Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Ik heb een triplesplit MHI airco set aangeschaft, wellicht iets te overhaast, want ik begin nu te twijfelen waar ik wat wil hangen :+ Het is een set van 2x 1,5kW en 1x 3,5kW. De buitenunit komt op de dakkapel op zolder.
N.B. De benedenverdieping valt buiten de scope van dit topic, daar komt een single split 3,5kW te hangen (al aangeschaft en zo goed als klaar om in werking te stellen).

Eén stuk 1,5kW komt op zolder te hangen in mijn werkkamer. De 3,5kW wil ik op de overloop hangen van de eerste verdieping zodat die meerdere kamers kan bedienen. Ik hoef het niet 18°C te hebben als het 30°C is buiten, gaat mij puur erom dat ik 's nachts het klamme benauwde eraf kan halen.

Maar dan heb ik nog een 1,5kW 'over' en ik twijfel in welke kamer ik die wil ophangen.
Dit is de plattegrond van de bovenverdieping, in het rood waar ik de 3,5kW wil hangen.
  1. Slaapkamer 1 zit aan de achterkant en vol op het zuiden. Hier is niet echt een verwarmingsbehoefte, met een beetje zon is het daar al gauw lekker. In de zomer kan het er wel erg warm worden. Dit is een kinderslaapkamer (baby)
  2. Slaapkamer 2 is de ouderslaapkamer. We slapen eigenlijk 365 dagen met het jaar open omdat we gesteld zijn op frisse lucht. Verwarmingsbehoefte is hier niet, dan pakken we liever een dikker dekbed. In de zomer liggen we wel wakker als het zo'n klamme hittegolf is. Maar ik verwacht dat de 3,5kW zorgt voor voldoende droge lucht om dat tegen te gaan, hij hangt recht tegenover onze kamerdeur (die toch altijd al open staat zodat we de kids horen)
  3. Slaapkamer 3 is kinderslaapkamer op het noorden. Echt heel warm wordt het hier niet in de zomer, dat beetje benauwdheid in de zomer is met de 3,5kW ook wel weg denk ik. Wel is het hier in de herfst/winter wat frisser omdat het op noord gelegen is.
Waar zouden jullie de 1,5kW plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qogSbALP26RLFe7dzk9_pzUA6VE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYXwZTR6meTFsrnV9U42bhy0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:15
Slaapkamer 1 wordt het warmst en staat op het zuiden. Die dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Zuid ivm zon.
Maar houd er rekening mee dat de airco op de overloop bijna niets gaat doen met slaapkamer 3.

Eigenlijk is het zonde als je de keuze had/hebt om niet de individuele kamers te voorzien. Dat geeft zoveel comfort voor zowel koelen als verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 16:51

manon

het leven gaat niet over rozen

Je hebt ene paar opties.
Ik begrijp dat je een wand unit hebt
Je kan deze op de midden balk hangen van de trap. Wel lastig met de leidingen en de afvoer
Ik zelf heb een cassette, 4 zijdig uitblaas, op de overloop in het midden opgehangen.
Werkt prima
Als het helemaal goed wil doen moet je satelliet unit ophangen met een airzone optie eraan.
Dan met een slang naar iedere kamer en een rooster maken door het bovenlicht
Dan kun je per kamer de temperatuur regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Rukapul schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:38:
[…]
Eigenlijk is het zonde als je de keuze had/hebt om niet de individuele kamers te voorzien. Dat geeft zoveel comfort voor zowel koelen als verwarmen.
Nouja het was meer dat ik geen knots van een buitenunit wilde. Bij MHI kom je voor een 4-poorts buitenunit op de SCM71, dat is 7,1kW 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wij hebben 4j nu eentje op de overloop hangen en gaan de zolder binnenkort aanpakken

en dan gaat die op de overloop weg en krijgen de drie slaapkamers eigen airco’s… 🙃

want de overloop oplossing is handig en prima maar ook beperkt: de hele nacht met alle deuren tussen kamers open slapen geeft iets teveel camping gevoel en uiteindelijk krijg je kamers waar het echt koud/fris is en andere waar het weinig uithaalt (zowel afhankelijk van aantal personen per kamer als ligging tov airco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Uiteindelijk toch besloten om alle kamers individueel te voorzien van een airco.

De drie slaapkamers komen op de triplesplit. Voor op de werkkamer op zolder bestel ik nog een 2kW MHI. Die kost €825 met nog wat bekabeling en stuk koelleiding. Ik hang ze zelf op en laat de inbedrijfstelling door een bevriend koelmonteur doen. En op het dak is nog wel ruimte voor een extra buitenunit.

Ik ben tot deze keuze gekomen omdat ik van karton even een doos met de afmetingen van een binnenunit had gemaakt. Toen kwam ik erachter dat in het trapgat richting zolder helemaal geen optie is, zo'n binnenunit komt bijna 30cm van de muur af dus die hangt dan midden op de trap 8)7

De triple bestaat uit 2x 1,5kW en 1x 3,5kW. Die 3,5kW (kan overigens net zo ver terugmoduleren als de 1,5kW, ook 800-900W) hang ik dan op kamer 1 (zuid) en de 2x1,5 in de twee slaapkamers aan de voorkant.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 22-10-2024 08:55 ]

Pagina: 1