Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 105 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MiBe schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

De efficiëntie van warmtepompen is een curve die andere kant ook zo werkt; ze hebben namelijk eveneens een mindere COP als ze tegen hun minimumvermogen aanzitten. Dat is iets wat mensen vaak vergeten.
Ja dat klopt. Daarom moet ik altijd wel een beetje grinniken als mensen pochen met hun airco die op 80 watt pruttelt :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
Glashelder schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Ja dat klopt. Daarom moet ik altijd wel een beetje grinniken als mensen pochen met hun airco die op 80 watt pruttelt :+
Ik moet überhaupt regelmatig grinniken om mensen die herhalend pochen over hun Daikin airco's die het heel huis verwarmen met extreem comfort tegen zeer minimaal verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

De efficiëntie van warmtepompen is een curve die andere kant ook zo werkt; ze hebben namelijk eveneens een mindere COP als ze tegen hun minimumvermogen aanzitten. Dat is iets wat mensen vaak vergeten.
Maar onderaan de streep gaat het om totaal verbruik in combi met comfort bij mij. Als mijn unit 24 uur lang met 100W draait heb ik 2,4 kWh verstookt. Als ik dat ding uitzet en de eerste 2 uur 800W verstook zit ik al op 1,6kWh voor 2 uur. Als hij daarna nog 3 uur 300W draai zit ik op 0,9kWh en ben ik na 5 uur al op 2,4kWh. Met bij echte koude weinig comfort, lees harde wind/veel geluid en koude meubels. Ben je langer thuis dan die 5 uur thuis ga je zelfs meer verbruiken dan met 24/7 lekker doorstoken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Yellos schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

Ik moet überhaupt regelmatig grinniken om mensen die herhalend pochen over hun Daikin airco's die het heel huis verwarmen met extreem comfort tegen zeer minimaal verbruik.
Ik moet lachen (eigenlijk eerder huilen, topic vervuiling) om dit soort posten die weinig toevoegen. 8) Tja afgunst doet pijn.

Afgelopen winter/jaar 1447,63kWh op 140m2. Mwoah, daar kan ik toch wel om lachen. :*)

Periode: 14 nov 2022 t/m 13 nov 2023
Totaal
1735,07 kWh
Verwarming
1447,63 kWh
Per gewogen graaddag
0,488 kWh

_/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 30-08-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Ik moet lachen (eigenlijk eerder huilen, topic vervuiling) om dit soort posten die weinig toevoegen. 8) Tja afgunst doet pijn.

Afgelopen winter/jaar 1447,63kWh op 140m2. Mwoah, daar kan ik toch wel om lachen. :*)

Totaal
1735,07 kWh
Verwarming
1447,63 kWh
Per gewogen graaddag
0,488 kWh

_/-\o_
Dat zijn zeker getallen om trots op te zijn :)

Voor de duidelijkheid: mijn post was niet specifiek tegen jou of wie dan ook gericht. Dit soort getallen haal je gewoon door een woning met weinig warmteverlies of door laag te stoken.

Ik verwarmde de winter van 2022 met airco’s die redelijk laag konden in vermogen. Sinds 2023 doen we dat met een veel zwaardere 8 kW L/W met een minimum van zo’n 550W die ook nog eens aan/uit is aangesloten op de thermostaat. Verbruik is nagenoeg hetzelfde als met de L/L :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Dat zijn zeker getallen om trots op te zijn :)

Voor de duidelijkheid: mijn post was niet specifiek tegen jou of wie dan ook gericht. Dit soort getallen haal je gewoon door een woning met weinig warmteverlies of door laag te stoken.

Ik verwarmde de winter van 2022 met airco’s die redelijk laag konden in vermogen. Sinds 2023 doen we dat met een veel zwaardere 8 kW L/W met een minimum van zo’n 550W die ook nog eens aan/uit is aangesloten op de thermostaat. Verbruik is nagenoeg hetzelfde als met de L/L :+
Ik reageerde ook niet op jou maar op een persoon die hier werkelijk nooit iets zelf bijdraagt behalve af en toe weer eens trappen of cynisch doen. Sfeer moet hier om de een of andere reden altijd verziekt worden als er kritische noten worden gekraakt als langjarige gebruikers hun mening/ervaring geven (hoe komt het toch dat die bijna allemaal weg zijn?). Itt tot het L/W topic waar veel meer diepgaande discussies worden gevoerd zonder dit soort cynische zinloze reacties.

Ben zelf ook nog steeds aan het kijken voor L/W (heb concrete offerte Vaillant Monoblock + RVS Boiler) maar hik nog wel tegen de tvt aan van ruim 12 jaar. Ik blijf gewoon problemen houden met het comfort niveau van L/L maar 10 mille netto na subsidie voor L/W blijft een bak geld. :X Wat dat betreft kan je beter een hoog gasverbruik hebben. Dan verdien je de handel veel sneller terug.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 30-08-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:37:
[...]

Ik reageerde ook niet op jou maar op een persoon die hier werkelijk nooit iets zelf bijdraagt behalve af en toe weer eens trappen of cynisch doen. Sfeer moet hier om de een of andere reden altijd verziekt worden als er kritische noten worden gekraakt als langjarige gebruikers hun mening/ervaring geven (hoe komt het toch dat die bijna allemaal weg zijn?). Itt tot het L/W topic waar veel meer diepgaande discussies worden gevoerd zonder dit soort cynische zinloze reacties.

Ben zelf ook nog steeds aan het kijken voor L/W (heb concrete offerte Vaillant Monoblock + RVS Boiler) maar hik nog wel tegen de tvt aan van ruim 12 jaar. Ik blijf gewoon problemen houden met het comfort niveau van L/L maar 10 mille netto na subsidie voor L/W blijft een bak geld. :X
Je kan altijd een AUX nemen, zit meer subsidie op dan ie kost :+

Nadeel is wel het geluid :( Voor de rest is het echt een perfect werkend apparaat ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:42:
[...]

Je kan altijd een AUX nemen, zit meer subsidie op dan ie kost :+

Nadeel is wel het geluid :( Voor de rest is het echt een perfect werkend apparaat ;(
Buren moeten ook nog gelukkig blijven. En als ik iets plaats dan liever iets meer kwaliteit voor de komende 15/20 jaar. Maar bedankt voor het meedenken. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:17
Nachtapotheker schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Wat hier werkt is het gemiddelde maandverbruik pakken van de zomer (hier +/- 1GJ per maand) en dat x13 of 14 doen (want in de winter gebruik je wat meer warm water).
In dat geval is het stoken hier jaarverbruik - 13 = verstookte GJ's voor verwarmen.
Nemen we fictief 20GJ en dat vermenigvuldigen met 31,6 = 632m3 gas.

Afgelopen winter heb ik hier 18GJ vervangen door 1300kwh. Met voornamelijk een 3.5kw airco (MHI) in een jaren 80 woning met jaren 80 isolatie (voornamelijk enkel stoken in de woonkamer van +/- 125m3).
Dat enkel stoken in de woonkamer deed ik voorheen ook al, dus dat is een goede vergelijking.
Behalve de maand januari was het wel een zachter winter, ik heb ook wel eens 35GJ nodig gehad in een winter enkel voor verwarmen :D
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat de 3.5kw binnenunit aan een 5kw multisplit buitenunit hangt, dus als het nodig is hebben we wat vermogen over en je hebt weinig defrosts, nadeel is wel dat ie iets minder ver terug kan moduleren, maar dat is met onze jaren 80 isolatie niet zo'n probleem :+

Ik zet overigens net als velen hier wel bij vorst (overdag) de vloerverwarming ook even (3-4u per dag) aan, anders worden de tegels te koud en dat is niet comfortabel.
Dat is een goeie ja! Deze zomer zit ik op 0,9GJ gemiddeld, ik heb dat x15 gedaan want in de winter ook veel meer badderen enzo.
Ik kom in ieder geval uit op zo’n 525m3 gas voor verwarmen na jouw stappen en berekening te volgen.

Maar wat dan? Die is me niet helemaal duidelijk. 525 x een factor 10 is naar kwh, dus 5250 kwh op jaarbasis. Maar hoe weet ik op basis daarvan dan welke unit het beste zou passen? Ik weet de volgende stap niet zeg maar.. :p Die van @w00key kan ik hierin dan ook niet helemaal volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
remzor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:58:
[...]

Dat is een goeie ja! Deze zomer zit ik op 0,9GJ gemiddeld, ik heb dat x15 gedaan want in de winter ook veel meer badderen enzo.
Ik kom in ieder geval uit op zo’n 525m3 gas voor verwarmen na jouw stappen en berekening te volgen.

Maar wat dan? Die is me niet helemaal duidelijk. 525 x een factor 10 is naar kwh, dus 5250 kwh op jaarbasis. Maar hoe weet ik op basis daarvan dan welke unit het beste zou passen? Ik weet de volgende stap niet zeg maar.. :p Die van @w00key kan ik hierin dan ook niet helemaal volgen.
https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule

Koevlaas formule: m3 gas maal 8 gedeeld door 1650 = .....kW In jouw geval 2,5 afronden naar boven = 3kW.

Opgelost....bestellen maar.

Deel die 5250 maar eens door 1650 graaddagen. Zelfde uitkomst. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 30-08-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
MotorBeast schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule

Koevlaas formule: m3 gas maal 8 gedeeld door 1650 = .....kW In jouw geval 2,5 afronden naar boven = 3kW.

Opgelost....bestellen maar.

Deel die 5250 maar eens door 1650 graaddagen. Zelfde uitkomst. ;)
Ah ja, thanks! Deze had ik al wel eens ergens gezien en berekend, toen kwam ik idd ook op iets van 2,5 kW uit. Maar dat is gemiddeld door het jaar heen toch, of in ieder geval over het stookseizoen gezien dan.
Als ik naar afgelopen januari kijk heb ik 6,53 GJ verbruikt, laten we zeggen zo’n 5,25 GJ voor verwarmen. Dat is dan (veel) meer dan gemiddelde andere maanden. Dan zou er misschien dus wat bijgestookt moeten worden, wat op zich ook kan natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
remzor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:33:
[...]

Ah ja, thanks! Deze had ik al wel eens ergens gezien en berekend, toen kwam ik idd ook op iets van 2,5 kW uit. Maar dat is gemiddeld door het jaar heen toch, of in ieder geval over het stookseizoen gezien dan.
Als ik naar afgelopen januari kijk heb ik 6,53 GJ verbruikt, laten we zeggen zo’n 5,25 GJ voor verwarmen. Dat is dan (veel) meer dan gemiddelde andere maanden. Dan zou er misschien dus wat bijgestookt moeten worden, wat op zich ook kan natuurlijk :)
Gewoon 3kW pakken bij vorst (zie specs) en je zit goed. Niets bijstoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:31
remzor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:33:
[...]

Hier heb ik in Januari 440kwh verstookt (staat gelijk aan 6,24GJ) 2 weken lang rond de 20kwh per dag met ad-hoc verwarmen (lees van 8u tot 22u aan). Ik heb geen capaciteit tekort gehad met de 3.5kw binnenunit.
https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2024/januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:09
knip

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 30-08-2024 17:23 . Reden: Reageren hoeft niet altijd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
.........

[ Voor 106% gewijzigd door teacher op 30-08-2024 16:52 . Reden: Dit voegt echt niets toe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 21:03
Glashelder schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Dit snap ik ook niet zo goed.

Als een airco op minimum vermogen draait is toch juist goed dat betekend dat alles op temperatuur is emde airco niet hard moet werken op de ruimtes warm te houden ook al leverd dit in op rendement.

Uiteindelijk gaat het toch om een zo laag mogelijk verbruik op het einde van de dag te hebben of zie ik dit dan verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Philtjens schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:46:
[...]

Als een airco op minimum vermogen draait is toch juist goed dat betekend dat alles op temperatuur is emde airco niet hard moet werken op de ruimtes warm te houden ook al leverd dit in op rendement.

Uiteindelijk gaat het toch om een zo laag mogelijk verbruik op het einde van de dag te hebben of zie ik dit dan verkeerd ?
Dat zie je goed. Zie mijn toelichting hieromtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
MotorBeast schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Dat zie je goed. Zie mijn toelichting hieromtrent.
Heb het gelezen was nog niet zover om de rest van de reacties door te nemen.

Dan staan wij inderdaad allebei hier hetzelfde in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Philtjens schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:46:
[...]

Tsja, een warmtepomp op zo’n laag vermogen doet gewoon nagenoeg niks. Het vermogen is al laag en de COP is bij die vermogens ook niet geweldig.

Ding draait een beetje om het draaien bij die vermogens :p

Een laag verbruik kan ook gewoon met een beetje pendelen (niet elke 5 min natuurlijk). Daarom haalde ik het voorbeeld met mijn L/W aan die vèèl zwaarder is dan mijn airco’s, aan/uit is aangesloten en derhalve pendelt maar wel dezelfde hoeveelheid stroom uit het net trekt op jaarbasis.

Dat beetje pendelen lijkt dus allemaal niet zo erg te zijn voor het verbruik :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik houd van less is more dus vandaag (vreemd dat ik dat niet veel eerder heb gedaan 8)7 ) de lelijke stickers van mijn buitenunit eraf getrokken. Ik heb nu non branded units. :D Veel strakker. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMuntEqJV6MoGTCj01kG_LTFxwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkZXDLtcSItd3p5pVh0bpfpp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
[...]

Klopt, echter doordat vermogen laag is merk je dat niet, het steeds starten/stoppen kost ook energie.

Je kan het tegen elkaar wegstrepen, een unit wat aan blijft of gaat pendelen merk je in comfort.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:50:
Ik houd van less is more dus vandaag (vreemd dat ik dat niet veel eerder heb gedaan 8)7 ) de lelijke stickers van mijn buitenunit eraf getrokken. Ik heb nu non branded units. :D Veel strakker. _/-\o_

[Afbeelding]
Eigenlijk zou je van die ‘wrap’ stickers moeten laten printen in overeenkomst met de planten die je ervoor hebt staan, maar het lijkt me nogal een crime om al die spijltjes voor je fan te moeten voorzien van de wrap.

Alhoewel, als je in je serre zit dan zie je daar natuurlijk weer helemaal niets van :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
elektriekert schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:01:
[...]

Eigenlijk zou je van die ‘wrap’ stickers moeten laten printen in overeenkomst met de planten die je ervoor hebt staan, maar het lijkt me nogal een crime om al die spijltjes voor je fan te moeten voorzien van de wrap.

Alhoewel, als je in je serre zit dan zie je daar natuurlijk weer helemaal niets van :/
Daar is wel een andere oplossing voor. Je kan lastige oppervlakken laten coaten in een soort bad. Ze printen dan de afbeelding en leggen die in een soort bad waarna ze iets eroverheen spuiten om de afbeelding vloeibaar te maken. Ze dippen dan het te coaten object erin en de afbeelding komt er dan op te zitten.

Geen idee hoe de techniek heet.. zal al ff op Youtube te zoeken maar helaas niet gevonden :p

Zal dan natuurlijk alleen bruikbaar zijn voor het rooster :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Glashelder schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:32:
[...]

Daar is wel een andere oplossing voor. Je kan lastige oppervlakken laten coaten in een soort bad. Ze printen dan de afbeelding en leggen die in een soort bad waarna ze iets eroverheen spuiten om de afbeelding vloeibaar te maken. Ze dippen dan het te coaten object erin en de afbeelding komt er dan op te zitten.

Geen idee hoe de techniek heet.. zal al ff op Youtube te zoeken maar helaas niet gevonden :p

Zal dan natuurlijk alleen bruikbaar zijn voor het rooster :p
Ah ja, dat is wel een mooie techniek ervoor, dat ‘hydrodipping’ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Gebruiken sommigen van jullie (o.a. een functie van de Daikin Stylish) de functie ‘coanda effect’?
Je ziet dan ie dan de luchtstoom bovenin naar voren stuwt of juist meteen naar onderen. Maar kan elke airco dit niet als je de stand van de lamellen gewoon zo positioneert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 20:33
remzor schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:45:
Gebruiken sommigen van jullie (o.a. een functie van de Daikin Stylish) de functie ‘coanda effect’?
Je ziet dan ie dan de luchtstoom bovenin naar voren stuwt of juist meteen naar onderen. Maar kan elke airco dit niet als je de stand van de lamellen gewoon zo positioneert?
Dat kan inderdaad bij iedere airco. Alleen bij de Daikin Stylish verandert het automatisch mee als je verwisselt tussen koelen en verwarmen. Bij de meeste andere merken en types moet je het even zelf doen. Toch zeker 2 tot 4x per jaar.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
M_AW schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:50:
[...]

Dat kan inderdaad bij iedere airco. Alleen bij de Daikin Stylish verandert het automatisch mee als je verwisselt tussen koelen en verwarmen. Bij de meeste andere merken en types moet je het even zelf doen. Toch zeker 2 tot 4x per jaar.
Aha, pure marketing dus?
Ik twijfelde aangezien het ook dat zijn dat ze echt iets creatiefs hebben bedacht hiervoor in het apparaat zelf. De Perfera heeft het niet bijvoorbeeld. Als het alleen een automatische functie is voor het aanpassen van de stand van de lamellen is het niet interessant nee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
[...]

LGs kunnen dat niet zo hoog uit blazen, hoogst is nog steeds recht in je gezicht als je op de bank / een stoel zit. Bij verwarmen wel bijna, maar niet hard genoeg dat het ver weg komt en dus denkt de unit dat het veel warmer is dan in de werkelijkheid.

Dus zelf instellen, nee niet met LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Vraagje voor de mensen met een stylish unit.

Hoe hoog gaat de voorste klep omhoog bij het starten van het apparaat ? (Zie afbeelding bijlage)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tl11ugW2Zv7MD0c7yDPLFgcgr4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GgHZFouxzSlMUs4aqCTaraXi.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt alsof deze hoger gaat dan de hoogte van het toestel zelf.

Heb hier niet direct ergens iets over kunnen terug vinden aan informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
w00key schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:44:
[...]

LGs kunnen dat niet zo hoog uit blazen, hoogst is nog steeds recht in je gezicht als je op de bank / een stoel zit. Bij verwarmen wel bijna, maar niet hard genoeg dat het ver weg komt en dus denkt de unit dat het veel warmer is dan in de werkelijkheid.

Dus zelf instellen, nee niet met LG.
Niet om LG te verdedigen, integendeel, in meeste situaties is het niet de beste keuze, maar omdat ik er nou eenmaal wel eentje heb hangen:
De hoogste stand blaast hier wel echt horizontaal. En op 'jet' hangen je gordijnen ook flink te wapperen.
Misschien blaast de Stylish wel hoger dan horizontaal, dus schuin omhoog, geen idee. Op basis van foto's van de stylish in open toestand lijkt het niet het geval.

[ Voor 4% gewijzigd door M_AW op 02-09-2024 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:29
Philtjens schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:51:
Vraagje voor de mensen met een stylish unit.

Hoe hoog gaat de voorste klep omhoog bij het starten van het apparaat ? (Zie afbeelding bijlage)[Afbeelding]

Het lijkt alsof deze hoger gaat dan de hoogte van het toestel zelf.

Heb hier niet direct ergens iets over kunnen terug vinden aan informatie.
De voorklep steekt een paar millimeter boven de kap uit, net gekeken. Bijna niet noemenswaardig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxWzH-2D_P6zhMf7btWUUqAtldw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDX6Q3r0KBSOz4J8QA8lzIqT.jpg?f=fotoalbum_large

Moet nodig afstoffen zo te zien O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Lieuwe15 op 02-09-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
Vraag:

Ik wil een MHI SRK50ZS-W binnen unit gaan bestellen en wil deze onzichtbaar monteren. Waar t.o.v. het midden van de unit moet dan een gat geboord worden? En 2e vraag kun je de unit aan beide kanten monteren dus maakt het nog uit waar het gat komt?

[ Voor 8% gewijzigd door hydex op 02-09-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Perfera doet dit ook automatisch. Verder onthoudt hij ook de stand als je het zelf aanpast, zowel voor koelen als verwarmen.

Het naar beneden blazen met verwarmen is alleen vaak geen succes. Setpoint wijkt enorm af (zuigt zijn eigen warmte op) en je krijgt bij een beetje oppervlak van je kamer de ruimte niet egaal warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Lieuwe15 schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:01:
[...]

De voorklep steekt een paar millimeter boven de kap uit, net gekeken. Bijna niet noemenswaardig.

[Afbeelding]

Leuk om nog een Stylish in Black liefhebber van Daikin te zien :+

Ik kan bovenstaande bevestigen. Een paar mm boven de kap komt de voorklep uit bij de Stylish :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
M_AW schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:14:
[...]

Niet om LG te verdedigen, integendeel, in meeste situaties is het niet de beste keuze, maar omdat ik er nou eenmaal wel eentje heb hangen:
De hoogste stand blaast hier wel echt horizontaal. En op 'jet' hangen je gordijnen ook flink te wapperen.
Misschien blaast de Stylish wel hoger dan horizontaal, dus schuin omhoog, geen idee. Op basis van foto's van de stylish in open toestand lijkt het niet het geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dd9TKW_Yo_p-UThYmwMvDkMveIo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GPF6jm2VcsoyG4kmsWkBHYTy.png?f=user_large

Het idee is dat koude lucht aan het plafond blijft plakken. Dat gebeurt hier niet met een LG "Deluxe" DC09/12RH. Hoe de klep staat doet er wat minder aan toe, het gaat om het resultaat, dat de koude luchtstroom effectief naar het plafond wordt gestuurd en niet in your face als je er voor zit.

Of het wel lukt met een Daikin Stylish, zoals beweerd in marketing materiaal, daar kan ik geen uitspraak over doen.

Je noemt de Jet stand. Leuk, dat is de "Powerful" knop voor Daikin kenners, en zet dan ook het thermostaat op 18 en fan op turbo. Daar heb je heel weinig aan, je gebruik het zelden en werkt maar kort - gaat daarna automatisch weer over op 18/High. Ik neem aan dat Daikin niet bedoelt dat de coanda effect alleen op "Powerful" werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalJanssen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-03 18:53
Ik heb een vergelijkbare vraag:

Ik wil op zolder op de kamers van de kinderen een unit hangen. Nu komt die tegenover de muur te hangen waar het bureau staat/komt te staan. Ik wil natuurlijk niet dat die units in hun nek zitten te blazen als ze huiswerk maken.

Nu twijfel ik tussen de perfera en de stylish. Perfera heeft zo’n twee-zone functie dat hij in principe niet naar mensen in de kamer blaast. Maar die lijkt niet rechtdoor te werken, maar alleen links en rechts. Terwijl rechtdoor juist het mogelijke probleem zit.

De stylish heeft dat coanda effect, waardoor hij naar boven blaast en het minder een probleem is/lijkt. Maar die is wel een stuk duurder en dat voor een zolderkamer.

Iemand ervaring met 1 van deze twee of advies wat te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
w00key schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:38:
[...]

[Afbeelding]

Het idee is dat koude lucht aan het plafond blijft plakken. Dat gebeurt hier niet met een LG "Deluxe" DC09/12RH. Hoe de klep staat doet er wat minder aan toe, het gaat om het resultaat, dat de koude luchtstroom effectief naar het plafond wordt gestuurd en niet in your face als je er voor zit.

Of het wel lukt met een Daikin Stylish, zoals beweerd in marketing materiaal, daar kan ik geen uitspraak over doen.

Je noemt de Jet stand. Leuk, dat is de "Powerful" knop voor Daikin kenners, en zet dan ook het thermostaat op 18 en fan op turbo. Daar heb je heel weinig aan, je gebruik het zelden en werkt maar kort - gaat daarna automatisch weer over op 18/High. Ik neem aan dat Daikin niet bedoelt dat de coanda effect alleen op "Powerful" werkt.
De DC09 heet dezelfde body als de PC09 (NSJ-body). Zoals ik aangaf: Hij blaast horizontaal uit, niet naar boven. Om het geadverteerde effect te hebben van de Daikin Stylish, moet de koude lucht inderdaad naar boven worden uitgeblazen. Naar mijn ervaring doet hij dit niet.
Sales-mensen en techneuten zijn toch twee verschillende type mensen.

Zoals @MotorBeast ook al aangaf, het naar beneden uitblazen is in theorie leuk, ziet er mooi uit op het plaatje, maar in praktijk zuigt de unit al vlug z'n eigen lucht terug aan en gaat deze niet eerst helemaal naar de overstaande muur om dan langs het plafond terug te keren.

De Daikin Stylish is een leuke unit, maar niet goedkoop. Hij is relatief compact en het uiterlijk is ook vrij ingetogen. Allemaal goede redenen om hem te nemen. Het geadverteerde coanda-affect zou voor mij niet doorslaggevend zijn om dit model wel of niet te nemen.
hydex schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:10:
Vraag:

Ik wil een MHI SRK50ZS-W binnen unit gaan bestellen en wil deze onzichtbaar monteren. Waar t.o.v. het midden van de unit moet dan een gat geboord worden? En 2e vraag kun je de unit aan beide kanten monteren dus maakt het nog uit waar het gat komt?
Onderstaande link beantwoordt je vraag, als ik je vraag goed begrijp. Onzichtbaar monteren gaat lastig worden met een wandunit.
https://cdn.webshopapp.co...y-srk50zs-w-wandmodel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@PascalJanssen Ik denk dat als je de lamellen van vrijwel alle andere merken ook naar beneden if naar boven kan richten, het niet zo’n issue zal zijn.
Die zone-mensen-detectie functie werkt geloof ik sowieso niet als mensen gewoon stil in een ruimte zitten.

In mijn geval leek me dat coanda-effect misschien wel nuttig aangezien ik een unit wil bovenin het trappengat. Die kan de zolderkamer dan meepakken en ook de slaapkamers op de eerste verdieping, zeker als hij ook rechtstreeks naar beneden kan blazen lijkt me.

Ik vond de Stylish (heb hem alleen in het zwart gezien) in het echt mooier dan op de plaatjes, vergeleken met andere modellen. Kwam er nu eigenlijk ook pas achter dat ie gewoon een cm of 10 minder diep is, dat is wel tof.
Maar ja, die prijs dan dus alleen voor de looks :p Wellicht in de woonkamer wel en zolder niet als de Perfera ook gewoon naar beneden blaast. Zoals gezegd vind ik de ME-AY serie ook strak en mooier dan de Perfera, maar niet zo strak en ‘dun’ als de Stylish (de WAF speelt een belangrijke rol.. jullie kennen het waarschijnlijk ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
PascalJanssen schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:51:
Ik heb een vergelijkbare vraag:

Ik wil op zolder op de kamers van de kinderen een unit hangen. Nu komt die tegenover de muur te hangen waar het bureau staat/komt te staan. Ik wil natuurlijk niet dat die units in hun nek zitten te blazen als ze huiswerk maken.

Nu twijfel ik tussen de perfera en de stylish. Perfera heeft zo’n twee-zone functie dat hij in principe niet naar mensen in de kamer blaast. Maar die lijkt niet rechtdoor te werken, maar alleen links en rechts. Terwijl rechtdoor juist het mogelijke probleem zit.

De stylish heeft dat coanda effect, waardoor hij naar boven blaast en het minder een probleem is/lijkt. Maar die is wel een stuk duurder en dat voor een zolderkamer.

Iemand ervaring met 1 van deze twee of advies wat te doen?
Mijn ervaring is zowel met verwarmen als koelen. Klep half naar beneden en de luchtstroom handmatig zo richten dat hij nooit op je blaast. Zelfs met verwarmen is het niet prettig want een fohn van tientallen graden op je voelt niet lekker aan. Zeker als je daarna verplaatst naar elders en die warmte niet meer voelt...dan krijg je het gelijk koud. Met koelen krijg je een ijspegel aan je neus.

Die sensor gebruik ik niet want als er dan iemand een tijd niet aanwezig is laat hij het setpoint 2 graden zakken met verwarmen en volgens mij 2 graden verhogen met koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
[...]

Totaal
1735,07 kWh
Verwarming
1447,63 kWh
Per gewogen graaddag
0,488 kWh

_/-\o_
Yellos geeft ook eerder in het topic aan dat zijn unit te klein is en met vorst problemen. Liever te klein dan te groot en dan bijstoken.

Ik heb ook geen problemen met comfort met mijn Daikin multi split hoor. Ik zit er warmer bij dan met het verbranden van veel te duur aardgas. En qua isolatie is mijn woning nog niet op het niveau van waar ik wil zijn.

Wellicht heeft ie meer last van ontdooicycli bij HEEL vochtig weer rond het vriespunt, maar ik kan niet vergelijken. Ik denk niet dat veel mensen dat hier kunnen doen, je hebt immers niet 2 verschillende merken op dezelfde tijd in hetzelfde huis. Je kan natuurlijk wel zien dat de COP bv een stuk hoger is van het ene merk dan de andere in specs.

1700kWh op 100m2 had ik, label C uit 1975, hoekwoning, samengesteld dak. Nog ca. 60m2 asbestleien uit die tijd.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:44
hydex schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:10:
Vraag:

Gat komt links of rechts, water afvoer kan je zelfs verplaatsen van rechts naar links

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
MotorBeast schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:06:
[...]

Mijn ervaring is zowel met verwarmen als koelen. Klep half naar beneden en de luchtstroom handmatig zo richten dat hij nooit op je blaast. Zelfs met verwarmen is het niet prettig want een fohn van tientallen graden op je voelt niet lekker aan. Zeker als je daarna verplaatst naar elders en die warmte niet meer voelt...dan krijg je het gelijk koud. Met koelen krijg je een ijspegel aan je neus.

Die sensor gebruik ik niet want als er dan iemand een tijd niet aanwezig is laat hij het setpoint 2 graden zakken met verwarmen en volgens mij 2 graden verhogen met koelen.
Zijn dat niet 2 verschillende features/instellingen? Toen ik dit ooit probeerde met een Ururu Sarara waren dit twee verschillende features. Daarna nooit meer gebruikt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
Speedfightserv schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:22:
[...]

Gat komt links of rechts, water afvoer kan je zelfs verplaatsen van rechts naar links
Kijk wel even of je muur niet te dik is, als je het gat rechts wil komt de koppeling achter de muur uit, of bij een te dikke muur dus in de muur. Dan kan je beter het gat links pakken zodat de koppeling bereikbaar is en je niet hoeft te solderen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
[...]

Totaal
1735,07 kWh
Verwarming
1447,63 kWh
Per gewogen graaddag
0,488 kWh

_/-\o_
Dat is toch wel behoorlijk veel, zeker omdat je nog af en toe bijstookt met gas en hout. Wij zaten op minder dan de helft zonder bijstook. Het jaar ervoor zelfs minder dan een derde, maar toen stookten we ook minder lang.
Ik krijg toch de indruk dat 24/7 stoken, ondanks dat het comfortabel is, wel behoorlijk duur is; naast het extra warmteverlies van de woning draai je dan veel met slechte COP omdat het 's nachts kouder is en vanwege te lage deellast. Het is als sluipverbruik dat weinig vermogen vraagt maar waar je toch op leegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Martin7182 Motorbeast heeft geen WTW volgensmij wat erg belangrijk is bij luchtverwarming, zoals bij vloerverwarming de vloerisolatie erg belangrijk is.

Daarnaast bij luchtverwarming kun je prima nachtverlaging toepassen.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 02-09-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:15:
[...]

Dat is toch wel behoorlijk veel, zeker omdat je nog af en toe bijstookt met gas en hout. Wij zaten op minder dan de helft zonder bijstook. Het jaar ervoor zelfs minder dan een derde, maar toen stookten we ook minder lang.
Ik krijg toch de indruk dat 24/7 stoken, ondanks dat het comfortabel is, wel behoorlijk duur is; naast het extra warmteverlies van de woning draai je dan veel met slechte COP omdat het 's nachts kouder is en vanwege te lage deellast. Het is als sluipverbruik dat weinig vermogen vraagt maar waar je toch op leegloopt.
Duur en veel? Niet dus. Is equivalent van zo'n 600/700m3 gas voor verwarmen. Nb ik stook geen gas en hout ook al bijna niet meer. 1m3 afgelopen winter. Mijn buren verstoken zo'n 1800m3. Ach ja comfort mag wat kosten en ik saldeer 5500kWh zonder terugleverboete. Ik vind het wel best. Ik doe niet mee aan minder minder minder met minder comfort. Ieder zijn ding. Koel nu ook 24/7. Zalig. Klopt kost zo'n 0,2 tot 0,6 kWh per uur. Tja wel zalig egaal gekoeld huis van boven tot onder. Net als met verwarmen. Met dit verbruik verdien ik mijn units niet eens terug binnen 14 jaar volgens mij. Daar zit dus ook de twijfel om over te stappen op L/W. :X

Nb: afgelopen winter om verschil comfort te ervaren met ketel 2m3 gas. Zal eerlijk zijn. Haha. En dat was stuk fijner.

@mr_evil08 Doe ook nachtverlaging met verwarmen. Wel 1 graad. :D

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 02-09-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@MotorBeast Verdien je de gasketel wel binnen 14 jaar terug dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:11:
@MotorBeast Verdien je de gasketel wel binnen 14 jaar terug dan?
Ja. Dan kan ik de rest 8 mille in aandelen steken. Levert me meer op. O-)

Je zet investering ketel en kosten gewoon af tegen investering L/L of L/W. L/L was no brainer omdat ik wilde koelen. Verwarmen bespaar ik daar ook weinig mee maar milieu is ook wel een ding.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 02-09-2024 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:50
elektriekert schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:01:
[...]

Of een sticker tegen de ramen :+

Is wel een nadeel van die "dozen" als je geen hoek of andere mogelijkheid hebt om ze uit het zicht te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Ik heb nu sinds 2018 een Daikin Ururu Sarara 3.5 hangen in de woonkamer. Bevalt erg goed en doet nog prima dienst. Ik vroeg mij echter af of het koudemiddel niet eens bijgevuld zou moeten worden? Bij de auto moet dit namelijk wel, dus lijkt mij voor een systeem als dit wellicht ook?

Wie kan mij daar meer over vertellen? En wat ongeveer de kosten daarvoor zijn?

Verder lijkt de leverancier waar ik beide aircos vandaan heb gestopt te zijn met bestaan? Climasense uit Schijndel. Zijn ze gestopt? Iemand een idee?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:24
Zanzibar-1337 schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:38:
Ik heb nu sinds 2018 een Daikin Ururu Sarara 3.5 hangen in de woonkamer. Bevalt erg goed en doet nog prima dienst. Ik vroeg mij echter af of het koudemiddel niet eens bijgevuld zou moeten worden? Bij de auto moet dit namelijk wel, dus lijkt mij voor een systeem als dit wellicht ook?

Wie kan mij daar meer over vertellen? En wat ongeveer de kosten daarvoor zijn?

Verder lijkt de leverancier waar ik beide aircos vandaan heb gestopt te zijn met bestaan? Climasense uit Schijndel. Zijn ze gestopt? Iemand een idee?
Het is een gesloten systeem. Dus als je moet bijvullen betekent het dat je een lek hebt. Dit is ook bij een auto het geval, ondanks dat mensen soms denken dat je verplicht moet bijvullen. Een goede, lekvrije airco in een auto hoef je niet bij te vullen.

Wat betreft Climasense is hier al eerder over geschreven. Deze zijn failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Lieuwe15 schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:01:
[...]

[Afbeelding]

Deze hangt wel vrij hoog tegen het plafond ook zo te zien.

Hoeveel cm heb je van kast tot plafond als ik vragen mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:10

Detmer

Professioneel prutser

Vanavond stopte een van de Mitsubishi airco's er spontaan mee. Power lampje op de binnenunit knipperde. Unit uit en weer aan gezet en leek het weer te doen. Ik heb nu alleen het idee dat de unit minder goed koelt dan voorheen. Heb de stroom er al even helemaal af gehad, maar lijkt ook niet te helpen. Iemand hetzelfde al eens meegemaakt?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Kartmans1 schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:50:
[...]
Het is een gesloten systeem. Dus als je moet bijvullen betekent het dat je een lek hebt. Dit is ook bij een auto het geval, ondanks dat mensen soms denken dat je verplicht moet bijvullen. Een goede, lekvrije airco in een auto hoef je niet bij te vullen.

Met de auto ben ik het er niet helemaal mee eens. Misschien elektrische voertuigen die een gesloten systeem hebben. Maar normaal wordt deze met een multiriem aangedreven. En waar de as van de compressor uit komt zit een kering. Deze is nagenoeg lekvrij maar niet 100% omdat de moleculen van het koudemiddel te klein zijn om tegen te houden.

Maar de airco thuis is inderdaad een gesloten systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Kartmans1 schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:50:
[...]

Ah, dat heb ik dan ergens gemist dat ze failliet zijn. Das jammer.

Goed om te weten van het gesloten systeem. Scheelt weer. Onderhoud doe ik al jaren zelf, eerste jaar laten doen, meegekeken en tis allemaal niet zo spannend. Kan ik met een gerust hart de herfst en winter straks in.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Iemand een plaatje of filmpje hoe je de grill van de Daikin Stylish kunt verwijderen?

Wil wat beter bij de rol kunnen komen met een kwastje. Heb al wel wat clipjes gevonden in het systeem ronder om het los te halen, maar hij blijft ergens vastzitten waar de schroeven van de kap vastzitten. Wil de boel niet afbreken.

[ Voor 3% gewijzigd door Sarge78 op 03-09-2024 09:30 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
Sarge78 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:30:
Iemand een plaatje of filmpje hoe je de grill van de Daikin Stylish kunt verwijderen?

Wil wat beter bij de rol kunnen komen met een kwastje. Heb al wel wat clipjes gevonden in het systeem ronder om het los te halen, maar hij blijft ergens vastzitten waar de schroeven van de kap vastzitten. Wil de boel niet afbreken.
Google
Daikin Stylish service manual

1e hit

Daarin staat het stap voor stap uitgelegd, inclusief plaatjes. Vanaf pagina 28 ongeveer.

Wat bedoel je trouwens met de gril? [edit: duidelijk. Er zit inderdaad een gril in]

[ Voor 9% gewijzigd door M_AW op 03-09-2024 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
Philtjens schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:51:
[...]

Deze hangt wel vrij hoog tegen het plafond ook zo te zien.

Hoeveel cm heb je van kast tot plafond als ik vragen mag
Er zit ongeveer 5cm tussen. Valt binnen de installatievoorschriften van Daikin.
Enige lastige soms is de 3 clipjes bovenop om de kast te verwijderen. Maar daar heb ik inmiddels wel een trucje voor gevonden, een platte stalen lineaal (zo een van 30cm). Lang genoeg en stevig genoeg om de kap over de 3 clipjes te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
Weet iemand waar je installatie service handleidingen kunt downloaden van MHI?
Lijkt allemaal achter een inlog voor installateurs te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Lieuwe15 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:06:
[...]

Er zit ongeveer 5cm tussen. Valt binnen de installatievoorschriften van Daikin.
Enige lastige soms is de 3 clipjes bovenop om de kast te verwijderen. Maar daar heb ik inmiddels wel een trucje voor gevonden, een platte stalen lineaal (zo een van 30cm). Lang genoeg en stevig genoeg om de kap over de 3 clipjes te drukken.
Bedankt.
Dit is vrij hoog wel fijn natuurlijk.
Zou dit ook weer verschillend per merk zijn ?
Ik dacht tot er meestal een 10cm minimum moest zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
hydex schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:25:
Weet iemand waar je installatie service handleidingen kunt downloaden van MHI?
Lijkt allemaal achter een inlog voor installateurs te zitten.
Ik weet niet precies waar je naar op zoek bent, maar dit zou je kunnen helpen.

Zoeken op MHI SRK Technical Manual brengt je er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
M_AW schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:51:
[...]

Google
Daikin Stylish service manual

1e hit

Daarin staat het stap voor stap uitgelegd, inclusief plaatjes. Vanaf pagina 28 ongeveer.

Wat bedoel je trouwens met de gril? [edit: duidelijk. Er zit inderdaad een gril in]
Dank je, deze had ik al eens gezien, maar daar kon ik niet vinden hoe ik de "Fan Guard" cq "Swing raster" weg kon nemen.
Dat moeten kunnen. Aangezien je ook de bewegende delen daarachter moet kunnen repareren. Er lijkt ook een systeem voor te zijn, maar durf daar niet verder te gaan.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lieuwe15
Hoogte verschilt per merk/type waarschijnlijk. Staat in de handleiding beschreven wat de minimum waardes zijn.

Pagina 44 in de service manual staat hoe je de hele cover eraf kan halen.
Eerst de voorklep eraf halen (die omhoog gaat) (pagina 43)
Schroef van de service cover afhalen (kapje rechts boven sensor) (pagina 43).
Stekkertje loshalen achter de service cover (om de sensor te ontkoppelen) (pagina 44).
De flap verwijderen door opzij te trekken en dan eruit halen, vergt wat kracht/souplesse om hem eruit te krijgen.
De 2 scroefcovers voorzichtig weghalen (pagina 44)
Dan kun je de hele cover aan de onderkant wat naar je toe trekken en dan moet je de 3 clipjes bovenop omhoog zien te wippen. (pagina 44)
Dat laatste is relatief lastig.

Maar dan komt de fan guard, hopelijk is dit plaatje voldoende. (mspaint FTW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyZBHq6YYOHRXV1CHLKsfhSGH88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y1hAODLASDZGt79z1vt7kMeF.png?f=fotoalbum_large

Als je bij de bewegende flaps komt, doe daar erg voorzichtig mee, ik heb al 1 kapot gemaakt en zit nu met wat plakband weer vast.
Vanaf daar kun je deze video weer redelijk volgen:
YouTube: Daikin FTXM schoonmaak

[ Voor 4% gewijzigd door Lieuwe15 op 03-09-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
M_AW schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:35:
[...]

Ik weet niet precies waar je naar op zoek bent, maar dit zou je kunnen helpen.

Zoeken op MHI SRK Technical Manual brengt je er ook.
Bedankt. Ik zocht steeds naar een Nederlandse handleiding, maar engels is zo te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 14:30
Sarge78 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:30:

Staat een filmpje op you toub, Italiaans, maar wel duidelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Cfr topic waarschuwing, kort even een crosspost:
Advies Daikin units voor woonkamer en slaapkamer nieuwbouw

In eerdere posts werd me een beetje verteld dat mijn MXM68 niet zo zuinig is, blijkbaar zou één trapje lager (dus alle multi's tem de 5kW) wel wat zuiniger zijn.

Hoe liggen vandaag de kaarten met multi units, zuinigheid en maximaal vermogen op elkaar afstemmen?

Is het bv nuttiger om een 2 poorts 52N (want N is de laatste generatie, dus weer beter?) te nemen waar we dan binnen overdimensioneren met 2.0 à 2.5 voor de slaapkamer + met een 4.2 voor de woonkamer?

Of is het nuttiger om dan naar 2 singlesplits te gaan en de woonkamer dan ook wat ruimer er in te steken met een singlesplit 5 en een 2 singlesplit?

Ergens jeukt het bij mij omdat die MXM68N blijkbaar wat onzuiniger is, dus ik wil niet dezelfde fout maken. Ik heb na mijn installatie onthouden dat singlesplit het meest energie efficient is maar als we 1 bak kunnen vermijden buiten dan is het wel mooi meegenomen...

Post van toen onder andere:
Glashelder in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 04-09-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 00:42
Lees hier en daar over de Sensibo als vervanging van een brakke wifi module en app voor MHI airco.
Ik veronderstel dat dit een apparaatje is dat de AB vervangt om IR signalen naar de airco te sturen.
Terugkoppeling van airco naar app zal dan ook ontbreken, zoals wel met de wifi module gebeurt.

Nu heb ik al een Broadlink, dus dat zou hetzelfde moeten kunnen. Moet ik alleen wel van alles in HomeAssistant gaan instellen om ook op de telefoon de airco te bedienen.

Iemand hier iets op aan te merken?

Kan natuurlijk ook de ESP module van @AUijtdehaag aanschaffen. Wel zo makkelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 04-09-2024 17:18 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
JukeboxBill schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:13:
Lees hier en daar over de Sensibo als vervanging van een brakke wifi module en app voor MHI airco.
Ik veronderstel dat dit een apparaatje is dat de AB vervangt om IR signalen naar de airco te sturen.
Terugkoppeling van airco naar app zal dan ook ontbreken, zoals wel met de wifi module gebeurt.
Ja klopt.

[ Voor 16% gewijzigd door jobr op 04-09-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 21:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpoezLcUOYBJ2SiyMlpYBcVdwMw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3RLHi9Id968fXV1QcaD0siyg.png?f=fotoalbum_large

Lees ik dit goed, moet er maar 4cm tussen unit en plafond? Is dit aanbevolen of kan ik hem beter wat lager hangen, zo ja hoeveel cm is aan te raden?

Als je Google'd op hoeveel cm er tussen airco en plafond in moet zitten krijg je bijna overal 15cm als antwoord.

Mijn installateur stelt 5cm voor, dit leek me onnodig dicht bij het plafond. Wat denken jullie? Totale hoogte is 260cm.

[ Voor 6% gewijzigd door outlandos op 04-09-2024 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hoe lager hoe minder je in een bubbel zit. 4 is minimum -voor deze unit-, ik had dacht ik 7, meeste doen idd 15.

Nu heb ik al een Broadlink, dus dat zou hetzelfde moeten kunnen. Moet ik alleen wel van alles in HomeAssistant gaan instellen om ook op de telefoon de airco te bedienen.

Kan natuurlijk ook de ESP module van @AUijtdehaag aanschaffen. Wel zo makkelijk.
LED-Maniak in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"
Dan kan je gewoon de Smart-M-Air app blijven gebruiken als backup. Home assistant integratie gaat helemaal vanzelf.

[ Voor 81% gewijzigd door LED-Maniak op 04-09-2024 22:52 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
LED-Maniak schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:47:
Hoe lager hoe minder je in een bubbel zit. 4 is minimum -voor deze unit-, ik had dacht ik 7, meeste doen idd 15.

[...]

LED-Maniak in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"
Dan kan je gewoon de Smart-M-Air app blijven gebruiken als backup. Home assistant integratie gaat helemaal vanzelf.
Die is voor Mitsubishi Electric, ik heb een MHI SRF25ZS-W (vloermodel).
Nu lees ik in je TS dat er ook zoiets is voor MHI en verder lezend heb ik ook "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic" gevonden.
Dus ik ga daar nog even in grasduinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
JukeboxBill schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:14:
[...]

Die is voor Mitsubishi Electric, ik heb een MHI SRF25ZS-W (vloermodel).
Nu lees ik in je TS dat er ook zoiets is voor MHI en verder lezend heb ik ook "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic" gevonden.
Dus ik ga daar nog even in grasduinen.
Klopt, maar lees even het allerlaatste bericht.. :) Kersverse foto.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• M_AW
outlandos schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:37:
[Afbeelding]

Lees ik dit goed, moet er maar 4cm tussen unit en plafond? Is dit aanbevolen of kan ik hem beter wat lager hangen, zo ja hoeveel cm is aan te raden?

Als je Google'd op hoeveel cm er tussen airco en plafond in moet zitten krijg je bijna overal 15cm als antwoord.

Mijn installateur stelt 5cm voor, dit leek me onnodig dicht bij het plafond. Wat denken jullie? Totale hoogte is 260cm.
Dit betreft de Service space.
De ruimte die nodig is om eventueel in de toekomst onderdelen te kunnen vervangen zeg maar. Behuizing eraf, etc.
Staat los van optimale werking van het apparaat.

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:27

Ik lees niet zo goed of jouw binnenunit nu al de MHI wifi module heeft? Als dat het geval is kun je die ook gewoon in Home Assistant proppen, geen andere hardware nodig. Werkt perfect. Veel beter dan die *&%*@(&-app.

• JukeboxBill
hoipimniet schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:12:
[...]

Ik lees niet zo goed of jouw binnenunit nu al de MHI wifi module heeft? Als dat het geval is kun je die ook gewoon in Home Assistant proppen, geen andere hardware nodig. Werkt perfect. Veel beter dan die *&%*@(&-app.
Die zit er wel in maar de installateur kreeg hem niet werkend in de app op mijn telefoon.
Maar morgen komt hij nog een keer. Het zou aan de cloud gelegen hebben.
En nu ik dat weet, wil ik eigenlijk liever iets zonder cloud, ook al zou die module dan wel gaan werken.
Ver van huis de airco bedienen hoeft van mij niet.

• hoipimniet
JukeboxBill schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:02:
[...]

Die zit er wel in maar de installateur kreeg hem niet werkend in de app op mijn telefoon.
En nu ik dat weet, wil ik eigenlijk liever iets zonder cloud, ook al zou die module dan wel gaan werken.
Ah ok. Ik meende ook uit je bericht op te merken dat je Home Assistant al draaiende had. Om nou speciaal HA te installeren voor het bedienen van je airco is misschien een beetje te veel van het goede :P

Over de MHI app: die is gewoon echt bagger. Bij mij werkte die echt misschien 10% van de tijd. De andere keren crashte hij of liep hij vast. Via HA heb ik nergens last van.

• JukeboxBill
hoipimniet schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:23:
[...]

Ah ok. Ik meende ook uit je bericht op te merken dat je Home Assistant al draaiende had. Om nou speciaal HA te installeren voor het bedienen van je airco is misschien een beetje te veel van het goede :P

Over de MHI app: die is gewoon echt bagger. Bij mij werkte die echt misschien 10% van de tijd. De andere keren crashte hij of liep hij vast. Via HA heb ik nergens last van.
Ik heb HA al een paar jaar draaien en dacht door de MHI integratie dan de airco te kunnen bedienen. Maar dat loopt dan ook via de cloud, neem ik aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoipimniet
JukeboxBill schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:28:
[...]

Ik heb HA al een paar jaar draaien en dacht door de MHI integratie dan de airco te kunnen bedienen. Maar dat loopt dan ook via de cloud, neem ik aan.
Het is al een tijdje geleden, maar volgens mij niet. Enige instelling die ik heb is het IP-adres van de units. Geen MHI-account of zo.
Ik gebruik dit: https://github.com/jeathe...RAC-Integration/tree/main

Werkt via HACS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44
hoipimniet schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:38:
[...]

Het is al een tijdje geleden, maar volgens mij niet. Enige instelling die ik heb is het IP-adres van de units. Geen MHI-account of zo.
Ik gebruik dit: https://github.com/jeathe...RAC-Integration/tree/main

Werkt via HACS.
volgens mij klopt dit inderdaad. Op je mobiel kun je dacht ik kiezen voor lokaal/cloud account. Die laatste is meen ik beperkt. Via Home Assistant is het een lokaal account. Dit weet ik vrij zeker, want er was laatst een storing met de MHI cloud, maar ik kon de airco wel bedienen via HA en niet vanaf de telefoon.

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Een jaar geleden heb ik de keus gemaakt om een airco aan te schaffen om in de winter het woonhuis mee te verwarmen in plaats van met de gas CV Ketel.
Daarop heb ik een airco aangeschaft namelijk LG-S12ET (3,5) en deze door een professioneel bedrijf laten hangen.

Ik werk overdag en ben thuis vanaf 17.00, dus ik zet hem meestal rond 13.00u. aan zodat het huis bij thuiskomst opgewarmd is. Dat ging prima.
Echter heb ik gemerkt dat zodra de buiten temperatuur onder de 9 graden komt, de airco het onvoldoende lukt om de ruimte op temperatuur te krijgen. Ook niet als deze 24 uur / 7 dagen achter elkaar aan staat. Het verbruik blijft ook continue ongeveer 1,2 kilowatt per uur. Dus bij een 24 uur aan laten staan is het verbruik 29 kilowatt per dag voor 1 airco.

De situatie:
Betreft woonkamer
2,5 m hoogte
40 m2 vloeroppverlakte
30% dubbelglas ruitjes (bouwjaar 2000)

Tussendeur naar de keuken.
De keuken is 18m2,
2.5m. hoogte.

De unit hangt links bovenin de woonkamer.

Op moment dat ik enkel de woonkamer verwarm (dus zonder de keuken erbij) en de tussendeur dicht laat, dan lukt het bij bovengenoemde buiten temperatuur niet om de ruimte warmer te krijgen dan 18 graden.
Op moment dat ik de keuken erbij betrek (en misschien wordt de ruimte dan net te groot?) komt ie niet hoger dan 16-17 graden, ook al staat ie dus de hele dag aan.

Wat heb ik al geprobeerd:

- Gemiddeld tot maximaal blazen geactiveerd en de stand van de waaier omhoog en naar het zitgedeelte toe
- Temperatuur standaard ingesteld op 30 graden (maar dan krijgt ie het niet warmer dan 18 graden bij buiten temp onder de 9 graden)
- Gehele dag aan (maar dan verbruikt ie per uur 1,2 kilowatt ongeacht en moet dus maximaal leveren
Indien het tegen de 0 graden buiten komt, dan ook geregeld anti frost momenten
- Op moment dat ik met een laser meter de temperatuur meet kom ik op +/- 30 graden uitblazen uit en soms 40 afhankelijk waar je de temperatuur laser op richt

Nu ben ik benieuwd of dat jullie een idee hebben waar het mogelijk aan kan liggen zodat ik de aankomende winter toch in een behagelijkere omgeving zit.
Als je enkel naar de woonkamer kijkt qua oppervlakte, zou je zeggen dat de unit het in theorie aan zou moeten kunnen. Zou de unit onvoldoende werken of ligt het mogelijk ergens anders aan?

Hoor graag , alvast bedankt!

• MotorBeast
@martijn22222 Controleer eens de doorvoer waar de slangen bij je binnenunit binnenkomen. Als die niet goed is afgedicht zuigt hij permanent koude lucht van buiten en/of je spouw aan. Dan is het dweilen met de kraan open.

Overigens wat zegt het professionele bedrijf hierover? Dat zou je eerste aanspreekpunt moeten zijn voor je probleem.

NB: overigens heb je dit probleem ook als je roosters in je raam hebt en de unit daar vlakbij hangt.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 05-09-2024 11:59 ]

• robkrekel
  • Laatst online: 18-09 09:36
Wat is 30% dubbelglas ruitjes? Zeg je daarmee dat 70% enkelglas is? In een huis uit 2000? En wat is het oppervlak daarvan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
@martijn22222 zo te horen is dat ding gewoon defect. Meet de uitgangstemperatuur, neem de airflow (~11 m3/min, zie specs/website) en gooi het in http://hvac-calculator.co...&hum1=50&temp2=40&vol=660

Je krijgt daar dan een kW getal uit, deel die door stroom input voor COP. Die moet tussen 3 en 6 liggen, anders is het kapot.

Voor koelen ligt EER tussen 4 en 10. Zelfde verhaal alleen omgekeerd, 24 graden in 7 uit x flow = kW.

Temperatuur meten kan je doen met een (vlees/keuken) thermometer in de luchtstroom of een IR thermometer op de horizontale uitblaasflap.

1 kW verbruik levert hier een idioot hoeveelheid hete lucht op. Of maakt de hele verdieping koud binnen no time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn22222
robkrekel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:58:
Wat is 30% dubbelglas ruitjes? Zeg je daarmee dat 70% enkelglas is? In een huis uit 2000? En wat is het oppervlak daarvan?
30% van de muurruimte is dubbelglas ruit. De rest is stenen muur en woning gebouwd in 2000. Dit zette ik erbij omdat ik me voor kan stellen dat ramen meer koude luchtstroom generen van buiten af dan muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
JukeboxBill schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:02:
[...]

Een oude Android telefoon gebruiken voor de 1e keer aanmelden is de oplossing.

Airco fabrikanten leven nog in de stenen tijdperk en updaten software/hardware niet.

Zoals vrijwel alle airco,s hebben nog Wifi 2 of 3 terwijl Wifi 6 veel efficiënter en energiebesparender is op de 2,4 band.

5ghz band snap ik wel waarom ze die niet willen ondersteunen.

Nieuwer Android heeft de rechten strenger waardoor de meeste software over de zeik gaat bij 1e keer instellen, fabrikanten fixen dat kennelijk niet.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 05-09-2024 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
martijn22222 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:50:
Een jaar geleden heb ik de keus gemaakt om een airco aan te schaffen om in de winter het woonhuis mee te verwarmen in plaats van met de gas CV Ketel.
Daarop heb ik een airco aangeschaft namelijk LG-S12ET (3,5) en deze door een professioneel bedrijf laten hangen.

Ik werk overdag en ben thuis vanaf 17.00, dus ik zet hem meestal rond 13.00u. aan zodat het huis bij thuiskomst opgewarmd is. Dat ging prima.
Echter heb ik gemerkt dat zodra de buiten temperatuur onder de 9 graden komt, de airco het onvoldoende lukt om de ruimte op temperatuur te krijgen. Ook niet als deze 24 uur / 7 dagen achter elkaar aan staat. Het verbruik blijft ook continue ongeveer 1,2 kilowatt per uur. Dus bij een 24 uur aan laten staan is het verbruik 29 kilowatt per dag voor 1 airco.

De situatie:
Betreft woonkamer
2,5 m hoogte
40 m2 vloeroppverlakte

De keuken is 18m2,
2.5m. hoogte.

Op moment dat ik enkel de woonkamer verwarm (dus zonder de keuken erbij) en de tussendeur dicht laat, dan lukt het bij bovengenoemde buiten temperatuur niet om de ruimte warmer te krijgen dan 18 graden.
Op moment dat ik de keuken erbij betrek (en misschien wordt de ruimte dan net te groot?) komt ie niet hoger dan 16-17 graden, ook al staat ie dus de hele dag aan.

- Gemiddeld tot maximaal blazen geactiveerd en de stand van de waaier omhoog en naar het zitgedeelte toe
- Temperatuur standaard ingesteld op 30 graden (maar dan krijgt ie het niet warmer dan 18 graden bij buiten temp onder de 9 graden)
- Gehele dag aan (maar dan verbruikt ie per uur 1,2 kilowatt ongeacht en moet dus maximaal leveren
- Op moment dat ik met een laser meter de temperatuur meet kom ik op +/- 30 graden uitblazen uit en soms 40 afhankelijk waar je de temperatuur laser op richt

Nu ben ik benieuwd of dat jullie een idee hebben waar het mogelijk aan kan liggen zodat ik de aankomende winter toch in een behagelijkere omgeving zit.
Als je enkel naar de woonkamer kijkt qua oppervlakte, zou je zeggen dat de unit het in theorie aan zou moeten kunnen. Zou de unit onvoldoende werken of ligt het mogelijk ergens anders aan?

Heb je in dit topic gelezen en gezocht naar "LG verwarmen" ?
Als het al hangt ben ik bang dat er weinig meer aan te doen is. LG is berucht om hun matige mogelijkheid tot verwarmen i.v.m. dat LG anders doet defrosten dan de meeste merken.

• martijn22222
Yellos schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:28:
[...]

Als het al hangt ben ik bang dat er weinig meer aan te doen is. LG is berucht om hun matige mogelijkheid tot verwarmen i.v.m. dat LG anders doet defrosten dan de meeste merken.
Had er wat over gelezen maar de ervaringen zijn wisselt als ik het zo lees... ook best veel mensen die juist enthousiast zijn over het verwarmen met LG. Het is overigens ook dat ie het niet warm genoeg krijgt op momenten dat ie niet in defrost schiet.

Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn woonkamer sneller afkoelt dan dat de unit het bij kan houden omdat het wellicht minder geïsoleerd (dubbelglas/tegelvloer) is (bouwjaar 2000 dus) dan huizen die hedendaags gebouwd worden.

• martijn22222
MotorBeast schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:56:
@martijn22222 Controleer eens de doorvoer waar de slangen bij je binnenunit binnenkomen. Als die niet goed is afgedicht zuigt hij permanent koude lucht van buiten en/of je spouw aan. Dan is het dweilen met de kraan open.

Overigens wat zegt het professionele bedrijf hierover? Dat zou je eerste aanspreekpunt moeten zijn voor je probleem.

NB: overigens heb je dit probleem ook als je roosters in je raam hebt en de unit daar vlakbij hangt.
Hier heb ik gelukkig geen last van. Alles is tocht dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
martijn22222 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:53:
[...]

Had er wat over gelezen maar de ervaringen zijn wisselt als ik het zo lees... ook best veel mensen die juist enthousiast zijn over het verwarmen met LG. Het is overigens ook dat ie het niet warm genoeg krijgt op momenten dat ie niet in defrost schiet.

Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn woonkamer sneller afkoelt dan dat de unit het bij kan houden omdat het wellicht minder geïsoleerd (dubbelglas/tegelvloer) is (bouwjaar 2000 dus) dan huizen die hedendaags gebouwd worden.
Je hebt het over 9 graden buiten. Dat moet hij met 2 vingers in zijn neus kunnen doen. Wat moeten mensen dan niet met huizen van voor de jaren 70?

• w00key
  • Nu online
[...]

LG is inderdaad "shit" vergeleken met de rest maar heeft nog steeds een A+ label hoor. SCOP van 4+ x 29 kWh = 116 kWh warmte of bijna 15 m3 gas.

Een A+++ model haalt er meer uit en doet 5x29/8=18 m3 gas.

Defrosts, crappy regeling - ja dat gebeurt weleens als je te klein koop, en software is inderdaad shit. Maar de MU3R19 die ik heb is eerder overkill sterk dan te zwak - trekt na een defrost of bij cold start 2+ kW stroom en maakt daar 8+ kW warmte van en binnen no time slaat het dan af.

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
Zijn dit soort aansluit sets generiek? Ik wil namelijk de airco zelf monteren en een monteur inhuren voor alleen het in gebruik stellen. Het gaat om een split unit 3,5 KW 12000 BTU van LG of Aux.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41Pe2mhTS1LUxyc6JPiGnbOZwMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3B8Lk6pq9Q5qr3g1HbLsJqx.png?f=fotoalbum_large

• Martin7182
  • Nu online
Ja dat ziet er ok uit, mits 3 meter genoeg is en de monteur de flares wil aansluiten. Ik zou wel voor de zekerheid even controleren of de flarematen kloppen. Je hebt waarschijnlijk ook nog kabelgoot nodig voor tegen de buitenmuur. En eventueel tape om alles samen te binden.

[ Voor 15% gewijzigd door Martin7182 op 05-09-2024 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
martijn22222 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:50:

De situatie:
Betreft woonkamer
2,5 m hoogte
40 m2 vloeroppverlakte

De keuken is 18m2,
2.5m. hoogte.

Wat is de afstand tussen de buiten- en de binnenunit ongeveer? De leidinglengte dus.
Het blijft natuurlijk gissen, een knik in de leiding kan ook verklaren dat de unit zn maximale vermogen niet haalt.
Hier 2 winters lang een benedenverdieping van 40m² comfortabel warm gehouden met de 2,5kW variant van die van jou. Hoekhuis, begin jaren '90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:35

ewf

[...]

Ik overweeg ook een LG te kopen voor koelen/verwarmen en heb gepoogd dit forum te doorzoeken op "LG verwarmen" maar kom niet veel tegen.... (ben niet de hele avond bezig geweest).
Kan je even in het kort schetsen wat de nadelen zijn tov. van bv MHI en of dat de meerprijs voor MHI waard is??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
ewf schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:35:
[...]

Ik overweeg ook een LG te kopen voor koelen/verwarmen en heb gepoogd dit forum te doorzoeken op "LG verwarmen" maar kom niet veel tegen.... (ben niet de hele avond bezig geweest).
Kan je even in het kort schetsen wat de nadelen zijn tov. van bv MHI en of dat de meerprijs voor MHI waard is??
Ik ben geen LG(-multisplit) bezitter, maar zoek even op "Oil return cycle".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
[...]

Als je gaat bijverwarmen kan het denk ik prima met een LG. Ik heb hem als hoofdverwarming en heb toen voor MHI gekozen vanwege de grote buitenunit bevriest die minder snel. Daikin had ik overwogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Pruttelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
[...]

Ik raad LG niet bepaald aan. Vorig jaar oktober een LG laten plaatsen en over enkele weken gaat ie er weer uit. Verwarmen is een drama en de defrost helemaal. Vanaf volgende maand een MHI zsx serie.

Ik heb gelukkig een goede installateur die deze terug neemt, na bijna 1 jaar gezeur.

Koelen gaat redelijk maar als je de airco ook gaat gebruiken voor verwarmen zou ik je aanraden even verder te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfGxp_V6aiFZiD1g5nYOr_-FnpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0YotB02PeTfeupyzufDUoK7r.png?f=fotoalbum_large

Even een korte vraag: op de rode muur komt een Mitsubishi Electric AY20 van 76cm breed.

Waar zouden jullie hem op de muur plaatsen?

In het midden of meer in de hoek? Zo ja, hoeveel cm van de muur ongeveer? Ook rekening houdend met de gordijnen (die zijn getekend rechtsonder in de kamer).

[ Voor 14% gewijzigd door outlandos op 06-09-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
outlandos schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:35:
[Afbeelding]

Even een korte vraag: op de rode muur komt een Mitsubishi Electric AY20 van 76cm breed.

Waar zouden jullie hem op de muur plaatsen?

In het midden of meer in de hoek? Zo ja, hoeveel cm van de muur ongeveer? Ook rekening houdend met de gordijnen (die zijn getekend rechtsonder in de kamer).
Zo ver mogelijk uit de hoek zodat lucht makkelijker kan circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
LED-Maniak schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:04:
[...]

Zo ver mogelijk uit de hoek zodat lucht makkelijker kan circuleren.
Esthetisch mooier om hem beetje aan 1 kant te doen ipv midden gezien de muur veel groter is dan airco. Of zie ik dat verkeerd?

Lamellen kun je altijd nog naar een bepaalde kant instellen.
Pagina: 1 ... 105 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic