Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 22:11

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

stormfly schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

Kan je geen installateur vinden die betaald een 0 beurt/onderhoud wil doen? En daarna in een onderhoudscontract vorm de 5 jaar garantie wil oppakken omdat hij dan de staat weet van de installatie? Daikin vereist voor 5 jaar garantie elke 2 jaar onderhoud.
Het is niet dat ik een probleem heb op dit moment, maar ik heb in principe nog wel garantie tot 07-2026.
Dus was benieuwd hoe dit aan te pakken mocht er in die periode zich een probleem voor doen.

Dus allen dank voor de suggesties ga er mee aan de slag.

Maar toch jammer dat Climasense ermee op gehouden is. Ik had er persoonlijk prima ervaringen mee. Maar goed, wat niet is, is niet meer.

Mr. T.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
DutchOwnage schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:05:
Ben ik ook benieuwd naar.

Wellicht is het vanaf zaterdag wel eens leuk om met 24/7 te gaan experimenteren.
Woonkamer heb ik setpoint 23 graden, 1e verdieping en zolder 21 graden ivm koeler willen slapen (wordt dan echt 19/20 graden afhankelijk van buitentemperatuur). Staat hier al paar weken zo te snorren. Woonkamer zet ik hem in de nacht op 24. Met name de afgelopen weken was het zalig ivm de hoge luchtvochtigheid.

Maar wat al gezegd werd, als het boven de 30 graden wordt en in de nachten 20 graden of hoger wordt verhoog ik de setpoints met 1 graad. Vrieskast gevoel wil ik niet.

In de winter doe ik met verwarmen precies hetzelfde. Ik hou binnentemperaturen zo constant mogelijk. Woonkamer dan 20/21/22 (laatste als vrouw het koud heeft 8) ) graden. Boven 18/19 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 08-08-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

Woonkamer heb ik setpoint 23 graden, 1e verdieping en zolder 21 graden ivm koeler willen slapen (wordt dan echt 19/20 graden afhankelijk van buitentemperatuur). Staat hier al paar weken zo te snorren. Woonkamer zet ik hem in de nacht op 24. Met name de afgelopen weken was het zalig ivm de hoge luchtvochtigheid.

Maar wat al gezegd werd, als het boven de 30 graden wordt en in de nachten 20 graden of hoger wordt verhoog ik de setpoints met 1 graad. Vrieskast gevoel wil ik niet.

In de winter doe ik met verwarmen precies hetzelfde. Ik hou binnentemperaturen zo constant mogelijk. Woonkamer dan 20/21/22 (laatste als vrouw het koud heeft 8) ) graden. Boven 18/19 graden.
Ik ga het ook eens een paar dagen uitproberen vanaf zaterdag. Bedankt (y)

Dat zijn ook de setpoints die ik nu gebruik/in gedachten heb.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchOwnage op 08-08-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:48
w00key schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:18:
[...]

Van warm naar koud is anders. In de winter ben je gekleed voor als het buiten onder nul is. In de zomer is het heel vervelend om kort gekleed, soms bezweet een koude ruimte te betreden.

In Azië is het gebruikelijk om een vestje mee te nemen voor als de airco idioot hard staat. Je leert dat heel snel als je naar winkelcentra en restaurants bezoek, zonder is het erg oncomfortabel.

Zelfde voor normale binnen tempertuur naar koel en vriescellen, er hangen winterjassen naast de deur voor als je iets meer moet doen dan even snel iets pakken.
Dan zou ik voortaan niet meer in/uit de auto stappen bij warm weer, dat zijn de echte "klappen".
Zaken zoals koel/vriescellen praat je over extreme temperaturen, die jassen zijn ervoor om niet onderkoelt te raken.

(Supermarkten in NL zijn vaak ook oncomfortabel koud in de zomer).
Zolang de airco op comfortabel temperatuur voor de gebruiker staat is er niks aan de hand.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 09-08-2024 08:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:02
mr_evil08 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:20:
[...]
(Supermarkten in NL zijn vaak ook oncomfortabel koud in de zomer).
Zolang de airco op comfortabel temperatuur voor de gebruiker staat is er niks aan de hand.
Je zegt precies hetzelfde hier. Mijn eerste reactie was ook: zet het gewoon goed op gevoel, niet op een bepaalde graad. Of dat nou 22 of 25 is, dat is prima.

Als je dat niet doet krijg je dat supermarkt effect, centraal geregeld dus altijd perfect whatever graden ookal is het buiten bloedheet en dus te koud voor die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 15:40
Vraagje voor de mede airco eigenaren:

Op het moment heb ik een LG airco in de slaapkamer, logeerkamer en woonkamer hangen (3x single split)
Voor de meeste gevallen werkt het allemaal prima.

Behalve de minimum instelbare temperatuur op de slaapkamer.
De LG wil niet kouder dan 18 graden.

Voor mij is dat prima, mijn vrouw vind het te warm.
In ons vorige huis hadden we een bouwmarkt model die tot 16 graden kon koelen, tot grote vreugde van mijn vrouw.

Je raad het al, de LG van een paar jaar oud moet vervangen worden (gaat naar mijn ouders).

Ik zit een beetje te zoeken naar Mitusbishi, maar kan in de specsheets de minimum temperatuur niet vinden.
Mag van mij ook een ander merk zijn, maakt mij allemaal niet uit. Als dat ding maar koeler koelt dan 18 graden.

Ja ik weet, niet wenselijk/comfortabel/condens/energieverbruik enz. om onder 18 graden te koelen. Dat is niet het punt :+

2 - 2.5KW moet genoeg zijn, maar welk merk koelt onder de 18 graden?

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Mitsubishi Electric en Haier hier gaan tot 16 graden. Fujitsu tot 18 meen ik (heb die units niet meer).

Weet je eigenlijk zeker dat je airco echt de 18 graden haalt voordat je een nieuwe laat monteren? Kan ook best zijn dat er een probleem is waardoor het al niet kouder wordt dan laten we zeggen 19 graden :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ZtaaB schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:33:
Vraagje voor de mede airco eigenaren:

Op het moment heb ik een LG airco in de slaapkamer, logeerkamer en woonkamer hangen (3x single split)
Voor de meeste gevallen werkt het allemaal prima.

Behalve de minimum instelbare temperatuur op de slaapkamer.
De LG wil niet kouder dan 18 graden.

Voor mij is dat prima, mijn vrouw vind het te warm.
In ons vorige huis hadden we een bouwmarkt model die tot 16 graden kon koelen, tot grote vreugde van mijn vrouw.

Je raad het al, de LG van een paar jaar oud moet vervangen worden (gaat naar mijn ouders).

Ik zit een beetje te zoeken naar Mitusbishi, maar kan in de specsheets de minimum temperatuur niet vinden.
Mag van mij ook een ander merk zijn, maakt mij allemaal niet uit. Als dat ding maar koeler koelt dan 18 graden.

Ja ik weet, niet wenselijk/comfortabel/condens/energieverbruik enz. om onder 18 graden te koelen. Dat is niet het punt :+

2 - 2.5KW moet genoeg zijn, maar welk merk koelt onder de 18 graden?
Via de verborgen installateursmenu kun je veelal lager, geen idee hoe je daar bij komt bij LG.
Deze Daikin kan ook lager dan 18 graden, je past gewoon de voeler aan in de installateursmenu(kun je +2 en -2 geven), alleen de setpoint geeft nog wel 18 graden aan terwijl in werkelijkheid 16 graden wordt als je dat doet.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 09-08-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Glashelder schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:40:
Mitsubishi Electric en Haier hier gaan tot 16 graden. Fujitsu tot 18 meen ik (heb die units niet meer).

Weet je eigenlijk zeker dat je airco echt de 18 graden haalt voordat je een nieuwe laat monteren? Kan ook best zijn dat er een probleem is waardoor het al niet kouder wordt dan laten we zeggen 19 graden :)
Glashelder schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:40:

Volgens de unit zelf wel, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er nog geen externe temperatuurmeter op los heb gelaten. Zal vanavond eens checken.

quote]mr_evil08 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Via de verborgen installateursmenu kun je veelal lager, geen idee hoe je daar bij komt bij LG.
Deze Daikin kan ook lager dan 18 graden, je past gewoon de voeler aan in de installateursmenu(kun je +2 en -2 geven), alleen de setpoint geeft nog wel 18 graden aan terwijl in werkelijkheid 16 graden wordt als je dat doet.
[/quote]

Hhm das ook wel interessant om uit te vlooien. Scheelt een hoop gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:11
Ik zou inderdaad even meten wat de daadwerkelijke temperatuur is in de kamer. Als het te warm is dan is het te warm, simpel. Maar ik weet van LG units dat ze de kamer met koelen vaak best wel een stukje kouder kunnen maken dan de setpoint.
Onze slaapkamer staat vaak op 20 graden in de nacht. Maar in de ochtend is het vaak 19 graden of zelfs nog iets kouder 18,8 o.i.d.. Dat is dan de externe temperatuurmeter. De LG geeft vaak maar een halve graad onder de setpoint aan. Maar die hangt natuurlijk tegen het plafond waar het iets warmer kan zijn.

Wellicht zal LG met setpoint 18 uitkomen op 17 graden.
Misschien een andere unit met setpoint 16 op 16 graden.
Om voor deze ene graad verschil alles om te bouwen lijkt me omslachtig. Wellicht is dan een iets dunner (bamboe) dekbed een betere optie.
LG heeft ook ergens installateursinstructies waarmee je een offset kunt instellen. Ik kan het even niet terugvinden maar misschien is daar ook wat te tweaken waardoor hij nog 1 of 2 graden lager kan koelen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zit me nog te bedenken dat sommige units ook een 'eco' stand hebben. Klinkt heel leuk, maar de truc is dat ze de temperatuur dan doorgaans iets laten oplopen. Dus 18 is dan in werkelijkheid 20.

Dus ik weet niet welke modus je gebruikt?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
Glashelder schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:15:
Zit me nog te bedenken dat sommige units ook een 'eco' stand hebben. Klinkt heel leuk, maar de truc is dat ze de temperatuur dan doorgaans iets laten oplopen. Dus 18 is dan in werkelijkheid 20.

Dus ik weet niet welke modus je gebruikt?
Standje sneeuwstorm :P

Denk ook dat het meer het idee is dan dat er echt iets mis is, maar krijg dat maar eens uit het koppie.
Ze is Venezolaans\Amerikaans en is van huis uit gewend dat de boel op standje koelcel staat. En dan kom je er niet met rond de 18 graden.

We hebben ook best veel gezeik gehad met de installatie van deze unit en die op de logeerkamer, dus dat speelt ook nog een beetje mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 16:12
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Volgens mij staat in het hoofdstuk over meerdere units in een ruimte dat je iets aan de Ab moet doen om ervoor te zorgen dat je ze individueel kan bedienen. Zou je eens naar moeten kijken en of dat helpt met je issue. Kan me voorstellen dat hij daardoor andere codes gaat uitzenden.
Ik kan in de handleiding alleen het volgende vinden: "Als 2 of meer binnenunits in de buurt van elkaar worden geïnstalleerd, kan het gebeuren dat een andere binnen- unit reageert op de afstandsbediening dan de binnenunit die u wil bedienen." Niets over het anders instellen van de afstandbediening.

De versterker en airco's zitten op een andere groep. Het met de timer uitschakelen weet ik overigens niet 100% zeker. Dat zou ik nog eens moeten controleren. Er gaat dan geen signaal van de unit naar de afstandbediening of andersom?

Het beste voor nu is waarschijnlijk om het IR oog van de versterker af te plakken, aangezien ik daar de afstandbediening toch nauwelijks van gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:00
iivvvii schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Ik kan in de handleiding alleen het volgende vinden: "Als 2 of meer binnenunits in de buurt van elkaar worden geïnstalleerd, kan het gebeuren dat een andere binnen- unit reageert op de afstandsbediening dan de binnenunit die u wil bedienen." Niets over het anders instellen van de afstandbediening.

De versterker en airco's zitten op een andere groep. Het met de timer uitschakelen weet ik overigens niet 100% zeker. Dat zou ik nog eens moeten controleren. Er gaat dan geen signaal van de unit naar de afstandbediening of andersom?

Het beste voor nu is waarschijnlijk om het IR oog van de versterker af te plakken, aangezien ik daar de afstandbediening toch nauwelijks van gebruikt.
Inderdaad, als je begint met het laatste dan kun je tenminste bevestigen of juist uitsluiten dat het probleem IR-gerelateerd is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Even klagen, in de hoop dat iemand anders er nog wat aan heeft als hij/zij er op zoekt.

De Evolar omkastingen, en dan vooral de echt houten versies, vallen al binnen een jaar uit elkaar :(
Ik heb ook een aluminium rooster wel eens gekocht van hun en dat was wel okee.
Maar de houten versie bladdert af en de lamellen laten los, echt onacceptabel.
Ze hebben nu ook hout composiet versies (wpc) en ik vermoed dat dat wel redelijk zal zijn.

Hierdoor ben ik iets beter gaan zoeken en het blijkt dat meer mensen dit hebben. Gewoon binnen een jaar al.
En de garantie afhandeling hiervan lijkt ook waardeloos te zijn.
Ik snap niet dat je keer op keer zulke troep kan verkopen.

Dus wees gewaarschuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 09-08-2024 20:27 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 22:41
Onderstaande vraag stelde ik in een ander topic maar past hier beter denk ik. Via verscheidene websites werd ik namelijk niet veel wijzer.

Ik ben wel benieuwd naar waar je nu meer last van hebt/kan hebben: het geluid van een buitenunit zelf of resonantie (dus zonder per se veel decibel). En voorkom je de resonantie dan juist meer door hem fatsoenlijk aan een buitenmuur te hangen of door hem fatsoenlijk op de grond of op een dak te zetten?

Ik zie ze hier in de wijk ook hangen aan de buitenmuur maar zou het dan niet schelen als ze op de grond/plat dak staan? Ik zie ze overigens ook veel hangen aan de muur boven een garagedag (dan staan ze dus niet op het garagedak maar hangen ze er bijvoorbeeld 30 cm boven). Daar zal vast ook een reden voor zijn. Natuurlijk is de dakbedekking dan gemakkelijker te vervangen, maar dat zal vast niet de reden zijn. Houten constructie die trillingen doorgeeft wellicht? Maar hoe zit het dan met trillingen aan de wand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@remzor Uitgaande van een stenen wand, zal het beter zijn om hem aan de wand op te hangen als het dak wat lichter gebouwd is.

Maar als het even kan zou ik een buitenunit altijd op de grond zetten. Op een dak komt vaak gedoe van (door resonantie), en met een wand kun je dat ook hebben, hoeft niet. Maar als je een geluidsbron hoog hangt komt het geluid ook verder.
En op de grond heb je als het goed is sowieso geen trillingsdoorgave.

Maar goed, meeste huizen hebben een stenen wand en veel mensen tegelen de tuin helemaal vol, dus kun je soms ook veel geluidsverspreiding hebben als hij op de grond staat. Echter, zolang dat niet richting een ander huis is, nog steeds wel okee.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 11:32
Wij zijn aan het overwegen om een split-unit airco’s te nemen, 2 binnendelen op 1 buitenunit.
Woonkamer en slaapkamer.
Echter hebben we nog moeite met een dergelijke buitenunit, de leverancier heeft hem getekend tussen de ramen, maar wij hebben een tussenwoning en dan hangt deze aardig in het zicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxrCrrhzNCpRV_dEssEN7ecrJGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/544rTLC0Y24Y0vGRmd83BC8M.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou hem persoonlijk liever op de grond plaatsen, er onder.
Minder geluid voor de buren
Minder in het zicht
Dan wel een omkasting er omheen.

Zijn er hier meer mensen met een tussenwoning ? ( uiteraard) maar ook met een airco met buitenunit. Hoe hebben jullie het gemaakt.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 22:41
!null schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:32:
@remzor Uitgaande van een stenen wand, zal het beter zijn om hem aan de wand op te hangen als het dak wat lichter gebouwd is.

Maar als het even kan zou ik een buitenunit altijd op de grond zetten. Op een dak komt vaak gedoe van (door resonantie), en met een wand kun je dat ook hebben, hoeft niet. Maar als je een geluidsbron hoog hangt komt het geluid ook verder.
En op de grond heb je als het goed is sowieso geen trillingsdoorgave.

Maar goed, meeste huizen hebben een stenen wand en veel mensen tegelen de tuin helemaal vol, dus kun je soms ook veel geluidsverspreiding hebben als hij op de grond staat. Echter, zolang dat niet richting een ander huis is, nog steeds wel okee.
Aan de voorzijde van de woning zou die hier ook best op de grond kunnen, maar de ondergrond blijft ook niet 100% stabiel liggen ofzo. Die klinkers ‘bewegen’ ook door de jaren heen. Kijk maar naar de gemiddelde bestrating of oprit. Lijkt me dat je daar dan wel wat speling voor moet inbouwen bij oude bestrating.

Garagedak hier is, zoals bij de meeste denk ik, gewoon hout met dakbedekking. Dus dan snap ik dat mensen hem erboven tegen de muur hangen als dat dis gunstiger is mbt resonantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
remzor schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Aan de voorzijde van de woning zou die hier ook best op de grond kunnen, maar de ondergrond blijft ook niet 100% stabiel liggen ofzo. Die klinkers ‘bewegen’ ook door de jaren heen. Kijk maar naar de gemiddelde bestrating of oprit. Lijkt me dat je daar dan wel wat speling voor moet inbouwen bij oude bestrating.

Garagedak hier is, zoals bij de meeste denk ik, gewoon hout met dakbedekking. Dus dan snap ik dat mensen hem erboven tegen de muur hangen als dat dis gunstiger is mbt resonantie.
Heb in mijn achtertuin 2 grote massieve tegels geplaatst op geel zand. Ligt al ruim 4 jaar zo stabiel als wat. Aan de muur zou ik die dingen nooit plaatsen als het echt niet nodig is @Arie26 Genoeg klachten gelezen over resonantie in huis. Zeker met verwarmen. NB Omkastingen kosten altijd rendement. Het beperkt gewoon de luchtflow.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 11-08-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 15:42
Arie26 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:42:
Wij zijn aan het overwegen om een split-unit airco’s te nemen, 2 binnendelen op 1 buitenunit.
Woonkamer en slaapkamer.
Echter hebben we nog moeite met een dergelijke buitenunit, de leverancier heeft hem getekend tussen de ramen, maar wij hebben een tussenwoning en dan hangt deze aardig in het zicht.

[Afbeelding]

Minder in het zicht

Zijn er hier meer mensen met een tussenwoning ? ( uiteraard) maar ook met een airco met buitenunit. Hoe hebben jullie het gemaakt.
Dit is qua leidingen en werk het makkelijkst voor je installateur.

Maar het is foelelijk en qua geluid niet leuk. Kan hij niet achter in de tuin?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Mijn MHI 5Kw heb ik ingesteld op setpoint 23c. Fanstand Auto. Buiten is het nu 28c. Zonwering is in gebruik, buitenunit staat in de schaduw. Tot mijn verbazing brengt ie het nu binnen naar 22.3c en dat vindt ik , beetje afhankelijk van waar ik mij bevindt tov de luchtstroom, net wat te frisjes. Ik ben nu dus naar 24c setpoint gegaan.

Het verbaast mij een beetje,omdat ik mij niet kan herinneren dat ik ooit de setpoint heb moeten verhogen vanwege te fris. Met vergelijkbare omstandigheden en instellingen. Dit is pas mijn 2e zomer met airco.

Er bestaat toch niet zoiets als dat die dingen een beetje ingedraaid moeten worden of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

LED-Maniak schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:29:
[...]
Dat kost je behoorlijk qua efficiency.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Arie26 Ik zou hem daar niet plaatsen, dan krijg je dit soort taferelen: Lawaaiige airco langs de erfgrens

Met een tussenwoning zou ik vanwege geluid buitenunit ook niet het allergoedkoopste model laten plaatsen (AUX, Haier etc) maar iets als Mitsubishi (Heavy Industries), Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:40
Woonkamer en slaapkamer.

[Afbeelding]

Minder in het zicht

Kan de unit niet overdwars naast de deur? De leidingen vallen dan ook niet zo op als die onder en boven het zonnescherm langs werkt. Blaast dan wel voor het huis langs. Dus dan moet je in de zomer vooral snachts koeling ipv overdag.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchOwnage schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:35:
Mijn MHI 5Kw heb ik ingesteld op setpoint 23c. Fanstand Auto. Buiten is het nu 28c. Zonwering is in gebruik, buitenunit staat in de schaduw. Tot mijn verbazing brengt ie het nu binnen naar 22.3c en dat vindt ik , beetje afhankelijk van waar ik mij bevindt tov de luchtstroom, net wat te frisjes. Ik ben nu dus naar 24c setpoint gegaan.

Het verbaast mij een beetje,omdat ik mij niet kan herinneren dat ik ooit de setpoint heb moeten verhogen vanwege te fris. Met vergelijkbare omstandigheden en instellingen. Dit is pas mijn 2e zomer met airco.

Er bestaat toch niet zoiets als dat die dingen een beetje ingedraaid moeten worden of zo?
Vorig jaar was de luchtvochtigheid minder hoog buiten en binnen. Wellicht dat daardoor de unit wat harder werkt en daardoor het wat koeler binnen wordt. Gokje overigens.

Setpoint en gemeten binnen temperatuur blijft een lastige met L/L. Ook met verwarmen. Hier draait de unit 24/7 en zelfs dan schommelt de binnentemperatuur wat met een marge van een 0,5 tot 0,7 graad. Mijn Daikin doet dus precies hetzelfde.

NB: sowieso de luchtflow van je af richten. Ik blaas in de woonkamer richting het raam wat op zuid staat. Die ijskoude wind wil ik echt niet op mijn lijf voelen want dan is ieder setpoint te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Thx. Dat van de luchtvochtigheid is een goeie ingeving, had ik niet direct aan gedacht. En dit zou zomaar kunnen,want voor mijn gevoel hield ie wat langer de wat hogere fanstand aan dan voorheen ook.

Nu met setpoint 24c houdt ie het binnen op 23.3c, wat ik voor dit moment prima vindt icm met 47% luchtvochtigheid.

[ Voor 28% gewijzigd door DutchOwnage op 11-08-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:11

Ersus

Zuid-Limburg

Woonkamer en slaapkamer.

[Afbeelding]

Minder in het zicht

Op die plek zou ik hem zelf ook hangen, ten eerste als je buiten zit heb je er niet zo'n last van. Zet je dat ding op de grond in de tuin en koeling staat aan dan zit je in de warme luchtstroom, afhankelijk waar je de unit buiten dan neer zet. Als je degelijk merk neemt dan valt het geluid goed mee.

Kijk ook even naar de positie van de binnenunit in de woonkamer, ivm leidingweg.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@DutchOwnage 47% binnen? Dat krijg ik niet voor elkaar. Ik zit door het huis op 53 tot 57%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:06:
@DutchOwnage 47% binnen? Dat krijg ik niet voor elkaar. Ik zit door het huis op 53 tot 57%.
Binnen inderdaad. Zonder maatregelen zag ik hem naar 39% gaan soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchOwnage schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:08:
[...]

Binnen inderdaad. Zonder maatregelen zag ik hem naar 39% gaan soms.
Meer ventileren wellicht? Ik heb hier nog ouderwets roosters en die staan vol open. Als het te droog wordt binnen word je ook niet blij. Drogen ogen en keel etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020

Ersus

Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:09:
[...]

Meer ventileren wellicht? Ik heb hier nog ouderwets roosters en die staan vol open. Als het te droog wordt binnen word je ook niet blij. Drogen ogen en keel etc....
Dan wordt het nog droger binnen.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Ik heb alleen roosters in de keuken en slaapkamer die open staan. In de woonkamer heb ik een kantelraam wat nu dicht is. Ik ben toch nog niet 24/7 aan het koelen, s'nachts gaan de ramen open en dan is de luchtvochtigheid inderdaad met minstens 10% toegenomen als ik sochtends beneden kom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
Ersus schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

Dan wordt het nog droger binnen.
Lijkt me onlogisch met een luchtvochtigheid van 97% buiten vannacht hier. Die lucht komt naar binnen. En sowieso zonder ventilatie knalt je Co2 niveau omhoog. Meet maar eens. Altijd ventileren. Zowel met koelen als verwarmen @DutchOwnage .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
Toch best interessant wat men doet in de zomer.
Ik heb de airco amper aan misschien morgen.

Wij hebben de airco echt voor verwarmen gekocht met als optie koelen.(Woonkamer)

Achtergrond ons huis is jaren 2 onder 1 kap kruipruimte en dak geisoleerd. Rolluik voor dicht(zuiden).(In Limburg)

Hier binnen is het 25 °C binnen en voelt nog relatief koel aan maar is misschien persoonlijk.

AnimeAdicted

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
@Offens1490 Ik heb de units al weken aan. Alleen al voor die veel te hoge luchtvochtigheid van de afgelopen weken. Boven de 60% binnen is het al niet meer aangenaam (en ongezond) bij 22 graden binnen .... vind ik. Verder krijg ik door de isolatie hier het met ramen open echt niet meer koel in de nacht binnen.

Ik ga echt niet slapen met 22 graden of hoger binnen als ik met L/L voor een appel en een ei naar 19/20 graden kan zonder klammigheid. En niet te vergeten heb ik 7310WP aan panelen liggen en krijg ik voor een negatief saldo maar €0,05 per kWh dus zie niet in waarom ik hem uit zou zetten. Vanaf vannacht tot nu 5,5kWh voor een heel huis op 22/23 graden binnen en opbrengst panelen 31,6kWh. Zelfs zonder panelen kan je met 2 vingers in de neus koelen want de besparing op gas met verwarmen en daardoor een fors lagere footprint maakt dat je schaamteloos gewoon kan koelen.

Ik vind het zaaaaaaalig. 25 graden binnen is voor mij 5 jaar geleden en verder terug. Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Hier krijg ik het ook al weken niet meer goed afgekoeld snachts met toch vrij veel open. Sterker, de temperatuur loopt gewoon op snachts met de airco uit. Weliswaar maar een graad, maar toch.

Heb geen panelen liggen, dus ben nog erg huiverig voor 24/7 koelen. Al heb ik afgelopen winter wel honderden bespaard door veeeel minder gasverbruik.

PS: met setpoint 24c loopt het hier binnen nu heel langzaam op naar die 24c komend van 23.3c. Dat is voor mij wel op het randje eerlijk gezegd. Binnenuit heeft het wel een stuk rustiger, dat wel. Luchtvochtigheid tikt ook weer de 50% aan.

[ Voor 25% gewijzigd door DutchOwnage op 11-08-2024 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchOwnage schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:33:
Hier krijg ik het ook al weken niet meer goed afgekoeld snachts met toch vrij veel open. Sterker, de temperatuur loopt gewoon op snachts met de airco uit. Weliswaar maar een graad, maar toch.

Heb geen panelen liggen, dus ben nog erg huiverig voor 24/7 koelen. Al heb ik afgelopen winter wel honderden bespaard door veeeel minder gasverbruik.

PS: met setpoint 24c loopt het hier binnen nu heel langzaam op naar die 24c komend van 23.3c. Dat is voor mij wel op het randje eerlijk gezegd. Binnenuit heeft het wel een stuk rustiger, dat wel.
Laat ze nu eens gewoon draaien vannacht. Hier doet iedere unit in de nacht maar 100W en slaan zelfs af. Je zal zien dat ze dan overdag veel lager draaien want je muren koelen dan in de nacht ook verder af. Gewoon proberen. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

Laat ze nu eens gewoon draaien vannacht. Hier doet iedere unit in de nacht maar 100W en slaan zelfs af. Je zal zien dat ze dan overdag veel lager draaien want je muren koelen dan in de nacht ook verder af. Gewoon proberen. Meten is weten.
Je hebt gelijk. Ik ga het vannacht doen. Is wel het uitgelezen moment natuurijk met die hitte van morgen.

Setpoint 24c snachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchOwnage schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:40:
[...]

Je hebt gelijk. Ik ga het vannacht doen. Is wel het uitgelezen moment natuurijk met die hitte van morgen.

Setpoint 24c snachts?
Waar slaapkamer of woonkamer? Slaapkamer heb ik ze op 21 graden en dan zakt het naar 20 binnen. Vind ik koel genoeg om te slapen. Woonkamer heb ik overdag op 23 staan. Avond en Nacht 24. Wellicht morgen met die hitte op 24 overdag. Slaapkamers houd ik permanent op 21.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 11-08-2024 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:42:
[...]

Waar slaapkamer of woonkamer? Slaapkamer heb ik ze op 21 graden en dan zakt het naar 20 binnen. Vind ik koel genoeg om te slapen. Woonkamer heb ik overdag op 23 staan. Avond en Nacht 24. Wellicht morgen met die hitte op 24.
Ok thx. Ja beiden (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Al heb je geen panelen. Stel je verstookt 7kWh tegen €0,25kWh = €1,75 voor comfort in je hele huis. Waar hebben we het over? Genieten!!! 8) Een biertje op een terras kost een veelvoud. :9B :'(

Ben benieuwd naar je resultaten.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 11-08-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
MotorBeast schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:28:
@Offens1490 Ik heb de units al weken aan. Alleen al voor die veel te hoge luchtvochtigheid van de afgelopen weken. Boven de 60% binnen is het al niet meer aangenaam (en ongezond) bij 22 graden binnen .... vind ik. Verder krijg ik door de isolatie hier het met ramen open echt niet meer koel in de nacht binnen.

Ik ga echt niet slapen met 22 graden of hoger binnen als ik met L/L voor een appel en een ei naar 19/20 graden kan zonder klammigheid. En niet te vergeten heb ik 7310WP aan panelen liggen en krijg ik voor een negatief saldo maar €0,05 per kWh dus zie niet in waarom ik hem uit zou zetten. Vanaf vannacht tot nu 5,5kWh voor een heel huis op 22/23 graden binnen en opbrengst panelen 31,6kWh. Zelfs zonder panelen kan je met 2 vingers in de neus koelen want de besparing op gas met verwarmen en daardoor een fors lagere footprint maakt dat je schaamteloos gewoon kan koelen.

Ik vind het zaaaaaaalig. 25 graden binnen is voor mij 5 jaar geleden en verder terug. Maar ieder zijn ding.
Mhm luchtvochtigheid niet bij stilgestaan. Is dat niet hetzelfde als " weten/meten "meer dan vroeger?

Ik ken nog genoeg mensen die geen airco's hebben laat staan luchtvochtigheid meter.

Heb ff op onze slaapkamer gekeken
Zie bijlage zit over het randje :+ .

Deze stond op de badkamer.
Nu op slaapkamer gezet zie hem wel dalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SflQyWygEcq2hprQLRjJdHgQe1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nazg1RbssKNQqcKcGzIk0Aq.jpg?f=fotoalbum_large
Weliswaar geen airco misschien meer ventileren met ventilatoren.

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@Offens1490 Ventileren had de afgelopen weken juist een negatief effect op de luchtvochtigheid binnen met al die bakken regen. Als het buiten hoog is, loopt die vochtigheid gewoon naar binnen. Nu is het buiten hier 46% dus dan droogt de boel vanzelf binnen. In de herfst stook je ook om het weer droog te krijgen binnen want ook dan met veel regen komt dat vocht je huis in.

En ja vroeger..... Toen vonden we kolen/hout stoken ook geen probleem. En werd er binnen ook gerookt. Reden we auto zonder gordels enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
LED-Maniak schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Dit is niet gemakkelijk om te realiseren, achter in de tuin zitten we meestal onder de overkapping.
ThinkPad schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:59:
@Arie26 Ik zou hem daar niet plaatsen, dan krijg je dit soort taferelen: Lawaaiige airco langs de erfgrens

Met een tussenwoning zou ik vanwege geluid buitenunit ook niet het allergoedkoopste model laten plaatsen (AUX, Haier etc) maar iets als Mitsubishi (Heavy Industries), Daikin.
Dat is zeker iets wat ik niet wil, daarom zou ik hem liever lager plaatsen, met geluidswerende omkasting.
Heb nu een offerte liggen van daikin met een buitenunit 2MXF50.

Komt daar nog een hinderlijke warme luchtstroom vandaan ? En wat doet het geluid als je hier een omkasting omheen zet opde grond

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Arie26 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:13:
[...]

Dit is niet gemakkelijk om te realiseren, achter in de tuin zitten we meestal onder de overkapping.

[...]

Dat is zeker iets wat ik niet wil, daarom zou ik hem liever lager plaatsen, met geluidswerende omkasting.
Heb nu een offerte liggen van daikin met een buitenunit 2MXF50.

Komt daar nog een hinderlijke warme luchtstroom vandaan ? En wat doet het geluid als je hier een omkasting omheen zet opde grond
Herrie is met koelen minimaal. Ik zit op 2,5 meter van mijn unit buiten. Warme lucht voel ik niet eens. En GEEN omkasting doen. De goede kosten een vermogen en het gaat altijd ten koste van je rendement. Nb je kan de buitenunit ook op stil zetten. Doe ik ook met koelen. Niet met verwarmen. In de winter zit jij of je buren niet buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
MotorBeast schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:25:
[...]

Herrie is met koelen minimaal. Ik zit op 2,5 meter van mijn unit buiten. Warme lucht voel ik niet eens. En GEEN omkasting doen. De goede kosten een vermogen en het gaat altijd ten koste van je rendement. Nb je kan de buitenunit ook op stil zetten. Doe ik ook met koelen. Niet met verwarmen.
De omkasting is behalve voor het geluid een esthetische zaak, op die manier zijn ze stuk minder lelijk en aanwezig.

Teteringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Arie26 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:27:
[...]

De omkasting is behalve voor het geluid een esthetische zaak, op die manier zijn ze stuk minder lelijk en aanwezig.
Alles went. Ik zie die dingen niet eens meer en neem van mij aan... ik hou van een gelikt huis en tuin. Zo'n houten doos is wel mooi? Ieder zijn ding maar je bent gewaarschuwd voor rendement verlies en meer defrosts bij verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:48:
[...]

Al heb je geen panelen. Stel je verstookt 7kWh tegen €0,25kWh = €1,75 voor comfort in je hele huis. Waar hebben we het over? Genieten!!! 8) Een biertje op een terras kost een veelvoud. :9B :'(

Ben benieuwd naar je resultaten.
Klopt. Ad-hoc verbruikt ie op hele warme dagen ook wel 7/8 KWh, van 10 tot 22. Dat verbruik jij ook in 24 uur constant aan? Vooral het eerste uur natuurlijk, ben ik soms wel 1.2 KWh kwijt dat ene uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DutchOwnage schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

Klopt. Ad-hoc verbruikt ie op hele warme dagen ook wel 7/8 KWh, van 10 tot 22. Dat verbruik jij ook in 24 uur constant aan? Vooral het eerste uur natuurlijk, ben ik soms wel 1.2 KWh kwijt dat ene uurtje.
Ik heb net de airco unit aangezet (rond 18:00), enkel in de slaapkamer. Hij gaat waarschijnlijk rond 22:00 weer uit als we gaan slapen.

Vraag me dan toch af hoe efficiënt het is om hem dan de hele dag aan te hebben.

Ik snap best dat je een soort buffer wilt opbouwen, immers, als er al koele lucht in de ruimte zit, moet je er minder bij doen om het koel te houden.

Maar een lucht buffer is natuurlijk geen buffer zoals die voor vloerverwarming. De cementdekvloer blijft best lang warm (en koel), toch wel een dag of 2 zelfs, voordat deze weer echt terug bij af is.

Die koude of warme lucht is zo weg, verdwijnt gewoon in de muren.

Is het dan toch alsnog rendabeler om 24/7 te koelen op standje laag of zelfs silent gedurende deze warme dagen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Offens1490 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:02:
Toch best interessant wat men doet in de zomer.
Ik heb de airco amper aan misschien morgen.

Wij hebben de airco echt voor verwarmen gekocht met als optie koelen.(Woonkamer)

Achtergrond ons huis is jaren 2 onder 1 kap kruipruimte en dak geisoleerd. Rolluik voor dicht(zuiden).(In Limburg)

Hier binnen is het 25 °C binnen en voelt nog relatief koel aan maar is misschien persoonlijk.
hier hetzelfde, amper aan gehad op koelen, alleen als het weer drukkend is of echt warm.

Soms 3h voor slapen even laten koelen.
Het is persoonlijk, geld doet er niet toe, heb hier ook zonnepanelen, ik ga niet koelen om principe kwesties.

De warmte valt tot nu toe wel mee dit jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 11-08-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:02
Wat mij vooral opvalt is dat de luchtvochtigheid een heel stuk daalt wat direct voor een aangenaam gevoel zorgt. De temperatuur daalt soms maar een paar graden.
We hebben de units nu een paar jaar hangen en is toch echt een luxe op gebied van (slaap)comfort.
In de zomer lekker koel en in de winter lekker warm.
Het verbruik vind ik ook heel erg meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:00
Tanuki schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:53:
[...]

Ik heb net de airco unit aangezet (rond 18:00), enkel in de slaapkamer. Hij gaat waarschijnlijk rond 22:00 weer uit als we gaan slapen.

Ik snap best dat je een soort buffer wilt opbouwen, immers, als er al koele lucht in de ruimte zit, moet je er minder bij doen om het koel te houden.

Maar een lucht buffer is natuurlijk geen buffer zoals die voor vloerverwarming. De cementdekvloer blijft best lang warm (en koel), toch wel een dag of 2 zelfs, voordat deze weer echt terug bij af is.

Is het dan toch alsnog rendabeler om 24/7 te koelen op standje laag of zelfs silent gedurende deze warme dagen?
Uit laten is het efficientst :) Daarna komt adhoc koelen en daarna continue koelen. Met continue je huis op temperatuur houden heb je meer warmtestroom van buiten. Bovendien werkt een airco op lage stand niet op zijn efficientst. Maar misschien zou je niet teveel moeten kijken naar efficiency. Een goede nachtrust is veel waard. Dat gezegd, je kunt je lichaam ook laten wennen aan warmte, dan heb je er ook geen last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
Tanuki schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:53:
[...]

Wij proberen zoveel mogelijk op eigen zonne-energie te koelen, maar gaan daar buiten wanneer het echt onprettig is, of wanneer we weten dat het onprettig gaat worden. Mijn tolerantie voor warmte is de afgelopen jaren wat afgenomen. Wat hier goed werkt verandert met de buitentemperatuur. De temperatuur binnen loopt hier altijd weer op bij het uitdoen van de unit maar dat calculeren we in bij het koelen overdag.

Hoe groter het verschil tussen binnen en buitentemperatuur, hoe langer wij overdag koelen. Wanneer het buiten echt warm is, 28 tot 30 graden, redden wij het niet met enkele uren koelen. Als we dat doen loopt de temperatuur na het uitschakelen meerdere graden op. We starten het koelen (22 graden) dan van ergens tussen 10 en 12, en zetten hem voor een uur op fan om droog te blazen wanneer het buiten 22 graden of minder is. Dat doen we voor we de installatie uit zetten. Hier is dat bij zulke buitentemperaturen meestal rond 22 tot 23 uur. Wanneer de unit dan uit gezet wordt loopt de temperatuur hier door het huis ongeveer een graad op. Dat vinden we erg acceptabel.

Is het langer warm of warmer dan 30 graden buiten dan zullen we in een heel enkel geval de airco in de nacht aan laten. De warmte is dan zo ver de muren in getrokken dat de warmte bij het uit zetten te snel/ te veel oploopt, meer dan voor mij comfortabel is. En comfort gaat ons uiteindelijk boven geld en principes over alleen koelen op eigen opwek. We hebben overigens inmiddels een kleine thuisbatterij, waarmee we indien gewenst de hele nacht kunnen koelen op eigen opwek. Een prettig idee.

We hebben gemerkt dat we na een periode van warmte zelfs bij dan lagere buitentemperaturen, nog 1 of enkele dagen minstens een aantal uren op een dag moeten koelen omdat het huis door warme muren toch opwarmt.

Hiermee valt ons verbruik voor de airco, meestal rond de 150kWh voor een zomer, grotendeels binnen eigen opwek. Rond de 20kWh hiervan zullen buiten eigen opwek vallen.

Verbruik gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIXNxZh2aLGB76ssbOzP_fpdTGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMlX0VY6p28RihHx0HthnUsw.jpg?f=fotoalbum_large

Ons verbruik deze zomer, juni 24,6kWh, juli 36,7kWh, augustus tot nu toe 32,3kWh.

Dat is met een mhi SCM60Zs-w waarbij we meestal 2 tot 3 binnen-units gebruiken bij koelen. Dat is bij een klein rijtjeshuis uit '57 met rolluiken op de zuidkant en voor nu gemiddelde isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 18:21
Ligt het aan mij of vinden de leveranciers van airco`s de bediening van de apparaten niet belangrijk.
Ik kan vaak met moeite vinden wat je aan klokprogramma's kan instellen.
Ik zoek een L/L WP waar ik klokprogramma's bij in kan stellen zodat hij 's nachts naar stille modus gaat (of uit) en overdag wat harder koelt (ivm overschot PV panelen).
Liefst met aansturing via EEBus voor de toekomst.
Tevens is een temperatuur verstelling via een app wenselijk omdat mijn kinderen tijdens het studeren op hun kamer het vaak liever wat warmer hebben in de winter.
Welk merk kan dit? want ik kom er niet uit.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 13:22
Welke uitschakelkarakteristiek gebruiken jullie voor de installatieautomaten?

Ik krijg over een paar weken een MSZ-HR35VF & MSZ-HR50VF welke ik op 1 installatieautomaat (B 16( wil aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door fetss op 12-08-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:02
Pietje555 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:00:
Ligt het aan mij of vinden de leveranciers van airco`s de bediening van de apparaten niet belangrijk.
Ik zoek een L/L WP waar ik klokprogramma's bij in kan stellen zodat hij 's nachts naar stille modus gaat (of uit) en overdag wat harder koelt (ivm overschot PV panelen).
Tevens is een temperatuur verstelling via een app wenselijk omdat mijn kinderen tijdens het studeren op hun kamer het vaak liever wat warmer hebben in de winter.
Hier bedien ik al mijn Daikin units via de app,werkt voor mij goed.
Het verbruik kan ik ook opvolgen via de app,ik kan wel niet zien hoeveel verbruik daarvan via de zonnepanelen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
fetss schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:39:

Ik krijg over een paar weken een MSZ-HR35VF & MSZ-HR50VF welke ik op 1 installatieautomaat (B 16( wil aansluiten.

Groet,
Stef
Ik zou een aardlekautomaat gebruiken. Mocht dan ooit de aardlek trippen dan liggen er niet meteen meerdere groepen in huis uit.

B-karakteristiek is vermoedelijk wel prima, aangezien je mag aannemen dat units van tegenwoordig allemaal soft-start zijn. Wil je zeker zijn dan neem je een C16.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2024 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:00:
Gebruik maken van Home Assistant en daarmee een Daikin of MHI aansturen. Ik gebruik dan nog Domoticz (wil nog steeds overstappen naar HA) met Daikins. Met domotica kan je alles wat je wenst en je kan gelijk verbruik monitoren. Je kan zelfs op buitentemperatuur scenarios maken of op vermogen van je zonnepanelen wat je wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:43
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Gebruik maken van Home Assistant en daarmee een Daikin of MHI aansturen. Ik gebruik dan nog Domoticz (wil nog steeds overstappen naar HA) met Daikins. Met domotica kan je alles wat je wenst en je kan gelijk verbruik monitoren. Je kan zelfs op buitentemperatuur scenarios maken of op vermogen van je zonnepanelen wat je wenst.
Het home assistant stuur ik ook de boel aan. In de winter lekker op tijd aan. In de zomer ook wat schakelingen.
Met de MHI app kun je ook wat schema's instellen. Nog nooit wat mee gedaan omdat ik op basis van voorwaarden in huis wil aan of uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:31
Puur uit nieuwsgierigheid, wat doen jullie airco’s nu kwa stroomverbruik met dit weer?

Hier staat hij op 23 graden, en zit nu rond de 450-500 watt. Dit voor een 3,5 kWh splitunit. Ik vind dit eigenlijk best fors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@FrankoNL Tussen de 100 en 200W per unit. 3 units voor het hele huis (140m2) op 22/23 graden binnen. Totaal verstookt vandaag 5,4kWh sinds 00.00 uur vannacht.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 12-08-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:40:
@FrankoNL Tussen de 100 en 200W per unit. 3 units voor het hele huis (140m2) op 22/23 graden binnen.
Dat is dan toch raar. Die van mij hoeft maar 1 kamertje te doen. Daar komt bij dat hij in de app eigenlijk altijd 1,5 graden hoger aangeeft. Dit komt denk ik omdat hij aan een muur hangt waar aan de andere kant een warme ruimte zit.

Geen idee hoe dit stroomverbruik nou komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FrankoNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:43:
[...]

Dat is dan toch raar. Die van mij hoeft maar 1 kamertje te doen. Daar komt bij dat hij in de app eigenlijk altijd 1,5 graden hoger aangeeft. Dit komt denk ik omdat hij aan een muur hangt waar aan de andere kant een warme ruimte zit.

Geen idee hoe dit stroomverbruik nou komt..
Zonwering? Isolatie? Adhoc koelen? Allemaal variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54

franssie

Save the albatross

FrankoNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:37:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat doen jullie airco’s nu kwa stroomverbruik met dit weer?

Hier staat hij op 23 graden, en zit nu rond de 450-500 watt. Dit voor een 3,5 kWh splitunit. Ik vind dit eigenlijk best fors.
Nu 700, maar veel glas, houtbouw. Hangt meer van je woning af dan je apparaat als je een A merk hebt

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:44:
[...]

Zonwering? Isolatie? Adhoc koelen?
Huis is uit 2002, ook kwa isolatie. Het is de “zolder” met plat dak. Aan de andere kant van de muur (gips) waar de binnenunit aan hangt staat de zon er inderdaad wel vol in. Daar is het dus fors warm. Maar goed daar zit dus nog wel een muurtje en een deur tussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online

Veel warmte in de muren ?

Met dit weer kun je beter 24/7 koelen net als met verwarmen in de winter.

Ook goed voor je terugleverboete als je zonnepanelen hebt haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
bgrr schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:46:
[...]

Veel warmte in de muren ?

Met dit weer kun je beter 24/7 koelen net als met verwarmen in de winter.

Ook goed voor je terugleverboete als je zonnepanelen hebt haha
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
franssie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:45:
[...]

Nu 700, maar veel glas, houtbouw. Hangt meer van je woning af dan je apparaat als je een A merk hebt
Ik heb een LG PC12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
FrankoNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:46:
[...]

Huis is uit 2002, ook kwa isolatie. Het is de “zolder” met plat dak. Aan de andere kant van de muur (gips) waar de binnenunit aan hangt staat de zon er inderdaad wel vol in. Daar is het dus fors warm. Maar goed daar zit dus nog wel een muurtje en een deur tussen.
Plat dak is een mooie warmtebron. Zeker als daar geen/weinig isolatie onder zit. Tip: dakbedekking eraf en aan de buitenkant met Pir isoleren, nieuwe dakbedekking erover heen. Wordt je ook in de winter heel blij van.

Hangt op zolder? Vannacht laten doordraaien op 20 graden, fan hoog zetten, alle deuren open en je koelt zelfs tot aan beneden aan toe. Niet uitzetten dat ding. Koude lucht zakt.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 12-08-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:48:
[...]

Plat dak is een mooie warmtebron. Zeker als daar geen/weinig isolatie onder zit. Tip: dakbedekking eraf en aan de buitenkant met Pir isoleren, nieuwe dakbedekking erover heen. Wordt je ook in de winter heel blij van.
Daar zit zo’n 10/15 cm EPS op :)

Ik denk dat het eerder in de sensor zit in de airco. Die meet natuurlijk 1,5 graad meer. Dit kan zijn omdat hij aan een gipsmuur hangt waarbij de kamer aan de andere kant wel fors opwarmt.

Hangt inderdaad op zolder :). Vraag me wel af of hij het hele huis koud krijgt :p

[ Voor 6% gewijzigd door FrankoNL op 12-08-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FrankoNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:52:
[...]

Daar zit zo’n 10/15 cm EPS op :)

Ik denk dat het eerder in de sensor zit in de airco. Die meet natuurlijk 1,5 graad meer. Dit kan zijn omdat hij aan een gipsmuur hangt waarbij de kamer aan de andere kant wel fors opwarmt.
Dan moet het ook steenkoud worden in die ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:52:
[...]

Dan moet het ook steenkoud worden in die ruimte.
Dan zou het, beetje counter intuïtief, misschien beter zijn hem ook de overloop aan de andere kant van de muur mee te laten koelen door de deur open te laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
FrankoNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:53:
[...]

Dan zou het, beetje counter intuïtief, misschien beter zijn hem ook de overloop aan de andere kant van de muur mee te laten koelen door de deur open te laten?
Weet ik wel zeker. Ik koel daarom ook mijn hele huis op een constante temperatuur. Anders komt de warmte weer vrolijk van een andere kant naar binnen. Gewoon deur open en blazen maar. Niet te hard anders vloeit de lucht niet meer door de deur. Fanstand 2 of zo. Zal in het begin meer verbruiken maar wordt vanzelf stabieler. Niet eerst je huis naar 25 graden plus laten komen en dan naar beneden. Gewoon lekker op 22/23 graden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo

Hier nu buiten nog 33 graden. De airco houdt de woonkamer, trap, hal, slaapkamer op 22 graden. Verbruik nu 731W voor 3 units. Verbruik vandaag tot nu toe 5,7kWh.

Het verbruik zal wel gaan zakken maar nog niet veel. Naar verwachting nog 26 graden hier rond 23u, 25 graden na 0u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:56:
[...]

Weet ik wel zeker. Ik koel daarom ook mijn hele huis op een constante temperatuur. Anders komt de warmte weer vrolijk van een andere kant naar binnen. Gewoon deur open en blazen maar. Niet te hard anders vloeit de lucht niet meer door de deur. Fanstand 2 of zo. Zal in het begin meer verbruiken maar wordt vanzelf stabieler. Niet eerst je huis naar 25 graden plus laten komen en dan naar beneden. Gewoon lekker op 22/23 graden houden.
Het blijft wel vreemd dat de "gemeten temperatuur" in de app (van LG) eigenlijk altijd boven de ingestelde temperatuur ligt. Meestal zo'n 1 tot 1,5 graad. Blijkbaar krijgt hij hem dus niet op de juiste temperatuur, misschien dat hij daarom zoveel gebruikt?

Je hoort ook vaak een geluidje, beetje wat je ook bij je koelkast hebt. Dat zal ik neem ik aan het koelmiddel zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door FrankoNL op 12-08-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FrankoNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:15:
[...]

Het blijft wel vreemd dat de "gemeten temperatuur" in de app (van LG) eigenlijk altijd boven de ingestelde temperatuur ligt. Meestal zo'n 1 tot 1,5 graad. Blijkbaar krijgt hij hem dus niet op de juiste temperatuur, misschien dat hij daarom zoveel gebruikt?
Dat is niet vreemd. Dat doen alle units. Warme lucht stijgt op dus meet hij hoger dan jij instelt als setpoint. Iedere unit heeft een offset op die gemeten temperatuur. Daikin die ik heb standaard 2 graden. En hij hangt hoog dus tegen jouw platte dak. Dan meet hij zeker hoger. Die meting is niet boeiend. Hoeveel graden is het binnen? Gebruik daar een losse thermometer voor dan weet je het. En hoe voelt het? Bij mij staan de boven op 22 graden nu en beneden op 24 en het is 22,5 boven en beneden 23. Setpoint zegt niets helaas. Bekend fenomeen. Vanavond rond 10 uur verlaag ik de setpoints 1 graad om extra te gaan koelen in de nacht en koeler te slapen.

Geluidje? Ik hoor niets bij mij. Meten wat de temperatuur binnen is en als het echt heel erg afwijkt heb je wellicht een ander probleem. Als het te warm is wellicht een gebrek aan koelmiddel. Dan wordt het installateur bellen.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 12-08-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier zit ik nu op ongeveer 2.1 kWh

Zonwering zo veel mogelijk dicht. Rolluiken boven, in de tuin op het westen een luifel. Keuken op het oosten helaas niks.
3.5 in de woonkamer met alle deuren in huis open op de werkkamer na. Werkkamer 2.0. buitenunit Daikin 5.2

Temperatuur woonkamer 23 tot 23.5
Kamers zonder unit plusminus 24.5
Werkkamer 22.5

24/7 koeling gemiddeld tussen de 1 en 2 kWh per dag de afgelopen tijd. Zal vandaag uiteindelijk iets onder de 3 uitkomen. Werkkamer gaat nog wat naar beneden de komende uren omdat dat in geslapen wordt. Gaat richting de 21.

Huis is kleine 100m2

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
180 watt hier, ik koel ad hoc, kamer rond 22c.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Weer een mooie. Door airco's wordt het warmer buiten. Waar komt die warmte toch vandaan? Van buiten toevallig? Is een cirkel volgens mij. Het is hier nog 32 graden buiten door mij. Sorry buren zonder airco. 8)

Niet kunnen slapen door de hitte: 'Koelte-ongelijkheid steeds groter probleem' - https://nos.nl/l/2533041

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Dat is niet vreemd. Dat doen alle units. Warme lucht stijgt op dus meet hij hoger dan jij instelt als setpoint. Iedere unit heeft een offset op die gemeten temperatuur. Daikin die ik heb standaard 2 graden. En hij hangt hoog dus tegen jouw platte dak. Dan meet hij zeker hoger. Die meting is niet boeiend. Hoeveel graden is het binnen? Gebruik daar een losse thermometer voor dan weet je het. En hoe voelt het? Bij mij staan de boven op 22 graden nu en beneden op 24 en het is 22,5 boven en beneden 23. Setpoint zegt niets helaas. Bekend fenomeen. Vanavond rond 10 uur verlaag ik de setpoints 1 graad om extra te gaan koelen in de nacht en koeler te slapen.

Geluidje? Ik hoor niets bij mij. Meten wat de temperatuur binnen is en als het echt heel erg afwijkt heb je wellicht een ander probleem. Als het te warm is wellicht een gebrek aan koelmiddel. Dan wordt het installateur bellen.
ingesteld op 23 graden en op een losse temperatuurmeter nu 23,1.

Heb overigens net wel teruggekeken naar vergelijkbare dagen vorig jaar (in de app) en toen was het stroomverbruik aanzienlijk lager bij 29-30 graden buiten.

Nouja goed ik kijk het even aan en anders toch maar eens met de airco-boer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FrankoNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:49:
[...]

Heb overigens net wel teruggekeken naar vergelijkbare dagen vorig jaar (in de app) en toen was het stroomverbruik aanzienlijk lager bij 29-30 graden buiten.

Nouja goed ik kijk het even aan en anders toch maar eens met de airco-boer bellen.
Vannacht lekker laten draaien met deur open. Zien wat het morgen doet.

Unit bij mij beneden slaat zelfs al weer af. = geen verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 12-08-2024 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Was het op die dagen ook zo zonnig als vandaag? Als je minder zon op je huis hebt stralen kan de buitentemperatuur wel hoog zijn maar blijft dat wel makkelijker buiten.

Luchtvochtigheid buiten zou ook nog een rol kunnen spelen als ik het goed heb.

Ik heb hier ook best wel verschillen tussen dagen die op mij overkomen als heel overeenkomend :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Wanneer het verbruik oploopt in de winter zou ik bij mhi adviseren de filters te checken, schoon te maken. Misschien dat dat bij koelen ook impact kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:02
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:47:
Weer een mooie. Door airco's wordt het warmer buiten. Waar komt die warmte toch vandaan? Van buiten toevallig? Is een cirkel volgens mij. Het is hier nog 32 graden buiten door mij. Sorry buren zonder airco. 8)

Niet kunnen slapen door de hitte: 'Koelte-ongelijkheid steeds groter probleem' - https://nos.nl/l/2533041
Nou mijn buren hebben niets te klagen, we delen massief betonnen draagmuren. Als je dat omrekent naar u waarde x 150 m2 dan lekt er met 5 graden verschil 4 kW aan kou weg naar hun toe.

En omgekeerde in de winter helaas. Nieuwbouw anno ~2020 met dubbele draagmuren en lucht er tussen heeft hier geen last van. Dit was klassiek tunnelbouw beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:10:
[...]

Wanneer het verbruik oploopt in de winter zou ik bij mhi adviseren de filters te checken, schoon te maken. Misschien dat dat bij koelen ook impact kan hebben?
Dan moeten ze wel heel vol zitten. Ik reinig die dingen eens in de 4 maanden, lees 3x per jaar met huisdieren dus stof ( en stiekum wel eens een sigaretje 8) ). En zelfs dan zitten ze nog niet vol. Buitenunit ziet er na ruim 4 jaar ook nog als nieuw uit. Vorig jaar eens open geschroefd en was verbaast over de staat van binnen. Niets te reinigen. Kon ik al die schroefjes weer voor niets erin draaien. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:19:
[...]

Dan moeten ze wel heel vol zitten. Ik reinig die dingen eens in de 4 maanden, lees 3x per jaar met huisdieren dus stof ( en stiekum wel eens een sigaretje 8) ). En zelfs dan zitten ze nog niet vol. Buitenunit ziet er na ruim 4 jaar ook nog als nieuw uit. Vorig jaar eens open geschroefd en was verbaast over de staat van binnen. Niets te reinigen. Kon ik al die schroefjes weer voor niets erin draaien. :D
We hebben hier al defrosts gehad bij 9 graden buiten door vuil wat je nauwelijks zag met het blote oog. Schoongemaakt en alles was weer ok. Misschien is het ene systeem er gevoeliger voor dan het andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 13:22
fetss schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:39:

Weet iemand of een ME softstart heeft? Welke installatieautomaat hebben jullie er tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Na ruim 4 jaar heb ik nog iets ontdekt wat ik nog niet wist. Heb sinds dit jaar de buitenunits op stil gezet met koelen want vraagt toch bijna geen vermogen en wij zitten op 2,5 meter buiten bij die dingen. Scheelt toch veel in geluid. Wat schetst mijn verbazing, als de units echt vermogen vragen, zoals nu (heb de units boven 1 graad lager gezet om straks lekker te kunnen slapen en huis verder af te laten koelen) negeert de buitenunit vanzelf de stille functie en toert gewoon lekker op. Conclusie: met Daikin kan je gewoon straffeloos zonder capaciteit verlies de stille functie gebruiken. Nice!!! Je blijft leren. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 12-08-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

We hebben hier al defrosts gehad bij 9 graden buiten door vuil wat je nauwelijks zag met het blote oog. Schoongemaakt en alles was weer ok. Misschien is het ene systeem er gevoeliger voor dan het andere?
Vreemd. Luchtflow is luchtflow. Wellicht is MHI filter fijnmaziger. Dat is alleen maar prettig dan. Minder stof wat je woning in wordt geblazen en extra stofzuiger. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Ik hoor bij lage toerentallen van de ventilator van het buitenunit bij onze multi-split Toshiba het volgende tikkende geluid:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Durft iemand hier iets over te roepen? Is het schadelijk? Als ik (met gemiddelde kracht) op de radiator aan de achterkant druk wordt het geluid een heel stuk minder.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
fetss schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Weet iemand of een ME softstart heeft? Welke installatieautomaat hebben jullie er tussen?
Hebben ze allemaal tegenwoordig. Ik heb een multisplit in het stopcontact gestoken. Zit achter een gewone huiskamergroep met een B16 automaat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:05
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:47:

Gewoon totale kolder inderdaad. Netto produceer ik geen warmte als de airco draait op zonnepanelen. Ik verplaats de warmte alleen van binnen naar buiten. Als dat ook al niet meer mag? Er warmt niets op met een airco. En wat dacht je van een auto met verbrandingsmotor? Die geeft 10x zoveel warmte af aan de omgeving. Maar niet meer autorijden dan??

En dan nog, ca 4kW aan warmte naar buiten pompen gaat de temperatuur buiten echt niet beïnvloeden.

Docent aan de TU Delft notabele die mevrouw.

Weer een bericht met onwaarheden om airco’s in een kwaad daglicht te zetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LED-Maniak
"We zien nu dat mensen graag een airco willen", zegt Van Esch. Daar is ze geen fan van, "want airco's verergeren het probleem. De airco stoot de hitte uit naar buiten en dan wordt het alleen maar warmer."
Kwaliteitsartikel. Zeker.

Airco's zijn het probleem. Dat mensen steeds grotere raampartijen op het zuiden willen en compleet antraciet betegelde tuinen nemen met mooie zwarte daken is bijzaak.

Volgens deze redenatie mogen we ook niet verwarmen met warmtepompen en dus airco's.. want daardoor koelt het buiten steeds verder af en moeten mensen zonder warmtepomp nog harder stoken.

Ik zie het nog wel gebeuren dat er gratis airco's gaan uitgedeeld worden want "ongelijkheid".

[ Voor 53% gewijzigd door LED-Maniak op 12-08-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Is er hier ook volk dat L/L nu combineert met L/W ?

Wij hebben in maart/april vloerverwarming laten aanleggen en twee slaapkamers die nog geen airco hadden hebben nu zware warmtepompradiatoren met fans. De woonkamer heeft ook geen L/L meer. Eerlijk gezegd ben ik positief verrast door het resultaat. Het blijft een nette 22 graden in de woonkamer en slaapkamers. Wat de woonkamer betreft komt er koele (ontvochtigde) lucht van boven van de airco’s de woonkamer in en door de koude vloer werkt dat nu uitstekend samen.

Zonder de airco’s boven verwacht ik overigens wel dat het allemaal tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
ArthurMorgan schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:53:
[...]

Was het op die dagen ook zo zonnig als vandaag? Als je minder zon op je huis hebt stralen kan de buitentemperatuur wel hoog zijn maar blijft dat wel makkelijker buiten.

Luchtvochtigheid buiten zou ook nog een rol kunnen spelen als ik het goed heb.

Ik heb hier ook best wel verschillen tussen dagen die op mij overkomen als heel overeenkomend :)
Ja goede vraag. Het is ook zoals gezegd ook een zolder waar een overloop aan vast zit. De kamer waar de airoc hangt wordt gescheiden door een dun wandje van deze overloop.

Daar loopt het makkelijk op naar 35-40 graden op een dag als vandaag met de zon er vol op. Schijnt vol door de deur naar het dakterras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:41
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:25:
Na ruim 4 jaar heb ik nog iets ontdekt wat ik nog niet wist. Heb sinds dit jaar de buitenunits op stil gezet met koelen want vraagt toch bijna geen vermogen en wij zitten op 2,5 meter buiten bij die dingen. Scheelt toch veel in geluid. Wat schetst mijn verbazing, als de units echt vermogen vragen, zoals nu (heb de units boven 1 graad lager gezet om straks lekker te kunnen slapen en huis verder af te laten koelen) negeert de buitenunit vanzelf de stille functie en toert gewoon lekker op. Conclusie: met Daikin kan je gewoon straffeloos zonder capaciteit verlies de stille functie gebruiken. Nice!!! Je blijft leren. O-)
Dank voor de Daikin update. Ik denk dat de max piek van je buitenunit wel beperkt blijft, anders kan je nooit van 62dB naar 57dB zakken.

De handleiding zegt dit

De geluidsarme stand van de buitenunit beperkt de draaisnelheid van de compressor. Als de draaisnelheid van de compressor al laag is, verlaagt de geluidsarme stand van de buitenunit de draaisnelheid van de compressor NIET verder.

Toevallig dit plaatje ingeladen vandaag voor het WPAC topic, hier zie je wat het doet qua geluidsverschil via de afstandbediening. Bij de modernste units kan je ook nog een jumper/switch doorknippen/omzetten waardoor hij permanent zijn piek verlaagd. Handig als je net op de erfgrens boven de WPAC waardes uitschiet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLxMOEp0sgbIKPoIWk_YnGx3vWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkbRHVmO9qi2cKmIqBh72BVG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@stormfly Kan hier de frequentie van de compressor zien en die toerde op naar 45. Dat is behoorlijk hoog. Als de boel op temperatuur is is het 14. Nu draait hij nog op 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Glashelder schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:37:
Is er hier ook volk dat L/L nu combineert met L/W ?

Wij hebben in maart/april vloerverwarming laten aanleggen en twee slaapkamers die nog geen airco hadden hebben nu zware warmtepompradiatoren met fans. De woonkamer heeft ook geen L/L meer. Eerlijk gezegd ben ik positief verrast door het resultaat. Het blijft een nette 22 graden in de woonkamer en slaapkamers. Wat de woonkamer betreft komt er koele (ontvochtigde) lucht van boven van de airco’s de woonkamer in en door de koude vloer werkt dat nu uitstekend samen.

Zonder de airco’s boven verwacht ik overigens wel dat het allemaal tegenvalt.
Geen idee wat 'warmtepompradiatoren' zijn, ik ken wel fan coils.
De airco's hebben voor het gevoel meer effect omdat ze condenserend koelen.
Mijn wp met gewone radiatoren koelt wel een beetje maar hij komt snel onder het dauwpunt omdat ie lastig regelbaar is als ie koelt.
Het verbruik is relatief hoog met bijna 500W minimaal terwijl m'n airco's uiteindelijk met <90W nog koelen.
Omdat ik geen buffervat heb zou ik met fan coils de systeem inhoud verkleinen met meer pendelen als gevolg en het is de vraag of koelen dan veel beter werkt of marginaal.
Vanwege de kostprijs en het afwijkende formaat vergeleken met mijn 40cm hoge radiatoren wordt het er niet mooier en handiger op want ze hebben een voeding nodig en eventueel condens afvoer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1 ... 100 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic