MiBe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:17:
[...]
Ik zou die gok toch niet nemen. Misschien dat het bij de huidige buren bijvoorbeeld geen probleem is, maar eventueel toekomstige buren kunnen daar heel anders over denken. Bij een installatie van na 2021 kun je dan ook niet aantonen dat je nog onder de oude regelgeving valt.
Mja afhankelijk wat je plaatst.
Ik snap jullie bezorgdheid, volgens de wet helemaal gelijk.
Ik heb deze vraag eens voorgesteld bij mijn installateur die ze dagelijks plaatst en nog nooit gezeik geweest dat hij hem moest verplaatsen of weghalen(Is bekend met de 45/40db regel).
Hij plaatst voornamelijk Daikin singlesplit,s en die zijn in praktijk stiller dan op papier staat.
Geluidsoverlast was vrijwel altijd resonatie als aan de muur hing.
Bij een muurbeugel plaatst hij voortaan altijd trillingspluggen erbij en speelt het probleem niet meer.
De compressor hoor je niet(mijn gehoor is goed), het is altijd de fan of resonatie, de oudere modellen van Daikin kon je de compressor nog horen brommen en enkele multisplit modellen, hier is de compressor alleen hoorbaar als je er letterlijk naast staat en de fan uitgeschakeld vanwege de-frost actie.
De buitenunit voldoet hier ook niet aan de regelgeving, mocht er gezeik komen dan verplaatsen wij hem 2 meter verderop en kost het maar 300 euro.
(Heb goed contact met de buren, is binnen niet hoorbaar en ze hebben altijd een klapraampje open).
[
Voor 3% gewijzigd door
mr_evil08 op 11-09-2024 11:44
]