Ik zou eens even heel goed lezen en navragen voordat je de aanvraag doet... Er staat namelijk dat het apparaat niet mag kunnen koelen wil je in aanmerking komen:
Actieve koeling
Heel wat warmtepompen kunnen naast verwarmen de ruimte ook koelen (aircofunctie). U mag de warmtepomp gebruiken voor actieve koeling(open definitie), mits te voldoen aan volgende 3 voorwaarden:
de warmtepomp is de enige centrale verwarming voor het gehele gebouw.
er is een fotovoltaïsche installatie aanwezig in het gebouw én deze moet ook aangemeld zijn bij Fluvius.
en de eindfactuur(open definitie)van de warmtepomp dateert van 1 juli 2022 of later.
Als een van deze voorwaarden ontbreekt, komt de warmtepomp niet in aanmerking voor Mijn VerbouwPremie als ze een koelfunctie heeft.
EN
Wat met warmtepompen met optie voor koelen?
Sommige fabrikanten koppelen het al dan niet koelen door het toestel aan de aankoop van een extra optie. Dit kan op twee manieren:
Het toestel kan standaard niet koelen, alleen bij de aankoop van een optie kan het toestel actief koelen.
Het toestel kan standaard koelen, door de aankoop van een optie kan het toestel permanent niet meer actief koelen
Beiden zijn aanvaarde manieren om te voorzien in een toestel dat niet kan koelen.
Als de optie koelen niet aanwezig is, komt de warmtepomp in aanmerking voor Mijn VerbouwPremie.
In beide gevallen kan de factuur en de documentatie van het toestel aantonen of de koeloptie al dan niet aanwezig is (bv. vermelding koelen: optioneel).