Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:31
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

Vannacht lekker laten draaien met deur open. Zien wat het morgen doet.

Unit bij mij beneden slaat zelfs al weer af. = geen verbruik.
Ik denk dat ik het al weet. Beetje dom, had ik eerder aan kunnen denken.

Vanwege de indeling van de kamer (mancave /kantoor) staat er onder de unit een tv en een Xbox. Als die aan staan dan levert dat natuurlijk ook opgaande warmte op…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:24:
@stormfly Kan hier de frequentie van de compressor zien en die toerde op naar 45. Dat is behoorlijk hoog. Als de boel op temperatuur is is het 14. Nu draait hij nog op 30.
Cool. Hoe lees je die uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:45
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:25:
Na ruim 4 jaar heb ik nog iets ontdekt wat ik nog niet wist. Heb sinds dit jaar de buitenunits op stil gezet met koelen want vraagt toch bijna geen vermogen en wij zitten op 2,5 meter buiten bij die dingen. Scheelt toch veel in geluid. Wat schetst mijn verbazing, als de units echt vermogen vragen, zoals nu (heb de units boven 1 graad lager gezet om straks lekker te kunnen slapen en huis verder af te laten koelen) negeert de buitenunit vanzelf de stille functie en toert gewoon lekker op. Conclusie: met Daikin kan je gewoon straffeloos zonder capaciteit verlies de stille functie gebruiken. Nice!!! Je blijft leren. O-)
De capaciteit verlies is er wel maar jij vraagt geen vollast waardoor niet merkbaar.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
mr_evil08 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

De capaciteit verlies is er wel maar jij vraagt geen vollast waardoor niet merkbaar.
Wel vollast gedurende korte tijd. Zie opmerking compressor frequentie.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 12-08-2024 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Script op Nas server dat gegevens naar Domoticz zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:02
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

Wel vollast gedurende korte tijd. Zie opmerking compressor frequentie.
45hz?

Voor RXM35A5V1B is RHz (rated compressor frequency) 57 hz, op 3.6A x 240V = 864W. En zelfs dat is niet piek / max, volgens mij kunnen ze op Powerful voor een korte tijd meer stroom gebruiken.

Mijn MU3R19 is nominaal 1.2 kW max 1.8 kW en vandaag vaak genoeg 2.4 kW voor korte periodes, LG firmware doet soms paniekerig als 3 units aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniaaa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-01 19:32
Met deze hitte wil ik echt niets lievers dan een split unit airconditioner. Maar ik woon in een huurhuis en blijkbaar mag ik volgens de regels geen airco plaatsen.

Hoe doen andere mensen het die ook in een huurhuis wonen? Is zo'n inefficiente mobiele airco de enige ''oplossing''?

Je zou denken dat een klein gaatje boren en een stille airco niet tot overlast zou zorgen. Een gaatje kan immers dicht gemetseld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:58
insomniaaa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 01:41:
Met deze hitte wil ik echt niets lievers dan een split unit airconditioner. Maar ik woon in een huurhuis en blijkbaar mag ik volgens de regels geen airco plaatsen.

Hoe doen andere mensen het die ook in een huurhuis wonen? Is zo'n inefficiente mobiele airco de enige ''oplossing''?

Je zou denken dat een klein gaatje boren en een stille airco niet tot overlast zou zorgen. Een gaatje kan immers dicht gemetseld worden.
Volgens de regels betekend soms nog niet eens dat het niet mag. Afhankelijk van de verhuurder is er soms echt wel wat mogelijk omdat de regels nog wel een achter lopen. En de verhuurder zal mogelijk eisen hebben aan de plaatsing. Wel op schrift vast laten leggen voor zowel jou als de verhuurder.
Mochten de verhuurder niet willen. Heb je pech, zijn huis zijn regels.

Overigens is het niet een gaatje zoals je doet voorkomen. Het is een gat van ongeveer 6,5cm. Herstel zitten echt wel kosten aan als je dat goed wil doen. Gaatje kan je weer dicht metselen, binnen kan er stucwerk tegenaan, dan nog het muurtje weer schilderen/sauzen. Je hebt zo een paar honderd euro kosten voor herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:30:
[...]

Geen idee wat 'warmtepompradiatoren' zijn, ik ken wel fan coils.
De airco's hebben voor het gevoel meer effect omdat ze condenserend koelen.
Mijn wp met gewone radiatoren koelt wel een beetje maar hij komt snel onder het dauwpunt omdat ie lastig regelbaar is als ie koelt.
Het verbruik is relatief hoog met bijna 500W minimaal terwijl m'n airco's uiteindelijk met <90W nog koelen.
Omdat ik geen buffervat heb zou ik met fan coils de systeem inhoud verkleinen met meer pendelen als gevolg en het is de vraag of koelen dan veel beter werkt of marginaal.
Vanwege de kostprijs en het afwijkende formaat vergeleken met mijn 40cm hoge radiatoren wordt het er niet mooier en handiger op want ze hebben een voeding nodig en eventueel condens afvoer.
Ja daarom prees ik ook de combinatie: L/L om het vocht uit de lucht te halen en de L/W vloerkoeling om te zorgen dat de koude lucht die van boven naar beneden komt niet direct meer opwarmt. De radiatoren zijn Vasco Elia 4K warmtepompradiatoren. Zijn gewoon radiatoren met fans. Ik wilde geen fancoils voor verwarming. Die dingen zijn net zo duur als grote radiatoren en je kan ze praktisch alleen uit het buitenland halen. Vond het maar niks. Als er een stuk gaat had ik het gevoel de Sjaak te zijn en met een airco is dat een ding, maar voor verwarming in de winter lijkt me dat iets vervelender.

Ik herken me wel in het hoge verbruik wat je zegt, ook hier minimaal 500 watt. Maar die van mij laat zich wel prima regelen gelukkig, houdt zich keurig aan de ingestelde minimale temperatuur. Maar om eerlijk te zijn intresseert me dat niet zoveel met 27 panelen en 50 kWh dagopbrengst.

Maar verder zijn ik er weer over ophouden omdat het ietwat offtopic is. Was even nieuwsgierig of er meerdere waren met soortgelijke ervaringen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:52
Glashelder schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

Ja daarom prees ik ook de combinatie: L/L om het vocht uit de lucht te halen en de L/W vloerkoeling om te zorgen dat de koude lucht die van boven naar beneden komt niet direct meer opwarmt. De radiatoren zijn Vasco Elia 4K warmtepompradiatoren. Zijn gewoon radiatoren met fans. Ik wilde geen fancoils voor verwarming. Die dingen zijn net zo duur als grote radiatoren en je kan ze praktisch alleen uit het buitenland halen. Vond het maar niks. Als er een stuk gaat had ik het gevoel de Sjaak te zijn en met een airco is dat een ding, maar voor verwarming in de winter lijkt me dat iets vervelender.

Ik herken me wel in het hoge verbruik wat je zegt, ook hier minimaal 500 watt. Maar die van mij laat zich wel prima regelen gelukkig, houdt zich keurig aan de ingestelde minimale temperatuur. Maar om eerlijk te zijn intresseert me dat niet zoveel met 27 panelen en 50 kWh dagopbrengst.

Maar verder zijn ik er weer over ophouden omdat het ietwat offtopic is. Was even nieuwsgierig of er meerdere waren met soortgelijke ervaringen :)
Hier ook erg tevreden met de combinatie LL en LW. Ik heb beneden beide, met vloerverwarming en daarnaast een daikin 3mxm52 met op elke verdieping één weggewerkte kanaalunit + airzone multizone plenum.

Ik gebruik de vloerkoeling alleen op héle warme dagen zoals gisteren, maar dan werken ze echt mooi samen. De airco beneden zorgt dan vooral het ontvochtigen (staat ook op de ontvochtigen modus) en blaast daarmee continu een beetje lucht over de vloer, zodat er geen koude laag op de vloer ontstaat en de boel afslaat. Zo kan de LW dus veel beter z'n vermogen kwijt. Verbruik is ongeveer 350W voor de airco's (24/7) en zo'n 450w voor de vloerkoeling (alleen overdag in 2x een run van een paar uur).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Glashelder schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

Tja, een 40cm hoge en 2m lange radiator koelt volgens Vasco met 400W en 50cm hoog 465W, zo goed als niks dus met de fans vol aan en dan ben je €800-1000 kwijt (40cm).
Daarbij is een lage positie voor koelen niet optimaal, een airco die hoog hangt werkt stukken beter.
Vaillant heeft een leuk gevonden fan coil ontwerp, waar lijkt dat op :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkENxDsOW1BdAT9ur63ftk4jkd4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2lJOwsf5bTr8X8Flfgr194G.jpg?f=fotoalbum_medium

Genoeg hier over, ik koel voornamelijk met de airco's en die verwarmen nu niet meer.
Misschien nog aan het einde van de herfst als er heel weinig warmtevraag is, dan vebruikt een airco minder.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:07

Ik snap je helemaal, ik heb afgelopen winter een multisplit laten installeren en dat werkt met deze temperaturen echt briljant! Je hebt alleen een huurhuis waarbij alles wat je doet "terug te draaien" moet zijn als je vertrekt uit je woning.

Het punt van een mobiele airco is inderdaad dat ze niet efficient zijn:

Daar is tegenwoordig iets op gevonden:

Ze zijn niet goedkoop en alleen toepasbaar als je van die naar boven open schuivende ramen hebt. De kans is klein dat je die hebt want het is in Nederland niet echt een standaard raam. Als je ze wel hebt is het een overweging.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

Tja, een 40cm hoge en 2m lange radiator koelt volgens Vasco met 400W en 50cm hoog 465W, zo goed als niks dus met de fans vol aan en dan ben je €800-1000 kwijt (40cm).
Daarbij is een lage positie voor koelen niet optimaal, een airco die hoog hangt werkt stukken beter.
Vaillant heeft een leuk gevonden fan coil ontwerp, waar lijkt dat op :+
[Afbeelding]

Genoeg hier over, ik koel voornamelijk met de airco's en die verwarmen nu niet meer.
Misschien nog aan het einde van de herfst als er heel weinig warmtevraag is, dan vebruikt een airco minder.
Ja ik kende ze :+

Maar in dit geval was het hoofddoel verwarmen. En dan wilde ik niet een half bakken airco ophangen wetende dat het primaire doel toch verwarmen is. Koelen was bijzaak, maar werkt toch boven verwachting goed met die Vasco's. 500 watt koeling vrijwel continue doet toch wel iets. Comfortabel genoeg om bij te slapen. Ik wilde de optie open houden om gewoon volwaardige airco's op te hangen. Je gaat niet nog een airco naast een fancoil hangen :X 8)7

Overigens vond ik die fancoils ook veel te duur.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Sebazzz schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:14:
Ik hoor bij lage toerentallen van de ventilator van het buitenunit bij onze multi-split Toshiba het volgende tikkende geluid:

***members only***

Durft iemand hier iets over te roepen? Is het schadelijk? Als ik (met gemiddelde kracht) op de radiator aan de achterkant druk wordt het geluid een heel stuk minder.
Iemand? :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32

Ik weet niet hoe jouw situatie is maar ik zal je vertellen hoe mijn ouders dat doen:

Mijn ouders zijn allebei 70+ en zitten in een huurhuis. Ze willen niet verhuizen en verwachten daar tot het einde te wonen. Ze hebben een installateur een airco laten plaatsen zonder bij de woningstichting te vragen voor toestemming. Als ze ooit komen te overlijden zoekt de stichting het zich maar uit. >:)

"iets over dwarse ouderen die genoeg hebben van de bureaucratie en uitgeknepen worden door de overheid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Misschien onbalans ventilator? Of hij loopt ergens tegenaan. Buitenunit even openschroeven en controleren. Fan schoonmaken en controleren of hij vrij loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Yellos schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Ik weet niet hoe jouw situatie is maar ik zal je vertellen hoe mijn ouders dat doen:

Mijn ouders zijn allebei 70+ en zitten in een huurhuis. Ze willen niet verhuizen en verwachten daar tot het einde te wonen. Ze hebben een installateur een airco laten plaatsen zonder bij de woningstichting te vragen voor toestemming. Als ze ooit komen te overlijden zoekt de stichting het zich maar uit. >:)

"iets over dwarse ouderen die genoeg hebben van de bureaucratie en uitgeknepen worden door de overheid."
_O- NB: nabestaande zijn wel aansprakelijk voor schulden die bij de ouders liggen als je de erfenis aanvaard. Denk dus dat de rekening van herstel jouw kant op kan komen. https://www.juridischloke...s/beneficiair-aanvaarden/

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 13-08-2024 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:36
MotorBeast schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

_O- NB: nabestaande zijn wel aansprakelijk voor schulden die bij de ouders liggen als je de erfenis aanvaard. Denk dus dat de rekening van herstel jouw kant op kan komen. https://www.juridischloke...s/beneficiair-aanvaarden/
Grote kans dat een volgende huurder alleen maar heel erg blij is met een gratis airco en dus de kans op schadeherstel bij zijn/haar verhuizing uit die woning graag wil aanvaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:05
Wij wonen ook in een huurhuis en gaan de aankomende weken het traject in om te kijken of we een airco mogen plaatsen.

Het eerste onderzoek leverde op dat bij onze verhuurder je wel een airco mag plaatsen aan de achterzijde of zijgevel van de woning. Wij wonen ‘gelukkig’ in een hoekwoning dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:05
Ik woon zelf in een huurhuis van een coöperatie. Al 12 jaar, en daar komt minstens de helft bij als er geen gekke dingen gebeuren. Ons hele rijtje heeft zonwering, ik ben de enige die sinds vorig jaar ook airco heeft. Niemand heeft toestemming voor de zonwering gevraagd, wat feitelijk wel zou moeten. Ik heb ook geen toestemming gevraagd voor zowel de zonwering als de airco. Ik heb wel goed overlegd met de buren en de installateur over de plaatsing van de buitenunit. Het resultaat is dat er geen enkele vorm van overlast plaatsvind. Erg belangrijk.

Afgelopen voorjaar en zomer is er zelfs groot onderhoud aan onze woningen uitgevoerd. Is ook iemand van de woningstichting langsgeweest. Niks aan de hand.

Mocht ik hier ooit vertrekken, zorg ik in ieder geval dat ik een potje heb om alles zo veel mogelijk in de originele staat terug te brengen. Als dat al nodig zou zijn. Heb zo'n vermoeden dat eventuele volgende huurders niet al te rouwig zijn dat er al een airco of in ieder geval de voorbereidingen daarvoor aanwezig zijn gezien de trend van steeds warmere zomers de komende decennia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Yellos schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Zolang je dat ding maar uit het zicht hangt, en veelal kun je ook een ruitje eruit pakken en een houten schot in maken met een gat dan wordt er niets kapot gemaakt aan de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@insomniaaa Een caravan airco kan ook nog, dat zijn mobiele split-units. Moet de te koelen ruimte niet te groot zijn.
Zie bijv. ThinkPad in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen" (zelf geen ervaring mee, maar weet dat ze bestaan). Of bijv. deze https://www.groenehoedduu...caravan-5000btu-wifi.html

Maar voor een kleine slaapkamer werkt het ongetwijfeld prima, heb je iig goede nachtrust.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
buzzs schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Je geeft aan dat je er mee wil gaan verwarmen. Let erop dat de CU-3Z68TBE buitenunit een minimumverwarmingscapaciteit heeft van 3,3kW. Als je per keer slechts één unit wil gebruiken om te verwarmen (bijvoorbeeld alleen de woonkamer), betekent dit dat deze altijd op een hoge capaciteit móét draaien (3,3 kW). Als je altijd met alle 3 de binnenunits tegelijk wil verwarmen, is dat overigens geen een minder groot probleem.
Volgens mij valt dat wel mee, het is meer dat er capaciteit (warmte) gelekt wordt naar andere units in dat geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Vandaag de filters weer eens schoon gemaakt en verbruik is gelijk stuk lager.
Toch maar eens een vaker schoonmaken

Tijd om een appeltaart te gaan bakken op de overgebleven zonnestroom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
Glashelder schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee, het is meer dat er capaciteit (warmte) gelekt wordt naar andere units in dat geval.
Inderdaad, er zijn dan twee opties:

1) alleen de woonkamer verwarmen met véél capaciteit (grote kans op pendelen)
2) noodgedwongen ook andere ruimtes in huis verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
buzzs schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Inderdaad, er zijn dan twee opties:

1) alleen de woonkamer verwarmen met véél capaciteit (grote kans op pendelen)
2) noodgedwongen ook andere ruimtes in huis verwarmen
Grote kans op pendelen? Met 3,3 pendelt hier een unit in mijn woonkamer denk ik 80% van de tijd met verwarmen. Is gewoon een veel te hoog minimum vermogen. Zeker met winters die alleen maar helaas warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
MotorBeast schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Er is mij al duidelijk verteld dat als het zover is ik geen erfenis moet aannemen. Zaken van financiële waarde zijn er niet en ik zal zelf de gene zijn die de woning moet leegruimen dus de sentimentele dingen zoek ik dan wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
w00key schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Zoals anderen al noemen, een 6.8 kW buitenunit is totaal ongeschikt als verwarming, je wordt er niet blij van door veel te hoog minimumvermogen. Merk maakt niet uit, ook de Daikin MXM68s hebben daar last van.

Met misschien 1 uitzondering, de MHI SCM60ZS kan met minimaal 1 kW verwarmen. Dat merk is magic.
Ik las al deze berichten en werd een beetje bang, want ik heb dus recent een systeem met 6kW-buitenunit en 5kW en 2,5kW binnen-units laten plaatsen.... Maar ik heb dus exact de SCM60ZS _/-\o_

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
bgrr schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:00:

Het is ook maar een graadje of 8/9 koeler dan gisteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Tommie12 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

Dat durf ik tegen te spreken.
Ik heb de Daikin MXM90 met 4 binnenunits, en verwarmen lukt prima hoor.
Je hebt geen modaal rijtjeshuis met een paar wand units als ik me goed geherinner. Kanaal unit dacht ik?

Met gewone wand unit in de woonkamer is een 5MXM90A met een minimumvermogen van 4.9 kW absurd hoog. Je situatie is een hoge uitzondering.

Ja ik verwarm op de zaak ook met 4 MHI single splits van 4x 5 kW, 2x 10 kW, en er komen nog 2 SRK50ZSs bij. Maar geen van deze zou ik aanraden voor een woonhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
w00key schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:45:
[...]

Je hebt geen modaal rijtjeshuis met een paar wand units als ik me goed geherinner. Kanaal unit dacht ik?

Met gewone wand unit in de woonkamer is een 5MXM90A met een minimumvermogen van 4.9 kW absurd hoog. Je situatie is een hoge uitzondering.

Ja ik verwarm op de zaak ook met 4 MHI single splits van 4x 5 kW, 2x 10 kW, en er komen nog 2 SRK50ZSs bij. Maar geen van deze zou ik aanraden voor een woonhuis.
Geen rijtjeshuis, en geen kanaalunit.

http://www.daikintech.co...._Data%20books_English.pdf

Ik heb 2+2+3.5+5, en dan zou het minimum vermogen 4.2kW zijn, maar ik vraag me af of dat niet het geval is als alle units draaien.
Ik heb zeker momenten dat er maar één unit draait (die van 2.0 bv), en daar komt dan gedurende lange tijd een redelijk vermogen uit, maar ook als die van 5.0 draait (en enkel die), dan is het niet dat daar zo veel warmte uit komt dat alles op de kortste keren overhit is.

Mijn airco krijgt het alleen lastig bij temperaturen rond het vriespunt en vochtig weer door de defrosts, maar dat heeft elke unit wel eens.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:07
Tommie12 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:36:
[...]

Geen rijtjeshuis, en geen kanaalunit.

http://www.daikintech.co...._Data%20books_English.pdf

Ik heb 2+2+3.5+5, en dan zou het minimum vermogen 4.2kW zijn, maar ik vraag me af of dat niet het geval is als alle units draaien.
Ik heb zeker momenten dat er maar één unit draait (die van 2.0 bv), en daar komt dan gedurende lange tijd een redelijk vermogen uit, maar ook als die van 5.0 draait (en enkel die), dan is het niet dat daar zo veel warmte uit komt dat alles op de kortste keren overhit is.

Mijn airco krijgt het alleen lastig bij temperaturen rond het vriespunt en vochtig weer door de defrosts, maar dat heeft elke unit wel eens.
Op welke manier krijgt jouw airco het lastig in die situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Grote kans op pendelen? Met 3,3 pendelt hier een unit in mijn woonkamer denk ik 80% van de tijd met verwarmen. Is gewoon een veel te hoog minimum vermogen. Zeker met winters die alleen maar helaas warmer worden.
Moah daar zijn de wetenschappers nog niet helemaal over eens met NL, kan ook zo 5 graden kouder worden.
https://www.nu.nl/klimaat...rt-en-daarna-uitvalt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Moah daar zijn de wetenschappers nog niet helemaal over eens met NL, kan ook zo 5 graden kouder worden.
Yup. Interessante video hier over vind ik.
https://nos.nl/op3/video/...gen-we-een-nieuwe-ijstijd

Blij dat we onze houtkachel nog hebben voor nood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Wat dat betreft ben ik wel benieuwd of het met airco als hoofdverwarming goed blijft gaan dan. Ik denk dat het mijn tijd wel gaat duren, maar het zou sneller kunnen gebeuren. Dat vind ik wel wat spannend.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Sjamo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:40:
[...]

Op welke manier krijgt jouw airco het lastig in die situatie?
Dan heb ik gewoon te weinig vermogen als de units af en toe uit vallen voor de defrost die ca 10min duurt.

Sowieso als het vriest gaat de gasketel terug aan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
ArthurMorgan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Wat dat betreft ben ik wel benieuwd of het met airco als hoofdverwarming goed blijft gaan dan. Ik denk dat het mijn tijd wel gaat duren, maar het zou sneller kunnen gebeuren. Dat vind ik wel wat spannend.
De termijn voor een golfstroom die stil valt is ca 100 jaar... Tegen dan is mijn airco versleten, en mijn huis waarschijnlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 12:07
ArthurMorgan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Afgelopen februari had ik nergens last van. Nu was februari ontzettend lauw, dus eigenlijk geen goed voorbeeld.

In de afgelopen jaren heeft het wel eens flink gevroren. Maar als je het over echt lang echt koud hebt, de laatste elfstedentocht (die in Friesland) is alweer 25 jaar geleden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

De termijn voor een golfstroom die stil valt is ca 100 jaar... Tegen dan is mijn airco versleten, en mijn huis waarschijnlijk ook.
Er is enorm veel onzekerheid over wanneer.

https://www.hln.be/milieu...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Niet erg waarschijnlijk. Maar het zou wel echt sneller kunnen zijn dan de consensus nu.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
asing schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

Afgelopen februari had ik nergens last van. Nu was februari ontzettend lauw, dus eigenlijk geen goed voorbeeld.

In de afgelopen jaren heeft het wel eens flink gevroren. Maar als je het over echt lang echt koud hebt, de laatste elfstedentocht (die in Friesland) is alweer 25 jaar geleden.
Vroeger was niet alles beter, sommige dingen wel. Zalig een echte winter. Tegenwoordig hebben we maanden herfst bijna alleen maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@Sjamo @mr_evil08 @Tommie12 @ArthurMorgan : graag weer ontopic. Dit topic is om de techniek en/of ervaringen rondom L/L wp te bespreken. Niet over ijstijd/klimaatverandering etc.

De berichten van @Callewaert verplaatst naar een eigen topic: Advies Panasonic airco's (Vlaanderen) (@Callewaert zie ook de topicwarning onderaan dit huidige topic)

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
bgrr schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:00:

Hier idem zojuist, met fors lager verbruik weer inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Filters niet schoongemaakt maar toch fors lager verbruik vandaag. Huh hoe kan dat?

/s

Er is vandaag veel minder zonuren en 6 graden minder scheelt ook. Ff filter afspoelen heeft minder invloed dan het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:22:
Filters niet schoongemaakt maar toch fors lager verbruik vandaag. Huh hoe kan dat?

/s

Er is vandaag veel minder zonuren en 6 graden minder scheelt ook. Ff filter afspoelen heeft minder invloed dan het weer.
Ik bedoelde van 900W voor het schoonmaken naar ongeveer 600W na het schoonmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:22:

/s

Verbruik inzichtelijk per minuut zag gelijk resultaat na het schoonmaken.

Daarbij is het hier in Zuid Limburg maar 3 graden "kouder" dan gisteren. Dus nog altijd standje föhn buiten met meer als 30 graden vandaag.

Al zal dat niet lang meer duren want hoor het onweer al en buiten lijkt het wel nacht zo donker is het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Even stop zetten en herstarten pakt hier altijd een random andere compressor frequency. Of heb je ze aangelaten tijdens schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:10:
Even stop zetten en herstarten pakt hier altijd een random andere compressor frequency. Of heb je ze aangelaten tijdens schoonmaken?
Ik dacht precies hetzelfde. 300W verschil door wat reinigen filters lijkt me onwaarschijnlijk. Dat doen die 3 units hier met zijn 3-en. Zou betekenen als ik ze schoonmaak dat ik geen verbruik meer heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Wil je zeggen dat je die kans groter acht dan dat het komt doordat we hier zichtbaar vieze filters schoonblazen?

Beetje vreemd maar je zal gelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:12:
[...]

Ik dacht precies hetzelfde. 300W verschil door wat reinigen filters lijkt me onwaarschijnlijk. Dat doen die 3 units hier met zijn 3-en. Zou betekenen als ik ze schoonmaak dat ik geen verbruik meer heb. :+
Misschien is het ene huis + installatie niet altijd gelijk aan het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:15:
[...]

Wil je zeggen dat je die kans groter acht dan dat het komt doordat we hier zichtbaar vieze filters schoonblazen?

Beetje vreemd maar je zal gelijk hebben.
Is niet zo vreemd, zeker met een multi. Een multi regelt sowieso al veel wispelturiger dan een single met verschillende input van diverse binnendelen. Toevallig drukte ik vandaag op de afstandsbediening en schakelde per ongeluk een unit uit omdat ik eigenlijk dat ding nooit gebruik en stond op uit. Gelijk daarna weer aangezet. Resultaat, compressor liep iets minder hard daarna. Verbruik overigens gelijk. Het blijven vreemde snuiters de buitenunits en hun software. Voortaan iedere dag even uitzetten. :D

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 13-08-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Misschien is het ene huis + installatie niet altijd gelijk aan het andere.
*knip*, #doeslief Meten is weten. Zou zeggen, zet hem morgen weer uit na een tijdje. Dan weet je het zeker. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2024 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

*knip*, #doeslief. Meten is weten. Zou zeggen, zet hem morgen weer uit na een tijdje. Dan weet je het zeker. ;)
Zou het kunnen zijn dat ik precies weet wat het verbruik vannacht en vandaag overdag was, en gisteren, en eergisteren, en dat de installatie en de afzonderlijke units vandaag verschillende keren zijn aan en uitgezet ivm een reparatie. En dat het nergens significant of overwacht ineens veranderde, behalve na het schoon blazen van de filters?

*knip*, #doeslief Volgende keer een topicreport graag

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Wissl zonder herstart gewoon rooster om met een schone. Heb hetzelfde model in meerdere ruimtes en ze staan zelden allemaal tegelijk aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:38
Ik heb door de jaren heen best heel veel airco’s geplaatst. En ook heel veel merken gehad.

Weet je hoe ik een airco beoordeel op kwaliteit?
De batterijen die bij de afstandsbediening zitten, die zeggen veel. Chinese prut batterijtjes of een A merk.
Is er aandacht voor kleine dingen als batterijen, dan zit de rest ook snor.

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 13-08-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Een van de vage merken die ik toch wel wat van geplaatst heb 15 jr geleden is een Italiaanse Riello.
Daar kwam ik laatst nog eens bij, was nog perfect,..
Die had ik niet verwacht. Koste destijds iets van €450,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Geld bij hedendaagse airco's nu nog dat compressor stop/starts schadelijk zijn op langer termijn?

Bij onze multisplit Toshiba zie ik bijvoorbeeld dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqgzoMXvskC3WLw68wJ1W9BOIhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LEFZQ2K4fLgVsEVKSyPGyCxp.png?f=fotoalbum_large

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:13
Nanuk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:05:
[...]

Grote kans dat een volgende huurder alleen maar heel erg blij is met een gratis airco en dus de kans op schadeherstel bij zijn/haar verhuizing uit die woning graag wil aanvaarden.
De ene verhuurder is de andere nog niet.
Toen bij mijn oma het huis leeg gehaald moest worden, had de woningbouwvereniging gewoon een lijstje met alle bedragen erop wat het ging kosten als zij het zouden moeten doen. Hun hadden gewoon de visie, dat alles wat nog in of aan het huis aanwezig is kapot kan gaan. Dus als er een mooi groot zonnescherm is bevestigd, dan kunnen zij bij verhuur voor de reparaties en kosten opdraaien. En dat willen ze niet, zelfde gold
overigens voor een extra waterkraantje in de achtertuin. Leiding en al moest worden verwijderd. Dus ja echt alles moesten we eruit halen of we konden voor de extra kosten opdraaien.

Zo'n situatie zou dus ook van toepassing kunnen zijn bij een airco. Ook al zou de nieuwe huurder er dolblij mee zijn, dan nog kan het zo zijn dat alles eruit moet van de verhuurder.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:19:
[...]

Dan moeten ze wel heel vol zitten. Ik reinig die dingen eens in de 4 maanden, lees 3x per jaar met huisdieren dus stof ( en stiekum wel eens een sigaretje 8) ). En zelfs dan zitten ze nog niet vol. Buitenunit ziet er na ruim 4 jaar ook nog als nieuw uit. Vorig jaar eens open geschroefd en was verbaast over de staat van binnen. Niets te reinigen. Kon ik al die schroefjes weer voor niets erin draaien.:D
De schroefjes er weer indraaien is wel nuttig alleen het eruit draaien was voor niets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:12
Sebazzz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:00:
Geld bij hedendaagse airco's nu nog dat compressor stop/starts schadelijk zijn op langer termijn?

Bij onze multisplit Toshiba zie ik bijvoorbeeld dit:

[Afbeelding]
Sorry, niet een antwoord op je vraag. Maar ik vroeg me af wat je gebruikt om dit soort grafieken mee te maken. Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

hoipimniet schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:50:
[...]

Sorry, niet een antwoord op je vraag. Maar ik vroeg me af wat je gebruikt om dit soort grafieken mee te maken. Home Assistant?
Dit komt uit Home Assistant inderdaad, data komt uit HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@Sebazzz Je zou voor de aardigheid eens het verbruik van je koelkast/vriezer moeten meten, dan krijg je net zulke grafieken. Die doen ook de hele dag niks anders dan aan/uit schakelen en een koelkast gaat toch wel minstens 10-15 jaar mee over het algemeen.

Mooiste is natuurlijk lange runs (zuiniger) op laag vermogen, maar kwaad kan het niet. Lijkt erop alsof hij z'n vermogen niet lekker kwijt kan. Begint hoog, rond 700W en zakt dan terug naar 400W en gaat dan uit.

Wellicht fansnelheid hoger zetten als je bijv. toch niet in de woonkamer bent? Dan kan hij z'n vermogen beter afgeven vermoed ik.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
ThinkPad schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:50:
@Sebazzz Je zou voor de aardigheid eens het verbruik van je koelkast/vriezer moeten meten, dan krijg je net zulke grafieken. Die doen ook de hele dag niks anders dan aan/uit schakelen en een koelkast gaat toch wel minstens 10-15 jaar mee over het algemeen.

Mooiste is natuurlijk lange runs (zuiniger) op laag vermogen, maar kwaad kan het niet. Lijkt erop alsof hij z'n vermogen niet lekker kwijt kan. Begint hoog, rond 700W en zakt dan terug naar 400W en gaat dan uit.

Wellicht fansnelheid hoger zetten als je bijv. toch niet in de woonkamer bent? Dan kan hij z'n vermogen beter afgeven vermoed ik.
Koelkasten schakelen toch wel heel wat rustiger dan wat we hier zien. Onze oude koelkast (aan/uit) schakelde iets van een half uur aan / 2 uur uit, onze nieuwe koelkast met inverter motor schakelt ~ 1 uur aan / 1 uur uit op laag vermogen. Wat je bij airco's vaak ziet, zoals bij @Sebazzz , is heel snel pendelen op hoog vermogen. Op de een of andere manier wil een airco altijd hoog opstarten en pas na een paar minuten het vermogen verlagen. Dan krijg je dus dit zenuwachtige pendelgedrag. Ik heb geprobeerd om de buitenunit te knijpen met de stille functie (MHI), maar dat werkt niet echt tijdens de eerste minuten na het starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Wellicht is er een oplossing voor de Toshiba (type?) van @Sebazzz om de ruimtetemperatuur-sensor verderop in de kamer te hangen/extern aan te leveren via HASS o.i.d.

Van wat ik lees zorgt dat bij een MHI bijv. voor veel beter/rustiger regelgedrag. Zie ook plaatjes in topicstart van ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2024 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

ThinkPad schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:05:
Wellicht is er een oplossing voor de Toshiba (type?) van @Sebazzz om de ruimtetemperatuur-sensor verderop in de kamer te hangen/extern aan te leveren via HASS o.i.d.

Van wat ik lees zorgt dat bij een MHI bijv. voor veel beter/rustiger regelgedrag. Zie ook plaatjes in topicstart van ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen
Mogelijke tip: Bij mij zat de beschermfolie nog op de zijkant waar special een kleine opening was waar de sensor zat.
Zal waarschijnlijk ook vaker voorkomen dat ze de folie er niet afhalen.

Uiteindelijk wel voor de ClimaControl gegaan, de grafiekjes komen van mijn airco in de slaapkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martin7182 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:02:
[...]

Koelkasten schakelen toch wel heel wat rustiger dan wat we hier zien. Onze oude koelkast (aan/uit) schakelde iets van een half uur aan / 2 uur uit, onze nieuwe koelkast met inverter motor schakelt ~ 1 uur aan / 1 uur uit op laag vermogen. Wat je bij airco's vaak ziet, zoals bij @Sebazzz , is heel snel pendelen op hoog vermogen. Op de een of andere manier wil een airco altijd hoog opstarten en pas na een paar minuten het vermogen verlagen. Dan krijg je dus dit zenuwachtige pendelgedrag. Ik heb geprobeerd om de buitenunit te knijpen met de stille functie (MHI), maar dat werkt niet echt tijdens de eerste minuten na het starten.
Ligt aan je koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qx6a171C-zu8l9e3-e8508w4htc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bc7YzfTalcvtyqDEWAGAioAi.jpg?f=fotoalbum_large

Koelkast is 3 maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:36
[...]

Mijn airco pendelt toch echt een heel stuk rustiger dan bij @Sebazzz. Heb vannacht bijvoorbeeld de airco op de slaapkamer heel de nacht aan gehad en heb het zojuist even geteld; hij is 10 keer in- en uitgeschakeld, veel minder dan in de grafiek van @Sebazzz te zien is (en ook minder dan de koelkast van @Glashelder).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@MiBe Slaapkamers zijn altijd een probleem, de ruimte is simpelweg te klein voor het minimaal vermogen dat de warmtepomp levert.

Als je niet wilt dat het gaan pendelen zet je de deur een stukje open of het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:36
mr_evil08 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:27:
@MiBe Slaapkamers zijn altijd een probleem, de ruimte is simpelweg te klein voor het minimaal vermogen dat de warmtepomp levert.

Als je niet wilt dat het gaan pendelen zet je de deur een stukje open of het raam.
Dan zou je dus juist méér pendelen verwachten, maar hier pendelt hij een stuk rustiger dan bij @Sebazzz.

(deur staat overigens wel altijd een stukje open voor de poes zodat ze naar de kattenbak kan :Y )

[ Voor 10% gewijzigd door MiBe op 14-08-2024 12:07 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:22
ingmar89 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:12:
Soms moet er een slangetje aangesloten worden op het vlotter bakje om deze te ontluchten. Doe je dat niet dan kan er een luchtbel in blijven zitten die niet door de leiding eruit kan waar het water door binnenkomt.[Afbeelding]

Op de kleine blauwe aansluiting bovenop de flotter in deze afbeelding bijvoorbeeld.
Ik had dit bericht helemaal gemist. We blijven hannesen met de unit en afwatering en dit zou weleens kunnen helpen.

Wij hebben exact zo’n pompje, met inderdaad een kleine blauwe aansluiting bovenop de vlotter. Wat ik maar niet begreep, maar nu misschien wel, is dat het allemaal goed werkt als ik de afdekgoot eraf laat, maar zodra ik deze erop klik dat het toch weer mis gaat na verloop van tijd. Maar wellicht heeft dat te maken met die aansluiting bovenop de vlotter. Die wordt misschien dicht gedrukt zodra ik de goot weer afdek door een andere leiding die boven de vlotter door de goot loopt.

Is alleen de vraag hoe ik dat zou kunnen fixen want het past allemaal net in de goot, maar zeker de moeite waard om eens te onderzoeken.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

MiBe schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:05:
[...]

Dan zou je dus juist méér pendelen verwachten, maar hier pendelt hij een stuk rustiger dan bij @Sebazzz.

(deur staat overigens wel altijd een stukje open voor de poes zodat ze naar de kattenbak kan :Y )
Kan het een symptoom zijn dat de electronische kleppen naar de verschillende koelcircuits misschien niet goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:21
Technician- schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:54:
Ik heb door de jaren heen best heel veel airco’s geplaatst. En ook heel veel merken gehad.

Weet je hoe ik een airco beoordeel op kwaliteit?
De batterijen die bij de afstandsbediening zitten, die zeggen veel. Chinese prut batterijtjes of een A merk.
Is er aandacht voor kleine dingen als batterijen, dan zit de rest ook snor.
Zijn er airco merken die a merk batterijen leveren? Dat is nu echt een onderdeel waar elke leverancier op wil bezuinigingen ik heb twee MHI units maar volgens mij niets spannends kwa batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
Ik kreeg bij m'n MHI Panasonic batterijen geleverd. Panasonic beschouw ik wel als A-merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
DutchOwnage schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:44:
Ik kreeg bij m'n MHI Panasonic batterijen geleverd. Panasonic beschouw ik wel als A-merk?
Dat zie ik wel als een a merk inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
[...]

offtopic:
Gevalletje N=2 ;) Mijn (inverter) koelkast schakelt deze dagen zo'n 4x per uur aan/uit als de deur dichtblijft, in de wintermaanden nog vaker.

De reden dat airco's altijd eerst even wat harder willen lopen (net als de motor in een analoge auto) is om de olie goed te kunnen verdelen wanneer deze nog koud(er) is. Tenzij het echt extreem is kan dat pendelen allemaal niet zoveel kwaad, zijn ze voor gemaakt. Ik zou voor slaapkamers bijna altijd het kleinste model adviseren, vaak is dat 2,5kW, maar 1-1,5kW is eigenlijk beter, die zie je ook steeds meer. Nou nog de kleinere multisplit buitenunits. Helaas zie ik nog al te vaak 3,5kW in een slaapkamer van 3x3 hangen, dat is ook vragen om problemen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik zou eigenlijk nooit kleiner gaan dan 2,5 kW. Kleiner dan 2,5 vind je eigenlijk alleen maar bij multisplits en dan win je eigenlijk niets met zo’n kleine unit. Je krijgt alleen maar èèn nadeel: lang kunnen wachten tot een kamer een beetje afkoelt als je wel een keer adhoc je bloedhete zolderkamer wil afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
RonJ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:43:
[...]

offtopic:
Gevalletje N=2 ;) Mijn (inverter) koelkast schakelt deze dagen zo'n 4x per uur aan/uit als de deur dichtblijft, in de wintermaanden nog vaker.

De reden dat airco's altijd eerst even wat harder willen lopen (net als de motor in een analoge auto) is om de olie goed te kunnen verdelen wanneer deze nog koud(er) is. Tenzij het echt extreem is kan dat pendelen allemaal niet zoveel kwaad, zijn ze voor gemaakt. Ik zou voor slaapkamers bijna altijd het kleinste model adviseren, vaak is dat 2,5kW, maar 1-1,5kW is eigenlijk beter, die zie je ook steeds meer. Nou nog de kleinere multisplit buitenunits. Helaas zie ik nog al te vaak 3,5kW in een slaapkamer van 3x3 hangen, dat is ook vragen om problemen.
Als minimaal vermogen gelijk is maakt het weinig uit.

Hier een 3,5 in een slaapkamer, bewust gedaan zodat overige ruimtes ook mee kunnen koelen en dit werkt prima in praktijk.

Bij Daikin kan je maximaal vermogen begrenzen en er alsnog een kleinere unit van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:42:
[...]

Dat is het hele punt, het minimum vermogen moet juist verder omlaag in moderne woningen. Het lijkt me sterk dat een 2,5 of zelfs 3,5 in de praktijk ook maar in de buurt van zn maximum draait. En ik hoef ook helemaal niet in een half uur 10 graden omhoog of omlaag te kunnen, daar heb ik 0 behoefte aan. Nou helpt het ook niet dat ik hier kanaalunits heb, die kunnen toch een stuk minder ver terug dan de betere wandunits, maar de 2,5kW per verdieping die ik nu heb is boven echt zware overkill en pendelt behoorlijk.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
glas86 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Zijn er airco merken die a merk batterijen leveren? Dat is nu echt een onderdeel waar elke leverancier op wil bezuinigingen ik heb twee MHI units maar volgens mij niets spannends kwa batterijen.
Ja ik vond het gewoon een grappig dingetje. bij Daikin zitten ook Panasonic batterijen en Mitsubishi Electric vaak GP batterijen.

Bij Haier is het dan XingYou Hai ofzo. :P

MIH heb ik nooit geplaatst.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 14-08-2024 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
RonJ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:52:
[...]

Dat is het hele punt, het minimum vermogen moet juist verder omlaag in moderne woningen. Het lijkt me sterk dat een 2,5 of zelfs 3,5 in de praktijk ook maar in de buurt van zn maximum draait. En ik hoef ook helemaal niet in een half uur 10 graden omhoog of omlaag te kunnen, daar heb ik 0 behoefte aan. Nou helpt het ook niet dat ik hier kanaalunits heb, die kunnen toch een stuk minder ver terug dan de betere wandunits, maar de 2,5kW per verdieping die ik nu heb is boven echt zware overkill en pendelt behoorlijk.
Bij mij lopen de 2.5 en 2 per verdieping mooi door zonder pendelen met alle deuren open overdag. In de nacht als ik deur sluit van mijn slaapkamer en zoon zolderkamer wel af en toe aan/uit. Ach ja. Geen probleem. Uit = ook geen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalJanssen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-03 18:53
Hallo.

Ik ben zoekende naar twee airco’s op zolder voor beide kamers van mijn kinderen.
Beide kinderen hebben zwakke longen (o.a. bronchiale hyperreactiviteit). Ik wil dus graag een airco met een zo goed mogelijke filtering van de lucht. Ik heb proberen te zoeken, maar vind hier weinig vergelijkingen in.

Heeft er iemand toevallig ervaring met de filtering of een duidelijke lijstje met de beste airco’s als het gaat om het filteren van de lucht?

Voor de volledigheid: ik vind dit bijna even belangrijk als het koelen zelf. We hebben al
Vloerkoeling en het koelen gaat echt om hele warme dagen dat het een keer 26 graden wordt. Wel is vocht uit de lucht halen ook belangrijk voor de kinderen. Maar ik ga er vanuit dat ze dat allemaal ongeveer even goed doen. Of is dat ook een verkeerde aanname?

Hoor graag als iemand informatie heeft hierover.
Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio1ogics
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 19:16

Bio1ogics

Logisch toch?

*knip*, dit heeft niks met warmtepompen te maken.

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2024 21:15 ]

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 16:15
PascalJanssen schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:32:
Hallo.

Ik ben zoekende naar twee airco’s op zolder voor beide kamers van mijn kinderen.
Beide kinderen hebben zwakke longen (o.a. bronchiale hyperreactiviteit). Ik wil dus graag een airco met een zo goed mogelijke filtering van de lucht. Ik heb proberen te zoeken, maar vind hier weinig vergelijkingen in.

Heeft er iemand toevallig ervaring met de filtering of een duidelijke lijstje met de beste airco’s als het gaat om het filteren van de lucht?

Voor de volledigheid: ik vind dit bijna even belangrijk als het koelen zelf. We hebben al
Vloerkoeling en het koelen gaat echt om hele warme dagen dat het een keer 26 graden wordt. Wel is vocht uit de lucht halen ook belangrijk voor de kinderen. Maar ik ga er vanuit dat ze dat allemaal ongeveer even goed doen. Of is dat ook een verkeerde aanname?

Alvast dank!
Ik noem er een paar die ik toevallig ken. Ik heb verder weinig kennis van hóé deze filtermethoden werken en wát er precies gefilterd wordt. Ik stel me voor dat je daar zelf al wat meer vanaf weet en dat je nu iets gerichter kan gaan zoeken. Onderstaande betreffen actieve filter-technologieën. Dus meer dan alleen een rooster of een gaasje als luchtfilter.

Mitsubishi Electric heeft op onder andere de AY-series optioneel 'PlasmaQuadPlus' filtering.
Mitsubishi Electric heeft bovenstaande ook op de LN-serie. Maar die is nogal duur als het alleen om de filtertechnologie gaat.
LG heeft modellen met 'air purifying'. (YouTube: De nieuwe LG DUALCOOL met luchtreiniger: alle voordelen op een rij)
LG heef op de 'deluxe' modellen 'plasmaster ionizer' en UVnano
LG heeft op de Black-mirror modellen 'plasmaster ionizer' en UVnano

Er zullen zeker nog veel meer merken zijn met soortgelijke of betere technologieën. Maar dan heb je alvast een startpunt.

edit: op basis van mijn zeer beperkte kennis denk ik dat de air purifying van LG het beste aansluit bij wat je zoekt, van de bovengenoemde opties. Maar lees er vooral zelf over uiteraard!

[ Voor 5% gewijzigd door M_AW op 14-08-2024 20:11 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio1ogics
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 19:16

Bio1ogics

Logisch toch?

Hallo.

Alvast dank!
De Panasonics die wij hebben heeft zgn NanoX aan boord. "electrostatic atomization technology" De link heeft wel een hoog wij van WC eend gehalte, maar mogelijk kun je met de info gericht zoeken naar betrouwbaar onderzoek. Hier de NL link, mocht je dat liever hebben.

[disclaimer: heb nul panasonic aandelen!]

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hallo.

Alvast dank!
https://helloairco.be/tec...nde-werking-daikin-airco/ hier staat e.a. beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:42:
[...]

[...]
RonJ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:52:
[...]
Dat is het hele punt, het minimum vermogen moet juist verder omlaag in moderne woningen.
[...]
Bij MHI lijkt het niet uit te maken, daar is het minimumvermogen voor de 2kW, 2,5kW, 3,5kW binnendelen gelijk, zowel voor koelen als verwarmen is het 0,9kW. Pas vanaf de 5kW binnenunit gaat de ondergrens omhoog, naar 1,3kW.
Bron: https://www.lumelco.pt/wp...nual_tecnico_srk-zs-w.pdf (pag 3, 4, 5)

Kan het voor de SRK15ZS-W helaas niet vinden, ik heb die op het oog om 3 stuks van aan een SCM41ZS-W te gaan hangen. Maar als ik de configurator van MHI invul dan mag op een SCM41ZS-W ook 15+20+35 (=70) dus overdimensioneren lijkt dan prima. De binnenunits zijn fysiek ook even groot (en zwaar) volgens de datasheet, dus hoe dat dan precies werkt snap ik nog niet helemaal 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Laatst online: 13:35
We zijn bezig met een grote verbouwing en zijn nu aan het kijken naar een Daikin airco voor in onze huiskamer. De voorkeur gaat uit naar de Emura, de binnenunit is echter 90cm breed en de muur waarop hij komt 89cm.

Zou dat raar staan denken jullie? Het gaat dus om een halve cm aan iedere kant.

De eerste foto komt van funda. Er komt ook een 43" tv aan die muur (dus een andere dan op de foto) en die is eigenlijk ook 8cm te breed. Dus 4cm aan iedere kant eroverheen, maar aangezien die aan een tv beugel komt te hangen zal dat naar verwachting niet zo opvallen. En als de tv echt geen gezicht is kunnen we hem natuurlijk altijd nog terugsturen en inruilen voor een 32", dat kan bij een airco natuurlijk niet zo makkelijk :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w96qoftgbJrlApmXc4gAXikCoVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/etXR0hlVEnNGACpQwndylHAV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaNbj3kIGtjUtYFJyQ0nVADnPBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7m4zCN3q43nMlMwb6amtjAR.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:

Voor de geïnteresseerde, hier het 3d ontwerp van onze toekomstige benedenverdieping (de airco is nog niet ingetekend):

YouTube: 3d ontwerp beneden

[ Voor 11% gewijzigd door outlandos op 14-08-2024 23:59 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hallo.

Alvast dank!
Zorg er iig voor dat ze goed schimmelvrij blijven anders wordt het er allemaal niet beter op voor je kinderen.

Gisteren de hele dag bezig geweest om alle 3 de units zo goed mogelijk overal schimmelvrij te maken (moeilijk bij te komen aan de motorkant). Dit keer ook de binnenkant van de behuizing zo goed mogelijk meegenomen en HG schimmel erin gespoten en de roller er ook mee schoongemaakt. Goed afgespoeld naderhand uiteraard en op max fan droog geblazen.
In de woonkamer was de roller nog helemaal schoon maar de behuizing en lamellen/rooster er omheen niet (vorige keren niet expliciet schoon gemaakt) dus dat zal de reden van snelle terugkeer zijn geweest. De warmtewisselaar leek wel helemaal schoon alsof ze daar niet op kunnen/willen groeien. Die is ook wel erg koud uiteraard.

Ben er echt ff helemaal klaar mee :X. Hopelijk blijft het nu schoon met 'stay dry' uit en fan-only 45 mins voor hij uit gaat..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:27
Technician- schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:38:
[...]

Ja ik vond het gewoon een grappig dingetje. bij Daikin zitten ook Panasonic batterijen en Mitsubishi Electric vaak GP batterijen.

Bij Haier is het dan XingYou Hai ofzo. :P

MIH heb ik nooit geplaatst.
Bij mijn Daikin zitten "gewoon" goedkope merkloze batterijtjes in de afstandsbedieningen...

Catch a smile out there!

• Technician-
Glenfiddich schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:40:
[...]

Bij mijn Daikin zitten "gewoon" goedkope merkloze batterijtjes in de afstandsbedieningen...
Oei!

want zelfs de goedkoopste Daikin, FTFX heeft Panasonic batterijen, bij mij iig. Van de week nog een in mijn loods gehangen. (Met +50C) 8)7

• Glenfiddich
Technician- schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:45:
[...]

Oei!

want zelfs de goedkoopste Daikin, FTFX heeft Panasonic batterijen, bij mij iig. Van de week nog een in mijn loods gehangen. (Met +50C) 8)7
In mijn geval gaat het om driemaal een Daikin Perfera. Niet het goedkoopste model volgens mij.
Nu weet ik niet of dat echt het verschil maakt, misschien zijn de afstandsbedieningen voor de verschillende modellen wel hetzelfde.

Overigens heb ik bij slechts één van de drie afstandsbedieningen gekeken, zal straks de andere twee ook eens bekijken of daar dezelfde goedkope baterijen in zitten.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Mijn Mitsubishi Electric kwam met Mitsubishi Electric batterijen :+

Zal Panasonic ook net Panasonic batterijen komen? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007

Oekol

waka waka hey hey

Bedenk me nu eigenlijk dat ik 6 batterijen thuis heb om ergens anders voor te gebruiken van m'n diaikin perfera's. De afstandbedieningen liggen we te kwijnen in de kast. Dank jullie wel :+

Bij ons kwam de 3e unit niet tegelijk met 1e twee. Wellicht leuk om te checken of daar verschil in zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Oekol op 15-08-2024 08:27 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
outlandos schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:32:
We zijn bezig met een grote verbouwing en zijn nu aan het kijken naar een Daikin airco voor in onze huiskamer. De voorkeur gaat uit naar de Emura, de binnenunit is echter 90cm breed en de muur waarop hij komt 89cm.

Mocht het er echt vreemd uitzien dan zou je aan beide kanten een latje aan de zijkant/achterkant kunnen plakken? Dan oogt het alsof het zo hoort. Of je neemt een stylish ipv een emura, die is een stuk compacter en de mat witte versie zou imho hier veel beter passen.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 15-08-2024 08:41 ]

All-electric.

• glas86
Bio1ogics schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:01:
[...]

De Panasonics die wij hebben heeft zgn NanoX aan boord. "electrostatic atomization technology" De link heeft wel een hoog wij van WC eend gehalte, maar mogelijk kun je met de info gericht zoeken naar betrouwbaar onderzoek. Hier de NL link, mocht je dat liever hebben.

[disclaimer: heb nul panasonic aandelen!]
Weet iemand wat een MHI unit (35ZS-WF) standaard voor filters aan boord heeft? Zie wel twee oranje filters zitten maar geen idee wat ze precies doen en of je ze een keer moet vervangen danwel schoonmaken?

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:50
We zijn bezig met een grote verbouwing en de binnenunit is echter 90cm breed en de muur waarop hij komt 89cm.

Er komt ook een 43" tv aan die muur (dus een andere dan op de foto) en die is eigenlijk ook 8cm te breed.
Lijkt me geen porem beide zo hoog op de muur geplakt . Is een vloermodel airco niet handiger die is 75cm breed ? alleen zal je dan de radiator daar weg moeten halen ( in je 3d model is hij ook al weg 😅 )

[ Voor 3% gewijzigd door nuffy op 15-08-2024 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

De eerste foto komt van funda. Er komt ook een 43" tv aan die muur (dus een andere dan op de foto) en die is eigenlijk ook 8cm te breed. Dus 4cm aan iedere kant eroverheen, maar aangezien die aan een tv beugel komt te hangen zal dat naar verwachting niet zo opvallen. En als de tv echt geen gezicht is kunnen we hem natuurlijk altijd nog terugsturen en inruilen voor een 32", dat kan bij een airco natuurlijk niet zo makkelijk :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:

Voor de geïnteresseerde, hier het 3d ontwerp van onze toekomstige benedenverdieping (de airco is nog niet ingetekend):

YouTube: 3d ontwerp beneden
Je kan er altijd nog een cover overheen hangen. >:)
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

• outlandos
  • Laatst online: 13:35
nuffy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Lijkt me geen porem beide zo hoog op de muur geplakt . Is een vloermodel airco niet handiger die is 75cm breed ? alleen zal je dan de radiator daar weg moeten halen ( in je 3d model is hij ook al weg 😅 )
De tv zou wel lager iets lager komen te hangen dan he.

Een vloermodel is zo'n gek idee nog niet. Alle radiatoren gaan er toch uit want we krijgen vloerverwarming. Maar is zo'n vloermodel wel goed in koelen? Ik bedoel een airco moet hoog hangen toch, omdat koude lucht naar beneden zakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
outlandos schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

Een vloermodel is zo'n gek idee nog niet. Alle radiatoren gaan er toch uit want we krijgen vloerverwarming. Maar is zo'n vloermodel wel goed in koelen? Ik bedoel een airco moet hoog hangen toch, omdat koude lucht naar beneden zakt?
Wij hebben een Daikin Perfera vloermodel op de benedenverdieping (twee zelfs, één in het woonkamergedeelte en één in het eetkamergedeelte) en geloof me: die krijgt de hele ruimte in no time ijskoud als het moet.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
outlandos schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

Valt allemaal wel mee. Dan zouden anderen met verwarmen met een L/L die hangt niet kunnen verwarmen en dat lukt ook gewoon. Lucht mengt zich echt wel. En als je VV krijgt een L/W wp erbij kan je daarmee nog extra koelen. Gebruik je de L/L om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen want dat kan een L/W niet met VV. Of fancoils in combo met L/W dan heb je geen L/L meer nodig.

Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 15-08-2024 10:22 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Ik meen gelezen te hebben dat bij koelen de vloermodellen de koude lucht via een klep bovenaan naar boven blazen. En bij verwarmen de warme lucht via een klep onderaan. Maar lees de handleiding zou ik zeggen :)
Pagina: 1 ... 101 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic