Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
barta123 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

Dat is dus omdat bij L/W met vloerverwarming de betonnen vloer je overdrachtsmedium is, dus dat geeft langzaam zijn warmte af. Bij L/L is de lucht dat en lucht heeft een lage warmtecapaciteit, dus sneller schommelingen. Maar je huis koelt er niet sneller door af.
Is droogbouw, amper/geen massa, de vloer is dan allang koud(gemeten met IR meter) maar de warmte blijft nog wel een tijd hangen, dit was bij L/L niet het geval.

Is een eigenschap van luchtverwarming, inmiddels al veelvuldig besproken hier.
Koelt de zaak af dan is het zeer lastig om weer op te warmen, dit staat los van isolatie.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 22-10-2024 11:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
kurt15 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 01:50:
[...]

Op de eerste foto lijkt de werkschakelaar te zijn gemonteerd op een metalen houder. Heb je misschien meer informatie voor mij over het onderdeel waar je de werkschakelaar op hebt gemonteerd? Ik heb namelijk nog geen nette plek kunnen vinden om mijn werkschakelaar te monteren en ik heb ook een plat dak.
Oude koe die ik uit de sloot haal, maar tegenwoordig bestaan hier ook kant-en-klare bevestingsplaatjes voor.
Wasco verkoopt deze onder de naam 'Aircoplate'

https://www.wasco.nl/nieu...ouder-voor-werkschakelaar

Afbeeldingslocatie: https://www.wasco.nl/siteimages/siteimg/coolimage/Aircoplate%20banner_12112.png

CC @Nicklazzz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

Het koelt niet snel af.

Je transfermedium is lucht, dus je lucht is terwijl je verwarmt warmer, maar het huis koelt niet sneller af dan met andere verwarming.

Het doel is nog steeds massa opwarmen, dat doet L/L ook prima. Als het snel (erg) koud zou worden is de isolatie gewoon niet op orde.

Maar zoals ik zei, je overdrachtsmedium is lucht, dus je merkt wel een dT van 1C ofzo in het eerste uur nadat je hem uitzet. Maar dat betekent niet dat je huis snel afkoelt..
Straling vs convectiewarmte...
Mogelijk is het je eens opgevallen, als de zon door de ramen schijnt het ook langer warm blijft in huis.

Lucht kan maar weinig warmte(kwh) bevatten en heeft het moeilijk om muren en de rest op te warmen (muren kunnen erg veel warmte(kwh) opnemen voordat de temperatuur stijgt).
Omdat de muurtemperatuur en de rest lager is zal de luchttemperatuur weer snel dalen na het uitzetten.

Een vloerverwarmingsysteem is daar veel beter in gezien stralingswarmte makkelijker dieper doordringt en objecten sneller kan opwarmen.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 22-10-2024 11:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:45
mr_evil08 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

Straling vs convectiewarmte...
Mogelijk is het je eens opgevallen, als de zon door de ramen schijnt het ook langer warm blijft in huis.
Het blijft in dit topic ieder jaar dezelfde discussie.
Bij kouder weer laat je de L/L wp beter 24/7 draaien zodat alles op een constante temperatuur blijft.
Na 3 jaar vind ik dit de meest comfortabele manier van gebruik.
Iedereen doet wat hij zelf wil natuurlijk maar hier nog geen enkel probleem gehad om zelfs met vriestemperaturen de woonkamer warm te krijgen/houden. ( unit draait 90% van de tijd op fluisterstand)
Zeker in vergelijking met de accumulatieverwarming die hier vroeger stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
toxictooms schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Het blijft in dit topic ieder jaar dezelfde discussie.
Bij kouder weer laat je de L/L wp beter 24/7 draaien zodat alles op een constante temperatuur blijft.
Na 3 jaar vind ik dit de meest comfortabele manier van gebruik.
Iedereen doet wat hij zelf wil natuurlijk maar hier nog geen enkel probleem gehad om zelfs met vriestemperaturen de woonkamer warm te krijgen/houden. ( unit draait 90% van de tijd op fluisterstand)
Zeker in vergelijking met de accumulatieverwarming die hier vroeger stond.
Precies, en als het goed geïsoleerd en luchtdicht is kost dat ook de wereld niet. Mijn gehele bovenverdieping (badkamer, slaapkamer, overloop, grote werkkamer) is met 190w constant op 22 graden te houden.

Ook een puntje van aandacht; niet iedereen heeft een 'gietbetonlookindustrielevloeren-fetisj' dus is vloerverwarming soms niet eens een optie. Denk niet dat mijn 100 jaar oude hardhouten vloeren het fijn vinden in ieder geval :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexdb
barta123 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Ik zit in de avond in de warmte, door aanwezigheid van isolatie en een L/L WP die overdag op zonneenergie warmte uit de buitenlucht onttrekt en de massa van mijn woning opwarmt 8) :9
Oh nee, wel een hele graad verlies na 3 uur uitschakeling! O wacht, ik heb het raam nog open staan. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEaS-fInuulRTkBYJRRA3UCUY2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EoilK6vxkXPLDwWSU4Ik1RCZ.png?f=fotoalbum_large

De Daikin doet het dan stiekem nog beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSi0NOqRow1DUGvbTi4sCjjol5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mbzwYrqkuyS7d7dUAoj2cpe9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door lexdb op 22-10-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@lexdb Wat is dat voor dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
Homey Pro, giga aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
mr_evil08 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

Is droogbouw, amper/geen massa, de vloer is dan allang koud(gemeten met IR meter) maar de warmte blijft nog wel een tijd hangen, dit was bij L/L niet het geval.

Is een eigenschap van luchtverwarming, inmiddels al veelvuldig besproken hier.
Koelt de zaak af dan is het zeer lastig om weer op te warmen, dit staat los van isolatie.
Waarom moet er elke keer worden gedaan alsof L/W de heilige graal is?

Dit is toch luchtverwarming topic? Waarom dan continu overtuigen dat het een beter is dan het ander?

En ja oke, beweer maar lekker dat het niet helpt als je hem uitzet - maar bij mij is het anders geen probleem hoor. Als ik niet zou verwarmen was het 15C binnen. nu gewoon 20 als ik thuis kom, in de ochtend nog 19..

Nu jij weer ;)

En zo kost het veel minder geld dan gas verstoken.

Maar laten we alsjeblieft ophouden in dit topic met steeds dezelfde discussies voeren. Ik ken jouw huis niet, ook niet van de andere L/W predikanten hier. Maar volgens mij zijn er genoeg woningen waarbij het een prima oplossing is ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-08 23:28
MotorBeast schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:41:
[...]

Dan Google ik even voor je en lees hier bijvoorbeeld: https://haarman.nl/split-airco-vragen-en-antwoorden/
WAT IS BELANGRIJK BIJ HET INSTALLEREN VAN DE BINNENUNIT?

De instructies van de fabrikant van het airconditioningsysteem geven nauwkeurige informatie over de installatie en, indien nodig, over individuele kenmerken. In het algemeen moet de binnenunit absoluut horizontaal worden geïnstalleerd met een naar beneden aflopende condenswaterslang, zodat het condenswater goed kan weglopen. Hang het apparaat zo hoog mogelijk en zonder directe obstakels voor de luchtuitlaat. Let op de minimale afstanden aan alle kanten:
Naar boven: 15 cm
Aan de zijkanten: 12 cm (links en rechts)
Naar beneden: 20 cm

Waarom denkt je installateur dat fabrikanten deze eisen stellen? Vanwege het optisch mooie? Nee om de unit zo goed mogelijk te laten functioneren en ........ zo zuinig mogelijk. Dezelfde ellende geven die ombouw gevallen voor buitenunits. Het belemmert linksom rechtsom de luchtflow.

Vraag even aan je installateur of hij ook de ventilatieroosters in zijn auto ook 3/4 dicht zet als hij de airco of verwarming aan zet in zijn auto en daarbij de radiator van de auto afdekt met een kartonnen plaat? Denk het niet toch?

Zoek even de installatiehandleiding van je installatie en mail hem die met het vriendelijke doch dringende verzoek dit conform eisen te herstellen binnen 14 dagen na dagtekening. Zo niet.....tja wordt het weer een zaak voor de rechtsbijstand ben ik bang. Verplaatsen is ook een optie. Jij had en moet kunnen vertrouwen op de expertise van een installateur.
Ik heb nog op op een nette manier verzocht om conform de eisen de installatie te herstellen. Als antwoord gekregen dat de airco al een jaar hangt en deze naar behoren werkt en hun wel de kap er af krijgen voor servicedoeleinden. De airco kan verplaatst worden op nacalculatie. Zo te zien kom ik nu niet verder, ik heb helaas geen rechtsbijstand. Wat kan ik nu het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
edddy schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:39:
[...]

Ik heb nog op op een nette manier verzocht om conform de eisen de installatie te herstellen. Als antwoord gekregen dat de airco al een jaar hangt en deze naar behoren werkt en hun wel de kap er af krijgen voor servicedoeleinden. De airco kan verplaatst worden op nacalculatie. Zo te zien kom ik nu niet verder, ik heb helaas geen rechtsbijstand. Wat kan ik nu het beste doen?
Dat kan/ga ik niet voor je beslissen. Als het goed werkt (check je stroomverbruik en zet dat af tegen historisch gasverbruik) kan je hem laten hangen. Wil je dat het echt conform installatie voorschrift is.....verplaatsen. Probeer gewoon vriendelijk te blijven en wellicht kan hij voor een schappelijke prijs het oplossen.

En zsm rechtsbijstand sluiten (kan niet meer voor deze zaak helaas). De wereld is helaas vaak niet leuk en kan je in de toekomst veel kosten besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
MotorBeast schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Dat kan/ga ik niet voor je beslissen. Als het goed werkt (check je stroomverbruik en zet dat af tegen historisch gasverbruik) kan je hem laten hangen. Wil je dat het echt conform installatie voorschrift is.....verplaatsen. Probeer gewoon vriendelijk te blijven en wellicht kan hij voor een schappelijke prijs het oplossen.

En zsm rechtsbijstand sluiten (kan niet meer voor deze zaak helaas). De wereld is helaas vaak niet leuk en kan je in de toekomst veel kosten besparen.
Ik zie dat er ook rechtsbijstand om demand is, ga ik dat alvast terug koppelen. En inderdaad dan een normale afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-09 22:11
edddy schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:16:
Iemand misschien tips hoe ik het beste de kap kan verwijderen van de airco voor onderhoud? Bij de andere kan ik zo bij en zitten clips aan bovenkant. Hier kom ik er met de hand niet goed tussen. Unit is zo geïnstalleerd door leverancier.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb even terug gescrold naar je eerste bericht over de kwestie om te zien waar het om gaat.
Heb je zelf de voorkeur uitgesproken voor die plek? Als dat zo is, hangt hij uiteraard zo hoog vanwege de deur die eronder open gaat. Als ze hier geen woord met jou over hebben gewisseld vind ik dit een hele slechte zaak want hij hangt echt te hoog. Ja natuurlijk functioneert hij wel, maar zoals @MotorBeast al zei: minder goed dan hij zou kunnen functioneren.
Mocht het NIET jouw verzoek geweest zijn om hem daar boven de deur te hangen;
zou je dan het bedrijf met naam en toenaam willen noemen zodat we weten wie we moeten vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
edddy schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:39:
[...]

Als de unit goed werkt, dan zou ik even vragen hoe je de kap eraf kunt halen. Zij weten dat blijkbaar.
Eventueel zou je het bovenlicht eruit kunnen halen, tijdelijk of definitief (misschien werkt de unit dan iets beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Martin7182 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Als de unit goed werkt, dan zou ik even vragen hoe je de kap eraf kunt halen. Zij weten dat blijkbaar.
Eventueel zou je het bovenlicht eruit kunnen halen, tijdelijk of definitief (misschien werkt de unit dan iets beter).
Maar je weet niet of de unit goed werkt. Je kunt er alleen maar achter komen hoeveel beter en zuiniger hij werkt wanneer je hem daadwerkelijk op de juiste hoogte hangt en dat vergelijkt met deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
DaanTriple7 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:31:
[...]

Maar je weet niet of de unit goed werkt. Je kunt er alleen maar achter komen hoeveel beter en zuiniger hij werkt wanneer je hem daadwerkelijk op de juiste hoogte hangt en dat vergelijkt met deze situatie.
Een beetje out of spec a-la, heb ik ook, maar die van Eddy moet gewoon naar beneden. Al kan je natuurlijk ook gewoon eerst een verbruiksgrafiek maken en vergelijken met een unit die wel conform hangt.

[ Voor 11% gewijzigd door lexdb op 22-10-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
lexdb schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:18:
[...]

Al kan je natuurlijk ook gewoon eerst een verbruiksgrafiek maken en vergelijken met een unit die wel conform hangt.
Je gaat de variabelen echter nooit 100% gelijk krijgen, waardoor je eigenlijk nooit écht een goede vergelijking kunt maken. Hij hangt inderdaad gewoon niet conform, dusdanig dat ik hem naar beneden zou laten plaatsen. Ik zou de installateur hiervoor verantwoordelijk stellen, die dient voor een deugdelijke installatie te zorgen en dat is dit in mijn optiek toch echt niet.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
MiBe schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:04:
[...]

Je gaat de variabelen echter nooit 100% gelijk krijgen, waardoor je eigenlijk nooit écht een goede vergelijking kunt maken. Hij hangt inderdaad gewoon niet conform, dusdanig dat ik hem naar beneden zou laten plaatsen. Ik zou de installateur hiervoor verantwoordelijk stellen, die dient voor een deugdelijke installatie te zorgen en dat is dit in mijn optiek toch echt niet.
Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
DaanTriple7 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:49:
[...]

Ik heb even terug gescrold naar je eerste bericht over de kwestie om te zien waar het om gaat.
Heb je zelf de voorkeur uitgesproken voor die plek? Als dat zo is, hangt hij uiteraard zo hoog vanwege de deur die eronder open gaat. Als ze hier geen woord met jou over hebben gewisseld vind ik dit een hele slechte zaak want hij hangt echt te hoog. Ja natuurlijk functioneert hij wel, maar zoals @MotorBeast al zei: minder goed dan hij zou kunnen functioneren.
Mocht het NIET jouw verzoek geweest zijn om hem daar boven de deur te hangen;
zou je dan het bedrijf met naam en toenaam willen noemen zodat we weten wie we moeten vermijden?
Tussen in zeg maar. Wij kregen de vraag waar wij hem wilde hebben, toen zei mijn vrouw; graag boven de deur als dit kan. Na veel meten zei hij dat het kan. Na plaatsen bleek dat de fan klep tegen de deur kwam, hierna is deze nog een keer hoger geplaatst. Maar nu na het plaatsen van de module komt dit naar voren. Maar ik weet nu genoeg, bedankt voor alle reacties 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
edddy schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:20:
[...]

Tussen in zeg maar. Wij kregen de vraag waar wij hem wilde hebben, toen zei mijn vrouw; graag boven de deur als dit kan. Na veel meten zei hij dat het kan. Na plaatsen bleek dat de fan klep tegen de deur kwam, hierna is deze nog een keer hoger geplaatst. Maar nu na het plaatsen van de module komt dit naar voren.
Tja.. sommige zaken kun je beter niet 'samen' regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
[...]

Tussen in zeg maar. Wij kregen de vraag waar wij hem wilde hebben, toen zei mijn vrouw; graag boven de deur als dit kan. Na veel meten zei hij dat het kan. Na plaatsen bleek dat de fan klep tegen de deur kwam, hierna is deze nog een keer hoger geplaatst. Maar nu na het plaatsen van de module komt dit naar voren.
De installateur had moeten zeggen dat dit niet de juiste manier van installeren is. Als een klant er dan toch op staat een clausule maken of gewoon de unit niet ophangen/installeren (oftewel zoek een andere installateur)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:45
[...]

Tussen in zeg maar. Wij kregen de vraag waar wij hem wilde hebben, toen zei mijn vrouw; graag boven de deur als dit kan. Na veel meten zei hij dat het kan. Na plaatsen bleek dat de fan klep tegen de deur kwam, hierna is deze nog een keer hoger geplaatst. Maar nu na het plaatsen van de module komt dit naar voren. Maar ik weet nu genoeg, bedankt voor alle reacties 😁
Heb je alleen dit bedrijf langs laten komen voor een offerte?
Toen ik een airco wilde aanschaffen, heb ik 4 bedrijven aangeschreven. Twee zijn er langs gekomen, en beide gaven bij mijn aan dat de plek boven mijn raam net aan kon.
Het zelfde geldt voor mijn buitenunit die boven gemeentegrond hangt. Waar de makkelijk zegt geen probleem, wijst de ander je wel op de risico's.
Voordeel is als je meerdere bedrijven aanschrijft krijg je vaak ook meer informatie, en kun je ook dit soort dingen voorkomen. Of in iedergeval ben je op de hoogte van de risico's.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:59
[...]

Dat wordt natuurlijk een juridisch getouwtrek tussen "de klant heeft dat gekozen" en "de installateur had beter moeten adviseren"

Ik hoop dat het positief voor je uitpakt en ik wens je veel succes!
houd ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
Vraag. Ik heb enkele kleine knikjes in mijn leiding veroorzaakt. De monteur die de Inbedrijfsstelling doet zegt dat hij denkt dat het mee valt. De knikjes zijn volgens de monteur te testen met een een druk test. Hij komt maandag langs. Ik vraag mij af hoe zo iets werkt. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
I see what you did there _O-

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:59
MiBe schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

I see what you did there _O-
Niet bewust maar... Hahaha :P _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
hydex schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:58:
Vraag. Ik heb enkele kleine knikjes in mijn leiding veroorzaakt. De monteur die de Inbedrijfsstelling doet zegt dat hij denkt dat het mee valt. De knikjes zijn volgens de monteur te testen met een een druk test. Hij komt maandag langs. Ik vraag mij af hoe zo iets werkt. Iemand hier ervaring mee?
Knikjes in de leiding mogen niet, dit kan het vermogen van de airco beperken. Met een druktest zie je alleen of het systeem dicht is, niet of er kleine knikjes zijn.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
hydex schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:58:
Een knikje veroorzaakt een zwakke plek in het koper. Als je nagaat dat er 38 bar aan druk op kan staan.. zwakke plekken wil je niet in die leidingen hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:38

BlueTooth76

Let the sun shine!

ThinkPad schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

Oude koe die ik uit de sloot haal, maar tegenwoordig bestaan hier ook kant-en-klare bevestingsplaatjes voor.
Wasco verkoopt deze onder de naam 'Aircoplate'

https://www.wasco.nl/nieu...ouder-voor-werkschakelaar

[Afbeelding]

CC @Nicklazzz
Klopt, die is bij m'n 2e woning ook toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mBmABsD.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6AIC0Xa.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
lexdb schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:18:
[...]
Ook een puntje van aandacht; niet iedereen heeft een 'gietbetonlookindustrielevloeren-fetisj' dus is vloerverwarming soms niet eens een optie. Denk niet dat mijn 100 jaar oude hardhouten vloeren het fijn vinden in ieder geval :+
offtopic:
Klinkt als niet goed geïnformeerd, vloerverwarming is overal toepasbaar zolang je maar isolatie eronder kan doen, zelfs houten vloeren is mogelijk, uiteraard heb je ook nog lage temperatuur radiatoren/convectors.
Een betonvloer is niet vereist, laminaat of PVC zijn ook mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 23-10-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

mr_evil08 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:43:
[...]

offtopic:
Klinkt als niet goed geïnformeerd, vloerverwarming is overal toepasbaar zolang je maar isolatie eronder kan doen, zelfs houten vloeren is mogelijk, uiteraard heb je ook nog lage temperatuur radiatoren/convectors.
En anders is wandverwarming soms nog een optie.
Wie heeft er hier ook alweer die prachtige oude woning met wandverwarming?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
BlueTooth76 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:41:
[...]

En anders is wandverwarming soms nog een optie.
Wie heeft er hier ook alweer die prachtige oude woning met wandverwarming?
@Bram-Bos ?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:43:
[...]

offtopic:
Hij bedoelt waarschijnlijk dat hij dan zijn mooie vloer eruit moet slopen. Doe ik hier ook niet met 65m2 massief eiken vloer. Met conventionele radiatoren lukt het gewoon ook hier overigens. En maar weer ontopic.

Gezien de aanzienlijke stilte hier is net als met L/W de hype met verwarmen met L/L wel voorbij. Je zou toch denken met reeds 1 energiecrisis achter de rug dat mensen hun lesje wel geleerd hebben en wat meer lange termijn zouden gaan denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Hij bedoelt waarschijnlijk dat hij dan zijn mooie vloer eruit moet slopen. Doe ik hier ook niet met 65m2 massief eiken vloer. Met conventionele radiatoren lukt het gewoon ook hier overigens. En maar weer ontopic.

Gezien de aanzienlijke stilte hier is net als met L/W de hype met verwarmen met L/L wel voorbij. Je zou toch denken met reeds 1 energiecrisis achter de rug dat mensen hun lesje wel geleerd hebben en wat meer lange termijn zouden gaan denken.
Ik denk dat de hoeveelheid responses op een forum weinig zegt over de markt van L/L WP's... ik denk dat genoeg mensen hem sowieso al installeren vanwege de steeds hetere (en vies plakkerige) zomers..

Dat je er dan (heel goedkoop) en duurzaam mee kan verwarmen; is natuurlijk een mooie bijvangst! :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
barta123 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:08:
[...]

Ik denk dat de hoeveelheid responses op een forum weinig zegt over de markt van L/L WP's... ik denk dat genoeg mensen hem sowieso al installeren vanwege de steeds hetere (en vies plakkerige) zomers..

Dat je er dan (heel goedkoop) en duurzaam mee kan verwarmen; is natuurlijk een mooie bijvangst! :)
Het zou omgekeerd moeten zijn. ;) Hier in ieder geval wel destijds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemmyB83
MotorBeast schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:38:
[...]

Het zou omgekeerd moeten zijn. ;) Hier in ieder geval wel destijds.
Als iedereen hier eerst alle 450 pagina's zou doorlezen, dan blijft er toch niet veel meer te posten hier? En de echte Pioneers zitten ook niet op een herhaling van oude discussies te wachten.

Zelf lees ik ook al een tijdje mee, maak vervolgens mijn eigen plan voor mijn eigen situatie. Maar ik ben niet echt actief hier met posten, omdat het meeste toch al is vermeld en de zoekfunctie ook prima werkt.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
RemmyB83 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:21:
[...]

Als iedereen hier eerst alle 450 pagina's zou doorlezen, dan blijft er toch niet veel meer te posten hier? En de echte Pioneers zitten ook niet op een herhaling van oude discussies te wachten.

Zelf lees ik ook al een tijdje mee, maak vervolgens mijn eigen plan voor mijn eigen situatie. Maar ik ben niet echt actief hier met posten, omdat het meeste toch al is vermeld en de zoekfunctie ook prima werkt.
Zo heb ik zelf dus ook veel info gevonden. Ook bij het eerdere L/L topic. En ook o.a. over vraagsturing bij Daikin

Ik heb zelf veel geklooid met vraagsturing in het begin. Met mijn multi split werkt hij het best met 'demand control" op automatisch. Dan regelt hij perfect terug en bij koude gaat ie een stuk meer vermogen trekken. Dus werkt top!

Zonder gaat de compressor flink op en neer. En boven zit mijn unit in de hal, dus die hoeft niet zoveel warmte te leveren als beneden.. door deze oplossing kan ik de bovenverdieping geleidelijk verwarmen zonder dat de compressor continu van 1000W naar 2000w gaat bij koud weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Even een vraagje.

Ik heb mn 3.5kw mhi voor 1550 eurie laten plaatsen op de beneden verdieping.

Omdat ik wel tevreden ben over het ding, maar boven soms ook wel even wil verwarmen/koelen.
Wilde ik een triple split laten plaatsen. 4kw mhi buitenunit 3x 1.5 kw binnen. (2 boven, 1 op zolder.)

Zelfde installateur. Vraagt voor de klus 5700 euro.
Ik had zelf tussen de 3000 en 4000 euro verwacht... Is dit niet wat duur?

Tis dat ik niet 4 bakken aan mn huis wil hebben hangen, maar 3 single splits van 2kw is dan toch veel goedkoper??

Maar dan moeten ik 3 buitenunits betalen en zij moeten er 3 ophangen en installeren?

Ik ga ze morgen even contacten, maar ik dacht ik win hier even wat info in alvast. :>

[ Voor 15% gewijzigd door xHEMANx op 23-10-2024 22:49 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Google maar eens wat die unit jouw los zou kosten. Het is direct prijzig wanneer het een multi-split betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
barta123 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:26:
[...]

Zo heb ik zelf dus ook veel info gevonden. Ook bij het eerdere L/L topic. En ook o.a. over vraagsturing bij Daikin

Ik heb zelf veel geklooid met vraagsturing in het begin. Met mijn multi split werkt hij het best met 'demand control" op automatisch. Dan regelt hij perfect terug en bij koude gaat ie een stuk meer vermogen trekken. Dus werkt top!

Zonder gaat de compressor flink op en neer. En boven zit mijn unit in de hal, dus die hoeft niet zoveel warmte te leveren als beneden.. door deze oplossing kan ik de bovenverdieping geleidelijk verwarmen zonder dat de compressor continu van 1000W naar 2000w gaat bij koud weer
Ik heb hier pas een mhi multi split laten installeren. En het regelgedrag van de temperatuur was voor mijn niet echt te volgen.
Dit was soms zoals ik hem had in gesteld, en de andere keer 2 graden hoger. Via het forum kun je gewoon terug vinden dat je de aan en uit knop 30sec kunt in drukken op de unit, en dat hij dan veel beter op de temperatuur regeld. Probleem opgelost zonder hier de vraag te herhalen.

Voorheen met gas altijd 24/7 @20c. Nu met LL verwarming stook ik toch een beetje anders ivm dynamisch contract, en het is nog wachten tot het echt wat kouder wordt.
Ik heb hier nu ook een nieuwe schuifpui geplaatst, en merk dat de warmte beter blijft hangen, en dan zet ik hem graag een tijdje uit.
Hij heeft overigens van ochtend alleen tussen 4 en 6 aan gestaan op 22c en dat is het nu nog steeds. En hij liep toen ook rustig op zo'n 400watt, dus lijkt mijn niet verkeerd.
xHEMANx schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:42:
Even een vraagje.

Ik heb mn 3.5kw mhi voor 1550 eurie laten plaatsen op de beneden verdieping.

Omdat ik wel tevreden ben over het ding, maar boven soms ook wel even wil verwarmen/koelen.
Wilde ik een triple split laten plaatsen. 4kw mhi buitenunit 3x 1.5 kw binnen. (2 boven, 1 op zolder.)

Zelfde installateur. Vraagt voor de klus 5700 euro.
Ik had zelf tussen de 3000 en 4000 euro verwacht... Is dit niet wat duur?

Tis dat ik niet 4 bakken aan mn huis wil hebben hangen, maar 3 single splits van 2kw is dan toch veel goedkoper??

Maar dan moeten ik 3 buitenunits betalen en zij moeten er 3 ophangen en installeren?

Ik ga ze morgen even contacten, maar ik dacht ik win hier even wat info in alvast. :>
Toen ik offertes heb aangevraagd was het ook goedkoper om 2 single splits op te hangen, ipv 1 multi split. Echter vindt ik meerdere units niet mooi op mijn gevel, en heb voor de multi split gekozen. Geld is niet altijd het belangrijkste in mijn beleving.

[ Voor 24% gewijzigd door RemmyB83 op 23-10-2024 23:42 ]

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Denk dat de markt wel gewoon door gaat hoor. Mijn schoonvader is net met pensioen als CV-monteur, en die wil nu ook een airco ophangen :+ dus de markt is er nog wel denk ik.

Wat niet helpt is de vaak anti-wartmepomp onwetendheid. Laatst op 538 ook een heel verhaal vol anekdotes over dat mensen duurder uit waren met warmtepomp dan gas etc. Op niets gebaseerd en veel "het lijkt me niet goedkoop" en ander onderbuikgevoel.

Dat gezegd hebbende: we hebben ook gekeken voor multisplit voor de zolder en bovenverdieping. Maar aangezien het in de winter niet kouder dan 17 graden wordt, en we voor de zomer prima met ventilatoren goed kunnen slapen.... Gaan we niet duizenden euro's neertellen voor airco's met onderhoud en 4 bakken aan de muur. Een electrisch kacheltje kan dan ook wel voor die paar strenge vrieskou dagen per jaar.

Enige wat ik nog zou overwegen is een kanaalunit. Maar die zijn ook bij prijzig helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Waah schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 00:26:
Denk dat de markt wel gewoon door gaat hoor. Mijn schoonvader is net met pensioen als CV-monteur, en die wil nu ook een airco ophangen :+ dus de markt is er nog wel denk ik.

Wat niet helpt is de vaak anti-wartmepomp onwetendheid. Laatst op 538 ook een heel verhaal vol anekdotes over dat mensen duurder uit waren met warmtepomp dan gas etc. Op niets gebaseerd en veel "het lijkt me niet goedkoop" en ander onderbuikgevoel.

Dat gezegd hebbende: we hebben ook gekeken voor multisplit voor de zolder en bovenverdieping. Maar aangezien het in de winter niet kouder dan 17 graden wordt, en we voor de zomer prima met ventilatoren goed kunnen slapen.... Gaan we niet duizenden euro's neertellen voor airco's met onderhoud en 4 bakken aan de muur. Een electrisch kacheltje kan dan ook wel voor die paar strenge vrieskou dagen per jaar.

Enige wat ik nog zou overwegen is een kanaalunit. Maar die zijn ook bij prijzig helaas.
We krijgen een 26 jarige dame voor een tijd op onze zolderverdieping te wonen. Ik gok zo dat die zon elektrisch kageltje zwaar gaat misbruiken.

Plus mijn kids nu nog 5 en 7 worden eens tieners. Ik weet niet of ik er blij van wordt als die gasten de hele dag die elektrische kacheltjes aanjagen. :'(

Ik twijfel nog wel, omdat ik niet weet of dat ding veel tegelijk gebruikt gaat worden? Als er steeds maar 1 aanstaat, dan kan het beter een single zijn gok ik?

Zijn er ook multis van onder de 4kw? Dan zou ik een multi voor de boven verdieping kunnen doen en een single op zolder ofzo.

Gelukkig heb ik geen plannen om het huis te verkopen, want dan heb ik al 3 van die dingen aan mn rijtjes woning hangen. 8)7 (ik heb er zelf geen last van, maar vrouwen schijnen het niet sexy te vinden)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@xHEMANx De kleinste triple split bij MHI is de SCM41ZS-W van 4kW. Kleinste dual split is de SCM30ZS-W van 3kW. Voor slaapkamer is een SRK15ZS-WF dan een mooi binnendeel.

Zie ook de catalogus/configurator: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Voor materiaalprijzen kun je eens op aircovivo.nl kijken. Vergeet niet dat dat alleen binnen-, en buitendeel is. Komt leidingwerk en montage nog bovenop.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wij zijn nu voor het eerst aan het verwarmen met de Daikin Stylish 4.2 in de woonkamer.

Als de kamertemperatuur lager is en je zet hem aan om een aantal graden te verwarmen moet je te hard blazen waardoor de luchtstroom, en in mindere mate het geluid, onprettig wordt. Dus nu 24/7 aangezet en dan op de laagste blaasstand waardoor je de airco niet hoort en ook geen last hebt van de luchtstroom dus dit bevalt ons wel.

Nu heeft iedereen het over pendelen maar wij merken daar niks van aangezien de airco zo stil is en zo zacht blaast.

Zijn er nadelen van pendelen voor de installatie betreft slijtage?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLljqjxIBNwBTXz_DGaEmjjVgjM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/ToNRr0mwoj2IUR6dGyAej5zn.png?f=fotoalbum_small

Voor mijn gevoel is het buiten nog niet koud genoeg (of ons huis te goed geïsoleerd) om lekker zachtjes door te blazen dus ik ben benieuwd als het straks rond het vriespunt komt.

Nadeel van 24/7 is dat je bij de units die uit staan (werkkamer en slaapkamer) wel de leidingen hoort stromen als er 1 unit aanstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@ChrisW Hoe heb je de klep staan van je binnenunit? Zet hem eens op 45 graden minimaal ipv naar beneden. Waarschijnlijk loopt hij dan beter door zonder pendelen. Alhoewel overdag nu het normaal is met deze hoge temperaturen en zon. Bij mij draait hij helemaal niet overdag daardoor. Met dit weer draait hij hier nog niet in de nacht. Verbruik gisteren 0,9kWh. Ik zou hem ook niet knijpen op de laagste stand.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 24-10-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:46:
@ChrisW Hoe heb je de klep staan van je binnenunit? Zet hem eens op 45 graden minimaal ipv naar beneden. Waarschijnlijk loopt hij dan beter door zonder pendelen. Alhoewel overdag nu het normaal is met deze hoge temperaturen en zon. Bij mij draait hij helemaal niet overdag daardoor. Verbruik gisteren 0,9kWh. Ik zou hem ook niet knijpen op de laagste stand.
Daar zit ook veel verschil in, ik heb geen tuin op het zuiden dus ook geen zoninstraling overdag. Op het oosten is mijn tuin, dus in de ochtend meestal amper zon (de zon begint pas redelijk wat te doen rond 11:00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
ChrisW schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:43:
Wij zijn nu voor het eerst aan het verwarmen met de Daikin Stylish 4.2 in de woonkamer.

Als de kamertemperatuur lager is en je zet hem aan om een aantal graden te verwarmen moet je te hard blazen waardoor de luchtstroom, en in mindere mate het geluid, onprettig wordt. Dus nu 24/7 aangezet en dan op de laagste blaasstand waardoor je de airco niet hoort en ook geen last hebt van de luchtstroom dus dit bevalt ons wel.

Nu heeft iedereen het over pendelen maar wij merken daar niks van aangezien de airco zo stil is en zo zacht blaast.

[Afbeelding]

Voor mijn gevoel is het buiten nog niet koud genoeg (of ons huis te goed geïsoleerd) om lekker zachtjes door te blazen dus ik ben benieuwd als het straks rond het vriespunt komt.

Nadeel van 24/7 is dat je bij de units die uit staan (werkkamer en slaapkamer) wel de leidingen hoort stromen als er 1 unit aanstaat
Die grafiek ziet er niet best uit.. Is dit een single split? Is die dan niet veel te groot voor je ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Lijkt zo, de mensen die één wilde zijn inmiddels voorzien, zag je bij zonnepanelen ook, het gaat met golven.
In een late periode komt de meute.

De gasprijs is amper gezakt voor ons als consument(wereldwijde markt hebben wij niks mee te maken).
1,30 is nog steeds hoog, tijdens de crisis was bij mij 1,45(terwijl ik variabel contract had).

Eigenlijk is er niks gewijzigd want de gasprijs is gekoppeld aan de stroomprijs, ofwel de stroomprijs is ook gedaald.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
barta123 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

Daar zit ook veel verschil in, ik heb geen tuin op het zuiden dus ook geen zoninstraling overdag. Op het oosten is mijn tuin, dus in de ochtend meestal amper zon (de zon begint pas redelijk wat te doen rond 11:00)
Isolatie. Toen ik vanochtend beneden kwam 19,5 graden. Juist als je veel warmteverlies hebt zou je geen pendelen moeten zien. Maar volgens mij gaat het hier om een multi en die pendelen veel eerder ook met een hogere minimum vermogen. Lekker laten pendelen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123

[Afbeelding]

Wat je ook kan doen, is ca. 2 uur aanzetten voordat je in de ruimte komt, dus dat je hem tijd geeft om op te warmen (gewoon een schema maken)

Eerder deed ik het ook zo met op vraag verwarmen, maar dan kan je in een halve tornado zitten. Als het boeltje op temp is hoor je bijna niks.

Maar goed, mijn unit pendelt helemaal niet. Want mijn isolatie is te brak :( (vanochtend alweer 17.5°C beneden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_kbSdjbT3mMVXaY4mxuDuUjxYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8skkigTaZWpCG8ELJN4J1dM.jpg?f=fotoalbum_large

Hier, toen was het gemiddeld -1,5°C over de 24h

Overigens, 5,6kWh op 24h vind ik niet veel, maar ik zou me zelf niet prettig voelen bij het aan/uit gedrag van de compressor. Ik zet hem nu over het algemeen op PV aan ,dus rond 10:00 aan, rond 16:00 weer uit.. Dan verstook ik iets van 4kWh

[ Voor 16% gewijzigd door barta123 op 24-10-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
@MotorBeast
Afgelopen dagen hebben we de roosters op zowel horizontaal en verticaal op draaien gehad maar die geluidjes hoor je wel meer (mechanisch geluid) dus mijn voorkeur heeft draaien uit. Nu als test inderdaad de klep naar beneden gericht vanwege de plaatsing van de bank dus die gaan we ook nog even wat hoger zetten om te testen.

Bij ons komt vanaf 13.00u de zon in de woonkamer maar wel met vitrage dicht dus het valt mee maar vaak zie ik het wel terug in de grafiek. Nu hebben we ook nog 3 roosters open staan dus de koudere lucht komt wel binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTJ_t3Dkq3L0uoLB-xSGyWw1JF4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/IdMiwZMdMxBVPv8iwIKJ5wvb.png?f=fotoalbum_small

@barta123
We hebben een multisplit buiten, 1 unit 4.2 in de woonkamer, 1 unit 2.0 in de praktrijkruimte (voor massages is 23 graden de juiste temperatuur) en 1 unit 2,5 in onze eigen slaapkamer op zolder (alleen koelen, nooit verwarmen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
ChrisW schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:05:
@MotorBeast
Afgelopen dagen hebben we de roosters op zowel horizontaal en verticaal op draaien gehad maar die geluidjes hoor je wel meer (mechanisch geluid) dus mijn voorkeur heeft draaien uit. Nu als test inderdaad de klep naar beneden gericht vanwege de plaatsing van de bank dus die gaan we ook nog even wat hoger zetten om te testen.

Bij ons komt vanaf 13.00u de zon in de woonkamer maar wel met vitrage dicht dus het valt mee maar vaak zie ik het wel terug in de grafiek. Nu hebben we ook nog 3 roosters open staan dus de koudere lucht komt wel binnen.

[Afbeelding]

@barta123
We hebben een multisplit buiten, 1 unit 4.2 in de woonkamer, 1 unit 2.0 in de praktrijkruimte (voor massages is 23 graden de juiste temperatuur) en 1 unit 2,5 in onze eigen slaapkamer op zolder (alleen koelen, nooit verwarmen).
Wat voor multi split heb je? Ik zou eens proberen met demand control op automatisch. Dat werkte bij mij perfect. Anders is het als een heel blije puppy die veel te veel wilt en zichzelf niet kan beheersen.

Ik heb zelf de 3MXM68, dat is al een vrij grote. Mijn woonkamer is ca. 50m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35

[Afbeelding]

Het is idd nog niet koud genoeg, maar een 4,2 klinkt ook een beetje overbemeten voor een goed geisoleerde gemiddelde woonkamer. Aan welke multi buitenunit hangt ie? De grotere multi's gaan ook nogal snel pendelen als er maar 1 unit draait. Heb je al geprobeerd om de demand control functie (op auto) in te schakelen in de app? Dat leidt ook tot een veel mooier regelgedrag. En idd spelen met de lamellen kan ook helpen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Niet online
@RonJ @barta123
Er is toendertijd een 4MXM80R9 geoffreerd maar volgens de Daikin-app staat er een 3MXM68A2V1B9 buitenunit.
Ook was er voor de woonkamer een FTXA50R geoffreerd maar hangt er nu een FTXA42C2V1BW, dus daar moet ik het nog even over hebben met de installateur..

Ik heb nu de vraagbesturing op automatisch gezet in de woonkamer dus we gaan het even aankijken de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ChrisW schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:45:
@RonJ @barta123
Er is toendertijd een 4MXM80R9 geoffreerd maar volgens de Daikin-app staat er een 3MXM68A2V1B9 buitenunit.
Ook was er voor de woonkamer een FTXA50R geoffreerd maar hangt er nu een FTXA42C2V1BW, dus daar moet ik het nog even over hebben met de installateur..

Ik heb nu de vraagbesturing op automatisch gezet in de woonkamer dus we gaan het even aankijken de komende dagen.
Alleen maar beter, want een 80 en 50 lijkt me helemaal zwaar overgedimensioneerd, maar ik ken natuurlijk niet precies de woning.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Laatst online: 09:45
@RonJ @barta123

Ik vond het ook een moeilijke keuze.
Er hangt hier al 3 jaar een daikin vloermodel van 5Kw die alles zomer en winter op temperatuur kan houden op fluisterstand. Dus ik vermoed dat hij eigenlijk wat te zwaar is.
De enige tip die ik kan geven is om bij koudere temperaturen 24/7 te draaien, zo doe ik het toch al een paar jaar en werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
@RonJ @barta123

De 3MXM68 lijkt me al vrij fors hiervoor ja. Qua koelen wel goed, als je alles tegelijk wilt koelen natuurlijk.

Maar die 2kW unit voor de werkkamer lijkt me niet dat die hard moet werken.

Heb je ook geprobeerd om ook die tweede gewoon te laten draaien (maar dan set temperatuur gewoon wat lager zetten). Dan zou hij volgens mij ook minder moeten gaan pendelen.

De mijne doet dat eigenlijk nooit, pendelen. Maar ik heb altijd beide units aan (omdat ik van mijn bovenverdieping geen koelkast wil maken) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ChrisW schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:05:
@MotorBeast

[Afbeelding]

@barta123
Klep op 45 graden of zelfs hoger, swing uit, fan op auto, demand controll op auto zetten. Ik heb een 4,2 op 60m2 (wel op een single) en die pendelt zelden. Probleem zal ook wel in het minimum vermogen van de buitenunit zitten.

Verder voor je roosters. Co2 meter aanschaffen en daarmee openen roosters wat afregelen. 3 roosters vol open in een kamer is vaak niet nodig en zorgt voor forse afkoeling. Al zou met forse afkoeling weer pendelen minder moeten zijn maar verbruik gaat dan omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:52:
[...]

Lijkt zo, de mensen die één wilde zijn inmiddels voorzien, zag je bij zonnepanelen ook, het gaat met golven.
In een late periode komt de meute.

De gasprijs is amper gezakt voor ons als consument(wereldwijde markt hebben wij niks mee te maken).
1,30 is nog steeds hoog, tijdens de crisis was bij mij 1,45(terwijl ik variabel contract had).

Eigenlijk is er niks gewijzigd want de gasprijs is gekoppeld aan de stroomprijs, ofwel de stroomprijs is ook gedaald.
Er is wel wat gewijzigd. Salaris/inkomen van mensen is veel gestegen. Meeste mensen kijken alleen maar wat ze aan het einde van de maand overhouden. Instroom spaarrekeningen is ook weer fors gestegen. Dat ze lange termijn nog meer overhouden als ze zorgen dat de energielast fors daalt denken de meeste niet bij na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

Klep op 45 graden of zelfs hoger, swing uit, fan op auto, demand controll op auto zetten. Ik heb een 4,2 op 60m2 (wel op een single) en die pendelt zelden. Probleem zal ook wel in het minimum vermogen van de buitenunit zitten.

Verder voor je roosters. Co2 meter aanschaffen en daarmee openen roosters wat afregelen. 3 roosters vol open in een kamer is vaak niet nodig en zorgt voor forse afkoeling. Al zou met forse afkoeling weer pendelen minder moeten zijn maar verbruik gaat dan omhoog.
Duco maakt mooie electronisch (op basis van een CO2- en/of Rv sensor) geregelde roosters die vrij makkelijk te plaatsen zijn als upgrade.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Dus je hebt betaald voor een Golf maar een Polo geleverd gekregen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Er is wel wat gewijzigd. Salaris/inkomen van mensen is veel gestegen. Meeste mensen kijken alleen maar wat ze aan het einde van de maand overhouden. Instroom spaarrekeningen is ook weer fors gestegen. Dat ze lange termijn nog meer overhouden als ze zorgen dat de energielast fors daalt denken de meeste niet bij na.
En nu is juist het moment om te investeren, het is nu (weer even) een kopersmarkt, als de massa straks weer omdraait betaal je weer de hoofdprijs.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Dus je hebt betaald voor een Golf maar een Polo geleverd gekregen? 8)7
Met die 4,2 binnen ipv 5 mag je alleen maar blij zijn. Maakt minder geluid en wbt capaciteit weinig verschil.

Maar eens je hebt er wel voor betaald. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
RonJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

En nu is juist het moment om te investeren, het is nu (weer even) een kopersmarkt, als de massa straks weer omdraait betaal je weer de hoofdprijs.
Klopt. Installateur hier net binnen verkoopt op dit moment wel 4 a 5 L/W per week met waarschijnlijk minder subsidie volgend jaar. Niet iedereen slaapt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
MotorBeast schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Met die 4,2 binnen ipv 5 mag je alleen maar blij zijn. Maakt minder geluid en wbt capaciteit weinig verschil.

Maar eens je hebt er wel voor betaald. :X
Dat ben ik met je eens, waarschijnlijk gaat het ook efficiënter zijn (die Polo rijdt ook zuiniger dan die Golf :9 ).

Het gaat inderdaad om dat laatste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
RonJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Duco maakt mooie electronisch (op basis van een CO2- en/of Rv sensor) geregelde roosters die vrij makkelijk te plaatsen zijn als upgrade.
"Even" glas eruit halen om een nieuw rooster te plaatsen noem ik niet makkelijk.
Waah schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 00:26:
Het is ontbreken van kennis, mensen die eenmaal één hebben weten wel beter gezien het ook comfort verhogend is(je afgiftepunten zijn langer warm, iets wat een gasketel niet kan vanwege te hoog minimaal vermogen).

En de verhoogde energierekening komt doordat mensen niet kunnen rekenen, 500m3 gas is niet hetzelfde als 500kwh stroom, of de enkeling met een foutief geplaatst/ingeregelde installatie,s die het weer flink opblaast alsof het een breedt probleem is.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

"Even" glas eruit halen om een nieuw rooster te plaatsen noem ik niet makkelijk.
Dan niet nee, maar vaak zitten ze niet aan het glas, maar als "kalfroosters" geplaatst tussen twee kozijnbalken. En ook bij glasmontage hoeft het glas er meestal niet uit.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Laatst online: 19-09 11:04
Ik verwarm hier volledig met L/L en geen gas meer, heb de pomp van de vloerverwarming continu aan staan, met deze laag staande zon die ver het huis in schijnt warmt de vloer een beetje op.

Gemeten met infrarood camera en de slangen worden zichtbaar.

Alle beetjes helpen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Bohaak schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:07:
Ik verwarm hier volledig met L/L en geen gas meer, heb de pomp van de vloerverwarming continu aan staan, met deze laag staande zon die ver het huis in schijnt warmt de vloer een beetje op.

Alle beetjes helpen…
Je verwarmt met airco en hebt vloerverwarming aanstaan? Wat is precies je doel? Het pompje verslijten? Extra sluipverbruik realiseren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:20
Bohaak schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:07:

Alle beetjes helpen…
Is dat niet een beetje zonde? Die pomp verbruikt zo 60W, dus zo'n 500kWh per jaar bij 24/7 aan. Daarvoor kun je een hoop extra warmte de keet in pompen met je L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
barta123 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Je verwarmt met airco en hebt vloerverwarming aanstaan? Wat is precies je doel? Het pompje verslijten? Extra sluipverbruik realiseren? :P
De vloerverwarming is nog intact en alleen de pomp van 6 watt is nu aan, valt dus wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Bohaak schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:18:
[...]

De vloerverwarming is nog intact en alleen de pomp van 6 watt is nu aan, valt dus wel mee.
Maar of die pomp nu 60W of 6W verbruikt, waarom zou je die laten draaien als de ketel uit staat?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Maar of die pomp nu 60W of 6W verbruikt, waarom zou je die laten draaien als de ketel uit staat?
Doordat de zon laag staat en ver het huis in komt warmt de vloer op door de warmte van de zon en omdat de pomp draait wordt de gehele vloer iets minder koud. Simpel toch?

En ik heb geen ketel meer en ook geen gas en gebruik ook geen energie, maar de vloerverwarming in nog intact en op deze manier is de stenen vloer iets minder koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bohaak schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:35:
[...]

Doordat de zon laag staat en ver het huis in komt warmt de vloer op door de warmte van de zon en omdat de pomp draait wordt de gehele vloer iets minder koud. Simpel toch?

En ik heb geen ketel meer en ook geen gas en gebruik ook geen energie, maar de vloerverwarming in nog intact en op deze manier is de stenen vloer iets minder koud.
Ik denk dat het vooral in je hoofd werkt, veel kan dat niet opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

Ik denk dat het vooral in je hoofd werkt, veel kan dat niet opleveren.
Ik denk dat @Bohaak op een gedeelte van de vloer zonlicht krijgt, en dat gedeelte wordt dan warm. De rest van de vloer blijft koud. Door dan de vloerverwarming aan te zetten verspreid die warmte over zijn gehele vloer, en voelt zijn gehele vloer minder koud aan.

[ Voor 4% gewijzigd door RemmyB83 op 24-10-2024 19:52 ]

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Bohaak schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:35:
[...]

Je vloer warmt niet op door met 6W rond te pompen hoor? :+

Top dat je gasloos bent nu, maar water rondpompen zou je vloer niet op moeten warmen. En de zon instraling doet dusdanig weinig vloer massa opwarmen dat rondpompen echt niet veel zal doen hoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
barta123 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:44:
[...]

Je vloer warmt niet op door met 6W rond te pompen hoor? :+

Top dat je gasloos bent nu, maar water rondpompen zou je vloer niet op moeten warmen. En de zon instraling doet dusdanig weinig vloer massa opwarmen dat rondpompen echt niet veel zal doen hoor
Jawel. Door de wrijving van het water. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

Jawel. Door de wrijving van het water. :+
Free energy, 6W erin stoppen, 6kW eruit krijgen, wel dik man. Ik wil dat ook :D

Laws of physics, go home!! :P

Maar ik zit wel met hetzelfde. Heb nu de ketel + verwarming nog hangen, ik weet niet of ik het boven wel radiatorloos zou maken, ik weet ook niet wat ik met warm water zou doen.

Miss als ze mijn wijk gasloos maken een R290 monobloc hangen en die op de plaats vd ketel hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@barta123 en anderen. Graag even weer ontopic. Het is hier niet “de airco kroeg”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:36
Ik ben vandaag deze setup tegengekomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SugOQP-jQw8MWB1bBmeuL8B6rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8Gswe7hlxZdx89JY8F1kNUy.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand überhaupt een idee/gok hoe ze dit gaan wegwerken?

Ik gok dat ze de gevel gaan isoleren, ik kan mij niet inbeelden dat ze dit proper kunnen wegwerken met kabelgoten.

[ Voor 7% gewijzigd door MXMan op 24-10-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
barta123 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

Free energy, 6W erin stoppen, 6kW eruit krijgen, wel dik man. Ik wil dat ook :D

Laws of physics, go home!! :P

Maar ik zit wel met hetzelfde. Heb nu de ketel + verwarming nog hangen, ik weet niet of ik het boven wel radiatorloos zou maken, ik weet ook niet wat ik met warm water zou doen.

Miss als ze mijn wijk gasloos maken een R290 monobloc hangen en die op de plaats vd ketel hangen?
Sinds wij van het gas af zijn heb ik de vloerverwarming indirect op de L/L "aangesloten". De restwarmte op zolder pomp ik in een buffervat waarmee gedouched wordt. Praktisch zonder kosten heb ik de CV leiding op de spiraal van het vat aangesloten. Zo gebruiken we de warmte dubbel. Ik realiseer me dat ik alleen warmte rondpomp, dus het huis als geheel wordt er niet warmer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Ik zie in het nieuws wat over houtstook.

Waarom kan de overheid neit een lichte push op L/L verwarming geven? Als ik mijn huis nog meer zou verwarmen kost het nog geen 500 euro stroom per jaar.

Voor 500 euro heb je 380m3 gas en ik verstookt het equivalent van ruim 1200m3 gas...

En het is vooral lekker warm. Heb vaker bij mensen binnen gezeten die met 16°C in huis zitten te klappertanden.

Sorry @ThinkPad . Trying to keep it straight 👌
MXMan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:00:
Ik ben vandaag deze setup tegengekom

[Afbeelding]

Ik gok dat ze de gevel gaan isoleren, ik kan mij niet inbeelden dat ze dit proper kunnen wegwerken met kabelgoten.
Dit zou op zich nog wel met goten kunnen. Denk dat het er niet heel erg uitziet. Mooi is anders, maar het lijkt me niet dat je er een muur voor metselt? Dan kan je bij een verduurde leiding nooit meer onderhoud plegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Martin7182 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Sinds wij van het gas af zijn heb ik de vloerverwarming indirect op de L/L "aangesloten". De restwarmte op zolder pomp ik in een buffervat waarmee gedouched wordt. Praktisch zonder kosten heb ik de CV leiding op de spiraal van het vat aangesloten. Zo gebruiken we de warmte dubbel. Ik realiseer me dat ik alleen warmte rondpomp, dus het huis als geheel wordt er niet warmer van.
Deze setup volg ik niet helemaal :X maar zal aan mij liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Hoe krijg je de warmte van een L/L in een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:51:
[...]

Hoe krijg je de warmte van een L/L in een buffervat?
Met een warmtepompboiler die binnenlucht aanzuigt.
De thermostaat stuurt de CV pomp aan, de WPB stopt 3 kW in het buffervat die weer via de CV leiding de vloer in gaat. Van die 3 kW is 0.75 kW afkomstig van de WPB en 2.25 kW van de L/L unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Bedoel je dit systeem hebt?

Daikin multi+
https://www.daikin.nl/nl_...ers/multi-plus-split.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Martin7182 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:53:
[...]

Met een warmtepompboiler die binnenlucht aanzuigt.
De thermostaat stuurt de CV pomp aan, de WPB stopt 3 kW in het buffervat die weer via de CV leiding de vloer in gaat. Van die 3 kW is 0.75 kW afkomstig van de WPB en 2.25 kW van de L/L unit.
Je gaat een heel slecht rendement halen. Als je (warme) binnenlucht aanzuigt en die naar buiten blaast, dan trek je ook ergens heel veel koude lucht naar binnen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:05:
[...]

Je gaat een heel slecht rendement halen. Als je (warme) binnenlucht aanzuigt en die naar buiten blaast, dan trek je ook ergens heel veel koude lucht naar binnen…..
Dat is wat ventilatiewarmtepompen ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:05:
[...]

Het is zelfs erger; binnen-binnen opstelling. Als je naar buiten uitblaast, hoef je minder te ventileren.
Qua rendement is het maar net hoe je het bekijkt; voor 0.75 W extra krijg ik 3 kW warmte in de vloer. Het grootste deel daarvan komt indirect dus uit de L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Martin7182 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:18:
[...]

Het is zelfs erger; binnen-binnen opstelling. Als je naar buiten uitblaast, hoef je minder te ventileren.
Qua rendement is het maar net hoe je het bekijkt; voor 0.75 W extra krijg ik 3 kW warmte in de vloer. Het grootste deel daarvan komt indirect dus uit de L/L.
En hoe veel verlies je door een heel pak koude lucht binnen te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
mr_evil08 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:06:
[...]

Dat is wat ventilatiewarmtepompen ook doen.
En die werken volgens mij ook gewoon met een warmteterugwinsysteem voor de inkomende koude lucht, en werken enkel in zéér goed geisoleerde huizen. het type huis waar je geen koude vloeren zal hebben zeg maar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

[Afbeelding]

Dit is wat je krijgt als je niet veel wil uitgeven.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:02

[Afbeelding]

Kan zijn dat hier een RVS goot cq. profiel overheen gaat. Die heeft een flens aan beide zijden en schroef je er dan bovenop.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Het nadeel van dit is denk ik wel dat je geen warm water hebt als je in de zomer koelt, toch? Lijkt me niet dat ie als een VRF kan werken, dat zou overigens wel geniaal zijn bedenk ik me net.

Ik heb nog 1 aansluiting vrij op mijn 3MXM68, heb zo'n opstelling wel overwogen, maar het feit dat je niet kan koelen en warm water kan hebben tegelijk staat me een beetje tegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:33:
[...]

En hoe veel verlies je door een heel pak koude lucht binnen te trekken?
Dat doe ik niet, ik zuig binnen aan en blaas binnen uit. Netto wordt het huis er 750 W warmer van. Op zolder -2.25 kW en op de begane grond +3 kW.
Je moet het gewoon zo zien: de airco warmt de benedenverdieping op, een deel van de warmte ontsnapt naar zolder en maakt via WPB en buffervat een extra rondje door de vloerverwarming. Misschien is het niet zo efficiënt, maar tegen praktisch nul investering loopt de L/L warmte nu ook door de vloer :)
Het is slechts bijverwarming, na twee uurtjes gaat hij weer uit. Dat kost dus 1.5 kWh (7,5 cent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Martin7182 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

Dat doe ik niet, ik zuig binnen aan en blaas binnen uit. Netto wordt het huis er 750 W warmer van. Op zolder -2.25 kW en op de begane grond +3 kW.
Je moet het gewoon zo zien: de airco warmt de benedenverdieping op, een deel van de warmte ontsnapt naar zolder en maakt via WPB en buffervat een extra rondje door de vloerverwarming. Misschien is het niet zo efficiënt, maar tegen praktisch nul investering loopt de L/L warmte nu ook door de vloer :)
Het is slechts bijverwarming, na twee uurtjes gaat hij weer uit. Dat kost dus 1.5 kWh (7,5 cent).
Je moet dat toch goed mee op letten.
Als de je zolder zo ver af koelt dat je condensatie krijgt, dan is er een kans dat je binnenkort zelfgekweekte schimmels en paddestoelen kan oogsten op je dakconstructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:26
polderhuis.org

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:37:
[...]

Je moet dat toch goed mee op letten.
Als de je zolder zo ver af koelt dat je condensatie krijgt, dan is er een kans dat je binnenkort zelfgekweekte schimmels en paddestoelen kan oogsten op je dakconstructie.
Bedankt, ik zal het in de gaten blijven houden. Vooralsnog daalt de luchtvochtigheid alleen maar. Volgens de L/L experts kan lucht de massa niet opwarmen. Dus ook niet afkoelen ;) De WPB voert per run iets van een liter vocht af, dat zijn we ook weer kwijt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24
Martin7182 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Bedankt, ik zal het in de gaten blijven houden. Vooralsnog daalt de luchtvochtigheid alleen maar. Volgens de L/L experts kan lucht de massa niet opwarmen. Dus ook niet afkoelen ;) De WPB voert per run iets van een liter vocht af, dat zijn we ook weer kwijt :)
Ietwat off topic :)
Maar ook hier geen enkel probleem met wpb met binnen/binnen op zolder. Alleen voor warm water maar toch, loopt soms ook een uur of 3 a 4.
Pagina: 1 ... 113 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic