Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 96 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:47
De FAQ doorgenomen en zoekfunctie gebruikt, maar het antwoord op mijn vraag kan ik niet vinden. Wellicht een domme vraag:

Over twee weken krijgen wij een Daikin Perfera. Op het moment hebben we ook nog een luchtzuiveraar. Als ik straks de airco op ventileren zet (desnoods laagste stand) is dat dan een goede vervanging voor onze luchtzuiveraar?

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
city17 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:13:
Hier is net een MHI SRC/SRK25 geplaatst, waarbij er wat geluid is bij de binnenunit, vroeg me af of dit normaal is? Klinkt een beetje alsof er ergens in de verte een auto stationair staat te draaien.

Niet heel hard, als ik er overdag op 2m bij zou zitten werken zou het me niet enorm uitmaken, maar wel irritant bij slapen. Als de fan hard staat wordt het wat overstemd, bij fan op stand 1 hoor je het duidelijk.

Voorbeeld van geluid:

[YouTube: Geluid Mitsubishi SRC/SRK25 Airco]
Als je even voorzichtig de lamellen beweegt of de behuizing indrukt, veranderd het geluid dan?

Ik heb iets soortgelijks gehad met de lamellen die de links/rechts luchstroom bepalen. Even met de hand "herpositioneren" heeft dit bij mij opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
xtreme_lunatic schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:48:
De FAQ doorgenomen en zoekfunctie gebruikt, maar het antwoord op mijn vraag kan ik niet vinden. Wellicht een domme vraag:

Over twee weken krijgen wij een Daikin Perfera. Op het moment hebben we ook nog een luchtzuiveraar. Als ik straks de airco op ventileren zet (desnoods laagste stand) is dat dan een goede vervanging voor onze luchtzuiveraar?
De vraag is wat je verwacht van een 'luchtzuiveraar'?

Ja, er zit een filter in de binnenunit, en die zal wel wat stof vangen, maar echt lucht zuiveren...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:22
Starck schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:51:
[...]

Als je even voorzichtig de lamellen beweegt of de behuizing indrukt, veranderd het geluid dan?

Ik heb iets soortgelijks gehad met de lamellen die de links/rechts luchstroom bepalen. Even met de hand "herpositioneren" heeft dit bij mij opgelost.
Merk geen verschil, ook niet bij andere posities of tijdens veranderen van de posities van de lamellen of behuizing indrukken. Beetje lastig om de exacte positie van het geluid te horen, maar lijkt echt van binnenin en dan meeste links(boven) te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door city17 op 02-07-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17

Nee is geen vervanging, de ionisator doet wel een beetje aan luchtzuivering.
De filter in de unit is alleen voor grof stof ter bescherming van de wisselaar.

Een luchtzuiveraar heeft meerdere filters zoals koolstof en Hepa filters, dat heeft de Perfera niet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
city17 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:13:
Hier is net een MHI SRC/SRK25 geplaatst, waarbij er wat geluid is bij de binnenunit, vroeg me af of dit normaal is? Klinkt een beetje alsof er ergens in de verte een auto stationair staat te draaien.

Niet heel hard, als ik er overdag op 2m bij zou zitten werken zou het me niet enorm uitmaken, maar wel irritant bij slapen. Als de fan hard staat wordt het wat overstemd, bij fan op stand 1 hoor je het duidelijk.

Voorbeeld van geluid:

[YouTube: Geluid Mitsubishi SRC/SRK25 Airco]
Ga eens troubleshooten. Ik help je wel even:

Het geluid dat je beschrijft bij de binnenunit van je MHI SRC/SRK25 kan verschillende oorzaken hebben. Hier zijn een paar stappen die je kunt doorlopen om het probleem te identificeren:

1. **Controleer de ventilatorstand**: Zoals je al hebt opgemerkt, verandert het geluidsniveau wanneer de ventilator op verschillende standen staat. Zet de ventilator op verschillende snelheden (bijvoorbeeld van laag naar hoog) om te zien of het geluid verandert. Dit kan helpen om te bepalen of het geluid afkomstig is van de ventilator zelf of van iets anders.

2. **Inspecteer de binnenunit**: Luister goed naar de binnenunit om te bepalen waar het geluid precies vandaan komt. Soms kunnen losse onderdelen of trillingen geluiden veroorzaken die niet normaal zijn. Controleer of er geen loszittende onderdelen zijn en of alle schroeven en bevestigingen goed zijn vastgedraaid.

3. **Controleer de installatie**: Het kan zijn dat er tijdens de installatie iets niet goed is aangesloten of gemonteerd, wat kan leiden tot trillingen of geluiden. Controleer of alle leidingen goed zijn geïsoleerd en of er geen onderdelen tegen elkaar aan schuren.

4. **Schakel de compressor uit**: Je kunt de unit op de ventilatorstand zetten om de compressor buiten uit te schakelen. Hierdoor kun je vaststellen of het geluid afkomstig is van de compressor of dat het binnen de eenheid zelf is.

5. **Raadpleeg de handleiding of een professional**: Als het geluid aanhoudt en je kunt de oorzaak niet identificeren, raadpleeg dan de handleiding van de airconditioner voor mogelijke oorzaken van geluiden. Als het probleem blijft bestaan, is het raadzaam om contact op te nemen met een professionele monteur of de installateur die de unit heeft geplaatst. Zij kunnen een grondige inspectie uitvoeren en eventuele problemen verhelpen.

Door deze stappen te volgen, kun je hopelijk de oorzaak van het geluid bij de binnenunit van je airconditioner identificeren en indien nodig actie ondernemen om het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
TereZz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:21:
[...]

Ga eens troubleshooten. Ik help je wel even:

Het geluid dat je beschrijft bij de binnenunit van je MHI SRC/SRK25 kan verschillende oorzaken hebben. Hier zijn een paar stappen die je kunt doorlopen om het probleem te identificeren:

1. **Controleer de ventilatorstand**: Zoals je al hebt opgemerkt, verandert het geluidsniveau wanneer de ventilator op verschillende standen staat. Zet de ventilator op verschillende snelheden (bijvoorbeeld van laag naar hoog) om te zien of het geluid verandert. Dit kan helpen om te bepalen of het geluid afkomstig is van de ventilator zelf of van iets anders.

2. **Inspecteer de binnenunit**: Luister goed naar de binnenunit om te bepalen waar het geluid precies vandaan komt. Soms kunnen losse onderdelen of trillingen geluiden veroorzaken die niet normaal zijn. Controleer of er geen loszittende onderdelen zijn en of alle schroeven en bevestigingen goed zijn vastgedraaid.

3. **Controleer de installatie**: Het kan zijn dat er tijdens de installatie iets niet goed is aangesloten of gemonteerd, wat kan leiden tot trillingen of geluiden. Controleer of alle leidingen goed zijn geïsoleerd en of er geen onderdelen tegen elkaar aan schuren.

4. **Schakel de compressor uit**: Je kunt de unit op de ventilatorstand zetten om de compressor buiten uit te schakelen. Hierdoor kun je vaststellen of het geluid afkomstig is van de compressor of dat het binnen de eenheid zelf is.

5. **Raadpleeg de handleiding of een professional**: Als het geluid aanhoudt en je kunt de oorzaak niet identificeren, raadpleeg dan de handleiding van de airconditioner voor mogelijke oorzaken van geluiden. Als het probleem blijft bestaan, is het raadzaam om contact op te nemen met een professionele monteur of de installateur die de unit heeft geplaatst. Zij kunnen een grondige inspectie uitvoeren en eventuele problemen verhelpen.

Door deze stappen te volgen, kun je hopelijk de oorzaak van het geluid bij de binnenunit van je airconditioner identificeren en indien nodig actie ondernemen om het probleem op te lossen.
Bedankt, wel een goede tip om de ventilatorstand te checken. Ook bij alleen ventileren tik het, en als ik dan de ventilator in een hogere stand zet gaat het ritme van het getik steeds omhoog. Lijkt of er dus iets aanloopt of resoneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsh12
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
Hi allemaal, vraagje: tijdje terug hier een Daikin multisplit laten installeren, vloermodel in de woonkamer, wandmodel op de overloop:

dit had moeten zijn:

3MXM52A9 + FVXM35A + FTXM35A

maar dit werd (ivm verkeerd opgestuurd door leverancier naar installateur waarschijnlijk..) het oudere Perfera wandmodel FTXM35R. De installatie werkt goed, maar vraag mij toch af of ik het verschil ga merken. Enige verschil waarvan ik echt denk dat het een verschil zou kunnen maken met het verdelen van de lucht naar de slaapkamers zijn de dubbele lamellen. Iemand hier ervaring met beide modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:19
city17 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:31:
[...]

Bedankt, wel een goede tip om de ventilatorstand te checken. Ook bij alleen ventileren tik het, en als ik dan de ventilator in een hogere stand zet gaat het ritme van het getik steeds omhoog. Lijkt of er dus iets aanloopt of resoneert.
Kan zijn dat er een stukje tape of statisch folie aan de fan zit en meedraait. Even goed controleren.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Laatst online: 00:02
nielsh12 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:03:
Hi allemaal, vraagje: tijdje terug hier een Daikin multisplit laten installeren, vloermodel in de woonkamer, wandmodel op de overloop:

dit had moeten zijn:

maar dit werd (ivm verkeerd opgestuurd door leverancier naar installateur waarschijnlijk..) het oudere Perfera wandmodel FTXM35R. De installatie werkt goed, maar vraag mij toch af of ik het verschil ga merken. Enige verschil waarvan ik echt denk dat het een verschil zou kunnen maken met het verdelen van de lucht naar de slaapkamers zijn de dubbele lamellen. Iemand hier ervaring met beide modellen?
https://www.principalclim...and%20features%202024.pdf

Ben ook wel benieuwd naar die dubbele lamellen, vooral in een grotere woonkamer. En buitenunit stil via de app is ook handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
nielsh12 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:03:

dit had moeten zijn:

Wat is daar mis gegaan?

FVXM35A - oude vloermodel met A++ rating
FTXM35A - nieuwe vloermodel met A+++ rating

Ik heb de oude nog, krabbel gezet 6 maanden voor de FT uit kwam. Deze hangt bij mij in de woonkamer. Deze is L vormig, maximaal 5 meter breed en 10 meter diep. Ik denk iets van 40m2.

Ik heb hem nog niet gebruikt om te koelen maar hij kreeg het in februari netjes warm.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
M_AW schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:13:
[...]

Kan zijn dat er een stukje tape of statisch folie aan de fan zit en meedraait. Even goed controleren.
Is dat iets wat je met alleen een open klep zou kunnen zien? Zie niet veel bewegen en voel er niet heel veel voor om de binnenunit open te schroeven als hij net 2 dagen oud is.

Edit: kan het van de onderkant geloof ik zien. Zie iets aan de linkerkant dat op zilverfolie lijkt, ziet er niet uit als iets dat er hoort te zitten. Zou dat de oorzaak kunnen zijn of is dat iets functioneels?

Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-LBQ0kBjo-aMA6e79_c2eu7TRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elJSzPZuaOzMkWCi2dpfF0rM.jpg?f=fotoalbum_large

Zitten ook 3 van zulke stukjes aan de rechterkant. Lijken eerder soort clips te zijn. Gok om de ventilator in balans te krijgen.

[ Voor 49% gewijzigd door city17 op 02-07-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:23
w00key schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:45:
[...]

Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78339028

De A is beter. Groter, zwaarder. De oude was iets te licht en deed het slecht tov MHI.
Bedankt voor de tip. Om op mijn eigen vraag terug te komen. Via https://www.principalclim...and%20features%202024.pdf is het officiële antwoord dus dat de officiële combinaties A + A is en R+R maar dat je deze wel kunt combineren tot aan de 35 serie.

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsh12
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
asing schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:08:
[...]

Wat is daar mis gegaan?

FVXM35A - oude vloermodel met A++ rating
FTXM35A - nieuwe vloermodel met A+++ rating

Ik heb de oude nog, krabbel gezet 6 maanden voor de FT uit kwam. Deze hangt bij mij in de woonkamer. Deze is L vormig, maximaal 5 meter breed en 10 meter diep. Ik denk iets van 40m2.

Ik heb hem nog niet gebruikt om te koelen maar hij kreeg het in februari netjes warm.
Moet goed komen met het huidige model denk ik idd.. zag die rating ook, maar weet niet in hoeverre dat echt heel veel verschil gaat maken. Vind het oude type Perfera eigenlijk ook wel iets chiquer ogen. En wellicht een iets simpeler binnenwerk omdat er een lamel (en dus motortje?) minder op zit. Kan dat ook niet kapot :P

[ Voor 5% gewijzigd door nielsh12 op 02-07-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
ArthurMorgan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:39:
Ik had gisteren de airco uitgezet omdat de buitentemperaturen onder de binnentemperatuur zou blijven. Toch verwarmde binnen alles gewoon weer op tot dik 25 graden in sommige ruimtes. En ja dat was met zonwering.

Slecht geïsoleerd huis (tot oktober). Gewoon de zon op de muren en het platte dak en hup daar gaat de temperatuur.

Nu met draaiende airco weer en nog steeds is het 24 graden. Terwijl het buiten maar 18 is.

Straks met isolatie, tripple glas en meer rolluiken hoop ik meer warmte buiten te kunnen houden. Maar nu is het echt niet te doen. Vorige week de buitenmuur aan de binnenkant gemeten in een kamer waar het tot 23 graden gekoeld was. Muur zelf was gewoon 28 graden.
Het is "Trippple" glas, 3P's, want 3 lagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Laatst online: 22:39
Hier vandaag met de Daikin Emura in mijn kantoor naast de ventilatorstand die al op auto stond nu ook de modus op auto gezet (ipv koelen). Heb het idee dat hij dan meer terugmoduleert. Als ik hem op koelen heb staan gaat hij wel minder hard blazen, maar lijkt hij op een gegeven moment toch een graad of meer onder het setpoint te komen. Op de auto ipv koelstand lijkt dit niet zo te zijn. Dit terwijl hij niet switcht naar verwarmen.

Dacht eigenlijk dat je die auto stand beter kon vermijden. Hoe kijken hier naar? Misschien dat het gewoon tussen de oren zit namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Kartmans1 op 04-07-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kjepper
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:06
city17 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:43:
[...]

Is dat iets wat je met alleen een open klep zou kunnen zien? Zie niet veel bewegen en voel er niet heel veel voor om de binnenunit open te schroeven als hij net 2 dagen oud is.

Edit: kan het van de onderkant geloof ik zien. Zie iets aan de linkerkant dat op zilverfolie lijkt, ziet er niet uit als iets dat er hoort te zitten. Zou dat de oorzaak kunnen zijn of is dat iets functioneels?

Zie foto:

[Afbeelding]

Zitten ook 3 van zulke stukjes aan de rechterkant. Lijken eerder soort clips te zijn. Gok om de ventilator in balans te krijgen.
Ik denk dat het hoort, bij mijn MHI unit zit er ook iets wat daar op lijkt (kon geen duidelijkere foto maken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EznSeJmb0KIaL9GoT7XHo8AVM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sPZ88VvBXmust62rGv7B9RC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Dat is vermoedelijk om de ventilatorrol uit te balanceren, vergelijk het met plaklood op je autovelg :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ThinkPad schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:10:
Dat is vermoedelijk om de ventilatorrol uit te balanceren, vergelijk het met plaklood op je autovelg :)
Dat klopt inderdaad als een bus.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

asing in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

:)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:30
merlin1201 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:39:
[...]

Nee echt lang niet, ik schat ongeveer 5 meter. ik las wel dat er een terugroep actie is van Daikin maar of dat om dit model gaat geen idee.
Lees in dit forum dat dit meer voorkomt. Airco binnen unit blaast op zachte stand onregelmatig
de spanning die fluctueer of iets met PCB aansturing ik heb geen idee.
Het is overigens al vanaf dat hij nieuw hangt (vorig jaar)
Volgende week komt de airco monteur even luisteren.
Ondertussen even de uitblaas gemeten en dan blijkt dat deze idd zeer onregelmatig blaast en zelfs geheel stil valt.
Dit is dan ook goed hoorbaar zeker als je er direct onder ligt.
Ik heb dus 3 dezelfde modellen op de slaapkamers en 2 daarvan geven geen problemen en blazen stabiel, en deze zat op een andere groep, maar ook met het verplaatsen naar dezelfde groep bleef het probleem
De vraag is wat die onstabiele luchtstroom kan verklaren.
Maandag belletje Daikin wat het kan zijn. en misschien hebben jullie nog ideeën

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zijn er hier mensen die van het gas afgegaan zijn en alleen nog met de airco verwarmen en een energielabel hebben aangevraagd voor hun huis?

Verwarming is een groot onderdeel van de normering, en airco's worden volgens die normering niet als verwarmingsbron gezien. Dus ben ik erg benieuwd hoe dat in de praktijk uit pakt.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
ArthurMorgan schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:04:
Zijn er hier mensen die van het gas afgegaan zijn en alleen nog met de airco verwarmen en een energielabel hebben aangevraagd voor hun huis?

Verwarming is een groot onderdeel van de normering, en airco's worden volgens die normering niet als verwarmingsbron gezien. Dus ben ik erg benieuwd hoe dat in de praktijk uit pakt.
Ik heb een A label maar dat heb ik nog aangevraagd toen je dat voor €1,50 nog kon regelen middels een schriftelijke beoordeling (10 jaar geldig). Zal nu wel strenger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020

Waarom zou je dat willen? Het label is alleen nodig bij verhuur of verkoop. Misschien krijg je een slecht label, maar als potentiële huurders/kopers kunnen zien hoe weinig je hoeft te stoken, dan kunnen ze zelf de afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Als de airco voldoet aan het bouwbesluit kan dat prima, dus ook je gang, slaapkamers, keuken, badkamer etc kan verwarmen, overal binnenunit,s ophangen dus.

En niet alleen in de woonkamer wat menig persoon doet.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 06-07-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Als de airco voldoet aan het bouwbesluit kan dat prima, dus ook je gang, slaapkamers, keuken, badkamer etc kan verwarmen, overal binnenunit,s ophangen dus.

Hebben we ooit een apart topic voor geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Waarom zou je dat willen? Het label is alleen nodig bij verhuur of verkoop. Misschien krijg je een slecht label, maar als potentiële huurders/kopers kunnen zien hoe weinig je hoeft te stoken, dan kunnen ze zelf de afweging maken.
Omdat een lager energielabel dan nu, ook de WOZ zou kunnen verlagen* ;)

Verder gewoon nieuwsgierigheid hoe dat werkt. Wij verwarmen met 2 airco's 1 in de woonkamer, 1 in de werkkamer. Verder staan altijd alle deuren open zodat de warmte/koelte zich (enigszins) verspreid. Voor ons voldoende. (voorheen stonden de radiatoren in de andere ruimten ook op vorstbescherming.)

offtopic:
* Moet het wel de isolatie en betere ramen/kozijnen en zonnepanelen opheffen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-07-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Martin7182 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Ben er zelf mee bezig geweest om de WOZ zo te drukken. Maar blijkt dus wel als verwarming te worden gerekend. Ik heb ze dan ook op alle kamers hangen. Anders zouden alle kamers als berging worden aangemerkt en niet als slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:43
Willempie27 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:02:
[...]

Ben er zelf mee bezig geweest om de WOZ zo te drukken. Maar blijkt dus wel als verwarming te worden gerekend. Ik heb ze dan ook op alle kamers hangen. Anders zouden alle kamers als berging worden aangemerkt en niet als slaapkamer.
Hier ook recent nieuw energielabel van A++ voor een woning uit 1981 met alleen verwarming met Daikin airco’s op elke verdieping, dan wordt het gezien als warmtepomp.

Wel nog elektrisch boiler voor 2 personen (gebruikt 700 Kw per jaar) anders was het A+++ geworden.
Geen onderhoud en geen geluid.

Op de bg 2 airco’s vanwege woonkamer en keuken bij elkaar 12 meter, dan hoeven ze niet hard te blazen.

Wel zonnepanelen op zuid,west en noord, geen gas aansluiting en geen energie kosten met contract tot 3-2027, daarna onzeker….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:38
Willempie27 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:02:
[...]

Helpt dat eigenlijk niet juist om de WOZ te drukken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Sjamo schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:42:
[...]

Ik heb 3 slaapkamers, een keuken en de gang beneden-trap-hal boven zonder units. Dus dat is inderdaad wel een beetje naar wat ik zou willen weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Sjamo schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:42:
[...]

Dat schreef ik toch ook. Wilde hem naar beneden krijgen en niet omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Zo werkt het bouwbesluit niet, wat je zegt klopt niet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
ArthurMorgan schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:01:
[...]

Omdat een lager energielabel dan nu, ook de WOZ zou kunnen verlagen* ;)
Interessant, had ik niet aan gedacht :)
Ons huis heeft nog geen energielabel en is sinds een paar weken gasloos. 1 airco unit in de keuken, alle overige vertrekken gelden dus als 'berging' *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Martin7182 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:21:
[...]

Ons huis heeft nog geen energielabel en is sinds een paar weken gasloos. 1 airco unit in de keuken, alle overige vertrekken gelden dus als 'berging' *O*
En wat als je het wilt verkopen? Niet dat je dat nu van plan bent maar er kan uiteraard iets veranderen in de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
digifun schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:06:
[...]

Ik heb het bouwbesluit geprobeerd te begrijpen vanmiddag, maar dat werd em niet. Nu moet er volgens @MotorBeast ooit een topic zijn aangemaakt maar ik denk niet dat ik ver kom met de term bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:06:
[...]

Het bouwbesluit geeft alleen aan dat er een warmtebron aanwezig moet zijn die de ruimte,s op x temperatuur kan brengen, het enige uitzondering zijn kachels met COP1 verwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 06-07-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Flats met 1 gaskachel krijgen ook gewoon een energielabel. Dat iedere kamer verwarming moet hebben is onzin.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:25:
[...]

Ik heb het bouwbesluit geprobeerd te begrijpen vanmiddag, maar dat werd em niet. Nu moet er volgens @MotorBeast ooit een topic zijn aangemaakt maar ik denk niet dat ik ver kom met de term bouwbesluit.
Dat zal deze geweest zijn: Voldoet renovatie met L/L verwarming aan het bouwbesluit?

Heb het helemaal gelezen. Volgens mij een storm in een glas water. Heb huizen genoeg gezien afgelopen jaar met 2 of 3 airco's als enige verwarming. Gingen als warme broodjes. (heb helaas alleen destijds niet goed opgelet welk energielabel ze hadden :) )

Het wordt altijd wel echt expliciet in de tekst van de woning gezet is me opgevallen.

[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-07-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Heeft iemand in het kader van airco en energie-label iets aan dit topic?

Verwijderen radiatoren tbv verhogen energielabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Sjamo schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:53:
Heeft iemand in het kader van airco en energie-label iets aan dit topic?

Verwijderen radiatoren tbv verhogen energielabel?
Dus, volgens de regels is de airco alleen voor koelen als je radiatoren hebt. En zonder radiatoren meer een volwaardige warmtepomp?
Ben ik echt benieuwd waar wij staan. Geen gas aansluiting of CV. Wel de radiatoren laten zitten omdat weghalen te veel gedoe is. gewoon ijzeren geraamtes zonder enige connectie met een potentiële warmtebron.

Echt wie die regels verzonnen heeft....

Maar goed, dat energielabel voor de WOZ laat ik maar zitten, en ik zal het huis niet verkopen :D

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-07-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
asing schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:23:
[...]

En wat als je het wilt verkopen? Niet dat je dat nu van plan bent maar er kan uiteraard iets veranderen in de situatie.
Dat zien we dan wel weer. De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod, niet door het energielabel. Mogelijk wordt de normering aangepast, of hangen we een elektrische CV op zolder (radiatoren zitten er nog), of heeft de koper een goede deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:15:
[...]

Dat zien we dan wel weer. De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod, niet door het energielabel. Mogelijk wordt de normering aangepast, of hangen we een elektrische CV op zolder (radiatoren zitten er nog), of heeft de koper een goede deal :)
Die stelling klopt niet. Huizen met een goed label gaan significant voor hogere prijzen weg dan een soortgelijk huis met een slecht label en kopers kunnen ook meer hypotheek daarvoor krijgen. Ik kan dus met mijn A label veel meer vragen (en krijgen :*) ) voor mijn woning dan mijn buurman in zijn jaren 70 woning zonder HR++, zonder dakisolatie, zonder gevelisolatie, zonder zonnepanelen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:21:
[...]

Dan kan jij wel veel fietsen kwijt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:29:
[...]

Die stelling klopt niet. Huizen met een goed label gaan significant voor hogere prijzen weg dan een soortgelijk huis met een slecht label en kopers kunnen ook meer hypotheek daarvoor krijgen. Ik kan dus met mijn A label veel meer vragen (en krijgen :*) ) voor mijn woning dan mijn buurman in zijn jaren 70 woning zonder HR++, zonder dakisolatie, zonder gevelisolatie, zonder zonnepanelen etc.
Welke stelling bedoel je precies? Mijn stelling eindigt met een goede deal voor de koper; daarmee bedoel ik een lage prijs, niet dat de koper een hogere hypotheek kan krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:06:
[...]

Welke stelling bedoel je precies? Mijn stelling eindigt met een goede deal voor de koper; daarmee bedoel ik een lage prijs, niet dat de koper een hogere hypotheek kan krijgen ;)
De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod, niet door het energielabel. Wel dus. In ieder geval mede daardoor.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 06-07-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Martin7182 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:06:
[...]

Met alleen een verwarmde woonkamer en keuken wordt jouw huis op Funda geclassificeerd als een Studio. Wel met een enorme hoeveelheid berging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:20:
[...]

Met alleen een verwarmde woonkamer en keuken wordt jouw huis op Funda geclassificeerd als een Studio. Wel met een enorme hoeveelheid berging. :)
Mijn huis had op 1 slaapkamer geen radiator. Die werd op funda gewoon als slaapkamer gedefinieerd. (Dat die kamer geen verwarming had is nooit benoemd of wat dan ook. Dat zagen we op de foto en tijdens de bezichtiging.)

En de huizen die ik afgelopen jaar met aircoverwarming gezien heb die ook niet in elke kamer hing was dat gewoon hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
ArthurMorgan schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:31:
[...]

Mijn huis had op 1 slaapkamer geen radiator. Die werd op funda gewoon als slaapkamer gedefinieerd. (Dat die kamer geen verwarming had is nooit benoemd of wat dan ook. Dat zagen we op de foto en tijdens de bezichtiging.)

En de huizen die ik afgelopen jaar met aircoverwarming gezien heb die ook niet in elke kamer hing was dat gewoon hetzelfde.
Het is ook afhankelijk van het bouwjaar. Echt oude huizen hadden geen verwarming op de slaapkamers. Dus als je een oud huis hebt dan klopt het.

Mijn huis voldoet op dit moment aan het bouwbesluit. In iedere leef/verblijfruimte hangt minstens 1 radiator. CV zit er ook nog in. In 3 ruimtes hangt inmiddels een airco. Eens zien hoe het aankomende winter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ArthurMorgan schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:01:
[...]

Dus, volgens de regels is de airco alleen voor koelen als je radiatoren hebt. En zonder radiatoren meer een volwaardige warmtepomp?
Ben ik echt benieuwd waar wij staan. Geen gas aansluiting of CV. Wel de radiatoren laten zitten omdat weghalen te veel gedoe is. gewoon ijzeren geraamtes zonder enige connectie met een potentiële warmtebron.

Echt wie die regels verzonnen heeft....

Maar goed, dat energielabel voor de WOZ laat ik maar zitten, en ik zal het huis niet verkopen :D
Wilde gok van mijn kant.

Misschien heeft het te maken met hetzelfde als waarom je wel subsidie krijgt op een lucht/water warmtepomp, maar op een airco alleen bij sommige types geloof ik, en dan wanneer definitief een einde aan de mogelijkheid van koelen is gemaakt.

Vind ik het terecht, mwah, misschien.
Ik snap het wel denk ik. Anders heeft half Nederland straks een gesubsidieerde airco hangen om te koelen, zonder hem te gebruiken voor verwarmen, waar de subsidie eigenlijk voor bedoeld was.

Oftewel, kan het zijn dat ze die regel hanteren om te voorkomen dat iemand met airco en cv, even z'n cv-ketel weghaalt maar de radiatoren laat zitten, om de dag na de check voor het energielabel de CV-ketel weer terug te hangen en vrolijk verder te verwarmen met de cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:27
Bouwbesluit is alleen van toepassing als je een bouwvergunning nodig hebt, eentje voor nieuwbouw of heel grof verbouwen (denk aan kantoor -> studio's).

Eenmaal opgeleverd kijkt er niemand naar. Er worden zo vaak kamers gesplits maar niet ventilatie of verwarming omleggen. Fuck it close enough is de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:10:
[...]

De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod, niet door het energielabel. Wel dus. In ieder geval mede daardoor.
Onzin. Misschien dat de vraag lager is omdat het energielabel laag is. We wonen in de randstad waar de vraag tot in de wolken reikt. De helft daarvan is nog steeds hoog ;) Maar goed, ik wil helemaal niet verhuren of verkopen, dus de zorgen zijn om niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Sjamo schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:40:
[...]

Oftewel, kan het zijn dat ze die regel hanteren om te voorkomen dat iemand met airco en cv, even z'n cv-ketel weghaalt maar de radiatoren laat zitten, om de dag na de check voor het energielabel de CV-ketel weer terug te hangen en vrolijk verder te verwarmen met de cv?
Dan zou kijken of er nog een gasaansluiting is ook genoeg moeten zijn lijkt me. Die heb je minder snel terug dan radiatoren :D

Maar vanuit het verleden snap ik het inderdaad wel. Maar tegenwoordig zie ik toch niet heel veel mensen die een airco nemen en die niet (mede) inzetten voor verwarming. En zelfs alleen al als bijverwarming is het gewoon een transitieonderdeel imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
ArthurMorgan schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:50:
[...]

Dan zou kijken of er nog een gasaansluiting is ook genoeg moeten zijn lijkt me. Die heb je minder snel terug dan radiatoren :D

Maar vanuit het verleden snap ik het inderdaad wel. Maar tegenwoordig zie ik toch niet heel veel mensen die een airco nemen en die niet (mede) inzetten voor verwarming. En zelfs alleen al als bijverwarming is het gewoon een transitieonderdeel imho.
Beslist, de hybride warmtepomp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:46:
[...]

Onzin. Misschien dat de vraag lager is omdat het energielabel laag is. We wonen in de randstad waar de vraag tot in de wolken reikt. De helft daarvan is nog steeds hoog ;) Maar goed, ik wil helemaal niet verhuren of verkopen, dus de zorgen zijn om niets :)
Jij kan onzin roepen maar jouw uitspraak is onzin: https://brainbay.nl/nieuw...-het-meeste-waard/#verder en https://www.nvm.nl/nieuws...t-van-beter-energielabel/

Zou ook onzin zijn als mijn buurman die geen moer heeft gedaan aan het drukken van zijn energielast net zoveel zou krijgen voor zijn woning als ik. Of je €65,- per maand betaald voor energie of €265,- per maand voor hetzelfde huis maakt nogal een verschil.

Gelukkig ben jij niet mijn makelaar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:05:
[...]

Jij kan onzin roepen maar jouw uitspraak is onzin: https://brainbay.nl/nieuw...-het-meeste-waard/#verder en https://www.nvm.nl/nieuws...t-van-beter-energielabel/

Zou ook onzin zijn als mijn buurman die geen moer heeft gedaan aan het drukken van zijn energielast net zoveel zou krijgen voor zijn woning als ik. Of je €65,- per maand betaald voor energie of €265,- per maand voor hetzelfde huis maakt nogal een verschil.

Gelukkig ben jij niet mijn makelaar. 8)
*knip* onvriendelijk. Ik krijg elke maand geld terug i.p.v. €65 te betalen. En als ik mijn huis verkoop dan krijg ik er geen fluit voor. Als, als, als _O-

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 07-07-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
ArthurMorgan schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:50:
[...]
Reken maar dat er een hoop lobbywerk bij komt kijken. De CV installateurs zouden per 2025 hun werk kwijtraken. De CV ketel op gas mocht niet meer verkocht worden. En er moest een "makkelijke" transitie komen, vandaar de L/W warmtepomp. In andere gevallen leggen ze een warmtenet aan. Gaat allemaal op de bestaande leidingen. Of dat ideaal is weet ik niet.

Hier werd het boven bijna 30 graden vorige zomer. Dus ik was in de markt voor airco units. Werkkamer, slaapkamer en een dikke unit beneden "om bij te verwarmen" en aangezien het daar op den duur ook heel warm wordt, een beetje te koelen.

Na wat expirimenteren heb ik op 1 februari de radiatoren op de werkkamer, de keuken en de woonkamer dicht gezet. De CV ging alleen aan om te douchen en de gang en de badkamer te verwarmen. Gewoon om te zien wat dat deed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk9wxRXKgOooEBhDeMmRPVw_YhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BPty8YtR9zCKXGHc11HZpitz.png?f=fotoalbum_large

Ehm ja, duidelijk. :+ Februari was 25m3 aan gas, waar het normaal 100-120m3 is. Nu was februari behoorlijk zacht maar toch.

Uieraard wissel je dat in voor stroom, wat ik voor de units door HomeWizard laat doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LV9W_nx8O7lBBW98r_8AcqWsueQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iMbhNU3AbvWO19wbyXPNg1gc.png?f=user_large

Al met al scheelde dat voor februari al 50 euro aan stookkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
*knip* voegt niets toe

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 07-07-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:49:
Flats met 1 gaskachel krijgen ook gewoon een energielabel. Dat iedere kamer verwarming moet hebben is onzin.
Dat ligt aan het bouwjaar van de woning, flats met 1 gaskachel heeft een ander bouwbesluit dan een woning van 2024.

@asing Met de nieuwe wetgeving bleven gasketels ook, echter je "moest" er een kleine warmtepomp bij nemen genaamd de hybride, echter die wet was voor bijna niemand van toepassing vanwege alle uitzonderingen.

In Nederland weten we ook dat er niet op gehandhaaft wordt, de volgende koper moet er werk van maken om de verkoper nog even op kosten te jagen.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 07-07-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 22:20
Hebben mensen hier de Carrier split R32 modellen?
En hoe bevallen deze.
Ze doen leuk mee qua prijs namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Technician- schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 16:40:
En hoe bevallen deze.
Wat ik voorbij heb zien komen waren de oudere modellen slecht in terug moduleren, van de nieuwe heb ik geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:26
En hoe bevallen deze.
Prestaties zijn prima, alleen mijn buitenunit zit op een frequentie van herrie maken die versterkt wordt door het huis… dus bij vorst: herrie!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
En hoe bevallen deze.
Consumentenspul van Carrier valt in de categorie Chinese meuk meen ik :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Glashelder schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:33:
[...]

Consumentenspul van Carrier valt in de categorie Chinese meuk meen ik :p
Dat moet wel met die prijzen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Iemand ervaring met Sinclair Airconditioning dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Technician- schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:06:
Iemand ervaring met Sinclair Airconditioning dan?
Die heb ik veel zien hangen op die bouwkeet units die ze op elkaar stapelen als kantoor zijnde, en daar is ook alles mee gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een single split airco, 2.5 kw gekocht en die wil ik gaan installeren. Het concept is mij helder, ik mag hem zelf niet op druk brengen.

Nu vroeg ik mij af, omdat ik weinig informatie kan vinden over dit onderwerp.

In alle gevallen op Youtube/online wordt de airco aangesloten op de buitenunit met een aarde, fase / nul en gecombineerd met een werkschakelaar.

Nu heb ik het probleem dat ik buiten geen elektrische aansluiting heb maar wel binnen. Ik zou dus een kabel van binnen naar buiten kunnen trekken en aansluiten maar dat is helder.

Nu zag ik ook dat je ook met een stekker op een geaard stopcontact kan aansluiten op de binnenunit. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan je ook de binnenunit voeden en vanuit daar de buitenunit ook van stroom voorzien (dus eigenlijk andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:08
wm1234 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:40:
Ik heb een single split airco, 2.5 kw gekocht en die wil ik gaan installeren. Het concept is mij helder, ik mag hem zelf niet op druk brengen.

In alle gevallen op Youtube/online wordt de airco aangesloten op de buitenunit met een aarde, fase / nul en gecombineerd met een werkschakelaar.

Nu heb ik het probleem dat ik buiten geen elektrische aansluiting heb maar wel binnen. Ik zou dus een kabel van binnen naar buiten kunnen trekken en aansluiten maar dat is helder.

Nu zag ik ook dat je ook met een stekker op een geaard stopcontact kan aansluiten op de binnenunit. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan je ook de binnenunit voeden en vanuit daar de buitenunit ook van stroom voorzien (dus eigenlijk andersom).
Geen direct antwoord op je vraag maar; je kan ook een kabel/snoer/buis van de binnenuit naar de buitenunit leggen. Je moet immers ook de de signaal kabel en de leidingen naar de unit brengen. Dus je binnen aansluiting naar buiten brengen en dan volgens de normale manier je binnenuit weer aansluiten op je buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:08
@sjorsjuhmaniac Dat was dus mijn plan B, opzich ook geen probleem maar als het op de gevraagde manier kan, is het wat makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182

Dat is hier met een MHI 25-ZSX zo gedaan. De binnenunit heeft zijn eigen zekering en de kabel naar de buitenunit is dik genoeg. Er zijn ook airco's waar de zekering voor de binnenunit in de buitenunit zit; dan kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27

De "aarde" van de binnenunit is een potentiaal vereffening. Hij wordt ook niet op de aarde van de buiten unit aangesloten maar op het metalen deel van de buitenunit.. Als de buiten of binnen unit onder stroom zou staan dan staat ze beide evenveel onder stroom en gaan het niet knetteren tussen de leidingen waar brandbaar gas in zit. Omdat je toch al de gasleidingen moet trekken kan je toch net zo goed die van de stroom meetrekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tkey9nY2LA7wiEJ9hiufspgcwE8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yCr0WEbDZfRI7PcRjaMdN9KO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OerU-LngCFnf52kSEIMxXSN2MCA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3kQ6PONJtLo3JItPsNSgCo0Y.png?f=fotoalbum_tile

Ik heb vorige week dit bakbeest opgehaald via MP :D Oud beestje met R407c en weegt 35kg (en formaat van een flinke combimagnetron), maar hij koelt goed! Verbruikt zo'n 850W :P Volgens typeplaatje max. 1100W verbruik en 2600W koelvermogen, dus een COP van 2,36. Helaas wel een aan/uit model en geen inverter.

Ik heb een dakkapel met een openslaand raam, wil hem in de raamopening zetten (goed vastmaken uiteraard) en rest van de raamopening afdichten met een plaat hout die ik op maat ga maken. Voor de echt warme dagen gaat dat prima werken denk ik. Ben benieuwd naar het geluid in de praktijk. Zo op de werkbank hoor je de compressor (Toshiba) goed brommen, maar dat deel hangt straks buiten.

Heb hem van het weekend eerst maar eens gedemonteerd, het stoffilter aan de voorkant zat helemaal dicht dus ik had al zo'n vermoeden dat de condensor/verdamper ook helemaal dicht zouden zitten. Was inderdaad het geval, dus in tegengestelde richting hoe de lucht normaal stroomt goed doorgespoeld met de tuinslang, tot ik met een zaklamp weer licht door de koelvinnen zag. Daar kwam ontzettend veel pluis, spinnenweb, vliegenlijkjes etc. uit :r

Zie je in NL niet vaak dit soort raamairco's, toch is het wel eentje voor de Europese markt, werkt gewoon op 230V met een Schuko stekker.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 24-09-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@ThinkPad Ja daar heb ik vroeger ook naar gekeken, maar erg onhandig bij uitslaande ramen.

In Nederland zou ik dit eerder plaatsen(caravan split airco).
https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic

@wm1234 Het is een kleine moeite om een stroomkabel te trekken van buiten naar de meterkast, laatst hier nog gedaan en was niet eens een boormachine nodig, gewoon kabel langs de gevel en via nutsvoorziening naar binnen via de fundering en daar weer de meterkast in.

Je kan ook onder de fundering door.

Het kan wel vanuit binnen voeden en via de goot naar de buitenunit, maar... wat de brandverzekering daar van vind als het toch fout gaat...

[ Voor 103% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bij mijn dakkapel gaat het raam naar binnen toe open en een grote vensterbank praktisch gelijk aan de onderste rand van het raam, dus kan perfect bij mij.

De unit is afkomstig van 'Climatesupply.nl', model 'RSTO-WC09' maar is niet echt wat over te vinden. Die site is ook uit de lucht.

Vorige eigenaar had hem permanent geinstalleerd, in een raamopening van een uitzetraampje. Houten frame erom, naden dichtgekit etc. Deed hem nu weg omdat hij een vaste airco ('AUX' :X) heeft laten plaatsen zodat hij ook kan verwarmen.

[ Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2024 13:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Lachen, hier in de wijk heeft iemand zo'n ding al jaren uit het raam hangen.

https://www.google.nl/map...8192?coh=205410&entry=ttu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:42
Met deze kwakkelzomer en warme winter zal het verbruik dit jaar al bij al heel goed meevallen!

Ik heb een 3MXM68A met 5, 2.5 en 2 kw binenunit, 10 kwh is het sluimerverbuik per maand.
Ik gebruik dit als hoofdverwarming voor een 100m² appartement onder het dak en alles is goed geisoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzGwYsdLa-_qtrxi-Bu2xDTHmOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNWOTzectxSWLEwMdgAVd0vi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:04
MXMan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:07:
Met deze kwakkelzomer en warme winter zal het verbruik dit jaar al bij al heel goed meevallen!

Ik heb een 3MXM68A met 5, 2.5 en 2 kw binenunit, 10 kwh is het sluimerverbuik per maand.
Ik gebruik dit als hoofdverwarming voor een 100m² appartement onder het dak en alles is goed geisoleerd.

[Afbeelding]
10 kWh delen door 30 dagen en door 24 uur maak 13,9 Watt. Dat is inderdaad 'helaas' wat zo'n installatie aan sluipverbruik laat zien.

De enige manier om dat tegen te gaan is door de spanning van de installatie te halen. Al zou het fijner zijn als de fabrikant apparaten ontwerpt die ieder < 1 W aan stand-by gebruik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Zitten hier ook vakmensen die ervaring hebben met de LG Multi V systemen?
Graag zou ik iets vragen over het ibs van dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Meer ontopic, heb in het verleden veel de Mitsubishi electric split wandmodellen geplaatst en met name de basisversie.
Was er net na jaren eens even bij en viel me op hoe slecht ze oud worden. Geen coating op de condensor, sowieso een iele buitenunit. Binnenunit veel meer hoorbaar. Was ook wel echt een basis ding. Zelfde plek had ik ook een oudere Italiaan hangen en die zag er veel beter uit nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Technician- schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:37:
Meer ontopic, heb in het verleden veel de Mitsubishi electric split wandmodellen geplaatst en met name de basisversie.
Was er net na jaren eens even bij en viel me op hoe slecht ze oud worden. Geen coating op de condensor, sowieso een iele buitenunit. Binnenunit veel meer hoorbaar. Was ook wel echt een basis ding. Zelfde plek had ik ook een oudere Italiaan hangen en die zag er veel beter uit nog.
Mij valt vooral het energieverbruik tegen. Ik had twee single Fujitsu’s waarvan de unit in de slaapkamer een ratel had ontwikkeld. Motor niet meer te krijgen :( Hele zooi vervangen door èèn multi Mitsubishi Electric maar die verbruikt aanzienlijk meer dan de Fujitsu’s.

Buitenunit is wel absurd stil trouwens. Nagenoeg onhoorbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 18-07-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Glashelder schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Mij valt vooral het energieverbruik tegen. Ik had twee single Fujitsu’s waarvan de unit in de slaapkamer een ratel had ontwikkeld. Motor niet meer te krijgen :( Hele zooi vervangen door èèn multi Mitsubishi Electric maar die verbruikt aanzienlijk meer dan de Fujitsu’s.

Buitenunit is wel absurd stil trouwens. Nagenoeg onhoorbaar.
Is het verbruik hoger dan was opgegeven in de specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sjamo schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:14:
[...]

Is het verbruik hoger dan was opgegeven in de specificaties?
Ik heb geen idee wat de specificaties precies zeggen, zal morgen eens kijken. Ik ging er een klein beetje vanuit dat het verbruik vergelijkbaar zou zijn als de Fujitsu’s. Ik ging van 2 x 3,5 kW single naar een duo 4 kW.

Afgelopen nacht was het niet heel erg warm maar toch staat ie de hele nacht onafgebroken 300 watt te trekken om het op 19 graden te houden. De Fujitsu’s deden dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Glashelder schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:10:
[...]

Ik heb geen idee wat de specificaties precies zeggen, zal morgen eens kijken. Ik ging er een klein beetje vanuit dat het verbruik vergelijkbaar zou zijn als de Fujitsu’s. Ik ging van 2 x 3,5 kW single naar een duo 4 kW.

Afgelopen nacht was het niet heel erg warm maar toch staat ie de hele nacht onafgebroken 300 watt te trekken om het op 19 graden te houden. De Fujitsu’s deden dat niet.
Multis zijn altijd onzuiniger dan single splits. In laaglast. In my opion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Technician- schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:20:
[...]

Multis zijn altijd onzuiniger dan single splits. In laaglast. In my opion.
Ja ik denk ook gewoon dat dat het is hoor. Had alleen niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Vraagje, heb al beetje zitten zoeken in dit topic, maar heb nog geen helder antwoord.

In de ONECTA app zie ik van onze twee airco’s (een op de slaapkamer en een op het kantoor op dezelfde verdieping) dat de gemeten luchtvochtigheid respectievelijk 70% en 65% is. De airco’s hebben we nu zo’n 2 dagen 24/7 aanstaan op 21 graden om de kamers maar ook de woonkamer beneden koel te houden nu de buiten temperaturen oplopen. Alleen had dus niet verwacht dat de luchtvochtigheid boven de ideale 60% zou komen. Komt dit door de airco’s? Of zou het komen door het warmere weer waardoor de WTW installatie warmere, vochtige lucht van vandaag naar binnen blaast, welke bij het afkoelen de relatieve vochtigheid laat stijgen? De airco’s staan verder rustig te pruttelen op de automatische ventilatiestand. Hij stopt niet met blazen.

Viel me nu pas op, wellicht dat ik het vanavond laat weer naar beneden zie gaan als de wtw ook koelere lucht naar binnen blaast.

Woon pas sindskort in dit nieuwbouwhuis, vroeger een appartement gehad waar het altijd vochtig was (ook in de winter), maar vind het wel interessant om dit te begrijpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kartmans1 op 19-07-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Kartmans1 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:32:
Vraagje, heb al beetje zitten zoeken in dit topic, maar heb nog geen helder antwoord.

In de ONECTA app zie ik van onze twee airco’s (een op de slaapkamer en een op het kantoor op dezelfde verdieping) dat de gemeten luchtvochtigheid respectievelijk 70% en 65% is. De airco’s hebben we nu zo’n 2 dagen 24/7 aanstaan op 21 graden om de kamers maar ook de woonkamer beneden koel te houden nu de buiten temperaturen oplopen.
Bij koelen stijgt luchtvochtigheid altijd. Je kan handmatig ontvochtigen door de airco een uur of 2 op 18 graden, minimum fan te draaien. Je dumpt dan heel veel vocht naar buiten via de condensleiding.

Houden op 1 temperatuur maakt je huis altijd vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
w00key schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Bij koelen stijgt luchtvochtigheid altijd. Je kan handmatig ontvochtigen door de airco een uur of 2 op 18 graden, minimum fan te draaien. Je dumpt dan heel veel vocht naar buiten via de condensleiding.

Houden op 1 temperatuur maakt je huis altijd vochtig.
Ja natuurkundig wist ik dat inderdaad, maar hoor altijd mensen zeggen dat een airco ook ontvochtigt. Maar omdat hij nu dus maar heel klein beetje koelt verdampt het niet in de airco zelf en loopt het dus niet naar buiten als ik het goed begrijp?

Zie nu trouwens dat wanneer de zon in de kamer schijnt de percentages beide met 5% zijn afgenomen, omdat de airco weer wat harder lijkt te moeten werken. Dus extremer dan 70% lijkt het niet te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kartmans1 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:32:

In de ONECTA app zie ik van onze twee airco’s (een op de slaapkamer en een op het kantoor op dezelfde verdieping) dat de gemeten luchtvochtigheid respectievelijk 70% en 65% is. De airco’s hebben we nu zo’n 2 dagen 24/7 aanstaan op 21 graden om de kamers maar ook de woonkamer beneden koel te houden nu de buiten temperaturen oplopen. Alleen had dus niet verwacht dat de luchtvochtigheid boven de ideale 60% zou komen. Komt dit door de airco’s? Of zou het komen door het warmere weer waardoor de WTW installatie warmere, vochtige lucht van vandaag naar binnen blaast, welke bij het afkoelen de relatieve vochtigheid laat stijgen? De airco’s staan verder rustig te pruttelen op de automatische ventilatiestand. Hij stopt niet met blazen.

Viel me nu pas op, wellicht dat ik het vanavond laat weer naar beneden zie gaan als de wtw ook koelere lucht naar binnen blaast.

Woon pas sindskort in dit nieuwbouwhuis, vroeger een appartement gehad waar het altijd vochtig was (ook in de winter), maar vind het wel interessant om dit te begrijpen.
Alleen als de ventilator extreem hard staat maar je koelt wel dan zou je in theorie een hogere luchtvochtigheid kunnen krijgen want koude lucht bevat minder vocht.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 19-07-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Kartmans1 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:09:
[...]

Ja natuurkundig wist ik dat inderdaad, maar hoor altijd mensen zeggen dat een airco ook ontvochtigt. Maar omdat hij nu dus maar heel klein beetje koelt verdampt het niet in de airco zelf en loopt het dus niet naar buiten als ik het goed begrijp?

Zie nu trouwens dat wanneer de zon in de kamer schijnt de percentages beide met 5% zijn afgenomen, omdat de airco weer wat harder lijkt te moeten werken. Dus extremer dan 70% lijkt het niet te worden.
Ja vocht slaat op de verdamper en als je er genoeg van hebt drupt het naar beneden. Maar het is een koelblok met vinnen en daar blijven druppels die niet groot genoeg zijn gewoon hangen.

Zodra de compressor stopt wordt dat droog geblazen door de fan en schiet luchtvochtigheid omhoog.

Als je een voldoende gevoelige sensor heb kan je precies zien wanneer de compressor draait en stopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQyU5slkpDircKIXa3yev9hleDE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nQAmfScG5ciR3EsoQIqvxSoh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Glashelder schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:47:
[...]

Ja ik denk ook gewoon dat dat het is hoor. Had alleen niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn.
Zie je hetzelfde verbruik overdag? Of valt het dan mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sjamo schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:56:
[...]

Zie je hetzelfde verbruik overdag? Of valt het dan mee?
Dan is het nog hoger. Tussen de 350 en 500 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATqFFkgEW-9Ge31Q41JUguxKpyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qk3MWy6dOaxcZp77MUiGZT8w.png?f=fotoalbum_large

Vandaag is het warmer maar de stroom heeft er zowat de hele dag uit gelegen omdat Liander een nieuwe kabel heeft ingegraven. Dus vandaar een grafiek van gisteren.

Stroom zat hier met bijna 10k wp maar ik vind het nogal wat.. :) Valt me tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Glashelder schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:10:
[...]

Dan is het nog hoger. Tussen de 350 en 500 watt.

[Afbeelding]

Vandaag is het warmer maar de stroom heeft er zowat de hele dag uit gelegen omdat Liander een nieuwe kabel heeft ingegraven. Dus vandaar een grafiek van gisteren.

Stroom zat hier met bijna 10k wp maar ik vind het nogal wat.. :) Valt me tegen.
Hier nu onze mhi multisplit SCM60Zs-w, met 3 binnen-units. Gestart op 1 binnenunit, gependel. Waar op het plaatje het pendelen stopt schakel ik de 2e unit bij. Bij het streepje schakel ik de 3e unit bij wat niet of nauwelijks een verhoging geeft.

Buitentemperatuur lange tijd 29 graden, nu nog 28 maar ik zie het verbruik al zakken.
Doel temperatuur op de 3 units 22 graden.

Zouden we in de nacht koelen dan gebruikt dat over 8 uur zo'n 2kWh denk ik. Dat deed het in het verleden.
We koelen nu bijna alleen overdag op eigen opwek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucrmaM9nArdkNL9s33WwHLB_dws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMnVlcJ8ntE13faJrbAEarhV.jpg?f=fotoalbum_large

Dus hier eigenlijk bijna hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:26
Een vraag aangaande de LG S12ET. Er is er 1 opgehangen hier aan een chalet, maar voor mijn gevoel mist er een achterkant. Bij degene die we thuis hebben zit er wel een achterkant op, maar dat is wel een multisplit.

Daarnaast lijkt het alof er al roest zit op de leidingen, of zie ik dat verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGGoaxUfgSiJ5WlfPp7bNEm-7CQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1IbbYrKtpDIiGQISYN2NWx7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Kd5QEb9gUwtW_WnSjNUZPe4Lrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/im8lMtMWAA6L8GOlZkFM9ZSi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UKKCU9Jw5IPzS0Gz1ZU1_SEPG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ELMakM7mTkTJpzHQwPmTuZP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:26:
[...]

Hier nu onze mhi multisplit SCM60Zs-w, met 3 binnen-units. Gestart op 1 binnenunit, gependel. Waar op het plaatje het pendelen stopt schakel ik de 2e unit bij. Bij het streepje schakel ik de 3e unit bij wat niet of nauwelijks een verhoging geeft.

Buitentemperatuur lange tijd 29 graden, nu nog 28 maar ik zie het verbruik al zakken.
Doel temperatuur op de 3 units 22 graden.

Zouden we in de nacht koelen dan gebruikt dat over 8 uur zo'n 2kWh denk ik. Dat deed het in het verleden.
We koelen nu bijna alleen overdag op eigen opwek.

[Afbeelding]

Dus hier eigenlijk bijna hetzelfde.
Ik had de mijne in de woonkamer vannacht uitstaan en boven door laten draaien. Winst woonkamer een "gigantische" 0,2kWh op 24 uur....oftewel te verwaarlozen. En dan koel ik boven op 21 graden en woonkamer op 22. Oftewel geen winst en klam binnen toen we beneden kwamen. Zolang salderen er nog is pruttelt hier de boel lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
supercrazy schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:05:
Een vraag aangaande de LG S12ET. Er is er 1 opgehangen hier aan een chalet, maar voor mijn gevoel mist er een achterkant. Bij degene die we thuis hebben zit er wel een achterkant op, maar dat is wel een multisplit.

Daarnaast lijkt het alof er al roest zit op de leidingen, of zie ik dat verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn dit uberhaupt koperen leidingen? Koper zou niet moeten roesten. Maar, dit ziet er niet goed uit.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:53:
[...]

Ik had de mijne in de woonkamer vannacht uitstaan en boven door laten draaien. Winst woonkamer een "gigantische" 0,2kWh op 24 uur....oftewel te verwaarlozen. En dan koel ik boven op 21 graden en woonkamer op 22. Oftewel geen winst en klam binnen toen we beneden kwamen. Zolang salderen er nog is pruttelt hier de boel lekker door.
Wij hebben dat rare ding dat we proberen zoveel mogelijk van ons verbruik uit eigen opwek te halen :) Een soort van hobby.
Dat betekent voor ons dat we alleen koelen en verwarmen in de avond en/of nacht wanneer we het echt nodig vinden.

Gisterenavond was het hele huis om de 22 graden. Om 22 uur de airco een uur op fan gezet om droog te blazen. Het was nu net tussen de 23 en 23,5 in huis. Had voldoende opwek om de airco op te starten en heb dat ook gedaan. Heerlijk. 31 graden voorspeld hier voor vandaag (gisteren 30). Zonder airco zou mijn uitkijk op de dag heel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 21:19
supercrazy schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ding dat je denkt te missen aan de achterkant is een transportrooster ter bescherming van de warmtewisselaar. LG adviseert zelf om deze te verwijderen, zodat er minder kans is op ophoping van rotzooi (bladeren, plastic zakken, etc). Installateur heeft het dus prima gedaan bij deze.

M.b.t. de leidingen. Ik zie gewoon gesoldeerde koppelingen aan een koperen leiding, zie niet zo goed wat er hier verkeerd zou zijn. @Tanuki ? Beetje sporen van verbrande flux of soldeer eventueel, niet echt een probleem.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
elektriekert schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:00:
[...]

Wat ik voorbij heb zien komen waren de oudere modellen slecht in terug moduleren, van de nieuwe heb ik geen idee
Op mijn werk hangen ze ook, plafond units. Wel nog met R410a, maar die dingen schijnen een inverter te hebben (allemaal single split) maar kunnen pendelen als de beste.. bij eentje is recent ook de compressor gesneuveld

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Ook met koelen niets meer dan lof met de 3MXM68 trouwens, (icm 2x 3,5kW Emura binnenunits) als je hem in de nacht laat draaien doet ie iets van 300W om heel het huis koel te houden. Nu de zon op het huis staat ~750W. Koelt zo een heel huis.

Huis is net een koelkast 8) :*)

Zonnepanelen leveren nu makkelijk 3,5kW (gewoon een rijtjeshuis) dus nog steeds voldoende goedkope stroom die onder het salderen verlieslijdend naar het buitenland gaat :P

Ik zie een van mijn buren die een Mitsubishi Electric buitenunit heeft hangen. In de winter zag ik deze ook draaien. Ik denk dus voor een hybride lucht/water unit. Want tot mijn verbazing zag ik nu een slang (mobiele airco) uit het raam hangen :+

Ter vergelijking, mijn voormalige Delonghi mobiele airco's konden amper een klein slaapkamertje koel houden, maar trokken wel continu 900W :O :'(

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
MXMan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:07:

[Afbeelding]
Heel zuinig qua verwarming! Dan zie je wel het verschil met een (ouder, 1975) hoekhuis met nog grotendeels isolatie uit die tijd. In januari alleen al heb ik iets van 530kWh verstookt, met dezelfde buitenunit

Pagina: 1 ... 96 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic