Verwijderen radiatoren tbv verhogen energielabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 19:42
Wellicht dat er hier mensen zijn die hier (i.t.t. mijzelf) wél verstand van hebben.

Wij zijn van plan om onze woonkamer te voorzien van een split airco unit voor verwarmen/koelen van de ruimte, i.c.m. een paar zonnepanelen.

Nu is bij ons een maand geleden een energielabel voor onze woning bepaald (kwam uit op label C). Deze meneer had mij uitgelegd dat een airco unit samen met zonnepanelen ervoor zou kunnen zorgen dat we van label C naar B gaan. Maar (en nu komt het), dan zouden er op moment van de energielabel bepaling/inspectie geen radiatoren meer in de woonkamer (het hoofdverblijf) aanwezig mogen zijn.

Ik vertouw de persoon die ons aan het energielabel geholpen heeft en diens kennis van zaken, maar gisteren had ik een airco aanbieder/leverancier over de vloer en hij had grote twijfels bij de uitspraak dat die radiatoren echt fysiek verwijderd moeten zijn (iets wat ik voorlopig ook liever zien wil doen. Ik weet immers nog niet of de te plaatsen airco tijdens strenge winterdagen ook echt voldoende verwarmd).

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft?

Klopt het verhaal van onze energielabel-man, dat radiatoren dus fysiek verwijderd moeten zijn om in energielabel te kunnen stijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:22
Ik ben benieuwd.
Maar ik zou me er pas druk om maken op het moment dat ik de woning verkoop en een nieuwe energielabel wil (en wie weet wat tegen die tijd de regels zijn van zo'n energielabel).
Of als je gaat verbouwen of de muren verven of zo en de radiatoren in de weg hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
Ik zou hier helemaal niet mee doen. Als je een label hebt laten maken voor verkoop, dan maak je niemand blij als je airco gaat installeren en de radiatoren verwijderd. Dat is namelijk iets wat de nieuwe bewoner wellicht niet wil.
Als je een label voor jezelf hebt laten maken, dan kun je daarna doen wat je wilt maar je gaat toch niet na elke aanpassing je label laten aanpassen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik vraag me af wat een radiator an sich te maken heeft met het energielabel? Het gaat er volgens mij om met wat voor methode je die radiator verwarmd. Als ik in mijn hele huis radiatoren wil ophangen die niks doen zou dat geen invloed op een energielabel moeten hebben, gechargeerd voorbeeld natuurlijk.

Wat wél uitmaakt is op welke manier je de ruimte verwarmt, ik gebruik zelf uitsluitend radiatoren icm een lucht/water warmtepomp. De warmtepomp is wat je energielabel gunstiger maakt. Eerst was dit een gasketel.

Overigens erkent de overheid een lucht-lucht warmtepomp afaik niet als volwaardige hoofdverwarming, op het energielabel staat een airco zelfs als negatief aangegeven. Je krijgt er ook geen subsidie op.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bloedvat schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:59:
Klopt het verhaal van onze energielabel-man, dat radiatoren dus fysiek verwijderd moeten zijn om in energielabel te kunnen stijgen?
Hij is degene die het bepaald, hooguit zou je een 'second opinion' bij een ander kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Truus01 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:50:
Ik ben benieuwd.
Maar ik zou me er pas druk om maken op het moment dat ik de woning verkoop en een nieuwe energielabel wil (en wie weet wat tegen die tijd de regels zijn van zo'n energielabel).
Wij willen ook verhuizen, maar net zoals in alle delen van het land, is dat ook bij ons niet eenvoudig (voorlopig veel te duur). We zijn en blijven echter wel zoeken en mochten we met geluk toch vinden waar we naar op zoek zijn, dan wil ik snel kunnen handelen en diverse zaken, zoals het energielabel, gewoon al geregeld hebben.
Aangezien het op korte termijn zeer waarschijnlijk niet gaat gebeuren, hebben wij besloten toch te blijven investeren in onze woning.
TheGhostInc schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Hij is degene die het bepaald, hooguit zou je een 'second opinion' bij een ander kunnen doen.
Ja, dat klopt, de inspecteur bepaald.
Ik vroeg me echter af of zoiets als dit (dus radiatoren mogen niet meer aanwezig zijn in de betreffende ruimte) ergens is vastgelegd. Ik neem toch aan dat de inspecteur een lijst moet aflopen en die in een rekenmodel moet stoppen waar uiteindelijk een label uit komt. Dan zou het toch in principe niet uit mogen maken welke inspecteur er bij mij langs komt?
Misschien begrijk ik er niks van hoor, maar dat lijkt mij gewoon logisch/eerlijk.

Ik vroeg me dus af of iemand hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
TheGhostInc schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Nee hoor, de inspecteur moet de regels naleven. Niet regels bepalen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:33:
[...]

Hij bepaalt hoe hij de regels toepast ;)

Regels naleven is minder van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
No Hands schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:33:
[...]

ja ok, dus vandaar mijn vraag:

Is het een regel, dat radiatoren in het hoofdverblijf fysiek verwijderd moeten zijn, alvorens de inspecteur mag noteren dat er geen gas gebruikt wordt in het hoofdverblijf?

Maar goed. Dit is waarschijnlijk een vraag die alleen beantwoord kan worden door inspecteurs ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Bloedvat op 30-05-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:37
Kan het er mee te maken hebben dat men bewijs wil zien dat (alleen) de airco voor verwarmen wordt gebruikt, en dat het niet een extra apparaat is wat voor koelen wordt gebruikt (juist meer verbruik), terwijl nog steeds een cv voor het verwarmen zorgt?

Misschien wil men daarmee uit sluiten dat direct na het label alsnog een cv wordt teruggeplaatst, omdat het systeem voor afgifte nog volledig aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Voor het geval (in de toekomst) nog iemand hier mee te maken krijgt:

Ik heb inmiddels via een tweede bron te horen gekregen dat het inderdaad een harde eis is.

(je kan, nadat de inspecteur weg is, de radiatoren natuurlijk weer terughangen, maar dan ben je wel een beetje een boefje :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04

Wuursj

want worst is al bezet

Aha. Mag je raam dan ook niet meer open kunnen als je je ventilatie WTW wilt mee laten tellen? :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Wuursj schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:44:
Aha. Mag je raam dan ook niet meer open kunnen als je je ventilatie WTW wilt mee laten tellen? :P
Niet zo lang de inspecteur binnen is? :+

Ok, ik verzin het niet he.. ik vind het ook raar (vandaar deze topic). Als ook alle cv leidingen nou weg moeten zijn kan ik me er nog íets bij voorstellen.. maar alleen de radiatoren?? 8)7

Achja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 12:59
E.e.a. staat beschreven in de ISSO 82.1 (5e druk tot 1 juli 2024 en 6e druk na 1 juli 2024) waar de inspecteur zich aan moet houden (en op gecontroleerd wordt). Zolang het CV systeem met radiatoren nog aanwezig is wordt deze gehanteerd conform deze ISSO norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 12:59
@Wuursj raam mag (eigenlijk moet conform eisen Besluit bouwerken leefomgeving bestaande bouw) trouwens gewoon te openen blijven hoor.
Pagina: 1