PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Meen eerder bij Haier te hebben gelezen dan de binnenunit nog wel eens een andere maat heeft. Voor solderen niet echt een probleem maar wel bij krimpen.M_AW schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:47:
[...]
Welke ander maten dan 1/4 3/8 1/2 en eventueel 5/8 zijn er dan, vraag ik me af, bij reguliere woning-airco's.
Toevallig ging het hier om een HaierWillempie27 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:33:
[...]
Meen eerder bij Haier te hebben gelezen dan de binnenunit nog wel eens een andere maat heeft. Voor solderen niet echt een probleem maar wel bij krimpen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Beetje monteur heeft dan ook een optrompset in de busGlashelder schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:05:
[...]
Mogelijk de buitenmaten van de leiding die iets afweken?
Zijn sokjes pasten in ieder geval niet..
Deze was nog niet zo lang van school af, dus dat had hij nog niet gekregen van zijn werkgeverEPICOSAURUS schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:44:
[...]
Beetje monteur heeft dan ook een optrompset in de bus
Daarom deed hij het voor 100 euro

Maar dan heb je het over de koelleiding die aande binnenunit zelf zit. Dus de male-flare die eraan zit afsnijden en dan solderen.Willempie27 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:33:
[...]
Meen eerder bij Haier te hebben gelezen dan de binnenunit nog wel eens een andere maat heeft. Voor solderen niet echt een probleem maar wel bij krimpen.
Ja, dat kan inderaad een afwijkende buitenmaat zijn van de leidingen aan de binnenunit zelf. De koelleiding die je als monteur zelf gebruikt hebben toch altijd dezelfde buitendiameter volgens mij, ik dacht dat het daar over ging. Vandaar de verwarring.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Ja klopt. De leiding van de binnenunit zelf. De flares hebben een standaard maatM_AW schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:48:
[...]
Maar dan heb je het over de koelleiding die aande binnenunit zelf zit. Dus de male-flare die eraan zit afsnijden en dan solderen.
Ja, dat kan inderaad een afwijkende buitenmaat zijn van de leidingen aan de binnenunit zelf. De koelleiding die je als monteur zelf gebruikt hebben toch altijd dezelfde buitendiameter volgens mij, ik dacht dat het daar over ging. Vandaar de verwarring.
Heb ik gebruikt. (heb ook zo'n veren set, ideaal) Bocht was ook goed, maar toen ik 10 meter leiding door een gat drukte en even niet op lette ging het toch mis en knikte dieLED-Maniak schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:41:
[...]
Ja dat kan prima. Liever niet natuurlijk. Elk soldeertpunt of koppeling is een risico.
Heb je wel een buigveer en/of buigtang gebruikt? Ik heb behoorlijk veel bochten gemaakt met zo een buigtang en dat ging perfect voor beide diameters. ik heb de set nog liggen, mag je overnemen en achteraf weer doorverkopen aan een andere tweaker
Oeps, balen!hydex schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:18:
[...]
Heb ik gebruikt. (heb ook zo'n veren set, ideaal) Bocht was ook goed, maar toen ik 10 meter leiding door een gat drukte en even niet op lette ging het toch mis en knikte die
Vraag je installateur of hij wel soldeert en/of krimpt. Doen ze zeker niet allemaal, of als de plek rottig is dat ze het op een bepaalde manier willen. En er is een klein risico dat je zacht geruis op die plek gaat horen, afhankelijk hoe goed het gedaan wordt(wat je ook soms hoort bij strakke bochten).
[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 23-09-2024 16:24 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Glashelder schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:47:
[...]
Deze was nog niet zo lang van school af, dus dat had hij nog niet gekregen van zijn werkgever
Daarom deed hij het voor 100 euro![]()
[...]
Is voor mij vaak wel een indicatie of je met een 'snelle jongen' of een respectabele monteur te maken hebt: kijken wat voor tools ze gebruiken. Op hun Facebook pagina o.i.d. kijken naar foto's van projecten. Als je dan bijv. al geen stikstoffles en digitale vacuummeter ziet staan maar alleen een (el-cheapo) vacuumpompje en twee bahco's om de flares aan te draaien dan weet ik vaak al genoegLED-Maniak schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:20:
[...]
Vraag je installateur of hij wel soldeert en/of krimpt.
[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 23-09-2024 16:33 ]
We willen de airco inzetten tijdens de warme zomerdagen en eventueel als ondersteuning voor warmte in de wintermaanden. Wij hebben een CV als hoofd warmtevoorziening. We hebben ook zonnepanelen waarbij we jaarlijks ongeveer 52% van de opwekking terug leveren aan het net. Dit willen nog wat verder naar beneden brengen maar is geen doel op zich.
Tot zover onze plannen en gedachtes. Waar ik eigenlijk naar op zoek is het volgende. We hebben in de wintermaanden veel last van condens op de ramen als we s’ochtends beneden komen. We ventileren naar onze mening voldoende, we hebben roosters boven een raam in de woonkamer (zuid) en keuken (noord) die altijd open staan. De roosters hebben vorig jaar ook een flinke onderhoudsbeurt gehad. En, als het maar even kan, staat er wel een deur of raam open. Maar toch houden we last van condens op de ramen (dubbel glas en zeker niet het nieuwste van het nieuwste). We wonen gehuurd dus ik kan op de kwaliteit van de ramen geen invloed uitoefenen helaas.
Van wat ik heb begrepen kan je met een airco tijdens koelen al flink wat invloed uitoefenen op de luchtvochtigheid. Waar ik nog geen eenduidig antwoord op kan vinden of dit tijdens het verwarmen met een airco ook kan? Kan een airco tijdens verwarmen de luchtvochtigheid naar beneden krijgen? Kan ik de airco in de nacht inzetten om de luchtvochtigheid en tegelijk de kamertemperatuur op peil te houden?
De relatieve luchtvochtigheid gaat naar beneden als je verwarmt(in warme lucht kan meer vocht).Crawl NL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:17:
Van wat ik heb begrepen kan je met een airco tijdens koelen al flink wat invloed uitoefenen op de luchtvochtigheid. Waar ik nog geen eenduidig antwoord op kan vinden of dit tijdens het verwarmen met een airco ook kan? Kan een airco tijdens verwarmen de luchtvochtigheid naar beneden krijgen? Kan ik de airco in de nacht inzetten om de luchtvochtigheid en tegelijk de kamertemperatuur op peil te houden?
Je zou de ontvochtigingsstand kunnen gebruiken, maar wees er van bewust dat je daarmee ook een beetje koelt. Het beste is ventileren.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Vraag 1 in dit soort gevallen, wat voor glas? Oud dubbelglas? Vervangen voor HR++ heeft voor mij wonderen verricht op gebied van condens (aan de binnenkant) op ramen.Crawl NL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:17:We hebben in de wintermaanden veel last van condens op de ramen als we s’ochtends beneden komen
Edit: Huurhuis. Vervelend, maar aan de condens is weinig aan te doen ben ik bang. Tenzij je in hele droge lucht wil verblijven.
[ Voor 14% gewijzigd door robkrekel op 25-09-2024 11:48 ]
als je doel ontvochtigen is, kun je beter kijken naar een apparaat dat er speciaal voor is. dat gaat effectiever zijn dan een airco.Crawl NL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:17:
Ik ben mijzelf aan het oriënteren m.b.t. airco’s. To zover hebben we al min of meer gekozen voor een multi-split oplossing (1x woonkamer en 2x slaapkamer). Ik zit zelf te denken richting een Mitsubishi Electric opstelling maar dit staat nog niet vast.
We willen de airco inzetten tijdens de warme zomerdagen en eventueel als ondersteuning voor warmte in de wintermaanden. Wij hebben een CV als hoofd warmtevoorziening. We hebben ook zonnepanelen waarbij we jaarlijks ongeveer 52% van de opwekking terug leveren aan het net. Dit willen nog wat verder naar beneden brengen maar is geen doel op zich.
Tot zover onze plannen en gedachtes. Waar ik eigenlijk naar op zoek is het volgende. We hebben in de wintermaanden veel last van condens op de ramen als we s’ochtends beneden komen. We ventileren naar onze mening voldoende, we hebben roosters boven een raam in de woonkamer (zuid) en keuken (noord) die altijd open staan. De roosters hebben vorig jaar ook een flinke onderhoudsbeurt gehad. En, als het maar even kan, staat er wel een deur of raam open. Maar toch houden we last van condens op de ramen (dubbel glas en zeker niet het nieuwste van het nieuwste). We wonen gehuurd dus ik kan op de kwaliteit van de ramen geen invloed uitoefenen helaas.
Daar zal ik hier niet verder over uitweiden, want dat is offtopic.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Hij wil de airco vast niet buiten hangen om het condens weg te krijgen.ArthurMorgan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:59:
Wat ik niet lees is aan welke kant je de condens hebt. Sinds wij tripple glas hebben hebben we nog nooit zoveel condens gehad.... maar wel aan de buitenkant, en dat is prima
We kunnen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aannemen dat het om condens aan de binnenkant gaat.
Ik ken genoeg gevallen van mensen die bij condens niet keken waar het zat, maar er vanuit gingen dat het binnen zat. Pas na er naar vragen gingen ze kijken en merkten ze dat het niet binnen maar buiten zat.Rijo038 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:09:
[...]
Hij wil de airco vast niet buiten hangen om het condens weg te krijgen.
We kunnen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aannemen dat het om condens aan de binnenkant gaat.
Waren dus ook mensen die al een ontvochtiger gekocht hadden en klaagden dat die dus niet werkte
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Als je ventileert, verwarmt en je hebt op dubbel glas nog steeds condens aan de binnenkant heb je een probleem met de vochthuishouding in je huis. Ik vermoed dat je een probleem in je spouw en/of kruipruimte hebt. Je huurt dus ik zou maar eens even richting de huisbaas/woningstichting stappen. Zeer ongezonde situatie.Crawl NL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:17:
Ik ben mijzelf aan het oriënteren m.b.t. airco’s. To zover hebben we al min of meer gekozen voor een multi-split oplossing (1x woonkamer en 2x slaapkamer). Ik zit zelf te denken richting een Mitsubishi Electric opstelling maar dit staat nog niet vast.
Je zou met ventileren met roosters en verwarmen gewoon een droog huis moeten hebben. Ramen openen is even door luchten maar vreet energie in de winter.
Condens zit aan de binnenzijde.ArthurMorgan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:59:
Wat ik niet lees is aan welke kant je de condens hebt. Sinds wij tripple glas hebben hebben we nog nooit zoveel condens gehad.... maar wel aan de buitenkant, en dat is prima
Dat traject loopt al. We hebben namelijk bij een van de slaapkamers een flinke scheur in de binnenmuur en de buitenmuur (de scheuren zitten op dezelfde plek maar lopen niet parallel aan elkaar). Het zit er al jaren maar ze lijken wat groter te worden. Wellicht dat een met ander te maken heeft. Ik zal het vochtprobleem aankaarten wanneer ze de inspectie komen doen.MotorBeast schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:52:
[...]Als je ventileert, verwarmt en je hebt op dubbel glas nog steeds condens aan de binnenkant heb je een probleem met de vochthuishouding in je huis. Ik vermoed dat je een probleem in je spouw en/of kruipruimte hebt. Je huurt dus ik zou maar eens even richting de huisbaas/woningstichting stappen. Zeer ongezonde situatie.
Je zou met ventileren met roosters en verwarmen gewoon een droog huis moeten hebben. Ramen openen is even door luchten maar vreet energie in de winter.
De airco komt er sowieso aangezien ik klaar ben met plaknachten. Ik merk dat ik tijdens warme dagen wat lichamelijke ongemakken (hartpatiënt) begin te krijgen als ik niet af kan koelen. Iets meer comfort is dus wenselijk.
Een koelende airco haalt altijd behoorlijk veel vocht uit de lucht. Met verwarmen is al uitgelegd maar dan wordt het dus ook droger, zeker in combinatie met iets ventileren cq afzuigen.
De droogfunctie van de airco doet in mijn beleving niet echt veel maar kost net zo veel energie als matig koelen of verwarmen. Met welk apparaat dan ook, ontvochtigen kost gewoon een hoop energie die je dus vaak beter in kan zetten in combinatie met verwarmen of koelen.
Je kan in ieder geval controleren of er ventilatie in je spouw zit en kijk eens, als je die hebt, of de kruipruimte niet enorm nat is. En als je ventilatie C hebt niet de afzuiger uit zetten. Doet men ook nog wel eens want verbruikt stroom. Verkeerde bezuiniging.Crawl NL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:38:
[...]
Condens zit aan de binnenzijde.
[...]
Dat traject loopt al. We hebben namelijk bij een van de slaapkamers een flinke scheur in de binnenmuur en de buitenmuur (de scheuren zitten op dezelfde plek maar lopen niet parallel aan elkaar). Het zit er al jaren maar ze lijken wat groter te worden. Wellicht dat een met ander te maken heeft. Ik zal het vochtprobleem aankaarten wanneer ze de inspectie komen doen.
De airco komt er sowieso aangezien ik klaar ben met plaknachten. Ik merk dat ik tijdens warme dagen wat lichamelijke ongemakken (hartpatiënt) begin te krijgen als ik niet af kan koelen. Iets meer comfort is dus wenselijk.
Door wie heb je dezelaten plaatsen mooie prijsTinusvolkel schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:49:
[...]
Hier komen ze aanstaande woensdag een MHI ZS 3.5kW hangen voor een €1700 dus zit dan een €450 tussen.
https://schagen-sanders.nl/yesyesdush schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:59:
[...]
Door wie heb je dezelaten plaatsen mooie prijs
Volgens mij hebben ze prima werk geleverd, (de rechtse unit is er gisteren bijgekomen, de linkse heb ik begin dit jaar al laten plaatsen door hun ) maar ze doen niet moeilijk als ze net wat meer spullen nodig hebben om het netjes te maken. En verder hebben ze de ESP MHI control module er meteen in gezet. Zelf kende ze deze nog niet dus hebben ze ook meteen voor hun eigen airco's besteld.
:strip_exif()/f/image/TQldojHol2XQpsmMiXjrwSsO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FzNipW01lcmTgPcAO5V0Au4F.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan hoop ik toch dat zij je gevel niet deels opnieuw hebben gevoegdTinusvolkel schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:25:
Volgens mij hebben ze prima werk geleverd
[Afbeelding]

Haha ja daar verbaasde ik mij ook over wat de architect of voeger een 50 jaar geleden in gedachte hadSlonzo schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:38:
[...]
Dan hoop ik toch dat zij je gevel niet deels opnieuw hebben gevoegd![]()

Was ook een pokke werk om ze weg te halen toen ik de rolluiken heb gehangen...
Die condensafvoeren gaan zeker dichtvriezen als het een keer goed koud is en dan gaat vroeg of laat je ventilator tegen het ijs aanlopen..Tinusvolkel schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:25:
[...]
https://schagen-sanders.nl/
Volgens mij hebben ze prima werk geleverd, (de rechtse unit is er gisteren bijgekomen, de linkse heb ik begin dit jaar al laten plaatsen door hun ) maar ze doen niet moeilijk als ze net wat meer spullen nodig hebben om het netjes te maken. En verder hebben ze de ESP MHI control module er meteen in gezet. Zelf kende ze deze nog niet dus hebben ze ook meteen voor hun eigen airco's besteld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze vertelde mij dat ze de leidingen bewust wat op afschot hebben laten lopen om dit te voorkomen.Glashelder schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:19:
[...]
Die condensafvoeren gaan zeker dichtvriezen als het een keer goed koud is en dan gaat vroeg of laat je ventilator tegen het ijs aanlopen..
Dus hopelijk is dat genoeg...
Maar hoe had het dan volgens jou beter gekunnen? nog meer afschot? of zijn er hiervoor andere oplossingen?
Edit, inmiddels zelf al gevonden dat je hiervoor warmtelint kan gebruiken, dus mocht dit probleem zich voordoen, dan kan ik mooi op het centraaldoosje een lint aansluiten.
[ Voor 26% gewijzigd door Tinusvolkel op 26-09-2024 10:42 ]
edit:
sorry niet wakker, maar daar gebeurd bij verwarmen natuurlijk hetzelfde alf bij koelen met de binnenunit, dus ook condens.

[ Voor 122% gewijzigd door Tazzios op 26-09-2024 10:33 ]
Een warmtelint in de lekbak en/of langs de condensafvoer. Airco's hebben dat volgens mij nooit standaard tenij je zo'n noordpool versie hebt voor Scandinavië.Tinusvolkel schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:23:
[...]
Ze vertelde mij dat ze de leidingen bewust wat op afschot hebben laten lopen om dit te voorkomen.
Maar hoe had het dan volgens jou beter gekunnen? nog meer afschot? of zijn er hiervoor andere oplossingen?
Als je in dit topic even zoekt naar koude periodes dan zul je genoeg klachten tegen zien komen over ventilatoren die tegen ijs aanlopen
Mocht dit probleem zich voordoen? Het is -10 in de nacht, -3 overdag en dat een week...of 2 weken. Dan ben je dus te laat. Beter voorkomen dan genezen. Nu is het de laatste winters niet zo koud maar de eerste winter toen ik stookte kon ik schaatsen op de ijsplaat die onder mijn units lag. Better safe than sorry. (En even ontdooien wordt ook een heidense klus op een ladderTinusvolkel schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:23:
[...]
Ze vertelde mij dat ze de leidingen bewust wat op afschot hebben laten lopen om dit te voorkomen.
Edit, inmiddels zelf al gevonden dat je hiervoor warmtelint kan gebruiken, dus mocht dit probleem zich voordoen, dan kan ik mooi op het centraaldoosje een lint aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 26-09-2024 11:00 ]
Idd... misschien deze maar bestellen in een 4m variant, daar zitten de kosten ook niet in, en dan met spiraalband aan de condensafvoer vast maken. Maar hoe maak je hem netjes vast aan de binnenkant van de lekbak, daarover iemand nog tips.MotorBeast schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:58:
[...]
Mocht dit probleem zich voordoen? Het is -10 in de nacht, -3 overdag en dat een week...of 2 weken. Dan ben je dus te laat. Beter voorkomen dan genezen. Nu is het de laatste winters niet zo koud maar de eerste winter toen ik stookte kon ik schaatsen op de ijsplaat die onder mijn units lag. Better safe than sorry.
Ik zou eigenlijk iets van buisisolatie gebruiken. Op die manier hou je de warmte goed binnen de buis denk ik?Tinusvolkel schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:00:
[...]
Idd... misschien deze maar bestellen in een 4m variant, daar zitten de kosten ook niet in, en dan met spiraalband aan de condensafvoer vast maken. Maar hoe maak je hem netjes vast aan de binnenkant van de lekbak, daarover iemand nog tips.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of je zo'n warmtelint wel mag inwikkelen met buisisolatie
Ik heb ook nooit problemen gehad in de bak van de unit. De lengte van die leiding is zoals je zegt het probleem. Bij mij staan de units op de grond zonder afvoerleiding en dat gaf nooit problemen. Die schaatsbaan lag eronder maar dat was geen probleem. Wel een keer met stuifsneeuw de boel vrij moeten maken.Glashelder schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:12:
[...]
Ik zou eigenlijk iets van buisisolatie gebruiken. Op die manier hou je de warmte goed binnen de buis denk ik?
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of je zo'n warmtelint wel mag inwikkelen met buisisolatie
Hier wel, Daikins hebben een opstaand randje dat ook dicht vriest.MotorBeast schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:19:
Ik heb ook nooit problemen gehad in de bak van de unit.
Helemaal opgelost met warmtelinten te plaatsen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Droog je was in huis? Dat doen mensen vaak, dan krijg je inderdaad veel vocht binnen. En als je afzuiging niet goed werkt bij het koken, levert dat ook flink vocht op.Crawl NL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:38:
[...]
Condens zit aan de binnenzijde.
[...]
Dat traject loopt al. We hebben namelijk bij een van de slaapkamers een flinke scheur in de binnenmuur en de buitenmuur (de scheuren zitten op dezelfde plek maar lopen niet parallel aan elkaar). Het zit er al jaren maar ze lijken wat groter te worden. Wellicht dat een met ander te maken heeft. Ik zal het vochtprobleem aankaarten wanneer ze de inspectie komen doen.
Ik heb in de winter bij het was drogen in huis vaak 2 trommels achter elkaar gewassen en dan gewoon 8 uur lang de luchtdroger aan. Soms na het koken zet ik die ook nog even 2 uur aan (ik heb nog geen werkende mechanische ventilatie en heb een circulatieafzuigkap)
De airco zal alleen de lucht drogen in het geval van die plaknachten. Zo heb ik hem zelf de afgelopen zomer ook als top ervaren.
Gewoon terwijl de zon scheen de airco aan (ik had niet elke dag de AC aan), in de avond en nacht weer uit (huis bleef voldoende koud en fris en met de Duux ventilator op mijn knar op de laagste stand was het altijd goed vertoeven
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Nooit issue,s mee gehad behalve toen het heftig sneeuwde en ik te laat was met dat weghalen, toen was de onderkant bevroren.Glashelder schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:12:
[...]
Ik zou eigenlijk iets van buisisolatie gebruiken. Op die manier hou je de warmte goed binnen de buis denk ik?
De condensbak zat nooit een bak ijs in maar ik gebruik geen condensafvoer.
Hier lekte het gewoon de tuin in.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Voor de duidelijkheid: ik bedoel dat juist die condensafvoerslang buiten een probleem is. Het water daarin bevriest voor het eruit kan lopen (als het lang genoeg vriest) en dat zorgt er op termijn voor dat het condenswater de unit niet meer kan verlaten.mr_evil08 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:35:
[...]
Nooit issue,s mee gehad behalve toen het heftig sneeuwde en ik te laat was met dat weghalen, toen was de onderkant bevroren.
De condensbak zat nooit een bak ijs in maar ik gebruik geen condensafvoer.
Hier lekte het gewoon de tuin in.
Ik wil hier niet suggereren dat alle airco's dichtvriezen als het vriest ofzo
We hebben een wasdroger, dus het meeste gaat daarin. Af en toe wat was wat aan de waslijn gaat. In de winter is dat bij ons op zolder (in de zomer hangt dat buiten aan een droogmolen). Ik vermoed dat dat het niet is aangezien we op zolder ook vaak het raam open hebben staan. We hebben boven onze kookplaat een afzuigkap (met directe afvoer naar buiten) die we ook nog eventjes laten door pruttelen na het koken.barta123 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:13:
[...]
Droog je was in huis? Dat doen mensen vaak, dan krijg je inderdaad veel vocht binnen. En als je afzuiging niet goed werkt bij het koken, levert dat ook flink vocht op.
Ik heb in de winter bij het was drogen in huis vaak 2 trommels achter elkaar gewassen en dan gewoon 8 uur lang de luchtdroger aan. Soms na het koken zet ik die ook nog even 2 uur aan (ik heb nog geen werkende mechanische ventilatie en heb een circulatieafzuigkap)
De airco zal alleen de lucht drogen in het geval van die plaknachten. Zo heb ik hem zelf de afgelopen zomer ook als top ervaren.
Gewoon terwijl de zon scheen de airco aan (ik had niet elke dag de AC aan), in de avond en nacht weer uit (huis bleef voldoende koud en fris en met de Duux ventilator op mijn knar op de laagste stand was het altijd goed vertoeven)
Ik ga in ieder geval deze winter eens meer aandacht aan het ongemak geven en onderzoeken of ik verbanden kan leggen mochten we onverhoopt toch weer veel last gaan krijgen van condens.
Wij neigen naar een buiten-unit met 3 binnen units, alleen zal de buiten-unit een meter of 9 van de gevel af komen te staan. Zijn er nog specifieke aandachtspunten indien ik een verdeelbox wil installeren? Dit uiteraard om zo niet eerst 3 x 9 meter naar de kruipruimte te hoeven leggen, maar slechts 1 x 9 en dan een verdeelbox.
Zijn er nadelen? Kan dit 'zomaar'?
EDIT: kom er al achter dat dit toch niet 'zomaar' gaat. Mijn binnen units zijn individueel niet zwaar genoeg om dit te doen. Bummer.
Gr Michel
[ Voor 14% gewijzigd door Beauty1010 op 28-09-2024 13:37 ]
Bedoel je stroom of koelleiding? Bij koelleiding gaat dat niet omdat het vermogen per poortje wordt geregeld op de buitenunit. Dit soort systemen bestaan wel maar dan heb je de veel duurdere VRF systemen.Beauty1010 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:21:
Goede middag,
Wij neigen naar een buiten-unit met 3 binnen units, alleen zal de buiten-unit een meter of 9 van de gevel af komen te staan. Zijn er nog specifieke aandachtspunten indien ik een verdeelbox wil installeren? Dit uiteraard om zo niet eerst 3 x 9 meter naar de kruipruimte te hoeven leggen, maar slechts 1 x 9 en dan een verdeelbox.
EDIT: kom er al achter dat dit toch niet 'zomaar' gaat. Mijn binnen units zijn individueel niet zwaar genoeg om dit te doen. Bummer.
Gr Michel
EDIT: Ik neem aan dat je idee was om het blok met de 3 poortjes dat op de buitenunit zit naar binnen te verplaatsen?
[ Voor 6% gewijzigd door mwk op 28-09-2024 14:20 ]
Maarten
Met 9 meter naar de kruipruimte betekent ook dat je binnen ook rekening moet houden met de maximale lengte waarbij de boel nog effectief werkt (zie installatiehandleiding). Neem aan dat je vanaf die 9 meter nog wel enkele meters naar de binnenunits zal moeten.Beauty1010 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:21:
Goede middag,
Gr Michel
Was te vroeg met het stellen van de vraag, beetje ongeduldig.
Gr Michel
Heb je met zo’n opstelling geen last van herrie rondom die ramen? Ik zou zelf wat argwanend zijn om die units naast (slaapkamer)ramen te hangen.Tinusvolkel schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:25:
[...]
https://schagen-sanders.nl/
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Net hem even op maximaal gezet en met de raam open hoor ik hem een klein beetje, en dicht helemaal niks, huis / ramen is goed geïsoleerd voor geluid ( iets met f16 f35remzor schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:17:
[...]
Heb je met zo’n opstelling geen last van herrie rondom die ramen? Ik zou zelf wat argwanend zijn om die units naast (slaapkamer)ramen te hangen.

Bij 1 raam slaapt de jongste dochter en de andere is m’n kantoor waar de binnenunit hangt, dus mocht de airco draaien dan is de kans groot dat het raam dicht is.
Als je geen geluid wilt is L/W WP natuurlijk superieur. Heb ik afgelopen zomer zelf geïnstalleerd na twee winters met L/L WP te hebben verwarmd. Continue geluid en luchtverplaatsing vonden wij achteraf gezien toch niet zo fijn.smily01 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:47:
Ik wil een airco gaan aanschaffen om mijn huidige CV-ketel te gaan vervangen. Nu wordt er op diverse websites aangegeven dat de binnenunits veel geluid maken (men vergelijkt het met een ventilator). Ik zou er wel tegen kunnen, maar mijn partner wil niet dat er constant geluid van een ventilator te horen is. Hoe is jullie ervaring wat betreft het geluid van een airco. Kan ik dan beter een lucht-water warmtepomp aan gaan schaffen?
Maar kan wel goedkope manier zijn om van het gas af te gaan en mogelijkheid tot koelen is heel fijn.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Geluid is heel weinig, een zacht gezoem wat niet storend is.smily01 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:47:
Ik wil een airco gaan aanschaffen om mijn huidige CV-ketel te gaan vervangen. Nu wordt er op diverse websites aangegeven dat de binnenunits veel geluid maken (men vergelijkt het met een ventilator). Ik zou er wel tegen kunnen, maar mijn partner wil niet dat er constant geluid van een ventilator te horen is. Hoe is jullie ervaring wat betreft het geluid van een airco. Kan ik dan beter een lucht-water warmtepomp aan gaan schaffen?
u can fool all people some time and fool some people alltime
Deze periode werkt het niet om de unit op max te zetten, zul je moeten wachten tot het kouder is, pas dan gaat de compressor hoger optoeren.Tinusvolkel schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:35:
[...]
Net hem even op maximaal gezet en met de raam open hoor ik hem een klein beetje, en dicht helemaal niks, huis / ramen is goed geïsoleerd voor geluid ( iets met f16 f35)
Bij 1 raam slaapt de jongste dochter en de andere is m’n kantoor waar de binnenunit hangt, dus mocht de airco draaien dan is de kans groot dat het raam dicht is.
Het gaat meer om resoneren, kan hoorbaar zijn in de winter.
De ultieme test is tijdens mist en rond 2 graden buiten.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2024 21:33 ]
Geluid is aanwezig, ik vond het niet storend.smily01 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:47:
De luchtstroming vind ik nadelig, koude voeten etc.
Ik heb inmiddels een L/W wp dat is om comfort redenen, overal egaal warm etc zonder wapperende kamerplanten of gordijnen.
En de fan knijpen bij l/l WP resulteerde in dat de kamer afkoelde verderweg de binnenunit.
L/L wp is heel ander warmte, het voelt als je zit in een warme wolk en als er iets niet klopt voel je continue een koude luchtstroming langs komen wat voelt als tocht
[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2024 21:43 ]
Dat is wel heel erg theatraal overdreven, wapperende kamerplanten.mr_evil08 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:37:
[...]
Ik heb inmiddels een L/W wp dat is om comfort redenen, overal egaal warm etc zonder wapperende kamerplanten of gordijnen.
Hoe verzin je het want er zijn hier genoeg mensen die verwarmen zonder wapperende kamerplanten.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Hier egaal warm zonder wapperende planten of gordijnen dit wordt ons 3e jaar verwarmen met l/l we willen niet meer anders.digifun schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:04:
[...]
Dat is wel heel erg theatraal overdreven, wapperende kamerplanten.
Hoe verzin je het want er zijn hier genoeg mensen die verwarmen zonder wapperende kamerplanten.
Hier een maandje geleden een airco laten installeren. Ik heb er geen spijt van maar er komt volgend jaar waarschijnlijk wel een WP bij.smily01 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:47:
Ik wilde sowieso een airco ivm afschaffen van de salderingsregeling, zodat ik dan voor die paar centen die ik anders zou krijgen wel comfort in huis heb. En koelen met een WP kan wel, maar is niet echt ideaal.
En een WP is nu ook even niet mogelijk aangezien ik ruimte in mijn huis moet creëren, om gelijk ook een boiler voor sww te installeren.
De airco is hier wel onderdeel van het plan omdat ik deze straks als back-up kan gebruiken. Dit door de WP aan de krappe kant kan nemen, en als het echt koud wordt de airco kan bij springen. Dan neem ik het geluid voor die dagen graag voor lief.
Maar een airco alleen vind ik vanwege comfort niet ideaal. Je verwarmt immers je huis niet egaal op, en dat is iets waar ik niet van hou. Waarschijnlijk ook omdat ik dat niet ben gewend. Verder is het geluid aanwezig wat ik niet als irritant ervaar, maar je hoort hem wel. De variatie in de snelheid van de uitblaassnelheid als de ruimte op temperatuur is, vindt ik persoonlijk irritanter omdat het momenten zijn die je dan opmerkt.
Maar ik ga het mee maken, misschien moet ik er gewoon even aanwennen.
Er is geluid aanwezig, het ligt aan jezelf of je dat als storend ervaart. Het is ook heel erg belangrijk waar die hangt t.o.v. het comfort dat je kan verwachten. Ver weg van de zithoek in enen hoek plaatsen zal zorgen voor een ‘tocht’ ervaring als ie redelijk moet werken. Wij hebben 1 winter alleen met airco gestookt en dat was niet ideaal. Afgelopen winter 80m3 gas bij gestookt en toen was het erg comfortabel. (De airco hangt bij ons ver van de zithoek (WAF en condensafvoer mogelijkheid)smily01 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:47:
Dit dus. We verwarmen hier nu een paar jaar met l/l en @mr_evil08 is al gauw fan van het theaterdigifun schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:04:
[...]
Als je een beetje door hebt hoe je moet verwarmen met l/l dan zul je zien dat ie veelal in de laagste stand de boel op temperatuur kan houden en hoeft ie dus niet op standje orkaan te staan en kunnen de planten en gordijnen gewoon wapperloos door het leven gaan.
Is het anders dan met een cv of l/w? Absoluut! Is het het verschil zodanig groot dat ik weer terug ga naar verwarmen met de cv? Absoluut niet! Wellicht dat ik straks na de sladeringsredeling weer over ga op hybride stoken maar dat zie ik dan wel weer.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Wel als het naast de binnenunit staat, dan kan je kiezen of fluisterbedrijf waardoor in de kamer nog grotere temperatuurverschillen gaan optreden of iets harder laten blazen en accepteren dat er zaken kunnen gaan wapperen, dat is een nadeel van één afgiftepunt in een grotere ruimte.plopobiel schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:15:
[...]
Hier egaal warm zonder wapperende planten of gordijnen dit wordt ons 3e jaar verwarmen met l/l we willen niet meer anders.
Om die reden heeft CV ook meerdere afgiftepunten.
Of je huisinrichting aanpassen voor de binnenunit...
Edit: Kort fan harder zetten werkt niet in praktijk want luchtverwarming laat massa moeilijk opwarmen, iets met natuurwetten.
24/7 laten draaien maakt het probleem wel minder dat klopt.
[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 29-09-2024 10:27 ]
mijn kamer blijft gewoon op 21 graden overal en hij staat op fluister stil stel dat we het warmer zouden willen hebben dan even de fan op standje 2 een paar minuten en dan weer op fluisterstil. Geen problemen hier.mr_evil08 schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:18:
[...]
Wel als het naast de binnenunit staat, dan kan je kiezen of fluisterbedrijf waardoor de kamer niet warm blijft(temperatuurverschillen) of stand 1 of 2 en accepteren dat er zaken gaan wapperen, dat is het nadeel van één afgiftepunt in een grotere ruimte.
Om die reden heeft CV ook meerdere afgiftepunten.
Oorzaken zijn er ook genoeg en hier enkele voorbeelden:
- grootte van de kamer
- vorm van de kamer (L-vorm, vierkant, rechthoek, U-vorm)
- isolatie (R waardes en voor glas de Uwaardes)
- hoeveelheid glas partij met mogelijke koudeval
-objecten in de weg
Dus of men de binnenunit als stil en comfortabel ervaart is van veel factoren afhankelijk.
Er kan ook niet 1,2,3 een goed antwoord gegeven worden daarop.
Nadelen als dat je alleen de ruimte verwarmt waar de airco hangt is niet te voorkomen. Soms gaat dus de CV gewoon even aan.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Even terugkomend op dit oude bericht: het koelseizoen is afgelopen, dus tijd voor de schoonmaak. Leg ik gewoon zo’n pil (welke) in het afvoergootje? Die staat toch droog nu als het goed is, of moet ik die met een gietertje vol laten lopen of zo? Hoorde laatst ook iemand over soda trouwens.MotorBeast schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:08:
Nog een tip mocht je afvoer van condens verstopt zitten. Ik gooi er al 2 jaar kunstgebit reiniger pil in. Werkt als een malle. Heb al eens een lekkende condensbak binnen gehad.
Happy summer allemaal.
Dat is dus de reden dat ik een pilletje (gewoon kunsttablet reiniger gebruik ik https://www.kruidvat.nl/c...niger-tabletten/p/3506203) erin gooi als het seizoen bezig is. Dan loopt de lekbak vanzelf vol en kan het pilletje wat ik in 4 stukjes breek rustig oplossen en sijpelt het water langzaam door de afvoerleiding. Maar het loopt allemaal niet zo'n vaart. Gewoon volgend seizoen aan het begin doen. Als je een gieter erin gooit loopt water veel te snel erdoor. Soda kan ook ja maar dat krijg je er wat lastiger in, in die bak.BGFG schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:12:
[...]
Even terugkomend op dit oude bericht: het koelseizoen is afgelopen, dus tijd voor de schoonmaak. Leg ik gewoon zo’n pil (welke) in het afvoergootje? Die staat toch droog nu als het goed is, of moet ik die met een gietertje vol laten lopen of zo? Hoorde laatst ook iemand over soda trouwens.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 29-09-2024 11:33 ]
Dank voor de vlotte reactie. Ik wist dat jij dit eerder had gemeld hier maar kon het berichtje niet meer vinden. Volgend koelseizoen dus….MotorBeast schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:29:
[...]
Dat is dus de reden dat ik een pilletje (gewoon kunsttablet reiniger gebruik ik https://www.kruidvat.nl/c...niger-tabletten/p/3506203) erin gooi als het seizoen bezig is. Dan loopt de lekbak vanzelf vol en kan het pilletje wat ik in 4 stukjes breek rustig oplossen en sijpelt het water langzaam door de afvoerleiding. Maar het loopt allemaal niet zo'n vaart. Gewoon volgend seizoen aan het begin doen. Als je een gieter erin gooit loopt water veel te snel erdoor. Soda kan ook ja maar dat krijg je er wat lastiger in, in die bak.
Zo snel wordt het allemaal niet smerig. Laatst buitenunit ook na 4 jaar gebruik eens open geschroefd. Was op wat stof en een beetje groene aanslag op de lamellen schoon. Er is in dit topic nogal een schoonmaak drang. En installateurs maken daar gretig gebruik van met (te dure) onderhoudscontracten.BGFG schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:12:
[...]
Dank voor de vlotte reactie. Ik wist dat jij dit eerder had gemeld hier maar kon het berichtje niet meer vinden. Volgend koelseizoen dus….
Nou dan heb ik het wel getroffen met mijn installateur. De beste man vond een onderhoudscontract ook maar onzin. Ik kon hem over een paar jaar wel bellen als het nodig was voor onderhoud/schoonmaak. Daar was ik wel blij mee, aangezien het meeste prima zelf te doen is. Daarnaast had hij denk ook niet zoveel zin om de units schoon te maken, en vindt hij het daadwerkelijke installeren veel leuker. Prima toch, ieder zijn vak.MotorBeast schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:18:
[...]
Zo snel wordt het allemaal niet smerig. Laatst buitenunit ook na 4 jaar gebruik eens open geschroefd. Was op wat stof en een beetje groene aanslag op de lamellen schoon. Er is in dit topic nogal een schoonmaak drang. En installateurs maken daar gretig gebruik van met (te dure) onderhoudscontracten.
Na drie winters heb ik wel door hoe het warm te maken en te houden maar het was wel even een leerproces. Een klein IR paneel erbij (of andere persoonlijke verwarming) doet wonderen in de opwarm fase.
Na 5 jaar weet ik wel beter.digifun schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:04:
[...]
In het tussenseizoen prima, de winter was het toch niet...
Keus was simpel, de prijs van een l/w warmtepomp is vergelijkbaar met meerdere airco binnenunits ophangen, gezien ik meer wilde verwarmen dan alleen de woonkamer, de open keuken bijvoorbeeld bleef altijd achter in temp(te ver van binnenunit vandaan).
Door meer thuis te zijn is besloten de comfort standaard te verhogen.
Prutten met IR panelen of extra ventilatoren om het gat proberen te dichten zag ik niet zitten.
@elektriekert vergeet niet luchtdicht van je woning is heel belangrijk bij luchtverwarming, liefst met WTW.
Elk gaatje resulteert direct in tocht als er geen warmtebron in de buurt zit.
[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 29-09-2024 21:58 ]
Ja inderdaad, ik heb de planten gewoon op ca. 8m van de binnenunit staan, kan op stand 5 blazen zonder dat de planten wapperen!digifun schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:04:
[...]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Alles valt of staat met goede isolatie.Gerardus1956 schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:32:
Tocht en geluid is natuurlijk te verwachten. Maar er is veel aan te doen. Een vloermodel is natuurlijk ideaal. Zeker als je de airco koopt om voornamelijk in de winter te gebruiken. In de afgelopen zomer de airco niet eens aan gehad. Kon op andere manieren de temperatuur onder de 24 graden houden. Plaatsing airco is ook belangrijk. Bij ons niet in de zithoek. Wat ook goed is tegen geluid en tocht is om de airco 24/7 te laten draaien. Hoef je nog niet eens de airco op de geluidsarme stand te zetten.
Nadelen als dat je alleen de ruimte verwarmt waar de airco hangt is niet te voorkomen. Soms gaat dus de CV gewoon even aan.
Ik verwarm nu 1jr met L/L. Bevalt heel goed.
Mijn huis is uit 1975, hoekwoning. Energielabel C had het, de buitenmuur en dubbel glas is nog uit 1975. Als het buiten boven de 5C is gaat het prima, daaronder heb ik te veel warmteverlies naar buiten, mijn buitenmuur wordt bv ijskoud.
En onder het dubbel glas zitten peperkoekpanelen waar de warmte zo door naar buiten fietst.
L/L biedt ook een uitstekende mogelijkheid om 'op vraag' te verwarmen omdat je geen heel groot blok beton hoeft warm te houden. Zo verwarm ik t/m november gewoon grotendeels op PV. Vandaag ook. Van 10-17:00 op PV verwarmd. Mijn multi split trekt dan ca. 500W om boven en beneden te verwarmen.
Dan is het comfortabel 21.5C binnen, vanochtend was het 18.5.. Nu hij al een paar uur uit is is het nog steeds 20.5C binnen. Geen enkel probleem!
Ik merk met elke isolatiemaatregel flinke verbetering, aankomend jaar hoop ik nieuwe leien (en dus 14CM isolatie) bij de bovenverdieping te regelen. Hopelijk ook onderste helft vd gevel isoleren, dat zal al veel schelen.
Ik heb 1700kWh verstookt om in de winter dit huis van 1975 te stoken. Ik vind het prima, zeker gezien de grote oude glaspartijen en matig/slecht geisoleerde buitenmuur..
De vorige bewoners wisten hier 2000m3 gas te verstoken (10m diepe kamer en voor de peperkoekmuren stonden 2 zielige radiatoren om 120m3 te verwarmen beneden)
Ik stookte ruim 1000m3 gas weg om heel de winter 24/7 bij 15C te zitten (bijna 2.50 euro per m3 gas betalen als je net jezelf kaal geplukt hebt om uberhaupt een huis te kunnen kopen gaf me niet meer mogelijkheden dan dit) - spartaans, I know
Furthermore: van mijn PV stroom heb ik ca. 400kWh direct verbruikt door de maanden heen, door continu op PV te verwarmen, die emissie beschouw ik dus als 0.barta123 schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:28:
[...]
Alles valt of staat met goede isolatie.
Ik verwarm nu 1jr met L/L. Bevalt heel goed.
Mijn huis is uit 1975, hoekwoning. Energielabel C had het, de buitenmuur en dubbel glas is nog uit 1975. Als het buiten boven de 5C is gaat het prima, daaronder heb ik te veel warmteverlies naar buiten, mijn buitenmuur wordt bv ijskoud.
En onder het dubbel glas zitten peperkoekpanelen waar de warmte zo door naar buiten fietst.
L/L biedt ook een uitstekende mogelijkheid om 'op vraag' te verwarmen omdat je geen heel groot blok beton hoeft warm te houden. Zo verwarm ik t/m november gewoon grotendeels op PV. Vandaag ook. Van 10-17:00 op PV verwarmd. Mijn multi split trekt dan ca. 500W om boven en beneden te verwarmen.
Dan is het comfortabel 21.5C binnen, vanochtend was het 18.5.. Nu hij al een paar uur uit is is het nog steeds 20.5C binnen. Geen enkel probleem!
Ik merk met elke isolatiemaatregel flinke verbetering, aankomend jaar hoop ik nieuwe leien (en dus 14CM isolatie) bij de bovenverdieping te regelen. Hopelijk ook onderste helft vd gevel isoleren, dat zal al veel schelen.
Ik heb 1700kWh verstookt om in de winter dit huis van 1975 te stoken. Ik vind het prima, zeker gezien de grote oude glaspartijen en matig/slecht geisoleerde buitenmuur..
De vorige bewoners wisten hier 2000m3 gas te verstoken (10m diepe kamer en voor de peperkoekmuren stonden 2 zielige radiatoren om 120m3 te verwarmen beneden)![]()
Ik stookte ruim 1000m3 gas weg om heel de winter 24/7 bij 15C te zitten (bijna 2.50 euro per m3 gas betalen als je net jezelf kaal geplukt hebt om uberhaupt een huis te kunnen kopen gaf me niet meer mogelijkheden dan dit) - spartaans, I know
De overige 1200kWh is met ca. 290g CO2/kWh gestookt. Dus totaal 336kg CO2 om 1 winter te verwarmen.
1000m3 gas = 1800kg CO2
= 80% minder CO2 uitstoot. Wie wordt daar niet blij van?
En je kan COP ruilen voor comfort - mik de luchtstroom gewoon max omhoog en je hebt nul tocht en de warmte komt erg ver door te plakken aan het plafond. Nadelen zijn: kamer op 1 meter hoogte warmt maar traag op, en je unit meet een onzinnig temperatuur. En minimaal lagere COP, dT is nu 10 naar 35 (temp warmtewisselaar) ipv misschien 10 naar 32 als je het beter verdeelt.
Dat boeit me minder dan tochtvrij verwarmen. Dus helemaal omhoog en 22 graden instellen, voila, zelfde effect als de CV aanzetten die ook een 40+ graden luchtstroom uit de radiator genereert, die direct opstijgt en bovenin de kamer blijft plakken.
Wellicht dat dat helpt. Bij mij blaast ie ook de warme lucht hoog in. Idd de doeltemp moet ca 2C hoger, maar dat is totaaal niet boeiend. Heb ook nooit gasten over de vloer gehad die ook maar iets over luchtstroom opmerkten.. Maar de vorm van je ruimtes, hoe het huis gebouwd is zal allemaal meespelen denk ik idd!w00key schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:47:
Het is ook voor een groot deel instelling. Je moet niet kijken naar wat de unit meet maar hoger zetten als je het koud hebt.
En je kan COP ruilen voor comfort - mik de luchtstroom gewoon max omhoog en je hebt nul tocht en de warmte komt erg ver door te plakken aan het plafond. Nadelen zijn: kamer op 1 meter hoogte warmt maar traag op, en je unit meet een onzinnig temperatuur. En minimaal lagere COP, dT is nu 10 naar 35 (temp warmtewisselaar) ipv misschien 10 naar 32 als je het beter verdeelt.
Dat boeit me minder dan tochtvrij verwarmen. Dus helemaal omhoog en 22 graden instellen, voila, zelfde effect als de CV aanzetten die ook een 40+ graden luchtstroom uit de radiator genereert, die direct opstijgt en bovenin de kamer blijft plakken.
'op vraag' stoken heb ik btw ook geprobeerd met heel lage buitentemperaturen, dus in de nacht volledig uit. Dat is niet aan te raden (met alleen overdag stoken haal je wel hogere COP ofc) maar dan zag ik na een nachtje slapen soms 13.5C op de meter staan in de woonkamer, LOL.

Dus bij buitentemperaturen onder de 5C draait de L/L bij mij 24/7
Tsja, een huis van 1967. Daar zit geen WTW in, en nu ook niet overigens.mr_evil08 schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:47:
[...]
Na 5 jaar weet ik wel beter.
Keus was simpel, de prijs van een l/w warmtepomp is vergelijkbaar met meerdere airco binnenunits ophangen, gezien ik meer wilde verwarmen dan alleen de woonkamer, de open keuken bijvoorbeeld bleef altijd achter in temp(te ver van binnenunit vandaan).
Prutten met IR panelen of extra ventilatoren om het gat proberen te dichten zag ik niet zitten.
@elektriekert vergeet niet luchtdicht van je woning is heel belangrijk bij luchtverwarming, liefst met WTW.
Wel alles geïsoleerd, maar bij ons moet de 4,2kW unit 8 meter overbruggen naar de zithoek.
Met deze temperaturen nog allemaal prima maar onder de 5 graden overdag is de CV erbij aan comfort x10.
We hebben zelf voor de plaatsing gekozen, en ik was op de hoogte van de niet ideale plaatsing.
Anders hadden we er 2 gehad moeten hebben, maar een unit aan de voor of zijgevel gaat niet gebeuren.
Ik, en vele langjarige gebruikers, zijn het met je eens.mr_evil08 schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:47:
[...]
Na 5 jaar weet ik wel beter.

Heb ik spijt van L/L? Nee want zonder koelen kan ik niet meer in de zomer. En dat is top met die dingen. Verwarmen? Ik zou het niemand aanraden.
Heb ook nog berekend of hybride (wat in principe L/L is) goedkoper is en wat je zegt, ik heb 3 units en kostte destijds zo'n 5,5 mille (hetzelfde wat nu een nieuwe ketel zou kosten met een L/W hybride) en FE is na 1,5 jaar langere TVT bij mij voordeliger dan de hybride. Na die tijd loopt het rendement hard op van FE tov hybride.
Ik klaag niet hoor ;-)MotorBeast schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:22:
[...]
Ik, en vele langjarige gebruikers, zijn het met je eens.Morgen gaat hier de opdracht eruit voor een Vaillant 55/6 met 300 liter boiler. Waarschijnlijk binnen 2 weken up and running en dan heb ik eindelijk weer het comfort van een HR Ketel. Geen geluid van de ventilator meer, geen wegvallen van verwarming bij defrosts meer, geen tochtgevoel meer, warme toilet, badkamer, hal, geen gedonder meer met het setpoint en geen wapperende planten
. Voorjaar nieuwe keuken erin met inductie en
gas.
Heb ik spijt van L/L? Nee want zonder koelen kan ik niet meer in de zomer. En dat is top met die dingen. Verwarmen? Ik zou het niemand aanraden.
Heb ook nog berekend of hybride (wat in principe L/L is) goedkoper is en wat je zegt, ik heb 3 units en kostte destijds zo'n 5,5 mille (hetzelfde wat nu een nieuwe ketel zou kosten met een L/W hybride) en FE is na 1,5 jaar langere TVT bij mij voordeliger dan de hybride. Na die tijd loopt het rendement hard op van FE tov hybride.
Werkt prima als bijverwarming en koeling in de zomer, het is geen weggegooit apparaat.
Beide apparaten L/L en L/W zijn niet vergelijkbaar, waarbij L/L meestal gaat om lokaal verwarming en L/W het hele huis.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2024 10:46 ]
Ik kan uit ervaring bestigen (Daikin Perfera) dat je de buiten-unit in de slaapkamer door het open kiepraam kunt horen blazen. Erg irritant inderdaad.remzor schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:17:
[...]
Heb je met zo’n opstelling geen last van herrie rondom die ramen? Ik zou zelf wat argwanend zijn om die units naast (slaapkamer)ramen te hangen.
Als de airco's in de zomer aanstaan,zijn de ramen toch dicht?Yellos schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:04:
[...]
Ik kan uit ervaring bestigen (Daikin Perfera) dat je de buiten-unit in de slaapkamer door het open kiepraam kunt horen blazen. Erg irritant inderdaad.
Klopt, maar ik doe graag de ramen open voor schone lucht in huis. Boven staan vrijwel alle ramen altijd op kiep behalven bij extreme hitte / vorst.toxictooms schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:28:
[...]
Als de airco's in de zomer aanstaan,zijn de ramen toch dicht?
En daarmee haal je teveel koude of warmte binnen. Er zit een verschil tussen ventileren en even luchten. Dat laatste doe je een kwartiertje per dag met ramen open. De rest met een ventilatiesysteem A, B, C of D. De laatste is het meest energiezuinig. Wat jij doet kan je net zo goed niet koelen of verwarmen in je huis en/of je huis isoleren.Yellos schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:44:
[...]
Klopt, maar ik doe graag de ramen open voor schone lucht in huis. Boven staan vrijwel alle ramen altijd op kiep behalven bij extreme hitte / vorst.
Het is gelukt!MotorBeast schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:22:
[...]
Ik, en vele langjarige gebruikers, zijn het met je eens.Morgen gaat hier de opdracht eruit voor een Vaillant 55/6 met 300 liter boiler. Waarschijnlijk binnen 2 weken up and running en dan heb ik eindelijk weer het comfort van een HR Ketel. Geen geluid van de ventilator meer, geen wegvallen van verwarming bij defrosts meer, geen tochtgevoel meer, warme toilet, badkamer, hal, geen gedonder meer met het setpoint en geen wapperende planten
gas.
Nu nog een douche-WTW erbij en die 300liter wordt nog "meer"
Klopt idd, ik denk trouwens ook dat qua ontvochtigen niets opgaat tegen een mech. ventilatiesysteem met WTW. Ik heb vandaag ook weer gestookt, met bijna 15C is de COP wel erg hoog. Kom ik thuis na iets meer dan 3,5-4h stoken en het is gewoon heerlijk warmMotorBeast schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:54:
[...]
En daarmee haal je teveel koude of warmte binnen. Er zit een verschil tussen ventileren en even luchten. Dat laatste doe je een kwartiertje per dag met ramen open. De rest met een ventilatiesysteem A, B, C of D. De laatste is het meest energiezuinig. Wat jij doet kan je net zo goed niet koelen of verwarmen in je huis en/of je huis isoleren.
Het vocht wegwerken met warmteterugwinning en mechanische ventilatie zou dus een veel beter idee zijn.
Alleen mijn buis voor mechanische ventilatie loopt van onder, de keuken, naar boven (heeft daar een aftakking bij de badkamer die boven precies aan het ventilatiepunt bij de keuken/woonkamer grenst.
En boven mijn badkamer staat een ventilator/zuigunit. Alleen hier is het nagenoeg onmogelijk om ruimtetechnisch WTW toe te passen denk ik he? Ik heb geen zolder
Alleen in de winter droog ik vaak kleren door de luchtdroger een nachtje aan te laten staan.. Die doet dan 2,4kWh - maar brengt amper warmte in het huis
COP=1 verwarmen -->

[ Voor 18% gewijzigd door barta123 op 30-09-2024 20:12 ]
Bekijk het decentraal WTW topic eens, geen buizen nodig.
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2024 22:48 ]
Ondergewaardeerde woorden in dit topic.MotorBeast schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:22:
[...]
Ik, en vele langjarige gebruikers, zijn het met je eens. d:) Geen geluid van de ventilator meer, geen wegvallen van verwarming bij defrosts meer, geen tochtgevoel meer, warme toilet, badkamer, hal, geen gedonder meer met het setpoint en geen wapperende planten
Ik ga de vierde winter in. Het eerste jaar een keer een avond gehad dat het door de defrosts niet comfortabel werd. Naar bed gegaan maar een ventilatorkachel erbij had het ook opgelost natuurlijk.
Bij normaal gebruik een zachte ruis, minder dan de centrale afzuiging op volle kracht. Tijdens opwarmen of strenge vorst wel iets meer idd maar nog niet onacceptabel.
Een vloerverwarming met l/w of nog mooier grondgebonden wp lijkt mij ook wel ideaal maar dat moet mar net kunnen en is vele malen duurder in aanleg en aanschaf.
Tot nog toe ben ik helemaal tevreden met de l/l wp in combinatie met een klein ir paneel en twee blaaskacheltjes voor afwijkende behoefte of extreem weer.
Ligt toch echt aan je referentiekader. Het zal zeker niet voor iedereen zijn hoor. En het moet passen bij je woning en wat je accepteert in comfort. Van Motorbeast is wel bekend dat hij niet zo happig is op lucht/lucht. Dat schuift die al jaren niet onder stoelen of banken. En een tegengeluid is zeker goed. Echter heeft hij ook geen ervaring met lucht/water want ondanks dat hij al jaren roept dat hij dat wil, is die daar vanaf gestapt vanwege gedoe met offertes en kosten....Grutte Pier schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:52:
[...]
Ondergewaardeerde woorden in dit topic.
Echter zijn er ook situaties waar lucht/water niet ideaal is, of zulke verregaande investeringen vragen dat het ook niet ideaal is.
Om maar een tegengeluid te geven aan het tegengeluid: Wij zijn over het algemeen heel tevreden met de airco. De keuze voor lucht-lucht kwam door de volgende zaken:
Voor Lucht/Water met vloerverwarming moesten de vloeren van beide verdiepingen er uit. Maar de vloer is nog prima en daar zitten aardig kosten en ongemak aan (leven in een klushuis voor enkele weken).
Andere optie is grotere lage-temperatuur radiatoren. Maar het uiterlijk van radiatoren is ook niet super. En waar de radiatoren zouden kunnen staat een hoekbank die de warmte tegenhoud of hangen gordijnen. Niet ideaal voor de warmteverdeling
Inclusief een warmtepomp zat ik tegen een kostenplaatje aan te kijken van 15K voor de hele woning, terwijl de CV-ketel nog prima werkt en onderhoud is voor ons gratis (want schoonvader zit in de CV-ketels).
Lucht-Lucht op de benedenverdieping, goed geinstalleerd en zuinig topmodel (SCOP 5.1, 3,5kWh) zat rond de 2,5K. Een aanzienlijk verschil in prijs.
Kwa comfort:
we hebben hier een onregelmatig huishouden. De ene dag is er iemand de hele dag thuis, de andere dag de hele dag niemand. En daar zit geen regelmaat in. Met Lucht/Water moet je dan dus heel goed opletten wanneer je hem (op tijd, dus 4 uur van tevoren) aan zet of uit zet. Dan is een airco toch handiger, want binnen 10 minuten is het warm

Geluid hebben wij eigenlijk geen last van. Hij draait altijd op de lage blaas-stand en daar red hij het prima mee. Echt stil is het hier toch nooit met een aquarium en kinderen. En aangezien hij bij de eettafel hangt, ver van de TV en woonkamer, hebben wij 0 issues met geluid.
Tochtgevoel, wapperende planten etc, allemaal geen enkel last van.
Nadelen? zeker! Momenteel hebben we geen verwarmde hal/douche/toilet/slaapkamers/zolder. Eigenlijk is alleen de woonkamer verwarmd. Dat betekent inderdaad dat de slaapkamers in de winter koud zijn (17 graden). En dat betekend ook dat de douche en hal ook niet warm zijn. We hebben er wel over nagedacht om ook boven een airco-unit te installeren die via een duct-systeem alle andere kamers verwarmt en koelt. Maar eigenlijk hebben we hier tot nu toe geen behoefte aan.
Als het écht koud is, kunnen we voor die ruimtes altijd nog de CV aanzetten. En die kosten zijn relatief laag en gaan we nu nog niet terugverdienen door van het gas af te gaan.
Het is dus nogal situatie-afhankelijk over lucht/lucht voor je kan werken. Voor ons werkt het prima, en voor een fractie van de kosten/verbouwingstijd van lucht/water. Ik zal niet zeggen dat er nooit lucht/water komt. Maar ik schat de kans op een duct-airco + warmtepompboiler hoger in dan lucht/water. Juist vanwege de voordelen.
Daar zou ik toch voorzichtig mee zijn; zwaardere units kunnen vaak even ver terug maar blazen harder op verschillende standen. Waarschijnlijk niet op de allerlaagste stand, maar die gebruik je niet zoveel. Bovendien kosten ze meer.Tommie12 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:32:
[...]
Ik zou voor de slaapkamers ook 25 units nemen, zeker als het minimum toch hetzelfde is.
Moraal van het verhaal: kies gewoon wat het beste bij de ruimte past.
De radiatoren / leidingen (ook nog heel lelijk gemonteerd) waren voor ons ook een reden om anders te gaan verwarmen. Ook de lagere energierekening heeft hier aan bijgedragen. Wij gaan nu de 3e winter in en ook zeer tevreden met de opbrengst t.o.v. de kosten.Nanuk schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:56:
En toch.... Ten opzicht van gas cv: Geen grote radiatoren meer in de kamer. Geen leidingen meer door het hele huis en niet meer een ketel die midden in de nacht begint te loeien. Daarnaast relatief lage investering en zeker lagere verbruikskosten tov gas. Zowel binnen als buiten een onopvallend, relatief klein apparaat aan de muur.
Ik ga de vierde winter in. Het eerste jaar een keer een avond gehad dat het door de defrosts niet comfortabel werd. Naar bed gegaan maar een ventilatorkachel erbij had het ook opgelost natuurlijk.
Bij normaal gebruik een zachte ruis, minder dan de centrale afzuiging op volle kracht. Tijdens opwarmen of strenge vorst wel iets meer idd maar nog niet onacceptabel.
Een vloerverwarming met l/w of nog mooier grondgebonden wp lijkt mij ook wel ideaal maar dat moet mar net kunnen en is vele malen duurder in aanleg en aanschaf.
Tot nog toe ben ik helemaal tevreden met de l/l wp in combinatie met een klein ir paneel en twee blaaskacheltjes voor afwijkende behoefte of extreem weer.
Ook wij hebben een L/L hangen met aanvullend een elektrisch kacheltje. In de winter doen we 24/7 verwarmen en dat gaat goed. Soms willen we het toch snel iets warmer (lees: mijn vriendin heeft het koud) en dan zet ik het kacheltje naast de bank er bij aan. Lekker snel warm en het verbruik voor die paar uurtjes op een zaterdagavond neem ik voor lief.
Stiekem vinden ze dat allemaal, maar het is wel een mooie continue inkomstenbron natuurlijk dus is het "strikt noodzakelijk om je installatie jaarlijks uitgebreid te laten onderhouden om optimale werking te garanderen".RemmyB83 schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:56:
[...]
Nou dan heb ik het wel getroffen met mijn installateur. De beste man vond een onderhoudscontract ook maar onzin.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Ik was vooral blij dat ik geen verkooppraatje ivm garantie en zo kreeg, en dat we er geen discussie over hoefden te voeren.MiBe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:21:
[...]
Stiekem vinden ze dat allemaal, maar het is wel een mooie continue inkomstenbron natuurlijk dus is het "strikt noodzakelijk om je installatie jaarlijks uitgebreid te laten onderhouden om optimale werking te garanderen".
Met plaatsen had de beste man ook genoeg werk. En als ik echt wilde kon ik via hem wel het onderhoud laten uitvoeren, maar dan stuurde hij waarschijnlijk iemand anders langs.
Ik heb ooit een ban gehad toen ik dat hier eens postte. (Het is het toch allemaal net niet, zei ik, iedereen viel over me heen, jij ook!)MotorBeast schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:22:
[...]
gas.
Voor koelen prima, bijverwarming ook.
Maar voor je complete huis verwarming kun je beter een L/W WP kopen met ook goede subsidie.
Soms niet duurder dan multisplit.
Maar dat is nou juist het punt; er zijn zoveel mensen en wensen en veel variabelen die voor iedereen anders zijn.Technician- schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:01:
[...]
Ik heb ooit een ban gehad toen ik dat hier eens postte. (Het is het toch allemaal net niet, zei ik, iedereen viel over me heen, jij ook!)
Maar voor je complete huis verwarming kun je beter een L/W WP kopen met ook goede subsidie.
Dat l/l voor jou en anderen niet de juiste manier van verwarmen is maakt het geen feit (integendeel zelfs). Er zijn ook voor- en nadelen mbt l/w met ook daar weer zoveel variabelen die voor iedereen anders zijn.
Deze discussie komt elk jaar rond deze tijd weer op gang en is vrij nutteloos. Ik denk dat het handiger is om het vooral te hebben over l/l in dit topic en te praten over de techniek, tips en trucs en adviezen met toegevoegde waarde.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik? Lijkt me stug. Zoek al ruim 3 jaar een installateur met normale prijzen (hoogste prijs was zo'n 24 mille als ik me goed herinner) en kennis van zaken van L/W. Is een drama hier in de regio. Ik krijg al jaren hier iedereen over me heen als een van de weinige die de nadelen van L/L benoemd.Technician- schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:01:
[...]
Ik heb ooit een ban gehad toen ik dat hier eens postte. (Het is het toch allemaal net niet, zei ik, iedereen viel over me heen, jij ook!)
Nou, dan kan er wel een slotje op dit topic want na 3 delen is alles wel besproken wbt techniek, tips en trucs. Probleem is alleen dat de meeste hier klakkeloos hun vraag weg plempen en geen enkele moeite doen iets op te zoeken of terug te lezen.renzo4000 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:32:
[...]
Maar dat is nou juist het punt; er zijn zoveel mensen en wensen en veel variabelen die voor iedereen anders zijn.
Dat l/l voor jou en anderen niet de juiste manier van verwarmen is maakt het geen feit (integendeel zelfs). Er zijn ook voor- en nadelen mbt l/w met ook daar weer zoveel variabelen die voor iedereen anders zijn.
Deze discussie komt elk jaar rond deze tijd weer op gang en is vrij nutteloos. Ik denk dat het handiger is om het vooral te hebben over l/l in dit topic en te praten over de techniek, tips en trucs en adviezen met toegevoegde waarde.
Het eerste topic "Verwarmen met L/L" was het allerbeste. Echte Tweakers met enorme technische kennis (nee ik reken mezelf daar niet toe ) die werkelijk alles monitorde, in grafieken zette, lieten zien hoe je een unit onderhoud en/of open schroeft etc etc.
https://www.vevor.nl/gate...atzaagbits-p_010881572950
63.5 x 241mm
Volgens jouw redenatie moeten dan zowat alle verzameltopics op tweakers dan gesloten. Dat gaat natuurlijk nergens over. Er zijn altijd wel nieuwe ontwikkelingen of modellen en de ervaringen zijn nog steeds relevant. Het is pas sinds een paar jaar dat men in Nederland wat serieuzer is gaan verwarmen met l/l en valt er nog genoeg te leren van elkaar.MotorBeast schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:45:
[...]
Nou, dan kan er wel een slotje op dit topic want na 3 delen is alles wel besproken wbt techniek, tips en trucs. Probleem is alleen dat de meeste hier klakkeloos hun vraag weg plempen en geen enkele moeite doen iets op te zoeken of terug te lezen.
Het eerste topic "Verwarmen met L/L" was het allerbeste. Echte Tweakers met enorme technische kennis (nee ik reken mezelf daar niet toe ) die werkelijk alles monitorde, in grafieken zette, lieten zien hoe je een unit onderhoud en/of open schroeft etc etc.
Het telkens elkaar aanvallen op l/l, l/w of met een cv verwarmen is beter schiet m.i. gewoon niet op.
Is wel héél goedkoop, maar vaak wel prima genoeg voor een gat. Kanaalplaat is(als je geluk hebt) ook niet enorm dik stuk waar je doorheen moet.ThinkPad schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:02:
Zou deze geschikt zijn om een gat door kanaalplaatvloer te boren voor leidingpakket airco?
https://www.vevor.nl/gate...atzaagbits-p_010881572950
63.5 x 241mm
Jij noemt het aanvallen. Ik noem het gewoon benoemen van nadelen. Als je L/W leest lees je gewoon nadelen van bepaalde situaties of setups en geen mens die er problemen mee heeft. Ieder systeem heeft zijn nadelen maar sommige hier willen die niet onderkennen/lezen omdat ze linksom rechtsom hun aankoop willen goed praten (en het daarom wellicht als aanvallen ervaren). Nu hebben de meeste hier die nog posten hem kort en hebben we de laatste 2 jaar eigenlijk geen winter maar een lange herfst. Dat is gewoon geen referentiekader voor als het weer eens echt koud wordt. Met dit weer nu, geen enkel probleem totdat we droppen naar onder 5 graden heel de dag of nog kouder.renzo4000 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:02:
[...]
Volgens jouw redenatie moeten dan zowat alle verzameltopics op tweakers dan gesloten. Dat gaat natuurlijk nergens over. Er zijn altijd wel nieuwe ontwikkelingen of modellen en de ervaringen zijn nog steeds relevant. Het is pas sinds een paar jaar dat men in Nederland wat serieuzer is gaan verwarmen met l/l en valt er nog genoeg te leren van elkaar.
Het telkens elkaar aanvallen op l/l, l/w of met een cv verwarmen is beter schiet m.i. gewoon niet op.
@Technician- Is blijkbaar een goede installateur die zijn klanten wijst op de nadelen en dan kan een klant zelf een afweging maken. En zo hoort. Neem je de nadelen erbij, geen probleem. Maar wees je er bewust van. Niets meer, niets minder.
Een mening zegt mij niet zoveel.Waah schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:00:
[...]
Ligt toch echt aan je referentiekader. Het zal zeker niet voor iedereen zijn hoor. En het moet passen bij je woning en wat je accepteert in comfort. Van Motorbeast is wel bekend dat hij niet zo happig is op lucht/lucht. Dat schuift die al jaren niet onder stoelen of banken. En een tegengeluid is zeker goed. Echter heeft hij ook geen ervaring met lucht/water want ondanks dat hij al jaren roept dat hij dat wil, is die daar vanaf gestapt vanwege gedoe met offertes en kosten....![]()
Echter zijn er ook situaties waar lucht/water niet ideaal is, of zulke verregaande investeringen vragen dat het ook niet ideaal is.
Om maar een tegengeluid te geven aan het tegengeluid: Wij zijn over het algemeen heel tevreden met de airco. De keuze voor lucht-lucht kwam door de volgende zaken:
Voor Lucht/Water met vloerverwarming moesten de vloeren van beide verdiepingen er uit. Maar de vloer is nog prima en daar zitten aardig kosten en ongemak aan (leven in een klushuis voor enkele weken).
Andere optie is grotere lage-temperatuur radiatoren. Maar het uiterlijk van radiatoren is ook niet super. En waar de radiatoren zouden kunnen staat een hoekbank die de warmte tegenhoud of hangen gordijnen. Niet ideaal voor de warmteverdeling
Inclusief een warmtepomp zat ik tegen een kostenplaatje aan te kijken van 15K voor de hele woning, terwijl de CV-ketel nog prima werkt en onderhoud is voor ons gratis (want schoonvader zit in de CV-ketels).
Lucht-Lucht op de benedenverdieping, goed geinstalleerd en zuinig topmodel (SCOP 5.1, 3,5kWh) zat rond de 2,5K. Een aanzienlijk verschil in prijs.
Kwa comfort:
we hebben hier een onregelmatig huishouden. De ene dag is er iemand de hele dag thuis, de andere dag de hele dag niemand. En daar zit geen regelmaat in. Met Lucht/Water moet je dan dus heel goed opletten wanneer je hem (op tijd, dus 4 uur van tevoren) aan zet of uit zet. Dan is een airco toch handiger, want binnen 10 minuten is het warmen als je de deur uit gaat zet je hem gewoon uit.
Geluid hebben wij eigenlijk geen last van. Hij draait altijd op de lage blaas-stand en daar red hij het prima mee. Echt stil is het hier toch nooit met een aquarium en kinderen. En aangezien hij bij de eettafel hangt, ver van de TV en woonkamer, hebben wij 0 issues met geluid.
Tochtgevoel, wapperende planten etc, allemaal geen enkel last van.
Nadelen? zeker! Momenteel hebben we geen verwarmde hal/douche/toilet/slaapkamers/zolder. Eigenlijk is alleen de woonkamer verwarmd. Dat betekent inderdaad dat de slaapkamers in de winter koud zijn (17 graden). En dat betekend ook dat de douche en hal ook niet warm zijn. We hebben er wel over nagedacht om ook boven een airco-unit te installeren die via een duct-systeem alle andere kamers verwarmt en koelt. Maar eigenlijk hebben we hier tot nu toe geen behoefte aan.
Als het écht koud is, kunnen we voor die ruimtes altijd nog de CV aanzetten. En die kosten zijn relatief laag en gaan we nu nog niet terugverdienen door van het gas af te gaan.
Het is dus nogal situatie-afhankelijk over lucht/lucht voor je kan werken. Voor ons werkt het prima, en voor een fractie van de kosten/verbouwingstijd van lucht/water. Ik zal niet zeggen dat er nooit lucht/water komt. Maar ik schat de kans op een duct-airco + warmtepompboiler hoger in dan lucht/water. Juist vanwege de voordelen.
Ik stoor mezelf helemaal niet aan dat geluid. Ik ben veel met muziek bezig, ik heb mijn subwoofers zelfs verwijderd van de grond om zo door dreunen naar de buren te voorkomen.
Dus een of ander zoetje op de achtergrond?
Dat kan mij me echt aan de anus oxideren
En L/L en L/W lijkt me in mijn geval onnodig en onnodig duur.
Ik verwarm gasloos, waar mogelijk op zonnestroom (dus met de hoogst mogelijke COP), 80% minder CO2 uitstoot dan met op gas stoken. En altijd een lekker warm huis, geen last van luchtstroom.
Niet iedereen leeft in stilte
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Misschien dat goedkope aircos veel geluid maken?
Ik erger me bijvoorbeeld mateloos aan de afzuigkap, zowel die van mij als die van mijn ouders. Het liefst trek ik die van de muur af en rijd ik daar met een vrachtwagen overheen. Wat een vreselijke dingen zijn dat zeg. Dat staat nog op mn lijstje, een stille afzuigkap

Thanks. Gewoon maar proberen denk ik.LED-Maniak schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:06:
[...]
Is wel héél goedkoop, maar vaak wel prima genoeg voor een gat. Kanaalplaat is(als je geluk hebt) ook niet enorm dik stuk waar je doorheen moet.
Zijn er ook nog aan-/afraders wat koelleiding betreft? Heb een metertje of 15 nodig denk ik. Zie veel Aircotube, maar die lijkt vrij aan de prijs. Warmteservice heeft 'Climacopper'. En ik zie hier eentje die voordeligste van de 3 is met opdruk 'Talos': https://www.decortrend-ai...iding-1-4-3-8-x-20-meter/ dat lijkt dan Halcor Talos?
Is er een installateur die hier iets zinnigs over kan zeggen? @Technician- @rupsen wellicht?
Binnenunit wordt eraan gehardsoldeerd, bij de buitenunit wordt er een stekkoppeling/danfoss soldeerkoppeling op gezet.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 01-10-2024 20:41 ]
handig om elkaars installatie,s te vergelijken en welke kwaaltjes bepaalde types/merken hebben.
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic