Glenfiddich schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:05:
Technisch vraagje. Vandaag is bij ons een airco geplaatst (Daikin multisplit met 3 binnenunits).
Helaas blijkt één van de binnenunits defect, vermoedelijk een kapotte printplaat
Een slechte start, maar niks aan te doen. Shit happens.
Aanstaande vrijdag wordt deze unit vervangen. Op mijn vraag naar hoe ze dat dan doen met het koudemiddel, of dat vervangen/aangevuld moet worden was het antwoord dat het koudemiddel gewoon “terug”-gepompt wordt de buitenunit in.
Mijn vraag: als één van de binnenunits niks doet, zal dan met het terugpompen wel
al het koudemiddel in de buitenunit belanden? Of zal het deel dat zich in de leidingen van/naar de defecte binnenunit achterblijven in die leidingen/in die unit?
ThinkPad schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:55:
Dat komt wel terug in de unit. Een binnendeel is eigenlijk een vrij passief component. Eigenlijk gewoon een soort grote radiator waar koudemiddel doorheen stroomt.
Terugpompen is een zgn. “pumpdown”, zoek maar eens op. Gaat vrij vlot. Daarna binnenunit afkoppelen, nieuwe plaatsen, afpersen met stikstof om lekkages te spotten. Vacumeren en dan koudemiddel weer vrijlaten in het systeem.
Dank voor je uitleg!
Vandaag is de monteur dus terug geweest om de defecte unit te vervangen. Maar nu snap ik toch nog niet helemaal hoe de pumpdown precies werkt c.q. of dit helemaal goed is gegaan.
Ik had op internet als stappenplan gelezen dat de airco aangezet wordt en dat een van de kraantjes dichtgedraaid wordt, zodat de compressor van de buitenunit het koudemiddel "opslaat" tussen de condensor en de compressor in, ondertussen lees je de druk buiten de unit af, en als die op 0 staat draai je het andere kraantje dicht en vervolgens de stroom eraf. Dat begrijp ik, klinkt als een logisch verhaal.
Wat nu vandaag gedaan is is precies dat, maar de monteur is niet tot 0 doorgegaan maar tot 1.3 bar ongeveer. Dat is tenminste ongeveer de waarde die ik op zijn apparaat aflas op het moment dat hij het kraantje dichtdraaide en de stroom er af ging.
Maar dan is het systeem toch nog niet leeg? Dat was mijn gedachte tenminste. Dus ik vroeg hem dat, waarop hij aangaf niet helemaal tot 0 door te gaan omdat anders het risico op beschadiging van de compressor bestaat.
Ook dat kan ik op zich begrijpen, maar hoeveel is er dan eigenlijk nog aanwezig in het systeem geweest? Volgens de monteur maar een heel klein beetje koudemiddel. Hij had het over misschien een tiental grammen.
Op het moment dat hij binnen de defecte binnenunit afkoppelde hoorde ik toch nog behoorlijk wat gesis. Ik heb meteen de buitendeur opengegooid want ik schrok er wel van eerlijk gezegd.
Ik heb hem gevraagd om, nadat hij de boel weer gevacumeerd had etc, en voordat hij de boel weer in bedrijf stelde gevraagd na te kijken of er echt nog voldoende koudemiddel in zat en er niks bijgevuld moest worden, dat heeft hij gedaan en volgens hem was de druk meer dan voldoende dus er zat genoeg koudemiddel in.
Wat moet ik hier van denken. De werking van het systeem is prima, maar ik kan de gedachte maar moeilijk loslaten dat er toch méér koudemiddel is verdwenen dan de bedoeling was?