mr_evil08 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:16:
[...]
Ik heb nog nooit de slaapkamer verwarmd en ook geen behoefte aan.
Het is ook gezonder om onder een dekbed te slapen dan in een verwarmde slaapkamer.
De slaapkamer raam staat hier altijd open tenzij het echt koud is buiten(strenge vorst).
Nadeel van slaapkamers niet verwarmen is weer wel dat je beneden harder moet stoken, maar het is niet zo dat alle warmte naar de slaapkamers gaat.
I get it, maar ik heb 1 kamer wat mijn muziekhok is (Die wil ik dus verwarmen, want dat gebruik ik gewoon als halve woonkamer)
En ik heb een huisgenoot die ook boven in een kamer zit, die zet nooit een raam open dus als hij weg is zet ik het hok open en laat ik licht en lucht binnen, dus verwarmen is wel belangrijk, zo krijg je flink meer vocht boven namelijk.
En mijn multi split loopt beduidend beter als beiden units aan staan.
Tevens wordt het bij mij ook erg koud als ik boven niet verwarm, het gaat zelfs onder de 15 graden in de winter. Dat is heel koud en geeft erg veel vocht (dus op termijn ook schimmel)
Misschien is dat het nadeel van een hoekwoning uit de jaren 70? Ik kan me voorstellen dat het warmteverlies veel minder is als je ergens midden in de rij zit..
Bovenverdieping verwarm ik ook niet zo sterk trouwens, in de winter gewoon op 18C, dus de kamers worden 17 ofzo. Dat is prima, de unit gaat dan aan/uit en de compressor blijft vrijwel hetzelfde lopen (unit beneden heeft wel continu warmte nodig namelijk)
[
Voor 9% gewijzigd door
barta123 op 25-10-2024 16:21
]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting