Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 142 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-06 12:57
ThinkPad schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:48:
Ik meen gelezen te hebben dat bij koelen de vloermodellen de koude lucht via een klep bovenaan naar boven blazen. En bij verwarmen de warme lucht via een klep onderaan.
Klopt , en met verwarmen is dat dus een voordeel van het vloermodel dat hij het laag uitblaast ( natuurlijke convectie ).

Andersom werkt het ook alsnog met de wandmodellen maargoed dit is optimaal

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:49
ThinkPad schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:54:
[...]

[...]

Bij MHI lijkt het niet uit te maken, daar is het minimumvermogen voor de 2kW, 2,5kW, 3,5kW binnendelen gelijk, zowel voor koelen als verwarmen is het 0,9kW. Pas vanaf de 5kW binnenunit gaat de ondergrens omhoog, naar 1,3kW.
Bron: https://www.lumelco.pt/wp...nual_tecnico_srk-zs-w.pdf (pag 3, 4, 5)

Kan het voor de SRK15ZS-W helaas niet vinden, ik heb die op het oog om 3 stuks van aan een SCM41ZS-W te gaan hangen. Maar als ik de configurator van MHI invul dan mag op een SCM41ZS-W ook 15+20+35 (=70) dus overdimensioneren lijkt dan prima. De binnenunits zijn fysiek ook even groot (en zwaar) volgens de datasheet, dus hoe dat dan precies werkt snap ik nog niet helemaal 8)7
Bij overdimensioneren telt niet alleen het minimum vermogen maar ook de ventilator snelheid. De "grotere" units blazen harder, ook op de lage stand. Maar goed, het zijn maar kleine verschillen.
Ik meen trouwens dat iemand beweerde dat een "grotere" binnenunit toch ook een fysiek grotere warmtewisselaar zou hebben, ondanks identieke buitenmaten en gewicht. Hoe dat kan snap ik nou weer niet helemaal 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:59
Martin7182 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Bij overdimensioneren telt niet alleen het minimum vermogen maar ook de ventilator snelheid. De "grotere" units blazen harder, ook op de lage stand. Maar goed, het zijn maar kleine verschillen.
Ik meen trouwens dat iemand beweerde dat een "grotere" binnenunit toch ook een fysiek grotere warmtewisselaar zou hebben, ondanks identieke buitenmaten en gewicht. Hoe dat kan snap ik nou weer niet helemaal 8)7
Die verdamper bestaat uit meerdere lussen, als je eentje niet aansluit heb je minder capaciteit. Ook de EEV kan je anders aansturen / niet volledig open zetten.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
Ik vindt dit lastige dagen qua weer. Buiten een graadje of 23, dus voor mijn gevoel niet noodzakelijk om de airco aan te hebben. Echter, in huis is het nog steeds 24.5c. ondanks luchten. Krijg heel erg lastig de warmte het huis uit.

Nou is die 24.5 binnen op het randje qua comfortabel, vindt ik persoonlijk. Hoe zouden jullie met dit soort situaties omgaan?

Maar eenmaal de airco aan betekent ook dat ie tot minstens zonsondergang aanstaat. Eenmaal uit, loopt de temperatuur in rap tempo weer op.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchOwnage op 15-08-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-06 21:44
DutchOwnage schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:17:
Ik vindt dit lastige dagen qua weer. Buiten een graadje of 23, dus voor mijn gevoel niet noodzakelijk om de airco aan te hebben. Echter, in huis is het nog steeds 24.5c. ondanks luchten. Krijg heel erg lastig de warmte het huis uit.

Nou is die 24.5 binnen op het randje qua comfortabel, vindt ik persoonlijk. Hoe zouden jullie met dit soort situaties omgaan?

Maar eenmaal de airco aan betekent ook dat ie tot minstens zonsondergang aanstaat. Eenmaal uit, loopt de temperatuur in rap tempo weer op.
In de avond, zo snel het buiten koeler is dan binnen de deuren tegen elkaar opzetten en langdurig doorluchten. Verder bij verwacht warm weer vanaf zonsopgang totdat ik opsta de airco aan, daarna vaak weer uit. Dan krijgt het huis domweg minder kans op op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:31

Ja hier hetzelfde qua oplopen temperatuur. Voor mij heeft comfort momenteel gewonnen van kosten. Dus snel de airco aan overdag om het op temperatuur te houden. Gisteravond de airco voor het eerst na een paar nachten wel uit gezet omdat het door de regen buiten wel koel was geworden. Temperatuur liep wel iets op in huis maar was nog goed te doen voor mij. Nu de airco alweer aan staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:45

Nou gewoon aanzetten. Daar heb je hem toch voor. Desnoods alleen de functie om de lucht te ontvochtigen, dat scheelt al een hoop.

Airco’s staan hier nog dag en nacht aan deze dagen. Als ze uitgaan warmt het weer iets op en is het net oncomfortabel. Voordeel is dat ze bijna niks verbruiken momenteel.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

• DutchOwnage
Klopt, verbruik is minimaal met deze temperaturen. Gister maar 3 Kwh verbruik voor 8 uur draaien. Nog geen eurootje dus. Maar wel net die 1.5c verschil voor comfort.

Jullie hebben mij overtuigd. Hij gaat zo weer lekker aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DutchOwnage schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:42:
Klopt, verbruik is minimaal met deze temperaturen. Gister maar 3 Kwh verbruik voor 8 uur draaien. Nog geen eurootje dus. Maar wel net die 1.5c verschil voor comfort.

Bij mij staat hij gewoon of op koelen of op verwarmen. (in april/mei en september/oktober soms een paar keer wisselen.)

Maar als het of koel of warm genoeg is dan doet hij toch niks. En zeker qua koeling is het zo dat mijn huis gewoon hard opwarmt ook als ik zou denken eindelijk wat meer koelte zelf te pakken.
Ik probeer wel zoveel mogelijk natuurlijke koeling door luchten in de avond/nacht en zoveel mogelijk warmte in de winter door zon door de ramen te laten komen. Maar de airco is er om de boel zo stabiel mogelijk te houden. In de zomer ongeveer 23-24 graden in huis, in de winter 18-20 graden in huis.

Voor ik airco en andere hulpmiddelen had zwabberde het echt alle kanten op.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

• DutchOwnage
ArthurMorgan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:04:
[...]

Bij mij staat hij gewoon of op koelen of op verwarmen. (in april/mei en september/oktober soms een paar keer wisselen.)

Maar als het of koel of warm genoeg is dan doet hij toch niks. En zeker qua koeling is het zo dat mijn huis gewoon hard opwarmt ook als ik zou denken eindelijk wat meer koelte zelf te pakken.
Ik probeer wel zoveel mogelijk natuurlijke koeling door luchten in de avond/nacht en zoveel mogelijk warmte in de winter door zon door de ramen te laten komen. Maar de airco is er om de boel zo stabiel mogelijk te houden. In de zomer ongeveer 23-24 graden in huis, in de winter 18-20 graden in huis.

Voor ik airco en andere hulpmiddelen had zwabberde het echt alle kanten op.
Bedankt. Altijd fijn om verschillende inzichten te lezen. Ben het er volkomen mee eens. Heb pas een jaartje de airco, dus nog steeds "lerende".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

@MotorBeast
ThinkPad schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:48:
Ik meen gelezen te hebben dat bij koelen de vloermodellen de koude lucht via een klep bovenaan naar boven blazen. En bij verwarmen de warme lucht via een klep onderaan. Maar lees de handleiding zou ik zeggen :)
Zoals @nuffy al schreef werkt dit voor verwarmen optimaal - daarom heb ik een vloermodel in de woonkamer. Bij koelen werkt het wat minder dan een wandmodel, maar die paar dagen per jaar dat ik koel zet ik er een kleine windmachine bij in de buurt die helpt de lucht schuin omhoog te blazen, werkt voor mij voldoende.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
nuffy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Lijkt me geen porem beide zo hoog op de muur geplakt . Is een vloermodel airco niet handiger die is 75cm breed ? alleen zal je dan de radiator daar weg moeten halen ( in je 3d model is hij ook al weg 😅 )
Onze interieurarchitect vindt een airco bovenop de tv ook geen goed idee :+

Dan serieus het vloermodel overwegen.

• outlandos
franssie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:12:
@MotorBeast

[...]

Zoals @nuffy al schreef werkt dit voor verwarmen optimaal - daarom heb ik een vloermodel in de woonkamer. Bij koelen werkt het wat minder dan een wandmodel, maar die paar dagen per jaar dat ik koel zet ik er een kleine windmachine bij in de buurt die helpt de lucht schuin omhoog te blazen, werkt voor mij voldoende.
Dit klinkt dan weer niet zo goed... Het hoofddoel van de unit wordt koelen namelijk. Verwarmen is van secondair belang omdat er over de hele verdieping vloerverwarming komt.

• franssie

franssie

Save the albatross

outlandos schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

Dit klinkt dan weer niet zo goed... Het hoofddoel van de unit wordt koelen namelijk. Verwarmen is van secondair belang omdat er over de hele verdieping vloerverwarming komt.
Dan zou ik op zoek gaan naar een andere locatie of kan het echt alleen maar op deze plek?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• outlandos
franssie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Dan zou ik op zoek gaan naar een andere locatie of kan het echt alleen maar op deze plek?
Dit is helaas de enige plek die in aanmerking komt voor een airco. Die met 5kw vermogen zou het dan worden. Maar als ik moet gaan knutselen met allemaal losse ventilatoren om de koude lucht enigzins te spreiden dan houdt het wel op denk ik.

Hoewel @nuffy optimistischer was ten aanzien van het koelvermogen van de vloerunit.

[ Voor 8% gewijzigd door outlandos op 15-08-2024 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

outlandos schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Dit is helaas de enige plek die in aanmerking komt voor een airco. Die met 5kw vermogen zou het dan worden. Maar als ik moet gaan knutselen met allemaal losse ventilatoren om de koude lucht enigzins te spreiden dan houdt het wel op denk ik.

Hoewel @nuffy optimistischer was ten aanzien van het koelvermogen van de vloerunit.
Het werkt ook wel zonde extra fan, heeft denk ik ook een beetje met de plaatsing (niet zo centraal als bij jou) dat is dan niet in de hele kamer komt. Esthetisch is een vloernodel daar gewoon het mooist dus als dat de enige plek is, zou ik voor een vloermodel kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38
[...]

Met een Daikin Perfera vloerunit kan ik je (nogmaals) bevestigen dat je geen enkel probleem zult hebben met de spreiding van koude lucht. Losse ventilatoren nergens voor nodig.

De unit blaast de lucht al aan de bovenzijde omhoog, en desgewenst ook vanaf de onderkant naar voren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rX2jsgDfM6EWYAXo9oR1nfJmBEw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QBsQ06DexEO9kBPO5vpx9mHv.jpg?f=user_large

De ruimte wordt prima koud, en rap ook als je wil.

5 kW is overigens wat overkill denk ik, en volgens de specificaties een heel stuk minder stil (ook in de stilste stand) dan een 3.5 kW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVvkVlwfg8BOtfYBj4Q4qV6TKis=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wffRIZSirUzc10w79jImtKw3.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Glenfiddich op 15-08-2024 14:25 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
DutchOwnage schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:42:

Naja koeling is wel evenredig met stroomverbruik he. Het ligt maar aan hoeveel warmte was opgeslagen in stenen, als ik hem uit zet schiet binnentemperatuur naar 27 graden.

Die draagmuren van gewapend beton gedeeld met de buren hebben een isolatiewaarde van nul dus koelen doe ik hier voor 3 huizen. Voordat die hitte eruit is ben ik weer paar dagen x 10 kWh verder, x8 EER = omgekeerde van 10 m3 gas verbranden, echt idioot veel. IR thermometer zegt dat het plafond, vloer en binnenmuren afgekoeld zijn. Die gedeelde muur, nope, dat duurt wel even.

's nachts staat de tuindeur en helemaal boven een flinke raam wijd open, dat helpt wel. 's ochtends was het binnen 20 graden, maar doe je ze dicht, nope, terug naar 25. De buren luchten niet ofzo, idk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[...]

5kW lijkt me ook een beetje veel. Een 3,5 zou imho voldoende moeten zijn. Qua maatvoering van de binnenunit maakt het bij de Daikin topmodellen iig niets uit.

Een 3,5kW stylish (FTXA-AW) helemaal bovenaan de muur en daaronder iets van een 32" "the frame" TV strak tegen de muur zou toch wel de goedkeuring van de interieurdesigner/CEO moeten krijgen lijkt me? Een vloermodel zit juist veel meer in de weg/loop/zicht.

Even out of the box gedacht: Je zou indien praktisch mogelijk ook nog een kanaalunit boven je keukenkasten kunnen wegwerken.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
@outlandos
Denk ook dat een 3.5kw deze klus al doet , een kwestie van gewoon aanlaten .
Ruimte heb je ook zat er zat immers al een radiator + ombouw .

Qua luchtmenging is het zoals je weet dat warmte bovenin zit en kou onderop , vandaar dat ze 9/10 keer hoog gemonteerd zijn . Het verschil is alleen verwaarloosbaar een wandmodel kan ook blijkbaar genoeg warmte omlaag blazen en dit heeft @Glenfiddich je reeds 2x bevestigd voor tegenovergestelde richting van het vloermodel .

Het is ook gelijk een luxer model ( perfera ) dus iets meer aan de prijs maar dan ook stiller en zuiniger dan de sensira en comfora die eronder zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 14:20
belly89 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:36:
[...]

Ja hier hetzelfde qua oplopen temperatuur. Voor mij heeft comfort momenteel gewonnen van kosten. Dus snel de airco aan overdag om het op temperatuur te houden. Gisteravond de airco voor het eerst na een paar nachten wel uit gezet omdat het door de regen buiten wel koel was geworden. Temperatuur liep wel iets op in huis maar was nog goed te doen voor mij. Nu de airco alweer aan staan :)
Ik kwam dus vanochtend in huis sinds bijna 2 weken (Sziget festival) en alles was dicht geweest + zon had nog goed boven binnen kunnen schijnen..

Beneden 26.5°C en boven bijna 30°C. Dan zet ik de AC mooi aan, vanaf dat de zon genoeg stroom leverde heb ik hem mooi aangezet.

Die paar echt warme dagen terugkoelen kost niet mega veel stroom. En zeker als je het op de zonnegolf doet is het weinig boeiend.

Mijn unit trekt nu zo'n 400 a 500W om boven en beneden te koelen :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

Pruttel de pruttel de pruttel loopt hier gewoon 24/7 door, 22 beneden, 21 boven en in de nacht 20 boven. Slaat vanzelf af als het niet meer nodig is. 2,8kWH voor 140m2 vanaf 00.00 uur. Mega verbruik. :+

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 15-08-2024 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

5 om te koelen? Ga je een vrieshuis beginnen om vlees te bewaren? Voor verwarmen is het al veel. Die lucht verspreid echt wel. De mijne blaast niet eens centraal de kamer in maar richting raam op 60m2. Komt wel goed.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 15-08-2024 16:19 ]

• outlandos
RonJ schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

Een vloermodel zit juist veel meer in de weg/loop/zicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUC4PnlcXx9TFjrj1wO6AYJ1fj4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ajDRuHMCxCOpKxAlOdaQfnxg.png?f=fotoalbum_large

De vraag is even of de vloerunit in de weg zou staan. De keuken gaat geheel op de schop (de garage wordt voor een groot deel betrokken bij de leefkeuken)

Ik kan niet precies zien hoe breed de doorgang/ruimte is tot het kookeiland, maar mijn schatting is ca 1,05 meter. De vloerunit is 24 breed dus dan hou je nog ruim 80cm over om te lopen. Moet (ruim) voldoende zijn?

YouTube: 3d ontwerp beneden

• DutchOwnage
MotorBeast schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Pruttel de pruttel de pruttel loopt hier gewoon 24/7 door, 22 beneden, 21 boven en in de nacht 20 boven. Slaat vanzelf af als het niet meer nodig is. 2,8kWH voor 140m2 vanaf 00.00 uur. Mega verbruik. :+
Ik raak ook steeds meer overtuigd van 24/7. Zeker met het verbruik wat ik meet met deze temperaturen (weinig dus). En we houden nog wel een tijd dit weer als ik het zo eens bekijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:11
outlandos schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

De tv zou wel lager iets lager komen te hangen dan he.

Een vloermodel is zo'n gek idee nog niet. Alle radiatoren gaan er toch uit want we krijgen vloerverwarming. Maar is zo'n vloermodel wel goed in koelen? Ik bedoel een airco moet hoog hangen toch, omdat koude lucht naar beneden zakt?
Een vloer model blaast iets harder in koel bedrijf om tegen de natuurlijke stroom in te werken, krijgt het verder prima koel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03
Maar even een reactie in een topic waar deze on-topic is:
Knowbody schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:47:
Jij hebt de airco op de overloop toch ? Welk vermogen ?
Daarmee koel je via het trapgat en openstaande deuren naar de rest ?
Ik heb op de 2e verdieping twee puberkamers (met daartussen een overloop + badkamertje). De pubers hebben beide een binnenunit op hun kamer met de instructie om hun kamerdeur open te zetten zodra ze de airco aan zetten.
Omdat ook de meeste ventilatielucht op de slaapkamers wordt ingeblazen wordt zo de lucht in het hele huis ontvochtigd en gekoeld.
Beide binnenunits (2.5 kW) zitten samen op een 4.2 kW buitenunit (maar dat had je ook in mijn signature kunnen lezen).
Miezie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 00:50:
Was je er zonder airco en met zonwering ook niet geweest?
Nee, want ik heb al buitenzonwering (Raffstores) op alle ramen rondom, uitgezonderd vier ramen op de noord-gevel en rolluiken op de dakramen. Daar is geen winst meer te halen.
Ik sla niet stijl achterover van de percentages… in ons vorige woning met wtw zonder airco was het vergelijkbaar.

Hier rond de 75% vocht en niet veel warmer… ventilatortje aan om in te slapen en prima. Comfort overdag is ook prima… dat doen we dan nu met een Ducobox Focus met aanvoer over het raam. Mijn woning staat in Friesland, daar was het minder warm alleen hield het warme weer wel wat langer aan.
Dat gaat hier (oostelijk Gelderland) niet lukken.
Voordeel van deze woning is eigenlijk dat ik met consequent mediterraan koelen, de massa prima onder controle hou en de zonwering überhaupt al voorkomt dat het opwarmt als een malle.
Gevolg is dat we dus dit “koelseizoen” enkel warm water gemaakt hebben met de warmtepomp… Hiervoor kan op de verdieping wel elk raam open (en niet het bouwbesluit minimum), dat kost in de bouw een paar 100 euro…
Hier kunnen nagenoeg alle ramen open, maar niet om te koelen, want als ik ze open zet gaan er veel te veel voordelen van balansventilatie (geen herrie / stof / vliegen / muggen etc binnen) verloren. Die open ramen gebruik ik enkel om ze schoon te kunnen maken.
Qua duurzaamheid zou ik dus eigenlijk nooit een airco adviseren en is comfort een case die, voor de extremen, voor mij eigenlijk wel discutabel is. In dat kader vind ik eigenlijk ook dat in de huidige BENG normen voor T0-juli er niet gekeken moet worden naar actief koelen… maar er gewoon per definitie gekeken moet worden naar de zon buiten houden. De actieve koeling mag dan wel in de optielijst als extra.
Dat actief koelen gebeurt volledig op eigen zonnestroom, waar getuige de lage terugleververgoedingen op deze warme en zonnige dagen een groot overschot aan is. Bovendien voorkom ik door het extra stoomverbruik dat elders PV-omvormers afschakelen op overspanning. Dat koelen met een airco niet duurzaam is lijkt me dus een achterhaalde stelling.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 15-08-2024 18:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:24
Andrehj schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:57:
Maar even een reactie in een topic waar deze on-topic is:

[...]

Ik heb op de 2e verdieping twee puberkamers (met daartussen een overloop + badkamertje). De pubers hebben beide een binnenunit op hun kamer met de instructie om hun kamerdeur open te zetten zodra ze de airco aan zetten.
Beide binnenunits (2.5 kW) zitten samen op een 4.2 kW buitenunit (maar dat had je ook in mijn signature kunnen lezen).
Dank. Ik overweeg het dan ook zo te doen, op die slaapkamers.

Die codetaal zegt mij niet altijd alles ;)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:49
Andrehj schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:57:
Dat koelen met een airco niet duurzaam is lijkt me dus een achterhaalde stelling.
Als je alleen overdag koelt ja. Maar velen koelen ook 's nachts. Hier gaat gewoon het raam een stukje open met gesloten rolluik. Er komt genoeg koude lucht binnen om lekker te kunnen slapen.
Maar qua stroomverbruik is het natuurlijk niet echt spannend om overdag 2 graden af te koelen. Het is hier binnen zonder airco 24 a 25 °C bij 60% rlv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchOwnage schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

Ik raak ook steeds meer overtuigd van 24/7. Zeker met het verbruik wat ik meet met deze temperaturen (weinig dus). En we houden nog wel een tijd dit weer als ik het zo eens bekijk.
Ik snap nooit die drang om die dingen uit te zetten. Met name deze zomer niet met een hoge luchtvochtigheid is een L/L ideaal. Je hoeft niet eens hard te koelen om comfort te krijgen want de daling van luchtvochtigheid is al een verademing. Ik weet door ervaring als ik hier die dingen uitzet vanaf de ochtend en in de avond mijn huis (ja huis, 1 kamer lekker vind ik helemaal niet comfortabel. Loop je eruit is de rest van je woning warm en plakkerig) weer lekker wil krijgen ik net zoveel stroom kwijt ben en zelfs bij grote warmte buiten meer dan bij uitzetten. Staan de units uren te stampen. En in mijn geval als ik ze in de avond alleen aanzet trek ik weer alleen stroom van het net en nu doen 50/60% van de dag de zonnepanelen hun werk. Wel zo milieuvriendelijk en net ontlastend. Was vannacht hier 17 graden en deze nacht wordt 19 graden. Dat doet helemaal niets aan koeling voor mijn woning. Ramen open, wordt het alleen maar warmer.

Maar ieder zijn ding. Ik heb die dingen om er optimaal van te genieten. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 15-08-2024 18:36 ]

• outlandos
mr_evil08 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

Een vloer model blaast iets harder in koel bedrijf om tegen de natuurlijke stroom in te werken, krijgt het verder prima koel.
Ja daar ben ik inmiddels over uit, dat moet voldoen. En 5kw is aan de ruimte kant, maar het is dan ook een grote benedenverdieping. Nu nog uitvogelen of een vloerunit er goed zal staan/passen.

• DutchOwnage
MotorBeast schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

Ik snap nooit die drang om die dingen uit te zetten. Met name deze zomer niet met een hoge luchtvochtigheid is een L/L ideaal. Je hoeft niet eens hard te koelen om comfort te krijgen want de daling van luchtvochtigheid is al een verademing. Ik weet door ervaring als ik hier die dingen uitzet vanaf de ochtend en in de avond mijn huis (ja huis, 1 kamer lekker vind ik helemaal niet comfortabel. Loop je eruit is de rest van je woning warm en plakkerig) weer lekker wil krijgen ik net zoveel stroom kwijt ben en zelfs bij grote warmte buiten meer dan bij uitzetten. Staan de units uren te stampen. En in mijn geval als ik ze in de avond alleen aanzet trek ik weer alleen stroom van het net en nu doen 50/60% van de dag de zonnepanelen hun werk. Wel zo milieuvriendelijk en net ontlastend. Was vannacht hier 17 graden en deze nacht wordt 19 graden. Dat doet helemaal niets aan koeling voor mijn woning. Ramen open, wordt het alleen maar warmer.

Maar ieder zijn ding. Ik heb die dingen om er optimaal van te genieten. 8)
Ik ga volkomen mee in je verhaal, en herken er ook veel in. Maar iets in mijn hoofd zegt nog steeds "beetje zonde en onnodig" om een ruimte continue te koelen waar ik dan vervolgens 8 uur niet kom (woonkamer).

Maar zeker met grote warmte wat je zegt om het dan weer naar 22 of 23c te krijgen , is ie idd voor vrij lange tijd flink aan het stampen. Moet er nog achter zien te komen wat beter is qua verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchOwnage schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:51:
[...]

Ik ga volkomen mee in je verhaal, en herken er ook veel in. Maar iets in mijn hoofd zegt nog steeds "beetje zonde en onnodig" om een ruimte continue te koelen waar ik dan vervolgens 8 uur niet kom (woonkamer).

Maar zeker met grote warmte wat je zegt om het dan weer naar 22 of 23c te krijgen , is ie idd voor vrij lange tijd flink aan het stampen. Moet er nog achter zien te komen wat beter is qua verbruik.
Het duurt ook even voordat het stabiel is. Als je hier binnen een deur aanraakt of een muur of een meubel voelt die ook gewoon koel/koud aan. Zodra dat het geval is dropt het verbruik aanzienlijk. Zo ook in de winter met verwarmen. Omgekeerde principe. Succes. NB: comfort mag ook wat kosten. Je leeft maar 1 keer en als je er ook mee gaat verwarmen hoef je je echt geen klimaatschaamte op de hals te halen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
MotorBeast schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:20:
[...]

Succes. NB: comfort mag ook wat kosten. Je leeft maar 1 keer en als je er ook mee gaat verwarmen hoef je je echt geen klimaatschaamte op de hals te halen. ;)
Dank je :) . Haha, nou van klimaatschaampte heb ik geen last hoor. Heb al 30 jaar niet meer in een vliegtuig gezeten. Ik denk eerder aan m'n portemonnee, want geen panelen. Maar je hebt gelijk, comfort mag best wat kosten. Dat was ook de reden dat ik een airco aangeschaft heb.

Vond het altijd vreemd dat we 's winters wel voor een aangenaam binnenklimaat willen zorgen, maar als het zomers niet te harden is in huis vinden we het wel best. Vandaar de airco. Dat we er mee kunnen verwarmen is een mooie bonus (en uiteraard goed voor de portemonnee).

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:58
w00key schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:25:
[...]

's nachts staat de tuindeur en helemaal boven een flinke raam wijd open, dat helpt wel. 's ochtends was het binnen 20 graden, maar doe je ze dicht, nope, terug naar 25. De buren luchten niet ofzo, idk...
Iets met flinke massa wat niet zo snel afkoelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38
Technician- schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:38:
[...]

Ja ik vond het gewoon een grappig dingetje. bij Daikin zitten ook Panasonic batterijen en Mitsubishi Electric vaak GP batterijen.

Bij Haier is het dan XingYou Hai ofzo. :P

MIH heb ik nooit geplaatst.
Glenfiddich schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:40:
[...]

Bij mijn Daikin zitten "gewoon" goedkope merkloze batterijtjes in de afstandsbedieningen...
Ik blijk me te hebben vergist, het zijn wel degelijk Panasonic batterijen. Ik zag “Powerline” staan en dacht dat dat een of ander merkloos iets was, maar hij het omdraaien van de batterijen zag ik op de achterkant toch Panasonic staan :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 14:04
Martin7182 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:24:
[...]

Als je alleen overdag koelt ja. Maar velen koelen ook 's nachts. Hier gaat gewoon het raam een stukje open met gesloten rolluik. Er komt genoeg koude lucht binnen om lekker te kunnen slapen.
Maar qua stroomverbruik is het natuurlijk niet echt spannend om overdag 2 graden af te koelen. Het is hier binnen zonder airco 24 a 25 °C bij 60% rlv.
Raam stukje open met gesloten rolluik?
We deden vroeger (voorgaande jaren) de ramen 's nachts open (wagenwijd) en de rolluiken ook, dus volledig open. Ook de schuifpui beneden zover als kan open 'snachts (welkom in het dorp ;)) Dan zaten we 'sochtends op een heerlijke 27 graden :|
Als ik alleen overdag koel dan warmen de slaapkamers 's avonds op naar 29 graden, met de ramen open.
Verrekte nieuwbouw huizen met de thermische massa in de muren... (onze grootste ramen zitten ook aan de zuid kant)

Ook is de luchtvochtigheid buiten op dit moment bijzonder funest voor de gevoelstemperatuur. Als de temperatuur buiten en binnen gelijk is dan moeten de deuren/ramen dicht omdat het anders binnen gewoon warmer gaat voelen omdat die vochtigheid omhoog gaat.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:06
outlandos schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

De tv zou wel lager iets lager komen te hangen dan he.

Een vloermodel is zo'n gek idee nog niet. Alle radiatoren gaan er toch uit want we krijgen vloerverwarming. Maar is zo'n vloermodel wel goed in koelen? Ik bedoel een airco moet hoog hangen toch, omdat koude lucht naar beneden zakt?
Wij hebben hier sinds 2 jaar een vloermodel in de woonkamer.
Geen enkel probleem om alles te koelen in de zomer en te verwarmen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 14:05
Vroeg het al eens eerder maar heeft niemand Samsung airconditioning?
De nieuwe series zijn volgens mij echt de top.
Tenminste dat denk ik, ik zie ze in Nl niet maar in het zuiden van Europa ineens overal waar het echt luxe is. Samsung Windfree modellen.
Volgens mij zit Samsung nog niet actief in Nl en kennen we het daarom niet.

Wat ze in warme landen veel gebruiken dat moet je hebben, dat was altijd al zo.
Je kunt ze wel bestellen op de Europese websites en ze zijn best duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:05
Technician- schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:24:
Tenminste dat denk ik, ik zie ze in Nl niet maar in het zuiden van Europa ineens overal waar het echt luxe is. Samsung Windfree modellen.

Heb je een typenummer? Want de windfree modellen die ik tegen kom hebben niet hele hoge efficiëntie.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
DutchOwnage schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

Koelen in de nacht kost ook vrijwel geen stroom, de buitentemp is veel lager, dus hij zal bijna op het minimumvermogen draaien. Je EER is ook heel hoog dan volgens mij. Ik kan het bij mij meteen zien zodra de zon op de buitenunit komt, dan gaat ie een stuk meer arbeid verrichten :P

Ik had een heel heet huis dus. (veel beton) voelde aan als een oven. Gisteren rond 11:00 airco aangezet, vannacht door laten draaien. Totaal 10kWh en nu is het overal weer 22°C, bij mij kan ie dan uit, komende week wordt toch niet warm :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Technician- schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:24:

Zuid Europa als voorbeeld zien, geldt dat ook voor verwarmen? Dat heeft heel andere eisen denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:39
Headshot_NL schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:36:
[...]

Heb je een typenummer? Want de windfree modellen die ik tegen kom hebben niet hele hoge efficiëntie.
Ik wou zeggen: vergelijk het eens op Eurovent met een MHI / premium Daikin model?

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 16-08-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:39
Is er ook iemand die wél tevreden is over zijn condenspompjes?

Ben even aan het inventariseren wat ik aan materialen nodig zou hebben, maar heb op twee kamers niet echt de mogelijk om met natuurlijk afschot te werken. Dan zou ik condenspompjes nodig hebben, maar je leest overal dat iedereen er ontevreden over is vanwege het irritante geluid wat ze bij koelmodus elke paar minuten maken om condenswater weg te pompen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:05
ThinkPad schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:04:
[...]

Ik wou zeggen: vergelijk het eens op Eurovent met een MHI / premium Daikin model?
Wat ik heb gevonden (voor een 3.5kW model) was een SCOP van 4 en een SEER van 6.5.
Mijn (super goedkope) LG units hebben een vergelijkbare efficiëntie.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
barta123 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:43:
[...]

Zuid Europa als voorbeeld zien, geldt dat ook voor verwarmen? Dat heeft heel andere eisen denk ik..
Midden Europa en zuid de luxere locaties als winkelcentra e.d. kijk ik altijd wel wat er hangt
Zo kwam ik 20 jr geleden op ME en MHI, nu zie je veel meer Samsung

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 21:19
ThinkPad schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:06:

Ben even aan het inventariseren wat ik aan materialen nodig zou hebben, maar heb op twee kamers niet echt de mogelijk om met natuurlijk afschot te werken. Dan zou ik condenspompjes nodig hebben, maar je leest overal dat iedereen er ontevreden over is vanwege het irritante geluid wat ze bij koelmodus elke paar minuten maken om condenswater weg te pompen... :/
Zoek eens op peristaltische pompjes. Zijn wat groter, maar misschien kan je ze buiten de ruimte zelf ophangen. Die hoor je bijna niet. Meeste pompjes hoeven zowieso niet in de ruimte zelf en kunnen meters verderop worden geplaatst. Zolang het bakje met de vlotter maar bij de unit is.

N=1
Kwam laatst op een plat dak waar 4 sauermann PE5200 pompjes (geen aandelen van fabrikant) al 20 jaar lang aanwezig waren in weer en wind. Zichtbaar verweerd, maar werkten nog.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online

Hier 3x Aspen Silent+. Die zijn dus niet erg silent en die meegeleverde houders doen 1. niks voor het geluid en 2. houden m niet goed vast. Inmiddels heb ik ze bij de slaapkamers ingepakt in een stukje geluidsisolatieschuim en tussen 2 PVC-zadels gehangen en nu hoor ik ze niet tot nauwelijks meer. Functioneel werken ze gewoon prima.

Kreeg de tip van mijn leverancier om in de wintermaanden even 1-2x water in de unit te spuiten om ze even te laten lopen, dan blijft alles gangbaar en gaan ze net zo lang mee als de unit zelf. Ze hadden weliswaar vrij regelmatig problemen met kapotte pompjes, maar dat was dan vrijwel altijd in een logeerkamer, verlaten puberkamer of een kantoor van een gepensioneerde oid die dan ineens niet of nauwelijk (meer) gebruikt werd.

Er zijn ook grotere voetmodellen (Aspen, Grundfos, Sanibroyeur) die geloof ik wat stiller zijn, dus als je wel eerst naar grondhoogte kan zonder pomp zou je daar nog naar kunnen kijken. Moet je meteen omhoog heb je minder keuze.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
outlandos schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:00:
[...]

[Afbeelding]

De vraag is even of de vloerunit in de weg zou staan. De keuken gaat geheel op de schop (de garage wordt voor een groot deel betrokken bij de leefkeuken)

Ik kan niet precies zien hoe breed de doorgang/ruimte is tot het kookeiland, maar mijn schatting is ca 1,05 meter. De vloerunit is 24 breed dus dan hou je nog ruim 80cm over om te lopen. Moet (ruim) voldoende zijn?
Dat is opzich net voldoende riumte, maar prettig is anders, hier ga je een keer heel hard tegenaan lopen. Ik zou het persoonlijk in de hoogte zoeken, een wandunit aan dit muurtje, een kanaalunit boven je keukenkasten of eventueel een cassette in het verlaagd plafond, als je genoeg omlaag gaat. Maargoed, een vloerunit zal wel prima koelen verder, dat is het probleem niet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Glenfiddich schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

Met een Daikin Perfera vloerunit kan ik je (nogmaals) bevestigen dat je geen enkel probleem zult hebben met de spreiding van koude lucht. Losse ventilatoren nergens voor nodig.

De unit blaast de lucht al aan de bovenzijde omhoog, en desgewenst ook vanaf de onderkant naar voren.

[Afbeelding]

De ruimte wordt prima koud, en rap ook als je wil.

5 kW is overigens wat overkill denk ik, en volgens de specificaties een heel stuk minder stil (ook in de stilste stand) dan een 3.5 kW:

[Afbeelding]
Ja ik hoorde van @MotorBeast, @nuffy en enkele andere hier ook al dat 5kw overkill is, maar idealiter profiteer ik er ook aan de voorkant van de woonkamer van, en het is best een flinke ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ieb0Hox9zlrFxogLPskh11kXmxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvDftmoOpGYMSjY01wdW7LQD.jpg?f=fotoalbum_large

Dat de 3.5 veel stiller is een goed punt. Als we daar aan de bar zitten of zitten te eten staat hij relatief dichtbij.

Ik ben nu ook hij het merk ME (model MFZ-KT50 VG) te kijken waarover ik hier goede dingen lees, maar ook die is veel luider vanaf 5.0kw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGXnGDbBZcM3RcelydarE3Hvhds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X8Yz8Mby3RfU5qcILHcJXc3x.png?f=fotoalbum_large

Zou een 3.5 hier dan toch voldoen? Het hoeft absoluut geen vrieskist te worden, als het maar de scherpe kantjes van de hitte cq benauwdheid afhaalt. En hij mag best de hele dag steady draaien dat is geen probleem (hebben zonnepanelen).

[ Voor 7% gewijzigd door outlandos op 16-08-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-06 16:25

Ik heb een grote van aliexpress in de kruipruimte staan. Die maakte eigenlijk heel weinig geluid. Maar voor de slaapkamers zit ik ook met dit probleem. Ik wil een Peristaltische Pomp gaan gebruiken omdat de pomp dan in een andere ruimte kan staan. Ben alleen nog aan het kijken of ik hem direct in de afvoerslang laat gaan of een klein buffervat ga maken. Deze pompen kunnen heel langzaam draaien. Als je zelf niet teveel wilt doen kan je hem ook kant en klaar kopen van Aspen. https://www.climadirect.com/documenten/aspen-universal.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Hier 3x Aspen Silent+. Die zijn dus niet erg silent en die meegeleverde houders doen 1. niks voor het geluid en 2. houden m niet goed vast. Inmiddels heb ik ze bij de slaapkamers ingepakt in een stukje geluidsisolatieschuim en tussen 2 PVC-zadels gehangen en nu hoor ik ze niet tot nauwelijks meer. Functioneel werken ze gewoon prima.

Kreeg de tip van mijn leverancier om in de wintermaanden even 1-2x water in de unit te spuiten om ze even te laten lopen, dan blijft alles gangbaar en gaan ze net zo lang mee als de unit zelf. Ze hadden weliswaar vrij regelmatig problemen met kapotte pompjes, maar dat was dan vrijwel altijd in een logeerkamer, verlaten puberkamer of een kantoor van een gepensioneerde oid die dan ineens niet of nauwelijk (meer) gebruikt werd.

Er zijn ook grotere voetmodellen (Aspen, Grundfos, Sanibroyeur) die geloof ik wat stiller zijn, dus als je wel eerst naar grondhoogte kan zonder pomp zou je daar nog naar kunnen kijken. Moet je meteen omhoog heb je minder keuze.
Ben helemaal klaar met die Aspen silent pompjes.
Die zijn echt te lawaaiig en gaan wel zeker steeds defect.

Nu heb ik een perfecte vervanger gevonden in de Blue diamond micro pomp. Vlottertje bij de unit en de pomp zelf kun je tot 2 meter verder zetten. Is doodstil en werkt perfect omdat het een siliconen verdringer pomp is ongevoelig voor stil/deoogstaan.
Ik as aanbieding bij Wasco afgelopen weken €99 ex BTW

Microblue uitvoering met vlotter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14uQGM5_0H4Ngxk77HKssVmaWFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGJaan3yjvbnwPyU3KZkojJe.jpg?f=fotoalbum_large

Pompje zelf past in een kabelgoot of elders een kleine ruimte.

Pompje loopt zelfs modulair. Hoe hoger de stand hoe harder de pomp draait. Geniaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 16-08-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
outlandos schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

Ja ik hoorde van @MotorBeast, @nuffy en enkele andere hier ook al dat 5kw overkill is, maar idealiter profiteer ik er ook aan de voorkant van de woonkamer van, en het is best een flinke ruimte:
[Afbeelding]

Dat de 3.5 veel stiller is een goed punt. Als we daar aan de bar zitten of zitten te eten staat hij relatief dichtbij.

Ik ben nu ook hij het merk ME (model MFZ-KT50 VG) te kijken waarover ik hier goede dingen lees, maar ook die is veel luider vanaf 5.0kw:

[Afbeelding]

Zou een 3.5 hier dan toch voldoen? Het hoeft absoluut geen vrieskist te worden, als het maar de scherpe kantjes van de hitte cq benauwdheid afhaalt. En hij mag best de hele dag steady draaien dat is geen probleem (hebben zonnepanelen).
Ik heb een 3,5kW unit in een woonkamer van 11 bij 5 ofzo.. Lukt prima, gisteren om 11:00 aangezet (was 27°C bijna en vannacht door laten draaien) en na dus een halve dag + nacht koelen was het weer 22°C. Daar zit mijn keuken ook bij aan, de nabij liggende hal profiteert er ook van (al is het maar de dalende RV, als je binnenkomt voelt het al veel frisser)

Als je ook wilt verwarmen, is het denk ik te klein, tenzij je echt heel goede isolatie hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nuffy
[...]

Juist omdat je hem steady laat draaien werkt dit . En het is voor jezelf comfortabeler dat het dan geleidelijker gaat .

Sommige mensen zijn bang voor stromverbruik en doen hem na 30 min vol pompen op autostand weer uit . Dan heb je er dus 1500w doorgejaagd waar je ook 5 uur op 300w had kunnen pruttelen .

Mocht je toch ooit gaan verwarmen kan je in je woonkamer er eentje bijplaatsen dan heb je 2x 3.5w op de juiste plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
barta123 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:28:
[...]

Ik heb een 3,5kW unit in een woonkamer van 11 bij 5 ofzo.. Lukt prima, gisteren om 11:00 aangezet (was 27°C bijna en vannacht door laten draaien) en na dus een halve dag + nacht koelen was het weer 22°C. Daar zit mijn keuken ook bij aan, de nabij liggende hal profiteert er ook van (al is het maar de dalende RV, als je binnenkomt voelt het al veel frisser)

Als je ook wilt verwarmen, is het denk ik te klein, tenzij je echt heel goede isolatie hebt.
nuffy schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Juist omdat je hem steady laat draaien werkt dit . En het is voor jezelf comfortabeler dat het dan geleidelijker gaat .

Sommige mensen zijn bang voor stromverbruik en doen hem na 30 min vol pompen op autostand weer uit . Dan heb je er dus 1500w doorgejaagd waar je ook 5 uur op 300w had kunnen pruttelen .

Mocht je toch ooit gaan verwarmen kan je in je woonkamer er eentje bijplaatsen dan heb je 2x 3.5w op de juiste plekken.
Top dat klinkt goed. Hij komt er hoofdzakelijk om te koelen. Wellicht dat we hem in de winter ook zullen gebruiken als bijverwarming aan de achterkant van het huis. Aan de voorkant komt er een haard en over de hele verdieping komt vloerverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor je beeldvorming. Ik koel 140m2 met 3 units (3 woonlagen). Die komen nooit boven de 600W tesamen bij 30 graden plus buiten (koelen, verwarmen vraagt veel meer vermogen) met zijn 3-en (200W max dus per stuk) slaan zelfs af omdat ik ook bij dit weer ze gewoon laat draaien. Staan nu ook nog steeds aan (ook ivm luchtvochtigheid :X ) en vragen op dit moment af en aan 100W per stuk met 22 graden binnen. Pendelen nu dus regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:39
Ik heb een vraag waarop ik via Google niet echt een eenduidig antwoord kan krijgen.

We zijn onszelf aan het oriënteren voor een airco. Het moet een multisplit worden met 3 binnenunits (1x woonkamer en 2x slaapkamer). Het volgende dient zich aan: we wonen in een huurwoning (1979) en buiten de keuken en zolder bevinden zich in het rest van het huis 'niet' geaarde stopcontacten.

Nu kan de buitenunit eenvoudig worden aangesloten aan een geaard stopcontact in de keuken, dwz, de buitenunit staat evenredig aan de buitenzijde van de keuken.

De binnenunits komen in de woonkamer en slaapkamer(s) alleen bevinden zich daar 'niet' geaarde stopcontacten.

De vraag: moeten de binnenunits ook apart aangesloten worden op het stroomnet of worden deze van stroom voorzien via de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:06
Crawl NL schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:03:

[...] of worden deze van stroom voorzien via de buitenunit?
Ja.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
De vraag: moeten de binnenunits ook apart aangesloten worden op het stroomnet of worden deze van stroom voorzien via de buitenunit?
Binnenunits worden in de praktijk vrijwel altijd gevoed vanuit de buitenunit.

Overigens houden veel installateurs er niet van om te voeden vanuit een stopcontact.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Glashelder schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Overigens houden veel installateurs er niet van om te voeden vanuit een stopcontact.
In genoemde situatie, 3-split, mág het ook niet op een groep met andere gebruikers. Hetgeen wel het geval is bij een wcd normaal gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:39
Dank voor jullie antwoorden. In het geval de buitenunit op een extra (nog te plaatsen) groep moet komen zal dat ook geen groot probleem opleveren.

Was alleen even nieuwsgierig hoe de binnenunits stroom-technisch aangestuurd worden. Aangezien ik hier alleen niet geaarde stopcontacten heb zitten was het ongemak veel groter geweest dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
M_AW schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

In genoemde situatie, 3-split, mág het ook niet op een groep met andere gebruikers. Hetgeen wel het geval is bij een wcd normaal gesproken.
Tsja er zullen er genoeg zijn die het gewoon doen als de klant maar aandringt :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:06
M_AW schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Heb je een bron waar dat staat? Ben wel benieuwd. Ik zie nergens vermogens vermeld in de post.
Een 3 split zelf zegt niet zoveel over het vermogen.

SCM50 3-split. 4,5/5,1/5,0A Bedrijfsstroom koelen/verwarmen/aanloopstroom
Maximaal 1200Watt. Is onder de 2000Watt wat volgens NEN1010 een eigen groep zou moeten hebben.

Zelfs een SCM60 zit daar onder met 1400Watt.
NEN 1010:2020 (510.4.2) staat hier­over: “De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eind­groepen om gelijk­tijdig gebruik van te voor­ziene appa­ra­tuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor speci­fieke appa­raten met een hoge aansluit­waarde worden voorzien in afzon­der­lijke eind­groepen.

[ Voor 71% gewijzigd door LED-Maniak op 16-08-2024 13:11 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
LED-Maniak schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Heb je een bron waar dat staat? Ben wel benieuwd. Ik zie nergens vermogens vermeld in de post.
Een 3 split zelf zegt niet zoveel over het vermogen.

SCM50 3-split. 4,5/5,1/5,0A Bedrijfsstroom koelen/verwarmen/aanloopstroom
Maximaal 1200Watt. Is onder de 2000Watt wat volgens NEN1010 een eigen groep zou moeten hebben.

Zelfs een SCM60 zit daar onder met 1400Watt.
Theoretisch max opgenomen vermogen van de scm50 is 2,5kW bij verwarmen en 2,15kW bij koelen. Zie databoek. https://www.google.com/ur...Vaw01iOeLcrDOtAyigBMvZFI3

Ik ken geen 3split die een theoretisch opgenomen vermogen van minder dan 2kW heeft.
Of ze het in praktijk trekken? Vrijwel nooit, maar de norm kijkt naar max aangesloten vermogen.

Jouw quote uit de NeN is alweer achterhaald. Dit is geplaatst om meer flexibiliteit en verantwoordelijkheid bij de installateur te leggen. Vanzelfsprekend werd hier niet goed mee omgegaan. Ze zijn er op teruggekomen en in de vigerende versie wordt weer hard gesteld dat 2000W of meer een eigen eindgroep móét.

[ Voor 12% gewijzigd door M_AW op 16-08-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
outlandos schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:36:
[...]

[...]

Top dat klinkt goed. Hij komt er hoofdzakelijk om te koelen. Wellicht dat we hem in de winter ook zullen gebruiken als bijverwarming aan de achterkant van het huis. Aan de voorkant komt er een haard en over de hele verdieping komt vloerverwarming.
Bij mij hangt ie niet perfect, hij hangt boven de eettafel. Maar als ik ga eten zet ik de ventilator gewoon op indoor quiet, dan heb je nergens last van.. Met warme lucht vind ik dat tegen je aan blazen geen probleem, de koude lucht wel.

Bijverwarmen moet zeker kunnen, mijn woonkamer is dus zoals ik zei praktisch ~11 bij 5 en ik heb er afgelopen winter mee verwarmd. Alleen als het buiten koud is zakt de temperatuur, ik heb nog isolatie uit 1975. En als ik even de hittestress verhalen meekrijg vraag ik me ook af of ik de spouwmuur helemaal vol wil laten schieten :+ :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
M_AW schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

Jouw quote uit de NeN is alweer achterhaald. Dit is geplaatst om meer flexibiliteit en verantwoordelijkheid bij de installateur te leggen. Vanzelfsprekend werd hier niet goed mee omgegaan. Ze zijn er op teruggekomen en in de vigerende versie wordt weer hard gesteld dat 2000W of meer een eigen eindgroep móét.
Oof, dan moet de waterkoker en air fryer hier een eigen groep krijgen.

Het zal wel weer, ja natuurlijk kan mijn triple weleens 2 kW trekken, maar gemiddeld bedrijf is toch echt onder de 1000W. Zelfs de bovengenoemde keukenapparaten doen meer.

Helemaal mee eens voor ovens met 3 kW aansluitwaarde. Zwaar overdreven voor een ~5 kW klassa airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
w00key schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Het zal wel weer, ja natuurlijk kan mijn triple weleens 2 kW trekken, maar gemiddeld bedrijf is toch echt onder de 1000W. Zelfs de bovengenoemde keukenapparaten doen meer.

Helemaal mee eens voor ovens met 3 kW aansluitwaarde. Zwaar overdreven voor een ~5 kW klassa airco.
Ja das altijd mooi. Een wasmachine van 3000w is geen probleem maar als de gem elektricien een airco ziet moet er 4mm2, aparte groep, 25A werkschakelaar aan enz enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
barta123 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:30:
[...]

Bij mij hangt ie niet perfect, hij hangt boven de eettafel. Maar als ik ga eten zet ik de ventilator gewoon op indoor quiet, dan heb je nergens last van.. Met warme lucht vind ik dat tegen je aan blazen geen probleem, de koude lucht wel.

Bijverwarmen moet zeker kunnen, mijn woonkamer is dus zoals ik zei praktisch ~11 bij 5 en ik heb er afgelopen winter mee verwarmd. Alleen als het buiten koud is zakt de temperatuur, ik heb nog isolatie uit 1975. En als ik even de hittestress verhalen meekrijg vraag ik me ook af of ik de spouwmuur helemaal vol wil laten schieten :+ :X
Waarom zou je het niet doen? Je hebt toch een airco voor die paar warme werken. Dat beetje extra verbruik wordt ruimschoots goedgemaakt voor de véél grotere besparing in de winter.

Als je iets makkelijk kan doen (het vleermuisgezeik sinds kort even buiten beschouwing gelaten) en snel terugverdient hebt is het wel spouwisolatie.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Technician- schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Ben helemaal klaar met die Aspen silent pompjes.
Die zijn echt te lawaaiig en gaan wel zeker steeds defect.

Nu heb ik een perfecte vervanger gevonden in de Blue diamond micro pomp. Vlottertje bij de unit en de pomp zelf kun je tot 2 meter verder zetten. Is doodstil en werkt perfect omdat het een siliconen verdringer pomp is ongevoelig voor stil/deoogstaan.
Ik as aanbieding bij Wasco afgelopen weken €99 ex BTW
Dank voor de tip, als ik weer eens een condenspompje nodig heb ga ik voortaan voor deze. Misschien ga ik zelfs wel onze huidige Aspen bij de slaapkamers hiermee vervangen.

Bij mij zijn de Aspen's tot nu toe wel betrouwbaar, maar jij hebt er vast vele malen meer geplaatst, ik "maar" 8, en daarmee iig nog geen defecten gehad.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:52:
[...]

Tsja er zullen er genoeg zijn die het gewoon doen als de klant maar aandringt :+
Was hier geen kwestie van aandringen maar van praktisch, Geen kruipruimte dus aparte groep een no go met units in de achtertuin. 2 buitenunits zitten op 2 bestaande groepen met een aardpen in de tuin. Werkt gewoon al jaren probleemloos. L/W komt tzt wel op aparte groep maar die komt in voortuin en zit zo bij de meterkast en zal met SWW maken ook veel meer vermogen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Technician- schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Ja das altijd mooi. Een wasmachine van 3000w is geen probleem maar als de gem elektricien een airco ziet moet er 4mm2, aparte groep, 25A werkschakelaar aan enz enz.
Overdrijven is idd soms een vak voor ze en ze zijn soms wel erg conservatief. Aan de andere kant zien zij ook iets vaker met eigen ogen wat er gebeurd als het fout gaat met electra. Voor jezelf een weloverwogen bochtje afsnijden of iets voor een ander aanleggen waar je (letterlijk) verantwoordelijk voor bent voor het leven van anderen is toch net ff iets anders.

Nou hoeft het allemaal niet zo overdreven, maar een aparte groep lijkt me als het maar even kan wel gewoon the way to go voor een (multi) airco (of welk ander apparaat met een vaste aansluiting dan ook). Daar doet de woningbouw ook helemaal niet moeilijk over, die hebben ook liever dat het goed gebeurd dan opdraaien voor de gevolgen van gebeun. Vind het ook nog wel een verschil of je het hebt over vrij nieuwe stopcontacten en dito bedrading, of ongeaarde half-vergane meuk van 30-40 jaar oud.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 16-08-2024 14:18 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
w00key schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Zelf nadenken is natuurlijk altijd beter dan hersenloos een norm volgen! Maar als ik als installateur ergens een airco installeer en de nacht erna brandt het huis af, om welke reden dan ook, dan ben ik de eerste persoon waar de verzekering naar gaat kijken. Het helpt mij daarbij dat ik aantoonbaar volgens de norm heb gewerkt in plaats van in strijd met de norm.
Glashelder schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:52:
[...]

Ja zeker. En daarom raakt een installateur die zich wel aan de norm houdt de opdracht kwijt aan een installateur die hier flexibeler mee omgaat, want de tweede kan de opdracht goedkoper aannemen.

Nogmaals. Zelf nadenken is altijd beter dan hersenloos de norm volgen! Als consument heb je hier zeker ook vrijheid in. Als ondernemer heb je net wat meer verantwoordelijkheid.

Meestal gaat het goed. Totdat het een keer niet goed gaat. Altijd lekker binnenharken, dikke Dodge RAM voor de deur en een Mercedes CLA voor de vrouw. En dan ineens staat de verzekering voor de deur. Komt de schade op jou als persoon verhalen want eenmanszaak. Huis kwijt. Huilie huilie bij Hart van Nederland, GoFundMe opstarten.
[/rant]

[ Voor 10% gewijzigd door M_AW op 16-08-2024 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:11
Ik heb een vraag waarop ik via Google niet echt een eenduidig antwoord kan krijgen.

We zijn onszelf aan het oriënteren voor een airco. Het moet een multisplit worden met 3 binnenunits (1x woonkamer en 2x slaapkamer). Het volgende dient zich aan: we wonen in een huurwoning (1979) en buiten de keuken en zolder bevinden zich in het rest van het huis 'niet' geaarde stopcontacten.

Nu kan de buitenunit eenvoudig worden aangesloten aan een geaard stopcontact in de keuken, dwz, de buitenunit staat evenredig aan de buitenzijde van de keuken.

De binnenunits komen in de woonkamer en slaapkamer(s) alleen bevinden zich daar 'niet' geaarde stopcontacten.

Ze voeden vanuit de buitenunit, stroom gaat via de goot naar de binnenunit,s.
Veelal is het makkelijker voor ze om door de gevel te boren en via de meterkast/kruipruimte aansluiten ipv een stopcontact ergens in huis.

Je ziet er niks van.
Heeft het huis helemaal geen aarde dan slaan ze op buiten een aardepen in de grond.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5Jxm55n5t0riKIvAxmIppxeDUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAXOPFHdmxfgy0ZRUesmKXRq.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de grote slaapkamer zijn we aan het kijken naar een ME Diamond airco. Voor koelen heb ik laten uitrekenen volstaat 2,5kw net aan (formule komt uit op 2,4), voor verwarmen zou 2,5kw wel te kort komen. Hoewel de de vraag is of je de slaapkamer ooit zo warm maakt natuurlijk.

Anyway mijn vraag: los van het prijs aspect, zou er een reden zijn om niet voor de 3,5 te gaan? Het minimale koelvermogen zit bij de 3,5 op 0,8 terwijl de 2.5 op 1.0 zit, dus de 3,5 is in staat lagere waardes te halen op de laagste stand?

Qua geluid is de laagste stand zowel bij 2,5 als bij de 3,5 19db, dus dat is ook al geen reden om niet voor de 3,5 te gaan.

De 3,5kw springt er qua specs in positive zin uit, right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@outlandos Volgens mij heb je echt een verkeerde voorstelling bij vermogens. Een 3,5 voor een slaapkamer niet voldoende om te verwarmen? :? Hoe warm wil je het hebben? 30 graden of zo? 8) Ik neem aan dat het daar zo'n 19 graden moet worden. Ik doe hier 40m2 op zijn sloffen boven verwarmen bij vorst in een nageisoleerd huis uit 78 met een 2,5. Dat had zelfs een 2 kunnen zijn. Berekenen hier: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

En nogmaals.....voor koelen heb je veel minder vermogen nodig. Of je moet lappen van ramen hebben zonder zonwering met een plat dak. Of willen slapen bij 10 graden binnen. o<:) Neem van mij aan dat als het buiten 25 graden plus is dat 20 graden binnen met lage luchtvochtigheid al koud aan voelt.

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 16-08-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
MotorBeast schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:19:
@outlandos Volgens mij heb je echt een verkeerde voorstelling bij vermogens. Een 3,5 voor een slaapkamer niet voldoende om te verwarmen? :? Hoe warm wil je het hebben? 30 graden of zo? 8) Ik neem aan dat het daar zo'n 19 graden moet worden. Ik doe hier 40m2 op zijn sloffen boven verwarmen bij vorst in een nageisoleerd huis ui 78 met een 2,5. Dat had zelfs een 2 kunnen zijn. Berekenen hier: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
3,5 is wel voldoende hoor, ruim zelfs. Maar 2,5 net niet volgens het rekenmodel.

Ik begrijp je punt hoor, 2,5 zal in de praktijk wel volstaan. Ik vraag me enkel af of er nadelen aanzitten om voor 3,5 te gaan, gezien geluidsproductie hetzelfde is en de minimale koelcapaciteit 0,8 is (ivm 1,0 bij de 2,5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
outlandos schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:22:
[...]

3,5 is wel voldoende hoor, ruim zelfs. Maar 2,5 net niet volgens het rekenmodel.

Ik begrijp je punt hoor, 2,5 zal in de praktijk wel volstaan. Ik vraag me enkel af of er nadelen aanzitten om voor 3,5 te gaan, gezien geluidsproductie hetzelfde is en de minimale koelcapaciteit 0,8 is (ivm 1,0 bij de 2,5).
Welk rekenmodel?

Koekenbakkers van installateurs wilde bij mij een 6 beneden ophangen want u heeft een serre om te koelen. Slaat helemaal nergens op. Ja zonder zonwering wel. Maar dan wordt het ook 40 graden hier binnen.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 16-08-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
MotorBeast schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Welk rekenmodel?

Koekenbakkers van installateurs wilde bij mij een 6 beneden ophangen want u heeft een serre om te koelen. Slaat helemaal nergens op. Ja zonder zonwering wel. Maar dan wordt het ook 40 graden hier binnen.
Lengte x breedte x hoogte x 40 (of bij verwarmen factor 50).

Hoogte is 2,60. De airco wordt de enige vorm van verwarming in de slaapkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tgz1qMNg0Hom96UEvlmeu5DjMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uX9ZR7TcUjz86S0lE8XZTRUW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgBwMbYNhFFEFm_ieXvtafMQUSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Oi2834NAZgJEFTInOCoffw7y.png?f=fotoalbum_large

De slaapkamer wordt door een toog (zie foto hierboven, enkel ter illustratie) opgesplitst in 2 delen. De airco komt op de muur waar ik de rode lijn heb getekend. Niet de ideale plaats i know, wel de enige plaats waar hij kan komen te hangen.

Maar om even terug te komen op mijn vraag. Ik snap dat je discussie kunt hebben over of dat extra vermogen (ooit) van pas komt, maar het gaat er mij even om dat als het door betere specs (lees: het lagere minimale koelvermogen) niet ten koste gaat van comfort, er dan niet echt een reden is om het niet te doen, of zie ik dat verkeerd?

spoiler:
Het prijskaartje even buiten beschouwing gelaten.

[ Voor 4% gewijzigd door outlandos op 16-08-2024 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:51
outlandos schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:53:
maar als het door betere specs (lees: het lagere minimale koelvermogen) niet ten kosten gaat van comfort, dan is er niet echt een reden om het niet te doen, of zie ik dat verkeerd? (Het prijskaartje even buiten beschouwing gelaten)
mee eens. Let wel dat er hier in de afgelopen week wel een eenzienlijk verschil in geluid gerapporteerd is tussen twee verschillende type MHI binnenunits met dezelfde dbA. Ging over iemand die in de budget-MHI line geen wifi had/kon aansluiten en daarom een andere unit heeft gekregen en zo beide in korte tijd heeft gehoord in dezelfde opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:51
[...]

Hoogte is 2,60.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ps, de foto van je bad opstelling komt niet overeen met de tekening. De "foto" is gespiegeld, mist het raam achter je bad, naast het zij-raam ontbreekt nog steen en de sparing mist de radius/arch. Staar je niet blind op mooie praat plaatjes die ze van inet plukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:08:
[...]

ps, de foto van je bad opstelling komt niet overeen met de tekening. De "foto" is gespiegeld, mist het raam achter je bad, naast het zij-raam ontbreekt nog steen en de sparing mist de radius/arch. Staar je niet blind op mooie praat plaatjes die ze van inet plukken.
Haha klopt helemaal wat je zegt. Daarom had ik er ook "ter illustratie" bijgezet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Overdrijven is idd soms een vak voor ze en ze zijn soms wel erg conservatief. Aan de andere kant zien zij ook iets vaker met eigen ogen wat er gebeurd als het fout gaat met electra. Voor jezelf een weloverwogen bochtje afsnijden of iets voor een ander aanleggen waar je (letterlijk) verantwoordelijk voor bent voor het leven van anderen is toch net ff iets anders.

Nou hoeft het allemaal niet zo overdreven, maar een aparte groep lijkt me als het maar even kan wel gewoon the way to go voor een (multi) airco (of welk ander apparaat met een vaste aansluiting dan ook). Daar doet de woningbouw ook helemaal niet moeilijk over, die hebben ook liever dat het goed gebeurd dan opdraaien voor de gevolgen van gebeun. Vind het ook nog wel een verschil of je het hebt over vrij nieuwe stopcontacten en dito bedrading, of ongeaarde half-vergane meuk van 30-40 jaar oud.
Ben ik eens, zeker een multi als het kan altijd achter een separate groep. Al was het maar op de aardlekstroom niet te hoog op te laten lopen. En om die reden adviseer ik het liefst een eigen aardlek of aardlekautomaat voor de buitengroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 15:05
MotorBeast schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:19:
@outlandos Volgens mij heb je echt een verkeerde voorstelling bij vermogens. Een 3,5 voor een slaapkamer niet voldoende om te verwarmen? :? Hoe warm wil je het hebben? 30 graden of zo? 8) Ik neem aan dat het daar zo'n 19 graden moet worden. Ik doe hier 40m2 op zijn sloffen boven verwarmen bij vorst in een nageisoleerd huis uit 78 met een 2,5. Dat had zelfs een 2 kunnen zijn. Berekenen hier: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

En nogmaals.....voor koelen heb je veel minder vermogen nodig. Of je moet lappen van ramen hebben zonder zonwering met een plat dak. Of willen slapen bij 10 graden binnen. o<:) Neem van mij aan dat als het buiten 25 graden plus is dat 20 graden binnen met lage luchtvochtigheid al koud aan voelt.
Voor die warmteverliesberekening, heb je enig idee hoe ik het beste kan rekenen bij een bovenwoning (dus een weinig geisoleerde vloer, maar wel onderburen die stoken)? Ik bereken het nu maar alsof er een beste laag pur zit, wel iets verlies maar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Hoogte is 2,60. De airco wordt de enige vorm van verwarming in de slaapkamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De slaapkamer wordt door een toog (zie foto hierboven, enkel ter illustratie) opgesplitst in 2 delen. De airco komt op de muur waar ik de rode lijn heb getekend. Niet de ideale plaats i know, wel de enige plaats waar hij kan komen te hangen.

Maar om even terug te komen op mijn vraag. Ik snap dat je discussie kunt hebben over of dat extra vermogen (ooit) van pas komt, maar het gaat er mij even om dat als het door betere specs (lees: het lagere minimale koelvermogen) niet ten koste gaat van comfort, er dan niet echt een reden is om het niet te doen, of zie ik dat verkeerd?

spoiler:
Het prijskaartje even buiten beschouwing gelaten.
Hoe lager een WP minimaal kan hoe mooier het is. Het voorkomt het zogenaamde pendelen. Is het slecht voor je je unit pendelen? Verschillen de meningen over. Wel als het denk ik 6 keer per uur gebeurd. Is het niet comfortabel? Ja het is oncomfortabel. Immers het is luchtverwarming en zowel met verwarmen als met koelen voel je gewoon wind. Je kan dan beter een constante stroom lucht hebben. Dan heb je met L/L ook nog geluid en als dat ding iedere keer aan/uit is dat ook vervelend. Met name bij verwarmen want dan blaas je over het algemeen harder dan met koelen op de auto functie van de fan.

Nog even over je rekenmodel: ik heb hier een woonkamer van 60m2 x 2,60 hoog x 50 = 7,8kW Dat ga ik hier never nooit weghangen want ik kan mijn hele huis verwarmen met 5 a 6 kW. Een heel huis is voor mij 140m2. Wat vind ik dus van dat rekenmodel? :N |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
svenk91 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:19:
[...]

Voor die warmteverliesberekening, heb je enig idee hoe ik het beste kan rekenen bij een bovenwoning (dus een weinig geisoleerde vloer, maar wel onderburen die stoken)? Ik bereken het nu maar alsof er een beste laag pur zit, wel iets verlies maar niet veel.
Denk dat je het dan wel okee aanpakt. Sowieso heb je met buren onder die stoken geen verlies maar profijt. Eigenlijk hetzelfde wat ik op verdieping 1 heb dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:21
We zijn aan het verbouwen, we hebben allemaal nieuwe binnendeur kozijn geplaatst. Alleen nu alles bijna klaar is ben ik er achter gekomen dat de kozijnen iets hoger zijn.

De binnenunit is met de verbouwing er tijdelijk afgehaald en wordt op dezelfde plaats terug geplaatst.

Als de binnenunit strak tegen de binnendeur kozijn aan wordt geplaatst heb ik boven de binnenunit 8cm over. Gaat dit problemen opleveren?

Staat er eigenlijk een minimale afstand tussen plafond en binnenunit?

[ Voor 8% gewijzigd door Hieperdepiep op 17-08-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:12
Ja kun je in elke installatiehandleiding van een airco vinden. 8cm is vaak nog net acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Hieperdepiep schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 07:54:
We zijn aan het verbouwen, we hebben allemaal nieuwe binnendeur kozijn geplaatst. Alleen nu alles bijna klaar is ben ik er achter gekomen dat de kozijnen iets hoger zijn.

De binnenunit is met de verbouwing er tijdelijk afgehaald en wordt op dezelfde plaats terug geplaatst.

Als de binnenunit strak tegen de binnendeur kozijn aan wordt geplaatst heb ik boven de binnenunit 8cm over. Gaat dit problemen opleveren?

Staat er eigenlijk een minimale afstand tussen plafond en binnenunit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2LPQDvLSd9yBM7aRR8tZ7gOl44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6QNZdqCr4zy594d0D570xNpt.png?f=fotoalbum_large

Leuke vraag ik heb het eens opgezocht voor mijn nog te installeren Perfera unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
stormfly schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:42:
[...]

[Afbeelding]

Leuke vraag ik heb het eens opgezocht voor mijn nog te installeren Perfera unit.
Wauw 3cm van het plafond vandaan? Dat is er praktisch tegeaan... Volgens mij wordt 15cm aanbevolen in het algemeen en is 10cm vaak ook nog goed.

@Hieperdepiep dan zal 8cm wel loslopen verwacht ik.

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 17-08-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
stormfly schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:42:
[...]

[Afbeelding]

Als je 3 cm aanhoudt krijg je wel een probleem als de kap er een keer vanaf zal moeten. Onderhoud of in mijn geval schilderen van de muur. Achterop bovenin zitten 3 klemmen en die moet je indrukken om de kap los te maken. Ik weet niet hoe dik jouw handen zijn maar met 3 cm gaat het lastig worden.

Verder lijkt me 3 cm wel erg krap voor een lekkere luchtflow.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 17-08-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
MotorBeast schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:22:
[...]

Als je 3 cm aanhoudt krijg je wel een probleem als de kap er een keer vanaf zal moeten. Onderhoud of in mijn geval schilderen van de muur. Achterop bovenin zitten 3 klemmen en die moet je indrukken om de kap los te maken. Ik weet niet hoe dik jouw handen zijn maar met 3 cm gaat het lastig worden.

Eens ik ga ook even opletten dat ze hem niet te strak op hangen. Ik vind het zelf ook erg krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Voor de vloerunit volg ik het advies hier en ga ik voor een 3,5kw. Maar ik loop een beetje vast tussen mijn laatste 2 op de shortlist: de Panasonic Z35 en de ME KT35. Het belangrijkste wat deze goed moet kunnen is comfortabel koelen. Daarnaast is een goede luchtreinigingsfunctie fijn, en alhoewel ME er minder reclame voor maakt dan Panasonic lijkt dat in beide units wel goed te zitten. Mogelijk dat we in de winter de airco gebruiken om bij te verwarmen, maar dat is niet de hoofdreden om er eentje aan te schaffen.

Het enige wat ik niet kan vinden is of de ME kan worden aangelosten aan de (los verkochte) wifi module:

https://aircoplazazwolle....ic-wifi-module-mitsubishi

Misschien dat iemand hier dat weet?

Voor de rest is mijn vraag: op basis van de specs welke zouden jullie nemen (gaat dus om 3,5kw model):

Panasonic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pviT6NBMACyxlej4tUJzG04HNrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrPHFD9n2lnIN3V2rte0ENzg.jpg?f=fotoalbum_large

ME:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfElA4GvzstQwvI2bT3nufMFkE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gp2zJ3bpahon8sjfb8eYJPew.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door outlandos op 17-08-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:21
outlandos schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:57:
Voor de vloerunit volg ik het advies hier en ga ik voor een 3,5kw. Maar ik loop een beetje vast tussen mijn laatste 2 op de shortlist: de Panasonic Z35 en de ME KT35. Het belangrijkste wat deze goed moet kunnen is comfortabel koelen. Daarnaast is een goede luchtreinigingsfunctie fijn, en alhoewel ME er minder reclame voor maakt dan Panasonic lijkt dat in beide units wel goed te zitten. Mogelijk dat we in de winter de airco gebruiken om bij te verwarmen, maar dat is niet de hoofdreden om er eentje aan te schaffen.

Het enige wat ik niet kan vinden is of de ME kan worden aangelosten aan de (los verkochte) wifi module:

https://aircoplazazwolle....ic-wifi-module-mitsubishi

Misschien dat iemand hier dat weet?

Voor de rest is mijn vraag: op basis van de specs welke zouden jullie nemen (gaat dus om 3,5kw model):

Panasonic:

[Afbeelding]

ME:

[Afbeelding]
Let op de software regeling (Kan je zelf niet achterkomen) maar mijn ervaring en nog een paar andere met Panasonic is dat de software niet lekker of juist niet goed werkt en dat er niets vanuit de leverancier wordt gedaan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Technician-
Voor de liefhebbers een voorbeeld hoe je een multisplit in een bestaande woning plaatst zonder goten.
- de leidingen wegwerken in muren door slijpen en fresen. Gat in de kanaalvloer en daardoor een mantelbuis. 2e rij pannen een sparing in de dakplaat, de mantelbuis oppikken en de leidingen oppakken.
Muren afplakken voor plaatsing ter bescherming.
Flaren achter de unit.
Condensafvoer door de muur in de kruipruimte, binnenmuur zonder pompje.

Zo ziet dat er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGFrGx3f5peZeryByGyvCdPq8dM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBsve9ZG8eobjbbSV18UaUVn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sabMxfwPp1VOzlKjYVEvomjI-_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ILPWHQHSD4GmGc31udZe50z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuPP9wwDkBPUnTxlgQgrAg3RuLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiFTtYm3sggTRlFkMlxOji7V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEWoGLGRERe98Se-xv82aP8iZIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHP1mFpUr1GxwTbAQe42jdjo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdrC72B-y1A_OaftGwAF40QGQmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMcFoV48yJvxmwiOrQKmzXcu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoljGgVDId-nlw_z8pz64vkuHsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QL8BQDFVkSugB6YLaNiUnRz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHssMAVLnOcQrhqNZiw-so3O7b0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlEg7mvCtyWuKtNgMQa0ZbeC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7laX7pk8uCO8rRzEG3d_-3H_3R4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EOBFkLTg1qLw6w0iXoBkQEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBVFv6VvBYkkhy9svIH1nd9wi_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6aJSHj0ADDxHgJsEIj5Rt7D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwB5Pb4S3Vwntl1qAR5ItY0qEm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUAzQp7cIkrvVKNQiUfSDcos.jpg?f=fotoalbum_large

Buitendeel Perfera MX 5kw
Woonkamer perfera 3,5kw
Keuken Perfera 2,5 kw

Overigens is het Daikin buitendeel veel stiller dan het MHI buitendeel (vnl compressorgeluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• certefied
  • Laatst online: 05-05 14:36
MotorBeast schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:22:
[...]

Als je je plafond graag verkleurd wil hebben moet je hem er zo dicht tegenaan hangen.
Gegarandeerd dat binnen een half jaar je plafond zwart begint te worden.
3 cm is erg krap inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• certefied
  • Laatst online: 05-05 14:36
Technician- schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:39:
Voor de liefhebbers een voorbeeld hoe je een multisplit in een bestaande woning plaatst zonder goten.
- de leidingen wegwerken in muren door slijpen en fresen. Gat in de kanaalvloer en daardoor een mantelbuis. 2e rij pannen een sparing in de dakplaat, de mantelbuis oppikken en de leidingen oppakken.
Muren afplakken voor plaatsing ter bescherming.
Flaren achter de unit.
Condensafvoer door de muur in de kruipruimte, binnenmuur zonder pompje.

Zo ziet dat er uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Buitendeel Perfera MX 5kw
Woonkamer perfera 3,5kw
Keuken Perfera 2,5 kw

Overigens is het Daikin buitendeel veel stiller dan het MHI buitendeel (vnl compressorgeluid)
Ga je ook verwarmen met deze opstelling? Ik zou oppassen dan met 2 units boven elkaar te hangen.
Als de bovenste in de winter gaat defrosten loopt al het water over de onderste en bevriest die helemaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
certefied schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Ga je ook verwarmen met deze opstelling? Ik zou oppassen dan met 2 units boven elkaar te hangen.
Als de bovenste in de winter gaat defrosten loopt al het water over de onderste en bevriest die helemaal.
Bovenste is alleen voor koeling boven.
Trouwens zou ik er dan een verwarmde condensbak onderhangen, we zijn niet helemaal achterlijk hier. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 17-08-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Wat is dat voor ring / koppeling op die leiding?

Ik ben nooit zo kapot van flare koppelingen, maar je hebt ze zo te zien goed gemaakt met goed gereedschap en dan is het opzich prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ingmar89 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:19:
Wat is dat voor ring / koppeling op die leiding?

Ik ben nooit zo kapot van flare koppelingen, maar je hebt ze zo te zien goed gemaakt met goed gereedschap en dan is het opzich prima natuurlijk.
Dat is opzich een prima verbinding mits goed geflared. Minder lekkages mee meegemaakt dan stekkoppelingen. (Precies 0 in 18jaar airco’s hangen :P )

Achter de unit kun je al bijna niet hardsolderen zonder alles in de fik te steken.
Dan heb je nog pers (maxipro) maar die en zakje van 4 stuks 3/8 is >€100 ex BTW dat is ook wel heel behoorlijk gezien een flare 0€ kost.

[ Voor 19% gewijzigd door Technician- op 17-08-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Dat zeg ik, mits goed uitgevoerd is een flare prima.

En dat messing trompetje? En een foto later ziet de leiding eruit alsof hij warm is geweest?
Pagina: 1 ... 102 ... 142 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic