RonJ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:00:
[...]
Dat is bij Daikin een kwestie van "keep dry" aanzetten op remote/app, dat doe ik wel altijd.
In de auto doe ik nooit iets, alleen aan de temperatuur draaien. Verder staat gewoon alles op auto/auto/auto en ik heb nog nooit, in welke auto dan ook, ergens last van gehad. Je auto handmatig na laten blazen lijkt me meer iets van de jaren 90.
Wat doet de "Droog houden" functie precies?
Wanneer de "Droog houden" functie is ingeschakeld, zorgt deze ervoor dat de ventilator van de binnenunit stopt met draaien zodra de ingestelde temperatuur is bereikt tijdens het koelen. Het doel van deze functie is om te voorkomen dat de luchtvochtigheid in de ruimte stijgt nadat de airco is gestopt met koelen.
Hoe werkt dit?
Koelmodus: In de koelmodus koelt de airco de lucht en onttrekt vocht, waardoor de luchtvochtigheid daalt.
Temperatuur bereikt: Zodra de ingestelde temperatuur in de ruimte is bereikt, schakelt de compressor van de airco uit om te voorkomen dat de ruimte verder afkoelt.
Ventilator uitschakelen: Normaal gesproken zou de ventilator in de binnenunit blijven draaien, zelfs als de compressor uit is. Dit kan echter resulteren in een lichte toename van de luchtvochtigheid, omdat de lucht over de niet-actieve koelspiraal stroomt en weer vocht kan opnemen.
Droog houden functie: Met deze functie ingeschakeld, stopt de ventilator zodra de ingestelde temperatuur is bereikt. Dit voorkomt dat er lucht door de nog vochtige koelspiraal wordt gecirculeerd, wat zou kunnen leiden tot een verhoogde luchtvochtigheid.
Waarom zou je deze functie gebruiken?
Voorkomen van klamme lucht: Door de ventilator uit te schakelen, wordt voorkomen dat vocht dat zich op de koelspiraal heeft verzameld, weer in de ruimte wordt geblazen, wat de luchtvochtigheid zou verhogen.
Comfort: Deze functie kan bijdragen aan een constanter comfortniveau door de relatieve luchtvochtigheid laag te houden, wat vooral belangrijk is in vochtige klimaten.
Efficiëntie: Hoewel de ventilator normaal weinig energie verbruikt, kan het uitschakelen van de ventilator ook een klein beetje energie besparen.
Wanneer uitschakelen?
Als je liever hebt dat er constante luchtcirculatie is, ongeacht de mogelijke invloed op de luchtvochtigheid, kun je deze functie uitschakelen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je liever een continue luchtstroom voelt of als je de lucht in de ruimte gelijkmatig wilt verspreiden, zelfs nadat de ruimte de gewenste temperatuur heeft bereikt.
Hopelijk helpt dit om duidelijkheid te geven over de "Droog houden" functie!