Advies Daikin units voor woonkamer en slaapkamer nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:47
Situatie:
Nieuwbouwwoning (net opgeleverd) van kennissen.
Woonkamer en Slaapkamer voorzien van leidingen voor airco.
Woonkamer heeft 1/4 + 1/2
Slaapkamer heeft 1/4 + 3/8

Woonkamer is open richting de keuken, enkele ramen op het zuiden/zuidwesten waar het raam op zuiden een rolluik heeft.
Slaapkamer raam op zuiden met rolluik.

Woonkamer is 4 op 10 met 2.5 plafond
Keuken is 4 op 4 met 2.5 plafond

Leidingen in de woonkamer zitten op de muur van 4m en kan dus een airco huisvesten die de hele woonkamer kan bestrijken met lucht omdat hij "op de kop" van de woonkamer zit. Dus de keuken zit als het ware "achter" de uitblaasmond en zal dus weinig van de lucht kunnen opnemen die in de woonkamer geblazen wordt. Dat is nu eenmaal zo gezet/bepaald.

Volgens mijn calculaties kom ik uit op een benodigd koelvermogen voor de woonkamer van 4kW, neem ik de keuken er bij dan zou het tot 5.6kW moeten gaan.

Ik heb zelf een 4 poorts unit MXM68N met daar op 5+2+2+2 en bij het verwarmen met de 5kW vind ik die niet bepaald "zuinig". Ik zag cijfers voorbijkomen bij andere Tweakers waarvan ik dacht "dat scheelt toch wat". Achteraf bekeken is blijkbaar de 68 die ik heb hangen buiten niet zo zuinig en had ik beter de buitenunit kleiner gehouden al dan niet in combinatie met een extra buitenunit want de 5kW variant van mijn 6.8 zou substantieel zuiniger zijn?

Daarnaast heb ik ook onthouden dat het meest efficiente/zuinige altijd single splits zijn.
Kennissen hebben ook geen probleem met 2 kleine buitenunits, we zijn dus niet strikt gebonden aan 1 buitenunit.

Mijn vragen:

Is het mogelijk om een 5kW + 2kW te combineren met een 2 poorts 50 unit te combineren?
Ik denk van niet, maar ik heb moeite om de model nummers van Daikin te ontcijferen (ik zie bv (C)/FTXA-AW/S/T maar ik zie daar niet de FTXA50BB staan die we op het oog hadden/hebben)
Wat wil de de M of de N op het einde zeggen van de lijst met buitenunits?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cbnHeKg0nQu0gGM5xFW6PaItao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OdoaUz7UOuuxEliBABcF5zv0.png?f=user_large

Is het nuttig om een 5kW FTXA aan te houden voor de woonkamer, of is dat weinig zinvol en kan je ook weg geraken met een 4kW binnen unit waarvan ik begrepen heb dat deze ook wat compacter zijn?

Als we overstappen naar een 4kW unit, dan begrijp ik volgens de tabel dat deze wel te combineren is met een 2 poorts MXM50? Is dat zinvol?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiGxWwW0qNj4z9g8mQKTeK_gItQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ai0mro4A5tiW7aLyAixte8Fq.png?f=fotoalbum_large

Wanneer is het zinvol om met multisplits aan de slag te gaan in plaats van met singlesplits? Buiten het feit dat je minder "bakken" aan je gevel hebt hangen zie ik in prijs niet bijster veel verschil mits je wat overdimensioneert? Is dat gepermitteerd?

Hou ik te strak vast aan overdimensioneren? Zoals je eerder las heb ik thuis 11kW aan binnenvermogen op een unit van 6.8 buiten hangen en we krijgen het hier prima gekoeld, alleen in de woonkamer+keuken bij ons is het "koudebeeld" niet gelijk omdat de unit centraal hangt. Het was fijner geweest als we 2 units gespreid over de kamers hadden kunnen hangen maar dat doet niet ter zake over het overdimensioneren. Verwarmen is daardoor ook niet zo aangenaam als de vloerverwarming omdat de warmte heel lokaal is.

Ik heb voorlopig geen merkbare last van overdimensioneren maar ik kan ook niet vergelijken met een huis wat 1 op 1 het correcte vermogen heeft hangen. :+

Naamgeving bronnen:
https://www.daikinac.com/content/assets/Uploads/PM-DCRG.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 04-09-2024 13:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Buitenunit kan je op zich prima overdimensioneren.
Nadeel is voornamelijk de vele bakken die je aan je muur moet hangen, en toch wel de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35
HyperBart schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:48:

Volgens mijn calculaties kom ik uit op een benodigd koelvermogen voor de woonkamer van 4kW, neem ik de keuken er bij dan zou het tot 5.6kW moeten gaan.
Hoe kom je aan die calculaties/vermogenscijfers? Dat klinkt nogal (te) hoog voor een nieuwbouwwoning. Zelfs een 4(,2) is al behoorlijk aan de zware kant. Ik zou nog eens heel goed kijken of je wel zoveel vermogen nodig hebt voor een (relatief) nieuwbouwhuis, want dat lijkt me sterk.
Ik heb zelf een 4 poorts unit MXM68N met daar op 5+2+2+2 en bij het verwarmen met de 5kW vind ik die niet bepaald "zuinig". Ik zag cijfers voorbijkomen bij andere Tweakers waarvan ik dacht "dat scheelt toch wat". Achteraf bekeken is blijkbaar de 68 die ik heb hangen buiten niet zo zuinig en had ik beter de buitenunit kleiner gehouden al dan niet in combinatie met een extra buitenunit want de 5kW variant van mijn 6.8 zou substantieel zuiniger zijn?

Daarnaast heb ik ook onthouden dat het meest efficiente/zuinige altijd single splits zijn.
Kennissen hebben ook geen probleem met 2 kleine buitenunits, we zijn dus niet strikt gebonden aan 1 buitenunit.

Mijn vragen:

Is het mogelijk om een 5kW + 2kW te combineren met een 2 poorts 50 unit te combineren?
Ik denk van niet, maar ik heb moeite om de model nummers van Daikin te ontcijferen (ik zie bv (C)/FTXA-AW/S/T maar ik zie daar niet de FTXA50BB staan die we op het oog hadden/hebben)
Wat wil de de M of de N op het einde zeggen van de lijst met buitenunits?
Dat is nooit helemaal duidelijk bij Daikin. Ik heb er nooit helemaal duidelijkheid over gekregen, ook niet vanuit Daikin. De één zegt dat het staat voor Noord resp. Midden qua klimaatzone (tov de evenaar), weer een ander geeft aan dat het de maat van de behuizing is. Dat klopt opzich met de combination tables, maar er is ook gewoon een 3MXMxxM. Weer een ander zei dat het iets met de generatie te maken, maar daar is ook weer het laatste cijfer voor. Zou me er iig niet druk om maken.
[Afbeelding]

Is het nuttig om een 5kW FTXA aan te houden voor de woonkamer, of is dat weinig zinvol en kan je ook weg geraken met een 4kW binnen unit waarvan ik begrepen heb dat deze ook wat compacter zijn?

Als we overstappen naar een 4kW unit, dan begrijp ik volgens de tabel dat deze wel te combineren is met een 2 poorts MXM50? Is dat zinvol?

[Afbeelding]

Wanneer is het zinvol om met multisplits aan de slag te gaan in plaats van met singlesplits? Buiten het feit dat je minder "bakken" aan je gevel hebt hangen zie ik in prijs niet bijster veel verschil mits je wat overdimensioneert? Is dat gepermitteerd?

Hou ik te strak vast aan overdimensioneren? Zoals je eerder las heb ik thuis 11kW aan binnenvermogen op een unit van 6.8 buiten hangen en we krijgen het hier prima gekoeld, alleen in de woonkamer+keuken bij ons is het "koudebeeld" niet gelijk omdat de unit centraal hangt. Het was fijner geweest als we 2 units gespreid over de kamers hadden kunnen hangen maar dat doet niet ter zake over het overdimensioneren. Verwarmen is daardoor ook niet zo aangenaam als de vloerverwarming omdat de warmte heel lokaal is.

Ik heb voorlopig geen merkbare last van overdimensioneren maar ik kan ook niet vergelijken met een huis wat 1 op 1 het correcte vermogen heeft hangen. :+

Naamgeving bronnen:
https://www.daikinac.com/content/assets/Uploads/PM-DCRG.pdf
Los van het aantal buitenunits, het optimale hangt vooral af van je gebruikspatroon. Als je alle binnenunits het merendeel van de tijd tegelijk laat draaien is een multi marginaal zuiniger (minder overhead van meerdere stuurprints, compressors, etc.).

Als je ze meer onafhankelijk van elkaar gebruikt (bijv. boven overdag uit, woonkamer draait door) is een single weer marginaal zuiniger. Bij gebruik van een L/L als hoofdverwarming is een single beneden (24/7 woonkamer op 21C) en een kleine multi boven (slaap- en werkkamers alleen bij echt koud weer of een thuiswerkdag) een goed compromis wat je veel ziet. Qua prijs is het allemaal redelijk om het even.

Je moet ook even bedenken of je zelf de buitenunits gaat schoonmaken/servicen of dat wil laten doen. Bij uitbesteden wordt het beurtje ook duurder bij meerdere buitenunits en je hebt simpelweg meer onderdelen die stuk kunnen gaan en mogelijk reparatie nodig hebben over de levensduur.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 04-09-2024 14:14 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
RonJ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:09:
[...]

Hoe kom je aan die calculaties/vermogenscijfers? Dat klinkt nogal (te) hoog voor een nieuwbouwwoning. Zelfs een 4(,2) is al behoorlijk aan de zware kant. Ik zou nog eens heel goed kijken of je wel zoveel vermogen nodig hebt voor een (relatief) nieuwbouwhuis, want dat lijkt me sterk.
Wel...
Ik heb een veel ruimere woonkamer en keuken en daar hangt een 5kW. Woonkamer en keuken zijn voorzien van screens, als ik die toe doe krijg ik het wel kouder maar als ik de airco op 18 graden zet is dat een temperatuur die hij pas na 24h draaien zal halen. Ik zou dan denken "die is te laag gedimensioneerd".
Daar staat wel tegenover dat ik het "koud genoeg en koel genoeg kan krijgen in die kamer" maar hij haalt op cijfertjes wel niet zo eenvoudig die temperatuur op de verwarmingsthermostaat. Dit ter zijde.

Ik heb een formule/calculatie gebruikt bij de kennissen van:
kubieke meters maal factor 40, omdat er slechts een raam voorzien is van een rolluik, al de andere ramen op zuidwest hebben geen rolluiken en dus komt er veel warmte (lees "koelverlies) binnen zodoende.
Wat zou jij aanhouden dan als factor? O+
[...]

Dat is nooit helemaal duidelijk bij Daikin. Ik heb er nooit helemaal duidelijkheid over gekregen, ook niet vanuit Daikin. De één zegt dat het staat voor Noord resp. Midden qua klimaatzone (tov de evenaar), weer een ander geeft aan dat het de maat van de behuizing is. Dat klopt opzich met de combination tables, maar er is ook gewoon een 3MXMxxM. Weer een ander zei dat het iets met de generatie te maken, maar daar is ook weer het laatste cijfer voor. Zou me er iig niet druk om maken.

[...]

Los van het aantal buitenunits, het optimale hangt vooral af van je gebruikspatroon. Als je alle binnenunits het merendeel van de tijd tegelijk laat draaien is een multi marginaal zuiniger (minder overhead van meerdere stuurprints, compressors, etc.).
Mja, maar 2 singlesplits die ieder individueel op en af toeren zijn dan weer beter in staat om buiten op binnen af te stemmen qua vermogen en zodoende zuiniger in de long run?
Want mijn MXM68 is dan weer onzuinig omdat ie net zo groot is? Of is dat gewoon "een slechte serie"?
Als je ze meer onafhankelijk van elkaar gebruikt (bijv. boven overdag uit, woonkamer draait door) is een single weer marginaal zuiniger. Bij gebruik van een L/L als hoofdverwarming is een single beneden (24/7 woonkamer op 21C) en een kleine multi boven (slaap- en werkkamers alleen bij echt koud weer of een thuiswerkdag) een goed compromis wat je veel ziet. Qua prijs is het allemaal redelijk om het even.
Ja, exact... Nu... Zijn vloerverwarming is al op een L/W waterpomp, dus ja... Dat is al redelijk efficient, het zal voornamelijk voor te koelen aka comfort zijn.
Je moet ook even bedenken of je zelf de buitenunits gaat schoonmaken/servicen of dat wil laten doen. Bij uitbesteden wordt het beurtje ook duurder bij meerdere buitenunits en je hebt simpelweg meer onderdelen die stuk kunnen gaan en mogelijk reparatie nodig hebben over de levensduur.
Straf, ik heb buiten de binnenunits nooit onderhoud gedaan buiten, en die staat al 2 jaartjes.
Wat dient daar eigenlijk aan te gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:59
HyperBart schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:25:
[...]

Wel...
Ik heb een veel ruimere woonkamer en keuken en daar hangt een 5kW. Woonkamer en keuken zijn voorzien van screens, als ik die toe doe krijg ik het wel kouder maar als ik de airco op 18 graden zet is dat een temperatuur die hij pas na 24h draaien zal halen. Ik zou dan denken "die is te laag gedimensioneerd".
Daar staat wel tegenover dat ik het "koud genoeg en koel genoeg kan krijgen in die kamer" maar hij haalt op cijfertjes wel niet zo eenvoudig die temperatuur op de verwarmingsthermostaat. Dit ter zijde.

kubieke meters maal factor 40, omdat er slechts een raam voorzien is van een rolluik, al de andere ramen op zuidwest hebben geen rolluiken en dus komt er veel warmte (lees "koelverlies) binnen zodoende.

[...]

Mja, maar 2 singlesplits die ieder individueel op en af toeren zijn dan weer beter in staat om buiten op binnen af te stemmen qua vermogen en zodoende zuiniger in de long run?
Want mijn MXM68 is dan weer onzuinig omdat ie net zo groot is? Of is dat gewoon "een slechte serie"?

[...]

Ja, exact... Nu... Zijn vloerverwarming is al op een L/W waterpomp, dus ja... Dat is al redelijk efficient, het zal voornamelijk voor te koelen aka comfort zijn.

[...]

Straf, ik heb buiten de binnenunits nooit onderhoud gedaan buiten, en die staat al 2 jaartjes.
40W/m3 is wel veel voor nieuwbouw normaliter.
Maar wat men hier op tweakers nogal eens vergeet dat juist de huidige bouw dramatisch is voor koeling in de zomer. Je ziet enorme glaspartijen bij verder wel een goed geïsoleerd huis en dat zonder fatsoenlijke zonwering.
Vaak allemaal architectonisch of voor “het oog vh volk”
We zouden met toenemende warme dagen moeten bouwen als in Zuid Duitsland.
Grote overstek, veel witte muren. Kozijnen aan de binnenkant vh kozijn. Raamluiken ervoor. Dikkere muren. Huis deels onder de grond bouwen.
Enz. Dan zou je zonder koeling zo de hele zomer 22C moeten houden.

Maar als ik jou zo lees is je warmtelast idd wel 5kw op de bgg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je kun natuurlijk ook een mhi nemen ipv daikin. De mhi heeft een scop van 4.7.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:35
[...]

Wel...
Dat is bijzonder. Draait het zonder demand control? Wat doet de buitenunit als je "Powerful" aanzet op de 5 kW binnenunit?

Als ik het serieus koud wil krijgen binnen zet ik temp op 18, uitblaas beneden (zuigt ie zijn eigen kou niet aan) en fan high. Verbruik loopt dan op bij een 3.5 op 5.2 kW buiten tot ~1500W. Bij een Daikin 6.8 kW verwacht je verbruik van 2+ kW elektrisch en een enorme hoeveelheid lucht van 7 graden of lager. Ik koel 3x 50m2 met een 5.2 kW multi in een extreem heet huis, 9.5 kWh gisteren verbruikt, dus 400W gemiddeld, hij kan dus nog 3x zo hard gaan als het nodig is. Daaraan kan je zien of de installatie te klein is of je instelling verkeerd en te weinig van de units wordt gevraagd.

Terug naar de hoofdvraag, ik zou lekker 2 losse units ophangen indien mogelijk. Multis zijn altijd beetje "jumpy" met hun regeling en demand control instellen levert soms gezeik op.

• RonJ
digifun schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:00:
Je kun natuurlijk ook een mhi nemen ipv daikin. De mhi heeft een scop van 4.7.
Welke MHI? In welke combinatie?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:22
RonJ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:09:
[...]

Veel te zwaar. Ik heb bij een nieuwbouwwoning 5kW in de woonkamer hangen (70m2) en deze heb ik nog nooit harder dan stand 2/5 hoeven zetten. Zelfde op de zolder waar ik een 4kW unit heb hangen.
Harder doe je enkel als je het huis binnen 10 minuten van te heet naar koud wil laten gaan. Mijn strategie is dat de airco beter de hele dag zachtjes aan kan laten staan.
De volgende keer ga ik voor maximaal 3kW units. Deze zijn ook iets compacter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Wel...
Ik denk dan, die is precies goed. Als een warmtepomp het heel snel warm- of koud krijgt is ie te groot. Snelheid is vijand van efficiëntie met die dingen.
Zo'n factor is nogal achterhaald en niet zomaar toepasbaar op een individueel huis. Ik zou naast de airco ook naar zonwering kijken, wat er niet binnenkomt aan warmte hoef je ook niet weg te koelen. Idealiter wil je een warmteverliesberekening (laten) maken om het echt goed te doen. Voor een beetje normale woonkamer is een 3,5 of 4,2 meer dan genoeg. Ga je naar een 5 of hoger vanwege een enorme balzaal, dan kan je beter naar 2 units gaan dan zo'n bakbeest ophangen dat heel hard moet blazen om de hele ruimte te bedienen. Er zijn maar heel weinig 5-6kW binnenunits die daadwerkelijk ooit dat vermogen leveren in de praktijk.
De 68 heeft hetzelfde minimale vermogen als een 52. En dezelfde lamellen en compressor, dus bij een "middelgrote" vermogensvraag is er nauwelijks verschil. Je hebt het vermogen zo te horen ook wel nodig, dus de minimale ondergrens is dan helemaal geen factor.
Als je alleen koelt is het wel een ander verhaal, dan komt de maatvoering ook niet zo nauw als wanneer je ze als (hoofd)verwarming gebruikt. Dan zou ik gewoon kiezen voor een mulitsplit voor het hele huis.
Schoonmaken. Formeel moet er voor de garantie onderhoud plaatsvinden, maar niemand die dat komt checken. Hangt dus een beetje van je leverancier af of dit een verplicht nummertje is. Het is ook vrij makkelijk zelf te doen, how-to's zijn hier genoeg te vinden. Je kan het ook niet doen, dan wordt ie groen en een paar % minder efficiënt.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 05-09-2024 08:49 ]

All-electric.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

RonJ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:39:
[...]

Welke MHI? In welke combinatie?
De scm 4 tm 7 KW.

Scm is de standaardserie.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
w00key schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:07:
[...]

Dat is bijzonder. Draait het zonder demand control? Wat doet de buitenunit als je "Powerful" aanzet op de 5 kW binnenunit?
Die draait dan gewoon prima?

Het is ook niet zo dat ik het niet koud krijg en misschien heb wat overdreven maar de meetdata laat niet zien dat ik dan bv de leefruimtes op strak 18 graden krijg. Ik kan het echt koud krijgen maar 18 graden thermostaat Remeha iSense niet.

Ik denk persoonlijk dat dat eerder te maken heeft met het feit dat die 5kW wat minder goed gepositioneerd is eerder dan dat 5kW as such te weinig is om de kamers koud te krijgen.
Als ik het serieus koud wil krijgen binnen zet ik temp op 18, uitblaas beneden (zuigt ie zijn eigen kou niet aan) en fan high.
Ik moet ook bekennen dat die 5kW boven een houten hoge kast staat, dus die blaast nog al snel daar tegen. Ik richt de uitblaas mond recht naar voren en een tikje naar links om zo beide ruimtes (woonkamer en open keuken achter de muur) te bestrijken.
Verbruik loopt dan op bij een 3.5 op 5.2 kW buiten tot ~1500W. Bij een Daikin 6.8 kW verwacht je verbruik van 2+ kW elektrisch en een enorme hoeveelheid lucht van 7 graden of lager. Ik koel 3x 50m2 met een 5.2 kW multi in een extreem heet huis, 9.5 kWh gisteren verbruikt, dus 400W gemiddeld, hij kan dus nog 3x zo hard gaan als het nodig is. Daaraan kan je zien of de installatie te klein is of je instelling verkeerd en te weinig van de units wordt gevraagd.

Terug naar de hoofdvraag, ik zou lekker 2 losse units ophangen indien mogelijk. Multis zijn altijd beetje "jumpy" met hun regeling en demand control instellen levert soms gezeik op.
Ja, ik denk inderdaad dat het dat gaat worden en dan een 3.5kW beneden en een 1.5 boven.

Nog een klein vraagje:
De plek voor de unit beneden is voorzien van iets grotere diameter leiding dan de unit boven.
Vormt dat een probleem voor een Daikin 3.5 singlesplit?

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 16-09-2024 10:26 ]

• HyperBart
@Technician- @RonJ @_sepulnation_
Weten jullie iets over onderstaande te zeggen?
In alle drukte hebben we de units besteld, 2 x split en ik heb jullie idee gevolgd. Ze zijn nog niet verzonden maar staan wel klaar in het magazijn.

SB-FTXA35CB
SB-FTXA20CB

Ik was op de hoogte van het feit dat er 2x2 leidingen lagen, zijnde
1/4 + 1/2 voor de woonkamer
1/4 + 3/8 voor de slaapkamer

En ga/ging er van uit dat die 1/4 + 1/2 ook kon aangesloten worden op de 35CB, de installateur gaf aan dat dit niet mogelijk is en voor die lengtes minimaal een 5kW nodig is. Op de vraag of die 1/2 dan niet gereduceerd kon worden naar een 3/8 werd gewaarschuwd voor problemen met druk.

Ik weet het even niet meer, als die 35 gerestocked moet worden zullen er kosten aan verbonden zijn, dat is niet dramatisch maar is wat zuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Een 4,2 moet ook op een 1/2" leiding (zie pagina 42 onder "piping connections"), dat is iig een wat kleiner stapje dan de onnodig zware 5.0. 1/2" gaat met een 35 iig niet (goed) werken (expansieventiel is hier niet op afgestemd). Je hebt ook geen garantie als er wat mee is, dat lijkt me het sowieso al niet waard om hiervan af te wijken.

Is het zo lastig om de bestaande leidingen te vervangen? En hoe oud zijn de bestaande leidingen sowieso? Je mag/kan/wil koppelingen/flares namelijk niet hergebruiken en bij te oud koper is het vrijwel onmogelijk om er een nieuwe flare aan te maken zonder dat het inmiddels hard geworden koper scheurt. Als er oudere koelmiddelen (lees: bijbehorende olie) dan R410A in gezeten hebben is het ook een no-go.

Enne, waarom zou je een restocking fee moeten betalen als ze nog niet verzonden zijn? Of heeft ie ze vanuit Daikin eerst bij zijn magazijn laten leveren en gaat ie ze nu weer doorsturen? Die fee valt vanuit Daikin iig wel mee als de doos gewoon nog helemaal dicht en heel is, 2-3 tientjes rekenden ze daarvoor geloof ik.

All-electric.

• HyperBart
RonJ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:04:
Een 4,2 moet ook op een 1/2" leiding (zie pagina 42 onder "piping connections"), dat is iig een wat kleiner stapje dan de onnodig zware 5.0. 1/2" gaat met een 35 iig niet (goed) werken (expansieventiel is hier niet op afgestemd). Je hebt ook geen garantie als er wat mee is, dat lijkt me het sowieso al niet waard om hiervan af te wijken.
Ok, thanks
Is het zo lastig om de bestaande leidingen te vervangen? En hoe oud zijn de bestaande leidingen sowieso? Je mag/kan/wil koppelingen/flares namelijk niet hergebruiken en bij te oud koper is het vrijwel onmogelijk om er een nieuwe flare aan te maken zonder dat het inmiddels hard geworden koper scheurt. Als er oudere koelmiddelen (lees: bijbehorende olie) dan R410A in gezeten hebben is het ook een no-go.
Nieuwbouw, het huis is 2 maanden bewoond nu, leidingen zijn mooi in de muren ingewerkt dus ja dat gaat het 'm niet worden.
Enne, waarom zou je een restocking fee moeten betalen als ze nog niet verzonden zijn? Of heeft ie ze vanuit Daikin eerst bij zijn magazijn laten leveren en gaat ie ze nu weer doorsturen? Die fee valt vanuit Daikin iig wel mee als de doos gewoon nog helemaal dicht en heel is, 2-3 tientjes rekenden ze daarvoor geloof ik.
Mja, ik wacht hun antwoord nog af, ze gaven idd aan dat ze tot in hun magazijn gekomen waren/de units bij hen gearriveerd waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:59
HyperBart schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:31:
In alle drukte hebben we de units besteld, 2 x split en ik heb jullie idee gevolgd. Ze zijn nog niet verzonden maar staan wel klaar in het magazijn.

SB-FTXA35CB
SB-FTXA20CB

Ik was op de hoogte van het feit dat er 2x2 leidingen lagen, zijnde
1/4 + 1/2 voor de woonkamer
1/4 + 3/8 voor de slaapkamer

En ga/ging er van uit dat die 1/4 + 1/2 ook kon aangesloten worden op de 35CB, de installateur gaf aan dat dit niet mogelijk is en voor die lengtes minimaal een 5kW nodig is. Op de vraag of die 1/2 dan niet gereduceerd kon worden naar een 3/8 werd gewaarschuwd voor problemen met druk.

Ik weet het even niet meer, als die 35 gerestocked moet worden zullen er kosten aan verbonden zijn, dat is niet dramatisch maar is wat zuur.
Euh beetje context want snap je vraag niet.

Oh ff teruggelezen, dus je hebt 2 Daikin stylish modellen gekocht. :9

Ja gewoon plaatsen met nieuwe leiding, i.i.g. voor de 35.

Oh zie je reactie nu, ja jammer die 35 beter inruilen voor een 42 model dan die op 1/2” kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 25-09-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
HyperBart schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:40:
Nieuwbouw, het huis is 2 maanden bewoond nu, leidingen zijn mooi in de muren ingewerkt dus ja dat gaat het 'm niet worden.
Duidelijk, dan wordt het je verlies nemen en omruilen voor een 4,2.

All-electric.

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:22
HyperBart schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:31:
Geen ervaring mee. Ik heb de binnen en buitenunits op elkaar afgestemd kwa aansluiting. Maar ik zie online dat er verloopstukken zijn. Hoe dit echter in de praktijk werkt met drukverlies etc weet ik niet. Wellicht even rondvragen bij verschillende installateurs.
Pagina: 1