Maar even een reactie in een topic waar deze on-topic is:
Ik heb op de 2e verdieping twee puberkamers (met daartussen een overloop + badkamertje). De pubers hebben beide een binnenunit op hun kamer met de instructie om hun kamerdeur open te zetten zodra ze de airco aan zetten.
Omdat ook de meeste ventilatielucht op de slaapkamers wordt ingeblazen wordt zo de lucht in het hele huis ontvochtigd en gekoeld.
Beide binnenunits (2.5 kW) zitten samen op een 4.2 kW buitenunit (maar dat had je ook in mijn signature kunnen lezen).
Nee, want ik heb al buitenzonwering (Raffstores) op alle ramen rondom, uitgezonderd vier ramen op de noord-gevel en rolluiken op de dakramen. Daar is geen winst meer te halen.
Ik sla niet stijl achterover van de percentages… in ons vorige woning met wtw zonder airco was het vergelijkbaar.
Hier rond de 75% vocht en niet veel warmer… ventilatortje aan om in te slapen en prima. Comfort overdag is ook prima… dat doen we dan nu met een Ducobox Focus met aanvoer over het raam. Mijn woning staat in Friesland, daar was het minder warm alleen hield het warme weer wel wat langer aan.
Dat gaat hier (oostelijk Gelderland) niet lukken.
Voordeel van deze woning is eigenlijk dat ik met consequent mediterraan koelen, de massa prima onder controle hou en de zonwering überhaupt al voorkomt dat het opwarmt als een malle.
Gevolg is dat we dus dit “koelseizoen” enkel warm water gemaakt hebben met de warmtepomp… Hiervoor kan op de verdieping wel elk raam open (en niet het bouwbesluit minimum), dat kost in de bouw een paar 100 euro…
Hier kunnen nagenoeg alle ramen open, maar niet om te koelen, want als ik ze open zet gaan er veel te veel voordelen van balansventilatie (geen herrie / stof / vliegen / muggen etc binnen) verloren. Die open ramen gebruik ik enkel om ze schoon te kunnen maken.
Qua duurzaamheid zou ik dus eigenlijk nooit een airco adviseren en is comfort een case die, voor de extremen, voor mij eigenlijk wel discutabel is. In dat kader vind ik eigenlijk ook dat in de huidige BENG normen voor T0-juli er niet gekeken moet worden naar actief koelen… maar er gewoon per definitie gekeken moet worden naar de zon buiten houden. De actieve koeling mag dan wel in de optielijst als extra.
Dat actief koelen gebeurt volledig op eigen zonnestroom, waar getuige de lage terugleververgoedingen op deze warme en zonnige dagen een groot overschot aan is. Bovendien voorkom ik door het extra stoomverbruik dat elders PV-omvormers afschakelen op overspanning. Dat koelen met een airco niet duurzaam is lijkt me dus een achterhaalde stelling.
[
Voor 6% gewijzigd door
Andrehj op 15-08-2024 18:31
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.