Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
outlandos schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:21:
[...]

Esthetisch mooier om hem beetje aan 1 kant te doen ipv midden gezien de muur veel groter is dan airco. Of zie ik dat verkeerd?

Lamellen kun je altijd nog naar een bepaalde kant instellen.
Gewoon zo'n 10 a 15 cm uit de muur blijven en zorg in ieder geval dat als het gordijn dicht is dat hij daar GEEN lucht achter vandaan kan zuigen. Dat zorgt voor een slechte regeling. (hier in de slaapkamer ervaring mee). Dus wellicht toch naar het midden van de muur.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 06-09-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
Hoe groot moet het gat zijn in de muur van een Aux 3,5 kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
adesign schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:18:
Standaard maat. 60-65mm.

Staat ook gewoon in de handleiding van je AUX.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 16:09
adesign schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:18:
Die heb ik sinds kort (zelf geïnstalleerd).
Mocht je die nou willen kopen bij aircoplaza Zwolle, doe jezelf en/of je installateur dan een plezier en koop de koelleidingen ergens anders!!!
In Zwolle leveren ze de goedkoopste baggerleidingen die je ooit hebt gezien. Ze willen ABSOLUUT niet buigen. Goed koper kun je meerdere keren dubbelvouwen, deze breken bij de eerste keer dubbelvouwen af.
Zelfs met buigveer + bocht-tang knikken ze 5x in een bocht. Ik heb heel veel extra werk, vertraging, gezeik en kosten gehad puur door die leidingen.

Aircotube is een merk dat wèl kwalitatief hoogwaardige leidingen maakt, en die levert plaza niet.

[ Voor 13% gewijzigd door DaanTriple7 op 06-09-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 21:37
MotorBeast schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:38:
[...]

Gewoon zo'n 10 a 15 cm uit de muur blijven en zorg in ieder geval dat als het gordijn dicht is dat hij daar GEEN lucht achter vandaan kan zuigen. Dat zorgt voor een slechte regeling. (hier in de slaapkamer ervaring mee). Dus wellicht toch naar het midden van de muur.
Gordijn dicht zit zo'n 12cm van de muur af. Denk dat ik de airco dan 30cm van de muur af doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
outlandos schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:30:
[...]

Gordijn dicht zit zo'n 12cm van de muur af. Denk dat ik de airco dan 30cm van de muur af doe.
Ellende van zo'n gordijn is dat er in de winter koudere lucht dan in je kamer achter zit en in de zomer warmer en hij dat aan zuigt. Achteraf had ik in mijn slaapkamer hem liever boven het bed in het midden gehad. 30 cm lijkt me nog niet veel. Hang hem in ieder geval ook zo dat er nooit luchtflow op jezelf terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Weet iemand nog een goede diamandboor SPD om een gat te maken in een betonnen muur voor het aircogat? En waar gaat jullie voorkeur naar uit? Zo'n korte of een lange?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 22:25
DaanTriple7 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:44:
[...]

Mocht je die nou willen kopen bij aircoplaza Zwolle, doe jezelf en/of je installateur dan een plezier en koop de koelleidingen ergens anders!!!
In Zwolle leveren ze de goedkoopste baggerleidingen die je ooit hebt gezien. Ze willen ABSOLUUT niet buigen. Goed koper kun je meerdere keren dubbelvouwen, deze breken bij de eerste keer dubbelvouwen af.
Zelfs met buigveer + bocht-tang knikken ze 5x in een bocht. Ik heb heel veel extra werk, vertraging, gezeik en kosten gehad puur door die leidingen.

Aircotube is een merk dat wèl kwalitatief hoogwaardige leidingen maakt, en die levert plaza niet.
Dacht al wat goedkoop die leidingsetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

DaanTriple7 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:44:
[...]

Koperen leiding kun en mag je helemaal niet dubbel vouwen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
@outlandos Een airco zuigt ook aan beide zijkanten zijn lucht aan, wanneer je één kant gaat "afsluiten" (10cm is echt weinig) wordt er meer uitgeblazen lucht direct weer aangezogen(lucht pakt de weg met minste weerstand).

Als het kan minstens 50cm van de muur blijven, optisch minder mooi maar wel beter voor de regeling, voornamelijk gordijnen ernaast vinden ze niet prettig omdat een gordijn snel zijn omgevingstemperatuur aanneemt zal de airco erop reageren.

In een hoek hangen is sowieso niet idiaal voor een binnenunit want je kan vrijwel geen gebruik maken van de lamellen stand richten(uitblaas lucht), kans dat je in de volle luchtstroom zit is groot.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 07-09-2024 07:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:21:
@outlandos Een airco zuigt ook aan beide zijkanten zijn lucht aan, wanneer je één kant gaat "afsluiten" (10cm is echt weinig) wordt er meer uitgeblazen lucht direct weer aangezogen(lucht pakt de weg met minste weerstand).

Als het kan minstens 50cm van de muur blijven, optisch minder mooi maar wel beter voor de regeling, voornamelijk gordijnen ernaast vinden ze niet prettig omdat een gordijn snel zijn omgevingstemperatuur aanneemt zal de airco erop reageren.

In een hoek hangen is sowieso niet idiaal voor een binnenunit want je kan vrijwel geen gebruik maken van de lamellen stand richten(uitblaas lucht), kans dat je in de volle luchtstroom zit is groot.
Dank voor je antwoord. Als ik hem precies in het midden hang heb ik 48cm aan beide zijden over. Denk dat ik dat maar doe dan. Op zich is dat esthetisch gezien ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Ckriek schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:07:
[...]

Staat een filmpje op you toub, Italiaans, maar wel duidelijk
Ik had al op youtube gezocht en nu weer, maar niet kunnen vinden. Heb je de link toevallig?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
adesign schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:32:
Zijn dit soort aansluit sets generiek? Ik wil namelijk de airco zelf monteren en een monteur inhuren voor alleen het in gebruik stellen. Het gaat om een split unit 3,5 KW 12000 BTU van LG of Aux.[Afbeelding]
Ja, maar je moet wel even goed op de diameter letten. Die wijkt per model af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Voor de airco installatie in het nieuwe huis hebben we 2 partijen over de vloer gehad.

Die zaten vrijwel met alles op 1 lijn (kw, plaatsing, etc.). Er was echter 1 punt waarop ze van elkaar afwijken:

Op de zolder is er een condense pompje nodig omdat die daar omhoog gaat.

Aircoman A heeft een Aspen Silent+ mini orange aanbevolen.

Aircoman B had het over een pompje die ze op de vliering plaatsen, dus los/vrijstaand als het ware. Dit om niet het risico te lopen dat het gaat resoneren.

Ik weet helaas niet welk merk/type pompje hij precies bedoelde en ik kan het ook niet meer vragen want A was prijstechnisch een stuk interessanter (scheelde 2500 euro op 4 units) met dezelfde goede referenties.

Aircoman A is op vakantie dus kan/wil ik het nu niet vragen. Hebben jullie misschien een idee wat meneer B bedoelde en of dat een betere optie is dan het Aspen pompje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
outlandos schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:36:
Voor de airco installatie in het nieuwe huis hebben we 2 partijen over de vloer gehad.

Die zaten vrijwel met alles op 1 lijn (kw, plaatsing, etc.). Er was echter 1 punt waarop ze van elkaar afwijken:

Aircoman B had het over een pompje die ze op de vliering plaatsen, dus los/vrijstaand als het ware. Dit om niet het risico te lopen dat het gaat resoneren.

Ik weet helaas niet welk merk/type pompje hij precies bedoelde en ik kan het ook niet meer vragen want A was prijstechnisch een stuk interessanter (scheelde 2500 euro op 4 units) met dezelfde goede referenties.

Aircoman A is op vakantie dus kan/wil ik het nu niet vragen. Hebben jullie misschien een idee wat meneer B bedoelde en of dat een betere optie is dan het Aspen pompje?
Die is waarschijnlijk ook van Aspen. Hieronder een filmpje hoe het eruit ziet. De die normale pompjes hoor je veel klachten van defect en geluid. Ik zou ook voor zoiets gaan.
YouTube: Aspen Universal Peristaltic Condensate Removal Pump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Willempie27 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:44:
[...]

Die is waarschijnlijk ook van Aspen. Hieronder een filmpje hoe het eruit ziet. De die normale pompjes hoor je veel klachten van defect en geluid. Ik zou ook voor zoiets gaan.
YouTube: Aspen Universal Peristaltic Condensate Removal Pump
Dat zou het zeker kunnen zijn!

Ik heb even op de Aspen website gekeken en zie dat die niet meer te koop is. Sinds 2023 hebben ze 2 nieuwe pompjes: de Peri Pro en de Peri Pro Air.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoR8LIz4FLc422lOzObbA0DzSkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9vuSx5vzCHNm87PcsaNPq87.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWOdq9Cwss1Gc05zPhSEuaKIx8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aIN8f7ZnwHxHtuhljFNvIISm.jpg?f=user_large

Het verschil: normale Pro heeft een vlotter bakje en de Pro Air heeft is uitgerust met temperatuur sensor.

Welke van de 2 zou ik dan moeten hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast

Je weet dat de afvoer van water van je binnenunit totaal los kan/mag lopen van het overige leidingwerk? Ik zou alles in het werk stellen geen pomp te gebruiken. Die dingen maken geluid en erger.......veroorzaken vaak storing. Kan je echt niet ergens schuin aflopend gewoon naar buiten met die slang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:49
Weet je zeker dat je niet ergens een gaatje naar buiten kunt maken voor de condensafvoer? Of is een leiding langs de muur geen optie? Zonder condenspompje is altijd beter dan met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
@MotorBeast Mag ik vragen waarmee jij de kwetsbare lamellen van de buitenunit schoonmaakt? Doe je dat gewoon met een zachte waterstraal of gebruik je ook iets van schuim of iets dergelijks?

Mijn zelf geïnstalleerde Daikins hangen inmiddels twee jaren, maar ik weet dat die lamellen kwetsbaar zijn dus tot op heden heb ik me er nog niet aan gewaagd ze schoon te maken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

Blauwe aspen silent mini wordt geleverd met een muurhouder en rubber. Hierdoor hoor je ook helemaal niets van resonanties.

https://www.bol.com/nl/nl...twE7DePB_bWsaAq_HEALw_wcB

Ik heb ze zelf van marktplaats gehaald voor 80 euro :+

Gaat dat pompje stuk dan koop je op ali een peristaltisch pompje voor nop. Stelt allemaal niet veel voor.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 07-09-2024 17:24 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
LED-Maniak schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:22:
[...]

Blauwe aspen silent mini wordt geleverd met een muurhouder en rubber. Hierdoor hoor je ook helemaal niets van resonanties.

https://www.bol.com/nl/nl...twE7DePB_bWsaAq_HEALw_wcB

Ik heb ze zelf van marktplaats gehaald voor 80 euro :+

Gaat dat pompje stuk dan koop je op ali een peristaltisch pompje voor nop. Stelt allemaal niet veel voor.
Thanks ik denk dat dit het pompje was dat meneer B van plan was bij ons te gebruiken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
objectief2 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:52:
@MotorBeast Mag ik vragen waarmee jij de kwetsbare lamellen van de buitenunit schoonmaakt? Doe je dat gewoon met een zachte waterstraal of gebruik je ook iets van schuim of iets dergelijks?

Mijn zelf geïnstalleerde Daikins hangen inmiddels twee jaren, maar ik weet dat die lamellen kwetsbaar zijn dus tot op heden heb ik me er nog niet aan gewaagd ze schoon te maken 8)
Ik had wat groene aanslag op de stalen lamellen. Heb een plantenspuit met warm water gevuld en daar wat afwasmiddel ingedaan. Dasty durfde ik niet aan, wellicht verdund wel. Lamellen ingespoten en laten inwerken. Daarna met tuinslang afgespoten. Voorkant rooster eraf geschroefd en met afwasborstel en zeep gereinigd. Ventilator ook schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
MotorBeast schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:48:
[...]

Ik had wat groene aanslag op de stalen lamellen. Heb een plantenspuit met warm water gevuld en daar wat afwasmiddel ingedaan. Dasty durfde ik niet aan, wellicht verdund wel. Lamellen ingespoten en laten inwerken. Daarna met tuinslang afgespoten. Voorkant rooster eraf geschroefd en met afwasborstel en zeep gereinigd. Ventilator ook schoongemaakt.
Bedankt, ik ga het dan ook zo doen. Dreft met warm water zal vast goed werken en daarna met de tuinslang met doseerbare sproeikop de lamellen zacht afspoelen. Hier is ook wat groene (tot lichtbruine) aanslag op de lamellen te zien en ik zal de ventilator en daarna de behuizing ook meteen meenemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
objectief2 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:12:
[...]

Bedankt, ik ga het dan ook zo doen. Dreft met warm water zal vast goed werken en daarna met de tuinslang met doseerbare sproeikop de lamellen zacht afspoelen. Hier is ook wat groene (tot lichtbruine) aanslag op de lamellen te zien en ik zal de ventilator en daarna de behuizing ook meteen meenemen :)
Niet eerst zeep in de plantenspuit doen. Eerst water. Anders heb je een schuimfestijn in je plantenspuit. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 20:33
@MotorBeast @objectief2 Ik zou voor de buitenunit een niet agressief ontvettend middel adviseren. Geheel ontvet metaal oxideert vlugger / heeft meer kans op oxidatie. Simpele autoshampoo ofzo.
Denk dat het uiteindelijk wel meevalt, maar als je toch bezig bent, haal een autoshampoo bij de action ofzo.

Binnenunit daarentegen wel lekker agressief spul gebruiken, weg met die bacteriën en schimmels!

[ Voor 39% gewijzigd door M_AW op 07-09-2024 20:28 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Op m'n MHI zitten de functies self clean en allergeen clear. Die draai ik gewoon 1 keer per maand? Duren allebij rond de 1.5 uur .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:06
DutchOwnage schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:04:
Op m'n MHI zitten de functies self clean en allergeen clear. Die draai ik gewoon 1 keer per maand? Duren allebij rond de 1.5 uur .
Daar wordt je buitenunit niet schoon van. ;) Maar die ingebakken functies in de binnenunits verrichten ook geen wonderen.

[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 07-09-2024 21:26 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
GermanPivo schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:24:
[...]

Daar wordt je buitenunit niet schoon van. ;) Maar die ingebakken functies in de binnenunits verrichten ook geen wonderen.
Nee inderdaad, ik doelde op de binnenuit. Het enige wat ik zelf eigenlijk doe buiten die ingebouwde functies laten draaien, is de filters eens per 3 maanden schoonmaken. Maar ik heb m'n airco ook pas anderhalf jaar. Ik merk nog helemaal niks qua luchtjes of zo. Sterker, op het moment van aanzetten ruik ik nog steeds een soort van frisse geur...

Ik ben wel van plan om 'm te gaan laten onderhouden. Volgend jaar eerste afspraak na 2 jaar in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchOwnage schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:00:
[...]

Nee inderdaad, ik doelde op de binnenuit. Het enige wat ik zelf eigenlijk doe buiten die ingebouwde functies laten draaien, is de filters eens per 3 maanden schoonmaken. Maar ik heb m'n airco ook pas anderhalf jaar. Ik merk nog helemaal niks qua luchtjes of zo. Sterker, op het moment van aanzetten ruik ik nog steeds een soort van frisse geur...

Ik ben wel van plan om 'm te gaan laten onderhouden. Volgend jaar eerste afspraak na 2 jaar in gebruik.
Zelf doen. Je bent een Tweaker of niet. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
digifun schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:54:
[...]

Koperen leiding kun en mag je helemaal niet dubbel vouwen.
Kun je jouw reactie beter uitleggen? Ik heb moeite met begrijpen wat je precies bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:56
De lamellen van een verdamper/condensor zijn overigens niet van staal, maar van aluminium.
Kunnen messcherp zijn trouwens, dus let op je vingers!

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 08-09-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
DutchOwnage schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:00:
[...]

Het is afhankelijk hoeveel je ermee koelt, hier is de binnenunit op de filters na al 5 jaar niet schoongemaakt, geen geurtjes niks, puur doordat ik weinig koel en vooral verwarm.

Laatst nog gekeken en zelfs de waaier was nog perfect schoon.
Ik koel alleen wanneer ik vind dat het te warm is, niet omdat "stroom niks kost omdat ik toch zonnepanelen heb".

Dit huis wordt niet snel warm met maar zon op één gevel en zonwering aanwezig.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 08-09-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

DaanTriple7 schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:39:
[...]

Kun je jouw reactie beter uitleggen? Ik heb moeite met begrijpen wat je precies bedoelde.
Koperen leidingen zijn kwetsbaar die kunnen maar heel beperkt gebogen worden en mag je zeker niet dubbelvouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
digifun schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:38:
[...]

Koperen leidingen zijn kwetsbaar die kunnen maar heel beperkt gebogen worden en mag je zeker niet dubbelvouwen.
Joh.
Maar bij het dubbelvouwen van twee verschillende type leidingen kun je wel het verschil in kwaliteit goed merken. Dat is wat ik gedaan heb. Ik heb niet bij het monteren van de leidingen even een paar stukken dubbelgevouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 00:37
Ik overweeg een Haier Revive Plus 2.7 split airco voor onze zolder (verwarmen en koelen). Ik wil deze zelf aanleggen (muv inbedrijfstelling) maar kan nergens vinden wat de maximale leiding lengte is die hij voorgevuld aan kan (dus zonder bij te hoeven vullen). Weet iemand waar ik dit kan vinden?

Een advies voor een alternatief merk/type mag ook. Maar heb in twee andere kamers al jaren een Haier Tundra hangen (voorloper van de Revive) en die bevallen prima. Hangen al in home assistant dus zelfde merk is ook daarvoor lekker makkelijk. Enige nadeel is dat ik de buitenunits vrij luid vind. Maar de prijs is met nog geen 600 Euro aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Separator schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:39:
Ik overweeg een Haier Revive Plus 2.7 split airco voor onze zolder (verwarmen en koelen). Ik wil deze zelf aanleggen (muv inbedrijfstelling) maar kan nergens vinden wat de maximale leiding lengte is die hij voorgevuld aan kan (dus zonder bij te hoeven vullen). Weet iemand waar ik dit kan vinden?

Een advies voor een alternatief merk/type mag ook. Maar heb in twee andere kamers al jaren een Haier Tundra hangen (voorloper van de Revive) en die bevallen prima. Hangen al in home assistant dus zelfde merk is ook daarvoor lekker makkelijk. Enige nadeel is dat ik de buitenunits vrij luid vind. Maar de prijs is met nog geen 600 Euro aantrekkelijk.
5 meter is die voorgevuld.
MHI 2kW kost 825. Voor die 225 euro meer zou ik daarvoor gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Willempie27 op 08-09-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:13
MotorBeast schreef op zondag 8 september 2024 @ 00:47:
[...]

Zelf doen. Je bent een Tweaker of niet. 8)
En meteen die fanrol eruit halen en reinigen als ie heel smerig is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Willempie27 schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:43:
[...]

5 meter is die voorgevuld.
MHI 2kW kost 825. Voor die 225 euro meer zou ik daarvoor gaan.
Heb je daar toevallig een typenummer van? Op MHI 2kW vind ik verschillende. En weet je zo hoever die gevuld zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Separator schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:15:
[...]

Heb je daar toevallig een typenummer van? Op MHI 2kW vind ik verschillende. En weet je zo hoever die gevuld zit?
MHI 20ZS Ik dacht dat die 10 meter was voorgevuld maar zie zelfs 15 meter op een website staan. Maar in principe maakt het niet uit. Het bedrijf wat hem in bedrijf gaat stellen kan zo wat bijvullen 20g per meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:48
Separator schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:15:
[...]

https://aircovivo.nl/prod...0zs-w-src20zs-w-20kw-wit/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
De berichten van @gustaveau en de reacties erop heb ik verplaatst naar Eén multisplit airco voor 4 slaapkamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Zijn er risicos/nadelen om een airco buiten unit buiten op de grond te plaatsen zonder die rubberen balken of metalen muurbeugel?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCeIQy4KMasesonHmp7WWaZXH6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQbvR6zzif4lv6eYfF4VtgWW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
adesign schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:36:
Zijn er risicos/nadelen om een airco buiten unit buiten op de grond te plaatsen zonder die rubberen balken of metalen muurbeugel?[Afbeelding]
Je wil toch dat die unit blijft staan waar die moet staan en niet alleen door de leidingen op zijn plaats wordt gehouden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:49
Zijn er risicos/nadelen om een airco buiten unit buiten op de grond te plaatsen zonder die rubberen balken of metalen muurbeugel?[Afbeelding]
Niet doen, zeker als je ook gaat verwarmen want dan kan het smelt/condenswater niet weg en loopt je ventilator binnen de kortste keren vast. Iets boven de grond is ook handiger vuil wegvegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Iemand dan nog een diy tip hoe ik de buitenunit 10cm van de grond krijg? 2 balken oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
adesign schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:09:
Iemand dan nog een diy tip hoe ik de buitenunit 10cm van de grond krijg? 2 balken oid?
https://www.technim.nl/ai...eu4S2GXnZOqBoCNWwQAvD_BwE

Of baksteen, betonpaal in twee stukken oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:52
https://www.bol.com/be/nl...sPK6us5PypOBoCuHQQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:18
Zit je niet te dicht op je buren? Oude installaties hoeven nog niet te voldoen aan geluidseisen maar een nieuwe - die gaat 45/40 dB op de erfgrens (dus andere kant van schutting) niet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Met van die stapelblokken https://www.karwei.nl/ass...ting-terras/stapelblokken
Past mooi onder die rubber voeten

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 10-09-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:30:
[...]

Zit je niet te dicht op je buren? Oude installaties hoeven nog niet te voldoen aan geluidseisen maar een nieuwe - die gaat 45/40 dB op de erfgrens (dus andere kant van schutting) niet halen.
Alleen van toepassing bij burenruzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:18
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:20:
[...]

Ja dat is zo, maar daar neerdumpen zorgt misschien wel voor ruzie. Ik zie daar een open deur vlak achter de schutting, dan hoor je in hun woonkamer gepruttel in de zomer tijdens koelen. Of erger als die unit hard moet werken.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:51
Ik wil de buitenunit naast de dakkapel op het schuine dak (betonpannen) plaatsen. Ik zie dat je daarvoor verschillende dakconsoles hebt (versie 1, versie 2). Ik begrijp niet helemaal hoe dit onder de dakpannen gemonteerd moet worden en ik kan ook nergens een filmpje of iets dergelijks vinden.

Heeft iemand ervaring met het monteren van een buitenunit op een schuin dak en kan iemand iets over toelichten?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
Aziona schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:57:
Ik wil de buitenunit naast de dakkapel op het schuine dak (betonpannen) plaatsen. Ik zie dat je daarvoor verschillende dakconsoles hebt (versie 1, versie 2). Ik begrijp niet helemaal hoe dit onder de dakpannen gemonteerd moet worden en ik kan ook nergens een filmpje of iets dergelijks vinden.

Heeft iemand ervaring met het monteren van een buitenunit op een schuin dak en kan iemand iets over toelichten?
Deze zal waarschijnlijk op de draagbalken onder de pannen vastgeschroefd moeten worden.
(net als de montagebeugels voor bijvoorbeeld zonnepanelen)

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:14
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:20:
[...]

Ik zou die gok toch niet nemen. Misschien dat het bij de huidige buren bijvoorbeeld geen probleem is, maar eventueel toekomstige buren kunnen daar heel anders over denken. Bij een installatie van na 2021 kun je dan ook niet aantonen dat je nog onder de oude regelgeving valt.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Yellos
We hebben het regelmatig over geluid / overlast van de buren. Een omkasting doen we liever niet i.v.m. luchtflow. Maar zou een geluidwandje werken? (Zoals zo'n betonnen wand langs de snelweg)

Dus zeg dat je links OF rechts daarvan 1 wandje plaatst van multiplex met van dat "eierdozen-schuim" er tegenaan? Puur om de geluidgolven naar de kant van de buren tegen te gaan. Alle andere kanten zijn vrij en open.

Foto als voorbeeld van het idee.

Denk aan zo'n wandjes die ze op kantoren tussen de werkplekken hebben om het geluid van collega's te blokkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRxw9qFcIR0-Y3mXJecC4ij94Xw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oWKQn8ZQaUWxFJDwIk6csH2W.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Yellos op 11-09-2024 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
MiBe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:17:
[...]

Ik zou die gok toch niet nemen. Misschien dat het bij de huidige buren bijvoorbeeld geen probleem is, maar eventueel toekomstige buren kunnen daar heel anders over denken. Bij een installatie van na 2021 kun je dan ook niet aantonen dat je nog onder de oude regelgeving valt.
Mja afhankelijk wat je plaatst.
Ik snap jullie bezorgdheid, volgens de wet helemaal gelijk.
Ik heb deze vraag eens voorgesteld bij mijn installateur die ze dagelijks plaatst en nog nooit gezeik geweest dat hij hem moest verplaatsen of weghalen(Is bekend met de 45/40db regel).

Hij plaatst voornamelijk Daikin singlesplit,s en die zijn in praktijk stiller dan op papier staat.
Geluidsoverlast was vrijwel altijd resonatie als aan de muur hing.
Bij een muurbeugel plaatst hij voortaan altijd trillingspluggen erbij en speelt het probleem niet meer.

De compressor hoor je niet(mijn gehoor is goed), het is altijd de fan of resonatie, de oudere modellen van Daikin kon je de compressor nog horen brommen en enkele multisplit modellen, hier is de compressor alleen hoorbaar als je er letterlijk naast staat en de fan uitgeschakeld vanwege de-frost actie.

De buitenunit voldoet hier ook niet aan de regelgeving, mocht er gezeik komen dan verplaatsen wij hem 2 meter verderop en kost het maar 300 euro.
(Heb goed contact met de buren, is binnen niet hoorbaar en ze hebben altijd een klapraampje open).

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 11-09-2024 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:11
Aziona schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:57:

Kun je er goed bij ook voor service en onderhoud? Veel airco bedrijven hebben hier aparte tarieven voor of doen helemaal geen installatie op een schuindak.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11
Technician- schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:24:
Vroeg het al eens eerder maar heeft niemand Samsung airconditioning?
De nieuwe series zijn volgens mij echt de top.
Tenminste dat denk ik, ik zie ze in Nl niet maar in het zuiden van Europa ineens overal waar het echt luxe is. Samsung Windfree modellen.
Volgens mij zit Samsung nog niet actief in Nl en kennen we het daarom niet.

Wat ze in warme landen veel gebruiken dat moet je hebben, dat was altijd al zo.
Je kunt ze wel bestellen op de Europese websites en ze zijn best duur.
Even hier op inhakend na 3 weken Tenerife.

Ik heb er de afgelopen weken op gelet wat er hier staat en hangt. Ik ben 1001 verschillende merken tegengekomen, waarbij alleen HiSense er bovenuit stak, die zag ik regelmatig hangen. Verder nog wel een aantal keer Toshiba en Fujitsu zien hangen en een enkele LG.

Daikin, MHI en ME niet één keer tegengekomen. Samsung ook niet.

Voor wat het waard is :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Maar dat is appels en peren vergelijken, de verwarmbehoefte zal daar veel lager zijn als ik lees dat de minimale temperatuur op Tenerife zo'n 14°C is. Het kleine beetje wat je moet verwarmen zal met zo'n goedkoop ding ook wel lukken. Met -5°C of -10°C in ons NL klimaat is het wel even anders en dan wil je wel een A-merk unit. Denk dat op Tenerife een defrost misschien zelfs wel nooit voorkomt.

Heb er laatst nog wat meer over uitgeweid: ThinkPad in "Vermogen airco bepalen na miskoop 7 kW Haier"

Een Hisense kost in het buitenland ook geen drol, die heb je voor €600 all-in daar wel hangen denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2024 13:14 ]

• Tommie12
Yellos schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:43:
We hebben het regelmatig over geluid / overlast van de buren. Een omkasting doen we liever niet i.v.m. luchtflow. Maar zou een geluidwandje werken? (Zoals zo'n betonnen wand langs de snelweg)

Dus zeg dat je links OF rechts daarvan 1 wandje plaatst van multiplex met van dat "eierdozen-schuim" er tegenaan? Puur om de geluidgolven naar de kant van de buren tegen te gaan. Alle andere kanten zijn vrij en open.

Foto als voorbeeld van het idee.

Denk aan zo'n wandjes die ze op kantoren tussen de werkplekken hebben om het geluid van collega's te blokkeren.

[Afbeelding]
Ik denk dat het weinig gaat uit maken als er aan de andere kant nog een muur staat die alles gaat reflecteren...

• Yellos
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:06:
[...]

Ik denk dat het weinig gaat uit maken als er aan de andere kant nog een muur staat die alles gaat reflecteren...
De foto was als voorbeeld... denk die andere muren even weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Denk dat je beter zoiets als Merfopol geluidsabsorberend plaatmateriaal kan gebruiken.

Zie dat er al wat Tweakers zijn die dat gebruikt hebben:
LacsapOV in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
LeonTebbens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2024 14:13 ]

• Tommie12
Yellos schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:09:
[...]

De foto was als voorbeeld... denk die andere muren even weg.
Dan kan het iets geven, de vraag is altijd of het genoeg is om de norm te halen, en of er niks anders is dat geluid zal reflecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
ja zoiets zocht ik inderdaad! tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Yellos schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:35:
[...]

ja zoiets zocht ik inderdaad! tnx!
Mocht je een betaalbaarder alternatief vinden dan houd ik mij aanbevolen, dat Merfopol is nog flink aan de prijs namelijk :X

• Yellos
ThinkPad schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:45:
[...]

Mocht je een betaalbaarder alternatief vinden dan houd ik mij aanbevolen, dat Merfopol is nog flink aan de prijs namelijk :X
ik dacht zelf aan een stuk multiplek, wat lijm, en een paar van deze:

https://www.hornbach.nl/p...fP3k_89elcrRoCPsMQAvD_BwE

• Aziona
habbekrats schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:45:
[...]
Kun je er goed bij ook voor service en onderhoud?
Ik was van plan m in het btl te kopen, zelf te installeren en het risico te nemen.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

• Aziona
Yellos schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:15:
[...]
Deze zal waarschijnlijk op de draagbalken onder de pannen vastgeschroefd moeten worden.
(net als de montagebeugels voor bijvoorbeeld zonnepanelen)
Mijn zonnepanelen heb ik zelf geïnstalleerd in 2015 en die hangen met een beugel aan een panlat. Bij zo’n console moet je blijkbaar door de pannen boren maar zou graag eens zien hoe dat dan vast zit. Zitten die pennen er bijvoorbeeld bij of is het de bedoeling dat je met bijvoorbeeld draadeind gaat werken?

• Yellos
Aziona schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:59:
[...]

Mijn zonnepanelen heb ik zelf geïnstalleerd in 2015 en die hangen met een beugel aan een panlat. Bij zo’n console moet je blijkbaar door de pannen boren maar zou graag eens zien hoe dat dan vast zit. Zitten die pennen er bijvoorbeeld bij of is het de bedoeling dat je met bijvoorbeeld draadeind gaat werken?
Ik denk middels een (bijgeleverde) spijkerplaat.

• habbekrats
Aziona schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:54:
[...]

Ik was van plan m in het btl te kopen, zelf te installeren en het risico te nemen.
Door dakpannen boren is niet makkelijk zorg dat je een paar reserve hebt.
De beugel uit je 2e link staat een afbeelding bij.
4 x draadeind op hulpstuk onder je dak.
Uitmeten om in het hoge gedeelte van de pan uit te komen. Niet te laag anders zit je in de onderliggende pan en moet je 2x boren.
Ik weet niet waar je woont maar kijk ook even naar de winstbelasting bij storm.

Kan hij niet op de dakkapel staan?

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 19:22
Yellos schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:43:
Wil je het netjes doen, dat zet je iets groens neer. Een Laurier of een japanse hulst.
Absorbeert geluid, en gaat mits goed onderhouden, ewig mee. Dat eierschuim gaat een jaartje of 2 mee, en verpulvert dan.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• digifun
  • Niet online

digifun

yzf1kr schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:37:
[...]

Wil je het netjes doen, dat zet je iets groens neer. Een Laurier of een japanse hulst.
Absorbeert geluid, en gaat mits goed onderhouden, ewig mee. Dat eierschuim gaat een jaartje of 2 mee, en verpulvert dan.
Dat dempt echt weinig, gaat pas werken als er meerdere meters aan struikgewas staat. Dat schiet niet op.

• DaanTriple7
Separator schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:39:

Aux 2,5 kost 429. Hele stille buitenunit.

• Aziona
habbekrats schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:10:
[...]Kan hij niet op de dakkapel staan?
Hij kan wel op de dakkapel staan maar dat zie je dan al van ver en vind ik erg lelijk. Vind zo'n buitenunit niet bepaald een sierraad op of aan mijn huis. Mijn dakkapel op het oosten kun je om bepaalde redenen toch al niet zo goed zien vanaf de straat en is daarom een goede plaats voor zo'n buitenunit.
Op de garage kan ook maar dan moet ik langs de muur met die lelijke airco-mantelbuizen en moet ik door de overstek boren. Daar zie/zag ik nogal tegenop.

De dakkapel geeft wel een probleem met afvoer van condenswater. Jullie opmerkingen hebben mij wel aan het denken gezet en wellicht dat ik m toch maar op de garage zet of aan de muur boven de garage.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44
Aziona schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:16:
[...]

Hij kan wel op de dakkapel staan maar dat zie je dan al van ver en vind ik erg lelijk. Vind zo'n buitenunit niet bepaald een sierraad op of aan mijn huis. Mijn dakkapel op het oosten kun je om bepaalde redenen toch al niet zo goed zien vanaf de straat en is daarom een goede plaats voor zo'n buitenunit.
Op de garage kan ook maar dan moet ik langs de muur met die lelijke airco-mantelbuizen en moet ik door de overstek boren. Daar zie/zag ik nogal tegenop.

De dakkapel geeft wel een probleem met afvoer van condenswater. Jullie opmerkingen hebben mij wel aan het denken gezet en wellicht dat ik m toch maar op de garage zet of aan de muur boven de garage.
Wij krijgen ook een buitenunit op de dakkapel, maar de condensafvoer zal bij ons niet naar de buitenunit toe gaan. Die wordt apart afgevoerd en komt met een buisje onder de dakpannen die doorloopt naar de dakgoot. Hierdoor hoeven we niet te klieren met pompjes en kunnen we de zwaartekracht zijn werk laten doen. Is dat misschien ook een optie bij jou?

• habbekrats
Aziona schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:16:
[...]

Leidingen kun je in speciale goten wegwerken, zijn in diverse kleuren te krijgen.
Of zelf overschilderen kan ook maar is niet echt uv bestendig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
DaanTriple7 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 00:39:
[...]

Dat merk is hier vloeken in de kerk :+

Heb je een geluidsmeting gedaan toevallig?
Of is dat je interpretatie? :)

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:35

ewf

elektriekert schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:30:
[...]

Wat is er mis met Aux, specs zien er goed uit en de prijs ligt wel erg laag (3,5KW is nu € 419,-).

Zijn er zoveel slechte ervaringen mee??

• elektriekert
ewf schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:36:
[...]

Wat is er mis met Aux, specs zien er goed uit en de prijs ligt wel erg laag (3,5KW is nu € 419,-).

Kijk maar eens naar het verschil in geluidsvermogen als ze draaien.
Daar zijn de B-merken een stuk luider en het schijnt dat ze met verwarmen een minder prettige regeling hebben.
Maar dat kan je in dit topic snel terug vinden wat dat wordt komt regelmatig terug

• DaanTriple7
elektriekert schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:30:
[...]

Wil ik best voor je doen, maar niet bij alle vermogens (ik heb namelijk een leven). Ik kan even kijken wat het is op vollast en op het laagste pitje.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
DaanTriple7 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:02:
[...]

Wil ik best voor je doen, maar niet bij alle vermogens (ik heb namelijk een leven). Ik kan even kijken wat het is op vollast en op het laagste pitje.
Bespaar je de moeite, geluidsmetingen zonder specialistische en geijkte apparatuur zeggen toch niks.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ok.

Laat me dan zeggen dat hij boven verwachting goed bevalt.
Hij hangt aan de buitenmuur van mijn eigen slaapkamer, direct naast het raam.

Geen brom, geen trilling, geen luide compressor.
Ik ben een hele lichte slaper. Als de kat aan de binnendeur van de woonkamer krabt wordt ik hier wakker van, maar de airco hoor ik nauwelijks. Wat gepruttel dat ver weg klinkt, meer niet.
Modulerend op laagste stand trekt hij 165W en hij krijgt alles goed koel.
Verwarmen moet ik deze winter nog zien.

Hij zit minder mooi in elkaar dan een MHI, en de kwaliteitcontroles zullen wel niks voorstellen want mijn binnenunit heb ik uit de doos eerst opnieuw in elkaar moeten zetten omdat er veel niet klopte.
Het is inderdaad een goedkope Chinees, maar een airco is geen hogere wetenschap. Als het niet zoveel voorstelt weet ik geen goede reden om 1000 euro meer uit te geven aan een MHI.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
ewf schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:36:
[...]

De zoveelste 13-in-het-dozijn chinese wegwerp-poverty-trap. Kan best een goede optie voor veel mensen zijn als 1. geluid van de buitenunit geen limiterende factor is en 2. je er alleen wat mee wil koelen in de zomer. Als er dan ooit wat mee is, moet je 'm gewoon afschrijven en vervangen.

Wil je een airco ook als (hoofd)verwarming gaan inzetten en/of zijn geluid/verbruik/levensduur/verkrijgbaarheid onderdelen over een paar jaar/kwaliteit van de app/etc. ook zaken waar je enige waarde aan hecht, geef dan liever meteen het dubbele uit en koop een instapper van een A-merk, dan ben je uiteindelijk veel beter af.

All-electric.

• adesign
Ik heb een Aux 3,5 die ik zelf ga monteren. Ik wil de koelleidingen via de rechter kant er uit laten lopen. Je bent toch vrij om te kiezen om ze links, rechts of verticaal te laten lopen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4I23S3W27KOsQa8OBF9TsgjMgAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DKOZCVmg0OdTonNHGqkxPRPF.png?f=fotoalbum_large

• DaanTriple7
adesign schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:34:
Ik heb een Aux 3,5 die ik zelf ga monteren. Ik wil de koelleidingen via de rechter kant er uit laten lopen. Je bent toch vrij om te kiezen om ze links, rechts of verticaal te laten lopen toch?

[Afbeelding]
Klopt. Dat mag je zelf kiezen.

• elektriekert
DaanTriple7 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:02:
[...]

Ik maakte een grapje :p .

Ook afhankelijk van de opstelling (tussen muren bijvoorbeeld) kan een buitenunit veel harder klinken door weerkaatsing van het geluid.

• DaanTriple7
elektriekert schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:38:
[...]

Ik maakte een grapje :p .

Ook afhankelijk van de opstelling (tussen muren bijvoorbeeld) kan een buitenunit veel harder klinken door weerkaatsing van het geluid.
Klopt. Dat geldt ook voor een MHI

• elektriekert
adesign schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:34:

[Afbeelding]
Ik heb van mijn Daikin binnenunits destijds die leidingen 180 graden moeten omzetten.

Ik kan je vertellen dat ik dat geen prettige handeling vond :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
DaanTriple7 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:39:
[...]

Klopt. Dat geldt ook voor een MHI
En voor elk ander merk :)

Ik ben benieuwd hoe die met verwarmen bevalt.

Ik ben tevreden over onze Daikin.

De buren van mijn ouders hebben een maxicool op hun keuken dak en de weerkaatsing van geluid tussen 3 muren rondom (op 40m2) geeft bij mijn ouders erg veel lawaai in hun stadstuintje.
Wat het verschil met een ander merk op die plek is weet ik helaas niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
DaanTriple7 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:33:
Ok.

Laat me dan zeggen dat hij boven verwachting goed bevalt.
Hij hangt aan de buitenmuur van mijn eigen slaapkamer, direct naast het raam.

Geen brom, geen trilling, geen luide compressor.
Ik ben een hele lichte slaper. Als de kat aan de binnendeur van de woonkamer krabt wordt ik hier wakker van, maar de airco hoor ik nauwelijks. Wat gepruttel dat ver weg klinkt, meer niet.
Modulerend op laagste stand trekt hij 165W en hij krijgt alles goed koel.
Verwarmen moet ik deze winter nog zien.

Hij zit minder mooi in elkaar dan een MHI, en de kwaliteitcontroles zullen wel niks voorstellen want mijn binnenunit heb ik uit de doos eerst opnieuw in elkaar moeten zetten omdat er veel niet klopte.
Het is inderdaad een goedkope Chinees, maar een airco is geen hogere wetenschap. Als het niet zoveel voorstelt weet ik geen goede reden om 1000 euro meer uit te geven aan een MHI.
Nogal een kunst met koelen. Vraagt weinig vermogen. Wacht maar even met je oordeel als het straks 5 graden of kouder buiten is en je 800W of hoger gaat vragen. Ben benieuwd. En dan hebben we het nog niet over de defrost strategie.

Voor het geld van een Dacia rijd je ook geen Volvo. Het verschil is er.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 12-09-2024 15:41 ]

• ThinkPad
Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen met verwarmen als de buitentemperatuur rond het vriespunt zit.
Heb laatst ook nog wat geschreven over mogelijke issues bij verwarmen met een goedkope airco: ThinkPad in "Vermogen airco bepalen na miskoop 7 kW Haier"

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2024 16:18 ]

• adesign
Ik wil een gat boren in de muur voor mijn airco. Het eerste stukje aan de binnenkant is een gipsplaat, daar achter is het hol met vermoedelijk isolatie, en daar achter zitten bakstenen van de muur aan de buitenkant. Nou heb ik een diamand boor van 60mm, maar ook een cirkel gaten zaag van 56 of 62 mm. Kan ik met die diamand boor ook door een gipsplaat heen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXeNFnooU1Snfu6jHSYSchlEGVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbKtYbKNhWhY11Gzo1N7Nqqn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RD0_iBuPDhy7EWx3P0JtRl6i6eo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9olHAkrbQBnh3HzaofQ05Hsr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJP8IUhsFhX5xhJNYaUtA84AR8E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B1cNQmY5JB4zILpKxmcnRAzm.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door adesign op 12-09-2024 17:38 ]

• Tommie12
adesign schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:34:
Ik wil een gat boren in de muur voor mijn airco. Het eerste stukje aan de binnenkant is een gipsplaat, daar achter is het hol met vermoedelijk isolatie, en daar achter zitten bakstenen van de muur aan de buitenkant. Nou heb ik een diamand boor van 60mm, maar ook een cirkel gaten zaag van 56 of 62 mm. Kan ik met die diamand boor ook door een gipsplaat heen?[Afbeelding]
Met een diamanTboor raak je daar probleemloos door.

• Separator
DaanTriple7 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 00:39:
[...]

En voor die prijs zitten ook de leidingen en kabels erbij, dat is wel echt heel goedkoop :/ Ik zie alleen geen typenummer. Volgens de website is hij "fluisterstil" maar dat zie ik het liefst uitgedrukt in decibels zodat het te vergelijken is met anderen. Verder staat er in de tekst dat hij kan verwarmen tot een buitentemperatuur van -20. Maar in de specs van de buitenunit staat -7. Als die laatste klopt dan is me dat wel krap.

Home Assistant integratie lijkt te kunnen: https://community.home-as...n-home-assistant/727339/5

• elektriekert
adesign schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:34:
Ik wil een gat boren in de muur voor mijn airco. Het eerste stukje aan de binnenkant is een gipsplaat, daar achter is het hol met vermoedelijk isolatie, en daar achter zitten bakstenen van de muur aan de buitenkant. Nou heb ik een diamand boor van 60mm, maar ook een cirkel gaten zaag van 56 of 62 mm. Kan ik met die diamand boor ook door een gipsplaat heen?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die gatenzaag voor hout gaat een paar platen mee, maar wordt zo bot als een boktor

• DaanTriple7
Separator schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:55:
[...]

En voor die prijs zitten ook de leidingen en kabels erbij, dat is wel echt heel goedkoop :/ Ik zie alleen geen typenummer. Volgens de website is hij "fluisterstil" maar dat zie ik het liefst uitgedrukt in decibels zodat het te vergelijken is met anderen. Verder staat er in de tekst dat hij kan verwarmen tot een buitentemperatuur van -20. Maar in de specs van de buitenunit staat -7. Als die laatste klopt dan is me dat wel krap.

Home Assistant integratie lijkt te kunnen: https://community.home-as...n-home-assistant/727339/5
Kijk even op een andere site of google even op de modellen van aux. Die gegevens zijn er wel.

• toxictooms
Kan iemand mij vertellen hoe ik een tablet in de lekbak van mijn daikin perfera binnenunit kan krijgen.
Ik zie niet direct hoe ik in de lekbak kom.
Alvast bedankt.

• MotorBeast
toxictooms schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:51:
Kan iemand mij vertellen hoe ik een tablet in de lekbak van mijn daikin perfera binnenunit kan krijgen.
Ik zie niet direct hoe ik in de lekbak kom.
Alvast bedankt.
Nu nog tablet? Ga je nog koelen dan? Volgend seizoen doen. Lekbak zit aan de onderkant van je filters in de binnenunit. Smal richeltje.

• toxictooms
MotorBeast schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:05:
[...]

Nu nog tablet? Ga je nog koelen dan? Volgend seizoen doen. Lekbak zit aan de onderkant van je filters in de binnenunit. Smal richeltje.
Koelen zal niet meer nodig zijn😉
Maar ik wou het idd volgend seizoen gebruiken.
Bedankt voor de tip.

• DutchOwnage
  • Nu online
Nou,volgende week met een paar dagen 22/23c en heel de dag zon op het raam(oké, wel zonwering) sluit ik toch niet uit dat ie nog een keer aan gaat om een beetje te koelen.
Pagina: 1 ... 106 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic