Als TS weet ik ook niet alles dus maar eens kijken of ik in de goede richting zit met een storing

Ik heb een Tosh Daiseikai 8 die moeite heeft met koelen, eigenlijk altijd al maar ben er nooit in gedoken.
Hij begint (matig) te koelen en na ruim 20min stopt de buitenunit er mee maar binnen lijkt hij nog te werken,
althans geen lampjes meer of minder maar ik hoor wel dat het sissen van koelmiddel stopt.
Staat de ventilator op automatisch dan draait hij behoorlijk hard en dat varieert regelmatig.
Er zit een fout log in die error 1C en 21 meldt, 1C kan te veel koelmiddel betekenen en (21) te veel stroom.
Eventueel kan de 4-wegklep niet goed werken maar daar heeft hij een error code voor die niet verschijnt.
Dat hij niet hoort te stoppen leid ik af van het verbruik, draait hij normaal zoals m'n andere D8 dan daalt het verbruik tot 90W en na een tijd stopt de compressor tot er weer vraag is.
Nu stopt ie soms bij 500W verbruik (bij aanvang van koelen) en na een paar minuten probeert ie het opnieuw waarna hij weer stopt enz.
Dit gedrag heb ik niet bij verwarmen, dan kan hij een hele dag draaien indien er geen defrost nodig is, dit vertelt mij dat er geen koelmiddel tekort zal zijn in mijn situatie.
Elders las ik iets over een airco die niet koelt en wat water lekt bij de leidingen op de buitenunit, dat gebeurt als er te weinig koelmiddel is en de dikke leiding bevriest dan waarna er water lekt als dat ontdooit.
Ik heb daar vandaag naar gekeken en de dikke leiding blijft redelijk warm, ook zodra de compressor stopt.
Dan natuurlijk de vraag of mijn verhaal klopt en of dit in korte tijd (betaalbaar) te repareren is.
Misschien zijn er nog andere dingen om te checken of mijn verhaal klopt?
[edit]Gister en vandaag bleef hij een uur of langer lopen bij heel weinig vraag waardoor de compressor het niet moeilijk krijgt, dat bevestigt het idee van te veel koelmiddel eigenlijk wel.
De reden is eenvoudig, hij werd afgevuld geleverd en dan weegt een monteur de inhoud blijkbaar niet.
De leidingen zijn kort (3m) maar beneden ook waar er geen probleem is.
[
Voor 9% gewijzigd door
Speedy-Andre op 24-07-2024 11:12
]