Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 109 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
ThinkPad schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:37:
[...]

Thanks. Gewoon maar proberen denk ik.

Zijn er ook nog aan-/afraders wat koelleiding betreft? Heb een metertje of 15 nodig denk ik. Zie veel Aircotube, maar die lijkt vrij aan de prijs. Warmteservice heeft 'Climacopper'. En ik zie hier eentje die voordeligste van de 3 is met opdruk 'Talos': https://www.decortrend-ai...iding-1-4-3-8-x-20-meter/ dat lijkt dan Halcor Talos?

Is er een installateur die hier iets zinnigs over kan zeggen? @Technician- @rupsen wellicht?

Binnenunit wordt eraan gehardsoldeerd, bij de buitenunit wordt er een stekkoppeling/danfoss soldeerkoppeling op gezet.
Zou juist nooit op leiding bespraren, want dat is de grootste ellende. Als die te dun is knikt die bij elke aanraking.
Aircotube is bewezen goed dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 21:18
Vandaag een oude unit + leidingen vervangen in de kelder op de zaak. Die was erg wtf aangesloten - 2x 3/8" buis gebruikt en wat geprutst aan beide kanten om het te verlopen, ipv 3/8" + 1/4". En een knik in de leiding. Vind je het raar dat die het slecht deed + lek was.

Monteurs waren iets minder blij dat ze het niet konden hergebruiken maar volgens mij ging dat sowieso niet, de MHI ZS 5 kW heeft dikkere buisjes dan de oude Panasonic 3.5. Sales guy was optimistisch dat ze 2 units op 1 dag konden doen, nope, morgen verder. +10 kW erbij, alleen jammer dat het niet meer op de energielijst staat, geen EIA/MIA :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Technician- schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

Zou juist nooit op leiding bespraren, want dat is de grootste ellende. Als die te dun is knikt die bij elke aanraking.
Aircotube is bewezen goed dus..
Ik ben dan wel geen airco monteur die dat spul dagelijks in de hand heeft, maar heb wel 30 meter van de climacopper geinstalleerd. Was in de aanbieding voor 163 euro.

17 dubbele bochten gelegd. Deels met een buigtool, deels uit de hand. Soms ook best scherpe bochten. De installateur heeft de flares bij de buitenunit gemaakt en binnen alles gesoldeerd. Nergens een knikje niets.

Als iemand die het niet dagelijks doet zoveel bochten foutloos kan leggen, dan zal het wel OK spul zijn dacht ik zo :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:24:
[...]

Ik ben dan wel geen airco monteur die dat spul dagelijks in de hand heeft, maar heb wel 30 meter van de climacopper geinstalleerd. Was in de aanbieding voor 163 euro.

17 dubbele bochten gelegd. Deels met een buigtool, deels uit de hand. Soms ook best scherpe bochten. De installateur heeft de flares bij de buitenunit gemaakt en binnen alles gesoldeerd. Nergens een knikje niets.

Als iemand die het niet dagelijks doet zoveel bochten foutloos kan leggen, dan zal het wel OK spul zijn dacht ik zo :)
Daar heb je dan ook dik voor betaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Technician- schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:12:
[...]

Daar heb je dan ook dik voor betaald ;)
Als niet-installateur kon en kan ik nergens 30 meter geisoleerde dubbele leiding (1/4" + 3/8") vinden voor minder dan de 163 euro die ik betaald heb..

Ook de aircotube niet. Ik zie zo overal prijzen van >200 euro.

Tenzij je bedoelt wat ik voor mijn inbedrijfsteller heb betaald. Die heb ik inderdaad te dik betaald. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 02-10-2024 00:05 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Iemand anders last van dat de bediening van Daikin airco's via de Onecta app super traag is opeens? Of zelfs helemaal niet lukt (gister en vandaag ook nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:28
Net de Daikins even getest. Alles soepel hier via onecta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
barta123 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:33:
[...]

Een mening zegt mij niet zoveel.

Ik stoor mezelf helemaal niet aan dat geluid. Ik ben veel met muziek bezig, ik heb mijn subwoofers zelfs verwijderd van de grond om zo door dreunen naar de buren te voorkomen.

Dus een of ander zoetje op de achtergrond?

Dat kan mij me echt aan de anus oxideren

En L/L en L/W lijkt me in mijn geval onnodig en onnodig duur.

Ik verwarm gasloos, waar mogelijk op zonnestroom (dus met de hoogst mogelijke COP), 80% minder CO2 uitstoot dan met op gas stoken. En altijd een lekker warm huis, geen last van luchtstroom.

Niet iedereen leeft in stilte :)

Zoveel mensen, zoveel wensen.

Misschien dat goedkope aircos veel geluid maken?

Ik erger me bijvoorbeeld mateloos aan de afzuigkap, zowel die van mij als die van mijn ouders. Het liefst trek ik die van de muur af en rijd ik daar met een vrachtwagen overheen. Wat een vreselijke dingen zijn dat zeg. Dat staat nog op mn lijstje, een stille afzuigkap ;w
Ik heb mijn afzuigkap gemaakt met een SuckySucky9000 , 1040m3/uur, aangesloten op een zelfgebouwd plenum voorzien van een RVS lamellenfilter vanuit de horeca. Herrie zit elders, en pannenkoeken bakken ruik je een uur later niets meer van :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:29
Navi schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:16:
Iemand anders last van dat de bediening van Daikin airco's via de Onecta app super traag is opeens? Of zelfs helemaal niet lukt (gister en vandaag ook nog)
Nope, werkt prima hier.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Navi schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:16:
Er zit altijd wel een seconde of 5 vertraging in bij mij, maar dat is altijd al geweest..

Ik heb 2x FTXJ35MW binnen hangen die ik zelf heb voorzien van Wi-Fi modules.

Als je de app te vroeg afsluit registreert hij het soms niet. Wellicht is dat het?

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:31
ThinkPad schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:37:
[...]

Thanks. Gewoon maar proberen denk ik.

Zijn er ook nog aan-/afraders wat koelleiding betreft? Heb een metertje of 15 nodig denk ik. Zie veel Aircotube, maar die lijkt vrij aan de prijs. Warmteservice heeft 'Climacopper'. En ik zie hier eentje die voordeligste van de 3 is met opdruk 'Talos': https://www.decortrend-ai...iding-1-4-3-8-x-20-meter/ dat lijkt dan Halcor Talos?

Is er een installateur die hier iets zinnigs over kan zeggen? @Technician- @rupsen wellicht?

Binnenunit wordt eraan gehardsoldeerd, bij de buitenunit wordt er een stekkoppeling/danfoss soldeerkoppeling op gezet.
Hier goede ervaringen met Halcor Talos, geleverd door mn installateur. Zolang je geen too good to be true beprijsde goedkope/te dunne zooi pakt is het allemaal wel oke spul volgens mij. Een goede buigtang is belangrijker als je veel krappe bochten te maken hebt, hier was alles heel ruim, dus gewoon met de hand gebogen.

Solderen is altijd mooier, maar de af-fabriek flare-koppelingen zijn ook gewoon prima in mijn ervaring. Vind het zonde van je geld die stek-koppelingen, maar sommige installateurs staan er op.

Mbt de Daikin app, vind het vooral heel irritant dat je na het openen even moet wachten met bijv. een unit uitzetten, anders springt ie daarna van uit meteen weer op aan. Dan weet je vervolgens niet of ie nou goed uitgaat. Ook de schakeltijd wisselt nogal, soms is het <1sec, soms duurt het een minuut. Is altijd al zo geweest. Helaas hebben de nieuwere wifi modules geen locale API meer, dat was een stuk beter.

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 02-10-2024 11:06 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het syncen en de bediening via de app is idd waardeloos, springt vaak terug naar oude settings en je kunt niet zien of hij gesaved is en je de app kunt sluiten.

Het lukte bij mij niet de fanspeed aan te passen, van quiet naar 1 bv of naar 5, er gebeurde niets. En dan ineens na paar minuten ging hij toch harder blazen, daarna kreeg ik hem niet omlaag.

Het leek alsof iets de aanpassing van de fanspeed tegenhield o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
RonJ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Hier goede ervaringen met Halcor Talos, geleverd door mn installateur. Zolang je geen too good to be true beprijsde goedkope/te dunne zooi pakt is het allemaal wel oke spul volgens mij. Een goede buigtang is belangrijker als je veel krappe bochten te maken hebt, hier was alles heel ruim, dus gewoon met de hand gebogen.

Solderen is altijd mooier, maar de af-fabriek flare-koppelingen zijn ook gewoon prima in mijn ervaring. Vind het zonde van je geld die stek-koppelingen, maar sommige installateurs staan er op.

Mbt de Daikin app, vind het vooral heel irritant dat je na het openen even moet wachten met bijv. een unit uitzetten, anders springt ie daarna van uit meteen weer op aan. Dan weet je vervolgens niet of ie nou goed uitgaat. Ook de schakeltijd wisselt nogal, soms is het <1sec, soms duurt het een minuut. Is altijd al zo geweest. Helaas hebben de nieuwere wifi modules geen locale API meer, dat was een stuk beter.
De oude met Api zijn volgens mij online wel ergens te bestellen. Ik heb de oude en werk zelfs nog met de oude app. Geblokkeerd om te updaten. Kan met de oude ook via Domoticz (nog steeds geen HA :X ) bedienen.

Of dit: https://community.home-as...icial-wifi-modules/644370

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 02-10-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Vraagje over Perfera.
Iemand die ik ken wil een multisplit 3 units (2x2,5, 1x3,5) vloerconsole op een 3MX68
Nu twijfelt hij of die niet liever 3 losse buitenunits boven elkaar hangt.
Afstand tot de buren is vrij groot.
Afweging is dat een single iets stiller is dan de multi.

Maar 3 singles bij elkaar maken meer lawaai dan 1 multi is mijn idee nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:26:
Vraagje over Perfera.
Iemand die ik ken wil een multisplit 3 units (2x2,5, 1x3,5) vloerconsole op een 3MX68

Mijn Perfera 4,2 is een stuk stiller buiten dan de multi 5.0. En loopt veel stabieler en rustiger. Vreemde is ook dat de buitenunit van de 4,2 groter is dan een zwaardere 5.0. Je zou omgekeerd verwachten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:00

Oekol

waka waka hey hey

Hoe zat het ook alweer met verwarmen. Lamellen 45 graden naar beneden dat het niet boven blijft hangen en horizontale wel draaien zodat het mooi door kamer verdeelt wordt? Of waren die ook gefixeerd? Is weer even een jaar geleden verwarmen met de airco's :F

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Oekol schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:05:
Hoe zat het ook alweer met verwarmen. Lamellen 45 graden naar beneden dat het niet boven blijft hangen en horizontale wel draaien zodat het mooi door kamer verdeelt wordt? Of waren die ook gefixeerd? Is weer even een jaar geleden verwarmen met de airco's :F
Ik heb 45 graden en gewoon vast, niet eens de kamer in, zodat ik zo weinig mogelijk wind voel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
LED-Maniak schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:57:
[...]
[...]
Ik heb vanmiddag bestelling geplaatst bij Aircovivo en gevraagd wat hij aanraad qua koelleiding, dat was heel simpel: Aircotube.

Heb 30m voor €193 via hem kunnen meebestellen :)

Morgen komt hij de bestelling afleveren:
SRC35ZSX-W + SRK35ZSX-WF voor de woonkamer
En voor de bovenverdieping SCM41ZS-W waar ik dan SRK15ZS-WF + SRK15ZS-WF + SRK35ZS-WF aan ga hangen.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:33:
Ik vind de discussie wel handig, wat voor de èèn nutteloos is kan voor de ander iets toevoegen, of in iedergeval de juiste richting in duwen om nader te onderzoeken.

handig om elkaars installatie,s te vergelijken en welke kwaaltjes bepaalde types/merken hebben.
Dat is het zeker, maar als 2 mensen iets heel vaak herhalen wordt het uiteindelijk net alsof het hele principe slecht zou zijn.

Terwijl als ik het goed mag geloven, dat er echt wel (relatief koude) delen zijn in de wereld, die in goed geïsoleerde huizen gewoon met L/L verwarmen?

En op mijn vorige werk werd er ook zo verwarmd, een universiteitsgebouw vd WUR. Je hoorde geen lucht in lazen, ook geen VVW. En de radiatoren waren altijd koud.

Gewoon ingeblazen lucht verwarmen.

Dus het kan prima.

Wat heb jij precies voor huis dan, vraag ik me af? Nieuw/oud.. enige situatieschets? Niet uit kritiek hoor. Ik ben gewoon heel benieuwd! Alvast dank 👌

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:57:
[...]

Als niet-installateur kon en kan ik nergens 30 meter geisoleerde dubbele leiding (1/4" + 3/8") vinden voor minder dan de 163 euro die ik betaald heb..

Tenzij je bedoelt wat ik voor mijn inbedrijfsteller heb betaald. Die heb ik inderdaad te dik betaald. ;)
Of het nou €150 of €200 kost, daar laat je toch niet de hele kwaliteit van installatie van afhangen?
Dat bedoel ik. Gebruik voor leiding altijd gewoon kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:07:
[...]

Of het nou €150 of €200 kost, daar laat je toch niet de hele kwaliteit van installatie van afhangen?
Dat bedoel ik. Gebruik voor leiding altijd gewoon kwaliteit.
Je geeft aan dat het duur betaald is, daar reageer ik op. Het was toen in de aanbieding.
Van 250 euro voor 163 euro. Prima deal. Net zoals hun goten en beugels dat waren. Ik kan het "duur betaald" deel niet plaatsen, alleen als jouw inkoopprijs voor aircotube ver onder die 163 euro ligt.

Met hoeveel handelingen er met die buis zijn gedaan(en dat climacopper gewoon van de wasco komt waar ook aircovivo en andere installateurs inkopen), is het gewoon prima spul. Of probeer je er op te hinten dat het maar rommel is en het hele systeem in elkaar draait? Dat durf ik sterk te betwijfelen. Je doet nu net of iedereen een Daikin moet nemen want die goedkopere MHI is broddel want waarom zou je 300 euro willen besparen..

Mensen die grotendeels zelf een installatie in elkaar willen zetten zullen rondshoppen. Ook al is het vaak voor maar een paar honderd euro. Niets mis mee. Daar hebben we dit leuke forum voor, om te delen wat wel werkt en wat niet.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 02-10-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
LED-Maniak schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:33:
[...]

Je geeft aan dat het duur betaald is, daar reageer ik op. Het was toen in de aanbieding.
Van 250 euro voor 163 euro. Prima deal. Net zoals hun goten en beugels dat waren. Ik kan het "duur betaald" deel niet plaatsen, alleen als jouw inkoopprijs voor aircotube ver onder die 163 euro ligt.

Met hoeveel handelingen er met die buis zijn gedaan(en dat climacopper gewoon van de wasco komt waar ook aircovivo en andere installateurs inkopen), is het gewoon prima spul. Of probeer je er op te hinten dat het maar rommel is en het hele systeem in elkaar draait? Dat durf ik sterk te betwijfelen. Je doet nu net of iedereen een Daikin moet nemen want die goedkopere MHI is broddel want waarom zou je 300 euro willen besparen..

Mensen die grotendeels zelf een installatie in elkaar willen zetten zullen rondshoppen. Ook al is het vaak voor maar een paar honderd euro. Niets mis mee. Daar hebben we dit leuke forum voor, om te delen wat wel werkt en wat niet.
Ik zeg alleen maar.
Bespaar niet op leidingen en gebruik kwaliteit.
Ik ken climacopper denk ik niet maar dat zal ook best goed spul zijn want dezelfde prijs als aircotube bedoelde ik.

Resumé: gebruik goede leiding en materialen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
Technician- schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:26:
Vraagje over Perfera.

Ik zou voor 3 singles gaan. Ik heb een Perfera multi (woonkamer + slaapkamer) en achteraf had ik liever 2 singles gehad. Wat gebeurd er in de praktijk namelijk?

Je gaat de woonkamer verwarmen in de winter, bij voorkeur 24/7. Die unit draait dus ook 's nachts. Je slaapkamer unit staat uit. Maar doordat het 1 multi-split systeem is hoor je in je slaapkamer geluid door de leidingen gaan. Bij het defrosten draait de werking om en hoor je een soort gerochel / gepruttel uit je slaapkamer unit komen. Dat is vervelend met slapen.

Daar komt bij: Zou je de slaapkamers willen koelen maar de woonkamer "ventilator" stand? (alleen blazen) Dan gaat dat niet. 2 multisplit units moeten in de zelfde stand werken. Als je voor 2 losse singles gaat kun je zelf bepalen wat je in elke ruimte doet. Je kunt dan 1 slaapkamer verwarmen en de andere koelen en je woonkamer lekker luchten met de ventilator stand. (als je zou willen)

[ Voor 3% gewijzigd door Yellos op 03-10-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
Als je toch genoeg ruimte hebt, dan zou ik altijd voor singles kiezen. 3 kleine buitenunits hebben meer capaciteit dan 1 grote, ontdooien doen ze niet precies tegelijk en de aanschafprijs (zonder installatie) is meestal ook nog lager. En als er 1 stuk gaat, dan zit je niet gelijk in de kou :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Yellos schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:24:
[...]

Daar komt bij: Zou je de slaapkamers willen koelen maar de woonkamer "ventilator" stand? (alleen blazen) Dan gaat dat niet. 2 multisplit units moeten in de zelfde stand werken. Als je voor 2 losse singles gaat kun je zelf bepalen wat je in elke ruimte doet. Je kunt dan 1 slaapkamer verwarmen en de andere koelen en je woonkamer lekker luchten met de ventilator stand. (als je zou willen)
Dat lijkt me een Daikin dingetje. Dit werkt prima met bijv. Mitsubishi Electric.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
barta123 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:05:
[...]

Dat is het zeker, maar als 2 mensen iets heel vaak herhalen wordt het uiteindelijk net alsof het hele principe slecht zou zijn.

Terwijl als ik het goed mag geloven, dat er echt wel (relatief koude) delen zijn in de wereld, die in goed geïsoleerde huizen gewoon met L/L verwarmen?

En op mijn vorige werk werd er ook zo verwarmd, een universiteitsgebouw vd WUR. Je hoorde geen lucht in lazen, ook geen VVW. En de radiatoren waren altijd koud.

Gewoon ingeblazen lucht verwarmen.

Dus het kan prima.

Wat heb jij precies voor huis dan, vraag ik me af? Nieuw/oud.. enige situatieschets? Niet uit kritiek hoor. Ik ben gewoon heel benieuwd! Alvast dank 👌
Gaat vrijwel altijd met meerdere afgiftepunten/inblaaspunten in één ruimte.
Ook op ons werk hebben wij in het bijgebouw airco,s.
Hangen 3x 2.0 in één ruimte, ipv een 5kw binnenunit ergens in het midden knallen.

(mijn huis had oorspronkelijk heteluchtverwarming, 5 roosters verspreid door de kamer zelfs daar was comfort niet vergelijkbaar met de airco binnenunit).

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 03-10-2024 12:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Martin7182 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:34:
Als je toch genoeg ruimte hebt, dan zou ik altijd voor singles kiezen. 3 kleine buitenunits hebben meer capaciteit dan 1 grote, ontdooien doen ze niet precies tegelijk en de aanschafprijs (zonder installatie) is meestal ook nog lager. En als er 1 stuk gaat, dan zit je niet gelijk in de kou :)
Nou bij vloer consoles (apart buitendeel) is het zo €1200 duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Glashelder schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Dat lijkt me een Daikin dingetje. Dit werkt prima met bijv. Mitsubishi Electric.
De ene unit verwarmen of koelen en de andere op ventileren kan gewoon hoor. Je kan alleen niet de één laten koelen en de andere verwarmen, obviously. Dat kan trouwens wel met grotere VRV's in kantoren.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
RonJ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:24:
[...]

De ene unit verwarmen of koelen en de andere op ventileren kan gewoon hoor. Je kan alleen niet de één laten koelen en de andere verwarmen, obviously. Dat kan trouwens wel met grotere VRV's in kantoren.
Misschien moet je op @Yellos reageren :p Ik deed die bewering niet. Ik heb geen ervaring met Daikin :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Ik heb dat geprobeerd na de post. Dacht ook dat het zou werken, maar ik krijg echt een melding dat het conflicteert.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ArthurMorgan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:00:
[...]

Ik heb dat geprobeerd na de post. Dacht ook dat het zou werken, maar ik krijg echt een melding dat het conflicteert.
Wierd. Kan me niet voorstellen waarom alleen het ventilatortje laten draaien een probleem zou zijn. Bij de mijne kan het 100% zeker wel, met een 3MXM52 icm 3x FDXM-F9 (kanaal)binnenunits.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 11:56
Met enige schroom een reactie als leek, maar met wat ik tot op heden ben tegen gekomen in onze zoektocht bij de merken MHI, ME, Fujitsu en Daikin kan dat alleen bij de laatste genoemde. Dus in 1 ruimte koelen / verwarmen en in een andere ruimte 'FAN modus'. Bij die andere drie kan dat niet.

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Beauty1010 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:48:
Met enige schroom een reactie als leek, maar met wat ik tot op heden ben tegen gekomen in onze zoektocht bij de merken MHI, ME, Fujitsu en Daikin kan dat alleen bij de laatste genoemde. Dus in 1 ruimte koelen / verwarmen en in een andere ruimte 'FAN modus'. Bij die andere drie kan dat niet.

Gr Michel
Bij ME kan dit zeer zeker wel. Heb er twee hangen aan een multi buitenunit en ik heb geregeld een unit in koelen of verwarmen gehad en de ander op fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Op zich goed nieuws dat het kan, maar dit is wat ik lees bij al 3 verschillende binnen units van ME.

Multi system operation:
Two or more indoor units can be operated by one outdoor unit. When several indoor units are operated simultaneously, cooling/dry/fan and heating operations cannot be done at the same time. When COOL/DRY/FAN is selected with one unit and HEAT with another or vice versa, the unit selected last goes into standby mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43

Gr Michel
Bij mijn Daikin setup werkt dit niet en ik heb dezelfde buitenunit als iemand hier boven dus een garantie is het zeker niet.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

Gr Michel
Heb toch al een paar jaar 3 units maar echt nog nooit de behoefte gehad om zoiets te gebruiken. Laat in deze tijd van het jaar bewust hele huis door zon warm worden. Afgelopen nacht 4 graden buiten. Zalig hier nu 23 graden in de woonkamer door de zon, betekent vandaag niet stoken, gratis warmte. Boven 20, vanavond als ik naar bed ga 19 graden. En in de zomer koel ik alleen maar. En zou niet weten waarom ik een fanmodus zou aanslingeren. Maar zoals altijd....ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Uhh ... wie zegt dat ik dat wil of niet wil? >:)

Ik weet nog helemaal niet of ik dat wil of niet, ik weet alleen wat ik de laatste weken aan info heb gevonden en die deelde ik en die is dat van de genoemde merken er maar 1 is waarbij het (soms) naar mijn weten kan en blijkbaar soms ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Beauty1010 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:41:
Uhh ... wie zegt dat ik dat wil of niet wil? >:)

Ik weet nog helemaal niet of ik dat wil of niet, ik weet alleen wat ik de laatste weken aan info heb gevonden en die deelde ik en die is dat van de genoemde merken er maar 1 is waarbij het (soms) naar mijn weten kan en blijkbaar soms ook niet.
Dan is het stof tot nadenken toch of het noodzakelijk is. Ik zou daar mijn keuze in ieder geval niet op baseren. Zo ja, overal singles hangen. Kan je alle merken hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 15:30
Ik ben in de laatste fase van het zelf installeren van een Mitsubishi Heavy maar;

Mijn leidingen dienen nog geflared te worden (ja ja verkeerd gekocht en te laat gezien) maar ik zie veel conflicterende info bij inbedrijfstelling vooral mbt deze leidingen;

Het is een R32 unit en ik hoor nu al twee keer dat deze ook 'gewoon' gesoldeerd kunnen worden (ipv flare-verbinding) maar dit klinkt mij raar in de oren (R32 explosief?), de manual vraagt ook om flare op flare verbindingen wat is waar?? :? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:24
Craftypiston schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:15:
Ik ben in de laatste fase van het zelf installeren van een Mitsubishi Heavy maar;

Mijn leidingen dienen nog geflared te worden (ja ja verkeerd gekocht en te laat gezien) maar ik zie veel conflicterende info bij inbedrijfstelling vooral mbt deze leidingen;

Het is een R32 unit en ik hoor nu al twee keer dat deze ook 'gewoon' gesoldeerd kunnen worden (ipv flare-verbinding) maar dit klinkt mij raar in de oren (R32 explosief?), de manual vraagt ook om flare op flare verbindingen wat is waar?? :? :?
Op dit moment zijn ze bij mij 5 MHI's aan het installeren, en de installateur snijdt meteen de koppelingen eraf om de leidingen eraan te (hard)solderen. solderen is gewoon het beste, mits je het goed doet uiteraard

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
ConQuestador schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:28:
[...]

Op dit moment zijn ze bij mij 5 MHI's aan het installeren, en de installateur snijdt meteen de koppelingen eraf om de leidingen eraan te lassen. Lassen is gewoon het beste, mits je het goed doet uiteraard
Dank, is dat ook wel zo voor R32? In dat geval klinkt lassen idd fijn! En idd mits ze het goed doen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Craftypiston schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:33:
[...]

Dank, is dat ook wel zo voor R32? In dat geval klinkt lassen idd fijn! En idd mits ze het goed doen haha.
Je kan beiden doen. Flares worden gedaan door installateurs die niet kunnen solderen, aangezien 'gemakkelijker'/minder tijdrovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:01
Beauty1010 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:09:
Op zich goed nieuws dat het kan, maar dit is wat ik lees bij al 3 verschillende binnen units van ME.

Multi system operation:
Two or more indoor units can be operated by one outdoor unit. When several indoor units are operated simultaneously, cooling/dry/fan and heating operations cannot be done at the same time. When COOL/DRY/FAN is selected with one unit and HEAT with another or vice versa, the unit selected last goes into standby mode.
Dat is ook precies wat er eerder gezegd is
[...]

Dus je kan één unit op koelen OF verwarmen zetten en de andere unit op ventileren. Vervolgens zal de unit die op ventileren staat ook een beetje koude of warme lucht uitblazen omdat daar ook gewoon kou/warmte doorheen gaat.

Mijn MHI units kunnen dit overigens ook gewoon.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Technician- schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

Nou bij vloer consoles (apart buitendeel) is het zo €1200 duurder
Kan kloppen. Daarom zei ik ook "meestal" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
RudolfR schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:59:
Iemand hier die iets zinnigs kan zeggen over of het verantwoord is om de binnenunit MHI SRK-25-ZSX-WF op een stuurstroomkabel 5x 0,75mm2 kabel aan te sluiten ipv een 4 x 1,5mm2 zoals is voorgeschreven?
(soepele kern)

Ik lees over max 6A, bij 230V dus zo'n 1380 Watt. Lijkt me voldoende?

Zie ook mijn vraag in het MHI-topic:
RudolfR in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Ik heb nog een appeltje te schillen met de installateur, maar wil ook niet op slakken zout gaan leggen.
Hoe is dit afgelopen? Ben materialen aan het bestellen en heb eigenlijk dezelfde vraag.

1,5mm2 lijkt mij eigenlijk wat overkill, gezien de buitenunit gevoed gaat worden met een YMVK 2,5mm2. Via die stuurstroomkabel hoeft dan alleen de binnenunit gevoed te worden, waar eigenlijk alleen een fan en wat elektronica in zit. Dat zal een keer 60-80W ofzo zijn? :p

Als je de buitenunit voed via de binnenunit dan snap ik het, maar ben geneigd om 4x0,752 te bestellen :p

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2024 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 15:47
@ThinkPad

Heb dit aan de installateur voorgelegd en die gaf aan dat dit afdoende was.
Het werkt allemaal goed en ik hoop dat dat zo blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
0,75mm2 mag 1300W doorheen lees ik. Een binnenunit gebruikt nog geen tiende daarvan verwacht ik. Zou mij er niet druk om maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Help,

Ik weet van een tijd geleden dat er een mooie (Nederlandse) youtube uitleg was hoe je een perfera uit elkaar kon halen ( ventilatorrol ed). Ik kan hem niet meer vinden. Iemand ? Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Yamahaa schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:47:
Help,

Ik weet van een tijd geleden dat er een mooie (Nederlandse) youtube uitleg was hoe je een perfera uit elkaar kon halen ( ventilatorrol ed). Ik kan hem niet meer vinden. Iemand ? Dank
Gevonden. YouTube: Daikin FTXM schoonmaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Beauty1010 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:09:

Multi system operation:
Fan op 1 kan met al het andere op de ander gecombineerd worden. Koelen of verwarmen niet tegelijk.

Want je hebt maar 1 circuit en 1 compressor, dus het is of warmte in je huis halen, of warmte je huis uit trekken. Niet beiden :)

Lijkt me ook niet relevant voor een woonhuis. Je hebt geen machinekamer die warmte afgeeft en een kantoor dat verwarmd moet worden ofzo. Als het buiten koud wordt, wordt het op beide verdiepingen koud bij mij.

En als het buiten warm is, wordt het op beide verdiepingen warm, maar op de bovenste vooral het warmst :+

Maar Onlyfans combineren met warmte of koude bij de ander? No problemo! Daikin Multisplit vindt het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13

Gr Michel
Bij mhi multi kan het erg goed. Ik gebruik het vaak omdat een 2e unit er bij aan in veel gevallen totaal minder verbruikt dan 1 unit in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
Glashelder schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Klopt. Daikin Issue, maar de vraag ging ook over Daikin. Vandaar. Mi heeft dit inderdaad niet.
Trouwens: Fan only werkt inderdaad wel in combinatie met warmen / koelen. ik had me vergist.

[ Voor 13% gewijzigd door Yellos op 04-10-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Dank, ik ga mijn huiswerk overdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximoei
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-09 13:27
Wat is de reden dat men de FAN functie uberhaubt wil gebruiken? Die circuleert de bestaande lucht toch gewoon door de kamer, dus het is niet alsof je daar 'verse' lucht mee krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:44
maximoei schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:06:
Wat is de reden dat men de FAN functie uberhaubt wil gebruiken? Die circuleert de bestaande lucht toch gewoon door de kamer, dus het is niet alsof je daar 'verse' lucht mee krijgt?
Je zou denken gewoon de functie van een traditionele ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Bij de meeste wandmodellen niet nee (enige uitzondering die ik ken is de Daikin Ururu Sarara). Veel kanaal-, plafond- en casettemodellen hebben echter wel een aansluiting voor ventilatie.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
De zon schijnt bij ons voor in de woonkamer, waar ook de airco hangt. Met de Fan-functie verspreid ik de hierdoor opgewarmde lucht door de rest van de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Ik gebruik hier de fan-functie voor een lager verbruik.

In veel gevallen is het verbruik bij 2 binnen-units in gebruik lager dan bij 1. Maar wanneer de 2e unit actief verwarmt of koelt is dat, zeker in het begin, anders. Dan is het handig de fan-functie te gebruiken zodat alleen passief wordt verwarmd of gekoeld met de 2e unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
Eeeeeeindelijk mijn unit ('SRK35ZSX-WF') inwerking :D
  • Ik vraag mij af hoe je het best (en is dat wel het best?) laag continue gebruik kan maximeren?
  • Mijn oude 'Wave2' gebruikte ik door hem op een te hoog gewenste tempratuur (wat hij niet kan bereiken) te zetten zoals iets van 30 graden en dan met en fan op de laagste stand. Daarmee ontstond de situatie dat hij op 280w lekker door kon pruttelen zonder veel aan uit te gaan en onder aan de streep minder koste.
  • Nu (met de Mitsubishi) is de set temperatuur 20 graden, fan laagste setting, silent mode aan en zie ik verschillend gedrag door de dag heen?
  • OF is die 600w piek, uitgesmeerd met de tijd dat hij uitstaat, hetzelfde als de 150w continue? Is het überhaupt erg dat hij vaak aan uit gaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsE8Smp8FFPINt9WN2d_52y5H2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KqwFpRJDtyCQH5XkyVZK0lnu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Craftypiston op 05-10-2024 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38
ThinkPad schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

SRC35ZSX-W + SRK35ZSX-WF voor de woonkamer
En voor de bovenverdieping SCM41ZS-W waar ik dan SRK15ZS-WF + SRK15ZS-WF + SRK35ZS-WF aan ga hangen.
Haha wat een toeval. Ik heb bij Vincent (Aircovivo) exact hetzelfde systeem voor beneden besteld, en voor boven ook nagenoeg hetzelfde systeem (2 x SRK15 alleen mijn 3e unit is een SRK20). Je ziet maar weinig mensen met een SCM41 hier. Draait heel mooi met weinig vermogen.
Mooie kerel, hele goede prijzen en heel betrouwbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja ik wou een multisplit met weinig vermogen omdat je bij MHI toch mag overdimensioneren en hij dan op een lekker laag vermogen kan pruttelen i.t.t. een te zware buitenunit met hoge(re) ondergrens qua vermogen. Heb ze meestal toch niet allemaal tegelijk draaien (als ik in werkkamer zit ben ik niet in slaapkamer en vice versa). Ik heb gewoon zijn standaard aanbieding gepakt (1.5 + 1.5 + 3.5) omdat het minimale vermogen van de binnenunits toch gelijk is. En wat ik nog steeds niet helemaal snap: het gewicht/afmetingen ook. Een 3.5 is net zo groot als de 1.5 :?

Ben nu druk bezig met voorbereidingen om de ZSX te plaatsen, die wil ik z.s.m. draaiende hebben om in de winter mee te kunnen stoken. De SCM heb ik wat minder haast mee. Die moet de dakkapel op en 3 leidingsets ernaartoe dus dat is iets meer een klusje nog :+

Aircovivo niks dan lof over idd, topgozer _O_ Via de app contact met hem en dag later stond hij voor de deur met z'n bus (hij doet zelf het transport). Overige materialen zoals leidinggoot e.d. kon ik via hem ook wel bij Wasco bestellen, dan wordt het bij de dichtsbijzijnde vestiging voor je klaargelegd. Koelleiding bijv. was op die manier ook goedkoper dan wat ik zelf online kon vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 05-10-2024 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Haha, die kerel zal er wel een hoop klandizie bij hebben opeens. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Craftypiston schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:07:
Eeeeeeindelijk mijn unit ('SRK35ZSX-WF') inwerking :D
  • Ik vraag mij af hoe je het best (en is dat wel het best?) laag continue gebruik kan maximeren?
  • Mijn oude 'Wave2' gebruikte ik door hem op een te hoog gewenste tempratuur (wat hij niet kan bereiken) te zetten zoals iets van 30 graden en dan met en fan op de laagste stand. Daarmee ontstond de situatie dat hij op 280w lekker door kon pruttelen zonder veel aan uit te gaan en onder aan de streep minder koste.
  • Nu (met de Mitsubishi) is de set temperatuur 20 graden, fan laagste setting, silent mode aan en zie ik verschillend gedrag door de dag heen?
  • OF is die 600w piek, uitgesmeerd met de tijd dat hij uitstaat, hetzelfde als de 150w continue? Is het überhaupt erg dat hij vaak aan uit gaat?
[Afbeelding]
Wat wil je bereiken? Comfort, energie/kostenbesparing, of iets anders? Door de binnenunit te beperken, gaat de buitenunit harder werken. De luchtstroom binnen wordt dan minder maar wel warmer. Het totale verbruik stijgt dan wel. Door de buitenunit te beperken ('silent'), gaat de binnenunit harder blazen en wordt de luchtstroom koeler. Met een lager totaal verbruik. Pendelen is niet zo erg met een invertermotor. Vaker aan/uit is doorgaans wel iets zuiniger dan continue op de laagste stand. Overdag verwarmen kost minder dan 's nachts. Wat wil je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Is er al iemand die 24/7 verwarmt eigenlijk? Of de regel als het onder de 10 graden blijft?

[ Voor 38% gewijzigd door Oekol op 05-10-2024 10:01 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Martin7182 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:59:
[...]
Overdag verwarmen kost minder dan 's nachts.
Tenzij 24/7 verwarmen, dan blijft de warmte in de muren zitten en kost het uiteindelijk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
Oekol schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:01:
Is er al iemand die 24/7 verwarmt eigenlijk? Of de regel als het onder de 10 graden blijft?
Ik. Ik heb 'm vorige week aan gezet en nu kijk ik er voor de rest van de winter niet meer naar.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:30
Ik heb nu nog een vast (duur) contract. Over een maand heb ik dat dynamisch. Als ik dat nu al zou hebben zou ik 24/7 verwarmen. Dan gebruik je de goedkope nachtstroom ipv de dure ochtendstroom.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Zodra de buitentemperatuur (langdurige verwachting) onder de 16 graden duikt zet ik hem op verwarmen, komt hij (langdurig) boven de 18 zet ik hem op koelen. De sensoren kijken wel of er iets nodig is of niet.

In april/mei soms wat wisselen om de paar weken, net als in het najaar. Maar in principe kies ik gewoon voor zo stabiel mogelijk qua temperatuur in huis. Ook om de muren en andere objecten op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
Martin7182 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:59:
[...]
Wat wil je bereiken? Comfort, energie/kostenbesparing, of iets anders?
Eigenlijk maximale energie kosten besparing, warmte is fijn maar ik heb liever de ruimte op 19/20 graden zit ten alle tijden (wellicht s'nachts lager naar 18 oid). Altijd mogelijk even hard de unit aan te zetten bij bezoek, speciale gelegenheden of na luchten oid, maar doorgaans wel op zoek naar een modus waar ik dus niet hoef te micromagen; dus laag verbruik, met acceptabele temperaturen.

Ik had speciaal deze unit gekozen omdat hij zo ver terug kan pendelen (wat dus ook soms lukt; laagste was 143w), ik was onder de impressie dat dat in de winter meer gewenst is omdat het aan/uit gaan dat extremer is (hogere stroom pieken/ ook qua geluid buiten; vrede met de buren bewaren O-) ).

En idd is het even uitvogelen wat de 'silent', 'eco' en fan speed nu écht voor impact hebben.. Nog veel te lezen hier mbt gebruikers ervaringen en instellingen :o
  • "Door de buitenunit te beperken ('silent')" -> dat refereert naar de silent mode.
  • "Door de binnenunit te beperken, gaat de buitenunit harder werken" -> dat refereert naar de fan speed?

[ Voor 9% gewijzigd door Craftypiston op 05-10-2024 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Craftypiston schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
En idd is het even uitvogelen wat de 'silent', 'eco' en fan speed nu écht voor impact hebben.. Nog veel te lezen hier mbt gebruikers ervaringen en instellingen :o
Bij silent verlies je maximum vermogen uit je buitenunit.
Bij eco gaat je binnenunit verwarmen met een grotere delta(en dus meer schommelingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
LED-Maniak schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Bij silent verlies je vermogen uit je buitenunit.
Bij eco gaat je binnenunit verwarmen met een grotere delta(en dus meer schommelingen).
Ja eco staatuit, enkel silent en laagste standje fan speed. Wellicht is een iets hogere fans speed beter voor minder pendelen (als dat dus al wenselijk is). Veel te leren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Craftypiston schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:24:
[...]

Ja eco staatuit, enkel silent en laagste standje fan speed. Wellicht is een iets hogere fans speed beter voor minder pendelen (als dat dus al wenselijk is). Veel te leren!
Bij de laagste fanstand kan de efficientie omlaag gaan omdat hij zijn energie niet kwijt kan. Ik zie dat bij een Mitsubishi Electric hier bijvoorbeeld terug in een hoger stroomverbruik dan op een hogere stand laten blazen.

Lage fanstand kan wel, maar dan gaat hij met zijn eigen interne sensor inderdaad veel sneller pendelen, wat gewoon irritant is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Oekol schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Tenzij 24/7 verwarmen, dan blijft de warmte in de muren zitten en kost het uiteindelijk minder.
Ik heb dat een paar keer geproefdraaid afgelopen winter en ik weet niet zeker of dat klopt. Een bijkomend nadeel is dat je in de nacht het buitenunit een stuk luider hoort dan overdag - als je zo’n stille helder nacht hebt zonder wind en regen. Het mag dan wel aan de normen voldoen, ik kon het zelf uit eigen dakkapel horen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
LED-Maniak schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Bij de laagste fanstand kan de efficientie omlaag gaan omdat hij zijn energie niet kwijt kan. Ik zie dat bij een Mitsubishi Electric hier bijvoorbeeld terug in een hoger stroomverbruik dan op een hogere stand laten blazen.

Lage fanstand kan wel, maar dan gaat hij met zijn eigen interne sensor inderdaad veel sneller pendelen, wat gewoon irritant is. :)
Kijk dat is goede info, daar ga ik dit weekend even mee testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Sebazzz schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Ik heb dat een paar keer geproefdraaid afgelopen winter en ik weet niet zeker of dat klopt. Een bijkomend nadeel is dat je in de nacht het buitenunit een stuk luider hoort dan overdag - als je zo’n stille helder nacht hebt zonder wind en regen. Het mag dan wel aan de normen voldoen, ik kon het zelf uit eigen dakkapel horen.
Proefdraaien met een paar dagen ga je 't niet merken nee. Wij deden eerst om 15u of 16u aanzetten en dan 20u of 21u uit. 12 kWh zeker kwijt op een koude dag. Als we (heeft dagen nodig voordat de warmte in de muren trekt) de heel dag en nacht aanhebben kost het een keer 17kwh en comfort is veel lekkerder. Qua geluid ook buitenunit is het zacht, alleen als het - 10 was een harde brom. Maar als hij toen nog niet 24/7 aan stond hadden we denk ik geen verwarming gehad. Wij doen alles in de winter op airco's.

Edit:

De buitenunit staat op onze uitbouw waar wij onder avondeten etc. Als wij 't zouden horen is het een ander verhaal maar 0 resonantie en de buren hoor je er ook niet over. Alleen in de koude koude winter hoor je 'm buiten. We zijn dan toch allemaal binnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Oekol op 05-10-2024 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Eigenlijk maximale energie kosten besparing, warmte is fijn maar ik heb liever de ruimte op 19/20 graden zit ten alle tijden (wellicht s'nachts lager naar 18 oid). Altijd mogelijk even hard de unit aan te zetten bij bezoek, speciale gelegenheden of na luchten oid, maar doorgaans wel op zoek naar een modus waar ik dus niet hoef te micromagen; dus laag verbruik, met acceptabele temperaturen.

Ik had speciaal deze unit gekozen omdat hij zo ver terug kan pendelen (wat dus ook soms lukt; laagste was 143w), ik was onder de impressie dat dat in de winter meer gewenst is omdat het aan/uit gaan dat extremer is (hogere stroom pieken/ ook qua geluid buiten; vrede met de buren bewaren O-) ).

• "Door de buitenunit te beperken ('silent')" -> dat refereert naar de silent mode.
  • "Door de binnenunit te beperken, gaat de buitenunit harder werken" -> dat refereert naar de fan speed?
Het helpt om de gebruiksaanwijzing te lezen.

De laagste fanstand is niet de energie-zuinigste, dat is de 2e.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuJGHi_KbiM30fFUxQ-DL4usowQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMyEfplxwIwGMhQPAoTE2gg0.jpg?f=fotoalbum_large

Silent verlaagt het maximale vermogen van de buitenunit, niet het minimale vermogen.

Voor zo energiezuinig als mogelijk kan je in de tussenseizoenen kijken naar verwarmen en koelen wanneer nodig, lietst op momenten dat de buitentemperatuur in je voordeel werkt. Hier stemmen we het gebruik ook af op eigen opwek van energie.

In de zomer en winter ligt voordelig koelen en verwarmen aan een combinatie van je voorkeuren, je huis en het beschikbare vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
Sjamo schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Het helpt om de gebruiksaanwijzing te lezen.

De laagste fanstand is niet de energie-zuinigste, dat is de 2e.

Silent verlaagt het maximale vermogen van de buitenunit, niet het minimale vermogen.
Zelf kutten en gebruikers ervaringen vragen is stap 1, altijd haha ;) (soms zijn die nog completer dan de officiële instructies). Maar duidelijk, iemand anders zei het ook al, ik ging uit van ervaring met een ander systeem waar wel de laagste fanstand de zuinigste was.
Voor zo energiezuinig als mogelijk kan je in de tussenseizoenen kijken naar verwarmen en koelen wanneer nodig, lietst op momenten dat de buitentemperatuur in je voordeel werkt. Hier stemmen we het gebruik ook af op eigen opwek van energie.

In de zomer en winter ligt voordelig koelen en verwarmen aan een combinatie van je voorkeuren, je huis en het beschikbare vermogen.
Zeker! Ik ben hem nu aan het integreren in HomeAssistant en wil (ik heb nog geen grote zonnepanelen, paar kleintjes <250w) hem ook laten inspelen op meer eigen opwek. Ik zie dat hij al een aantal uur uitstaat omdat de zon lekker naar binnen straalt 8) Ging mij er meer om, dat wanneer hij aanstaat, of als ik het wil, ik hem op zo laag mogelijk pitje weet te krijgen. Dank iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Begrijp ik de Daikin handleiding goed dat als ik de vraagbesturing op Automatisch en Econo mode beide aanzet dat hij probeert om zo optimaal te werken, maar met een max van 70%?

(En dan neem ik aan dat de nachtstand verder niet aan hoeft, omdat dat al afgedekt zal worden door de econo mode neem ik aan?)

Het is wel een bijzondere keuze om 3 dingen die in essentie over hetzelfde gaan (het begrenzen van de compressor) zo verschillend te benaderen, Waarbij ik de nachtstand altijd ook nog eens handmatig aan en uit moet doen ipv in de tijdsinstellingen te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]
Ventilatorsnelheid van de binnenunit inderdaad. Bij gelijke warmteafgifte en kleinere luchtstroom moet de uitgeblazen lucht een hogere temperatuur hebben. Het koelgas moet dus heter gemaakt worden en dat gaat ten koste van de efficiency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Oekol schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Met 24/7 heeft je huis meer warmteverlies en 's nachts is de buitentemperatuur lager waardoor het verwarmen minder efficiënt is. Dat kost uiteindelijk gewoon meer. Het efficientst is volgens mij overdag op nominaal vermogen, of iets minder hard (~50% van max).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
ArthurMorgan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:38:
Begrijp ik de Daikin handleiding goed dat als ik de vraagbesturing op Automatisch en Econo mode beide aanzet dat hij probeert om zo optimaal te werken, maar met een max van 70%?

(En dan neem ik aan dat de nachtstand verder niet aan hoeft, omdat dat al afgedekt zal worden door de econo mode neem ik aan?)

Het is wel een bijzondere keuze om 3 dingen die in essentie over hetzelfde gaan (het begrenzen van de compressor) zo verschillend te benaderen, Waarbij ik de nachtstand altijd ook nog eens handmatig aan en uit moet doen ipv in de tijdsinstellingen te zetten.
Als je zorgt dat de binnentemperatuur niet teveel fluctueert hebben al deze functie totaal geen functie. Alleen bij adhoc stoken zorg je met begrenzen van de compressor dat deze niet ver kan optoeren en je daarmee een hogere Cop haalt waarbij het bij heel koud weer wel heel lang kan duren voordat je setpoint haalt en ook heel lang met een hard blazende ventilator binnen zit. Ik zorg al jaren dat het in mijn woonkamer niet onder de 19 graden komt, in de middag naar 20 graden ga (warmer buiten hoge Cop) en in de namiddag naar 21 graden ga. Mijn compressor toert dus nooit keihard en de fan ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:56
ArthurMorgan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:38:

Volgens mij zorgt Econo ervoor dat ie naar een paar uur automatisch 2 graden omlaag schakelt.
Bij ons zorgde dat voor een te lage temperatuur omdat we naar een vaste setpoint stoken continu en niet adhoc op standje lava uitbarsting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:44:
[...]

Volgens mij zorgt Econo ervoor dat ie naar een paar uur automatisch 2 graden omlaag schakelt.
Bij ons zorgde dat voor een te lage temperatuur omdat we naar een vaste setpoint stoken continu en niet adhoc op standje lava uitbarsting :+
Ik zal dit even in de gaten houden. Ik zie dat nu nog niet gebeuren in elk geval. Had het begin van de middag aangezet. (Die automatische vraagbesturing staat al lang aan.) Maar het is hier nog steeds 21 graden met een setpoint van 18.5 zoals eigenlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ArthurMorgan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

Ik zal dit even in de gaten houden. Ik zie dat nu nog niet gebeuren in elk geval. Had het begin van de middag aangezet. (Die automatische vraagbesturing staat al lang aan.) Maar het is hier nog steeds 21 graden met een setpoint van 18.5 zoals eigenlijk altijd.
Econo is hetzelfde als handmatig begrenzen via de app op 50% als ik me niet vergis. Automatische vraagbesturing heb je nu overruled. Kijk ermee uit in de winter als het echt hard vriest met defrosts want het kan zijn dat je dan de boel niet meer warm krijgt. Ik gebruik het echt nooit. Het enige wat ik gebruik in de zomer is silent omdat de units vrij dicht bij mijn terras staan en met koelen je toch bijna geen vermogen nodig hebt. Ook silent kan tricky zijn in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
LED-Maniak schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Dit gaat toch over MHI? Heb je dat gemeten of staat dit ergens in de handleiding? Ik gebruik eco nooit omdat de temperatuur bij verwarmen naar 15 °C gaat als de binnenunit geen beweging waarneemt. Dat maakt het voor ons redelijk nutteloos. Maar een grotere delta is wel interessant omdat de unit dan efficiënter kan werken. Ik doe het wel eens handmatig, maar ideaal is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Econo is hetzelfde als handmatig begrenzen via de app op 50% als ik me niet vergis. Automatische vraagbesturing heb je nu overruled. Kijk ermee uit in de winter als het echt hard vriest met defrosts want het kan zijn dat je dan de boel niet meer warm krijgt. Ik gebruik het echt nooit. Het enige wat ik gebruik in de zomer is silent omdat de units vrij dicht bij mijn terras staan en met koelen je toch bijna geen vermogen nodig hebt. Ook silent kan tricky zijn in de winter.
Ik stook 24/7 dus bij mij zijn de muren ook gewoon warm. Dus ik heb wel wat meer testruimte. En vorige winter ging het ook goed, en dit jaar hebben we fors aan isolatie gedaan. Dus ben vooralsnog niet al te bang dat het fout gaat :)
Maar ik hou het in de gaten. (Overigens is het 70% geloof ik. En juist bedoelt als maximalisatie van de vraag. ik wil graag dat hij automatisch tussen minimum en 70% blijft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ArthurMorgan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:53:
[...]

Ik stook 24/7 dus bij mij zijn de muren ook gewoon warm. Dus ik heb wel wat meer testruimte. En vorige winter ging het ook goed, en dit jaar hebben we fors aan isolatie gedaan. Dus ben vooralsnog niet al te bang dat het fout gaat :)
Maar ik hou het in de gaten. (Overigens is het 70% geloof ik. En juist bedoelt als maximalisatie van de vraag. ik wil graag dat hij automatisch tussen minimum en 70% blijft.)
Als je 24/7 stookt (zoals ik ook doe) ga je alleen bij defrost over die 50 of 70% vermogen en dan negeert hij vraagbesturing of Econo. Defrost is altijd knallen. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:12:
[...]

Als je 24/7 stookt (zoals ik ook doe) ga je alleen bij defrost over die 50 of 70% vermogen en dan negeert hij vraagbesturing of Econo. Defrost is altijd knallen. })
Dan kan het ook geen kwaad om het zo te laten ;)

Ben nu vooral even aan het kijken of ik hetzelfde ga constateren als wat @elektriekert ervaart, dat hij minder hard gaat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Martin7182 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:14:
[...]

Met 24/7 heeft je huis meer warmteverlies en 's nachts is de buitentemperatuur lager waardoor het verwarmen minder efficiënt is. Dat kost uiteindelijk gewoon meer. Het efficientst is volgens mij overdag op nominaal vermogen, of iets minder hard (~50% van max).
Klopt wat je zegt. Behalve dat het meer kost. In kWh in ons geval dus een beetje meer echter ook minimaal 16 uur meer verwarmen. Sowieso staat hij continu op 2/5 trouwens. Niet automatisch. Ik vond het ook frappant eerst maar het comfort is heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
MotorBeast schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:12:
[...]

Dat is bij een multi split dus anders.
Singlesplit wordt alles begrenst met vraag besturing.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

Dat is bij een multi split dus anders.
Singlesplit wordt alles begrenst met vraag besturing.
Eerste jaar heb ik ooit iets gedaan met die zogenaamde energiebesparing/vraagbesturing settings dus je hebt vast gelijk. De nieuwe lezers kunnen heel veel info hierover vinden in dit en de oudere topics. Er is wat af geexperimenteerd toen.

Het blijft gerommel in de marge vind ik. Als je de boel teveel knijpt krijg je de boel niet meer warm bij echte koude buiten en bij hogere temperaturen is de Cop hoog genoeg dus die besparingen zijn peanuts of zelfs afwezig. Bij adhoc stoken wil je de boel gewoon snel warm hebben lijkt me en dat gaat je niet lukken met knijpen van een unit. Bij 24/7 de boel op temperatuur houden (hier tussen 19 en 21 graden binnen) maakt het echt helemaal niets uit en is er geen besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 23:58
outlandos schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:07:
[...]

Waarom niet gewoon de 53 nemen? Zoveel posts erover maken terwijl het verschil in prijs minimaal is en ze dezelfde minimale vermogens hebben (dus qua comfort lever je niets in).
Dat is hem uiteindelijk ook geworden. Er hangt hier een AY35 in een ruimte van ongeveer 25m2 en een AY25 in een ruimte van ongeveer 15m2 op een 53 buitenunit.

Het ging me niet over de prijs, maar maakte me destijds onnodig zorgen over pendelgedrag bij de toch wel wat overgedimensioneerde airco's voor deze ruimtes. Maar het heeft goed uitgepakt.
Ze moduleren heel mooi terug (geen pendelgedrag) ,ze zijn heerlijk stil en het energieverbruik is prima.
De zomermaanden hebben ze de ruimtes ook heerlijk koel gehouden.

En dit alles met een leiding lengte van in totaal 22 meter.

Kortom zeer tevreden met deze multi-split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:23:
[...]

Eerste jaar heb ik ooit iets gedaan met die zogenaamde energiebesparing/vraagbesturing settings dus je hebt vast gelijk. De nieuwe lezers kunnen heel veel info hierover vinden in dit en de oudere topics. Er is wat af geexperimenteerd toen.

Het blijft gerommel in de marge vind ik. Als je de boel teveel knijpt krijg je de boel niet meer warm bij echte koude buiten en bij hogere temperaturen is de Cop hoog genoeg dus die besparingen zijn peanuts of zelfs afwezig. Bij adhoc stoken wil je de boel gewoon snel warm hebben lijkt me en dat gaat je niet lukken met knijpen van een unit. Bij 24/7 de boel op temperatuur houden (hier tussen 19 en 21 graden binnen) maakt het echt helemaal niets uit en is er geen besparing.
Daikin heeft bij demand control (vraag besturing) ook een modus; automatisch. Dit heb ik bij de mijne geselecteerd.

Ik heb 2 units op 1 buitenunit, maar boven hangt hij in de hal. Als ik geen demand control aan heb gaat deze unit boven steeds aan/uit. Eerder heb ik ook met demand control op gefixeerde percentages gewerkt, maar dan werd het bv op bepaalde winterdagen niet warm genoeg.

Dus toen deze stand geprobeerd, sindsdien niks meer aangeraakt. Werkt perfect, geen pendelende unit op de bovenverdieping en beneden kan hij als ie aan staat gewoon continu verwarmen!

En veel verbruik zit hem inderdaad in de buitentemperatuur.

Nu is het hier 's nachts bijna 3°C en overdag rond de 14°C. De COP is overdag dus veeeeel hoger. Als het buiten rond het vriespunt is doet mijn unit iets van 1000-1250W (beiden units op verwarmen)

Nu is dat eerder 600W, en er komt veel warmte uit! Mijn strategie rond deze tijd is dan ook tussen 10:00 en 17:00 stoken (alles op PV en daarna uit)

Bij mij is het dan tot laat in de avond 19.5°C nog, in de ochtend 18. Soms 17.5, vind ik prima! En dat voor een heel laag stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:41
barta123 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 00:44:
[...]

Nu is dat eerder 600W, en er komt veel warmte uit! Mijn strategie rond deze tijd is dan ook tussen 10:00 en 17:00 stoken (alles op PV en daarna uit)

Bij mij is het dan tot laat in de avond 19.5°C nog, in de ochtend 18. Soms 17.5, vind ik prima! En dat voor een heel laag stroomverbruik.
Als ik het zo lees verbruik je nu (7x600Watt=) 4,2kWh op deze dagen. Ik ben wel benieuwd hoe warm het dan is in jouw huis om 17.00 als hij uit gaat. Ik denk namelijk dat als ik net als jouw achter elkaar door stook in huis , dat ik dood ga van de hitte om 17.00.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
RemmyB83 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 01:58:
[...]

Als ik het zo lees verbruik je nu (7x600Watt=) 4,2kWh op deze dagen. Ik ben wel benieuwd hoe warm het dan is in jouw huis om 17.00 als hij uit gaat. Ik denk namelijk dat als ik net als jouw achter elkaar door stook in huis , dat ik dood ga van de hitte om 17.00.
~21°C is het dan, vaak eerder 20,5 :)

Maar het is wel het hele huis he, dus 100m2, niet zoals veel mensen doen met een airco in een rijtjeshuis, alleen de woonkamer. Mijn bovenverdieping is ook warm!

[ Voor 16% gewijzigd door barta123 op 07-10-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 09:44
Ik had gisteren met mijn MHI overdag 2x een defrost terwijl het buiten 14 graden was. Dat heb ik andere jaren nooit gehad. Hij houdt het huis verder prima warm door af en toe op 200w beetje te verwarmen. Wat is er kapot aan het gaan?

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Scooper schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:19:
Ik had gisteren met mijn MHI overdag 2x een defrost terwijl het buiten 14 graden was. Dat heb ik andere jaren nooit gehad. Hij houdt het huis verder prima warm door af en toe op 200w beetje te verwarmen. Wat is er kapot aan het gaan?
Wellicht een open deur maar zijn de binnen en buitenunit verder wel schoon (onderhoud)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:11
Klinkt alsof je er te weinig koelmiddel in hebt. Zie je gedeeltes op de warmtewisselaar dat bevroren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Heb je de filters recent nog schoongemaakt toevallig? Met wat pech kan een beetje stof al defrosts veroorzaken bij hogere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 09:44
@Speedfightserv @TereZz @Sjamo

Zowel binnen- als buitenunit zijn schoon. Filters ook recent schoongemaakt.
Rond april/mei is de buitenunit verplaatst. Voorheen waren de leidingen met flares gekneld, nu netjes gesoldeerd en gevuld met nieuw R32. Had juist het idee dat ik nu af zou zijn van dit soort geneuzel.

Ik was net te laat buiten om te zien of de leidingen bevroren waren, hij was net weer aan het omswitchen naar koelen. De defrosts duurden ook maar heel kort.

Ik heb de sensoren in Domoticz hangen. Ik zie rond de periode wel pieken/dalen in de temperaturen, maar denk dat dat juist gevolg was van de defrost en niet zozeer de oorzaak. Volgens mij kijkt de unit vooral naar de buitentemperatuur in combinatie met de vochtigheid. Op de buitentemperatuur die de unit meet zie ik geen afwijkingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Scooper op 07-10-2024 10:35 ]

SRK35ZS-W

Pagina: 1 ... 109 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic