Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
buzzs schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:00:
Eén installateur zweert erbij om 2 binnenunits aan te sluiten op een 2-poort multisplit buitenunit en om onze derde binnenunit die in de woonkamer hangt, aan te sluiten op zjin eigen single split buitenunit.

Een andere installateur gaat uit van één multisplit buitenunit waar alle 3 de binnenunits op aangesloten zitten.
De multi-split buitenunit in kwestie heeft een verwarmingscapaciteit van 3,30 - 10,4 kW.
Dat zou betekenen dat, als we alleen de binnenunit in de woonkamer (een 3,5kW model met een min-max verwarmingscapaciteit van 0,8kW - 4,0kW) willen aanzetten, deze op vrijwel 3,30kW móét werken gezien de minimale verwarmingscapaciteit van de buitenunit.

In hoeverre zullen we hier wat van merken? Is een minimumcapaciteit van 3,3kW verwarmen veel voor een goed geïsoleerde woonkamer van ongeveer 70m2? Ik heb geen zin om continu in een luchtstroom en geluid te moeten zitten als ik alleen de woonkamer wil verwarmen. Ik kan me ook voorstellen dat de airco dan steeds aan en uit gaat of niet?
Wat voor oversized unit plaats hij dan? Voor een multi voor een normaal huis zal ik voor een MHI SCM50ZS gaan, 1.0 kW minimum verwarming, 4.7 kW @ -10, en 7 kW piek als het buiten boven nul is.

1 kW kan ook een kleine slaapkamer unit kwijt, maar een multi die minimaal 3 kW levert, nee die is niet geschikt voor Nederlandse huizen met kleine slaapkamers. Zelfs voor een woonkamer is dat veel buiten de koudste dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:54
MotorBeast schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:19:
[...]

Ja extreem veel. Dat wordt een pendelfestijn met een minimum van 3,3. Ook boven trouwens. Alleen niet als je alles tegelijk aanzet en houdt. Die installateur is dus verstandig en heeft kennis.
Ik ben het met je eens dat het een hoog minimumvermogen is, maar bedenk wel dat als je de huiskamerunit er niet bij aansluit, de multisplit het vermogen dus kwijt moet kunnen in in alle waarschijnlijkheid nóg kleinere ruimtes. Ik snap de beweegreden van de andere installateurs ook om hem juist wel op één multisplit aan te sluiten omdat je dan meer mogelijkheden hebt tot spreiding van dat minimumvermogen, maar die vlieger gaat natuurlijk alleen op als je van plan bent meerdere units tegelijk te draaien. Ben je dat niet van plan is een multisplit in mijn optiek sowieso niet de meest logische keuze. Grootste pijnpunt in dit geval lijkt me toch echt het extreem hoge minimumvermogen van de desbetreffende multisplit, hoe hij ook gebruikt gaat worden.

@buzzs Om welke buitenunit gaat het precies? Bij de grotere multisplit buitenunits van Daikin en ME zie je doorgaans veel hogere minimumvermogens dan bijvoorbeeld MHI. Dus misschien zit daar je oplossing.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
MiBe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:44:
[...]

Ik ben het met je eens dat het een hoog minimumvermogen is, maar bedenk wel dat als je de huiskamerunit er niet bij aansluit, de multisplit het vermogen dus kwijt moet kunnen in in alle waarschijnlijkheid nóg kleinere ruimtes. Ik snap de beweegreden van de andere installateurs ook om hem juist wel op één multisplit aan te sluiten omdat je dan meer mogelijkheden hebt tot spreiding van dat minimumvermogen, maar die vlieger gaat natuurlijk alleen op als je van plan bent meerdere units tegelijk te draaien. Ben je dat niet van plan is een multisplit in mijn optiek sowieso niet de meest logische keuze. Grootste pijnpunt in dit geval lijkt me toch echt het extreem hoge minimumvermogen van de desbetreffende multisplit, hoe hij ook gebruikt gaat worden.

@buzzs Om welke buitenunit gaat het precies? Bij de grotere multisplit buitenunits van Daikin en ME zie je doorgaans veel hogere minimumvermogens dan bijvoorbeeld MHI. Dus misschien zit daar je oplossing.
Het gaat om de Panasonic CU-3Z68TBE. Een 3-poorts 6,8kW multi unit. Ik zou graag een Mitsubishi Heavy Industries nemen, maar die binnenunit is te breed om op een bepaalde plek in mijn huis op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
buzzs schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:08:
[...]

Het gaat om de Panasonic CU-3Z68TBE. Een 3-poorts 6,8kW multi unit. Ik zou graag een Mitsubishi Heavy Industries nemen, maar die binnenunit is te breed om op een bepaalde plek in mijn huis op te hangen.
ZS-serie nog steeds te breed? Die zijn een stuk smaller dan de ZSX-modellen namelijk. Beide varianten zijn bruikbaar op de SCM-buitenunits.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
MiBe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:44:
[...]

Valt wel mee vind ik. Als je een 3 poorts Daikin neemt met een 2 en 2 en 3,5 heb je een minimum van 1,4kW. Netjes toch?

https://catalogus.daikin....multisplit/104/#zoom=true

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
MotorBeast schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:09:
[...]

Valt wel mee vind ik. Als je een 3 poorts Daikin neemt met een 2 en 2 en 3,5 heb je een minimum van 1,4kW. Netjes toch?
1,4kW is best schappelijk inderdaad, maar welke buitenunit gaat het dan om? Ik meende dat het kantelpunt bij Daikin tussen de 5,2kW en de 6,8kW buitenunits lag, dat het minimumvermogen vanaf de 6,8 veel harder omhoog schoot dan bij MHI. Indien de 5,2kW voor @buzzs voldoende is kan hij dan zeker nog Daikin overwegen, maar daarboven zou ik toch voor een model met een lager minimumvermogen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
MiBe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:09:
[...]

ZS-serie nog steeds te breed? Die zijn een stuk smaller dan de ZSX-modellen namelijk. Beide varianten zijn bruikbaar op de SCM-buitenunits.
Helaas wel ja.
w00key schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Wat voor oversized unit plaats hij dan? Voor een multi voor een normaal huis zal ik voor een MHI SCM50ZS gaan, 1.0 kW minimum verwarming, 4.7 kW @ -10, en 7 kW piek als het buiten boven nul is.

1 kW kan ook een kleine slaapkamer unit kwijt, maar een multi die minimaal 3 kW levert, nee die is niet geschikt voor Nederlandse huizen met kleine slaapkamers. Zelfs voor een woonkamer is dat veel buiten de koudste dagen.
Een 6.8 kW van Panasonic. De stap eronder is een 5.2kW van Panasonic met een min-max capaciteit van 1.6kW - 8.3kW voor verwarmen. Dat is dus wel een stuk lagere minimumcapaciteit.

Is dit een te kleine buitenunit voor 3 binnenunits van 3.5kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
buzzs schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:14:
[...]

Helaas wel ja.

[...]

Een 6.8 kW van Panasonic. De stap eronder is een 5.2kW van Panasonic met een min-max capaciteit van 1.6kW - 8.3kW voor verwarmen.

Is dit een te kleine buitenunit voor 3 binnenunits van 3.5kW?
Vloermodellen eventueel geen optie? Zeker als verwarmen je hoofddoel is kan dat interessant zijn.

Wat betreft je tweede vraag, hangt van de warmtevraag van je woning af. In principe kun je je buitenunit best onderdimensioneren ten opzichte van je binnenunits (ik heb zelf ook 13,5kW aan binnenunits aan een 8kW buitenunit hangen), maar daarvoor moet je de combinatietabel van de desbetreffende unit er even bij pakken en moet je er natuurlijk rekening mee houden dat als je alle binnenunits aanzet ze niet op hun maximale vermogen kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:13:
[...]

1,4kW is best schappelijk inderdaad, maar welke buitenunit gaat het dan om? Ik meende dat het kantelpunt bij Daikin tussen de 5,2kW en de 6,8kW buitenunits lag, dat het minimumvermogen vanaf de 6,8 veel harder omhoog schoot dan bij MHI. Indien de 5,2kW voor @buzzs voldoende is kan hij dan zeker nog Daikin overwegen, maar daarboven zou ik toch voor een model met een lager minimumvermogen gaan.
Ik ben blij dat ik beneden gewoon single heb. Nooit gependel. Boven boeit me niet want daar verwarm ik (en de meeste denk ik) zelden. Als ik daar verwarm is het echt koud buiten en dan pendelt de 2 poorts multi ook nooit en bij koelen is pendelen helemaal afwezig.

Maar ik adviseer de vraagsteller eens in de topics te gaan struinen want hier is al heel veel over geschreven. Een hoog minimum vermogen is gewoon, vind ik, waardeloos en irritant met aan/uit enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
MotorBeast schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:18:
[...]

Ik ben blij dat ik beneden gewoon single heb. Nooit gependel. Boven boeit me niet want daar verwarm ik (en de meeste denk ik) zelden. Als ik daar verwarm is het echt koud buiten en dan pendelt de 2 poorts multi ook nooit en bij koelen is pendelen helemaal afwezig.

Maar ik adviseer de vraagsteller eens in de topics te gaan struinen want hier is al heel veel over geschreven. Een hoog minimum vermogen is gewoon, vind ik, waardeloos en irritant met aan/uit enz enz.
Het is net hoe je hem gebruikt, voor mij is multi op één buitenunit weer handiger (gebruik hem als verkapte centrale verwarming). Hoog minimumvermogen vind ik inderdaad ook irritant en vooral bij een grote multi moet je dan dus erg goed opletten wat je koopt. Pendelen bij koelen kan ik nog wel aan (dan blijven de binnenunits gewoon open en blazen ze door), maar met verwarmen vind ik het ook ronduit irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:08
Airco MHI of Daikin

Iemand zin om even in mijn Daikin/MHI topic mee te lezen en wat zorgen weg te nemen?

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
buzzs schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:08:
[...]

Hoe klein is dat gat waar je het in wil proppen? Ik zou minimaal links en rechts een meter vrij houden voor aanzuigen van lucht, strak tegen een wand aan kan theoretisch, in de praktijk slaat je airco dan constant af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
w00key schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:34:
[...]

Hoe klein is dat gat waar je het in wil proppen? Ik zou minimaal links en rechts een meter vrij houden voor aanzuigen van lucht, strak tegen een wand aan kan theoretisch, in de praktijk slaat je airco dan constant af.
Het gaat om een wandje tussen 2 deuren in van slechts 79 cm breed. Er is dus zat ruimte links en rechts van de airco unit.

[ Voor 6% gewijzigd door buzzs op 25-07-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:24:
[...]

Het is net hoe je hem gebruikt, voor mij is multi op één buitenunit weer handiger (gebruik hem als verkapte centrale verwarming). Hoog minimumvermogen vind ik inderdaad ook irritant en vooral bij een grote multi moet je dan dus erg goed opletten wat je koopt. Pendelen bij koelen kan ik nog wel aan (dan blijven de binnenunits gewoon open en blazen ze door), maar met verwarmen vind ik het ook ronduit irritant.
Hoe gebruik ik hem dan? :? Ik verwarm met 3 binnenunits een heel huis. Alleen hoef ik boven zelden te verwarmen. 18/19 graden vind ik daar warm zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
MotorBeast schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:56:
[...]

Hoe gebruik ik hem dan? :? Ik verwarm met 3 binnenunits een heel huis. Alleen hoef ik boven zelden te verwarmen. 18/19 graden vind ik daar warm zat.
Dat weet jij beter dan ik, maar je zegt dat je voor beneden een single split gebruikt dus ik neem aan dat je daar dan over nagedacht hebt. Voor mij zou die configuratie niet werken, ik zou dan in mijn kantoortje met een constant pendelende unit zitten, voor mij is het essentieel dat ik die mee kan laten draaien op een buitenunit met mijn huiskamer, dan draait het hier mooi rustig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:26
MiBe schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:32:
[...]

Dat weet jij beter dan ik, maar je zegt dat je voor beneden een single split gebruikt dus ik neem aan dat je daar dan over nagedacht hebt. Voor mij zou die configuratie niet werken, ik zou dan in mijn kantoortje met een constant pendelende unit zitten, voor mij is het essentieel dat ik die mee kan laten draaien op een buitenunit met mijn huiskamer, dan draait het hier mooi rustig :)
Hier eigenlijk hetzelfde min of meer. Wij draaien tegenwoordig altijd minimaal 2 binnen-units, de woonkamer en het trapgat als verbindende ruimte. Dat houdt de temperatuur niet perfect in keuken, gang, overloop etc, maar wel erg acceptabel voor ons. En vaak tegen ongeveer hetzelfde verbruik als dat we hier 1 unit zouden gebruiken.

Uiteraard kan dat qua verbruik niet op tegen een singlesplit maar we hebben de beter verdeelde warmte/koelte leren waarderen. De tijd van een kachel in de woonkamer en de rest van het huis koud is hier voorbij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
op de man

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 26-07-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:32:
[...]

Goed toch dan? Ieder huis en gebruik is anders. Helaas denken installateurs daar te vaak te simpel over. Blijkt wel hierboven met een een multi met erg hoog minimum vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:13
Hier in Croatia hangt het huis vol met fujitsi’s een 5kw in de woonkamer. Moet de hele dag vol aan om een 24C aan te houden.
Mocht best een 7kw zijn. Maar stroom is hier ook duur.
Maar Anyways, airco’s en de specs en docu is allemaal afgestemd op landen waar koelen echt nodig is. Daar is minimum echt geen enkele issue .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:49
Technician- schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:17:
Hier in Croatia hangt het huis vol met fujitsi’s een 5kw in de woonkamer. Moet de hele dag vol aan om een 24C aan te houden.
Mocht best een 7kw zijn. Maar stroom is hier ook duur.
Maar Anyways, airco’s en de specs en docu is allemaal afgestemd op landen waar koelen echt nodig is. Daar is minimum echt geen enkele issue .
Ik denk dat het dan nuttig wordt te investeren in zonnewering.
Ook bij 34 graden hou ik de woonkamer van 60 m2 rustig koel met 5 kW.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 19:31
Tommie12 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:15:
[...]

Verplicht filmpje van Technology Connections _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik denk dat we eens moeten stoppen om onze eigen situatie van toepassing te verklaren op die van anderen. Misschien heeft @Technician- wel een volledig plat huis bijv.. leuk dat je dan je woonkamer op temperatuur houdt met weinig vermogen in een rijtjeshuis maar je kan daarmee niet zeggen dat @Technician- maar even aan zonwering moet gaan doen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Verder kan je op dit moment beter met de komst van terugleverkosten op zonnestroom als je panelen hebt beter je stroom verstoken in koelen dan investeren in zonwering wat ook duizenden euro's vaak kost. Triest maar waar. Beter verbrassen die stroom dan het milieu redden is de boodschap helaas. En we moeten het net ontlasten. Draaien met die units. 8) Ik ga even mijn zonnescherm omhoog draaien. :D

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 26-07-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Laatst online: 23:41
Flatisa schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:18:
Zoals ik al vermoedde (website stond al tijden op 'We zijn bezig met onze webshop'....) is Climasense uit Schijndel gestopt met haar activiteiten, blijkt nu uit een auto-reply op de mail. Veel mensen hier hebben daar hun installatie vandaan. Ik heb nu een tikkende binnen-unit bij mijn Perfera, kennelijk een bekend probleem.

Iemand ervaring met het claimen van garantie als de installateur ermee gestopt is?
Hier nog even op terugkomend. Daikin gemaild en die hebben wat rondgevraagd en welgeteld 1 installatiebedrijf gevonden die de garantie wil overnemen. Die zitten wel behoorlijk ver.

Samengevat: vooral hopen dat je installateur er niet mee ophoudt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Technician-
Tommie12 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:15:
[...]

Vreemde opmerking. Dit is een Croatisch huis. Met dikke witte muren, kleine aan binnenzijde geplaatste ramen. Overal screens aan de buitenzijde. Schuin dak vol zonnepanelen.
Echter is het hier al weken tussen de 40-32C overdag en dan echt van sochtendsvroeg tot ‘s avonds laat volle zon zonder een wolkje en wind is er ook niet.
En is het een enorm groot huis. De keldertrap komt ook uit in de woonkamer.
De koelvraag is gewoon ontzettend hoog.

Totaal niet te vergelijken met welke Nederlandse situatie ook. Behalve die week van 3 jaar? geleden dat het elke dag 38c was en ‘s nachts ook dik boven de 20.

Je hebt met zo’n opmerking ook echt geen idee van de wereld buiten je eigen woning/leefomgeving.

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 26-07-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Technician- schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:38:
[...]

Vreemde opmerking. Dit is een Croatisch huis. Met dikke witte muren, kleine aan binnenzijde geplaatste ramen. Overal screens aan de buitenzijde. Schuin dak vol zonnepanelen.
Echter is het hier al weken tussen de 40-32C overdag en dan echt van sochtendsvroeg tot ‘s avonds laat volle zon zonder een wolkje en wind is er ook niet.
En is het een enorm groot huis. De keldertrap komt ook uit in de woonkamer.
De koelvraag is gewoon ontzettend hoog.

Totaal niet te vergelijken met welke Nederlandse situatie ook. Behalve die week van 3 jaar? geleden dat het elke dag 38c was en ‘s nachts ook dik boven de 20.

Je hebt met zo’n opmerking ook echt geen idee van de wereld buiten je eigen woning/leefomgeving.
Als de zon niet binnen schijnt, maar de warme lucht van 40 graden stroomt door je huis als een haardroger, dan is dat ook werken aan zonnewering.

Maar als die dikke witte muren eenmaal warm zijn, dan is er amper tegenop te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:51

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

@Technician- , stuur maar wat van Kroatische weer naar Nederland. De zomer schiet al aardig op maar het mooie weer is ver te zoeken alhier. Al schijnt volgende week goed te worden. Kan de media weer zeuren over watertekort en klimaatverandering. 8)7

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
vdr01 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:24:
@Technician- , stuur maar wat van Kroatische weer naar Nederland. De zomer schiet al aardig op maar het mooie weer is ver te zoeken alhier. Al schijnt volgende week goed te worden. Kan de media weer zeuren over watertekort en klimaatverandering. 8)7
Zal ik doen, kan ik ook genieten als we terug zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Tommie12 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:26:
[...]

Als de zon niet binnen schijnt, maar de warme lucht van 40 graden stroomt door je huis als een haardroger, dan is dat ook werken aan zonnewering.

Maar als die dikke witte muren eenmaal warm zijn, dan is er amper tegenop te koelen.
Geen idee wat je zegt. Maar euh: ja hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
De Mitsubishi multisplit buitenunits hebben allemaal een minimumverwarmingscapaciteit van 1,0 of 1,1. Dit is een stuk lager dan de 3,3 kW van Panasonic. Je zou dan denken dat je prima 3 binnenunits kan aansluiten op een Mitsubishi buitenunit als deze een minumumverwarmingscapaciteit heeft van 1,0.

Is er een reden waarom een single split voor de woonkamer en een multi split voor eerste verdieping + zolder beter is dan om deze alle drie mee te nemen in een multisplit set-up?

Het gaat in mijn geval om 3 binnenunits van elk 3,5 kW.

[ Voor 63% gewijzigd door buzzs op 26-07-2024 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
buzzs schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:01:
De Mitsubishi multisplit buitenunits hebben allemaal een minimumverwarmingscapaciteit van 1,0 of 1,1. Dit is een stuk lager dan de 3,3 kW van Panasonic. Je zou dan denken dat je prima 3 binnenunits kan aansluiten op een Mitsubishi buitenunit als deze een minumumverwarmingscapaciteit heeft van 1,0.

Is er een reden waarom een single split voor de woonkamer en een multi split voor eerste verdieping + zolder beter is dan om deze alle drie mee te nemen in een multisplit set-up?

Het gaat in mijn geval om 3 binnenunits van elk 3,5 kW.
Woonkamer kan ik me 3,5 (30/40m2 tot zo'n 50/60m2 goed geisoleerd) goed voorstellen om te verwarmen. Eerste verdieping 3,5? Waar ga je dat vermogen kwijt raken? Als hij op een gang gaat hangen of een gemiddelde slaapkamer kan hij dit nooit kwijt en moduleert hij op de ruimte waar hij hangt. 3,5 zolder moet je ook een knappe zolder hebben. Voor koelen heb je dit soort vermogens niet nodig of het moet 35 graden plus binnen worden.

Ik zou dat even checken...., zie TS warmteverliesberekening maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:25:
[...]

Woonkamer kan ik me 3,5 (30/40m2 tot zo'n 50/60m2 goed geisoleerd) goed voorstellen om te verwarmen. Eerste verdieping 3,5? Waar ga je dat vermogen kwijt raken? Als hij op een gang gaat hangen of een gemiddelde slaapkamer kan hij dit nooit kwijt en moduleert hij op de ruimte waar hij hangt. 3,5 zolder moet je ook een knappe zolder hebben. Voor koelen heb je dit soort vermogens niet nodig of het moet 35 graden plus binnen worden.

Ik zou dat even checken...., zie TS warmteverliesberekening maken.
Pendelen wordt bepaald door minimum vermogen he, en bij MHI is dat 1 kW bij de multi. Een Daikin of welk ander merk single gaat niet veel lager. Die 1 kW kan je delen tussen 2 units bij multi, bij een single komt het in 1 ruimte terecht, als je een goede hebt pendelt een multi juist minder.

3.5 op een verdieping: dat klinkt wel als wat veel maar vaak zijn de 2.5 en 3.5 hetzelfde op fan speed na.

De 2.5 binnenunit hier kan tot 3.7 kW koelen en 5 kW verwarmen, mits je voldoende koudemiddel langs stuurt. Bij een single lukt dat niet, de compressor is niet zo krachtig, maar wel als er een 5.2 kW buitenunit aan vast zit die op boost mode 2.2 kW elektrisch vermogen afneemt. En dat gebruik ik regelmatig, niet de volle 2 kW maar wel 700W x 7+ SEER, ~5 EER ~= 3.5 kW, mag hij lekker op stand tornado 7° lucht blazen en daarna uit met de herrie. Ik vind dat wel fijn om te hebben als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Glenfiddich schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:05:
Technisch vraagje. Vandaag is bij ons een airco geplaatst (Daikin multisplit met 3 binnenunits).

Helaas blijkt één van de binnenunits defect, vermoedelijk een kapotte printplaat :/

Een slechte start, maar niks aan te doen. Shit happens.

Aanstaande vrijdag wordt deze unit vervangen. Op mijn vraag naar hoe ze dat dan doen met het koudemiddel, of dat vervangen/aangevuld moet worden was het antwoord dat het koudemiddel gewoon “terug”-gepompt wordt de buitenunit in.

Mijn vraag: als één van de binnenunits niks doet, zal dan met het terugpompen wel al het koudemiddel in de buitenunit belanden? Of zal het deel dat zich in de leidingen van/naar de defecte binnenunit achterblijven in die leidingen/in die unit?
ThinkPad schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:55:
Dat komt wel terug in de unit. Een binnendeel is eigenlijk een vrij passief component. Eigenlijk gewoon een soort grote radiator waar koudemiddel doorheen stroomt.

Terugpompen is een zgn. “pumpdown”, zoek maar eens op. Gaat vrij vlot. Daarna binnenunit afkoppelen, nieuwe plaatsen, afpersen met stikstof om lekkages te spotten. Vacumeren en dan koudemiddel weer vrijlaten in het systeem.
Dank voor je uitleg!

Vandaag is de monteur dus terug geweest om de defecte unit te vervangen. Maar nu snap ik toch nog niet helemaal hoe de pumpdown precies werkt c.q. of dit helemaal goed is gegaan.

Ik had op internet als stappenplan gelezen dat de airco aangezet wordt en dat een van de kraantjes dichtgedraaid wordt, zodat de compressor van de buitenunit het koudemiddel "opslaat" tussen de condensor en de compressor in, ondertussen lees je de druk buiten de unit af, en als die op 0 staat draai je het andere kraantje dicht en vervolgens de stroom eraf. Dat begrijp ik, klinkt als een logisch verhaal.

Wat nu vandaag gedaan is is precies dat, maar de monteur is niet tot 0 doorgegaan maar tot 1.3 bar ongeveer. Dat is tenminste ongeveer de waarde die ik op zijn apparaat aflas op het moment dat hij het kraantje dichtdraaide en de stroom er af ging.

Maar dan is het systeem toch nog niet leeg? Dat was mijn gedachte tenminste. Dus ik vroeg hem dat, waarop hij aangaf niet helemaal tot 0 door te gaan omdat anders het risico op beschadiging van de compressor bestaat.

Ook dat kan ik op zich begrijpen, maar hoeveel is er dan eigenlijk nog aanwezig in het systeem geweest? Volgens de monteur maar een heel klein beetje koudemiddel. Hij had het over misschien een tiental grammen.

Op het moment dat hij binnen de defecte binnenunit afkoppelde hoorde ik toch nog behoorlijk wat gesis. Ik heb meteen de buitendeur opengegooid want ik schrok er wel van eerlijk gezegd.

Ik heb hem gevraagd om, nadat hij de boel weer gevacumeerd had etc, en voordat hij de boel weer in bedrijf stelde gevraagd na te kijken of er echt nog voldoende koudemiddel in zat en er niks bijgevuld moest worden, dat heeft hij gedaan en volgens hem was de druk meer dan voldoende dus er zat genoeg koudemiddel in.

Wat moet ik hier van denken. De werking van het systeem is prima, maar ik kan de gedachte maar moeilijk loslaten dat er toch méér koudemiddel is verdwenen dan de bedoeling was?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:06
Glenfiddich schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:07:
[...]

[...]

Dank voor je uitleg!

Vandaag is de monteur dus terug geweest om de defecte unit te vervangen. Maar nu snap ik toch nog niet helemaal hoe de pumpdown precies werkt c.q. of dit helemaal goed is gegaan.

Ik had op internet als stappenplan gelezen dat de airco aangezet wordt en dat een van de kraantjes dichtgedraaid wordt, zodat de compressor van de buitenunit het koudemiddel "opslaat" tussen de condensor en de compressor in, ondertussen lees je de druk buiten de unit af, en als die op 0 staat draai je het andere kraantje dicht en vervolgens de stroom eraf. Dat begrijp ik, klinkt als een logisch verhaal.

Wat nu vandaag gedaan is is precies dat, maar de monteur is niet tot 0 doorgegaan maar tot 1.3 bar ongeveer. Dat is tenminste ongeveer de waarde die ik op zijn apparaat aflas op het moment dat hij het kraantje dichtdraaide en de stroom er af ging.

Maar dan is het systeem toch nog niet leeg? Dat was mijn gedachte tenminste. Dus ik vroeg hem dat, waarop hij aangaf niet helemaal tot 0 door te gaan omdat anders het risico op beschadiging van de compressor bestaat.

Ook dat kan ik op zich begrijpen, maar hoeveel is er dan eigenlijk nog aanwezig in het systeem geweest? Volgens de monteur maar een heel klein beetje koudemiddel. Hij had het over misschien een tiental grammen.

Op het moment dat hij binnen de defecte binnenunit afkoppelde hoorde ik toch nog behoorlijk wat gesis. Ik heb meteen de buitendeur opengegooid want ik schrok er wel van eerlijk gezegd.

Ik heb hem gevraagd om, nadat hij de boel weer gevacumeerd had etc, en voordat hij de boel weer in bedrijf stelde gevraagd na te kijken of er echt nog voldoende koudemiddel in zat en er niks bijgevuld moest worden, dat heeft hij gedaan en volgens hem was de druk meer dan voldoende dus er zat genoeg koudemiddel in.

Wat moet ik hier van denken. De werking van het systeem is prima, maar ik kan de gedachte maar moeilijk loslaten dat er toch méér koudemiddel is verdwenen dan de bedoeling was?
Dat is inderdaad niet hoe het hoort te gaan. De pumpdown dient uitgevoerd te worden totdat de druk bijna 0 bar is. Hoeveel koudemiddel er nu verloren is gegaan en of dit kwaad kan is niet zo te beredeneren, daarvoor zou de unit afgepompt moeten worden en het koudemiddel gewogen.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Glenfiddich schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:07:
[...]

[...]

Dank voor je uitleg!

Rare monteur, want bijna 0 kan gewoon, 0 haalt die vaak idd niet.
Maar 1,3 op de zuig is alleen maar gas dus idd paar grammetjes. Je moet soms ook maar gewoon uitgaan van de expertise van de monteur ipv er omheen staan te springen. Worden ze ook zenuwachtig van en willen dan zsm weer weg.
(Ik wel iig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Technician- schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Rare monteur, want bijna 0 kan gewoon, 0 haalt die vaak idd niet.
Maar 1,3 op de zuig is alleen maar gas dus idd paar grammetjes. Je moet soms ook maar gewoon uitgaan van de expertise van de monteur ipv er omheen staan te springen. Worden ze ook zenuwachtig van en willen dan zsm weer weg.
(Ik wel iig)
Dat begrijp ik wel, maar ik kan mezelf niet inhouden in het geïnteresseerd zijn in wat er gebeurt, en het willen begrijpen wat er gebeurt :P

En de werkplek is in dit geval in mijn huis dus het gesis bij het losdraaien van de binnenunit kon ik ook moeilijk niet horen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:19
@Glenfiddich Deze laat ook zien hoe een pumpdown gaat: YouTube: De nieuwe Toshiba Kazumi+ in mijn eigen woonkamer monteren

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 26-07-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Dat is inderdaad wat er gebeurd is, behalve dan dat de waarde zeker niet zo snel daalde als in het filmpje (en dus niet tot 0).

Maar dat filmpje is dan ook een single split met een heel korte leiding, in mijn geval is het een multisplit met 3 units en 30 meter aan leiding (hij was qua koudemiddel voorgevuld op 40 meter omdat dat hun aanvankelijk begroting van de benodigde leidinglengte was).

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Glenfiddich schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:34:
[...]

Dat is inderdaad wat er gebeurd is, behalve dan dat de waarde zeker niet zo snel daalde als in het filmpje (en dus niet tot 0).

Maar dat filmpje is dan ook een single split met een heel korte leiding, in mijn geval is het een multisplit met 3 units en 30 meter aan leiding (hij was qua koudemiddel voorgevuld op 40 meter omdat dat hun aanvankelijk begroting van de benodigde leidinglengte was).
Dan zit je goed hoor, die monteur heeft gelijk door de compressor niet te lang in een vacuüm te draaien.
Dat krijg je wel met hele lange systemen, dan moet die te lang in een bijna vacuüm draaien dus zonder koeling en olie. Vind de compressor niet fijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 26-07-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Technician- schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:38:
[...]

Geen idee wat je zegt. Maar euh: ja hoor.
Ik bedoel alleen dat er verschillende manieren zijn waarop de warmte binnen komt.
Er is instraling, en dat lijkt onder controle, maar als je huis niet wat winddicht is, dan kan je koelen zo veel je wil. In een koelkast zonder deur blijft ook niks koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Tommie12 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:06:
[...]

Ik bedoel alleen dat er verschillende manieren zijn waarop de warmte binnen komt.
Er is instraling, en dat lijkt onder controle, maar als je huis niet wat winddicht is, dan kan je koelen zo veel je wil. In een koelkast zonder deur blijft ook niks koud.
Jaja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:08
Tommie12 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:06:
[...]

Ergens ga ik er vanuit dat een f-gassen monteur / WP installateur wel enige kennis heeft van isolatie, wind dichtheid en zeer zeker ook common sense.

Zou wat zijn als ie de toko niet koel krijgt omdat hij vergeet de deuren en ramen dicht te houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elektriekert schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:14:
[...]

Ergens ga ik er vanuit dat een f-gassen monteur / WP installateur wel enige kennis heeft van isolatie, wind dichtheid en zeer zeker ook common sense.

Zou wat zijn als ie de toko niet koel krijgt omdat hij vergeet de deuren en ramen dicht te houden :+
Denk je nu echt dat die monteur eerst gaat kijken hoe veel kieren en gaten er in een huis zijn voor die iets monteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Tommie12 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:12:
[...]

Denk je nu echt dat die monteur eerst gaat kijken hoe veel kieren en gaten er in een huis zijn voor die iets monteert?
In het geval van @Technician- die zijn eigen toko wil koelen wel ja

De rest niet, die zegt gewoon: nee meneertje, 7kW voor uw woonkamer van 35m2 :+

[ Voor 11% gewijzigd door elektriekert op 27-07-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
Tommie12 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:12:
[...]

Degene die bij mij kwam is iedere ruimte doorgeweest met een laser afstandsmeter. Alles werd tot op de cm in kaart gebracht en ik vermoed dat ze wel een factor in hun hoofd hebben zitten voor het globale warmteverlies van een ruimte met bepaalde kenmerken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
elektriekert schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:32:
[...]

In het geval van @Technician- die zijn eigen toko wil koelen wel ja

De rest niet, die zegt gewoon: nee meneertje, 7kW voor uw woonkamer van 35m2 :+
Het gros berekend op m3 ruimte.
Vermenigvuldigingsfactor 30, 40 of 50 goed, middel, slecht geïsoleerd en ja/nee zonwering aanwezig.

Voor 35m2 zullen de meeste een 3,5kw ophangen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 27-07-2024 15:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
luckremers schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:14:
[...]

Dat is inderdaad niet hoe het hoort te gaan. De pumpdown dient uitgevoerd te worden totdat de druk bijna 0 bar is. Hoeveel koudemiddel er nu verloren is gegaan en of dit kwaad kan is niet zo te beredeneren, daarvoor zou de unit afgepompt moeten worden en het koudemiddel gewogen.
Hoe doen ze dat met onderhoud, ze bieden allemaal contracten aan om jaarlijks terug te mogen komen. Meten ze dan alleen druk of ook hoeveelheid koudemiddel? Of staan deze met elkaar in relatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Vermenigvuldigingsfactor 30, 40 of 50 goed, middel, slecht geïsoleerd en ja/nee zonwering aanwezig.

Ja klopt,

Paar jaar geleden ook eens zo’n dame van airco nog iets aan de lijn gehad.
Mijn vraag: Ik ben op zoek naar een airco,
Kwam de vraag wat de inhoud was en of ik dubbel glas had…

Mevrouw, hoe berekenen jullie het benodigd vermogen?

Nou, met zoveel m3 moet je gewoon een 5kW hebben….

Dikke doei,
Uiteindelijk maar zelf een multisplit weg gehangen en in bedrijf laten stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
stormfly schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:37:
[...]

Hoe doen ze dat met onderhoud, ze bieden allemaal contracten aan om jaarlijks terug te mogen komen. Meten ze dan alleen druk of ook hoeveelheid koudemiddel? Of staan deze met elkaar in relatie?
Keertje de tuinslang erop en van dat airco schuim erin spuiten en dan heb je het volgens mij wel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
w00key schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:59:
[...]

Pendelen wordt bepaald door minimum vermogen he, en bij MHI is dat 1 kW bij de multi. Een Daikin of welk ander merk single gaat niet veel lager. Die 1 kW kan je delen tussen 2 units bij multi, bij een single komt het in 1 ruimte terecht, als je een goede hebt pendelt een multi juist minder.

3.5 op een verdieping: dat klinkt wel als wat veel maar vaak zijn de 2.5 en 3.5 hetzelfde op fan speed na.

De 2.5 binnenunit hier kan tot 3.7 kW koelen en 5 kW verwarmen, mits je voldoende koudemiddel langs stuurt. Bij een single lukt dat niet, de compressor is niet zo krachtig, maar wel als er een 5.2 kW buitenunit aan vast zit die op boost mode 2.2 kW elektrisch vermogen afneemt. En dat gebruik ik regelmatig, niet de volle 2 kW maar wel 700W x 7+ SEER, ~5 EER ~= 3.5 kW, mag hij lekker op stand tornado 7° lucht blazen en daarna uit met de herrie. Ik vind dat wel fijn om te hebben als optie.
Goed punt dat je bij een multi het door twee moet delen dat is wel zo fair want vaak is heel je huis warm :) Ik ging uit van 1 omdat het slaapkamer / werkkamer (met bed voor nachtdiensten) is. Dan heb je het minimale vermogen in de nacht alleen op de slaapkamer ter afname.

Is het een MHI die jij hebt welke indoor kan 2,5 op plussen naar 3,7?

stormfly in "Airco MHI of Daikin"
Heb er in mijn eigen topic ook wel naar gekeken (tabellen) de MHI kan een behoorlijke overcapaciteit leveren. Iets wat een verkoper mij ook benadrukte.

2,5 binnen unit op een 2 multisplit 4,0kw
MHI 1,5 minimaal (3,4 maximaal bij single indoor)
Daikin 1,3 minimaal (3,0 maximaal bij single indoor
)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
stormfly schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:56:
[...]

Goed punt dat je bij een multi het door twee moet delen dat is wel zo fair want vaak is heel je huis warm :) Ik ging uit van 1 omdat het slaapkamer / werkkamer (met bed voor nachtdiensten) is. Dan heb je het minimale vermogen in de nacht alleen op de slaapkamer ter afname.

Is het een MHI die jij hebt welke indoor kan 2,5 op plussen naar 3,7?

stormfly in "Airco MHI of Daikin"
Heb er in mijn eigen topic ook wel naar gekeken (tabellen) de MHI kan een behoorlijke overcapaciteit leveren. Iets wat een verkoper mij ook benadrukte.

2,5 binnen unit op een 2 multisplit 4,0kw
MHI 1,5 minimaal (3,4 maximaal bij single indoor)
Daikin 1,3 minimaal (3,0 maximaal bij single indoor
)
Ik heb een LG DC09RH en DC12RH, die zijn vrij "rekbaar" in vermogen.

Bij MHI zie ik bij de 25ZS max 3.1 kW koelen, 4.5 verwarmen. Als de buitendeel dat vermogen kan leveren kan de binnendeel genoeg lucht van ~20 graden naar ~4 of ~60 graden brengen om dat vermogen kwijt te raken. Bij koelen loop je sneller tegen het limiet, je mag niet onder nul duiken of je krijgt binnen een grote blok ijs. Bij verwarmen zit het maximum verder weg van ~20 graden.

Bij de ZSX is dat zelfs 3.8/6.0 kW, die binnendelen zijn fysiek groter en zwaarder gebouwd.

Data uit https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:19
mr_evil08 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Een beetje tweaker berekent het natuurlijk gewoon zelf. Onze aircoman kwam alleen langs om de airco aan te sluiten en de AB uit te leggen. Dat laatste had niet gehoeven,, maar hij had er lol in en we zaten gezellig aan de koffie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
elektriekert schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Ja klopt,

Paar jaar geleden ook eens zo’n dame van airco nog iets aan de lijn gehad.
Mijn vraag: Ik ben op zoek naar een airco,
Kwam de vraag wat de inhoud was en of ik dubbel glas had…

Mevrouw, hoe berekenen jullie het benodigd vermogen?

Nou, met zoveel m3 moet je gewoon een 5kW hebben….

Dikke doei,
Uiteindelijk maar zelf een multisplit weg gehangen en in bedrijf laten stellen.
Het stukje overcapaciteit is puur om zich in te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Het stukje overcapaciteit is puur om zich in te dekken.
Weet ik, ik irriteer me gewoon ontzettend aan allerlei bedrijven die voor de makkelijkste weg gaan en/of de kantjes er vanaf lopen.
Idem met de zonnepanelen, destijds was ik even veel kwijt als ik het zou laten leggen (op een platdak), ze zijn al 6x terug geweest en nu zijn eindelijk de problemen verholpen waar ik tegen aan liep, want kwaliteit was er niet geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Heeft iemand tips voor het stiller krijgen van mijn buitenunit?

Het gaat om een Fujitsu AOYG09KPCA, als het buiten goed warm is hoor je deze nauwelijks, maar als de compressor langzaam draait trilt 'ie (niet de behuizing, maar de compressor, heb de kap eraf gehaald voor diagnose) veel harder en dat zorgt voor een soort gebrom.

Mijn kamer is 4m2, en met een split van 2.5 kw is er overduidelijk sprake van overcapaciteit.. De compressor gaat de hele tijd: aan op 'normale' stand -> langzamer voor een minuut (gebrom vind hier plaats) -> uit.

Ik heb het gevoel dat dit is sinds een firmware-update (via de app, niet ongedaan te maken helaas) een week geleden, maar dat kan ik ook verkeerd hebben, ik heb met dit weer de deur naar het balkon vaker open. Ik heb al contact gezocht met Fujitsu.

Kan ook zijn dat de compressor kapot gaat, maar de koeling is nog goed en het ding staat er pas twee jaar.

Opties:
  • buitenunit open maken, compressor verzwaren door er stalen staven omheen te doen met tiewraps, zodat 'ie minder beweegt
  • met metalen tiewraps om de compressor heen een stalen balk vastmaken aan de compressor, andere kant van de balk zit aan een betonnen blok, om beweging bijna helemaal te elimineren
  • op de printplaat de signalen naar de motor-controller-chip onderscheppen, en de problematische stand vervangen door een snelheid die geen herrie maakt
  • de drie draden naar de motor onderscheppen, aansluiten op een dummy-motor, en dan met een losse vfd de motor net wat anders aansturen, of alleen in de problematisch stand de dummy-motor aansluiten
  • suskast plaatsen, maar voor mijn gevoel is het geluid redelijk laagfrequent en ik vraag me af hoeveel zo'n kast dan helpt
  • geheel andere airco nemen
Denk dat ik morgen eerst een multiplex omhuizing bouw, die het geheel hermetisch afsluit, als dat voldoende werkt kan ik het ombouwen naar een daadwerkelijke suskast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 18:57
Hoe is die buitenunit opgehangen?
Ik denk dat demping in de ophanging van de buitenunit ook nog een optie kan zijn indien nog niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
smerz schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:34:
Hoe is die buitenunit opgehangen?
Ik denk dat demping in de ophanging van de buitenunit ook nog een optie kan zijn indien nog niet aanwezig.
Die staat op twee plastic soort van bakstenen vastgeschroefd, die staan op de betonnen vloer van het balkon

edit: voor de goede orde, de buitenunit zelf trilt nauwelijks en de betonnen vloer van het balkon al helemaal niet, het is echt de compressor in de buitenunit die het probleem is, die is prima ontkoppeld van de behuizing door zwevend opgehangen te zijn

[ Voor 26% gewijzigd door Pruimenvlaai op 28-07-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
weet iemand waar je installation manuals van MHI kan vinden? Op hun eigen site kan je netjes de catalogus en de user manual vinden, maar over de installatie kan ik niets vinden.

Was specifiek naar de ZTL serie aan het kijken ivm het lage kleinste vermogen van 1.5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:16
@sjorsjuhmaniac Ook gezocht op 'technical manual'?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
jawel. Paar shady links van de srk-ZS reeks kunnen vinden maar niets van MHI zelf en helemaal niets van de ZLP :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:16
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:16:
[...]

jawel. Paar shady links van de srk-ZS reeks kunnen vinden maar niets van MHI zelf en helemaal niets van de ZLP :(
Data book geeft ook wel wat info over de installatie, vanaf pagina 18. :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Pruimenvlaai schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Die staat op twee plastic soort van bakstenen vastgeschroefd, die staan op de betonnen vloer van het balkon
Leesvoer voor je Trillingen warmtepomp dempen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
GermanPivo schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:20:
[...]

Data book geeft ook wel wat info over de installatie, vanaf pagina 18. :)
d:)b thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:24
niwresixel schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:41:
Over condenswater gesproken, hier hangen een Daikin Stylish 2,5kW en een Daikin Perfera 3,5kW monosplit. Het valt me op als ik beide nu met buitentemperaturen rond de 30 graden op standje 18 graden koelen en powerful zet dat ongeveer 1 druppel water per seconde uit de condenswaterslang van de Perfera unit valt, terwijl ik ook uren later geen water uit de condenswaterslang van de Stylish zie komen. De uitgang van de condenswaterslang buiten voelt wel een beetje vochtig aan. Ik zie verder ook nergens iets van lekkages ofzo. De condenswaterslangen zijn bij beide units ongeveer 2,5m lang en droppen aan de dezelfde buitengevels.

Hoe kan dit verklaard worden? Beide indoorunits geven een goede koude luchtstroom en ook komt uit beide buitenunits een goede warme luchtstroom. Ik merk geen performance verschillen. De units draaien ook gewoon op 100% vraagbesturing.
Iemand hier trouwens nog een reactie op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
Laten we dat onderwerp niet hier bespreken. Ja de aarde warmt op.

Vind je het gek als je 100.000.000 vaten ruwe olie per dag verbrandt? Als je CO2 in een kas pompt en daar UV op laat instralen, warmt die op. Dat doen we ook met de aarde.

En het nederlands volk is erg kortzichtig, wereldwijd gezien wordt het jaar op jaar warmer. Dus laat dat onderwerp hierbuiten, dergelijke complotdenkerij heeft dit topic niet nodig.

Laat die hitte maar buiten Nederland imo, mijn opa is in 1934 geboren (eind vorig jaar overleden) en die herkende dat niet van vroeger. Extreem hete zomers.. ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
niwresixel schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Wat je beschrijft is niet normaal.
Ofwel lekt het ergens de muur is, of wordt er niet gekoeld, maar momenteel gaat elke airco condens geven als die koelt.

Deze ochtend met buitentemp van 18-19°C is het dauwpunt al 15°C.
Een airco moet daar onder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb de grote buizen van de airco door de vloer van mijn werkkamer boven. Nu is er een vrij groot gat geboord. Nu komt er ook veel geluid door heen. Heb er nu wat dekens liggen om dat te dempen als test. Dat werkt prima. Om het daadwerkelijk aan te pakken zit ik er aan te denken om daar wat pur in te spuiten. Zeg maar rondom de buis in het beton.
Dat moet toch gewoon kunnen? of zie ik iets over het hoofd?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Een vraagje over de condensafvoer. Bij ons is vorige week airco aangelegd. Alle leidingen zijn uit het zicht weggewerkt via de kruipruimte, en die naar de 1e verdieping via bestaande koven. Ook de condensafvoer.

Dit is hoe dat er uit ziet boven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY3C8Z6VSljFoxHgHVrf553_7Xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yuqf6Q6ZtPl2RzBy5O55J21i.jpg?f=fotoalbum_large

Nu valt mij op dat als de airco een tijdje aanstaat de condensafvoerslang aan de buitenkant kan condenseren . Waarschijnlijk omdat die koud is door het water dat er doorheen loopt.

Hoe kan ik dit voorkomen zodat er, als ik de koof weer dichtmaak, geen schimmel optreedt? De condensafvoerleiding isoleren bijvoorbeeld?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:04
Glenfiddich schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:36:
Een vraagje over de condensafvoer. Bij ons is vorige week airco aangelegd. Alle leidingen zijn uit het zicht weggewerkt via de kruipruimte, en die naar de 1e verdieping via bestaande koven. Ook de condensafvoer.

Dit is hoe dat er uit ziet boven:

[Afbeelding]

Nu valt mij op dat als de airco een tijdje aanstaat de condensafvoerslang aan de buitenkant kan condenseren . Waarschijnlijk omdat die koud is door het water dat er doorheen loopt.

Hoe kan ik dit voorkomen zodat er, als ik de koof weer dichtmaak, geen schimmel optreedt? De condensafvoerleiding isoleren bijvoorbeeld?
Het stuk condenswaterslang dat geen isolatie heeft kun je voorzien van isolatie. Bij de bouwmark vind je buisisolatie voor pakweg Eur 1,5 per meter. Kijk even welke diameter je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Nederland kent genoeg mooie zomers maar dat vergeten mensen altijd.
Trouwens de Augustus/September zijn vaak de mooie zomermaanden.

Ben een half jaar met OV gegaan en maar 2x de regenpak hoeven aanspreken, het valt wel mee.
Echter het ligt ook sterk aan waar je woont, bij ons valt weinig regen.

Elk jaar is anders in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
FrankHe schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:43:
[...]

Het stuk condenswaterslang dat geen isolatie heeft kun je voorzien van isolatie. Bij de bouwmark vind je buisisolatie voor pakweg Eur 1,5 per meter. Kijk even welke diameter je nodig hebt.
Gewoon hetzelfde spul als voor het isoleren van CV-buizen?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Glenfiddich schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:51:
[...]

Gewoon hetzelfde spul als voor het isoleren van CV-buizen?
Inderdaad dezelfde isolatie. Meet even de diameter van de condenswaterslag op, die is wellicht een slagje kleiner dan een CV-buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
mr_evil08 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:49:
[...]

Nederland kent genoeg mooie zomers maar dat vergeten mensen altijd.
Trouwens de Augustus/September zijn vaak de mooie zomermaanden.

Ben een half jaar met OV gegaan en maar 2x de regenpak hoeven aanspreken, het valt wel mee.
Echter het ligt ook sterk aan waar je woont, bij ons valt weinig regen.

Elk jaar is anders in Nederland.
De afgelopen dagen was het prima weer in Nederland en ook de komende dagen belooft het warm te worden, het is kortom echt zomers weer en we hebben geen recht van klagen.

Omdat het merendeel van Nederland relatief dicht bij de kust ligt hebben we door het hele land een zeer gematigd klimaat en het weer kan redelijk wisselvallig zijn. Een vrij ideaal klimaat wanneer je akkerbouwer bent maar veel mensen geven doorgaans de voorkeur aan een warmer en droger klimaat.

Voor de thuiswerker is het wel prettig om airconditioning te hebben, in de eerste plaats om de luchtvochtigheid wat in bedwang te houden en in de tweede plaats om de temperatuur ruim onder de 27 graden te houden. Van mezelf weet ik dat bij temperaturen boven de 26 graden mijn concentratie vrij rap afneemt. Wanneer het later deze ochtend (te) warm begint te worden dan gaan ramen en deuren dicht en de airconditioning aan. Op dit moment zijn raam en deur nog open, natuurlijke koeling komt gratis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
FrankHe schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:55:
[...]

Inderdaad dezelfde isolatie. Meet even de diameter van de condenswaterslag op, die is wellicht een slagje kleiner dan een CV-buis.
Aanvulling, gebruik lekker veel tie-wraps om de boel bij elkaar te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
ArthurMorgan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:33:
Ik heb de grote buizen van de airco door de vloer van mijn werkkamer boven. Nu is er een vrij groot gat geboord. Nu komt er ook veel geluid door heen. Heb er nu wat dekens liggen om dat te dempen als test. Dat werkt prima. Om het daadwerkelijk aan te pakken zit ik er aan te denken om daar wat pur in te spuiten. Zeg maar rondom de buis in het beton.
Wat je beschrijft is geluidslek via lucht - een open verbinding. Daar werkt pur inderdaad perfect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

barta123 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:12:
[...]

Laten we dat onderwerp niet hier bespreken.
en vervolgens wel doen, dan mag ik ook. :+
Ja de aarde warmt op.

Vind je het gek als je 100.000.000 vaten ruwe olie per dag verbrandt? Als je CO2 in een kas pompt en daar UV op laat instralen, warmt die op. Dat doen we ook met de aarde.

En het nederlands volk is erg kortzichtig, wereldwijd gezien wordt het jaar op jaar warmer. Dus laat dat onderwerp hierbuiten, dergelijke complotdenkerij heeft dit topic niet nodig.

Laat die hitte maar buiten Nederland imo, mijn opa is in 1934 geboren (eind vorig jaar overleden) en die herkende dat niet van vroeger. Extreem hete zomers.. ;)
Dat het wereldwijd warmer wordt, zegt niet iets over specifieke gebieden. In Nederland wordt het eerder kouder (en natter) doordat door de opwarming van de aarde de golfstroom die warmte meeneemt zwakker wordt. Ter voorbeeld in Canada lopen op dezelfde breedte graad als Nederland ijsberen.

Verder maakt @vdr01 een opmerking over het weer en NIET over het klimaat. Dus onze uitweidingen zijn beide eigenlijk irrelevant. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Laatst online: 16-09 09:06
Tazzios schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:07:
[...]

en vervolgens wel doen, dan mag ik ook. :+

[...]

Dat het wereldwijd warmer wordt, zegt niet iets over specifieke gebieden. In Nederland wordt het eerder kouder (en natter) doordat door de opwarming van de aarde de golfstroom die warmte meeneemt zwakker wordt. Ter voorbeeld in Canada lopen op dezelfde breedte graad als Nederland ijsberen.

Verder maakt @vdr01 een opmerking over het weer en NIET over het klimaat. Dus onze uitweidingen zijn beide eigenlijk irrelevant. :P
Tsja, onder 96% van de wetenschappers is er consensus. Elke stumper die dat op internet op basis van een facebook nieuwsartikeltje probeert te "weerleggen" mag m.i. dan ook publiekelijk gestenigd worden.

En volgens mij wordt het wel warmer met meer hittegolven hoor, ik denk dat je anders geen stormloop op airco's had gezien, zoals we dat de afgelopen jaren hebben gekend... ;)

Ik had zelf nog wat mobiele airco's staan. De afgelopen dagen word ik weer van alle kanten benaderd.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en weer ontopic graag: dit is het lucht/lucht warmtepomp topic.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
[...]

Kan je het niet testen?

Meet 1 liter af. Zet een opvang bakje onder je slang. Giet de 1L in je airco en kijk hoeveel er in het bakje zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
ArthurMorgan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:33:
Pur kan, maar mijn aircoman heeft speciale witte kit op acrylbasis gebruikt bij mij, als ik zo google, misschien was het Zwaluw acryl 'ducting seal' kit. Maar ik kan het mis hebben. Pur heeft een lage dichtheid doordat er allemaal luchtbellen in zitten, in theorie laat dat meer geluid door dan iets met een hogere dichtheid zoals acrylkit. Voor thermische isolatie is het precies andersom, dan is de lucht juist fijn. Of je iets gaat merken van deze verschillen is maar de vraag, want bij gaten van een paar cm2 zal het niet zoveel uitmaken. Pur is ook wat minder fijn om mee te werken imo.
[...]

Da's apart, en als je de kappen van de binnenunits eraf haalt en kijkt hoeveel water er daar condenseert? Misschien kun je ook de temperatuur van de koperen buizen meten waar het koudemiddel doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:56:
[...]

Kan je het niet testen?

Meet 1 liter af. Zet een opvang bakje onder je slang. Giet de 1L in je airco en kijk hoeveel er in het bakje zit?
Dat heb ik hier ook eens gedaan; is niet vlekkeloos omdat er ook wat in de airco lekbak / leidingen blijft zitten. Hier in ieder geval. Bij mij liep er driekwart doorheen ofzo. Rechttoe rechtaan installatie.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
Panasonic CS-E12PKEW gaat na 10 jaar ineens pendelen.

Na nooit gependeld te hebben gaat mijn airco van de ene op de andere dag pendelen. Dit begon nadat ik de batterij in de afstandsbediening vervangen heb, hoewel ik me niet in kan denken dat dit er iets mee te maken heeft. Deze airco koelt onze slaapkamer en portaal van in totaal 19.8m2.

Wat is het normale gedrag?
  • AC start hoorbaar na een paar seconden op
  • AC koelt ruim voldoende en snel
  • Er is nooit sprake van pendelen
Wat is het gedrag nu?
  • AC start hoorbaar pas na 2 minuten op
  • AC pendelt de hele nacht; het pendelen is zowel aan het geluid, energieverbruik en de temperatuur te zien (zie grafiek hieronder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wj4tONEsQbxxDTsqUoskDSeXNVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zt2Dh8jMs19V4po7wrcoVKYG.png?f=fotoalbum_large
Wat heb ik zelf gedaan?
  • Afstandsbediening gereset
  • Temperatuurverschil tussen inlaat en uitlaat gemeten: >10 graden
Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken?
Ik heb geen bijzondere instellingen en gebruik koelen en quiet.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Laatst online: 07:43
cville schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:28:

Na nooit gependeld te hebben gaat mijn airco van de ene op de andere dag pendelen. Dit begon nadat ik de batterij in de afstandsbediening vervangen heb, hoewel ik me niet in kan denken dat dit er iets mee te maken heeft. Deze airco koelt onze slaapkamer en portaal van in totaal 19.8m2.

Wat is het gedrag nu?
  • AC pendelt de hele nacht; het pendelen is zowel aan het geluid, energieverbruik en de temperatuur te zien (zie grafiek hieronder)
[Afbeelding]
Wat heb ik zelf gedaan?
Het kan haast niet anders dan met wisselen van batterij van de afstandsbediening er ergens een instelling anders is geworden. Het is net een beetje te toevallig dat het daarna op gaat treden.
Heb je al andere instellingen geprobeerd? Zoals de quiet mode die daarvoor er toch niet op stond. Wat ik met de afstandsbediening wel eens heb is dat de instelling niet door komt (ivm ir blokkade).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-vil
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-07 17:10
Even een paar vragen over airco's mijn appartement wordt echt te warm dus wil een dual split unit installeren. Nu al het forum wat afgezocht maar heb toch nog wat vragen over.
Eigenlijk wil ik zo min mogelijk geld uitgeven... maar wil ook dat mn airco fluisterstil is vooral snachts in de slaapkamer.
Nu zag ik samsung windforce elite, 16db in nachtmodus, mooi, maar wel duur, dat heb ik in de woonkamer niet nodig.
Kan ik die samen met een samsung cebu combineren op een enkele buitenunit?

Stel, ik bestel die 3 dingen los bij een aircoshop (buitenland). Zitten er dan ook kabels en slangen bij?
Of kan ik beter gewoon zo'n reeds samengesteld 2/1 setje nemen?

Iemand toevallig andere suggesties voor een fluisterstil binnenmodel dat eventueel goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
HugoStiglitz schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:42:
[...]

Het kan haast niet anders dan met wisselen van batterij van de afstandsbediening er ergens een instelling anders is geworden. Het is net een beetje te toevallig dat het daarna op gaat treden.
Heb je al andere instellingen geprobeerd? Zoals de quiet mode die daarvoor er toch niet op stond. Wat ik met de afstandsbediening wel eens heb is dat de instelling niet door komt (ivm ir blokkade).
Bedankt voor het meedenken. Ik heb quiet mode altijd gebruikt. Normale start is op de aan knop duwen en dan zet ik hem meestal na 5 minuten op quiet. Ik dacht ook eerst dat het aan de instellingen via de afstandbediening lag en daarom heb ik een harde reset gedaan. Er is bijna niets dat je in kunt stellen. Belangrijke instellingen zijn temperatuur (op 23 graden gezet), mode (op koelen gezet) en quiet. Ik zie verder geen andere relevant instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
cville schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:16:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Ik heb quiet mode altijd gebruikt. Normale start is op de aan knop duwen en dan zet ik hem meestal na 5 minuten op quiet. Ik dacht ook eerst dat het aan de instellingen via de afstandbediening lag en daarom heb ik een harde reset gedaan. Er is bijna niets dat je in kunt stellen. Belangrijke instellingen zijn temperatuur (op 23 graden gezet), mode (op koelen gezet) en quiet. Ik zie verder geen andere relevant instellingen.
Staat de unit wellicht toch op de auto stand ipv koelen? Even dubbel checken.

Hangt er een gordijn tegen de unit? Zo ja er vanaf trekken. Anders meet hij niet goed.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 30-07-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MotorBeast schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Staat de unit wellicht toch op de auto stand ipv koelen? Even dubbel checken.

Hangt er een gordijn tegen de unit? Zo ja er vanaf trekken. Anders meet hij niet goed.
Was ook het eerste waar ik aan dacht, meer nee, staat goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf8vYcueMQ_iKiuOniD5K0AdYpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XelOCYKFk5l8ynU6LbBm8Ywv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MotorBeast schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Nee; er is niets gewijzigd behalve de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
cville schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:53:
[...]

Was ook het eerste waar ik aan dacht, meer nee, staat goed.

[Afbeelding]
Unit voor 10 minuten helemaal van de stroom afgooien en dan weer opstarten. Wellicht toch iets in de sturing. @Technician- Misschien nog een idee? Het is zijn vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
D-vil schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:44:
Even een paar vragen over airco's mijn appartement wordt echt te warm dus wil een dual split unit installeren. Nu al het forum wat afgezocht maar heb toch nog wat vragen over.
Eigenlijk wil ik zo min mogelijk geld uitgeven... maar wil ook dat mn airco fluisterstil is vooral snachts in de slaapkamer.
Nu zag ik samsung windforce elite, 16db in nachtmodus, mooi, maar wel duur, dat heb ik in de woonkamer niet nodig.
Kan ik die samen met een samsung cebu combineren op een enkele buitenunit?

Stel, ik bestel die 3 dingen los bij een aircoshop (buitenland). Zitten er dan ook kabels en slangen bij?
Of kan ik beter gewoon zo'n reeds samengesteld 2/1 setje nemen?

Iemand toevallig andere suggesties voor een fluisterstil binnenmodel dat eventueel goedkoper is?
Je weet dat je zelf niet mag afpersen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MotorBeast schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:58:
[...]

Unit voor 10 minuten helemaal van de stroom afgooien en dan weer opstarten. Wellicht toch iets in de sturing. @Technician- Misschien nog een idee? Het is zijn vak.
Ga ik proberen; ik had dat al eerder gedaan maar dan maar voor 1 minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-vil
  • Laatst online: 02-07 17:10
MotorBeast schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:01:
[...]

zeker, maar kan het wel ophangen. Moet alleen weten of je twee verschillende wand units van hetzelfde merk dus kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
D-vil schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:15:
[...]

zeker, maar kan het wel ophangen. Moet alleen weten of je twee verschillende wand units van hetzelfde merk dus kan gebruiken.
Bij Daikin kan het soms. Ik heb 2 Perferas en een Stylish.

Een installateur/verkoper kan je meer vertellen, of je moet echt diep de documentatie in. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GudZ
  • Laatst online: 07:35
Ik ben vanmiddag boos geworden op restjes hardhout die ik al anderhalf jaar in de tuin had liggen. Er waren niet veel meters hout over dus dit is het maximale wat ik er uit kon halen. Linksvoor heb ik vrijgelaten omdat ik de flow niet wil blokkeren. Of zal ik nog plankjes van 8cm zagen en die onder elkaar monteren voor het vooraanzicht?

Hardhout kan ik overigens niet aanraden voor zo'n klein klusje: alles voorboren gaat tergend traag, je verbruikt zaagbladen en als je te snel zaagt krijg je brandvlekken. Ook is dat ding loodzwaar, loodzwaar echt! Moet hem heel voorzicht hanteren om rond die airco te zetten, dat kan niet als je het in je rug hebt.

Het ziet er in ieder geval beter uit dan die grijze 3,5 MHI buitenunit an sich. En het materiaal was 'gratis'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyPRyyhbHF4EIm5jH8RQ0zfOux8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMIwNwhbIAXUSWIzS1QVRwbj.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
cville schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:28:

Wat is het gedrag nu?
[Afbeelding]
Wat heb ik zelf gedaan?
Wellicht heb je onbewust de airco op ander stand gezet (uitblaasklep richting).

Anders zet even de energie besparing aan, kan helpen in pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
mr_evil08 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:05:
[...]

Wellicht heb je onbewust de airco op ander stand gezet (uitblaasklep richting).
Zie cville in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" voor de foto die laat zien dat ik niets veranderd heb.
Anders zet even de energie besparing aan, kan helpen in pendelen.
Anders dan 'quiet' ken ik geen energiebesparingsstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
cville schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Zie cville in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" voor de foto die laat zien dat ik niets veranderd heb.

[...]

Anders dan 'quiet' ken ik geen energiebesparingsstand.
Er zit ook geen compensatie op de setpoint zoals bij Daikin of MHI? Dus bijv dat die bij MHI 2 graden hoger aangeeft als werkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
MotorBeast schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:01:
[...]

Best een rare regel. Een gasleiding mag je wel zelf afpersen of welke leiding dan ook maar een airco niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
Onze airconditioning lekt water uit de binnen unit. Ik dacht eerst dat het werd veroorzaakt door het pompje omdat de vlotter bleef hangen. Alles even gecheckt maar het lijkt erop dat de condens niet goed wordt afgevoerd richting het vlotterbakje. Toen ik wat aan het pielen was stroomde het water wel in het vlotterbakje en sloeg de pomp ook aan.

Ik denk wat vervuiling ergens. Is hier zelf wat aan te schoonmaken of moet ik dit perse laten doen.

Airco hangt nog geen anderhalf jaar.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
VidaR-9 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:38:
Onze airconditioning lekt water uit de binnen unit. Ik dacht eerst dat het werd veroorzaakt door het pompje omdat de vlotter bleef hangen. Alles even gecheckt maar het lijkt erop dat de condens niet goed wordt afgevoerd richting het vlotterbakje. Toen ik wat aan het pielen was stroomde het water wel in het vlotterbakje en sloeg de pomp ook aan.

Ik denk wat vervuiling ergens. Is hier zelf wat aan te schoonmaken of moet ik dit perse laten doen.

Airco hangt nog geen anderhalf jaar.
Al tig keer gemeld maar blijkbaar gebruikt niemand meer de zoekfunctie...... kunstgebit tabletten erin gooien en als je duur wil doen airco reinigingstabletten. Ieder seizoen gebruiken.
Pagina: 1 ... 98 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic