Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:16
Hoi allemaal - we hebben gisteren de vakman/loodgieter over de vloer gehad en dit vergeten te vragen.
We gaan voor een Panasonic buitenunit met 3 binnenunits die ook kunnen warmen (cs-tz50zkew CU-3Z68TBE). Is dit dan een Lucht-Luchtwarmtepomp? Ik woon namelijk in Vlaanderen en dan is er een premie van 500€. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:45
Callewaert schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:23:
Hoi allemaal - we hebben gisteren de vakman/loodgieter over de vloer gehad en dit vergeten te vragen.
We gaan voor een Panasonic buitenunit met 3 binnenunits die ook kunnen warmen (cs-tz50zkew CU-3Z68TBE). Is dit dan een Lucht-Luchtwarmtepomp? Ik woon namelijk in Vlaanderen en dan is er een premie van 500€. Alvast bedankt!
Ja. Een airco is een L/L warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
Yellos schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Ja. Een airco is een L/L warmtepomp
Dank! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:47:
Weer een mooie. Door airco's wordt het warmer buiten. Waar komt die warmte toch vandaan? Van buiten toevallig? Is een cirkel volgens mij. Het is hier nog 32 graden buiten door mij. Sorry buren zonder airco. 8)

Niet kunnen slapen door de hitte: 'Koelte-ongelijkheid steeds groter probleem' - https://nos.nl/l/2533041
@Callewaert check wel of je subsidie kan krijgen als je airco nog kan koelen. Zover ik begreep (ben zelf geen Belg) moet de koelfunctie gesloopt worden om als L/L wp subsidie te kunnen krijgen in België.
Strikt genomen heeft ze gelijk want het stroomverbruik van de airco voegt energie toe aan de directe omgeving die er anders niet zou zijn. Dat die hoeveelheid nooit ook maar enige significante impact maakt op de temperatuur buiten is een ander verhaal en maakt dit wel erg misleidend. Alsof je in de winter een straalkachel van ~1 kW (op z'n allerhoogst) in de tuin zet en denkt daarmee het merkbaar warmer te maken..

[ Voor 10% gewijzigd door Termy op 13-08-2024 09:57 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
https://www.vlaanderen.be...ouwpremie-voor-warmtepomp

De koelfunctie moet in principe uit staan.
Maar vloeken mag ook niet >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:45
toxictooms schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:03:
https://www.vlaanderen.be...ouwpremie-voor-warmtepomp

De koelfunctie moet in principe uit staan.
Maar vloeken mag ook niet >:)
Ik zou eens even heel goed lezen en navragen voordat je de aanvraag doet... Er staat namelijk dat het apparaat niet mag kunnen koelen wil je in aanmerking komen:

Actieve koeling
Heel wat warmtepompen kunnen naast verwarmen de ruimte ook koelen (aircofunctie). U mag de warmtepomp gebruiken voor actieve koeling(open definitie), mits te voldoen aan volgende 3 voorwaarden:

de warmtepomp is de enige centrale verwarming voor het gehele gebouw.
er is een fotovoltaïsche installatie aanwezig in het gebouw én deze moet ook aangemeld zijn bij Fluvius.
en de eindfactuur(open definitie)van de warmtepomp dateert van 1 juli 2022 of later.
Als een van deze voorwaarden ontbreekt, komt de warmtepomp niet in aanmerking voor Mijn VerbouwPremie als ze een koelfunctie heeft.

EN

Wat met warmtepompen met optie voor koelen?
Sommige fabrikanten koppelen het al dan niet koelen door het toestel aan de aankoop van een extra optie. Dit kan op twee manieren:

Het toestel kan standaard niet koelen, alleen bij de aankoop van een optie kan het toestel actief koelen.
Het toestel kan standaard koelen, door de aankoop van een optie kan het toestel permanent niet meer actief koelen

Beiden zijn aanvaarde manieren om te voorzien in een toestel dat niet kan koelen. Als de optie koelen niet aanwezig is, komt de warmtepomp in aanmerking voor Mijn VerbouwPremie.

In beide gevallen kan de factuur en de documentatie van het toestel aantonen of de koeloptie al dan niet aanwezig is (bv. vermelding koelen: optioneel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Yellos schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Ik zou eens even heel goed lezen en navragen voordat je de aanvraag doet... Er staat namelijk dat het apparaat niet mag kunnen koelen wil je in aanmerking komen:

Actieve koeling
Heel wat warmtepompen kunnen naast verwarmen de ruimte ook koelen (aircofunctie). U mag de warmtepomp gebruiken voor actieve koeling(open definitie), mits te voldoen aan volgende 3 voorwaarden:

de warmtepomp is de enige centrale verwarming voor het gehele gebouw.
er is een fotovoltaïsche installatie aanwezig in het gebouw én deze moet ook aangemeld zijn bij Fluvius.
en de eindfactuur(open definitie)van de warmtepomp dateert van 1 juli 2022 of later.
Als een van deze voorwaarden ontbreekt, komt de warmtepomp niet in aanmerking voor Mijn VerbouwPremie als ze een koelfunctie heeft.

EN

Wat met warmtepompen met optie voor koelen?
Sommige fabrikanten koppelen het al dan niet koelen door het toestel aan de aankoop van een extra optie. Dit kan op twee manieren:

Het toestel kan standaard niet koelen, alleen bij de aankoop van een optie kan het toestel actief koelen.
Het toestel kan standaard koelen, door de aankoop van een optie kan het toestel permanent niet meer actief koelen

Beiden zijn aanvaarde manieren om te voorzien in een toestel dat niet kan koelen. Als de optie koelen niet aanwezig is, komt de warmtepomp in aanmerking voor Mijn VerbouwPremie.

In beide gevallen kan de factuur en de documentatie van het toestel aantonen of de koeloptie al dan niet aanwezig is (bv. vermelding koelen: optioneel).
Was hier een stekkertje uithalen of insteken om de koeling uit te schakelen, ik weet het niet juist meer.
En een document waar op staat dat de koeling afgeschakeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:49
Alleen is panasonic niet zo'n goede keuze voor verwarmen.
Kijk nog maar eens of je iets van Daikin of Mitsubishi kan vast krijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
Je geeft aan dat je er mee wil gaan verwarmen. Let erop dat de CU-3Z68TBE buitenunit een minimumverwarmingscapaciteit heeft van 3,3kW. Als je per keer slechts één unit wil gebruiken om te verwarmen (bijvoorbeeld alleen de woonkamer), betekent dit dat deze altijd op een hoge capaciteit móét draaien (3,3 kW). Als je altijd met alle 3 de binnenunits tegelijk wil verwarmen, is dat overigens geen een minder groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
buzzs schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Je geeft aan dat je er mee wil gaan verwarmen. Let erop dat de CU-3Z68TBE buitenunit een minimumverwarmingscapaciteit heeft van 3,3kW. Als je per keer slechts één unit wil gebruiken om te verwarmen (bijvoorbeeld alleen de woonkamer), betekent dit dat deze altijd op een hoge capaciteit móét draaien (3,3 kW). Als je altijd met alle 3 de binnenunits tegelijk wil verwarmen, is dat overigens geen probleem.
Ook met 3 units. Wie heeft er in de herfst met een beetje geisoleerd huis 3,3kW nodig om te verwarmen als het buiten een graad of 15 is bijvoorbeeld. Dan woon je wel in een kartonnen doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
MotorBeast schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:02:
[...]

Ook met 3 units. Wie heeft er in de herfst met een beetje geisoleerd huis 3,3kW nodig om te verwarmen als het buiten een graad of 15 is bijvoorbeeld. Dan woon je wel in een kartonnen doos.
Vooruit, een minder groot probleem dan O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:40
Zoals anderen al noemen, een 6.8 kW buitenunit is totaal ongeschikt als verwarming, je wordt er niet blij van door veel te hoog minimumvermogen. Merk maakt niet uit, ook de Daikin MXM68s hebben daar last van.

Met misschien 1 uitzondering, de MHI SCM60ZS kan met minimaal 1 kW verwarmen. Dat merk is magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
w00key schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Zoals anderen al noemen, een 6.8 kW buitenunit is totaal ongeschikt als verwarming, je wordt er niet blij van door veel te hoog minimumvermogen. Merk maakt niet uit, ook de Daikin MXM68s hebben daar last van.

Met misschien 1 uitzondering, de MHI SCM60ZS kan met minimaal 1 kW verwarmen. Dat merk is magic.
Dat durf ik tegen te spreken.
Ik heb de Daikin MXM90 met 4 binnenunits, en verwarmen lukt prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
buzzs schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Je geeft aan dat je er mee wil gaan verwarmen. Let erop dat de CU-3Z68TBE buitenunit een minimumverwarmingscapaciteit heeft van 3,3kW. Als je per keer slechts één unit wil gebruiken om te verwarmen (bijvoorbeeld alleen de woonkamer), betekent dit dat deze altijd op een hoge capaciteit móét draaien (3,3 kW). Als je altijd met alle 3 de binnenunits tegelijk wil verwarmen, is dat overigens geen een minder groot probleem.
Ja. Ik blijf bij Panasonic omdat ik nl. een 500€ korting krijg bij de huidige loodgieter omdat deze al heel wat werken heeft mogen doen in ons huis. Vandaar de keuze voor die aannemer.
Keep in mind dat het verwarmen maar “bijverwarmen” gaat zijn. In onze woonkamer is er nog een gaskachel als het écht nodig zou zijn, en op onze bureau en kinderkamer is het nooit écht vriezend koud.

Ik zie op de offerte die ik vandaag heb mogen ontvangen dat hij het volgende voorziet:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUPiPKSDOson3crW_gXCFO5k0G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0DVYecuoK3Mn98jqCqmsr0I.jpg?f=fotoalbum_large

Hij komt normaal binnenkort langs om nog alles te bespreken natuurlijk. Ik kan dan eventuele bezorgdheden melden.

[

[ Voor 45% gewijzigd door Callewaert op 13-08-2024 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Callewaert schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Ja. Ik blijf bij Panasonic omdat ik nl. een 500€ korting krijg bij de huidige loodgieter omdat deze al heel wat werken heeft mogen doen in ons huis. Vandaar de keuze voor die aannemer.
Keep in mind dat het verwarmen maar “bijverwarmen” gaat zijn. In onze woonkamer is er nog een gaskachel als het écht nodig zou zijn, en op onze bureau en kinderkamer is het nooit écht vriezend koud.

Ik zie op de offerte die ik vandaag heb mogen ontvangen dat hij het volgende voorziet:[Afbeelding]

Hij komt normaal binnenkort langs om nog alles te bespreken natuurlijk. Ik kan dan eventuele bezorgdheden melden.

[
Dan neem 1 maat kleiner buitenunit. Paar dagen terug was er iemand en die meldde dat dan het minimumvermogen rond de 1, nog wat was. Zeker als bijverwarming ga je niet blij worden van 3,3. €500,- korting zegt natuurlijk niets. Wat staat eronder de streep tov concurrent? Wij blijven hier zuinige Ollanders. Niet voor niets hebben jullie daar veel grappen over. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
MotorBeast schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Dan neem 1 maat kleiner buitenunit. Paar dagen terug was er iemand en die meldde dat dan het minimumvermogen rond de 1, nog wat was. Zeker als bijverwarming ga je niet blij worden van 3,3. €500,- korting zegt natuurlijk niets. Wat staat eronder de streep tov concurrent? Wij blijven hier zuinige Ollanders. Niet voor niets hebben jullie daar veel grappen over. 8)
Pas op: Belgen zijn ook zuinig hoor. In de zin dat er sinds Corona veel zelfstandigen/firma’s niet graag korting geven.
Ik neem het in overweging en ga het de aannemer eens laten weten. Als het goedkoper kan met een kleinere buitenunit is het zeker leuk meegenomen :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Callewaert schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

Pas op: Belgen zijn ook zuinig hoor. In de zin dat er sinds Corona veel zelfstandigen/firma’s niet graag korting geven.
Ik neem het in overweging en ga het de aannemer eens laten weten. Als het goedkoper kan met een kleinere buitenunit is het zeker leuk meegenomen :7
Kleinere buitenunit niet voor de goedkoop maar voor het minimum vermogen. Controleer zelf even de specs en de combinatietabellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
[...]

De CU-3Z52TBE (5.2kWh buitenunit) heeft een minimumverwarmingscapaciteit van 1.6kW. Dat is de helft van de 3.3kW van de grotere buitenunit.
Afhankelijk van het aantal units dat je tegelijkertijd denkt te gebruiken, is deze buitenunit met een lager minimum- en maximumvermogen een prima optie lijkt me.
Als je alle drie de units tegelijkertijd aanzet, kunnen deze dus met 'slechts' 63% (=5kW+1,6kW+1,6kW / 5,2kW) van hun capaciteit draaien. Aan jezelf om in te schatten of deze situatie vaak zal voorkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door buzzs op 13-08-2024 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Korting zegt toch niks... het gat om de uiteindelijke prijs. Ik kan je zelfs een offerte maken met 70% korting, of zelfs 5000€ korting...

Zorg voor een tweede offerte, eventueel van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MotorBeast schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Kleinere buitenunit niet voor de goedkoop maar voor het minimum vermogen. Controleer zelf even de specs en de combinatietabellen.
Hangt toch af van de grootte van de woning...
Als ik een kleinere buitenunit had genomen, dan was ik in de winter zeker minder tevreden geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
buzzs schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:36:
[...]

De CU-3Z52TBE (5.2kWh buitenunit) heeft een minimumverwarmingscapaciteit van 1.6kW. Dat is de helft van de 3.3kW van de grotere buitenunit.
Afhankelijk van het aantal units dat je tegelijkertijd denkt te gebruiken, is deze buitenunit met een lager minimum- en maximumvermogen een prima optie lijkt me.
Als je alle drie de units tegelijkertijd aanzet, kunnen deze dus met 'slechts' 63% (=5kW+1,6kW+1,6kW / 5,2kW) van hun capaciteit draaien. Aan jezelf om in te schatten of deze situatie vaak zal voorkomen.
Qua koeling zullen deze alle drie op hetzelfde moment draaien. Ik werk vaak van thuis uit dus bureau en woonkamer zeker. Dochterlief haar kamer is altijd de warmste kamer in het huis vanwege hele dag zon op die kant. Qua verwarmen kan ik mij inbeelden dat de bovenkamers meer verwarmd zullen worden maar de woonkamer niet constant. Ik geef geen concrete antwoorden, maar mijn vrouw is niet thuis :+

Je zou dus gaan voor de CU-2E41TBE?
Tommie12 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:26:
[...]

Korting zegt toch niks... het gat om de uiteindelijke prijs. Ik kan je zelfs een offerte maken met 70% korting, of zelfs 5000€ korting...

Zorg voor een tweede offerte, eventueel van een ander merk.
We komen nu aan 6.750€. Andere leverancier (iemand die met Daikin werkt in de regio) was zo’n 1000€ duurder.

[ Voor 17% gewijzigd door Callewaert op 13-08-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Callewaert schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:29:
[...]

Qua koeling zullen deze alle drie op hetzelfde moment draaien. Ik werk vaak van thuis uit dus bureau en woonkamer zeker. Dochterlief haar kamer is altijd de warmste kamer in het huis vanwege hele dag zon op die kant. Qua verwarmen kan ik mij inbeelden dat de bovenkamers meer verwarmd zullen worden maar de woonkamer niet constant. Ik geef geen concrete antwoorden, maar mijn vrouw is niet thuis :+

[...]

We komen nu aan 6.750€. Andere leverancier (iemand die met Daikin werkt in de regio) was zo’n 1000€ duurder.
Koeling heeft andere cijfers. Ts lezen en warmteverliesberekening maken. Nb koeling vraagt juist nog minder vermogen dan verwarmen.

Een buitenunit kan vaak kleiner dan het totaal van de binnen units omdat je zelden max vermogen vraagt. ...ik nooit.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 13-08-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
buzzs schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:36:
[...]

Dit dus. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Callewaert schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:29:
[...]

[...]

Nee je kan niet gaan voor de CU-2E41TBE, want daar kunnen maar twee buitenunits op aangesloten worden. Ik zou zelf gaan voor de CU-3Z52TBE.

Maar nogmaals, denk goed na over de situatie in de praktijk. Ga je alle 3 de kamers tegelijkertijd koelen, en pas zodra je het te warm vindt worden? Dan ga je misschien capaciteit tekort komen. Koel je op warme dagen al vanaf 's ochtends vroeg zodat je voorkomt dat het huis überhaupt opwarmt, zit je goed.

Hetzelfde met verwarmen. Laat je je huis afkoelen naar 15 graden bij een buitentemperatuur van onder het vriespunt en wil je dan ineens alle 3 de kamers tegelijkertijd verwarmen naar 20 graden? Dan kom je misschien capaciteit tekort, maar laat je de airco rustig pruttelen (leve het lagere minimumvermogen *O* ), is dit prima. Zéker als je niet alle 3 de ruimtes tegelijkertijd gaat verwarmen.

[ Voor 30% gewijzigd door buzzs op 13-08-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
Bedankt voor alle reacties, medetweakers! Ik kom hier zeker nog eens op terug :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:15
w00key schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Dit zou ik toch durven tegenspreken. Ik heb een 3MXM68 waar Perfera 5, 2.5 en 2 kw aanhangen en het werkt super zuinig!

Hier is mijn verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzGwYsdLa-_qtrxi-Bu2xDTHmOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNWOTzectxSWLEwMdgAVd0vi.jpg?f=fotoalbum_large

Aan topic starter zou ik enkel nog willen meedelen dat enkel een warmtepomp RESCERT installateur het document voor de premie mag opstellen maar niets je tegenhoudt om de optie terug aan te zetten wanneer die terug weg is.

Ik heb dit hier niet laten doen omdat de premie een peulschil is en mijn installateur geen RESCERT nummer heeft

Qua merken in het grote topic kan je vooral MHI & Daikin terugvinden. Voor intensief gebruik zou ik je aanraden om hier ook bij te blijven. Ik kan je wel wat installateurs aanraden indien je interesse hebt, stuur maar een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
MXMan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:00:
[...]

Dit zou ik toch durven tegenspreken. Ik heb een 3MXM68 waar Perfera 5, 2.5 en 2 kw aanhangen en het werkt super zuinig!

Hier is mijn verbruik:

[Afbeelding]

Aan topic starter zou ik enkel nog willen meedelen dat enkel een warmtepomp RESCERT installateur het document voor de premie mag opstellen maar niets je tegenhoudt om de optie terug aan te zetten wanneer die terug weg is.

Ik heb dit hier niet laten doen omdat de premie een peulschil is en mijn installateur geen RESCERT nummer heeft

Qua merken in het grote topic kan je vooral MHI & Daikin terugvinden. Voor intensief gebruik zou ik je aanraden om hier ook bij te blijven. Ik kan je wel wat installateurs aanraden indien je interesse hebt, stuur maar een PM.
De installateur waar we voor gaan is ook RESCERT “certified”. Dat dacht ik ook al dat hij het zo zou kunnen doen. Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bio1ogics
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-10 21:41

Bio1ogics

Logisch toch?

Hier hebben we een CU-3Z52TBE buitenunit met 3 binnenunits. 2x een CS-TZ35ZKEW en ook nog een 2.5. Qua verwarmingscapaciteit zitten die 3 binnenunits wel buiten de max van 6.8 kW, maar in onze specifieke situatie was dat geen probleem (niet alle 3 tglt nodig).
Op elke verdieping hangt 1 unit, en afgelopen winter geen enkel probleem gehad. Oud huis (1870), gelukkig wel overal HR++ dubbel glas. Met hoge plafonds was het wel erg prettig dat we al een plafond-ventilator hadden, dat scheelt in de koude voeten.
Afgelopen winter ad-hoc (0600-2230) schema aangehouden, met 1817 kWh verstookt van oktober t/m april, volgens opgave app (niet altijd helemaal betrouwbaar, als ik het her en der zo lees). Volgende winter gaan we 24/7 proberen.

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
Bio1ogics schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:08:
Hier hebben we een CU-3Z52TBE buitenunit met 3 binnenunits. 2x een CS-TZ35ZKEW en ook nog een 2.5. Qua verwarmingscapaciteit zitten die 3 binnenunits wel buiten de max van 6.8 kW, maar in onze specifieke situatie was dat geen probleem (niet alle 3 tglt nodig).
Op elke verdieping hangt 1 unit, en afgelopen winter geen enkel probleem gehad. Oud huis (1870), gelukkig wel overal HR++ dubbel glas. Met hoge plafonds was het wel erg prettig dat we al een plafond-ventilator hadden, dat scheelt in de koude voeten.
Afgelopen winter ad-hoc (0600-2230) schema aangehouden, met 1817 kWh verstookt van oktober t/m april, volgens opgave app (niet altijd helemaal betrouwbaar, als ik het her en der zo lees). Volgende winter gaan we 24/7 proberen.
Hoe was/is de ervaring tijdens de zomer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio1ogics

Bio1ogics

Logisch toch?

Callewaert schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:11:
[...]

Hoe was/is de ervaring tijdens de zomer?
Oh, geen enkel probleem. Afgelopen maandag alle 3 de units tegelijk aangehad, setpoint 22 graden. 2 uurtjes voor we gingen slapen de slaapkamer airco naar 19 graden, en bij licht uit op quiet gezet en nog een uur of 4 door laten pruttelen. Koelen doen airco's echt efficient !

Het helpt wel heel erg als je de zon buiten kan houden; buiten zonnewering is een must, anders wordt het wel flink werken voor de airco om de temperatuur te houden.

[ Voor 16% gewijzigd door Bio1ogics op 14-08-2024 20:42 ]

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Bio1ogics schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:40:
[...]

Oh, geen enkel probleem. Afgelopen maandag alle 3 de units tegelijk aangehad, setpoint 22 graden. 2 uurtjes voor we gingen slapen de slaapkamer airco naar 19 graden, en bij licht uit op quiet gezet en nog een uur of 4 door laten pruttelen. Koelen doen airco's echt efficient !

Het helpt wel heel erg als je de zon buiten kan houden; buiten zonnewering is een must, anders wordt het wel flink werken voor de airco om de temperatuur te houden.
Fijn dat je met deze drie binnenunits goed uit de weg kan met een 5.2kW buitenunit. Zo zie je maar, een buitenunit met relatief weinig vermogen kan in veel gevallen prima werken. Als je maar niet gelijktijdig veel capaciteit nodig hebt bij alle 3 de units. En het voordeel is daarmee dat je met een laag vermogen kan verwarmen.

[ Voor 23% gewijzigd door buzzs op 14-08-2024 22:37 ]

• Callewaert
Bio1ogics schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:40:
[...]

Ja. We hebben overal rolluiken en op de slaapkamer zonnewering, dus op dat vlak voorbereid. Goed om te horen :-) Hoe werkt de Panasonic app trouwens? Installateur had die eens getoond en zag er allemaal goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzs
Callewaert schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:50:
[...]

Ja. We hebben overal rolluiken en op de slaapkamer zonnewering, dus op dat vlak voorbereid. Goed om te horen :-) Hoe werkt de Panasonic app trouwens? Installateur had die eens getoond en zag er allemaal goed uit.
Er zit een demomodus in de app. Je kan 'm nu dus al gewoon downloaden en uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio1ogics

Bio1ogics

Logisch toch?

App werkt op zich prima, de binnenunits zijn eenvoudig op gewenste settings te krijgen. Vooral het weekschema instellen werkt prettig, per binnenunit kun je start en stop tijd en temperatuur instellen. Alleen hoe hard ie moet blazen kun je niet instellen in het weekschema. Die pakt dan de laatst gebruikte stand - en is dan via app of afstandsbediening aan te passen.
Nadeel is dat de ab de instellingen van de unit niet meekrijgt, dus als de ab op bv 23 staat en in de app zet je het op 22 graden, dan blijft de ab op 23.

Grootste gedoe destijds was het koppelen van de units aan de wifi; dat kostte meerdere pogingen voordat ze alle 3 in de app stonden. Sindsdien zijn er updates geweest dus mogelijk gaat het nu beter (of het lag aan mijn onkunde ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Hoe moet ik de verbruikcijfers lezen in de app?

Zie bijvoorbeeld onderstaand screenshot. Ik heb de Woonkamer geselecteerd. Ik zie een verbruik van 2.91kWh. Bij mijn andere units is dit verbruik vrijwel gelijk.

Wordt hier dus eigenlijk het verbruik getoond van mijn hele installatie samen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik 3*2.9kWh=8.7 kWh heb verbruikt vandaag.
In Homewizard zie ik namelijk een totaal verbruik van mijn al mijn apparaten van 8.5kWh en ik heb de vaatwasser nog aangehad en 2 wassen gedraaid.

En wat betekent het grijze gedeelte in de staven in de grafiek? “Other” staat erbij. Ik heb alle units vandaag uitsluitend op “Cool” aan gehad. Waar komt “other” dan vandaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pfe5zjOeVp02-tf6sQpJ31gD49s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGGFU3idzJNX5CmPNVysEb7x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio1ogics

Bio1ogics

Logisch toch?

buzzs schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:30:
Hoe moet ik de verbruikcijfers lezen in de app?

Zie bijvoorbeeld onderstaand screenshot. Ik heb de Woonkamer geselecteerd. Ik zie een verbruik van 2.91kWh. Bij mijn andere units is dit verbruik vrijwel gelijk.

En wat betekent het grijze gedeelte in de staven in de grafiek? “Other” staat erbij. Ik heb alle units vandaag uitsluitend op “Cool” aan gehad. Waar komt “other” dan vandaan?
Sorry, had deze even gemist; ja, voor zover ik weet is die 2.91 het totaal verbruik. De 'other' is wat de niet-geslecteerde unit(s) verbruikt hebben, plus een klein beetje wifi verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Ik gebruik de laatste tijd de Dry modus om het huis te ontvochtigen. Na uren in deze modus gedraaid te hebben, is er echter nog geen druppel condens uit de condensafvoerslang gekomen.

Gebruik ik de modus niet goed, of is er iets anders aan de hand? In de koelmodus wordt er namelijk wel veel condens afgevoerd.

Ik zet de gewenste temperatuur in de dry modus 2 graden onder de actuele temperatuur en de ventilatorsnelheid op auto. Om de paar minuten gaat de ventilator even aan gedurende 10 seconden.

Doe ik iets verkeerd?
Pagina: 1