Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/M5sd8A1EhUftjr0GQ3ZceS6i.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DG0PQtnRBqW7mjvii46uui8N.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
De breedte van de woning is 6,6 meter. Ik verwacht dat er zowel op het dak, als op de 1e verdieping wel panelen kunnen komen.Gezien de ligging van de achtertuin op het zuid-westen zal het voornamelijk zin hebben om aan de achterkant voor panelen te gaan. Ik denk niet dat ze op het noord-oosten veel op gaan brengen?
Wat betreft het dak van de uitbouw, daar zit nu een lichtkoepel in, dus panelen daar zijn een uitdagen. Voor het laatste stukje dak zouden daar ook nog panelen kunnen, hoewel we nu denken aan Sedumdak voor een klein beetje extra groen.
Schaduw
Gezien de ligging en de afstand tot de begroeiing verwacht ik niet veel schaduw op het dak aan de achterzijde van het huis.Jaarverbruik
Huidig gasverbruik is 3150 m3Huidig elektriciteitsverbruik is 2500 Kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik neem aan 1 fase, hier is zeker de afgelopen 50 jaar niks aan gedaan. Het is ook nog een ouderwetse stoppenkast.Ik ga ervanuit dat dit 3 Fase moet gaan worden, zeker in combinatie met het opladen van een auto.
Budget en doel
We nemen dit mee als onderdeel van een grotere verbouwing. Verwarming willen we gaan doen met een hybride warmtepomp (of deels mogelijk met airco's, hangt nog af van de WAFTevens rijden we elektrisch, momenteel zo'n 15K - 20K km per jaar. (nu nog een auto van de zaak, mogelijk binnenkort met een andere baan wordt deze prive)
Er komt ook een nieuwe keuken met inductie kookplaat. Dus in totaal zal ons elektriciteitsverbruik wel een stuk gaan toenemen.
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig uitbesteed, zo handig ben ik nietBijhouden van data
Dit is zeker fijn.Reeds verkregen offertes
Nog niks, we staan nog aan het begin van alles. We willen graag dit najaar gaan verbouwen.Regio
Noord HollandHoeveel panelen zouden we kwijt kunnen op dit dak, hoeveel zijn er nodig met ons verwachtte verbruik?