Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:56
heb inmiddels de faikin draaien via home ass.

wat heb je eigenlijk aan de freq van de compressor en de temp van de vloeistof en zo?
ik kan nu ook de demand naar 30 zetten in plaats de min van 40 in de daikin app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:54
Wij hebben een split unit airco. Het gaat om een LG pc12-sk-nsj

In principe werkt hij prima maar ik worstel met de beste afstelling. Hij heeft verschillende instellingen:

Koelen, ventilator, ontvochtigen, auto en verwarmen.

Op een warme dag als vandaag kies ik meestal voor auto of koelen. Ik weet het verschil niet precies maar ik ga er vanuit dat de compressor bij auto uitschakelt indien dat kan en hij bij koelen blijft werken?

Daarnaast heeft hij een instelling voor de ventilatorsnelheid. Daar zit ook een “auto” mode in maar daar erger ik mij mateloos aan. Die gaat constant harder en zachter, dus elke 10-15 seconden. Een en ander opgezocht en dat lijkt bij dit model te horen. De “zomerbries” stand.

Dan rest mij om hem op een vaste snelheid te zetten maar in die gevallen blijft hij constant blazen ook als de temperatuur is bereikt.

Iemand ervaring met LG modellen en wat hier de beste stand is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
FrankoNL schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:28:

In principe werkt hij prima maar ik worstel met de beste afstelling. Hij heeft verschillende instellingen:

Op een warme dag als vandaag kies ik meestal voor auto of koelen. Ik weet het verschil niet precies maar ik ga er vanuit dat de compressor bij auto uitschakelt indien dat kan en hij bij koelen blijft werken?

Daarnaast heeft hij een instelling voor de ventilatorsnelheid. Daar zit ook een “auto” mode in maar daar erger ik mij mateloos aan. Die gaat constant harder en zachter, dus elke 10-15 seconden. Een en ander opgezocht en dat lijkt bij dit model te horen. De “zomerbries” stand.

Dan rest mij om hem op een vaste snelheid te zetten maar in die gevallen blijft hij constant blazen ook als de temperatuur is bereikt.

Gewoon op koelen zetten en de fan op auto. Moduleert vanzelf terug. Wees blij dat hij blijft blazen. We zijn hier allergisch voor pendelen aan/uit. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
MotorBeast schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:33:
[...]

Gewoon op koelen zetten en de fan op auto. Moduleert vanzelf terug. Wees blij dat hij blijft blazen. We zijn hier allergisch voor pendelen aan/uit. 8)
Ja dat doet hij dus niet als je de fan op auto zet. Hij gaat als het ware pendelen. Dus dat betekent dat hij constant van snelheid wisselt, elke 10-15 seconden van bijvoorbeeld stand 1 naar stand 3 en weer terug. Het is een soort “golfbeweging”. Heel irritant. Als ik hem op een vaste stand zet dan blijft hij wel blazen maar gaat hij niet “uit” als de temperatuur bereikt is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
FrankoNL schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:44:
[...]

Ja dat doet hij dus niet als je de fan op auto zet. Hij gaat als het ware pendelen. Dus dat betekent dat hij constant van snelheid wisselt, elke 10-15 seconden van bijvoorbeeld stand 1 naar stand 3 en weer terug. Het is een soort “golfbeweging”. Heel irritant. Als ik hem op een vaste stand zet dan blijft hij wel blazen maar gaat hij niet “uit” als de temperatuur bereikt is :).
Dat hij niet uit gaat is juist fijn en vrij normaal met dit weer. Hier draaien 3 Daikin continue op laag niveau lekker door. Geen probleem.Als het op temperatuur is zet fan dan op 1 of 2. Of dit normaal gedrag is met een LG weet ik niet dat jojo effect. Mijn Daikins draaien hier op auto fan op fluisterstil.

Bij standje auto ipv koelen kiest hij zelf of hij moet verwarmen of koelen. In tussenseizoen gaat hij dan verwarmen/koelen en om en om. Niet gebruiken dus.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2024 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:37
FrankoNL schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:28:

Auto mode wil je niet gebruiken. Stel dat je hem op 23 zet en het in de ochtend wat fris is, gaat hij verwarmen, om paar uur later te gaan koelen. Afhankelijk van de warmtemassa en isolatie en zonne-inschijn van je woning.

Dit model van LG heeft geen auto-stand op de fan. Zie handleiding. Het heet 3d-automode. Wel verwarrend ja.
Daarmee bedoelen ze dat hij automatisch steeds harder en zachter gaat blazen. De theorie zal zijn dat je daarmee voor een betere verdeling door de ruimte zorgt. It's feature, not a bug. Ik betwijfel of het werkelijk helpt. Als persoon in de ruimte is deze modus in ieder geval erg storend.

Dus, modus: koelen. Fan: zelf vaste stand kiezen.

Blijven blazen terwijl de temperatuur is bereikt dat is toch juist wat we willen? Dat noemen we op temperatuur houde. Continu op laag vermogen draaien ipv aan uit aan uit aan uit.

[ Voor 6% gewijzigd door M_AW op 20-07-2024 18:59 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

zie topicwarning: noucmen in "Noucmen's nieuwe airco-avontuur"

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 22-07-2024 09:17 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 18:09
Kan iemand me de belangrijkste te verwachten verschillen tussen MHI / ME / Daikin uitleggen?

Ik ben me aan het verdiepen in airco’s omdat we er toch wel willen gaan plaatsen. Momenteel neig ik erg naar Daikin/MHI/ME/LG.

Ik wil binnenkort een topic maken en onze situatie eens voorleggen om wat advies in te winnen, maar ik wil eerst nog wat beter de opties uit kristalliseren.

Waar ik een beetje vast loopt zijn de verschillen tussen MHI en ME en eventueel Daikin. Misschien wilt iemand me een beetje bijspijkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:43
IKON schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:11:
Kan iemand me de belangrijkste te verwachten verschillen tussen MHI / ME / Daikin uitleggen?

Ik ben me aan het verdiepen in airco’s omdat we er toch wel willen gaan plaatsen. Momenteel neig ik erg naar Daikin/MHI/ME/LG.

Ik wil binnenkort een topic maken en onze situatie eens voorleggen om wat advies in te winnen, maar ik wil eerst nog wat beter de opties uit kristalliseren.

Waar ik een beetje vast loopt zijn de verschillen tussen MHI en ME en eventueel Daikin. Misschien wilt iemand me een beetje bijspijkeren?
Voor te veel in details te treden, MHI, ME en Daikin zijn op dit moment de nummer 1 merken. Alhoewel installateurs kritisch zijn op Daikin, die zijn behoorlijk arrogant (Apple gedrag) en toch zijn er veel klachten over veel prints die kapot gaan.

Eigenlijk kan je bijna geen verkeerde keuze maken en hebben ze allemaal de voors en tegens.
Daikin heeft een mooie wifi interface (gesloten) waar ME en MHI een wat minder goede wifi interface hebben.

Het ligt er dus eigenlijk aan, wat wil je en wat past dan het beste bij je?

LG is, ondanks veel verkocht toch echt wel een B keuze.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 16:38
Ik heb al een paar jaar een L/L warmtepomp. Het betreft een Fujitsu AC-AOYG18 enKMTA-ASYG18KMTB

Het begint mij bij het koelen op te vallen dat hij continue lekker pruttelt (circa 150W). Na enkele uren begint dat ineens op te lopen naar 600W, terwijl er vanuit de omgeving daar geen aanleiding toe is (niet warmer of meer zoninstraling).

Ik krijg hem pas weer normaal door hem even uit te zetten en weer aan.

Iemand een idee waar dit door komt en hoe ik er vanaf kom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:32
[...]
Merk zegt niet alles, want binnen de drie merken die je noemt (waar ik zelf ook voor zou gaan, zijn A-merken) heb je ook verschillende productlijnen (budget tot premium series).Voor het vergelijken kun je op Eurovent kijken, dat is een onafhankelijke keuringsinstantie. Als je van de modellen die je op het oog hebt de CSV's exporteert naar Excel dan kun je mooi tussen de types/merken vergelijken.

Als je in de winter ook met de airco wil gaan verwarmen zou ik even goed onderzoek doen en zeker niet voor de goedkoopste lijn gaan. Gooi de term 'bivalent' dan ook maar eens in de search hier op Tweakers, dat is een interessante term om verwarmcapaciteit mee te vergelijken. Ik meen dat @w00key via Eurovent al eens zag dat een goedkope Daikin met verwarmen kansloos was: bleef maar weinig verwarmingsvermogen over bij -7°C

Denk ook om het geluid van de buitenunit i.v.m. je buren. Bij het koelen zijn moderne airco's van bijna alle merken vrij stil, maar in de winter moeten ze veel harder werken en gaan ze veel meer lawaai maken. Via Eurovent zag ik dat MHI volgens mij de buitenunit met minste geluid heeft.

Afhankelijk van hoe handig je bent kun je deze route ook nog overwegen: Airco bestellen in het buitenland en dan zelf de airco monteren en vervolgens een installateur laten komen (zou ik voordat je gaat bestellen alvast regelen, niet elke installateur heeft daar zin in) die de inbedrijfstelling doet. Als je zelf handig bent kan dat honderden euro's schelen.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2024 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:32
Speedfightserv schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:12:
[...]

Voor te veel in details te treden, MHI, ME en Daikin zijn op dit moment de nummer 1 merken. Alhoewel installateurs kritisch zijn op Daikin, veel klachten over veel prints die kapot gaan.

Eigenlijk kan je bijna geen verkeerde keuze maken en hebben ze allemaal de voors en tegens.
Daikin heeft een mooie wifi interface (gesloten) waar ME en MHI een wat minder goede wifi interface hebben.
Kom even met bronnen.
Tot dusver gaat het alleen om de Daikin Ururu Sahara, mogelijk foute serie mischien ?

Mijn installateur plaatst ze dagelijks(andere modellen van Daikin) en gaan gerust 20 jaar mee.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 22-07-2024 17:36 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flatisa
  • Laatst online: 15:07
Zoals ik al vermoedde (website stond al tijden op 'We zijn bezig met onze webshop'....) is Climasense uit Schijndel gestopt met haar activiteiten, blijkt nu uit een auto-reply op de mail. Veel mensen hier hebben daar hun installatie vandaan. Ik heb nu een tikkende binnen-unit bij mijn Perfera, kennelijk een bekend probleem.

Iemand ervaring met het claimen van garantie als de installateur ermee gestopt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:58
Er zijn veel mensen die hun domotica aansluiten op de airco units, of de app gebruiken voor de bediening. Als dat op je wensenlijstje staat ook even opletten. Daikin heeft de B en C versie van de wifi module. De B heeft een lokale API, de C niet meer. Dat wil zeggen dat Domoticz er niet meer mee overweg kan. HomeAssistant kan het wel. De app van Daikin vind ik persoonlijk erg prettig. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Flatisa schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:18:
Zoals ik al vermoedde (website stond al tijden op 'We zijn bezig met onze webshop'....) is Climasense uit Schijndel gestopt met haar activiteiten, blijkt nu uit een auto-reply op de mail. Veel mensen hier hebben daar hun installatie vandaan. Ik heb nu een tikkende binnen-unit bij mijn Perfera, kennelijk een bekend probleem.

Iemand ervaring met het claimen van garantie als de installateur ermee gestopt is?
Tikkende lamel of tikkende ventilatierol? De mijne had een tikkende lamel en heb het na maanden zeuren bij Climasense (terecht dat ze er niet meer zijn vind ik) en Daikin opgegeven. Beide deden geen ene moer aan het probleem. Heb ondertussen wel contact gehad met een andere installateur maar heb het zelf opgelost door de lamellen gewoon 1 vaste richting te zetten. Was echt klaar met het gezeik.

Voor jou info: gewoon een andere installateur die Daikin levert bellen en laten komen als je een oplossing wil. Daikin doet niets voor consumenten. Mocht de installateur het niet kunnen oplossen dient hij Daikin in te schakelen. Jij krijgt zelf niets voor elkaar bij Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Laatst online: 15:07
MotorBeast schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:03:
[...]

Tikkende lamel of tikkende ventilatierol? De mijne had een tikkende lamel en heb het na maanden zeuren bij Climasense (terecht dat ze er niet meer zijn vind ik) en Daikin opgegeven. Beide deden geen ene moer aan het probleem. Heb ondertussen wel contact gehad met een andere installateur maar heb het zelf opgelost door de lamellen gewoon 1 vaste richting te zetten. Was echt klaar met het gezeik.

Voor jou info: gewoon een andere installateur die Daikin levert bellen en laten komen als je een oplossing wil. Daikin doet niets voor consumenten. Mocht de installateur het niet kunnen oplossen dient hij Daikin in te schakelen. Jij krijgt zelf niets voor elkaar bij Daikin.
Ik vermoed de ventilatierol. Vastzetten van de lamellen helpt niet. Bedankt, ik ga het maar eens proberen bij een andere leverancier. Ben bang dat die er niet echt op zitten te wachten, maargoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
mr_evil08 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:34:
[...]

Kom even met bronnen.
Tot dusver gaat het alleen om de Daikin Ururu Sahara, mogelijk foute serie mischien ?

Mijn installateur plaatst ze dagelijks(andere modellen van Daikin) en gaan gerust 20 jaar mee.
Ik plaats al jaren Daikin en nooit maar 1 defecte print gehad. Maar ook ME en ook nooit een defecte print gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:03:
[...]

Maar dat is het risico van bij een dozenschuiver bestellen. De installateur heeft toegang tot de onderdelenshop. Dit geldt voor alle merken: bij ME, MHI zou je hetzelfde probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:23:
[...]

Maar dat is het risico van bij een dozenschuiver bestellen. De installateur heeft toegang tot de onderdelenshop. Dit geldt voor alle merken: bij ME, MHI zou je hetzelfde probleem hebben.
Dozenschuiver? Grapjas. Climasense heeft bij tientallen Tweakers geinstalleerd/geplaatst toen het hier nog het Daikin topic was ipv het MHI topic 8) en daarover heb ik ook geen klachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
asing schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:58:
[...]

Er zijn veel mensen die hun domotica aansluiten op de airco units, of de app gebruiken voor de bediening. Als dat op je wensenlijstje staat ook even opletten. Daikin heeft de B en C versie van de wifi module. De B heeft een lokale API, de C niet meer. Dat wil zeggen dat Domoticz er niet meer mee overweg kan. HomeAssistant kan het wel. De app van Daikin vind ik persoonlijk erg prettig. :)
Gelukkig zijn er genoeg handige mensen die iets op lokale toegang hebben bedacht om de boel met domotica te kunnen aansturen 8)

Voor MHI en ME heb je DIY modules, klik je er zo in: v&a aangeboden: Mitsubishi Electric Airco wifi module met draadloze sensor
Voor Daikin heb je de 'Faikin' module. Of die op alle modellen werkt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:38:
[...]

Dozenschuiver? Grapjas. Climasense heeft bij tientallen Tweakers geinstalleerd/geplaatst toen het hier nog het Daikin topic was ipv het MHI topic 8) en daarover heb ik ook geen klachten.
Oh dat wist ik niet. Vlg mij ben ik er weleens geweest om een airco op te halen vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
Dat zetten ze niet zomaar op internet hoor ;) @flippy melde het hier en ik zit op wat installateurs forums, daar zag ik het ook een aantal keer voorbij komen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toniboy
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:44
Hier met een nieuwe Daikin Perfera na 3 mnd de voedingsprint in de binnenunit defect. Heb helaas zelf voor de kosten moeten opgedraaien. Installateur en Daikin gaven niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Toniboy schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:12:
[...]

Hier met een nieuwe Daikin Perfera na 3 mnd de voedingsprint in de binnenunit defect. Heb helaas zelf voor de kosten moeten opgedraaien. Installateur en Daikin gaven niet thuis.
Hoe kwamen ze daar mee weg dan :?

Binnen 3 maanden is toch gewoon garantie?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toniboy
  • Registratie: December 2022
Glashelder schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:13:
[...]

Hoe kwamen ze daar mee weg dan :?

Binnen 3 maanden is toch gewoon garantie?
Tja ze dachten beide de buitenunit print kapot was. Die zou omgeruild worden, maar na 100x bellen nog steeds niet opgelost. Installateur met de noorderzon vertrokken en bedrijf bestaat niet meer. Toen zelf maar opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:52
Toniboy schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Tja ze dachten beide de buitenunit print kapot was. Die zou omgeruild worden, maar na 100x bellen nog steeds niet opgelost. Installateur met de noorderzon vertrokken en bedrijf bestaat niet meer. Toen zelf maar opgelost.
dan heb je nog steeds recht op garantie bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
haakjesluiten schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:07:
[...]

dan heb je nog steeds recht op garantie bij de fabrikant.
En wat ik al meldde.....dan zal je via een andere installateur moeten gaan. Daikin doet niets voor consumenten rechtstreeks. En die andere installateur zit niet op je te wachten want hij heeft de unit niet geplaatst, lees er niets aan verdient. Leuk man.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Daarom mijn 2 lg units van 3,5 kWh in spanje gekocht 2 jaar terug en zelf opgehangen.

Voor 800 eu klaar en vanaf dag 1 duidelijk dat garantie ver te zoeken is en een bewuste keuze is.

Echter voor die prijs bestel ik gewoon weer 2 nieuwe sets mochten ze er mee stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
bgrr schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:53:
Daarom mijn 2 lg units van 3,5 kWh in spanje gekocht 2 jaar terug en zelf opgehangen.

Voor 800 eu klaar en vanaf dag 1 duidelijk dat garantie ver te zoeken is en een bewuste keuze is.

Echter voor die prijs bestel ik gewoon weer 2 nieuwe sets mochten ze er mee stoppen.
Dan heb je ook de benodigde f-gassen apparatuur en dergelijke nodig gehad? Hoe kom je daar dan aan, als niet-installateur zijnde?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Tanuki schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Dan heb je ook de benodigde f-gassen apparatuur en dergelijke nodig gehad? Hoe kom je daar dan aan, als niet-installateur zijnde?
Ophangen en elektrisch aansluiten mag je gewoon zelf doen. Alleen flare/soldeerwerk en inbedrijfstellen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Martin7182 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:29:
[...]

Ophangen en elektrisch aansluiten mag je gewoon zelf doen. Alleen flare/soldeerwerk en inbedrijfstellen niet.
Ja, oke, dus dan heb je nog wat extra kosten gehad aan de installateur. :) Maar dat zal nooit zoveel zijn als wanneer je de installateur alles liet doen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:48
Heef iemand een concrete berekening gedaan over de terug verdiend tijd van een Airco ?

6 jaar, 10 jaar ?

Bij mijn snelle berekening, is het minimaal 7 jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

noucmen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:06:
Heef iemand een concrete berekening gedaan over de terug verdiend tijd van een Airco ?

6 jaar, 10 jaar ?

Veel korter vooral als je kijkt naar de gas prijzen.

Hier draai ik 1.5 kwh voor wat eerst een kuub gas was. Een kwh kost 0.25 E en een kuub gas 1.20. Scheelt een 80 cent per kuub.

Neem een gemiddeld gebruik van 1200 kuub. Besparing per jaar 1200*80= 960 E

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009

6 jaar, 10 jaar ?

Komen een hoop vragen op... Stook je in de winter je huis 24 graden? Hoeveel gas verbruik je? Isolatie van de woning. Heb je zonnepanelen?
Mijn tvt was op basis van prijzen vorig jaar (hoog dus) 3 jaar. Zelf heb ik gerekend met 3kwh is 1 kuub gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
digifun schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:19:
[...]

Veel korter vooral als je kijkt naar de gas prijzen.

Hier draai ik 1.5 kwh voor wat eerst een kuub gas was.
Mijn huis heeft 7700 kWh airco ipv 3000 m3 gas nodig, COP = 3.5, 18 Kw totaal voor 6 aircos in huis (matige isolatie), 500m3, 160m2

[ Voor 12% gewijzigd door noucmen op 23-07-2024 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08

6 jaar, 10 jaar ?

Minstens 7 jaar dat klopt.
Niet iedereen rekent even eerlijk hier, waarbij vroeger de CV het hele huis verwarmde is men nu overgegaan op ruimteverwarming.

Met saldering is het interessanter maar dat gaat eraf.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 23-07-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Las nog even terug over “groot” onderhoud en dat ik de fanrol en lekbak, verdamper reinigen.
Eigenlijk zou dat soms moeten gebeuren. Nadeel als je dat doet is de kans op schade. Als je 5 keer de unitkap lostrekt weet ik zeker dat er een keer wat afknapt. De rol uitnemen en terugzetten is ook niet zonder risico, grote kans dat die uit balans raakt en juist gaat tikken, net als met reinigen, net niet goed schoon en dan onbalans.
Het blijft een precair werk, soms denk ik, reinig alleen de filters en spoel wat schuim door de verdamper. En doe voor de rest niks, houdt de ruimte en de filters zo veel mogelijk stofvrij.
Als de unit echt veel draait is na 5-7 jaar de binnen unit vervangen ws beter dan telkens lostrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:53:
[...]

Minstens 7 jaar dat klopt.
Niet iedereen rekent even eerlijk hier, waarbij vroeger de CV het hele huis verwarmde is men nu overgegaan op ruimteverwarming.
Eens, mensen zijn te enthusiaste over de snel verwarming van airco, en rekenen niet volledig.
Met saldering is het interessanter maar dat gaat eraf.
Zelf een zonne-energie systeem (zonder accu) heeft ook rond minimaal 5 jaar nodig als terugverdiend tijd, als jij alle materialen koop, en huur iemand in om te installeren. Als wij alles kopen van de monteur, dan is misschien 10 jaar minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
noucmen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:58:
[...]
Zelf een zonne-energie systeem (zonder accu) heeft ook rond minimaal 5 jaar nodig als terugverdiend tijd, als jij alle materialen koop, en huur iemand in om te installeren. Als wij alles kopen van de monteur, dan is misschien 10 jaar minimaal.
PV hier in 3 jaar terug verdient, idiaal dak, aanleg was goedkoop en net op juiste moment gekocht.

Tegenwoordig is het weer 6-10 jaar inderdaad door allerlei redenen zoals inflatie/gestegen lonen/terugleverboete,s/versobering etc.

Als de panelen terugverdient zijn loopt de tvt van de airco ook terug vanwege goedkoper stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hier is zo'n 500m3 vervangen op 140m2 voor zo'n 1200kWh. 500m3 x €1,25 = €625- 1200kWh x €0,25= €300,- op basis van GC tarieven. Verschil €325,- Daar word ik niet rijk van en ik verwarm een heel huis met een investering van €5500,- (3 units) 4 jaar geleden en toen was gas nog goedkoper. Maar ik wilde ook kunnen koelen. Zalig met dit klamme k.. weer.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 23-07-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:09:
[...]

PV hier in 3 jaar terug verdient, idiaal dak, aanleg was goedkoop en net op juiste moment gekocht.
Dat kon niet, PV was veel duurder, nu is rond 0.15 Euro/Wp, en toen was 0.5 Euro/WP minimaal. Ik tel nog niet de omvormers, kabels, beugels, etc.
Als de panelen terugverdient zijn loopt de tvt van de airco ook terug vanwege goedkoper stroom.
Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als TS weet ik ook niet alles dus maar eens kijken of ik in de goede richting zit met een storing :)
Ik heb een Tosh Daiseikai 8 die moeite heeft met koelen, eigenlijk altijd al maar ben er nooit in gedoken.
Hij begint (matig) te koelen en na ruim 20min stopt de buitenunit er mee maar binnen lijkt hij nog te werken,
althans geen lampjes meer of minder maar ik hoor wel dat het sissen van koelmiddel stopt.
Staat de ventilator op automatisch dan draait hij behoorlijk hard en dat varieert regelmatig.
Er zit een fout log in die error 1C en 21 meldt, 1C kan te veel koelmiddel betekenen en (21) te veel stroom.
Eventueel kan de 4-wegklep niet goed werken maar daar heeft hij een error code voor die niet verschijnt.

Dat hij niet hoort te stoppen leid ik af van het verbruik, draait hij normaal zoals m'n andere D8 dan daalt het verbruik tot 90W en na een tijd stopt de compressor tot er weer vraag is.
Nu stopt ie soms bij 500W verbruik (bij aanvang van koelen) en na een paar minuten probeert ie het opnieuw waarna hij weer stopt enz.

Dit gedrag heb ik niet bij verwarmen, dan kan hij een hele dag draaien indien er geen defrost nodig is, dit vertelt mij dat er geen koelmiddel tekort zal zijn in mijn situatie.

Elders las ik iets over een airco die niet koelt en wat water lekt bij de leidingen op de buitenunit, dat gebeurt als er te weinig koelmiddel is en de dikke leiding bevriest dan waarna er water lekt als dat ontdooit.
Ik heb daar vandaag naar gekeken en de dikke leiding blijft redelijk warm, ook zodra de compressor stopt.

Dan natuurlijk de vraag of mijn verhaal klopt en of dit in korte tijd (betaalbaar) te repareren is.
Misschien zijn er nog andere dingen om te checken of mijn verhaal klopt?

[edit]Gister en vandaag bleef hij een uur of langer lopen bij heel weinig vraag waardoor de compressor het niet moeilijk krijgt, dat bevestigt het idee van te veel koelmiddel eigenlijk wel.
De reden is eenvoudig, hij werd afgevuld geleverd en dan weegt een monteur de inhoud blijkbaar niet.
De leidingen zijn kort (3m) maar beneden ook waar er geen probleem is.

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-07-2024 11:12 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

noucmen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:40:
[...]

Mijn huis heeft 7700 kWh airco ipv 3000 m3 gas nodig, COP = 3.5, 18 Kw totaal voor 6 aircos in huis (matige isolatie), 500m3, 160m2
Bij (s)cop 3.5 heb je slechte airco's. Een moderne airco haalt een scop tegen de 5. Je huis heeft betere airco's nodig om minder stroom te verbruiken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020

6 jaar, 10 jaar ?

Op dag 1 was hij terugverdiend :D
De CV ketel was op en had anders vervangen moeten worden. Omdat we van het gas af zijn besparen we verder zo'n €500 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
digifun schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Bij (s)cop 3.5 heb je slechte airco's. Een moderne airco haalt een scop tegen de 5. Je huis heeft betere airco's nodig om minder stroom te verbruiken.
Maar dan het aanschaf kosten is veel hoger, TVT is niet verkort door die super-zuinige airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
noucmen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:40:
[...]

Volgens mij heb je dan een aardig groot isolatie probleem. Zonder houtkachel houd ik 140m2 warm met 800m3 voor verwarmen. En hier is altijd wel iemand thuis. Nageisoleerd jaren 70 woning. Werk aan de winkel. Zeker met L/L verwarming zal dan je comfort ook omhoog vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
MotorBeast schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:35:
[...]

Volgens mij heb je dan een aardig groot isolatie probleem. Zonder houtkachel houd ik 140m2 warm met 800m3 voor verwarmen. En hier is altijd wel iemand thuis. Nageisoleerd jaren 70 woning. Werk aan de winkel. Zeker met L/L verwarming zal dan je comfort ook omhoog vliegen.
Wat heb jij nageisoleerd ?

Ik heb nu spouwmuur isolatie gedaan, nog geen vloerisolatie, veel ramen (wel HR++) en dunne kunstof kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Tanuki schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:33:
[...]

Ja, oke, dus dan heb je nog wat extra kosten gehad aan de installateur. :) Maar dat zal nooit zoveel zijn als wanneer je de installateur alles liet doen.
Klopt. Die kosten bedroegen 2 kratjes bier >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:41
Technician- schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:37:
Meer ontopic, heb in het verleden veel de Mitsubishi electric split wandmodellen geplaatst en met name de basisversie.
Was er net na jaren eens even bij en viel me op hoe slecht ze oud worden. Geen coating op de condensor, sowieso een iele buitenunit. Binnenunit veel meer hoorbaar. Was ook wel echt een basis ding. Zelfde plek had ik ook een oudere Italiaan hangen en die zag er veel beter uit nog.
Dat is toch andere serie dan de heavy industry toch?
Of haal ik nou dingen door elkaar?

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:12
Offens1490 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:40:
[...]

Dat is toch andere serie dan de heavy industry toch?
Of haal ik nou dingen door elkaar?
Is een geheel ander bedrijf.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
noucmen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:39:
[...]

Wat heb jij nageisoleerd ?

Ik heb nu spouwmuur isolatie gedaan, nog geen vloerisolatie, veel ramen (wel HR++) en dunne kunstof kozijn.
Daken schuin en plat, ramen en achter rabat delen. Spouw zit originele isolatie in. Vloer heeft geen kruipruimte maar ligt wel massief houten vloer op.

Toen ik 12 jaar geleden zolder dak deed zakte mijn verbruik met zo'n 30 procent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
noucmen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:07:
[...]

Dat kon niet, PV was veel duurder, nu is rond 0.15 Euro/Wp
Waar lukt dit tegenwoordig? Dat betekent dat je voor minder dan 1000 euro 3000 wp hebt liggen? Lijkt me erg sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tanuki schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:20:
[...]

Waar lukt dit tegenwoordig? Dat betekent dat je voor minder dan 1000 euro 3000 wp hebt liggen? Lijkt me erg sterk.
solaroutlet had/heeft 67 euro voor 450Wp. Dat was twee jaar geleden 199 euro.
Dus ja, je kan in de schuur voor dat bedrag 3000Wp hebben liggen, maar dan mis je de omvormers, kabels, beugels, etc. Precies zoals noucmen aangeeft.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Tanuki schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:20:
[...]

Op dit moment koste het rond 0,50 - 0,60 Euro / Wp, inclusief alles: paneel, omvormer, kabels, beugels, arbeid. Het is nu historisch laag.

Paneel koste 0,15 Euro/Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
noucmen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:07:
[...]

Dat kon niet, PV was veel duurder, nu is rond 0.15 Euro/Wp, en toen was 0.5 Euro/WP minimaal. Ik tel nog niet de omvormers, kabels, beugels, etc.
Aanschaf: 2k (ex BTW)
Stroomtarief: 0,33 x 2000 = 660
+/- 3,5 jaar terugverdiend, het kan dus wel als je volledig saldering kan gebruiken.
Inmiddels zijn de stroomprijzen fors gezakt, nu kan het niet meer inderdaad.
Stroomprijs was afgelopen periode ook ontzettend hoog.

Was een ontzettend makkelijke installatie, geen lange kabels etc.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 23-07-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:35:
[...]

Aanschaf: 2k (ex BTW)
Stroomtarief: 0,33 x 2000 = 660
+/- 3,5 jaar terugverdiend, het kan dus wel als je volledig saldering kan gebruiken.
Inmiddels zijn de stroomprijzen fors gezakt, nu kan het niet meer inderdaad.
Stroomprijs was afgelopen periode ook ontzettend hoog.

Was een ontzettend makkelijke installatie, geen lange kabels etc.
2k aanschaf voor rond 2800 Wp ? 9 panelen ? Series omvormer ? Korte kabel ?
Heb jij dit zelf geinstalleerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kun je bij Daikin verschillende series binnenunits mengen op een buitenunit? Specifiek perfera, stylish en emura? Buitenunits zullen waarschijnlijk 2mxm40a en 2mxm50a worden.

[ Voor 3% gewijzigd door brama op 23-07-2024 23:52 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:07
Flatisa schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:11:
[...]

Ik vermoed de ventilatierol. Vastzetten van de lamellen helpt niet. Bedankt, ik ga het maar eens proberen bij een andere leverancier. Ben bang dat die er niet echt op zitten te wachten, maargoed.
Ik doe hier een keer in de 4-6 maanden (afhankelijk van de gebruik van de unit) even wat vers vet aan het asje van de ventilator rol n in het lagertje (Als je er voor staat aan de linkerzijde).

Ik heb mijn Daikin set uit Italië en vond het regelen van een installateur voor garantie een beetje vreemd.

(Mocht een installateur 2 lagers voor mij willen bestellen dan houd ik mijzelf aanbevolen :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@MotorBeast @noucmen @mr_evil08 Graag weer ontopic, de discussie over isoleren/zonnepanelen past in andere topics beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
elektriekert schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 07:45:
[...]

Ik doe hier een keer in de 4-6 maanden (afhankelijk van de gebruik van de unit) even wat vers vet aan het asje van de ventilator rol n in het lagertje (Als je er voor staat aan de linkerzijde).

Ik heb mijn Daikin set uit Italië en vond het regelen van een installateur voor garantie een beetje vreemd.

(Mocht een installateur 2 lagers voor mij willen bestellen dan houd ik mijzelf aanbevolen :) )
Is het niet een universele lager? Als je hem opmeet kan je hem toch overal bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Kan iemand mij uitleggen waar een koel & warm airco moet hangen ?

1) Hoogte: verkoeling airco moet minimaal 2 meter hoogte zijn, maar een warming airco moet zo laag mogelijk kwa hoogte, anders hebben wij een koud voet

2) Plekje in de woning: heeft iemand een binnen unit van airco voor verkoeling en verwarming gedeeld tussen een paar kamers ? Natuurlijk koste het minder om te installeren maar doet die goed genoeg ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
brama schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:51:
Kun je bij Daikin verschillende series binnenunits mengen op een buitenunit? Specifiek perfera, stylish en emura? Buitenunits zullen waarschijnlijk 2mxm40a en 2mxm50a worden.
Ik heb een Stylish en 2 Perferas op 1 buitenunit, dus ja. Er zwerft hier ergens een overzichtje wat met wat compatible is. Dus even goed opletten en checken. Het zou wel eens een "ja, mits" kunnen zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
noucmen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:05:

1) Hoogte: verkoeling airco moet minimaal 2 meter hoogte zijn, maar een warming airco moet zo laag mogelijk kwa hoogte, anders hebben wij een koud voet

2) Plekje in de woning: heeft iemand een binnen unit van airco voor verkoeling en verwarming gedeeld tussen een paar kamers ? Natuurlijk koste het minder om te installeren maar doet die goed genoeg ?
Gewoon bovenin de kamer hangen. Die standaard wandairco's zijn gebouwd om hoog te hangen.

Als je meer prioriteit wilt geven aan verwarmen dan zou ik een vloerunit nemen. Anders een standaard wandmodel en die hang je gewoon op de normale hoogte.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een airco kan de lucht richten, bij koelen blaast hij bijna horizontaal uit en bij verwarmen schuin omlaag.
Koude voeten heb je wellicht als er obstakels in de luchtstroom staan en een koude (tegel)vloer met veel massa krijgt een airco niet snel warm.
Hier hangen de airco's 20cm onder het plafond, ongeveer de eis die de fabrikant stelt.

Boven kan ik met name bij verwarmen overliggende kamers mee krijgen door de circulatie van de lucht (en deels door de MV afzuiging in de badkamer), met koelen lukt dat minder omdat koude lucht daalt.
De andere ruimtes worden wel minder (snel) warm en zeker als ze aan de koude kant (noord) liggen.

Daarom ben ik inmiddels naar een warmtepomp gegaan die 'gewoon' mijn radiatoren verwarmt, dat was goed zelf te doen met een monoblok en de subsidie die daar op zit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:47

1: installateurs hebben soms de neiging om de unit te hoog op te hangen, dan zuigt hij snel zijn eigen warmte aan en denkt dat het wel goed is.

Laat een halve meter boven vrij en het gaat prima voor koeling en verwarming. Belangrijker is richten naar een plek zonder mensen, dus niet direct op de bank / bed / bureau blazen.

2: dat gaat redelijk als je deuren open laat. Verwacht geen wonderen, maar een unit hier in een kamer met de deur open houdt ook de rest van de verdieping koel genoeg. Kamer op 22 graden is dan rest op 24-25. Een paar graden verschil blijf je houden, opwarming door zon instraling is heel lokaal.

Bij verwarmen is het makkelijker egaal te krijgen, beneden verwarmen en deur naar de gang open en boven is gelijk meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:10
w00key schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:39:
[...]

1: installateurs hebben soms de neiging om de unit te hoog op te hangen, dan zuigt hij snel zijn eigen warmte aan en denkt dat het wel goed is.

Laat een halve meter boven vrij en het gaat prima voor koeling en verwarming. Belangrijker is richten naar een plek zonder mensen, dus niet direct op de bank / bed / bureau blazen.
Hierbij ook rekening houden met het feit dat je hem het beste naar de zijkant kunt laten blazen in plaats van recht vooruit, eveneens om te voorkomen dat hij zijn eigen warmte weer direct aanzuigt (bij verwarmen). Halve meter is trouwens wel veel hoor, weet niet of ik ze zo laag zou willen hebben hangen, maar bij sommige mensen zie je inderdaad dat hij bijna tegen het plafond aan hangt en dat is zeker niet bevorderlijk.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MiBe schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Hierbij ook rekening houden met het feit dat je hem het beste naar de zijkant kunt laten blazen in plaats van recht vooruit, eveneens om te voorkomen dat hij zijn eigen warmte weer direct aanzuigt (bij verwarmen). Halve meter is trouwens wel veel hoor, weet niet of ik ze zo laag zou willen hebben hangen, maar bij sommige mensen zie je inderdaad dat hij bijna tegen het plafond aan hangt en dat is zeker niet bevorderlijk.
Bij de LG is helemaal links of rechts nog steeds recht vooruit plus links of rechts, je ontkom er niet aan als je er precies voor zit.

Halve meter is even snel gebaseerd op een nieuwbouw plafondhoogte. Even aanpassen inderdaad als je geen 2.6 meter hoogte heb, maar ik zou 30 cm als absolute minimum zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21
Ik vermoed dat obstakels (muren) links en rechts meer invloed heeft dan de hoogte. Hier hangt hij vrij hoog maar verder helemaal vrij en heb geen issues met warmte bubbels gehad. Die paar cm hoger of lager gaat het verschil van wel of geen warme voeten niet maken. Dan kan je beter een vloermodel pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MiBe schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Voor koelen wel, en dat is vaak de eerste basis behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Technician- schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:11:
[...]

Voor koelen wel, en dat is vaak de eerste basis behoefte.
Voor koelen is alleen de onderste 2 meter in een kamer van belang. Heel hoog aanzuigen is onnodig energie verspillen, die warmte blijft toch boven hangen.

Zeker op zolder zie je soms iets idioot hoog hangen op 3+ meter hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
w00key schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:22:
[...]

Voor koelen is alleen de onderste 2 meter in een kamer van belang. Heel hoog aanzuigen is onnodig energie verspillen, die warmte blijft toch boven hangen.

Zeker op zolder zie je soms iets idioot hoog hangen op 3+ meter hoogte.
Sorry hoor maar je verteld echt onzin. Op zolder boven 3 meter is misschien niet handig, maar normaliter hangt de wandunit gewoon hoog en een ruimte en doorspoelt de hele ruimte met lucht.

Halve meter onder plafond ziet er ook gewoon niet uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 24-07-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Technician- schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:32:
[...]

Sorry hoor maar je verteld echt onzin. Op zolder boven 3 meter is misschien niet handig, maar normaliter hangt de wandunit gewoon hoog en een ruimte en doorspoelt de hele ruimte met lucht.

Halve meter onder plafond ziet er ook gewoon niet uit.
Voor koelen maakt het voor gebruik weinig uit, behalve iets meer stroomverbruik. Waarom zou je koelen op 2.6 meter hoogte als er niemand is?

Voor verwarmen maakt het veel uit. Warmte stijgt op, lager ophangen en je hebt er minder last van, je buffer warme lucht is dan groter voordat het weer de unit in wordt gezogen.

Meet het maar na met een IR thermometer of camera, kost geen ruk tegenwoordig. Meten is weten. Hier maakt het wel uit, ik heb twee gespiegelde woonkamers met dezelfde unit en andere hoogte, de installateur was te snel met gaten boren en kon hem niet op tijd vetoen. De hogere unit verwarmt slechter / moet je hoger instellen voor dezelfde effectieve temperatuur op 1.5 meter hoogte. En voor koelen, ja hij koelt het plafond beter. Lekker belangrijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
w00key schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:39:
[...]

Bij verwarmen is het makkelijker egaal te krijgen, beneden verwarmen en deur naar de gang open en boven is gelijk meegenomen.
Dus er is een airco verwarmer in je woonkamer, met de woonkamer-deur geopend heb jij de hele trap warm ? Is het niet een verlies van warmte want op de trap zijn wij daar max 10 minuten per dag ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08

Koelen gaat makkelijker dan verwarmen.
Koelen gaat vooral om de lagere luchtvochtigheid dat het aangenaam maakt en niet zozeer de temperatuurdaling.

Verwarmen met een wandairco geeft koude voeten ondanks naar beneden richten, ook bij laminaat/PVC, massa opwarmen daarmee gaat zeer lastig, dit is een eigenschap van convectiewarmte.

Verwarmen met een wandairco stook je doorgaans +2c hoger dan gewend.

Positie? Ja op dezelfde plekken als radiatoren staan...
met één afgiftepunt doe je altijd consessies in comfort.

Het bereik is ongeveer 5-6m (bubbel) grotere ruimte,s of meer kamers ben je vrijwel altijd meerdere binnenunit,s nodig.

Andere kamers indirect meekoelen wil wel maar duurt heel lang en mogelijk wordt de gewenste temperatuur niet gehaalt, gevoelsmatig voelt het wel aangenaam aan.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 24-07-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
w00key schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:48:
[...]

Voor koelen maakt het voor gebruik weinig uit, behalve iets meer stroomverbruik. Waarom zou je koelen op 2.6 meter hoogte als er niemand is?

Voor verwarmen maakt het veel uit. Warmte stijgt op, lager ophangen en je hebt er minder last van, je buffer warme lucht is dan groter voordat het weer de unit in wordt gezogen.

Meet het maar na met een IR thermometer of camera, kost geen ruk tegenwoordig. Meten is weten. Hier maakt het wel uit, ik heb twee gespiegelde woonkamers met dezelfde unit en andere hoogte, de installateur was te snel met gaten boren en kon hem niet op tijd vetoen. De hogere unit verwarmt slechter / moet je hoger instellen voor dezelfde effectieve temperatuur op 1.5 meter hoogte. En voor koelen, ja hij koelt het plafond beter. Lekker belangrijk :+
Waarom nam je dan geen vloerunits? Die adviseer ik altijd als er verwarmd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Technician- schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:07:
[...]

Waarom nam je dan geen vloerunits? Die adviseer ik altijd als er verwarmd moet worden.
Maar mensen willen het ook koelen, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:07
Willempie27 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:10:
[...]

Is het niet een universele lager? Als je hem opmeet kan je hem toch overal bestellen.
Nee, verre van.
Het is een kunststof wentel lager in zijn eigen speciaal plastic behuizing.
Het lager zelf bevat 3 gevormde vlakjes van koolstof waar het asje in draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
[...]

Waarom wel? Dit werkt prima. Vloerunits heeft niet elk merk, of heeft weer andere nadelen zoals slechter werkende koeling - hij kan geen lucht van > 1 meter hoogte pakken en rustig met minimale fan speed afkoelen.

Wandunit is universeel inzetbaar, goedkoop en goed verkrijgbaar. Je moet het alleen niet tegen het plafond aan of strak naast een wand plakken zoals sommigen dat doen, genoeg voorbeelden van gezien, ook hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
noucmen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Dus er is een airco verwarmer in je woonkamer, met de woonkamer-deur geopend heb jij de hele trap warm ? Is het niet een verlies van warmte want op de trap zijn wij daar max 10 minuten per dag ?
Ja je verbruikt meer dan alleen beneden verwarmen. Maar mijn werkkamer zit op de vide / 1e verdieping direct er boven en kamers boven hebben we ook graag op 20 graden.

Verwarmen en koelen bij elkaar kost maar €500 per seizoen, voor die prijs hoef ik het niet te laten. Dat was vroeger bijna 2x zoveel met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

en als je dan wil koelen moeten ze de unit vervangen voor de zomer? :P

De mensen die ik ken die een airco nemen puur om te verwarmen, zijn achteraf toch stiekem ook gaan koelen. Want het was er nu toch al.

Van wat ik gezien heb zijn de vloer units ook wat minder efficient.

Mooie wand unit, externe sensor erop en je hebt prima stabiele temperatuur in de kamer.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 24-07-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dit zijn enkel meningen van mensen met hogewandunits. Wat ze zelf hebben is altijd het beste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe airco in de woonkamer. Ik heb er op zolder al een die eigenlijk prima werkt om de zolder te verwarmen/koelen én enige koeling brengt op de slaapkamers. Een tweede airco in de woonkamer moet eigenlijk de woonkamer, en als het even kan de keuken ook weer koelen/verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rzC965uqZPNJWZVH8uZebC7Bf0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uos6QBeNipS0brNqYWvCb2ic.png?f=fotoalbum_large

Ik heb eigenlijk 2 opties voor de plaatsing van deze airco met elk eigen voor en nadelen:
  • Aan de kant van de zithoek is installatie relatief eenvoudig en kan de buitenunit aan de voorkant van het huis staan. De lengte tussen de binnen en buitenunit is hierbij ook beperkt. Ik verwacht ook dat het verwarmen van de zithoek iets aangenamer is op deze positie. Nadeel hierbij is dat de luchtstroom dan eventueel de thermostaat kan beïnvloeden die aan die middelste muur hangt.
  • Aan de kant van de eetkamertafel is de installatie ietwat moeillijker. Maar, ik verwacht dat dit alsnog zonder problemen gaat lukken. Enige nadeel is dat afstand naar het buitendeel dan ongeveer 10 meter zal worden. Ik verwacht echter bij deze positie dat de keuken ook gekoeld/verwarmd kan worden. Daarnaast hangt hij niet direct in het zicht én wat verder van de zithoek ivm geluid. Nadeel is eventueel dat de warmte minder goed in de zithoek komt (?)
De ene installateur kwam gelijk met het idee om hem bij de eetkamer tafel te hangen. De andere liet mij daar vrijer in en gaf aan dat het wellicht iets efficiënter is om hem bij de zithoek te hangen. Ik begrijp van mijn research dat dit efficiëntie verschil minimaal is. Ik twijfel echter wel een beetje over dat verwarmen van de zithoek als de airco bij de eetkamertafel hangt.

Edit: Ik begrijp dat hij eigenlijk ook prima wat meer in het midden van de kamer kan hangen. Maar, dat vind ik geen gezicht met die leiding die dan door de woonkamer loopt.

What to do?

[ Voor 4% gewijzigd door lasharor op 24-07-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Lijkt mij allebei geen handige plek, kan hij niet in het midden, waar die oranje kast getekend staat (links van het woord 'Woonkamer') ? Dan zit je nergens op de tocht en hangt hij vermoedelijk strategisch genoeg om het zowel voor- als achterin de kamer comfortabel te krijgen.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Technician- schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:41:
Dit zijn enkel meningen van mensen met hogewandunits. Wat ze zelf hebben is altijd het beste :P
Ik heb alle beschikbare types wel gebruikt, ook commerciële units van 10+ kW, in single, multi en VRF opstellingen. Een kanaal unit bevalt mij het beste maar ja, die kan je niet zomaar kwijt en meeste aircobedrijven willen er niet aan beginnen, ze zijn geen interieurbouwer die dat weer netjes kan omtimmeren met gips. Met een systeemplafond en een stijger willen ze nog aan beginnen, dan krijg je een zooitje flex slangen met een wervelrooster.

Vloer unit, meh, is het toch net niet. Dan kan je beter een monoblock L/W ophangen.

[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 24-07-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:26
w00key schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:17:
[...]

Ik heb alle beschikbare types wel gebruikt, ook commerciële units van 10+ kW, in single, multi en VRF opstellingen. Een kanaal unit bevalt mij het beste maar ja, die kan je niet zomaar kwijt en meeste aircobedrijven willen er niet aan beginnen, ze zijn geen interieurbouwer die dat weer netjes kan omtimmeren met gips. Met een systeemplafond en een stijger willen ze nog aan beginnen, dan krijg je een zooitje flex slangen met een wervelrooster.

Vloer unit, meh, is het toch net niet. Dan kan je beter een monoblock L/W ophangen.
Hier zou ik ook het liefst een kanaalunit hebben maar ben bang dat ik tegen hetzelfde aanloop als je beschrijft -O- .
omtimmeren met gips zou me nog wel lukken denk ik maar installatie is wat anders.

Het is jammer dat je de unit (denk ik) niet verticaal kan ophangen. Aan de zoldermuur hangen, slangen omlaag naar het trapsgat en van daaruit de slangen naar de verschillende slaapkamers :D
Kan ik zelf wel een verlaagd plafond er in zetten om de slangen te verbergen, en heb je de kanaalunit zelf nog binnen bereik voor onderhoud e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

ThinkPad schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:49:
Lijkt mij allebei geen handige plek, kan hij niet in het midden, waar die oranje kast getekend staat (links van het woord 'Woonkamer') ? Dan zit je nergens op de tocht en hangt hij vermoedelijk strategisch genoeg om het zowel voor- als achterin de kamer comfortabel te krijgen.
Ik begrijp dat dit relatief gezien de beste optie is. Maar, daarbij is de WAF wellicht niet zo hoog en eerlijkheidshalve vind ik een airco midden in de kamer (hoe "mooi" ze hem ook maken) niet zo mooi.

Bij de opstelling boven de eetkamer tafel, kan ik dan verwachten dat er een groot verschil ontstaat tussen eetkamer hoek en zit hoek? Qua temperatuur bij verwarmen?

Dat is namelijk wat ik eigenlijk op het internet tegenkom. Koelen geen probleem, verwarmen blijft de lucht iets meer hangen. Maar, ik neem aan dat de lucht zich ook in die verwarmende situatie zich verspreid. Dus, ik kan niet zo goed beoordelen hoe groot dit probleem écht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Boven de eettafel is toch niks? Degene die aan/nabij het hoofdeind zit zal in de zomer in een ijskoude luchtstroom op zich hebben en in de winter een warme luchtstroom. Allebei niet fijn, in de auto heb ik de luchtroosters van de airco ook niet op mij gericht: veel te koud. Zithoek is ook maar de vraag, daar ga je de luchtstroom ook voelen verwacht ik. Zou voor die plek eerder voor een wandmodel gaan denk ik, dan krijg je warme lucht over de vloer.

Bij verwarmen lees je vaak wel dat de uiteinden van de woonkamer niet goed warm worden als hij ook op een uiterste hoek hangt. Voor comfortabel verwarmen wordt volgens mij zelfs aangeraden om twee kleinere units op te hangen in een woonkamer. Dat is ook fijner bij defrosten, want dan zul je bij slechte buitencondities elk uur een paar minuten geen warmte hebben (en mogelijk zelfs een lichte koude luchtstroom).

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2024 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:10
Technician- schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:41:
Denk dat dat wel meevalt, lees hier toch ook behoorlijk wat mensen die zeer kritisch zijn op wat ze hebben hangen. Hoewel ik in de basis tevreden ben over mijn installatie zou ik het toch ook echt niet qua alles het beste noemen (geen mogelijkheid tot het instellen van halve graden, de temperatuur niet lager in kunnen stellen dan 18 graden, een idle verbruik van ruim 6 watt en zelfs 10 bij 4 WiFi-modules, etc). Het beste bestaat wat mij betreft dan ook niet. Alles heeft z'n voors en z'n tegens, hetzelfde geldt voor vloerunits en wandunits.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:41
Technisch vraagje. Vandaag is bij ons een airco geplaatst (Daikin multisplit met 3 binnenunits).

Helaas blijkt één van de binnenunits defect, vermoedelijk een kapotte printplaat :/

Een slechte start, maar niks aan te doen. Shit happens.

Aanstaande vrijdag wordt deze unit vervangen. Op mijn vraag naar hoe ze dat dan doen met het koudemiddel, of dat vervangen/aangevuld moet worden was het antwoord dat het koudemiddel gewoon “terug”-gepompt wordt de buitenunit in.

Mijn vraag: als één van de binnenunits niks doet, zal dan met het terugpompen wel al het koudemiddel in de buitenunit belanden? Of zal het deel dat zich in de leidingen van/naar de defecte binnenunit achterblijven in die leidingen/in die unit?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat komt wel terug in de unit. Een binnendeel is eigenlijk een vrij passief component. Eigenlijk gewoon een soort grote radiator waar koudemiddel doorheen stroomt.

Terugpompen is een zgn. “pumpdown”, zoek maar eens op. Gaat vrij vlot. Daarna binnenunit afkoppelen, nieuwe plaatsen, afpersen met stikstof om lekkages te spotten. Vacumeren en dan koudemiddel weer vrijlaten in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
noucmen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Ik heb na januari getest met het verwarmen van het huis met airco. De CV bleef soms gewoon uit. Dat wil zeggen dat ook de gang af en toe niet gestookt werd. Wat maakt dat nou uit zou je denken? Nou, isolatie werd in de jaren 80 wel gedaan, maar alleen de buitenmuren. Daarnaast is de voordeur op het noorden en de gang is de 1 na koudste plek in huis. De badkamer is het koudst, die ligt ook op het noorden.

Anyway, ik merkte dat de airco in de woonkamer (perfera vloer, 3.5kW) meer energie nodig had om het warm te houden. Ik ben niet iemand die leeft met alle deuren open, maar een koude gang had een merkbaar effect op het verbruik in de woonkamer.

Dus ik ga nog een winter bekijken hoe het gaat. Ik hoop op koud weer. Dat heb ik namelijk nog niet getest. Als ze dat overleven dan komt er een vloermodel in de gang. Reden : om de gang op een graadje of 18 te houden. Er hoeft nooit gekoeld te worden, alleen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tot welke temperatuur kan een airco warmte uit de lucht halen? (3mxm52A als voorbeeld)

Op de specs staat dat hij werkt van -10 tot 46 graden Celsius. Als ik zoek via google en hier dan zie ik dat hij ook bij -15 nog prima werkt.
Maar wat is dan zeg maar de ondergrens?

Heel af en toe wordt het ook wel eens kouder dan dat. Ik weet dat de COP dan hard daalt, maar vanaf welke temperaturen is er eigenlijk (bijna) geen verwarming meer mogelijk door de airco?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
ArthurMorgan schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:45:
Tot welke temperatuur kan een airco warmte uit de lucht halen? (3mxm52A als voorbeeld)

Op de specs staat dat hij werkt van -10 tot 46 graden Celsius. Als ik zoek via google en hier dan zie ik dat hij ook bij -15 nog prima werkt.

Heel af en toe wordt het ook wel eens kouder dan dat. Ik weet dat de COP dan hard daalt, maar vanaf welke temperaturen is er eigenlijk (bijna) geen verwarming meer mogelijk door de airco?
Kan je uit ervaring vertellen dat tijdens -12 buiten de puf er wel uit is, airco kan het warmhouden maar een graadje erbij gaat heel lastig.

Als de specs aangeeft tot x temperatuur moet je daar vanuit gaan.
CV is doorgaans ook op -10 berekent, je gasketel mag wel meer vermogen hebben maar de afgifte is er niet.

In extreme gevallen zul je moeten bijverwarmen met een los kacheltje voor 2 dagen in het jaar...
De lucht/water warmtepompen hebben dat ook.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 25-07-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
ArthurMorgan schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:45:

Hij slaat niet zomaar af als het kouder wordt maar je hebt op -15 maar 2.64 kW over van je capaciteit. Zie https://www.eurovent-cert...pant/model/show/202060560, TOL running test.

De MHI levert dan nog steeds 4.35 kW, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/200238262

Speciale types kunnen verder maar die verkopen ze hier niet. Is meer voor Noorwegen. Ik zou lekker voor de MHI gaan, die is als het echt koud is 65% beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_Tass
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-09 15:43
Wij hebben sinds vorige week airco's hangen (Fujitsu multisplit, 1 buitenunit met 5 binnenunits).

Tijdens de bouw werden de leidingen ingewerkt in de muur, van zodra financieel mogelijk hebben we dus de aircobakken effectief laten plaatsen.

Omdat jullie meer ervaring hebben, wou ik volgende toch eens navragen voor de zekerheid: als we de airco uitzetten, horen we nog enige tijd de koelvloeistof door de buizen lopen. Dit geeft het geluid van stromend water. Is dat normaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[b]Jeroen_Tass schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:05:[/b
Omdat jullie meer ervaring hebben, wou ik volgende toch eens navragen voor de zekerheid: als we de airco uitzetten, horen we nog enige tijd de koelvloeistof door de buizen lopen. Dit geeft het geluid van stromend water. Is dat normaal?
Ja, dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
Eén installateur zweert erbij om 2 binnenunits aan te sluiten op een 2-poort multisplit buitenunit en om onze derde binnenunit die in de woonkamer hangt, aan te sluiten op zjin eigen single split buitenunit.

Een andere installateur gaat uit van één multisplit buitenunit waar alle 3 de binnenunits op aangesloten zitten.
De multi-split buitenunit in kwestie heeft een verwarmingscapaciteit van 3,30 - 10,4 kW.
Dat zou betekenen dat, als we alleen de binnenunit in de woonkamer (een 3,5kW model met een min-max verwarmingscapaciteit van 0,8kW - 4,0kW) willen aanzetten, deze op vrijwel 3,30kW móét werken gezien de minimale verwarmingscapaciteit van de buitenunit.

In hoeverre zullen we hier wat van merken? Is een minimumcapaciteit van 3,3kW verwarmen veel voor een goed geïsoleerde woonkamer van ongeveer 70m2? Ik heb geen zin om continu in een luchtstroom en geluid te moeten zitten als ik alleen de woonkamer wil verwarmen. Ik kan me ook voorstellen dat de airco dan steeds aan en uit gaat of niet?

[ Voor 11% gewijzigd door buzzs op 25-07-2024 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
buzzs schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:00:
Eén installateur zweert erbij om 2 binnenunits aan te sluiten op een 2-poort multisplit buitenunit en om onze derde binnenunit die in de woonkamer hangt, aan te sluiten op zjin eigen single split buitenunit.

De multi-split buitenunit in kwestie heeft een verwarmingscapaciteit van 3,30 - 10,4 kW.
Dat zou betekenen dat, als we alleen de binnenunit in de woonkamer (een 3,5kW model met een min-max verwarmingscapaciteit van 0,8kW - 4,0kW) willen aanzetten, deze op vrijwel 3,30kW móét werken gezien de minimale verwarmingscapaciteit van de buitenunit.

Andere installateurs vinden dit onzin en bieden liever één multisplit buitenunit aan.

In hoeverre zullen we hier wat van merken? Is een minimumcapaciteit van 3,3kW verwarmen veel voor een goed geïsoleerde woonkamer van ongeveer 70m2? Ik heb geen zin om continu in een luchtstroom en geluid te moeten zitten als ik alleen de woonkamer wil verwarmen. Ik kan me ook voorstellen dat de airco dan steeds aan en uit gaat of niet?
Ja extreem veel. Dat wordt een pendelfestijn met een minimum van 3,3. Ook boven trouwens. Alleen niet als je alles tegelijk aanzet en houdt. Die installateur is dus verstandig en heeft kennis.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 25-07-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:33
buzzs schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:00:

Je text klopt niet. Eerst zeg je dat de woonkamer unit op een eigen buitenunit zit (single split) en daarna vraag je of hij dan met minimaal 3.3kw moet gaan draaien omdat dat het minimum van de multisplit is.

Je beschrijving is dus juist in de situatie waar je de woonkamer op de beschreven multi aansluit.

Als het dus een single is heeft ie niets met je multi te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Je text klopt niet. Eerst zeg je dat de woonkamer unit op een eigen buitenunit zit (single split) en daarna vraag je of hij dan met minimaal 3.3kw moet gaan draaien omdat dat het minimum van de multisplit is.

Je beschrijving is dus juist in de situatie waar je de woonkamer op de beschreven multi aansluit.

Als het dus een single is heeft ie niets met je multi te maken.
Je hebt gelijk, er was een zinnetje tussenuit gevallen. Inmiddels aangepast.
Pagina: 1 ... 97 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic