Tanuki schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:53:
[...]
Ik heb net de airco unit aangezet (rond 18:00), enkel in de slaapkamer. Hij gaat waarschijnlijk rond 22:00 weer uit als we gaan slapen.
Vraag me dan toch af hoe efficiënt het is om hem dan de hele dag aan te hebben.
Ik snap best dat je een soort buffer wilt opbouwen, immers, als er al koele lucht in de ruimte zit, moet je er minder bij doen om het koel te houden.
Maar een lucht buffer is natuurlijk geen buffer zoals die voor vloerverwarming. De cementdekvloer blijft best lang warm (en koel), toch wel een dag of 2 zelfs, voordat deze weer echt terug bij af is.
Die koude of warme lucht is zo weg, verdwijnt gewoon in de muren.
Is het dan toch alsnog rendabeler om 24/7 te koelen op standje laag of zelfs silent gedurende deze warme dagen?
Wij proberen zoveel mogelijk op eigen zonne-energie te koelen, maar gaan daar buiten wanneer het echt onprettig is, of wanneer we weten dat het onprettig gaat worden. Mijn tolerantie voor warmte is de afgelopen jaren wat afgenomen. Wat hier goed werkt verandert met de buitentemperatuur. De temperatuur binnen loopt hier altijd weer op bij het uitdoen van de unit maar dat calculeren we in bij het koelen overdag.
Hoe groter het verschil tussen binnen en buitentemperatuur, hoe langer wij overdag koelen. Wanneer het buiten echt warm is, 28 tot 30 graden, redden wij het niet met enkele uren koelen. Als we dat doen loopt de temperatuur na het uitschakelen meerdere graden op. We starten het koelen (22 graden) dan van ergens tussen 10 en 12, en zetten hem voor een uur op fan om droog te blazen wanneer het buiten 22 graden of minder is. Dat doen we voor we de installatie uit zetten. Hier is dat bij zulke buitentemperaturen meestal rond 22 tot 23 uur. Wanneer de unit dan uit gezet wordt loopt de temperatuur hier door het huis ongeveer een graad op. Dat vinden we erg acceptabel.
Is het langer warm of warmer dan 30 graden buiten dan zullen we in een heel enkel geval de airco in de nacht aan laten. De warmte is dan zo ver de muren in getrokken dat de warmte bij het uit zetten te snel/ te veel oploopt, meer dan voor mij comfortabel is. En comfort gaat ons uiteindelijk boven geld en principes over alleen koelen op eigen opwek. We hebben overigens inmiddels een kleine thuisbatterij, waarmee we indien gewenst de hele nacht kunnen koelen op eigen opwek. Een prettig idee.
We hebben gemerkt dat we na een periode van warmte zelfs bij dan lagere buitentemperaturen, nog 1 of enkele dagen minstens een aantal uren op een dag moeten koelen omdat het huis door warme muren toch opwarmt.
Hiermee valt ons verbruik voor de airco, meestal rond de 150kWh voor een zomer, grotendeels binnen eigen opwek. Rond de 20kWh hiervan zullen buiten eigen opwek vallen.
Verbruik gisteren:
Ons verbruik deze zomer, juni 24,6kWh, juli 36,7kWh, augustus tot nu toe 32,3kWh.
Dat is met een mhi SCM60Zs-w waarbij we meestal 2 tot 3 binnen-units gebruiken bij koelen. Dat is bij een klein rijtjeshuis uit '57 met rolluiken op de zuidkant en voor nu gemiddelde isolatie.