Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Sjamo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:30:
[...]

Ietwat off topic :)
Maar ook hier geen enkel probleem met wpb met binnen/binnen op zolder. Alleen voor warm water maar toch, loopt soms ook een uur of 3 a 4.
Jouw zolder wordt dan toch berekoud, en ondertussen zakt de efficientie van je WPB.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Jouw zolder wordt dan toch berekoud, en ondertussen zakt de efficientie van je WPB.
Nee. Mijn partner is verschillende keren uren aan het werk geweest op de zolder terwijl deze vewarmde, en merkte eigenlijk niets van een temperatuurdaling. Het helpt hier misschien dat de uitblaas richting het trapgat staat.

Wij merken zelden tot nooit iets van de kou. 3/4e van het jaar is het niet merkbaar, de overige 3 maanden wordt het opgevangen door de airco unit in het trapgat, en die unit staat toch al aan dan, en komt zelden boven het minimaal opgenomen vermogen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:19

fxs81

Julianadorp

Nog een paar dagen geduld, de 30e word de installatie geplaatst. Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen, tot nu toe de cv nog niet aangehad hier, is nog steeds bijna 21 graden binnen. Qua verwarmingsgevoel zal het vermoed ik ongeveer hetzelfde zijn als we al hadden. Heb 1 radiator in de woonkamer met fans eronder en roosters in de vensterbank, er staat een hele grote hoekbank voor de radiator dus stralingswarmte hebben we nagenoeg toch al nooit, hooguit de bank en de vloer onder de bank warmt op. Van de week voordat ze komen even de meterkast klaar maken en de nieuwe Homewizard kWh meter naast de nieuwe groep zetten, kan ik het verbruik mooi in de app erbij zien. Zal wel wat foto's maken als het geplaatst word en is.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
barta123 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:22:
[...]

Het nadeel van dit is denk ik wel dat je geen warm water hebt als je in de zomer koelt, toch? Lijkt me niet dat ie als een VRF kan werken, dat zou overigens wel geniaal zijn bedenk ik me net.

Ik heb nog 1 aansluiting vrij op mijn 3MXM68, heb zo'n opstelling wel overwogen, maar het feit dat je niet kan koelen en warm water kan hebben tegelijk staat me een beetje tegen
Hetzelfde als een gasketel, bij tapwater valt verwarming uit(een boiler heeft een buffer natuurlijk).

De boiler heeft prioriteit.
De WP gaat de boiler opwarmen als te ver is afgekoelt en switched dan terug, dit geval naar koelbedrijf.

Een boiler opwarmen gebeurt niet de heledag door.
Een vat opwarmen kan wel 30 minuten duren(afhankelijk hoe groot en hoeveel opgewarmd moet worden).

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2024 13:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
barta123 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:27:
Ik zie in het nieuws wat over houtstook.

Waarom kan de overheid neit een lichte push op L/L verwarming geven? Als ik mijn huis nog meer zou verwarmen kost het nog geen 500 euro stroom per jaar.

Voor 500 euro heb je 380m3 gas en ik verstookt het equivalent van ruim 1200m3 gas...

En het is vooral lekker warm. Heb vaker bij mensen binnen gezeten die met 16°C in huis zitten te klappertanden.
Ik denk dat dat twee oorzaken heeft.

Allereerst het imago. Een airco is er vooral voor koelen en niet voor verwarmen. Voor koelen is L/L gewoon onovertroffen.

Dat maakt L/L lastig om te subsidieren. Je zult moeten eisen dat een huis van het gas gaat om voor subsidie in aanmerking te komen. Die eis is bij L/W niet nodig omdat niemand zo'n installatie neemt om te gaan koelen. Doe je dat niet, dan ga je effectief het energieverbruik van huishouden omhoog stuwen omdat een aanzienlijk deel gewoon de gasketel aan zal slingeren koud wordt. Wat ook niet helpt is dat er geen hybride regelingen bestaan voor L/L en CV systemen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Allereerst het imago. Een airco is er vooral voor koelen en niet voor verwarmen. Voor koelen is L/L gewoon onovertroffen.

Dat maakt L/L lastig om te subsidieren. Je zult moeten eisen dat een huis van het gas gaat om voor subsidie in aanmerking te komen. Die eis is bij L/W niet nodig omdat niemand zo'n installatie neemt om te gaan koelen. Doe je dat niet, dan ga je effectief het energieverbruik van huishouden omhoog stuwen omdat een aanzienlijk deel gewoon de gasketel aan zal slingeren koud wordt. Wat ook niet helpt is dat er geen hybride regelingen bestaan voor L/L en CV systemen.
Een L/W is fors duurder dan L/L om die reden geen subsidie.
De subsidie,s van L/W gaan volgend jaar ook omlaag omdat de aanschaf prijzen zijn gedaald.

Voor een L/W tel je zo 10-12K neer.

Een L/W WP kan ook wel koelen met 7 graden water, je hebt wandunit,s die condenserend kunnen koelen, moet je wel de zaak isoleren binnen, met de vloer is het beperkt natuurlijk maar nog altijd voelbaar.

En nog steeds bij L/L WP gebruikt maar een klein deel van de mensen het voor verwarmen.
(Als ik door de woonwijk loop op de winterdag terwijl heel veel mensen een airco hebben hangen staan ze niet aan terwijl ze thuis zijn).

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Waah schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

En die werken volgens mij ook gewoon met een warmteterugwinsysteem voor de inkomende koude lucht, en werken enkel in zéér goed geisoleerde huizen. het type huis waar je geen koude vloeren zal hebben zeg maar :+
Omdat die dingen maar 1,5kwh warmte leveren...
En idd direct terug duwen in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
mr_evil08 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Omdat die dingen maar 1,5kwh warmte leveren...
En idd direct terug duwen in de vloer.
Nee, omdat dat de enige manier is om het efficient te doen. Je vloer opwarmen met warmte uit je eigen huis, waarbij je vervolgens koude lucht van buiten aan het aantrekken bent? Dan kun je wel proberen te rekenen met "1 kw electra voor 4kw warmte de vloer in" maar als je vervolgens koude lucht je huis aan het intrekken bent gaat al je efficientie dus naar de maan, want je airco moet nu dus meer warmte leveren om die koude lucht op te warmen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Martin7182 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Bedankt, ik zal het in de gaten blijven houden. Vooralsnog daalt de luchtvochtigheid alleen maar. Volgens de L/L experts kan lucht de massa niet opwarmen. Dus ook niet afkoelen ;) De WPB voert per run iets van een liter vocht af, dat zijn we ook weer kwijt :)
Oeps... dat had ik overzien. Je WPB zal inderdaad een hoop condensatie af voeren... en dat kan misschien wel zorgen voor te droge lucht in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Glashelder schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Klopt idd, maar een voormalig collega van mij, had er speciaal om te verwarmen een in zijn rijtjeshuis gehangen (sociale huur). Maar ja, hij was wel een echte vrek. Ging met zijn frikandellendraaier in DE E5 tanken en dan in DE boodschappen doen, want elke euro moest 3x omgedraad worden, LOL.

Mij valt het L/L verwarmen alles mee. Mijn unit beneden is nu nog te klein (isolatie moet echt nog +++ krijgen) maar boven is het echt top, gewoon warme slaapkamers en omdat hij in de hal hangt hoor je de unit niet eens blazen, lekker warme kamers. In de nacht is ie sws uit, dus altijd lekker slapen :)

En in de zomer altijd koel slapen, gewoon op PV koelen en daarna uit. Werkt prima :)

Maar wat sommigen doen, 1 single split in een rijtjeshuis en dat afdoende noemen, begrijp ik niet. Ik kan me niet voorstellen dat je warmtevraag boven precies 0 is.. Je moet ook ventileren toch? Dan verlies je ook warmte. Ik zet na het slapen altijd minstens een half uurtje het raam open in de ochtend. Noem me altmodisch, maar ik vind het wel belangrijk

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Klopt idd, maar een voormalig collega van mij, had er speciaal om te verwarmen een in zijn rijtjeshuis gehangen (sociale huur). Maar ja, hij was wel een echte vrek. Ging met zijn frikandellendraaier in DE E5 tanken en dan in DE boodschappen doen, want elke euro moest 3x omgedraad worden, LOL.

Mij valt het L/L verwarmen alles mee. Mijn unit beneden is nu nog te klein (isolatie moet echt nog +++ krijgen) maar boven is het echt top, gewoon warme slaapkamers en omdat hij in de hal hangt hoor je de unit niet eens blazen, lekker warme kamers. In de nacht is ie sws uit, dus altijd lekker slapen :)

En in de zomer altijd koel slapen, gewoon op PV koelen en daarna uit. Werkt prima :)

Maar wat sommigen doen, 1 single split in een rijtjeshuis en dat afdoende noemen, begrijp ik niet. Ik kan me niet voorstellen dat je warmtevraag boven precies 0 is.. Je moet ook ventileren toch? Dan verlies je ook warmte. Ik zet na het slapen altijd minstens een half uurtje het raam open in de ochtend. Noem me altmodisch, maar ik vind het wel belangrijk
Ik heb nog nooit de slaapkamer verwarmd en ook geen behoefte aan, zo zijn er heel veel die zo denken.
Het is gezonder om onder een dekbed te slapen dan in een verwarmde slaapkamer.

De slaapkamer raam staat ook altijd open tenzij het echt koud is buiten(strenge vorst).

Nadeel van slaapkamers niet verwarmen is weer wel dat je beneden harder moet stoken, maar het is niet zo dat alle warmte naar de slaapkamers gaat.

In verleden in een huurwoning gewoond, slaapkamer was 4-8 graden, alleen sochtends een probleem bij uit bed gaan.

Dit huis komt niet onder de 15 graden, dan moet het stevig vriezen.

@bart123 Dit huis heeft ook ventilatie C en beneden D, het is eerder te droog dan vochtig.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:16:
[...]

Ik heb nog nooit de slaapkamer verwarmd en ook geen behoefte aan.
Het is ook gezonder om onder een dekbed te slapen dan in een verwarmde slaapkamer.

De slaapkamer raam staat hier altijd open tenzij het echt koud is buiten(strenge vorst).

Nadeel van slaapkamers niet verwarmen is weer wel dat je beneden harder moet stoken, maar het is niet zo dat alle warmte naar de slaapkamers gaat.
I get it, maar ik heb 1 kamer wat mijn muziekhok is (Die wil ik dus verwarmen, want dat gebruik ik gewoon als halve woonkamer)

En ik heb een huisgenoot die ook boven in een kamer zit, die zet nooit een raam open dus als hij weg is zet ik het hok open en laat ik licht en lucht binnen, dus verwarmen is wel belangrijk, zo krijg je flink meer vocht boven namelijk.

En mijn multi split loopt beduidend beter als beiden units aan staan.
Tevens wordt het bij mij ook erg koud als ik boven niet verwarm, het gaat zelfs onder de 15 graden in de winter. Dat is heel koud en geeft erg veel vocht (dus op termijn ook schimmel)

Misschien is dat het nadeel van een hoekwoning uit de jaren 70? Ik kan me voorstellen dat het warmteverlies veel minder is als je ergens midden in de rij zit..

Bovenverdieping verwarm ik ook niet zo sterk trouwens, in de winter gewoon op 18C, dus de kamers worden 17 ofzo. Dat is prima, de unit gaat dan aan/uit en de compressor blijft vrijwel hetzelfde lopen (unit beneden heeft wel continu warmte nodig namelijk)

[ Voor 9% gewijzigd door barta123 op 25-10-2024 16:21 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesyesdush
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-03 09:47
RonJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

En nu is juist het moment om te investeren, het is nu (weer even) een kopersmarkt, als de massa straks weer omdraait betaal je weer de hoofdprijs.
Je betaal nu ook de hoofdprijs
Zoiezo 30/40 % meer dan vorige jaar.
Maar goedkope prijzen hier voor de airco's hebben jullie goed gedaan👍

[ Voor 3% gewijzigd door yesyesdush op 25-10-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:45
barta123 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:18:
[...]

Misschien is dat het nadeel van een hoekwoning uit de jaren 70? Ik kan me voorstellen dat het warmteverlies veel minder is als je ergens midden in de rij zit..
Leeftijd van de woning is 1, naisoleren is 2.
Ik heb zelf ook een eind jaren 70 hoekwoning.
En alle ramen vervangen voor hr++. Spouwmuur nageïsoleerd met mineralewol.
Ik heb geen leefzolder, dus het plafond van de eerste verdieping met steenwol geïsoleerd.
Deur boven de trap geplaatst zodat warmte van beneden niet vrij naar boven kan, als we de slaapkamers luchten(verwarm er wel).
Al met al had ik ongeveer 600 a 650m³ gas nodig per jaar, om de tent hier 24/7 @ 20°C te houden.
Nu het eerste jaar met de L/L beneden en boven, dus ben wel benieuwd hoeveel kWh er deze winter nodig zal zijn.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim106gti
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 09:12
Ik overweeg een vloermodel MHI of Daikin om bij te verwarmen in de woonkamer. Het topic doorlezende kwam ik echter weinig ervaringen tegen. Ik zou graag weten hoe de vloermodellen over het algemeen bevallen.

Het betreft een vrijstaande woning uit 2016 voorzien van vloerverwarming beneden en radiatoren op de verdiepingen. Ook al staat de temperatuur >20 graden ingesteld, het voelt vaak niet comfortabel en we missen de 'stralingswarmte'. De vloerverwarming is al eens afgesteld maar dit heeft niet geholpen. Jaarverbruik gas incl. warm water is meestal rond de 1300-1400 m3.

Onze keuken/woonkamer meet in U-vorm 11,5 x 6 meter. We overwegen nu een MHI of Daikin 5,0 kwh vloermodel airco (single split) in het midden van de ruimte. De installateur waar we contact mee hebben gehad raadt dit echter af omdat de capaciteit onvoldoende zou zijn. De ervaringen hier lezende heb ik juist de indruk dat een grotere capaciteit niet nodig is.........wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:50
5 kw is voor elke normale woonkamer eigenlijk genoeg. Als je meer nodig hebt zou ik 2 kleinere units doen voor een betere verdeling van de warmte.

Een handvat kan zijn om je radiatoren even na te rekenen wat die aan capaciteit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
tim106gti schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:17:
Ik overweeg een vloermodel MHI of Daikin om bij te verwarmen in de woonkamer. Het topic doorlezende kwam ik echter weinig ervaringen tegen. Ik zou graag weten hoe de vloermodellen over het algemeen bevallen.

Het betreft een vrijstaande woning uit 2016 voorzien van vloerverwarming beneden en radiatoren op de verdiepingen. Ook al staat de temperatuur >20 graden ingesteld, het voelt vaak niet comfortabel en we missen de 'stralingswarmte'. De vloerverwarming is al eens afgesteld maar dit heeft niet geholpen. Jaarverbruik gas incl. warm water is meestal rond de 1300-1400 m3.

Onze keuken/woonkamer meet in U-vorm 11,5 x 6 meter. We overwegen nu een MHI of Daikin 5,0 kwh vloermodel airco (single split) in het midden van de ruimte. De installateur waar we contact mee hebben gehad raadt dit echter af omdat de capaciteit onvoldoende zou zijn. De ervaringen hier lezende heb ik juist de indruk dat een grotere capaciteit niet nodig is.........wat is wijsheid?
Leest iemand nog wel eens de TS? Gewoon berekenen middels warmteverliesberekening. NB: je gaat met een L/L nog geen stralingswarmte voelen. Het is net als VV lage temperatuur verwarming. Mijn advies. Verlagen in de nacht naar 20 graden en overdag/avond naar 21 graden en er een Monoblock L/W aan hangen. Voor 2025 doen ivm verlagen subsidies. Kan je er ook een boiler aanhangen en ben je helemaal van het gas af. Ga je voor verwarmen en SWW naar 2800kWh en geen vastrecht gas is zo"n €300,-. Tel uit je winst.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 26-10-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep meloen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 23:36
Ik heb een nieuwe topic aangemaakt en hoop dat jullie mij met de opgedane praktijkervaringen kunnen adviseren bij de aanschaf van een warmtepomp. Daarbij gaat de voorkeur uit naar een MHI ZSX of een Daikin Stylish. Hierbij de link Capaciteit airco om te verwarmen in goed geisoleerde woning

Daikin Stylish 4.2 kW RXA42B / FTXA42C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@joep meloen Post boven je gelezen? Warmteverliesberekening maken en specs ernaast leggen. NB: een 5 Daikin maakt meer geluid dan alles wat eronder zit. Puntje van aandacht.

[ Voor 31% gewijzigd door MotorBeast op 26-10-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep meloen
MotorBeast schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:33:
@joep meloen Post boven je gelezen? Warmteverliesberekening maken en specs ernaast leggen. NB: een 5 Daikin maakt meer geluid dan alles wat eronder zit. Puntje van aandacht.
Jawel alles gelezen. Een warmteverliesberekening is niet zo eenvoudig. Ga ik wel proberen. Ik heb allerlei veelgebruikte rekenmethodes gedaan en kom steeds uit tussen de 3.0 en 4.2 kW. Omdat de dealers zo stellig zijn met 5.0 kW wil ik graag ervaringen van bezitters van een 3.5 of 4.2 unit horen die ook ongeveer 140 m3 verwarmen. Ben huiverig voor sterk pendelen bij een te zware unit.

En inderdaad een 5.0 Daikin of MHI maken op papier duidelijk meer lawaai en zijn veel minder efficiënt dan de kleinere units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
joep meloen schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:38:
[...]

Jawel alles gelezen. Een warmteverliesberekening is niet zo eenvoudig. Ga ik wel proberen. Ik heb allerlei veelgebruikte rekenmethodes gedaan en kom steeds uit tussen de 3.0 en 4.2 kW. Omdat de dealers zo stellig zijn met 5.0 kW wil ik graag ervaringen van bezitters van een 3.5 of 4.2 unit horen die ook ongeveer 140 m3 verwarmen. Ben huiverig voor sterk pendelen bij een te zware unit.

En inderdaad een 5.0 Daikin of MHI maken op papier duidelijk meer lawaai en zijn veel minder efficiënt dan de kleinere units.
Ik doe zo'n 150m3 met een 4,2 en die is overbemeten in een nageisoleerd jaren 70 huis. Als ik lees wat jij verbruikt kom je denk ik nog met een 3 weg. Een 5 is echt onzin. De goede isolatie was geen reden lichter te kiezen? 8)7 Daarom dus warmteverlies maken en je weet het. Kan je die installateur mee om de oren slaan.

Warmteverliesberekening is niet moeilijk. Alleen ruimte A gebruiken rest ruimtes op 0 zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 26-10-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
tim106gti schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:17:

Dat niet comfortabel aanvoelen kan komen door de ventilatie of de thermonstaat hangt op een plek dat die 20c aangeeft maar in werkelijkheid kouder is.

Oplossing is simpel, de thermonstaat hoger en snacht,s niet verwarmen dan zal de vloer meer stralen overdag.

Een vloerunit gaat het niet oplossen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 26-10-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep meloen
MotorBeast schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:48:
[...]

Ik doe zo'n 150m3 met een 4,2 en die is overbemeten in een nageisoleerd jaren 70 huis. Als ik lees wat jij verbruikt kom je denk ik nog met een 3 weg. Een 5 is echt onzin. De goede isolatie was geen reden lichter te kiezen? 8)7 Daarom dus warmteverlies maken en je weet het. Kan je die installateur mee om de oren slaan.

Warmteverliesberekening is niet moeilijk. Alleen ruimte A gebruiken rest ruimtes op 0 zetten.
Ik ga morgen een warmteverliesberekening proberen te maken. Inmiddels al meerdere berichten ontvangen dat een 5.0 overdreven en overbemeten lijkt te zijn. Zou jij voor een ZSX 3.5 of een Stylish 3.5 gaan? Welke heeft een betere regeltechniek om naar het gewenste vermogen te moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
joep meloen schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Ik ga morgen een warmteverliesberekening proberen te maken. Inmiddels al meerdere berichten ontvangen dat een 5.0 overdreven en overbemeten lijkt te zijn. Zou jij voor een ZSX 3.5 of een Stylish 3.5 gaan? Welke heeft een betere regeltechniek om naar het gewenste vermogen te moduleren?
Sowieso een MHI dan een daikin voor verwarmen. Een MHI werkt out of the box gewoon, zeker de vloerunits.
Wil je 24/7 verwarmen met de unit, dan is een 3,5 ZS voldoende. Wil je af hoc de boel op kunnen stoken als het vriest? Dan een 5.0 ZSX.
De fan van de 5.0 kán een heleboel meer lawaai maken dan de 3,5, maar doet dat bij hetzelfde vermogen niet. De 5.0 ZSX zal eerder pendelen bij hogere buitentemperaturen. Maar ik zou je vooral laten leiden door mijn eerste vraag.

Heb zelf een 2.5 vloerunit in de slaapkamer, en een 5.0 vloerunit in de woonkamer. De eerste doet zijn werk perfect, ook in de vrieskou. De unit in de woonkamer zal zich nog moeten bewijzen deze winter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
joep meloen schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

@TereZz _O- Sorry maar ik moet hier echt hard om lachen. Ja hoor een Daikin werkt niet out of the box. Man man man wat een onzin. _/-\o_ Je hebt nog niet eens een echte winter meegemaakt afgelopen jaren.

Draait hier al jaren probleemloos en bij vele andere. Kies gewoon de binnenunit die je het mooist vindt. Zowel Mhi als Daikin is goed.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 26-10-2024 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
MotorBeast schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:26:
[...]

@TereZz _O- Sorry maar ik moet hier echt hard om lachen. Ja hoor een Daikin werkt niet out of the box. Man man man wat een onzin. _/-\o_ Je hebt nog niet eens een echte winter meegemaakt afgelopen jaren.

Draait hier al jaren probleemloos en bij vele andere. Kies gewoon de binnenunit die je het mooist vindt. Zowel Mhi als Daikin is goed.
Fijn dat ik je aan het lachen maak! O+

Geen echte winter? Ik heb me ook niet hoeven bezig houden met dingen als demand control om de unit maar van het pendelen af te krijgen. De tendens in dit topic is dat er een hoop modellen van daikin prima koelen, maar capaciteit missen in de buitenunits om te verwarmen bij een échte, of minder echte winter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
joep meloen schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:38:
[...]

Hier een 3,5 mhi hangen op 150m3, huis uit 2002, goed geïsoleerd. Werkt als een trein. Met name de tussenseizoenen. Als het veel gaat vriezen kom ik wel capaciteit tekort merk ik. Ter compensatie stook ik onder de 5 graden 24/7, dan overbrug je dat wel. En in geval van nood de cv erbij aan. Let wel. Kost uiteraard ook stroom. Hier 1160kWh verbruikt in één kalenderjaar, waarvan 30 aan koelen.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep meloen
KoningPaulus schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:58:
[...]

Hier een 3,5 mhi hangen op 150m3, huis uit 2002, goed geïsoleerd. Werkt als een trein. Met name de tussenseizoenen. Als het veel gaat vriezen kom ik wel capaciteit tekort merk ik. Ter compensatie stook ik onder de 5 graden 24/7, dan overbrug je dat wel. En in geval van nood de cv erbij aan. Let wel. Kost uiteraard ook stroom. Hier 1160kWh verbruikt in één kalenderjaar, waarvan 30 aan koelen.
Deze berichten geven mij vertrouwen dat het met een 3.5 kW goed moet komen. Neig iets meer naar een MHI ZSX 3.5 omdat die, op papier, rond het vriespunt meer capaciteit heeft dan de Daikin Stylish 3.5. Ga ik in de praktijk dat verschil merken? De Stylish vinden we mooier.

Als het richting het vriespunt gaat zal de cv indien nodig bijgeschakeld worden. We hoeven niet volledig van het gas af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
TereZz schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 01:00:
[...]

Geen echte winter? Ik heb me ook niet hoeven bezig houden met dingen als demand control om de unit maar van het pendelen af te krijgen. De tendens in dit topic is dat er een hoop modellen van daikin prima koelen, maar capaciteit missen in de buitenunits om te verwarmen bij een échte, of minder echte winter ;)
Zolang het hier met een Daikin bij -12 buiten nog binnen warm was weet ik dat je punt kant nog wal slaat. Ik kan zo een hele riedel Tweakers hier gaan noemen die al jaren tevreden zijn met een Daikin. Het is maar wat je wil lezen. Zowel MHI als Daikin koop je gewoon een goede machine.

En ik gebruik niet demand control. Kwestie van geen overbemeten multi kopen met een te hoog minimum. Men kijkt wel naar wat een unit kan leveren bij vorst maar niet wat het minimum vermogen is. Koop je dan een joekel van een multi en zet je alleen dat ding in de woonkamer aan krijg je gependel ja bij weinig warmteverlies van je woning. Ik haal hier 100W verbruik in het tussenseizoen. Waar gependel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
joep meloen schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:36:
[...]

Deze berichten geven mij vertrouwen dat het met een 3.5 kW goed moet komen. Neig iets meer naar een MHI ZSX 3.5 omdat die, op papier, rond het vriespunt meer capaciteit heeft dan de Daikin Stylish 3.5. Ga ik in de praktijk dat verschil merken? De Stylish vinden we mooier.

Als het richting het vriespunt gaat zal de cv indien nodig bijgeschakeld worden. We hoeven niet volledig van het gas af.
Ik vond die bakken van MHI ook niet mooi en heb daarom Daikin. Beide goed. Neem je anders de 4,2 van Daikin. NB: ik verbruik al ruim 4 jaar geen kuub gas om te verwarmen met ........Daikin. Verdiep je wel even in comfort kwestie van L/L. De reden dat steeds meer gebruikers van L/L alsnog later naar L/W gaan waaronder ik zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 27-10-2024 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier thuis maakte het mijn vrouw niet uit welke airco’s ik zou kopen als het maar 3x Daikin Stylish zou worden :+ Op het werk hangt een MHI en die werkt ook gewoon goed maar minder mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
TereZz schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 01:00:
[...]

Denk dat dat best meevalt zoals @MotorBeast zegt ja.

Ik heb nu 1 winter verwarmd met mijn Daikin, helemaal geen last van "gependel". Ik heb genoeg grafiekjes gezien van aan/uit van Mitsubishi multi split systemen hier!

Ik heb het alleen aan staan omdat bij mijn unit op de bovenverdieping, in de hal, de warmtevraag lager is. En op homewizard zie ik daarmee dat het vermogen minder gaat 'jojo'-en. Dus het afgegeven vermogen is meer constant en beiden units blijven stoken. Ipv dat de unit in de hal aan/uit gaat. (Compressor gaat niet uit omdat het beneden wel continu draait)

En ook bij winterse temperaturen inderdaad geen probleem. In januari heeft mijn unit bijna heel de maand onafgebroken gedraaid, zelfs nachten met -9°C, geen enkel probleem. Er zat uiteindelijk een dik plak ijs op de grond, maar dat hoort erbij 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep meloen
barta123 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Denk dat dat best meevalt zoals @MotorBeast zegt ja.

Ik heb nu 1 winter verwarmd met mijn Daikin, helemaal geen last van "gependel". Ik heb genoeg grafiekjes gezien van aan/uit van Mitsubishi multi split systemen hier!

Ik heb het alleen aan staan omdat bij mijn unit op de bovenverdieping, in de hal, de warmtevraag lager is. En op homewizard zie ik daarmee dat het vermogen minder gaat 'jojo'-en. Dus het afgegeven vermogen is meer constant en beiden units blijven stoken. Ipv dat de unit in de hal aan/uit gaat. (Compressor gaat niet uit omdat het beneden wel continu draait)

En ook bij winterse temperaturen inderdaad geen probleem. In januari heeft mijn unit bijna heel de maand onafgebroken gedraaid, zelfs nachten met -9°C, geen enkel probleem. Er zat uiteindelijk een dik plak ijs op de grond, maar dat hoort erbij 😎
Heb jij een multisplit? Die is denk ik niet helemaal vergelijkbaar met een single split 3.5 van de Daikin Stylish. De buitenunit daarvan is wat kleiner dan de MHI ZSX 3.5. Heb jij het idee dat de Daikin 3.5 bij ons voldoende is?

Voor mijn gevoel is een 3.5 kW voldoende. De MHI zit kwa vermogen netjes tussen de 3.5 en 4.2 van Daikin in en lijkt daarom een veiligere keuze. De MHI kan volgens de datasheets op een lager vermogen draaien. Alles volgens de datasheets. De praktijk kan anders uitpakken.

Donderdag gaan we bij Daikin Experience Center in Breukelen langs. Ben benieuwd wat voor advies zij geven in onze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
joep meloen schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Heb jij een multisplit? Die is denk ik niet helemaal vergelijkbaar met een single split 3.5 van de Daikin Stylish. De buitenunit daarvan is wat kleiner dan de MHI ZSX 3.5. Heb jij het idee dat de Daikin 3.5 bij ons voldoende is?

Voor mijn gevoel is een 3.5 kW voldoende. De MHI zit kwa vermogen netjes tussen de 3.5 en 4.2 van Daikin in en lijkt daarom een veiligere keuze. De MHI kan volgens de datasheets op een lager vermogen draaien. Alles volgens de datasheets. De praktijk kan anders uitpakken.

Donderdag gaan we bij Daikin Experience Center in Breukelen langs. Ben benieuwd wat voor advies zij geven in onze situatie.
Maak nu gewoon een warmteverliesberekening. Dan weet je het zeker. Niemand kan je advies geven zonder precieze cijfers. Dat is precies wat veel installateurs helaas doen. Gokken en er dan boven zitten zodat ze zeker weten dat het werkt. Ieder huis is anders en iedere warmtevraag van de bewoner is anders.

Nb mijn 4.2 pendelt nooit met 100W minimaal verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@TereZz Ik had met Daikin geen problemen mbt temperatuur, zelfs bij -12 op buiten ging prima en de de-frosts vielen reuze mee, zo om de 5 uur en bij mist om de 45m-1u, het apparaat draaide weliswaar op vollast.

De comfortproblemen zijn te verwijten aan het type afgifte, met één afgiftepunt doe je nou eenmaal concessie,s zoals kouval bij de ramen ondanks HR++(geen ventilatieroosters).

Vrijwel alle WP,s komen in de problemen als we strenge vorst krijgen, de L/W WP,s gaan bijverwarmen met element, met L/L zal je zelf een convectorkacheltje moeten aanzetten.

En wanneer hadden we ook alweer een 11 steden tocht?

[ Voor 59% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

3.5kW heb ik op 50m2 met gare isolatie. Dus lijkt me als ik 2016 zie staan meer dan voldoende.. maar de buiten unit is vanwege multi split veel groter ja.

Ik heb dit zaakje voor 2000 euro gebruikt gekocht via marktplaats.. ik zat gewoon wat rond te neuzen en liep er zowat tegenaan. Heb zelf totaal geen verstand van warmtepompen enzo, heb dit toen gekocht omdat het als nieuw was (was gedemonteerd vanwege grondige renovatie van een wat ouder pand) - alleen gebruikt voor koelen.

Ik wilde nog het salderen goed gebruiken, dit was de enige goedkope manier voor mij om gasloos te verwarmen.

Heb maar 1 inkomen, een redelijk oud huis, met veel achterstallig onderhoud (verwaarloosd door de vorige bewoners) dus ik moet soms creatief zijn. En ik ben hier aardig content mee!

Daikin geeft zelf voor 3.5kW max 120m3 op overigens, dat is het bij mij ook (met matige isolatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
[...]

Goede constatering, de ZSX is volgens mij vergelijkbaar met een maatje groter ZS of Daikin-Perfera. Omdat de units fysiek groter zijn, kunnen ze wat meer warmte leveren. Ik heb zelf een 25 ZSX en die levert heel wat meer dan 2,5 kW. Bij -10 °C nog 3 kW. Afgelopen 2 winters (daarvoor hadden we hem nog niet) hoefde hij niet in vollast te draaien.
Daikin is ook vast prima en valt vaak goed in de smaak omdat de binnenunits ook een stukje kleiner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

De single split 3.5 kW van Daikin heeft schijnbaar minder vermogen bij vorst dan de 3.5 van MHI. Of dat voor het recentste model nog steeds geldt weet ik niet maar dat zou de moeite van uitzoeken wel waard zijn (eurovent bv).

Ik heb een multisplit (zie sig) en die trekt het iig allemaal makkelijk tot nu toe. Maar goed, ik heb hem pas sinds zomer 2022 en echt koud is het nog niet geworden sindsdien. Hoogstens een week met rond 0 en -5 in de nacht of zo.

Maar goed, voor ons is het ook geen hoofdverwarming aangezien ik toch niet van de stadsverwarming af kan dus ik heb hem gedimensioneerd op laag minimum. Volgens de warmteverliesberekening zou ik het wel makkelijk moeten kunnen trekken tot -8 of zelfs -10 maar of ik daar ooit achter ga komen...

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 16:36
Ik heb afgelopen jaar een LG airco (model PC12SK.NSJ) laten plaatsen door een lokale installateur. Deze airco geeft nu een foutcode (al 2 maanden) en de installatuer is onbereikbaar (ik vermoed failliet/randje failliesement).

Na contact met LG blijkt dat de airco via grijze import is verkregen en daarmee kan ik blijkbaar geen aanspraak maken op garantie... hoe moet je als consument de herkomst van een airco nou weten, als je gewoon een (gerenomeerde) lokale installateur inschakelt...?

De airco geeft foutcode CH21, iets met amperage van de compressor wat niet goed is.

Iemand goede ervaringen in de regio Enschede met reparatie van een LG airco? Of iets wat ik zelf nog kan proberen om het te fixen? De foutcode ontstond van de een op andere dag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-09 22:11
@hiekikowan
Ik zou in jouw situatie contact opnemen met Rudy van snelaircos.nl of Freek van heijair.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
hiekikowan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:34:
Ik heb afgelopen jaar een LG airco (model PC12SK.NSJ) laten plaatsen door een lokale installateur. Deze airco geeft nu een foutcode (al 2 maanden) en de installatuer is onbereikbaar (ik vermoed failliet/randje failliesement).

Na contact met LG blijkt dat de airco via grijze import is verkregen en daarmee kan ik blijkbaar geen aanspraak maken op garantie... hoe moet je als consument de herkomst van een airco nou weten, als je gewoon een (gerenomeerde) lokale installateur inschakelt...?

De airco geeft foutcode CH21, iets met amperage van de compressor wat niet goed is.

Iemand goede ervaringen in de regio Enschede met reparatie van een LG airco? Of iets wat ik zelf nog kan proberen om het te fixen? De foutcode ontstond van de een op andere dag...
awairco in almelo of koelewijn koeltechniek. Laatste is het meest rigoreus/volgens het boekje en daardoor wel iets duurder.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:20
@hiekikowan
We hebben onlangs een LG PC18SK gehad met de zelfde foutcode, hier waren de windingen in de compressor door gebrand en maakte sluiting naar aarde. Gehele buiten unit is vervangen dat was goedkoper dan de compressor en inverter vervangen met arbeids uren erbij geteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hiekikowan
LED-Maniak schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:55:
[...]

awairco in almelo of koelewijn koeltechniek. Laatste is het meest rigoreus/volgens het boekje en daardoor wel iets duurder.
awairco aangescherven en direct al teruggebeld, dus dat is in ieder geval vooruitgang... thx voor de tips!
Byorn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:53:
@hiekikowan
We hebben onlangs een LG PC18SK gehad met de zelfde foutcode, hier waren de windingen in de compressor door gebrand en maakte sluiting naar aarde. Gehele buiten unit is vervangen dat was goedkoper dan de compressor en inverter vervangen met arbeids uren erbij geteld.
awairco gaf aan dat een sensor ook vaker voorkomt als oorzaak hiervan, maar goed, zij komen als het goed is spoedig langs voor betere diagnose en dan zien we wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
hiekikowan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:34:

Kan ook een klein lekje zijn, had hier vorig jaar een vergelijkbare error op een daikin, dat bleek uiteindelijk (na een hoop tijd en geld verbrand te hebben in het onderzoeken van de inverter/print) te komen door te weinig koudemiddel -> te weinig weerstand voor de compressor bij de start -> geeft een te hoge stroom. Kan je bij de koppelingen komen en zie je misschien ergens wat zwarte aanslag rond de wartels zitten? Zo ja, laat ze dan maar eens beginnen met het koudemiddel af te pompen en te wegen.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 29-10-2024 17:17 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
RonJ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:14:
[...]

Kan ook een klein lekje zijn, had hier vorig jaar een vergelijkbare error op een daikin, dat bleek uiteindelijk (na een hoop tijd en geld verbrand te hebben in het onderzoeken van de inverter/print) te komen door te weinig koudemiddel -> te weinig weerstand voor de compressor bij de start -> geeft een te hoge stroom. Kan je bij de koppelingen komen en zie je misschien ergens wat zwarte aanslag rond de wartels zitten? Zo ja, laat ze dan maar eens beginnen met het koudemiddel af te pompen en te wegen.
Dat is een maand geleden gebeurd, maar daarna werd het stil bij de installateur en inmiddels wijst de site door naar een nieuw domein en is telefonisch niemand te bereiken.
Thx voor het meedenken though

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
Kan je eigenlijk bij iedere Daikin een weekprogramma programmeren via de app, of kan dat alleen bij bepaalde modellen? Bij de sensira zie ik in de specs alleen een 24 uurs timer staan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Vandaag is de MHI SRK35ZSX geplaatst. Blij mee. Nu maar eens kijken hoeveel gas we gaan besparen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY4NbQ12GZTkOBbZ7sV6wy4QWI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlcF1zz2FWwYIxuDpHxxY4qU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IGbYWVqTMjAhZ6v-lLErScsmog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuluBSQapqETOjiXUpQY6izq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7n9ysFHuDfI7MBaj5TYyL_vNa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tx9ADQdue2wel3K70aPNKlSD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8oYtRQTl7jX8iuRntTJuFm2Q2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vo7g1mSJvHlyw2Se97leqxKk.jpg?f=fotoalbum_large

Even op spierballen mode getest voor het geluid, valt me echt 100% mee. Ook snel weer uitgezet, werd meteen bloedheet binnen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat balkon alleen.. is dat rondom zo met die houten wand? Daar kan zich in de winter wel wat kou gaan ophopen, vooral als het weinig waait.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Mooie unit @fxs81 :)
Er komt zeker nog wel een afdichting van die open kabelgoot hoop ik? Of tenminste een afdakje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Glashelder schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:58:
Dat balkon alleen.. is dat rondom zo met die houten wand? Daar kan zich in de winter wel wat kou gaan ophopen, vooral als het weinig waait.
Die houten wand loopt alleen voorlangs, waait altijd wel wat (woon aan de kust) zit boven het keukenraam, denk dat het wel meevalt met ophopen van de kou, de voorruit van de auto bevriest ook zelden in de winter en die staat er vlak onder. Maar we gaan het beleven, word mijn 1e ervaring met een airco in de winter.
Martin7182 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:59:
Mooie unit @fxs81 :)
Er komt zeker nog wel een afdichting van die open kabelgoot hoop ik? Of tenminste een afdakje?
Die komt er nog op, ze komen straks nog terug, de condensafvoer moet ook nog worden weggewerkt, ze hadden niet alles bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
fxs81 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:31:
Vandaag is de MHI SRK35ZSX geplaatst. Blij mee. Nu maar eens kijken hoeveel gas we gaan besparen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even op spierballen mode getest voor het geluid, valt me echt 100% mee. Ook snel weer uitgezet, werd meteen bloedheet binnen.
Leuk hier ook sinds maandag een MHI SRK50 hangen. Bevalt ook goed. Nog even zoeken naar de juiste modus.. Heb jij hem op auto staan? Hier vind ik het wat onrustig. Dan weer hard blazen, dan weer zacht.

Heb het esp32 bordje van medetweaker Auijtenhaag er ook in gezet. Werk als een trein in Home Assistant

[ Voor 3% gewijzigd door hydex op 30-10-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

hydex schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

Leuk hier ook sinds maandag een MHI SRK50 hangen. Bevalt ook goed. Nog even zoeken naar de juiste modus.. Heb jij hem op auto staan? Hier vind ik het wat onrustig. Dan weer hard blazen, dan weer zacht.

Heb het esp32 bordje van medetweaker Auijtenhaag er ook in gezet. Werk als een trein in Home Assistant
Ja, staat op auto maar ik heb hem nog niet lang aan gehad. Werd heel snel warm in huis dus weet nog niet of hij onrustig draait. Heeft misschien net aan een half uurtje in totaal bij gestaan. Vind de units wel erg stil, zowel binnen als buiten, dat is wel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:52
fxs81 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:31:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zitten er rubbers achter de metalen profielen waar de beugels in hangen? Dit scheelt enorm qua resonanties weet ik uit ervaring.

Voorbeeld zoals bij ons geïnstalleerd. Rubber tussen muur en metalen profielen. En airco unit zelf op rubberen pootjes. Zelfs op maximaal vermogen geen enkele resonantie hoorbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngnCEqGjpl0chNmtXmBS3btOyZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTUhBObjKVlij2ZpB7XOdMB6.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@nMad Voor een muurbeugel zijn ook trillingsvrijepluggen voor te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 31-10-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

nMad schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

Zitten er rubbers achter de metalen profielen waar de beugels in hangen? Dit scheelt enorm qua resonanties weet ik uit ervaring.

Voorbeeld zoals bij ons geïnstalleerd. Rubber tussen muur en metalen profielen. En airco unit zelf op rubberen pootjes. Zelfs op maximaal vermogen geen enkele resonantie hoorbaar.

[Afbeelding]
Nee, geen rubbers aan de bovenkant waar hij tegen de muur zit, onderkant waar hij tegen de muur leunt zitten wel rubbers, onder de unit zelf de standaard platte rubbers die bij de beugel zaten. Als hij maximaal staat resoneert er niets. Mocht het ooit veranderen (als de rubbers wat stugger worden ofzo) dan doe ik dat alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:52
mr_evil08 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:20:
@nMad Voor een muurbeugel zijn ook trillingsvrijepluggen voor te krijgen.
Ja ik weet het, die zijn hier gebruikt.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Ik heb een daikin of 7. Allemaal kleine stylish...
Het is voor in kinesitherapie ruimtes die allemaal 15m2 zijn ongeveer.
Zet ik deze altijd in de auto stand ? of zet ik deze op een vaste blaasstand van smorgens vroeg ( stand 1 bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:37
Voor mij geen Daikin meer heb 2 units prefera 3.5 prima units maar de uitblaas vinnetjes om te sturen werken niet domste ontwerp ever. Ik heb in mijn zaak een mhi en die blaast echt het hoekje om veel betere verspreiding veel natuurlijke effect dan een daikin de vinnetjes van mhi veel groter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Faece schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 06:52:
Zet ik deze altijd in de auto stand ? of zet ik deze op een vaste blaasstand van smorgens vroeg ( stand 1 bv).
Gewoon op auto zetten, dat zou prima moeten werken in zulke ruimtes. Kan is groot dat ze het meerendeel van de dag toch op de laagste stand draaien.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
Faece schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 06:52:
Wel of op verwarmen of in zomer koelen zetten. Daar geen auto voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
GermanPivo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:27:
[...]

Gewoon op auto zetten, dat zou prima moeten werken in zulke ruimtes. Kan is groot dat ze het meerendeel van de dag toch op de laagste stand draaien.
en laat ik ze 24 op 24 aan, of enkel van 8 tot 21 ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
Faece schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:25:
[...]

Zoek even in dit topic op 24/7 en adhoc anders begint die discussie weer. En die is al heeeeeeeeeel vaak gevoerd.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RonJ
Rayz25 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:46:
Voor mij geen Daikin meer heb 2 units prefera 3.5 prima units maar de uitblaas vinnetjes om te sturen werken niet domste ontwerp ever. Ik heb in mijn zaak een mhi en die blaast echt het hoekje om veel betere verspreiding veel natuurlijke effect dan een daikin de vinnetjes van mhi veel groter.
Het is inderdaad wel jammer dat Daikin geen leestekens meelevert.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Laatst online: 23:09
Sinds een week heb ik een Mitsubishi Electric AY 3.5 kW airco voor de huiskamer (100m3) in een redelijk geïsoleerde 2onder1kap woning uit '89. Boven voor de slaapkamers hebben we weinig behoefte aan verwarming.
Deze airco zal voor 90% voor (bij?)verwarmen gebruikt worden, naast de Brink heteluchtverwarming. Met name in deze tijd verwarmt deze airco met 3 vingers in de neus vrijwel geruisloos tegen ongeveer 3 kW stroom per dag. Overdag op 19° en 'avonds 20°, in de nacht gewoon uit. Temp 's morgens is 17,5 à 18°. Voorlopig tevreden zo!
Als het echt winters koud wordt is het de bedoeling dat de heteluchtverwarming ook een beetje mag meehelpen, ook voor de bovenverdieping.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Faece schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:25:
[...]

Wat je zelf prettig vind, hou rekening dat lucht amper massa opwarmt.

Voor comfort laten mensen hem 24/7 op dezelfde temp, zelf heb ik daar minder goede ervaring mee, massa(muren etc) koelt gewoon af, nu met vloerverwarming is het verholpen ondanks dezelfde stookgedrag.

Kwam mede doordat de ruimte te groot was voor één afgiftepunt in een L kamer, bochtje om ging lastig ondanks open ruimte, in de keuken was het duidelijk kouder met een tochtgevoel.

Ruimte van 30m2.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:28:
[...]

Voor comfort laten mensen hem 24/7 op dezelfde temp, zelf heb ik daar minder goede ervaring mee, massa(muren etc) koelt gewoon af, nu met vloerverwarming is het verholpen ondanks dezelfde stookgedrag.

Kwam mede doordat de ruimte te groot was voor één afgiftepunt in een L kamer, bochtje om ging lastig ondanks open ruimte, in de keuken was het duidelijk kouder met een tochtgevoel.

Ruimte van 30m2.
dus concreet zeg jij eigenlijk : enkel warmen als je er bent. langer warmen heeft geen meerwaarde want het warmt de muren en kasten niet op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-09 10:01
Faece schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:16:
[...]

dus concreet zeg jij eigenlijk : enkel warmen als je er bent. langer warmen heeft geen meerwaarde want het warmt de muren en kasten niet op....
Dat zegt ie wel maar zal hij niet bedoelen.

Mijn ervaring is dat lucht inderdaad snel opwarmt maar als de muren en andere massa koud zijn is het niet comfortabel. Daarom niet te grote nachtverlaging doen en ook niet de kachel een uur voor het naar bed gaan al lager zetten tenzij het door en door warm is.

24/7 verwarmen lijkt mij weer wat overdreven. Als je echter dynamisch tarief hebt is de stroom in de nacht vaak goedkoper en dan kan het zelfs uit voor/over te verwarmen.

Mij stookgedrag is niet in een rooster te vatten, er spelen zoveel dingen mee maar in het algemeen niet te veel nachtverlaging of ruim tevoren (twee uur) beginnen met weer opwarmen, zeker na een weekje weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12
Vulcan750 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:37:
Sinds een week heb ik een Mitsubishi Electric AY 3.5 kW airco voor de huiskamer (100m3) in een redelijk geïsoleerde 2onder1kap woning uit '89. Boven voor de slaapkamers hebben we weinig behoefte aan verwarming.
Deze airco zal voor 90% voor (bij?)verwarmen gebruikt worden, naast de Brink heteluchtverwarming. Met name in deze tijd verwarmt deze airco met 3 vingers in de neus vrijwel geruisloos tegen ongeveer 3 kW stroom per dag. Overdag op 19° en 'avonds 20°, in de nacht gewoon uit. Temp 's morgens is 17,5 à 18°. Voorlopig tevreden zo!
Als het echt winters koud wordt is het de bedoeling dat de heteluchtverwarming ook een beetje mag meehelpen, ook voor de bovenverdieping.
mijn ervaring is dat de heteluchtverwarmingskosten veel hoger zijn dan de airco 24/7 laten draaien en snachts de deur open zetten naar boven.......

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Faece schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:16:
[...]

Hier had het weinig meerwaarde, alleen tijdens vorst verwarmde ik door om niet teveel nachtverlaging te krijgen.

Airco uit, vlot 16c in huis...
Nu vloerverwarming uit(ja hoor je niet te doen), volgende ochtend nog steeds rond 20c in huis...
Anderen hebben beter ervaring met doorverwarmen hier.

1u van tevoren verwarming uitzetten wil je wel laten bij luchtverwarming.
Nu met vloerverwarming merk ik zelfs warmte boven ondanks verwarm vermogen nauwelijks verschilt.

@Vulcan750 Dit huis had indirect heteluchtverwarming(Brink), systeem was niet zuinig te krijgen(volledige huis heeft geen WTW hier), doorverwarmen met airco is vele malen goedkoper.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2024 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik zet hem hier inderdaad ook gewoon uit als ik naar bed ga en voor het koffie zetten weer aan.
Het is net waar je zelf comfortabel mee bent en wat je het comfortabelst vindt voelen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:17
Afgelopen Mei net voor de zomer deze 5kw Daikin geplaatst bij mij thuis. Ivm het platte dak en bijna de gehele dag zon erop komt de temperatuur makkelijk boven de 30 graden binnen. En met een kantoor en slaapkamer dan is een beetje kou wel lekker.
Mooi samen met de Intergas xtend op het dak, combinatie van verwarmen en koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1FjwJnySxaWqXIOdj7bxQKLPO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXWgE3fDWdguTO1XSh4JlVnR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-YkMsF26loLZwzVm7PQdiSZQQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbU2iaI9ssRViOxtgmIoIEjr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TzEaBThfmbdjtuMf3Ml-lAS8V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCfloP71DOuongnPFwAHjRrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
miel schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:30:
[...]
mijn ervaring is dat de heteluchtverwarmingskosten veel hoger zijn dan de airco 24/7 laten draaien en snachts de deur open zetten naar boven.......
Zoiets was ik ook wel van plan voor de echt koudere dagen, maar bedankt voor je tip!
Even ervaren hoe/of dit zal gaan straks. De heteluchtverwarming wordt meer m'n backup systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Vulcan750 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:25:
[...]

Zoiets was ik ook wel van plan voor de echt koudere dagen, maar bedankt voor je tip!
Even ervaren hoe/of dit zal gaan straks. De heteluchtverwarming wordt meer m'n backup systeem.
Je kan beter een extra kanaalunit in je bestaande HLV-verdeelsysteem zetten straks. WP-boiler erbij en je bent van het gas af.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
LED-Maniak schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:08:
Ik zet hem hier inderdaad ook gewoon uit als ik naar bed ga en voor het koffie zetten weer aan.
Het is net waar je zelf comfortabel mee bent en wat je het comfortabelst vindt voelen.
Yep hier ook, half uur voordat ik uit bed kom gaan ze aan, om 22.00 gaan ze uit.
Ik ben normaal niet echt van de nuance, maar L/L verwarmen is toch echt genuanceerd :+

In ieder geval erg blij met de keuze voor L/L want met 500% efficiëntie kan er lekker 'gesmolten' worden zonder dekentjes en kunnen we ook nog iets anders eten dan noedels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Nanuk schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:26:
[...]

Dat zegt ie wel maar zal hij niet bedoelen.

Mijn ervaring is dat lucht inderdaad snel opwarmt maar als de muren en andere massa koud zijn is het niet comfortabel. Daarom niet te grote nachtverlaging doen en ook niet de kachel een uur voor het naar bed gaan al lager zetten tenzij het door en door warm is.

24/7 verwarmen lijkt mij weer wat overdreven. Als je echter dynamisch tarief hebt is de stroom in de nacht vaak goedkoper en dan kan het zelfs uit voor/over te verwarmen.

Mij stookgedrag is niet in een rooster te vatten, er spelen zoveel dingen mee maar in het algemeen niet te veel nachtverlaging of ruim tevoren (twee uur) beginnen met weer opwarmen, zeker na een weekje weg.
het zijn 6 kinesitherapieruimtes van 15m2, goed geisoleerd. Ik verlies een graad op een nacht momenteel.

Kga ze dus gewoon laten draaien als er iemand aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:45
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:28:
[...]

Ruimte van 30m2.
Bochtje om is lastig kan ik beamen met L woonkeuken en 55m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Krissiejj schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:15:
Afgelopen Mei net voor de zomer deze 5kw Daikin geplaatst bij mij thuis. Ivm het platte dak en bijna de gehele dag zon erop komt de temperatuur makkelijk boven de 30 graden binnen. En met een kantoor en slaapkamer dan is een beetje kou wel lekker.
Mooi samen met de Intergas xtend op het dak, combinatie van verwarmen en koelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Plaats je nog wat gewicht op de voeten of waait het daar nooit zo hard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
lexdb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:29:
[...]

Yep hier ook, half uur voordat ik uit bed kom gaan ze aan, om 22.00 gaan ze uit.
Ik ben normaal niet echt van de nuance, maar L/L verwarmen is toch echt genuanceerd :+

In ieder geval erg blij met de keuze voor L/L want met 500% efficiëntie kan er lekker 'gesmolten' worden zonder dekentjes en kunnen we ook nog iets anders eten dan noedels.
500%? Ja met dit weer wel. Het is nog geen 5 graden of kouder buiten. Ik draai hier met 1 graad nachtverlaging en doe 2 a 3kWh per dag op 60m2 nu. Met vorst zo'n 12kWh per dag. Dat is geen 500% meer dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Krissiejj schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
5kW alleen om te koelen? Ga je een vriescel beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
elektriekert schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:49:
[...]

Plaats je nog wat gewicht op de voeten of waait het daar nooit zo hard?
Nee geen gewicht nodig, ding is zelf 50kg ofzo. en achter de unit steekt ook nog een stuk dak uit he;)

quote]MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:51:
[...]

[/quote]

Ik heb liever dat deze rustig draait, dan in de zomer dag in dag uit op vol vermogen. Als er 35 graden zon op het dak staat dan kan hij het ook makkelijk 20 graden maken de gehele dag. Tevens blaast hij het trappengat in waar ik ook een toevoerkanaal heb van mijn wtw, welke hem weer iets verder helpt, scheelt toch een graat of 1-2 op de 1e verdieping.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Krissiejj schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:59:
[...]

Nee geen gewicht nodig, ding is zelf 50kg ofzo. en achter de unit steekt ook nog een stuk dak uit he;)
We horen het wel als ze omliggen bij de eerste de beste storm met deze veel te korte bigfoots voor op het dak. Al vaak genoeg gezien, bij fors zwaardere units ook.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:49:
[...]

500%? Ja met dit weer wel. Het is nog geen 5 graden of kouder buiten. Ik draai hier met 1 graad nachtverlaging en doe 2 a 3kWh per dag op 60m2 nu. Met vorst zo'n 12kWh per dag. Dat is geen 500% meer dan.
Het gaat uiteindelijk om de SCOP over het hele stookseizoen. En dan is SCOP=5 toch niet zo ver gezocht? Een Ururu 2,5kW doet zelfs 5,9.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:08:
[...]

We horen het wel als ze omliggen bij de eerste de beste storm met deze veel te korte bigfoots voor op het dak. Al vaak genoeg gezien, bij fors zwaardere units ook.
Volgens mij hadden we enkele maanden geleden toch een zeer forse storm. Unit heeft geen cm geweken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

[...]

[/quote]

Ik heb liever dat deze rustig draait, dan in de zomer dag in dag uit op vol vermogen. Als er 35 graden zon op het dak staat dan kan hij het ook makkelijk 20 graden maken de gehele dag. Tevens blaast hij het trappengat in waar ik ook een toevoerkanaal heb van mijn wtw, welke hem weer iets verder helpt, scheelt toch een graat of 1-2 op de 1e verdieping.
Koelen vraagt bijna geen vermogen. Ik koel met max 200W op iedere verdieping met 1 unit met units van 2 en 2,5. Maar die vermogens zijn berekend op verwarmen. Ik snap die installateurs echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:10:
[...]

Het gaat uiteindelijk om de SCOP over het hele stookseizoen. En dan is SCOP=5 toch niet zo ver gezocht? Een Ururu 2,5kW doet zelfs 5,9.
Sowieso wantrouw ik die cijfers behoorlijk. Net als met verbruik cijfers van auto's. Ik zou het eens moeten berekenen wat het hier is de afgelopen 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:18:
[...]

Sowieso wantrouw ik die cijfers behoorlijk. Net als met verbruik cijfers van auto's. Ik zou het eens moeten berekenen wat het hier is de afgelopen 4 jaar.
Het is natuurlijk sowieso een lab-resultaat onder optimale omstandigheden, net als bij auto's (hoewel die wel een stuk reëler zijn geworden). En het is heel lastig te meten bij een L/L, want hoe meet je precies de warmteproductie van rondgeblazen lucht? Dat kan je hooguit afzetten tegen een historisch gasverbruik ofzo, maar dan ga je ook alweer een hoop aannames rondom appels en peren stapelen.

Bij een L/W is het een stuk makkelijker te controleren, daar heb ik energiemeters (input) en een kamstrup warmtemeter (output) aanhangen, dan is het allemaal tot op de komma te monitoren en na te rekenen. En dan houdt ie zich toch heel aardig aan de opgegeven performance.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Krissiejj schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:11:
[...]

Volgens mij hadden we enkele maanden geleden toch een zeer forse storm. Unit heeft geen cm geweken...
Het vrij hoge randje er dicht op helpt denk ik in dit geval wel. Maar ik heb dit dus nu al 3x in de praktijk fout zien gaan de afgelopen jaren bij familie en vrienden, de 2 installateurs resp. de DHZ'er roepen bij installaties op hoge daken in koor "gaat wel goed joh met een standaard balkje". En dat gaat het dan ook, soms ook jarenlang. Totdat er net ff een stormpje de verkeerde hoek uit waait. En dan zie je de volgende ochtend een rare error en ligt je peperdure buitenunit op z'n kant de ventilator aan puin te malen, vervolgens wijst de verzekering naar de installateur en andersom en zit jij met de rekening voor een nieuwe buitenunit. Maar jij kan het risico in deze specifieke situatie beter inschatten dan ik natuurlijk, wil alleen maar zeggen, onderschat de kracht van de wind niet.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:31:
[...]

Het vrij hoge randje er dicht op helpt denk ik in dit geval wel. Maar ik heb dit dus nu al 3x in de praktijk fout zien gaan de afgelopen jaren bij familie en vrienden, de 2 installateurs resp. de DHZ'er roepen bij installaties op hoge daken in koor "gaat wel goed joh met een standaard balkje". En dat gaat het dan ook, soms ook jarenlang. Totdat er net ff een stormpje de verkeerde hoek uit waait. En dan zie je de volgende ochtend een rare error en ligt je peperdure buitenunit op z'n kant de ventilator aan puin te malen, vervolgens wijst de verzekering naar de installateur en andersom en zit jij met de rekening voor een nieuwe buitenunit. Maar jij kan het risico in deze specifieke situatie beter inschatten dan ik natuurlijk, wil alleen maar zeggen, onderschat de kracht van de wind niet.
Eens, ik had het ook niet gedaan als mijn gehele dak “open” was. Dan is het idd wachten op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12
Vulcan750 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:25:
[...]

Ik heb hem afgelopen jaar 3 dagen aan gehad toen het -5 was of zo… verder gewoon alles op de airco’s..

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:49:
[...]

Laat ik het zo zeggen; alles beter dan stoken op gas met 172m2 en een wederhelft die het bij 22 graden nog koud heeft.

Maar goed, -pseudo-offtopic- ik heb de hele boel nu 2 jaar zo verwarmd, afgelopen jaar met nul.nul isolatie (woning uit 1880) en dit jaar met complete isolatie conform bouwbesluit - het is boven permanent 19 graden met de ramen open, zonder verwarming. Dus de warmtevraag zal dit jaar ook gigantisch dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:27:
[...]
Je kan beter een extra kanaalunit in je bestaande HLV-verdeelsysteem zetten straks. WP-boiler erbij en je bent van het gas af.
Dat is zeker iets om in overweging te nemen. Zijn er voor de Brink ketel (SWB-HR) pasklare, redelijk betaalbare oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
[...]

[...]

[/quote]

Ow shit, ik zie het nu.
Dan staat die unit aan de overkant van de straat gevaarlijker :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:27:
[...]

Die oplossing is vaak niet mogelijk zonder aanpassingen want de roosters/buizen zijn te klein.
HLV blaast uit met 60-70 graden, kanaal airco stopt rond 45-50 met een waardeloos COP erbij, niet vergelijkbaar met een wandairco.

Als je huis niet warm krijgt met 30 tot 40c max dan niet aan een warmtepomp beginnen.

[ Voor 69% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2024 23:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:30:
[...]

kanaal airco stopt rond 45-50 met een waardeloos COP erbij, niet vergelijkbaar met een wandairco.

Als je huis niet warm krijgt met 30 tot 40c max dan niet aan een warmtepomp beginnen.
Je zeurt, kijk eens op eurovent, kanaalairco's hebben een prima scop.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:56:
[...]

Nee komt door het ontwerp hoe vroeger HLV systemen zijn opgeleverd daar kun je niet zomaar een kanaalairco achter hangen.
Je moet het luchtdebiet kwijt kunnen aan het kanalenstelsel en vergeet de WTW module niet.

Zelfde temperatuur als HLV kost veel COP en lagere temperaturen krijg je lawaai.
De scop ga je niet halen als het niet aangesloten kan worden hoe de fabrikant het voorschrijft.

En (condenserend)koelen waar het systeem goed in is gaat ook niet omdat je alle buizen moet gaan isoleren(ofwel alles openbreken).
Dit soort systemen kunnen prima functioneren als het goed aangelegt wordt maar dan praat je over forse bedragen.

[ Voor 93% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2024 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
digifun schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:56:
[...]

Heb het ook aan een installateur gevraagd om een airco op de ventilatieunot te monteren.
De debieten zijn daar veel te klein voor, zowel voor verwarmen als voor koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:49
Ik heb sinds 1 1/2 jaar een MHI installatie met een 8kW buiten unit (SCM80ZS-W 8 KW) en 4 binnen units (2 x SRK35ZS-W 3.5KW en x SRK20ZS-W 2 KW). Alle binnen units zijn voorzien van een ESP voor directe aansturing via Home Assistant.

Ik ben deze week begonnen met experimenteren of ik de airco ook kan inzetten voor verwarmen maar loop tegen het probleem aan dat de temperatuur 'all over the place' is. Ik stuur iedere minuut de 'echte' kamer temperatuur naar de binnen units die gemeten wordt door een externe thermometers in iedere kamer. Als ik nu de een van units op verwarmen zet met een target temperatuur van 21 graden dan schiet de airco door naar 23 graden en blijft daar ook op door verwarmen. De target temperatuur verlagen naar bijvoorbeeld 18 leverde een schommelende kamertemperatuur op van 20 tot 21.5 graden gemeten over 6 uur. Is dit normaal voor verwarmen met een airco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 00:24:
[...]

Nee komt door het ontwerp hoe vroeger HLV systemen zijn opgeleverd daar kun je niet zomaar een kanaalairco achter hangen.
Je moet het luchtdebiet kwijt kunnen aan het kanalenstelsel en vergeet de WTW module niet.

Zelfde temperatuur als HLV kost veel COP en lagere temperaturen krijg je lawaai.
De scop ga je niet halen als het niet aangesloten kan worden hoe de fabrikant het voorschrijft.

En (condenserend)koelen waar het systeem goed in is gaat ook niet omdat je alle buizen moet gaan isoleren(ofwel alles openbreken).
Dit soort systemen kunnen prima functioneren als het goed aangelegt wordt maar dan praat je over forse bedragen.
Terecht punt mbt koelen in ongeïsoleerde kanalen, maar verder ben ik het niet met je eens. Je moet natuurlijk wel de juiste kanaalmodellen pakken, namelijk de high static pressure versies. Er zijn ook kanaal airco + wtw combinaties die naadloos samenwerken en hierop aansluiten.

Niet persé goedkoop nee, maar als je je bestaande HLV stelsel voor wtw kan gebruiken én een verwarmingsboost om de airco te helpen in de winter kan het best een goede oplossing zijn.

En hoe denk je dat de halve VS het huis verwarmd? Met een omgebouwd HLV systeem.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mhaket schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:49:
Ik heb sinds 1 1/2 jaar een MHI installatie met een 8kW buiten unit (SCM80ZS-W 8 KW) en 4 binnen units (2 x SRK35ZS-W 3.5KW en x SRK20ZS-W 2 KW). Alle binnen units zijn voorzien van een ESP voor directe aansturing via Home Assistant.

Ik ben deze week begonnen met experimenteren of ik de airco ook kan inzetten voor verwarmen maar loop tegen het probleem aan dat de temperatuur 'all over the place' is. Ik stuur iedere minuut de 'echte' kamer temperatuur naar de binnen units die gemeten wordt door een externe thermometers in iedere kamer. Als ik nu de een van units op verwarmen zet met een target temperatuur van 21 graden dan schiet de airco door naar 23 graden en blijft daar ook op door verwarmen. De target temperatuur verlagen naar bijvoorbeeld 18 leverde een schommelende kamertemperatuur op van 20 tot 21.5 graden gemeten over 6 uur. Is dit normaal voor verwarmen met een airco?
Hoe bedoel je ik stuur de kamertemperatuur naar de units? Meet de unit nu nog wel of niet?

Bekend fenomeen is bij L/L dat de meting in de binnenunit zit, tegen het plafond dus en niet goed kan meten wat het aan de andere kant van de kamer is. Mijn Daikin doet in woonkamer op 17 graden het binnen 20 graden maken. Zet ik hem op 19 graden wordt het 21 graden. Boven reageren ze weer anders maar daar verwarm ik gelukkig zelden tot nooit. Deze problematiek is hier veel besproken. Zoek maar eens op offset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:49
MotorBeast schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:26:
[...]

Hoe bedoel je ik stuur de kamertemperatuur naar de units? Meet de unit nu nog wel of niet?
Nee, ik overrule zijn eigen meting door iedere minuut de werkelijke temperatuur naar de unit te sturen.

Zal eens gaan zoeken op offset. Blijft natuurlijk wel de enorme spreiding van 1,5 graad.
Pagina: 1 ... 114 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic