MotorBeast schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:23:
[...]
Eerste jaar heb ik ooit iets gedaan met die zogenaamde energiebesparing/vraagbesturing settings dus je hebt vast gelijk. De nieuwe lezers kunnen heel veel info hierover vinden in dit en de oudere topics. Er is wat af geexperimenteerd toen.
Het blijft gerommel in de marge vind ik. Als je de boel teveel knijpt krijg je de boel niet meer warm bij echte koude buiten en bij hogere temperaturen is de Cop hoog genoeg dus die besparingen zijn peanuts of zelfs afwezig. Bij adhoc stoken wil je de boel gewoon snel warm hebben lijkt me en dat gaat je niet lukken met knijpen van een unit. Bij 24/7 de boel op temperatuur houden (hier tussen 19 en 21 graden binnen) maakt het echt helemaal niets uit en is er geen besparing.
Daikin heeft bij demand control (vraag besturing) ook een modus; automatisch. Dit heb ik bij de mijne geselecteerd.
Ik heb 2 units op 1 buitenunit, maar boven hangt hij in de hal. Als ik geen demand control aan heb gaat deze unit boven steeds aan/uit. Eerder heb ik ook met demand control op gefixeerde percentages gewerkt, maar dan werd het bv op bepaalde winterdagen niet warm genoeg.
Dus toen deze stand geprobeerd, sindsdien niks meer aangeraakt. Werkt perfect, geen pendelende unit op de bovenverdieping en beneden kan hij als ie aan staat gewoon continu verwarmen!
En veel verbruik zit hem inderdaad in de buitentemperatuur.
Nu is het hier 's nachts bijna 3°C en overdag rond de 14°C. De COP is overdag dus veeeeel hoger. Als het buiten rond het vriespunt is doet mijn unit iets van 1000-1250W (beiden units op verwarmen)
Nu is dat eerder 600W, en er komt veel warmte uit! Mijn strategie rond deze tijd is dan ook tussen 10:00 en 17:00 stoken (alles op PV en daarna uit)
Bij mij is het dan tot laat in de avond 19.5°C nog, in de ochtend 18. Soms 17.5, vind ik prima! En dat voor een heel laag stroomverbruik.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting