Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
roald666 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

ik heb hier bijna de zelfde situatie. ben er nu ook mee aan het expirimenteren.
ter vergelijking, ik heb een 2 onder 1 kap uit 1959, de spouw in 2016 geisoleerd me EPS korrels, het dak is ooit eens geisoleerd, geen idee met wat. oud dubbel glas. verder niets. woonkamer is ongeveer 95 kuub (iets van 35 tot 40 m2)
panasonic multisplit met beneden een 5kw en boven een 2 kw unit

ik heb de beneden unit nu een 5 of 6 dag 24/7 op 18 graden staan. gisteren heeft deze over de hele dag 8kWh verbruikt. dus ik denk dat die 9 bij jou wel kan kloppen
Huis uit die jaren heeft waarschijnlijk hele grote ramen? Zo ja, HR++ maakt dan een verschil van dag en nacht.

Je hebt toch niet zo'n "geweldige" ombouw om de buitenunit staan omdat de buitenunit zo lelijk is? Dat is namelijk ook niet best voor het verbruik. De meeste hebben geen tussenschot en zuigen dan hun eigen koude lucht aan.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Huis uit die jaren heeft waarschijnlijk hele grote ramen? Zo ja, HR++ maakt dan een verschil van dag en nacht.

Je hebt toch niet zo'n "geweldige" ombouw om de buitenunit staan omdat de buitenunit zo lelijk is? Dat is namelijk ook niet best voor het verbruik. De meeste hebben geen tussenschot en zuigen dan hun eigen koude lucht aan.
Ik heb oud dubbel glas, met rolluiken.. als ik er niet ben aan de achterkant rolluiken dicht. In de winter ga ik toch weg in het donker en kom in het donker aan :(

Ik kan het verschil merkbaar voelen aan de ramen, zonder rolluiken zijn de ramen behoorlijk koud, met luiken dicht voelen ze bijna warm aan..

Maar ik geloof dat bij grote raampartijen sowieso wel 25% van het warmteverlies zit. Ik zal eens een warmtecamera van een kameraad lenen om te kijken :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Goed bezig!!! NB: als je zonnepanelen hebt zou ik helemaal het geen 16 graden laten worden binnen. Gewoon lekker laten pruttelen op de zonnestroom. Het is hier nu bewolkt en ik wek nog 600/700W op. Nu is het hier warm genoeg dus doet hij niets maar als hij aanslaat doet hij max 200W

Mijn 3 jarig contract loopt in november af. Welke energiecrisis? O-) En vanaf dat moment nieuw contract nog 3 jaar zonder terugleverkosten. oOo

Vooruitkijken dus mijn advies......zsm je huis verder isoleren. Je hebt er nog jaren plezier en comfort van en waarde van je woning stijgt ook nog eens voor latere verkoop.
Dit vind ik ook heel mooi ja. Eigenlijk kan je m.u.v. december en januari met een goed geïsoleerde woning gewoon bijna puur op eigen PV stoken. Goed het zal niet altijd 20°C zijn, maar het is wel heel duurzaam 😎

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
barta123 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:56:
[...]

Dit vind ik ook heel mooi ja. Eigenlijk kan je m.u.v. december en januari met een goed geïsoleerde woning gewoon bijna puur op eigen PV stoken. Goed het zal niet altijd 20°C zijn, maar het is wel heel duurzaam 😎
Dan praat je wel over een serieus PV installatie.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Ik denk dat het hier voor het eerst gaat lukken sinds ik vorig jaar van 2500WP naar 7310WP verdeelt over NO en ZW ben gegaan. Zit dit jaar al bijna op 5000kWh opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

Ik denk dat het hier voor het eerst gaat lukken sinds ik vorig jaar van 2500WP naar 7310WP verdeelt over NO en ZW ben gegaan. Zit dit jaar al bijna op 5000kWh opwek.
Dat bedoel ik dus, zo groot is het dak hier niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

En/of serieus weinig stoken. Tijdens de energiecrisis 2021/2022 hebben we de kachel zo goed als uitgezet. Niet omdat we het geld niet hadden, maar meer uit protest/solidariteit. Een pagina terug werd al een elektrische fleecedeken genoemd, met zulke oplossingen kom je als het moet ook een winter wel door zonder noemenswaardige kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
ThinkPad schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:34:
[Afbeelding]

Iemand ervaring met inwendige buigveren? Heb op AliExpress een setje gevonden voor €25, terwijl dit in NL rond de €50-60 kost ("Easybend", "Inoac"). Lijkt, als ik zo naar de plaatjes kijk, om zelfde spul te gaan. Gauw bespaard ;)

Ik heb 1/4 en 3/8 leidingen en dat schijnt prima met de hand te buigen zijn, maar als ik hiermee het risico op knikken volledig wegneem dan is het mij dat wel waard. Heb een paar stukjes waar ik 90° bochten moet maken.

@LED-Maniak Meen dat jij dit wel eens gebruikt hebt?
Deze werkt ook perfect: https://nl.aliexpress.com/item/1005006147743336.html

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 18:47
Afgelopen weekend wilde ik de roosters van onze Daikin Perfera 3,5 nog eens schoonmaken voordat we weer beginnen met verwarmen.

Nu zag ik helaas dat er meerdere grijze plastic schoebjes zijn afgebroken aan de achterzijde. Dit betekent dat de luchtstroom (horizontaal) op verschillend plekken niet meer goed gestuurd word. Unit is inmiddels 3,5 jaar oud.

Weet iemand toevallig waar ik een onderdelen overzicht van Daikin modellen kan vinden?
In dit geval gaat het om een FTXM35R
En waar je eventueel als particulier onderdelen zou kunnen bestellen?

Alvast hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-08 23:28
ThinkPad schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:46:
Die unit hangt niet conform. Ben zelf ook bezig om MHI op te hangen, je moet minimaal 10cm vanaf het plafond aanhouden.

De bovenkant zuigt hij z’n lucht aan, op deze manier smoor je hem.

Hoe gaat dat met de onderste klep en bovenkant deur dan? Ziet eruit alsof je de klep eraf ramt als je de deur opent terwijl de airco aan staat :X
Ik zit te zoeken, maar kan ik dat ergens terug vinden? Ik heb het aangegeven bij de installateur en die zegt dat hij goed hangt en hij er wel bij kan komen (Cowboy trucjes: met handen en een speedboor). iemand advies wat ik er nu het beste mee kan doen? Stel ik laat een ander bedrijf komen en die komt er ook niet goed bij, dan zit ik met een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Edit: het is een MHI ZS, geen ZSX :)

[ Voor 94% gewijzigd door Martin7182 op 14-10-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
edddy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:52:
[...]

Ik zit te zoeken, maar kan ik dat ergens terug vinden? Ik heb het aangegeven bij de installateur en die zegt dat hij goed hangt en hij er wel bij kan komen (Cowboy trucjes: met handen en een speedboor). iemand advies wat ik er nu het beste mee kan doen? Stel ik laat een ander bedrijf komen en die komt er ook niet goed bij, dan zit ik met een probleem.
Staat in de installation manual / technical manual: https://www.hrponline.co....2e/b7/22/22-SRK-T-359.pdf

Zie tekening met de pijltjes bovenaan op pag. 48.

Als je nu graag verder wil met demonteren dan kun je ook even kijken naar "Removing the indoor unit from installation board" bij stap #8 op pag. 49 om de hele unit even los van de ophangbeugel te maken zodat je iets meer ruimte hebt wellicht. Wel even een tweede persoon erbij die de unit kan vasthouden dan, unit weegt zo'n 10-13kg.

En wellicht heb je nog iets aan pag. 101

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
A top, bedankt! Zo te zien had hij daar dus nooit mogen hangen. Afstand vanaf de muur is 7,5cm en tussen plafond is 4 cm. Je moet haast een halve monteur zijn om dit soort dingen te bestellen :).Heb hem laten installeren en besteld via officieel bedrijf met factuur, dat zegt dus ook niks. Optie zou dan zijn 1 m naar rechts te verplaatsen, daar is genoeg ruimte. Er zit 1,5 jaar garantie op montage, zou dat hier onder vallen? En anders heb je nog de opties die hier genoemd zijn gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kingsolo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:19:
Afgelopen weekend wilde ik de roosters van onze Daikin Perfera 3,5 nog eens schoonmaken voordat we weer beginnen met verwarmen.

Nu zag ik helaas dat er meerdere grijze plastic schoebjes zijn afgebroken aan de achterzijde. Dit betekent dat de luchtstroom (horizontaal) op verschillend plekken niet meer goed gestuurd word. Unit is inmiddels 3,5 jaar oud.

Weet iemand toevallig waar ik een onderdelen overzicht van Daikin modellen kan vinden?
In dit geval gaat het om een FTXM35R
En waar je eventueel als particulier onderdelen zou kunnen bestellen?

Alvast hartelijk dank.
Nu weet ik niet welke schoepjes je bedoelt maar als bij normaal gebruik er zaken kapot gaan die je niet hoeft te verwachten heb je langer garantie dan alleen de vaak genoemde 2 jaar. Er bestaat zoiets als wettelijke consumentengarantie en die loopt veel langer.

Overigens snap ik niet wat sommige hier allemaal schoonmaken. Ga mijn jaar 5 in met mijn units (Daikin Perfera). Enige wat er vuil is af en toe zijn de filters en gooi 1 x per jaar een reinigingstablet in de lekbak aan begin koelseizoen. Draait allemaal nog net zo als seizoen 1. Welke roosters bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
edddy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:22:
A top, bedankt! Zo te zien had hij daar dus nooit mogen hangen. Afstand vanaf de muur is 7,5cm en tussen plafond is 4 cm. Je moet haast een halve monteur zijn om dit soort dingen te bestellen :).Heb hem laten installeren en besteld via officieel bedrijf met factuur, dat zegt dus ook niks. Optie zou dan zijn 1 m naar rechts te verplaatsen, daar is genoeg ruimte. Er zit 1,5 jaar garantie op montage, zou dat hier onder vallen? En anders heb je nog de opties die hier genoemd zijn gelukkig.
Heeft niets met garantie te maken maar met werk niet conform installatie richtlijnen uitgevoerd. Hij is gewoon in gebreke wbt zijn werk. Ellende altijd met mensen waarbij je mag verwachten dat ze trots zijn op hun werk en dit top uitvoeren. Helaas......

Maar ook hier.....waarom wil je dat ding helemaal open maken?

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 14-10-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
MotorBeast schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Heeft niets met garantie te maken maar met werk niet conform installatie richtlijnen uitgevoerd. Hij is gewoon in gebreke wbt zijn werk. Ellende altijd met mensen waarbij je mag verwachten dat ze trots zijn op hun werk en dit top uitvoeren. Helaas......

De airco-installateur had een extra airco geplaatst op zolder. Toen gevraagd of hij gelijk ook de wifi module kon vervangen in de woonkamer. Toen kwam hij er achter dat hij er niet bij kwam en moest terugkomen (ook om kapje buiten te plaatsen) . Toen met trucjes die kap open gekregen en de module geplaatst. Vandaar dat het aan het licht kwam. Voor onderhoud moet die kap er ook af, je komt niet normaal bij de 4 clips. Kan ook het onderhoud door het bedrijf laten toen (160 per jaar). Wil gewoon dat het goed is, of zit ik er naast. wij hebben uiteindelijk die plek aangegeven (zonder deze kennis). Beste is dan maar aanspreken dat deze niet conform installatie richtlijnen is uitgevoerd?

[ Voor 12% gewijzigd door edddy op 14-10-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
edddy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

De airco-installateur had een extra airco geplaatst op zolder. Toen gevraagd of hij gelijk ook de wifi module kon vervangen in de woonkamer. Toen kwam hij er achter dat hij er niet bij kwam en moest terugkomen (ook om kapje buiten te plaatsen) . Toen met cowboy trucjes die kap open gekregen en de module geplaatst. Vandaar dat het aan het licht kwam. Voor onderhoud moet die kap er ook af, je komt niet normaal bij de 4 clips. Beste is dan maar aanspreken dat deze niet conform installatie richtlijnen is uitgevoerd?
Een unit L/L regelt vaak al best wispelturig en niet precies omdat de meting van kamertemperatuur in de binnenunit zit. Daarvoor heb je dus vrije circulatie nodig van de lucht rondom de unit en kamer. Dan hangt hij ook in een hoek wat niet best is voor de luchtverdeling. Verder ben ik bang met zo'n dunne sleuf bovenin dat hij ook harder moet werken om lucht aan te zuigen. Het is niet voor niets dat alle fabrikanten minimale afstanden voorschrijven in hun installatiehandleidingen.

En onderhoud? Zelf doen. Kan je weer voor €160,- stroom verstoken.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 14-10-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@edddy Ondanks binnenunit te hoog geplaatst kan dit wel goed gaan in praktijk als de ruimte maar klein is.
Het enige wat kan gebeuren dat je lucht hoort ruisen doordat de opening beperkt is bij het plafond.

Als je er alleen mee koelt kom je daar meestal wel mee weg.
Ik zou er niet mee akkoord gaan want zoals meerdere mensen al zeggen is het nu een drama om de kap eraf te krijgen voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 18:47
MotorBeast schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

Nu weet ik niet welke schoepjes je bedoelt maar als bij normaal gebruik er zaken kapot gaan die je niet hoeft te verwachten heb je langer garantie dan alleen de vaak genoemde 2 jaar. Er bestaat zoiets als wettelijke consumentengarantie en die loopt veel langer.

Overigens snap ik niet wat sommige hier allemaal schoonmaken. Ga mijn jaar 5 in met mijn units (Daikin Perfera). Enige wat er vuil is af en toe zijn de filters en gooi 1 x per jaar een reinigingstablet in de lekbak aan begin koelseizoen. Draait allemaal nog net zo als seizoen 1. Welke roosters bedoel je precies?
Schoonmaken is in dit geval een paar keer per jaar de filters schoonmaken en enkele lekbaktabletten idd..
Het gaat niet om het rooster, maar om de lamellen/schoebjes die erachter zitten. Zie onderstaande foto.
Er zijn er meerdere aan de achterzijde afgebroken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5hRBZLw6KEnAGjX-U1cl1cADpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPdGZ01diT8Bxrq4vOYvCX9h.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee hoe schoon jouw ventilatierol na 5 jaar nog is? Maar als ik deze zie, dan mag deze best een keer schoon worden gemaakt. Zal de efficiëntie alleen maar ten goede komen. Dus het schoonmaken zoals vermeld in TS van een FTXM, gemaakt door @Notna, is zeker niet overbodig.

Maar goed, als deze dan toch uit elkaar ga halen wil ik graag meteen die onderdelen vervangen. Dat kan in een moeite door. Krijg online ook nog geen onderdelen tekening gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-09 15:09
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

redelijk wat raam ja, kozijn maten: voorzijde 2,6 x 1,8 mtr achterzijde 2 kozijnen van 1,8 x 1,8 mtr. zijgevel 0,8 x 0,8. en dan nog een oude kromme achterdeur naar buiten die echt totaal niet meer afsluit.

ennuh, nee geen kast om de buiten unit

[ Voor 3% gewijzigd door roald666 op 14-10-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kingsolo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

Schoonmaken is in dit geval een paar keer per jaar de filters schoonmaken en enkele lekbaktabletten idd..
Het gaat niet om het rooster, maar om de lamellen/schoebjes die erachter zitten. Zie onderstaande foto.

[Afbeelding]

Geen idee hoe schoon jouw ventilatierol na 5 jaar nog is? Maar als ik deze zie, dan mag deze best een keer schoon worden gemaakt. Zal de efficiëntie alleen maar ten goede komen. Dus het schoonmaken zoals vermeld in TS van een FTXM, gemaakt door @Notna, is zeker niet overbodig.

Maar goed, als deze dan toch uit elkaar ga halen wil ik graag meteen die onderdelen vervangen. Dat kan in een moeite door. Krijg online ook nog geen onderdelen tekening gevonden.
Ik schrik echt van jouw unit. :X Zo ziet de mijne er echt helemaal niet uit van binnen. Die schoepen/lamellen zijn bij mij ook gewoon brandschoon. Volgens mij weet @RonJ waar die onderdelen lijst te vinden is. Ik heb tikkende lamellen (doe er overigens niets meer aan want gebruik swing toch niet) en hij heeft me ooit naar zo'n lijst verwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
mr_evil08 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:08:
@edddy Ondanks binnenunit te hoog geplaatst kan dit wel goed gaan in praktijk als de ruimte maar klein is.
Het enige wat kan gebeuren dat je lucht hoort ruisen doordat de opening beperkt is bij het plafond.

Als je er alleen mee koelt kom je daar meestal wel mee weg.
Ik zou er niet mee akkoord gaan want zoals meerdere mensen al zeggen is het nu een drama om de kap eraf te krijgen voor onderhoud.
Airco is afgelopen jaar meeste gebruik voor verwarmen, unit hangt er nu 1 jaar. Vrouw wilde hem graag in de hoek als het kan en dat was geen probleem. Nog niet eerder was het nodig om de kap er af te halen. Ik ben redelijk nieuw in dit soort dingen, maar hoe zou ik het beste kunnen aankaarten bij de installateur (aangezien hij al aangaf dat hij goed hangt volgens hem via de app)

[ Voor 4% gewijzigd door edddy op 14-10-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:31
MotorBeast schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:38:
[...]

Ik schrik echt van jouw unit. :X Zo ziet de mijne er echt helemaal niet uit van binnen. Die schoepen/lamellen zijn bij mij ook gewoon brandschoon. Volgens mij weet @RonJ waar die onderdelen lijst te vinden is. Ik heb tikkende lamellen (doe er overigens niets meer aan want gebruik swing toch niet) en hij heeft me ooit naar zo'n lijst verwezen.
Dit zit achter de dealer-portal-betaalmuur. Maar ik heb van een Ururu Sarara (FTXZxxN/RXZxxN) nog wel ergens een exploded view.pdf. Voor andere modellen moet je even je installateur/leverancier vragen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sowieso moet je installateur c.q. Daikin dealer zijn om die flap-assembly (is 1 onderdeel incl. de motortjes, etc.) te kunnen bestellen, die ga je op internet denk ik nergens als SKU kunnen vinden, dan moet je echt in de onderdelen portal/store kunnen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
RonJ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Dit zit achter de dealer-portal-betaalmuur. Maar ik heb van een Ururu Sarara (FTXZxxN/RXZxxN) nog wel ergens een exploded view.pdf. Voor andere modellen moet je even je installateur/leverancier vragen.

***members only***

Sowieso moet je installateur c.q. Daikin dealer zijn om die flap-assembly (is 1 onderdeel incl. de motortjes, etc.) te kunnen bestellen, die ga je op internet denk ik nergens als SKU kunnen vinden, dan moet je echt in de onderdelen portal/store kunnen.
Daikin!!! :X 8)7 :? |:( En ze bellen hoef je ook niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 10:31
MotorBeast schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Daikin!!! :X 8)7 :? |:( En ze bellen hoef je ook niet te doen.
Jawel hoor, zolang je maar installateur bent (technisch ben ik dat hier natuurlijk ook >:) )

Welke A-merk WP-fabrikant geeft particulieren wel direct toegang tot de onderdelen portal dan? Zou natuurlijk wel fijn zijn, wordt bij Miele/Bosch Professional/etc. ook zeer gewaardeerd hier. Maar het is ook een business model keuze van Daikin, die ik ergens ook wel snap, zeker gezien een groot deel van de producten sowieso niet (volledig) zelf geïnstalleerd mogen worden en er best een leercurve voor nodig is.

Ik zou ook echt niet op die helpdesk willen werken als er duizend particulieren per dag telkens dezelfde domme FUD-vragen over warmtepompen komen stellen. :X

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 14-10-2024 13:20 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:08
[...]

[Afbeelding]

Even het hele setje demonteren, schoonmaken en de schoepjes weer aan hun basis plakken met een stukje plakband. Zo heb ik ook 2 gerepareerd en werkt na 1,5 jaar nog steeds prima.
Tijdens normaal gebruik gaan ze niet zo snel stuk, maar bij schoonmaak wel. Het "scharnier" is extreem fragiel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:45
[...]

[Afbeelding]

Hier hebben ze vorige week mijn 2 binnenunits proper gemaakt.
Het was idd de ventilatierol die hier ook redelijk vuil was.
Ze hebben de afschermkap verwijderd en een opvangzak rond de binnen unit gehangen en zo alles proper gemaakt onder verlaagde waterdruk.
Alles is terug zoals nieuw.
Het was vooral de unit waar veel mee verwarmd is,waar de ventilatierol zo vuil was.
Ik reinig de filters maandelijks, volgend seizoen ga ik ook maar eens een tablet in de lekbak gooien.
Kostprijs om alles te reinigen was 100€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesyesdush
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-03 09:47
toxictooms schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:22:
[...]

Hier hebben ze vorige week mijn 2 binnenunits proper gemaakt.
Het was idd de ventilatierol die hier ook redelijk vuil was.
Ze hebben de afschermkap verwijderd en een opvangzak rond de binnen unit gehangen en zo alles proper gemaakt onder verlaagde waterdruk.
Alles is terug zoals nieuw.
Het was vooral de unit waar veel mee verwarmd is,waar de ventilatierol zo vuil was.
Ik reinig de filters maandelijks, volgend seizoen ga ik ook maar eens een tablet in de lekbak gooien.
Kostprijs om alles te reinigen was 100€
Over welke lekbak hebben we het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich_el
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 12:01
yesyesdush schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:57:
[...]

Over welke lekbak hebben we het eigenlijk?
De opvangbak waar het condenswater bij koelen in valt en waaraan de condensafvoer naar buiten bevestigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:46:
[...]

En/of serieus weinig stoken. Tijdens de energiecrisis 2021/2022 hebben we de kachel zo goed als uitgezet. Niet omdat we het geld niet hadden, maar meer uit protest/solidariteit. Een pagina terug werd al een elektrische fleecedeken genoemd, met zulke oplossingen kom je als het moet ook een winter wel door zonder noemenswaardige kosten.
Er zijn wel grenzen. Ik had ook 24/7 de thermostaat op 15°C staan. Dat is hels en alsnog had ik 1000m3 per jaar nodig. Dus je kan niet "de verwarming uit zetten" want dan wordt je huis vanzelf net zo koud als de buitentemperatuur.

Alleen hoe beter geïsoleerd, des te langer het duurt.

En als je het onder de 17°C hebt ga je ook wel serieus vocht moeten managen. Anders liggen schimmel problemen op de loer. Vooral in badkamer/wc en andere slecht geventileerde ruimtes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesyesdush
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-03 09:47
Mich_el schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:30:
[...]

De opvangbak waar het condenswater bij koelen in valt en waaraan de condensafvoer naar buiten bevestigd is.
Dacht dat die alleen via de slang de condens naar buiten bracht en niet nog een aparte bak zoals mobiele aircos's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich_el
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 12:01
yesyesdush schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:41:
[...]

Dacht dat die alleen via de slang de condens naar buiten bracht en niet nog een aparte bak zoals mobiele aircos's....
Bak is misschien niet helemaal het juiste woord. Zie het als een dakgoot en je condensafvoer als de regenpijp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Ik kwam tijdens het wandelen deze bijzondere constructie tegen, het lijkt er op dat dit voor veel problemen kan zorgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6Ku5pgLjhrPRF6zhlubgNyPuXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWUtI0GYf3JKF7i8UxWAgAsb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:11
ndjong schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:10:
Ik kwam tijdens het wandelen deze bijzondere constructie tegen, het lijkt er op dat dit voor veel problemen kan zorgen?

[Afbeelding]
:|

De onderkant lijkt open dus daar kan het prima lucht aanzuigen. Wellicht minimaal een kortsluiting qua luchtstromen omdat de rand tussen unit en het gedrocht niet sluitend lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
TereZz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

:|

De onderkant lijkt open dus daar kan het prima lucht aanzuigen. Wellicht minimaal een kortsluiting qua luchtstromen omdat de rand tussen unit en het gedrocht niet sluitend lijkt.
Onderhoud lijkt ook niet heel makkelijk uitgevoerd te kunnen worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Vind het vooral bijzonder dat er zoveel moeite is gestoken in het verbergen van de units terwijl de leidingen geen gootje hebben :+

Dikke WTF.

Verder lijkt me niet echt dat dit voor veel problemen gaat zorgen. De gemiddelde buitenunit heeft in zijn levensduur niet echt onderhoud nodig. Schoonmaken is wellicht preferabel, maar dat doet de gemiddelde installateur echt niet volgens mij. En als het wel nodig is zijn die platen toch zo los?

[ Voor 50% gewijzigd door Glashelder op 16-10-2024 15:32 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15:28
Weet niet wat triester is, het artikel of de comments daaronder. Wat moet dat toch lekker zijn om, niet gehinderd door enige kennis, dat soort onzin de wereld in te slingeren. 😵‍💫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:44
Mss een hele stomme vraag, maar kan ik op een zolder ruimte waar ik wel wil verwarmen/koelen maar zo min mogelijk geld uit wil geven ook gebruik maken van een wandunit laag bij de vloer (100cm hoogte) of moet het dan vanwege bepaalde redenen een "vloermodel" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:44
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door BaBoK op 16-10-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 21:41
Ik zit hier met de folder van MHI voor mijn neus
https://indd.adobe.com/vi...21-4b40-a774-69b6d2887093

Nou zie ik bij al die typen dat de efficientie (SCOP / SEER) lager is voor apparaten met een hoger vermogen.

Kijken we bijvoorbeeld op pagina 19 naar de SRK-ZSX serie en vergelijk ik de 25 met de 60:

25
SEER 10.3
SCOP 5.2

60
Seer 7.8
SCOP 4.7

Nu heeft de 25 een vermogen range van 0.9 tot 3.87 kW en de 60 heeft een vermogen range van 1.0 tot 6.9 kW. In de geluidsproductie is dat ook duidelijk terug te zien, de 25 heeft een minimum van 19db (bij 0.9 kW dus) en de 60 heeft een minimum van 22db (bij 1.0 kW dus) De maximale geluidsproducties zijn ook duidelijk in lijn met de maximale vermogens.

Waarom heeft het grotere apparaat een lagere efficientie.?
En stel nu ze beiden op het zelfde vermogen draaien, zeg 1.0 kW, heeft het grotere apparaat dan ook de hogere efficientie en is die lagere efficientie alleen van toepassing wanneer die op vol vermogen draait, of is dat ook van toepassing wanneer die op een laag vermogen draait ?

Is, wanneer het apparaat niet het enige middel is om te verwarmen en het dus niet heel ernstig is als hij iets tekort komt, dit dus een goede reden om een zo klein mogelijk apparaat te kiezen, of maakt het niet zoveel uit omdat de grotere toch wel efficienter is wanneer hij op een laag vermogen draait ?

Tevens lijkt 48db mij onacceptabel in huis anyway. Nu lees ik dat er 30-40W per kuub aan vermogen gekozen zou moeten worden. Is dat een vermogen waarmee een koude kamer (die bijvoorbeeld niet verward word wanneer men aan het werk is) snel warm gemaakt kan worden, of is dat het vermogen dat nodig is wanneer de airco 24/7 aanstaat om de kamer op temperatuur te houden ?
Gezien zowel het geluid, als de grotere efficientie bij lager vermogen lijkt het mij gunstig om de airco altijd aan te laten staan en de kamer constant op temperatuur te houden zodat er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van het ineffiente en luidruchtige maximale vermogen. Zou dat betekenen dat een apparaat met minder vermogen ook volstaat ?

Bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenSmit
De apparaten zijn ontworpen voor waar ze horen te worden geplaatst. Ze zorgen dat er een effectieve luchtcirculatie door de ruimte komt. Dit werkt dus niet wanneer je een wand model laag bij de grond hangt of een grond model hoog tegen het plafond. Dat zal zowel het comfort als de efficientie niet ten goede komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:59

[Afbeelding]
"Ik wil niet zo'n opvallende units aan de muur hebben" -> *bouwt een nog opvallendere constructie er omheen*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
ArjenSmit schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 02:20:
Waarom heeft het grotere apparaat een lagere efficientie.?
En stel nu ze beiden op het zelfde vermogen draaien, zeg 1.0 kW, heeft het grotere apparaat dan ook de hogere efficientie en is die lagere efficientie alleen van toepassing wanneer die op vol vermogen draait, of is dat ook van toepassing wanneer die op een laag vermogen draait ?
De 60 is iets zwaarder gebouwd dan de 25, dus je hebt meer wrijvingsverlies. Op hogere vermogens kan een grotere unit efficiënter zijn, maar de 60 is fysiek zeker niet evenredig veel groter dan de 25. Maar b.v. een 35 is fysiek wel even groot en kan net zo efficiënt draaien. Dat de COP iets lager is komt alleen doordat de meting met nominaal vermogen wordt gedaan. De 35 blaast wel iets harder dan de 25. Het beste neem je een unit die zo goed mogelijk bij je gebruik past. De hoogste efficiency haal je op middelmatig vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er doen weer veel ongenuanceerde artikels de ronde:
Het typische van buitenunits van de goedkope soort, die hier massaal zijn aangeschaft, is dat ze makkelijk gaan lekken door vuile filters en verstopte afvoer. Als het verkeer op de grote boulevards later op de avond minder wordt, kun je ze horen gonzen terwijl ze de warmte van binnen naar buiten verplaatsen.

“Een airco is duur in aanschaf, kost veel elektriciteit en is alleen maar een oplossing voor jezelf: jij hebt koelte, maar anderen blijven in de hitte achter.”

In China en India staan energiecentrales vaak midden in de steden. Boerstra zag daar hoe die op hete dagen zonder uitzondering op volle toeren draaien. “Als ze op bruinkool werken, komt er veel extra fijnstof in de lucht. Wat je daar ziet bij de rijkere bewoners is dat ze zich met luchtfilters tegen fijnstof beschermen en met airco tegen hitte. Wie het niet kan betalen, is twee keer de dupe.”
Maar men mag dan ook wel even vermelden hoe het wél kan/moet:

Op deze dag hebben 2 airco's een hele dag gekoeld, zonder 1 Wh van het net te halen. Om 11u begon ook de wp-boiler water te verwarmen. De 'avondpiek' was de tv + een pc of zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/su0Nkfwr6vX3nASobOns1Y-y31s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6z36Q88Vn0cPEVXfOxPbzUM3.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast ontlast ik op die manier ook het stroomnet, door in de zomer bij lage energievraag een deel van mijn zelf geproduceerde energie te verbruiken.

Tot november zullen we uitsluitend op onze eigen zonne-energie kunnen verwarmen: overdag verwarmen zodat het na zonsondergang nog warm genoeg blijft.

Ook in putje winter is onze elektriciteits-afname met zonnepanelen en airco lager dan toen we nog gas en geen zonnepanelen hadden.

Duur in aanschaf? Onze 2 units kosten ongeveer even veel als een (meer gesubsidieerde!) gascondensatieketel. In een nieuwbouw moet je er ook geen radiators of VVW voor voorzien.

Uiteindelijk betalen we maandelijks 13 euro voor al onze energie.

Vandaag weer een artikel:
Warmtepomp volgens universitair onderzoek niet milieuvriendelijker dan gasketel

Een warmtepomp op elektriciteit scoort veel beter dan de condensatieketel op aardgas als puur naar de impact op het klimaat wordt gekeken. Maar het klimaatvoordeel van de warmtepomp verdampt als de volledige milieu-impact in rekening wordt gebracht. Grote pijnpunt van de warmtepomp is dat er veel meer materialen nodig zijn dan in een condensatieketel, zoals koper, kunststoffen en koelmiddel.
Dat durf ik toch te betwijfelen, vooral omdat elke m³ gas omgezet wordt in CO2 (en andere ongezonde troep) en je een warmtepomp ook met zelf geproduceerde energie kan voeden, volgens mij valt de productie van die toestellen daarbij in het niet. Volgens die logica zou je ook weer oude wasdrogers moeten gaan promoten ipv complexere wp-drogers die koelmiddel gebruiken.

En dan heb ik het nog niet over de idiote reacties onder dat artikel :X Als het over gasketels of brandstofauto's gaat ontkennen ze de CO2-impact (aangetoond door duizenden studies wereldwijd), maar als een Gentse professor zegt dat een warmtepomp meer uitstoot geven ze hem meteen gelijk en zijn ze ineens heel bezorgd en verontwaardigd over CO2-uitstoot :P

Dergelijke artikels zullen niet helpen bij de Belgische realiteit:
Waaraan is de terugval te wijten?

Simpelweg aan de hoge elektriciteitsprijs. In België ligt de prijs van elektriciteit volgens Laveyne zo’n vier à vijf keer hoger dan de gasprijs. Daardoor blijft een warmtepomp veel duurder dan een gasketel. Momenteel is een warmtepomp in vergelijking met de andere opties dus geen rendabele investering.
Maar ook daarbij wordt er vooral gefocust op de duurdere LW en WW-systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat eerste artikel valt volgens mij wel mee, afgezien van die flauwekul om lekkende filters. Welk filter? 8)7 Waarschijnlijk gaat het gewoon om condenswater..

Dat tweede artikel: was dat niet die studie die ervanuit ging dat elke gram koudemiddel die in een warmtepomp wordt gestopt er weer uit lekt?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Fritso schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

Weet niet wat triester is, het artikel of de comments daaronder. Wat moet dat toch lekker zijn om, niet gehinderd door enige kennis, dat soort onzin de wereld in te slingeren. 😵‍💫
Vroeger reageerde ik wel eens met feiten en bronnen, ik doe dit niet meer.
De meeste reactie,s komen rechtstreeks van Facebook van iemand die iets heeft gehoord tijdens een verjaardag en als waarheid de wereld in strooit.

Vrijwel altijd experts reageren niet en mensen die er niks van weten reageren, hierdoor zijn discussie op dat soort site,s niet mogelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:00

fxs81

Julianadorp

Na het doorspitten van o.a. dit topic (iedereen trouwens bedankt voor alle bijdragen al valt het niet mee om een keuze te maken na dik 1500 pagina's aan typenrs en ervaringen lol) tijdens de zoektocht voor een singlesplit om de woonkamer mee te gaan verwarmen (jaren 80 huis, woonkamer 92 m3 (8x5x2.3) redelijk geisoleerd) heb ik offertes aangevraagd voor een MHI SRK35ZSX-WF en een Daikin Perfera FTXM35A/RXM35A. 2 aanbieders zijn eerst komen kijken, de 3e heeft het via whatsapp gedaan. 1 van de 2 die is komen kijken heeft nog geen offerte gestuurd.

De lokale aanbieder werkt alleen met MHI en vraagd 2807 euro incl. installatie, de whatsapper vraagt daar 2450 voor, die wil me echter liever de Perfera leveren ook voor 2450 omdat 4 op de 10 MHI's die hij geplaatst heeft de laatste tijd een vervelend tik geluidje hebben in de binnenunit (hij heeft een geluidsfragmentje gestuurd, is heel zacht maar wel hoorbaar), als ik perse de MHI wil dan doet hij het wel maar liever niet, het lokale bedrijf heeft daar nog nooit van gehoord. Ik heb zo'n beetje alle zoektermen in de diverse topics wel geprobeerd vwb een tikkend geluid maar helemaal niets kunnen vinden.

De keuze gaat dus 1 van deze 2 worden maar de vraag is eigenlijk, wie heeft de MHI SRK35ZSX-WF en herkent zich in dat tikken? De specs voor beide zijn nagenoeg gelijk, beide A+++ Lichte voorkeur van mijzelf gaat naar de MHI, vind die binnenunit net wat minder lelijk.

[ Voor 217% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2024 16:09 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:54:

Dat tweede artikel: was dat niet die studie die ervanuit ging dat elke gram koudemiddel die in een warmtepomp wordt gestopt er weer uit lekt?
Wie daarover bezorgd is koopt best ook geen koelkast meer, of geen auto met airco, maar daarover gaan ze niet klagen want die hebben ze zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

De meeste reactie,s komen rechtstreeks van Facebook van iemand die iets heeft gehoord tijdens een verjaardag en als waarheid de wereld in strooit.

Vrijwel altijd experts reageren niet en mensen die er niks van weten reageren, hierdoor zijn discussie op dat soort site,s niet mogelijk.
Volgens mij zijn er tegenwoordig ook vreselijk veel troll accounts actief. Accounts van mensen die helemaal niet bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:20
fxs81 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:23:
Na het doorspitten van o.a. dit topic (iedereen trouwens bedankt voor alle bijdragen al valt het niet mee om een keuze te maken na dik 1500 pagina's aan typenrs en ervaringen lol) tijdens de zoektocht voor een singlesplit om de woonkamer mee te gaan verwarmen (jaren 80 huis, woonkamer 92 m3 (8x5x2.3) redelijk geisoleerd) heb ik offertes aangevraagd voor een MHI SRK35ZSX-WF en een Daikin Perfera FTXM35A/RXM35A. 2 aanbieders zijn eerst komen kijken, de 3e heeft het via whatsapp gedaan. 1 van de 2 die is komen kijken heeft nog geen offerte gestuurd.

De lokale aanbieder werkt alleen met MHI en vraagd 2807 euro incl. installatie, de whatsapper vraagt daar 2450 voor, die wil me echter liever de Perfera leveren ook voor 2450 omdat 4 op de 10 MHI's die hij geplaatst heeft de laatste tijd een vervelend tik geluidje hebben in de binnenunit (hij heeft een geluidsfragmentje gestuurd, is heel zacht maar wel hoorbaar), als ik perse de MHI wil dan doet hij het wel maar liever niet, het lokale bedrijf heeft daar nog nooit van gehoord. Ik heb zo'n beetje alle zoektermen in de diverse topics wel geprobeerd vwb een tikkend geluid maar helemaal niets kunnen vinden.

De keuze gaat dus 1 van deze 2 worden maar de vraag is eigenlijk, wie heeft de MHI SRK35ZSX-WF en herkent zich in dat tikken? De specs voor beide zijn nagenoeg gelijk, beide A+++ Lichte voorkeur van mijzelf gaat naar de MHI, vind die binnenunit net wat minder lelijk.
het apparaat heb ik (alleen dan de black/white uitvoering), het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenSmit
Martin7182 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

De 60 is iets zwaarder gebouwd dan de 25, dus je hebt meer wrijvingsverlies. Op hogere vermogens kan een grotere unit efficiënter zijn, maar de 60 is fysiek zeker niet evenredig veel groter dan de 25. Maar b.v. een 35 is fysiek wel even groot en kan net zo efficiënt draaien. Dat de COP iets lager is komt alleen doordat de meting met nominaal vermogen wordt gedaan. De 35 blaast wel iets harder dan de 25. Het beste neem je een unit die zo goed mogelijk bij je gebruik past. De hoogste efficiency haal je op middelmatig vermogen.
Wat je uitlegt verklaart eigenlijk het omgekeerde van de realiteit waar ik het over had.

Je zegt de 60 is zwaarder, maar niet evenredig met de 25. En je zegt de meting word gedaan met nominaal vermogen. Ik neem aan dat nominaal betekend vol vermogen of half vermogen ? Bij de 60 word er dan dus meer dan 2x zoveel gekoeld als bij de 25. Maar als hij niet evenredig veel zwaarder is, word is dus minder dan 2x zoveel verloren aan wrijvingsverlies. En ik snap dat "het beste neem je een unit die past". Maar dat is toch altijd kiezen wil je net wat groter of net wat kleiner. En ik wil simpelweg de onderliggende getallen goed begrijpen. Er zit toch 15-20% verschil in de waarden voor een kleine (2.5kw) tov van een grote (6+kw). Dat is genoeg om precies de alle details daarachter te willen weten. Wil ik bijvoorbeeld dan 2 kleine units ipv 1 grote gebruiken en ga ik daarmee 15-20% energie besparen ?

Bestaan er geen grafieken van hoe de COP van een apparaat zich precies verhoud tot de belasting in procenten van het totaal vermogen en hoe daaruit precies het getalletje voor in de folder word bepaald ?

[ Voor 7% gewijzigd door ArjenSmit op 17-10-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Afgelopen week deden ze tijdens een uitzending van VI ook lekker mee. En die bereiken een heel groot publiek. Het wordt altijd een linkse hobby genoemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@fxs81 Als je voor MHI gaat dan kan ik https://aircovivo.nl/ aanraden. Ik heb daar de airco's besteld (ga ze zelf ophangen en door bevriend koelmonteur in bedrijf laten stellen), maar als de locatie in je profiel klopt dan zit hij niet heel ver van je vandaan en kan hij de installatie ook wel doen. Erg aardige gozer.

De ZSX heb ik ook gekozen (vanwege efficientie). Over 'binnenunit net wat minder lelijk', je weet dat de ZSX een klep heeft die open gaat bij gebruik? Dat moet je ook maar net aanstaan :+ De normale ZS modellen hebben dat niet, puur deze lijn voor nog betere efficiëntie (zo kan hij meer lucht aanzuigen vermoed ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@ThinkPad ja had het gezien van de klep. Hij komt in de open keuken tegen de wand te hangen, vanaf de bank dan amper zichtbaar. Voor de looks maakte het mij dan ook niet zoveel uit, de WAF factor heeft dat bepaald. Efficiënter is dan weer mooi meegenomen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
fxs81 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:25:
@ThinkPad ja had het gezien van de klep. Hij komt in de open keuken tegen de wand te hangen, vanaf de bank dan amper zichtbaar. Voor de looks maakte het mij dan ook niet zoveel uit, de WAF factor heeft dat bepaald. Efficiënter is dan weer mooi meegenomen.
Maar vindt de WAF zo’n (hoog)glans unit dan ook mooier dan mat?
Want alle WAF’s in onze omgeving, incl. die van mezelf, houden niet van hoogglans in het interieur. Volgens mij zijn hoogglans keukens ook al een tijdje niet meer ‘in’.
Maar laten we wel wezen: eigenlijk zijn alle units natuurlijk lelijk aan de muur.. het zijn geen schilderijen ofzo ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
remzor schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:48:
[...]

Want alle WAF’s in onze omgeving, incl. die van mezelf, houden niet van hoogglans in het interieur. Volgens mij zijn hoogglans keukens ook al een tijdje niet meer ‘in’.
Maar laten we wel wezen: eigenlijk zijn alle units natuurlijk lelijk aan de muur.. het zijn geen schilderijen ofzo ;)
Tenzij je de LG Artcool Gallery neemt natuurlijk.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
MotorBeast schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Heb het gemeld, krijg als antwoord terug dat die afstand als richtlijn wordt gegeven en de ruimte er boven voldoende is. Mocht hij een defect hebben, dan is er gewoon garantie. Hun krijgen met trucjes de kap wel open. Denk dat ik het probleem niet duidelijk is of ik geef het verkeerd aan (of ik zeur🫣) Jullie misschien advies? Is het zo duur om airco 1 m te verplaatsen, daar is genoeg plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
M_AW schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

Tenzij je de LG Artcool Gallery neemt natuurlijk.
Hahaha wtf, dit is dan wel weer gaaf hoor! Leuk gevonden. Doet me denken aan die schilderij tv’s van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
edddy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:16:
[...]

Heb het gemeld, krijg als antwoord terug dat die afstand als richtlijn wordt gegeven en de ruimte er boven voldoende is. Mocht hij een defect hebben, dan is er gewoon garantie. Hun krijgen met trucjes de kap wel open. Denk dat ik het probleem niet duidelijk is of ik geef het verkeerd aan (of ik zeur🫣) Jullie misschien advies? Is het zo duur om airco 1 m te verplaatsen, daar is genoeg plek.
Importeur van MHI zegt geen garantie te geven ALS ze dit zouden zien. Richtlijnen zijn er niet voor niets.
Door de kier krijgt niet de hele verdamper voldoende flow en heb je kans op vloeistof in de compressor.

Hoeft niet perse te gebeuren, maar waarom het risico nemen.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
edddy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:16:
[...]

Dan Google ik even voor je en lees hier bijvoorbeeld: https://haarman.nl/split-airco-vragen-en-antwoorden/
WAT IS BELANGRIJK BIJ HET INSTALLEREN VAN DE BINNENUNIT?

De instructies van de fabrikant van het airconditioningsysteem geven nauwkeurige informatie over de installatie en, indien nodig, over individuele kenmerken. In het algemeen moet de binnenunit absoluut horizontaal worden geïnstalleerd met een naar beneden aflopende condenswaterslang, zodat het condenswater goed kan weglopen. Hang het apparaat zo hoog mogelijk en zonder directe obstakels voor de luchtuitlaat. Let op de minimale afstanden aan alle kanten:
Naar boven: 15 cm
Aan de zijkanten: 12 cm (links en rechts)
Naar beneden: 20 cm

Waarom denkt je installateur dat fabrikanten deze eisen stellen? Vanwege het optisch mooie? Nee om de unit zo goed mogelijk te laten functioneren en ........ zo zuinig mogelijk. Dezelfde ellende geven die ombouw gevallen voor buitenunits. Het belemmert linksom rechtsom de luchtflow.

Vraag even aan je installateur of hij ook de ventilatieroosters in zijn auto ook 3/4 dicht zet als hij de airco of verwarming aan zet in zijn auto en daarbij de radiator van de auto afdekt met een kartonnen plaat? Denk het niet toch?

Zoek even de installatiehandleiding van je installatie en mail hem die met het vriendelijke doch dringende verzoek dit conform eisen te herstellen binnen 14 dagen na dagtekening. Zo niet.....tja wordt het weer een zaak voor de rechtsbijstand ben ik bang. Verplaatsen is ook een optie. Jij had en moet kunnen vertrouwen op de expertise van een installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

remzor schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:48:
[...]

Ik heb denk ik een licht afwijkende WAF, hier staat ook een hoogglans witte keuken 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 13:09
Ik heb twee SRK25ZSX-WF's hangen. Bij 1 van die apparaten hoorde ik ook een licht tikkend geluid als hij zacht stond te blazen. Bij mij heeft de installateur de roller of zo opnieuw gesteld of vastgedraaid. Sindsdien is het tikkende geluid verdwenen. Verder zeer tevreden met deze units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:11
MotorBeast schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:41:
[...]

Dan Google ik even voor je en lees hier bijvoorbeeld: https://haarman.nl/split-airco-vragen-en-antwoorden/
WAT IS BELANGRIJK BIJ HET INSTALLEREN VAN DE BINNENUNIT?

De instructies van de fabrikant van het airconditioningsysteem geven nauwkeurige informatie over de installatie en, indien nodig, over individuele kenmerken. In het algemeen moet de binnenunit absoluut horizontaal worden geïnstalleerd met een naar beneden aflopende condenswaterslang, zodat het condenswater goed kan weglopen. Hang het apparaat zo hoog mogelijk en zonder directe obstakels voor de luchtuitlaat. Let op de minimale afstanden aan alle kanten:
Naar boven: 15 cm
Aan de zijkanten: 12 cm (links en rechts)
Naar beneden: 20 cm

Waarom denkt je installateur dat fabrikanten deze eisen stellen? Vanwege het optisch mooie? Nee om de unit zo goed mogelijk te laten functioneren en ........ zo zuinig mogelijk. Dezelfde ellende geven die ombouw gevallen voor buitenunits. Het belemmert linksom rechtsom de luchtflow.

Vraag even aan je installateur of hij ook de ventilatieroosters in zijn auto ook 3/4 dicht zet als hij de airco of verwarming aan zet in zijn auto en daarbij de radiator van de auto afdekt met een kartonnen plaat? Denk het niet toch?

Zoek even de installatiehandleiding van je installatie en mail hem die met het vriendelijke doch dringende verzoek dit conform eisen te herstellen binnen 14 dagen na dagtekening. Zo niet.....tja wordt het weer een zaak voor de rechtsbijstand ben ik bang. Verplaatsen is ook een optie. Jij had en moet kunnen vertrouwen op de expertise van een installateur.
Valt ook wel mee met het belemmeren van de airflow. Unit zuigt aan vrijwel alle kanten lucht aan.

Ik had m gewoon laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:52

Ik herken het tikken bij de mhi. Bij ons wat het gelukkig maar een paar keer en ging het daarna weg. Inmiddels al twee jaar blije gebruiker van een mhi srk35.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Gisteren even wezen babbelen met een buurman verderop (we wonen in een hofje) die al een paar jaar een MHI heeft hangen op dezelfde plek. Hij hoort hem nooit, zijn buurvrouw kwam net naar buiten om wat weg te gooien dus die ook even gevraagd of ze wel eens de buitenunit hoorde, die wist niet eens dat het een airco was maar ze hoorde nooit wat, hij mocht wel zijn muziek wat zachter zetten, daar had ze wel vaak last van 8)7
We hebben besloten om het lokale installatiebedrijf te laten komen. De 30e word de SRK35ZSX-WF geplaatst.
Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag weer een ongenuanceerd artikel (BE):

Zelfs als álle accijnzen op elektriciteit verschuiven, blijven warmtepompen duurder dan aardgas

Er is ws. weer een focus op dure LW of WW-systemen, er wordt ws. weer geen rekening mee gehouden dat een deel van de benodigde energie zelf opgewekt kan worden (ook zowat 3/4 van alle energie voor SWW kan van PV komen) en in nieuwbouw heb je met een LL-systeem geen dure VVW, ventiloconvectoren of radiators nodig. In de zomer heb je door koeling ook extra comfort, ook met eigen energie. Door dergelijk artikels word ik als enige 'gasvrije' bewoner in de straat ws. weer als dommerik gezien, terwijl ik maandelijks voor al onze energie slechts rond de 10 euro betaal (ook geen hout dus).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:01
Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:19:

Zelfs als álle accijnzen op elektriciteit verschuiven, blijven warmtepompen duurder dan aardgas

Er is ws. weer een focus op dure LW of WW-systemen, er wordt ws. weer geen rekening mee gehouden dat een deel van de benodigde energie zelf opgewekt kan worden (ook zowat 3/4 van alle energie voor SWW kan van PV komen) en in nieuwbouw heb je met een LL-systeem geen dure VVW, ventiloconvectoren of radiators nodig. In de zomer heb je door koeling ook extra comfort, ook met eigen energie. Door dergelijk artikels word ik als enige 'gasvrije' bewoner in de straat ws. weer als dommerik gezien, terwijl ik maandelijks voor al onze energie slechts rond de 10 euro betaal (ook geen hout dus).
Rond de 10 euro, zonder de vaste kosten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

khorions schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:25:
[...]

Rond de 10 euro, zonder de vaste kosten dan?
Inclusief alles, met elektriciteit als enige energiebron, meer details vind je hier.

(geen gas, geen hout, geen accu, geen saldering/terugdraaiende teller, geen groenestroomcertificaten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBKmUh6Q60qB2vENE5KPxur2a4U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vDjW886z4TjmbLqMFS588r8G.png?f=fotoalbum_large

Die berekening was voor het verbruik van april '23 tot april '24, nu was het de voorbije 12 maanden zo somber dat ik ws. op 12 euro per maand zal belanden (veel minder injectie, wel de afname kunnen beperken)

Deze grafieken zijn gekoppeld aan mijn netbeheerder (Fluvius) en omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzAgy-fEIQkBguhmjRaJ5V0IFPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P1UfAQt6SCkSR3GDdW571jGt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2024 13:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:19:

So wat?

Slapende honden moet je vooral niet wakker maken. Zodra de massa doet wat wij massaal doen hier, dan moet je je zorgen gaan maken. Want dat gaat de overheid dan flink geld kosten en dan weet je dat je aan de beurt bent.

Iemand moet de rekening betalen. Zonnepanelen zijn al te populair, met warmtepompen is het een kwestie van tijd.. Jullie hebben al capaciteitstarief, in NL begint die roep luider te worden. Want ja het is natuurlijk wel oneerlijk dat wij heel goedkoop verwarmen en de buren de hoofdprijs betalen met hun gasketel. Dat we voor minder uitstoot zorgen.. klimaatproblemen zijn een hoax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:01
Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:27:
[...]

Inclusief alles, met elektriciteit als enige energiebron, meer details vind je hier.

(geen gas, geen hout, geen accu, geen saldering/terugdraaiende teller, geen groenestroomcertificaten)

[Afbeelding]

Die berekening was voor het verbruik van april '23 tot april '24, nu was het de voorbije 12 maanden zo somber dat ik ws. op 12 euro per maand zal belanden (veel minder injectie, wel de afname kunnen beperken)

Deze grafieken zijn gekoppeld aan mijn netbeheerder (Fluvius) en omvormer:

[Afbeelding]
Duidelijk inderdaad. Mijn teruglevering is lager door de thuisbatterij waardoor ik mijn vast kosten minder snel kan drukken. Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

So wat?

Slapende honden moet je vooral niet wakker maken. Zodra de massa doet wat wij massaal doen hier, dan moet je je zorgen gaan maken. Want dat gaat de overheid dan flink geld kosten en dan weet je dat je aan de beurt bent.

Iemand moet de rekening betalen. Zonnepanelen zijn al te populair, met warmtepompen is het een kwestie van tijd.. Jullie hebben al capaciteitstarief, in NL begint die roep luider te worden. Want ja het is natuurlijk wel oneerlijk dat wij heel goedkoop verwarmen en de buren de hoofdprijs betalen met hun gasketel. Dat we voor minder uitstoot zorgen.. klimaatproblemen zijn een hoax.
Wie echt weinig verbruikt kunnen ze geen hoofdprijs doen betalen, aan de huidige prijzen zou onze gasfactuur 33 euro per maand bedragen. Proportioneel is het capaciteitstarief wel duur voor ons, alles onder de 2,5 kW wordt als 2,5 kW verrekend, terwijl wij er meestal onder zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbbxEiFtXuxwHitEWstGLLtT3b4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8VN5wMTZz6Ph7LnSphqJeuKR.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, dit topic gaat over airco's :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

So wat?

In L/W heeft net iemand een mooie berekening gemaakt voor zijn eigen business case inclusief de te verwachte stijgingen van kosten van gas. Hij kwam zelfs voor full electric op iets meer dan 7 jaar tvt. Het wordt juist steeds interessanter. Gas wordt nooit meer goedkoop. Warmte die in de lucht zit zal altijd gratis blijven, ook voor L/L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:09:
Er doen weer veel ongenuanceerde artikels de ronde:

[...]
Maar men mag dan ook wel even vermelden hoe het wél kan/moet:

Op deze dag hebben 2 airco's een hele dag gekoeld, zonder 1 Wh van het net te halen. Om 11u begon ook de wp-boiler water te verwarmen. De 'avondpiek' was de tv + een pc of zo:

[Afbeelding]

Daarnaast ontlast ik op die manier ook het stroomnet, door in de zomer bij lage energievraag een deel van mijn zelf geproduceerde energie te verbruiken.

Tot november zullen we uitsluitend op onze eigen zonne-energie kunnen verwarmen: overdag verwarmen zodat het na zonsondergang nog warm genoeg blijft.

Ook in putje winter is onze elektriciteits-afname met zonnepanelen en airco lager dan toen we nog gas en geen zonnepanelen hadden.

Duur in aanschaf? Onze 2 units kosten ongeveer even veel als een (meer gesubsidieerde!) gascondensatieketel. In een nieuwbouw moet je er ook geen radiators of VVW voor voorzien.

Uiteindelijk betalen we maandelijks 13 euro voor al onze energie.

Vandaag weer een artikel:

[...]
Dat durf ik toch te betwijfelen, vooral omdat elke m³ gas omgezet wordt in CO2 (en andere ongezonde troep) en je een warmtepomp ook met zelf geproduceerde energie kan voeden, volgens mij valt de productie van die toestellen daarbij in het niet. Volgens die logica zou je ook weer oude wasdrogers moeten gaan promoten ipv complexere wp-drogers die koelmiddel gebruiken.

En dan heb ik het nog niet over de idiote reacties onder dat artikel :X Als het over gasketels of brandstofauto's gaat ontkennen ze de CO2-impact (aangetoond door duizenden studies wereldwijd), maar als een Gentse professor zegt dat een warmtepomp meer uitstoot geven ze hem meteen gelijk en zijn ze ineens heel bezorgd en verontwaardigd over CO2-uitstoot :P

Dergelijke artikels zullen niet helpen bij de Belgische realiteit:

[...]
Maar ook daarbij wordt er vooral gefocust op de duurdere LW en WW-systemen.
Jammer dat er overal van die slechte artikelen in de lucht geschoten worden ent als dat bij de Telegraaf en op VI wat ik hiervoor las..

Ik stookte eerder op gas 24/7 15C en dan had ik miss 60m3 gas in de maand oktober.

Nu heb ik L/L multisplit, boven en beneden 24/7 19C+ (door de hoge COP in deze maanden) en ik stook maar 3.5-4kWh per dag, ipv 2m3 gas.. :)

En zoals je aangeeft, op zonnestroom. Nu levert mijn PV 1000W, mijn L/L trekt 700W, groener kan je niet verwarmen hoor _/-\o_ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123

[Afbeelding]
Holy moly wat een gedrocht.

Waarom geen multi split en dan de buitenunit beneden??

Als je een heel huis wilt verwarmen is een multisplit echt niet slecht hoor. Bij mij trekken ze gelijkwaardig vermogen als het buiten wat kouder wordt. OK boven hangt hij op de overloop, maar laat in de avond/nacht is de verwarming toch uit, dat was bij de CV gasknallert ook altijd al bij mn ouders thuis vroeger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Zou je trouwens iets kunnen doen dat je verwarming koppelt aan geleverd PV vermogen?

Ik ben sowieso al wel getraind op leven in koude, dus voor mij maakt het niet uit dat ik naast de groene verwarming af en toe een graadje minder in huis heb.

Nu doe ik dat allemaal handmatig, maar net als ik op stap ga, of niet thuis ben moet ik het niet vergeten hem aan te zetten. Ik kan natuurlijk een 'dom' programmaatje maken dat hij elke dag om 10:00 aan gaat en om 16:00 weer naar lagere Tset.

Mooier zou zijn als hij in deze tussenmaanden (eind september tot ergens eind november) puur kan verwarmen op PV!

Wellicht dat iemand hier eerder mee heeft geexperimenteerd.. @Verwijderd misschien? :)

Voor nu is het bvb al genoeg om ca. 3kWh op te nemen van het net per dag, dan blijft het 24/7 boven de 19C in mijn huis. Dat is prima, als hij verwarmt is het zo'n 20.5-21.0C, dat is heerlijk :)

Tevens ook omdat ik soms gewoon een dagje niet verwarm, als er echt weinig zon is. Vandaag 4.0kWh al uit mijn PV, dus dat is prima :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

barta123 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:38:
Zou je trouwens iets kunnen doen dat je verwarming koppelt aan geleverd PV vermogen?
Dat doe ik al een aantal jaren. Op basis van overtollige zonnestroom (opwek minus verbruik) verhoog of verlaag ik automatisch het setpoint van mijn Daikin via een API.

Zo stuur ik wel meer verbruikers automatisch aan: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:16
Hier verwarmt de airco momenteel tussen 10h en 16h, tussen de ochtendpiek en de avondpiek(wanneer de prijzen het hoogst zijn) en in de warmste periode van de dag.

Nu is het ook nog niet echt koud natuurlijk, we zullen hoe lang het zo kan volgehouden worden.

we staan voor het derde stookseizoen met de airco.

Op 4 november komt de netbeheerder de gasmeter, die al meer dan 2j dichtstaat, buiten dienst stellen. :)

Gedaan met dat obsolete fossiele gedoe in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

barta123 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:38:

Wellicht dat iemand hier eerder mee heeft geexperimenteerd.. @Verwijderd misschien? :)
Ik heb een tijdje overwogen om Home Assistant te gebruiken met deze regels:
van oktober tem april tussen 7u en 22u
  • als iemand aanwezig en binnen < 18° dan verwarming op 19°
  • als iemand aanwezig en binnen < 21° en voor minstens 5 minuten > 600W over, dan verwarming op 22°, wanneer minstens 5 minuten minstens 100W tekort, dan verwarming terug op 19°
  • als niemand aanwezig en binnen < 18° en voor minstens 5 minuten > 300W over dan verwarming op 19°, wanneer minstens 5 minuten minstens 100W tekort, dan verwarming terug uit
  • als niemand aanwezig en binnen < 21° en voor minstens 5 minuten > 600W over, dan verwarming op 22°, wanneer minstens 5 minuten minstens 100W tekort, dan verwarming terug op 19°
van mei tem september tussen 8u en 20u
  • als buiten > 25° dan koeling boven en beneden op 20°
Mijn vrouw werkt heel onregelmatig, dus een vast weekprogramma is niet ideaal. Maar hoe bepaal je wanneer er iemand aanwezig is en wanneer niet? Ik heb gehoord dat dat met je gsm-signaal kan, maar 's ochtends tijdens het klaarmaken is dat signaal er ook, maar gebruiken we geen verwarming. Die regels zijn bij snel wisselende bewolking ook niet ideaal, manueel kan je dat eventueel overrulen.

Nu verwarm ik in het tussenseizoen manueel wanneer er voldoende energie over is. Als het echt koud is programmeer ik de airco wanneer mijn vrouw thuis is en 's avonds sowieso altijd. Soms zet ik het dan al uit om 21u, waarna het nog een tijdje warm blijft, en dan liggen we vaak toch al onder een dekentje op de bank :) Op kantoor kan ik ook Homewizard in het oog houden en snel bijsturen wanneer nodig. Dat kan je ongebruiksvriendelijk vinden, maar het is ook een hobby om ons verbruik te minimaliseren :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:34
Verwijderd schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:11:
[...]

Ik heb een tijdje overwogen om Home Assistant te gebruiken met deze reges
Mijn vrouw werkt heel onregelmatig, dus een vast weekprogramma is niet ideaal. Maar hoe bepaal je wanneer er iemand aanwezig is en wanneer niet? Ik heb gehoord dat dat met je gsm-signaal kan, maar 's ochtends tijdens het klaarmaken is dat signaal er ook, maar gebruiken we geen verwarming. Die regels zijn bij snel wisselende bewolking ook niet ideaal, manueel kan je dat eventueel overrulen
Ik gebruik in Homey het IP-adres van de wifi om te bepalen of en wie we thuis is. Dat moet in home assistant ook wel kunnen

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
We gaan wel behoorlijk offtopic nu ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
Ik ben aan het kijken naar een multi split (4x) systeem met een grote (ruimte van 110m3) en 3 kleinere voor 2 slaapkamers en kantoor.

De eerste drie zullen niet meer dan 3-5 meter van de buitenunit af worden geplaatst, echter kantoor zal ongeveer 18 meter nodig hebben om aangesloten te kunnen worden, mede vanwege vloerverwarming welke in de weg zit. Nu kom ik verschillende specs tegen, de ene is max een x aantal meter voor het hele systeem, de ander voor max 10 of 20 meter per leiding voor zelfde systeem (bijvoorbeeld de LG MU4R27).

Mijn ervaring met warmtepompen is minimaal, dus de vraag of hier iets van een standaard in zit of is dat echt per systeem verschillend?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 10:40
Uberprutser schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:26:
Ik ben aan het kijken naar een multi split (4x) systeem met een grote (ruimte van 110m3) en 3 kleinere voor 2 slaapkamers en kantoor.

De eerste drie zullen niet meer dan 3-5 meter van de buitenunit af worden geplaatst, echter kantoor zal ongeveer 18 meter nodig hebben om aangesloten te kunnen worden, mede vanwege vloerverwarming welke in de weg zit. Nu kom ik verschillende specs tegen, de ene is max een x aantal meter voor het hele systeem, de ander voor max 10 of 20 meter per leiding voor zelfde systeem (bijvoorbeeld de LG MU4R27).

Mijn ervaring met warmtepompen is minimaal, dus de vraag of hier iets van een standaard in zit of is dat echt per systeem verschillend?
Ik zou zeker overwegen om voor het kantoor een single split te nemen. Helemaal als overdag enkel het kantoor verwarmt wordt. Vaak zijn meerdere single splits nog goedkoper dan een enkele multi split, dus als je een extra buiten unit kwijt kan op een andere lokatie dicht bij je kantoor heeft dat waarschijnlijk de voorkeur. Ook qua regel gedrag heeft een single split soms voordelen.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
tomtor schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:31:
[...]

Ik zou zeker overwegen om voor het kantoor een single split te nemen. Helemaal als overdag enkel het kantoor verwarmt wordt. Vaak zijn meerdere single splits nog goedkoper dan een enkele multi split, dus als je een extra buiten unit kwijt kan op een andere lokatie dicht bij je kantoor heeft dat waarschijnlijk de voorkeur. Ook qua regel gedrag heeft een single split soms voordelen.
Een extra unit (als in de buurt) is geen optie helaas. Ik heb een beneden appartement en geen voortuin. Mijn kantoor is aan de voorkant van het huis en de buitenunit komt aan de achterkant van het huis in de tuin. Ik wilde eerst voor alleen de twee slaapkamers en de woonkeuken maar ik wil nu toch naar opties kijken om ook voor te kunnen verwarmen/koelen.

Ik verbruik nog geen 500m3 per jaar met verwarmen en warm water, alleen zou het fijn zijn om de energie van de panelen (worden binnenkort gelegd) ook te kunnen gebruiken, zeker in de zomer als de zon schijnt en er weinig ander verbruik is in huis.

Bij mn vriendin hebben we idd ook een dubbele en een enkele; was goedkoper dan 15 meter aan leiding om een single te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Uberprutser op 20-10-2024 22:54 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
Het probleem is ook meer dat je er niet bij kan, je kan niet zomaar bij de 4 clip om onderhoud te kunnen doen. Heb het verzoek uitgezet om deze te herstellen zoals de voorgestelde eisen.
TereZz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 01:10:
[...]

Valt ook wel mee met het belemmeren van de airflow. Unit zuigt aan vrijwel alle kanten lucht aan.

Ik had m gewoon laten zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door edddy op 21-10-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Vanmorgen installateur op bezoek gehad (gebeld en konden gelijk langskomen want afspraak in de straat).

Maximale leidinglengte van systeem is 75 meter, maximaal 25 meter per binnenunit. Plaatsing buitenunit bepaald zodat alles op dezelfde multisplit kan worden aangesloten. Wel een 5 splitter zodat ik het (toekomstige) tuinkantoor ook kan aansluiten.

Gaat offerte komen voor de LG MU5R30, alleen nog sceptisch dat er een afzekerwaarde van 25A staat in de specs, maar volgens installateur is aparte 16A groep voldoende omdat je nooit alle units tegelijk aan hebt.

Jammer genoeg is de Standard Plus 5kW binnenunit net te groot voor in de woonkeuken om deze mooi te kunnen ophangen. Daar komt een De Luxe want die scheelt 10cm in breedte. En gevraagd of de andere 4 met luchtreiniger kunnen. Meestal zijn het sets die ze inkopen dus hij moest kijken of dat allemaal kan zonder dat het allemaal heel erg duur wordt.

CV Installatie (vloerverwarming & warm water) blijft gewoon zoals deze nu is, kiezen om op gas of op electra te verwarmen (en koelen) mbv PV systeem is voornaamste doel voor nu.

[ Voor 10% gewijzigd door Uberprutser op 21-10-2024 10:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Uberprutser schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:55:
Vanmorgen installateur op bezoek gehad (gebeld en konden gelijk langskomen want afspraak in de straat).

Maximale leidinglengte van systeem is 75 meter, maximaal 25 meter per binnenunit. Plaatsing buitenunit bepaald zodat alles op dezelfde multisplit kan worden aangesloten. Wel een 5 splitter zodat ik het (toekomstige) tuinkantoor ook kan aansluiten.

Gaat offerte komen voor de LG MU5R30, alleen nog sceptisch dat er een afzekerwaarde van 25A staat in de specs, maar volgens installateur is aparte 16A groep voldoende omdat je nooit alle units tegelijk aan hebt.

Jammer genoeg is de Standard Plus 5kW binnenunit net te groot voor in de woonkeuken om deze mooi te kunnen ophangen. Daar komt een De Luxe want die scheelt 10cm in breedte. En gevraagd of de andere 4 met luchtreiniger kunnen. Meestal zijn het sets die ze inkopen dus hij moest kijken of dat allemaal kan zonder dat het allemaal heel erg duur wordt.

CV Installatie (vloerverwarming & warm water) blijft gewoon zoals deze nu is, kiezen om op gas of op electra te verwarmen (en koelen) mbv PV systeem is voornaamste doel voor nu.
Ik zou even lezen in dit topic. Allereerst is LG Multi niet best met verwarmen (zoek even op oil return) en verder heeft een multi 5 split waarschijnlijk een fors minimum vermogen (zie specs) wat resulteert in een pendelfestijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:38
Ik heb deze vraag. Als ik een airco op een veerophanging monteer, hoe snel gaan de gasleidingen dan lekken door blijvende vervorming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
De ervaring hier leert dat dat redelijk snel kan gebeuren. Volgens mij heb ik er hier twee gevallen van gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
https://www.nu.nl/klimaat...-goedkoper-uit.html#nujij

Dus straks mag je in de kou zitten want een airco buffert nauwelijks, zat eraan te komen dynamisch tarief.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 21-10-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
mr_evil08 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:20:

Dus straks mag je in de kou zitten want een airco buffert nauwelijks, zat eraan te komen dynamisch tarief.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen als je het slimme gedeelte van de slimme meter laat uitzetten..
Volledig offtopic BTW

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 21-10-2024 15:54 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Speedfightserv schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:53:
[...]

Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen als je het slimme gedeelte van de slimme meter laat uitzetten..
Volledig offtopic BTW
En met nog honderdduizenden Ferraris meters in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Je vraagt je wat er tegen 2030 nog aan klimaatdoelen gehaald worden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Je vraagt je wat er tegen 2030 nog aan klimaatdoelen gehaald worden :D
Tis een kwestie van geduld tot er een andere regering lult. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04

Nee, je betaalt iets meer in de piekuren….
Maar een huis koelt niet helemaal of in 2 uur hé, toch niet als je ondertussen pizza’s bakt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tommie12 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:55:
[...]

Nee, je betaalt iets meer in de piekuren….
Maar een huis koelt niet helemaal of in 2 uur hé, toch niet als je ondertussen pizza’s bakt.
Mijn ervaring is toen ik nog met lucht/lucht verwarmde dit wel het geval was, de temperatuur zakt rap bij uitschakelen.
Nu met vloerverwarming(droogbouw dus ook amper massa) speelt dat probleem niet meer ondanks hetzelfde verwarm strategie als bij lucht het geval was.

(Er is niets gewijzigd aan het huis bij de overstap naar L/W).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 22-10-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:45
mr_evil08 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Mijn ervaring is toen ik nog met lucht/lucht verwarmde dit wel het geval was, de temperatuur zakt rap bij uitschakelen.
Nu met vloerverwarming(droogbouw dus ook amper massa) speelt dat probleem niet meer ondanks hetzelfde verwarm strategie als bij lucht het geval was.

Klopt wel inderdaad, als ik hier de L/L wp uitzet, koelt het redelijk snel af.
Daarom draait ze hier vanaf een bepaalde temperatuur 24/7 om alles op temperatuur te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123

Ik zit in de avond in de warmte, door aanwezigheid van isolatie en een L/L WP die overdag op zonneenergie warmte uit de buitenlucht onttrekt en de massa van mijn woning opwarmt 8) :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
toxictooms schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Klopt wel inderdaad, als ik hier de L/L wp uitzet, koelt het redelijk snel af.
Daarom draait ze hier vanaf een bepaalde temperatuur 24/7 om alles op temperatuur te houden.
Het koelt niet snel af.

Je transfermedium is lucht, dus je lucht is terwijl je verwarmt warmer, maar het huis koelt niet sneller af dan met andere verwarming.

Het doel is nog steeds massa opwarmen, dat doet L/L ook prima. Als het snel (erg) koud zou worden is de isolatie gewoon niet op orde.

Maar zoals ik zei, je overdrachtsmedium is lucht, dus je merkt wel een dT van 1C ofzo in het eerste uur nadat je hem uitzet. Maar dat betekent niet dat je huis snel afkoelt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Dat is dus omdat bij L/W met vloerverwarming de betonnen vloer je overdrachtsmedium is, dus dat geeft langzaam zijn warmte af. Bij L/L is de lucht dat en lucht heeft een lage warmtecapaciteit, dus sneller schommelingen. Maar je huis koelt er niet sneller door af.

Pagina: 1 ... 112 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic