Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 103 ... 141 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:16
ingmar89 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:35:
Dat zeg ik, mits goed uitgevoerd is een flare prima.

En dat messing trompetje? En een foto later ziet de leiding eruit alsof hij warm is geweest?
Dat is een verstevigingsring, als het goed is komt er ook nog eentje op de andere kant van de Flare.
Ik meen omdat de aansluiting op de buitenunit 1/2” is en die moet naar 3/8” toe verkleind worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:50
Hieperdepiep schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:12:
[...]

Let op de software regeling (Kan je zelf niet achterkomen) maar mijn ervaring en nog een paar andere met Panasonic is dat de software niet lekker of juist niet goed werkt en dat er niets vanuit de leverancier wordt gedaan.
Oke, ja ik neig naar ME omdat in de slaapkamers ook ME komt, dan dus alles van 1 merk wel zo prettig. Maar hoor graag als iemand de specs ziet en een duidelijke voorkeur zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:01
outlandos schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

Oke, ja ik neig naar ME omdat in de slaapkamers ook ME komt, dan dus alles van 1 merk wel zo prettig. Maar hoor graag als iemand de specs ziet en een duidelijke voorkeur zou hebben.
Eerlijk, voor mijn nooit geen Panasonic meer. Maar dat is mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:55
Hieperdepiep schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Eerlijk, voor mijn nooit geen Panasonic meer. Maar dat is mijn ervaring
Ik ken ze niet maar wat vind je er minder aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Oke dan wordt het waarschijnlijk de ME vloerunit.

Hoe hoog zouden jullie de vloerunit hangen? Ik heb plints van 12cm hoog. Wat zou esthetisch het beste staan? Direct op de plint of bijvoorbeeld 3cm speling overhouden, dus de airco op 15cm hoogte vanaf de grond gerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 17:42
Technician- schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:06:
[...]

Ken iemand met Panasonic en dit kunnen ervaren, ook een 3,5kwh met zelfde max vermogen als mijn Daikin.

De regeling is niet geweldig, hard en koud blazen terwijl koelvraag heel laag moet zijn.

pendelen door veel te hoog minimaal vermogen, kabaal en tochten tijdens automatische regeling(handmatig instellen gaat beter).

Het is overduidelijk niet te vergelijken met mijn Daikin perfera die rustig terug schaalt en vervolgens geen ijskoud lucht meer blaast terwijl de buitenunit nog draait.

Ruimte,s zijn vergelijkbaar.

Doe mij dan maar Daikin die volgens boeken meer moeite moet hebben bij verwarmen tijdens vorst wat ik de afgelopen 5 jaar niet heb ervaren ondanks koukleum ben.

Net als LG.

MHI en Daikin zijn toch wel de betere merken wanneer je ze kan vergelijken in praktijk.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 18-08-2024 09:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Laatst online: 06:01
Technician- schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:06:
[...]

Het regel gedeelte (software). Er klopt zowel kwa verwarmen als kwa koelen niet veel van. Al de punten heb ik al een keer uitgebreid beschreven. Maar wat vooral verveld daarbij is dat de leverancier (Panasonic Nederland rechtstreeks) laat stikken met je opmerken/problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
outlandos schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:37:
Oke dan wordt het waarschijnlijk de ME vloerunit.

Hoe hoog zouden jullie de vloerunit hangen? Ik heb plints van 12cm hoog. Wat zou esthetisch het beste staan? Direct op de plint of bijvoorbeeld 3cm speling overhouden, dus de airco op 15cm hoogte vanaf de grond gerekend?
Volgens mij hangen standaard radiatoren ook rond de 15cm. Dus dat zou ik aanhouden.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Technician- schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:39:

<KNIP>

Buitendeel Perfera MX 5kw
Woonkamer perfera 3,5kw
Keuken Perfera 2,5 kw

Overigens is het Daikin buitendeel veel stiller dan het MHI buitendeel (vnl compressorgeluid)
Wat tof dat je dit deelt en met name de laatste zin. Op basis van mijn eigen onderzoek was ik ook tot de conclusie gekomen dat de Dakin "met de doorlopende strepen horizontaal" een nieuw en stiller model kan zijn. Nu jij het ook vanuit de praktijk bevestigd stemt mij dat gerust, hij komt op een dakkapel dak en dan wil je zo min mogelijk compressor geluid. Gezien de lagere geluidsdruk, had ik het vermoeden dat hij ook stiller moest zijn in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Hieperdepiep schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:20:
[...]

Het regel gedeelte (software). Er klopt zowel kwa verwarmen als kwa koelen niet veel van. Al de punten heb ik al een keer uitgebreid beschreven. Maar wat vooral verveld daarbij is dat de leverancier (Panasonic Nederland rechtstreeks) laat stikken met je opmerken/problemen.
Maar dat is bij elk merk zo, tenzij je installateur bent. De NLse markt werkt zo dat de fabrikant alleen de prijs installateur ondersteuning bied.
En als je aankomt met dat het product je niet aanstaat kunnen ze natuurlijk helemaal niks mee:
Bedenk je wel dat Panasonic NL niets meer is dan een stel mensen dat een product uit Japan moet verkopen waar ze weinig van snappen en 0 invloed op hebben en zelfs niet eens over worden geïnformeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-06 01:30
Als koekenbakker moet ik toch wel regelmatig flares vervangen omdat ze uiteindelijk in de meeste gevallen een keer gaan lekken. Alleen dat wordt dan meestal niet meer op het forum geschreven.

Ik zeg altijd als de flare goed is heb je geluk en daar gok ik dan toch liever niet op als garantiedrager.

Ik installeer vooral veel daikin en Fujitsu multisplits.
Geen gezeik mee en de klant is meer dan tevreden met deze koekenbakker.

Deze koekenbakker moet met regelmaat andermans koekenbakker rotzooi herstellen.

Vragen zich af waarom na jaren de compressor meer geluid maakt en slikken dan kort wat het kost om te vervangen.

Dat zelf doen ondersteun ik als koekenbakker juist heel graag. Maar veel van de huidige klanten trekt een behoorlijk budget uit om er zelf niet aan te hoeven sleutelen ondanks dat ik het vaak voorstel als besparingsmaatregel.

En deze moet ik nog kwijt.
Het ene huis is het andere huis niet en je eigen huis iedere keer met trots als model huis met model installatie voordragen als leidend voorbeeld riekt mijn inziens naar koekenbakker.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:30
mr_evil08 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:55:
[...]

Ken iemand met Panasonic en dit kunnen ervaren, ook een 3,5kwh met zelfde max vermogen als mijn Daikin.

De regeling is niet geweldig, hard en koud blazen terwijl koelvraag heel laag moet zijn.

pendelen door veel te hoog minimaal vermogen, kabaal en tochten tijdens automatische regeling(handmatig instellen gaat beter).

Het is overduidelijk niet te vergelijken met mijn Daikin perfera die rustig terug schaalt en vervolgens geen ijskoud lucht meer blaast terwijl de buitenunit nog draait.

Doe mij dan maar Daikin die volgens boeken meer moeite moet hebben bij verwarmen tijdens vorst wat ik de afgelopen 5 jaar niet heb ervaren ondanks koukleum ben.

Net als LG.

MHI en Daikin zijn toch wel de betere merken wanneer je ze kan vergelijken in praktijk.
Heb zelf net een multisplit 3,5kW buitenunit (nominaal, maximaal 4,5kW) en 2x 2,5kW binnenunit. Ik ervaar het regelgedrag heel anders; geleidelijk optoeren bij aanpassing van setpoint of inschakelen van ‘Powerful’ modus. Alles op Auto toert gauw terug zodra het setpoint in bereik komt.
Betreft laatste reeks Etherea binnenunits.

Welk type binnenunits is jouw vergelijkingsmateriaal? Recent/oud? Budget/Top of line? Schijnt dat de wat zwaardere multisplits (net als bij andere merken) minder goed regelen en snel gaan pendelen wegen gebrek aan afgifte, die zou je dus vooral moeten plaatsen als de meerdere kamers vaak tegelijk in dezelfde modus ingeschakeld worden.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 16:24
Ersus schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:33:
Als koekenbakker moet ik toch wel regelmatig flares vervangen omdat ze uiteindelijk in de meeste gevallen een keer gaan lekken. Alleen dat wordt dan meestal niet meer op het forum geschreven.

Ik zeg altijd als de flare goed is heb je geluk en daar gok ik dan toch liever niet op als garantiedrager.

Ik installeer vooral veel daikin en Fujitsu multisplits.
Geen gezeik mee en de klant is meer dan tevreden met deze koekenbakker.

Deze koekenbakker moet met regelmaat andermans koekenbakker rotzooi herstellen.

Vragen zich af waarom na jaren de compressor meer geluid maakt en slikken dan kort wat het kost om te vervangen.

Dat zelf doen ondersteun ik als koekenbakker juist heel graag. Maar veel van de huidige klanten trekt een behoorlijk budget uit om er zelf niet aan te hoeven sleutelen ondanks dat ik het vaak voorstel als besparingsmaatregel.

En deze moet ik nog kwijt.
Het ene huis is het andere huis niet en je eigen huis iedere keer met trots als model huis met model installatie voordragen als leidend voorbeeld riekt mijn inziens naar koekenbakker.
Wat wil je nu precies zeggen? Ben je installateur? Of amateur? Of prutser? Of is de ander een prutser?

Schrijf gewoon op wat je bedoelt, in plaats van overal “koekenbakker” te schrijven en dan ook nog eens met verschillende betekenissen door elkaar. Dit leest heel irritant.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
Glenfiddich schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Wat wil je nu precies zeggen? Ben je installateur? Of amateur? Of prutser? Of is de ander een prutser?

Schrijf gewoon op wat je bedoelt, in plaats van overal “koekenbakker” te schrijven en dan ook nog eens met verschillende betekenissen door elkaar. Dit leest heel irritant.
Misschien bakt die koeken?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Glenfiddich schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Ik zou zeggen: lees het nog een keer. :)
Lijkt me gesneden koek wat ie bedoeld en wat ie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
jobr schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:05:
[...]

Ik zou zeggen: lees het nog een keer. :)
Lijkt me gesneden koek wat ie bedoeld en wat ie is.
In het Engels noemen wij dat een ‘biscuit baker’ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:39
Voor de liefhebbers een voorbeeld hoe je een multisplit in een bestaande woning plaatst zonder goten.
- de leidingen wegwerken in muren door slijpen en fresen. Gat in de kanaalvloer en daardoor een mantelbuis. 2e rij pannen een sparing in de dakplaat, de mantelbuis oppikken en de leidingen oppakken.
Muren afplakken voor plaatsing ter bescherming.
Flaren achter de unit.
Condensafvoer door de muur in de kruipruimte, binnenmuur zonder pompje.
Mooie strakke installatie zo! Misschien nog een tip. Mijn installateur is sinds kort overgestapt van zo'n flare-blok naar een koekenbakker flare apparaat op accu. Dat schijnt nogal wat belasting op je polsen te schelen als je er veel doet. Hij wilde nooit meer anders iig.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:54

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik ben bezig met de voorbereidingen van de installatie van 3 ME SLZ-cassete/plafondunits. Op die plafonds/casetteunits zit een aansluiting voor 'fresh air'. Zoals ik het begrijp, kan ik daar een buis op aansluiten die ervoor zorgt dat er frisse lucht van buiten komt. Zie onderstaande gedeelte uit de installatiehandleiding. Ik kom via wat gegoogle echter weinig praktijkervaring tegen. Is het nou zo simpel als een buis/pijn erop aansluiten die in verbinding staat met de buitenlucht? Een ventilator in die fresh-air intake is optioneel, althans zoals ik het lees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppab56aZA500eKt_5nQNa0cwAq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AtC6yp5q26168ZyRlvjcGnmn.png?f=fotoalbum_large

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-06 09:16
Ik heb onglangs extra isolatie om onze airco leidingen aangebracht. Echter had ik onvoldoende kabel clips en daardoor sloot de isolatie niet mooi aan. Nu ging ik vannochtend het klusje afmaken en zag ik dat in een van de niet goed afgesloten stukken nieuwe isolatie behoorlijk wat condenswater lag. Is het mogelijk dat er codens ontstaat tussen de twee isolatie lagen die niet goed afgedicht zijn? Of heb ik een ander probleem?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Laatst online: 00:56
Djvdb schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:58:
Ik heb onglangs extra isolatie om onze airco leidingen aangebracht. Echter had ik onvoldoende kabel clips en daardoor sloot de isolatie niet mooi aan. Nu ging ik vannochtend het klusje afmaken en zag ik dat in een van de niet goed afgesloten stukken nieuwe isolatie behoorlijk wat condenswater lag. Is het mogelijk dat er codens ontstaat tussen de twee isolatie lagen die niet goed afgedicht zijn? Of heb ik een ander probleem?
Koude buizen en warme/hete lucht resulteren altijd in condens. Mooi de isolatie laten aansluiten en dan nog eens controleren. Als je echt paranoia bent kan je de airco op verwarmen zetten en dan zul je zien dat je er geen last van meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-05 20:35
Hallo, Ik wil graag advies over de afweging om meerdere binnenunits op 1 buiten unit te doen of ze elk een eigen buiten unit te geven.

Vanwege de hoeveelheid pagina's heb ik niet deze hele threads gelezen. Wel het begin gelezen en nu denk ik het volgende te weten:

+Meerdere kleine buiten units maken iets minder geluid dan 1 grote.
+Bij gebruik van 1 grote buiten unit zal die wanneer er maar 1 van de binnenunits aan staat een oververmogen hebben en daardoor niet constant draaien maar aan/uit gaan.
+Meerdere kleine buiten units die passend zijn bij het benodigde vermogen van de ruimte zijn efficienter.
+Bij meerdere kleine buiten units is niet heel je installatie weg als er in 1 een storing is.
-Meerdere kleine buiten units zijn lelijker en hebben meer ruimte nodig

Allemaal behalve die laatste wijst dat dus op dat het beter is meerdere kleine buiten units te nemen dan 1 grote. Tenzij je dat laatste punt onoverkomelijk vind.

Nu krijg ik te horen dat een grotere buitenunit juist efficienter is bij lage temperaturen en dat dat een argument zou zijn om toch 1 grote buiten unit te kieze. Klopt dit ?

En kloppen alle argumenten die ik heb genoemd ?

Zijn er nog andere belangrijke zaken die ik over het hoofd zie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:01
[b]ArjenSmit schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:18:[/b

+Bij gebruik van 1 grote buiten unit zal die wanneer er maar 1 van de binnenunits aan staat een oververmogen hebben en daardoor niet constant draaien maar aan/uit gaan.
+Meerdere kleine buiten units die passend zijn bij het benodigde vermogen van de ruimte zijn efficienter.
+Bij meerdere kleine buiten units is niet heel je installatie weg als er in 1 een storing is.
- Mijn ME multisplit maakt echt veul minder geluid dan de single split Qlima van de buren. Die van mij hoor ik niet/nauwelijks, die van de buren is een irritante brom
- Zelfs als ik maar 1 van de 3 binnenunits aan heb staan, slaat de buitenunit niet af. Dit is echter wel alleen met koelen. Met verwarmen weet ik (nog) niet, maar daar heb ik hem niet echt voor.

De andere punten ben ik het wel mee eens. Bij mij woog het laatste punt heel zwaar mee voor de WAF, dus dat is het geworden.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 13:42
ArjenSmit schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:18:
Kan, maar hoeft zeer zeker niet. Ligt aan het merk en type. Mijn MHI 8kW multi is een heel stuk stiller dan de 2 LG singles die een paar deuren verderop hangen, al helemaal bij verwarmen. Bij de betere merken (denk aan bijvoorbeeld ME, MHI en Daikin) zit je vaak bij zowel single als multi wel goed qua geluidsproductie.
Ook dit kan, maar hoeft niet. Hangt van de vraag van de desbetreffende ruimte af en het minimumvermogen van de desbetreffende buitenunit. Hier zitten - zeker bij de grotere multisplits - grote verschillen in, dus verdiep je hier goed in.
In de basis klopt dit, maar er zitten haken en ogen aan. Als je bijvoorbeeld wil verwarmen en je hebt hiervoor een 3,5kW in je huiskamer hangen maar het vriest buiten, zullen de meeste 3,5kW buitenunits geen 3,5kW meer kunnen leveren. Als je hem op een grotere multi hebt zitten en andere units uitschakelt is dit bijvoorbeeld wel mogelijk. Het hangt er dus vanaf of je airco ook je hoofdvewarming wordt en of je het eventueel een optie vindt om bij te verwarmen op gas / met een elektrische kachel mocht je airco het niet meer trekken.

Anderzijds kan ook teveel vermogen een probleem zijn. Ik heb bijvoorbeeld een heel kleine slaapkamer als thuiskantoortje. Zelfs de kleinste single splits zijn veel te groot voor die ruimte, maar met een multi kan ik hem mee laten draaien met de woonkamer om op die manier stabiel te kunnen draaien. Echter, als je van plan bent om maar één unit te laten draaien wordt het pendelen natuurlijk alleen maar erger op een multi door het doorgaans hogere minimumvermogen. Daarom ben ik - in ieder geval voor hoe ik een airco gebruik - niet zo'n fan van alle slaapkamers op een multi en en de woonkamer op een single (wat vaak geadviseerd wordt).
Dat klopt, daarmee vermijd je een single point of failure. Aan de andere kant is dit bij een CV-ketel of een lucht/water-warmtepomp natuurlijk niet anders, en is het daarbij echt een issue?
Meer ruimte; ja. Lelijker; ligt aan de exacte situatie. Misschien heb je bij de kleinere units juist wel betere mogelijkheden om ze uit het zicht weg te werken. Maar in de basis vinden de meeste mensen een multi over het algemeen iets fraaier dan meerdere singles. Smaken verschillen echter.
Nu krijg ik te horen dat een grotere buitenunit juist efficienter is bij lage temperaturen en dat dat een argument zou zijn om toch 1 grote buiten unit te kieze. Klopt dit ?
Een warmtepomp is inderdaad niet zo efficiënt als hij volle bak moet stampen, hetzelfde geldt echter als hij op z'n minimum draait. In de basis zal een single iets efficiënter zijn als je één unit tegelijk laat draaien en een multi als je meerdere units tegelijk laat draaien. Ook hier hangt het echter van de specifieke situatie af.
Zoals je al wel in mijn antwoorden gezien hebt hangt heel veel van de exacte situatie af. Denk hierbij niet alleen aan de woning en de ruimtes die je wil koelen / verwarmen, maar ook aan hoe je van plan bent hem te gaan gebruiken. Als je 24/7 verwarmt of koelt (hoewel koelen doorgaans überhaupt niet zoveel nodig heeft) zal je doorgaans met minder vermogen toe kunnen dan wanneer je dit ad hoc doet, je hoeft immers minder temperatuursverschillen te overbruggen. Wat de meest efficiënte manier van koelen / verwarmen is hangt dan weer af van je woning, je comfortwensen en hoe vaak je thuis bent. Wat voor de één dus heel goed werkt kan voor de ander totaal niet werken en vice versa. Er is geen one size / one solution fits all als het om airco's gaat.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Mooie strakke installatie zo! Misschien nog een tip. Mijn installateur is sinds kort overgestapt van zo'n flare-blok naar een koekenbakker flare apparaat op accu. Dat schijnt nogal wat belasting op je polsen te schelen als je er veel doet. Hij wilde nooit meer anders iig.
Oh mooi, dat is de accu versie van mijn handset. Het eigenlijke merk is vlg mij Super Stars en die handtang is al kwalitatief echt goed. Al is het Chinees vlg mij. De accu versie had ik ook op het oog maar dan via:
https://a.aliexpress.com/_EIlBoGd

Nou moet je nooit zeggen tegen andere koelmonteurs dat je flarered, dat was in de tijd van STEK verboten! En ze waren soms ook wel echt slecht. De oude garde ziet je dan als bakker van koeken.

Maar sinds R410A is de leiding wanddikte vergroot en zijn de flares ook veel degelijker.
Het is ook duurzamer om te flaren, de fabrikant doet alle flare-nuts er al bij die je anders weggooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:12
Aha, daar komt dus ook de naam stek koppeling vandaan. Weet wat geleerd👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Technician- schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:18:
[...]

Oh mooi, dat is de accu versie van mijn handset. Het eigenlijke merk is vlg mij Super Stars en die handtang is al kwalitatief echt goed. Al is het Chinees vlg mij. De accu versie had ik ook op het oog maar dan via:
https://a.aliexpress.com/_EIlBoGd

Nou moet je nooit zeggen tegen andere koelmonteurs dat je flarered, dat was in de tijd van STEK verboten! En ze waren soms ook wel echt slecht. De oude garde ziet je dan als bakker van koeken.

Maar sinds R410A is de leiding wanddikte vergroot en zijn de flares ook veel degelijker.
Het is ook duurzamer om te flaren, de fabrikant doet alle flare-nuts er al bij die je anders weggooid.
In welke omgeving flared u zoal?

Ik vraag dit voor een vriend :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Hallo, Ik wil graag advies over de afweging om meerdere binnenunits op 1 buiten unit te doen of ze elk een eigen buiten unit te geven.

Vanwege de hoeveelheid pagina's heb ik niet deze hele threads gelezen. Wel het begin gelezen en nu denk ik het volgende te weten:

Allemaal behalve die laatste wijst dat dus op dat het beter is meerdere kleine buiten units te nemen dan 1 grote. Tenzij je dat laatste punt onoverkomelijk vind.

En kloppen alle argumenten die ik heb genoemd ?

Als iemand die beide varianten (3x single vorige woning, nu 3- en 2-multi's) heeft gehad kan ik er wel wat over zeggen.

Per stuk wel, maar tesamen telt het geluid wel weer op. Is denk ik om het even. Een A-merk is over het algemeen sowieso veel stiller dan een B-merk, multi of niet. Hangt ook af van de grootte van de multi-buitenunit die je kiest.

- Dat is vaak wel het grootste nadeel ja. Hier heb ik ook regelmatig een pendelfestijn als ik maar 1/3 units aanzet. Achteraf had ik beter een 3MXM40 ipv 3MXM52 gepakt.

- Dit klopt vooral als je ze wisselend gebruikt. Draaien ze altijd tegelijk is een (goede) multi juist zuiniger, vooral bij een lage vermogensvraag, want je hebt gewoon minder "overhead".

- Klopt. Aan de andere kant kan je dat makkelijk ondervangen met een paar straalkacheltjes van 2-3 tientjes bij een evt. storing. Hier staat dan wel tegenover dat je ook 3x de onderdelen hebt die stuk kunnen. 3 stuurprints, 3 motoren, etc. waarvan de prijzen redelijk gelijk zijn tussen multi en single. En als je het onderhoud laat doen ook weer 3 buitenunits om schoon te maken.

- Klopt ook, maar kleine units zijn wel een stuk lager, dus in bepaalde situaties zoals een plat dak juist beter uit het zicht te houden. Mooi worden ze nooit iig.

Ik mis nog een stukje context in je verhaal, e.g. wat je er mee wilt doen. Wil je vooral verwarmen en is het dan bij- of hoofdverwarming of wil vooral koelen en is verwarmen leuk meegenomen? Hoe vaak verwacht je ze tegelijk te gebruiken of juist niet? Waar wil je ze plaatsen?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:05
Onze woning wil ik graag gaan koelen middels 1x multisplit systeem met 3x 2,5 kW binnen unit.

Aanvullend wil ik nog 1x een single split unit neerzetten.

Nu is mijn vraag klopt het dat de MHI het meest aanstuurbaar is?

Qua zonnepanelen heb ik SMA met sunny home manager, hierin zoek ik iets wat goed aan te sturen is..

Met aanstuurbaar bedoel ik klaar voor de energietransitie en volledig koppelbaar aan allerlei soorten devices..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
BaBoK schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:45:
Onze woning wil ik graag gaan koelen middels 1x multisplit systeem met 3x 2,5 kW binnen unit.

Aanvullend wil ik nog 1x een single split unit neerzetten.

Nu is mijn vraag klopt het dat de MHI het meest aanstuurbaar is?

Qua zonnepanelen heb ik SMA met sunny home manager, hierin zoek ik iets wat goed aan te sturen is..

Met aanstuurbaar bedoel ik klaar voor de energietransitie en volledig koppelbaar aan allerlei soorten devices..
Met domotica gaan werken zoals Home Assistant. Software van verschillende fabrikanten van WP's, omvormers etc etc werkt out of the box bijna nooit lekker samen. En als het dat al doet met allerlei beperkingen.

Ik stuur mijn Daikin bijvoorbeeld aan met (nog) Domoticz. Deze winter eens tijd maken om over te stappen op Home Assistant.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 20-08-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:05
MotorBeast schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:05:
[...]

Met domotica gaan werken zoals Home Assistant. Software van verschillende fabrikanten van WP's, omvormers etc etc werkt out of the box bijna nooit lekker samen. En als het dat al doet met allerlei beperkingen.

Ik stuur mijn Daikin bijvoorbeeld aan met (nog) Domoticz. Deze winter eens tijd maken om over te stappen op Home Assistant.
Dat geloof ik inderdaad echter zal denk ik niet iedere airco aanstuurbaar zijn via home asssistant of bijv homey?
In mijn vorige woning had ik Tosot wat het prima deed maar je kon het niet aansturen. Vandaar ik nu zoek naar het beste systeem wat aanstuurbaar is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
BaBoK schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:12:
[...]

Dat geloof ik inderdaad echter zal denk ik niet iedere airco aanstuurbaar zijn via home asssistant of bijv homey?
In mijn vorige woning had ik Tosot wat het prima deed maar je kon het niet aansturen. Vandaar ik nu zoek naar het beste systeem wat aanstuurbaar is..
Zowel voor MHI als Daikin zijn er oplossingen om te werken met Home Assistant. MHI kijk even in hun topic.

Daikin heb je Faikin https://www.amazon.co.uk/dp/B0C2ZYXNYQ en je kan ze ook via de Cloud met Home Assistant aansturen.

Ik kan je niet verder helpen want ik heb Daikins met nog lokale Api. Die is eruit gesloopt door Daikin. Jammer.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 20-08-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:50
[...]

Wat altijd kan is een infrarood integratie. Dat is dan wel zonder terugmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

Voor zo'n beetje elk merk heb je tegenwoordig wel (aftermarket) wifi modules om via home assistant aan te sturen. MHI, Daikin, Mitsubishi Electric, hele range midea, noem maar op. De ene module kan wat meer dan de ander.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 20-08-2024 21:36 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 09:39
mr_evil08 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:55:
[...]

Net als LG.

Mijn ervaring met een eigenlijk te kleine binnenunit voor hoe de isolatie in mijn huis is; rond het vriespunt heeft de Daikin het wel moeilijk, maar als het -5°C en kouder is, gaat het perfect omdat ie eigenlijk niet meer dichtvriest :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-nUg5mnvEiyWvcuQ7u2oxo-llU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/itWeNFit01BMtBTdv1oauB5s.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij uitleggen waarom er zelden tot nooit specs gespecificeerd staan bij de 1,5kw units? SCOP, SEER, energy efficiency rating, etc. ontbreken vrijwel altijd in het overzicht. Zie screenshot hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:52
outlandos schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:58:
[Afbeelding]

Kan iemand mij uitleggen waarom er zelden tot nooit specs gespecificeerd staan bij de 1,5kw units? SCOP, SEER, energy efficiency rating, etc. ontbreken altijd in het overzicht. Zie screenshot hierboven.
Deze wordt niet als set verkocht, een 1.5 kW buitenunit bestaat niet. Dan heb je geen SEER etc.

Bij Daikin krijg je dan zoiets bij 2MXM40A + 2x CTXA: https://energylabel.daiki...V1BW%20%2F%202MXM40A2V1B9

• outlandos
w00key schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 00:03:
[...]

Deze wordt niet als set verkocht, een 1.5 kW buitenunit bestaat niet. Dan heb je geen SEER etc.

Bij Daikin krijg je dan zoiets bij 2MXM40A + 2x CTXA: https://energylabel.daiki...V1BW%20%2F%202MXM40A2V1B9
Thanks, dat is best wel logisch.

Verplaatst naar eigen topic: Airco buitenunit 4.0 vs 5.4

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2024 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
outlandos schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 00:36:
[...]

Samengevat, ik twijfel een beetje! Tussen een 4.2 multisplit met 2 poorten, of een 5.4 met 3 poorten (en daarmee meer toekomstbestendig):

https://alklima.nl/leveri...-buiten-units/mxz-2f42-vf

https://alklima.nl/leveri...-buiten-units/mxz-3f54-vf
Misschien toch weer naar Daikin kijken dan (MHI begint ook bij 5kW zie ik), die hebben sinds kort ook een 3mxm40 model buitenunit. Je kan er voor kiezen om met 1 of 2 units te beginnen en de 2/3e later toe te voegen. Ik heb ook al 2 jaar een 2MXM40 met 1 binnenunit draaien. Je bent natuurlijk wel goedkoper uit door het allemaal in één keer te doen.

All-electric.

• MotorBeast
@outlandos Die 0,5kW maakt echt niets uit. Je blijft je verkijken op vermogens, zeker voor koelen. Hier hangt een 2,5 en die koelt en verwarmt onze hele bovenverdieping van 40m2 (4 ruimtes). Voor koelen verbruikt die max 200W. Zolder een 2 op 40m2 (2 ruimtes). Ook max 200W voor koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 22-08-2024 09:29 ]

• barta123
Voor de liefhebbers een voorbeeld hoe je een multisplit in een bestaande woning plaatst zonder goten.
- de leidingen wegwerken in muren door slijpen en fresen. Gat in de kanaalvloer en daardoor een mantelbuis. 2e rij pannen een sparing in de dakplaat, de mantelbuis oppikken en de leidingen oppakken.
Muren afplakken voor plaatsing ter bescherming.
Flaren achter de unit.
Condensafvoer door de muur in de kruipruimte, binnenmuur zonder pompje.

Zo ziet dat er uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Buitendeel Perfera MX 5kw
Woonkamer perfera 3,5kw
Keuken Perfera 2,5 kw

Overigens is het Daikin buitendeel veel stiller dan het MHI buitendeel (vnl compressorgeluid)
Is het niet zo dat Daikin een ander type compressor heeft? waar zij zelf van zeggen dat het minder slijtagegevoelig is? (maar ook stiller is)

Ik vind mijn 3MXM68 ook extreem stil, normaal in de winter hoor je alleen een heel zacht dof roffelend geluid, alleen heel dichtbij de unit. Anders hoor je gewoon niks..

Tenzij je hem bij -9°C met alle units op powerful zet, dan wordt het net een straaljager :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

• outlandos
RonJ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:10:
[...]

Misschien toch weer naar Daikin kijken dan (MHI begint ook bij 5kW zie ik), die hebben sinds kort ook een 3mxm40 model buitenunit. Je kan er voor kiezen om met 1 of 2 units te beginnen en de 2/3e later toe te voegen. Ik heb ook al 2 jaar een 2MXM40 met 1 binnenunit draaien. Je bent natuurlijk wel goedkoper uit door het allemaal in één keer te doen.
Deze heeft zeker mooie statistieken. Maar met een 3.5 + 1.5 (+1.5 in de toekomst) zou ik met die 5.4 ook niet heel gek zitten, toch?

Het liefst doe ik alles in 1 keer maar ik weet niet of die 3e airco überhaupt nodig is. Wil alleen wel die optie hebben op de buitenunit. 4.0 kw lijkt me aan de krappe kant voor 3.5 + 1.5 + 1.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
@outlandos Graag even een eigen topic aanmaken, en je vraag daar naartoe verplaatsen. Zie ook de topicwarning onderaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
outlandos schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:39:
[...]
4.0 kw lijkt me aan de krappe kant voor 3.5 + 1.5 + 1.5
Bij MHI is dit prima mogelijk, speel maar eens met de configurator.

Bij het lichtste multi-split model (SCM30ZS-W, kunnen twee binnenunits op) is twee stuks 2,5 kW een toegestane combinatie. Het lichtste triplesplit model is de SCM41ZS-W. Daar is 3.5 + 1.5 + 1.5 gewoon mogelijk.

Het maakt alleen niet zo heel veel uit denk ik, want het minimumvermogen van een SRK15 is gelijk aan die van een SRK35 (0,9 kW) kwam ik laatst achter: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Je zult even moeten nadenken over welke unit je wanneer gebruikt, want bij gelijktijdig gebruik zul je niet het volledige vermogen beschikbaar hebben bij elke binnenunit. In mijn geval zou het om een werkkamer en twee slaapkamers gaan. Als ik in de werkkamer ben, ben ik niet in de slaapkamer en vice versa. Voor de slaapkamers is 1,5 kW bij mij voldoende, maar mijn werkkamer heeft een groot plat dak dus daar heb ik liever iets meer vermogen.

Mogelijk dat het met Daikin ook kan (overdimensioneren), maar ik ben daar niet van op de hoogte, weet niet of ze ook zo'n calculator hebben.

CC @RonJ

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2024 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
ThinkPad schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Bij MHI is dit prima mogelijk, speel maar eens met de configurator.

Het lichtste model (SCM30ZS-W) mag ook gewoon twee stuks 2,5 kW op. Het lichtste model waar 3 binnenunits op kunnen is de SCM41ZS-W. Daar is 3.5 + 1.5 + 1.5 gewoon mogelijk.

Mogelijk dat het met Daikin ook kan, maar ik ben daar niet van op de hoogte, weet niet of ze ook zo'n calculator hebben.

CC @RonJ
Dank! Ik dacht me al te herinneren dat MHI dit wel had, maar deze staan niet bij mhi nederland in de catalogus en op de nogal matige website.

Daikin heeft hiervoor een combination table document, via google het makkelijkst te vinden.

<knip>

[ Voor 35% gewijzigd door RonJ op 22-08-2024 10:17 ]

All-electric.

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-06 12:12
Iemand die zo weet of de Stylish van Daikin hetzelfde presteert als de Prefera? Ik heb ernaar gekeken, maar kan zelf niks noemenswaardigs vinden, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

• MotorBeast
IKON schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:40:
Iemand die zo weet of de Stylish van Daikin hetzelfde presteert als de Prefera? Ik heb ernaar gekeken, maar kan zelf niks noemenswaardigs vinden, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Volgens mij is een Stylish een chique Perfera. Puur de looks.

• MotorBeast
outlandos schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Deze heeft zeker mooie statistieken. Maar met een 3.5 + 1.5 (+1.5 in de toekomst) zou ik met die 5.4 ook niet heel gek zitten, toch?

Het liefst doe ik alles in 1 keer maar ik weet niet of die 3e airco überhaupt nodig is. Wil alleen wel die optie hebben op de buitenunit. 4.0 kw lijkt me aan de krappe kant voor 3.5 + 1.5 + 1.5
Hoe ga je koelen en/of verwarmen? Als je het in de zomer eerst 25/26 plus binnen laat worden en dan wil koelen naar 21 en dat binnen en 1/2 uur en alle units tegelijk....dan mis je topvermogen. Als je zorgt dat je een redelijke binnentemperatuur houdt en de units gewoon lekker laat pruttelen is het vermogen van de buitenunit zelfs teveel.

Met verwarmen precies hetzelfde maar dan te koud laten worden binnen en snel naar 20/21 graden binnen willen zijn.

• mr_evil08
barta123 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:34:
[...]

Is het niet zo dat Daikin een ander type compressor heeft? waar zij zelf van zeggen dat het minder slijtagegevoelig is? (maar ook stiller is)

Ik vind mijn 3MXM68 ook extreem stil, normaal in de winter hoor je alleen een heel zacht dof roffelend geluid, alleen heel dichtbij de unit. Anders hoor je gewoon niks..

Tenzij je hem bij -9°C met alle units op powerful zet, dan wordt het net een straaljager :+
Ik heb de compressor bij Daikin nog nooit gehoord, zelfs met powerfull ingeschakeld.

Behalve tijdens een defrost als de ventilator van de buitenunit uitstaat hoor je zachtjes brommen en moet je er naast staan.

• outlandos
Stel ik neem een multi split met 3 binnenunits.

Op de spec sheet van de buitenunit (5.4kW) staat dat het minimale koelvermogen 2.90 is.

Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2a5fFlWppJN-CfWhhUEsXEKsdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZOZuKppVfv1Tofl34kdkx4N.jpg?f=fotoalbum_large

Stel ik heb alleen de binnenunit aan op de kleine slaapkamer, een 2.0kw unit. En de overige 2 binnenunits uit. Draait die 2.0 in de kleine slaapkamer dan automatisch altijd op vol koelvermogen omdat de buiten unit niet lager kan dan 2.90?

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 22-08-2024 17:19 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Nee, hij zal dan vermogen lekken naar de andere units.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• outlandos
Glashelder schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:21:
Nee, hij zal dan vermogen lekken naar de andere units.
Oke. Is dat even onzuinig als dat het klinkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
outlandos schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:25:
[...]

Oke. Is dat even onzuinig als dat het klinkt?
Echt zuinig is het niet nee :p Maar een drama zal het ook wel weer niet zijn. De ervaring hier leert dat het met koelen in ieder geval wel losloopt. Vaak kunnen die dingen verder terug moduleren dan er in de specs staat.

Al ik wel moet zeggen dat mijn ME multisplit echt verre van zuinig is, zelfs met koelen :X :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• outlandos
Glashelder schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:29:
[...]

Echt zuinig is het niet nee :p Maar een drama zal het ook wel weer niet zijn. De ervaring hier leert dat het met koelen in ieder geval wel losloopt. Vaak kunnen die dingen verder terug moduleren dan er in de specs staat.

Al ik wel moet zeggen dat mijn ME multisplit echt verre van zuinig is, zelfs met koelen :X :X
Top dank voor de toelichting.

Uit interesse, welke multisplit heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:02
outlandos schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:18:
Stel ik neem een multi split met 3 binnenunits.

Stel ik heb alleen de binnenunit aan op de kleine slaapkamer, een 2.0kw unit. En de overige 2 binnenunits uit. Draait die 2.0 in de kleine slaapkamer dan automatisch altijd op vol koelvermogen omdat de buiten unit niet lager kan dan 2.90?
Dit is wel een heel hoog minimaal vermogen , zal eerder rond de 1.7 -2 liggen.

Je zou van daikin die nieuwe 3MXM40A kunnen doen met ;
slaapkamer 2.0
werkkamer 1.5
keuken 3.5

of eerst alleen die 2 en 3.5 erop , die kan ver genoeg terug zodat de 2.0 ook alleen kan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
outlandos schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:43:
[...]

Top dank voor de toelichting.

Uit interesse, welke multisplit heb jij?
Ik heb een mxz-2ha40vf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
@outlandos Buitenunit gaat dan pendelen bij een hoog minimaal vermogen, kost een beetje redement in praktijk, bij koelen niet echt een probleem.

één slaapkamer koelen is altijd een probleem, ook de kleinere single,s kunnen gaan pendelen.

[ Voor 100% gewijzigd door mr_evil08 op 22-08-2024 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 13-06 13:51
radeoxx schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:54:
[...]
Als je de ruimte hebt zou je natuurlijk voor 2 single splits kunnen kiezen, dat is nog net wat zuiniger. Die kunnen ook net wat verder terug moduleren. Maar koelen verbruikt weinig energie en esthetiek is ook wat waard. Dus ik zou persoonlijk voor een multisplit gaan.
Inmiddels een offerte binnen voor 2x MHI SRC20ZS-W buiten en 2x SRK-20ZS-WF binnen voor €3840,-. Scheelt €260 met de multisplit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
robkrekel schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:11:
[...]
Inmiddels een offerte binnen voor 2x MHI SRC20ZS-W buiten en 2x SRK-20ZS-WF binnen voor €3840,-. Scheelt €260 met de multisplit :)
Dan is het echt kiezen wat je wilt..

Wat was je voornamelijke doel? Koelen? dan maakt het niet echt uit dat een multi split iets minder efficient zou zijn.

Ik vond een multi split met verwarmen ook niet slecht, ik heb maar 1600kWh gebruikt in een huis waar voorheen bijna 2000m3 gas verbruikt werd. Goed, ik had met een winter op 15C (24/7) 1000m3 nodig -met de tarieven van toen werd ik arm van warmer-, dus daar is mijn verbruik meer aan te relateren (al is het veel heter nu dan 15 in de winter)

Ik heb een klein steegje en 1 grote unit staat veel mooier (houd dus ook meer tuin over) dan 2 aparte units aan de muur.

Mijn multi split doet met koelen minimaal iets van 300W, lager komt hij ook niet, want mijn bovenverdieping is vrij warm in de zomer. In de winter is het andersom, de warmtevraag van mijn benedenverdieping is veel groter. Met koelen heb ik nog geen 100kWh verbruikt deze zomer. Nu is het ook wel zo dat we weinig erg hete dagen hebben gehad, en ik de voorkeur geef dat als het fris is 's nachts lekker de ramen open te zetten :) (voor ventilatie ed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Termy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 01:03:
[...]

Zorg er iig voor dat ze goed schimmelvrij blijven anders wordt het er allemaal niet beter op voor je kinderen.

Gisteren de hele dag bezig geweest om alle 3 de units zo goed mogelijk overal schimmelvrij te maken (moeilijk bij te komen aan de motorkant). Dit keer ook de binnenkant van de behuizing zo goed mogelijk meegenomen en HG schimmel erin gespoten en de roller er ook mee schoongemaakt. Goed afgespoeld naderhand uiteraard en op max fan droog geblazen.
In de woonkamer was de roller nog helemaal schoon maar de behuizing en lamellen/rooster er omheen niet (vorige keren niet expliciet schoon gemaakt) dus dat zal de reden van snelle terugkeer zijn geweest. De warmtewisselaar leek wel helemaal schoon alsof ze daar niet op kunnen/willen groeien. Die is ook wel erg koud uiteraard.

Ben er echt ff helemaal klaar mee :X. Hopelijk blijft het nu schoon met 'stay dry' uit en fan-only 45 mins voor hij uit gaat..
Ik vroeg me al af, laten jullie ook je AC droogblazen? Ik doe dit wel, bij de auto doe ik dit altijd al (tenzij op een roadtrip natuurlijk, of zo nu en dan een kort ritje) maar altijd laatste 15 min ten minste droog laten blazen. Bij mijn multi split houd ik eerder 30 min aan.

Heb zelf nog geen enkel teken van schimmel gezien bij mij, maar goed mijn voornaamste toepassing is dan ook verwarmen hehe.

Mijn advies is iig droogblazen, ik ga altijd van AC mode naar onlyfans, nog ff een half uurtje uithijgen dat ding! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
barta123 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:44:
[...]

Ik vroeg me al af, laten jullie ook je AC droogblazen? Ik doe dit wel, bij de auto doe ik dit altijd al (tenzij op een roadtrip natuurlijk, of zo nu en dan een kort ritje) maar altijd laatste 15 min ten minste droog laten blazen. Bij mijn multi split houd ik eerder 30 min aan.

Heb zelf nog geen enkel teken van schimmel gezien bij mij, maar goed mijn voornaamste toepassing is dan ook verwarmen hehe.

Mijn advies is iig droogblazen, ik ga altijd van AC mode naar onlyfans, nog ff een half uurtje uithijgen dat ding! :P
Dat is bij Daikin een kwestie van "keep dry" aanzetten op remote/app, dat doe ik wel altijd.

In de auto doe ik nooit iets, alleen aan de temperatuur draaien. Verder staat gewoon alles op auto/auto/auto en ik heb nog nooit, in welke auto dan ook, ergens last van gehad. Je auto handmatig na laten blazen lijkt me meer iets van de jaren 90.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
RonJ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Dat is bij Daikin een kwestie van "keep dry" aanzetten op remote/app, dat doe ik wel altijd.

In de auto doe ik nooit iets, alleen aan de temperatuur draaien. Verder staat gewoon alles op auto/auto/auto en ik heb nog nooit, in welke auto dan ook, ergens last van gehad. Je auto handmatig na laten blazen lijkt me meer iets van de jaren 90.
Waarschijnlijk heb je in de auto ook iets van een airco service eens in de paar jaar ;) of je hebt een leasert die elke 5 jaar een andere auto vervangt om naar de stort te gaan :+

Die keep dry is een goeie, ik bedien eigenlijk alles via de app. Ik wist dat niet, zo goed heb ik niet naar de details gekeken... :)

Maar in een auto wordt de verdamper zeker vochtig en als je hem nooit schoonmaakt en niet droogblaast gaat het zeker stinken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:04

Esumontere

Floep, banaan.

barta123 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

Waarschijnlijk heb je in de auto ook iets van een airco service eens in de paar jaar ;) of je hebt een leasert die elke 5 jaar een andere auto vervangt om naar de stort te gaan :+

Die keep dry is een goeie, ik bedien eigenlijk alles via de app. Ik wist dat niet, zo goed heb ik niet naar de details gekeken... :)

Maar in een auto wordt de verdamper zeker vochtig en als je hem nooit schoonmaakt en niet droogblaast gaat het zeker stinken! ;)
In de auto is het toch heel simpel, gewoon 10 minuten voor aankomst op eindlokatie de airco uitzetten? Waait ie vanzelf droog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik vind dat in de auto echt niet te doen, constant die verdamper droog laten blazen. Sowieso een kwartier lang de airco uit als het buiten warm is :X Vind 5 minuten al te lang :X

Vaak zijn ritjes uberhaupt maar een half uurtje. Dan gebruik je de airco maar de helft van de tijd.

Mijn ervaring is overigens dat de airco juist gaat stinken als je hem voor langere tijd uit zet. Als je de auto vaak gebruikt met altijd de airco aan dan gaat ie eigenlijk nooit stinken. In mijn leasebak staat ie gewoon altijd op auto.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 23-08-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Esumontere schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:15:
[...]

In de auto is het toch heel simpel, gewoon 10 minuten voor aankomst op eindlokatie de airco uitzetten? Waait ie vanzelf droog.
Dat bedoelde ik ook, ik rijd de laatste minuten toch met het raam open (ik gebruik mijn auto eigenlijk alleen maar voor lange afstanden, dus snelweg).

Maar goed, bij een airco is het bij mensen vaak gewoon, airco uit, knopje uit. En als je dus al stof hebt bij een vochtige verdamper, dan zal dat op zijn tijd echt wel fungal feast opleveren... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Mijn Volvo heeft ondertussen 150.000 km gelopen en er stinkt helemaal niets. Airco staat altijd aan. Mijn Daikin koelt nu voor het 5de jaar en heb nog helemaal niets gereinigd, zowel in de binnen als buitenunit en beide zijn nog als nieuw. Tevens stinkt de binnenunit niet. Ik koel vrolijk door. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:16:
Ik vind dat in de auto echt niet te doen, constant die verdamper droog laten blazen. Sowieso een kwartier lang de airco uit als het buiten warm is :X Vind 5 minuten al te lang :X

Vaak zijn ritjes uberhaupt maar een half uurtje. Dan gebruik je de airco maar de helft van de tijd.

Mijn ervaring is overigens dat de airco juist gaat stinken als je hem voor langere tijd uit zet. Als je de auto vaak gebruikt met altijd de airco aan dan gaat ie eigenlijk nooit stinken. In mijn leasebak staat ie gewoon altijd op auto.
Een airco maskeert de stank terwijl er al schimmel aanwezig is, je ruikt het pas als het werkelijk uit staat, de moderner auto,s hebben de airco altijd aan, zelfs in de winter bij verwarmen(dit voel je aan de lucht).

Hier is het altijd droogblazen, nooit een stinkende airco gehad(zowel thuis als auto).
(Airco aan werkt ook goed als mensen in de auto gerookt hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 13-06 13:51
barta123 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Dan is het echt kiezen wat je wilt..

Wat was je voornamelijke doel? Koelen? dan maakt het niet echt uit dat een multi split iets minder efficient zou zijn.

Ik vond een multi split met verwarmen ook niet slecht, ik heb maar 1600kWh gebruikt in een huis waar voorheen bijna 2000m3 gas verbruikt werd. Goed, ik had met een winter op 15C (24/7) 1000m3 nodig -met de tarieven van toen werd ik arm van warmer-, dus daar is mijn verbruik meer aan te relateren (al is het veel heter nu dan 15 in de winter)

Ik heb een klein steegje en 1 grote unit staat veel mooier (houd dus ook meer tuin over) dan 2 aparte units aan de muur.

Mijn multi split doet met koelen minimaal iets van 300W, lager komt hij ook niet, want mijn bovenverdieping is vrij warm in de zomer. In de winter is het andersom, de warmtevraag van mijn benedenverdieping is veel groter. Met koelen heb ik nog geen 100kWh verbruikt deze zomer. Nu is het ook wel zo dat we weinig erg hete dagen hebben gehad, en ik de voorkeur geef dat als het fris is 's nachts lekker de ramen open te zetten :) (voor ventilatie ed)
Het gaat om de masterbedroom en de slaapkamer op zolder. Gaat om zowel verwarmen (de kou er uit houden) als koelen. Heb geen CV meer in deze ruimtes. Buitenunits komen op de garage, aan de (blinde) buitenmuur. Plek zat. Komt waarschijnlijk nog een derde bij volgend jaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Nee hoor, nog nooit gehad. Hoewel ik als ie zou gaan stinken ik 'm wel zou laten reinigen. 1 koop en 1 lease auto, die na het contract naar een particulier gaat, mocht dat verder iets uitmaken ;) De climate control van een goede moderne auto regelt t allemaal zelf wel. Wel jaarlijks het luchtfilter vervangen uiteraard.

Anyway, Keep dry voor je thuis airco zit in de daikin app onder Unit > Settings > Advanced Operations

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Nee! Keep Dry moet juist uit! Deze fout maakte ik ook want 'Keep Dry' refereert aan de kamer, niet de airco. Lees nog maar eens goed wat er staat. Als de functie aan staat en het setpoint is bereikt bij koelen, dan stopt de fan om geen vocht terug de ruimte in te blazen. Als de functie uit staat blijft de fan wel aan. Zo heb ik het nu dus staan.

@MotorBeast heb je al eens met een lampje in de airco gekeken of je roller schoon is? Als je altijd alleen maar koelt dan ruik je het niet zo sterk. Op fan only is het een stuk duidelijker maar een stilstaande roller bekijken maakt het overduidelijk.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hammetje3FR
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01:05

Hammetje3FR

Zuidoost Friesland

[...]

Wat doet de "Droog houden" functie precies?
Wanneer de "Droog houden" functie is ingeschakeld, zorgt deze ervoor dat de ventilator van de binnenunit stopt met draaien zodra de ingestelde temperatuur is bereikt tijdens het koelen. Het doel van deze functie is om te voorkomen dat de luchtvochtigheid in de ruimte stijgt nadat de airco is gestopt met koelen.

Hoe werkt dit?
Koelmodus: In de koelmodus koelt de airco de lucht en onttrekt vocht, waardoor de luchtvochtigheid daalt.
Temperatuur bereikt: Zodra de ingestelde temperatuur in de ruimte is bereikt, schakelt de compressor van de airco uit om te voorkomen dat de ruimte verder afkoelt.
Ventilator uitschakelen: Normaal gesproken zou de ventilator in de binnenunit blijven draaien, zelfs als de compressor uit is. Dit kan echter resulteren in een lichte toename van de luchtvochtigheid, omdat de lucht over de niet-actieve koelspiraal stroomt en weer vocht kan opnemen.
Droog houden functie: Met deze functie ingeschakeld, stopt de ventilator zodra de ingestelde temperatuur is bereikt. Dit voorkomt dat er lucht door de nog vochtige koelspiraal wordt gecirculeerd, wat zou kunnen leiden tot een verhoogde luchtvochtigheid.
Waarom zou je deze functie gebruiken?
Voorkomen van klamme lucht: Door de ventilator uit te schakelen, wordt voorkomen dat vocht dat zich op de koelspiraal heeft verzameld, weer in de ruimte wordt geblazen, wat de luchtvochtigheid zou verhogen.
Comfort: Deze functie kan bijdragen aan een constanter comfortniveau door de relatieve luchtvochtigheid laag te houden, wat vooral belangrijk is in vochtige klimaten.
Efficiëntie: Hoewel de ventilator normaal weinig energie verbruikt, kan het uitschakelen van de ventilator ook een klein beetje energie besparen.
Wanneer uitschakelen?
Als je liever hebt dat er constante luchtcirculatie is, ongeacht de mogelijke invloed op de luchtvochtigheid, kun je deze functie uitschakelen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je liever een continue luchtstroom voelt of als je de lucht in de ruimte gelijkmatig wilt verspreiden, zelfs nadat de ruimte de gewenste temperatuur heeft bereikt.

Hopelijk helpt dit om duidelijkheid te geven over de "Droog houden" functie!

3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Vraagje! Zoals sommige van jullie weten zijn we bezig met een grote verbouwing. Althans, hij moet nog beginnen: we zitten nog in de ontwerpfase.

Er komt in onze slaapkamer en die van onze dochter een airco te hangen, maar nu zie ik dat er respectievelijk wandtegels en behang is gepland op die muren. Zie ook onderstaande screenshot.

Mijn vraag is nu eigenlijk: kan dit? Volgens Google's AI Gemini is dit niet verstandig, maar ik hoor graag jullie mening. Die airco's komen er hoe dan ook, dus als jullie zeggen dat het niet kan op wandtegels of op behang dan zal er wat anders moeten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OavmAJR7b1CcTQo2chaQZATIYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRqQn17F6AEzz6HnmbCLYeIz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 24-08-2024 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
outlandos schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 00:25:
Vraagje! Zoals sommige van jullie weten zijn we bezig met een grote verbouwing. Althans, hij moet nog beginnen: we zitten nog in de ontwerpfase.

Er komt in onze slaapkamer en die van onze dochter een airco te hangen, maar nu zie ik dat er respectievelijk wandtegels en behang is gepland op die muren. Zie ook onderstaande screenshot.

Mijn vraag is nu eigenlijk: kan dit? Volgens Google's AI Gemini is dit niet verstandig, maar ik hoor graag jullie mening. Die airco's komen er hoe dan ook, dus als jullie zeggen dat het niet kan op wandtegels of op behang dan zal er wat anders moeten komen.

[Afbeelding]
Zo zie je maar, niet alles geloven wat AI zegt. ;) Kan prima. Als de wasbak aan de muur blijft hangen, blijft die binnenunit ook echt wel hangen :+

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 24-08-2024 07:53 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:47
Ik ben nog eens wat specs gaan vergelijken en zie dat de MHI srk-zsx in een 3.5kW uitvoering voor ons t.o.v. de Daikin Perfera 3.5kW beter zou zijn als het om verwarmen gaat.
Woonkamer en open keuken samen ongeveer 45m2 en 110m3. Goed geïsoleerd. Maar bij -10 (wat het niet zo vaak zal zijn, maar toch) scheelt het best wat aan verwarmingscapaciteit.
De 3.5kW zou, zeker bij MHI, voldoende moeten zijn denk ik. Bij Daikin twijfel ik over het verwarmen en een unit groter is gelijk minder stil en zuinig. Lijkt me ook onnodig?

Wat ik me dan wel afvraag: de SCOP is goed bij beide modellen (Perfera vs MHI srk-zsx). Bij -10 dus wel een duidelijke ‘winnaar’, echter hoe zit dit bij -3 bijvoorbeeld. Die temperatuur komt veel vaker voor. Zou Daikin daarin wel meer vermogen halen en dus beter presteren? Dat de MHI het alsnog beter doet geloof ik.

Ik snap gewoon niet waarom al die merken nog met een soort plastic-look hoogglans komen. Daikin snapt dat matte kleuren al sinds jaar en dag populair zijn. De WAF (maar ook ik) wil ook wat natuurlijk. Anders zou ik zo voor de MHI gaan maar de relatief grote binnenunit (14cm breder ongeveer) en het hoogglans staat me tegen.
Vervelende is dat ik ze niet in het echt heb gezien en de showrooms alleen op afspraak gaan. Foto’s en filmpjes zijn zo goed als niet te vinden of het zijn verouderde/andere modellen.
Als iemand hier een witte MHI srk-zsx aan de muur heeft hangen zou ik er graag een foto’tje van zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat voor boor gebruik je daarvoor? Ik moet ook 2x door de kanaalvloer en had een diamant kernboor zoals deze in gedachten. Droog boren is niet optimaal qua slijtage, maar 2 gaten zal hij wel overleven lijkt mij. Nat boren is een kliederboel in een ingerichte woning...

Moet alleen nog even kijken hoe ik zorg dat ik door een kanaal heen boor en niet net ernaast door de wapening heen. Kwestie van leidingdetector denk ik?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ribruijn schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 00:28:
[...]

Ik hoor wat afwijkende geluiden hier over de SCM41, maar ik heb deze ook en juist heel bewust genomen. Kunnen gewoon 3 binnenunits op, in mijn geval 1 x een SRK20ZS-WF en 2 x een SRK15ZS-WF (voor 2 kleinere slaap/werkkamers). Zeer tevreden mee, laag verbruik. Echter alle wel drie ad-hoc verwarmers/koelers.
Daarnaast heb ik voor de woonkamer wel een extra unit omdat deze veel langer aanstaat, met name verwarmen. Dat is dan een 35ZSX singlesplit.
[Afbeelding]
Ik pak hem hier even op, om het topic waarin jij reageerde niet te kapen (gezien die TS voor Daikin is gegaan ;) ). Ik heb hem ook ongeveer op die manier in gedachten. Twee kleine slaapkamers waar ik met een 1,5kW prima af zou kunnen. En een zolder met dakkapel met platdak, daar wil ik graag iets meer capaciteit hebben. Wat voor 'afwijkende geluiden' heb je over de SCM41 gehoord? Lijkt mij juist een prima unit, is de lichtste triplesplit die ze hebben, ik wil voorkomen dat ik een te zware buitenunit ga plaatsen.

Voor de woonkamer gaat het voornamelijk om verwarmen, daar wil ik ook een losse split plaatsen. Ben er alleen nog niet helemaal over uit of ik een ZS of ZSX wil plaatsen. Lees ook gemengde verhalen (@Hartox o.a.) dat de ZSX bij bepaalde temperaturen (11°C meen ik) niet heel ver terugmoduleert (compressorbescherming?) en je met een normale ZS beter uit bent...

@remzor hierboven, wellicht is de discussie ZS vs ZSX voor jou dan ook nog interessant, mocht je voor MHI kiezen. Om specs goed te vergelijken is https://www.eurovent-certification.com/en/ wel handig, geeft mogelijk een beter inzicht Daikin <> MHI.

Bij de binnenunit van de ZSX klapt de bovenste klep open, de ZS doet dat niet. Vind ik zelf wat minder mooi. En dat hoogglans moet je aanspreken idd, hij is er ook nog in zwart met titanium (xxx-WFT) of zwart + wit (xxx-WB) maar die laatste is volgens mij ook hoogglans wit.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ThinkPad schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Wat voor boor gebruik je daarvoor? Ik moet ook 2x door de kanaalvloer en had een diamant kernboor zoals deze in gedachten. Droog boren is niet optimaal qua slijtage, maar 2 gaten zal hij wel overleven lijkt mij. Nat boren is een kliederboel in een ingerichte woning...

Moet alleen nog even kijken hoe ik zorg dat ik door een kanaal heen boor en niet net ernaast door de wapening heen. Kwestie van leidingdetector denk ik?
Droge diamant en verder had ik de aannemer die het huis heeft gebouwd dat laten doen, die wist precies hoe alles liep. Die heb ik leidingen laten leggen naar de juiste leiding plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@ThinkPad
@Technician-
Ik zou het laten doen grote gaten boren ipv martelen met risico dat de boor vastslaat, was zelf 160 euro kwijt voor 3 gaten, 1x 160, 2x 50, die lui waren binnen 5-10 minuten klaar.
Deden het ook met diamant en goede stofafzuiging.

Zelf ook eens 32mm gaten geboord met een gewone boor.
Drukspuit erop, stand zacht nevelen en paar oude doeken omheen, ging ook uitstekend.

https://www.blokker.nl/dr...clM4EeZgaihsKC2FONbqGFB8Y

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 23:33
@ThinkPad Ik heb geen enkele afwijkende geluiden gehoord, ben er ontzettend tevreden mee. Ik vermoed dat de SCM41 niet zo bekend is omdat deze niet overal wordt verkocht. Mijn leverancier (Airco ViVo, zeer goede ervaringen mee) begrijpt dat ook niet helemaal, het is juist een vrij lichte buitenunit, ideaal als je bijvoorbeeld tot maximaal 3 lichte binnenunits eraan wil koppelen. Overigens is het verhaal hetzelfde over de 1,5kW binnenunits, die zie je ook niet overal worden verkocht…. Lijkt me een gevalletje van “onbekend maakt onbemind”? Inderdaad kan je niet alle binnenunits aansluiten op de SCM41 maar dat zie ik niet als een nadeel. Immers meestal koop je buiten en binnenunits in 1 keer :)

Je andere punt ben ik het totaal niet mee eens. Ik heb juist de 35ZSX genomen VANWEGE het terugmoduleren en de hogere efficientie bij verwarmen. Onder alle omstandigheden en buitentemperaturen (het ding draait hier volop in de stookmaanden) moduleert deze terug naar minimum. Het verbruik is zelfs nog lager dan ik had verwacht (in beide werkschakelaars heb ik Shelly 1PM schakel/meetunits). Dus ja, ik ben een echte MHI fan maar dan wel gebaseerd op eigen ervaringen. Beide buitenunits zijn superstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
ThinkPad schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:15:
@remzor hierboven, wellicht is de discussie ZS vsZSX voor jou dan ook nog interessant, mocht je voor MHI kiezen. Om specs goed te vergelijken is https://www.eurovent-certification.com/en/ wel handig, geeft mogelijk een beter inzicht Daikin <> MHI.

Bij de binnenunit van de ZSX klapt de bovenste klep open, de ZS doet dat niet. Vind ik zelf wat minder mooi. En dat hoogglans moet je aanspreken idd, hij is er ook nog in zwart met titanium (xxx-WFT) of zwart + wit (xxx-WB) maar die laatste is volgens mij ook hoogglans wit.
Dank. Overweging is idd ook zs of zsx, scheelt ruim €600 zie ik. Echter is de prijs niet het grootste dingetje. Het moet gewoon het best passende apparaat zijn voor onze situatie én goed smoelen (ze zijn allemaal lelijk, dus de minst lelijke ;)).

Blijkbaar richt MHI zich niet zo op de West-Europese markt v.w.b. design of gewoon voor een andere doelgroep dan. Want men wil al jaren matte keukens, matte meubels, matte (muur)verf, enz. Daar lijkt Daikin wel op in te spelen dus. Heel jammer want volgens mij past de MHI qua specs iets beter bij ons.

Ik houd me nog steeds aanbevolen voor foto’s / filmpjes van een witte MHI binnenunit (mag ook via dm :> ). Overigens linkte jij @ThinkPad naar een binnenunit met in het midden groot de merknaam, terwijl dat (bij de nieuwere?) nu linksonder klein wordt weergegeven. Lastig te doorgronden allemaal omdat er geen duidelijke filmpjes zijn en dus ook niet echt showrooms waar je zo naar binnen loopt (zoals voor kozijnen, meubels of een keuken bijvoorbeeld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 23:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP0S5fHbF7k3-yzrrOsU3jVHHsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBi5YyTmj4sx1i39xhSYFSvh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sq-JiRNpQ9OZ6O9jYUFHTkTm7Qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhLHgPdXzWXTAccPd3xMRknI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuJoHmplxgy7xd9KZ-7oi7j5UUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVlrjyoAHXygGSrOra6fcI7F.jpg?f=fotoalbum_large

Alstubliefr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 19:55
remzor schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Overigens linkte jij @ThinkPad naar een binnenunit met in het midden groot de merknaam, terwijl dat (bij de nieuwere?) nu linksonder klein wordt weergegeven. Lastig te doorgronden allemaal omdat er geen duidelijke filmpjes zijn en dus ook niet echt showrooms waar je zo naar binnen loopt (zoals voor kozijnen, meubels of een keuken bijvoorbeeld).
Af fabriek met geïntegreerde wifi heeft klein logo linksonder. Zonder wifi heeft logo groot in midden

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
ThinkPad schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:15:
[...]

En dat hoogglans moet je aanspreken idd, hij is er ook nog in zwart met titanium (xxx-WFT) of zwart + wit (xxx-WB) maar die laatste is volgens mij ook hoogglans wit.
Ben zelf ook niet zo van de hoogglans, zou het bijvoorbeeld nooit op meubels of een keuken nemen, maar het valt me erg mee op de binnenunits. Zou zeker aanraden om ze ergens een keer in het echt te bekijken. Klep van de zwarte is inderdaad ook hoogglans - lijkt bijna meer hoogglans dan de witte variant. Heb alle kleuren hier hangen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
GermanPivo schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

Ben zelf ook niet zo van de hoogglans, zou het bijvoorbeeld nooit op meubels of een keuken nemen, maar het valt me erg mee op de binnenunits. Zou zeker aanraden om ze ergens een keer in het echt te bekijken. Klep van de zwarte is inderdaad ook hoogglans - lijkt bijna meer hoogglans dan de witte variant. Heb alle kleuren hier hangen.
Er schijnt een geheel zwarte in de pijplijn te zitten. Geen idee of dat 2024 of 2025 of later gaat zijn.

Klep van de zwartwitte en de witte zijn identiek, zelfde part nummer. Zal misschien meer glans lijken vanwege contrast met het mat zwarte.

Persoonlijk vind ik de Mitsubishi Electric AY-serie moderner ogen dan de MHI. Mat wit en wat minder lompe vorm.
Ook wel wat duurder, maar niet zo duur als de 'design' varianten van Daikin.
Heb niks tegen MHI, integendeel, heb er zelf 3, maar als uiterlijk belangrijk is dan is bovengenoemde zeker de moeite waard om even te beschouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door M_AW op 24-08-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-06 09:48
Hallo allen,
Ik heb al een paar jaar en Toshiba airco hangen.
Helaas lijkt hij al vanaf het begin en heel klein lekker te hebben.
Vacumeren levert geen meetbaar probleem. Maar na een half jaar is er te weinig r32 en moet hij gevuld worden om het weer een half jaar redelijk te doen.

Nu heb ik met een sniffer alle koppelingen na gelopen, niks te vinden.

Daarna de hele buiten unit uit elkaar geschroefd en blijkt rond de compressor en hoop vettigheid te zitten.
Zou dit de olie uit het koelmiddel kunnen zijn of is het normaal dat daar olie/vet zit? Iemand die daar een idee over heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
hfolkers schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:26:
Hallo allen,
Ik heb al een paar jaar en Toshiba airco hangen.
Helaas lijkt hij al vanaf het begin en heel klein lekker te hebben.
Vacumeren levert geen meetbaar probleem. Maar na een half jaar is er te weinig r32 en moet hij gevuld worden om het weer een half jaar redelijk te doen.

Nu heb ik met een sniffer alle koppelingen na gelopen, niks te vinden.

Daarna de hele buiten unit uit elkaar geschroefd en blijkt rond de compressor en hoop vettigheid te zitten.
Zou dit de olie uit het koelmiddel kunnen zijn of is het normaal dat daar olie/vet zit? Iemand die daar een idee over heeft?
Compressor is normaal gewoon schoon en droog.
Klinkt zo op afstand inderdaad als lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Testen met zeepsop erop of je luchtbellen ziet?

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2024 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
remzor schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Dank. Overweging is idd ook zs of zsx, scheelt ruim €600 zie ik. Echter is de prijs niet het grootste dingetje. Het moet gewoon het best passende apparaat zijn voor onze situatie én goed smoelen (ze zijn allemaal lelijk, dus de minst lelijke ;)).

Blijkbaar richt MHI zich niet zo op de West-Europese markt v.w.b. design of gewoon voor een andere doelgroep dan. Want men wil al jaren matte keukens, matte meubels, matte (muur)verf, enz. Daar lijkt Daikin wel op in te spelen dus. Heel jammer want volgens mij past de MHI qua specs iets beter bij ons.

Ik houd me nog steeds aanbevolen voor foto’s / filmpjes van een witte MHI binnenunit (mag ook via dm :> ). Overigens linkte jij @ThinkPad naar een binnenunit met in het midden groot de merknaam, terwijl dat (bij de nieuwere?) nu linksonder klein wordt weergegeven. Lastig te doorgronden allemaal omdat er geen duidelijke filmpjes zijn en dus ook niet echt showrooms waar je zo naar binnen loopt (zoals voor kozijnen, meubels of een keuken bijvoorbeeld).
Hier jaren geleden dezelfde keuze en nee..... die witte glimmende bakken kwamen er hier niet in en daarom Daikin genomen. Er zijn echt wel dealers waar je hem kan zien overigens. Hebben zelfs nog een Daikin Stylish overwogen voor de woonkamer maar die meerpijs werd me te gortig. Wbt prestaties van de Daikin heb ik overigens niets te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:23:
@ThinkPad
@Technician-
Ik zou het laten doen grote gaten boren ipv martelen met risico dat de boor vastslaat, was zelf 160 euro kwijt voor 3 gaten, 1x 160, 2x 50, die lui waren binnen 5-10 minuten klaar.
Deden het ook met diamant en goede stofafzuiging.

Zelf ook eens 32mm gaten geboord met een gewone boor.
Drukspuit erop, stand zacht nevelen en paar oude doeken omheen, ging ook uitstekend.

https://www.blokker.nl/dr...clM4EeZgaihsKC2FONbqGFB8Y
Misschien dat ik ook maar een beton boor zaak start, alleen nog een zwik diamantboren van ome Ali scoren :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hebben jullie dan nooit gedacht om de airco te wrappen?

Bij de bouwmarkt liggen heel veel mooie motieven en ik heb al wat ander spul gewrapt.. Leuk houtmotiefje ofzo.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Super, hartelijk dank! Je ziet wel dat het glanst maar wellicht niet superstorend. Wil ze toch eens in het echt gaan bekijken :) Checken of ze idd niet té glanzend zijn en té groot (want wel vrij brede units).
M_AW schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:35:
Af fabriek met geïntegreerde wifi heeft klein logo linksonder. Zonder wifi heeft logo groot in midden
Aha, dat verklaard het verschil! Dank _/-\o_
GermanPivo schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:13:
Daarom ook wel benieuwd naar een ‘echte’, heb al wat tips ontvangen van waar te kijken. Als iemand iets weet in midden Brabant: shoot :o
Wij hebben een mat witte keuken (open, aansluitend aan de woonkamer) en ook matte meubels en muurverf bijvoorbeeld. Het moet een witte worden dus hooglans zou niet helemaal in ons interieur passen. Wij hebben bij hoogglans wit ook altijd iets meer de Turkse riviera, het Hollandse kamp of de Tokkies in gedachte. No offense to anyone verder :P Dat is gewoon een kwestie van smaak natuurlijk.
MotorBeast schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:52:
Hier jaren geleden dezelfde keuze en nee..... die witte glimmende bakken kwamen er hier niet in en daarom Daikin genomen. Er zijn echt wel dealers waar je hem kan zien overigens. Hebben zelfs nog een Daikin Stylish overwogen voor de woonkamer maar die meerpijs werd me te gortig. Wbt prestaties van de Daikin heb ik overigens niets te klagen.
Ik geloof ook dat die Daikins heel goed zijn hoor. Zou hem zo nemen. Maar als ik de specs van de MHI met de Daikin vergelijk bij een 3.5kW (wat in mijn situatie voldoende zou moeten zijn denk ik, meer wordt overkill en pendelen/herrie) komt de MHI er bij verwarmen veel beter uit. Nogmaals: vooral bij -10. En dat is het niet heel vaak, dat weet ik ook. Maar ja, het verschil bij -5 of -2 is me niet geheel duidelijk. En die temperaturen komen geregeld voor. Ik lees dat een Daikin 4.2/5.0 kW dan weer een stuk meer geluid maakt en iets onzuiniger is en het overkill bij koelen zou zijn op 45m2 goed geïsoleerd. Dus ja, ik zit er dan een beetje tussenin zo lijkt het :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je zou de binnenunit ook kunnen demonteren en (laten) spuiten als het echt zo’n big deal is voor je.

Of wrappen zoals hierboven gezegd.

Had je de Daikin en MHI al vergeleken in Eurovent?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 25-08-2024 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@remzor Niet om het een of ander maar bij -10 schakel je waarschijnlijk toch je ketel erbij aan. Sowieso denk ik bij hele dag onder nul. Je krijgt dan gewoon te maken met defrosts en je hebt niet net als met L/W een buffer. Oftewel je krijgt zo'n 10 minuten te maken met een koude val. Je voelt onmiddellijk dat je warmte wegvalt en dat is gewoonweg echt niet prettig. Ik zou me daar dus niet druk om maken. L/L is in de meeste huizen een mooi systeem om te stoken zolang het niet (hard) vriest. Daaronder wordt het helaas in de meeste huizen gewoon niet meer comfortabel. En dan heb ik het nog niet over het harde blazen na een defosts om de weggevallen temperatuur weer op te vangen binnen. Een ander facet wat niet prettig is. Zowel met een MHI als Daikin of ander merk heb je deze problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:41:
@remzor Niet om het een of ander maar bij -10 schakel je waarschijnlijk toch je ketel erbij aan. Sowieso denk ik bij hele dag onder nul. Je krijgt dan gewoon te maken met defrosts en je hebt niet net als met L/W een buffer. Oftewel je krijgt zo'n 10 minuten te maken met een koude val. Je voelt onmiddellijk dat je warmte wegvalt en dat is gewoonweg echt niet prettig. Ik zou me daar dus niet druk om maken. L/L is in de meeste huizen een mooi systeem om te stoken zolang het niet (hard) vriest. Daaronder wordt het helaas in de meeste huizen gewoon niet meer comfortabel. En dan heb ik het nog niet over het harde blazen na een defosts om de weggevallen temperatuur weer op te vangen binnen. Een ander facet wat niet prettig is. Zowel met een MHI als Daikin of ander merk heb je deze problemen.
Dat heb je vooral als je net wel net niet genoeg capaciteit heb. Hier is defrost extreem kort, misschien 60 tellen, en inhalen merk je alleen aan het feit dat het te warm wordt ipv kouder.

Ook Daikin met de nieuwe RXM-A is veel beter vorstbestendig, de oude RMX-R is fysiek gewoon te klein in lengte breedte hoogte en gewicht.

Iemand noemde een ZSX, daar weegt de kleinste buitenunit gewoon bijna evenveel als een 5 kW ZS. Die hoeft veel minder toeren te maken dan lichte compressor.

Op een rijtje, de RXM-R 2.0, 2.5 en 3.5 zijn 32 kg
De RXM-A zijn allemaal 36 kg
De ZS zijn 31, 31, 34.5 kg maar fysiek (buitenmaat) groter dan de RXM-R.
De ZSX zijn allemaal 43.5 kg

En niet gevuld met een baksteen, nee, het is gewoon de compressor en warmtewisselaar dat het meest weegt. Plastic kap en electronica telt beperkt mee.

ZS 3.5, RXM-A en ZSX houden makkelijk elke woonkamer warm, die stoken zo een kW met gemak x 4 EER x 20 uur = 80 kWh warmte, of 10 kuub gas aan warmte per dag. Piekvermogen is 1.5 tot 2 kW, er zit nog rek in.

De RXM-R, daar zijn genoeg tevreden gebruikers hier, maar wel met een sterretje, je hoort weleens klachten als het vriest. De nieuwe heeft daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-06 09:16
Ik heb begrepen dat nordic modellen hier veel minder last van hebben. Geen idee of mhi of daikin deze ook hebben.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Djvdb schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Ik heb begrepen dat nordic modellen hier veel minder last van hebben. Geen idee of mhi of daikin deze ook hebben.
Afgezien van een defrost discussie @w00key vind ik L/L gewoonweg bij echte koude niet comfortabel. Je blijft maar vanuit 1 punt warmte (ja je kan er 2 ophangen maar dan wordt het ook weer duurder en kan je net zo goed een hybride L/W pakken) je kamer in pompen en je ontkomt gewoon niet aan hard blazen om de boel op temperatuur te houden, ongeacht de defrosts. Niet voor niets zijn al vele langjarige gebruikers hier uiteindelijk toch overgestapt op L/W vanwege het comfort gebrek. Kennis van me (toevallig heeft die MHI hangen) heeft ook vanwege die reden vorig jaar na jaren L/L een hybride geplaatst. Ik vind L/L tot zo'n 5 graden buiten wel te doen daaronder vind ik het echt niet fijn. En dan heb ik nog een goed geisoleerd huis met weinig warmtevraag.

Ik ben zelf ook weer in gesprek om een Monoblock te gaan plaatsen met boiler. Geen spijt van L/L want koelen kan ik nooit meer zonder.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 25-08-2024 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 22:45

Tazzios

..

@remzor
Volgens mij treden defrosts vooral op rond het nulpunt bij -10 zit er zeer weinig vocht in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tazzios schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:33:
@remzor
Volgens mij treden defrosts vooral op rond het nulpunt bij -10 zit er zeer weinig vocht in de lucht.
Maar dichtvriezen gaat hij uiteindelijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

Afgezien van een defrost discussie @w00key vind ik L/L gewoonweg bij echte koude niet comfortabel. Je blijft maar vanuit 1 punt warmte (ja je kan er 2 ophangen maar dan wordt het ook weer duurder en kan je net zo goed een hybride L/W pakken) je kamer in pompen en je ontkomt gewoon niet aan hard blazen om de boel op temperatuur te houden, ongeacht de defrosts. Niet voor niets zijn al vele langjarige gebruikers hier uiteindelijk toch overgestapt op L/W vanwege het comfort gebrek. Kennis van me (toevallig heeft die MHI hangen) heeft ook vanwege die reden vorig jaar na jaren L/L een hybride geplaatst. Ik vind L/L tot zo'n 5 graden buiten wel te doen daaronder vind ik het echt niet fijn. En dan heb ik nog een goed geisoleerd huis met weinig warmtevraag.

Ik ben zelf ook weer in gesprek om een Monoblock te gaan plaatsen met boiler. Geen spijt van L/L want koelen kan ik nooit meer zonder.
Dat comfort verhaal is te fixen met minder staren / optimizen voor minimaal verbruik, i.c.m. het juiste huis.

Hier koelt het gewoon niet snel af, of warmt snel op. Energie dat je opslaat in stenen blijft lang hangen, waardoor je heel flexibel kan verwarmen.

Paar jaar terug, omdat een CV ook slecht op een heel laag pitje kan draaien, werd dat gedaan met een fancy weekprogramma. Tussen 5 en 7 gaat de CV even aan het werk, en tussen 16 en 18 uur, en dat is weer genoeg. 3 m3 x 8 kWh/m3 / 4 uur ~= 6 kW vermogen, net iets boven de CV minimum, en dit werd door de radiatoren afgegeven aan warme luchtstroom die hangt op plafondhoogte. De kamers zelf warmen nauwelijks op volgens de thermometer niet erg snel op, die meet dat niet op 2.6 meter hoogte.

Nu heb ik voor stoken met de airco een soortgelijke aanpak. Uitblazen horizontaal over plafond, dus je heb er nul last van, zachtjes. De unit denkt holy shit het is warm hier maar nee, niet op ooghoogte. En dan vooral in de nacht met goedkope dynamisch stroom verwarmen en overdag, ja dan koelt het wel een beetje af, als je maar die 24 kWh thermische energie maar erin pompt per dag is het gelijk aan verwarmen met radiatoren. Als je 24 uur verwarm is dat 250W x 24h x 4 EER, of 500W x 12h, of 1 kW x 6 uur. Ik zat vorig seizoen meestal rond de 700W, deel in de nacht, hard blazen kan, niemand heeft er dan last van, en een deel overdag en fan low.

Het is vast minder efficient dan aanzuigtemperatuur minimaliseren met hard blazen en 45 graden naar beneden, maar die paar kWh, meh, het is al 50% goedkoper dan gas, dat boeit me niet meer. Bijstoken met de CV is veel duurder en slecht voor het milieu.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 25-08-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-06 15:47
Beter 2 unit ‘s plaatsen, dan overal minder last.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Bohaak schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Beter 2 unit ‘s plaatsen, dan overal minder last.
Dan melde ik al.....voor dat geld kan je net zo goed dan een hybride WP L/W plaatsen. Veel comfortabeler en kan je heel huis ermee verwarmen.
Pagina: 1 ... 103 ... 141 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic