Eén multisplit airco voor 4 slaapkamers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 17:35
Binnenkort beginnen we met de verbouwing van het nieuwe huis.
Alvast zonnepanelen topic : (mogelijk dat ik dit nog ga uitbreiden naar een groter verbouwingstopic)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2249612

Nu zullen we in de 4 slaapkamers gaan koelen en verwarmen met airco's, waarbij ik denk aan 1 multisplit omdat er toch niet veel tegelijkertijd verwarmd hoeft te worden. Daarbij zijn we van plan om de bestaande radiatoren weg te halen, omdat deze waarschijnlijk niet meer nodig zijn aangezien we de boel ook laten isoleren icm met nieuw dubbel glas.

Alleen ben ik er nog niet helemaal zeker van of dit voldoende verwarming oplevert voor de koudere dagen, vooral omdat ik 1 van de kamers zal gaan gebruiken als werkkamer en de andere slaapkamers mogelijk ook lager gebruikt worden met bijvoorbeeld huiswerk maken.

Ter illustratie, de slaapkamers zijn rond de 18m2 groot, met plafonds van 2,70m.

Moet ik me zorgen maken, of moet het normaal gesproken wel lukken om hier een passende installatie voor te verzinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:52
gustaveau schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:51:
Alvast zonnepanelen topic : (mogelijk dat ik dit nog ga uitbreiden naar een groter verbouwingstopic)

Nu zullen we in de 4 slaapkamers gaan koelen en verwarmen met airco's, waarbij ik denk aan 1 multisplit omdat er toch niet veel tegelijkertijd verwarmd hoeft te worden. Daarbij zijn we van plan om de bestaande radiatoren weg te halen, omdat deze waarschijnlijk niet meer nodig zijn aangezien we de boel ook laten isoleren icm met nieuw dubbel glas.

Alleen ben ik er nog niet helemaal zeker van of dit voldoende verwarming oplevert voor de koudere dagen, vooral omdat ik 1 van de kamers zal gaan gebruiken als werkkamer en de andere slaapkamers mogelijk ook lager gebruikt worden met bijvoorbeeld huiswerk maken.

Ter illustratie, de slaapkamers zijn rond de 18m2 groot, met plafonds van 2,70m.

Moet ik me zorgen maken, of moet het normaal gesproken wel lukken om hier een passende installatie voor te verzinnen?
Hier verwarmen en koelen we alles sinds een paar jaar met een Daikin L/L Wp.
De beide slaapkamers 16m2 hebben elk een 2.5kW Wandmodel en voor de woonkamer (40m2) een Vloermodel van 5KW.
Tot op heden nog nooit geen probleem gehad om alle te koelen of te verwarmen.
Als het als hoofdverwarming moet dienen zou ik wel 1 van de betere merken kiezen.
In de woonkamer draait de unit bij temperaturen lager dan 2 graden 24/7 zodat alles op temperatuur blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

Als ik de vraagstelling lees krijg ik de indruk dat je geen moeite hebt gedaan om in ieder geval de topicstart te lezen en/of ervaringen van gebruikers hier in het topic. Antwoord kort: ja dat moet lukken.

NB: er is zelfs discussie gevoerd wat het weghalen van radiatoren wel of niet doet met de waarde van je huis. Ik laat ze hangen want niet iedereen is gecharmeerd van luchtverwarming. En je kan op termijn ook nog L/W dan plaatsen om te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32

Als ik je een tip mag geven, pak dan op z'n minst voor onder en boven elk een eigen buiten-unit. Stel je wil in de winter je woonkamer warmen maar je slaapkamer niet dan hoor je toch "gepruttel" door de leidingen in je slaapkamer units. Als je 2 systemen pakt heb je daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
MotorBeast schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:20:
[...]

Als ik de vraagstelling lees krijg ik de indruk dat je geen moeite hebt gedaan om in ieder geval de topicstart te lezen en/of ervaringen van gebruikers hier in het topic. Antwoord kort: ja dat moet lukken.

NB: er is zelfs discussie gevoerd wat het weghalen van radiatoren wel of niet doet met de waarde van je huis. Ik laat ze hangen want niet iedereen is gecharmeerd van luchtverwarming. En je kan op termijn ook nog L/W dan plaatsen om te verwarmen.
Valt reuze mee hoor MotorBeast, ik lurk al geruime tijd mee. En die topicstart heb ik al een aantal keer doorgenomen.
Het is meer dat met de hele verbouwing er zoveel op ons af komt dat het soms moeilijk is om door de bomen het bos te zien. Dit voelt als best een enge beslissing, wat als er niet genoeg capaciteit is om te verwarmen op die koude dagen, dan hebben we een fout gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Yellos schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:18:
[...]

Als ik je een tip mag geven, pak dan op z'n minst voor onder en boven elk een eigen buiten-unit. Stel je wil in de winter je woonkamer warmen maar je slaapkamer niet dan hoor je toch "gepruttel" door de leidingen in je slaapkamer units. Als je 2 systemen pakt heb je daar geen last van.
In ons geval willen we 2 units op de 1e verdieping voor een slaap en werkkamer, en 2 units op de 2e verdieping voor 2 slaapkamers daar.
De woonkamer gaan we met vloerverwarming doen. Dus ik denk (hoop!) niet dat we dan last gaan krijgen van systemen die geluid bij elkaar veroorzaken. Maar goed dat je het noemt, hier had ik nog niet aan gedacht.

Zelfs als er hele koude nachten komen, dan hoop ik dat voorverwarmen in de loop van de avond, + goede isolatie, + HR++ glas voldoende is om de warmte in de nacht binnen te houden, zodat er niet midden in de nacht toch allerlei units aanspringen om de boel te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
toxictooms schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:06:
[...]

Hier verwarmen en koelen we alles sinds een paar jaar met een Daikin L/L Wp.
De beide slaapkamers 16m2 hebben elk een 2.5kW Wandmodel en voor de woonkamer (40m2) een Vloermodel van 5KW.
Tot op heden nog nooit geen probleem gehad om alle te koelen of te verwarmen.
Als het als hoofdverwarming moet dienen zou ik wel 1 van de betere merken kiezen.
In de woonkamer draait de unit bij temperaturen lager dan 2 graden 24/7 zodat alles op temperatuur blijft.
Heb je dit dan multi split aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
gustaveau schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:19:
[...]

Valt reuze mee hoor MotorBeast, ik lurk al geruime tijd mee. En die topicstart heb ik al een aantal keer doorgenomen.
Het is meer dat met de hele verbouwing er zoveel op ons af komt dat het soms moeilijk is om door de bomen het bos te zien. Dit voelt als best een enge beslissing, wat als er niet genoeg capaciteit is om te verwarmen op die koude dagen, dan hebben we een fout gemaakt.
Als je de TS hebt gelezen en het topic dan weet je dat het makkelijk is te bepalen wat je nodig hebt voor verwarmen middels een warmteverliesberekening. Koelen komt dan wel goed. Als je op de slaapkamers overal een 2kW hangt op 18m2 heb je ruim voldoende vermogen om boven te verwarmen en te koelen. Totaal met 4 x 2 zit je dan op 8kW. Kan je normaal gesproken een heel huis mee verwarmen. Probleem met een multi is dan weer alleen dat je dan een 4 poorts nodig hebt en die moduleren niet ver terug. Ik zou dan 2 kleine multi's nemen met 2 poorten.

NB: boven verwarmen komt denk ik, zeker als je gaat naisoleren niet veel voor. Hier huis uit 78 nageisoleerd met 2 studerende kinderen boven en zelden boven verwarming aan. Wel koelen.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 09-09-2024 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:27
Nu zullen we in de 4 slaapkamers gaan koelen en verwarmen met airco's, waarbij ik denk aan 1 multisplit omdat er toch niet veel tegelijkertijd verwarmd hoeft te worden.
Dit is een denkfout. Juist als je units niet veel tegelijk draait is een multisplit minder geschikt (al helemaal bij relatief kleine kamers zoals slaapkamers). Een multisplit is juist interessant als je wél meerdere units tegelijk wil laten draaien. Ik heb zelf een 4-weg multisplit, lees deze post even door voor meer informatie: MiBe in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:52
gustaveau schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:22:
[...]

Heb je dit dan multi split aangesloten?
Zijn idd 2 buitenunits, 1 voor de beide slaapkamers en 1 voor de woonkamer.
We waren nog niet direct van plan om de accumulatieverwarming weg te doen,vandaar de 2 buitenunits.
Maar was achteraf gezien een goede keuze om die stroomslippers weg te doen.
Nu is het veel comfortabeler van temperatuur in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:51
gustaveau schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:22:
[...]

In ons geval willen we 2 units op de 1e verdieping voor een slaap en werkkamer, en 2 units op de 2e verdieping voor 2 slaapkamers daar.
De woonkamer gaan we met vloerverwarming doen. Dus ik denk (hoop!) niet dat we dan last gaan krijgen van systemen die geluid bij elkaar veroorzaken. Maar goed dat je het noemt, hier had ik nog niet aan gedacht.

Zelfs als er hele koude nachten komen, dan hoop ik dat voorverwarmen in de loop van de avond, + goede isolatie, + HR++ glas voldoende is om de warmte in de nacht binnen te houden, zodat er niet midden in de nacht toch allerlei units aanspringen om de boel te verwarmen.
Denk ook aan je raambekleding, gordijnen evt rolluiken.

Wij hebben sinds vorig jaar buitenjalouzieen en voor de slaapkamers rolluiken. Scheelt in de winter veel warmteverlies en zomers veel warmte.
Zo'n extra laag stilstaande lucht isoleert toch behoorlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 22:25
Airco’s in alle (slaap)kamers is gewoon superduper luxe.
Zomers en ‘s winters exact de temp per kamer kunnen bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
MotorBeast schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:02:
[...]

Als je de TS hebt gelezen en het topic dan weet je dat het makkelijk is te bepalen wat je nodig hebt voor verwarmen middels een warmteverliesberekening. Koelen komt dan wel goed. Als je op de slaapkamers overal een 2kW hangt op 18m2 heb je ruim voldoende vermogen om boven te verwarmen en te koelen. Totaal met 4 x 2 zit je dan op 8kW. Kan je normaal gesproken een heel huis mee verwarmen. Probleem met een multi is dan weer alleen dat je dan een 4 poorts nodig hebt en die moduleren niet ver terug. Ik zou dan 2 kleine multi's nemen met 2 poorten.

NB: boven verwarmen komt denk ik, zeker als je gaat naisoleren niet veel voor. Hier huis uit 78 nageisoleerd met 2 studerende kinderen boven en zelden boven verwarming aan. Wel koelen.
Hoi Motorbeast,

Voor jou is het misschien eenvoudig om die berekening te maken, ik heb er zelf een poging naar gedaan maar kom er niet volledig uit, zeker op kamerniveau.
Ik zie dat je er vaker naar wijst, maar dat mensen hier ook vaker op terugkomen. Misschien heb jij de kennis om informatie toe te (laten) voegen aan de TS, zodat mensen wat makkelijker zelfstandig deze berekening in kunnen vullen? En dat deze ook makkelijker te gebruiken is voor individuele ruimten?

Toen ik hem laatst invulde kwam ik op ongeveer dezelfde warmtevraag als het energieverbruik dat is opgegeven door de vorige bewoners, echter we gaan nog volop isoleren dus daardoor zouden we een stuk minder nodig moeten hebben op jaarbasis. Dus hierdoor ga ik ervan uit dat het totale vermogen dat we nodig hebben lager zal zijn. Dat is op het niveau van het hele huis, op kamerniveau kom ik er met die berekening niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Per ruimte berekenen. Gebruik alleen A of je moet een gedeelte hebben met plat dak dan B. Rest ruimtes op nul zetten. 100% verwarmen op 21 bij -10.

Isolatie en ramen spreekt voor zich lijkt en m2 glas. Ook per ruimte.

Maar zoals ik al zei, de kleinste unit is vaak een 2kW. Als je dat hangt op 18m2 heb je ruim voldoende. Zeker als dat in alle kamers komt te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
MotorBeast schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:38:
Per ruimte berekenen. Gebruik alleen A of je moet een gedeelte hebben met plat dak dan B. Rest ruimtes op nul zetten. 100% verwarmen op 21 bij -10.

Isolatie en ramen spreekt voor zich lijkt en m2 glas. Ook per ruimte.

Maar zoals ik al zei, de kleinste unit is vaak een 2kW. Als je dat hangt op 18m2 heb je ruim voldoende. Zeker als dat in alle kamers komt te hangen.
Dankje.

En natuurlijk zal ook een gedeelte van de verwarming van beneden naar boven trekken, zodat de temperatuur in de kamers nooit -10 zal worden (hoop ik dan!) Dus het te overbruggen temperatuurverschil zou ok moeten zijn.

Ik ga eens kijken naar de typen airco's en de handigste aansluiting qua multi split.
Vraag staat intussen ook uit bij de aannemer/loodgieter, dus ik ben benieuwd waar zij mee terug komen en wat de onderbouwing gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
gustaveau schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:46:
[...]

Dankje.

En natuurlijk zal ook een gedeelte van de verwarming van beneden naar boven trekken, zodat de temperatuur in de kamers nooit -10 zal worden (hoop ik dan!) Dus het te overbruggen temperatuurverschil zou ok moeten zijn.

Ik ga eens kijken naar de typen airco's en de handigste aansluiting qua multi split.
Vraag staat intussen ook uit bij de aannemer/loodgieter, dus ik ben benieuwd waar zij mee terug komen en wat de onderbouwing gaat worden.
2 kleine multi's pakken van 2 poorten. Check even de specsheet voor het minimale vermogen. Hoe lager hoe beter. NB: die -10 die ik noemde was buiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:48
gustaveau schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:46:
[...]
Zeker met verwarmen altijd kiezen voor een A-merk (Mitsubishi / Daikin denk ik dan aan). Merken zoals Haier, Gree, Midea, AUX e.d. is allemaal B-merk spul en kan behoorlijk tegenvallen met verwarmen. Zie ook mijn post daarover: ThinkPad in "Vermogen airco bepalen na miskoop 7 kW Haier"
Pagina: 1