij weer zachtjes gaat draaien.

En we hebben ook een binnenunit die veel tikt vanwege krimpen / uitzetten. Is al naar gekeken maar volgens mij zit ie gewoon te strak op de muur.
Is hier bij jou nog een oplossing voor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 18:10
StrayDog schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:05:
[...]

Is hier bij jou nog een oplossing voor gevonden?
Nee het wij hebben vier binneunits waarvan 3 met purifier. Het leek nog even of die zonder purifier het niet had. Maar daar is het ook. De motor van 1 unit is vervangen omdat ze dachten dat het daar aan lag, maar dat is het niet.

Het is dus eigenlijk standaard gedrag, wat raar is want hij is dan niet meer fluisterstil. Er komt soms een enorme herrie vanaf s nachts alsof de wind op je raam staat of alsof het over je schoorsteen aan het waaien is buiten.

En het is ook niet het koelmiddel wat ingespoten wordt want dat maakt een ander geluid. Ik vind het maar apart gedrag, als ik een fluistermodus instel wil ik dat die continu is en niet een wisselend toerental of iets dergelijks met veel herrie. Alklima kon hier ook niks mee want die snappen ook niet waarom de binnenunits dit doen.

[ Voor 11% gewijzigd door j_bos op 17-07-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilian85
StrayDog schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:04:
[...]

Is dit probleem nog opgelost? Wij hebben 3 Mitsubishi Electrics en ze doen dit alle drie af en toe.
Op werkkamers maakt dat niet uit maar op een slaapkamer is het wel storend.
Ja bij ons is het opgelost zo lijkt het! Ze hebben destijds wat koudemiddel eruit gelaten en sindsdien met koelen geen overlast meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrayDog
j_bos schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:23:
[...]

Het is dus eigenlijk standaard gedrag, wat raar is want hij is dan niet meer fluisterstil. Er komt soms een enorme herrie vanaf s nachts alsof de wind op je raam staat of alsof het over je schoorsteen aan het waaien is buiten.
Exact wat wij ook ervaren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrayDog
Gilian85 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:00:
[...]

Ja bij ons is het opgelost zo lijkt het! Ze hebben destijds wat koudemiddel eruit gelaten en sindsdien met koelen geen overlast meer!
Ok fijn, dan ga ik dat bij het komende onderhoud ook eens aangeven, hopelijk kan het dan zo bij ons ook worden opgelost.
Pagina: 1