Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:35
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WBBSvZRY2u3aY3Fj7IR8iUjXpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M5sd8A1EhUftjr0GQ3ZceS6i.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_yef_uWvf8xlo3gghrDjjPhU8E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DG0PQtnRBqW7mjvii46uui8N.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
De breedte van de woning is 6,6 meter. Ik verwacht dat er zowel op het dak, als op de 1e verdieping wel panelen kunnen komen.
Gezien de ligging van de achtertuin op het zuid-westen zal het voornamelijk zin hebben om aan de achterkant voor panelen te gaan. Ik denk niet dat ze op het noord-oosten veel op gaan brengen?

Wat betreft het dak van de uitbouw, daar zit nu een lichtkoepel in, dus panelen daar zijn een uitdagen. Voor het laatste stukje dak zouden daar ook nog panelen kunnen, hoewel we nu denken aan Sedumdak voor een klein beetje extra groen.
Schaduw
Gezien de ligging en de afstand tot de begroeiing verwacht ik niet veel schaduw op het dak aan de achterzijde van het huis.
Jaarverbruik
Huidig gasverbruik is 3150 m3
Huidig elektriciteitsverbruik is 2500 Kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik neem aan 1 fase, hier is zeker de afgelopen 50 jaar niks aan gedaan. Het is ook nog een ouderwetse stoppenkast.
Ik ga ervanuit dat dit 3 Fase moet gaan worden, zeker in combinatie met het opladen van een auto.
Budget en doel
We nemen dit mee als onderdeel van een grotere verbouwing. Verwarming willen we gaan doen met een hybride warmtepomp (of deels mogelijk met airco's, hangt nog af van de WAF ;) )
Tevens rijden we elektrisch, momenteel zo'n 15K - 20K km per jaar. (nu nog een auto van de zaak, mogelijk binnenkort met een andere baan wordt deze prive)
Er komt ook een nieuwe keuken met inductie kookplaat. Dus in totaal zal ons elektriciteitsverbruik wel een stuk gaan toenemen.
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig uitbesteed, zo handig ben ik niet :)
Bijhouden van data
Dit is zeker fijn.
Reeds verkregen offertes
Nog niks, we staan nog aan het begin van alles. We willen graag dit najaar gaan verbouwen.
Regio
Noord Holland

Hoeveel panelen zouden we kwijt kunnen op dit dak, hoeveel zijn er nodig met ons verwachtte verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:08
Kijk dit zijn de betere leuke klussen, mooie uitdaging voor jullie!

Als ik naar jou wensenlijst kijk (wat een bizar gas verbruik trouwens!!) ga je met elektra verbruik (hybride warmtepomp, auto opladen etc... etc...) met gemak naar de 6 a 7k Kwh per jaar, zeker elektrische auto's zijn dorstig (Gemiddeld 18 a 19kw per 100 km, kom je in jou geval al op om en nabij 3000kwh uit).

Kort door de bocht zou ik maximaal vol leggen, als je terug rekent (Vuistregel is wattpiek paneel *0,9 is kwh per jaar) kom je op ongeveer 18 panelen van 420WP uit.

wordt wel krap om dit allemaal erop te krijgen, maar daar zal een leverancier het beste naar kunnen kijken om het dak op te gaan.

P.s. nu je toch bezig bent zou je niet gelijk naar vol elektrisch gaan of tenminste een warmtepomp kiezen die voorbereid is naar vol elektrisch. Airco's is altijd goed idee heb er genoeg zelf hier hangen handig om van je vocht af te komen en bij te verwarmen in de winter periode (zeer WAF verhogend als ze het koud hebben en in 5 min het weer warmen hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
@gustaveau parallel een DM gestuurd met suggestie voor Leverancier, mocht je er wat aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lekker vol gooien, ook op het platte dak. Sedum dak+PV is een uitstekende combi.

Vraag de 3-fase aansluiting nu alvast aan, netbeheerders kunnen nog wel eens een flinke wachttijd hebben.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Dank jullie voor de reacties, ik zal ze zeker meenemen!

Ja, dat gasverbruik... De mensen die nu in het huis wonen hebben daar de afgelopen 45 jaar gewoond en geen noemenswaardige maatregelen genomen. Er is dus geen dubbel glas aanwezig, geen vloer, muur en dakisolatie.
Dus we hebben nog een behoorlijk kluif om dit allemaal netjes te laten doen.

Waar ik me wel wat zorgen om maak, hoe zorgen we ervoor dat er voldoende ventilatie is wanneer we alles een stuk beter geisoleerd hebben?
Momenteel wonen we namelijk in een nieuwbouw (huur) woning waar de ventilatie mechanisch geregeld is. Ik ben hier helemaal niet tevreden over wat betreft kwaliteit van de frisse lucht en ook het geluid dat dat ding produceert, dus ik moet me daar nog eens goed over inlezen hoe dat het beste geregeld kan worden.

Sedum + PV maakt dus niet uit voor het Sedum? Kan dat wel groeien als er ook nog panelen bovenop liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

Wuursj

want worst is al bezet

gustaveau schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:46:

Waar ik me wel wat zorgen om maak, hoe zorgen we ervoor dat er voldoende ventilatie is wanneer we alles een stuk beter geisoleerd hebben?
Hoe groot wordt de verbouwing?
Hier in een jaren '10 huis heb ik de verbouwing maar meteen aangegrepen om een WTW systeem aan te leggen. Als toch de plafonds etc. open gaan? Het was/is het ingewikkeldste stukje van de verbouwing maar rendeert enorm volgens de rekensommetjes (maar dat hangt ook af van de kosten natuurlijk). Alle warmte die je niet verliest, hoef je niks op te wekken en die winst kan geen overheidsmaatregel afnemen :)

Er zijn trouwens wel oude huizen waar meteen al 3 fase is aangelegd, al was dat in de jaren 30 nog niet echt genmeengoed. Ik ken wel jaren 60 huizen met standaard 3 fase. Een fotootje van je meterkast doet wonderen.

[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 30-05-2024 15:55 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:34
Ik ga dit topic met grote interesse volgen. Het electriciteitsverbruik is beschaafd maar dat gas 8)7
Eigenlijk zijn de zonnepanelen de laatste zorg en het isoleren van de woning de eerste. Ik hoop ook dat je een ruim budget ter beschikking hebt om alles helemaal weer bij de tijd te maken maar dan maak je ook wel een pareltje van je oude maar mooie woning. Betreffende de zonnepanelen zou ik ook alles gewoon vol gooien en dan ga ik ervanuit dat de warmte opwekking ook (deels) electrisch gaat worden. Ik ben ook benieuwd hoe de meterkast er op dit moment uit ziet.Hoeveel zonnepanelen er op passen is erg lastig te voorspellen. Gezien de complexiteit van het dak moet iemand met verstand van zaken echt gaan meten en dan de juiste zonnepanelen uitzoeken die qua maat zoveel mogelijk passen.

Ventilatie zou ik me geen zorgen over maken, die zorgen moet de aannemer van je overnemen. Met dit soort projecten zal je mijn inziens altijd met een aannemer moeten gaan werken aangezien je er zelf niet goed genoeg in thuis bent.

[ Voor 12% gewijzigd door Therazor op 30-05-2024 16:29 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
gustaveau schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:46:
Dank jullie voor de reacties, ik zal ze zeker meenemen!

Ja, dat gasverbruik... De mensen die nu in het huis wonen hebben daar de afgelopen 45 jaar gewoond en geen noemenswaardige maatregelen genomen. Er is dus geen dubbel glas aanwezig, geen vloer, muur en dakisolatie.
Dus we hebben nog een behoorlijk kluif om dit allemaal netjes te laten doen.

Momenteel wonen we namelijk in een nieuwbouw (huur) woning waar de ventilatie mechanisch geregeld is. Ik ben hier helemaal niet tevreden over wat betreft kwaliteit van de frisse lucht en ook het geluid dat dat ding produceert, dus ik moet me daar nog eens goed over inlezen hoe dat het beste geregeld kan worden.

Sedum + PV maakt dus niet uit voor het Sedum? Kan dat wel groeien als er ook nog panelen bovenop liggen?
Mocht je de kans hebben knal er gelijk balans ventilatie in, dit is letterlijk het enigste bij mij in huis wat ik er helaas zonder het halve huis slopen er niet in krijg. Let wel op dat het goed berekend wordt met zowel inblaas als uitblaas. en hou er rekening mee dat een balans ventilatie box echt GROOT is. even grof weg rekening houdend dat je elke kamer met zowel in als uitblaas 160mm buis moet voorzien. op basis hiervan kan je denk ik redelijk inschatten of het haalbaar is of niet.

Zowel Zehnder als Itho hebben hier mooie oplossingen voor met warmte terugwinning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Er is wat tijd overheen gegaan vanwege een welverdiende vakantie :)

De eerste afspraken met architect en aannemer zijn achter de rug, nu is het wachten op de offertes. (en dan moet ik vast een stoel erbij pakken vanwege de kosten voor de totale verbouwing....)

Wat ik wil lastig vind is hoeveel zonnepanelen in het huidige landschap van steeds maar weer veranderende regels handig is.
Ik denk dat het niet meer handig is om per definitie je hele dak vol te leggen met panelen, omdat je daar nooit op het juiste moment van kan profiteren.

Qua installatie neig ik naar een combinatie van panelen en een zonneboiler met redelijk groot vat, zodat daar een flink stuk energie in opgeslagen kan worden.
Een thuisaccu is zeker iets voor de toekomst, maar aangezien dit nog volop in ontwikkeling is kijk ik dit nog even aan.

Over de isolatie:
Momenteel is er niks geïsoleerd en is er nergens dubbel glas. We willen overal naar HR++ glas gaan, de vloer, het dak en buitenmuren gaan isoleren.
Wat voor effect kan dit hebben op het gasverbuik voor het verwarmen van de woning, welke factor kan ik dan aan denken?

[ Voor 14% gewijzigd door gustaveau op 04-08-2024 14:59 . Reden: Isolatie vraag erbij gezet. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:33
Beste:
- maximaal panelen
- warmtepomp met boiler

En dan in toekomst:
-ev op juiste moment opladen
- boiler opwarmen bij zon overschot
- kleine thuisaccu

Als je niet maximaal panelen wil leggen dan niet alle dakvlakken maar per vlak wel maximaal
Anders heb je later bij uitbreiding 2 paneelmaten en dat is lelijk

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 23:07

V-8

Ook mijn insteek is om dak toch maximaal vol te leggen, maar wel absoluut in combinatie met een slimme omvormer die ook dynamisch in vermogen terug te regelen is!

Bedenk dat een paar extra panelen relatief goedkoop zijn. Bv. (fictief) 10 panelen 4.500 euro, 15 panelen 5.500 euro. Maar wel 50% meer vermogen voor die 1.000 euro!

Meer panelen (op diverse richtingen) is ook meer opbrengst in de winter, juist wanneer je het nodig hebt.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:32
Mocht je denken aan dakisolatie, zou ik eerst dakisolatie regelen dan pas zonnepanelen. - stel dat toch blijkt dat je dak eraf moet, zit je niet met de panelen te rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
V-8 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:14:
Ook mijn insteek is om dak toch maximaal vol te leggen, maar wel absoluut in combinatie met een slimme omvormer die ook dynamisch in vermogen terug te regelen is!

Bedenk dat een paar extra panelen relatief goedkoop zijn. Bv. (fictief) 10 panelen 4.500 euro, 15 panelen 5.500 euro. Maar wel 50% meer vermogen voor die 1.000 euro!

Meer panelen (op diverse richtingen) is ook meer opbrengst in de winter, juist wanneer je het nodig hebt.
Mmmm, maar als je straks niet meer mag salderen en mogelijk moet inleveren op terugleveren, dan heb je toch niet zoveel aan dat piekvermogen van de zonnige maanden?

Het enige dat ik me kan bedenken is dat je dan de wasmachine en airco kan draaien, of zoveel mogelijk in je auto stoppen.
Maar aangezien je financieel niet zo veel hebt aan de meeropbrengst, vind ik het een lastige rekensom worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisverst
Probeer je niet blind te staren op teruglever boete etc.. probeer vooral je eigen verbruik met zonnepanelen zo hoog mogelijk te houden. Met letterlijk niks doen haal.je de 30% al. Met beetje moeite doen aircos etc.. haal je de 50% wel.

Je zou wat meer panelen kunnen leggen en knijpen op je omvormer zodat je over het jaar heen meer opwek hebt en in de zomer minder piek.

In jou geval pak 16 a 18 panelen daarmee wek je ruim voldoende mee op. Tegen de tijd dat saldering eraf gaat heb jij je panelen al bijna terug verdiend.

Wacht vooral niet te lang (let wel op je dakisolatie zoals hierboven vermeld) zolang je nog kan genieten van salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 23:07

V-8

gustaveau schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:35:
[...]
Mmmm, maar als je straks niet meer mag salderen en mogelijk moet inleveren op terugleveren, dan heb je toch niet zoveel aan dat piekvermogen van de zonnige maanden?

Het enige dat ik me kan bedenken is dat je dan de wasmachine en airco kan draaien, of zoveel mogelijk in je auto stoppen.
Maar aangezien je financieel niet zo veel hebt aan de meeropbrengst, vind ik het een lastige rekensom worden.
Je krijgt, ook na afschaffing salderen, alsnog een terugleververgoeding per kWh hé!
Dat zal niet heel veel zijn, maar zal allicht €0,05+ zijn.
En die extra panelen doen in de winter ook mee, dus je dekt je eigen verbruik meer af.
Chrisverst schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:40:
Probeer je niet blind te staren op teruglever boete etc.. probeer vooral je eigen verbruik met zonnepanelen zo hoog mogelijk te houden. Met letterlijk niks doen haal.je de 30% al. Met beetje moeite doen aircos etc.. haal je de 50% wel.

Je zou wat meer panelen kunnen leggen en knijpen op je omvormer zodat je over het jaar heen meer opwek hebt en in de zomer minder piek.

In jou geval pak 16 a 18 panelen daarmee wek je ruim voldoende mee op. Tegen de tijd dat saldering eraf gaat heb jij je panelen al bijna terug verdiend.

Wacht vooral niet te lang (let wel op je dakisolatie zoals hierboven vermeld) zolang je nog kan genieten van salderen.
Helemaal mee eens!

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:07
Ik zou zelf zoveel mogelijk en goede panelen laten leggen. Panelen die ook bij bewolkt weer een goede opbrengst hebben.
Meer en betere panelen zorgen niet (alleen) voor een hogere opbrengst op de piek maar juist voor meer opbrengst over de hele dag, dus ook in de ochtend en de avond.

Verder zou ik dat combineren met een omvormer die goede regelbaar is qua hoeveelheid opwek, dus geen, voluit, zero-export (alleen voldoende opwek voor eigen gebruik) etc. (zie topic zonnepanelen)

Daarnaast zou ik het combineren met een goed accu-systeem (Victron? Heeft zelfs eilandfunctie). Een goede accu geeft ook meer mogelijkheden om waar nodig gebruik te gaan maken van dynamische prijzen voor stroom.

Met deze combinatie ben je beter voorbereid op het hogere stroomverbruik dat er onherroepelijk aan gaat komen, en ben je ook flexibeler wat betreft de toekomst van de energietransitie.

Balansventilatie kan handig zijn, in dat geval zo snel mogelijk aanleggen. Uit ervaring (woning 1957) zeg ik dat de luchtkwaliteit na isolatie zeker een probleem kan gaan vormen.

Laat de kwaliteit van het dak bekijken voor het leggen van de panelen. Kan hoop gedoe achteraf schelen.

Ik zou nu nog geen warmtepomp nemen. Ik zou eerst alles moderniseren, isoleren, afgiftesysteem verwarming zo laten maken dat het geschikt is voor wat je later wil (vloerverwarming, radiatoren, combinatie) met vooral aandacht ook voor buismaten die geschikt zullen zijn voor een passende warmtepomp. Topic lucht/water warmtepomp).

Eventueel vast een paar airco units (zorg voor goed merk, mhi, daikin, me, zie topic lucht/lucht warmtepomp) op strategische plaatsen (woonkamer, slaapkamer) zullen vast helpen tegen het hoge gasverbruik.

Dan kan je na de renovatie bekijken dmv warmteverliesberekening en eigen ervaring qua verbruik in nieuwe situatie hoeveel kW je nieuwe warmtepomp moet zijn. Dat is nu heel lastig in te schatten, en een te hoog of te laag vermogen kan snel tot slechte resultaten leiden. Doordat je nu alles al klaar hebt gemaakt voor de warmtepomp zal de werkelijke keuze en installatie veel makkelijker zijn.

Succes met de renovatie :)

• gustaveau
De eerste offerte is nu binnen (ik zal de 2 andere die ik heb opgevraagd hier tzt bijzetten:

Zonneplan:
Panelen aan voor en achterzijde op het dak.

18x450 wp panelen glas-glas
EUR 6429,00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcT8bvD9-i855c4QdAwwl7kx6hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRyWsrEVh4C8SiMxbBqZv1zZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door gustaveau op 05-09-2024 14:09 . Reden: Screenshot bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
gustaveau schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:06:
De eerste offerte is nu binnen (ik zal de 2 andere die ik heb opgevraagd hier tzt bijzetten:

Zonneplan:
Panelen aan voor en achterzijde op het dak.

18x450 wp panelen glas-glas
EUR 6429,00

[Afbeelding]
Prijs van Zonneplan is opzicht prima. Wel ben ik zelf niet zo kapot van Zonneplan het is vooral veel branded spul van hunzelf met interface/ communicatie naar hun eigen server. Mogelijk dat ze op eigen. Houtje jou panelen in de toekomst kunnen uitzetten.

Hou hier wel rekening mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:50
gustaveau schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:31:
We nemen dit mee als onderdeel van een grotere verbouwing.
Ga je voor de rest van de verbouwing ook een topic aanhouden? Eerlijk gezegd lijken de zonnepanelen me één van de makkelijkste op het totaal. Ik zou ook rustig overwegen de zonnepanelen pas wat later te doen als je elektra e.d. al op orde hebt.

Weet je al wat je met de gevelisolatie gaat doen? Als je gelukt hebt vind je in een jaren 30 woning een lege spouw van 7 cm; dan kan je met nasioleren van de spouw een behoorlijke stap maken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:50
gustaveau schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:31:
Hoeveel panelen zouden we kwijt kunnen op dit dak, hoeveel zijn er nodig met ons verwachtte verbruik?
Mijn mening; met einde salderen vervalt de logica om opwek af te stemmen op verbruik. Mijn perspectief is dus hoe meer panelen hoe beter dus volleggen dat dak. Een paneel wat je hebt maar geen energie van nodig hebt kan je uitzetten, andersom niet. Bij voorkeur zo ver mogelijk overdimensioneren op de omvormer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:23
Als je elektrisch verwarm en 3150 m3 gas wilt vervangen, reken dan op een verbruik van 6300 kWh extra. 1 m3 gas is ~8 kWh warmte, delen door COP van 4 en je hebt een verbruik van 2 kWh per m3.

Ik zou kijken of je niet veel meer panelen kwijt kan, zeker in de toekomst als salderen vervalt moet je niet alleen je jaarlijks verbruik dekken maar extra capaciteit hebben, in de winter kom je sowieso te kort en moet je inkopen, vraag is hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Dankje w00key,
Ik hoop dat we het gasverbruik door middel van vloer, muur en dakisolatie en overal hr++ glas al gigantisch terug kunnen brengen. Dus die 3150m3 zou toch zeker richting de lage 2000m3 of daaronder moeten gaan door die maatregelen.
Dan is het stuk dat we in de toekomst op een andere manier kunnen verwarmen al een stuk beter te behappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Zonnepanelen ga ik maar voor Zonneplan, de andere partijen die ik heb aangeschreven reageren simpelweg niet.... (goh waarom zouden ze met bosjes omvallen tegenwoordig?)

Overtollige energie gaat dan naar een buffervat met verwarmingsspiralen, vraag staat nu uit bij de loodgieter hoe het beste kan gaan werken.

Wat fijn zou zijn is als er een oplossing is waardoor we in het huis vrij goed van 2 douches tegelijk gebruik kunnen maken, en eventueel ook nog eens warm water kunnen pakken in de keuken. Ik hoop dat zo'n buffervat daar wel in kan helpen, maar weet nog niet hoe dat allemaal qua waterdruk/capaciteit geregeld moet worden.

Vloerisolatie gaan we doen middels schuimbeton, muurisolatie vind ik nog lastig. Je hoort erg veel over vochtproblemen na spouwmuur isolatie, dus daar wachten we maar even mee.
Eerst maar eens zien hoe het wordt na overal HR++ glas, dakisolatie en vloerisolatie. Kunnen we daarna altijd nog de spouw laten doen.
Pagina: 1