Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Willempie27 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:30:
[...]

Best een rare regel. Een gasleiding mag je wel zelf afpersen of welke leiding dan ook maar een airco niet.
Airco vloeibaar gas is milieu vervuilend als het ontsnapt. Daarom strenge regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:59
Willempie27 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:30:
[...]

Best een rare regel. Een gasleiding mag je wel zelf afpersen of welke leiding dan ook maar een airco niet.
Dat heeft te maken met de F-gassen regel. F staat dan weer voor Fluor en dat wordt gebruikt in (bijna) alle airco en warmtepomp installaties. Aangezien het de ozonlaag en het milieu aantast en zich zeer slecht laat afbreken, mag het alleen door gecertificeerd personeel gedaan worden.

Vandaar dat je het niet zelf mag. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
asing schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 00:09:
[...]

Dat heeft te maken met de F-gassen regel. F staat dan weer voor Fluor en dat wordt gebruikt in (bijna) alle airco en warmtepomp installaties. Aangezien het de ozonlaag en het milieu aantast en zich zeer slecht laat afbreken, mag het alleen door gecertificeerd personeel gedaan worden.

Vandaar dat je het niet zelf mag. :)
Dat is het F-gassen gedeelte en kan ik ook wel begrijpen. Maar of je nu een airco afperst of een gasleiding er zal in beide gevallen wat stikstof vrijkomen (geen F-gassen). Maar waarschijnlijk is het de drempel waar mensen het zelf gaan doen dan kleiner als het zou mogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:00
Willempie27 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 07:57:
[...]

Dat is het F-gassen gedeelte en kan ik ook wel begrijpen. Maar of je nu een airco afperst of een gasleiding er zal in beide gevallen wat stikstof vrijkomen (geen F-gassen). Maar waarschijnlijk is het de drempel waar mensen het zelf gaan doen dan kleiner als het zou mogen.
Er ontstaat veel ruis zo. Niet handig voor mensen die proberen het te begrijpen.
Natuurlijk mag je zelf afpersen. Je mag iedere leiding thuis met stikstof vullen. Desnoods je afvoer van je douche. Of de banden van je kinderwagen

Wat níet mag zonder juiste papieren is koudemiddel uit de voorgevulde buitenunit in je leiding laten stromen. Dat is iets anders dan afpersen met stikstof. Het laatste wordt gedaan na een installatie/aanpassing om te controleren of het hele systeem lekvrij is.

Het zelf afpersen van je systeem, als je al een cilinder stikstof, reduceerventiel en benodigde slangen hebt, heeft overigens geen waarde, anders dan een check voor jezelf. Ieder zichzelf respecterende gecertificeerd persoon en onderneming die de inbedrijfstelling verzorgt,zal zelf de lekdichtheidscontrole willen (/moeten) uitvoeren.
En ja. Er zijn ook cowboys die het papiertje hebben en het wellicht anders doen voor je. Ieder maakt zijn/haar eigen keuzes.

[ Voor 20% gewijzigd door M_AW op 31-07-2024 09:07 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
MotorBeast schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:58:
[...]

Unit voor 10 minuten helemaal van de stroom afgooien en dan weer opstarten. Wellicht toch iets in de sturing. @Technician- Misschien nog een idee? Het is zijn vak.
Na de unit gisteren voor een half uur van de spanning gehaald te hebben, is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3RZYGtc-sreBBJeE_nTSWg45Oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Wi0HxxoG4X0np5HELq9B2PQ.png?f=fotoalbum_large
Wel iets beter maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit het resultaat is van het spanningsloos maken. Nog ideeën?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:20
MotorBeast schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:59:
[...]
Al tig keer gemeld maar blijkbaar gebruikt niemand meer de zoekfunctie...... kunstgebit tabletten erin gooien en als je duur wil doen airco reinigingstabletten. Ieder seizoen gebruiken.
Thanks!
Hoeveel gooi je erin? En doe je dan alleen de condensbak aan de voorzijde of ook achter (die kan ik niet zien, maar theoretisch moet er daar ook een zitten). Gooi je er dan ook water bij om de tabletten op te lossen of laat je condens gewoon z’n werk doen?

Edit: achter is dusdanig “krap” dat daar bij mijn ME nooit een tablet ingegooid kan worden. Ben al benieuwd of het voor lukt; zal beetje afhangen van de tabletten :+

[ Voor 22% gewijzigd door VidaR-9 op 31-07-2024 13:40 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
D-vil schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:44:
Even een paar vragen over airco's mijn appartement wordt echt te warm dus wil een dual split unit installeren. Nu al het forum wat afgezocht maar heb toch nog wat vragen over.
Eigenlijk wil ik zo min mogelijk geld uitgeven... maar wil ook dat mn airco fluisterstil is vooral snachts in de slaapkamer.
Nu zag ik samsung windforce elite, 16db in nachtmodus, mooi, maar wel duur, dat heb ik in de woonkamer niet nodig.
Kan ik die samen met een samsung cebu combineren op een enkele buitenunit?

Stel, ik bestel die 3 dingen los bij een aircoshop (buitenland). Zitten er dan ook kabels en slangen bij?
Of kan ik beter gewoon zo'n reeds samengesteld 2/1 setje nemen?

Iemand toevallig andere suggesties voor een fluisterstil binnenmodel dat eventueel goedkoper is?
Is een iets harder geluid zo hinderlijk dan? Als mijn Daikin op indoor quiet staat, hoor je die ook amper, ik zie nu in de specificaties dat ie 19dB produceert.

En Samsung heb je die als multi split? Vast wel.. Ik zou denk ik zelf voor zo'n samengestelde set gaan, krijg je daar geen combi korting o.i.d. op?

Maar ik heb mijn units dus nooit op indoor quiet staan, omdat ze dan te weinig lucht verplaatsen voor de ruimtes waar ze inhangen. Maar ja, iedereen slaapt anders.. Ik kan met mijn kleren aan, al het licht aan en muziek aan in slaap vallen :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
VidaR-9 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:33:
[...]
Thanks!
Hoeveel gooi je erin? En doe je dan alleen de condensbak aan de voorzijde of ook achter (die kan ik niet zien, maar theoretisch moet er daar ook een zitten). Gooi je er dan ook water bij om de tabletten op te lossen of laat je condens gewoon z’n werk doen?

Edit: achter is dusdanig “krap” dat daar bij mijn ME nooit een tablet ingegooid kan worden. Ben al benieuwd of het voor lukt; zal beetje afhangen van de tabletten :+
Nou schiet mij maar lek. Nog steeds problemen.

Gedaan:
- Filters schoongemaakt.
- Tabletten in de lekbak gegooid.
- Opgeloste tabletten met water en al in de lekbak voor en achter gegoten.
- Vlotterbakje schoongemaakt.

Maar het resultaat blijft hetzelfde. Eerder of later begint de binnenunit toch te lekken. Het is net weer paar uur goed gegaan, maar toch eindigen we weer met bakjes en handdoeken :(

Net als laatste poging de lekbak vanaf de achterbank laten doorlopen met water en opgeloste reinigingstabletten.

Lijkt echt iets in de unit te zijn. Wellicht vervuiling, maar zou me verbazen zo snel. Het vlotterbakje loopt gewoon niet vol. Soms wel spontaan als ik alleen al even aan de slang tussen unit en pompje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

VidaR-9 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Gedaan:
- Filters schoongemaakt.

Maar het resultaat blijft hetzelfde. Eerder of later begint de binnenunit toch te lekken. Het is net weer paar uur goed gegaan, maar toch eindigen we weer met bakjes en handdoeken :(

Net als laatste poging de lekbak vanaf de achterbank laten doorlopen met water en opgeloste reinigingstabletten.

Lijkt echt iets in de unit te zijn. Wellicht vervuiling, maar zou me verbazen zo snel. Het vlotterbakje loopt gewoon niet vol. Soms wel spontaan als ik alleen al even aan de slang tussen unit en pompje zit.
Heb je een kite pomp? Dat is zo'n handpomp met een plunger als een fietspomp. Die kan je ook laten zuigen door de slang aan de andere kant van de handel te plaatsen. Puntstukje eraan en een beetje isolatietape om het uiteinde. Dan stop je die buiten in het uiteinde van de slang en pomp trek je de troep naar buiten. Het heet ook wel een dual action pomp.

Edit: lees net dat je een condenspomp hebt en geen directe verbinding. Dan is mijn idee misschien minder handig. Is het pompje dan niet gewoon stuk?

[ Voor 5% gewijzigd door mwk op 31-07-2024 22:33 ]

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
VidaR-9 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Gedaan:
- Filters schoongemaakt.

Hangt die waterpas? Zit aan de andere kant van de lekbak de stop er wel goed in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
cville schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:54:
[...]

Na de unit gisteren voor een half uur van de spanning gehaald te hebben, is dit het resultaat:
[Afbeelding]
Wel iets beter maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit het resultaat is van het spanningsloos maken. Nog ideeën?
Mooie grafiek! Wat mij heel interessant lijkt is het energieverbruik in dezelfde grafiek erbij, is dat mogelijk? Misschien is er zo weinig energie nodig om alles te koelen, dat het apparaat wel moet gaan pendelen omdat de pomp niet met een nog lager vermogen kan werken. Dat zou je zien in het electriciteitsverbruik, maar verklaart dan nog niet waarom er voorheen niet gependeld werd.

Je hebt vast al gekeken of de instellingen 'mild dry cooling', en 'nanoe-g' invloed hebben? En gebeurt het ook met de fan op 1 of alleen op quiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
mwk schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:31:
[...]

Heb je een kite pomp? Dat is zo'n handpomp met een plunger als een fietspomp. Die kan je ook laten zuigen door de slang aan de andere kant van de handel te plaatsen. Puntstukje eraan en een beetje isolatietape om het uiteinde. Dan stop je die buiten in het uiteinde van de slang en pomp trek je de troep naar buiten. Het heet ook wel een dual action pomp.

Edit: lees net dat je een condenspomp hebt en geen directe verbinding. Dan is mijn idee misschien minder handig. Is het pompje dan niet gewoon stuk?
Nee zeker niet stuk. Die werkt gewoon zodra het vlotterbakje vol zit. Probleem is dat vlotterbakje soms niet vol stroomt.

Momenteel gaat alles weer gewoon goed trouwens. Morgen maar weer eens zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Willempie27 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:12:
[...]

Hangt die waterpas? Zit aan de andere kant van de lekbak de stop er wel goed in?
Ik ga ervanuit van wel. Vorig jaar in de zomer nergens last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
Pruimenvlaai schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:14:
[...]

Mooie grafiek! Wat mij heel interessant lijkt is het energieverbruik in dezelfde grafiek erbij, is dat mogelijk?
Zeker, hier heb je een stukje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSmDapTafDwGHAChm4c61Dnl5Zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PPInI1uSLrfdv8C1SULmkGvQ.png?f=fotoalbum_large
Misschien is er zo weinig energie nodig om alles te koelen, dat het apparaat wel moet gaan pendelen omdat de pomp niet met een nog lager vermogen kan werken. Dat zou je zien in het electriciteitsverbruik, maar verklaart dan nog niet waarom er voorheen niet gependeld werd.
Dat is dan ook het probleem (dat het 10 jaar niet voorkwam). Je hoort hem ook echt uitgaan en daarna weer opstarten.
Je hebt vast al gekeken of de instellingen 'mild dry cooling', en 'nanoe-g' invloed hebben? En gebeurt het ook met de fan op 1 of alleen op quiet?
De eerste gebruik ik nooit en de 2e gaat altijd automatisch om de zoveel dagen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:56
Soms moet er een slangetje aangesloten worden op het vlotter bakje om deze te ontluchten. Doe je dat niet dan kan er een luchtbel in blijven zitten die niet door de leiding eruit kan waar het water door binnenkomt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duRk4yRrSG-KZaU-skwvkrJr44U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nQtZ1l951Kfkl4ahrNxgFl8W.jpg?f=user_large

Op de kleine blauwe aansluiting bovenop de flotter in deze afbeelding bijvoorbeeld.

[ Voor 41% gewijzigd door ingmar89 op 01-08-2024 07:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:01
barta123 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Is een iets harder geluid zo hinderlijk dan? Als mijn Daikin op indoor quiet staat, hoor je die ook amper, ik zie nu in de specificaties dat ie 19dB produceert.
Wat niemand op het forum lijkt te bespreken, maar waar ik persoonlijk gevoelig voor ben, is het gezoem van de motor van de flappen van de binnenunit, wanneer de lamellen horizontaal en verticaal bewegen. In de Indoor Quiet-stand maakt de ventilator inderdaad heel weinig geluid, maar je hoort nog steeds de bewegingen naar links, rechts, boven en beneden.

Persoonlijk heb ik dit opgelost door het bewegen van de lamellen uit te zetten 's nachts.

[ Voor 8% gewijzigd door MXMan op 01-08-2024 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:12
MXMan schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:03:
[...]

Wat niemand op het forum lijkt te bespreken, maar waar ik persoonlijk gevoelig voor ben, is het gezoem van de motor van de flappen van de binnenunit, wanneer de lamellen horizontaal en verticaal bewegen. In de Indoor Quiet-stand maakt de ventilator inderdaad heel weinig geluid, maar je hoort nog steeds de bewegingen naar links, rechts, boven en beneden.
Dan zet die toch stil? Dan hoor je ze ook niet meer.

Edit:
Goede toevoeging ;)

Bij mij hangt nu een maand een multisplit. De kleine units op zolder zijn echt heel stil, de iets grotere unit op de overloop hoor ik alleen een zacht kabbelend geluid. Zou normaal moeten zijn, maar wel jammer dat het meer geluid maakt dan de fan op de laagste stand.

[ Voor 21% gewijzigd door s020506 op 01-08-2024 09:09 ]

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:46
[...]

Persoonlijk heb ik dit opgelost door het bewegen van de lamellen uit te zetten 's nachts.
Swing functie nog nooit gebruikt, gaf geen voordeel hier, maar inderdaad je hoort de motortjes wel als het aan staat.

Kou daalt vanzelf wel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
[...]

Oh ja dat.. ik hoor dat alleen als ik de machine sluit. Ik heb met verwarmen en koelen de lamellen altijd op dezelfde stand staan (dus gefixeerd). Hij onthoudt mooi de stand, dus met verwarmen naar beneden blazen, met koelen meer rechtuit blazen!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
[...]

Eens, het draaien van de lamellen vind ik irritanter dan het geblaas van de airco zelf. Staat hier ook uit om die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 22:01
Monteur is net langs geweest voor de binnenunit die tik tik tik doet, heel zachtjes, maar lijkt erger te worden door de jaren heen. Lager vervangen, hmm nog steeds loopt het ergens aan. Lekbak verwijderd om beter te kunnen zien, de fan rol lijkt wel te springen... Vinger er zachtjes tegenaan, jup hij huppelt. Hoe dan, as er niet gecentreerd in gelijmd?

Dat wordt vervangen dan, mooi dat LG 5 jaar garantie geeft icm service, ding is 3 jaar en een paar maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Laatst online: 07:52
Iemand een ervaring.

Na meerdere jaren te ergen aan onze Panasonic etherea 3.5kw software gedrag en zowel de leverancier en installateur niets wil en kan doen.

Zit ik te denken om een unit bij te hangen in onze woonkamer van +- 40m2 en +- 100m3.

Het helemaal weg doen van de Panasonic vind ik zonde van me geld. Deze zou als backup kunnen houden bij uitvallen van nieuwe unit, koude periodes opvangen en defrost van andere unit.

Echter gaan de 2 units elkaat niet in de weg zitten met verwarmen ?
Zou ik de nieuwe unit zo klein mogelijk nemen of toch een grote waardoor ik samen op een veel te groot vermogen kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Hieperdepiep schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:02:
Iemand een ervaring.

Na meerdere jaren te ergen aan onze Panasonic etherea 3.5kw software gedrag en zowel de leverancier en installateur niets wil en kan doen.

Zit ik te denken om een unit bij te hangen in onze woonkamer van +- 40m2 en +- 100m3.

Het helemaal weg doen van de Panasonic vind ik zonde van me geld. Deze zou als backup kunnen houden bij uitvallen van nieuwe unit, koude periodes opvangen en defrost van andere unit.

Echter gaan de 2 units elkaat niet in de weg zitten met verwarmen ?
Zou ik de nieuwe unit zo klein mogelijk nemen of toch een grote waardoor ik samen op een veel te groot vermogen kom
Ik lees niet welk probleem je hebt, dus moeilijk in te schatten wat er fout gaat, en wat er nog meer fout kan gaan als je beiden aan zou zetten.

Ik zou zeker geen unit kleiner dan 3kW plaatsen als je bedoeling is dat die unit het meestal aan kan, anders moet een 2kW unit bv al snel continu op maximum gaan draaien.

Om te koelen zal het allemaal wel mee vallen, tenzij je hele grote ramen op het zuiden hebt zonder zonnewering.
Om te verwarmen kan je zeker met 2 units werken, maar tracht ze dan allebei op een laag pitje te laten draaien, en zorg dat ze niet vlak bij elkaar hangen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Het probleem van de unit is de software die niet goed is.

De unit gaat bij 5 graden en daarbeneden automatisch om de 45 min in defrost. Echt precies op de seconde. Terwijl er helemaal geen ijs op de buitenunit te zien is.

De unit kan je niet de fanstand instellen, hij bepaald zelf ondanks een ingestelde vaste fanstand hoe hard hij blaast. Ik wil juist dat de unit hard blaast maar regelt zich zelf terug tot hij opeens op stand quite gaat, waardoor de temp in de woonkng daalt.

De unit kan bij standaard instellingen niet onder de 360watt verwarmen. Wat in het voor en najaar veel te veel is. Alleen bij manipuleren van de temperatuursensor krijg je hem iets lager. In wattage.

Als de temperatuur in de woning is gehaald stopt de unit met verwarmen echter na precies 2 min. Gaat hij weer vol verwarmen wat op de duur er voor zorgd dat het letterlijk 30 graden binnen is. Terwijl de unit dus voor langere tijd zo moeten stopen met verwarmen.
Tommie12 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

Ik lees niet welk probleem je hebt, dus moeilijk in te schatten wat er fout gaat, en wat er nog meer fout kan gaan als je beiden aan zou zetten.

Ik zou zeker geen unit kleiner dan 3kW plaatsen als je bedoeling is dat die unit het meestal aan kan, anders moet een 2kW unit bv al snel continu op maximum gaan draaien.

Om te koelen zal het allemaal wel mee vallen, tenzij je hele grote ramen op het zuiden hebt zonder zonnewering.
Om te verwarmen kan je zeker met 2 units werken, maar tracht ze dan allebei op een laag pitje te laten draaien, en zorg dat ze niet vlak bij elkaar hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hieperdepiep schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:00:
Het probleem van de unit is de software die niet goed is.

De unit gaat bij 5 graden en daarbeneden automatisch om de 45 min in defrost. Echt precies op de seconde. Terwijl er helemaal geen ijs op de buitenunit te zien is.

De unit kan je niet de fanstand instellen, hij bepaald zelf ondanks een ingestelde vaste fanstand hoe hard hij blaast. Ik wil juist dat de unit hard blaast maar regelt zich zelf terug tot hij opeens op stand quite gaat, waardoor de temp in de woonkng daalt.

De unit kan bij standaard instellingen niet onder de 360watt verwarmen. Wat in het voor en najaar veel te veel is. Alleen bij manipuleren van de temperatuursensor krijg je hem iets lager. In wattage.

Als de temperatuur in de woning is gehaald stopt de unit met verwarmen echter na precies 2 min. Gaat hij weer vol verwarmen wat op de duur er voor zorgd dat het letterlijk 30 graden binnen is. Terwijl de unit dus voor langere tijd zo moeten stopen met verwarmen.

[...]
Goede unit kopen en deze op marktplaats zetten? Op 40m2 zijn 2 units wel erg overkill lijkt me. Of boven hangen om lekker mee te koelen. Ik koel mijn hele huis op dit moment en zou met dit vochtige weer niet meer zonder willen. Vanmiddag even gelucht en ramen open gehad 67% luchtvochtigheid en gelukkig nu reeds weer onder de 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
@Hieperdepiep Als je meer controle wilt is Daikin wel okay, met demand control kan je dat ding begrenzen op x% zodat hij niet opeens voluit gaat en het veel te warm maakt.

Maar alle units gaan zachter blazen als temperatuur bijna is gehaald, oplossing is zorgen dat die weet hoe warm het echt is in de kamer - of met een aparte ventilator die vanaf de vloer naar boven blaast, of lager (iets) ophangen, of helemaal goed, een vloerunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
MotorBeast schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:43:
[...]

Goede unit kopen en deze op marktplaats zetten? Op 40m2 zijn 2 units wel erg overkill lijkt me. Of boven hangen om lekker mee te koelen. Ik koel mijn hele huis op dit moment en zou met dit vochtige weer niet meer zonder willen. Vanmiddag even gelucht en ramen open gehad 67% luchtvochtigheid en gelukkig nu reeds weer onder de 60%.
Heel het huis is voorzien van singles, dus kan hem nergens meer hangen.

Het weg doen vind ik ook weer kapitaal vernietiging omdat ik hem wel als backup kan gebruiken. Het is namelijk mijn hoofdverwarming en heb geen andere alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hieperdepiep schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:47:
[...]

Heel het huis is voorzien van singles, dus kan hem nergens meer hangen.

Het weg doen vind ik ook weer kapitaal vernietiging omdat ik hem wel als backup kan gebruiken. Het is namelijk mijn hoofdverwarming en heb geen andere alternatief.
Had je met een ketel wel een backup dan? O-) Het is juist kapitaalvernietiging als je er een nieuwe bij hangt en de oude laat hangen waar je reeds van hebt genoten, op hebt afgeschreven en nu nog geld voor kan krijgen. Je hebt toch ook geen 2 auto's staan waarvan 1 als backup? Maar je eigen keuze natuurlijk. Nb: buiten het optische. Ik vind 1 zo'n unit in mijn kamer al niet echt fraai.

Schat in als je met 2 units tegelijk gaat verwarmen en koelen in een relatief kleine ruimte de regeling van beide units een puinhoop wordt. Je hebt te maken met luchtstromingen en met 1 unit is het vaak al lastig om een goede constante regeling en binnentemperatuur (en meting) aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:04
MotorBeast schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:09:
[...]

Had je met een ketel wel een backup dan? O-) Het is juist kapitaalvernietiging als je er een nieuwe bij hangt en de oude laat hangen waar je reeds van hebt genoten, op hebt afgeschreven en nu nog geld voor kan krijgen. Je hebt toch ook geen 2 auto's staan waarvan 1 als backup? Maar je eigen keuze natuurlijk. Nb: buiten het optische. Ik vind 1 zo'n unit in mijn kamer al niet echt fraai.

Schat in als je met 2 units tegelijk gaat verwarmen en koelen in een relatief kleine ruimte de regeling van beide units een puinhoop wordt. Je hebt te maken met luchtstromingen en met 1 unit is het vaak al lastig om een goede constante regeling en binnentemperatuur (en meting) aan te houden.
Op 40 m2 / 100 m3 zou ik inderdaad niet met twee units gaan werken, dat is vragen om problemen. Voor koelen is 2,5 kW in beginsel voldoende. Is verwarmen ook belangrijk dan is een 3,5 kW te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:09:
[...]

Ik snap ook nooit waarom mensen bv 4 single splits op 1 huis zouden willen hangen. Een rijtjeshuis hier in de buurt heeft het ook. Vlakbij mijn werk ook ergens. Die hier in de buurt heeft 4!!! Buitenunits, vlakbij mijn werk eentje 3, 3 verschillende groottes en allemaal midden op de muur (hoekhuis is dat). Ziet er echt vreselijk uit.

Ik heb gewoon 1 buitenunit met 2 binnenunits, op een centrale plek opgehangen. De buitenunit uit het zicht in een steegje op de hoek van de woning. Werkt prima, ook met koelen. Heel het huis voelt als een koelkast, trekt op een gegeven moment stabiel 300W. Echt dik tevreden. zoveel beter dan met 80% RH jezelf leegzweten in huis!

En ja dat backup verhaal.. ik heb ook een extra huis staan voor het geval deze instort :+ (nahh) een airco is niet mega ingewikkeld ofzo. Je moet gewoon een goed en betrouwbaar adres hebben wat je uit de brand kan helpen als je in nood zit..

[ Voor 9% gewijzigd door barta123 op 03-08-2024 00:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
barta123 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:33:
[...]

Ik snap ook nooit waarom mensen bv 4 single splits op 1 huis zouden willen hangen. Een rijtjeshuis hier in de buurt heeft het ook. Vlakbij mijn werk ook ergens. Die hier in de buurt heeft 4!!! Buitenunits, vlakbij mijn werk eentje 3, 3 verschillende groottes en allemaal midden op de muur (hoekhuis is dat). Ziet er echt vreselijk uit.

Ik heb gewoon 1 buitenunit met 2 binnenunits, op een centrale plek opgehangen. De buitenunit uit het zicht in een steegje op de hoek van de woning. Werkt prima, ook met koelen. Heel het huis voelt als een koelkast, trekt op een gegeven moment stabiel 300W. Echt dik tevreden. zoveel beter dan met 80% RH jezelf leegzweten in huis!

En ja dat backup verhaal.. ik heb ook een extra huis staan voor het geval deze instort :+ (nahh) een airco is niet mega ingewikkeld ofzo. Je moet gewoon een goed en betrouwbaar adres hebben wat je uit de brand kan helpen als je in nood zit..
Ik heb 4 losse units. Waarom?
-Goedkoper in aanschaf.
-Backup (kost niets meer)
-In de winter stook ik 24/7 beneden en wil geen geborrel boven horen.
-Er zijn nu geen leidingen zichbaar over het huis.
-Hij kan nu aan de geluidsnorm voldoen.
-Boven zijn het 2 kleine slaapkamers en zelden beide dochters aanwezig waardoor er anders een grotere duo split aan staat voor 1 kleine kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:52
barta123 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:33:
[...]

Dat is smaakverschil, de motoren op de muur vind ik best mooi om te zien.
Wat ik spuuglelijk vind zijn die witte kappen wat over de muur gaan om de leidingen weg te werken.
Bij mij zie je alleen de 2 motoren op de zijmuur en verder niets want het gaat direct naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:41
Is inderdaad ook allemaal een kwestie van smaak. Wij overwegen 2 buitenunits met 2 binnenunits: 1 unit op dak garage en naar binnen op de bovenverdieping. Andere unit in de voortuin op de grond waar een partij planten vlak voor staat (omkisting?) en daar direct naar binnen.

Ik vraag me alleen af hoe je dit doet met de condensafvoer. Van wat ik lees kan dit liters per dag zijn in de zomer. Zou toch ietwat vreemd zijn deze naast de buitenmuur zomaar te lozen, zodat daar een plas water ligt?
Andere optie beneden is de binnenunit aan de andere muur (dan kan ook de buitenunit op het dak van de garage) maar dan kan ik de condensafvoer niet echt kwijt. Want ik ga al dat water niet lozen op de oprit vlak naast mijn voordeur, toch? :p

Dichtstbijzijnde afvoer zit in de meterkast maar hele huis is gestuct en gesausd dus door muren frezen enzo zie ik natuurlijk niet zitten om daar te komen. Pompje ook no-go vanwege de herrie.

Hoe voeren jullie het condens af? En is dit echt veel? Als in: er kan echt een plasje water ontstaan in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Gewoon een (stukje van een) tegel eruit en wat grind erin. Daarin lozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
ingmar89 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:46:
Gewoon een (stukje van een) tegel eruit en wat grind erin. Daarin lozen.
Dat is zo’n gek idee nog niet nee. Vraag me ook af waar anderen het allemaal laten als ik zo door de straten loop..

Twijfel wel of ik een unit met omkasting in de voortuin wil, dat heeft hier niemand en is misschien een beetje vreemd. Maar eens iemand laten komen en er goed over nadenken. Wordt denk ik toch pas aankomend jaar.

En waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die de Daikin Perfera misschien wel mooier vind dan de Stylish. Voorkeur nu gaat uit naar 2x Perfera.

[ Voor 13% gewijzigd door remzor op 03-08-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
remzor schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:59:
[...]

Dat is zo’n gek idee nog niet nee. Vraag me ook af waar anderen het allemaal laten als ik zo door de straten loop..
Het zijn liters per uur, geen emmers per minuut.
Op een gemiddeld pad zal het geen plassen maken.
Soms gaat het water gewoon een regenpijp in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Tommie12 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:01:
[...]

Het zijn liters per uur, geen emmers per minuut.
Op een gemiddeld pad zal het geen plassen maken.
Soms gaat het water gewoon een regenpijp in.
Aan de voorgevel staat de buitenunit niet in de zon, plasje water dus ook niet. En gisteren zei iemand mij dat er bij hem met deze luchtvochtigheid wel eens plasjes ontstonden.
Maar goed, waarschijnlijk valt dat allemaal wel mee dus ja ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 07:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5M8BFG0XMsX2kfKO4ofYlg0eJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/un9DQSUVTvt1X011cyqn4lUx.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt al jaren perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 18:09
Ik heb toch wel flinke moeite om een betrouwbare plek te vinden voor het kopen van MHI airco's. Dan wel in het buitenland (zoals Spanje, vanwewge prijs). Heeft iemand goede tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Ziet er netjes uit! Alleen die gele klinkers zou ik liever in antraciet hebben, haha. Maar dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
IKON schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:23:
Ik heb toch wel flinke moeite om een betrouwbare plek te vinden voor het kopen van MHI airco's. Dan wel in het buitenland (zoals Spanje, vanwewge prijs). Heeft iemand goede tips?
Welke heb je al bekeken en niet betrouwbaar bevonden? Waarom zijn ze niet betrouwbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
ThinkPad in "Airco bestellen in het buitenland"

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Quit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 22:46
Ik heb onlangs een daikin multisplit laten installeren en er zijn wat aanhoudende geluidsproblemen, is er iemand met ervaring dat mijn vragen zou kunnen beantwoorden? Ik heb er even een aparte topic voor geopend.

Hier een kleine samenvatting van het probleem:

Een recent geïnstalleerd Daikin multi-split airconditioning systeem vertoont aanhoudende problemen, beginnend met een pompend geluid bij koelen dat het ventilatorgeluid overstemde. Na een reparatiepoging, waarbij een binnenunit werd vervangen, verdween het geluid tijdelijk maar ontstond er een verminderde koelcapaciteit. Verdere aanpassingen door de monteur resulteerden in een terugkeer van het pompgeluid, gecombineerd met aanhoudende verminderde koelcapaciteit.

Hier een link naar het topic:

Hulp gevraagd: Aanhoudende problemen met Daikin multi-split

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 22:07
Bij het inbedrijfstellen van mijn Panasonic multisplit systeem loop ik tegen het probleem aan dat mijn binnenunits nergens op lijken te reageren.
Wie o wie kan mij helpen? ik heb een eigen topic aangemaakt met meer achtergrondinfo en wat ik zelf al geprobeerd heb. Hulp is welkom!

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Gisteren ontdekte ik een paar (mosgroene) druppels vocht bij onze binnenunit, daar waar de leidingen de unit zelf binnen gaan. Het gaat niet om veel, zo te zien zat het er al even. Vanavond even de kapjes er afgehaald van de leidingbuis, en zag dat 1 van de leidingen het isolatiemateriaal net niet helemaal afsluit, en lijkt het er op dat daar condensvorming ontstaat.

Iemand tip met welk materiaal ik deze het beste kan isoleren, zonder de boel echt los te halen? Dus iets wat ik er omheen zou kunnen wikkelen zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:14

Ersus

Zuid-Limburg

renegrunn schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:48:
Gisteren ontdekte ik een paar (mosgroene) druppels vocht bij onze binnenunit, daar waar de leidingen de unit zelf binnen gaan. Het gaat niet om veel, zo te zien zat het er al even. Vanavond even de kapjes er afgehaald van de leidingbuis, en zag dat 1 van de leidingen het isolatiemateriaal net niet helemaal afsluit, en lijkt het er op dat daar condensvorming ontstaat.

Iemand tip met welk materiaal ik deze het beste kan isoleren, zonder de boel echt los te halen? Dus iets wat ik er omheen zou kunnen wikkelen zeg maar.
Krijg je er een tyrap omheen en dan dichtgetrokken?
Maakt niet uit waarmee je het inpakt als het materiaal zelf maar geen vocht opzuigt of aantrekt, geen doekje of iets.

Als het maar zo afdicht dat er geen directe lucht bij kan komen. Dan condenseert het ook niet meer.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:47
Wilde ik ook al zeggen. Ik heb ze bij hem besteld. Gewoon Nederlandse airco's, dus geen gezeik eventueel met garantie ofzo. En die vent die het runt is ook echt een chille gast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
AircoViVo. Zelf geen ervaring mee, maar een mede-tweaker wel.
Schijnt een dozenschuiver te zijn die het vanaf de groothandel in Duitsland laat dropshippen.

LED-Maniak in "Airco bestellen in het buitenland"

Ik was weer eens te laat, was al genoemd zie ik (y)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
hoipimniet schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:43: En die vent die het runt is ook echt een chille gast.
Haha daar is echt geen woord van onjuist inderdaad :D

Mhi lijkt op eoa. manier minder populair in buitenland dat je er minder goede deals dan ME en Daikin kan vinden.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Laatst online: 16-09 16:12
Ik heb recent een ME in de woonkamer laten installeren. Daarnaast heb ik ook een NAD D3045 versterker staan. Helaas reageert de versterker op afstandbediening van de airco, daardoor springt deze de hele tijd aan als ik de airco bedien. Ook als ik de airco op timer zet om uit te gaan springt de versterker aan op het moment dat de airco daadwerkelijk uit gaat. Zijn hier oplossingen voor, iemand dit probleem ook gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
iivvvii schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:44:
Ik heb recent een ME in de woonkamer laten installeren. Daarnaast heb ik ook een NAD D3045 versterker staan. Helaas reageert de versterker op afstandbediening van de airco, daardoor springt deze de hele tijd aan als ik de airco bedien. Ook als ik de airco op timer zet om uit te gaan springt de versterker aan op het moment dat de airco daadwerkelijk uit gaat. Zijn hier oplossingen voor, iemand dit probleem ook gehad?
Ik denk eigenlijk niet dat daar een eenvoudige oplossing voor gaat zijn. Het enige wat ik zo snel kan bedenken is bedienen via wifi en de afstandsbediening weg leggen, maar dat wil je vast niet horen :X

Je kan niet echt de codes van de afstandsbediening wisselen ofzo.

Het is of dat of zorgen dat de versterker niet 'ziet' dat je de airco afstandsbediening gebruikt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Volgens mij staat in het hoofdstuk over meerdere units in een ruimte dat je iets aan de Ab moet doen om ervoor te zorgen dat je ze individueel kan bedienen. Zou je eens naar moeten kijken en of dat helpt met je issue. Kan me voorstellen dat hij daardoor andere codes gaat uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Pruttelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-09 22:26
Heb je misschien de mogelijkheid om je airco via een slimme speaker aan te sturen?

Heb zelf geen ME maar een LG en deze stuur ik aan met mijn stem, oa aan of uit maar ook de temperatuur verhogen en verlagen, de modus veranderen van koel naar fan of verwarmen en zelfs de ventilator snelheid.

Meer weet niet of dat met ME mogelijk is.

Ik gebruik de app zelden en de ab helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
Lijkt mij toch een ander probleem, dan de afstandbediening.

De timer functie stuur je via de ab naar de ac unit. En de ab kun je vervolgens in een lade leggen.
Want die zend niet naar de ac unit op het tijdstip van uitschakelen.
De ac unit schakelt zichzelf uit zonder ab op het gekozen tijdstip.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:19
biljoenblik schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:33:
[...]

Lijkt mij toch een ander probleem, dan de afstandbediening.

De timer functie stuur je via de ab naar de ac unit. En de ab kun je vervolgens in een lade leggen.
Want die zend niet naar de ac unit op het tijdstip van uitschakelen.
De ac unit schakelt zichzelf uit zonder ab op het gekozen tijdstip.
Het klinkt inderdaad meer als een EMC probleem i.p.v. een IR probleem. Ik zou de versterker via een verlengsnoer eens op een andere groep aansluiten of de airco eens met de hand bedienen i.p.v. met de AB.

Hier heb ik een gelijksoortig probleem met de warmtepompboiler; zodra die uitschakelt springt de ventilatiebox naar de hoge stand. Beide apparaten zitten op dezelfde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Via Wi-Fi airco aansturen/APP of de hand voor de versterker IR houden tijdens bedienen van de airco met AB, IR codes wijzigen kan niet.

@Martin7182 Ventilatieboxen is een ander verhaal, die kunnen draadloos aangestuurd worden maar ook via een extra draad op de bestaande 230v lijn.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 06-08-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:12:
[...]

Via Wi-Fi airco aansturen/APP of de hand voor de versterker IR houden tijdens bedienen van de airco met AB, IR codes wijzigen kan niet.

@Martin7182 Ventilatieboxen is een ander verhaal, die kunnen draadloos aangestuurd worden maar ook via een extra draad op de bestaande 230v lijn.
Ik denk dat je niet snapt wat ik bedoel, nl. het triggeren van apparatuur met stoorsignalen via de netspanning. Een inductief apparaat dat uitschakelt (b.v. een elektromotor) kan een piekspanning op de lijn genereren.

[ Voor 9% gewijzigd door Martin7182 op 06-08-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Iemand ervaring met hoe ver een 5Kw emura en een stylisch single split kan terug moduleren naar de minimale vermogen?

En evt een 3.5kw?

Ben aan het twijfel tussen een 3.5kw of een 5kw

Installateur zegt save te willen omdat het hoofdverwarming is en zegt 5kw.
Ik zelf denk 3.5kw al genoeg te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 22:11

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Flatisa schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:44:
[...]

Hier nog even op terugkomend. Daikin gemaild en die hebben wat rondgevraagd en welgeteld 1 installatiebedrijf gevonden die de garantie wil overnemen. Die zitten wel behoorlijk ver.

Samengevat: vooral hopen dat je installateur er niet mee ophoudt.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om die naam te delen?

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:55
Hieperdepiep schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:53:

Grote vraag is dus wie van jullie 2 het beste kan onderbouwen, welke de beste keuze is.
Zelf vindt ik een 3,5kW unit ook weinig als hoofdverwarming, maar dat ligt ook helemaal aan je woonsituatie. Kun je ons vertellen waar je dit voor jezelf op hebt gebaseerd?

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Laatst online: 16-09 22:07
Iemand een idee welke verborgen eisen Panasonic aan een wifi-verbinding stelt?
Het lukt me niet om 1 van onze 2 binnenunits met m’n UniFi WiFi te verbinden. Bewust 2.4Ghz aanstaan. Vreemde is dat 1 van de 2 units prima verbindt met hetzelfde netwerk en de units op 2-3 meter van elkaar vandaan hangen. Het koppelen met unit 2 lukt, het zoeken naar netwerken ook (zie de meerdere access points met m’n netwerk ook terug) maar vervolgens lukt het verbinden niet. Heb de verschillende methodes (met of zonder QR-code scannen) al meermaals geprobeerd maar ik blijf hier tegenaan lopen.

Zal dus even moeten sleutel aan de UniFi kant denk ik maar heb geen idee waar het probleem nu precies zit. Helemaal aangezien de eerste unit dus keurig verbonden blijft.

Googlen op de foutcode uit de app levert bij mij niks op:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat nu?

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
RemmyB83 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:50:
[...]

Grote vraag is dus wie van jullie 2 het beste kan onderbouwen, welke de beste keuze is.
Zelf vindt ik een 3,5kW unit ook weinig als hoofdverwarming, maar dat ligt ook helemaal aan je woonsituatie. Kun je ons vertellen waar je dit voor jezelf op hebt gebaseerd?
Vandaar ik benieuwd ben hoe ver de 5kw terug zou kunnen modulairen.

Want Daikin heeft vraagbesturing heb ik begrepen daardoor zou je de buitenunit als het ware kleiner kunnen maken tot max. 40%.

5kw - 60% = 2Kw als het verhaal klopt zou dit in het hoor en najaar hopelijk op minder peneden lijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-09 20:01
Emacee schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:55:
Iemand een idee welke verborgen eisen Panasonic aan een wifi-verbinding stelt?
Het lukt me niet om 1 van onze 2 binnenunits met m’n UniFi WiFi te verbinden. Bewust 2.4Ghz aanstaan. Vreemde is dat 1 van de 2 units prima verbindt met hetzelfde netwerk en de units op 2-3 meter van elkaar vandaan hangen. Het koppelen met unit 2 lukt, het zoeken naar netwerken ook (zie de meerdere access points met m’n netwerk ook terug) maar vervolgens lukt het verbinden niet. Heb de verschillende methodes (met of zonder QR-code scannen) al meermaals geprobeerd maar ik blijf hier tegenaan lopen.

Zal dus even moeten sleutel aan de UniFi kant denk ik maar heb geen idee waar het probleem nu precies zit. Helemaal aangezien de eerste unit dus keurig verbonden blijft.

Googlen op de foutcode uit de app levert bij mij niks op:

***members only***

Wat nu?
Ik heb ook een UniFi netwerk. Het valt mij op dat bij verbindingsproblemen bij de wifi 2.4 het vaak kan helpen om van kanaal te wisselen. Bruikbare kanalen zijn 1, 6 en 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Hieperdepiep schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:08:
[...]

Want Daikin heeft vraagbesturing heb ik begrepen daardoor zou je de buitenunit als het ware kleiner kunnen maken tot max. 40%.

5kw - 60% = 2Kw als het verhaal klopt zou dit in het hoor en najaar hopelijk op minder peneden lijden
Volgens de specs is het 250 resp. 490 W opgenomen vermogen. Maar ja, de 3.5 heeft een P-design van maar 2.5 kW, de 5.0 komt tot 4 kW.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 07-08-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
[...]

Als je hem als hoofdverwarming gebruikt dan kijk je toch juist naar hoeveel kW aan warmte hij levert bij -10°C? Dat is tenminste waar ik naar zou kijken, dat pendelen kun je deels opvangen door bijv nachtverlaging en of dagverhoging toe te passen. Daarnaast heb ik zelf voor een grotere binnenunit gekozen, omdat deze makkelijker zijn afgifte kwijt kan. En deze dus minder geluid produceert dan een kleinere binnenunit.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Iemand ervaring met hoe ver een 5Kw emura en een stylisch single split kan terug moduleren naar de minimale vermogen?

En evt een 3.5kw?

Je hebt ook nog de 4.2?.
Wanneer je tussen 2 modellen moet kiezen waarbij A minder minimaal vermogen heeft dan altijd deze nemen.

Tijdens -10 laat je de airco aan staan en pas je minimaal nachtverlaging toe anders heeft het teveel comfortverlies, doordat die aanblijft is maximaal vermogen minder relevant.

Berekening gebeurt niet op iets wat misschien 1 dag in het jaar voorkomt.
De grotere unit,s maken verhoudingswijs meer lawaai, pendelen>uit>lawaai>uit>lawaai.
Dat is bij een kleinere unit minder/afwezig.

Ook de lucht/water warmtepompen hebben moeite met deze temperaturen, veelal gaan die ook bijverwarmen met een element, tijdens de winter des doods als die nog komt is het geen ramp om een klein convectorkacheltje bij te verwarmen, zolang het tijdelijk is valt het wel mee.

Boven de 3,5kw binnenunit,s moet je sowieso niet gaan, een 5kw wordt een tochthok want de circulatievoud wordt te hoog, deze unit,s MOETEN een bepaald luchtdebiet verplaatsen anders kun je het vermogen niet kwijt, dan kun je beter voor 2x 2,5 gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:44
TTommie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:39:
[...]

Zou je zo vriendelijk willen zijn om die naam te delen?
Samangroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Dank je wel.

Wel een slecht verhaal dat Daikin zich er zo makkelijk vanaf probeert te maken. Daar had ik dan meer van verwacht, zeker als je ziet wat je betaalt. En het was voor mij een bewuste keuze om voor Daikin te gaan, en ook om in zee te gaan met Climasense.

Ik had ook geen klachten over Climasense en hun service. Jammer, ben benieuwd waar het mis is gegaan voor hen. Had niet het idee dat ze over opdrachten hadden te klagen...

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:13
[...]

Dan zal je ff naar de datasheet moeten zoeken van de betreffende modules, daar kan je het in vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieperdepiep
elektriekert schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:05:
[...]

Dan zal je ff naar de datasheet moeten zoeken van de betreffende modules, daar kan je het in vinden.
Ik kan de datasheet zoeken maar wil echt een gebruikers ervaring weten.

Had een Panasonic maar volgens de specs top. Maar in de praktijk software een klote apparaat om te verwarmen terwijl ze aan geven dat dit model specifiek is bedoelt om mee te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:13
Hieperdepiep schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

Ik kan de datasheet zoeken maar wil echt een gebruikers ervaring weten.

Had een Panasonic maar volgens de specs top. Maar in de praktijk software een klote apparaat om te verwarmen terwijl ze aan geven dat dit model specifiek is bedoelt om mee te verwarmen
Ik heb een Daikin 2MXM50A (buitenunit van 5kW) die een minimum opgenomen vermogen van 340Watt zou hebben bij koelen. Die heb ik op 160Watt zien draaien.
Verwarmen heb ik altijd watr nodig gehad dus daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Die lage vermogens zijn helemaal niet zo interessant, met 160 W wordt de efficiency van je unit zo laag dat je hem net zo goed uit kunt zetten. In perioden dat je zo weinig warmte nodig hebt, kun je ook makkelijk adhoc verwarmen vind ik; in het voor- en najaar is het alleen 's nachts koud. In koude perioden kan de unit de hele dag boven zijn minimum draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Daikin levert toch gewoon onderdelen onder garantie voor elke airco die in de garantie zit. De uren van een installatiebedrijf zal je wel betalen moeten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

En evt een 3.5kw?

5kW alleen al omdat het vermogen als verwarming wordt gebruikt.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

In welke regio zit je zelf dan?
Voor Daikin heb ik toegang tot de (explosie tekening) onderdelen databank in Japan met voorraad aanduiding benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ersus schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

5kW alleen al omdat het vermogen als verwarming wordt gebruikt.
Knap dat jij vanachter je pc het warmteverlies en benodigd vermogen om dit aan te vullen kan inschatten. :N Ik heb 4,2 op 60m2 en kan makkelijk achteraf met een 3 hier beneden toe.

Typisch installateurs taal......groot nemen. :'(

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 08-08-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

En evt een 3.5kw?

Berekenen zie TS middels warmteverliesberekening en dan de datasheets erbij pakken. Dan weet je wat passend is. Gokken kunnen we allemaal. NB: een 5 zeker niet nemen want die maakt ook nog eens fors meer herrie binnen. Pak dan een 4,2 mocht het nodig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 08-08-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

ingmar89 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Daikin levert toch gewoon onderdelen onder garantie voor elke airco die in de garantie zit. De uren van een installatiebedrijf zal je wel betalen moeten lijkt me.
Ja, en hier zit dus de crux wat ik eruit begrijp.

Daikin doet niets met particulieren.....
Dus je moet eerst een dealer zien te vinden die iets met jou wil doen.
En als je die niet kan vinden, heb je dikke pech want Daikin gaat je schijnbaar niet verder helpen dan.

[ Voor 5% gewijzigd door TTommie op 08-08-2024 14:24 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Knap dat jij vanachter je pc het warmteverlies en benodigd vermogen om dit aan te vullen kan inschatten. :N Ik heb 4,2 op 60m2 en kan makkelijk achteraf met een 3 hier beneden toe.

Typisch installateurs taal......groot nemen. :'(
Ja hè, in de roos met installateurs taal.

Gezien de ervaring op al die jaren en de terugkoppeling van klanten die communiceren kun je gerust voldoende vermogen nemen.

Met 60m2 zou ik vermoedelijk ook een 4.2 plaatsen maar dat ligt eraan of je graag met deken op de bank zit of ook niet.

De vraagsteller twijfelt en dan ben ik duidelijk:
5kW en heb achteraf geen klachten, daartoe loopt de 5kW lekker rustig en heb je meer wisselaar buiten om ijs op te vangen.

Maar je hebt gelijk MotorBeast het is maar installateurs taal. Dank voor de spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik heb in huis vier airco binnenunits hangen van Fujitsu, van het type Atlantic uit de serie KMC. Deze hebben (helaas) standaard geen wifi-module, maar deze is wel te koop, voor de niet mis te verstane prijs van ruim boven de 150 euro (180 euro bij bol). Volgens de documentatie zou het gaan om Wifi Module Aistage Mobile: UTY-TFSXH3.

Heeft iemand/weet iemand of hiervoor ook een budgetvriendelijkere variant of optie beschikbaar is? Het beschikbare apparaat is helemaal compleet en af en ziet er leuk uit, maar ik vermoed eigenlijk dat de chip an sich niet zo anders is dan een generieke(r) inzetbare variant...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Ugchel schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:59:
Ik heb in huis vier airco binnenunits hangen van Fujitsu, van het type Atlantic uit de serie KMC. Deze hebben (helaas) standaard geen wifi-module, maar deze is wel te koop, voor de niet mis te verstane prijs van ruim boven de 150 euro (180 euro bij bol). Volgens de documentatie zou het gaan om Wifi Module Aistage Mobile: UTY-TFSXH3.

Heeft iemand/weet iemand of hiervoor ook een budgetvriendelijkere variant of optie beschikbaar is? Het beschikbare apparaat is helemaal compleet en af en ziet er leuk uit, maar ik vermoed eigenlijk dat de chip an sich niet zo anders is dan een generieke(r) inzetbare variant...
Welk type KMC is dat de C of E variant?
Dus KMCC of KMCE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ersus schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

Welk type KMC is dat de C of E variant?
Dus KMCC of KMCE
Sorry, de KMCC

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Dan passen deze:

UTY-TFSXW1 deze moet met een stekkertje aangesloten worden. De app hiervoor is de FGLair.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhmQ84RZO5iNBEERbeLoltdFKm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMrNyO2prc9D2BGpI5RfOuRw.jpg?f=fotoalbum_large

De opvolger van de KMCC is de KMCE
Deze is wat verbeterd wat betreft het installeren en heeft een wifi slot dat als een USB stick wordt ingeschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ersus schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Ja hè, in de roos met installateurs taal.

Gezien de ervaring op al die jaren en de terugkoppeling van klanten die communiceren kun je gerust voldoende vermogen nemen.

Met 60m2 zou ik vermoedelijk ook een 4.2 plaatsen maar dat ligt eraan of je graag met deken op de bank zit of ook niet.

De vraagsteller twijfelt en dan ben ik duidelijk:
5kW en heb achteraf geen klachten, daartoe loopt de 5kW lekker rustig en heb je meer wisselaar buiten om ijs op te vangen.

Maar je hebt gelijk MotorBeast het is maar installateurs taal. Dank voor de spiegel.
Ja niet normaal. Afzien met 22 graden binnen. Ijspegel aan mijn neus in de winter. Kom maar op met die deken, dan kan hij gewoon uit. :+ Het is gewoon puur natte vingerwerk wat je doet want jij weet niet hoe mijn huis is geisoleerd, wat de wensen zijn van te bereiken binnen temperatuur en of iemand ook bij vorst niet afhankelijk wil zijn van zijn ketel. En dat weet jij op afstand ook niet van welke vraagsteller hier dan ook zonder enige toelichting. En nogmaals een 5 maakt bij Daikin meer geluid binnen en dat is (vind ik) al 1 van de grote nadelen van verwarmen met L/L. Hoe stiller, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Laatst online: 09:32
Even een vraagje: met de verwachte temperatuur maandag aanstaande van 33/34c hier in het Westen, dan kan ik toch het beste de airco op zo ongeveer 24/25c zetten? En dat is nog net wat te hoog als je de "regel" wilt aanhouden van niet meer dan 6 tot 7c verscil met buiten?

Tot nu toe lekker op 23c gehouden.Effectief betekent dat 22.5 tot 22.7c binnen.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchOwnage op 08-08-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:20:
[...]

Ja niet normaal. Afzien met 22 graden binnen. Ijspegel aan mijn neus in de winter. Kom maar op met die deken, dan kan hij gewoon uit. :+ Het is gewoon puur natte vingerwerk wat je doet want jij weet niet hoe mijn huis is geisoleerd, wat de wensen zijn van te bereiken binnen temperatuur en of iemand ook bij vorst niet afhankelijk wil zijn van zijn ketel. En dat weet jij op afstand ook niet van welke vraagsteller hier dan ook zonder enige toelichting. En nogmaals een 5 maakt bij Daikin meer geluid binnen en dat is (vind ik) al 1 van de grote nadelen van verwarmen met L/L. Hoe stiller, hoe beter.
Ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:26
Ugchel schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:59:

Ik heb een broadlink hangen voor mijn Fuji airco. Die heeft me 25 euro gekost en werkt prima!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

DutchOwnage schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:37:
Even een vraagje: met de verwachte temperatuur maandag aanstaande van 33/34c hier in het Westen, dan kan ik toch het beste de airco op zo ongeveer 24/25c zetten? En dat is nog net wat te hoog als je de "regel" wilt aanhouden van niet meer dan 6 tot 7c verscil met buiten?

Laat ik deze voorzichtig beantwoorden omdat ik op afstand zonder ook maar iets te weten over de isolatie van jouw huis niet zomaar iets moet roepen.

Het is vooral gelegen aan waar jij jezelf het prettigste bij voelt. Als je vaker in en uit loopt dan natuurlijk een niet te groot verschil in temp. Installateurs taal: de klanten melden vaak terug dat het lichtelijk koelen in die hoedanigheid ontvochtigt dat het al heel prettig aanvoelt.
Dus test het vooral uit met weinig graden verschil en dan kan je nog altijd wat naar beneden stellen. Er komen nog vele warme dagen aan.

Disclaimer: ik heb geen weet van toeten of blazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key

Heel simpel: te warm = graadje kouder, te koud = graadje warmer. Hier is de instelling over het seizoen heen opgelopen tot 23/24 afhankelijk van ruimte.

Maar het zou me niets verbazen als dat naar 25 gaat als het buiten echt heel warm wordt - anders is het snel een shock als je uit de hitte met tshirt en korte broek naar binnen stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

Die "regel" is onzin, mensen worden ziek van slecht onderhouden airco,s niet door iets kouder zetten.

De "klap" hebben mensen in de winter ook van vorst naar binnen met 22 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2024 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
mr_evil08 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Ja, maar in de zomer zie ik mensen buiten geen lange broek en dikke trui aantrekken om hun huis te betreden, om zo de "klap" op te vangen. 8)

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Die "regel" is onzin, mensen worden ziek van slecht onderhouden airco,s niet door iets kouder zetten.

Van warm naar koud is anders. In de winter ben je gekleed voor als het buiten onder nul is. In de zomer is het heel vervelend om kort gekleed, soms bezweet een koude ruimte te betreden.

In Azië is het gebruikelijk om een vestje mee te nemen voor als de airco idioot hard staat. Je leert dat heel snel als je naar winkelcentra en restaurants bezoek, zonder is het erg oncomfortabel.

Zelfde voor normale binnen tempertuur naar koel en vriescellen, er hangen winterjassen naast de deur voor als je iets meer moet doen dan even snel iets pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
TTommie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:23:
[...]

En als je die niet kan vinden, heb je dikke pech want Daikin gaat je schijnbaar niet verder helpen dan.
Je hoeft niet perse een Daikin dealer te hebben(hebben ze dealers eigenlijk?). Elke installateur die klant is bij Daikin kan onderdelen onder garantie claimen.
Je moet alleen een installateur / airco bedrijf / koeltechnisch bedrijf hebben waar je dus klant bent. Misschien kun je ze wel bereid vinden om onderhoud te doen. Dan kun je ze ook bellen bij storingen, en zullen ze dus eventuele claims voor onderdelen ook afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Bedankt voor de reacties en voorbeelden. Denk dat ik maandag eens 25c ga proberen op het heetst van de dag, kijken of dat nog lekker voelt. In van, je moet wel merken dat er een airco draait.

Heb m'n airco pas sinds Juli vorig jaar, en kan mij niet herinneren dat het sindsdien ruim over de 30c is geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchOwnage op 08-08-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchOwnage schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:32:
Bedankt voor de reacties en voorbeelden. Denk dat ik maandag eens 25c ga proberen op het heetst van de dag, kijken of dat nog lekker voelt. In van, je moet wel merken dat er een airco draait.

Heb m'n airco pas sinds Juli vorig jaar, en kan mij niet herinneren dat het sindsdien ruim over de 30c is geweest.
Wat ook goed werkt......vind ik al jaren. Gewoon 24/7 laten pruttelen. Niet adhoc knallen. Dan is alles koel en niet alleen de lucht. Dan hoef je zeker niet fors te koelen. Kom hier niet hoger dan 200W, meeste tijd 100 en in de nacht slaat hij vaak af zelfs.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 08-08-2024 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:29
MotorBeast schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:40:
[...]

Wat ook goed werkt......vind ik al jaren. Gewoon 24/7 laten pruttelen. Niet adhoc knallen. Dan is alles koel en niet alleen de lucht. Dan hoef je zeker niet fors te koelen. Kom hier niet hoger dan 200W, meeste tijd 100 en in de nacht slaat hij vaak af zelfs.
Wat voor setpoint hou je dan aan?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Ben ik ook benieuwd naar.

Wellicht is het vanaf zaterdag wel eens leuk om met 24/7 te gaan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:21
TTommie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:23:
[...]

Kan je geen installateur vinden die betaald een 0 beurt/onderhoud wil doen? En daarna in een onderhoudscontract vorm de 5 jaar garantie wil oppakken omdat hij dan de staat weet van de installatie? Daikin vereist voor 5 jaar garantie elke 2 jaar onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Djvdb schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:03:
[...]

Wat voor setpoint hou je dan aan?
Ik gebruik eigenlijk de hele zomer een setpoint van 24,5 graden in de ruimtes die we koelen.
Woonkamer en keuken gaat aan bij de eerste momenten dat we het te warm vinden, en dan dagelijks van 10h tot 22h.
Slaapkamer doen we van 19-07h.

En uiterst zelden zetten we die dan een half graadje lager of hoger.
Hier is wel een goede zonnewering in woonkamer en keuken.

Pagina: 1 ... 99 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic