Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 110 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 13:28
Martin7182 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:14:
[...]

Met 24/7 heeft je huis meer warmteverlies en 's nachts is de buitentemperatuur lager waardoor het verwarmen minder efficiënt is. Dat kost uiteindelijk gewoon meer. Het efficientst is volgens mij overdag op nominaal vermogen, of iets minder hard (~50% van max).
Ik heb daar het eerste jaar ook superveel mee getest, maar vond de verschillen wel meevallen eigenlijk. Maar de hele combinatie van comfort in de vorm van warmte en weinig geluid zorgt ervoor dat ik iedereen zou adviseren vooral 24/7 alles te laten draaien. Dan komt de warmte tenminste ook in de muren/meubels te zitten waardoor de airco weer minder hoeft te werken. En geeft een aangenamer gevoel onder aan de streep. Adhoc stoken zorgt ook weer voor hoog piek verbruik. Met dat verbruik kun je al haast 24/7 alles rustig laten pruttelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Scooper schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:34:
@Speedfightserv @TereZz @Sjamo

Zowel binnen- als buitenunit zijn schoon. Filters ook recent schoongemaakt.
Rond april/mei is de buitenunit verplaatst. Voorheen waren de leidingen met flares gekneld, nu netjes gesoldeerd en gevuld met nieuw R32. Had juist het idee dat ik nu af zou zijn van dit soort geneuzel.

Ik was net te laat buiten om te zien of de leidingen bevroren waren, hij was net weer aan het omswitchen naar koelen. De defrosts duurden ook maar heel kort.

Ik heb de sensoren in Domoticz hangen. Ik zie rond de periode wel pieken/dalen in de temperaturen, maar denk dat dat juist gevolg was van de defrost en niet zozeer de oorzaak. Volgens mij kijkt de unit vooral naar de buitentemperatuur in combinatie met de vochtigheid. Op de buitentemperatuur die de unit meet zie ik geen afwijkingen.
Voorheen waren de leidingen met flares gekneld, nu netjes gesoldeerd en gevuld met nieuw R32. Had juist het idee dat ik nu af zou zijn van dit soort geneuzel.

Hardsolderen, heel goed :) Maar waarom nieuw R32 erin?

Normaal pomp je het terug de unit in, leidingen verleggen, afpersen + vacumeren en je ben weer back in business.

Evt. boven de 15M moet er R32 toegevoegd worden.

Als ze echt nieuw R32 er in hebben gedaan is het of te weinig of toch ergens een lek.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:39
Scooper schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:19:
Ik had gisteren met mijn MHI overdag 2x een defrost terwijl het buiten 14 graden was. Dat heb ik andere jaren nooit gehad. Hij houdt het huis verder prima warm door af en toe op 200w beetje te verwarmen. Wat is er kapot aan het gaan?
Weet je zéker dat het een defrost was en niet 'setpoin bereikt ondanks op Pmin, nu even op standby, straks weer opstarten'?

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
Scrtz schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Ik heb daar het eerste jaar ook superveel mee getest, maar vond de verschillen wel meevallen eigenlijk. Maar de hele combinatie van comfort in de vorm van warmte en weinig geluid zorgt ervoor dat ik iedereen zou adviseren vooral 24/7 alles te laten draaien. Dan komt de warmte tenminste ook in de muren/meubels te zitten waardoor de airco weer minder hoeft te werken. En geeft een aangenamer gevoel onder aan de streep. Adhoc stoken zorgt ook weer voor hoog piek verbruik. Met dat verbruik kun je al haast 24/7 alles rustig laten pruttelen..
Ja, wat is meevallen? In mijn tests kostte 24/7 ongeveer 50% meer. Daar zijn meerdere verklaringen door, gesteund door natuurkundige wetten. Adhoc stookte ik vaak met de buitenunit in stille modus. Dus geen hoog piekverbruik.
Maar goed, comfort is ook wat waard, al was dat niet de kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:11
Scooper schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:34:
@Speedfightserv @TereZz @Sjamo

Zowel binnen- als buitenunit zijn schoon. Filters ook recent schoongemaakt.
Rond april/mei is de buitenunit verplaatst. Voorheen waren de leidingen met flares gekneld, nu netjes gesoldeerd en gevuld met nieuw R32. Had juist het idee dat ik nu af zou zijn van dit soort geneuzel.

Ik was net te laat buiten om te zien of de leidingen bevroren waren, hij was net weer aan het omswitchen naar koelen. De defrosts duurden ook maar heel kort.

Ik heb de sensoren in Domoticz hangen. Ik zie rond de periode wel pieken/dalen in de temperaturen, maar denk dat dat juist gevolg was van de defrost en niet zozeer de oorzaak. Volgens mij kijkt de unit vooral naar de buitentemperatuur in combinatie met de vochtigheid. Op de buitentemperatuur die de unit meet zie ik geen afwijkingen.
Kijk eens indien mogelijk naar de achterkant van de buitenunit of stuur even een foto terwijl dat ding weer even aan het werk is. Volgens mij ontstaat er al vrij snel een dun laagje ijs op ongelijke plekken als dat ding te weinig koelmiddel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Martin7182 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:51:
[...]

Ja, wat is meevallen? In mijn tests kostte 24/7 ongeveer 50% meer. Daar zijn meerdere verklaringen door, gesteund door natuurkundige wetten. Adhoc stookte ik vaak met de buitenunit in stille modus. Dus geen hoog piekverbruik.
Maar goed, comfort is ook wat waard, al was dat niet de kwestie.
Nee dat is waar. Nja ik had ook wat testen gedaan en 50% verschil haalde ik niet, was stuk minder omdat het piekverbruik er niet echt meer was. Maar het blijft ook lastig testen omdat elke dag anders was.

Stille modus gebruik ik eigk nooit, d8 dat enkel de binnenuit dan minder hard ging blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
Bij de keuze tussen 24/7 of ad-hoc zijn er echter zoveel variabelen die meespelen. Puur natuurkundig gezien zal je in de meeste gevallen inderdaad meer verbruiken indien je 24/7 stookt (al helemaal als er geregeld niemand thuis is). 's Nachts is het doorgaans kouder en zal je COP dalen. Echter, als je bijvoorbeeld een dynamisch energiecontract hebt is je stroom in de nacht waarschijnlijk significant goedkoper, dus ondanks een hoger verbruik in absolute zin (kWh) kan het onder de streep alsnog goedkoper zijn (€). Het hangt van zoveel factoren af of 24/7 stoken wel of niet interessant is, waardoor deze discussie steeds weer boven komt drijven en de conclusie eigenlijk altijd weer neerkomt op het feit dat het van de specifieke situatie afhankelijk is.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Scrtz schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Nee dat is waar. Nja ik had ook wat testen gedaan en 50% verschil haalde ik niet, was stuk minder omdat het piekverbruik er niet echt meer was. Maar het blijft ook lastig testen omdat elke dag anders was.

Stille modus gebruik ik eigk nooit, d8 dat enkel de binnenuit dan minder hard ging blazen?
Bij MHI beperkt de stille modus inderdaad de buitenunit. Het verschilt iets per model maar het maximale verbruik gaat naar 30 a 40%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IdRXTvVpCI_TEBPzibPDwnyYsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jg7T13OaLZRPBiYDZRdGWswR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
maximoei schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:06:
Wat is de reden dat men de FAN functie uberhaubt wil gebruiken? Die circuleert de bestaande lucht toch gewoon door de kamer, dus het is niet alsof je daar 'verse' lucht mee krijgt?
Ik vind het fijn om alle ramen open te zetten, ventilator op max en dan lekker luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Martin7182 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Bij MHI beperkt de stille modus inderdaad de buitenunit. Het verschilt iets per model maar het maximale verbruik gaat naar 30 a 40%:
[Afbeelding]
Maximale vermogen gaat naar 40%. Zegt niets over verbruik. Dat wordt bepaalt door de Cop. Je kan met weinig vermogen, veel verbruik hebben en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Scooper schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:19:
Ik had gisteren met mijn MHI overdag 2x een defrost terwijl het buiten 14 graden was. Dat heb ik andere jaren nooit gehad. Hij houdt het huis verder prima warm door af en toe op 200w beetje te verwarmen. Wat is er kapot aan het gaan?
Ik zou eerst maar eens checken of het echt defrost is. Met 200W met 14 graden kan je geen defrosts hebben. Zo ja, dan is machine "ziek" en zou ik maar snel een monteur laten komen voordat je echt moet gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Maximale vermogen gaat naar 40%. Zegt niets over verbruik. Dat wordt bepaalt door de Cop. Je kan met weinig vermogen, veel verbruik hebben en omgekeerd.
Nee, het maximale verbruik gaat naar 40%. Het thermisch vermogen dat de unit vervolgens levert volgt uit verbruik × COP. Bij MHI tenminste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scrtz
MiBe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:16:
Bij de keuze tussen 24/7 of ad-hoc zijn er echter zoveel variabelen die meespelen. Puur natuurkundig gezien zal je in de meeste gevallen inderdaad meer verbruiken indien je 24/7 stookt (al helemaal als er geregeld niemand thuis is). 's Nachts is het doorgaans kouder en zal je COP dalen. Echter, als je bijvoorbeeld een dynamisch energiecontract hebt is je stroom in de nacht waarschijnlijk significant goedkoper, dus ondanks een hoger verbruik in absolute zin (kWh) kan het onder de streep alsnog goedkoper zijn (€). Het hangt van zoveel factoren af of 24/7 stoken wel of niet interessant is, waardoor deze discussie steeds weer boven komt drijven en de conclusie eigenlijk altijd weer neerkomt op het feit dat het van de specifieke situatie afhankelijk is.
Nee dat is ook zeker waar. Achja ik heb ook geen zin om bij thuiskomst eerst nog een half uur herrie te liggen luisteren dus laat ze lekker pruttelen.
Martin7182 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding]
Ik laat alles maar gewoon op auto staan tegenwoordig, lekker normaal laten lopen en niet teveel aankloten met beperkingen hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:35
Scrtz schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:20:
Nee dat is ook zeker waar. Achja ik heb ook geen zin om bij thuiskomst eerst nog een half uur herrie te liggen luisteren dus laat ze lekker pruttelen.
Zeker nu met zo weinig warmtevraag laat ik de airco juist draaien als ik er niet ben. Zoals nu, in de middag even verwarmen en het is wel weer goed als ik thuis kom.

~3 kWh per dag x belachelijk hoge COP = ~1-2 m3 gas voor 150 m2, drie verdiepingen.

Noot: wel in een goed geïsoleerd huis, afgelopen nacht daalde de temperatuur in de woonkamer van 21.1 naar 20.9 graden. Je moet er per dag wat kWh in pompen om het gelijk te houden maar het hoeft niet continu.

[ Voor 17% gewijzigd door w00key op 07-10-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
MotorBeast schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:23:
[...]

Eerste jaar heb ik ooit iets gedaan met die zogenaamde energiebesparing/vraagbesturing settings dus je hebt vast gelijk. De nieuwe lezers kunnen heel veel info hierover vinden in dit en de oudere topics. Er is wat af geexperimenteerd toen.

Het blijft gerommel in de marge vind ik. Als je de boel teveel knijpt krijg je de boel niet meer warm bij echte koude buiten en bij hogere temperaturen is de Cop hoog genoeg dus die besparingen zijn peanuts of zelfs afwezig. Bij adhoc stoken wil je de boel gewoon snel warm hebben lijkt me en dat gaat je niet lukken met knijpen van een unit. Bij 24/7 de boel op temperatuur houden (hier tussen 19 en 21 graden binnen) maakt het echt helemaal niets uit en is er geen besparing.
Ik heb vraag besturing altijd gebruikt, geeft een rustiger verloop, als het echt koud werd ging vraag besturing van 40% naar 70% en tijdens -10 uit.

Bij ad hoc wil ik juist niet dat het te snel gaat.
Bij 24/7 stoken doet de functie vrijwel niets dat klopt.

Waar het vooral handig voor is dat de warmtepomp in zijn efficiente range blijft ipv volle bak de temperatuur halen.

Zolang het huis niet verder afkoelt gaat die hier snacht's altijd uit anders mag ik overdag overgaan in koelbedrijf als de zon op de ramen staat(glas op zuid).

Nieuwe mensen snappen wel als je econo, vraagbesturing of whatever gebruikt dat je zijn vermogen gaat begrenzen.

Tussen ad-hoc stoken 24/7 zit nog wat tussen.
ad-hoc maar wel efficient opwarmen.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2024 16:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
w00key schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Zeker nu met zo weinig warmtevraag laat ik de airco juist draaien als ik er niet ben. Zoals nu, in de middag even verwarmen en het is wel weer goed als ik thuis kom.

~3 kWh per dag x belachelijk hoge COP = ~1-2 m3 gas voor 150 m2, drie verdiepingen.

Noot: wel in een goed geïsoleerd huis, afgelopen nacht daalde de temperatuur in de woonkamer van 21.1 naar 20.9 graden. Je moet er per dag wat kWh in pompen om het gelijk te houden maar het hoeft niet continu.
Ja ik doe dat ook idd, onder wel wat warmer als boven staan, maar op die manier is vrijwel het hele huis wel goed op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:11
Kun je gewoon zonder problemen een kledingkast onder een airco zetten? Kledingkast is slechts 35cm diep (en 2,01m hoog), dus neem aan dat die er dan overheen blaast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
outlandos schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:25:
Kun je gewoon zonder problemen een kledingkast onder een airco zetten? Kledingkast is slechts 35cm diep (en 2,01m hoog), dus neem aan dat die er dan overheen blaast?
Heb ik hier ook. Koude lucht valt vanzelf van de kast.
Zal vast wat invloed hebben op efficientie van recirculatie, maar als het niet anders kan.. het werkt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 09:44
Speedfightserv schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Voorheen waren de leidingen met flares gekneld, nu netjes gesoldeerd en gevuld met nieuw R32. Had juist het idee dat ik nu af zou zijn van dit soort geneuzel.

Hardsolderen, heel goed :) Maar waarom nieuw R32 erin?

Normaal pomp je het terug de unit in, leidingen verleggen, afpersen + vacumeren en je ben weer back in business.

Evt. boven de 15M moet er R32 toegevoegd worden.

Als ze echt nieuw R32 er in hebben gedaan is het of te weinig of toch ergens een lek.
Afgelopen seizoen ging het verwarmen minder lekker en inderdaad vrij snel en ongelijkmatig ijs op de buitenunit. Ik vermoede een lek. Daarom bij het verplaatsen van de buitenunit meteen nieuwe aircoleiding gebruikt en de R32 laten vervangen/bijvullen. Bij het vervangen op de oude leiding nabij een koppeling ook vette plekken gevonden. Lijkt dus wel lek te zijn geweest.
M_AW schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Weet je zéker dat het een defrost was en niet 'setpoin bereikt ondanks op Pmin, nu even op standby, straks weer opstarten'?
(en @MotorBeast )

Ik hoorde het typische sissende geluid uit de binnenunit komen, ben naar buiten gelopen en voelde daar een warme luchtstroom uit de buitenunit komen. Daarna in de data via MHI-AC-Ctrl ook de defrosts terug gezien. Daar ben ik dus wel zeker van ja.
TereZz schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:52:
[...]

Kijk eens indien mogelijk naar de achterkant van de buitenunit of stuur even een foto terwijl dat ding weer even aan het werk is. Volgens mij ontstaat er al vrij snel een dun laagje ijs op ongelijke plekken als dat ding te weinig koelmiddel heeft.
Dit ga ik inderdaad in de gaten houden. Vandaag hoeft die niet zoveel te doen...

SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
Scooper schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:21:

[...]

Dit ga ik inderdaad in de gaten houden. Vandaag hoeft die niet zoveel te doen...
Lijkt me een ideale dag om te testen dan. Hier wil je niet achteraan als het al vriest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
MiBe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:16:
En ook met dat dynamisch contract zijn er weer haken en ogen. Overdag verwarm ik namelijk op PV. De stroom uit de zonnepanelen is het goedkoopst als je ze zelf direct verbruikt :) (ook het meest duurzaam overigens!)

En inderdaad afhankelijk van hoe of wat, in mijn huis is veel warmte nodig, ik heb geen problemen met een schommelende temp, dus ik ga voor de hoogst mogelijke COP en de meest duurzame manier van verwarmen, dat is dus zoveel mogelijk PV stroom verbruiken! :*)

https://www.pv-magazine.c...heat-pumps-by-up-to-11-2/ Ik kwam dit nog tegen.. Ben benieuwd, al duurt het natuurlijk jaaaren voordat je zoiets overal in terug zou zien!

[ Voor 8% gewijzigd door barta123 op 07-10-2024 17:00 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 11:00
Ik heb 3 Daikin binnenunits op 2 buitenunits. Sinds vorige week heb ik de airco's regelmatig aan staan om te verwarmen, waarbij de kamers met deze buitentemperaturen redelijk snel op temperatuur zijn gekomen. Je hoort op dat moment de binnenunit niet meer blazen. Echter zie ik in de Daikin app en Home-Assistant dat de airco's alsnog continu ongeveer 200W per stuk verbruiken, ook op momenten dat de binnenunit niks doet. Nu zie ik in de productflyer dat ze inderdaad een minimaal opgenomen vermogen hebben van ongeveer 200-250W, maar hoort hij dit ook te verbruiken als hij al op temperatuur is en stil staat?
Als ik het even simpel vergelijk met een CV dan verbruikt deze toch ook geen gas als de kamer op temperatuur is?
Kan iemand mij uitleggen waarom dit verbruik aanwezig is en of ik dit verbruik (bij een Daikin) kan verlagen als de kamer(s) op temperatuur zijn?

Daarnaast maakt 1 van de binnenunits een zoemend geluid tijdens het blazen. Dit gezoem wordt sterker als hij harder blaast. Is dit normaal? De installateur zegt dat dat komt omdat het een zware unit (5kW) is, maar ik vraag me het af of dit normaal is.
YouTube: 7 oktober 2024

[ Voor 15% gewijzigd door marvin3241 op 07-10-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
marvin3241 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:57:
Ik heb 3 Daikin binnenunits op 2 buitenunits. Sinds vorige week heb ik de airco's regelmatig aan staan om te verwarmen, waarbij de kamers met deze buitentemperaturen redelijk snel op temperatuur zijn gekomen. Je hoort op dat moment de binnenunit niet meer blazen. Echter zie ik in de Daikin app en Home-Assistant dat de airco's alsnog continu ongeveer 200W per stuk verbruiken, ook op momenten dat de binnenunit niks doet. Nu zie ik in de productflyer dat ze inderdaad een minimaal opgenomen vermogen hebben van ongeveer 200-250W, maar hoort hij dit ook te verbruiken als hij al op temperatuur is en stil staat?
Als ik het even simpel vergelijk met een CV dan verbruikt deze toch ook geen gas als de kamer op temperatuur is?
Kan iemand mij uitleggen waarom dit verbruik aanwezig is en of ik dit verbruik (bij een Daikin) kan verlagen als de kamer(s) op temperatuur zijn?

Daarnaast maakt 1 van de binnenunits een zoemend geluid tijdens het blazen. Dit gezoem wordt sterker als hij harder blaast. Is dit normaal? De installateur zegt dat dat komt omdat het een zware unit (5kW) is, maar ik vraag me het af of dit normaal is.
Als ze niet verwarmen, lees ventilator niet blaast horen ze geen 200W te verbruiken. Hooguit een extreem laag standby verbruik. En nee een zoemend geluid is niet normaal. Een ruizend geluid wel. Een 5 maakt daarbij wel meer geluid dan alles eronder. De reden dat de meeste daarom ook een 4,2 kiezen hier op het forum.

Ik heb hier de afgelopen dagen 100W gemeten.....tijdens verwarmen.

Hoe kan jij via de app zien dat ze dat verbruik continue hebben? Die update toch niet per seconde of minuut? Ik kan via Domoticz maar 1 keer per uur uitlezen. App is volgens mij per 2 uur (de oude dan die ik nog steeds gebruik 8) ).

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 07-10-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 11:00
MotorBeast schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Als ze niet verwarmen, lees ventilator niet blaast horen ze geen 200W te verbruiken. Hooguit een extreem laag standby verbruik. En nee een zoemend geluid is niet normaal. Een ruizend geluid wel. Een 5 maakt daarbij wel meer geluid dan alles eronder. De reden dat de meeste daarom ook een 4,2 kiezen hier op het forum.

Ik heb hier de afgelopen dagen 100W gemeten.....tijdens verwarmen.

Hoe kan jij via de app zien dat ze dat verbruik continue hebben? Die update toch niet per seconde of minuut? Ik kan via Domoticz maar 1 keer per uur uitlezen. App is volgens mij per 2 uur (de oude dan die ik nog steeds gebruik 8) ).
Ik monitor inderdaad niet continu, dus dit was mijn aanname op basis van de app. Ik zie hier namelijk nooit dat het stroomverbruik een uur lang onder de 200W komt, maar inderdaad wel per 2 uur. Dus inderdaad 100Wh. Het is niet veel, maar ik vroeg me af of het normaal is als hij niks staat te doen.
Het geluid is inderdaad vreemd te noemen. Ik heb een filmpje toegevoegd waarop je het geluid goed kunt hoeren. Het is een constante hoge pieptoon, die overal bovenuit komt in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

marvin3241 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

Ik monitor inderdaad niet continu, dus dit was mijn aanname op basis van de app. Ik zie hier namelijk nooit dat het stroomverbruik een uur lang onder de 200W komt, maar inderdaad wel per 2 uur. Dus inderdaad 100Wh. Het is niet veel, maar ik vroeg me af of het normaal is als hij niks staat te doen.
Het geluid is inderdaad vreemd te noemen. Ik heb een filmpje toegevoegd waarop je het geluid goed kunt hoeren. Het is een constante hoge pieptoon, die overal bovenuit komt in de woonkamer.
Wat er in de app staat moet je delen door 2 om naar vermogen te komen aangezien het over intervallen van 2 uur gaat. Als er 0.2 kWh staat is dat dus gemiddeld 100W. Dat zou betekenen dat hij het gros van de 2 uur uit stond. Of, als het een single is, vrij ver terug gemoduleerd.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
We hebben 5 Daikin airco's hangen in 5 ruimtes van +-15m2 groot en 2,4 m hoog.
Het zijn de stylish 2.0 wandmodellen
Hoe verbruik ik het minst energie ?

Zoals ik het nu heb...

Smorgens vroeg, voor er iemand aanwezig is, laat ik ze op de volledig blaasstant een kwartier warmen.

Daarna zet ik ze op stand 1 blazen.

Ben ik beter dat ik ze op binnenunit stil zet ?
En heeft vraabesturing zin ?

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Faece Binnen of buitenunit stil kost je efficientie, elke vorm van ventilators knijpen kost je efficientie.

Vraagbesturing auto of handmatig 70% zetten dan draait de zaak efficienter, de binnenunitfan laat je op auto.
Zodra je merkt dat opwarmen te lang duurt haal je vraagbesturing eraf, meestal is dat pas bij vorst overdag.

Niet op tijd warm? begin eerder met opwarmen met de tijdklok, het is geen gasketel en blijft een warmtepomp...

Sommige hier verwarmen 24/7 op één temperatuur, dan maak je geen gebruik van de voordelen van luchtverwarming, in theorie verbruikt het meer dan tot 2c nachtverlaging toepassen.

En "massa" opwarmen kun je vergeten met luchtverwarming dat duurt heeeeel lang.

[ Voor 95% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2024 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:52:
En "massa" opwarmen kun je vergeten met luchtverwarming dat duurt heeeeel lang.
Dat is niet anders dan met de CV hoor, daar pomp je makkelijker 2 m3 gas aan warmte in de woning maar het blijft energie kosten.

Als ik energie wil opslaan doe ik dat op hogere snelheid dan die 200W die hier vaak wordt genoemd, nee doe maar 700W, x 6+ COP met 12+ graden buiten, verdeeld over 3 units. Dat is dan evenveel als 2 m3 gas in ~4 uur en goed voor 24 uur aan warmteverlies in dit huis tot het echt koud wordt.

Snelheid van energie opslaan in beton wordt gelimiteerd door temperatuurverschil, geleiding is W/(m*K) dus K(elvin, temperatuurverschil) x 2 = warmteoverdracht x2. Met een radiator op 50 graden komt er een stroom behoorlijk hete lucht uit, met een airco op minimaal is dat veel minder en warmt je plafond veel trager op.

Oplossing is eenvoudig, zorg gewoon voor hogere kamertemperatuur, negeer de unit die zegt dat het op temperatuur is en stel hem hoger in. Anders duurt het forever ja maar daar kies je zelf voor.

Overigens, als ik op gas bij stook doe ik dat met een 3.7 kW limiet ingesteld op de ketel, dus ook dat gaat heeeeel traag in dit huis, 0.5 m3 per uur en ongeveer evenveel als mijn 5.2 kW airco buitenunit op 700W x 5 COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:22:
[...]
Dat is niet anders dan met de CV hoor, daar pomp je makkelijker 2 m3 gas aan warmte in de woning maar het blijft energie kosten.
In je berekening vergeet je stralingswarmte vs convectie te noemen.
Plaatradiatoren of vloerverwarming doen ook aan stralingswarmte wat een airco binnenunit nauwelijks doet, zeker omdat er vaak maar één binnenunit hangt en een CV meerdere afgiftepunten heeft.

Elk afgiftepunt heeft maar een beperkt rijkweidte stralingswarmte.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2024 11:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik krijg een Groundhog Day gevoel. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Plaatradiatoren of vloerverwarming doen ook aan stralingswarmte wat een airco binnenunit nauwelijks doet, zeker omdat er vaak maar één binnenunit hangt en een CV meerdere afgiftepunten heeft.

Van https://www.sciencedirect...abs/pii/S0378778810003531
Although called radiators, most of the heat output is by natural convection. The steady flow energy equation for the air flow around a radiator states that the rate of conductive heat transfer from the radiator is equal to the product of the flow rate of the air, the specific heat capacity of air and the change in temperature of the air across the radiator. The rest of the heat transfer is due to thermal radiation. This is based on the fourth power of the absolute temperature, and the emissivity of the surface, which is the ratio of energy radiated from a material's surface to that radiated from a black body (which has an emissivity of 1) at the same temperature and wavelength and under the same viewing conditions.+

For example a 0.69 m by 1.556 m single radiator has a heat output of 1637 W and a surface area of 1 m2 per side [4]. The radiation heat transfer into the room from the panel facing it is just more than 400 W for 75 °C radiator and 20 °C room temperatures. Therefore 1/4 of the heat transfer is due to radiation. If account is taken of the side facing the wall [2], the proportion of heat transfer due to radiation rises to 50%.
Met 50 graden water is het nog dramatischer. Ik rond het af op verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Stralingswarmte is vaak maar heel beperkt. De meeste huishoudens hebben conventionele CV radiatoren die max 20% stralingswarmte geven.
Het grootste verschil, zoals @w00key al aangeeft, is dat een CV doorgaans veel harder draait dan een WP. Ook buffert een CV warmte in vele liters water. Er zit binnen een half uur makkelijk 2 kWh warmte in het systeem. Voordat je dat met een airco je huis ingepompt hebt, ben je een halve dag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:18:
Ik krijg een Groundhog Day gevoel. :+
Vrij kansloos deze discussie idd.
We vergelijken appels met peren.

Na 5 jaar weet je wel beter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Moet zeggen dat mijn vloerverwarming met 25 graden water nauwelijks stralingswarmte af geeft :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

Vrij kansloos deze discussie idd.
We vergelijken appels met peren.

Na 5 jaar weet je wel beter...
Ja en het is ook al een tijdje bekend dat de eerste wet van de thermodynamica ook voor airco's geldt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
w00key schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Als ik energie wil opslaan doe ik dat op hogere snelheid dan die 200W die hier vaak wordt genoemd, nee doe maar 700W, x 6+ COP met 12+ graden buiten, verdeeld over 3 units. Dat is dan evenveel als 2 m3 gas in ~4 uur en goed voor 24 uur aan warmteverlies in dit huis tot het echt koud wordt.

Snelheid van energie opslaan in beton wordt gelimiteerd door temperatuurverschil, geleiding is W/(m*K) dus K(elvin, temperatuurverschil) x 2 = warmteoverdracht x2. Met een radiator op 50 graden komt er een stroom behoorlijk hete lucht uit, met een airco op minimaal is dat veel minder en warmt je plafond veel trager op.

Oplossing is eenvoudig, zorg gewoon voor hogere kamertemperatuur, negeer de unit die zegt dat het op temperatuur is en stel hem hoger in. Anders duurt het forever ja maar daar kies je zelf voor.

Overigens, als ik op gas bij stook doe ik dat met een 3.7 kW limiet ingesteld op de ketel, dus ook dat gaat heeeeel traag in dit huis, 0.5 m3 per uur en ongeveer evenveel als mijn 5.2 kW airco buitenunit op 700W x 5 COP.
Zo verwarm ik nu dus, unit boven op 21,5 ingesteld, unit beneden op 22,5 of 23. En dan stop je gewoon warmte erin, buffert wel tot de volgende ochtend :) het is echt niet zo dat het zodra je hem uitzet 17 graden is, da's alleen met temperaturen onder nul buiten

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Martin7182 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:30:
[...]

Het grootste verschil, zoals @w00key al aangeeft, is dat een CV doorgaans veel harder draait dan een WP. Ook buffert een CV warmte in vele liters water. Er zit binnen een half uur makkelijk 2 kWh warmte in het systeem. Voordat je dat met een airco je huis ingepompt hebt, ben je een halve dag verder.
Een 3.5 kw airco die effectief 4 kw is, die pompt dat ook in een half uur makkelijk je huis in.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Glashelder schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

Moet zeggen dat mijn vloerverwarming met 25 graden water nauwelijks stralingswarmte af geeft :+
Yep. CV tuning gaat om laagst mogelijke aanvoer en retourtemperatuur. Moderne "radiatoren" worden buiten niet echt warm, de buitenkant is alleen een afdekplaat en bevat geen water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42Z4UTY-Wz0oAsJ_qZTPsxdCfFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/suZZrDuQ5RaqS76vr1No32dN.png?f=fotoalbum_large

~~

Met een airco kan je alle kanten op, stel je hem in op 30 graden + minimum fan + verticaal max omhoog, dan krijg je hete lucht uit zonder geluidsoverlast en tocht en heb je in een uur je huis stevig en door en door opgewarmd - in je plafond / verdiepingsvloer zit dan flink wat energie. Vergelijkbaar met CV + radiator + 70 graden water.

Wil je hypermilen met minimum vermogen + hoge fan, dat kan ook, zeker als je op het werk bent maakt het toch niks uit. Vergelijkbaar met L/W of CV + vloerverwarming met circulatiepomp / thermostatisch mengventiel, dat opwarmen heel geleidelijk gebeurt. Maar helaas veel luider en vaak last van tocht, dat is vaak de reden waarom mensen overstappen op L/W.

Ergens tussenin zit de sweet spot voor paar uurtjes stoken in de middag, met een setpoint tussen 21 en 23 graden. Hier wordt het plafond dan 25+ graden (uitblaastemp ~40) maar op tafelhoogte rond 21 graden hangen. De warmtebuffer bouwt langzaam op en loopt ook weer langzaam leeg. De laatste dagen zakt het minder dan 0.5C/24 uur, warmtebuffer bijvullen kost vandaag 0.5 kWh. Hier is dat ongeveer gelijk aan CV die begrensd is op 3.7 kW vermogen, en aanvoer begrensd op 55 graden water (dat haalt hij meestal niet, alleen als er geen vraag is / Evohome thermostaatknoppen staan bijna allemaal dicht).

45 graden omlaag is super efficiënt / snel in de ruimte opwarmen maar maakt schommelingen veel groter - dat kan een optie zijn als isolatie matig is en je wilt de kamer alleen warm hebben tijdens aanwezigheid. Ik vind het niks, dan voel je inderdaad de defrost, of pendelen / hij besluit even te stoppen met blazen. Dat is niet te vergelijken met andere verwarmingsmethode, beetje vreemd dat het binnen 5 minuten warm is, maar na uitzetten koelt het enorm snel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

Dat is nog steeds stralingswarmte(je warmt direct dat blok beton op) wat uiteindelijk een beetje convectie wordt in de ruimte.

@w00key "moderne radiatoren" noemt men convectors deze werken hetzelfde als een binnenunit maar daar gaat het hier niet om, dat is een deurtje verder.

Je zult nooit hetzelfde bereiken met één binnenunit als een CV installatie die veel meer afgiftepunten heeft.

En nu graag weer ontopic.

[ Voor 54% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
digifun schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:53:
[...]

Een 3.5 kw airco die effectief 4 kw is, die pompt dat ook in een half uur makkelijk je huis in.
Klopt, maar het punt is dat doorgaans een airco op een fractie gestookt wordt van wat een gasketel kan. En sommigen beweren dan dat een airco de massa niet opwarmt.
Ik heb mijn gasketel dit jaar weggedaan, het was een 28 kW model. Onze max. 5 kW airco kan bij warm weer maar op een zesde van dat vermogen draaien. Bij strenge vorst maar op een tiende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

Klopt, maar het punt is dat doorgaans een airco op een fractie gestookt wordt van wat een gasketel kan. En sommigen beweren dan dat een airco de massa niet opwarmt.
Ik heb mijn gasketel dit jaar weggedaan, het was een 28 kW model. Onze max. 5 kW airco kan bij warm weer maar op een zesde van dat vermogen draaien. Bij strenge vorst maar op een tiende.
Dat is geen beweren maar gewoon meerjarige ervaring. Stook ik hier met de ketel bij echte koude op 20/21 graden en zet hem uit blijft het makkelijk nog 2 uur aangenaam (en nee dan zijn de radiatoren allang koud en stralen niet na, anders krijg je die weer te horen) en op temperatuur. Doe ik dat met de L/L bij echte koude buiten is het binnen notime......zet dat ding maar weer aan want het wordt kouder. Aan de isolatie hier ligt het niet want ik heb een belachelijk laag verbruik zowel met gas stoken als elektra. Maar ik geloof deze discussie verder wel. Het blijft een topic hier met mensen die linksom rechtsom beweren dat L/L helemaal de bom is terwijl het dat niet is. Nieuwe kopers.....u bent gewaarschuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 08-10-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

Dit huis had heteluchtverwarming, zelfde gedrag als een airco(was wel comfortabeler), uitzetten en het koelt sneller af dan radiatoren of vloerverwarming terwijl het water al lang koud is.

Dat komt door meer stralingswarmte wat een airco maar beperkt heeft.

Massa willen verwarmen met een airco blijft lastig, dan moet je heel lang door verwarmen en niet zomaar uitzetten.

Voor meer informatie vraag maar een luchtbehandeling specialist die herkennen dit ook wel.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 11:48
MotorBeast schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

Dat is geen beweren maar gewoon meerjarige ervaring. Stook ik hier met de ketel bij echte koude op 20/21 graden en zet hem uit blijft het makkelijk nog 2 uur aangenaam (en nee dan zijn de radiatoren allang koud en stralen niet na, anders krijg je die weer te horen) en op temperatuur. Doe ik dat met de L/L bij echte koude buiten is het binnen notime......zet dat ding maar weer aan want het wordt kouder. Aan de isolatie hier ligt het niet want ik heb een belachelijk laag verbruik zowel met gas stoken als elektra. Maar ik geloof deze discussie verder wel. Het blijft een topic hier met mensen die linksom rechtsom beweren dat L/L helemaal de bom is terwijl het dat niet is. Nieuwe kopers.....u bent gewaarschuwd.
Heb nu al de 3e warmtepomp in een maand verkocht aan mensen die al een paar jaar alles met een multisplit deden. Maar nu begon het te irriteren, vooral het continue lage gezoem van de fan en de luchtstroom.
Ze zijn zo klaar daarmee dat ze ook geen Jagas willen maar speciaal vloerverwarming laten infresen om absolute stille installatie te krijgen.
Wooncomfort zit toch schijnbaar in de kleine dingen:

Zelf weet ik dat niet want heb al 6 jaar een LW WP.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 08-10-2024 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Technician- schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Heb nu al de 3e warmtepomp in een maand verkocht aan mensen die al een paar jaar alles met een multisplit deden. Maar nu begon het te irriteren, vooral het continue lage gezoem van de fan en de luchtstroom.
Ze zijn zo klaar daarmee dat ze ook geen Jagas willen maar speciaal vloerverwarming laten infresen om absolute stille installatie te krijgen.

Hmm ja, maar niet iedereen is hetzelfde. Bij mijn ouders stond bv bijna altijd de TV aan, dus altijd in elke ruimte is er wel geluid. Bij mij staat er zo vrijwel altijd muziek aan, of de TV. Die fans hoor je niet eens.

Ik begrijp persoonlijk niet waarom je in een doodstil huis zou zitten, waar je de klok kan horen tikken... ;)

Maar ja, iedereen is anders. Oud collega van me heeft nog een fossiel brander in zijn huis hangen nu, met een paar jaar wilt hij net als mij multi split doen met 1 unit boven, 1 beneden. Hij heeft nu geen verwarming boven (sinds verbouwing de radiatoren weggehaald). Huis in de rij, van ~2000.

En ik verwarm nu bv tot de koudste maanden alleen als ik niet thuis ben, als ik thuis kom kom ik in een warm huis aan, tot in de avond daalt de temp maar lichtjes.

Werkt prima :)

We zijn allemaal maar heel verwend, dat het is alsof het heel de tijd vlak op 1 tiende graad nauwkeurig verwarmd moet worden :+

Mijn vader had vroeger niet eens verwarming in huis, alleen een centrale houtkachel. Toen was het nog eens koud ;)

Ik heb 1,5 jaar geleefd op ~15C in huis. Ging wel, is heel koud aan het begin. Maar je lichaam maakt vanzelf meer bruin vet aan (ja ik had geen geld voor 400 euro per maand stookkosten, met 3 euro per m3 gas) in een relatief beroerd geisoleerd huis. (net in mn eentje een huis gekocht, toen nog 25 - relatie net uit, al mn geld op)

Gelukkig kan ik met L/L icm PV wel goedkoop verwarmen!

En L/W is prima. Maar je hebt wel een deftig afgiftesysteem nodig, dat had ik niet. Heel de vloer eruit breken kost een godsvermogen en levert een grote bouwput op. 2 radiatoren (aan 1 kant) uit 1975 met anderhalve lamel erin gaan dat niet redden op een ruimte van bijna 10m diep en ca. 120m3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@barta123 En heel vroeger woonde ze in een grot met een hout vuur. Tja. :+

En afgiftesysteem deftig? Heel Marktplaats staat vol met dikke T33's die je voor een prikkie kan halen. Zoek een mannetje die ze even voor je plaatst, of zelf doen of de WP installateur en dan ben je een fractie kwijt van VV. Geen enkel probleem. Sentimo covers erover heen en je hebt de looks van Jaga's. Je kan het zo duur maken als je zelf wil. Een hybridepomp met label op zo'n China pomp kost ondertussen bijna niets meer na subsidie. Kan je alleen niet koelen. Koelen .......top met L/L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:39:
[...]

Dit huis had heteluchtverwarming, zelfde gedrag als een airco(was wel comfortabeler), uitzetten en het koelt sneller af dan radiatoren of vloerverwarming terwijl het water al lang koud is.

Dat komt door meer stralingswarmte wat een airco maar beperkt heeft.

Massa willen verwarmen met een airco blijft lastig, dan moet je heel lang door verwarmen en niet zomaar uitzetten.

Voor meer informatie vraag maar een luchtbehandeling specialist die herkennen dit ook wel.
Zelfs door verwarmen maakt niets uit zegt de 24/7 gebruiker hier. Uit is gewoon snel droppen van temperatuur. Anders zou ik de defrosts ook niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Dus als je lang wil verdienen aan klanten.....eerst een L/L verkopen en dan komen ze vanzelf terug voor een L/W. Geintje. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:57:
[...]

Zelfs door verwarmen maakt niets uit zegt de 24/7 gebruiker hier. Uit is gewoon snel droppen van temperatuur. Anders zou ik de defrosts ook niet merken.
Natuurlijk warm je de massa van je huis wel op, anders mag je wel beter gaan isoleren (zit je in een tentje buiten?)

Maar het 'draagmedium' van je warmte is in dit geval lucht. Lucht heeft een lage warmtecapaciteit, dwz; het warmt snel "een graad" op - dus als hij even uitvalt, daalt het even snel een graad. Die Joultjes gaan in de media in je huis zitten (meubels, muren, plafond etc)

Zoals @w00key zegt. Temp wat hoger instellen en laten lopen. Tuurlijk, in het eerste uur verlies je relatief de grootste temperatuur, de rest is buffer in je huis.

Is gewoon thermodynamica. Het lijkt relatief langer stabiel als je de warmte in je huis brengt vanaf een groot blok beton, of flinke unit met warm water (als in, vloerverwarming, of een radiatorenpartij- maar bij radiatoren is het ook weinig).

Ik ben zelf chemisch technoloog, dus warmteoverdracht (en dus thermodynamica) is wel iets wat bij mij bekend is...

En ja prima @MotorBeast dat men vroeger in een grot woonde, dat klopt ook. Dat wil niet zeggen dat ik gewoon van mening kan zijn dat we vandaag de dag enorm verwend zijn. Zie maar eens hoe mensen omgaan met regen "oh nee bah regen echt niet' *stapt meteen de auto in...
Dat wil niet zeggen dat het per definitie een vereiste is dat je 24/7 op 0.1C pinnig hoeft te zijn in je huis :+

De buitentemperatuur hebben we helemaal geen controle over, dat scheelt zo verschillende graden per dag, en do people freak out by the day als ze buiten lopen? Ken genoeg mensen die heel de dag buiten bezig zijn hoor 8) :9

Ik denk dat een L/L verwarming prima geschikt is voor veel woningen, vooral als het goed geisoleerd is en goed gedimensioneerd. Voor iemand die snel overprikkeld is en niet tegen achtergrondgeluiden kan is het wellicht niet aan te raden. Maar dan zou ik ook geen afzuigkap monteren. Die maakt nog 100x zoveel kabaal (in algemene zin) :9

[ Voor 28% gewijzigd door barta123 op 08-10-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
barta123 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

Natuurlijk warm je de massa van je huis wel op, anders mag je wel beter gaan isoleren (zit je in een tentje buiten?)

Maar het 'draagmedium' van je warmte is in dit geval lucht. Lucht heeft een lage warmtecapaciteit, dwz; het warmt snel "een graad" op - dus als hij even uitvalt, daalt het even snel een graad. Die Joultjes gaan in de media in je huis zitten (meubels, muren, plafond etc)

Zoals @w00key zegt. Temp wat hoger instellen en laten lopen. Tuurlijk, in het eerste uur verlies je relatief de grootste temperatuur, de rest is buffer in je huis.

Is gewoon thermodynamica. Het lijkt relatief langer stabiel als je de warmte in je huis brengt vanaf een groot blok beton, of flinke unit met warm water (als in, vloerverwarming, of een radiatorenpartij- maar bij radiatoren is het ook weinig).

Ik ben zelf chemisch technoloog, dus warmteoverdracht (en dus thermodynamica) is wel iets wat bij mij bekend is...
Grappenmaker, beter gaan isoleren met een verbruik van 600 tot 800m3 (zonder houtstook) aan gas op 140m2. Komt hier een 5kW L/W Wp voor het hele huis inclusief SWW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tja, blijkbaar toch wel ;). Hier merk ik nl niks van een defrost (ook Daikin, zie sig) dus of het zit tussen je oren of je isolatie is misschien toch niet zo geniaal.

Hoeveel zoninstraling heb je? Hoeveel buren? Stooktemp? Hoeveel je verbruikt is niet alleszeggend.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
luchtverwarming isoleert en daarom voelt het als een warme wolk.

Als het uitvalt voel je direct.
De lucht is doorgaans 25-30 graden in de kamer, als dat wegvalt voel je dat zeker want de luchttemperatuur gaat snel terug naar de massa temperatuur van rond 20 graden of lager.

Elke keer als de warme wolk veranderd heeft dat direct invloed op comfort.

Met vloerverwarming kan ik gerust de deur naar de gang open laten zonder tocht gevoel, dat kon ik bij luchtverwarming wel laten...

@Martin7182 GEVOELSTEMPERATUUR kan veel doen, de werkelijke temperatuur zegt weinig.
Om die reden wordt vaak ook hoger verwarmd bij luchtverwarming.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2024 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

Je zou je eens moeten verdiepen in de thermodynamica. Wat jij "allang koud" noemt is in werkelijkheid nog relatief warm. Of denk je misschien dat metaal koud is omdat het koud aanvoelt?
Als ik vroeger de ketel uitzette, dan zat er met gemak nog 2 kWh warmte in het systeem en bleef het nog twee uur aangenaam. Als ik nu dezelfde hoeveelheid warmte doorstook met de airco, dan doe ik daar ongeveer een halve dag mee (want er gaat bijna niks verloren). Dus ja, airco is de bom. Nog even los van de prijs en het feit dat ik gas niet zelf kan opwekken en stroom wel :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:27:
[...]

Je zou je eens moeten verdiepen in de thermodynamica. Wat jij "allang koud" noemt is in werkelijkheid nog relatief warm. Of denk je misschien dat metaal koud is omdat het koud aanvoelt?
Als ik vroeger de ketel uitzette, dan zat er met gemak nog 2 kWh warmte in het systeem en bleef het nog twee uur aangenaam. Als ik nu dezelfde hoeveelheid warmte doorstook met de airco, dan doe ik daar ongeveer een halve dag mee (want er gaat bijna niks verloren). Dus ja, airco is de bom. Nog even los van de prijs en het feit dat ik gas niet zelf kan opwekken en stroom wel :)
Ik wist niet dat een fysiek product als een apparaat om te verwarmen zoveel emotie losmaakte bij mensen :+

Mensen wees gewaarschuwd; ja best. Maar L/L werkt prima, bij een redelijk tot goed geisoleerde woning.
Wil je voordelig gasloos verwarmen? Dan kan dat uitstekend. Niet iedereen heeft 15.000 euro liggen om L/W WP te kopen en het afgiftesysteem te verbeteren. Ja best dat men hier aangeeft dat dat niet nodig is, maar dan wordt de COP ook 'niet nodig' (cq; aanzienlijk lager dan in de boekjes).

Een L/L systeem warmt zeker de massa van je huis op, maar je zit sneller in warme lucht. Waarom zou ik anders verwarmen? :+

En dat het met L/W en VVW of radiatoren iets langer aanvoelt, is omdat er meer Joules in je afgiftesysteem blijven hangen, als je afgiftesysteem lucht is, merk je sneller dat (na uitschakelen) de temperatuur daalt ja. Omdat lucht je overdrachtsmedium is. Dat betekent niet dat het om die reden minder efficient is. ;)

En wat ik eerder aangaf; niet iedereen kan thuis een speld horen vallen, dus niet iedereen zal zich ook storen aan het geluid. Mijn collega's werken in de zomer heel de tijd bij een 2009 carrier plafondunit, die maakt een takkeherrie. Nooit maakte iemand een opmerking over het geluid, in de winter staat ie ook aan om (bij) te verwarmen! :9 Omdat de thermostaat van de VVW niet altijd meewerkt (verhuurder heeft het goedkoopste vh goedkoopste laten installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

We hebben nu bijna een jaar een Daikin Perfera 2.5kW in gebruik. Na de installatie merkten we dat de groep waarop de airco was aangesloten soms uitschakelde (ongeveer 1 keer per 2 maanden), voornamelijk op mistige dagen, zelfs als de airco uitgeschakeld stond. In eerste instantie besteedden we hier niet veel aandacht aan, maar na een paar keer werd het toch storend. Na uitgebreid onderzoek konden we het probleem herleiden tot de airco.

Ik heb een aardlekstroomtang gebruikt en tijdens het verwarmen meet ik momenteel een lekstroom van 9,4 mA. Dit gebeurt ook wanneer het buiten niet vochtig of mistig is. Persoonlijk vind ik dit vrij veel, aangezien de airco is aangesloten op een 16A aardlekautomaat met een 30mA aardlek. Deze groep wordt ook gedeeld met enkele andere kleine verbruikers. Mijn vraag is: wat wordt beschouwd als te veel lekstroom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vD4Xmg875NltXns5J6DPmkbAYHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFu4G42sJomQti4rZjZ3bndt.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur heeft de bekabeling al gecontroleerd en deze zag er netjes uit; er waren geen blote koperen draden of iets dergelijks. Het probleem lijkt dus intern in de buitenunit te zitten. Uit ervaring weet ik dat het claimen van garantie bij Daikin vaak lastig is, dus wil ik graag eerst meer informatie verzamelen voordat we die kant op gaan.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:38
Netfilters zorgen voor lekstroom. Hier is bij vermogens elektronica geen ontkomen aan. 10ma lijkt mij niet abnormaal veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:54
@Freekers , Ik zou de vraag ook hier even stellen :
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Freekers schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:24:
We hebben nu bijna een jaar een Daikin Perfera 2.5kW in gebruik. Na de installatie merkten we dat de groep waarop de airco was aangesloten soms uitschakelde (ongeveer 1 keer per 2 maanden), voornamelijk op mistige dagen, zelfs als de airco uitgeschakeld stond. In eerste instantie besteedden we hier niet veel aandacht aan, maar na een paar keer werd het toch storend. Na uitgebreid onderzoek konden we het probleem herleiden tot de airco.

Ik heb een aardlekstroomtang gebruikt en tijdens het verwarmen meet ik momenteel een lekstroom van 9,4 mA. Dit gebeurt ook wanneer het buiten niet vochtig of mistig is. Persoonlijk vind ik dit vrij veel, aangezien de airco is aangesloten op een 16A aardlekautomaat met een 30mA aardlek. Deze groep wordt ook gedeeld met enkele andere kleine verbruikers. Mijn vraag is: wat wordt beschouwd als te veel lekstroom?

[Afbeelding]

De installateur heeft de bekabeling al gecontroleerd en deze zag er netjes uit; er waren geen blote koperen draden of iets dergelijks. Het probleem lijkt dus intern in de buitenunit te zitten. Uit ervaring weet ik dat het claimen van garantie bij Daikin vaak lastig is, dus wil ik graag eerst meer informatie verzamelen voordat we die kant op gaan.
Het is de druppel die de emmer doet overlopen. Het is mogelijk dat een apparaat 'iets' lekt.
Als teveel apparaten dat doen binnen een aardlek dan klapt de aardlek er uit.

ik zou hem achter een eigen aardlekautomaat hangen of checken welke apparaten er nog meer lekken.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
barta123 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:51:
[...]

Ik wist niet dat een fysiek product als een apparaat om te verwarmen zoveel emotie losmaakte bij mensen :+

Mensen wees gewaarschuwd; ja best. Maar L/L werkt prima, bij een redelijk tot goed geisoleerde woning.
Wil je voordelig gasloos verwarmen? Dan kan dat uitstekend. Niet iedereen heeft 15.000 euro liggen om L/W WP te kopen en het afgiftesysteem te verbeteren. Ja best dat men hier aangeeft dat dat niet nodig is, maar dan wordt de COP ook 'niet nodig' (cq; aanzienlijk lager dan in de boekjes).

Een L/L systeem warmt zeker de massa van je huis op, maar je zit sneller in warme lucht. Waarom zou ik anders verwarmen? :+

En dat het met L/W en VVW of radiatoren iets langer aanvoelt, is omdat er meer Joules in je afgiftesysteem blijven hangen, als je afgiftesysteem lucht is, merk je sneller dat (na uitschakelen) de temperatuur daalt ja. Omdat lucht je overdrachtsmedium is. Dat betekent niet dat het om die reden minder efficient is. ;)

En wat ik eerder aangaf; niet iedereen kan thuis een speld horen vallen, dus niet iedereen zal zich ook storen aan het geluid. Mijn collega's werken in de zomer heel de tijd bij een 2009 carrier plafondunit, die maakt een takkeherrie. Nooit maakte iemand een opmerking over het geluid, in de winter staat ie ook aan om (bij) te verwarmen! :9 Omdat de thermostaat van de VVW niet altijd meewerkt (verhuurder heeft het goedkoopste vh goedkoopste laten installeren)
Aanvullend: Met L/L WP verwarmen is zelfs zonder PV veel goedkoper dan gas verbranden, 1000 m3 gas kostte me vorig jaar 1300 euro. 1700kWh zou 476 euro gekost hebben.

Dus prijsbewust is het zeker, en 80% minder CO2 uitstoot dan aardgas verbranden.

Als je dus warmer wilt zitten (omdat je het anders niet meer kan betalen) kan ik het dus ten zeerste aanraden. En geloof me, ik denk dat er heel veel mensen in de koude hebben gezeten afgelopen jaren.
Na ADE ging ik ook eens met een madam mee, ze had de verwarming ook op 16C staan. En dat was dan in oktober :'(

Een van mijn voormalige collega's had zo in zijn sociale huurwoning een airco laten installeren, al voordat ik hem had. Hij was er heel blij mee zei hij, want zijn huurwoning had dus ook zonnepanelen gekregen.. :)

En je hebt voor 1500 euro al een mooie single split.. L/W is mooi, zal inderdaad meer comfort opleveren, maar L/L warmt ook je huis op, kan het voor veel minder. En kan ook nog eens in de zomer koelen.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Maar als het er op aan komt, bepaalt in veel gevallen de portemonnee een groot deel van de aankopen. Zeker in deze (dure) tijden, met moordende inflatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
barta123 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:10:
Zoveel mensen, zoveel wensen. Maar als het er op aan komt, bepaalt in veel gevallen de portemonnee een groot deel van de aankopen. Zeker in deze (dure) tijden, met moordende inflatie
Hier nog een additioneel inzicht: Ik denk dat dat we helemaal niet moeten willen beslissen welke van de 2 (L/L of L/W) de beste is.

Bij aankoop van het huis had ik vloerverwarming gelegd op de begane grond. Alle radiatoren weggehaald. Op de eerste verdieping nog wel radiatoren, "want dat is beter, en vloerverwarming is niet nuttig daar". Uiteindelijk toch vloerverwarming gaan leggen daar, tegen alle adviezen in. De CV installateur zei tegen mij "Houd nog minimaal 1 radiator", ik snapte nooit waarom. Nu zijn al die radiatoren weg.

Inmiddels zijn ook alle radiatoren op zolder weg.

Net op het punt, jaren geleden, dat ik hier wilde gaan wonen, kwamen die bizarre gasprijzen.

De vloerverwarming heeft maar even aan gestaan. Daarna toch maar met de, op dat moment net aangelegde, airco installatie gaan verwarmen. Dat was prima. 3,50 EUR per m3 betalen wil niemand. PV panelen zorgden ervoor dat de elektra die werd besteed ook nog eens terug te verdienen was.

Maar al die jaren bleef het super fijne comfort toch echt uit. L/L warmtepomp uitzetten, paar minuten wachten, "het is weer wat koud aan het worden he?".
Geen warme voetjes. Geen buffer die voor 2 dagen lang warm bleef. Want dat doet vloerverwarming. Dat was echt zo prettig.

Nu is er dan toch eindelijk een (volledige elektrische) warmtepomp onderweg. Gas is al afgesloten door installatie van een warmtepompboiler.

Nu gaan we er voor om het comfort weer terug te krijgen. :)

Ik had dit liever al jaren eerder gedaan, moet ik zeggen, maar ja, het moet ook passen binnen alle financieen en bij alles wat je nog moet doen.

Ondertussen is mijn dochter ook geboren en die zal hopelijk over een paar maanden over een heerlijk warme vloer mogen kruipen. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-09 10:01
Tanuki schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:24:
[...]

Geen buffer die voor 2 dagen lang warm bleef. Want dat doet vloerverwarming. Dat was echt zo prettig.
Ja, dat is het grote verschil zoals al eerder is uitgelegd. Met luchtverwarming is je buffer kleiner, die ga je dus pas uitzetten vlak voor je naar bed gaat en niet alvast halverwege de avond omdat de buffer het makkelijk aan kan. Je bent dus - in tijd - veel directer aan het stoken.

Ik moet wel zeggen dat ik voorheen bij thuiskomst pas de cv opstookte en dan het eerste half uur min of meer tegen een radiator aankroop. Met luchtverwarming werkt dat dus niet dus poog ik de kachel/airco een half tot heel uur tevoren al aan te zetten. In de winter dan, nu staat de verwarming nog nauwelijks aan.

[ Voor 0% gewijzigd door Nanuk op 09-10-2024 14:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
Met een beetje intelligentie is een CV-installatie overbodig.
Als het niet werkt doe je gewoon wat fout. L/L for life.

Zo, is dat eens lekker kort door de bocht :)

Isoleren, ventileren, nadenken wat je warmtevraag is, slim programmeren.
Bij mij komen er nooit meer radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
[...]

Hier nog een additioneel inzicht: Ik denk dat dat we helemaal niet moeten willen beslissen welke van de 2 (L/L of L/W) de beste is.

Bij aankoop van het huis had ik vloerverwarming gelegd op de begane grond. Alle radiatoren weggehaald. Op de eerste verdieping nog wel radiatoren, "want dat is beter, en vloerverwarming is niet nuttig daar". Uiteindelijk toch vloerverwarming gaan leggen daar, tegen alle adviezen in. De CV installateur zei tegen mij "Houd nog minimaal 1 radiator", ik snapte nooit waarom. Nu zijn al die radiatoren weg.

Net op het punt, jaren geleden, dat ik hier wilde gaan wonen, kwamen die bizarre gasprijzen.

De vloerverwarming heeft maar even aan gestaan. Daarna toch maar met de, op dat moment net aangelegde, airco installatie gaan verwarmen. Dat was prima. 3,50 EUR per m3 betalen wil niemand. PV panelen zorgden ervoor dat de elektra die werd besteed ook nog eens terug te verdienen was.

Maar al die jaren bleef het super fijne comfort toch echt uit. L/L warmtepomp uitzetten, paar minuten wachten, "het is weer wat koud aan het worden he?".
Geen warme voetjes. Geen buffer die voor 2 dagen lang warm bleef. Want dat doet vloerverwarming. Dat was echt zo prettig.

Nu is er dan toch eindelijk een (volledige elektrische) warmtepomp onderweg. Gas is al afgesloten door installatie van een warmtepompboiler.

Ik had dit liever al jaren eerder gedaan, moet ik zeggen, maar ja, het moet ook passen binnen alle financieen en bij alles wat je nog moet doen.

Ondertussen is mijn dochter ook geboren en die zal hopelijk over een paar maanden over een heerlijk warme vloer mogen kruipen. :)
Misschien ben ik daarom 1,90m geworden, omdat ik niet op de warme vloer ben blijven hangen.. We hadden altijd een koude vloer in de keuken en badkamer. Maar daar ging het niet minder om >:)

https://www.linkedin.com/...7165592272040873984-1gj3/

Ik vond dit wel een mooie. Gefeliciteerd met je dochter :)

Met goede vloerisolatie was mijn vloer juist warmer met L/L dan met radiator aan 1 kant op 10m diepe ruimte.

Keep it to L/L, daar is dit topic voor toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
  • Laatst online: 25-08 23:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igQGXGfCFtxooX23cR2YdW3QuvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9feOLzZDAlDeyp171qobRcak.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens het vervangen van de wifi module (naar MHI-AC-Ctrl) zag ik dat er nog best wat water in de binnen unit zat. Zie ook best wat roest zitten? De airco ((SRK25ZS-W nu 1 jaar oud) heeft die nacht nog wel aangestaan. Ik had het aangegeven bij de leverancier, die gaf aan dat dit onderhoud is. Hierna ook een contract ontvangen voor 160 per jaar (3 jaar). Ik lees veel hier dat het makkelijk zelf kan. Heb je dan nog wel de garantie voor als er iets stuk gaat? Er zit nu 1,5 jaar montage garantie op, die gaat bij het afsluiten naar 2,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Het moet ook passen binnen je budget maar waarom mensen wel met het grootste gemak 20/30 mille wegleggen voor een keuken, badkamer of auto en dan 10 mille voor verwarming en gasloos gaan teveel vinden is een vreemde. Die 10 mille zie je altijd terug. In je maandlasten direct en mocht je je huis eerder verkopen in de verkoopprijs van je woning. Verder voor iedereen die dat geld niet heeft liggen kan je renteloos lenen bij https://www.warmtefonds.nl/ op dit moment tot een jaarinkomen van €60.000,-.

Maar iedereen moet doen waar hij zich zelf goed bij voelt. NB: geniet van je kleine. Dat is echt onbetaalbaar. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik zag in een aankondiging net dat RTL Nieuws vanavond een item heeft over het feit dat steeds meer Nederlanders een airco (waarom blijven ze dat ding zo noemen?) hebben en dat dat een enorm probleem is omdat het energievreters zijn. Daar gaan we waarschijnlijk weer met een portie desinformatie. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:22
MotorBeast schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:52:
Ik zag in een aankondiging net dat RTL Nieuws vanavond een item heeft over het feit dat steeds meer Nederlanders een airco (waarom blijven ze dat ding zo noemen?) hebben en dat dat een enorm probleem is omdat het energievreters zijn. Daar gaan we waarschijnlijk weer met een portie desinformatie. :X
Het onderzoek van TNO was een stuk genuanceerder. Daarin werd gesteld dat steeds meer Nederlanders een split airco hebben om te koelen, maar dat men deze vaak aanzet wanneer het uitkomt (en niet rustig laten draaien op een warme dag). Waardoor uiteindelijk het stroomnet in de zomer hoger wordt belast op bepaalde momenten. Maar dat is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met de mensen die in de winter hun warmtepomp pas aanzetten wanneer ze thuiskomen (en dan tegelijk gaan koken, auto laden, etc).

De media maakt er dan helaas weer compleet iets anders van. Hell, als ik hier de tv + surround zet aanzet, gebruikt dat in de zomer meer dan koelen. :+

[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 10-10-2024 15:53 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:22
edddy schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:33:
[Afbeelding]

Tijdens het vervangen van de wifi module (naar MHI-AC-Ctrl) zag ik dat er nog best wat water in de binnen unit zat. Zie ook best wat roest zitten?
Zie hier wat betreft de roest: M_AW in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Lijkt alleen niet lekker weg te lopen als er veel in blijft staan.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:52:
Ja best grappig dat terwijl de spreker zegt om te verwarmen met de airco wordt dat compleet genegeerd door RTL en ratelen ze door op alleen koelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:50:
[...]

Ja best grappig dat terwijl de spreker zegt om te verwarmen met de airco wordt dat compleet genegeerd door RTL en ratelen ze door op alleen koelen.
En ik moest toch zoveel mogelijk van mijn zonnestroom toch ook gebruiken om het net te ontlasten? Koelen met die hap. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazkar
  • Registratie: Oktober 2024
Hoi allen,

In mijn nieuwbouw appartement hangen 2 daikin airco's, beide op een multisplit unit. Ze verwarmen en koelen prima, maar enkel tijdens verwarmen maken de leidingen een 'sissend' geluid... ik vind dit storend en vraag me af of het gekend of normaal is.

Groeten, Ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
zazkar schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:42:
Hoi allen,

In mijn nieuwbouw appartement hangen 2 daikin airco's, beide op een multisplit unit. Ze verwarmen en koelen prima, maar enkel tijdens verwarmen maken de leidingen een 'sissend' geluid... ik vind dit storend en vraag me af of het gekend of normaal is.

Groeten, Ed
Heb je dit ook als ze beiden aanstaan? Ik herken dit niet namelijk.. (ik heb een 3MXM68 met 2 binnenunits)

Als hij gaat ontdooien in de winter wil je nog wel eens wat horen, maar dat heb ik echt zelden gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazkar
barta123 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

Heb je dit ook als ze beiden aanstaan? Ik herken dit niet namelijk.. (ik heb een 3MXM68 met 2 binnenunits)

Als hij gaat ontdooien in de winter wil je nog wel eens wat horen, maar dat heb ik echt zelden gehoord
Ja ook als ze beiden aan staan. Ik merk nu wel op dat het geluid na een 15 tal minuten verdwijnt (ik woon er nog niet). Het is dus vooral in het begin en kort bij het uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
zazkar schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Ja ook als ze beiden aan staan. Ik merk nu wel op dat het geluid na een 15 tal minuten verdwijnt (ik woon er nog niet). Het is dus vooral in het begin en kort bij het uitschakelen.
Ik heb boven een Daikin multi. Nog nooit gehoord. Niet mijn vak maar in systeem zit vloeibaar gas. Wellicht hetzelfde probleem als met cv......lucht in systeem. Is een gok van me. Wellicht weet @Technician- meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
zazkar schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:42:
Hoi allen,

Groeten, Ed
Ligt ook aan je leidingloop maar dit kan normaal zijn een heel licht sissend geluid. Dat staat ook in de gebruiksaanwijzing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
zazkar schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Heb je een paar scherpe bochten in je leidingen? Kan ook stromingsgeluid zijn.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
LED-Maniak schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:38:
[...]
Heb je een paar scherpe bochten in je leidingen? Kan ook stromingsgeluid zijn.
Maar waarom komt en gaat het dan? Dan zou het toch continue moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
MotorBeast schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Maar waarom komt en gaat het dan? Dan zou het toch continue moeten zijn?
Komt en gaat afhankelijk van hoe hard hij werkt ivm. stroming door de leidingen. Hier in ieder geval wel(en alleen als hij echt hard werkt.. of als de monteur de aansturing verkeerd aansluit 8)7 ).

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 10-10-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
  • Laatst online: 25-08 23:28
GermanPivo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:35:
[...]

Zie hier wat betreft de roest: M_AW in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Lijkt alleen niet lekker weg te lopen als er veel in blijft staan.
Aah duidelijk, dit komt dus vaker voor. En hoe is jullie ervaring met de eventuele misgelopen extra garantie als je het zelf doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zazkar
LED-Maniak schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Komt en gaat afhankelijk van hoe hard hij werkt ivm. stroming door de leidingen. Hier in ieder geval wel(en alleen als hij echt hard werkt.. of als de monteur de aansturing verkeerd aansluit 8)7 ).
Eén 90 graden bocht, dus alle leidingen zo goed als recht. Al even met de installateur gebeld, die gaat wel even komen kijken/horen, al stelt hij dat het wss wel normaal is omdat bij opwarmen de druk (bar) in de leidingen hoger is. En het toestel in het begin harder moet werken... Bij koelen heb ik de geluiden niet, dan zou de druk in de leidingen ook lager zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
zazkar schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Eén 90 graden bocht, dus alle leidingen zo goed als recht. Al even met de installateur gebeld, die gaat wel even komen kijken/horen, al stelt hij dat het wss wel normaal is omdat bij opwarmen de druk (bar) in de leidingen hoger is. En het toestel in het begin harder moet werken... Bij koelen heb ik de geluiden niet, dan zou de druk in de leidingen ook lager zijn...
Klopt wel ja.
Of er zit een knik in de bocht, dat kan meer geluid geven (logischerwijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazkar
Technician- schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:30:
[...]

Klopt wel ja.
Of er zit een knik in de bocht, dat kan meer geluid geven (logischerwijs)
Maar dan zouden er knikken in de leidingen van beide units moeten zitten, aangezien het geluid hoorbaar is bij beide...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-09 22:11
https://www.nporadio1.nl/...etere-isolatie-ventilatie

Wat een idioot artikel.

De inhoud, de conclusie.. in mijn ogen klopt het van geen kant.
Beter isoleren zorgt er juist voor dat je huis niet meer afkoelt.
Uitstoot van airco's die de steden voor nóg meer opwarming van de steden zorgt? Wtf
Oh wacht je kunt het als verwarming gebruiken, maar voor tapwater heb je dan alsnog gas nodig dus heeft een airco geen zin.

Was het toevallig 'neem je kind mee naar werk' dag?

[ Voor 27% gewijzigd door DaanTriple7 op 11-10-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:37:
Uitstoot van airco's die de steden voor nóg meer opwarming van de steden zorgt? Wtf
Het klopt natuurlijk wel, als die airco's niet allemaal aan hadden gestaan, was er minder uitstoot geweest. :)

Maar ja, toen ik 5 jaar geleden door het dorp waar ik woon fietste, zag ik nergens een airco unit. Nu heeft het halve dorp toch wel iets hangen. Dat zegt toch iets over de behoefte, en ook zeker iets over de behoefte van niet-techneuten. Ria om de hoek heeft er ook een hangen, niet omdat ze dat technisch zo'n leuk snufje vindt. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Tanuki schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Het klopt natuurlijk wel, als die airco's niet allemaal aan hadden gestaan, was er minder uitstoot geweest. :)

Maar ja, toen ik 5 jaar geleden door het dorp waar ik woon fietste, zag ik nergens een airco unit. Nu heeft het halve dorp toch wel iets hangen. Dat zegt toch iets over de behoefte, en ook zeker iets over de behoefte van niet-techneuten. Ria om de hoek heeft er ook een hangen, niet omdat ze dat technisch zo'n leuk snufje vindt. :)
Een airco verplaatst warmte, creëert het nauwelijks.
Indirecte uitstoot, want hoeveel er wordt uitgestoten is afhankelijk van de manier waarop de elektriciteit wordt opgewekt die de airco verbruikt. Dat dat nog niet volledig zonder uitstoot gebeurt is niet de schuld van de airco.
Zo zorgen elektrische fietsen ook voor meer uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:07

Wat een idioot artikel.

Oh wacht je kunt het als verwarming gebruiken, maar voor tapwater heb je dan alsnog gas nodig dus heeft een airco geen zin.

Maar... als we nou gaan verwarmen met onze airco's. Dan ontrekken we toch warmte aan de atmosfeer? Dus dan koelen die steden ook lekker af.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maar ook dat het minder snel opwarmt.
Klopt toch? De elektrische energie die erin gaat komt er als warmte uit.
stylezzz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Maar... als we nou gaan verwarmen met onze airco's. Dan ontrekken we toch warmte aan de atmosfeer? Dus dan koelen die steden ook lekker af.... ;)
In de zomer? 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Olaf van der Spek op 11-10-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Volgens mij is die net voorbij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
stylezzz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Ja, en dan moeten je buren dus meer gas verbranden. #energieongelijkheid.

Zulke artikelen kom je dus ook tegen. |:( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182

Wat een idioot artikel.

Jouw opvattingen kloppen ongeveer even goed als die van het artikel ;)
Isolatie houdt ook de warmte buiten. Airco's die stroom gebruiken van het net zorgen inderdaad voor meer uitstoot, ook al gebruiken ze maar 20% van de warmte die ze verplaatsen. Maar goed, het is allemaal geen probleem zolang er voor betaald wordt via energieheffingen e.d. Die wijzende vingertjes hoeven van mij niet; verhoog liever de prijs en betaal daar de "schade" van.
We zijn wel een beetje de pampergeneratie; boven de 20 °C moet de airco aan en onder de 20 °C de verwarming. Ja, met die condities verdraag je op een gegeven moment alleen nog maar 20 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
DaanTriple7 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Indirecte uitstoot, want hoeveel er wordt uitgestoten is afhankelijk van de manier waarop de elektriciteit wordt opgewekt die de airco verbruikt. Dat dat nog niet volledig zonder uitstoot gebeurt is niet de schuld van de airco.
De elektrische energie die je aftikt wordt toch echt omgezet in warmte door de compressor. Als je geen airco gebruikt heb je dit niet.
Daarnaast is zonder airco het gehele gebied nagenoeg dezelfde temperatuur (binnen en buiten de woning). Met een airco ga je de warmte concentreren naar buiten de woning want binnen voer je het af. Dus ja, op de straat wordt het warmer. Meer hitte stress

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
Pietje555 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

De elektrische energie die je aftikt wordt toch echt omgezet in warmte door de compressor. Als je geen airco gebruikt heb je dit niet.
Daarnaast is zonder airco het gehele gebied nagenoeg dezelfde temperatuur (binnen en buiten de woning). Met een airco ga je de warmte concentreren naar buiten de woning want binnen voer je het af. Dus ja, op de straat wordt het warmer. Meer hitte stress
En dat doe ik in de zomer voor 200 watt. Dat zijn enkele gloeilampen die ik niet meer heb ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
DaanTriple7 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Als ik de L/L in de zomer niet aanzet worden de netwerk stroomkabels te warm van mijn teruglevering van de zonnepanelen. :+ En mijn E-bikes zorgen ook niet voor meer uitstoot, ook panelen stroom. Minder juist want daardoor verbrand ik minder energie en daardoor eet ik minder en de productie en transport van voedsel zorgt voor heel veel uitstoot. Zullen we nog even doorgaan? 8) Mijn footprint is vele malen lager dan die van de gemiddelde inwoner in Nederland dus laat me echt geen schuldcomplex aanpraten. :N

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 11-10-2024 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yesyesdush
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-03 09:47
LED-Maniak schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Ja, en dan moeten je buren dus meer gas verbranden. #energieongelijkheid.

Zulke artikelen kom je dus ook tegen. |:( 8)7
Jullie moeten geen nieuws lezen word je alleen maar dom van klopt geen **** wat ze altijd zeggen ze praten maar wat. Maar dat is met meer zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:31
yesyesdush schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

Jullie moeten geen nieuws lezen word je alleen maar dom van klopt geen **** wat ze altijd zeggen ze praten maar wat. Maar dat is met meer zo
offtopic:
Het niveau van al die nietskunnende alfa's bij de staatsmedia is inderdaad om te huilen. Maar zelfs die lui weten dan weer wel hoe je interpunctie en dt's toepast om een leesbare zin te produceren. Dat doet toch iets met je geloofwaardigheid wanneer je anderen als dom gaat kwalificeren. :+

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 11-10-2024 15:07 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:31
Martin7182 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:29:
[...]

Isolatie houdt ook de warmte buiten.
Jullie hebben beide (on)gelijk. Initieel houdt isolatie de warmte wel buiten inderdaad, maar na een bepaalde tijd neemt de binnenkant toch echt de buitentemperatuur aan. Dat heet de faseverschuiving als je je isolatiesysteem doorrekent. Daarna krijg je die warmte dus net zo lastig/traag weer naar buiten en dan komt er ook nog continu warmte van de bewoners, apparaten en de zoninstraling bij.

Het is dus wel degelijk niet meer dan logisch dat er meer vraag naar airconditioning ontstaat naar mate huizen steeds beter nageisoleerd worden, veel huizen worden 's-zomers als het wat langer warm is buiten anders compleet onleefbaar. En ja, dat zou je deels kunnen oplossen c.q. vertragen met betere zonwering, maar dat is tegenwoordig wel erg duur ivt een airco, die toch nog meer comfort (bijv. ontvochtiging) biedt voor minder geld en tegen een verwaarloosbaar stroomverbruik. Als je PV hebt liggen is het al helemaal een no-brainer, dan kan je in de zomer overdag mooi koelen met je waardeloze stroom die niemand wilt hebben.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
RonJ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Jullie hebben beide (on)gelijk. Initieel houdt isolatie de warmte wel buiten inderdaad, maar na een bepaalde tijd neemt de binnenkant toch echt de buitentemperatuur aan. Dat heet de faseverschuiving als je je isolatiesysteem doorrekent. Daarna krijg je die warmte dus net zo lastig/traag weer naar buiten en dan komt er ook nog continu warmte van de bewoners, apparaten en de zoninstraling bij.
Daarom had ik ook mijn eerste zin neergezet, ik ben het net zo goed eens met het artikel als met @DaanTriple7 :)
Met een beetje slim huishouden kun je de warmte deels wel weren. Ons huis is redelijk goed geïsoleerd, we hebben rolluiken en slapen beneden waar we 's nachts ventileren. De airco heeft hier nog nooit gekoeld. Moet ook gezegd worden dat ik me prima voel bij "extreme" temperaturen. Maar goed, prima als anderen wel graag koelen, een beetje comfort is ook wat waard. En zeker als je overdag koelt met zonnestroom, daar is echt helemaal niets mis mee *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
Martin7182 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

Daarom had ik ook mijn eerste zin neergezet, ik ben het net zo goed eens met het artikel als met @DaanTriple7 :)
Met een beetje slim huishouden kun je de warmte deels wel weren. Ons huis is redelijk goed geïsoleerd, we hebben rolluiken en slapen beneden waar we 's nachts ventileren. De airco heeft hier nog nooit gekoeld. Moet ook gezegd worden dat ik me prima voel bij "extreme" temperaturen. Maar goed, prima als anderen wel graag koelen, een beetje comfort is ook wat waard. En zeker als je overdag koelt met zonnestroom, daar is echt helemaal niets mis mee *O*
Mooi dat jij er geen last van hebt, maar de meeste fatsoenlijke mensen (zoals ik) werken overdag en hebben dan 's avonds en 's nachts last van de hitte ondanks het luchten/ventileren. Dat is ook met zonwering toch echt de keerzijde van het goed isoleren. Ik klap dan de airco aan, of die stond al heerlijk te pruttelen op een paar watt. Ongeacht wat jij daar van vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
DaanTriple7 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Mooi dat jij er geen last van hebt, maar de meeste fatsoenlijke mensen (zoals ik) werken overdag en hebben dan 's avonds en 's nachts last van de hitte ondanks het luchten/ventileren. Dat is ook met zonwering toch echt de keerzijde van het goed isoleren. Ik klap dan de airco aan, of die stond al heerlijk te pruttelen op een paar watt. Ongeacht wat jij daar van vindt.
Helemaal mee eens. Ik heb hier mijn huis uit 78 fors nageisoleerd. Voordeel.... stook bijna niets meer in de winter. Nadeel in de zomer....ja het wordt langzamer warm binnen maar zit het eenmaal binnen krijg ik zelfs met de ramen open bij 14/15 graden buiten er echt geen graad meer vanaf. Beneden hier 21,6 graden, boven 20,5 ...... zonder verwarming. Betaal straks met nieuwe tarieven en zonnepanelen €6,- per maand aan voorschot voor stroom. Het zal me aan mijn billen roesten. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 11-10-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
DaanTriple7 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Klimaatverandering is hier ook wel een factor. 'vroeger' was het normaal gesproken een graadje of 20 in de zomer. 25 graden bij vlagen en hoogstens 30+ een enkele dag waarbij de mussen dood van het dak vielen. Anno 2024 kan het wekenlang 25+ of zelfs 30+ graden zijn.... Goed, afgelopen zomer viel hel allemaal wel mee, maar niks is zo veranderlijk als het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Zolang je maar verwarmt in de winter met L/L ipv verwarmen met een ketel en koelt in de zomer hoef je je nergens voor te verontschuldigen. Het voordeel voor het klimaat van een WP tov een ketel valt in het niet bij het nadeel van koelen. Zelfs zonder zonnepanelen. Scheelt het als je niet koelt? Tuurlijk maar te verwaarlozen.Hier zo'n 300kWh per jaar (heel huis) voor koelen. Druppel op de gloeiende plaat.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 11-10-2024 17:12 ]

Pagina: 1 ... 110 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic