Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb in mei mijn airco op koelen gezet en in september weer terug naar verwarmen.

178 kWh aan koelen, waarvan plusminus 80 tot 90% rechtstreeks uit de panelen. (en dan moet je nog meenemen dat ik zo'n 250 Wh per dag aan verbruik voor de WiFi verbinding heb.)

Dat hele koelverhaal is zo opgeblazen. Moet je eens proberen te googlen hoeveel verbruik een airco heeft aan koelen, dan doen ze opeens allemaal of die als die 8 uur per dag aan staat ook 8 uur op vol vermogen draait en je dus 8 kWh wegstookt. Terwijl je in het echt op een warme dag bij 24 uur koelen gewoon op een kWh van 2 of 3 zit. Alleen als het echt heel heet wordt kom je misschien eens op 4 of 5 kWh uit, maar dat is best sporadisch als je het niet naar 18 graden probeert te koelen ;)
En dat zijn dan ook nog de dagen dat de zon zo hard schijnt dat energiebedrijven gek worden van alle opwek en de energieprijzen gewoon zwaar negatief worden.

[ Voor 9% gewijzigd door ArthurMorgan op 11-10-2024 17:40 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
ArthurMorgan schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:33:
Ik heb in mei mijn airco op koelen gezet en in september weer terug naar verwarmen.

178 kWh aan koelen, waarvan plusminus 80 tot 90% rechtstreeks uit de panelen. (en dan moet je nog meenemen dat ik zo'n 250 Wh per dag aan verbruik voor de WiFi verbinding heb.)

Dat hele koelverhaal is zo opgeblazen. Moet je eens proberen te googlen hoeveel verbruik een airco heeft aan koelen, dan doen ze opeens allemaal of die als die 8 uur per dag aan staat ook 8 uur op vol vermogen draait en je dus 8 kWh wegstookt. Terwijl je in het echt op een warme dag bij 24 uur koelen gewoon op een kWh van 2 of 3 zit. Alleen als het echt heel heet wordt kom je misschien eens op 4 of 5 kWh uit, maar dat is best sporadisch als je het niet naar 18 graden probeert te koelen ;)
En dat zijn dan ook nog de dagen dat de zon zo hard schijnt dat energiebedrijven gek worden van alle opwek en de energieprijzen gewoon zwaar negatief worden.
En dan denk ik aan zuidelijker gelegen landen waar aan letterlijk elke (appartementen) gevel een airco hangt om de boel behaaglijk te houden. Landen die over het algemeen een veel minder ontwikkeld electriciteitsnetwerk hebben..... dan maak je mij niet wijs dat de boel klapt als ik mijn warmtepomp aan zet. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:54
ArthurMorgan schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

En gas voor tapwater? Zal ik ze eens een nieuw woord leren "BOILER".

En nee ik kon geen warmtepompboiler kwijt, maar, ik heb wel mijn boiler zo ingesteld dat ik van begin maart tot eind oktober op 80+% puur op zonne-energie verwarm.

Echt alle maatregelen die we nemen in die energietransitie worden gewoon steeds weer 'vakkundig'(not) om zeep gepraat.

Gewoon gasloos door L/L verwarmen en boiler in een simpel rijtjeshuis uit de jaren 60. (ja met die dunne schouwmuurtjes.)
Daikin heeft zelfs een multisplit oplossing met boiler die door de buitenunit verwarmd wordt.
Daikin multiplus systeem. Speciaal voor appartementen, kleinere woningen enz.

https://www.daikin.nl/nl_...ers/multi-plus-split.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Ook de Telegraaf heeft het verwarmen met een airco ontdekt. In onderstaand artikel staat daarover een filmpje ter lering en vermaak.

https://www.telegraaf.nl/...innen-dieper-in-problemen

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

opgeschoond.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 15:43
Ik heb sinds de zomer een Mitsubishi Heavy Industries airco in de woonkamer en nu de koudere periode weer begint, wil ik graag enkele zaken automatiseren via Home Assistant. Ik vroeg me af hoe je de airco het beste kunt instellen voor verwarming tijdens koude dagen.

Laat je de airco de hele dag automatisch aanstaan, of laat je hem bijvoorbeeld een half uurtje draaien om daarna pas weer aan te gaan wanneer de temperatuur onder een bepaalde grens zakt? Ik hoor graag hoe jullie dit aanpakken!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Oh no, not again :+. Dat is een discussie die hier denk ik letterlijk al 35 keer is gevoerd en daar komen we niet uit. Het is afhankelijk van je eigen voorkeuren, isolatie van je woning en factoren die ik even zo snel niet kan verzinnen.. daarom is er geen antwoord op te geven.

Ik doe zelf altijd 24/7 gedurende het gehele stookseizoen. Dat zal meer stroom verbruiken maar ik ga voor maximaal comfort. Met L/L duurt het opwarmen van de meubels en de muren lang en ik vind ad-hoc verwarming dan niet prettig.

Hieronder komen zo reacties van mensen die gaan zeggen dat 24/7 erg onzuinig is en dat het allemaal wel meevalt met het opwarmen. Misschien had je een zwaardere unit moeten nemen :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:14
feedback kan via een DM aan teacher: niet in het topic zelf

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 12-10-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
Jnaaazer schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 06:48:
Ik heb sinds de zomer een Mitsubishi Heavy Industries airco in de woonkamer en nu de koudere periode weer begint, wil ik graag enkele zaken automatiseren via Home Assistant. Ik vroeg me af hoe je de airco het beste kunt instellen voor verwarming tijdens koude dagen.

Laat je de airco de hele dag automatisch aanstaan, of laat je hem bijvoorbeeld een half uurtje draaien om daarna pas weer aan te gaan wanneer de temperatuur onder een bepaalde grens zakt? Ik hoor graag hoe jullie dit aanpakken!
Dat is totaal afhankelijk van de mate van isolatie van je woning en de comforteisen die je hebt en wat je daar financieel gezien voor over hebt.

Ik zou adviseren om gewoon te gaan proberen wat voor jou het beste werkt. En hou je energierekening in de gaten met een monitoring-app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023

Proberen, proberen, proberen en leren.
Ik kan alvast verklappen dat een half uurtje aan en dan uit en pas weer aan als de temperatuur te laag wordt weer aan niet zinvol is, omdat je dan de standaard functionaliteit van het systeem wil overnemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rijo038 op 12-10-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03

Hier staat de unit 24/7 aan. Vannacht (een periode van 10 uur) bij een buitentemperatuur van 4°C heeft deze ongeveer 2,5kWh verbruikt.

Die 2,5kWh is mij het extra comfort zeker waard. Zo veel kost het nu ook weer niet. En volgens mij win ik die 2,5kWh (deels) terug doordat hij gedurende de dag minder hard moet werken. Daarbij komt nog dat het regelgedrag een stuk comfortabeler is. Hij staat gewoon constant op de laagste stand te blazen (fanstand auto) en het is overal lekker warm, zelfs in de keuken die zich eigenlijk achter de unit bevindt.

Dusja, ik zou hem persoonlijk gewoon lekker 24/7 laten draaien. Ik heb geen zin om constant met mijn verwarming bezig te zijn, ik moet al aan genoeg andere dingen denken in het leven.

[ Voor 17% gewijzigd door Omerta op 12-10-2024 10:53 ]

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSCKa4xDtCy__Wwd78nuXbOtWRA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q7RVNeu8AWCDdGvXHyQFcniY.png?f=user_large

Iemand ervaring met inwendige buigveren? Heb op AliExpress een setje gevonden voor €25, terwijl dit in NL rond de €50-60 kost ("Easybend", "Inoac"). Lijkt, als ik zo naar de plaatjes kijk, om zelfde spul te gaan. Gauw bespaard ;)

Ik heb 1/4 en 3/8 leidingen en dat schijnt prima met de hand te buigen zijn, maar als ik hiermee het risico op knikken volledig wegneem dan is het mij dat wel waard. Heb een paar stukjes waar ik 90° bochten moet maken.

@LED-Maniak Meen dat jij dit wel eens gebruikt hebt?

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier ook 24/7 met een nachtverlaging van 0,5 graad.

Bij ons is het comfort gewoon vele malen groter als de airco het alleen op temperatuur moet houden, ipv op temperatuur moet brengen. Nu zijn wij ook gewoon altijd thuis, dus dat kan ook wel invloed hebben.
Grote nachtverlagingen zorgden gewoon voor veel geblaas en toch vrij langzaam opwarmen. En ook qua verbruik lijkt het er bij ons op dat warm houden op laag vermogen effectiever is dan opwarmen op hoger vermogen. Maar dat levert altijd discussie op hier. Dus ik zou dat eventueel gewoon zelf uitproberen.

/edit: gebruik is nu ongeveer 1 kWh tegen 450-550 liter gas voorheen. (Terwijl we met gas dus wel meer temperatuurblokken over de dag heen hadden. Ook verwarmen we het hele huis met 2 binnenunits en alle deuren open waar we voorheen veel meer koude ruimtes hadden.)

[ Voor 19% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-10-2024 10:53 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15:28
Inderdaad gewoon zelf proberen wat het beste bij jouw wensen en situatie past.

Hebben wij ook gedaan. Eerste winter ad hoc verwarmen. Beviel voor geen meter. Airco moest te hard werken om het weer warm te krijgen en alle meubels voelde koud aan.
Tweede winter experimenteren met langdurig verwarmen waarbij we uiteindelijk uitgekomen zijn op 630-2300 aan bij temperaturen boven de 2 graden. Zodra het kouder wordt 24/7 verwarmen. Doordat hij dan rustiger loopt hebben we minder last van defrosts. Als er wel een defrost is loopt de kamertemperatuur ook niet zo veel terug doordat alles in huis lekker warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Bij het eventuele kostenaspect 24/7 speelt er bij veel mensen sinds kort nog een aspect mee, namelijk de terug leverkosten van zonnepanelen. Indien je hem 24/7 laat doordraaien snoep je toch weer wat af van deze kosten. Mijn panelen doen op dit moment zo'n 700 a 800W. Verbruik L/L 200 a 300W. Betaal je toch over die 300W geen terug leverkosten. Maakt de rekensom goedkoop/duurder (echt duur vind ik het nooit in vergelijking tot gas stoken) weer wat complexer. Als salderen er op termijn af gaat wordt het nog leuker om deze rekensom te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:32
ThinkPad schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:34:
[Afbeelding]

Iemand ervaring met inwendige buigveren? Heb op AliExpress een setje gevonden voor €25, terwijl dit in NL rond de €50-60 kost ("Easybend", "Inoac"). Lijkt, als ik zo naar de plaatjes kijk, om zelfde spul te gaan. Gauw bespaard ;)

Ik heb 1/4 en 3/8 leidingen en dat schijnt prima met de hand te buigen zijn, maar als ik hiermee het risico op knikken volledig wegneem dan is het mij dat wel waard. Heb een paar stukjes waar ik 90° bochten moet maken.

Ik heb uiteindelijk externe buigveren en een buigtang gebruikt.
Van deze nylon draden had ik gelezen dat als ze er een redelijk stuk in zitten en je een paar bochten legt, het bijna onmogelijk is om de draad er weer fatsoenlijk uit te trekken.

Met de hand en de buigtang ging het uiteindelijk perfect.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
ThinkPad schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:34:
[Afbeelding]

Imho kun je beter een handbuigtang gebruiken voor mooiere bochten

Bijvoorbeeld
https://a.aliexpress.com/_EyeWcfT

Ik heb die van een echt merk en die werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
Welke certificering moet mijn airco monteur hebben zodat ik garantie heb op mijn 3,5kw airco? De ene zegt dat BRL200 voldoende is en de andere zegt BRL200 + BRL100.

En wat moet een airco monteur nou opleveren wat opgevraagd worden tijdens garantie claimen?

Is een ken plaatje voldoende?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaL7XJlR7GdVvxU7ZMLV2zKuGEs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y11aTUrw4boN8aXAkikrlbYP.jpg?f=user_large

Of zo'n uitgebreid stek rapport?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9IhZE1zXrDHjXF_K5QXYFst_hE=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/7PMWNiwJ6PGeWqWmfb7X5LTc.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
MotorBeast schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:44:
Bij het eventuele kostenaspect 24/7 speelt er bij veel mensen sinds kort nog een aspect mee, namelijk de terug leverkosten van zonnepanelen. Indien je hem 24/7 laat doordraaien snoep je toch weer wat af van deze kosten. Mijn panelen doen op dit moment zo'n 700 a 800W. Verbruik L/L 200 a 300W. Betaal je toch over die 300W geen terug leverkosten. Maakt de rekensom goedkoop/duurder (echt duur vind ik het nooit in vergelijking tot gas stoken) weer wat complexer. Als salderen er op termijn af gaat wordt het nog leuker om deze rekensom te maken.
Je kan de zonnepanelen ook gewoon uitzetten of dimmen op tijden...
De meeste kunnen dat wel door een planner in te stellen.

Je kiest ervoor om een airco te laten draaien maar is altijd duurder dan panelen uitzetten. ;)
Als saldering verdwijnt zul je airco,s moeten afstemmen op de panelen en snachts geen airco aan.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2024 14:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
  • Laatst online: 19-09 15:09
Omerta schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Hier staat de unit 24/7 aan. Vannacht (een periode van 10 uur) bij een buitentemperatuur van 4°C heeft deze ongeveer 2,5kWh verbruikt.

Die 2,5kWh is mij het extra comfort zeker waard. Zo veel kost het nu ook weer niet. En volgens mij win ik die 2,5kWh (deels) terug doordat hij gedurende de dag minder hard moet werken. Daarbij komt nog dat het regelgedrag een stuk comfortabeler is. Hij staat gewoon constant op de laagste stand te blazen (fanstand auto) en het is overal lekker warm, zelfs in de keuken die zich eigenlijk achter de unit bevindt.

Dusja, ik zou hem persoonlijk gewoon lekker 24/7 laten draaien. Ik heb geen zin om constant met mijn verwarming bezig te zijn, ik moet al aan genoeg andere dingen denken in het leven.
ik ben hier nu ook me aan het expirimenteren, in die tijd had mijn unit al 4,6kWh verbruikt op een verwarmings stand van 18 graden. kamer is ruim 95 kuub.
lijkt me een best hoog verbruik (staat nu 5 dagen 24/7 aan op verwarmen 18 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
roald666 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

ik ben hier nu ook me aan het expirimenteren, in die tijd had mijn unit al 4,6kWh verbruikt op een verwarmings stand van 18 graden. kamer is ruim 95 kuub.
lijkt me een best hoog verbruik (staat nu 5 dagen 24/7 aan op verwarmen 18 graden)
Met zo'n verbruik wordt het denk ik tijd om aan isolatie en tocht te gaan werken. Hier vanaf vannacht 1,8kWh 20 graden binnen vannacht en ondertussen alweer 21 graden op zo'n 144m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Je kan de zonnepanelen ook gewoon uitzetten of dimmen op tijden...
De meeste kunnen dat wel door een planner in te stellen.

Je kiest ervoor om een airco te laten draaien maar is altijd duurder dan panelen uitzetten. ;)
Als saldering verdwijnt zul je airco,s moeten afstemmen op de panelen en snachts geen airco aan.
Nu draai je het om. Ik kan mijn unit ook gewoon nooit meer aanzetten, nog goedkoper. 8) In deze tijd van het jaar kan ik dat makkelijk doen. Kouder dan 19 graden zal het niet worden. Maar ik heb een pleuris hekel aan koude en 19 graden vind ik koud. En mijn vrouw helemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 12-10-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
MotorBeast schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Met zo'n verbruik wordt het denk ik tijd om aan isolatie en tocht te gaan werken. Hier vanaf vannacht 1,8kWh 20 graden binnen vannacht en ondertussen alweer 21 graden op zo'n 144m3.
Daar zat is dus ook aan te denken. Mijn huis is een 2 onder 1 kapper uit 1959. Dubbelglas, dak isolatie en ik heb de spouw in 2016 laten isoleren met vsn de korrels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz4qFzfc2Q4AYywYvy7Smiplwd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOr4dEHyCSe4iinZ8zhDGn79.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOn-ZrOW9vU_Dq3ZHdj4jlhBwOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aD5gvsakGk7ZvNDSDGNcicKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het verbruik met temperaturen van gisteren en vandaag.
Wat denken en adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
roald666 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Daar zat is dus ook aan te denken. Mijn huis is een 2 onder 1 kapper uit 1959. Dubbelglas en ik heb de spouw in 2016 laten isoleren met vsn de korrels.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klinkt vreemd, maar begin met je dak. Mijn jaren 70 woning was besparing zo'n 25 tot 30 % op de stookkosten. Warmte trekt nu eenmaal altijd naar boven. Huis uit jouw jaar zal helemaal het dak veel opleveren. Ik hoef sinds die maatregel boven eigenlijk nooit meer te stoken. Ja, bij vorst overdag iets. Warmte uit de woonkamer wordt dus ook niet meer naar boven getrokken. Zelfs met deur op een kier niet voor de kat.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 12-10-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
MotorBeast schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Klinkt vreemd, maar begin met je dak. Mijn jaren 70 woning was besparing zo'n 25 tot 30 % op de stookkosten. Warmte trekt nu eenmaal altijd naar boven. Huis uit jouw jaar zal helemaal het dak veel opleveren.
sorry, het dak heeft ook isolatie. deze zat er al in. geen idee hoe dik die panelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
roald666 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

sorry, het dak heeft ook isolatie. deze zat er al in. geen idee hoe dik die panelen zijn.
Ventilatie regelen met Co2 meter. Niet alle roosters vol open zetten. Zeker niet met L/L. Die zuigt lekker fanatiek die koude lucht naar binnen.

Meten met IR meter waar de koudebruggen zitten. Kan je ook zien wat je dak doet. Nog beter warmtebeeld camera. Die kan je huren. Kopen is erg duur.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 12-10-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
[...]

Daar zat is dus ook aan te denken. Mijn huis is een 2 onder 1 kapper uit 1959. Dubbelglas, dak isolatie en ik heb de spouw in 2016 laten isoleren met vsn de korrels.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die apps geven vaak ook geen correcte weergave van het verbruik. De app van mijn ME overschat het verbruik altijdd ruim. Misschien is dat bij MHI ook zo. Voor je conclusies trekt zou ik persoonlijk eerst al eens kijken naar een betere manier om het verbruik te meten.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
Glashelder schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:30:
Oh no, not again :+. Dat is een discussie die hier denk ik letterlijk al 35 keer is gevoerd en daar komen we niet uit. Het is afhankelijk van je eigen voorkeuren, isolatie van je woning en factoren die ik even zo snel niet kan verzinnen.. daarom is er geen antwoord op te geven.

Ik doe zelf altijd 24/7 gedurende het gehele stookseizoen. Dat zal meer stroom verbruiken maar ik ga voor maximaal comfort. Met L/L duurt het opwarmen van de meubels en de muren lang en ik vind ad-hoc verwarming dan niet prettig.

Hieronder komen zo reacties van mensen die gaan zeggen dat 24/7 erg onzuinig is en dat het allemaal wel meevalt met het opwarmen. Misschien had je een zwaardere unit moeten nemen :+
Nou vooruit dan:
Stookseizoen 1 oktober t/m 31 maart.
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

Adhoc 2022/2023: 400 kWh. 2082 gewogen graaddagen
24/7 2023/2024 (met 2 graden nachtverlaging) 600 kWh. 1939 gewogen graaddagen

Dus:
Adhoc: 0.19 kWh / graaddag
24/7 : 0.31 kWh / graaddag

Of het verschil groot/klein is moet iedereen voor zichzelf bepalen. Comfort was 24/7 ietsje beter, al geef ik er niet om. De kosten zijn sowieso peanuts met een stroomprijs van €0.05 / kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:30
MotorBeast schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:44:
Helemaal goed, maar het kan nu al. Met een dynamisch contract en 24/7 stoken.In de dure 6 uren per dag pruttelt de airco voor max comfort. 's nachts in de goedkope uren en overdag grotendeels op zonnestroom.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Glas ouder dan 30jr vervangen.
Ondanks dubbelglas heeft het een isolatiewaarde van enkel glas(ze raken lek en merk je niet direct).

En naar kierdichting van je woning kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Gerardus1956 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:10:
[...]

Helemaal goed, maar het kan nu al. Met een dynamisch contract en 24/7 stoken.In de dure 6 uren per dag pruttelt de airco voor max comfort. 's nachts in de goedkope uren en overdag grotendeels op zonnestroom.
Goed bezig. _/-\o_ Ik heb geluk. Lever nog ruim 3 jaar zonder kosten terug. Daarna zie ik wel weer.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 12-10-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Glas ouder dan 30jr vervangen.
Ondanks dubbelglas heeft het een isolatiewaarde van enkel glas(ze raken lek en merk je niet direct).

En naar kierdichting van je woning kijken.
het verbruik neemt drastisch toe als de tempratuur daalt, maar komt dit vermogen ook overeen met oude ramen, enng vloer isolatie en spouw na geisoleerd?
ik zit vandaag tot nu toe op de 6 kWh, als het straks erg koud gaat worden kan dat zo maar 30 of meer kWh per dag zijn als ik dit zo zie. dat lijkt me wel extreem voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
LED-Maniak schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Ik heb uiteindelijk externe buigveren en een buigtang gebruikt.
Van deze nylon draden had ik gelezen dat als ze er een redelijk stuk in zitten en je een paar bochten legt, het bijna onmogelijk is om de draad er weer fatsoenlijk uit te trekken.

Met de hand en de buigtang ging het uiteindelijk perfect.
Technician- schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Imho kun je beter een handbuigtang gebruiken voor mooiere bochten

Bijvoorbeeld
https://a.aliexpress.com/_EyeWcfT

Ik heb die van een echt merk en die werkt perfect
Ik hoef niet perse mooie bochten (verdwijnt toch in een leidinggoot), het gaat mij er puur om dat de boel niet gaat knikken. Voor de unit in de woonkamer ga ik door de kruipruimte en dan buiten bij de gevel weer omhoog door een mantelbuis. O.a. dat stuk naar buiten zitten wel een paar lastige bochten in.

De buigveer hoeft dus ook geen meters in de leiding, hooguit een meter erin.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
roald666 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

het verbruik neemt drastisch toe als de tempratuur daalt, maar komt dit vermogen ook overeen met oude ramen, enng vloer isolatie en spouw na geisoleerd?
ik zit vandaag tot nu toe op de 6 kWh, als het straks erg koud gaat worden kan dat zo maar 30 of meer kWh per dag zijn als ik dit zo zie. dat lijkt me wel extreem voor verwarmen.
Het bekende linkje https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Hier kan je makkelijk berekenen wat je nu nodig hebt aan vermogen en als je bijvoorbeeld je glas naar HR++ upgrade wat je dan nodig zou hebben aan vermogen. Dat kan je dan weer doorrekenen naar verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ThinkPad schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:24:
[...]

[...]

Ik hoef niet perse mooie bochten (verdwijnt toch in een leidinggoot), het gaat mij er puur om dat de boel niet gaat knikken. Voor de unit in de woonkamer ga ik door de kruipruimte en dan buiten bij de gevel weer omhoog door een mantelbuis. O.a. dat stuk naar buiten zitten wel een paar lastige bochten in.

De buigveer hoeft dus ook geen meters in de leiding, hooguit een meter erin.
De tang buigt wel een compacte bocht die je nodig hebt als je ergens moet buigen.
Als je in de goot legt, dan heb je geen buigveer nodig. Eerst de goot en hoekjes aanbrengen en dan de leiding erin plooien. Voorzichtig erin geleiden. Dat knikt nooit de bochten lopen gelijkmatig bij goot 75mm breed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
roald666 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Doe even een kiertest, zet alle ventilatieroosters dicht en ramen/deuren.

Vervolgens afzuiging op max en ga met de hand voelen waar het tocht, letop kan alleen richting vriespunt.

Vervolgens even met de kitspuit rondlopen in huis.
Onder vensterbanken is vaak wel raak.

Als je grote ramen hebt kan warmteverlies snel gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15:28
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:49:
[...]

Doe even een kiertest, zet alle ventilatieroosters dicht en ramen/deuren.

Vervolgens afzuiging op max en ga met de hand voelen waar het tocht, letop kan alleen richting vriespunt.

Vervolgens even met de kitspuit rondlopen in huis.
Onder vensterbanken is vaak wel raak.

Als je grote ramen hebt kan warmteverlies snel gaan.
Je kunt evt. ook een aansteker of waxinelichtje gebruiken voor deze kiertest. Hoef je niet te wachten tot het gaat vriezen.

Vlam stil = 👌
Vlam wappert = 💨🥶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Fritso schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:31:
[...]

Je kunt evt. ook een aansteker of waxinelichtje gebruiken voor deze kiertest. Hoef je niet te wachten tot het gaat vriezen.

Vlam stil = 👌
Vlam wappert = 💨🥶
Vanacht wordt het al koud, net als gisteren.
Wel goede tip idd.

Moet je wel de L/L WP uitzetten anders wappert de vlam nog steeds.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
  • Laatst online: 25-08 23:28
Iemand misschien tips hoe ik het beste de kap kan verwijderen van de airco voor onderhoud? Bij de andere kan ik zo bij en zitten clips aan bovenkant. Hier kom ik er met de hand niet goed tussen. Unit is zo geïnstalleerd door leverancier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7ZLaCi4bl6JVCqlV1fKWrCiEm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cfyiT1kjN4VG4Ue11DPRfvu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DNrU3iR8RsYttTWut_u8-tN21c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QyKqd09jZ85JxjxT4ZsgFRX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@edddy Als je de klep horizontaal houdt (nog iets verder kantelen dan op de foto), dan kun je hem als het goed is voorzichtig naar voren trekken. De binnen- en buitenklep zijn te verwijderen door alleen de uiteinden te hanteren. Je hoeft niet aan het schanier te zitten. Ik vind het zelf handiger/veiliger om de kleppen aan elkaar te laten zitten bij het verwijderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 12-10-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Martin7182 Ik denk dat @edddy de kap die om de hele unit heen zit bedoelt. Die moet je dus aan de bovenkant, en dan waar het plastic van de bovenkant bij de muur komt, los klikken door (uit mijn hoofd) 3 lipjes los te klikken. Dat moet je doen bovenop de unit tussen plafond en de unit met je hand o.i.d.

Dat lijkt dus inderdaad niet te gaan op deze manier. Veel te weinig ruimte. Mitsubishi (en correcte installateurs) hanteren ook een veel grotere afstand tussen plafond en bovenkant unit dan.. 2 millimeter :p

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Die unit hangt niet conform. Ben zelf ook bezig om MHI op te hangen, je moet minimaal 10cm vanaf het plafond aanhouden.

De bovenkant zuigt hij z’n lucht aan, op deze manier smoor je hem.

Hoe gaat dat met de onderste klep en bovenkant deur dan? Ziet eruit alsof je de klep eraf ramt als je de deur opent terwijl de airco aan staat :X

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
wow 8)7 . Hangt hij pas net? Wie heeft die locatie bedacht?
Als je niet met je hand tussen plafond en airco kan dan krijg je die kap nooit verwijderd. De clipjes zitten aan de achterkant.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
Airco hangt er nu net een jaar. Hadden gevraagd of hij boven de deur kon toen. Was geen probleem. Nooit geweten dat je er dan niet mee bij kan. Kwamen er achter omdat ik onderhoud wil doen en wifi module vervangen.Deur en airco raken elkaar niet gelukkig 🙂.Er zit wel 1,5 garantie op montage, weet niet of dit er onder valt?

[ Voor 11% gewijzigd door edddy op 12-10-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Voor Wifi hoef je toch alleen maar het onderkapje en rechterkapje eraf te halen? Daar waar ook de stroom is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
edddy schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:03:
Airco hangt er nu net een jaar. Hadden gevraagd of hij boven de deur kon toen. Was geen probleem. Nooit geweten dat je er dan niet mee bij kan. Kwamen er achter omdat ik onderhoud wil doen en wifi module vervangen.Deur en airco raken elkaar niet gelukkig 🙂.Er zit wel 1,5 garantie op montage, weet niet of dit er onder valt?
Dan wordt het wel lastig, dan heb je er zelf voor gekozen. Al hadden ze je wel mogen informeren dat je prestaties mogelijk achteruit gaan.
Martin7182 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:11:
Voor Wifi hoef je toch alleen maar het onderkapje en rechterkapje eraf te halen? Daar waar ook de stroom is aangesloten.
Wel als je een MHI-AC-CTRL of ClimaControl wil aansluiten, dan moet de kap er af om bij de CNS poort te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edddy
Als wij dit hadden geweten, hadden wij uiteraard een andere plek gekozen. Maar feit dat je er nu niet zonder trucjes bij kan, is hij toch verkeerd gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
adesign schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:37:
Welke certificering moet mijn airco monteur hebben zodat ik garantie heb op mijn 3,5kw airco? De ene zegt dat BRL200 voldoende is en de andere zegt BRL200 + BRL100.

En wat moet een airco monteur nou opleveren wat opgevraagd worden tijdens garantie claimen?

Is een ken plaatje voldoende?

[Afbeelding]

Of zo'n uitgebreid stek rapport?

[Afbeelding]
BRL200 is voor de monteur. Zijn werkgever heeft BRL100 voor de registratie, opslag, omgaan met koelgassen en deugelijk geijkt materiaal. Vaak doen monteurs buiten hun werkgever nog een klus die ze dan eigenlijk niet mogen doen omdat het niet in opdacht van hun werkgever is.

Dus als er een monteur zou komen die zelfstanding is moet die BRL100 en BRL200 hebben. Of in opdrachten werken van een bedrijf die een BRL100 heeft. Voor de garantie is een rapport van inbedrijfstelling wel handing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-09 22:11
Ik heb sinds begin april een ME splitunit met 3,5 in de woonkamer en 2,5 in de slaapkamer. Nadien alleen gekoeld wat geen problemen gaf. Gisterochtend was het behoorlijk koud in de woonkamer (16,5 graden) en ik kreeg bezoek, dus de airco aan op verwarmen. Tot 19 ging redelijk snel, maar daarna kostte het uren om naar 21 te komen. Ik had inmiddels de setpoint op 28 staan en de airco vond zelf wel dat die temperatuur werd gehaald, maar bleef op auto stand toch flink blazen. Ik meet niet apart het verbruik van de airco, maar op basis van mijn normale stroomverbruik kom ik uit op een verbruik van ongeveer 9 kWh tussen 11:00 en 21:00 voor de airco en dan lukt het met een buitentemperatuur van tussen de 10 en13 graden dus niet om boven 21 graden uit te komen. Dit valt mij wat tegen en ik vraag mij af of er misschien iets mis is met de airco.

Hoekhuis uit 1996 met buitenmuren grotendeels een uitbouw uit 2008. Twee schuifpuien van 2,80 bij 2,45 met oud dubbelglas en de aluminium kozijnen laten ook kou door (gemeten met warmtebeeldcamera).

De Melcloud app maakt alles alleen verwarrender. De instellingen geschiedenis geeft aan dat ik een deel van de dag heb verwarmd en dat de unit een ander deel van de dag uitstond. Kijk ik naar verbruik dan geeft de app aan dat ik grotendeels aan het koelen ben geweest en af en toe even aan het verwarmen ben geweest. De app geeft ook koeling aan op het moment dat de airco uitstond. Ik heb meerdere keren gecheckt maar de airco heeft al die tijd toch echt op verwarmen gestaan (niet op auto). Nu stond de airco in de slaapkamer nog wel op koelen, maar die is al weken niet aangeweest.

Zijn mijn verwachtingen te hoog of is er waarschijnlijk iets niet in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Tania22 Wat was voorheen je gasverbruik? Probeer het ook eens een paar dagen 24/7 om te kijken of het dan wel op temperatuur blijft. Hoe is je airco aangesloten? Via een stekker of vaste aansluiting in de groepenkast? Wellicht kijken of je een verbruiksmeter ertussen kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
ThinkPad schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:34:
@Tania22 Wat was voorheen je gasverbruik? Probeer het ook eens een paar dagen 24/7 om te kijken of het dan wel op temperatuur blijft. Hoe is je airco aangesloten? Via een stekker of vaste aansluiting in de groepenkast? Wellicht kijken of je een verbruiksmeter ertussen kan zetten.
Voorheen was gasverbruik 1100 m3 waarvan ongeveer 200/250 m3 voor koken en warm water zal zijn geweest. Ik verwarmde niet 24/7 en meestal beperkt tot woonkamer/badkamer. In de periode nov - feb wilde cv in de nacht nog wel eens aanslaan omdat ik de thermostaat op 15 graden had, maar dat was heel beperkt verbruik.

Binnenunits zijn direct aangesloten op buitenunits en e.e.a zit niet op een aparte groep, wel op een groep met verder beperkt verbruik. Dus geen mogelijkheid om direct te meten. Maar mijn verbruik als ik verder geen apparaten gebruik is beperkt tot 2,5 tot 3 kWh per dag en ik heb verder geen apparaten aangehad gisteren.

[ Voor 0% gewijzigd door Tania22 op 13-10-2024 11:22 . Reden: Huidig verbruik gecorrigeerd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Voorheen was gasverbruik 1100 m3 waarvan ongeveer 200/250 m3 voor koken en warm water zal zijn geweest. Ik verwarmde niet 24/7 en meestal beperkt tot woonkamer/badkamer. In de periode nov - feb wilde cv in de nacht nog wel eens aanslaan omdat ik de thermostaat op 15 graden had, maar dat was heel beperkt verbruik.

Binnenunits zijn direct aangesloten op buitenunits en e.e.a zit niet op een aparte groep, wel op een groep met verder beperkt verbruik. Dus geen mogelijkheid om direct te meten. Maar mijn verbruik als ik verder geen apparaten gebruik is beperkt tot 2,5 tot 3 kWh per dag en ik heb verder geen apparaten aangehad gisteren.
Je ondervindt nu het nadeel van adhoc stoken met WP. 16 graden binnen is al een behoorlijk gat naar 21 graden binnen. Je muren zijn dus ondertussen dan ook koud en die blijven nog uren die koude afgeven terwijl de unit naar 21 stampt met een compressor op hoge toeren, dus hoog verbruik en moeite setpoint te halen. Zorg dat het niet kouder wordt dan 18/19 graden binnen bij verlagen. Je stookt nu eenmaal niet meer met een ketel die even 70/80 graden door meerdere radiatoren jaagt.

Al zal er nu weer worden geroepen hier dat je dan een zwaardere unit had moeten nemen. Nee, binnen temperatuur constanter houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:29:
[...]

Je ondervindt nu het nadeel van adhoc stoken met WP. 16 graden binnen is al een behoorlijk gat naar 21 graden binnen. Je muren zijn dus ondertussen dan ook koud en die blijven nog uren die koude afgeven terwijl de unit naar 21 stampt met een compressor op hoge toeren, dus hoog verbruik en moeite setpoint te halen. Zorg dat het niet kouder wordt dan 18/19 graden binnen bij verlagen. Je stookt nu eenmaal niet meer met een ketel die even 70/80 graden door meerdere radiatoren jaagt.

Al zal er nu weer worden geroepen hier dat je dan een zwaardere unit had moeten nemen. Nee, binnen temperatuur constanter houden.
Ik had verwacht dat ik 24/7 met airco verwarmen zou doen vanaf een temperatuur buiten overdag van 7 graden. Gisteren was het 13 graden buiten. Ik vind het vooral gek dat ie niet verder komt dan 21 graden. Ik vraag mij dan af wat ie nog haalt als het buiten 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:45:
[...]

Ik had verwacht dat ik 24/7 met airco verwarmen zou doen vanaf een temperatuur buiten overdag van 7 graden. Gisteren was het 13 graden buiten. Ik vind het vooral gek dat ie niet verder komt dan 21 graden. Ik vraag mij dan af wat ie nog haalt als het buiten 5 graden.
Zolang je zorgt dat het geen 16 graden binnen wordt of lager ga je dat halen, ook bij vorst buiten. Blijkbaar heb je niet een zwaar geisoleerde woning als het nu al 16 graden binnen wordt. Of je hebt ergens een tochtprobleem en koelt het daardoor teveel af binnen. Als we over tocht hebben....controleer in ieder geval of de leidingen zijn afgepurt in de muur en als je unit bij een raamrooster hangt die dicht doen en elders een rooster open. Anders trek je continue teveel koude lucht naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:08:
Ik heb sinds begin april een ME splitunit met 3,5 in de woonkamer en 2,5 in de slaapkamer. Nadien alleen gekoeld wat geen problemen gaf. Gisterochtend was het behoorlijk koud in de woonkamer (16,5 graden) en ik kreeg bezoek, dus de airco aan op verwarmen. Tot 19 ging redelijk snel, maar daarna kostte het uren om naar 21 te komen. Ik had inmiddels de setpoint op 28 staan en de airco vond zelf wel dat die temperatuur werd gehaald, maar bleef op auto stand toch flink blazen. Ik meet niet apart het verbruik van de airco, maar op basis van mijn normale stroomverbruik kom ik uit op een verbruik van ongeveer 9 kWh tussen 11:00 en 21:00 voor de airco en dan lukt het met een buitentemperatuur van tussen de 10 en13 graden dus niet om boven 21 graden uit te komen. Dit valt mij wat tegen en ik vraag mij af of er misschien iets mis is met de airco.

Hoekhuis uit 1996 met buitenmuren grotendeels een uitbouw uit 2008. Twee schuifpuien van 2,80 bij 2,45 met oud dubbelglas en de aluminium kozijnen laten ook kou door (gemeten met warmtebeeldcamera).

De Melcloud app maakt alles alleen verwarrender. De instellingen geschiedenis geeft aan dat ik een deel van de dag heb verwarmd en dat de unit een ander deel van de dag uitstond. Kijk ik naar verbruik dan geeft de app aan dat ik grotendeels aan het koelen ben geweest en af en toe even aan het verwarmen ben geweest. De app geeft ook koeling aan op het moment dat de airco uitstond. Ik heb meerdere keren gecheckt maar de airco heeft al die tijd toch echt op verwarmen gestaan (niet op auto). Nu stond de airco in de slaapkamer nog wel op koelen, maar die is al weken niet aangeweest.

Herkenbaar, huis teveel laten afkoelen.
Eerder beginnen met rustig opwarmen.

Tot een bepaald punt daarna werkt ad-hoc verwarmen niet meer.

Doorgaans kan je tot 2c ad-hoc verwarmen.
Van 16 naar 21 graden is behoorlijk, het is geen gasketel.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:29:
[...]

Klopt idd, beter is om je huis niet zo ver af te laten koelen.. met L/W doe je dit ook niet.

En als het inderdaad van 16 tot 19 opwarmt gaat er daarna heel veel energie in je massa van je huis, dus krijg je de temperatuur verder niet omhoog.

De oplossing is inderdaad eerder aanzetten.

En die 9kWh vind ik wel veel. Is dat voor heel je huis of heb je alleen een split beneden aan ofzo?

Ik doe deze tijd vh jaar iets van 4kWh/dag en dan stook ik tot 20°C, overnacht koelt het af tot 18. Ook een hoekwoning, maar dan uit 1975 met hoofdzakelijk isolatie uit die tijd. Dus 9 lijkt me erg veel, ik verwarm namelijk het hele huis, ik denk dat ik dan in een Speedo rond kan lopen :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Zolang je zorgt dat het geen 16 graden binnen wordt of lager ga je dat halen, ook bij vorst buiten. Blijkbaar heb je niet een zwaar geisoleerde woning als het nu al 16 graden binnen wordt. Of je hebt ergens een tochtprobleem en koelt het daardoor teveel af binnen. Als we over tocht hebben....controleer in ieder geval of de leidingen zijn afgepurt in de muur en als je unit bij een raamrooster hangt die dicht doen en elders een rooster open. Anders trek je continue teveel koude lucht naar binnen.
Uit warmtebeeldonderzoek bleek dat vooral de kozijnen en ruiten warmte lekken. Het is ook het plan om dit in de komende 2-4 jaar te vervangen, maar voor de subsidie moet je huis in één keer en dat vind ik nogal een project en is een heel flink bedrag. Unit hangt niet in de buurt van een raamrooster. Het doorvoergat is achteraf gepurred. Ik had er in elk stadium om gevraagd (offerte, acceptatie offerte en toen ze kwamen installeren, en ze hadden dat toch niet gedaan. Ik zag in de avond meteen aan de door de airco gemeten temperatuur dat het gat niet was gepurred. De unit hangt aan de buitenmuur. Ik denk dat het daarom nu wat minder goed is gepurred dan als dat was gedaan voordat de unit op de muur zat en buiten de afdekking eroverheen ging. Maar de airco gaf wel direct daarna een hogere gemeten temperatuur aan. Momenteel zit er, als de airco uitstaat, 2 graden verschil tussen thermostaat en door airco gemeten temperatuur.

Oh en ik heb wel een tochtgat waar ik voorlopig niets aan kan doen: een kattenluik in de woonkamer in het raam. Dat gaat pas weg als de kat er niet meer is en hij is nu 6. Mijn vorige katten (dat waren wel binnenkatten) werden 18 en 21…

Dank voor het meedenken. Ik ga aan de gang met 24/7 verwarmen en uitzoeken met welk setpoint ik het in de nacht op 18 houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
barta123 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

Klopt idd, beter is om je huis niet zo ver af te laten koelen.. met L/W doe je dit ook niet.

En als het inderdaad van 16 tot 19 opwarmt gaat er daarna heel veel energie in je massa van je huis, dus krijg je de temperatuur verder niet omhoog.

De oplossing is inderdaad eerder aanzetten.

En die 9kWh vind ik wel veel. Is dat voor heel je huis of heb je alleen een split beneden aan ofzo?

Ik doe deze tijd vh jaar iets van 4kWh/dag en dan stook ik tot 20°C, overnacht koelt het af tot 18. Ook een hoekwoning, maar dan uit 1975 met hoofdzakelijk isolatie uit die tijd. Dus 9 lijkt me erg veel, ik verwarm namelijk het hele huis, ik denk dat ik dan in een Speedo rond kan lopen :+
Hahaha

Ik vind die 9 kWh dus ook erg veel. Dat was alleen de split beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 10:40

Die Melcloud ervaring klopt echt niet.
Enige probleem is dat verbruik vaak te hoog wordt weergegeven (het is bij mij in werkelijkheid 40% lager), maar voor de rest werkt het prima.

Dat je koelen ziet ipv verwarmen is niet normaal. Kan er iemand met de afstandsbediening hebben gerommeld?

Enkel de Melcloud app gebruiken en de afstandsbediening veilig opbergen is de eerste stap.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:45:
[...]

Of je hebt een hele grote ruimte met een kleine unit, of je hebt een enorm isolatie lek.
Heb je wat statistieken over het vermogen door de tijd (bijv. via een smartplug) wat verbruik je nu om te verwarmen per etmaal.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 23:58
k heb zelf vanaf begin dit jaar ook een ME multisplit 2.5 en 3.5.
In mijn zithoek en leefkeuken is het binnen een uur van 18c naar 22c. In het eerste uur verbruikt de unit dan ongeveer 800-1000 watt om vervolgens terug te moduleren naar 350 watt om het op die temperatuur te houden op een lage fan stand (beide binnenunits aan). De buitentemperatuur is dan 12-14 grqden. Wat mij overigens opvalt is dat de unit zuiniger draait als beide binnenunits aanstaan. Als ze beide aanstaan gaan de binnenunits ook niet uit maar blijven ze beide op laag vermogen doorpruttelen. Als ik er maar 1 aanzet ,schakelt die binnenunit (en ook buitenunit) regelmatig af.

Ik vind het vreemd dat je een dergelijk hoge setpoint moet instellen. Op de interne sensor van mijn AY-serie units komt de gemeten temperatuur heel dicht in de buurt bij een externe sensor die op een andere plek hangt. Ik heb twee climate control modules met externe sensors aangeschaft, maar ik heb eigenlijk nog geen noodzaak gezien om die te installeren (gebruik de losgekoppelde sensors wel als temperatuur check). Wellicht is de sensor in de AY units verbetert gezien dat het vrij nieuwe units zijn of hangen de units op een optimale positie. Misschien zou je in jouw geval externe sensors kunnen overwegen; de afwijking setpoint werkelijke temperatuur is wel erg groot.
Dit kan ook komen doordat de leidingen niet goed zijn afgepurt wat Motobeast al aangeeft. Er komt dan constant koude lucht in de binnenunit wat de temperatuurmeting niet ten goede komt.

Mijn ruimtes zijn redelijk geïsoleerd:
13cm grafiet polystyreen van binnenuit op 55cm dikke massieve natuurstenen muren, nieuwe hardhouten kozijnen met HR++ glas. Enkel ramen (ongeveer 6m2) en een keukendeur voorzien van glas in de zuidmuur.
Ongeveer 100m3 verspreidt over twee ruimtes die verbonden zijn met een opening van 1.20m en waar in de ene ruimte een 3.5 en de andere een 2.5 hangt. Het is wat overgedimensioneerd ,maar gezien het modulatiebereik van de unit werkt het prima en de verdeling over de twee ruimtes zorgt voor prettige gelijkmatige verwarming en koeling zonder dat de binnenunits hard hoeven te blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Uit warmtebeeldonderzoek bleek dat vooral de kozijnen en ruiten warmte lekken. Het is ook het plan om dit in de komende 2-4 jaar te vervangen, maar voor de subsidie moet je huis in één keer en dat vind ik nogal een project en is een heel flink bedrag. Unit hangt niet in de buurt van een raamrooster. Het doorvoergat is achteraf gepurred. Ik had er in elk stadium om gevraagd (offerte, acceptatie offerte en toen ze kwamen installeren, en ze hadden dat toch niet gedaan. Ik zag in de avond meteen aan de door de airco gemeten temperatuur dat het gat niet was gepurred. De unit hangt aan de buitenmuur. Ik denk dat het daarom nu wat minder goed is gepurred dan als dat was gedaan voordat de unit op de muur zat en buiten de afdekking eroverheen ging. Maar de airco gaf wel direct daarna een hogere gemeten temperatuur aan. Momenteel zit er, als de airco uitstaat, 2 graden verschil tussen thermostaat en door airco gemeten temperatuur.

Oh en ik heb wel een tochtgat waar ik voorlopig niets aan kan doen: een kattenluik in de woonkamer in het raam. Dat gaat pas weg als de kat er niet meer is en hij is nu 6. Mijn vorige katten (dat waren wel binnenkatten) werden 18 en 21…

Dank voor het meedenken. Ik ga aan de gang met 24/7 verwarmen en uitzoeken met welk setpoint ik het in de nacht op 18 houd.
Nationaal Warmtefonds kan je tot 60 mille inkomen per jaar nu renteloos lenen voor verduurzaming. Ideetje?

En een goed kattenluik tocht niet. Vervangen? Zijn de kosten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Nationaal Warmtefonds kan je tot 60 mille inkomen per jaar nu renteloos lenen voor verduurzaming. Ideetje?
En anders met wat rente, als je bv als stel dat doet.

Ik heb zelf ook geleend via warmtefonds, om mijn plat dak te vervangen, PV te leggen en de vloer te isoleren 8)

Werkt erg goed, zo kon ik in 2023 PV leggen op een nieuw plat wit goed geisoleerd dak met meteen een geisoleerde vloer.

De airco heb ik toen uit eigen zak betaald en zo kon ik meteen gasloos verwarmen, ipv in trieste koude te zitten met een slecht afgiftesysteem met CV ketel (en dus bijna 300 euro per maand moeten betalen) 8)7

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@barta123 hoe heb je warmwater geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
tomtor schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:44:
[...]

Die Melcloud ervaring klopt echt niet.
Enige probleem is dat verbruik vaak te hoog wordt weergegeven (het is bij mij in werkelijkheid 40% lager), maar voor de rest werkt het prima.

Dat je koelen ziet ipv verwarmen is niet normaal. Kan er iemand met de afstandsbediening hebben gerommeld?

Enkel de Melcloud app gebruiken en de afstandsbediening veilig opbergen is de eerste stap.
Ik woon alleen dus ik ben de enige die met de afstandsbediening rommelt. Ik gebruik de afstandsbediening en ik kijk af en toe in de app om te bepalen welke temperatuur de airco meet en vandaag voor de verbruiksgegevens. Hij geeft bij instellingen rapport aan dat ik heb verwarmd. Bij verbruiksrapport geeft hij aan dat hij heeft gekoeld en af en toe verwarmd. De Melcloud lijkt helemaal niet mijn gegevens te meten, want hij meet zelfs koeling als het apparaat uitstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Ik woon alleen dus ik ben de enige die met de afstandsbediening rommelt. Ik gebruik de afstandsbediening en ik kijk af en toe in de app om te bepalen welke temperatuur de airco meet en vandaag voor de verbruiksgegevens. Hij geeft bij instellingen rapport aan dat ik heb verwarmd. Bij verbruiksrapport geeft hij aan dat hij heeft gekoeld en af en toe verwarmd. De Melcloud lijkt helemaal niet mijn gegevens te meten, want hij meet zelfs koeling als het apparaat uitstaat.
Instelling NOOIT op auto zetten. Op koelen of verwarmen. Volgende week weer 20 graden. Niet gaan koelen maar de warmte in je huis bufferen. Na 2 dagen wordt het weer koud buiten. Gratis warmte meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
revolution-nl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:46:
[...]

Of je hebt een hele grote ruimte met een kleine unit, of je hebt een enorm isolatie lek.
Heb je wat statistieken over het vermogen door de tijd (bijv. via een smartplug) wat verbruik je nu om te verwarmen per etmaal.
Ruimte is niet bijzonder groot, met open keuken erbij zo’n 35 m2. Warmte lekt weg via ramen en kozijnen. Die moeten binnen niet al te lange termijn worden vervangen.
Helaas geen statistieken of smartplug. Tot nu toe amper verwarmd. Toen de prijzen ineens zo hoog werden ben ik heel zuinig geworden met gas en in de avond op de bank heb ik het toen en de afgelopen weken nog gedaan met een electrische fleecedeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

Ruimte is niet bijzonder groot, met open keuken erbij zo’n 35 m2. Warmte lekt weg via ramen en kozijnen. Die moeten binnen niet al te lange termijn worden vervangen.
Helaas geen statistieken of smartplug. Tot nu toe amper verwarmd. Toen de prijzen ineens zo hoog werden ben ik heel zuinig geworden met gas en in de avond op de bank heb ik het toen en de afgelopen weken nog gedaan met een electrische fleecedeken.
Fleecedeken is Cop1. Beter je woning lekker op 18/19 graden houden met Cop4 of zelfs hoger. Schat in dat je dat 2kWh per dag kost in deze tijd van het jaar. Kom je thuis, zet je hem een tandje hoger.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
Thieu79 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

k heb zelf vanaf begin dit jaar ook een ME multisplit 2.5 en 3.5.
In mijn zithoek en leefkeuken is het binnen een uur van 18c naar 22c. In het eerste uur verbruikt de unit dan ongeveer 800-1000 watt om vervolgens terug te moduleren naar 350 watt om het op die temperatuur te houden op een lage fan stand (beide binnenunits aan). De buitentemperatuur is dan 12-14 grqden. Wat mij overigens opvalt is dat de unit zuiniger draait als beide binnenunits aanstaan. Als ze beide aanstaan gaan de binnenunits ook niet uit maar blijven ze beide op laag vermogen doorpruttelen. Als ik er maar 1 aanzet ,schakelt die binnenunit (en ook buitenunit) regelmatig af.

Ik vind het vreemd dat je een dergelijk hoge setpoint moet instellen. Op de interne sensor van mijn AY-serie units komt de gemeten temperatuur heel dicht in de buurt bij een externe sensor die op een andere plek hangt. Ik heb twee climate control modules met externe sensors aangeschaft, maar ik heb eigenlijk nog geen noodzaak gezien om die te installeren (gebruik de losgekoppelde sensors wel als temperatuur check). Wellicht is de sensor in de AY units verbetert gezien dat het vrij nieuwe units zijn of hangen de units op een optimale positie. Misschien zou je in jouw geval externe sensors kunnen overwegen; de afwijking setpoint werkelijke temperatuur is wel erg groot.
Dit kan ook komen doordat de leidingen niet goed zijn afgepurt wat Motobeast al aangeeft. Er komt dan constant koude lucht in de binnenunit wat de temperatuurmeting niet ten goede komt.

Mijn ruimtes zijn redelijk geïsoleerd:
13cm grafiet polystyreen van binnenuit op 55cm dikke massieve natuurstenen muren, nieuwe hardhouten kozijnen met HR++ glas. Enkel ramen (ongeveer 6m2) en een keukendeur voorzien van glas in de zuidmuur.
Ongeveer 100m3 verspreidt over twee ruimtes die verbonden zijn met een opening van 1.20m en waar in de ene ruimte een 3.5 en de andere een 2.5 hangt. Het is wat overgedimensioneerd ,maar gezien het modulatiebereik van de unit werkt het prima en de verdeling over de twee ruimtes zorgt voor prettige gelijkmatige verwarming en koeling zonder dat de binnenunits hard hoeven te blazen.
Ik heb de LN35 binnenunit. De andere hangt in de slaapkamer en ik heb geen behoefte die te verwarmen: hoe kouder hoe beter in de slaapkamer wat mij betreft. Die hangt er dus alleen voor koelen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Bij verbruiksrapport geeft hij aan dat hij heeft gekoeld en af en toe verwarmd. De Melcloud lijkt helemaal niet mijn gegevens te meten, want hij meet zelfs koeling als het apparaat uitstaat.
Dan is er dus echt iets mis.

Heb je zelf je twee units aan Melcloud toegevoegd? En weet je zeker dat je verbruiks periode van de juiste dag en niet een langere periode is?

Bij mij ziet het verbruik van gisteren er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zm_e7BpJijgnoYSnZ7I3biaVwbI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0HVG5Y3OSHM6otlk5RzdjAx5.png?f=fotoalbum_large

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

En een goed kattenluik tocht niet. Vervangen? Zijn de kosten niet.
Ik hoef er niet voor te lenen, het is meer het project voor het hele huis waar ik tegenop zie. En eigenlijk wil ik 1 raam vergroten en dat wordt dan al meer een verbouwing waardoor ik ook het laminaat zal moeten vervangen.

Kattenluik zit in het glas. Nieuw luik is nieuw raam en dan is het best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
Nog op gas net als koken. WPB zie ik erg tegenop vanwege geluid (die ik dan vooral in de slaapkamer goed kan horen). Ik ben daar nog over aan het nadenken. Omdat ik heel weinig warm water verbruik denk ik ook na aan een kleine goed geïsoleerde boiler. 5 minuten onder de douche is een lange douchebeurt, meestal korter en verder gebruik ik alleen nog eens in het voorjaar warm water om het terras na de winter schoon te boenen. In de keuken heb ik een quooker,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

Instelling NOOIT op auto zetten. Op koelen of verwarmen. Volgende week weer 20 graden. Niet gaan koelen maar de warmte in je huis bufferen. Na 2 dagen wordt het weer koud buiten. Gratis warmte meepakken.
Ik zet de airco nooit op auto, alleen de fan staat soms op auto. En met 20 graden koel ik sowieso niet. Airco was al weken uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Nog niet, CV ketel hangt er nog, radiatoren ook. Ik wilde hem nog niet afkoppelen want dan moet je natuurlijk je radiatoren ook weg doen.

Qua kosten niet het beste, omdat de gasaansluiting toch wel prijzig is. Maar ja, zelf douche ik misschien 200m3 weg per jaar. Ik heb een huisgenoot op het moment die wel elke dag douchet, dus zo doende kom ik op ca. 100m3 gas per jaar uit schat ik

Ik wil eerst eens zien hoe het verwarmen gaat met een eventueel echt koude winter.. De isolatie is nog niet top, dus back up als verwarming is nog wel fijn! :)

En qua CO2 uitstoot doet dat SWW niet veel, is misschien te vergelijken met een half tankje benzine op een jaar.. Veel van mijn collegas doen zoveel W-W verkeer dat ze dat in 2 dagen al uitstoten :+ :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:32:
[...]

Fleecedeken is Cop1. Beter je woning lekker op 18/19 graden houden met Cop4 of zelfs hoger. Schat in dat je dat 2kWh per dag kost in deze tijd van het jaar. Kom je thuis, zet je hem een tandje hoger.
Fleecedeken verbruikt op stand 1 40 kWh, dat zie je niet eens terug in je dagverbruik die 3 uurtjes in de avond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

Ik hoef er niet voor te lenen, het is meer het project voor het hele huis waar ik tegenop zie. En eigenlijk wil ik 1 raam vergroten en dat wordt dan al meer een verbouwing waardoor ik ook het laminaat zal moeten vervangen.

Kattenluik zit in het glas. Nieuw luik is nieuw raam en dan is het best prijzig.
Ik heb drie jaar geleden alle kozijnen woning gedaan, hele gevel met PIR en nieuw Keralit, plat dak geisoleerd. Ja, even 3 weken afzien maar daarna zoveel meer comfort en lagere stookkosten. Met name comfort is onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:46:
[...]

Fleecedeken verbruikt op stand 1 40 kWh, dat zie je niet eens terug in je dagverbruik die 3 uurtjes in de avond.
40kWH??? Lijkt me stug. Beetje heeeeeeeeeel veel. Je bedoelt wellicht 0,4kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

40kWH??? Lijkt me stug. Beetje heeeeeeeeeel veel.
Wel lekker warm :+
Zal wel 40watt zijn. Probleem is dat de massa in huis enorm afkoelt, waardoor het enorm oncomfortabel wordt door de koude straling en het enorm veel tijd en energie kost om de massa weer op temperatuur te krijgen.

Voor comfort is het juist met lucht/lucht van belang dat je de massa niet veel laat af koelen.
Bijvoorkeur een temperatuur van max 2 graden onder de gewenste temperatuur

[ Voor 45% gewijzigd door revolution-nl op 13-10-2024 13:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:32:
[...]

Ja OK, maar dit is eerder iets om gevoelswarmte hoger te krijgen, dus je zou bij 18C in je huis kunnen zitten en onder zo'n deken kunnen gaan zitten, ipv zonder en heel de toko op 20 stoken..

Beetje hetzelfde kaliber als IR panelen in je huis hangen om lokaal het warmtegevoel wat groter te maken, denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
tomtor schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Dan is er dus echt iets mis.

Heb je zelf je twee units aan Melcloud toegevoegd? En weet je zeker dat je verbruiks periode van de juiste dag en niet een langere periode is?

Bij mij ziet het verbruik van gisteren er zo uit:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvtVxoErprLwxyobcajBCLEXFtg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o667o5eU6D6zlGGz0QjQxpz8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iemFx983hpHlZZcjkwJUzmxGLY0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SO0ufPPdZA2bmX1u8cNMkAwr.png?f=fotoalbum_large

Dit krijg ik te zien, plaatje van modus afgelopen 24 uur en overzicht van verbruik 12 oktober (gisteren). Voor 11:00 was airco uit en om 22:00 was ie ook uit. Ik denk dat ik de airco 21:00 heb uitgezet, en alleen verwarmd dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Tania22 op 13-10-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

40kWH??? Lijkt me stug. Beetje heeeeeeeeeel veel. Je bedoelt wellicht 0,4kWh.
Oeps, foutje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
revolution-nl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Wel lekker warm :+
Zal wel 40watt zijn. Probleem is dat de massa in huis enorm afkoelt, waardoor het enorm oncomfortabel wordt door de koude straling en het enorm veel tijd en energie kost om de massa weer op temperatuur te krijgen.

Voor comfort is het juist met lucht/lucht van belang dat je de massa niet veel laat af koelen.
Bijvoorkeur een temperatuur van max 2 graden onder de gewenste temperatuur
Dat weet jij, dat weet ik maar er blijven er altijd die het tegendeel zeggen. Comfort is dan ook subjectief. Ik moet er niet aan denken dat het 16 graden wordt in mijn woning. Lekker op koude lederen bank zitten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
barta123 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Ja OK, maar dit is eerder iets om gevoelswarmte hoger te krijgen, dus je zou bij 18C in je huis kunnen zitten en onder zo'n deken kunnen gaan zitten, ipv zonder en heel de toko op 20 stoken..

Beetje hetzelfde kaliber als IR panelen in je huis hangen om lokaal het warmtegevoel wat groter te maken, denk ik..
Ja, toen de prijzen zo hoog werden verwarmde ik tot 17,5 met gas en op werkplek IR paneel en in de avond onder de fleecedeken. Als ik bezig ben is 17,5 voor mij genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Ja, toen de prijzen zo hoog werden verwarmde ik tot 17,5 met gas en op werkplek IR paneel en in de avond onder de fleecedeken. Als ik bezig ben is 17,5 voor mij genoeg.
Same hoor, ik was net aan het stofzuigen en nu is het 20 bij mij, dan zweet ik me kapot, had gewoon m'n trui en shirt uit, liep in een hemd rond.. (ja ouderwets, hehe)

Toen ik hier kwam wonen, eerste nieuwe contract dat ik voorgeschoteld kreeg op basis van het verbruik v.d. vorige bewoners was 800EUR!!/maand 7(8)7 (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
barta123 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:01:
[...]

Same hoor, ik was net aan het stofzuigen en nu is het 20 bij mij, dan zweet ik me kapot, had gewoon m'n trui en shirt uit, liep in een hemd rond.. (ja ouderwets, hehe)

Toen ik hier kwam wonen, eerste nieuwe contract dat ik voorgeschoteld kreeg op basis van het verbruik v.d. vorige bewoners was 800EUR!!/maand 7(8)7 (2022)
Oef, € 800,00!
Ik ben eind 2022 overgestapt op dynamisch. En daarvoor had ik nog nooit nagedacht over de energierekening. Ik had altijd Eneco variabel, nooit naar andere contracten gekeken. Besparen werd ineens een sport en als je alleen woont heb je zelf totale controle. Die fleecedeken ging af en toe zelfs uit, zo warm wordt het onder die deken. Nu moet ik weer even wennen aan gewoon verbruiken. De rekening mag best iets hoger dan ie nu is. En afgelopen jaar ook zonnepanelen genomen. Die had ik daarvoor ook nog niet.

En van schoonmaken krijg ik het ook altijd zo warm, idd in een t-shirt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tania22 op 13-10-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
@Tania22 Ik heb zelf geen multi split (2x single split), maar dat Melcloud koelen in plaats van verwarmen toont is natuurlijk niet normaal. Ik zou met de Melcloud app de unit die uit staat en op koelen, omschakelen naar verwarmen en uit laten staan. Dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, maar wellicht raakt de boel dan weer in sync. De unit die je wel gebruikt zou ik ook echt voorlopig enkel bedienen met de app totdat je geen vreemde dingen meer ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Oef, € 800,00!
Ik ben eind 2022 overgestapt op dynamisch. En daarvoor had ik nog nooit nagedacht over de energierekening. Ik had altijd Eneco variabel, nooit naar andere contracten gekeken. Besparen werd ineens een sport en als je alleen woont heb je zelf totale controle. Die fleecedeken ging af en toe zelfs uit, zo warm wordt het onder die deken. Nu moet ik weer even wennen aan gewoon verbruiken. De rekening mag best iets hoger dan ie nu is. En afgelopen jaar ook zonnepanelen genomen. Die had ik daarvoor ook nog niet.

En van schoonmaken krijg ik het ook altijd zo warm, idd in een t-shirt.
Goed bezig!!! NB: als je zonnepanelen hebt zou ik helemaal het geen 16 graden laten worden binnen. Gewoon lekker laten pruttelen op de zonnestroom. Het is hier nu bewolkt en ik wek nog 600/700W op. Nu is het hier warm genoeg dus doet hij niets maar als hij aanslaat doet hij max 200W

Mijn 3 jarig contract loopt in november af. Welke energiecrisis? O-) En vanaf dat moment nieuw contract nog 3 jaar zonder terugleverkosten. oOo

Vooruitkijken dus mijn advies......zsm je huis verder isoleren. Je hebt er nog jaren plezier en comfort van en waarde van je woning stijgt ook nog eens voor latere verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
Heb een airco zelf geinstalleerd en zoek nu een gecertificeerde monteur om hem in gebruik te stellen. Wat moet die monteur nou opleveren zodat ik garantie heb? Is een kenplaat voldoende?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaL7XJlR7GdVvxU7ZMLV2zKuGEs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y11aTUrw4boN8aXAkikrlbYP.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
adesign schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:27:
Heb een airco zelf geinstalleerd en zoek nu een gecertificeerde monteur om hem in gebruik te stellen. Wat moet die monteur nou opleveren zodat ik garantie heb? Is een kenplaat voldoende?

[Afbeelding]
Dat kan je beter aan je leverancier vragen. Die is verantwoordelijk voor de garantie afhandeling. Niet de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou zeggen als je een officiële factuur hebt waar iets van “in bedrijf stellen” op staat, dat dat voldoende zou moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
tomtor schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:13:
@Tania22 Ik heb zelf geen multi split (2x single split), maar dat Melcloud koelen in plaats van verwarmen toont is natuurlijk niet normaal. Ik zou met de Melcloud app de unit die uit staat en op koelen, omschakelen naar verwarmen en uit laten staan. Dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, maar wellicht raakt de boel dan weer in sync. De unit die je wel gebruikt zou ik ook echt voorlopig enkel bedienen met de app totdat je geen vreemde dingen meer ziet.
Ja, slaapkamerunit heb ik gisteren in de app al omgeschakeld naar verwarmen. Ik ben nu net ook gaan bedienen met de app. Volgens de app is het hier nu 26 graden, volgens de thermostaat 21. Ik heb de fan op een na laagst naar beneden gericht omdat ik wel een meter of 6 van de unit zit. Horizontaal heb ik op bewegen staan, of beter iets anders? Fanstand op 3 gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Ja, slaapkamerunit heb ik gisteren in de app al omgeschakeld naar verwarmen. Ik ben nu net ook gaan bedienen met de app. Volgens de app is het hier nu 26 graden, volgens de thermostaat 21. Ik heb de fan op een na laagst naar beneden gericht omdat ik wel een meter of 6 van de unit zit. Horizontaal heb ik op bewegen staan, of beter iets anders? Fanstand op 3 gezet.
Fanstand gewoon op auto zetten, moduleert vanzelf terug.. Klep op 45 graden zetten. Bewegen links/rechts gebruik ik zelf niet want dan ga ik teveel luchtflow voelen en dat voelt koud. Lucht verspreidt zich wel. Zeker in jouw niet al te grote kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
@Tania22 mbt Melcloud, wat ik nog kan bedenken is dat bij het toevoegen van de interne units aan Melcloud de verkeerde buitenunit of verkeerd serienummer is gespecificeerd. Heb je dit zelf gedaan? Als je rare dingen blijft zien, zou ik de units verwijderen en opnieuw toevoegen aan Melcloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666

ik heb hier bijna de zelfde situatie. ben er nu ook mee aan het expirimenteren.
ter vergelijking, ik heb een 2 onder 1 kap uit 1959, de spouw in 2016 geisoleerd me EPS korrels, het dak is ooit eens geisoleerd, geen idee met wat. oud dubbel glas. verder niets. woonkamer is ongeveer 95 kuub (iets van 35 tot 40 m2)
panasonic multisplit met beneden een 5kw en boven een 2 kw unit

ik heb de beneden unit nu een 5 of 6 dag 24/7 op 18 graden staan. gisteren heeft deze over de hele dag 8kWh verbruikt. dus ik denk dat die 9 bij jou wel kan kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
tomtor schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:03:
@Tania22 mbt Melcloud, wat ik nog kan bedenken is dat bij het toevoegen van de interne units aan Melcloud de verkeerde buitenunit of verkeerd serienummer is gespecificeerd. Heb je dit zelf gedaan? Als je rare dingen blijft zien, zou ik de units verwijderen en opnieuw toevoegen aan Melcloud.
Ik heb dat zelf gedaan, maar ik denk dat dat wel goed is gegaan. De slaapkamer heb ik pas weken later, misschien wel een maand later toegevoegd en serienummers heb ik van de units zelf afgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
roald666 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

ik heb hier bijna de zelfde situatie. ben er nu ook mee aan het expirimenteren.
ter vergelijking, ik heb een 2 onder 1 kap uit 1959, de spouw in 2016 geisoleerd me EPS korrels, het dak is ooit eens geisoleerd, geen idee met wat. oud dubbel glas. verder niets. woonkamer is ongeveer 95 kuub (iets van 35 tot 40 m2)
panasonic multisplit met beneden een 5kw en boven een 2 kw unit

ik heb de beneden unit nu een 5 of 6 dag 24/7 op 18 graden staan. gisteren heeft deze over de hele dag 8kWh verbruikt. dus ik denk dat die 9 bij jou wel kan kloppen
Het is hier nu 21 graden en ingeschat verbruik ongeveer 700w waarvan 500 op de zon. Vanavond gaat ie weer wat lager en dan kijken wat het vannacht “kost”, het wordt wel een beetje inschatten welk setpoint ik moet hebben voor ongeveer 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:59
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:40:
Jawel hoor: gat dichtmaken en kat binnen houden. Dat is win-win.. don’t get me started.. :+

En ja, zelf ook een (ras)kat gehad voordat we kinderen kregen en dat was een binnenkat. En ja, we hadden een hekel aan andermans katten hier in de tuin/schuur/straat ;)

Maar zonder gekheid: zoals anderen aangeven beetje experimenteren denk ik ja. En ik verwacht dat het goed afdichten/purren niet zo’n groot verschil zou moeten maken, maar wie weet zit ik er helemaal naast. Sowieso is goede afdichting van garen en kieren natuurlijk altijd alleen goed en positief. En dan ventileren op de manier die je zelf wil/kan i.p.v. via onnodige kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
remzor schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Jawel hoor: gat dichtmaken en kat binnen houden. Dat is win-win.. don’t get me started.. :+

En ja, zelf ook een (ras)kat gehad voordat we kinderen kregen en dat was een binnenkat. En ja, we hadden een hekel aan andermans katten hier in de tuin/schuur/straat ;)

Maar zonder gekheid: zoals anderen aangeven beetje experimenteren denk ik ja. En ik verwacht dat het goed afdichten/purren niet zo’n groot verschil zou moeten maken, maar wie weet zit ik er helemaal naast. Sowieso is goede afdichting van garen en kieren natuurlijk altijd alleen goed en positief. En dan ventileren op de manier die je zelf wil/kan i.p.v. via onnodige kieren.
Ik had ook liever gehad dat het een binnenkat is, maar helaas - ex-zwerver - die weet wat er buiten te doen is. Maar het luik zit dus in de woonkamer zodat ie in de tuin uitkomt en niet daarbuiten. Helaas wil dat in de tuin blijven ook niet echt lukken en het was helemaal niet meer te doen toen mijn buren zeiden geen gaas te willen zien, liever mijn kat in hun tuin hadden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tania22 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:28:
[...]

Het is hier nu 21 graden en ingeschat verbruik ongeveer 700w waarvan 500 op de zon. Vanavond gaat ie weer wat lager en dan kijken wat het vannacht “kost”, het wordt wel een beetje inschatten welk setpoint ik moet hebben voor ongeveer 18 graden.
Beste strategie voor jou: In de nacht niet lager dan 18 graden laten komen. Vanaf 13.00 uur naar 19 graden, vanaf 16.00 uur naar 20 graden binnen (en evenuteel als je het in de avond te koud vindt naar 21 graden). Waarom overdag opstoken? Dan is het buiten warmer en is je Cop veel hoger. NB: graden binnen zijn meestal (helaas) niet het setpoint van je unit. Daar klopt meestal helemaal niets van, dus proberen ja. En niet na 1 dag een conclusie trekken. Even de tijd geven, zeker als het echt kouder wordt. Het is nu echt nog niet koud buiten. Zon doet ook nog veel.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2024 16:43 ]

Pagina: 1 ... 111 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic