Ik vind het niet te fixen. En zoals je weet stook ik bij echte koude 24/7 met max 1 graad verlaging. Ik ga sowieso voor comfort en kijk niet op 1 kWh meer of minder. Kan nog 3,5 jaar zonder boete zolang salderen bestaat met panelen zo'n 5500 kWh verbruiken hier in huis dus daar lig ik voorlopig niet van wakker.w00key schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:06:
[...]
Dat comfort verhaal is te fixen met minder staren / optimizen voor minimaal verbruik, i.c.m. het juiste huis.
Hier koelt het gewoon niet snel af, of warmt snel op. Energie dat je opslaat in stenen blijft lang hangen, waardoor je heel flexibel kan verwarmen.
Paar jaar terug, omdat een CV ook slecht op een heel laag pitje kan draaien, werd dat gedaan met een fancy weekprogramma. Tussen 5 en 7 gaat de CV even aan het werk, en tussen 16 en 18 uur, en dat is weer genoeg. 3 m3 x 8 kWh/m3 / 4 uur ~= 6 kW vermogen, net iets boven de CV minimum, en dit werd door de radiatoren afgegeven aan warme luchtstroom die hangt op plafondhoogte. De kamers zelf warmen nauwelijks op volgens de thermometer niet erg snel op, die meet dat niet op 2.6 meter hoogte.
Nu heb ik voor stoken met de airco een soortgelijke aanpak. Uitblazen horizontaal over plafond, dus je heb er nul last van, zachtjes. De unit denkt holy shit het is warm hier maar nee, niet op ooghoogte. En dan vooral in de nacht met goedkope dynamisch stroom verwarmen en overdag, ja dan koelt het wel een beetje af, als je maar die 24 kWh thermische energie maar erin pompt per dag is het gelijk aan verwarmen met radiatoren. Als je 24 uur verwarm is dat 250W x 24h x 4 EER, of 500W x 12h, of 1 kW x 6 uur. Ik zat vorig seizoen meestal rond de 700W, deel in de nacht, hard blazen kan, niemand heeft er dan last van, en een deel overdag en fan low.
Het is vast minder efficient dan aanzuigtemperatuur minimaliseren met hard blazen en 45 graden naar beneden, maar die paar kWh, meh, het is al 50% goedkoper dan gas, dat boeit me niet meer. Bijstoken met de CV is veel duurder en slecht voor het milieu.
Als iemand mij vraagt na een paar jaar ervaring , wat zal ik doen L/L of L/W (FE of hybride) voor verwarmen zal ik hem geen L/L aanraden. Koelen? Top!!!
Kijk ook eens in je binnenunitsMotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:03:
Zojuist maar weer eens de buitenunit van beneden die het meeste gebruikt wordt opengemaakt. Valt er iets te onderhouden? Wat stof, meer niet. Heb de ventilator maar even afgesopt zodat er zeker geen onbalans is maar was het echt nodig na 4 jaar? Nee. Onderhoudscontract?![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Van het voorjaar nog gedaan. Geen centje pijn.
Roller helemaal brandschoon, niks te zien op de bladen?MotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:49:
[...]
Van het voorjaar nog gedaan. Geen centje pijn.En mochten ze al vies zijn neem ik daar geen onderhoudscontract voor. Reinigen is peanuts.
Sowieso geen contract voor nemen nee
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2261090
Ik heb geen gas meer en ook geen energie kosten.MotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:59:
[...]
Dan melde ik al.....voor dat geld kan je net zo goed dan een hybride WP L/W plaatsen. Veel comfortabeler en kan je heel huis ermee verwarmen.
Daikin geeft 10 jaar garantie op voorwaarde dat je units eens per 2 jaar onderhoud krijgen. Voor mij was het goedkoper om geen contract te nemen maar de heren om de 2 jaar te laten komen en dat af te tikken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ze rekenen volgens mij makkelijk €150,- per binnenunit in combo met buiten. Zou betekenen hier €450,- per 2 jaar.asing schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:53:
[...]
Daikin geeft 10 jaar garantie op voorwaarde dat je units eens per 2 jaar onderhoud krijgen. Voor mij was het goedkoper om geen contract te nemen maar de heren om de 2 jaar te laten komen en dat af te tikken.

Ik heb mijn ketel 6 jaar geleden voor het laatst een beurt laten geven. Ik vind het allemaal wel goed met zo'n 350m3 voor SWW. Toen ik nog gas stookte had ik ook daarvoor geen contract. Belde gewoon wanneer het weer eens nodig was. Meestal na 3 winters was zo'n 2800/3000m3. Gaat al meer dan 30 jaar goed.
Tel uit je winst.
Je kan er heel nijdig om worden maar in principe zou Daikin alleen 2 jaar productgarantie moeten geven. Zo staat het in de wet. Die krijg je dus ook. Echter, ze zijn bereid dat op te rekken naar 10 jaar. Dan moet er wel af en toe iemand naar kijken. Wil/hoef jij die garantie niet? Ook prima. Dan laat je niemand kijken.MotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:51:
[...]
Ze rekenen volgens mij makkelijk €150,- per binnenunit in combo met buiten. Zou betekenen hier €450,- per 2 jaar.Dan kan ik net zo goed als ik dat zou doen gas blijven stoken. Ik vervang voor verwarmen zo'n 500/600m3 gas. Zonder contract heb ik die dingen na 4 jaar nog niet eens terugverdient.
![]()
Ik heb mijn ketel 6 jaar geleden voor het laatst een beurt laten geven. Ik vind het allemaal wel goed met zo'n 350m3 voor SWW. Toen ik nog gas stookte had ik ook daarvoor geen contract. Belde gewoon wanneer het weer eens nodig was. Meestal na 3 winters was zo'n 2800/3000m3. Gaat al meer dan 30 jaar goed.
Tel uit je winst.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Wie een schroevendraaier kan vasthouden kan (preventief) 'onderhoud' aan een airco uitvoeren. Feit is alleen wel dat veel mensen, ondanks nadrukkelijk uitleggen na installatie, niet eens de stoffilter zelf schoonmaken. Ligt 5mm vilt op soms. Dan is het wel nuttig om daar toch 1x per jaar even langs te gaan. En ja, dat kost geld.MotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:51:
[...]
Ze rekenen volgens mij makkelijk €150,- per binnenunit in combo met buiten. Zou betekenen hier €450,- per 2 jaar.Dan kan ik net zo goed als ik dat zou doen gas blijven stoken. Ik vervang voor verwarmen zo'n 500/600m3 gas. Zonder contract heb ik die dingen na 4 jaar nog niet eens terugverdient.
![]()
Tel uit je winst.
Geen wurgcontract, gewoon doen wat klant zelf blijkbaar niet wil doen.
[ Voor 3% gewijzigd door M_AW op 25-08-2024 19:49 ]
PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW
Ik word er niet nijdig om hoor. Ik doe gewoon niet mee aan verdienmodellen en calculeer dat risico wel in tegenover de enorme kostenbesparing. Maar zoals ik wel vaker meld in andere topics. Nederlanders zijn kampioen verzekeringen afsluiten (heb in die wereld gewerkt). Ik heb na 4 jaar dus reeds €900,- in mijn zak gehouden. Daar wil ik wel een gokje voor wagen. Voor dat geld kan er wel weer eventueel een reparatie vanaf als het nodig moet zijn.asing schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:22:
[...]
Je kan er heel nijdig om worden maar in principe zou Daikin alleen 2 jaar productgarantie moeten geven. Zo staat het in de wet. Die krijg je dus ook. Echter, ze zijn bereid dat op te rekken naar 10 jaar. Dan moet er wel af en toe iemand naar kijken. Wil/hoef jij die garantie niet? Ook prima. Dan laat je niemand kijken.
Ja, mijn vrouw had het ook over wrappen inderdaad. Maar inmiddels ook de ME AY-serie bekeken en die lijken op de Perfera en zijn ook mat wit en mooiThinkPad schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:18:
Je zou de binnenunit ook kunnen demonteren en (laten) spuiten als het echt zo’n big deal is voor je.
Of wrappen zoals hierboven gezegd.
Had je de Daikin en MHI al vergeleken in Eurovent?
Eurovent moet ik nog eens goed bekijken, heb gisteren wel op je link geklikt maar had geen tijd het grondig door te spitten. Ziet er vrij complex uit voor een leek, haha. Maar heb overigens al veel geleerd door hier mee te lezen en door jullie reacties
Ja, je hebt ook gelijk denk ik. Ik staar me waarschijnlijk te blind op allerlei datasheets en laat me teveel meeslepen hierin (ook door alles op het internet, o.a. hier). Ik wil gewoon een toekomstbestendige en goede keuze maken en geen spijt krijgen van "had ik maar die unit genomen want dit werkt niet" in de winter bijvoorbeeld.MotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:41:
@remzor Niet om het een of ander maar bij -10 schakel je waarschijnlijk toch je ketel erbij aan. Sowieso denk ik bij hele dag onder nul. Je krijgt dan gewoon te maken met defrosts en je hebt niet net als met L/W een buffer. Oftewel je krijgt zo'n 10 minuten te maken met een koude val. Je voelt onmiddellijk dat je warmte wegvalt en dat is gewoonweg echt niet prettig. Ik zou me daar dus niet druk om maken. L/L is in de meeste huizen een mooi systeem om te stoken zolang het niet (hard) vriest. Daaronder wordt het helaas in de meeste huizen gewoon niet meer comfortabel. En dan heb ik het nog niet over het harde blazen na een defosts om de weggevallen temperatuur weer op te vangen binnen. Een ander facet wat niet prettig is. Zowel met een MHI als Daikin of ander merk heb je deze problemen.
Maar wellicht is L/L helemaal niet zo fijn en gebruiken we toch nog veel stadsverwarming middels onze twee radiatoren op de benedenverdieping (boven stoken we zelden, voor de baby straks en op onze werkkamer). Ook kunnen we die altijd gebruiken mocht het echt even streng vriezen natuurlijk. We kunnen er toch niet omheen voor warm water, die warmteleverancier heeft de hele wijk in zijn greep (monopoliepositie bij stadsverwarming).
Als ik groter ga, bijvoorbeeld een 5.0 unit, ondervang ik deze problemen misschien wel met een Daikin/ME/MHI maar die grotere unit heb ik het grootste gedeelte van het jaar helemaal niet nodig. En aangezien ik hier ook veel heb gelezen over pendelen, onzuinig zijn, niet ver genoeg terug kunnen moduleren ben ik daar wat huiverig voor.
Dat zou kunnen, heb überhaupt geen ervaring met een L/L systeem en al helemaal niet met defrosts en wat dit doet/betekent. Ik wil wel graag een goede unit die - als het even kan - prima kan verwarmen in de winter en sowieso het koelen in de zomers lijkt ons heerlijk. Maar zoals gezegd moet ik me bij vrieskou misschien niet aanstellen en gewoon die stadsverwarming aanzwengelen, airco als extra zien in die koude periodesTazzios schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:33:
@remzor
Volgens mij treden defrosts vooral op rond het nulpunt bij -10 zit er zeer weinig vocht in de lucht.
Zo'n hybride L/W warmtepomp is in onze wijk dus geen optie want wij hebben stadsverwarming. Daar zou je dan helemaal vanaf moeten, ook een gedoe. Als sinds de aanleg van de wijk in de jaren-80 stadsverwarming, inmiddels ~ 50.000 mensen hier die worden uitgeknepen door de warmteleverancier, wat heeft geleid tot rechtszakenMotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:59:
[...]
Dan melde ik al.....voor dat geld kan je net zo goed dan een hybride WP L/W plaatsen. Veel comfortabeler en kan je heel huis ermee verwarmen.
Daikin hoeft richting de consument helemaal geen garantie te geven? De installateur moet garantie geven gedurende de verwachte levensduur. Die twee jaar staat nergens in de wet in NLasing schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:22:
[...]
Je kan er heel nijdig om worden maar in principe zou Daikin alleen 2 jaar productgarantie moeten geven. Zo staat het in de wet. Die krijg je dus ook. Echter, ze zijn bereid dat op te rekken naar 10 jaar. Dan moet er wel af en toe iemand naar kijken. Wil/hoef jij die garantie niet? Ook prima. Dan laat je niemand kijken.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Is het zinvol deze slang te isoleren?
[ Voor 7% gewijzigd door Hangtime op 26-08-2024 07:28 ]
Ligt aan het huis, hoe het is ingebouwd, persoonlijke voorkeuren ed.MotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:17:
[...]
Ik vind het niet te fixen. En zoals je weet stook ik bij echte koude 24/7 met max 1 graad verlaging. Ik ga sowieso voor comfort en kijk niet op 1 kWh meer of minder. Kan nog 3,5 jaar zonder boete zolang salderen bestaat met panelen zo'n 5500 kWh verbruiken hier in huis dus daar lig ik voorlopig niet van wakker.
Als iemand mij vraagt na een paar jaar ervaring , wat zal ik doen L/L of L/W (FE of hybride) voor verwarmen zal ik hem geen L/L aanraden. Koelen? Top!!!
Koelen met L/W is sowieso een belachelijk iets, het voornaamste zit hem in ontvochtigen. Wat ga je doen, de vloer lekker nat laten worden en continu afdrogen?
Dat L/L als verwarming niet door iedereen gewenst is snap ik ook - je hebt toch bewegende lucht wat niet altijd als prettig wordt ervaren. Ik vind het zelf wel prettig, snel warme lucht, dus snel opwarming en het was zonder mega verbouwing (vloerverwarming is bij mij nodig) nog te plaatsen.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Wellicht kan @w00key of @mr_evil08 een beknopte samenvatting maken (ik zie jullie usernames vaak voorbij komen i.c.m. Euroventremzor schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:58:
[...]
Eurovent moet ik nog eens goed bekijken, heb gisteren wel op je link geklikt maar had geen tijd het grondig door te spitten. Ziet er vrij complex uit voor een leek, haha.
[...]
Zou bruikbaar zijn, want zowel bij koelen als verwarmen zijn er andere criteria om op te letten en kan mij voorstellen dat voor een leek het nogal een rabbithole kan zijn.
Op dat vlak is er een groot verschil tussen Belgie en Nederland.Glashelder schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:51:
[...]
Daikin hoeft richting de consument helemaal geen garantie te geven? De installateur moet garantie geven gedurende de verwachte levensduur. Die twee jaar staat nergens in de wet in NL
In Belgie is de wettelijke garantietermijn vastgelegd op 2 jaar, en tijdens de eerst 6 maanden onvoorwaardelijk, terwijl het in Nederland over de verwachte levensduur gaat, en het dus per apparaat verschilt.
Wat ik me dan bij de Nederlandse situatie afvraag, of er dan niet om de haverklap discusies zijn over wat die verwachte levensduur dan wel is, of wordt dat bij aankoop van een apparaat door de verkoper of fabrikant gespecifieerd, of bestaan er daar juridisch vastiggende lijsten voor, die aanduiden wat de verwachte levensduur van elke type apparaat dan wel is ?
https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=55615mbbs1024 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:35:
[...]
Op dat vlak is er een groot verschil tussen Belgie en Nederland.
In Belgie is de wettelijke garantietermijn vastgelegd op 2 jaar, en tijdens de eerst 6 maanden onvoorwaardelijk, terwijl het in Nederland over de verwachte levensduur gaat, en het dus per apparaat verschilt.
Wat ik me dan bij de Nederlandse situatie afvraag, of er dan niet om de haverklap discusies zijn over wat die verwachte levensduur dan wel is, of wordt dat bij aankoop van een apparaat door de verkoper of fabrikant gespecifieerd, of bestaan er daar juridisch vastiggende lijsten voor, die aanduiden wat de verwachte levensduur van elke type apparaat dan wel is ?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Welk model is dit?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Klopt helemaal, volgens mij heb je met verwarmen beter een Mitsubishi en met koelen beter een Daikin, maar ik kan het verkeerd hebben. Zit wel wat in iig.ThinkPad schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:12:
[...]
Wellicht kan @w00key of @mr_evil08 een beknopte samenvatting maken (ik zie jullie usernames vaak voorbij komen i.c.m. Eurovent) met de belangrijkste punten om op te letten als je de specs van een L/L warmtepomp bekijkt in Eurovent. Die post kan ik dan gepind maken zodat we er makkelijk naar kunnen verwijzen.
Zou bruikbaar zijn, want zowel bij koelen als verwarmen zijn er andere criteria om op te letten en kan mij voorstellen dat voor een leek het nogal een rabbithole kan zijn.
Sowieso hebben L/W warmtepompen van 'consumentenformaat' de lamellen veel te dicht op elkaar zitten, warmtepompguru van mijn vorige werkgever wees me daar ook op. Die vriezen extreem snel dicht.
Servex heeft L/W warmtepompen ontwikkeld om oude (gerenoveerde) flats uit de jaren 60 met blokverwarming te kunnen verwarmen. Hier staan 2 warmtepompen achter elkaar, een om de warmte uit de koude te halen, de volgende is dus W/W en krikt de temperatuur vanuit het buffervat op naar een bruikbare temperatuur voor een gebouw met blokverwarming
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
[ Voor 97% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2024 15:58 ]
Vraagje: Waarom de keuze om de buitenunits op te hangen, als je ze ook neer had kunnen zetten op de grond? Als je ze neerzet heb je toch altijd minder last van trillingen/resonantie dan wanneer je hem ophangt?
Is het de moeite waard om de zsx te nemen? We gebruiken hem voor in de slaapkamer maar voor zowel verwarmen als koelen verder geen andere verwarming dus is hoofdverwarming.
En hoe zijn de ervaringen opzich met de ZSX
Mooie lijst met verwachtingen, maar wat als het bedrijf failliet gaat net zoals omnik met hun omvormers, en niet meer gerepareerd kunnen worden. Garantie was nog niet voorbij. Wat als het met zo’n apparaat gebeurd?
Ligt eraan. Omnik is de fabrikant in jouw voorbeeld. Als Daikin failliet gaat en je Daikin gaat stuk dan is de leverancier nog steeds je aanspreekpunt en dan moet die (denk ik) nog steeds de installatie herstellen. Als dat niet mogelijk is.. vervangen voor iets anders?Lord Anubis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:17:
[...]
Mooie lijst met verwachtingen, maar wat als het bedrijf failliet gaat net zoals omnik met hun omvormers, en niet meer gerepareerd kunnen worden. Garantie was nog niet voorbij. Wat als het met zo’n apparaat gebeurd?
@fopjurist kan je hier wellicht kort iets over zeggen?
Laat nu net mijn leverancier van de aardbodem verdwenen zijn. Bij Climasense hebben heel wat Tweakers gekocht in het verleden. Lang leven consumentenrecht. Voor hetzelfde geld beginnen ze weer een nieuwe BV. Maar weer ontopic. We zien het wel als het zover is. Wie dan leeft, wie dan zorgt.Glashelder schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:33:
[...]
Ligt eraan. Omnik is de fabrikant in jouw voorbeeld. Als Daikin failliet gaat en je Daikin gaat stuk dan is de leverancier nog steeds je aanspreekpunt en dan moet die (denk ik) nog steeds de installatie herstellen. Als dat niet mogelijk is.. vervangen voor iets anders?
@fopjurist kan je hier wellicht kort iets over zeggen?Wat als je een airco installatie van bijv. Daikin hebt en die gaat failliet. De installatie gaat stuk binnen de levensduur. Wat zijn de verplichtingen van de installateur/leverancier?
Bij een airco hangt het af van de voorwaarden van de leverancier. De verkoop en installatie van een airco is een gemengde overeenkomst met trekken van een koopovereenkomst en een aanneemovereenkomst. Dat betekent dat er meerdere regels gelijktijdig van toepassing zijn (de installatie is bijkomstig aan de verkoop, ECLI:EU:C:2017:638, r.o. 38). De regels van een koopovereenkomst (met de bepalingen over conformiteit) zijn van dwingend recht bij een consumentenkoop (je mag er niet van afwijken), en anders zijn ze van regelend recht (je mag er bij overeenkomst van afwijken). Een consumentenkoop is in de wet gedefinieerd als:Glashelder schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:33:
[...]
Ligt eraan. Omnik is de fabrikant in jouw voorbeeld. Als Daikin failliet gaat en je Daikin gaat stuk dan is de leverancier nog steeds je aanspreekpunt en dan moet die (denk ik) nog steeds de installatie herstellen. Als dat niet mogelijk is.. vervangen voor iets anders?
@fopjurist kan je hier wellicht kort iets over zeggen?Wat als je een airco installatie van bijv. Daikin hebt en die gaat failliet. De installatie gaat stuk binnen de levensduur. Wat zijn de verplichtingen van de installateur/leverancier?
Een airco is een onroerende zaak (want duurzaam met de woning verenigd danwel volgens verkeersopvattingen onderdeel van de woning), en er is dus niet aan de definitie van een consumentenkoop voldaan. Je moet dus eerst kijken of er bij overeenkomst iets is afgesproken over garantie (meestal via de algemene voorwaarden van de leverancier), want die regels hebben voorrang op de wet. Vervolgens bepaal je of de airco niet conform is (bij elk defect binnen de garantietermijn is de airco niet conform). In dat geval kun je van de leverancier herstel of vervanging vorderen. Als hij daaraan niet kan voldoen omdat er geen onderdelen meer te vinden zijn, kun je de overeenkomst ontbinden waarbij je mogelijk moet betalen voor het gebruik tot dan toe.de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een koper, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit;
Het bedrijf dat je noemt bestaat nog en is ingeschreven bij de KvK.MotorBeast schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:38:
[...]
Laat nu net mijn leverancier van de aardbodem verdwenen zijn. Bij -knip- hebben heel wat Tweakers gekocht in het verleden. Lang leven consumentenrecht. Voor hetzelfde geld beginnen ze weer een nieuwe BV. Maar weer ontopic. We zien het wel als het zover is. Wie dan leeft, wie dan zorgt.
Klopt ja, ik merkte dat ook toen ik een Stromer kocht, iedereen was bang om een gebruikte te kopen, daarom kocht ik er een met nog geen 1000km op de klok - voor de helft van een nieuwe. Geen garantie, maar wanneer krijg je nou dat ie totaal stuk loopt?MotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:51:
[...]
Ik word er niet nijdig om hoor. Ik doe gewoon niet mee aan verdienmodellen en calculeer dat risico wel in tegenover de enorme kostenbesparing. Maar zoals ik wel vaker meld in andere topics. Nederlanders zijn kampioen verzekeringen afsluiten (heb in die wereld gewerkt). Ik heb na 4 jaar dus reeds €900,- in mijn zak gehouden. Daar wil ik wel een gokje voor wagen. Voor dat geld kan er wel weer eventueel een reparatie vanaf als het nodig moet zijn.
Maar mensen kopen extra fabrieksgarantie, extra verzekeringen etc etc.
Idem met airco onderhoud, ik zie dat hierboven wel. Heb nu sinds plaatsing na de winter 1x de filters schoongemaakt. In de zomer hoeft dat niet, in de winter staan ze elke dag aan bij mij, in de zomer heb ik misschien 80kWh (groene) stroom gebruikt om te koelen!
Het ligt ook wel aan welke units je hebt. Mijn Emura binnenunits zijn te veel gericht op design, dus niet zo makkelijk uit elkaar te halen. Door al de bewegende panelen moet je hem ook half dicht hangen, daarna stekker erin en eruit (dan 'kalibreert' hij de motoren voor opening) en daarna voorzichtig dichtklikken. Als je dat niet doet hoor je de motor doordraaien als het paneel al dicht is.M_AW schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:48:
[...]
Wie een schroevendraaier kan vasthouden kan (preventief) 'onderhoud' aan een airco uitvoeren. Feit is alleen wel dat veel mensen, ondanks nadrukkelijk uitleggen na installatie, niet eens de stoffilter zelf schoonmaken. Ligt 5mm vilt op soms. Dan is het wel nuttig om daar toch 1x per jaar even langs te gaan. En ja, dat kost geld.
Geen wurgcontract, gewoon doen wat klant zelf blijkbaar niet wil doen.
Doe je dit als leek? heb je zo je unit kapot. Hetzelfde als mensen die zelf sleutelen. Een tweaker is misschien bovengemiddeld handig, maar sommige mensen (ik zie het ook bij collegas, ik werk in een technisch bedrijf) - kunnen beter met hun handen eraf blijven, want dan gaat er waarschijnlijk meer kapot dan er gerepareerd/onderhouden wordt
Betere bereikbaarheid van de apparaten zelfs en er trilt of resoneert helemaal niets. Nul, nada, noppes. Bovendien zitten ze aan een uitbouw dus zelfs als dat wel zo was had ik er toch geen last van. Ik zou ze zelf nooit op de grond zetten.Esumontere schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:05:
[...]
Vraagje: Waarom de keuze om de buitenunits op te hangen, als je ze ook neer had kunnen zetten op de grond? Als je ze neerzet heb je toch altijd minder last van trillingen/resonantie dan wanneer je hem ophangt?
Een single split 35ZSX en een multisplit SCM41 met op de paarse muur een 20ZS binnenunit.
Zeker als je de unit voor hoofdverwarming gebruikt altijd voor een singlesplit ZSX gaan als je de keuze hebt. Beste rendement (SCOP). Een beetje googelen hier doet ook wonderen. Verder heb ik ook 3 x een ZS op een multisplit voor op de slaap/werkkamers. Dat zijn ad-hoc verwarmers/koelers en dan is een ZS prima!Hieperdepiep schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:52:
Vraagje heeft iemand de zsx en de Zs in bezit…
Is het de moeite waard om de zsx te nemen? We gebruiken hem voor in de slaapkamer maar voor zowel verwarmen als koelen verder geen andere verwarming dus is hoofdverwarming.
En hoe zijn de ervaringen opzich met de ZSX
[ Voor 47% gewijzigd door Ribruijn op 27-08-2024 20:15 ]
:strip_exif()/f/image/2RbeGfAYvaaTEadvvUgUvZUz.jpg?f=fotoalbum_large)
(op deze foto missen nog een paar houten platen)
Het doel hiervan is het lawaai (luchtgeluid, geen contactgeluid) van de compressor te dempen, hiervoor moet er nog op een hoop plekken isolatie worden aangebracht. Hiervoor is 50mm dik katoenen isolatie onderweg - heeft iemand een tip over hoe dit handig vast te maken is?
Bouwplaatnagels lijken me met 3.2mm (wat ze bij de Gamma hebben) vrij dik, lijm schijnt te kunnen maar dat zie ik niet helemaal voor me, lijkt me dat de plaat dan uit elkaar valt, nieten wordt aangeraden maar dan druk je de isolatie toch helemaal plat?
En hoe moet de lucht nu door je isolatielabyrinth?Pruimenvlaai schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:06:
Tadaa, de aircoverstikker 2000!
[Afbeelding]
Het doel hiervan is het lawaai (luchtgeluid, geen contactgeluid) van de compressor te dempen, hiervoor moet er nog op een hoop plekken isolatie worden aangebracht. Hiervoor is 50mm dik katoenen isolatie onderweg - heeft iemand een tip over hoe dit handig vast te maken is?
Bouwplaatnagels lijken me met 3.2mm (wat ze bij de Gamma hebben) vrij dik, lijm schijnt te kunnen maar dat zie ik niet helemaal voor me, lijkt me dat de plaat dan uit elkaar valt, nieten wordt aangeraden maar dan druk je de isolatie toch helemaal plat?
Kan je die katoenen isolatie niet met PUR vast lijmen?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat voor merk AC is dit? Zo lawaaiig zijn compressors niet per se toch? Ik hoor de mijne eigenlijk amper, maar de mijne staat achter een schutting (volgens sommigen hier ook niet best voor het rendement) en dat dempt voor de weg er naast ook veel geluid..Pruimenvlaai schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:06:
[Afbeelding]
Ik had een vraagje...
Raden jullie aan de airco op een aparte groep aan te sluiten en geaard?
Of is dit niet zo een probleem?
[ Voor 3% gewijzigd door yesyesdush op 28-08-2024 17:40 ]
Geaard; ja. Aparte groep hangt van het vermogen van de airco af en wat je verder nog op die groep hebt zitten. Een 2kW airco kan prima op een groep met wat ander spul, zolang het maar geen grote energievreters zijn (vaatwasser, wasmachine, droger, oven, etc). Zelf heb ik bijvoorbeeld een 8kW multisplit en die moet wel echt op een eigen groep zitten.yesyesdush schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:40:
Hallo iedereen
Ik had een vraagje...
Raden jullie aan de airco op een aparte groep aan te sluiten en geaard?
Of is dit niet zo een probleem?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Het idee is leuk maar dit gaat je fors rendement kosten.Pruimenvlaai schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:06:
[Afbeelding]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Kijk eens naar onderstaand artikel.Pruimenvlaai schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:06:
[Afbeelding]
/f/image/uDNZAnbT2uNgjBV92LHbtjkD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CTsED3sryU0d4y0Oeb7gWenW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GKHSPmsOBphUlJiAbTr2SkK1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7POmVZCESwcb4Q9SXGMPxQhC.png?f=fotoalbum_large)
Wij gaan nu het vijfde jaar in.MotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:03:
Zojuist maar weer eens de buitenunit van beneden die het meeste gebruikt wordt opengemaakt. Valt er iets te onderhouden? Wat stof, meer niet. Heb de ventilator maar even afgesopt zodat er zeker geen onbalans is maar was het echt nodig na 4 jaar? Nee. Onderhoudscontract?![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die onderhoudscontracten zijn volstrekt onnodig, geldklopperij. Ik maak de buiten unit ieder jaar even schoon, aan de buitenkant en binnenkant en spuit de lamellen even schoon. Dat doe ik meer omdat ik het netjes wil houden maar nodig is het niet.
Binnen units blijven ook keurig, alleen 1x per maand even het filter uitspoelen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat hangt van veel factoren af bijv, plaatsing van de unit, sizing en vooral de isolatie van de woning en koudeval bij raampartijen en stook regime.MotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:32:
[...]
Afgezien van een defrost discussie @w00key vind ik L/L gewoonweg bij echte koude niet comfortabel. Je blijft maar vanuit 1 punt warmte (ja je kan er 2 ophangen maar dan wordt het ook weer duurder en kan je net zo goed een hybride L/W pakken) je kamer in pompen en je ontkomt gewoon niet aan hard blazen om de boel op temperatuur te houden, ongeacht de defrosts. Niet voor niets zijn al vele langjarige gebruikers hier uiteindelijk toch overgestapt op L/W vanwege het comfort gebrek. Kennis van me (toevallig heeft die MHI hangen) heeft ook vanwege die reden vorig jaar na jaren L/L een hybride geplaatst. Ik vind L/L tot zo'n 5 graden buiten wel te doen daaronder vind ik het echt niet fijn. En dan heb ik nog een goed geisoleerd huis met weinig warmtevraag.
Ik ben zelf ook weer in gesprek om een Monoblock te gaan plaatsen met boiler. Geen spijt van L/L want koelen kan ik nooit meer zonder.
Wij hebben 0 comfort klachten bij stevige vorst en een 24/7 regime, sterker nog vrouwlief vind het comfortabeler dan de vloerverwarming. Door de lage warmtevraag van de woning werd die namelijk nooit echt warm waardoor het kil aanvoelde.
De vloerverwarming is al 5 jaar niet gebruikt
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nou dat gaat op het moment nog prima, als ik in het weekend de katoenen isolatie erin doe dan wordt het spannend, maar dan zijn de luchtgangen nog steeds 20x25 cm of nog groter, ik heb geen simulatie gedaan o.i.d. om te kijken of dat voldoende is, maar het leek me wel ok.Tommie12 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:00:
[...]
En hoe moet de lucht nu door je isolatielabyrinth?
Kan je die katoenen isolatie niet met PUR vast lijmen?
PUR - ik zet het bij de lijst met mogelijkheden erbij.
Noem je nou de aircoverstikker 2000 een verstikker??MotorBeast schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:05:
@Pruimenvlaai En hoe ga je een vrije luchtflow garanderen? Dit wordt een aanzienlijke verlaging van het rendement en in de winter een defrost festijn volgens mij. Je hebt er letterlijk een verstikker van gemaakt.
Het is een moderne van Fujitsu, 2.5 kW koelvermogen, r32, inverter, heel stil inderdaad maar niet als de compressor (rotary, gemaakt door LG) omlaag moduleert tot 0.5A (zeg 100W), dan draait 'ie heel langzaam en is er een gebrom hoorbaar. De slaapkamer waar deze airco voor is is zo'n 4m2 dus hij draait heel vaak op die lage stand, een mogelijke oplossing is ook de compressor flink verzwaren of star vastmaken aan iets zwaars, maar dit leek me makkelijker want er is weinig ruimte in het apparaat.barta123 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:46:
[...]
Wat voor merk AC is dit? Zo lawaaiig zijn compressors niet per se toch? Ik hoor de mijne eigenlijk amper, maar de mijne staat achter een schutting (volgens sommigen hier ook niet best voor het rendement) en dat dempt voor de weg er naast ook veel geluid..
In deze stand moet er zeg ~300W aan warme lucht afgevoerd worden, lijkt me dat dit wel kan, maar we gaan het zien.
Ja precies, vandaar dat er in de behuizing één pad is voor de koude en één voor de warme lucht, die met duct tape en hout helemaal gescheiden zijn. Echt heel denderend voor de efficiëntie gaat het niet zijn alsnog.
Op het moment zorgt de behuizing voor meer herrie want de lucht erin is aan het resoneren lijkt het, hopelijk is dat met de isolatie die er dit weekend in gaat opgelost.
Heh dan kan je opnieuw beginnen. Je hebt een paar dingen fout gedaan:Pruimenvlaai schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 23:16:
[...]
Op het moment zorgt de behuizing voor meer herrie want de lucht erin is aan het resoneren lijkt het, hopelijk is dat met de isolatie die er dit weekend in gaat opgelost.
1. Hele lage frequenties demp je niet met fluffy spul. Zelfs een "bass trap" van 30cm+ dik werkt pas echt vanaf 60hz. Je airco, als die traag draait, zit lager.

2. Meetrillen van hout, dat voorkom je alleen met hogere dichtheid. Je kan er massaplaten tegen aan plakken, maar dat kost je wel ruimte. Je hebt iets zwaarders en stijver nodig. Ook dun metaal kan trillen.
3. Je haalt isolatie en absorptie door elkaar. Isolatie is geluidsoverdracht weren, bijvoorbeeld in een studio zodat je het niet buiten hoor. Fluffy spul zoals mineraalwool (=systeemplafond!) absorberen en zorgen voor demping, maar het is geen zwarte gat waarin alles verdwijnt, in een kantoor met tapijt en rockfon kan je elkaar nog prima verstaan, het galmt alleen een stuk minder.
Waar wil je het minder horen? Binnen? Een verzwaard plaat als geluidswal is misschien al voldoende. Tuin / buren? Sja dan moet je ~30hz geluid absorberen met serieus dikke laag of een tuned damper gebruiken, die resoneert op je target frequentie.
(Of het daadwerkelijk helpt weet ik niet
Doe je de buitenkant ook met een beetje schoonmaakmiddel of iets dergelijks? Bij mij (Daikin) zijn de lamellen blauw maar die zijn wel ietsjes groen geworden. Mede door een half jaar regen denk ikrevolution-nl schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:09:
[...]
Wij gaan nu het vijfde jaar in.
Die onderhoudscontracten zijn volstrekt onnodig, geldklopperij. Ik maak de buiten unit ieder jaar even schoon, aan de buitenkant en binnenkant en spuit de lamellen even schoon. Dat doe ik meer omdat ik het netjes wil houden maar nodig is het niet.
Binnen units blijven ook keurig, alleen 1x per maand even het filter uitspoelen.
Ik zou het wel schoon willen maken maar ik wil niet de lamellen beschadigen uiteraard!
Ik kuis de lamellen van mijn buitenunits ieder jaar 2 keer met gridsoap.barta123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:47:
[...]
Doe je de buitenkant ook met een beetje schoonmaakmiddel of iets dergelijks? Bij mij (Daikin) zijn de lamellen blauw maar die zijn wel ietsjes groen geworden. Mede door een half jaar regen denk ik![]()
Ik zou het wel schoon willen maken maar ik wil niet de lamellen beschadigen uiteraard!
Gewoon met water en met beleid de hoge drukspuit erop, daar is overigens wel voorzichtigheid bij geboden!barta123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:47:
[...]
Doe je de buitenkant ook met een beetje schoonmaakmiddel of iets dergelijks? Bij mij (Daikin) zijn de lamellen blauw maar die zijn wel ietsjes groen geworden. Mede door een half jaar regen denk ik![]()
Als je dat te eng vind kom je met een tuinslang met sproeikop ook een eind.
hoe kan men nauwkeurig de capaciteit van een airco uittellen wanneer men niet beschikt over de info voor een warmteverliesberekening. ?
als ik de ruimtes uit tel wat verwarmd moeten worden kom ik uit op 125m³
voor (meerdere ruimtes).
en in het andere gedeelte op 65m³.
Hierin is een vrij standaard berekening voor beschikbaar:
Ruimtes tot 90 m3: Airco’s met een vermogen tot 2,5 Kw
Ruimtes tot 120 m3: Airco’s met een vermogen tot 3,5 Kw
Ruimtes tot 180 m3: Airco’s met een vermogen tot 5 Kw
Ruimtes tot 210 m3: Airco’s met een vermogen tot 7 Kw
dit artikel gevonden op het internet waardoor ik dan met 1x 3.5KW en 1x 2.5KW voldoende zou hebben ?
door de plaatsing in bijlage zo te doen heb ik bijna overal luchtflow in alle ruimtes.
vaak lees ik dat installateurs liever overcapaciteit nemen.
/f/image/w06dnoEPbM3klKm3gY7TeW5T.png?f=fotoalbum_large)
Hoeveel m3 gas verbruik je op een koude dag?Philtjens schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:16:
ik lees al enige tijd mee hier.
hoe kan men nauwkeurig de capaciteit van een airco uittellen wanneer men niet beschikt over de info voor een warmteverliesberekening. ?
Elke m3 heeft 8 kWh energie. En dat vervangen door 12 uur lang blazen met de airco is 8 kWh/12h=0.67 kW.
Dus per 3 m3 gas heb je 2 kW verwarmingscapaciteit nodig. Als je eentje installeer van echt netto 3.5 kW bij -10 graden, dan kan je daarmee ~5 m3 gas makkelijk vervangen, en iets meer gaat ook wel, door de 12 uur verwarmingstijd heb je een 100% safety factor. Maar veel meer ook niet, dan kan je het alleen warm houden en niet de temperatuur verhogen, bijvoorbeeld na een stookpauze door vankantie of nachtverlaging voor lager verbruik.
Een gemiddeld woonkamer of benedenverdieping heeft genoeg aan een 3.5 kW, maar dat is 100% afhankelijk van je isolatie en stookgedrag, dus je verbruik laatste winter. Zoek dat op in de energieleverancier app.
Stoken al enige tijd op airco.w00key schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:56:
[...]
Hoeveel m3 gas verbruik je op een koude dag?
Elke m3 heeft 8 kWh energie. En dat vervangen door 12 uur lang blazen met de airco is 8 kWh/12h=0.67 kW.
Dus per 3 m3 gas heb je 2 kW verwarmingscapaciteit nodig. Als je eentje installeer van echt netto 3.5 kW bij -10 graden, dan kan je daarmee ~5 m3 gas makkelijk vervangen, en iets meer gaat ook wel, door de 12 uur verwarmingstijd heb je een 100% safety factor. Maar veel meer ook niet, dan kan je het alleen warm houden en niet de temperatuur verhogen, bijvoorbeeld na een stookpauze door vankantie of nachtverlaging voor lager verbruik.
Een gemiddeld woonkamer of benedenverdieping heeft genoeg aan een 3.5 kW, maar dat is 100% afhankelijk van je isolatie en stookgedrag, dus je verbruik laatste winter. Zoek dat op in de energieleverancier app.
Voorheen de energie crisis was het 2100 kuub gas.
Voorheen getest was dit een 14 kuub gas en met airco gemiddeld een 22kwh.
Uiteindelijk ook een vertekend beeld want de airco verwarmde enkel de benedenverdieping en op gas uiteraard elke kamer in het huis dan.
Vorig jaar zo goed als volledig gasloos gegaan op enkele vriesperiode dagen na had ik een verbruik van 460 kuub gas op jaarbasis met praktisch alles voor sanitair warm water.
Ik had het idee dat de airco niet zo heel goed loopt maar mede ook doordat deze nu momenteel niet goed geplaatst is (blaast rechtstreeks in het open trapgat naar boven)
Omdat er nog eentje bijgeplaatst moet worden ben ik aan het overwegen onze huidige panasonic te verkopen en dan 2 daikins of Mitsubishi aan te schaffen aangezien deze vaak wat zuiniger zijn dan de rest.
[ Voor 6% gewijzigd door Philtjens op 29-08-2024 18:36 ]
Heb dit al eens proberen door te nemen maar beschik niet over de juiste info of kennis om dit zelf in te vullen.MotorBeast schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:37:
@Philtjens In TS staat link om warmteverliesberekening te maken. Niet hele huis pakken maar per ruimte berekenen. Ruimte A daarvoor pakken.
Desnoods laat ik wel bij een of ander bureau een berekening maken.
22 kWh is ~1 kW vermogen, dus iets van 4 kW aan warmte. Sja grof geschat wordt dat dan 2x een 3.5 kW, dat moet voldoende zijn. Maar een open gat naar boven blijf je wel merken en het is niet voor niets, dan is het boven tenminste niet zo verschrikkelijk koud.Philtjens schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:34:
[...]
Stoken al enige tijd op airco.
Voorheen de energie crisis was het 2100 kuub gas.
Voorheen getest was dit een 14 kuub gas en met airco gemiddeld een 22kwh.
Uiteindelijk ook een vertekend beeld want de airco verwarmde enkel de benedenverdieping en op gas uiteraard elke kamer in het huis dan.
Vorig jaar zo goed als volledig gasloos gegaan op enkele vriesperiode dagen na had ik een verbruik van 460 kuub gas op jaarbasis met praktisch alles voor sanitair warm water.
Ik had het idee dat de airco niet zo heel goed loopt maar mede ook doordat deze nu momenteel niet goed geplaatst is (blaast rechtstreeks in het open trapgat naar boven)
Omdat er nog eentje bijgeplaatst moet worden ben ik aan het overwegen onze huidige panasonic te verkopen en dan 2 daikins of Mitsubishi aan te schaffen aangezien deze vaak wat zuiniger zijn dan de rest.
Een magische formule om van m2 of m3 ruimte naar kW te gaan bestaat niet, dit is zo goed als het kan.
Als dit je hoofdverwarming wordt - kijk naar vloermodellen. Deze werken beter en zuigen koude lucht laag bij de grond af.
Wat snap je niet?Philtjens schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:40:
[...]
Heb dit al eens proberen door te nemen maar beschik niet over de juiste info of kennis om dit zelf in te vullen.
Desnoods laat ik wel bij een of ander bureau een berekening maken.
Wegens verbouwing ben ik in samenwerking met een energie prestatie studie bureau.w00key schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:41:
[...]
22 kWh is ~1 kW vermogen, dus iets van 4 kW aan warmte. Sja grof geschat wordt dat dan 2x een 3.5 kW, dat moet voldoende zijn. Maar een open gat naar boven blijf je wel merken en het is niet voor niets, dan is het boven tenminste niet zo verschrikkelijk koud.
Een magische formule om van m2 of m3 ruimte naar kW te gaan bestaat niet, dit is zo goed als het kan.
Als dit je hoofdverwarming wordt - kijk naar vloermodellen. Deze werken beter en zuigen koude lucht laag bij de grond af.
Deze kunnen wel een warmteverlies berekening maken maar dit kost een 300 euro.
Het word oorspronkelijk wel als hoofdverwarming gebruikt, enkel in de echte winterperiode waar veel defrosts gaan zijn stap ik dan over op traditionele verwarming met gasketel.
Zo doen we het eigenlijk tot nu toe al enkele jaren en bevalt goed vandaar
Open gat word wel uiteindelijk boven dicht gemaakt en de airco gaat dan van het gat wegblazen door verplaatsing van de airco.
Dit zal denk ik al veel gaan doen en daarom denk ik mogelijks dat de 5kw te zwaar gaat zijn.
Welke model heb je nu precies? Want defrosts zijn heel anders tussen verschillende merken en zelfs types.Philtjens schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:48:
[...]
Het word oorspronkelijk wel als hoofdverwarming gebruikt, enkel in de echte winterperiode waar veel defrosts gaan zijn stap ik dan over op traditionele verwarming met gasketel.
Zo doen we het eigenlijk tot nu toe al enkele jaren en bevalt goed vandaar
Open gat word wel uiteindelijk boven dicht gemaakt en de airco gaat dan van het gat wegblazen door verplaatsing van de airco.
Dit zal denk ik al veel gaan doen en daarom denk ik mogelijks dat de 5kw te zwaar gaat zijn.
Panasonic etherea 5kww00key schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:57:
[...]
Welke model heb je nu precies? Want defrosts zijn heel anders tussen verschillende merken en zelfs types.
KIT-Z50-ZKE
Zelf ook last van, het regel gedrag (software) van deze units is gewoon bagger. Wordt verkocht als echte hoofdverwarming maar dat is het absolute niet. Ook de service vanuit Panasonic is gewoon bagger! Dus je bent niet de enige die merkt dat het niet lekker werkt
Heb al vanalles geprobeerd hij loopt het beste als de airco 24/7 aan is in de winter periode.Hieperdepiep schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:30:
[...]
Zelf ook last van, het regel gedrag (software) van deze units is gewoon bagger. Wordt verkocht als echte hoofdverwarming maar dat is het absolute niet. Ook de service vanuit Panasonic is gewoon bagger! Dus je bent niet de enige die merkt dat het niet lekker werkt
Het meest irritante is dat ik de airco heel moeilijk draaiend kan houden.
Meestal bereikt hij snel zijn setpunt en valt dan ff uit en paar minuten later wil hij weer 3 minuten draaien.
Meestal heb ik setpunt nu op 23/24 graden op fanstand 1 zo kan hij eigenlijk vrij lang blijven draaien maar dan duurt het lang eer de warme lucht uiteindelijk overal komt.
Denk dat ik deze ga verkopen en dan toch ook ga over stappen naar daikin/Mitsubishi dan kan ik het misschien wel als hoofdverwarming gaan gebruiken ook in de winter desnoods.
Heb je al eens een externe sensor overwogen? Desnoods verlengen van de huidige sensor bijvoorbeeld.Philtjens schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:36:
[...]
Meestal bereikt hij snel zijn setpunt en valt dan ff uit en paar minuten later wil hij weer 3 minuten draaien.
Klinkt als een problematische meting van de temperatuur.
Zo te zien heeft panasonic er iets voor:
https://www.climadirect.c...fstand-temperatuur-sensor
[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 29-08-2024 20:59 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Heb je geen last van de defrost? Bij mijn gevonden ze onder de 5 graden elke 45min plaats.Philtjens schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:36:
[...]
Heb al vanalles geprobeerd hij loopt het beste als de airco 24/7 aan is in de winter periode.
Meestal heb ik setpunt nu op 23/24 graden op fanstand 1 zo kan hij eigenlijk vrij lang blijven draaien maar dan duurt het lang eer de warme lucht uiteindelijk overal komt.
Denk dat ik deze ga verkopen en dan toch ook ga over stappen naar daikin/Mitsubishi dan kan ik het misschien wel als hoofdverwarming gaan gebruiken ook in de winter desnoods.
Wat ik zelf heb uitgevonden, misschien een tip voor je. Als je de temperatuur onder de 18 graden instelt dan modulairt hij wel terug naar zijn laagste stand wat kan. Alles boven de 17.5 is rond de 400 watt.
Dus in het menu temperatuur verhoging +3 zetten is dus 17.5 + 3 = 20.5 gemeten temperatuur door de airco.
Als ik de kans had en 100% de garantie krijg dat een andere unit goed werkt flikker ik de Panasonic de deur uit. Al veel hoofdpijn bezorgd maar zoveel
Geld!
Die garantie krijg je van mij hoor. Mijn Daikin hield de boel gewoon elke winter warm. Ook met vorst overdag. Laat hem wel 24/7 draaien. Ik vind het alleen bij zulke koude geen comfortabele warmte. Mijn vrouw vond het bij zulke koude een verademing dat de ketel aan ging en de radiatoren lekker warmte afstraalde. Maar het lukt wel met de Daikin.Hieperdepiep schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:00:
[...]
Heb je geen last van de defrost? Bij mijn gevonden ze onder de 5 graden elke 45min plaats.
Wat ik zelf heb uitgevonden, misschien een tip voor je. Als je de temperatuur onder de 18 graden instelt dan modulairt hij wel terug naar zijn laagste stand wat kan. Alles boven de 17.5 is rond de 400 watt.
Dus in het menu temperatuur verhoging +3 zetten is dus 17.5 + 3 = 20.5 gemeten temperatuur door de airco.
Als ik de kans had en 100% de garantie krijg dat een andere unit goed werkt flikker ik de Panasonic de deur uit. Al veel hoofdpijn bezorgd maar zoveel
Geld!
Koop er een op ali met een lange kabel voor nop en kijk eens of de temperatuur er daar mee beter en stabieler wordt.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Nee die had ik ervoor wel maar dan was.mijn setpunt ook 21 graden en liet ik de airco fan stand op 2/3 staan. Dan had ik dit ook vaker voor.Hieperdepiep schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:00:
[...]
Heb je geen last van de defrost? Bij mijn gevonden ze onder de 5 graden elke 45min plaats.
Geld!
Doorde airco op 23 te zetten op fanstand 1 wel gedurende 24/7 laten door draaien had ik een gemeten verbruik via de app van 22kw per dag.
Komt ongeveer uit op een 900 watt per uur al waren er ook dagen bij dat ik 600/700 gehaald heb.
Wat mij vooral opviel is niet zozeer de temperatuur maar als er een hoge luchtvochtigheid was dan hij de buitenunit de neiging sneller voor een defrost te doen.
Ik had mijn airco destijds vrij goedkoop kunnen kopen en mijn buurman plaatst aircos die verkoopt deze toestellen voor prijs x2 wat ik er voor betaald heb.
Als ik gewoon het bedrag krijg wat ik toen betaalde heeft hij ook een kleine winstmarge om deze als jong tweedehands apparaat te verkopen. ( Instaleert voornamelijk B-C apparatuur ).
De meerprijs van de aircos daikin of Mitsubishi verdien ik weliswaar sneller terug door zuiniger te zijn in verbruik waardoor misschien de verwarming dan helemaal niet meer aan hoeft te gaan.
Interne sensor werkt trouwens wel goed want komt eigenlijk altijd overeen met de temp wat de thermostaat aan geeft.
Dus weet ook niet als het handig is om hier allemaal setpunten te gaan aanpassen om zo een minimum vermogen er proberen uit te persen.
Los van de lage temperaturen buiten, als het normaal rond de 12/15 graden is haal ik ook een 330watt per uur maar als ik dan ga lezen draaien de daikins of Mitsubishis dan tegen 100/150 (weet wel niet als dit dan 5KW modellen zijn zoals die van mij)
Sensor is niet het probleem vermoed ik aangezien deze temp vaak overeenkomt met de temp van mijn kamer thermostaat op een halve graad verschil.LED-Maniak schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:11:
Panasonic heeft een mooie aansluiting om een externe 10k NTC aan te sluiten.
Koop er een op ali met een lange kabel voor nop en kijk eens of de temperatuur er daar mee beter en stabieler wordt.
Ik denk dat mijn airco misschien te zwaar is 5 kw waardoor de ruimte misschien relatief snel warm is maar deze warmte ook relatief snel verliest (door mijn open trapgat wat wel dicht gemaakt zal worden) waardoor de airco dan terug moet aanspringen.
Allesinds das het idee wat ik denk dat het probleem is ...
Ik vind het nog steeds straf dat dit van bepaalde merken toch zoveel kan verschillen.MotorBeast schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:06:
[...]
Die garantie krijg je van mij hoor. Mijn Daikin hield de boel gewoon elke winter warm. Ook met vorst overdag. Laat hem wel 24/7 draaien. Ik vind het alleen bij zulke koude geen comfortabele warmte. Mijn vrouw vond het bij zulke koude een verademing dat de ketel aan ging en de radiatoren lekker warmte afstraalde. Maar het lukt wel met de Daikin.
Heeft het ook te misschien deels te maken waar de buitenunit geplaatst is ?
Momenteel staat deze bij mij tussen 2 daken waar veel trek door komt en ook op de noorderkant ligt waardoor deze ook al sneller geneigd is te bevriezen dan ?
Hoe groot is je ruimte? Klinkt met 5kW als een grote ruimte.Philtjens schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:18:
[...]
Sensor is niet het probleem vermoed ik aangezien deze temp vaak overeenkomt met de temp van mijn kamer thermostaat op een halve graad verschil.
Ik denk dat mijn airco misschien te zwaar is 5 kw waardoor de ruimte misschien relatief snel warm is maar deze warmte ook relatief snel verliest (door mijn open trapgat wat wel dicht gemaakt zal worden) waardoor de airco dan terug moet aanspringen.
Allesinds das het idee wat ik denk dat het probleem is ...
1 ding. Fanstand 1? Als dat net zo minimaal is als bij Daikin trekt hij ook wel meer vermogen en dus sneller defrost. Gewoon op auto zetten die fan.Philtjens schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:20:
[...]
Ik vind het nog steeds straf dat dit van bepaalde merken toch zoveel kan verschillen.
Heeft het ook te misschien deels te maken waar de buitenunit geplaatst is ?
Momenteel staat deze bij mij tussen 2 daken waar veel trek door komt en ook op de noorderkant ligt waardoor deze ook al sneller geneigd is te bevriezen dan ?
Knuppel in het hoenderhok. Als het alleen om verwarmen gaat..hybride L/W WP. Las net dat Vaillant actie heeft met Pure. Heel je huis warm.
Mijn buitenunit staat op 1 meter tegen een heg te blazen naast serre. Vaak in de schaduw. Ook niet ideaal.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 29-08-2024 21:27 ]
Airco is momenteel ook niet op de beste positie geplaatst.LED-Maniak schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:22:
[...]
Hoe groot is je ruimte? Klinkt met 5kW als een grote ruimte.
Hij blaast eigenlijk richting een open wenteltrap in mijn living en er staat momenteel ook een muur nog waardoor de lucht ook niet goed verspreid kan worden.
Ruimtes zijn in totaal een 54m².
Daarom ook dat ik de vraag stelde eerderin het topic.
als de airco verplaatst word dat die van het trapgat wegblaast en een ander merk zoals daikin of Mitsubishi neem heb ik misschien meer dan genoeg vermogen met een 3,5kw model
[ Voor 20% gewijzigd door Philtjens op 29-08-2024 21:32 ]
Raar maar waar op standje 1 tov auto minder verbruik en ook bijna geen defrost gehad.MotorBeast schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:25:
[...]
1 ding. Fanstand 1? Als dat net zo minimaal is als bij Daikin trekt hij ook wel meer vermogen en dus sneller defrost. Gewoon op auto zetten die fan.
Knuppel in het hoenderhok. Als het alleen om verwarmen gaat..hybride L/W WP. Las net dat Vaillant actie heeft met Pure. Heel je huis warm.
Mijn buitenunit staat op 1 meter tegen een heg te blazen naast serre. Vaak in de schaduw. Ook niet ideaal.
Heb vaak met instellingen gespeeld maar standje 1 fanstand was altijd beter wat ook logisch is want veel defrosts betekend ook hoger verbruik door op te starten elke keer opnieuw.
Water naar de zee dragen. Luchtverwarming met open verbinding naar boven. Ik verwarm in tussenseizoen mijn bovenverdieping express door deur open te houden met warmte die uit de serre komt. Dicht maken die opening en dan pas verder kijken.Philtjens schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:28:
[...]
Airco is momenteel ook niet op de beste positie geplaatst.
Hij blaast eigenlijk richting een open wenteltrap in mijn living en er staat momenteel ook een muur nog waardoor de lucht ook niet goed verspreid kan worden.
Ruimtes zijn in totaal een 54m².
Was je hier al niet vaker hier op gewezen?
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 29-08-2024 21:36 ]
Heb dit voorlopig ook uitgetest niet door volledig dicht te maken maar wel geprobeerd met gordijnen.MotorBeast schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:32:
[...]
Water naar de zee dragen. Luchtverwarming met open verbinding naar boven. Ik verwarm in tussenseizoen mijn bovenverdieping express door deur open te houden met warmte die uit de serre komt. Dicht maken die opening en dan pas verder kijken.
Verbruik zakte uiteindelijk ook iets maar zoals ik al zei de situatie word binnenkort ook heel anders.
De bovenkant word dicht gemaakt waardoor de warmte daar zal blijven hangen en niet meer verder wegloopt.
De airco gaat zowiezo verplaatst worden ook nog waardoor deze van het open trapgat gaat wegblazen ipv de lucht er zal in blazen zoals momenteel.
Het is jammer als ik als eerste de huidige airco laat verplaatsen als ik dan zie dat de capaciteit te zwaar is dan moet ik 2x installatie kosten betalen.
Dus of 5kW dan overkill is.. valt mij nog mee. Ligt echt aan je isolatie, tocht, etc. of het zo is.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 29-08-2024 21:45 ]
Dat is het moeilijke aan vermogen inschatten.LED-Maniak schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:45:
Ik heb op 40m2 een 3.5kW hangen. Gaat prima, tenzij het echt -5 is. Dan heeft hij het erg lastig.
Dus of 5kW dan overkill is.. valt mij nog mee. Ligt echt aan je isolatie, tocht, etc. of het zo is.
Elke situatie is anders.
Mijn huis is normaal geisoleerd (dak pas gedaan nieuwe ramen met HR++ glas spouwmuur laten inspuiten)
Ik heb wel redelijk wat tocht maar met aankomende verbouwing worden als deze problemen aangepakt.
Bij -5 schakel ik trouwens ook over op gas want dan is het ook echt niet meer rendabel + comfort gaat ver achteruit ook.
Misschien een domme vraag trouwens. Onze huidige airco de 5kw laten we op fan standje 1 fijn rustig pruttelen verbruik is laag en airco blijft zo fijn doordraaien.
Als ik terug zou gaan naar een 3,5 moet ik dan de fanstand harder laten blazen om dezelfde ruimte opgewarmd te krijgen omdat het vermogen kleiner is ?
Of word dit dan gewoon geregeld door de auto fanstand ?
Bij Panasonic is autostand ruk deze blaast ff wat harder setpunt bereikt fan valt uit en kort daarna springt deze weer aan.
Ik heb liever dan een auto fanstand dat deze in het begin wat harder gaat maar als de temp eenmaal bereikt is deze gewoon op stille stand nog steeds stabiel blijft door draaien dan in plaats van helemaal uit te vallen.
Nb op stille stand hou je het waarschijnlijk niet warm bij echte koude en het vreet stroom.
[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 29-08-2024 22:15 ]
Ik had hier wel vaker voorbij zien komen dat de 4,2 modellen van daikin niet de populairste waren weet wel niet direct waarom meer.MotorBeast schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:14:
Ik doe 60m2 met een 4,2 met max stand2. Op auto met echte koude schaalt hij verder op maar dat vind ik niet om aan te horen en waait te hard. Nogmaals warmteverliesberekening maken. Is niet moeilijk.
Mijn zoon slaapt nu ga er direct eens aan proberen te beginnen.
Hebt gij op basis hiervan ook het vermogen bepaald en daar de airco op gekozen ?
Ik had destijds deze tool nog niet ontdekt. Mocht je vastlopen DM me maar.Philtjens schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:18:
[...]
Ik had hier wel vaker voorbij zien komen dat de 4,2 modellen van daikin niet de populairste waren weet wel niet direct waarom meer.
Hebt gij op basis hiervan ook het vermogen bepaald en daar de airco op gekozen ?
De 4,2 had bij Daikin fors meer minimaal vermogen dan de 3,5, net als de unit vrij veel lawaai maakte op automatische regeling.Philtjens schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:18:
[...]
Ik had hier wel vaker voorbij zien komen dat de 4,2 modellen van daikin niet de populairste waren weet wel niet direct waarom meer.
Boven 3,5 eigenlijk niet aan beginnen, dan moet je 2 binnenunits nemen van 2,5 bijvoorbeeld vanwege geluid en warmteverspreiding, maar niemand doet het vanwege financiële redenen en nemen verlies op comfort voor lief.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 30-08-2024 08:31 ]
Mijn interesse gaat nu voornamelijk uit naar de Mitsubishi Electric MSZ-AY42 VGKP voor de benedenverdieping. De binnen-unit lijkt op de Daikin Perfera maar vindt hem net iets meer solide en mooier ogen (heb ze naast elkaar gezien).mr_evil08 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:29:
[...]
De 4,2 had bij Daikin fors meer minimaal vermogen dan de 3,5, net als de unit vrij veel lawaai maakte op automatische regeling.
Boven 3,5 eigenlijk niet aan beginnen, dan moet je 2 binnenunits nemen van 2,5 bijvoorbeeld vanwege geluid en warmteverspreiding, maar niemand doet het vanwege financiële redenen en nemen verlies op comfort voor lief.
@Philtjens Wellicht voor jou ook interessant.
De ME buitenunits zijn in tegenstelling tot die van Daikin even groot in 3.5 / 4.2 kWh. Dat maakt de stap dus iets aantrekkelijker. De 4.2 is natuurlijk wat krachtiger en weegt 5,5kg meer.
Volgens mij kan deze net zo zuinig zijn als de 3.5 variant maar heb je het voordeel van meer vermogen indien nodig. De AY42 heeft Bij -10 bijvoorbeeld nog 3,8 kWh i.p.v. 2,9 kWh bij de AY35. Het minimale geluid in decibels is dan wel, ik meen, 21 voor de binnen-unit t.o.v. 18/19 voor de AY35. Maar in de praktijk nagenoeg gelijk lijkt me als ze op een laag pitje draaien en het blijft in beide gevallen laag.
Woonkamer is 45m2 en ongeveer 110m3. Net een beetje zo’n omslagpunt als je het internet en de berekeningen mag geloven. Ik twijfel dus heel erg want als de AY35 echt voldoende is, is die natuurlijk stiller en zuiniger. Dat blijft een feit.
Over die tool in de startpost: die is natuurlijk ook niet geheel helder en goed in te vullen voor de meesten. Laten we daar eerlijk over zijn.
Met vragen als % ingegraven muur, kelders, % oppervlakte aan de buitenlucht, de bouw- en isolatiematerialen die gebruikt zijn, wat de dikte/waarde daarvan is, enz. Voor velen niet kloppend in te vullen vermoed ik waardoor je ook niet helemaal kunt vertrouwen op de output.
Veel velden heb ik leeg gelaten, ik wil alleen de benedenverdieping weten. Maar ja, wel of geen gegevens over het dak invullen dan? Dat soort dingen dus.
Er kwam iets van 2,5 kWh uit. Maar ik weet dus niet of dat te vertrouwen is want sommige invulvelden heb ik ook maar gegokt.
Edit: en oh ja, naast 2x singlesplit met bijvoorbeeld de MSZ-AY42 VGKP en de MSZ-AY35 VGKP voor boven zou ik ook een multisplit kunnen hangen. Echter lijkt de MXZ-2F53 VF buiten-unit wat ‘zwak’ en de duurdere MXZ-2F53 VFHZ weer wat overkill en (daardoor?) een stuk minder zuinig.
[ Voor 5% gewijzigd door remzor op 30-08-2024 09:00 ]
Ga gewoon uit van je gasverbruik. 1 m3 gas is 8 kWh warmte. Dus als je 3 uren stook met de CV (klokthermostaat, tussen 5 en 8 bijvoorbeeld) en daarmee 4 m3 gas verbruikt, dan was dat 32 kWh. Delen door ~3 kW airco en je moet dat dan 10 uren laten draaien, ipv 3.remzor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:50:
[...]
Over die tool in de startpost: die is natuurlijk ook niet geheel helder en goed in te vullen voor de meesten. Laten we daar eerlijk over zijn.
Met vragen als % ingegraven muur, kelders, % oppervlakte aan de buitenlucht, de bouw- en isolatiematerialen die gebruikt zijn, wat de dikte/waarde daarvan is, enz. Voor velen niet kloppend in te vullen vermoed ik waardoor je ook niet helemaal kunt vertrouwen op de output.
Veel velden heb ik leeg gelaten, ik wil alleen de benedenverdieping weten. Maar ja, wel of geen gegevens over het dak invullen dan? Dat soort dingen dus.
Er kwam iets van 2,5 kWh uit. Maar ik weet dus niet of dat te vertrouwen is want sommige invulvelden heb ik ook maar gegokt.
Die tool is leuk maar het neemt je stookgedrag niet mee. De een vind 18 graden goed, ik heb liever 21, dan heb je toch gauw 30% meer vermogen nodig.
De een vind 24 uur lang draaien prima, ik heb liever nachtverlaging en vind het zonde van stroom om 's nachts aan te hebben. Dat is ook een factor 2 in vermogen nodig.
Bij luchtverwarming wil je niet dat de unit gaat pendelen gezien dat verlies in comfort geeft, daarom dus goed het minimaal vermogen in de gaten houden.remzor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:50:
[...]
Mijn interesse gaat nu voornamelijk uit naar de Mitsubishi Electric MSZ-AY42 VGKP voor de benedenverdieping. De binnen-unit lijkt op de Daikin Perfera maar vindt hem net iets meer solide en mooier ogen (heb ze naast elkaar gezien).
De ME buitenunits zijn in tegenstelling tot die van Daikin even groot in 3.5 / 4.2 kWh. Dat maakt de stap dus iets aantrekkelijker. De 4.2 is natuurlijk wat krachtiger en weegt 5,5kg meer.
Volgens mij kan deze net zo zuinig zijn als de 3.5 variant maar heb je het voordeel van meer vermogen indien nodig. De AY42 heeft Bij -10 bijvoorbeeld nog 3,8 kWh i.p.v. 2,9 kWh bij de AY35. Het minimale geluid in decibels is dan wel, ik meen, 21 voor de binnen-unit t.o.v. 18/19 voor de AY35. Maar in de praktijk nagenoeg gelijk lijkt me als ze op een laag pitje draaien en het blijft in beide gevallen laag.
Woonkamer is 45m2 en ongeveer 110m3. Net een beetje zo’n omslagpunt als je het internet en de berekeningen mag geloven. Ik twijfel dus heel erg want als de AY35 echt voldoende is, is die natuurlijk stiller en zuiniger. Dat blijft een feit.
Edit: en oh ja, naast 2x singlesplit met bijvoorbeeld de MSZ-AY42 VGKP en de MSZ-AY35 VGKP voor boven zou ik ook een multisplit kunnen hangen. Echter lijkt de MXZ-2F53 VF buiten-unit wat ‘zwak’ en de duurdere MXZ-2F53 VFHZ weer wat overkill en (daardoor?) een stuk minder zuinig.
Bij MHI zit dat wel goed.
De 2,5 en 3,5 verschillen vaak niet in praktijk, hebben beide zelfde minimaal vermogen/geluid etc waardoor je beter de stapje groter kan nemen.
De 3,5 is eigenlijk een opgevoerde 2,5 met name bij Daikin.
mr_evil08 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:29:
[...]
De 4,2 had bij Daikin fors meer minimaal vermogen dan de 3,5, net als de unit vrij veel lawaai maakte op automatische regeling.
/f/image/seCld2lixKwV4cv2FRXSfHNb.png?f=fotoalbum_large)
Als ik in de spec sheet kijk zit er tussen de 3,5 en 4,2 niet zoveel verschil in.
Qua decibels is het technisch gezien 1 decibel meer dan de 3,5.
Wat betreft het vermogen de 4,2 heeft bij -10 nog steeds een capaciteit van 3,67kw waarbij de 3,5 nog maar aan 2,35 komt.
Als ik kijk naar het minimaal vermogen is fit bij de 4,2 kan deze op 380 watt draaien en de 3,5 aan 320 watt.
Ik weet niet 100% als ik dit zo goed bekijk allemaal maar als dit zo is dan zou ik liever voor de 4,2 gaan voor wat hogere capaciteit.
De 4,2 komt in de eetkamer te hangen dit is een ruimte waar we zo goed als nooit gaan zitten dus als deze dan iets harder blaast zou ook niet zo het probleem zijn (momenteel heb ik een 5kw hangen dus is zowiezo al een verbetering dan).
Ook als we in de living zitten is redelijk ver weg van waar deze airco hangt dus zal denk ik niet zo heel storend overkomen.
Natuurlijk moet de auto functie wel fijn werken want dit werkt bij Panasonic ook niet heel erg goed. ( Waarvoor zeker bedankt voor het vermelden )
In de living kan ik dan een 3,5 of misschien zelfs een 2,5 gaan hangen.
Hier staat het comfort zowiezo wat hoger omdat deze recht boven de zitbank zal hangen.
Ik moet er zowiezo 2 nemen deze worden zo gehangen dat er eigenlijk over elke ruimte een gelijke airflow zal ontstaan.
Het is moeilijk inschatten welke keuze de beste gaat zijn 4,2 centraal en 2,5 in de living komt uit op 6,7kw in totaal.
Maar ik zou ook best voor 2x 3,5kw kunnen gaan dan heb ik 7kw in totaal.
Of derde optie 4,2 en een 3,5kw dan kom ik op 7,7kw wat misschien nog wat comfortabeler zou zijn ???
Als ik ze qua design moet vergelijken zou ik de daikin net iets mooier vinden.remzor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:50:
[...]
Mijn interesse gaat nu voornamelijk uit naar de Mitsubishi Electric MSZ-AY42 VGKP voor de benedenverdieping. De binnen-unit lijkt op de Daikin Perfera maar vindt hem net iets meer solide en mooier ogen (heb ze naast elkaar gezien).
Das ook enkel omdat ik het logo van Mitsubishi heel erg aanwezig vind wat een beter goedkoper doet lijken in mijn ogen.
Met daikin of Mitsubishi kan er beide eigenlijk niks verkeerd gedaan worden denk ik hier in het forum te lezen.
Had wel zoals hierboven eerder aangegeven dat er bij de 4,2kw versie toch enkele probleempjes ware met loopgedrag.
1.4 vs 1.7 minimaal vermogen dat is fors, denk je dat echt nodig te zijn dan gewoon doen uiteraard.Philtjens schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:18:
[...]
[Afbeelding]
Als ik in de spec sheet kijk zit er tussen de 3,5 en 4,2 niet zoveel verschil in.
Qua decibels is het technisch gezien 1 decibel meer dan de 3,5.
Wat betreft het vermogen de 4,2 heeft bij -10 nog steeds een capaciteit van 3,67kw waarbij de 3,5 nog maar aan 2,35 komt.
Als ik kijk naar het minimaal vermogen is fit bij de 4,2 kan deze op 380 watt draaien en de 3,5 aan 320 watt.
Ik weet niet 100% als ik dit zo goed bekijk allemaal maar als dit zo is dan zou ik liever voor de 4,2 gaan voor wat hogere capaciteit.
De 4,2 komt in de eetkamer te hangen dit is een ruimte waar we zo goed als nooit gaan zitten dus als deze dan iets harder blaast zou ook niet zo het probleem zijn (momenteel heb ik een 5kw hangen dus is zowiezo al een verbetering dan).
Ook als we in de living zitten is redelijk ver weg van waar deze airco hangt dus zal denk ik niet zo heel storend overkomen.
Natuurlijk moet de auto functie wel fijn werken want dit werkt bij Panasonic ook niet heel erg goed. ( Waarvoor zeker bedankt voor het vermelden )
In de living kan ik dan een 3,5 of misschien zelfs een 2,5 gaan hangen.
Hier staat het comfort zowiezo wat hoger omdat deze recht boven de zitbank zal hangen.
Ik moet er zowiezo 2 nemen deze worden zo gehangen dat er eigenlijk over elke ruimte een gelijke airflow zal ontstaan.
Het is moeilijk inschatten welke keuze de beste gaat zijn 4,2 centraal en 2,5 in de living komt uit op 6,7kw in totaal.
Maar ik zou ook best voor 2x 3,5kw kunnen gaan dan heb ik 7kw in totaal.
Of derde optie 4,2 en een 3,5kw dan kom ik op 7,7kw wat misschien nog wat comfortabeler zou zijn ???
Bedenk wel koude winters zijn er weinig en er is niets mis mee als het moeizaam gaat bij -10, ook de lucht/water warmtepompen hebben dan moeite en verwarmen vaak bij met element.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 30-08-2024 10:31 ]
4.2 Unit loopt hier gewoon probleemloos en pendelt nooit. Als je dat vermogen nodig hebt gewoon doen. Sommige hier slaan wel echt door.Philtjens schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:26:
[...]
Als ik ze qua design moet vergelijken zou ik de daikin net iets mooier vinden.
Das ook enkel omdat ik het logo van Mitsubishi heel erg aanwezig vind wat een beter goedkoper doet lijken in mijn ogen.
Met daikin of Mitsubishi kan er beide eigenlijk niks verkeerd gedaan worden denk ik hier in het forum te lezen.
Had wel zoals hierboven eerder aangegeven dat er bij de 4,2kw versie toch enkele probleempjes ware met loopgedrag.
Dat is dus in mijn situatie wat lastiger, want wij hebben geen gasaansluiting. Wij hebben stadsverwarming en die maakt in verbruik (GJ) geen onderscheid tussen verbruik voor warm water en verbruik voor de radiatoren. In enkele uurtjes timen in de winter is ook lastiger omdat één gigajoule 31,6 m3 gas is. De meter verspringt dus wat langzamer en dus onnauwkeuriger, zal ik maar zeggenw00key schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:17:
[...]
Ga gewoon uit van je gasverbruik. 1 m3 gas is 8 kWh warmte. Dus als je 3 uren stook met de CV (klokthermostaat, tussen 5 en 8 bijvoorbeeld) en daarmee 4 m3 gas verbruikt, dan was dat 32 kWh. Delen door ~3 kW airco en je moet dat dan 10 uren laten draaien, ipv 3.
Die tool is leuk maar het neemt je stookgedrag niet mee. De een vind 18 graden goed, ik heb liever 21, dan heb je toch gauw 30% meer vermogen nodig.
De een vind 24 uur lang draaien prima, ik heb liever nachtverlaging en vind het zonde van stroom om 's nachts aan te hebben. Dat is ook een factor 2 in vermogen nodig.
Pendelgedrag (zelf geen ervaring mee, maar wat ik er over lees) wil ik zoveel mogelijk voorkomen natuurlijk net zoals iedereen volgens mij.mr_evil08 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:16:
[...]
Bij luchtverwarming wil je niet dat de unit gaat pendelen gezien dat verlies in comfort geeft, daarom dus goed het minimaal vermogen in de gaten houden.
Bij MHI zit dat wel goed.
De 2,5 en 3,5 verschillen vaak niet in praktijk, hebben beide zelfde minimaal vermogen/geluid etc waardoor je beter de stapje groter kan nemen.
De 3,5 is eigenlijk een opgevoerde 2,5 met name bij Daikin.
Vanwege de grotere en hoogglans binnen-units willen we liever niet voor MHI gaan.
Bij Daikin zit er idd weinig verschil tussen de 2.5 en 3.5, pas bij 4.2 heb je aanzienlijk meer capaciteit.
Blijkbaar lees ik het dan verkeerd af in de datasheet.mr_evil08 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:28:
[...]
1.4 vs 1.7 minimaal vermogen dat is fors.
Misschien iemand wat dit eens kan uitleggen hoe ik dit dien af te lezen dan ?
Onderstaand alvast even uitgelegd hoe ik het momenteel bekijk maar wellicht dan verkeerd is ?
Ik kijk bij opgenomen vermogen bij verwarming dan staat erbij 0.38kw wat uitkomt op 380 watt per uur.
Dit is niet juist dan ?
Ja, het stukje "als je die nodig hebt" is juist mijn hele punt/issue. Daar heb ik geen idee vanMotorBeast schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:34:
@remzor Gewoon 4,2 halen als je die nodig hebt. Stook er al 4 jaar mee en geen enkel probleem.
Dat is voor mij extreem lastig te bepalen. Enerzijds vanwege de stadsverwarming en dat ik nu ook niets kan testen want geen stookseizoen, anderzijds omdat de in te vullen tools lastig in te vullen zijn of dus niet representatief voor de situatie. Daarnaast lijkt zo'n 45m2 of 100-120m3 een soort omslagpunt te zijn of 3.5kWh nog wel genoeg is of niet. Het zou makkelijker zijn als ik ook 60m2 had of als het om een slaapkamer ging van 15m2
Moduleert terug naar 100W. @Philtjensremzor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:38:
[...]
Ja, het stukje "als je die nodig hebt" is juist mijn hele punt/issue. Daar heb ik geen idee van![]()
Dat is voor mij extreem lastig te bepalen. Enerzijds vanwege de stadsverwarming en dat ik nu ook niets kan testen want geen stookseizoen, anderzijds omdat de in te vullen tools lastig in te vullen zijn of dus niet representatief voor de situatie. Daarnaast lijkt zo'n 45m2 of 100-120m3 een soort omslagpunt te zijn of 3.5kWh nog wel genoeg is of niet. Het zou makkelijker zijn als ik ook 60m2 had of als het om een slaapkamer ging van 15m2
Idem hier.remzor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:38:
[...]
Ja, het stukje "als je die nodig hebt" is juist mijn hele punt/issue. Daar heb ik geen idee van![]()
Ik ga wel echt mijn best doen om die tool van warmteverlies te berekenen.
Benieuwd waar ik op uitkom dan.
Oh daar kan ik wel inkomen hoor, het logo van Daikin is inderdaad wel strak. Beide prima waarschijnlijk ja en kwestie van smaak.Philtjens schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:26:
Als ik ze qua design moet vergelijken zou ik de daikin net iets mooier vinden.
Ik was deze week ergens gaan kijken en vond de bouwkwaliteit van de ME beter. Het leek wat meer solide, degelijker. Qua vormgeving en kleur lijken ze op elkaar, maar vond de ME dus nét iets mooier.
Zie hieronder ook foto's van de zijkanten. Bij de Perfera een soort van extra naad/kap, voelt ook wat meer plastic (ja, heb dus ook gevoeld en er op geklopt, en nee, dat doe je niet als ze aan je muur hangen
@MotorBeast Kon het zo snel niet terugvinden maar jij hebt Daikin toch he, in die 4.2 kWh variant?
:strip_exif()/f/image/5VhDBZeXnpM236OQFI8y19HO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qr8bAUJjesPMZ5fad86OSFyv.jpg?f=fotoalbum_large)
Het logo is een pak minder aanwezig.remzor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
Oh daar kan ik wel inkomen hoor, het logo van Daikin is inderdaad wel strak. Beide prima waarschijnlijk ja en kwestie van smaak.
Ik was deze week ergens gaan kijken en vond de bouwkwaliteit van de ME beter. Het leek wat meer solide, degelijker. Qua vormgeving en kleur lijken ze op elkaar, maar vond de ME dus nét iets mooier.
Zie hieronder ook foto's van de zijkanten. Bij de Perfera een soort van extra naad/kap, voelt ook wat meer plastic (ja, heb dus ook gevoeld en er op geklopt, en nee, dat doe je niet als ze aan je muur hangen).
@MotorBeast Kon het zo snel niet terugvinden maar jij hebt Daikin toch he, in die 4.2 kWh variant?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook vind ik matte versies mooier dan glanzend volgens mij zijn er bepaalde toestellen bij Mitsubishi wat ook glanzend zijn.
Welke foto is welk toestel dan ?
Wij willen ook een matte binnen-unit en daarin is simpelweg veel minder keus. MHI heeft ze überhaupt niet, Daikin dus wel maar ook ME heeft ze met de AY-serie. De andere serieus bij ME zijn dan weer niet mat, dat klopt.Philtjens schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:48:
[...]
Het logo is een pak minder aanwezig.
Ook vind ik matte versies mooier dan glanzend volgens mij zijn er bepaalde toestellen bij Mitsubishi wat ook glanzend zijn.
Welke foto is welk toestel dan ?
Bovenste foto is de Daikin Perfera, onderste de ME-AY.
@Philtjens Op je reactie hieronder: volgens mij lees je mijn bericht niet goed. Beide toestellen zijn mat, ik wil zelf ook geen glans
ME is geen MHI he.. even voor de zekerheid.
[ Voor 13% gewijzigd door remzor op 30-08-2024 11:06 ]
qua vormgeving is inderdaad de onderste wat mooier langs de zijkant gezien.remzor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:01:
[...]
Wij willen ook een matte binnen-unit en daarin is simpelweg veel minder keus. MHI heeft ze überhaupt niet, Daikin dus wel maar ook ME heeft ze met de AY-serie. De andere serieus bij ME zijn dan weer niet mat, dat klopt.
Bovenste foto is de Daikin Perfera, onderste de ME-AY.
maar goed dan word het zowiezo daikin hier glanzende units vind ik niet zo mooi en qua prestaties doen ze allebei hun werk goed.
kwestie meer van smaak denk ik
wel alvast bedankt voor de fotos
Ik had achteraf op 60m2 gewoon een 3 of 3,5 kunnen hangen. Ligt er ook aan hoe je wil gaan stoken. Als het buiten echt koud is pruttelt hier mijn unit gewoon door met 1 graad nachtverlaging. Vind ik comfortabeler en kost vrijwel niets meer met vorst (en boven nul niets meer). Geen harde wind door je kamer, geen hard geluid van fan, alles egaal warm. Met koelen idem dito. Denk dat mijn unit beneden 3 of 4 maanden per jaar niet draait. Boven alleen om te koelen en zelden verwarmen.remzor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:38:
[...]
Ik heb de oude Perfera 4.2.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 30-08-2024 11:19 ]
Wat hier werkt is het gemiddelde maandverbruik pakken van de zomer (hier +/- 1GJ per maand) en dat x13 of 14 doen (want in de winter gebruik je wat meer warm water).remzor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:30:
[...]
Dat is dus in mijn situatie wat lastiger, want wij hebben geen gasaansluiting. Wij hebben stadsverwarming en die maakt in verbruik (GJ) geen onderscheid tussen verbruik voor warm water en verbruik voor de radiatoren. In enkele uurtjes timen in de winter is ook lastiger omdat één gigajoule 31,6 m3 gas is. De meter verspringt dus wat langzamer en dus onnauwkeuriger, zal ik maar zeggen
In dat geval is het stoken hier jaarverbruik - 13 = verstookte GJ's voor verwarmen.
Nemen we fictief 20GJ en dat vermenigvuldigen met 31,6 = 632m3 gas.
Afgelopen winter heb ik hier 18GJ vervangen door 1300kwh. Met voornamelijk een 3.5kw airco (MHI) in een jaren 80 woning met jaren 80 isolatie (voornamelijk enkel stoken in de woonkamer van +/- 125m3).
Dat enkel stoken in de woonkamer deed ik voorheen ook al, dus dat is een goede vergelijking.
Behalve de maand januari was het wel een zachter winter, ik heb ook wel eens 35GJ nodig gehad in een winter enkel voor verwarmen
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat de 3.5kw binnenunit aan een 5kw multisplit buitenunit hangt, dus als het nodig is hebben we wat vermogen over en je hebt weinig defrosts, nadeel is wel dat ie iets minder ver terug kan moduleren, maar dat is met onze jaren 80 isolatie niet zo'n probleem
Ik zet overigens net als velen hier wel bij vorst (overdag) de vloerverwarming ook even (3-4u per dag) aan, anders worden de tegels te koud en dat is niet comfortabel.
[ Voor 15% gewijzigd door Nachtapotheker op 30-08-2024 11:24 ]
Met die redenatie moet je ietwat oppassen met warmtepompen omdat in bepaalde situaties het zuiniger kan zijn om gewoon wel 24/7 door te stoken. De warmtepomp draait met een hele slechte COP als ie hard moet werken. Het is geen gasketel en moet ook niet als dusdanig behandelt worden.w00key schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:17:
[...]
Natuurlijk is het vaak genoeg zuiniger om het ding gewoon in de nacht uit te zetten, maar 24/7 per definitie als verspilling zien is te kort door de bocht. Dat is een gasketelredenatie
De efficiëntie van warmtepompen is een curve die andere kant ook zo werkt; ze hebben namelijk eveneens een mindere COP als ze tegen hun minimumvermogen aanzitten. Dat is iets wat mensen vaak vergeten.Glashelder schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:21:
[...]
De warmtepomp draait met een hele slechte COP als ie hard moet werken.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic