Er doen weer veel ongenuanceerde artikels de ronde:
Het typische van buitenunits van de goedkope soort, die hier massaal zijn aangeschaft, is dat ze makkelijk gaan lekken door vuile filters en verstopte afvoer. Als het verkeer op de grote boulevards later op de avond minder wordt, kun je ze horen gonzen terwijl ze de warmte van binnen naar buiten verplaatsen.
“Een airco is duur in aanschaf, kost veel elektriciteit en is alleen maar een oplossing voor jezelf: jij hebt koelte, maar anderen blijven in de hitte achter.”
In China en India staan energiecentrales vaak midden in de steden. Boerstra zag daar hoe die op hete dagen zonder uitzondering op volle toeren draaien. “Als ze op bruinkool werken, komt er veel extra fijnstof in de lucht. Wat je daar ziet bij de rijkere bewoners is dat ze zich met luchtfilters tegen fijnstof beschermen en met airco tegen hitte. Wie het niet kan betalen, is twee keer de dupe.”
Maar men mag dan ook wel even vermelden hoe het wél kan/moet:
Op deze dag hebben 2 airco's een hele dag gekoeld, zonder 1 Wh van het net te halen. Om 11u begon ook de wp-boiler water te verwarmen. De 'avondpiek' was de tv + een pc of zo:
Daarnaast
ontlast ik op die manier ook het stroomnet, door in de zomer bij lage energievraag een deel van mijn zelf geproduceerde energie te verbruiken.
Tot november zullen we uitsluitend op onze eigen zonne-energie kunnen verwarmen: overdag verwarmen zodat het na zonsondergang nog warm genoeg blijft.
Ook in putje winter is onze elektriciteits-afname met zonnepanelen en airco lager dan toen we nog gas en geen zonnepanelen hadden.
Duur in aanschaf? Onze 2 units kosten ongeveer even veel als een (meer gesubsidieerde!) gascondensatieketel. In een nieuwbouw moet je er ook geen radiators of VVW voor voorzien.
Uiteindelijk betalen we maandelijks 13 euro voor al onze energie.
Vandaag weer een artikel:
Warmtepomp volgens universitair onderzoek niet milieuvriendelijker dan gasketel
Een warmtepomp op elektriciteit scoort veel beter dan de condensatieketel op aardgas als puur naar de impact op het klimaat wordt gekeken. Maar het klimaatvoordeel van de warmtepomp verdampt als de volledige milieu-impact in rekening wordt gebracht. Grote pijnpunt van de warmtepomp is dat er veel meer materialen nodig zijn dan in een condensatieketel, zoals koper, kunststoffen en koelmiddel.
Dat durf ik toch te betwijfelen, vooral omdat elke m³ gas omgezet wordt in CO2 (en andere ongezonde troep) en je een warmtepomp ook met zelf geproduceerde energie kan voeden, volgens mij valt de productie van die toestellen daarbij in het niet. Volgens die logica zou je ook weer oude wasdrogers moeten gaan promoten ipv complexere wp-drogers die koelmiddel gebruiken.
En dan heb ik het nog niet over de idiote reacties onder dat artikel

Als het over gasketels of brandstofauto's gaat ontkennen ze de CO2-impact (aangetoond door duizenden studies wereldwijd), maar als een Gentse professor zegt dat een warmtepomp meer uitstoot geven ze hem meteen gelijk en zijn ze ineens heel bezorgd en verontwaardigd over CO2-uitstoot
Dergelijke artikels zullen niet helpen bij de Belgische realiteit:
Waaraan is de terugval te wijten?
Simpelweg aan de hoge elektriciteitsprijs. In België ligt de prijs van elektriciteit volgens Laveyne zo’n vier à vijf keer hoger dan de gasprijs. Daardoor blijft een warmtepomp veel duurder dan een gasketel. Momenteel is een warmtepomp in vergelijking met de andere opties dus geen rendabele investering.
Maar ook daarbij wordt er vooral gefocust op de duurdere LW en WW-systemen.