eeeh kan iemand mij dit uitleggen? in mijn daikin stylish handleiding zie ik niets over een tablet of een lekbak. Waar is de tablet voor en hoe zit dat met een lekbak?toxictooms schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:51:
Kan iemand mij vertellen hoe ik een tablet in de lekbak van mijn daikin perfera binnenunit kan krijgen.
Ik zie niet direct hoe ik in de lekbak kom.
Alvast bedankt.
Daar staat ook niks over in.HE1 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 03:00:
[...]
eeeh kan iemand mij dit uitleggen? in mijn daikin stylish handleiding zie ik niets over een tablet of een lekbak. Waar is de tablet voor en hoe zit dat met een lekbak?
Dat is hier gebruikt door Tweakers om de lekbak (voor condenswater en afvoer) schoon te houden.
Hoe zit dat nu met de mogelijkheid om je huis te ontvochtigen, is dit bedoelt voor in de zomer met wat hogere temperaturen? , want ik heb het eens geprobeert maar er komt ook behoorlijk wat koude lucht uit
Ik zou dat alleen in de zomer gebruiken inderdaad. Het vocht inde lucht in de ruimte moet ergens op kunnen condenseren voordat het afgevoerd kan worden via de lekbak. Hiervoor moet de vochtige lucht langs een erg koud oppervlak geblazen worden. Het resultaat is dan dat er koude lucht de woonkamer in gaat. Dat kan ook wel in de winter, maar dat ga je niet prettig vinden vermoed ikDeldenaar schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:23:
Hoe zit dat nu met de mogelijkheid om je huis te ontvochtigen, is dit bedoelt voor in de zomer met wat hogere temperaturen? , want ik heb het eens geprobeert maar er komt ook behoorlijk wat koude lucht uit
De 'drogen'-stand van onze Daikin maakt geen merkbare luchtstroom wmb. Die heb ik wel eens in het najaar aan gehad omdat de LV vrij hoog was en dat voelde nergens koud. Kan natuurlijk prima anders zijn bij andere merken maar geen probleem bij onze Perfera iig.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Mja,toxictooms schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:02:
[...]
Koelen zal niet meer nodig zijn😉
Maar ik wou het idd volgend seizoen gebruiken.
Bedankt voor de tip.
Ik zou het aan het einde van koelseizoen doen, hoe langer vuil blijft zitten des te "lastiger" nog eruit gaat.
Vervolgens even handmatig naspoelen met water?
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Voorlopig heb ik nog niet kunnen vinden hoe ik juist in de lekbak geraak 😉mr_evil08 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:55:
[...]
Mja,
Ik zou het aan het einde van koelseizoen doen, hoe langer vuil blijft zitten des te "lastiger" nog eruit gaat.
Vervolgens even handmatig naspoelen met water?
Tablet in stukken hakken en erin doen?toxictooms schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:58:
[...]
Voorlopig heb ik nog niet kunnen vinden hoe ik juist in de lekbak geraak 😉
Vervolgens klein beetje water erin(niet te veel want dan spoelt het direct weg).
Ik ben zelf een aux 3,5 kw aan het monteren. Kun je zelf bepalen of je de 230v voeding kabel aansluit op de binnen of buiten unit? Of is het altijd buiten unit?
Binnen unit:
:strip_exif()/f/image/8wAe5Cxg0pUXeJP16gUGLRdf.jpg?f=fotoalbum_large)
Buiten unit:
:strip_exif()/f/image/StCou8ZiqOwln5ZTEMbSnn7G.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een instructie video van ook een aux waar ze de voeding aansluiten op de buiten unit.
YouTube: Zelf de bedrading van een Single-Split Airco monteren? Video stappen...
Binnen unit:
:strip_exif()/f/image/8wAe5Cxg0pUXeJP16gUGLRdf.jpg?f=fotoalbum_large)
Buiten unit:
:strip_exif()/f/image/StCou8ZiqOwln5ZTEMbSnn7G.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een instructie video van ook een aux waar ze de voeding aansluiten op de buiten unit.
YouTube: Zelf de bedrading van een Single-Split Airco monteren? Video stappen...
[ Voor 10% gewijzigd door adesign op 13-09-2024 20:28 ]
Stroomtoevoer naar de buitenunit. En van daaruit naar de binnenunit met een 4 of 5 aderige kabel. Meestal 4 maar zie bij jou 5 aansluitpunten.adesign schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:47:
Ik ben zelf een aux 3,5 kw aan het monteren. Kun je zelf bepalen of je de 230v voeding kabel aansluit op de binnen of buiten unit? Of is het altijd buiten unit?
Binnen unit:
[Afbeelding]
Buiten unit:
[Afbeelding]
Weet niet wat het verschil is tussen L en L0 want L lijkt niet gebruikt te worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Willempie27 op 13-09-2024 20:46 ]
Weet je het zeker? In deze instructie video moet de voeding kabel bruin toch echt op L. Nu heb je mij aan het twijfelen gebrachtWillempie27 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:44:
[...]
Stroomtoevoer naar de buitenunit. En van daaruit naar de binnenunit met een 4 of 5 aderige kabel. Meestal 4 maar zie bij jou 5 aansluitpunten.
Weet niet wat het verschil is tussen L en L0 want L lijkt niet gebruikt te worden.
:strip_exif()/f/image/ouaF4mxIQvVJOrZYc6tn9xCG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8XwsNqgX5oa0aiSTICUciiBj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rxcXV10pZo7c0BqdnOqNt77d.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door adesign op 13-09-2024 23:25 ]
@adesign Er staat bij dat die wordt doorgelust. Dus het zou niet uitmaken. Zou gewoon aansluiten hoe het in de instructie staat. Maar de buitenunit moet wel van voeding worden voorzien.
Edit: Raar dat ze hem in de video al niet goed aansluiten. De aarde van de binnenunit is geen aarde maar een potentiaalvereffening. Dit zorgt ervoor als de buiten unit onder stroom staat dat de binnen unit dat ook staat en dus niet gaat knetteren tussen de koppelingen met brandbaar gas. De "aarde" van de binnenunit moet op die schroef links (in jouw geval onder) van het aansluitblok worden aangesloten zoals het aansluitschema ook laat zien.
Zie aansluitschema rechts boven.
Edit: Raar dat ze hem in de video al niet goed aansluiten. De aarde van de binnenunit is geen aarde maar een potentiaalvereffening. Dit zorgt ervoor als de buiten unit onder stroom staat dat de binnen unit dat ook staat en dus niet gaat knetteren tussen de koppelingen met brandbaar gas. De "aarde" van de binnenunit moet op die schroef links (in jouw geval onder) van het aansluitblok worden aangesloten zoals het aansluitschema ook laat zien.
Zie aansluitschema rechts boven.
[ Voor 64% gewijzigd door Willempie27 op 14-09-2024 09:32 ]
@Willempie27 bedoel je dat de aarde kabel van de binnen unit naar de buiten unit hierop aangesloten moet worden op de buitenunit?
Als de filters gewoon bij houd en de unit zelf stofvrij houdt dan loopt het allemaal wel los.DutchOwnage schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:00:
[...]
Nee inderdaad, ik doelde op de binnenuit. Het enige wat ik zelf eigenlijk doe buiten die ingebouwde functies laten draaien, is de filters eens per 3 maanden schoonmaken. Maar ik heb m'n airco ook pas anderhalf jaar. Ik merk nog helemaal niks qua luchtjes of zo. Sterker, op het moment van aanzetten ruik ik nog steeds een soort van frisse geur...
Ik ben wel van plan om 'm te gaan laten onderhouden. Volgend jaar eerste afspraak na 2 jaar in gebruik.
De woonkamer unit gaat nu zijn vijfde jaar is en er is nog monteur bij geweest terwijl de unit toch intensief gebruikt wordt. Nooit last gehad van nare luchtjes.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ja dat klopt. Zo staat het ook in het schema.adesign schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:42:
@Willempie27 bedoel je dat de aarde kabel van de binnen unit naar de buiten unit hierop aangesloten moet worden op de buitenunit?[Afbeelding]
Maar die ziet er wel anders uit als bij jouw unit. Wat staat er in je eigen handleiding. Want waar sluit je de aarde van de voeding aan? Er zit nog een schroef maar het kan best zijn dat het onderdeel ook voor een multisplit gebruikt wordt.
[ Voor 18% gewijzigd door Willempie27 op 14-09-2024 10:54 ]
Even een hele noob vraag hoor. Maar hoe lang gaat het koudemiddel dan mee?revolution-nl schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:49:
[...]
Als de filters gewoon bij houd en de unit zelf stofvrij houdt dan loopt het allemaal wel los.
De woonkamer unit gaat nu zijn vijfde jaar is en er is nog monteur bij geweest terwijl de unit toch intensief gebruikt wordt. Nooit last gehad van nare luchtjes.
Edit: 4 tot 6 jaar gemiddeld lees ik.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchOwnage op 14-09-2024 11:23 ]
Die heeft de STEK monteur die jouw installatie in bedrijf stelt.adesign schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:04:
Waar kan ik een 5/16 1/4 adapter kopen in de winkel? Heb er vandaag een nodig om mijn airco te vacumeren.[Afbeelding]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Gesloten systeem. Indien goed geplaatst net zolang als je unit zelf. Als het minder zou worden heb je een lekkage in je systeem.DutchOwnage schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:22:
[...]
Even een hele noob vraag hoor. Maar hoe lang gaat het koudemiddel dan mee?
Zoiets https://www.bol.com/nl/nl...lLxg.2_60.63.ProductImageadesign schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:28:
Ships, datakabel net 10cm tekort. Iemand tips hoe ik deze veilig kan verlengen?
[Afbeelding]
Deze kroonstrip ken ik wel, maar was benieuwd of er iets veiliger is ivm vocht/regen buiten.[Afbeelding]
Wago 221 klemmenadesign schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:28:
[Afbeelding]
Deze kroonstrip ken ik wel, maar was benieuwd of er iets veiliger is ivm vocht/regen buiten.[Afbeelding]
+
https://www.wago.com/nl/v...ontdekken/gelbox-van-wago
+ lasdoosje met wartels
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ik zou hem bij de binnenunit verlengen i.p.v. buiten. Of gewoon een nieuwe kabel erin.adesign schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:28:
[Afbeelding]
Nee joh, veel langer. Meer dan 15 jaar kan best. Je vult je koelkast toch ook niet bij? Zolang er niks weglekt, is er niks aan de hand.DutchOwnage schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:22:
[...]
Jawel. Anders krijg ik honger.Coolmint schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:50:
[...]
Nee joh, veel langer. Meer dan 15 jaar kan best. Je vult je koelkast toch ook niet bij? Zolang er niks weglekt, is er niks aan de hand.
Je hebt gelijk… de binnenkant moet je zeker goed vol houden!
Dit staat er in de handleiding. @Willempie27 . Klopt jou instructie of toch die van het filmpje?Willempie27 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:52:
[...]
Ja dat klopt. Zo staat het ook in het schema.
Maar die ziet er wel anders uit als bij jouw unit. Wat staat er in je eigen handleiding. Want waar sluit je de aarde van de voeding aan? Er zit nog een schroef maar het kan best zijn dat het onderdeel ook voor een multisplit gebruikt wordt.
Het aansluitschema rechts onder geldt voor jou. Je hebt geen aarde aan het aansluitblok dus beide op het chassis zoals aangegeven. Voeding en binnenunit.adesign schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:00:
[...]
Dit staat er in de handleiding. @Willempie27 . Klopt jou instructie of toch die van het filmpje?
[Afbeelding]
Staat ook Bruin op L en dus niet op L0
[ Voor 3% gewijzigd door Willempie27 op 14-09-2024 22:22 ]
Goedemorgen,
Mede dankzij dit topic en de aanbieding van VEH voor energie (18c / 16c p/KWh voor de komende 3 jaar) zit ik te overwegen om een airco aan te schaffen om ook mee te verwarmen. Ik huur een relatief kleine hoekwoning (70-80m2 excl vlizo-zolder), maar alsnog gaan driekwart van mijn energiekosten (in totaal zo'n 900 euro p/jaar, en dan was ik zuinig) naar het verwarmen, vooral in de koude maanden. Op mijn woonkamer (waar de thermostaat hangt) had ik de verwarming vol open, verder alleen de badkamer en werkkamer gedeeltelijk, maar die laatste was sowieso niet warm te krijgen, dus ik ga kijken of ik daar een klein IR-paneel kan hangen. We leven voor 90% van de tijd in de woonkamer, die relatief klein is (20m2). Mogelijk met de deur naar de (tevens kleine) keuken open om die deels mee te verwarmen. De woning heeft energielabel A (hoewel ik dat soms betwijfel, maar de woonkamer blijft in ieder geval warm als we de deur dicht houden).
Nu heb ik hier gelezen dat ik de AUX deals misschien beter links kan laten liggen, en zit ik de volgende airco's te overwegen:
Daikin Sensira 3.5KW
Mitsubishi MSZ 3.5KW
Meningen over bovenstaande units altijd welkom. Wat ik met name nog wilde vragen is:
- Klopt het dat het verwarmen met airco minder efficient wordt naarmate de buitentemperatuur daalt? Ik heb hier eea over gelezen, maar ik krijg hier uiteindelijk weinig over gevonden. Als het inderdaad zo is dat het bij flinke kou minder efficient is dan mijn CV (8-10 jaar oude Remeda HR uit mijn hoofd), dan hoef ik er misschien niet aan te beginnen.
- In hoeverre is het werkbereik hierin bepalend? De Daikin zou tot -15° kunnen, de Mitsu tot -10°.
- Zie ik verder nog iets over het hoofd?
Mede dankzij dit topic en de aanbieding van VEH voor energie (18c / 16c p/KWh voor de komende 3 jaar) zit ik te overwegen om een airco aan te schaffen om ook mee te verwarmen. Ik huur een relatief kleine hoekwoning (70-80m2 excl vlizo-zolder), maar alsnog gaan driekwart van mijn energiekosten (in totaal zo'n 900 euro p/jaar, en dan was ik zuinig) naar het verwarmen, vooral in de koude maanden. Op mijn woonkamer (waar de thermostaat hangt) had ik de verwarming vol open, verder alleen de badkamer en werkkamer gedeeltelijk, maar die laatste was sowieso niet warm te krijgen, dus ik ga kijken of ik daar een klein IR-paneel kan hangen. We leven voor 90% van de tijd in de woonkamer, die relatief klein is (20m2). Mogelijk met de deur naar de (tevens kleine) keuken open om die deels mee te verwarmen. De woning heeft energielabel A (hoewel ik dat soms betwijfel, maar de woonkamer blijft in ieder geval warm als we de deur dicht houden).
Nu heb ik hier gelezen dat ik de AUX deals misschien beter links kan laten liggen, en zit ik de volgende airco's te overwegen:
Daikin Sensira 3.5KW
Mitsubishi MSZ 3.5KW
Meningen over bovenstaande units altijd welkom. Wat ik met name nog wilde vragen is:
- Klopt het dat het verwarmen met airco minder efficient wordt naarmate de buitentemperatuur daalt? Ik heb hier eea over gelezen, maar ik krijg hier uiteindelijk weinig over gevonden. Als het inderdaad zo is dat het bij flinke kou minder efficient is dan mijn CV (8-10 jaar oude Remeda HR uit mijn hoofd), dan hoef ik er misschien niet aan te beginnen.
- In hoeverre is het werkbereik hierin bepalend? De Daikin zou tot -15° kunnen, de Mitsu tot -10°.
[ Voor 11% gewijzigd door BHStar op 15-09-2024 08:58 ]
Ik zou je aanraden om deze ook in je vergelijking mee te nemen, juist qua verwarmen is die in mijn optiek erg interessant.BHStar schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:28:
Goedemorgen,
Daikin Sensira 3.5KW
Mitsubishi MSZ 3.5KW
Wat betreft je vragen, het klopt inderdaad dat verwarmen met een airco (of welke warmtepomp dan ook) minder efficiënt wordt naarmate de buitentemperatuur daalt, dan kan hij immers minder warmte onttrekken aan de buitenlucht. Waar het kantelpunt ligt wanneer het duurder wordt dan verwarmen met een CV-ketel hangt natuurlijk af van je stroom- en gastarieven (en of je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt), maar over een heel seizoen gezien gaat het eigenlijk in alle gevallen wel fors efficiënter zijn met een airco dan met een CV. Staar je niet blind op werkbereik, dat is een fabrieksopgave. Kijk vooral naar de daadwerkelijke resultaten bij lagere temperaturen en vooral hoeveel van hun vermogen ze dan nog kunnen bieden, kijk hiervoor bijvoorbeeld op Eurovent voor testdata van verschillende modellen.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Wat een heerlijke site is die euroventMiBe schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:49:
[...]
Ik zou je aanraden om deze ook in je vergelijking mee te nemen, juist qua verwarmen is die in mijn optiek erg interessant.
Wat betreft je vragen, het klopt inderdaad dat verwarmen met een airco (of welke warmtepomp dan ook) minder efficiënt wordt naarmate de buitentemperatuur daalt, dan kan hij immers minder warmte onttrekken aan de buitenlucht. Waar het kantelpunt ligt wanneer het duurder wordt dan verwarmen met een CV-ketel hangt natuurlijk af van je stroom- en gastarieven (en of je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt), maar over een heel seizoen gezien gaat het eigenlijk in alle gevallen wel fors efficiënter zijn met een airco dan met een CV. Staar je niet blind op werkbereik, dat is een fabrieksopgave. Kijk vooral naar de daadwerkelijke resultaten bij lagere temperaturen en vooral hoeveel van hun vermogen ze dan nog kunnen bieden, kijk hiervoor bijvoorbeeld op Eurovent voor testdata van verschillende modellen.
Spreidt die paar 100 euro extra uit over 5 jaar, dan zou ik het wel weten, comfort is ook wat waardBHStar schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:33:
[...]
Wat een heerlijke site is die eurovent. Bedankt voor de suggestie, ik zal de MHI ook meenemen, al zit die wel iets boven wat ik wilde uitgeven (met name omdat het een huurhuis is en we hopen in een jaar of 5 iets te kopen).
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ja en controleer natuurlijk ook of je binnenunit kleuren overeen komen met de aansluiting. Had alleen aan de aarde een oogje gemaakt met een punttang.
Van mijn vriend GPT, bij een goed geïnstalleerde installatie heb je er dus geen omkijken na.DutchOwnage schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:22:
[...]
R32-koelmiddel in een airco gaat doorgaans net zo lang mee als het systeem zelf, wat meestal tussen de 10 en 20 jaar is, afhankelijk van het onderhoud en de kwaliteit van het systeem. Het koelmiddel slijt namelijk niet tijdens gebruik, maar kan lekken als het systeem beschadigd raakt of slecht onderhouden wordt. Bij goed onderhoud en correcte installatie is bijvullen meestal niet nodig gedurende de levensduur van het apparaat.
Als er echter een lek ontstaat of als er onderhoud nodig is, kan het zijn dat het koelmiddel moet worden bijgevuld. Regelmatige inspecties door een gecertificeerde technicus kunnen helpen om ervoor te zorgen dat het koelmiddel in goede staat blijft en eventuele lekkages snel worden verholpen.
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 15-09-2024 12:35 ]
Heeft iemand de Daikin Onecta toegang via Home Assistant goed werkend gekregen? Ik heb alles goed staan via de Developer API, maar Home Assistant toont geen devices....
Heb je exact het stappenplan op https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta opgevolgd?zerocool schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:07:
Heeft iemand de Daikin Onecta toegang via Home Assistant goed werkend gekregen? Ik heb alles goed staan via de Developer API, maar Home Assistant toont geen devices....
Dus én de daikin_onecta repo geïnstalleerd, én in de developer API een OAuth Client ID en een OAuth Client Secret opgevraagd én deze in Home Assistant gekoppeld aan de daikin_onecta integratie?
Catch a smile out there!
Weet niet wat dit toevoegt, het antwoord was al een dag geleden gegeven MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" en het antwoord lijkt vooral te zijn gevoed te zijn door van aircomonteurs met onderhoudscontracten.
Wat gaat/kan een technicus om 'koelmiddel in goede staat' te houden?
/zuurpruim modus uit.
revolution-nl schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:34:
[...]
Van mijn vriend GPT, bij een goed geïnstalleerde installatie heb je er dus geen omkijken na.
Je geeft dat er geen omkijken naar is, maar het GPT antwoord heeft het over onderhoud en inspecties
tussen de 10 en 20 of slijt het nu niet? Installatie en gas lijkt hij door elkaar te halen.R32-koelmiddel in een airco gaat doorgaans net zo lang mee als het systeem zelf, wat meestal tussen de 10 en 20 jaar is, afhankelijk van het onderhoud en de kwaliteit van het systeem. Het koelmiddel slijt namelijk niet tijdens gebruik, maar kan lekken als het systeem beschadigd raakt of slecht onderhouden wordt. Bij goed onderhoud en correcte installatie is bijvullen meestal niet nodig gedurende de levensduur van het apparaat.
Waarom moet hij bijgevuld worden bij onderhoud als hij niet lek is?Als er echter een lek ontstaat of als er onderhoud nodig is, kan het zijn dat het koelmiddel moet worden bijgevuld. Regelmatige inspecties door een gecertificeerde technicus kunnen helpen om ervoor te zorgen dat het koelmiddel in goede staat blijft en eventuele lekkages snel worden verholpen.
Wat gaat/kan een technicus om 'koelmiddel in goede staat' te houden?
/zuurpruim modus uit.
Lees nog eens goed.. er wordt duidelijk een koppeling gelegd en het wordt zeker niet door elkaar gehaald.Tazzios schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:25:
Weet niet wat dit toevoegt, het antwoord was al een dag geleden gegeven MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" en het antwoord lijkt vooral te zijn gevoed te zijn door van aircomonteurs met onderhoudscontracten.
[...]
[...]
tussen de 10 en 20 of slijt het nu niet? Installatie en gas lijkt hij door elkaar te halen.
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 16-09-2024 19:11 ]
Waarom niet gewoon de 53 nemen? Zoveel posts erover maken terwijl het verschil in prijs minimaal is en ze dezelfde minimale vermogens hebben (dus qua comfort lever je niets in).Thieu79 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:05:
[...]
Op zich vind ik (en mijn vrouw) een iets minder diepe unit visueel wel wat mooier, maar de werkinng is belangrijker. Ik zag gisteren dat de 2F42 ook met twee AY25 te combineren is. Als de temperatuurregeling het vermogen een beetje goed kan verdelen naar vraag van de ruimtes, zou dit in alle weersomstandigheden moeten kunnen werken. Ik ga die combinatie maar bestellen.Mocht de AY25 toch te zwaar zijn voor de 14m2 ruimte, dan doe ik de deur naar de hal wel open.
Bij Daikin werkt het door gewoon de verdamper af te koelen en met een heel laag debiet langs te stromen. Inderdaad, dit doet niet veel met de temperatuur. Al koelt het wel iets.Deldenaar schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:23:
Voor te ontvochtigen in de winermaanden koop je beter een ontvochtiger. (of gewoon mechanische ventilatie natuurlijk)
Ik heb in de badkamer een Delonghi adsorptiedroger, die werkt in feite met een grote silicagelsteen, die ronddraait en door een soort (kleine) fohn wordt drooggeblazen.
Mijn mech ventilatie in de badkamer werkt (nog) niet en heeft geen raam, zo is in 2 uur de hele ruimte kurkdroog
Verder is mijn huis snel droog genoeg met af en toe een raam op een kiertje, zelfs in de winter. Met was drogen zet ik dan wel even die luchtdroger aan
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Daar zit inderdaad veel verschil. Mijn Daikin 6,8kW buitenunit is fluisterstil als je koelt met niet te gekke buitentemperaturen. Maar bij -5°C moet hij toch iets harder werken. (nog steeds redelijk stil omdat hij een vrij stille compressor heeft)MotorBeast schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:38:
[...]
Nogal een kunst met koelen. Vraagt weinig vermogen. Wacht maar even met je oordeel als het straks 5 graden of kouder buiten is en je 800W of hoger gaat vragen. Ben benieuwd. En dan hebben we het nog niet over de defrost strategie.
Voor het geld van een Dacia rijd je ook geen Volvo. Het verschil is er.
Maar ik kan me voorstellen dat een goedkoop merk dan echt een straaljager wordt
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Interessant, Wat is het energieverbruik van dat apparaat? Blaas je dan lucht naar buiten of vangen ze vocht op een andere manier op?barta123 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:26:
Ik heb in de badkamer een Delonghi adsorptiedroger, die werkt in feite met een grote silicagelsteen, die ronddraait en door een soort (kleine) fohn wordt drooggeblazen.
Ik had nog nooit van een dergelijk apparaat gehoord maar het klinkt best wel handig.
Iemand ervaring om de Aux airco te verbinden met de wifi van een Ziggo router? De router heeft blijkbaar dezelfde SSID voor 2,4 en 5 ghz, maar de Aux wifi module kan alleen 2,4 ghz aan. Ik heb die zwarte sagecom router modem.
Dan moet je in de instellingen van je router de ssid voor 2,4Ghz aanpassen. Op de achterkant van je router staan de inloggegevens waarmee je bij de instellingen van de router komt.adesign schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:10:
Iemand ervaring om de Aux airco te verbinden met de wifi van een Ziggo router? De router heeft blijkbaar dezelfde SSID voor 2,4 en 5 ghz, maar de Aux wifi module kan alleen 2,4 ghz aan. Ik heb die zwarte sagecom router modem.
Maakt niks uit zolang je smartphone maar niet connect met 5ghz tijdens de configuratie, je airco ziet de 5ghz dan toch niet.adesign schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:10:
Tijdelijk 5ghz uitzetten of naam wijzigen, na de wizard kan het terug.
En regelmatig kunnen nieuwe toestellen er niet mee overweg doordat de software van de fabrikanten al verouderd is ondanks het apparaat nieuw, pak een oud toestel en voer daar de wizard op uit.
Nou, de airco die deed het in het begin goed. 2 uur lang stond ie op z'n hards te coolen naar 16 graden. Daarna dacht ik even de verwarming te testen en daar ging het mis. Er kwam een beetje rook uit de binnen unit, en nu zie ik een H3 error. Hij blaast nu alleen warme lucht uit. De 2 koperen leidingen bij de buiten unit voelen warm aan. Wat is hier aan de hand? Een lek? Door een lek te weinig koelvloeistof? De airco is nog nieuw.
Als ik eerlijk ben val het geluid van mijn MHI erg mee. De keukenafzuiging van de buurman maakt meer lawaai dan de buitenunit. Ik woon zelf in een rijtjes huis. Als de buiten gewoon tussen muren in staat zullen de buren waarschijnlijk geen overlast hebben. De haier 7kw van mijn buren staat op die manier geinstalleerd en die heb ik echt nog nooit gehoord.Yellos schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:43:
We hebben het regelmatig over geluid / overlast van de buren. Een omkasting doen we liever niet i.v.m. luchtflow. Maar zou een geluidwandje werken? (Zoals zo'n betonnen wand langs de snelweg)
Dus zeg dat je links OF rechts daarvan 1 wandje plaatst van multiplex met van dat "eierdozen-schuim" er tegenaan? Puur om de geluidgolven naar de kant van de buren tegen te gaan. Alle andere kanten zijn vrij en open.
Foto als voorbeeld van het idee.
Denk aan zo'n wandjes die ze op kantoren tussen de werkplekken hebben om het geluid van collega's te blokkeren.
[Afbeelding]
Maar goed ik woon in de buurt van een randweg, overdag heb je meer "overlast" van bandengeluid. Het geluid van de buitenunit komt dus boven het geluid van de omgeving.
is het een GREE? H3 is comprosser overload.adesign schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:10:
Nou, de airco die deed het in het begin goed. 2 uur lang stond ie op z'n hards te coolen naar 16 graden. Daarna dacht ik even de verwarming te testen en daar ging het mis. Er kwam een beetje rook uit de binnen unit, en nu zie ik een H3 error. Hij blaast nu alleen warme lucht uit. De 2 koperen leidingen bij de buiten unit voelen warm aan. Wat is hier aan de hand? Een lek? Door een lek te weinig koelvloeistof? De airco is nog nieuw.
zou hem even uitzetten (stroom er af) en nogmaals proberen
Normaal heeft een airco een beveiliging tussen het warm en koud switchen en zit daar (bewust) een vertraging tussen.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Rook uit elektronica is nooit goed.. daar werkt het op en als het eruit is werkt het niet meer.
Maar zonder dollen: waar kwam de rook vandaan? De terminal block? Ik zou beginnen opsporen waar de rook vandaan is gekomen.
https://aux-air.ru/erc/20...abc75e6cf2aa5bf6beefc.pdf
/f/image/2Gb08MkrTksZA3qNiiW2FLek.png?f=fotoalbum_large)
Geen idee of deze bij jouw apparaat hoort
Klinkt niet best in ieder geval.
Wat ik overigens mis op jouw buitenunit en wat wel op de mijne staat (al is de mijne een L/W WP) is dat hij is geimporteerd in de EU door Wienkra, een Pools bedrijf. Die heb ik wel eens benaderd voor support en die was best prima te noemen. In tegenstelling tot de Daikins van deze wereld krijg je daar wel gewoon antwoord op technische vragen als consument.
Maar zonder dollen: waar kwam de rook vandaan? De terminal block? Ik zou beginnen opsporen waar de rook vandaan is gekomen.
/f/image/2Gb08MkrTksZA3qNiiW2FLek.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik overigens mis op jouw buitenunit en wat wel op de mijne staat (al is de mijne een L/W WP) is dat hij is geimporteerd in de EU door Wienkra, een Pools bedrijf. Die heb ik wel eens benaderd voor support en die was best prima te noemen. In tegenstelling tot de Daikins van deze wereld krijg je daar wel gewoon antwoord op technische vragen als consument.
[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 18-09-2024 12:27 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Klinkt alsof je inbedrijfsteller niet alles goed gecontroleerd heeft en prul werk heeft geleverd, want dit staat op het lijstje van standaard checks.adesign schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:10:
Ik zou hem terug laten komen.
Als de binnenunit het nog doet kan de 'rook' ook damp zijn van koudemiddel wat flink gelekt heeft, ijs is ontstaan en door op verwarmen te zetten is dat omgezet in damp. Je zal hem opnieuw moeten laten vullen.
dan toch maar die inbedrijfsteller inhuren waar je eerst op wilde besparen. Kost je nu wel extra geld maar goed, wijze les
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 18-09-2024 13:20 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De rook kwam gewoon uit de binnen unit van waar de lucht naar buiten blaast en de kleur was heel licht bruin. En het is inderdaad een aux airco. De binnen unit blaast wel gewoon warme lucht.Glashelder schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:26:
Rook uit elektronica is nooit goed.. daar werkt het op en als het eruit is werkt het niet meer.
[Afbeelding]
Mijn eerste ingeving is toch gewoon dat het waterdamp was. Eerst was je aan het koelen, koelblok vol met condens, toen ging je direct verwarmen. Blaast de binnenunit korte tijd extreem vochtige lucht, tot zichtbare waterdamp.adesign schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:29:
[...]
De rook kwam gewoon uit de binnen unit van waar de lucht naar buiten blaast en de kleur was heel licht bruin. En het is inderdaad een aux airco. De binnen unit blaast wel gewoon warme lucht.
Wat bedoel je met dat de binnenunit warme lucht blaast? Merkbaar warmer dan de ruimte waar hij in hangt? Is dit als hij op verwarmen staat of op koelen?
Misschien heb ik een bericht gemist, maar het is mij nog niet duidelijk of de binnenunit nu wel of niet gewoon koelt.
Let op: Als de unit op 'verwarmen' staat dan kan je de temperatuur wel op 16 instellen, maar dan gaat hij niet koelen, zorg ook voor de juiste modus!
Verder heb je volgens mij nog niet gereageerd op de suggestie om een power-cycle uit te voeren.
[ Voor 4% gewijzigd door M_AW op 18-09-2024 13:48 ]
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Hebben de regeringsplannen nog invloed op de voorwaarde en hoogte van de subsidie voor warmtepompen vanaf volgend jaar? Of blijft de regeling (voorlopig) nog hetzelfde?
De warme lucht die de binnen unit blaast is warmer als de ruimte. De airco reageerd niet meer op de afstandsbediening. Je blijft die foutmelding H3 zien op het display van de binnen unit. De binnen unit koelt dus niet meer, maar ik heb er ook geen controle meer over met de afstandsbediening.M_AW schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:45:
[...]
@M_AW
Mijn eerste ingeving is toch gewoon dat het waterdamp was. Eerst was je aan het koelen, koelblok vol met condens, toen ging je direct verwarmen. Blaast de binnenunit korte tijd extreem vochtige lucht, tot zichtbare waterdamp.
Wat bedoel je met dat de binnenunit warme lucht blaast? Merkbaar warmer dan de ruimte waar hij in hangt? Is dit als hij op verwarmen staat of op koelen?
Misschien heb ik een bericht gemist, maar het is mij nog niet duidelijk of de binnenunit nu wel of niet gewoon koelt.
Let op: Als de unit op 'verwarmen' staat dan kan je de temperatuur wel op 16 instellen, maar dan gaat hij niet koelen, zorg ook voor de juiste modus!
Verder heb je volgens mij nog niet gereageerd op de suggestie om een power-cycle uit te voeren.
Stroom heb ik er al van af gehaald, maar de foutmelding en gedrag blijft staan.
De buiten unit fan draait wel gewoon.
[ Voor 5% gewijzigd door adesign op 18-09-2024 14:40 ]
De nieuwe regeringsplannen hebben geen invloed op de subsidie voor lucht-lucht-warmtepompen voor particulieren.Tha Deo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:52:
Hebben de regeringsplannen nog invloed op de voorwaarde en hoogte van de subsidie voor warmtepompen vanaf volgend jaar? Of blijft de regeling (voorlopig) nog hetzelfde?
350W op de automatische stand, 500W op vol vermogen. Haalt tot 0,5L water per uur uit de lucht geloof ik. Heeft een timer met 2,4 en 8h. 2h is zat om de badkamer helemaal droog te krijgen. Warmt de ruimte ook nog mooi op.Nanuk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:39:
[...]
Interessant, Wat is het energieverbruik van dat apparaat? Blaas je dan lucht naar buiten of vangen ze vocht op een andere manier op?
Ik had nog nooit van een dergelijk apparaat gehoord maar het klinkt best wel handig.
Luchtdrogers met een compressor verbruiken wel iets minder stroom, maar zijn niet te gebruiken in een garage, ik gebruik hem daar soms ook in in de winter. Als er veel natte zooi staat bv.
Een beetje aan het klussen geweest 
Nu het allemaal toch open ligt maar gelijk goed aanpakken. Straks (vrijwel) geen gootjes te zien vanaf de buitenkant. Niet dat dat een doel op zich is, maar esthetisch wel een fijne bijkomstigheid.
Enige waar we over twijfelde is de plaats van de buitenunit op de slaapkamer. Die komt nu dus in de hoek van het balkon. Heb 2 zeer gerespecteerde partijen over de vloer gehad en beide zeide los van elkaar hetzelfde: daar ga je geen last van hebben. Daarbij wist een zelfs te vertellen dat ze 2 huizen verderop exact hetzelfde hadden gedaan tot tevredenheid van de klant. Ik ben er langs geweest om te vragen en het klopt inderdaad. Je hoort het wel wat maar ze vonden het zeker niet storend. Zijn ook goed geïsoleerde huizen.
Nu eerst nog de rest van het huis verbouwen en dan ergens in december of januari de airco's plaatsen.
:strip_exif()/f/image/QOCzXd3hK3Mi4rgzkjhwer5g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mPSYgymDTufTMWKhJwT9Ig9e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hrdz1XqwjmBmKm8TFWk339cI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lys2AjfzJ6DrrKFc94kIstCB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8HdP0cfUwKJQcMVWVVDromKd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kRcKanbLq3PBYUa6wf2hwoo4.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu het allemaal toch open ligt maar gelijk goed aanpakken. Straks (vrijwel) geen gootjes te zien vanaf de buitenkant. Niet dat dat een doel op zich is, maar esthetisch wel een fijne bijkomstigheid.
Enige waar we over twijfelde is de plaats van de buitenunit op de slaapkamer. Die komt nu dus in de hoek van het balkon. Heb 2 zeer gerespecteerde partijen over de vloer gehad en beide zeide los van elkaar hetzelfde: daar ga je geen last van hebben. Daarbij wist een zelfs te vertellen dat ze 2 huizen verderop exact hetzelfde hadden gedaan tot tevredenheid van de klant. Ik ben er langs geweest om te vragen en het klopt inderdaad. Je hoort het wel wat maar ze vonden het zeker niet storend. Zijn ook goed geïsoleerde huizen.
Nu eerst nog de rest van het huis verbouwen en dan ergens in december of januari de airco's plaatsen.
:strip_exif()/f/image/QOCzXd3hK3Mi4rgzkjhwer5g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mPSYgymDTufTMWKhJwT9Ig9e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hrdz1XqwjmBmKm8TFWk339cI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lys2AjfzJ6DrrKFc94kIstCB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8HdP0cfUwKJQcMVWVVDromKd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kRcKanbLq3PBYUa6wf2hwoo4.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi werk! Alleen die schuin lopende electra leidingen is esthetisch een beetje jammer. 
Was wel mooi gaatjes prikken zo te zien
Flinke klus.
Was wel mooi gaatjes prikken zo te zien
[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 18-09-2024 14:50 ]
Dank voor je verhaal. Duidelijk.barta123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:00:
[...]
350W op de automatische stand, 500W op vol vermogen. Haalt tot 0,5L water per uur uit de lucht geloof ik. Heeft een timer met 2,4 en 8h. 2h is zat om de badkamer helemaal droog te krijgen. Warmt de ruimte ook nog mooi op.
Luchtdrogers met een compressor verbruiken wel iets minder stroom, maar zijn niet te gebruiken in een garage, ik gebruik hem daar soms ook in in de winter. Als er veel natte zooi staat bv.
Ik poog de vochtigheid in de woonkamer wat te verlagen. Met de airco heeft dat weinig effect, de RV daalt wel maar na uitzetten (na een paar uur draaien) is de waarde binnen het uur weer net zo hoog als het was. Verder ben ik energie-nerd dus mag het weinig energie kosten.
Komt er op neer dat ik in de zomer beter kan koelen en in de winter verwarmen. De periodes er tussen dan maar wat vochtiger en veel ventileren. Maar dit dreigt off topic te worden...
Heb je de airco zelf in bedrijf gesteld? is er een druk/lek test (45bar) gedaan met stikstof? nog veel belangrijker is het goed vacumeren.. 200-500micron behaalt met een half uur stand tijd?adesign schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:29:
[...]
De rook kwam gewoon uit de binnen unit van waar de lucht naar buiten blaast en de kleur was heel licht bruin. En het is inderdaad een aux airco. De binnen unit blaast wel gewoon warme lucht.
Ja hij is gevacumeerd. Er waren toen geen lekkages. Maar iemand een idee om in deze huidige situatie te troubleshooten? Buiten unit fan draait gewoon, binnen unit blaast hele warme lucht, koperen lijdingen die vast zitten aan de buiten unit voelen warm aan. Zie bijlagen voor een druk meter test.Byorn schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:55:
[...]
Heb je de airco zelf in bedrijf gesteld? is er een druk/lek test (45bar) gedaan met stikstof? nog veel belangrijker is het goed vacumeren.. 200-500micron behaalt met een half uur stand tijd?
:strip_exif()/f/image/JdJ4dNaVSxko3E2eYU13RjI8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yw0BmDgqSYY4WxNccgNeGQfW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VqmscYRYot24iGXUNvOjaUh4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ypyZNihqjZ00hmJEIQlguEPU.jpg?f=fotoalbum_large)
Interessant dat een installateur in NL met manometer werkt die PSI en °F aangeeft. Ik prefereer zelf Bar/Pa en °C of K. Maar ieder zn ding.adesign schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:24:
[...]
Ja hij is gevacumeerd. Er waren toen geen lekkages. Maar iemand een idee om in deze huidige situatie te troubleshooten? Buiten unit fan draait gewoon, binnen unit blaast hele warme lucht, koperen lijdingen die vast zitten aan de buiten unit voelen warm aan. Zie bijlagen voor een druk meter test.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij verwarmt nog, dus hij doet het. Probleem is dat hij niet op je afstandsbediening reageert begrijp ik.
Je hebt al enkele keren power cycle gedaan. Dus spanning eraf. 5 minuten wachten, spanning er weer op. Je binnenunit reageert dan nog steeds niet op de afstandsbediening, maar gaat wel verder met verwarmen begrijp ik?
Klinkt als een probleem dat je met de verkoper of de Helpdesk van de fabrikant moet oplossen. Oprecht succes daarmee...
M.b.t. laatste foto. Interessant dat de bruine draad intern, de fase, niet op zelfde klem lijkt te zitten als de bruine draad, de fase, van je aansluitsnoer.
Weet je zeker dat je nu niet alle stroom voor de buitenunit eerst door de binnenunit laat gaan? Ben niet bekend met de toch wat afwijkende aansluiting op een Aux. Paar posts geleden ook de schema's gezien. Vond het niet 100% eenduidig.
[ Voor 11% gewijzigd door M_AW op 18-09-2024 19:41 ]
*knip*, ongetwijfeld goed bedoeld, maar dit zijn werkzaamheden die alleen door een gecertificeerd monteur mogen worden gedaan en gaan we dus niet hier besprekenadesign schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:24:
[...]
Ja hij is gevacumeerd. Er waren toen geen lekkages. Maar iemand een idee om in deze huidige situatie te troubleshooten? Buiten unit fan draait gewoon, binnen unit blaast hele warme lucht, koperen lijdingen die vast zitten aan de buiten unit voelen warm aan. Zie bijlagen voor een druk meter test.
[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2024 21:39 ]
Klinkt als zelf een setje van ome Ali gehaald en nu als noob lopen troubleshooten. Het is niet voor niets dat het een milieu delict is, je helpt mooi mee met global warming als dat koudemiddel ontsnapt, maar gelukkig komt er geen gat in de ozonlaag met R32.
*knip*, dit zijn werkzaamheden die alleen door een gecertificeerd monteur mogen worden gedaan en gaan we dus niet hier bespreken
[ Voor 85% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2024 21:41 ]
Dan is er iets doorgebrand, in praktijk betekend dat flinke schade aan een printplaat en dat functionaliteiten niet meer werken.adesign schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:29:
[...]
Bekijk de printplaat of je zwarte puntjes ziet of een trace zwart is, heel soms is dat te repareren maar vaak betekend dat de gehele printplaat vervangen.
Eigenlijk zouden ze AUX direct vanaf de fabriek naar de afvalverwerking moeten sturen.
Scheelt veel frustratie, veel efficiënter.
Ach, lach maar. Ik lach om mensen die tussen de 5 en 10k neerleggen voor een installatie terwijl mijn AUX na aftrek subsidie gratis is (subsidie want L/W, maar het is niet alsof L/L voor een heel huis veel goedkoper is).lexdb schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:48:
Eigenlijk zouden ze AUX direct vanaf de fabriek naar de afvalverwerking moeten sturen.
Als je het mij vraagt dan zijn fabrikanten als Daikin, Mitsubishi, Nibe, Vailiant, etc, enorm hun zakken aan het vullen. Als die installaties niet veel goedkoper gaan worden dan gaat het echt helemaal niets worden met die energietransitie omdat het gewoon onbetaalbaar is voor veel mensen.. een installatie van 10/15k ipv een CV ketel van 1500 euro. Dat moet naar max een euro of 5000.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ja en nee, goedkoop is voor mij wel duurkoop als ik er niet vanuit kan gaan dat er reserve-onderdelen beschikbaar zijn bij een eventuele storing. Bij Daikin en Mitsubishi is dit goed geregeld, dus is dat een veiligere keuze. Ik ben het met je eens dat een WP-installatie betaalbaarder moet worden, maar dit moet niet ten koste gaan van de kwaliteit en/of betrouwbaarheid.Glashelder schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:01:
[...]
Ach, lach maar. Ik lach om mensen die tussen de 5 en 10k neerleggen voor een installatie terwijl mijn AUX na aftrek subsidie gratis is (subsidie want L/W, maar het is niet alsof L/L voor een heel huis veel goedkoper is).
Als je het mij vraagt dan zijn fabrikanten als Daikin, Mitsubishi, Nibe, Vailiant, etc, enorm hun zakken aan het vullen. Als die installaties niet veel goedkoper gaan worden dan gaat het echt helemaal niets worden met die energietransitie omdat het gewoon onbetaalbaar is voor veel mensen.. een installatie van 10/15k ipv een CV ketel van 1500 euro. Dat moet naar max een euro of 5000.
Je hebt het over een airco, op je foto ook te zien. Dat is toch geen L/W?Glashelder schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:01:
[...] terwijl mijn AUX na aftrek subsidie gratis is (subsidie want L/W, maar het is niet alsof L/L voor een heel huis veel goedkoper is).
Hoe kun je daar dan subsidie op krijgen?
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
€1500,-? Een Intergas HRE inclusief installatie kost tegenwoordig ook al €2490,-. Toevallig gisteren nog in gesprek geweest die beide doet. Maar eens kom op 11 mille na subsidie voor een Vaillant opstelling L/W met 300 liter boiler. Ga het waarschijnlijk toch doen want dan ben ik de komende 20 jaar onder de pannen met wel kwaliteitspul met een stille buitenunit (buren ook blij). 5 mille gaat het nooit worden met al het leidingwerk wat erbij komt kijken en dus uren. Uurtje....factuurtje.Glashelder schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:01:
[...]
Ach, lach maar. Ik lach om mensen die tussen de 5 en 10k neerleggen voor een installatie terwijl mijn AUX na aftrek subsidie gratis is (subsidie want L/W, maar het is niet alsof L/L voor een heel huis veel goedkoper is).
Psssst: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 is een deurtje verder
I know. Maar de overlap/overstap naar L/W met langjarige gebruikers die toch niet echt blij zijn met L/L verwarmen wordt steeds groter. En zeker de afweging met L/L in je hele huis verwarmen (ook kostbaar) of L/W is toch wel een interessante afweging. Stof tot nadenken voor de mensen die nog niets hebben. Maar je hebt gelijk....L/L verder hier.ThinkPad schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:49:
[mbr]Psssst: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 is een deurtje verder[/mbr]
Mwah, ik heb sinds de zomer een Aux airco (3.5) in mijn zomerhuisje en ben hier prima tevreden over.lexdb schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:48:
Ding is stil, koelt goed en verbruikt heel weinig stroom. Aux/AC1 is dan wel een b-merk, maar de prijs ook daar ook naar. Vergeleken met de grote a-merken al gauw een 40% voordeliger. Reserve onderdelen lijkt me ook geen probleem. Aux is geen plakkertje, maar een groot Chinees merk.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v153, HW P1, ☀️2,7kWp
Nou.....ik had 25 jaar garantie op mijn Chineze HJ Solar panelen. Top! Totdat fabrikant niet meer bestond.Vulcan750 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:12:
[...]
Mwah, ik heb sinds de zomer een Aux airco (3.5) in mijn zomerhuisje en ben hier prima tevreden over.
Ding is stil, koelt goed en verbruikt heel weinig stroom. Aux/AC1 is dan wel een b-merk, maar de prijs ook daar ook naar. Vergeleken met de grote a-merken al gauw een 40% voordeliger. Reserve onderdelen lijkt me ook geen probleem. Aux is geen plakkertje, maar een groot Chinees merk.
De meeste issues die je hoort zijn ook bij het verwarmen. Als je er alleen mee koelt maakt het merk volgens mij al heel snel veel minder uit.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Dat is helaas niet beperkt tot de Chinese fabrikantenMotorBeast schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:21:
[...]
Nou.....ik had 25 jaar garantie op mijn Chineze HJ Solar panelen. Top! Totdat fabrikant niet meer bestond.
Zoals ik al zei gaat het echt om een L/W opstelling. Maar dat maakt niet zoveel uit: prijsverschillen blijven immensV-8 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:15:
[...]
Je hebt het over een airco, op je foto ook te zien. Dat is toch geen L/W?
Hoe kun je daar dan subsidie op krijgen?
Mee eens, maar op het moment dat het prijsverschil zó groot is dat je 2, 3 of zelfs 4 maal een B merk op kan laten hangen.. laat dan maarlexdb schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:06:
[...]
Ja en nee, goedkoop is voor mij wel duurkoop als ik er niet vanuit kan gaan dat er reserve-onderdelen beschikbaar zijn bij een eventuele storing. Bij Daikin en Mitsubishi is dit goed geregeld, dus is dat een veiligere keuze. Ik ben het met je eens dat een WP-installatie betaalbaarder moet worden, maar dit moet niet ten koste gaan van de kwaliteit en/of betrouwbaarheid.
En dan kan je nog de situatie hebben dat je installateur failiet is. Succes met dat een andere partij vinden.. dat kan soms nog wat uitdagend zijn. Èn voor vervangende onderdelen moet je vaak betalen. Kost zo weer tussen de 2 en 300 euro.
Bij de goedkoopste modellen betaal je nog steeds grof voor het "laten ophangen", ik zie niet hoe je aan x2 kom.Glashelder schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:31:
Mee eens, maar op het moment dat het prijsverschil zó groot is dat je 2, 3 of zelfs 4 maal een B merk op kan laten hangen.. laat dan maar
Aux voor 1250 incl installatie zie ik ja, maar de MHI ZS serie is niet heel veel duurder, geen 2500 iig.
Of je krijgt meneer die het ff zelf probeert en bruine rook laat ontsnappen, sure, dan ben je inderdaad erg goedkoop met €500 voor een Aux, als het werkt.
Hier komen ze aanstaande woensdag een MHI ZS 3.5kW hangen voor een €1700 dus zit dan een €450 tussen.w00key schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:42:
[...]
Bij de goedkoopste modellen betaal je nog steeds grof voor het "laten ophangen", ik zie niet hoe je aan x2 kom.
Aux voor 1250 incl installatie zie ik ja, maar de MHI ZS serie is niet heel veel duurder, geen 2500 iig.
Of je krijgt meneer die het ff zelf probeert en bruine rook laat ontsnappen, sure, dan ben je inderdaad erg goedkoop met €500 voor een Aux, als het werkt.
Met een makkelijk vervangbare split zou ik het nog wel durven, maar ik heb gekozen voor een compleet kanaal-systeem, en dus ook voor Daikin. (Overigens 100% tevredenheid, en na inregelen via automation ook een hele hoge WAF). Verder hangt er ook een MHI triple split, die draait ook naar volledige tevredenheid.
Ik ga binnenkort de allergoedkoopste AUX split aanschaffen als duurtest. Installateur doet mee want die lacht zich al rot bij de gedachte. Blijft hij heel, dan hoor je het hier, gaat hij na 1 winter rot dan hoor je het hier ook.
Ik ga binnenkort de allergoedkoopste AUX split aanschaffen als duurtest. Installateur doet mee want die lacht zich al rot bij de gedachte. Blijft hij heel, dan hoor je het hier, gaat hij na 1 winter rot dan hoor je het hier ook.
Mij heeft de Aux 3.5kW airco incl. montage door gecertificeerd bedrijf slechts €999 gekost.Tinusvolkel schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:49:
[...]
Hier komen ze aanstaande woensdag een MHI ZS 3.5kW hangen voor een €1700 dus zit dan een €450 tussen.
Daar zit dus €700 tussen, en waarschijnlijk nog meer. Bij de Aux was de wifi module inclusief, bij Mhi betaal je daar meestal extra voor.
Ik heb de duurdere merken (MHI, LG, Daikin) ook overwogen, maar het prijsverschil was mij te groot. Maar prima als je een a-merk wil. Om een vergelijking te maken: sommigen zweren bij Skoda, en anderen willen minimaal een Bmw. 😉
Vooralsnog ben ik tevreden over mijn Aux. Hij is veel zuiniger met energie dan ik verwacht had.
Als de beoogde temp bereikt is varieert het stroomverbruik tussen de 115W en 250W. (is aangesloten op een smartplug)
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v153, HW P1, ☀️2,7kWp
Ik ben het eens dat je geen aux en dergelijke zou moeten willen. Alleen Haier kan nog mijn inziens omdat daarvoor de losse onderdelen en goed verkrijgbaar zijn en op voorraad zijn, via de ondersteuning van een serieuze groothandel.
Een grote post is toch het leidingwerk met alle goten en dan de arbeidskosten.
Bij een single split maakt dat het verschil niet groot.
Ik plaats ze voor €1500.- Mitsubishi electric, Daikin maakt me niet uit. Wel de basis versies.
Ga je naar Style (Daikin) of Diamond (ME) dan ga je wel fors meer betalen maar dat zijn ook hele luxe units.
Een grote post is toch het leidingwerk met alle goten en dan de arbeidskosten.
Bij een single split maakt dat het verschil niet groot.
Ik plaats ze voor €1500.- Mitsubishi electric, Daikin maakt me niet uit. Wel de basis versies.
Ga je naar Style (Daikin) of Diamond (ME) dan ga je wel fors meer betalen maar dat zijn ook hele luxe units.
@Vulcan750 250W? Lijkt me stug met verwarmen met een beetje redelijke kou buiten. Of je moet echt een postzegel van een kamer hebben.
Iemand een idee wat de fabrikant van AUX is? Is dat Gree, of Midea ofzo?
Het verbaast mij dat ze niet te vinden zijn op Eurovent Certification vergelijker.
Maar bijv. een ‘Tosot’ ofzo vind je daar ook niet terug, zal vermoedelijk ook iets van Gree/Midea zijn?
Het verbaast mij dat ze niet te vinden zijn op Eurovent Certification vergelijker.
Maar bijv. een ‘Tosot’ ofzo vind je daar ook niet terug, zal vermoedelijk ook iets van Gree/Midea zijn?
Voor zover ik weet produceert AUX zelf. Gree/Midea/... hebben er dus niets mee te maken.ThinkPad schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:43:
Iemand een idee wat de fabrikant van AUX is? Is dat Gree, of Midea ofzo?
Volgens mij is AUX ook best een toonaangevend bedrijf op de airco markt.
Tosot is een merk onder de koepel van Gree.
[ Voor 4% gewijzigd door Tanuki op 20-09-2024 20:15 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik heb sinds deze zomervakantie ook een AUX 3,5 op m'n zolder gepleurt. Tot nu toe erg tevreden, maar hij heeft dan nog niet hoeven verwarmen.
Als dat verwarmen ook goed bevalt pleur ik er ook 1 in de schuur als vervanging van m'n elektrische kachel daar (vorstbeveiliging)
Als dat verwarmen ook goed bevalt pleur ik er ook 1 in de schuur als vervanging van m'n elektrische kachel daar (vorstbeveiliging)
[ Voor 32% gewijzigd door DaanTriple7 op 20-09-2024 21:29 ]
Tja, ik meldde dat ik de airco vanaf deze zomer heb. (voor een zomerhuisje van 4,20x11m)MotorBeast schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:41:
@Vulcan750 250W? Lijkt me stug met verwarmen met een beetje redelijke kou buiten. Of je moet echt een postzegel van een kamer hebben.
Mijn ervaring qua stroomverbruik is tot op heden alleen met koelen. En ja, hij verbruikt heel weinig stroom.
Uiteraard wel even bij een frisse dag heel even de verwarming geprobeerd, en dat viel niet tegen. Sneller warm dan met een ventilatorkachel op 2000W. Stroomverbruik was ongeveer 8/900W. Ik weet het niet meer precies, maar meer was het niet.
Klopt, Aux is in Azië en omstreken een groot en veel gebruikt merk. In de Aux fabrieken in China werken meer dan 30.000 mensen. Aux wordt ook verkocht onder de naam AC1.Tanuki schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:12:
[...]
Voor zover ik weet produceert AUX zelf. Gree/Midea/... hebben er dus niets mee te maken.![]()
Volgens mij is AUX ook best een toonaangevend bedrijf op de airco markt.
Tosot is een merk onder de koepel van Gree.
Bedankt nog voor het advies. Ik heb inmiddels, mede met behulpt van Eurovent-data, een Midea Extreme Save besteld, maar wel uit Italie want dat scheelde de helft. De MHI was mijn keuze geweest bij een koophuis / als ik wist hier een langere tijd te blijven.MiBe schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:49:
[...]
Ik zou je aanraden om deze ook in je vergelijking mee te nemen, juist qua verwarmen is die in mijn optiek erg interessant.
Binnenkort ook nog twee kleine IR-paneeltjes bestellen voor de ruimtes boven en dan kan de CV passief blijven deze winter, ik ben benieuwd hoe de jaarafrekening gaat zijn
900W met een frisse dag? 900W doe ik hier met een Daikin als het onder 0 graden is buiten. Maar je zal bedoelen dat het binnen wellicht 15 graden was en je snel naar 20 wilde binnen? Continue verbruik zou te hoog zijn.Vulcan750 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:16:
[...]
Tja, ik meldde dat ik de airco vanaf deze zomer heb. (voor een zomerhuisje van 4,20x11m)
Mijn ervaring qua stroomverbruik is tot op heden alleen met koelen. En ja, hij verbruikt heel weinig stroom.
Uiteraard wel even bij een frisse dag heel even de verwarming geprobeerd, en dat viel niet tegen. Sneller warm dan met een ventilatorkachel op 2000W. Stroomverbruik was ongeveer 8/900W. Ik weet het niet meer precies, maar meer was het niet.
We zijn het hier allemaal over eens dat koelen vaak wel goed gaat met goedkope machines. De problemen openbaren zich vaak bij verwarmen. Immers moet je daar een veel groter temperatuur verschil met buiten overbruggen en heb je ook nog te maken met defrosts. Als dat goed werkt met je machine ben je spekkoper. We gaan het zien.....de koude tijd komt er (helaas) weer aan. Vandaag en morgen nog even genieten.
Inderdaad, even de kilte verdreven van 15 naar 20 graden. Net een half uurtje aan.MotorBeast schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:35:
[...]
900W met een frisse dag? 900W doe ik hier met een Daikin als het onder 0 graden is buiten. Maar je zal bedoelen dat het binnen wellicht 15 graden was en je snel naar 20 wilde binnen? Continue verbruik zou te hoog zijn.
We zijn het hier allemaal over eens dat koelen vaak wel goed gaat met goedkope machines. De problemen openbaren zich vaak bij verwarmen. Immers moet je daar een veel groter temperatuur verschil met buiten overbruggen en heb je ook nog te maken met defrosts. Als dat goed werkt met je machine ben je spekkoper. We gaan het zien.....de koude tijd komt er (helaas) weer aan. Vandaag en morgen nog even genieten.
Ik neem aan dat als je langere tijd verwarmt, dat het stroomverbruik (net als met koelen) zakt.
Voornaamste voor mijn gebruik is koelen, dat doet ie echt goed. In het najaar en de winter hebben we ook een gaskachel de airco mag dan wat assisteren.
Ik geloof ook wel dat een MHI of Daikin beter en zuiniger zal zijn met verwarmen, en dat mag ook wel voor de meerprijs.
We gaan zeker nog even van het prachtige nazomerweer genieten. Fijn weekend! ☀️
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zGL8udHZZ8Oly53aw26ULEvX.jpg?f=user_large)
Waar moet jij aan denken als je deze foutmelding omschrijving ziet?
We mogen je, terecht, niet helpen met aansturen van handelingen die je niet mag verrichten, dus dat gaan we ook niet meer doen. Maar deze foutmelding lijkt niet aan te sturen op koudemiddeltechnische handelingen.adesign schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:27:
[Afbeelding]
Waar moet jij aan denken als je deze foutmelding omschrijving ziet?
Gezien het feit dat het er alle schijn van heeft dat je je systeem zelf hebt aangesloten én inbedrijfgesteld (of toch in ieder geval niet door een BRL100 gecertificeerde onderneming), ga ik wel terughoudend zijn.
Maar hetgeen je omcirkeld hebt, spreekt toch voor zich? Ik moet daarbij precies denken aan hetgeen er staat. Een fout in de temperatuursensor (of de bedrading) daarvan van de vloeistofleiding van de indoor unit. Lijkt me verder niet echt ter interpretatie vatbaar ofzo zoals het daar staat.
Edit: of kapotte printplaat van de binnenunit. Je had het zelf over bruine rook.
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Ik begrijp niet goed wat verder nog je vraag is?
[ Voor 16% gewijzigd door M_AW op 21-09-2024 19:49 ]
Gisteren 15 meter leiding aangelegd met lastige bochten. Helaas ging het bij 1 bocht mis met een knik.. Nu hoorde ik dat bij de inbedrijfstelling de installateur daar een nieuw stuk tussen kan lassen. Klopt dit? Ik ga het ook even aan de installateur vragen, maar was even benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Ik moet namelijk ook nog een 2e set leidingen van 15 meter trekken en het wordt weer een enorme uitdaging. Denk erover om de leiding maar gewoon door te snijden en er een stuk tussen te laten lassen.
Ik moet namelijk ook nog een 2e set leidingen van 15 meter trekken en het wordt weer een enorme uitdaging. Denk erover om de leiding maar gewoon door te snijden en er een stuk tussen te laten lassen.
Ja dat kan prima. Liever niet natuurlijk. Elk soldeertpunt of koppeling is een risico.hydex schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:35:
Gisteren 15 meter leiding aangelegd met lastige bochten. Helaas ging het bij 1 bocht mis met een knik.. Nu hoorde ik dat bij de inbedrijfstelling de installateur daar een nieuw stuk tussen kan lassen. Klopt dit? Ik ga het ook even aan de installateur vragen, maar was even benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Heb je wel een buigveer en/of buigtang gebruikt? Ik heb behoorlijk veel bochten gemaakt met zo een buigtang en dat ging perfect voor beide diameters. ik heb de set nog liggen, mag je overnemen en achteraf weer doorverkopen aan een andere tweaker
Dat klopt ja, dat kunnen ze gewoon. Ik zou wel proberen te zorgen dat je de juiste soldeersokken hebt. Ik heb hier bij een lastige leiding van de woonkamer ook e.a. gesplit (in overleg) maar toen puntje bij paaltje kwam had hij de juiste sok niet
Was net een andere maat
Welke ander maten dan 1/4 3/8 1/2 en eventueel 5/8 zijn er dan, vraag ik me af, bij reguliere woning-airco's.Glashelder schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:42:
Dat klopt ja, dat kunnen ze gewoon. Ik zou wel proberen te zorgen dat je de juiste soldeersokken hebt. Ik heb hier bij een lastige leiding van de woonkamer ook e.a. gesplit (in overleg) maar toen puntje bij paaltje kwam had hij de juiste sok nietWas net een andere maat
Je hebt ook buigveren, zowel voor om de leiding heen als in de leiding. Helpt wellicht ook nog om het knikken te voorkomen.
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
:strip_exif()/f/image/4coYHDnnh78O6cKzTDqTRHJE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MXGe3opLU8AVvvqrhrJFH9nS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PFmLp9ZtcnqyTdB7z3FoPhl1.jpg?f=fotoalbum_large)